PDA

View Full Version : Snelheidsovertredingen ...


Universalia
6 december 2014, 08:35
Vroeger (een ver verleden zeg maar) maakte men ons in de scholen wijs dat die Engelsen mensen waren die discipline en correctheid hoog in het vaandel wisten te dragen.

Een ritje naar de kust leerde dat dit een grove leugen moet geweest zijn daar die Engelsen zich van de snelheidsbeperkingen niet veel aantrekken op onze banen want ze blijven rustig voorbij zoeven tegen snelheden van 140/150 ... en veel hoger zelfs.

Maar ja, die zullen de boetes niet thuisbezorgd krijgen denk ik want wij leven nu éénmaal in dat Verenigde Europa, waar staat dat Verenigde Europa ook alweer voor denk je dan? 8O

Lijken mij best goede inkomsten om die lege staatskas een beetje te spijzen ook alle buitenlanders (niet alleen de Engelsen dus ... ) die het niet hoog ophebben met de verkeersregels die van toepassing zijn in ons land daarvoor ook een boete thuis te bezorgen als men ze zomaar gaat negeren en er zich totaal niets van aantrekt. 8O

Micele
6 december 2014, 11:48
Vroeger (een ver verleden zeg maar) maakte men ons in de scholen wijs dat die Engelsen mensen waren die discipline en correctheid hoog in het vaandel wisten te dragen.

Een ritje naar de kust leerde dat dit een grove leugen moet geweest zijn daar die Engelsen zich van de snelheidsbeperkingen niet veel aantrekken op onze banen want ze blijven rustig voorbij zoeven tegen snelheden van 140/150 ... en veel hoger zelfs.

Maar ja, die zullen de boetes niet thuisbezorgd krijgen denk ik want wij leven nu éénmaal in dat Verenigde Europa, waar staat dat Verenigde Europa ook alweer voor denk je dan? 8O

Lijken mij best goede inkomsten om die lege staatskas een beetje te spijzen ook alle buitenlanders (niet alleen de Engelsen dus ... ) die het niet hoog ophebben met de verkeersregels die van toepassing zijn in ons land daarvoor ook een boete thuis te bezorgen als men ze zomaar gaat negeren en er zich totaal niets van aantrekt. 8O

Maak er toch aanbevolen 130 kmh van dan zijn er geen snelheidsboetes op de snelweg. Proleem opgelost. :-)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Zeichen_393.svg/220px-Zeichen_393.svg.png

coro
7 december 2014, 09:20
Vroeger (een ver verleden zeg maar) maakte men ons in de scholen wijs dat die Engelsen mensen waren die discipline en correctheid hoog in het vaandel wisten te dragen.

Een ritje naar de kust leerde dat dit een grove leugen moet geweest zijn daar die Engelsen zich van de snelheidsbeperkingen niet veel aantrekken op onze banen want ze blijven rustig voorbij zoeven tegen snelheden van 140/150 ... en veel hoger zelfs.

Maar ja, die zullen de boetes niet thuisbezorgd krijgen denk ik want wij leven nu éénmaal in dat Verenigde Europa, waar staat dat Verenigde Europa ook alweer voor denk je dan? 8O

Lijken mij best goede inkomsten om die lege staatskas een beetje te spijzen ook alle buitenlanders (niet alleen de Engelsen dus ... ) die het niet hoog ophebben met de verkeersregels die van toepassing zijn in ons land daarvoor ook een boete thuis te bezorgen als men ze zomaar gaat negeren en er zich totaal niets van aantrekt. 8O

Die britten verwarren km/u met miles/u!!

cookie monster
7 december 2014, 17:11
Maak er toch aanbevolen 130 kmh van dan zijn er geen snelheidsboetes op de snelweg. Proleem opgelost. :-)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Zeichen_393.svg/220px-Zeichen_393.svg.png
De regering zoekt dan wel een ander manier om geld te ontnemen !!

Micele
7 december 2014, 17:32
De regering zoekt dan wel een ander manier om geld te ontnemen !!
Van jou alleszins niet.

Moet dat ergens een argument voorstellen ? Ge denkt alweer niet na.

Wat maken nu ~ 1,5 % van het wegennet uit waar men dan - enkel op max-snelheid - niet hoeft te controleren ?

Al eens de overtredingencatalogus doorgebladerd wat men alles kan handhaven en beboeten ?
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/graden
En die kan nog aangepast worden want veiligheidsafstand in trappen (tot bumperkleven) staat er niet in.

De grootste vrees van de overheid is dat als de automobilist veilig tijd kan goedmaken op de snelweg dat hij zich eerder aan de snelheidsbeperkingen op de conflictrijkere gewone wegen gaat houden.

cookie monster
7 december 2014, 17:37
Tja , ik heb geen rijbewijs !!
Tussen 120 & 130 zit toch een remafstandverschil !!

Micele
7 december 2014, 17:42
Tja , ik heb geen rijbewijs !!
Tussen 120 & 130 zit toch een remafstandverschil !!

En als je wat meer veiligheidsafstand neemt is dat helemaal geen thema.
Je kent dus duidelijk niets van rijden.

cookie monster
7 december 2014, 17:45
oh oh , ik heb geen rijbewijs , is dat een probleem ??

