PDA

View Full Version : Autorijden is te goedkoop


Blue Sky
16 november 2014, 21:23
http://deredactie.be/cm/1.738518?view=popupPlayer

We zitten met een overconsumptie van autoverkeer met de gekende gevolgen. Dit is dan ook een eerste punt dat men dient aan te pakken als de verkeersknoop wenst te ontwarren.

Het autoGEBRUIK dus duurder maken.

Micele
16 november 2014, 21:39
http://deredactie.be/cm/1.738518?view=popupPlayer

We zitten met een overconsumptie van autoverkeer met de gekende gevolgen. Dit is dan ook een eerste punt dat men dient aan te pakken als de verkeersknoop wenst te ontwarren.

Het autoGEBRUIK dus duurder maken.

Aha, auto´s voor het rijkere volk.
Globaal minder innames voor de staat.
Veel meer tanktoerisme# voor de gelukkigen die niet te ver van de grens wonen.
Eerder werk vinden in de buurlanden, wonen in België is ook niet meer echt nodig.

# http://nl.wikipedia.org/wiki/Tanktoerisme

Tanktoerisme is een vorm van toerisme.

Deze vorm wordt veroorzaakt doordat automobilisten gaan tanken bij goedkope tankstations. Doordat brandstof over de grens soms goedkoper is dan in eigen land, kiezen automobilisten ervoor om daar te gaan tanken. In landen waar brandstof goedkoop is liggen aan de grenzen grote tankstations, waar reizigers die op doorreis zijn de tank van hun voertuig vullen tegen lagere kosten. Vaak maken automobilisten ook gebruik van andere faciliteiten in de nabijheid van het tankstation zoals een supermarkt om de dagelijkse boodschappen te doen, of van andere toeristische attracties. Tanktoerisme kan op deze manier een belangrijke bijdrage leveren aan de lokale economie.

Een voorbeeld van een land met veel tanktoerisme is Luxemburg, waar de brandstof goedkoper is wegens de lagere accijnzen. De bestuurders van personenwagens, autobussen en vrachtwagens op doorreis, alsmede de bewoners van Zuidoost-België, Noordoost-Frankrijk en Zuidwest-Duitsland, maken hier dan ook dankbaar gebruik van. Aan de belangrijke toegangsroutes tot Luxemburg bevinden zich dan ook grote benzinestations, namelijk bij Capellen (A6, richting België), Berchem (A3, richting Frankrijk) en Wasserbillig (A1, richting Duitsland). Wie de moeite neemt van de snelweg af te slaan, zal ontdekken dat de brandstof daar zelfs nog goedkoper is.

Bezwaar tegen tanktoerisme is meestal afkomstig van de omliggende landen die accijns mislopen, alsmede van de tankstations aldaar die omzet mislopen door wat zij ervaren als oneerlijke concurrentie. Verder betekent de aankoop van benzine en diesel dat de CO2-uitstoot aan het betreffende land wordt toegerekend, waardoor dit de doelstellingen van het Kyoto-protocol niet haalt of een strengere beperkingsnorm krijgt opgelegd. Hierdoor moet men extra kosten maken door nieuwe CO2-emissierechten te kopen op de door het verdrag in het leven geroepen emissiemarkt.

Stoute Jos
16 november 2014, 22:11
Inderdaad! We moeten dringend het plebs laten hun auto aan de kant zetten.
Auto's moeten voorbehouden zijn voor de elite.

Blue Sky
17 november 2014, 09:10
Inderdaad! We moeten dringend het plebs laten hun auto aan de kant zetten.
Auto's moeten voorbehouden zijn voor de elite.

Het heeft niet met de elite of plebs te maken, wel met het infantiel autogebruik dan men er moet uitkrijgen teneinde een verkeersinfarct te vermijden en ook om te schadelijke gevolgen van het autogebruik te beperken.

Bartjeuh
17 november 2014, 09:33
Klopt, maar het autogebruik duurder maken gaat wel dit als (nefast) gevolg hebben: je gaat enkel nog bedrijfswagens en de auto's van de elite op de wegen hebben...

Misschien moeten we de prijs van een liter fossiele brandstof doen afhangen van het vermogen of het belastbaar inkomen?

Laten we misschien al eens beginnen met het fenomeen bedrijfswagens (meestal gepaard gaande met gratis tankkaarten, ook voor privé verplaatsingen) aan te pakken?

Steben
17 november 2014, 09:45
bezit gratis?

Waarom rond de pot draaien: brandstof dubbel zo duur + geen verkeersbelasting en inschrijvingstaks.
Sociaal en ecologisch. Wie weinig km moet doen komt er beter van af. En te korte ritten vebruiken relatief veel en zal dus relatief duur zijn.
En stilstaan in de file is dubbel zo pijnlijk.

JBM
17 november 2014, 09:47
Klopt, maar het autogebruik duurder maken gaat wel dit als (nefast) gevolg hebben: je gaat enkel nog bedrijfswagens en de auto's van de elite op de wegen hebben...

Inderdaad, om vervolgens aan diegenen die geen auto meer kunnen betalen het verwijt te maken dat ze niet bereid zijn zich te verplaatsen om een job te vinden.

Micele
17 november 2014, 10:00
bezit gratis?

Waarom rond de pot draaien: brandstof dubbel zo duur + geen verkeersbelasting en inschrijvingstaks.
Sociaal en ecologisch. Wie weinig km moet doen komt er beter van af. En te korte ritten vebruiken relatief veel en zal dus relatief duur zijn.
En stilstaan in de file is dubbel zo pijnlijk.:lol:
EU-Land prijs euro 95 | diesel

Luxemburg : € 1,233 | € 1,129
Frankrijk : € 1,419 | € 1,223
Duitsland : € 1,479 | € 1,319
Nederland : € 1,721 | € 1,437
België : € 3,05 | € 2,77 (x2)

http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php?sort=6
http://www2.luventicus.org/kaarten/europa/belgie.gif

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geografie_van_Belgi%C3%AB

Landsgrenzen: totaal: 1444,5 km

Grenslanden: Frankrijk 620 km, Duitsland 161,5 km, Luxemburg 148 km, Nederland 449,5 km :-)

hurricane
17 november 2014, 10:05
bezit gratis?

Waarom rond de pot draaien: brandstof dubbel zo duur + geen verkeersbelasting en inschrijvingstaks.
Sociaal en ecologisch. Wie weinig km moet doen komt er beter van af. En te korte ritten vebruiken relatief veel en zal dus relatief duur zijn.
En stilstaan in de file is dubbel zo pijnlijk.

