PDA

View Full Version : Jean Marie Dedecker : Een nieuw jaar een nieuwe heksenjacht op de automobilist.


Max van Dietschland
4 januari 2015, 09:57
Geen emotioneler debat dan de polemieken over verkeersveiligheid. De auto, het stinkdier en de melkkoe van de Wetstraat. Voor de anti-autolobby zijn alle chauffeurs wegpiraten, potentiele kindermoordenaars en stinkdieren die de aarde doen opwarmen. Voor autofreaks zijn bakfietsers kleinzerige naïevelingen die lijden aan het NIMBY-syndroom. De waarheid ligt op de middenberm.

Vanaf 1 januari worden twee zware verkeersovertredingen als recidive beschouwd en met een rijverbod van drie maanden bestraft. In werkelijkheid het dubbele, vooraleer je je rijbewijs en psychologische testen terug afgelegd hebt, sta je een half jaar te voet. Zondigen is een menselijke daad, schreef Leo Tolstoj, en zondigen verrechtvaardigen is een duivelse daad. Maar er is een verschil tussen misdaad en straf, tussen zonde en boete. Er is echter niets zo efficiënt om een onrecht te creëren of in stand te houden dan het recht. De willekeur van het staatsapparaat. Voor lui die hun wagen beroepshalve nodig hebben, zoals een timmerman zijn hamer, is dergelijke strafmaat broodroof en Berufsverbot. In de jungle van verkeersregels en - borden vindt een kat haar jongen niet meer terug en loert het boze oog om elke hoek.
Verkeersremmende infrastructuur

Reeds jaren wordt er een immobiliteitsbeleid gevoerd, en worden files door de overheid bewust veroorzaakt. Infrastructuur werd verkeer remmend gemaakt: afschaffen van vier- en tweebaanswegen, verkeersdrempels, dicht schilderen van rijstroken, verkeershindernissen (van paaltjes tot bloembakken), onmogelijkheid tot inhalen, superboetes, antimobiele indoctrinatie met stigmatiseren en criminaliseren van de chauffeur, steeds hogere accijnzen en taksen,... Een auto mag je enkel nog assembleren voor de werkgelegenheid, maar je mag er zeker niet mee rijden.

Het alternatief, een rood-groen politiek opbod om het openbaar vervoer te promoten, faalt. We hebben het dichtste spoorwegnet van de wereld, maar wie van Veurne naar Brussel wil zit twee uren achterop de locomotief. Als je wil doorsporen naar Genoelselderen moet je een overnachting bijboeken. De kusttram is bejaardentransport met de snelheid van een huifkar : 69 opstapplaatsen en drie uur om 68 Km te overbruggen. Wie kennis gemaakt heeft met de vrijheid van persoonlijk vervoer, kan onmogelijk terugkeren naar de ellende van veetransportachtig collectivisme.
Tussen hoestbui en paardenkoets

Zolang trein, tram en bus amper functioneren als een vangnet om sociaal zwakkeren en klokvaste ambtenaren te vervoeren, zal de auto het minst slechte lastdier blijven van de werkende mens. Tot spijt van de eco-jongens zal het nog een tijdje duren alvorens de elektrische wagens en de zelfrijdende tuftufs de huidige hoestbuien op vier wielen van de weg zullen rijden. De Tesla is de janettenbak van de happy few. Wie op skivakantie wil moet zes dagen extra verlof voorzien. Drie voor de heenreis en drie voor de terugreis. Met een actieradius van amper 350 km ver tot de volgende oplaadpaal haal je het tempo van een dagreis met een paardenkoets. Je kunt ook je chauffeur laten meerijden in een limousine als reserve.

Onze eco-jongens denken dat niemand nog zal sterven, als ze het roken verbieden, iedereen dwingen een fluorescerend hesje te dragen en de snelheidslimiet tot 70 Km per uur beperken. Verkeerd gedacht. Je kunt carnivoren ook niet dwingen om vegetariër te worden en zo de wereld te redden van de klimaatverandering. Snelheid zit in onze genen. De hormonen van een man werken op wielen. Mobiliteit is de basis van elke beschaving. Dat wisten de Romeinen en de Hunnen ook al.
Zwijgende meerderheid

Toch blijft het politiek correct om de auto uit spuwen en het gouden openbaar vervoerskalf te aanbidden. Politici lopen altijd de hardst roepende achterna. De inkt van de ene wet is nog niet droog of een nieuwe excellentie wil al accelereren met een rijbewijs op punten. Ze voelen zich gesteund door wat de Duitse socioloog Hemut Schelsky de triomf van de Sprachherrschaftsklasse noemt. De dictatuur van hen die het debat monopoliseren. Dit staat meestal haaks op de opinie van de zwijgende meerderheid.

Veiligheid is primordiaal, maar mobiliteit is ook de sleutel van onze welvaart. De evenwichtsoefening tussen beide is een en-en-verhaal en geen of-of-oefening met emotionele argumenten. Jaarlijks sterven drieduizend mensen door de ziekenhuisbacterie. Dit is drie keer meer dan in het verkeer. Geen zinnig mens die schreeuwt om onze hospitalen te sluiten. Zo is het even onzinnig het verkeer lam te leggen. Je hoeft heus geen adept van Newton te zijn om te weten dat twee stilstaande voorwerpen niet kunnen botsen. Van zodra ze echter bewegen moet men er op een rationele manier voor zorgen dat ze zo efficiënt mogelijk kunnen bewegen zonder accidenten te veroorzaken. Meer dan de helft van de ongevallen gebeurt niet door het verkeersreglement te overtreden, maar door een menselijke fout. Errare humanum est. Verkeersveiligheid is een topprioriteit, maar het verkeersbeleid moet geloofwaardig, redelijk en moreel verantwoord zijn. Een studie van de KU Leuven in het vakblad Verkeersspecialist van mei 2008 beweert dat verkeersboetes geen effect hebben op het rijgedrag. Meer controles verhogen alleen maar de extreme druk om de regels na te leven. Verkeersregels worden pas gerespecteerd als ze als logisch en rechtvaardig ervaren worden. Volgens het BIVV (Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid) wordt de zone 90 disciplinair gerespecteerd en wordt zone 70 gemiddeld met 5 km/uur overschreden en in zone 30 rijdt 96% te snel. Als amper 4 mensen op de 100 de wet respecteren, schort er iets aan de wetgeving.
'Verkeer is gebaseerd op vertrouwen'

Vertrouwen is sociale lijm. Een maatschappij zonder vertrouwen is een psychopathisch spook. Niemand stapt in zijn wagen met het voornemen om iemand omver te rijden. Verkeer is gebaseerd op het vertrouwen dat de andere ook de regels volgt. Missen is menselijk, behalve in het verkeer waarin onoplettendheid al bestraft wordt als een misdaad

Voor verkeersovertredingen wordt er geen opzet vereist om te straffen. Voor een wanbedrijf wel. Je wordt straks meer bestraft voor het rijden met een auto dan voor het stelen ervan. Opschorting van straf wordt zelden of nooit uitgesproken voor een verkeersovertreding, voor diefstal wel. De politierechtbank is gedegradeerd tot een veredeld incassobureau met vaste gestileerde tarieven. Verkeersrechtspraak is gedegenereerd tot rekenkunde. Halsrecht door een dichterlijke minstreel uit Brugge of een keffende Roy Bean, de hanging judge van Dendermonde. Zwarte toga's met witte befjes en een hoge profileringsdrang die overtreders denigrerend kastijden met uitlachrechtspraak. Eerder lynchtechniek dan gerechtigheid. Ze voelen zich gedekt door een opgeklopt maatschappelijk draagvlak dat elke automobilist meer en meer criminaliseert als snelheidsduivel of alcoholist. Ze beweren dat flitstoestellen de levensreddende eigenschappen hebben van penicilline. Zonder zaten we kwijlend te vegeteren of waren we reeds dood. Het is ook beter na de lunch voor dergelijke rechters te verschijnen dan ervoor. Volgens de "Proceedings of the National Academy of Sciences" moesten acht Israëlische rechters zich een ganse dag buigen over een massa aanvragen voor vervroegde vrijlating. Hun standaardbesluit was afwijzing, slechts 35% werd goedgekeurd. Elke aanvraag nam gemiddeld zes minuten in beslag. Opvallend was dat de meeste goedgekeurde gevallen na elke lunchpauze werden uitgesproken, 65% van het totaal aan goedgekeurde aanvragen. Moraal van het verhaal : hongerige rechters vellen knorrige vonnissen.
Flitspalen als jackpotten