PeterCC
7 december 2014, 17:48
Vroeger (een ver verleden zeg maar) maakte men ons in de scholen wijs dat die Engelsen mensen waren die discipline en correctheid hoog in het vaandel wisten te dragen.

Een ritje naar de kust leerde dat dit een grove leugen moet geweest zijn daar die Engelsen zich van de snelheidsbeperkingen niet veel aantrekken op onze banen want ze blijven rustig voorbij zoeven tegen snelheden van 140/150 ... en veel hoger zelfs.
(...)

Britten zijn het gewend om snelheidslimieten niet al te ernstig te nemen.
Al sinds 1965 geldt op Britse autowegen een algemene beperking tot 70 MPH of 113 km/h, maar als je op Britse autowegen rondrijdt zou je dat niet zeggen. De variatie aan gereden snelheden ligt er veel hoger dan hier. Sommigen rijden met moeite 80-90, meestal opvallend oude auto's (er rijden daar nog een hoop echt oude wagens uit de jaren 50 en 60 rond), terwijl er aan de andere kant vlot 150 en meer wordt gereden.
Geen probleem blijkbaar want de UK behoort al sinds begin de jaren 60 tot de 3 meest verkeersveilige landen van Europa, en dus van de wereld.
Trouwens op de gewone wegen, meestal kronkelig en smal, wordt er ook flink doorgereden. Hier ben ik eerder bij de snellere maar daar voel ik me soms een zondagsrijder.

Micele
7 december 2014, 17:50
oh oh , ik heb geen rijbewijs , is dat een probleem ??

Neen, helemaal niet.

Maar verstand van rijden op de autosnelweg heb je helemaal niet aan jouw rare kronkels te lezen.

cookie monster
7 december 2014, 17:55
Ja , ik heb schrik met hoe sommige knallen & stunten !!!!
Mag ik ??

Micele
7 december 2014, 18:22
Ja , ik heb schrik met hoe sommige knallen & stunten !!!!
Mag ik ??
Tuurlijk, zoals de meeste goede bestuurders zich niet op hun gemak voelen bij onzekere onrijvaardige en hopeloos apathisch rijdende bestuurders.

Steek met zo´n apathisch traag kieken als chauffeur eens een drukke voorrangsrijbaan over vanuit stilstand.
Wie weet blijft hij midden op de rijbaan staan -en bokt de motor af- als zo´n 40-tonner afkomt. Lekker aan jouw passagierskant. Mmmmmh !

cookie monster
7 december 2014, 18:42
Als je in of achteraan een file staat , heb je geen enkele kans ,
eenderwelke snelheid of wagen !!
http://forum.politics.be/showpost.php?p=7060810&postcount=129

cookie monster
7 december 2014, 18:45
Steek met zo´n apathisch traag kieken als chauffeur eens een drukke voorrangsrijbaan over vanuit stilstand.
http://i.imgur.com/RunCAzH.gif

Micele
7 december 2014, 19:04
Als je in of achteraan een file staat , heb je geen enkele kans ,
eenderwelke snelheid of wagen !!
http://forum.politics.be/showpost.php?p=7060810&postcount=129 En ? Relevantie ?

Micele
7 december 2014, 19:05
http://i.imgur.com/RunCAzH.gif
En ? Relevantie ?

cookie monster
7 december 2014, 19:07
En ? Relevantie ?
http://forum.politics.be/showpost.php?p=7442125&postcount=12

cookie monster
7 december 2014, 19:07
En ? Relevantie ?
http://forum.politics.be/showpost.php?p=7442162&postcount=14

Micele
7 december 2014, 19:07
http://forum.politics.be/showpost.php?p=7442125&postcount=12

Relevantie ?

cookie monster
7 december 2014, 19:26
Lekker aan jouw passagierskant. Mmmmmh !
https://www.youtube.com/watch?v=q7cvy9OWbtw
(hier , bestuurderskant)
Het gaat hier wel over diefstal & achtervolging ,
maar kom: geduld is een schone deugd !!

Micele
7 december 2014, 19:37
https://www.youtube.com/watch?v=q7cvy9OWbtw
(hier , bestuurderskant)
Het gaat hier wel over diefstal & achtervolging ,
maar kom: geduld is een schone deugd !!
Nog altijd helemaal geen relevantie met wat ik schreef. Lees nog eens alles wat ik schreef, vooral de essentie.

cookie monster
7 december 2014, 19:42
Snelheid en / + stunt = risico , eenderwelke snelheid !!

Micele
7 december 2014, 20:12
Snelheid en / + stunt = risico , eenderwelke snelheid !!
Nope.

cookie monster
7 december 2014, 20:15
Hoe(zo) nope ??

Micele
7 december 2014, 20:22
Hoe(zo) nope ??
Geen relevantie met een apathische, niet-denkende, niet aktieve, onrijvaardige bestuurder.

