PDA

View Full Version : Koen Kennis lost het op


Klein Licht
11 december 2014, 12:00
Antwerpen gaat vrijwel de hele stad versneld omdopen tot een zone 30. Over het hele grondgebied, van Berendrecht-Zandvliet-Lillo tot Wilrijk-Hoboken, zal in 95 procent van alle straten de maximumsnelheid teruggebracht worden tot 30 km/u, schrijft Gazet van Antwerpen.

Voila, zo is het mobiliteitsprobleem meteen van de baan.

Klein Licht
11 december 2014, 14:06
De eerste offline-reactie van een aanhanger van Koen is ook al binnen: NVA doet dit 'onder druk van de groenen'

*thumbsup*

manta
11 december 2014, 14:29
Dan zitten ze nog met auto's die tegen dertig per uur slalommen over de baan om die trager rijdende fietsers telkens voorbij te kunnen...
Zou men dan niet ineens ofwel de snelheid verlagen tot 't gemiddelde van een fietser ofwel de fietsers verplichten van ook dertig te rijden?
't Is niet zo veilig om over straat te fietsen en zo'n wagen te hebben die tegen dertig voorbij scheurt om je in te halen...

Micele
11 december 2014, 14:53
ach, de natte droom, who cares. Hoe meer verkeersonveiligheid hoe beter voor dat bloembakkenclubje met IQ 30.

Fietsers in de dode hoek ?
Ach laat die fietsers nu eens doen ze zullen het wel voelen...

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141202_01408015

http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2014/12/02/heuvelpoort.PNG?maxheight=460&maxwidth=629&format=jpg

Mag niet, zegt de Gentse politie, die er dinsdagochtend tussen 7 en 8.20 uur 110 fietsers controleerde. 'Niet minder dan 53 fietsers en één bromfietser werden betrapt op het negeren van het verkeerslicht en het voorbijrijden van de stopstreep', zegt de politie.

De betrapte fietsers kregen een boete. Daarnaast kregen nog vijf fietsers een onmiddellijke inning omdat ze zonder fietsverlichting reden.

Over het hele grondgebied, van Berendrecht-Zandvliet-Lillo tot Wilrijk-Hoboken, zal in 95 procent van alle straten de maximumsnelheid teruggebracht worden tot 30 km/u, schrijft Gazet van Antwerpen.
Ik neem aan dat dit dan voor elke weggebruiker geldt, ook OV bus en tram hé. Oei... dat wordt dienstregeling aanpassen.

Blue Sky
11 december 2014, 16:35
Koen Kennis lost het op

Dat komt omdat Koen Industrieel Ingenieur is. Die mensen kunnen erg goed probleemoplossend denken.

fred vanhove
11 december 2014, 16:48
Dan zitten ze nog met auto's die tegen dertig per uur slalommen over de baan om die trager rijdende fietsers telkens voorbij te kunnen...
Zou men dan niet ineens ofwel de snelheid verlagen tot 't gemiddelde van een fietser ofwel de fietsers verplichten van ook dertig te rijden?
't Is niet zo veilig om over straat te fietsen en zo'n wagen te hebben die tegen dertig voorbij scheurt om je in te halen...

30 per uur ? Beetje bergaf...wind vanachter.Daar lacht iedere wielertoerist toch mee ? En een bejaarde met zijn electrische fiets nog meer:lol::lol:

metten
11 december 2014, 16:51
Als ik die foto eens goed bekijk kan je als fietser het rode licht omzeilen door af te stappen, via het voetpad voorbij het verkeerslicht lopen, terug opstappen en doorrijden. Je bent niet in overtreding. In Wijnegem deed ik dat ook zo op een T-kruispunt.

Micele
11 december 2014, 17:02
Als ik die foto eens goed bekijk kan je als fietser het rode licht omzeilen door af te stappen, via het voetpad voorbij het verkeerslicht lopen, terug opstappen en doorrijden. Je bent niet in overtreding. In Wijnegem deed ik dat ook zo op een T-kruispunt.

Idd een fietser én bromfietser (2-w) kan dat zo "oplossen" (ook de bestuuder van een voortbewegingstoestel)
Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.
Het niet bereden voortbewegingstoestel wordt niet als voertuig beschouwd.
De niet-bereden tweewielige bromfiets wordt niet als voertuig beschouwd.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/100-art2

Een motorrijder (motorfiets) en een autorijder niet...