Vroeger stond je voor een appeldiefstal al in de misdaadstatistieken. Vandaag word je net niet uitgelachen voor de aangifte van een GSM- of fietsendiefstal. Slechts 5% van de minderjarige criminelen in onze hoofdstad krijgt een sanctie. Politie is er nochtans genoeg. Met net geen 50.000 agenten zijn we Europees koploper. Eén agent per 210 inwoners. Eén op twaalf draaideurcriminelen wordt betrapt. Slechts één op acht daarvan wordt beloond met een gevangenisstraf. Dit is omgekeerd evenredig met de aandacht voor de echte zware misdadigers, de verkeersovertreders. Vorig jaar werden er net geen 4 miljoen verkeer PV's uitgeschreven. Een nieuwe vorm van zondebelasting die 400 miljoen euro opbrengt, desnoods geïnd via de belastingbrief. Het is dus lucratiever te criminaliseren. Het is meetbaar en het loont. Ook voor de politie. Je gaat dan controleren waar de pakkans het grootste is met als alibi de veiligheid. Flitspalen zijn jackpotten in het boetecasino. Politiezones krijgen via het boetefonds een deel van de opbrengst. Dan ken je al vlug je prioriteiten. In Oostende kocht de brigade er een campingcar mee en in Middelkerke een Segway. Speelgoed voor Baywatch.

Luc Beacourt, urgentiearts en veredeld ambulancier, die al meer armen en benen van de rijweg heeft opgeraapt dan een legerarts in oorlogstijd, beweert dat de enige reden van een daling van het aantal verkeersongevallen toe te schrijven is aan de groeiende filevorming. Hij pleit voor een zwarte doos in elk voertuig. Bij een ongeval kan dan objectief het rijgedrag gecontroleerd worden en niemand ontsnapt aan zijn verantwoordelijkheid. Slim en rechtvaardig, en de wegpiraten definitief uitgeschakeld. Isaiah Berlin schreef in 1969 in zijn "Two Kinds of Liberalism" dat de vrijheid van de wolf eindigt waar de vrijheid van het schaap begint. Het is aan de overheid de veiligheid van de weggebruikers te maximaliseren, zonder hun vrijheid in gevaar te brengen.

Gelukkig Nieuwjaar

Jean Marie Dedecker

http://www.knack.be/nieuws/belgie/een-nieuw-jaar-een-nieuwe-heksenjacht-op-de-automobilist/article-opinion-522411.html

Ik ben helemaal niet donkerblauw van politiek kleur, maar op gebied van mobiliteit (en sport !) heeft hij wel - en dat al jaren - groot gelijk.

Ik had gehoopt dat NVA de huidige socialistische koers op vlak van mobiliteit zou kunnen doorbreken, maar niets is minder waar. Nog trager rijden,nog meer belemmeringen in het verkeer, nog meer files. Terwijl viervaksbanen, waar je kan inhalen en een naar de realiteit aangepaste maximumsnelheid al veel fileleed kan oplossen.

Trouwens als men de mensen wil op de fiets krijgen moet men maar eerst eens werk maken van deftige fietspaden, want onze achterstand ten op zichte van Nederland is werkelijk hopeloos.

Neen het huidige mobiliteitsbeleid krijgt vandaag een dikke onvoldoende. Dit zowel Vlaams als federaal.

Jantje
4 januari 2015, 10:12
http://www.knack.be/nieuws/belgie/een-nieuw-jaar-een-nieuwe-heksenjacht-op-de-automobilist/article-opinion-522411.html

Ik ben helemaal niet donkerblauw van politiek kleur, maar op gebied van mobiliteit (en sport !) heeft hij wel - en dat al jaren - groot gelijk.

Ik had gehoopt dat NVA de huidige socialistische koers op vlak van mobiliteit zou kunnen doorbreken, maar niets is minder waar. Nog trager rijden,nog meer belemmeringen in het verkeer, nog meer files. Terwijl viervaksbanen, waar je kan inhalen en een naar de realiteit aangepaste maximumsnelheid al veel fileleed kan oplossen.

