PDA

View Full Version : Dé oplossing tegen vervuiling


Blue Sky
2 december 2014, 13:05
Auto's uit steden weren.

Koning auto uit de steden weren: uit een nieuwe internationale studie blijkt dat dé beste oplossing om de luchtvervuiling tegen 2050 terug te dringen. Mensen aanmoedigen hun auto te laten staan en het openbaar vervoer of de fiets te gebruiken, is volgens de onderzoekers van de universiteit van Californië en het Institute for Transportation and Development Policy de makkelijkste en tegelijk de meest effectieve manier om de klimaatverandering aan te pakken.

http://www.hln.be/hln/nl/2656/Global-Warming/article/detail/2053353/2014/09/17/De-oplossing-tegen-vervuiling-Auto-s-uit-steden-weren.dhtml

Heb het zelf al vaak aangekaart. Dit is dan ook de toekomst.

In Antwerpen daarentegen denken ze echter opnieuw het warm water te hebben uitgevonden.

maddox
2 december 2014, 13:11
De oplossing tegen vervuiling is geen vervuilers hebben.

Micele
2 december 2014, 13:16
Auto's uit steden weren.



http://www.hln.be/hln/nl/2656/Global-Warming/article/detail/2053353/2014/09/17/De-oplossing-tegen-vervuiling-Auto-s-uit-steden-weren.dhtml

Heb het zelf al vaak aangekaart. Dit is dan ook de toekomst.

In Antwerpen daarentegen denken ze echter opnieuw het warm water te hebben uitgevonden.

In BE is het openbaar vervoer (dieselbussen) in de stad wel vervuilender als de benzineauto/benzine-hybride/E-auto per personenkilometer, wat nu ?
Enkel de CNG-bus haalt het van de benzineauto, maar die hebben de Belgische steden nauwelijks. (Bron Vlaamse studies)

Vooral ultrafijnstof: (dus kijk vooral bij fijnstof als het om verkeer gaat)
Fijnstof zorgt voor 70 % van de DALY´s. Hoe fijner hoe giftiger het fijnstof.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=14800

Deeltjes - groot en klein

Fijn stof bestaat uit deeltjes van uiteenlopende grootte. Daarop zijn grootheden voor het meten van fijnstofconcentraties gebaseerd. Die wordt uitgedrukt in micrometer (µm) en meet de maximale aërodynamische diameter (a.d.) van een bolvormig deeltje dat zich in de lucht voortbeweegt als een stofdeeltje. Een fractie bevat bijvoorbeeld alle stofdeeltjes met een a.d. kleiner dan 10 µm. PM staat daarbij voor particulate matter.

PM 0.1 ultrafijne deeltjes met een a.d. kleiner dan 0.1 µm;
PM 2.5 kleine en ultrakleine deeltjes met een a.d. kleiner dan 2.5 µm;
PM 10-2.5 grove deeltjes met een a.d. groter dan 2.5 µm en kleiner dan 10 µm;
PM 10 alle deeltjes met een a.d. kleiner dan 10 µm;
TSP totaal stof of total suspended particles zijn alle stofdeeltjes.
Deeltjes die groter zijn dan PM2.5 worden vooral mechanisch gevormd. Ze raken in de lucht door de wind, maar ook door menselijke activiteiten zoals verkeer of de opslag en verplaatsing van bulkgoederen. Deeltjes die kleiner zijn dan PM2.5 ontstaan in de eerste plaats door condensatie van verbrandingsproducten of door secundair aërosol.

De grootte van het deeltje bepaalt ook zijn gedrag in de lucht.

Cijfers voor Vlaanderen geven aan dat transport in grote mate bijdraagt aan de concentratie van primaire deeltjes, in vergelijking tot de bijdrage tot de totale fijnstofconcentraties. Voor Vlaanderen zou dit tot 30% van de primaire PM2,5-concentraties en voor 24% van de primaire PM10-concentraties bedragen. Meer dan 90 % van de concentraties in dieseluitstoot bestaan uit partikels kleiner dan 0,5. Een groot deel van de PM10-concentraties in steden en straten kan toegewezen worden aan stof afkomstig uit het buitenland: zo’n 70 - 80 % van de PM10-concentraties.