Micele
11 december 2014, 17:08
30 per uur ? Beetje bergaf...wind vanachter.Daar lacht iedere wielertoerist toch mee ? En een bejaarde met zijn electrische fiets nog meer:lol::lol:

De 75-jarige op zijn pedelec-fiets gaat vlotjes tot 45 kmh kunnen slalommen. :lol:

Micele
11 december 2014, 17:20
Dat komt omdat Koen Industrieel Ingenieur is. Die mensen kunnen erg goed probleemoplossend denken.

Is dat zo ?

Dan heeft hij wel even vergeten dat dat slechter is voor het milieu (meer emissies), zelfs voor het geluidplaatje (voertuigen blijven navenant langer in stadsverkeer hangen, ook zwaarder verkeer). En een veiligheidsvoordeel is er ook niet uit te halen, wslk integendeel. Eerst zien en dan geloven dus, als de talrijke hoofdaders ook 30 krijgen zie ik eerder een fiasco. Zoals ik de doorsnee wegbeheerder zie doen met zijn bloembakken en andere obstakels...

even linkje ...

Zwitserland:
http://www.suedostschweiz.ch/community/leserforum/30er-zone-keine-loesung-fuer-chur
Ook voor de veiligheid is het geen oplossing lees ik daar: het zal eerder een vals veiligheidsgevoel geven aan de kwetsbare weggebruiker die dat wel eens kan misbruiken door nog minder respect te tonen tov het rijdend zwaar verkeer. Denken ze nu echt dat bijna iedereen zich strikt aan de 30 kmh gaat houden ook als het rustiger wordt ? Het is toch 30 kmh 24/24 en 7/7 ?.
En opgepast voor de zware E-fietsen van de senioren die krijgen heel serieuze remwegen dito trage reactie bij 25 �* 45 kmh. :-)

Oostenrijk (TU Wenen):
https://www.wko.at/Content.Node/branchen/oe/fahrzeughandel/neueste_studie_der_tu_wien__tempo_30_-_eine_schlechte_loesu.html

Zowat met 10 % meer giftige emissies (vooral PM of fijne roetdeeltjes) wordt gerekend volgens TU Wien zelfs bij optimale 30-regeling als men dus echt vlot 30 kmh kan rijden en niet stotterend stop and go (én meer files dus). In de realiteit zal het dus veel meer worden als er geen andere maatregelen getroffen worden (zoals bvb een ban op dieselauto´s en dieselbussen)

http://www.iv-net.at/picture/article-full/5291.jpg
Einfluss von Tempo 50 (=1) zu Tempo 30 im allgemeinen Straßennetz unter optimalen Bedingungen [Quelle: IFA der TU Wien, 2014]
http://www.iv-net.at/b3368

Yup het probleem (welk probleem ?) is opgelost. :roll:

Aurora_Borealis
11 december 2014, 18:36
Fietsers in de dode hoek ?
Ach laat die fietsers nu eens doen ze zullen het wel voelen...


Ah,... de Heuvelpoort in Gent, in de studententijd menig keren moeten overheen fietsen en klaarblijkelijk nog niet veel veranderd.

Het is ook verwarrend (Gent en verkeer,...): 10 m voorbij de stopstreep en het eerste roodlicht staat een apart roodlicht voor fietsers (net naast die omgekeerde driehoek, en ook zonder stopstreep). Dat is feitelijk bedoeld om fietsers die van het Citadelpark komen (van links dus op de R40) de kans te geven om de heuvelpoort over te steken. Echter fietser komende vanuit de richting waar de foto werd genomen, denken dat dit hen het recht geeft het eerste, algemene roodlicht te mogen negeren...

Micele
11 december 2014, 18:57
Ah,... de Heuvelpoort in Gent, in de studententijd menig keren moeten overheen fietsen en klaarblijkelijk nog niet veel veranderd.

Het is ook verwarrend (Gent en verkeer,...): 10 m voorbij de stopstreep en het eerste roodlicht staat een apart roodlicht voor fietsers (net naast die omgekeerde driehoek, en ook zonder stopstreep). Dat is feitelijk bedoeld om fietsers die van het Citadelpark komen (van links dus op de R40) de kans te geven om de heuvelpoort over te steken. Echter fietser komende vanuit de richting waar de foto werd genomen, denken dat dit hen het recht geeft het eerste, algemene roodlicht te mogen negeren...

Tja fietsers en haast is een gekend fenomeen, zeker als ze jong zijn en heel begrijpelijk, iedereen is jong (geweest).

