PDA

View Full Version : Stad zonder bussen voor 1 dag...


Micele
25 november 2014, 14:27
Zo kan men het ook bekijken, een zalige dag voor de fietsers en zelfs de automobilist kon het smaken...

https://medium.com/@bergbosburcht/stad-zonder-bussen-654f36e4c485

Op 24 november, de eerste in een rij stakingsdagen, is officieel maar 1 op de 10 bussen van de De Lijn uitgereden in Antwerpen. Zeer vervelend voor mensen die het openbaar vervoer gebruiken, dat is zeker. Maar ook een zegen voor de fietsers (en automobilisten) in de stad. Die krijgen plotseling alle ruimte en rust. Voorlopig blijft ‘Antwerpen zonder bussen’ beperkt tot stakingsdagen maar in de toekomst zouden ze binnen de Singel grotendeels verdwijnen. Toch volgens de plannen.

Niks tegen bussen. Het is voor veel mensen het enige vervoermiddel om zich van A naar B te verplaatsen en in vergelijking met auto’s nemen ze ontzettend weinig plaats in het verkeer in. Voor fietsers zijn ze echter — zeker in de stad — een ramp. Ze zijn niet alleen groot, luid en lang en daardoor intimiderend voor fietsers. Hun dieselwalmen blazen ook alle kanten uit, hun dodehoeken zijn legendarisch en bus-chauffeurs zijn vaak zo gehaast en ongeduldig dat ze vergeten dat ze her en der de rijbaan delen met fietsers die geen gelede twintigtonner onder hun gat hebben.

Johnny Blaze
25 november 2014, 20:20
Ik weet niet, hier reden ook geen bussen met als gevolg dat een ritje van 10 minuten om mijn dochter naar school te brengen plots 35 minuten was. Maar goed dat ik er wat op geanticipeerd had.

cookie monster
26 november 2014, 01:18
Niks tegen bussen. Het is voor veel mensen het enige vervoermiddel om zich van A naar B te verplaatsen en in vergelijking met auto’s nemen ze ontzettend weinig plaats in het verkeer in.
Ik kan me zogoed als enkel per trein of bus verplaatsen ,
wanneer ik ergens naartoe moet , of tenzij een kennis tijd heeft
om mij met de auto ergens naartoe te rijden !! De Taxi is TE duur !!

Zwitser
26 november 2014, 07:40
Er is natuurlijk wel wat voor te zeggen om streekbussen uit de stad te houden. Men zou het busnet rond Antwerpen beter op het spoorwegnet moeten afstemmen. En de spoorwegen ook beter benutten. Als men nu eens bijvoorbeeld de lijn naar Boom als een soort van metro zou uitbaten (eventueel verlengen via de Antwerpse premetro) en de bussen daarop laat aansluiten dan zijn dat een hoop lijnen die de stad niet in moeten.

Vrijheideerst
26 november 2014, 13:32
Er is natuurlijk wel wat voor te zeggen om streekbussen uit de stad te houden. Men zou het busnet rond Antwerpen beter op het spoorwegnet moeten afstemmen. En de spoorwegen ook beter benutten. Als men nu eens bijvoorbeeld de lijn naar Boom als een soort van metro zou uitbaten (eventueel verlengen via de Antwerpse premetro) en de bussen daarop laat aansluiten dan zijn dat een hoop lijnen die de stad niet in moeten.

:magniet:

Het zijn alleen de stoute autootjes die de stad uit moeten.