Een Engelse studie geeft aan dat transport voor 50 % verantwoordelijk is voor de uitstoot van primair PM 0,1.

Voor de gezondheidseffecten zijn vooral deze primaire ultrafijne stofdeeltjes belangrijker omdat ze giftiger zijn dan secundaire deeltjes. Het oxiderend potentieel - de kracht om het afweersysteem in de longen uit te putten - van deze primaire stofdeeltjes, zou hoger en gevaarlijker zijn dan secundaire samengestelde deeltjes.

In Vlaanderen en Brussel meet men in de stedelijke achtergrond concentraties van ultrafijne partikels van de grootteorde van 20.000 of 30.000 partikels/cm3, terwijl in straatcanyons concentraties van 100.000 partikels/cm3 gemeten werden. In landelijke gemeentes liggen de waarden eerder rond 10.000 partikels/cm3.


Gezondheidseffecten

Fijn stof is gevaarlijk voor onze gezondheid - zowel op korte als op lange termijn.

Afhankelijk van hun grootte kunnen ze dieper in de longen binnendringen en een rol spelen bij verschillende gezondheidseffecten, gaande van astma, chronisch obstructief longlijden (COPD) en andere respiratoire aandoeningen. Onderzoek toont ook aan dat de allerkleinste deeltjes in de bloedbaan binnendringen en een negatief effect hebben op hart- en vaatziekten. Deze gegevens wijzen erop dat blootstelling aan fijn en vooral ultrafijn stof uitgestoten door het verkeer mogelijk een groter risico met zich brengt dan tot hiertoe wordt aangenomen.

Fijn stof is ook een uitstekend transportmiddel om giftige stoffen in de longen te brengen, wat kan leiden tot allerhande longaandoeningen, waaronder longkanker. Deze stoffen omvatten onder meer PAK’s, zware metalen, reactieve gassen, zwavelzuur… elk met specifieke schadelijke effecten op de gezondheid.

• Kortetermijneffect

Grootschalige gezondheidsstudies uit Noord-Amerika en Europa leggen een verband tussen korte periodes van luchtvervuiling (24 uur) en gezondheidseffecten op korte termijn. Het aantal luchtwegenklachten stijgt en leidt tot meer spoedopnamen. Luchtwegeninfecties en astma worden erger, mensen hoesten meer en het gebruik van geneesmiddelen die de luchtwegen verwijden neemt toe. Heel wat studies verbinden acute blootstelling aan fijn stof van PM10 en PM2.5 ook met vervroegd overlijden. Dat is vooral het geval bij ouderen met hart- en longproblemen. Bij kinderen vermindert fijn stof de longfunctie bij TSP-concentraties boven de 180 µg/m3 of wanneer er meer dan 110 µg/m3 inadembare deeltjes (PM10) zijn.

• Langetermijneffect

Fijn stof is ook op langere termijn ongezond. De Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) meldt een verminderde longfunctie en een stijgend aantal chronische luchtwegenaandoeningen, zoals COPD (chronische luchtwegobstructie). Het WGO en andere onderzoeksinstellingen schatten dat de levensduur met één tot drie jaar verkort. De MIRA-T 2002-studie berekende voor Vlaanderen een verlies van een kwart tot een derde levensjaar. Die studie ging uit van een levenslange blootstelling aan de huidige PM10-concentraties.

Uit een studie ten behoeve van het Milieurapport Vlaanderen (2006) blijkt dat de gemiddelde jaarlijkse vroegtijdige sterfte door dagelijkse blootstelling aan PM10 in de periode 1997-2004, 650 personen betreft in Vlaanderen. Voor Vlaanderen zijn ook de gezondheidseffecten berekend in DALY’s (disability adjusted life years). Het totaal aantal DALY’s voor 2004 werd geschat op ruim 22.000 door PM10 en PM2,5 ofwel bijna 70 % van alle DALY’s ten gevolge van milieubelasting (waarin andere vormen van luchtverontreining, huidkanker door UV straling en geluid, maar niet de verkeersongevallen, waren opgenomen).

Een Belgische studie uit 2008 heeft de gezondheidslast van blootstelling aan PM10 berekend voor Brussel, Luik en Antwerpen. Bij een vermindering van de jaargemiddeldes van PM10 naar 20 µg/m3 in elk van de steden zouden tussen de 40 en 75 vroegtijdige sterftes per 100.000 inwoners vermeden worden.

Men kan dus moeilijk bepaalde auto´s uit de stad weren als die minder vervuilend zijn als het huidig openbaar vervoer in de stad.

Skobelev
2 december 2014, 14:15
De oplossing tegen vervuiling is geen vervuilers hebben.

We kunnen ook allemaal thuis blijven en onze auto op stal laten. Gedaan met werken.

Micele
2 december 2014, 15:41
We kunnen ook allemaal thuis blijven en onze auto op stal laten. Gedaan met werken.

En dan thuis de verwarming hoger zetten, nee hoor ! ;-)

maddox
2 december 2014, 16:00
Ik ben aan iets ingrijpendere opties aan't denken.

Micele
2 december 2014, 17:05
Ik ben aan iets ingrijpendere opties aan't denken.
Wacht niet tot 2060. ;-)

Distel
4 december 2014, 11:44
In BE is het openbaar vervoer (dieselbussen) in de stad wel vervuilender als de benzineauto/benzine-hybride/E-auto per personenkilometer, wat nu ?
Enkel de CNG-bus haalt het van de benzineauto, maar die hebben de Belgische steden nauwelijks. (Bron Vlaamse studies)

Vooral ultrafijnstof: (dus kijk vooral bij fijnstof als het om verkeer gaat)
Fijnstof zorgt voor 70 % van de DALY´s. Hoe fijner hoe giftiger het fijnstof.


Men kan dus moeilijk bepaalde auto´s uit de stad weren als die minder vervuilend zijn als het huidig openbaar vervoer in de stad.

Prepare to be ignored...

Micele
4 december 2014, 13:38
Prepare to be ignored...

Indeed. ;-)

AsGardSGO
6 december 2014, 00:53
Auto's uit steden weren.



http://www.hln.be/hln/nl/2656/Global-Warming/article/detail/2053353/2014/09/17/De-oplossing-tegen-vervuiling-Auto-s-uit-steden-weren.dhtml

Heb het zelf al vaak aangekaart. Dit is dan ook de toekomst.

In Antwerpen daarentegen denken ze echter opnieuw het warm water te hebben uitgevonden.

Als ik naar steden zoals Keulen, Lille, Parijs, Praag, Berlijn rijd in prive tijd zet ik me auto altijd aan de stadsrand en verplaats ik me de ganse dag voor pakweg 8 a 10€ de hele dag door binnen de stadsgrenzen keer op keer en geen dure parkeerkosten, geen stress in het vinden van parkeerplaats,... veel efficienter, ook dankzij een OV dat werkt en efficienter is (frequentie van beschikbaarheid).
Maar hier is het een andere zaak: slechte aansluitingen, onvoldoende infrastructuur, pannes,.. kortom te duur en inefficient OV.

Kristof Piessens
6 december 2014, 01:03
Als ik naar steden zoals Keulen, Lille, Parijs, Praag, Berlijn rijd in prive tijd zet ik me auto altijd aan de stadsrand en verplaats ik me de ganse dag voor pakweg 8 a 10€ de hele dag door binnen de stadsgrenzen keer op keer en geen dure parkeerkosten, geen stress in het vinden van parkeerplaats,... veel efficienter, ook dankzij een OV dat werkt en efficienter is (frequentie van beschikbaarheid).
Maar hier is het een andere zaak: slechte aansluitingen, onvoldoende infrastructuur, pannes,.. kortom te duur en inefficient OV.

Zie naar de stad mechelen zelf, die proberen al eeuwen om grote delen van het centrum autovrij te houden uitgezonderd bussen hebben nog doorgang op de autovrije delen !

En het is niet slecht om eens te denken dat er aan de rand van elke stad een supergarage zou kunnen gebouwd worden voor de inwoners van de stad zelf, en een klein of evenredig deel voor de bezoekende mensen.