En dan zijn er bepaalde oudere fietsers die denken dat er alleen haastige automobilisten bestaan, uiteraard denkfout. Want ik rij ook regelmatig fiets bij goed weer, dan vliegen die senioren op hun E-bikes soms zo voorbij en wanen ze zich weer jong (ook begrijpelijk). ;-)

In de stad fiets is heel zelden, in een grote stad al helemaal niet. Maar ik kan het me wel goed voorstellen als ik eens een terrasje doe in een stad, enkele maanden geleden bij mooi weer in Leuven geweest... uiteraard als voetganger (auto in parkeergarage die het kortste bij het centrum was, via gps)

Micele
13 december 2014, 15:54
Ik neem aan dat dit dan voor elke weggebruiker geldt, ook OV bus en tram hé. Oei... dat wordt dienstregeling aanpassen.

Van tram en 30 kmh begrenzing in Antwerpen gesproken, hier een voorsmaakje (is wel van 2010, maar als de 30 kmh er binnenkort algemeen wordt...):

http://www.vandaag.be/binnenland/53223_trambestuurder-scheldt-reizigers-uit-stekt-ne-karstboem-in-olle-gat.html

1 december 2010

Op lijn 7 ging een tramchauffeur dinsdagmorgen compleet door het lint. Hij beledigde de reizigers en reed ook drie keer door het rood.

“Ik denk dat die man recht vanuit het café op zijn tram is gestapt”, zegt reiziger Marc De Beckker uit Berchem over de chauffeur, die dinsdagmorgen rond 9.30u met een bomvolle tram van Berchem naar de Sint-Katelijnevest reed.

“Ik stapte op aan het Pulhof in Berchem. Als frequent tramgebruiker ben ik wel wat gewend, maar wat ik dinsdag meemaakte, is ongehoord.”

Rotvaart

“Eerst denderde de tram de Grotesteenweg af. Ja, hij reed werkelijk met een rotvaart. Veel sneller dan gewoonlijk. Ik dacht eerst: ‘Die is te laat vertrokken en wil de verloren tijd inhalen’”, vertelt Marc De Beckker.

Als dat zo was, dan deed de trambestuurder dat wel erg creatief. “Aan de Koninklijke laan, de Elisabethlaan en de Van Schoonbekestraat reed hij flagrant door het rode licht, of voor trams dat sein met een dwarsbalkje. Op het kruispunt met de Elisabethlaan staken nog auto’s over toen hij alweer vertrok.”

'Kerstboom in olle gat'
Aan diverse haltes moesten reizigers zich reppen: “Aan de haltes Koninklijkelaan, Driekoningenstraat en Mechelsesteenweg stopte hij ver voorbij het schuilhokje”, zegt Marc.

De bestuurder, die vooraan intussen gezelschap had gekregen van een kennis, schoot de hoofdvogel af aan het Elzenveld. “Naar een voetgangster riep hij: ‘Hey slet, de tram heeft hier wel voorrang, hé.’ Toen een reiziger daarop reageerde, draaide de chauffeur zich om en riep naar de volle tram: ‘Stekt allemoal ne karstboem in olle gat’.

Sanctie
De meeste passagiers zijn uitgestapt aan de Oudaan”, besluit passagier Marc. “Iemand kan een slechte dag hebben, maar zo’n reactie naar reizigers, terecht of niet, dat kan niet”, zegt woordvoerder Koen Peeters van De Lijn. “Zo onbeschoft, dat is openlijk solliciteren naar een sanctie.”

Men denkt altijd eerst aan auto´s als men ergens zone 30 kmh invoert... tja...

lohabra
13 december 2014, 23:55
Ik neem aan dat dit dan voor elke weggebruiker geldt, ook OV bus en tram hé. Oei... dat wordt dienstregeling aanpassen.

Huh ?

Ik dacht dat spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken, niet onder de toepassing van dit reglement vielen ? (artikel 1 van de wegcode)

Micele
14 december 2014, 00:42
Huh ?

Ik dacht dat spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken, niet onder de toepassing van dit reglement vielen ? (artikel 1 van de wegcode)

Natuurlijk, trams vallen niet onder de wegcode, die hebben wel ergens een ander reglement. Dit:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=1976091531&table_name=wet

Maar als trams zich niet aan de 30 kmh houden heeft het ook weinig zin dat veel veiligere auto´s zich wel aan de 30 kmh houden.

Of is die 30 kmh niet voor de veiligheid ? :mrgreen: