PDA

View Full Version : Duitse regering keurt wegentol goed


Universalia
18 december 2014, 15:44
Bron (http://www.vandaag.be/buitenland/156768_duitse-regering-keurt-wegentol-goed.html)


Zo, daar is der kogel door de 'kerk' waar wachten wij nog op denk je dan. :-)

De tol voor personenwagens geldt voor buitenlanders die op de snelweg, de Autobahn, rijden. Voor Duitsers zal de tol ook gelden voor gewone wegen.

En laat ons dan ook de snelheidsovertreders uit andere landen uiteindelijk ook eens hun boete thuis bezorgen als was het maar op bepaalde lege kassen te spijzen. http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/geld/animaatjes-geld-68374.gif

Micele
18 december 2014, 16:02
Bron (http://www.vandaag.be/buitenland/156768_duitse-regering-keurt-wegentol-goed.html)


Zo, daar is der kogel door de 'kerk' waar wachten wij nog op denk je dan. :-)



En laat ons dan ook de snelheidsovertreders uit andere landen uiteindelijk ook eens hun boete thuis bezorgen als was het maar op bepaalde lege kassen te spijzen. http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/geld/animaatjes-geld-68374.gif

Ach die "goedgekeurde wegentol" - op die manier # - komt er niet. Europa geeft daar geen toestemming voor.

De Europese commissaris voor verkeer, Violeta Bulc, heeft in een brief aan Dobrindt laten weten dat de plannen strijdig zijn met het Europees recht. # Buitenlandse en Duitse chauffeurs worden immers niet gelijk behandeld.

Micele
18 december 2014, 16:45
Ach die "goedgekeurde wegentol" - op die manier # - komt er niet. Europa geeft daar geen toestemming voor.

Wordt ook in de Duitse media bevestigd, de Duitse wegentol maakt zo geen kans voor het Europees gerecht.

Het had wel eventueel gekund, maar die zin dat de D-wegentol volledig losgekoppeld wordt van de hun wegentaks hebben ze geschrapt, dus NON uit Brussel.

http://www.zeit.de/mobilitaet/2014-12/maut-eu-recht-kommentar

Und ausgerechnet der Satz, der aus Sicht des Ministers das Einhalten von EU-Recht bestärkt hätte, wurde kurz vor der Kabinettssitzung noch aus dem Entwurf gestrichen: die Aussage nämlich, dass künftige Änderungen der Maut "losgelöst von der Kraftfahrzeugsteuer" erfolgen sollen.

Dass die Einführung der Maut und die Senkung der Kfz-Steuer in zwei getrennten Gesetzen geregelt wird, interessiert die EU-Kommission ohnehin herzlich wenig. Für Verkehrskommissarin Bulc ist die Stoßrichtung klar: Mit dem Vorhaben würden deutsche Pkw-Halter bevorteilt und damit ausländische Autofahrer indirekt diskriminiert. Diese Benachteiligung werde sogar noch verschärft, weil die Kurzzeitvignetten für Ausländer überdurchschnittlich teuer seien im Vergleich zur Jahresvignette, so Bulc.

PeterCC
21 december 2014, 01:14
Bron (http://www.vandaag.be/buitenland/156768_duitse-regering-keurt-wegentol-goed.html)
Zo, daar is der kogel door de 'kerk' waar wachten wij nog op denk je dan. :-)
(...)

Ik kan die beslissing moeilijk begrijpen van een democratisch en Europees georiënteerd en Europees gezind land zoals Duitsland.
Uitgerekend dat land zou teruggrijpen naar middeleeuwse praktijken? Enkel "For a fistful of dollars?"

Jan van den Berghe
21 december 2014, 23:06
Ik kan die beslissing moeilijk begrijpen van een democratisch en Europees georiënteerd en Europees gezind land zoals Duitsland.
Uitgerekend dat land zou teruggrijpen naar middeleeuwse praktijken? Enkel "For a fistful of dollars?"

Waarom is dat tegen de democratie en tegen EU? Houdt de EU dan in dat er geen bepaald bedrag zou mogen gevraagd worden om de autosnelwegen te gebruiken? Waarom eist de EU dan niet dat de treinkaarten gratis moeten worden afgeleverd?

Supe®Staaf
21 december 2014, 23:45
Vroeger werd ik razend van wegentol, maar ik heb mijn idee daarover moeten veranderen.
Als je het principe huldigt dat de verbruiker betaalt, dan is wegentol een correcte heffing.

Micele
21 december 2014, 23:55
Vroeger werd ik razend van wegentol, maar ik heb mijn idee daarover moeten veranderen.
Als je het principe huldigt dat de verbruiker betaalt, dan is wegentol een correcte heffing.
De gebruiker bedoel je.

Maar dat is niet zo, aangezien de Duitse regering in zijn voorstel bij de Duitse gebruiker die wegentol wil compenseren door een lagere D-wegentaks.

Dit mag niet volgens Europese richtlijnen.

Belgie wou toen ook eens een wegvignet invoeren voor alle gebruikers (2008 ?**), en dat verekenen voor de Belgische bestuurders in de verkeerstaks, daarom ging dit ook niet door.

**
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1189855

Belgisch wegenvignet in 2008 gaat door

BRUSSEL - Zomervakantie volgend jaar wordt minimaal zestig euro duurder. De Belgen voeren in 2008 autotol in waaraan wij niet kunnen ontsnappen. Maar ook een dagje Antwerpen wordt peperduur: eerst zes tientjes aftikken voor een vignet en dan pas mogen we over hun povere snelwegen rijden.