Buiten het feit dat we NU al te veel belasting betalen, klopt uw redenering.
Ik denk eerder aan het heropvoeden van autorijders. Korte ritten zijn duur.
Een (relatief) koude motor gaat meer verbruiken.
Maar een tweede of derde wagen in een gezin flink duurder maken is een betere oplossing !

maddox
17 november 2014, 10:25
bezit gratis?

Waarom rond de pot draaien: brandstof dubbel zo duur + geen verkeersbelasting en inschrijvingstaks.
Sociaal en ecologisch. Wie weinig km moet doen komt er beter van af. En te korte ritten vebruiken relatief veel en zal dus relatief duur zijn.
En stilstaan in de file is dubbel zo pijnlijk.

Zoals Micele aanhaalt, zo'n drastische prijsstijging moet Europees geregeld worden. Anders is het zeer zeker een oplossing even naar een buurland te rijden. Nederland is 100km, op een tank van 50 liter waar 900 km uitkomt, is het opgeven van 200km en een familiebezoek om €70 te besparen zeker een optie. Combineer dat met een paar jerrycans, en het is puur winst voor de gebruiker om meer kilometers te gaan doen.

Maar het optrekken van de brandstofprijs is zeker geen slechte optie om overbodig autogebruik te ontraden. Helaas gaat men daar dingen mee raken zoals horeca in toeristenvallen.

reservespeler
17 november 2014, 10:41
Het heeft niet met de elite of plebs te maken, wel met het infantiel autogebruik dan men er moet uitkrijgen teneinde een verkeersinfarct te vermijden en ook om te schadelijke gevolgen van het autogebruik te beperken.

Ja, hier betalen we ons blauw in naam van het milieu, in Amerka en China blazen ze maar door.

reservespeler
17 november 2014, 10:42
bezit gratis?

Waarom rond de pot draaien: brandstof dubbel zo duur + geen verkeersbelasting en inschrijvingstaks.
Sociaal en ecologisch. Wie weinig km moet doen komt er beter van af. En te korte ritten vebruiken relatief veel en zal dus relatief duur zijn.
En stilstaan in de file is dubbel zo pijnlijk.

Dus de sukkelaar die de wagen nodig heeft om te gaan werken goed zwaar belasten, de dopper zal er beter uitkomen.


Moeder waarom werken wij?

reservespeler
17 november 2014, 10:43
Inderdaad, om vervolgens aan diegenen die geen auto meer kunnen betalen het verwijt te maken dat ze niet bereid zijn zich te verplaatsen om een job te vinden.

2

reservespeler
17 november 2014, 10:48
Buiten het feit dat we NU al te veel belasting betalen, klopt uw redenering.
Ik denk eerder aan het heropvoeden van autorijders. Korte ritten zijn duur.
Een (relatief) koude motor gaat meer verbruiken.
Maar een tweede of derde wagen in een gezin flink duurder maken is een betere oplossing !

Waarom?
Ik kan maar met 1 wagen tegelijkertijd rijden.
Voor mijn hobby heb ik een 4x4, 3200 turbo diesel 6 versnellingen automatic.
Ik rijdt hier alleen mee in het weekend of als ik eens ergens heen moet.

Ik neem nooit een vlieger om op vakantie te gaan.
Ik rijdt niet naar de Kust om daar te gaan liggen tussen al die andere mensen.
Ik ga niet naar de ardennen om ....

Kortom, op vakantie gaan zegt me niets.
Waarom zou ik dan zoveel meer moeten gaan betalen terwijl anderen met de vlieger 'nutteloze reizen make, reizen die er ook nog eens voor zorgen dat een stroom geld in het buitenland uitgegeven wordt?

reservespeler
17 november 2014, 10:49
Zoals Micele aanhaalt, zo'n drastische prijsstijging moet Europees geregeld worden. Anders is het zeer zeker een oplossing even naar een buurland te rijden. Nederland is 100km, op een tank van 50 liter waar 900 km uitkomt, is het opgeven van 200km en een familiebezoek om €70 te besparen zeker een optie. Combineer dat met een paar jerrycans, en het is puur winst voor de gebruiker om meer kilometers te gaan doen.

Maar het optrekken van de brandstofprijs is zeker geen slechte optie om overbodig autogebruik te ontraden. Helaas gaat men daar dingen mee raken zoals horeca in toeristenvallen.

Nederland is 12 km.

Steben
17 november 2014, 10:55
Waarom?
Ik kan maar met 1 wagen tegelijkertijd rijden.
Voor mijn hobby heb ik een 4x4, 3200 turbo diesel 6 versnellingen automatic.
Ik rijdt hier alleen mee in het weekend of als ik eens ergens heen moet.

Ik neem nooit een vlieger om op vakantie te gaan.
Ik rijdt niet naar de Kust om daar te gaan liggen tussen al die andere mensen.
Ik ga niet naar de ardennen om ....

Kortom, op vakantie gaan zegt me niets.
Waarom zou ik dan zoveel meer moeten gaan betalen terwijl anderen met de vlieger 'nutteloze reizen make, reizen die er ook nog eens voor zorgen dat een stroom geld in het buitenland uitgegeven wordt?

Fiscaal systeem hoeft niet afgeschaft te worden. En dan kan de werkgever ook eens iets interessants betalen.

hurricane
17 november 2014, 10:56
Waarom?
Ik kan maar met 1 wagen tegelijkertijd rijden.
Voor mijn hobby heb ik een 4x4, 3200 turbo diesel 6 versnellingen automatic.
Ik rijdt hier alleen mee in het weekend of als ik eens ergens heen moet.

Ik neem nooit een vlieger om op vakantie te gaan.
Ik rijdt niet naar de Kust om daar te gaan liggen tussen al die andere mensen.
Ik ga niet naar de ardennen om ....

Kortom, op vakantie gaan zegt me niets.
Waarom zou ik dan zoveel meer moeten gaan betalen terwijl anderen met de vlieger 'nutteloze reizen make, reizen die er ook nog eens voor zorgen dat een stroom geld in het buitenland uitgegeven wordt?

Ik begrijp niet wat vakantie met de prijs van autorijden te maken heeft ??

plǝɹǝʍ ǝp
17 november 2014, 10:57
http://deredactie.be/cm/1.738518?view=popupPlayer

We zitten met een overconsumptie van autoverkeer met de gekende gevolgen. Dit is dan ook een eerste punt dat men dient aan te pakken als de verkeersknoop wenst te ontwarren.

Het autoGEBRUIK dus duurder maken.

Je kan er gewoon niet omheen dat niet de auto het probleem is, maar het openbaar vervoer.