Zeer wslk zit er eentje in die gele auto:

https://www.youtube.com/watch?v=S7wQC8pDRuc

Wat zou er plots kunnen zijn als een vrachtwagen plots voor je naar het linkervak in een ruk uitwijkt en de wagen erachter ook, maar ...

cookie monster
7 december 2014, 20:27
Geen relevantie met een apathische, trage, onrijvaardige bestuurder.
Dus enkel als ze snel rijden , maakt niet hoe , die zijn ok :thumbsup:

Micele
7 december 2014, 20:31
Dus enkel als ze snel rijden , maakt niet hoe , die zijn ok :thumbsup:
Ah de snelheidsfobie is daar weer, nog altijd niet genezen ?

Neen, je hebt het alweer niet begrepen, kijk eens naar vorige post had nog even een filmpje bijgevoegd van een trage niet-aktieve niet meedenkende chauffeur. (video best uitzoomen)

https://www.youtube.com/watch?v=S7wQC8pDRuc

Vrachtwagens zijn begrensd op 90 kmh als die plots in een ruk naar het linkervak wisselen is er zeker iets aan de hand voor hun...

Een auto begrijpt het onmiddellijk, de gele auto niet...

(dat die politieagent onnodig risico neemt is een andere discussie)

cookie monster
7 december 2014, 20:36
Ah de snelheidsfobie is daar weer, nog altijd niet genezen ?

Neen, je hebt het alweer niet begrepen, kijk eens naar vorige post had nog even een filmpje bijgevoegd van een trage niet-aktieve niet meedenkende chauffeur. (video best uitzoomen)

https://www.youtube.com/watch?v=S7wQC8pDRuc
Er staat iets op de weg , maar wat ??
Iets te vaag helaas voor mij :oops:

Micele
7 december 2014, 20:41
Er staat iets op de weg , maar wat ??
Iets te vaag helaas voor mij :oops:

Tja, dat is een politieagent op zijn motor die het snelwegverkeer naar het linkervak "wil dwingen" om een of andere dwingende reden.

Een politieagent als bevoegde persoon:

Artikel 4. Bindende kracht van de bevelen van de bevoegde personen

4.1. De weggebruikers moeten onmiddellijk gevolg geven aan de bevelen van de bevoegde personen.

4.2. Als bevelen worden inzonderheid beschouwd :

1° de arm rechtop gestoken, wat stoppen betekent voor alle weggebruikers, behalve voor die welke zich op een kruispunt bevinden en dit dan ook moeten vrijmaken;

2° de arm of de armen horizontaal uitgestrekt, wat stoppen betekent voor de weggebruikers die naderen uit richtingen welke deze aangewezen door de arm of armen, dwarsen;

3° het overdwars zwaaien met een rood licht, wat stoppen betekent voor de bestuurders naar wie het licht gekeerd is;

4.3. De bevelen gericht tot de in beweging zijnde weggebruikers kunnen slechts gegeven worden door personen die de kentekens van hun functie dragen.

cookie monster
7 december 2014, 20:44
4.1.
Mag die ook zo gewoon stilstaan op de openbare weg ??

Micele
7 december 2014, 20:48
Mag die ook zo gewoon stilstaan op de openbare weg ??

Zeg cookie als je niets begrijpend kunt lezen heeft een verdere discussie helemaal geen zin meer.

Waarom draai jij altijd rond de pot en lees je nooit de essentie van een post ?


Vrachtwagens zijn begrensd op 90 kmh als die plots in een ruk naar het linkervak wisselen is er zeker iets aan de hand voor hun...
Een auto begrijpt het onmiddellijk, de gele auto niet...

(dat die politieagent onnodig risico neemt is een andere discussie)

cookie monster
7 december 2014, 21:03
Ik lees , en zie (niet scherp tot wazig) !!
Ik lees uw schrijven , en bekijk de video , wat mij dunkt ,
dat die stilstaande persoon een idioot op weg is ,
+ incluis een gevaar voor andere personen op die weg !!!!

Micele
7 december 2014, 21:09
Ik lees , en zie (niet scherp tot wazig) !!
Ik lees uw schrijven , en bekijk de video , wat mij dunkt ,
dat die stilstaande persoon een idioot op weg is !!
Dat mag je vinden, maar daarmee wordt het ongeval niet vermeden.

Hoe "snel" reed die gele wagen die op die politieagent -wel- inreed ?

cookie monster
7 december 2014, 21:11
Dat mag je vinden, maar daarmee wordt het ongeval niet vermeden.

Hoe "snel" reed die gele wagen die op die politieagent -wel- inreed ?
100km/h ?? 80km/h ??
Of rijdt toch doelbewust in op die persoon ??

Micele
7 december 2014, 21:27
100km/h ?? 80km/h ??
Of rijdt toch doelbewust in op die persoon ??

Niet sneller als de rode vrachtwagen voor hem dus pakweg 85-90 kmh.

Volgende vraag-stelling:
- waarom week de duidelijk snellere auto -de allereerste- direct uit (video na 2 sec) toen hij de politieagent van de zijkant zag naderen.

- de rode vrachtwagen wijkt uit van sec 9 tot sec 12 en passeert 10 sec later (video 14 sec)

- waarom kon de auto -direct achter de vrachtwagen- wel uitwijken ~ seconde 14 naar het linkervak en waarom kon die gele auto dat niet ?

- de gele auto rijdt op de politieagent in na 18 seconden, in feite zou die bestuurder die polieagent 4 volle seconden lang moeten hebben gezien, en toonde helemaal geen reactie, zéro. Weet je wat 4 seconden zijn ?

Dit bij een snelheid van amper 85-90 kmh ?

Tip: bestuurder in gele auto gebruikte zijn zintuigen niet en-of was te traag van reactie of niet alert genoeg of totaal niet oplettend in zo een situatie.
Samengevat TE TRAAG van VERSTAND om op een plotse situatie enige rijreactie te tonen. In ´t Vloams hij sliep/droomde met zijn ogen open.

Amen.

Natuurlijk heeft die politieagent onnodig risico genomen, hij vergat even in zijn ijver dat er zulke onalerte lamzakken op de snelweg rijden ook al is het maar het rechtervak waar meestal maar hoogstens 90 kmh gereden wordt, daarom dacht die politieagent (met de trage vrachtwagen in het zicht) het verkeer even te regelen zoals op een 80 kmh normale rijbaan.

Jan van den Berghe
7 december 2014, 21:36
Geen probleem blijkbaar want de UK behoort al sinds begin de jaren 60 tot de 3 meest verkeersveilige landen van Europa, en dus van de wereld.
Trouwens op de gewone wegen, meestal kronkelig en smal, wordt er ook flink doorgereden. Hier ben ik eerder bij de snellere maar daar voel ik me soms een zondagsrijder.

Alvast niet echt "veilig" gevonden door de Britse fietsers. Al jaren heerst er ongenoegen, wat ook verklaart dat in het VK heel veel "commuters" met een camera op hun fiets of helm rondrijden. Agressie tegen fietsers blijkt een ziekte te zijn, waar fietsers zich in toenemende mate tegen bewapenen. En met succes trouwens. In heel veel rechtszaken krijgen fietsers gelijk, mede dankzij de camerabeelden.

Ook tekenend voor het VK is het bijzonder lage fietsgebruik onder schoolkinderen. Juist omdat de wegen niet als veilig worden ervaren. Ouders die slechts enkele kilometers van school wonen, brengen hun kinderen vaak met de wagen. Indien niet, nemen kinderen de bus of gaan ze te voet. De fiets wordt evenwel gemeden om heel vanzelfsprekende redenen.

cookie monster
7 december 2014, 21:36
Niet sneller als de rode vrachtwagen voor hem dus pakweg 85-90 kmh.

Volgende vraag:
- waarom kon de auto -direct achter de vrachtwagen- wel uitwijken naar het linkervak en waarom kon die gele auto dat niet ?

Dit bij een snelheid van amper 85-90 kmh ?
Volgens mij moet die opgemerkt hebben dat camion op iets reageerde ??

Tip: bestuurder in gele auto gebruikte zijn zintuigen niet en-of was te traag van reactie of niet alert genoeg of totaal niet oplettend in zo een situatie.
Samengevat TE TRAAG van VERSTAND om op een plotse situatie enige rijreactie te tonen. In ´t Vloams hij sliep/droomde met zijn ogen open.

Amen.
Snelheid doet er niet toe !!
Kleur van die auto kon ik niet zien , leek voor mij wit ,
maar goed dat zijn mijn ogen die dit niet opmerkte !!

Natuurlijk heeft die politieagent onnodig risico genomen, hij vergat even in zijn ijver dat er zulke onalerte lamzakken op de snelweg rijden ook al is het maar het rechtervak waar meestal maar hoogstens 90 kmh gereden wordt, daarom dacht die politieagent (met de trage vrachtwagen in het zicht) het verkeer even te regelen zoals op een 80 kmh normale rijbaan.
Snelheid doet er niet toe !!
Ben toch benieuwd wie schuld treft in dit ongevalletje !!

Micele
7 december 2014, 21:48
Volgens mij moet die opgemerkt hebben dat camion op iets reageerde ??

Zou die dat kunnen zien zo´n grote vrachtwagen op 150 m die plots naar het linkervak zonder reden uitwijkt ? Grapje

Snelheid doet er niet toe !!
Traag en niet-actief rijden geeft aanleiding tot valse zelfzekerheid en onoplettendheid.

Kleur van die auto kon ik niet zien , leek voor mij wit ,
maar goed dat zijn mijn ogen die dit niet opmerkte !!
Maakt niet uit het was een zeer heldere wagen, zoals ook de politieagent in fluo-geel zich breed maakte en met toeters en bellen stond te zwaaien.

Snelheid doet er niet toe !!
Wie zeg je het.

Ben toch benieuwd wie schuld treft in dit ongevalletje !!
Tja aan de video te zien reageerde die wit-gele auto helemaal niet alhoewel hij 4 seconden zicht op zijn rijstrook had ... terwijl er voordien 3 voertuigen voor hem wel gepast reageerden (ik heb mijn post even nog aangepast was te onduidelijk)

Tja de verkeersregels zijn duidelijk in dit geval, vooral de blauwe:

Artikel 10. Snelheid

10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

*3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
...]
* Hij hoefde natuurlijk niet te stoppen enkel naar het linkervak rijden of uitwijken...

cookie monster
7 december 2014, 22:37
Zou die dat kunnen zien zo´n grote vrachtwagen op 150 m die plots naar het linkervak zonder reden uitwijkt ? Grapje
Oh , wa'zijn we leuk !!!!


