PDA

View Full Version : De vakbonden van De Lijn zijn bang. Goed zo !


De schoofzak
19 december 2014, 20:53
Of dachten ze nu dat we de koe niet bij de horens gingen vatten ?

Ikzelf en vele belastingbetalende Vlamingen zijn al veel langer en nog veel bezorgder over de uitgesproken stijl van de vakbonden. Zeker en vast bij die van De Lijn.

Belastingscenten die in De Lijn gepompt worden, en diverse andere aspecten van openbaar vervoer: dat zijn dingen die tot de politiek behoren, en waarvoor wij redenen gevonden hebben om zus te stemmen, en niet zo.

titel: Vakbond De Lijn ‘bezorgd’ over uitgesproken stijl van Descheemaecker
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141219_01438620



De komst van Mark Descheemaecker als nieuwe voorzitter van De Lijn lokt al meteen reacties uit. Vakbondssecretaris Jan Coolbrandt (ACV) wees vrijdag op de ‘uitgesproken stijl en mening’ van de ex-spoorbaas, ‘terwijl De Lijn traditioneel een rustige stijl kent’. Coolbrandt is er dus niet helemaal gerust op, maar reikte ook een uitgestoken hand. ‘We hopen dat hij zijn rol als verzoener zal spelen. Dat hij het sociaal overleg respecteert.’

De Vlaamse regering zette vrijdag het licht op groen voor de benoeming van Descheemaecker als voorzitter bij de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij. De man was eerder dit jaar lijstduwer voor N-VA bij de Europese verkiezingen. Descheemaecker bekleedt intussen al verschillende mandaten, onder meer bij Brussels Airport, de Gimv en tijdelijk de Hoge Raad voor Diamant.

Bij De Lijn komt hij in woelig water terecht: het bedrijf moet van de Vlaamse regering zwaar besparen en voert daarover onderhandelingen met de vakbonden. Coolbrandt hoopt dat de nieuwe voorzitter hier een verzoenende rol zal vervullen.

‘Hij heeft ook een uitgesproken stijl. Vraag is of die past bij De Lijn? En ook zijn mening over bijvoorbeeld de kostendekkingsgraad is uitgesproken. Vraag is of dit niet zal botsen met de lijn die het management heeft uitgezet?.’

De ACV-secretaris merkt tenslotte op dat het om een politieke benoeming gaat, van dezelfde kleur als bevoegd minister Ben Weyts. ‘Ik hoop dat men De Lijn niet gaat reduceren tot een verlengde van de politiek’.

DewareJakob
19 december 2014, 21:02
Ze kunnen misschien al preventief beginnen staken.

Micele
19 december 2014, 21:20
Meer drempels, plateaus ook bloembakken op de rijbaan ?

Kwestie van wat meer kaboenk-comfort in de "lederen" zetels.

Kristof Piessens
19 december 2014, 21:36
Meer drempels, plateaus ook bloembakken op de rijbaan ?

Kwestie van wat meer kaboenk-comfort in de "lederen" zetels.

Das wat te negatief gezien, maar toch !

Ik stel me hier de vraag, wat restrictieve bevoegdheid betekend, je kunt er van op aan dat het sowieso beperkingen oplevert in het kader van de gescheiden directie vs management vs overheid.

kelt
19 december 2014, 21:53
even citeren uit het begin van dit draadje:

"De ACV-secretaris merkt tenslotte op dat het om een politieke benoeming gaat, van dezelfde kleur als bevoegd minister Ben Weyts. ‘Ik hoop dat men De Lijn niet gaat reduceren tot een verlengde van de politiek’."

:lolabove:

Micele
19 december 2014, 22:23
Das wat te negatief gezien, maar toch !

Is er dan iets positief aan het verkeersremmend beleid van de overheid ?

Noem dan eens een paar voorbeelden op welke wegen de gemiddelde snelheid gestegen is... ;-)

Naja, als ze verkeersremmers aanleggen waar een relatief smalle auto al onnodig moet vertragen wat gaat dat dan met een lange bus zijn die dan ook nog 2,5 meter breed is, en als aan die wegversmallingen (tegen sluipverkeer bvb) extra files onstaan, tja daar zit een eventuele bus er ook tussen hé.

Ergens willen ze dat weer goedmaken op hun tijdschema...

De snelheidsovertredingen van De Lijn stijgen niet zomaar hé. :-D
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1234068/2011/03/10/Almaar-meer-snelheidsboetes-voor-chauffeurs-De-Lijn.dhtml

quercus
19 december 2014, 22:37
Of dachten ze nu dat we de koe niet bij de horens gingen vatten ?

Ikzelf en vele belastingbetalende Vlamingen zijn al veel langer en nog veel bezorgder over de uitgesproken stijl van de vakbonden. Zeker en vast bij die van De Lijn.

