PDA

View Full Version : Limburgs parket stelt nultolerantie bij te snel rijden in vraag


Micele
24 november 2014, 10:07
Heeft de *nultolerantie bij kleine snelheidsovertredingen wel effect?

Kortom, daalt door zo’n nultolerantie het aantal verkeersslachtoffers?

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141124_01392427/limburgs-parket-stelt-nultolerantie-bij-te-snel-rijden-in-vraag

Vandaag om 07:38

Heeft de nultolerantie bij kleine snelheidsovertredingen wel effect? Kortom, daalt door zo’n nultolerantie het aantal verkeersslachtoffers? Het Limburgs parket gaat het onderzoeken. “Als blijkt dat de nultolerantie geen positief effect heeft op de verkeersveiligheid, vragen we een versoepeling”, zegt procureur Guido Vermeiren.

* Het gaat dus om een extra tolerantie (bovenop de technische marge van + 6 kmh/6%) die regelmatig toegepast werd in bepaalde politiezones, ook soms om de werkdruk te verminderen.

De volledige uitleg vind je hier (dus begrijpend lezen aub):
http://m.nieuwsblad.be/cnt/DMF20141123_01391816

Parket stelt nultolerantie in vraag bij flitscontrole

Het parket van Limburg gaat bekijken of de nultolerantie bij snelheidsovertredingen effect heeft. Tot april van dit jaar gold binnen de parketten van Hasselt en Tongeren een andere aanpak. Met het samenvoegen van de twee geldt nu overal een nultolerantie.

In 2006 verzond het college van procureurs-generaal een omzendbrief waarin het aan de parketten vroeg om bij snelheidsovertredingen de nultolerantie toe te passen. ‘De enige uitzondering was de technische tolerantie. En die is 6 km/uur voor snelheden onder de 100 km/uur en 6 procent voor hogere snelheden. Een tolerantie die is ingebouwd om zeker te kunnen stellen dat iemand te snel rijdt’, legt de procureur uit.

In Hasselt werd die omzendbrief meteen in praktijk omgezet. In Tongeren bleef het parket een hogere tolerantie toepassen. Lichte snelheidsovertredingen werden daar dus niet geverbaliseerd. Concreet: wie in Hasselt 57 km/uur rijdt in een zone 50 en geflitst wordt, moet 50 euro betalen. In Tongeren werd die 57 km/uur door de vingers gezien. ‘Er was in Tongeren een tolerantie tot soms 10 km/uur. De achterliggende politiek was: enkel die mensen flitsen die veel te snel rijden.’

Versoepeling mogelijk

In april werd de omzendbrief algemeen toegepast binnen het Limburgse parket. Sindsdien worden in het vroegere gerechtelijk arrondissement Tongeren opvallend meer snelheidsovertredingen vastgesteld. ‘Over een paar maanden gaan we daarom alle gegevens eens evalueren. Hoeveel meer processen-verbaal zijn er opgesteld? Kunnen onze diensten die gegevens allemaal verwerken? Het filmrolletje is bij nultolerantie natuurlijk sneller vol. Glippen er dan niet te veel echte laagvliegers door het net ?’

Nog belangrijker: heeft nultolerantie zin? ‘Heeft deze politiek invloed op het verkeer? Met andere woorden: is er een daling van het aantal verkeersongevallen? Het zijn maar een paar dingen waar wij een antwoord op hopen te vinden’, zegt de procureur.

Het Limburgse parket gaat na de evaluatie de bevindingen naar het college van procureurs-generaal terugkoppelen. ‘Als blijkt dat die nultolerantie geen positief effect heeft op de verkeersveiligheid, gaan we zeker niet nalaten te vragen of er een versoepeling mogelijk is.’
mm