Traag en niet-actief rijden geeft aanleiding tot valse zelfzekerheid en onoplettendheid.
(Te) Snel zijn kan net zo goed ook gevaarlijk zijn !!


Maakt niet uit het was een zeer heldere wagen, zoals ook de politieagent in fluo-geel zich breed maakte en met toeters en bellen stond te zwaaien.
Kon ik niet zien :(


Wie zeg je het.

Snelheid is 1 , maar wanneer rij je veilig ??

Tja aan de video te zien reageerde die wit-gele auto helemaal niet alhoewel hij 4 seconden zicht op zijn rijstrook had ... terwijl er voordien 3 voertuigen voor hem wel gepast reageerden (ik heb mijn post even nog aangepast was te onduidelijk)

Tja de verkeersregels zijn duidelijk in dit geval, vooral de blauwe:


* Hij hoefde natuurlijk niet te stoppen enkel naar het linkervak rijden of uitwijken...
ivm De schuldige:
De politie & verzekering zullen het wel uitgezocht hebben zeker ??

PeterCC
7 december 2014, 22:44
Alvast niet echt "veilig" gevonden door de Britse fietsers.
(...)

Waar vinden fietsers het verkeer wel veilig?

Jan van den Berghe
7 december 2014, 22:52
Waar vinden fietsers het verkeer wel veilig?

Er kan een infrastructuur worden uitgebouwd die het voor fietsers heel veilig maakt. Ik denk bijvoorbeeld in mijn gemeente aan de fietsverbinding Zulte-Waregem langs de spoorweg. Of de oude spoorweg naar Anzegem die nu een fietspad is geworden. Er is ook het veilig fietspad langs de Expresweg. Enzovoort.

In het VK ontbreken dergelijke utilitaire fietsverbindingen of zijn ze heel slecht uitgewerkt. In Londen hebben ze bijvoorbeeld de zogenaamde Barclays Cycle Superhighways, maar over het algemeen (enkele uitzonderingen niet te na gesproken) stelt het buiten de liters blauwe verf op asfalt vaak weinig voor en biedt geen enkele veiligheid voor de fietsers.

Jan van den Berghe
7 december 2014, 22:54
Ah de snelheidsfobie is daar weer, nog altijd niet genezen ?


Vandaag in het nieuws: Touring bevestigt dat veel ongevallen veroorzaakt worden door overdreven snelheid.

Mambo
7 december 2014, 23:55
Vandaag in het nieuws: Touring bevestigt dat veel ongevallen veroorzaakt worden door overdreven snelheid.

Dat zat er dik in.

Micele
7 december 2014, 23:59
Vandaag in het nieuws: Touring bevestigt dat veel ongevallen veroorzaakt worden door overdreven snelheid. Door fietsers ?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141203_01411026

Rijden elektrische fietsen te snel?

04/12/2014

De FOD Economie wil een uitgebreid technisch onderzoek voeren naar elektrische fietsen in ons land. ‘Een eerste, administratief onderzoek naar elektrische fietsen – waarbij geen enkele fiets in orde bleek – doet vermoeden dat veel modellen te snel gaan, met alle gevaren van dien.’ Dat staat te lezen in De Standaard en Het Nieuwsblad.

Bloembakken op het fietspad dan maar, van die goedkope kleine zijn genoeg, wel antidiefstalcamera extra plaatsen. :roll:

Micele
8 december 2014, 10:46
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Zeichen_393.svg/220px-Zeichen_393.svg.png

Algemene snelheidsmaxima ingevoerd in 1974, tesamen met een puntenrijbewijs.

:morning: :thumbsup: :clapping:

verkeersdodenevolutie sinds 1974 en eerder:
(en enkele maatregelen, de 50 kmh bbk (1957) en 100 kmh buitenbbk (1972) waren er eerder als de aanbevolen 130 kmh)
https://www.destatis.de/DE/PresseService/Presse/Pressemitteilungen/Grafiken/TransportVerkehr/2013/GetoeteteJahrEndgueltigStart2012.png;jsessionid=D3 E10B83B68DE513307FFB22424CBB95.cae3?__blob=poster
vanaf 1991 inclusief ex-DDR (+ 17 miljoen weggebruikers)

vb Evolutie verkeersdoden factor alcohol tov totaal:
http://blogs.taz.de/drogerie/files/2013/12/Verkehrstote.jpg

ttz 3600 verkeersdoden in 2012 naar 3340 verkeersdoden in 2013 (en per Bundesland ) :

http://img.welt.de/img/deutschland/crop125180546/6910199852-ci3x2l-w780/DWO-IP-unfallstatistik-opfer-aw.jpg

Nordrhein-Westfalen heeft met 475 verkeersdoden of 27 doden/miljoen inw. het verkeersveiligste cijfer van Europa. Zweden 28, UK 29, ... http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-341_nl.htm
Duitsland zelf (80,8 miljoen inwoners) haalt met 41 verkeersdoden per miljoen inwoners de 6e plaats in 2013.