Ik woon in een klein dorpje en als ik hier weg wil, moet ik al een belbus bellen. In het weekend zijn er slechts om het uur bussen en als ik naar mijn ouders wil, ben ik net geen 4 uur onderweg. Met de auto ben ik 1u40 onderweg, dat is 2,5x zo snel en kan ik vertrekken wanneer ik wil.

Ik begrijp dat je geen busverbinding om het kwartier kan inleggen naar het hol van Pluto, maar ik hoop dat de mensen die afgeven op de autogebruikers ook begrijpen dat ik geen 140 minuten maal 2 ga verspillen op mijn schaarse vrije tijd om mijn ouders nog eens te zien.

Micele
17 november 2014, 11:03
Dus de sukkelaar die de wagen nodig heeft om te gaan werken goed zwaar belasten, de dopper zal er beter uitkomen.

Moeder waarom werken wij?

Het verschil tussen werkonwillige en iemand die werkt is nu al veel te klein (of is soms negatief), en sommige denken het voor 2/3 van de pendelaars nog veel duurder te maken.

De staat gaat er geen € meer aan verdienen, maar wel zijn broek aan scheuren met 1444 km landsgrenzen, de eerste buitenlandse pomp ligt voor mij op 9 km. :-)

Naja wslk is een IQ zoals de zone Vmax- 30-50-70 (kmh) tegenwoordig al genoeg om het verkeersbeleid in de respectievelijke zones te mogen bepalen.

Zie ook 2e zin van mijn onderschrift.

Steben
17 november 2014, 11:08
:lol:

:-)

Als je alles wil afmeten aan het buitenland, waarom niet het energiebeleid van de andere landen overnemen?

Steben
17 november 2014, 11:09
Je kan er gewoon niet omheen dat niet de auto het probleem is, maar het openbaar vervoer.

neen, dat is een rad voor de ogen draaien.
De enigste reden waarom er meer autoverkeer gewenst is, heeft te maken met het gemak waarmee we in onze wagen kunnen stappen en het fout gevoel van vrijheid.
Zelfs gratis openbaar vervoer zal dat niet veranderen.

Steben
17 november 2014, 11:11
Dus de sukkelaar die de wagen nodig heeft om te gaan werken goed zwaar belasten, de dopper zal er beter uitkomen.


Moeder waarom werken wij?

In mijn idee hoeft die sukkelaar geen initiële taksen meer te betalen (bezit is gratis) en de km vergoeding compenseert. Met andere woorden: de werkgever zal meer mekkeren, dan die sukkelaar.

Micele
17 november 2014, 11:13
Als je alles wil afmeten aan het buitenland, waarom niet het energiebeleid van de andere landen overnemen?

Euh we wonen in Europa waar een grens niet meer bestaat dus natuurlijk is enkel een Europees beleid bij deze materie van nut.

Natuurlijk zijn er landen die een beter energiebeleid en sowieso verkeersbeleid voeren, maar betweterland is daar allergisch voor.

neen, dat is een rad voor de ogen draaien.
De enigste reden waarom er meer autoverkeer gewenst is, heeft te maken met het gemak waarmee we in onze wagen kunnen stappen en het fout gevoel van vrijheid.
Zelfs gratis openbaar vervoer zal dat niet veranderen.

In het buitenland doen ze dat ook hoor met gemak in de auto stappen, wat bewijst dat de auto het beste en flexibelste vervoermidddel is en nog veel meer zal worden in de toekomst, qua milieu sowieso (E-wagens).

Het openbaar vervoer -op het spoor- zal altijd op de achtergrond blijven voor de meerderheid van de mobiele mensen. Natuurlijk is voor een bepaalde (kleine) groep het spoor interessanter en goedkoper, maar beknot ook hun flexibiliteit zodat menige nog altijd ergens meerijdt of zich een auto huurt.

maddox
17 november 2014, 11:15
Nederland is 12 km.

Ik woon niet bij U in de achtertuin. Maar U begrijpt het punt wel.

Micele
17 november 2014, 11:35
Autorijden is helemaal niet goedkoop, het is wel met uitstek het beste/flexibelste vervoermiddel met het grootste draagvlak (hoe kan men daartegen zijn).

Ondanks dat de overheid er infrastructureel alles aan doet de auto "te ontraden", ttz al jaren nalatig is er iets aan te willen veranderen.
Ook het openbaar vervoer kan men verbeteren zoals menig buurland.

tekeninkske en 2 tabellen zijn ruim voldoende:
N° 1 fileverkeer in Europa en USA/Canada
http://www.ademloos.be/sites/default/files/mostcongested.jpg

Het autosnelwegenprogramma 1973, uiteraard zelfs nog niet rond de grootste steden Antwerpen en Brussel # uitgevoerd.
http://wegen-routes.be/hist/prog1973.gifhttp://www.ademloos.be/sites/default/files/mostcongestedmetro.jpg # daarom...

En zei maar zeker dat menige autoconstructeur: GM-Opel, Renault, Ford, ... nog in Be gebleven zou zijn moesten die paniekeurs van de late 70´s en 80´s meer gezond verstand gehad hebben, helaas vijgen na Pasen.

Want in 2014 is dit uitgevoerd:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/Autosnelwegen_Belgi%C3%AB.svg/500px-Autosnelwegen_Belgi%C3%AB.svg.png

http://home.hccnet.nl/r.walhout/SpurenNL.gifhttp://www.metropoleruhr.de/uploads/pics/MR_Autobahnen_04.png
NR-W/Roergebied... tesamen met Nederland... en Vlaanderen, het dichtbevolkste deel van Europa... zoek de verschillen :

plǝɹǝʍ ǝp
17 november 2014, 11:37
neen, dat is een rad voor de ogen draaien.
De enigste reden waarom er meer autoverkeer gewenst is, heeft te maken met het gemak waarmee we in onze wagen kunnen stappen en het fout gevoel van vrijheid.
Zelfs gratis openbaar vervoer zal dat niet veranderen.

Wie spreekt er over gratis openbaar vervoer?

Ik spreek over tijd. U zegt dat het een rad voor de ogen draaien is. U gebruikt een uitdrukking, maar de vlag dekt de lading niet. In mijn geval zou het bezoekje aan mijn ouders met het gezin 8 uur vervoertijd kosten. En pas op, als je een paar minuten te laat aankomt omdat de kleine zijn schoenen niet op tijd terugvond, mag je nog een uur langer wachtten. Dat is 1/3 van een dag om heen en terug te gaan. Voor de rest doe ik eigenlijk geen verre verplaatsingen, op de jaarlijkse vakantie na.