Voorgeschiedenis - van de roep naar extra tolerantie- vindt men ook op www (2011)...
... wegens werkdruk werd er meer tolerantie toegepast of gewoonweg een tijdje niet meer geflitst, of hulp hulp stoute weggebruikers want de limieten hebben gewoon veel te weinig draagvlak !? ;-) :

http://www.standaard.be/cnt/dmf20110412_097

Ook andere parketten verdrinken in snelheidsovertredingen

12/04/2011

Andere parketten vragen ook om maatregelen voor de hoge werklast door het grote aantal snelheidsovertredingen. In het najaar van 2010 kaartte Antwerpen het probleem al eens aan en liet Gent weten ook vragende partij te zijn voor nieuwe maatregelen. In Tongeren hanteert men een extra correctie van 5 km per uur en in Luik worden de camera’s wel eens uitgezet om de werklast te verminderen.
Na een rondvraag blijkt dat de algemene regel in de meeste arrondissementen de nultolerantie is, na een technische correctie door de politie van 6 km per uur. Enkel in het arrondissement Tongeren wordt er bovenop die correctie nog eens 5 km per uur gerekend. Net als in Brussel gebeurt dit ook hier omwille van de te hoge werklast.

Het parket van Luik hanteert ook de gewone nultolerantie. Tot de werklast te hoog wordt, dan vraagt het parket aan de politie om de flitspalen ‘uit te zetten’ tot ze hun werk hebben ingehaald. Geruchten deden de ronde dat ook in Leuven deze creatieve oplossing wel eens wordt gebruikt, maar dat blijkt niet waar te zijn. In Leuven geldt ook de algemene nultolerantie, na een technische correctie van de politie.

Nood aan verandering

In het arrondissement Kortrijk geldt dus ook de nultolerantie maar daar is er een sterke vraag naar een grotere correctie. Volgens substituut-procureur des Konings, Tom Janssens, is de situatie onhoudbaar. ‘Wij vragen om een grotere correctie van de snelheidsovertredingen of meer werkkrachten. Er moet dringend iets veranderen.’

Het arrondissement Hasselt laat dinsdagavond in een persbericht weten of zij correcties toepassen. Ook de aanpak van de parketten uit Gent, Antwerpen en Oudenaarde kennen we nog niet. Eind vorig jaar trok het Antwerpse parket wel al eens aan de alarmbel. Ook zei vroegen toen om maatregelen omdat ze het grote aantal snelheidsovertredingen niet meer verwerkt kregen. Het parket in Gent liet daarop weten dat ook zij vragende partij zijn voor nieuwe maatregelen.

De krant De Morgen maakte dinsdag bekend dat er in Brussel een erg hoge tolerantie is voor hardrijders. In zone 30 wordt er pas vanaf 57 km per uur geflitst, in zone 50 vanaf 76 km per uur. Politie en parket hebben die afspraak gemaakt omdat ze geen andere uitweg zien om de hoge werklast te verminderen.

En als men nu eens meer geloofwaardige limieten (dus in de regel hogere) zou hanteren met voldoende draagvlak - dus volgens de V85-metingen, of zoals menig buitenland - waar dus maar 15 % zulke limieten niet respecteert, of is dat te simpel ? Is het te simpel zich dan op de echte hardrijders te focussen ?

Ik denk daarbij aan het "dreigend-70 kmh-Einheitswurst-decreet op de 34 %-90 kmh-1+1-Gewestwegen die Vlaanderen nog resten " LOL van een zekere mijnheer Weyts die zou graag een IQ<70-daad willen stellen als nieuw Vlaams minister van stilstand ... ofzo.


Edit: daarbij komt ook nog het feit dat ~ 57 % van de onmiddellijke inningen waaronder alle lichte-normale snelheidsovertredingen vallen niet betaald wordt... ttz (uiteindelijk) geseponeerd... En men kan héél zeker zijn dat snelheidsovertredingen meer als 80 % van alle O.I. uitmaken.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130520_00589573
dinsdag 21 mei 2013

Ondanks alle maatregelen die al genomen zijn, blijft nog steeds één verkeersboete op drie onbetaald. ‘Van de bijna 420.000 onmiddellijke inningen die de politie jaarlijks uitschrijft, worden er zo’n 240.000 geseponeerd’, zegt senator Guido Depadt (Open VLD).