Trouwens als men de mensen wil op de fiets krijgen moet men maar eerst eens werk maken van deftige fietspaden, want onze achterstand ten op zichte van Nederland is werkelijk hopeloos.

Neen het huidige mobiliteitsbeleid krijgt vandaag een dikke onvoldoende. Dit zowel Vlaams als federaal.

Op sommige punten heeft hij 100% gelijk, op andere slaat hij de bal goed mis.

Dat het verkeerd is om de politie een deel van de opbrengst van de boetes te schenken, daar is iedereen mee akkoord, zelfs veel verantwoordelijken bij de politie.
Men zou dit geld beter steken in het aanpassen van het openbaar vervoer.

Wat de bestraffingen betref heeft hij gelijk, je word minder zwaar bestraft voor het stelen van een auto dan voor het rijden met een voertuig.
De oorzaak hiervan moet je echter zoeken in de manier waarom de rechtbanken deze zaken behandelen.
Een verkeersovertreding word behandeld door een politierechter die God is in zijn rechtbank, bij een diefstal is het de correctionele rechtbank die de zaak behandeld en daar moet de rechtbank zelfs verantwoorden waarom ze welke straf uitspreekt.

Blue Sky
4 januari 2015, 10:19
Jean-Marie wil nog eens scoren met een populair thema dat veel mensen nauw aan het hart ligt. Wild om zich heen slaand en tierend tegen alles en iedereen, maar daarbij vergeet hij soms zijn hand in eigen boezem te steken. Zo kennen we hem.

Misschien dat hij alvast begint met onderstaande artikels een te bestuderen …

http://www.nieuws.be/nieuws/Belg_is_kampioen_autogebruik_en_verslaafd_aan_dies el_4ce74402.aspx

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1431962

En als de verkeerswetgeving toch zo onrealistisch is, hoe komt onderstaande dan?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1138749/2010/07/29/Twee-op-drie-Belgen-gebruiken-dagelijks-gsm-achter-het-stuur.dhtml

Misschien heeft het voor een groot deel toch allemaal eerder te maken met het anarchistische, egocentrische en hardleerse gedrag van automobilisten die zich de koning van de weg wanen zodra ze achter het stuur van hun bolide kruipen.

Micele
4 januari 2015, 11:58
Raak artikel en typisch J_M DD.

Bij Tesla slaat hij wel serieus de bal mis.
Met de huidige superchargers is een Tesla Model S 85kW niet veel trager bij een rit van +1000 km, ik schat hooguit 3 uur of zelfs maar 2 uur want in feite moet ook de fossiele bestuurder sowieso minstens 2 rustpauzes �* 20´ inleggen over die afstand.
J_M zal dagen wel met uren verwisseld hebben, of hij moet toch eens de superchargersite van Tesla raadplegen.

Voor de rest kan men JMDD geen ongelijk geven, hier en daar iets te ver uit de bocht leunend... :-)

Jan van den Berghe
4 januari 2015, 15:22
Ik had gehoopt dat NVA de huidige socialistische koers op vlak van mobiliteit zou kunnen doorbreken, maar niets is minder waar. .

De linkse jongens zijn het niet met u eens, hoor! Zij vinden juist dat de N-VA er een verouderde mobiliteitsvisie op nahoudt.

fox
5 januari 2015, 10:01
De linkse jongens zijn het niet met u eens, hoor! Zij vinden juist dat de N-VA er een verouderde mobiliteitsvisie op nahoudt.

Op het vlak van openbaar vervoer, op het vlak van repressie zijn ze het linkse model wel genegen. Veel te conservatief zijn ze op dat vlak.

PeterCC
9 januari 2015, 23:11
(...)
Ik had gehoopt dat NVA de huidige socialistische koers op vlak van mobiliteit zou kunnen doorbreken, maar niets is minder waar. Nog trager rijden,nog meer belemmeringen in het verkeer, nog meer files.
(...)

Die politiek om de verkeersdoorstroming alsmaar meer te remmen stoort mij vreselijk. Ik zie daar de zin niet van in.