Belgen hebben overigens geen last van deze belasting: zij krijgen het geld terug via hun wegenbelasting. De ANWB en Europarlementslid Corien Wortmann (CDA) uitten vorig jaar bezwaren tegen het Belgische plan. Wortmann ziet liever dat de Belgen de brandstofaccijns verlagen dan de wegenbelasting. Zo hebben de Nederlanders er ook wat aan als ze gaan tanken in België, redeneert de verkeersspecialist van het CDA. Volgens Wortmann is het Belgische plan strijdig met Europese regels. Ze heeft daarover vragen gesteld aan de Europese Commissie. Is het niet al straf genoeg dat we door ons voormalig Koninkrijk België heen moeten als we naar onze camping aan de Costa Brava moeten?

ook http://www.anwb.nl/belangenbehartiging/verkeer/tol-in-belgie

ANWB blij met voornemen schrappen Belgisch wegenvignet

Verweer wordt nog niet gestaakt
De ANWB is verheugd over het voornemen van Belgische onderhandelaars om het tolplan voor personenauto's te schrappen. Volgens de bond is het voornemen nog niet officieel bevestigd, maar zou het vreemd zijn als de koers weer 180 graden wordt gedraaid. België heeft een plan om een tolvignet in te voeren voor personenauto’s. Ook buitenlanders gaan betalen. Niet alleen op de snelwegen, maar ook op de gewestelijke N-wegen. Afhankelijk van hoe vaak u in België komt gaat u tussen 7 euro voor een dagje uit tot 100 euro voor een jaarvignet betalen. Het vignet verkrijgen en betalen gaat via internet. Een sticker op de voorruit is niet nodig. De ANWB zal zijn verweer tegen het tolplan pas staken als het plan officieel van de baan is.

Jan van den Berghe
21 december 2014, 23:56
Vroeger werd ik razend van wegentol, maar ik heb mijn idee daarover moeten veranderen.
Als je het principe huldigt dat de verbruiker betaalt, dan is wegentol een correcte heffing.

Daar ben ik het volkomen mee eens. Rekeningrijden is daarom een goed idee.

Micele
22 december 2014, 00:04
Daar ben ik het volkomen mee eens. Rekeningrijden is daarom een goed idee.
Maar gaat niet door, ook in Nederland niet, zelfs na meerdere pogingen.
Ze hebben ingezien dat het niet helpt, en hebben hun wegcapaciteit duidelijk verhoogt en knelpunten weggewerkt, wat serieus bijdroeg tot 40 % minder files . Dat helpt. En ze doen nog steeds verder met hun infrastructurele verbeteringsmaatregelen.

Reden aanpassing: komma en r vergeten. :lol:

Supe®Staaf
22 december 2014, 22:43
De gebruiker bedoel je.


Dat komt op hetzelfde neer: door de weg te gebruiken, verslijt je hem, verbruik je hem.

Supe®Staaf
22 december 2014, 22:44
Daar ben ik het volkomen mee eens. Rekeningrijden is daarom een goed idee.
Mits twee voorwaarden kan ik daarmee leven:
-Geen wegentaks meer.
-Kilometers voor je job gereden moeten op zijn minst volledig fiscaal aftrekbaar worden, en nog beter gewoon vergoed worden.

Micele
22 december 2014, 23:01
Dat komt op hetzelfde neer: door de weg te gebruiken, verslijt je hem, verbruik je hem.

Als je hem verslijt dat moet "de wegentol" naargelang druk (kg/cm²) per km betaald worden.

Maar dat zal wel niet gaan want er zijn relatief lichte sportwagens op zeer brede banden. Die moeten dan navenant minder betalen. :-)

Mits twee voorwaarden kan ik daarmee leven:
-Geen wegentaks meer.
Diegene met dure krachtige wagens gaan heel blij zijn.
Omdat ze ook in de regel veel minder kms afleggen betalen ze nog minder.
Ideaal voor autoliefhebbers die meerdere auto´s bezitten.

-Kilometers voor je job gereden moeten op zijn minst volledig fiscaal aftrekbaar worden, en nog beter gewoon vergoed worden.

Mmmh wie gaat dat allemaal betalen ?

Toch maar eens uitpluizen waarom Nederland het rekeningrijden nog altijd niet ingevoerd heeft... (ze zijn al bezig sinds 1999)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rekeningrijden

Jan van den Berghe
22 december 2014, 23:15
Mits twee voorwaarden kan ik daarmee leven:
-Geen wegentaks meer.
-Kilometers voor je job gereden moeten op zijn minst volledig fiscaal aftrekbaar worden, en nog beter gewoon vergoed worden.

Kilometers voor je job worden door de werkgever betaald. Enkel dat is logisch, niet wat u ervan maakt.

Jan van den Berghe
22 december 2014, 23:18
Diegene met dure krachtige wagens gaan heel blij zijn.

Ik vind het Belgisch systeem op dat vlak ook niet echt snugger. Het Nederlandse lijkt wel interessanter en sluit ook beter aan bij "wie de weg verslijt, betaalt".

Jan van den Berghe
22 december 2014, 23:20
Omdat ze ook in de regel veel minder kms afleggen betalen ze nog minder.
Ideaal voor autoliefhebbers die meerdere auto´s bezitten.


Natuurlijk. En waarom niet? Ook al puilt je garage uit van de wagens, je verslijt de weg niet. Wel door met auto's over de weg te rijden. Niet het bezit lijkt me problematisch.