Het gros van de verkeersboetes zijn ‘onmiddellijke inningen’. De politie schrijft die uit en stuurt zelf een overschrijvingsformulier naar de overtreder. Pas als de overtreden niet betaalt, gaat het dossier naar het parket. Dat stelt dan een minnelijke schikking voor met een lichte verhoging. Als de overtreder dan nog niet betaalt, gaat de zaak naar de *politierechter of wordt ze geseponeerd.

Het gaat om zo’n 420.000 boetes per jaar. Daarvan worden er nog geen 200.000 onmiddellijk betaald. Na tussenkomst van parket worden er nog eens zo’n 80.000 betaald. ‘Eén op drie ontglipt dus aan een straf’, leert Depadt uit het antwoord dat hij van jusititieminister Turtelboom op een parlementaire vraag kreeg.

In politiekringen heeft Depadt vernomen dat nogal wat parketten vrij makkelijk sommige boetes laten liggen. ....]


En dat de overheid de V85 maar al te goed kent weten we:
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/nationale_gedragsmeting_snelheid_2010.pdf

En toch vertikken ze het meestal om de limieten echt korter bij de V85 werkelijk in te vullen (buiten de bebouwde kom).
Het blijft dus dikwijls ordinaire kassa door een arbitraire Vmax met te weinig draagvlak, tja de gevolgen kun je bovenaan lezen.

Vrijheideerst
24 november 2014, 14:42
Micele, stop met het BIVV te citeren.

Micele
24 november 2014, 15:09
Micele, stop met het BIVV te citeren.

Ik weet het... idd om bijna misselijk te worden...

Vrijheideerst
24 november 2014, 15:26
Ik weet het... idd om bijna misselijk te worden...

Nee, gewoon...

Dat is allesbehalve objectief.

Micele
24 november 2014, 15:53
Nee, gewoon...

Dat is allesbehalve objectief.
Wie zeg je het...

AsGardSGO
26 november 2014, 22:14
Nee, gewoon...

Dat is allesbehalve objectief.

Ge moet hier op het forum echt een boom komen opzetten over objectiviteit! Alsof de meesten dat hier zouden zijn!? HAAAHAAAHA
Heb hier ook zo'n paar pest-boetes van 1 tot 8km/u (uitschieter) te hard liggen... ben benieuwd wnat ik ga ze uiteindelijk toch moeten betalen ondanks mijn protest.
Maar ja ik ken dan ook niemand die ze kan seponeren of ik verzuip niet in het geld zodat ik ze zou kunnen betalen zonder te moeten verpinken als ik wou.

praha
27 november 2014, 00:29
Ge moet hier op het forum echt een boom komen opzetten over objectiviteit! Alsof de meesten dat hier zouden zijn!? HAAAHAAAHA
Heb hier ook zo'n paar pest-boetes van 1 tot 8km/u (uitschieter) te hard liggen... ben benieuwd wnat ik ga ze uiteindelijk toch moeten betalen ondanks mijn protest.
Maar ja ik ken dan ook niemand die ze kan seponeren of ik verzuip niet in het geld zodat ik ze zou kunnen betalen zonder te moeten verpinken als ik wou.
waar die limieten precies liggen of hoe die tolerantie precies wordt toegepast ...men zal bij gebruik van arbitraire grenzen steeds tot van die conclusies komen dat het soms maar 1 of 8 km teveel was wat zo absurd lijkt.
Maar laten liggen kan man dat ook niet


Ik heb pest aan die arbitraire discrete grenzen.
Levert veel fustratie en oneerlijkheidsgevoel op.
Waarom kan men dat niet continue progressief ?
Zoiets als per 1 km teveel ( eventueel na de nodige correcties etc ) zoveel x euros erbij.
Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat men bestraft omdat men van mening is dat té snel rijden een groter risico vormt en bij ongeval zwaardere schade en dit opklimmende.

Geldt trouwens niet alleen voor verkeersboetes maar voor zowat alles
bv belastingen : 1 € teveel verdiend en lap je scheurt er gelijk je broek aan