Micele
8 december 2014, 13:46
Ook nog iets ouds van Touring: het jarenlang pleiten voor het gelden van de V85-regel op de weg.

Daarnaast wil Touring dat de V85-regel op Vlaamse wegen geldt. Die regel houdt in dat de snelheid die door 85 procent van de gemotoriseerde weggebruikers als logisch en veilig wordt ervaren en door hen wordt gerespecteerd, de standaard is. Ook wenst de organisatie dat de investeringen voor een vlotte en veilige wegeninfrastructuur worden verdrievoudigd.

De petitie op de website van Touring sluit op 5 mei 2008 af. Daarna wordt ze overhandigd aan Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt en Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf04042008_110
Natuurlijk is Touring ook tegen een blind ondoordacht (record)flitspalenbeleid.

Universalia
9 december 2014, 12:35
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Zeichen_393.svg/220px-Zeichen_393.svg.png

Kom je in Frankrijk terecht is dat ook al 130km/u.

Ooit per ongeluk eens doorgereden autosnelweg Veurne (A19 dacht ik), kwam ik in Frankrijk terecht en het eerste wat mij opviel was een bord met op tegen ...

http://www.anwb.nl/bestanden/w200/content/gallery/anwb/nieuws/verkeer/nederland/2011/mei/verkeersbord-130-km-u.jpg

Daarom dat die in ons land aangekomen blijven doorduwen zeker, rekenen er nog even snel de 10% foutmarge bij die als ze geflitst zouden worden 'van toepassing is' en gaan dan vlotjes tegen een kleine 140km/u (en meer) verder rijden. :-)

freespirit
9 december 2014, 14:10
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Zeichen_393.svg/220px-Zeichen_393.svg.png

Kom je in Frankrijk terecht is dat ook al 130km/u.

Ooit per ongeluk eens doorgereden autosnelweg Veurne (A19 dacht ik), kwam ik in Frankrijk terecht en het eerste wat mij opviel was een bord met op tegen ...

http://www.anwb.nl/bestanden/w200/content/gallery/anwb/nieuws/verkeer/nederland/2011/mei/verkeersbord-130-km-u.jpg

Daarom dat die in ons land aangekomen blijven doorduwen zeker, rekenen er nog even snel de 10% foutmarge bij die als ze geflitst zouden worden 'van toepassing is' en gaan dan vlotjes tegen een kleine 140km/u (en meer) verder rijden. :-)

In Nederland is het ook op sommige stukken autostrade 130 km/h, maar daar moet je echt niet te veel rekenen op mogelijke marges e.d. Best rijd je daar dan ook 'maar' effectief 130. In België was vroeger de regel dat je pas effectief geflitst werd vanaf 136 km/h, maar ik denk ook dat ze dat de jongste jaren al vernauwd hebben. Op lange stukken in België rijd ik op 'cruise control' (uiteraard enkel op rustige momenten) vrijwel steeds 130 km/h en heb daar nog nooit een snelheidsboete door gehad, dus dat zal nog wel een aanvaardbare marge zijn.

In Duitsland zijn er steeds meer stukken autostrade waar ook de verplichte 130 km/h geldt, maar daar zit meestal wel een hele marge op. In de praktijk wordt je zelden beboet zolang je onder de 150 km/h blijft. Wel zijn ze daar zeer streng met tijdelijk verlaagde snelheden bij wegenwerken, dan zijn ze vaak onverbiddelijk. Als je de wagens hier ziet voorbij zoeven bij wegenwerken is dat een teken dat dat hier vrijwel altijd onbestraft blijft !

Wie eens goed wil doorvlammen in ons land, neemt het best de E429 tussen Lessines en Doornik, geen werkbare camera's en zelfs op spitsmomenten een redelijk rustige baan, vrijwel geen camions. Moest je daar uiteraard behoefte aan hebben, ik ben dat stadium al lang gepasseerd, wijsheid komt immers met de jaren ;-) Vroeger was de E34 tussen Turnhout en Ranst ook een geliefde 'doorvlambaan', maar dat zou ik tegenwoordig ook niet meer betrouwen. Verkeersmoraalridder Prof. Luc Beaucourt was een van de eersten die zich daaraan mispakt heeft !

Universalia
9 december 2014, 14:26
Op lange stukken in België rijd ik op 'cruise control' (uiteraard enkel op rustige momenten) vrijwel steeds 130 km/h en heb daar nog nooit een snelheidsboete door gehad, dus dat zal nog wel een aanvaardbare marge zijn.

Zo lijkt het inderdaad aanvaardbaar. :?