Belastingscenten die in De Lijn gepompt worden, en diverse andere aspecten van openbaar vervoer: dat zijn dingen die tot de politiek behoren, en waarvoor wij redenen gevonden hebben om zus te stemmen, en niet zo.

titel: Vakbond De Lijn ‘bezorgd’ over uitgesproken stijl van Descheemaecker
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141219_01438620

De komst van Mark Descheemaecker als nieuwe voorzitter van De Lijn lokt al meteen reacties uit. Vakbondssecretaris Jan Coolbrandt (ACV) wees vrijdag op de ‘uitgesproken stijl en mening’ van de ex-spoorbaas, ‘terwijl De Lijn traditioneel een rustige stijl kent’. Coolbrandt is er dus niet helemaal gerust op, maar reikte ook een uitgestoken hand. ‘We hopen dat hij zijn rol als verzoener zal spelen. Dat hij het sociaal overleg respecteert.’

De Vlaamse regering zette vrijdag het licht op groen voor de benoeming van Descheemaecker als voorzitter bij de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij. De man was eerder dit jaar lijstduwer voor N-VA bij de Europese verkiezingen. Descheemaecker bekleedt intussen al verschillende mandaten, onder meer bij Brussels Airport, de Gimv en tijdelijk de Hoge Raad voor Diamant.

Bij De Lijn komt hij in woelig water terecht: het bedrijf moet van de Vlaamse regering zwaar besparen en voert daarover onderhandelingen met de vakbonden. Coolbrandt hoopt dat de nieuwe voorzitter hier een verzoenende rol zal vervullen.

‘Hij heeft ook een uitgesproken stijl. Vraag is of die past bij De Lijn? En ook zijn mening over bijvoorbeeld de kostendekkingsgraad is uitgesproken. Vraag is of dit niet zal botsen met de lijn die het management heeft uitgezet?.’

De ACV-secretaris merkt tenslotte op dat het om een politieke benoeming gaat, van dezelfde kleur als bevoegd minister Ben Weyts. ‘Ik hoop dat men De Lijn niet gaat reduceren tot een verlengde van de politiek’.

Dat laatste is nu eens echt het toppunt van schijnheiligheid. Als je ziet hoe de vakbonden hun grilletjes uitwerken tegen de regering door de NMBS regelmatig lam te leggen, dan zou die ACV-pipo bij de Lijn beter zijn klep houden.

DewareJakob
20 december 2014, 12:19
Ergens willen ze dat weer goedmaken op hun tijdschema...

De snelheidsovertredingen van De Lijn stijgen niet zomaar hé. :-D
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1234068/2011/03/10/Almaar-meer-snelheidsboetes-voor-chauffeurs-De-Lijn.dhtml

"Op tijd rijden én de verkeersegels respecteren is onmogelijk binnen normaal verkeer." vertelde mij een busbestuurder van De Lijn.

Micele
20 december 2014, 15:11
"Op tijd rijden én de verkeersegels respecteren is onmogelijk binnen normaal verkeer." vertelde mij een busbestuurder van De Lijn.

Idd en al die verkeersremmende maatregelen maker het er zeker niet beter op...

Ook rijbaankussens niet, want als de auto (of tweewielers) fel moet vertragen moet de bus die de auto volgt ook...

PeterCC
20 december 2014, 16:42
Of dachten ze nu dat we de koe niet bij de horens gingen vatten ?
(...)


Wie bedoel je met "we"? Jij zit toch per toeval niet in de Vlaamse regering?

Vrijheideerst
20 december 2014, 16:48
Wie bedoel je met "we"? Jij zit toch per toeval niet in de Vlaamse regering?

Kent u Ingrid Lieten?

PeterCC
20 december 2014, 17:03
Kent u Ingrid Lieten?

Die ken ik. 't Is te zeggen: ik weet wie dat is.

Vrijheideerst
20 december 2014, 17:09
Die ken ik. 't Is te zeggen: ik weet wie dat is.

Dat die de omgekeerde beweging maakte was perfect normaal voor u, denk ik dan.

PeterCC
20 december 2014, 21:38
Dat die de omgekeerde beweging maakte was perfect normaal voor u, denk ik dan.

Omgekeerde beweging? Waar heb je het over?

Allesstroomt
21 december 2014, 06:34
Gimv, DeLijn, Belgocontrol en wie weet waar vult hij zijn zakken nog. Die man wordt ook nooit ergens gedropt om de boel te verbeteren maar om de boel te verslechteren met het oog op privatisering. Bij NMBS heeft hij een half miljard euro aan bevriende consultancybureaus uitgegeven om de privatisering voor te bereiden en de boel in zoveel mogelijk verkoopbare entiteiten met vriendjes aan het hoofd (en ontdubbelde postjes als gevolg) te splitsen. Had hij een tiende van dat geld gebruikt om bedrijfsprocessen te stroomlijnen, de communicatie en samenwerking te verbeteren en het bedrijf te moderniseren zonder die dreiging van privatisering dan hadden de reizigers nu meer op minder aanbod.

Vrijheideerst
21 december 2014, 11:13
Omgekeerde beweging? Waar heb je het over?

Van de bodemloze rode put De Lijn naar de inhoudsloze SP.A.