Eduard Khil
6 december 2014, 06:21
openbaar vervoer is voor arme luizen en linkse zakken. Deftige mensen hebben een auto om te showen. Liefst ene met veel pk's en een serieuze uitstoot

Allesstroomt
6 december 2014, 06:46
Gewoon de uitlaat naar binnen verplichten. Hoe komen ze er in godsnaam bij de grondwettelijk gegarandeerde lichamelijke integriteit van de onvermoede fietser of voetganger of buurtbewoner zo te negeren. Dat is complete waanzin. De uitlaat moet verboden worden. Doe mee aan de actie steek een banaan in de uitlaat voor je je leven laat!

Allesstroomt
6 december 2014, 06:52
Ik heb in Antwerpen ondertussen de eerste 100% op waterstof aangedreven bus zien rijden. :cheer:

Eduard Khil
6 december 2014, 07:04
Ik heb in Antwerpen ondertussen de eerste 100% op waterstof aangedreven bus zien rijden. :cheer:

leve de kracht van de verandering! Verandering zorgt voor vooruitgang!


Met de sossen aan de macht ging het geen waar geweest zijn. Ze steken liever autobanden in brand.

de vuile muilekoek
6 december 2014, 08:59
De oplossing tegen vervuiling is geen vervuilers hebben.

Zwangere vrouwen een zwaar extra taks belastingen doen betalen ! voor ieder vervuiler die erbij komt !! zou ook een oplossing kunnen zijn?:roll:

Jan van den Berghe
6 december 2014, 09:59
Als ik naar steden zoals Keulen, Lille, Parijs, Praag, Berlijn rijd in prive tijd zet ik me auto altijd aan de stadsrand en verplaats ik me de ganse dag voor pakweg 8 a 10€ de hele dag door binnen de stadsgrenzen keer op keer en geen dure parkeerkosten, geen stress in het vinden van parkeerplaats,... veel efficienter, ook dankzij een OV dat werkt en efficienter is (frequentie van beschikbaarheid).
Maar hier is het een andere zaak: slechte aansluitingen, onvoldoende infrastructuur, pannes,.. kortom te duur en inefficient OV.

Duur? Bij De Lijn kost een dagkaart welgeteld vijf euro. En als we het over de nmbs hebben, blijkt dat we, in vergelijking met onze buurlanden, de goedkoopste tariefformules hebben.

Allesstroomt
6 december 2014, 10:52
leve de kracht van de verandering! Verandering zorgt voor vooruitgang!


Met de sossen aan de macht ging het geen waar geweest zijn. Ze steken liever autobanden in brand.

:roll: Die zijn wel niet deze legislatuur besteld he. Weyts was wel vlug om ermee te pronken. Precies Verhofstadt en zijn fotoboek.

Allesstroomt
6 december 2014, 10:55
Rijden er trouwens al private waterstofbussen of camions rond ? Die zijn toch altijd zo vooruitstrevend, vernieuwend, ... . ... .

brother paul
9 december 2014, 21:45
Auto's uit steden weren.



http://www.hln.be/hln/nl/2656/Global-Warming/article/detail/2053353/2014/09/17/De-oplossing-tegen-vervuiling-Auto-s-uit-steden-weren.dhtml

Heb het zelf al vaak aangekaart. Dit is dan ook de toekomst.

In Antwerpen daarentegen denken ze echter opnieuw het warm water te hebben uitgevonden.

Lees eens dat rapport en kun je uw vraag aanpassen http://www.verkeerscentrum.be/verkeersinfo/studies/verkeersindicatoren-2013-140528

Micele ze meten de verkeersstromen echt goeie rapport

PORSCHE
10 december 2014, 14:35
openbaar vervoer is voor arme luizen en linkse zakken. Deftige mensen hebben een auto om te showen. Liefst ene met veel pk's en een serieuze uitstootVoila dat kost een fortuin dus dat moet bollen! Maar van mij mogen ze direct elke stad verkeersvrij maken. Ik kom daar toch zo goed als nooit want ik haat steden. En de boerendorpen met een kerk in het midden en wat huizen rond zullen ze wel gerust laten. Nog een voordeel van op de'n boerenbuiten te gaan wonen. En veel veldwegen waar je de PK's eens los kunt laten. Driftend over die wegen is gewoon zalig. En de plaatselijke veldwachter durft toch geen bakkes zeggen want dan weet hij dat hij de dag nadien een blaam van de burgemeester krijgt. Wel oppassen voor de Sven Nys gevallen op hun vlo'kes :D

Micele
10 december 2014, 15:25
Lees eens dat rapport en kun je uw vraag aanpassen http://www.verkeerscentrum.be/verkeersinfo/studies/verkeersindicatoren-2013-140528

Micele ze meten de verkeersstromen echt goeie rapport

Idd Paul staat nu in mijn favorietendatabank. :-)
Hier nog een oudere grafiek filezwaarte tot 2011 waarvan de schaal te klein geworden is voor de filezwaarte tot december 2013 volgens dat nieuw rapport page 53:
- Brussel nadert de 250 einde 2013
- Antwerpen nadert de 200 einde 2013
Dus Brussel gaat Antwerpen vlot voorbij na kortstondig haasje over (juli 2011- april 2012)

- totaal Vlaanderen zit bijna aan 550... december 2013
- december 2014 naar 600 ?
Wacht even ik leg er Nederland tot 2012 naast:

http://www.zeronaut.be/wp-content/uploads/2014/02/Filezwaarte.pnghttps://biflatie.nl/wp-content/uploads/filezwaarte-nederland.png

http://www.zeronaut.be/slimme-kilometerheffing-de-uitdaging-in-grafieken/
http://www.verkeerscentrum.be/pdf/rapport-verkeersindicatoren-2013-v1.pdf page 53

< Grafiek tot december 2013 >

Vaststelling vergelijking regio’s

- Ochtendfile:
o filezwaarte in regio Brussel steeds groter dan deze in regio Antwerpen
o het verschil tussen beide werd kleiner, vooral door een toename van de ochtendfile in regio Antwerpen in 2010. Dit betrof een tijdelijk fenomeen zoals blijkt uit de cijfers 2012-2013

- Avondfile:
o klein verschil in filezwaarte tussen regio Antwerpen en regio Brussel
o hierdoor spelen regio’s Antwerpen en Brussel haasje over wat betreft de grootste filezwaarte tijdens de avondspits
o doorgaans is de filezwaarte in regio Brussel licht groter of gelijk aan deze in regio Antwerpen
o medio 2011 deed zich een trendbreuk voor en overschreed het voortschrijdend 12-maandgemiddelde van de filezwaarte in regio Antwerpen dit van regio Brussel (vooral door een sterke stijging van de avondfile in regio Antwerpen in combinatie met een lichte terugval van de avondfile in regio Brussel)
o dit betrof een tijdelijke tendens zoals blijkt uit de cijfers 2012-2013.

- File op dagbasis:
o filezwaarte in regio Brussel groter dan of gelijk aan deze in regio Antwerpen

Scherven A. Mok
25 februari 2016, 09:41
Gewoon de uitlaat naar binnen verplichten. Hoe komen ze er in godsnaam bij de grondwettelijk gegarandeerde lichamelijke integriteit van de onvermoede fietser of voetganger of buurtbewoner zo te negeren. Dat is complete waanzin. De uitlaat moet verboden worden. Doe mee aan de actie steek een banaan in de uitlaat voor je je leven laat!


http://deredactie.be/permalink/2.43111?video=1.2582017

maddox
25 februari 2016, 13:24
Duur? Bij De Lijn kost een dagkaart welgeteld vijf euro. En als we het over de nmbs hebben, blijkt dat we, in vergelijking met onze buurlanden, de goedkoopste tariefformules hebben.

En dat allemaal bedolven onder een reeks veel duurdere tarieven.

brother paul
26 februari 2016, 13:25
De oplossing tegen vervuiling is geen vervuilers hebben.

waste is food: CO2 is voedsel voor de bomen

brother paul
26 februari 2016, 13:29
En dat allemaal bedolven onder een reeks veel duurdere tarieven.

juist ja een 80% gesubsidieerde kaart waar zowat de volledige ambtenarij en de het sociale kiesvee gebruik van mag maken op kosten van de privé die voortgedreven wordt als slavenom dat allemaal te betalen... goed jongen. Inderdaad moest je de echte prijs betalen dan zou een taxi goedkoper zijn