De ons omliggende landen '130km/u', waar staat toch dat Verenigde Europa ook weer voor, want dat ben ik even kwijt. 8O

Micele
9 december 2014, 15:41
In Nederland is het ook op sommige stukken autostrade 130 km/h, maar daar moet je echt niet te veel rekenen op mogelijke marges e.d.
Bij NL-130 kmh is het tot 135 kmh mag je incl marge, de flits gaat bij 136 kmh (marge is daar enkel de -3 %)

Bij andere wegen wordt bij die -3 % daar nog een extra marge van 4 kmh afgetrokken. Wordt je dan beboet is het wel vanaf 4 kmh te snel.
Dus bij een 120 kmh snelweg in NL mag je tot 127 kmh , flits op 128 kmh.
In Belgie is dat tot 128 kmh(flits 129 kmh) omdat boven de 100 kmh op de volle kilometer wordt afgerond. Dus bij 100 tot 107 kmh en bij 110 tem 118 kmh... die Vmax bestaan echter niet of zelden.
http://www.wegcode.be/pdf/COL/COL11-2006.pdf page 12
Alles onder Vmax 100 kmh is identiek zoals tabel NL, in BE + 6 kmh marge /6 % vanaf 100 kmh.

Voor NL vind je alles hier § 3 tot § 3.3 (radarmetingen) ook andere marges bij andere metingen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0030828/geldigheidsdatum_18-09-2014

De snelheidsmeters zoals genoemd onder 3.1 van deze aanwijzing moeten dus als volgt worden ingesteld:

Maximumsnelheid Snelheidsmeter instellen op Correctie Beschikking
30 km/h 37 km/h -3 34 km/h
50 km/h 57 km/h -3 54 km/h
80 km/h 87 km/h -3 84 km/h
100 km/h 108 km/h -4 104 km/h
120 km/h 128 km/h -4 124 km/h
130 km/h 136 km/h -5 131 km/h
Wegwerkzaamheden Snelheid + 7 -3

Het hoger instellen van de snelheidsmeters omdat de film anders te snel vol is of omdat bepaalde wegen zich door hun infrastructuur zouden lenen voor een hogere snelheid, is in strijd met het handhavingsbeleid en wordt met klem afgeraden. De rechtszekerheid en de rechtseenheid komen dan in het geding.

Als de infrastructuur van de weg zich niet verenigt met de voor die weg geldende snelheidslimiet, moet met de wegbeheerder worden overlegd om de maximumsnelheid aan te passen aan de omstandigheden of om de weg zodanig in te richten dat deze uitnodigt om de aldaar bestaande maximumsnelheid niet te overschrijden.
Dat is natuurlijk de instelling van het flitsapparaat hé.

Best rijd je daar dan ook 'maar' effectief 130.
Dan heb je 5 kmh speling als bij plotse rugwind... of bergaf...

In België was vroeger de regel dat je pas effectief geflitst werd vanaf 136 km/h, maar ik denk ook dat ze dat de jongste jaren al vernauwd hebben.
Volgens COL 11 flits vanaf 129 kmh, of 120+8 kmh rugwindspeling toegelaten... ;-)

Op lange stukken in België rijd ik op 'cruise control' (uiteraard enkel op rustige momenten) vrijwel steeds 130 km/h en heb daar nog nooit een snelheidsboete door gehad, dus dat zal nog wel een aanvaardbare marge zijn.
130 teller is meestal 124-125 kmh echte dus ruim onder de 129 kmh.

In Duitsland zijn er steeds meer stukken autostrade waar ook de verplichte 130 km/h geldt, maar daar zit meestal wel een hele marge op. In de praktijk wordt je zelden beboet zolang je onder de 150 km/h blijft.
Idd, ze houden daar ook rekening met de weersomstandigheden en verkeersdrukte, op de rustigere uren hanteren ze in de regel meer marge, is de autobahn nat en het verkeer redelijk druk zou ik toch maar de wettelijke - 3 % nemen (3 kmh onder 100 kmh) steeds afgeronde instellingen:
hier vind je een overzicht van heel veel landen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_by_country#Countries / Enforcement tolerance laatste kolom

Duitsland zou maar 5,3 % 130 kmh-snelwegen hebben (beide richtingen) of pas op de derde plaats na de 120 (13,9 %) en 100 (7,6 %) limieten, deze meestal enkel wegens milieuredenen:
http://www.welt.de/motor/article121455433/Freie-Fahrt-Wo-geht-das-noch-in-Deutschland.html
65,5 % heeft aanbevolen 130 kmh of vrij kiesbare limiet, daar komen nog ~ 2 % dynamische stukken bij die in de rustigere uren ook geen limiet hebben. ;-)
In D rijden vele op cruise control (tempomat) eerder 160 kmh (zie ook link) en hoeven niet te loeren op struikrovers of angst voor mogelijke rukwinden...


Wel zijn ze daar zeer streng met tijdelijk verlaagde snelheden bij wegenwerken, dan zijn ze vaak onverbiddelijk. Als je de wagens hier ziet voorbij zoeven bij wegenwerken is dat een teken dat dat hier vrijwel altijd onbestraft blijft !
Idd marge maar - 3 kmh... ook bij 30 kmh gaat de flits bij 34 kmh in Belgie en NL is dat 37 kmh... maar in D is geen wildgroei aan absurde 30 kmh zones door strikte wetgeving die zone 30 (in de regel) nooit op voorrangswegen toelaat. Zone 30 ga je daar in de regel enkel op de aanliggende straat van de schoolpoort zelf vinden (die desnoods verlegd is naar z´n straat) of in een woongebied waar steeds de voorrang van rechts geldt aan elk kp. Absurdistan-30 bestaat daar niet.

freespirit
9 december 2014, 16:07
Dank voor al die technische info, Micele. Uiteraard kan ik daar weinig aan toevoegen.

Dat van die snelheidsmeter in België op 135 �* 136 lijkt dus te kloppen, dan rijd je vaak in de praktijk 'slechts' 128 �* 129 en dat is dus de 'boetegrens'.

Wel nog even opmerken dat NL 'rechtvaardiger' flitst dan België, enkele kilometers te snel is daar een zeer kleine overtreding van misschien 20 of 30 euro, als ik me niet vergis heb je in BE direct min. 55 euro aan je fles. Ik heb de indruk dat er in NL veel meer wordt geflitst, maar dat de boetbedragen dus minder hoog zijn. U mag me altijd corrigeren, ik geef toe daarin geen specialist te zijn.

Micele
9 december 2014, 16:16
Dank voor al die technische info, Micele. Uiteraard kan ik daar weinig aan toevoegen.

Dat van die snelheidsmeter in België op 135 �* 136 lijkt dus te kloppen, dan rijd je vaak in de praktijk 'slechts' 128 �* 129 en dat is dus de 'boetegrens'.

Wel nog even opmerken dat NL 'rechtvaardiger' flitst dan België, enkele kilometers te snel is daar een zeer kleine overtreding van misschien 20 of 30 euro, als ik me niet vergis heb je in BE direct min. 55 euro aan je fles. Ik heb de indruk dat er in NL veel meer wordt geflitst, maar dat de boetbedragen dus minder hoog zijn. U mag me altijd corrigeren, ik geef toe daarin geen specialist te zijn.

Idd in NL en vooral D zijn voor kleine snelheidsovertredingen de boetes véél lager als in Belgie. Vind je alles online. ;-)
Voor zover ik weet is BE vanaf € 50 O.I.

In D begint het vanaf € 10 buiten bebouwde kom, vanaf € 15 binnen bebouwde kom.
https://www.bussgeldrechner.org/
Merk ook de onlinerekenaar voor veiligheidsafstand op, eveneens roodlicht < 1 sec of > 1 sec rood al dan niet bij gevaar of zelfs ongeval.

In NL is het vanaf € 11: (bvb 1 kmh te snel bij 130-snelweg (136 kmh ingeven)
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/snelheid/tarieven/

Binnen de bbk meestal vanaf € 26, erbuiten € 23 (dus vanaf 128 kmh op 120 snelweg is het vanaf € 23)
Hier een overzichtstabel van NL:
http://www.flitsers.nl/boete

Jan van den Berghe
9 december 2014, 17:58
Zo lijkt het inderdaad aanvaardbaar. :?

De ons omliggende landen '130km/u', waar staat toch dat Verenigde Europa ook weer voor, want dat ben ik even kwijt. 8O

In de eerste plaats voor "vrij verkeer van personen en goederen"; niet onmiddellijk voor "algemene gelijkschakeling in alle aspecten".

PORSCHE
10 december 2014, 14:02
Tja, dat is een politieagent op zijn motor die het snelwegverkeer naar het linkervak "wil dwingen" om een of andere dwingende reden. Een politieagent als bevoegde persoon: Een aap in de zoo van Antwerpen is in mijn ogen dan ook een bevoegd persoon :D

100km/h ?? 80km/h ??
Of rijdt toch doelbewust in op die persoon ?? Aja is zoals een rode lap bij een stier. Wist ge dat niet? verplicht proberen omver te rijden geeft extra bonuspunten :D

PORSCHE
10 december 2014, 14:05
Vandaag in het nieuws: Touring bevestigt dat veel ongevallen veroorzaakt worden door overdreven snelheid.Wagen van 2 ton met ik weet niet waar overal airbags, kreukelzones, actieve gordelspanners, nog een hele resem elektronische hulpmiddelen, keramische remmen met schijven van 380mm enzovoort. En laat Touring doen en nog even en een fiets gaat sneller. Waar zit de logica? Aja de bepampering van het marginaal volk.

Jan van den Berghe
10 december 2014, 23:05
Wagen van 2 ton met ik weet niet waar overal airbags, kreukelzones, actieve gordelspanners, nog een hele resem elektronische hulpmiddelen, keramische remmen met schijven van 380mm enzovoort. En laat Touring doen en nog even en een fiets gaat sneller. Waar zit de logica? Aja de bepampering van het marginaal volk.

Misschien eens tot het besef komen dat dergelijke wagens veel te zwaar worden en vaak zichzelf vervoeren.

cookie monster
11 december 2014, 03:01
Een aap in de zoo van Antwerpen is in mijn ogen dan ook een bevoegd persoon :D
:lol: ▂▃▄▅▆▇█▓▒░ΓOΓ░▒▓█▇▆▅▄▃▂ :lol:

Aja is zoals een rode lap bij een stier. Wist ge dat niet? verplicht proberen omver te rijden geeft extra bonuspunten :D
Flipperkast ;)