Als u doet alsof 1/3 dag peanuts is, een drogreden. Wel, dat vind ik niet serieus. Al wie beweert dat deze manier van verplaatsen de voorkeur geniet, weet niet waarover hij praat.

reservespeler
17 november 2014, 11:39
Waarom?
Ik kan maar met 1 wagen tegelijkertijd rijden.
Voor mijn hobby heb ik een 4x4, 3200 turbo diesel 6 versnellingen automatic.
Ik rijdt hier alleen mee in het weekend of als ik eens ergens heen moet.

Ik neem nooit een vlieger om op vakantie te gaan.
Ik rijdt niet naar de Kust om daar te gaan liggen tussen al die andere mensen.
Ik ga niet naar de ardennen om ....

Kortom, op vakantie gaan zegt me niets.
Waarom zou ik dan zoveel meer moeten gaan betalen terwijl anderen met de vlieger 'nutteloze reizen make, reizen die er ook nog eens voor zorgen dat een stroom geld in het buitenland uitgegeven wordt?

Oeps ik rijdt moet natuurlijk zijn ik rij.
Hoe kan ik zo dom zijn.

reservespeler
17 november 2014, 11:41
Fiscaal systeem hoeft niet afgeschaft te worden. En dan kan de werkgever ook eens iets interessants betalen.

Wat heeft dit te maken met het fiscaal systeem?
Ik heb mijn wagens privé!

reservespeler
17 november 2014, 11:41
Ik begrijp niet wat vakantie met de prijs van autorijden te maken heeft ??

Met uitstoot van .... misschien?

reservespeler
17 november 2014, 11:42
Je kan er gewoon niet omheen dat niet de auto het probleem is, maar het openbaar vervoer.

Ik woon in een klein dorpje en als ik hier weg wil, moet ik al een belbus bellen. In het weekend zijn er slechts om het uur bussen en als ik naar mijn ouders wil, ben ik net geen 4 uur onderweg. Met de auto ben ik 1u40 onderweg, dat is 2,5x zo snel en kan ik vertrekken wanneer ik wil.

Ik begrijp dat je geen busverbinding om het kwartier kan inleggen naar het hol van Pluto, maar ik hoop dat de mensen die afgeven op de autogebruikers ook begrijpen dat ik geen 140 minuten maal 2 ga verspillen op mijn schaarse vrije tijd om mijn ouders nog eens te zien.

Hier komt zelfs geen belbus.

reservespeler
17 november 2014, 11:47
In mijn idee hoeft die sukkelaar geen initiële taksen meer te betalen (bezit is gratis) en de km vergoeding compenseert. Met andere woorden: de werkgever zal meer mekkeren, dan die sukkelaar.

Welke kilometervergoeding?

Wij krijgen 0,0864 per kilometer of net geen 3,5 Belgische franken..
Doe je veel mee hé!

Bartjeuh
17 november 2014, 12:13
Oeps ik rijdt moet natuurlijk zijn ik rij.
Hoe kan ik zo dom zijn.

"Ik rijd" is ook hoed, goor.

Steben
17 november 2014, 12:25
Wie spreekt er over gratis openbaar vervoer?

Ik spreek over tijd.


Inderdaad. Ik zeg dan ook dat de prijs van openbaar vervoer niet belangrijk is. Daarin komen we dus overeen.


U zegt dat het een rad voor de ogen draaien is. U gebruikt een uitdrukking, maar de vlag dekt de lading niet. In mijn geval zou het bezoekje aan mijn ouders met het gezin 8 uur vervoertijd kosten. En pas op, als je een paar minuten te laat aankomt omdat de kleine zijn schoenen niet op tijd terugvond, mag je nog een uur langer wachtten. Dat is 1/3 van een dag om heen en terug te gaan. Voor de rest doe ik eigenlijk geen verre verplaatsingen, op de jaarlijkse vakantie na.

Als u doet alsof 1/3 dag peanuts is, een drogreden. Wel, dat vind ik niet serieus. Al wie beweert dat deze manier van verplaatsen de voorkeur geniet, weet niet waarover hij praat.

U moet wel proberen begrijpen wat ik bedoel met het rad voor de ogen. Het rad voor de ogen is dat als we allemaal blijven vasthangen aan onze superieure flexibele wagen, we allemaal stilstaan in files.
Zo moeilijk is dat niet he? Het is in theorie zo en in de praktijk zo.

reservespeler
17 november 2014, 12:28
Inderdaad. Ik zeg dan ook dat de prijs van openbaar vervoer niet belangrijk is. Daarin komen we dus overeen.



U moet wel proberen begrijpen wat ik bedoel met het rad voor de ogen. Het rad voor de ogen is dat als we allemaal blijven vasthangen aan onze superieure flexibele wagen, we allemaal stilstaan in files.
Zo moeilijk is dat niet he? Het is in theorie zo en in de praktijk zo.

Misschien komt dit ook omdat de doorstroming niet vlot is.

lombas
17 november 2014, 13:09
Het autosnelwegenprogramma 1973, uiteraard zelfs nog niet rond de grootste steden Antwerpen en Brussel # uitgevoerd.
http://wegen-routes.be/hist/prog1973.gifhttp://www.ademloos.be/sites/default/files/mostcongestedmetro.jpg # daarom...

Want in 2014 is dit uitgevoerd:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/Autosnelwegen_Belgi%C3%AB.svg/500px-Autosnelwegen_Belgi%C3%AB.svg.png


Ik zie niet waar het probleem is? In Wallonië lijkt me na zo goed alles uitgevoerd?

Vette Pois(s)on
17 november 2014, 13:17
En de banken maar leningen verkopen voor mooie dure autos...

Steben
17 november 2014, 13:55
En de banken maar leningen verkopen voor mooie dure autos...

Uiteraard. Als de mensen ideefixen hebben, moet je ze maar melken he!
Dta gaat niemand toegeven natuurlijk, maar de wagen is weldegelijk een gouden kooi.

Micele
17 november 2014, 14:24
Ik zie niet waar het probleem is? In Wallonië lijkt me na zo goed alles uitgevoerd?

Zeer goed opgemerkt, eindelijk iemand die alert is. :-)

Vlaanderen heeft ondertussen 474 inwoners/km², Wallonië 212 inwoners/km² mss dachten ze in de 80´s dat dit andersom ging worden, grapje. ;-)

Zeg maar alles uitgevoerd, de grootste steden... Charleroi, vooral Luik hebben zelfs snelwegtunnels onder de stad liggen. "Grootsteden ;-) " Charleroi (gesloten grote snelwegring) en Luik (E25 onder de stad*) hebben dus niet te klagen.
* http://services-techniques.met.wallonie.be/fr/trafic_routier_5/liaisons_autoroutieres_un/la_liaison_e25e40_a_liege/
http://fr.wikipedia.org/wiki/Tunnel_de_Cointe

overzicht tunnels expresswegen tot autosnelwegen, lengtes en data:
http://www.lotsberg.net/data/belgia/list.html

Socialisme=diefstal
17 november 2014, 15:57
Je kan dat probleem niet oplossen met 1 maatregel.
Autogenruik doen afnemen kan je alleen door een goed alternatief te bieden. Dagelijks nog tijdens de spits naar Brussel trekken is complete waanzin, helaas voor sommigen een realiteit omdat er naar hun werkplek geen goede verbindingen zijn.

Ik pleit voor grote, GRATIS (nadruk) parkings in speciaal daarvoor gebouwde stations die rond de grote centra worden gebouwd. Daar vertrekken alleen treinen met als bestemming het centrum van Antwerpen, Brussel, Luik, ... zonder onderweg nog stops te maken. Dat is 1.
In de grootstenden (Brussel en Antwperpen, de rest is daar eigenlijk te klein voor): metronetten die de hele stad dekken. Concreet zou het niet langer dan een half uur mogen duren om vanuit zo'n superstation overal in Brussel/Antwerpen terecht te kunnen. Dat is 2.
Dan is het de bedoeling om autoverkeer binnen de Brusselse/antwerpse ring te verbieden tijdens de werkdagen. Dat is drie.
Eens de zelfrijdende auto-technologie een vaststaand feit is, de technologie verplichten op nieuwe modellen. Die technologie zorgt ervoor dat de capacitiet van de weg veel beter gebruikt kan worden. Tijdens bepaalde uren (spits) zijn niet - automatische auto's verboden. Iedereen kan nog rustig met zijn oldtimer of niet-automatische auto rijden, maar niet in stadsgebieden en/of tijdens de spits.

Steben
17 november 2014, 16:01
Je kan dat probleem niet oplossen met 1 maatregel.
Autogenruik doen afnemen kan je alleen door een goed alternatief te bieden. Dagelijks nog tijdens de spits naar Brussel trekken is complete waanzin, helaas voor sommigen een realiteit omdat er naar hun werkplek geen goede verbindingen zijn.

Ik pleit voor grote, GRATIS (nadruk) parkings in speciaal daarvoor gebouwde stations die rond de grote centra worden gebouwd. Daar vertrekken alleen treinen met als bestemming het centrum van Antwerpen, Brussel, Luik, ... zonder onderweg nog stops te maken. Dat is 1.
In de grootstenden (Brussel en Antwperpen, de rest is daar eigenlijk te klein voor): metronetten die de hele stad dekken. Concreet zou het niet langer dan een half uur mogen duren om vanuit zo'n superstation overal in Brussel/Antwerpen terecht te kunnen. Dat is 2.
Dan is het de bedoeling om autoverkeer binnen de Brusselse/antwerpse ring te verbieden tijdens de werkdagen. Dat is drie.
Eens de zelfrijdende auto-technologie een vaststaand feit is, de technologie verplichten op nieuwe modellen. Die technologie zorgt ervoor dat de capacitiet van de weg veel beter gebruikt kan worden. Tijdens bepaalde uren (spits) zijn niet - automatische auto's verboden. Iedereen kan nog rustig met zijn oldtimer of niet-automatische auto rijden, maar niet in stadsgebieden en/of tijdens de spits.

Zo zie je maar dat je soms socialisme nodig hebt, in de zin van staatsoptreden. Vrije markt kan dit nooit verwezenlijken. Er is gewoon geen enkel kosten baten analyse die dit als resultaat geeft.
Net zoals bij alle grote investeringen waar de grote spelers op de vrije markt nu op teren.

Socialisme=diefstal
17 november 2014, 16:04
Zo zie je maar dat je soms socialisme nodig hebt, in de zin van staatsoptreden. Vrije markt kan dit nooit verwezenlijken.

Dat is correct.
Misschien moet ik mijn naam laten veranderen in SociaalKapitalist.

Steben
17 november 2014, 16:06
En ook: eerlijke belastingen zijn de enige weg naar welvaart?

Socialisme=diefstal
17 november 2014, 16:10
En ook: eerlijke belastingen zijn de enige weg naar welvaart?
Volmondig mee eens.

Kijk eens aan. Twee mensen die het op een internetforum eens worden. Dat moet een zeldzaamheid zijn.

reservespeler
17 november 2014, 16:22
Volmondig mee eens.

Kijk eens aan. Twee mensen die het op een internetforum eens worden. Dat moet een zeldzaamheid zijn.

Bestaan er dan ook oneerlijke belastingen

Drosamadaris
17 november 2014, 16:39
Klopt, maar het autogebruik duurder maken gaat wel dit als (nefast) gevolg hebben: je gaat enkel nog bedrijfswagens en de auto's van de elite op de wegen hebben...

Misschien moeten we de prijs van een liter fossiele brandstof doen afhangen van het vermogen of het belastbaar inkomen?

Laten we misschien al eens beginnen met het fenomeen bedrijfswagens (meestal gepaard gaande met gratis tankkaarten, ook voor privé verplaatsingen) aan te pakken?

Dan ga je de hoofdoorzaak van dat probleem moeten aanpakken, en dat is de Belgische fiscaliteit en belastingsdruk. De enige reden waarom bedrijfswagens hier zo populair zijn, is omdat het ver één van de enige manieren is om als bedrijf een substantiëel voordeel te geven aan je werknemer, zonder dat hij/zij daarop kapot belast wordt en zonder dat je als bedrijf zelf een veelvoud van dat voordeel moet ophoesten.

Vrijheideerst
17 november 2014, 17:11
Dan ga je de hoofdoorzaak van dat probleem moeten aanpakken, en dat is de Belgische fiscaliteit en belastingsdruk. De enige reden waarom bedrijfswagens hier zo populair zijn, is omdat het ver één van de enige manieren is om als bedrijf een substantiëel voordeel te geven aan je werknemer, zonder dat hij/zij daarop kapot belast wordt en zonder dat je als bedrijf zelf een veelvoud van dat voordeel moet ophoesten.

Dat wordt natuurlijk mooi onder de mat geveegd. Ik las deze week iets in de trant van "gratis bedrijfswagen". Dat er pak'm beet van een wn zo'n 250 euro aan loon afgaat voor die wagen is ook blijkbaar opeens van geen tel.

Autorijden is hier al schandalig duur, willen we dan écht de kant van Nederland opgaan?

Zo'n kilometerheffing zou een prachtig systeem zijn als men de taksen op brandstof en de verkeersbelasting afschaft. Maar nee, men wil het er nog eens bovenop.

Vrijheideerst
17 november 2014, 17:12
Inderdaad! We moeten dringend het plebs laten hun auto aan de kant zetten.
Auto's moeten voorbehouden zijn voor de elite.

Dat zal dan het perverse effect zij ja.

Vrijheideerst
17 november 2014, 17:14
Misschien komt dit ook omdat de doorstroming niet vlot is.

belgië is dan ook het enige land waar er nauwelijks wegen bijkomen of aangepast worden. Zelfs het economisch drama Portugal vond nog geld om hierin te investeren.

Check de wegenwiki maar eens, en kom niet af met te klein en overvol denk ik dan.

Blue Sky
18 november 2014, 11:08
Ja, hier betalen we ons blauw in naam van het milieu, in Amerka en China blazen ze maar door.

U kan steeds verhuizen naar China als u denkt dat het daar beter is. Daar gaan ze er echter wat harder tegenaan en nemen ze wat drastischere maatregelen tegen de vervuiling en verkeersopstoppingen.

http://www.groen7.nl/verdere-beperkingen-aantal-nieuwe-autos-in-peking/

Blue Sky
18 november 2014, 11:12
Dus de sukkelaar die de wagen nodig heeft om te gaan werken goed zwaar belasten, de dopper zal er beter uitkomen.

Moeder waarom werken wij?

Men kan dit perfect integreren in een taks shift. Lagere loonkosten, hogere gebruikskosten voor de auto.

Micele
18 november 2014, 11:23
U kan steeds verhuizen naar China als u denkt dat het daar beter is. Daar gaan ze er echter wat harder tegenaan en nemen ze wat drastischere maatregelen tegen de vervuiling en verkeersopstoppingen.

http://www.groen7.nl/verdere-beperkingen-aantal-nieuwe-autos-in-peking/

Ze moeten wel in de steden en ballingsgebieden wegens het extra (ultra)fijnstof en andere emissies. Ze zitten tesamen met al hun steenkoolverbranding ver boven de alarmdrempels van het WHO (x 10 zelfs en dat al in 2012: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2139408 )

Dieselpersonenwagens lijken al helemaal geband in de steden en de 100% benzinewagens worden ook stilaan afgebouwd, enkel plug-in benzine-hybride die natuurlijk dan electrisch kunnen rijden in de stad worden nog niet afgebouwd. Tesamen met pure E-wagens worden deze gepromoot en er worden steeds meer laadpalen bijgezet.

De komende vier jaar komen er slechts 600.000 auto’s bij, waarvan 430.000 op benzine en 170.000 op alternatieve brandstoffen. Echter, de laatste categorie zal groeien tot 20.000 in 2014, 30.000 in 2015 en 60.000 voor zowel 2016 als 2017. Om de keuze voor een (plug-in) elektrische auto te promoten, worden er steeds meer laadpalen geplaatst, met name in nieuwbouwwijken. Het aantal benzineauto’s wordt jaarlijks beperkt tot 130.000 in 2014, 120.000 in 2015, en 90.000 in 2016 en 2017.

http://www.groen7.nl/bmw-china-wordt-1-ev-markt/

BMW: China wordt #1 EV-markt

http://www.groen7.nl/gratis-kenteken-bij-een-tesla-in-sjanghai/

Tesla wordt met open armen ontvangen in één van China‘s grootste en rijkste steden.

Wie in China in een nieuwe auto wilt rijden, moet hiervoor meedoen aan een loting. Een aardige poging om de luchtvervuiling en filevorming tegen te gaan, maar voor de gewone burger is dit een langzame, dure aangelegenheid. Zo moet er voor een kentekenplaat omgerekend tot wel 11.000 euro neergelegd worden.

Elektrische auto’s zijn eenvoudiger om op kenteken te krijgen. In de loting zijn er meer dan genoeg beschikbaar, en EV’s van Chinese makelij zijn gratis. Nu mag ook Tesla zich tot deze laatste groep rekenen. Althans, in Sjanghai. De lokale overheid aldaar heeft een uitzondering gemaakt voor EV’s uit het buitenland. Deze krijgen nu ook een gratis kenteken.

Uiteraard zit er een “maar” aan. De uitzondering wordt alleen gemaakt voor 3.000 auto’s per merk. Zodra dit aantal is verkocht, moet de fabrikant aan de overheid van Sjanghai toestemming vragen om nog meer auto’s te mogen verkopen. De vraag is alleen wie genoeg voertuigen zal verkopen om buiten de uitzondering te vallen. Voor Tesla is het aantal in ieder geval ruim voldoende.

Steben
18 november 2014, 11:30
Ja ja Duitsland. Tijd om België een Bundesland te maken

Micele
18 november 2014, 11:33
Men kan dit perfect integreren in een taks shift. Lagere loonkosten, hogere gebruikskosten voor de auto.
EUropees dan...

Begin er maar aan, want er zijn talrijke soorten belastingen...

http://images.derstandard.at/2014/04/11/1395448143239-grafik.jpg
Bron OECD. cijfers 2012 via
http://derstandard.at/1395365044450/Oesterreich-auf-dem-Weg-zur-Abgabenspitze
Ook http://www.bbc.com/news/magazine-26327114

The statisticians at the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) have done some analysis of average salaries.

"At the top end of the distribution we have Belgium where single people pay 43% of earnings in income tax and social security contributions (or national insurance), followed by Germany with 39.9%," says Maurice Nettley, head of tax statistics at the OECD. "The lowest rates are paid in Chile at 7% and Mexico at 9.5%."

These tax rates apply to single people with no children, on an average salary for their country.

Belgium - 42.80%
Germany - 39.90%
Denmark - 38.90%
Hungary - 35%
Austria - 34%
Greece - 25.4%
OECD Average - 25.10%
UK - 24.90%
USA - 22.70%
New Zealand - 16.40%
Israel - 15.50%
Korea - 13%
Mexico - 9.50%
Chile - 7%

The following tax rates apply to married couples with two children.

Denmark - 34.8%
Austria - 31.9%
Belgium - 31.8%
Finland - 29.4%
Netherlands - 28.7%
Greece 26.7%
UK - 24.9%
Germany - 21.3%
OECD average - 19.6%
USA - 10.4%
Korea - 10.2%
Slovak Republic - 10%
Mexico - 9.5%
Chile - 7%
Czech Republic - 5.6%

In Germany the rate drops from 39.9% to 21.3% because of generous child tax credits. Across the OECD, tax rates drop by an average of 5.5% for married couples with children. Greece is the only country where you pay more tax if you are married with children.

Steben
18 november 2014, 13:30
Ah, daarom gaat het zo slecht in Duitsland.......
Wat mij enorm opvalt is het mooi verspreid patroon van de lasten in het land.
DAT is veelzeggend.

AsGardSGO
21 november 2014, 21:03
Klopt, maar het autogebruik duurder maken gaat wel dit als (nefast) gevolg hebben: je gaat enkel nog bedrijfswagens en de auto's van de elite op de wegen hebben...

Misschien moeten we de prijs van een liter fossiele brandstof doen afhangen van het vermogen of het belastbaar inkomen?

Laten we misschien al eens beginnen met het fenomeen bedrijfswagens (meestal gepaard gaande met gratis tankkaarten, ook voor privé verplaatsingen) aan te pakken?

Die bedrijfswagens op zich blijven toch de ogen uitsteken he. Zielige jaoezie en onterecht zelfs.
Veel bedrijfswagens zijn immers een "goedkope" lees fiscaal aantrekbare oplossing geweest voor bedrijven om lagere lonen te kunenn betalen.
de meeste lagere techniekers, bedienden ed rijden rond met type Corsa, Astra, Golf, Polo, Fiesta, Focus, Ibiza, Auris, Corolla en vergelijkbaar. Die met enige anciënniteit, meer leiding gevende functie of gespecialiseerder profiel met Zafira, Isignia, C5, BMW 3 reeks, C-klasse,.. of gelijkaardig.
Management zijn de rols-roycen binnen het segment bedrijfswagens; voorgaande categorie maar dan full options of nog duurder met iets minder opties.
En de tankkaart is een handig iets maar geld in meeste gevallen (60%) om enkel te tanken voor het werk (met of zonder limieten) via maandelijkse controle al dan niet. In al de andere gevallen ook enkel binnen belgië. Vergeet de cowboy verhalen van die met de firmawagen kosteloos op vakantie gaan!!

Tenslotte je draagt ook bij in de kost gaan van een 100€ per maand minder op je netto tot 250€ of meer voor directiewagens. Voor elke paygrade een ingave op loon.
Franchise bij ongeval is ook ondertusen van zo'n 250€ ongeveer 10 jaar geleden tot 500€ gestegen. Meestal enkel bij ongevallen in fout hoewel eht echter in de lift zit om voor elke schade hoe klein ook te moeten betalen, zelfs bij vandalisme. Dat laatste echter bij goedkope verzekeringen of lease pakketten waar geen full omnium is.

OK toegegeven: dit is nog steeds belachelijk weinig ivgl met wat een wagen zelf kost, en dan nog ongeval vrij!
En ik wist dat de laatste 10 jaar maar al te goed en zeker nu ik met terug een eigen wagen rijd wat het kost om een middenklasser te hebben en te onderhouden.

Hoe dan ook de auto is altijd een zoveelste melkkoe geweest en dat zal dat zeker blijven zijn.
Maar ja zolang iedereen rondloopt met een stijve van elke dure auto en ze toch gretig blijft kopen' grotendeels omdat er geen of in beste geval slechts een slecht en duur alternatief is (O.V.) gaat eht zo idd blijven en terug idd iets worden voor de elite die het zich wel degelijk zonder schulden kan permiteren.

Maar geen geklaag beste mensen; dat is toch wat jullie willen?

Johan Daelemans
21 november 2014, 23:48
Het autoGEBRUIK dus duurder maken.

En gaan werken wordt dus ook duurder. En ondertussen zijn er al een pak mensen die het zich niet meer kunnen permiteren om te gaan werken.

Bartjeuh
22 november 2014, 12:14
Die bedrijfswagens op zich blijven toch de ogen uitsteken he. Zielige jaoezie en onterecht zelfs.

Voor alle duidelijkheid: ik rij al bijna 25 jaar rond in een bedrijfswagen (je zou moeten zot zijn om zo een aanbieding van je werkgever te weigeren), dus van jaloezie kun je moeilijk spreken, hee.
Maar het is niet omdat je mee doet met een bepaald systeem, dat je dat systeem niet afschafbaar kunt vinden. Mocht de regering beslissen van alle bedrijfswagens meteen af te schaffen, en de werkgevers in ruil dwingen van 500 �* 800 EUR meer bruto te geven, dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Dan levert zoiets de staat en de sociale zekerheid weer een extraatje op, en dan ga ik wellicht nog meer beroep doen op het openbaar vervoer. Voor mij niet gelaten...

fred vanhove
22 november 2014, 12:51
Die bedrijfswagens op zich blijven toch de ogen uitsteken he. Zielige jaoezie en onterecht zelfs.
Veel bedrijfswagens zijn immers een "goedkope" lees fiscaal aantrekbare oplossing geweest voor bedrijven om lagere lonen te kunenn betalen.
de meeste lagere techniekers, bedienden ed rijden rond met type Corsa, Astra, Golf, Polo, Fiesta, Focus, Ibiza, Auris, Corolla en vergelijkbaar. Die met enige anciënniteit, meer leiding gevende functie of gespecialiseerder profiel met Zafira, Isignia, C5, BMW 3 reeks, C-klasse,.. of gelijkaardig.
Management zijn de rols-roycen binnen het segment bedrijfswagens; voorgaande categorie maar dan full options of nog duurder met iets minder opties.
En de tankkaart is een handig iets maar geld in meeste gevallen (60%) om enkel te tanken voor het werk (met of zonder limieten) via maandelijkse controle al dan niet. In al de andere gevallen ook enkel binnen belgië. Vergeet de cowboy verhalen van die met de firmawagen kosteloos op vakantie gaan!!

Tenslotte je draagt ook bij in de kost gaan van een 100€ per maand minder op je netto tot 250€ of meer voor directiewagens. Voor elke paygrade een ingave op loon.
Franchise bij ongeval is ook ondertusen van zo'n 250€ ongeveer 10 jaar geleden tot 500€ gestegen. Meestal enkel bij ongevallen in fout hoewel eht echter in de lift zit om voor elke schade hoe klein ook te moeten betalen, zelfs bij vandalisme. Dat laatste echter bij goedkope verzekeringen of lease pakketten waar geen full omnium is.

OK toegegeven: dit is nog steeds belachelijk weinig ivgl met wat een wagen zelf kost, en dan nog ongeval vrij!
En ik wist dat de laatste 10 jaar maar al te goed en zeker nu ik met terug een eigen wagen rijd wat het kost om een middenklasser te hebben en te onderhouden.

Hoe dan ook de auto is altijd een zoveelste melkkoe geweest en dat zal dat zeker blijven zijn.
Maar ja zolang iedereen rondloopt met een stijve van elke dure auto en ze toch gretig blijft kopen' grotendeels omdat er geen of in beste geval slechts een slecht en duur alternatief is (O.V.) gaat eht zo idd blijven en terug idd iets worden voor de elite die het zich wel degelijk zonder schulden kan permiteren.

Maar geen geklaag beste mensen; dat is toch wat jullie willen?

Kosteloos ? Misschien toch een ferm stuk goedkoper.Met een moderne dieselwagen geraak je al bijna 1000 km ver met 1 tank....de slijtage van je auto moet je ook niet aanrekenen.En veel verder dan een paar honderden km gaan de meeste mensen toch niet op vakantie met een auto....

Al eens uitgerekend wat een eigen auto van pakweg 25000 euro je kost.....vergeet niet dat die 25000 euro na 4 jaar en nog 10000 waard is he ....Je weet toch wat bv een koppeling laten vervangen bij laat zeggen Audi je kost ?? Of een groot onderhoud ? Wat een all risk verzekering kost ?Ik kwam op zo ongeveer 1000 euro per maand als ik alles had uitgeteld....

AsGardSGO
23 november 2014, 18:08
Voor alle duidelijkheid: ik rij al bijna 25 jaar rond in een bedrijfswagen (je zou moeten zot zijn om zo een aanbieding van je werkgever te weigeren), dus van jaloezie kun je moeilijk spreken, hee.
Maar het is niet omdat je mee doet met een bepaald systeem, dat je dat systeem niet afschafbaar kunt vinden. Mocht de regering beslissen van alle bedrijfswagens meteen af te schaffen, en de werkgevers in ruil dwingen van 500 �* 800 EUR meer bruto te geven, dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Dan levert zoiets de staat en de sociale zekerheid weer een extraatje op, en dan ga ik wellicht nog meer beroep doen op het openbaar vervoer. Voor mij niet gelaten...

point well made and taken.

AsGardSGO
23 november 2014, 18:14
Kosteloos ? Misschien toch een ferm stuk goedkoper.Met een moderne dieselwagen geraak je al bijna 1000 km ver met 1 tank....de slijtage van je auto moet je ook niet aanrekenen.En veel verder dan een paar honderden km gaan de meeste mensen toch niet op vakantie met een auto....

Al eens uitgerekend wat een eigen auto van pakweg 25000 euro je kost.....vergeet niet dat die 25000 euro na 4 jaar en nog 10000 waard is he ....Je weet toch wat bv een koppeling laten vervangen bij laat zeggen Audi je kost ?? Of een groot onderhoud ? Wat een all risk verzekering kost ?Ik kwam op zo ongeveer 1000 euro per maand als ik alles had uitgeteld....

Heb ik niet precies datzelfde gezegd? Heb het nog spotgoedkoop uitgerekend gehad: 350€ per maand voor de basiskost.
Ik weet het ondertussen maar al te goed dat een eigen auto (2nd hand Opelken) handenvol geld kost. Mijn distributie riem komt er bij volgende onderhoud aan en ik hoop nog lang met mijn koppeling te mogen meegaan!

You've been preaching towards the choir, man! ;-)

Drosamadaris
23 november 2014, 20:13
Voor alle duidelijkheid: ik rij al bijna 25 jaar rond in een bedrijfswagen (je zou moeten zot zijn om zo een aanbieding van je werkgever te weigeren), dus van jaloezie kun je moeilijk spreken, hee.
Maar het is niet omdat je mee doet met een bepaald systeem, dat je dat systeem niet afschafbaar kunt vinden. Mocht de regering beslissen van alle bedrijfswagens meteen af te schaffen, en de werkgevers in ruil dwingen van 500 �* 800 EUR meer bruto te geven, dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Dan levert zoiets de staat en de sociale zekerheid weer een extraatje op, en dan ga ik wellicht nog meer beroep doen op het openbaar vervoer. Voor mij niet gelaten...

Dus in het geval van een wagen die 800€ equivalent zou betekenen, ga je die mensen een goeie 600€ afhandig maken. Goed bezig.

Steben
23 november 2014, 20:18
Kosteloos ? Misschien toch een ferm stuk goedkoper.Met een moderne dieselwagen geraak je al bijna 1000 km ver met 1 tank....de slijtage van je auto moet je ook niet aanrekenen.En veel verder dan een paar honderden km gaan de meeste mensen toch niet op vakantie met een auto....

Al eens uitgerekend wat een eigen auto van pakweg 25000 euro je kost.....vergeet niet dat die 25000 euro na 4 jaar en nog 10000 waard is he ....Je weet toch wat bv een koppeling laten vervangen bij laat zeggen Audi je kost ?? Of een groot onderhoud ? Wat een all risk verzekering kost ?Ik kwam op zo ongeveer 1000 euro per maand als ik alles had uitgeteld....

Ik rij zonder all risk in een wagen die nu 8 jaar oud is, prachtig bolt en mij en mijn gezien alles biedt wat we nodig hebben. Ik rij er ook heel graag mee naar zwitserland.
11.500euro betaalt toen ie 5 jaar was omdat iemand meende te denken een nieuwe te moeten aanschaffen, het weze hem gegund. In 3 jaar tijd 1.200euro geinvesteerd omdat de schokdempers vervangen mochten.
verzekering en taks geeft in 3 jaar +/- 3120. Dus 440 euro per maand. En alles is deels inbrengbare kost....

Johan Daelemans
23 november 2014, 20:38
Voor alle duidelijkheid: ik rij al bijna 25 jaar rond in een bedrijfswagen

Ik snap iets niet goed.
Je hebt ook een Tesla die je privé hebt aangekocht waarmee je toch +20.000 km per jaar mee rondtoert.
Hoeveel extra kilometers doe je dan nog met die bedrijfswagen?

AsGardSGO
23 november 2014, 21:55
Ik snap iets niet goed.
Je hebt ook een Tesla die je privé hebt aangekocht waarmee je toch +20.000 km per jaar mee rondtoert.
Hoeveel extra kilometers doe je dan nog met die bedrijfswagen?

Waarschijnlijk de rest (30.000) van zijn jaarlijkse km's? Het lijkt mij niet zo gek; vele gezinnen hebben 2 of 3 auto's he (als de zoon/dochter nog thuis woont)

Ken er een die heeft zelfs een BMW 1 reeks maar die bougeert bekan niet; ah nee met de camionette van het werk open af naar zijn werk en de werven maar ook de zaterdag langs het winkeltje of naar de famillie met het vrouwtje. Nu als zijn baas dat oogluikend toestaat geen punt uiteraard. Die BMW zal misschien 25jaar moeten meegaan ofzo. In ieder geval een zinloze kost maar blijkbaar een die ze erbij kunnen nemen.