Door omstandigheden moet ik tegenwoordig elke dag door Westerlo via de N19.
Vroeger waren er daar 2 kruispunten met lichten: ter hoogte van de Koning Leopoldlaan en ter hoogte van de Boerenkrijglaan. Recent is daar een licht bijgekomen ter hoogte van het Bistplein.
Dat laatste punt is "a pain in the ass". Heel Westerlo richting Geel zit 's morgens dicht door dat licht.

Vandaag op de terugweg, een vrijdagavond, traditioneel heel druk en vooral bij het licht ter hoogte van de Koning Leopoldlaan moet je soms minuten staan aanschuiven. Maar vandaag was dat licht defect.
Nauwelijks een kat te zien. Enkel in de Koning Leopoldlaan stonden een aantal wagens aan te schuiven, 4 of 5. Ongelooflijk hoe vlot, en dat op een vrijdagavond.

PeterCC
9 januari 2015, 23:13
(...)
Misschien heeft het voor een groot deel toch allemaal eerder te maken met het anarchistische, egocentrische en hardleerse gedrag van automobilisten die zich de koning van de weg wanen zodra ze achter het stuur van hun bolide kruipen.
Rij jij wel eens met de wagen in België? Ik denk het niet.

Blue Sky
10 januari 2015, 19:52
Rij jij wel eens met de wagen in België? Ik denk het niet.

Ik was het bijna vergeten; u bent degene die nauwelijks iets verkeerd ziet aan het weggedrag van de Belg en die de snelheidslimieten niet als bindend ziet - immers u moet u snelheid aanpassen naargelang uw inschatten nietwaar?

Misschien dat dit alles er eerder op duidt dat u tot een bepaalde categorie van de weggebruikers behoort. Hebt u toevallig geen Coyote?

PeterCC
10 januari 2015, 21:39
Ik was het bijna vergeten; u bent degene die nauwelijks iets verkeerd ziet aan het weggedrag van de Belg en die de snelheidslimieten niet als bindend ziet - immers u moet u snelheid aanpassen naargelang uw inschatten nietwaar?

Misschien dat dit alles er eerder op duidt dat u tot een bepaalde categorie van de weggebruikers behoort. Hebt u toevallig geen Coyote?

Ik respecteer artikel 10 van de wegcode, inderdaad. U niet dan?

En nee, ik heb geen coyote, en de politiek correcte GPS van mijn Duitse auto wil me zelfs niet melden waar de vaste flitspalen staan.

freespirit
11 januari 2015, 15:42
Hoewel ik door de band geen fan ben van de brulkikker genaamd JMDD moet ik hem in deze grotendeels gelijk geven. Hij haalt correcte (pijn)punten aan en politiek correct links heeft de autogebruiker jarenlang eenzijdig geculpabiliseerd. Allerlei pestmaatregelen werden ingevoerd, niet zelden ingegeven door een bovenmatige profileringsdrang van bepaalde groenen of dieproden. Kijk maar naar de zuidrand van Antwerpen, groene fundi Pira heeft met haar anti-autobeleid en haar infrastructuurwerken heel het lokale verkeer van het zuidoosten van Antwerpen in het verkeersinfarct gestort. Nu dragen we daar nog steeds de gevolgen van, auto's die de Morstelse knoop proberen te ontwijken, overbelasten het plaatselijke verkeer in gemeenten als Edegem, Hove, Borsbeek, Boechout. Nu zitten die gemeenten onderling ruzie te maken over het verkeer van de andere dat hun buurten belast. Het gaat zelfs zo ver dat Edegem bepaalde wijken afsluit (is dat wel wettelijk ?) voor het autoverkeer, met alle gevolgen van dien. Alles valt terug te voeren op de onrealistische en extremistische verkeerspolitiek van de voormalige burgemeester van Mortsel.

Dit voorbeeld om maar aan te halen in welke absurde situatie we terecht zijn gekomen en hoe ondoordacht het beleid van sommige politici is geweest. En daar maakt JMDD dus een goed punt. De auto wordt door sommigen beschouwd als een vies ding, en enkel voor de tewerkstelling is het nog goed (= assemblage en productie van wagens). Maar we mogen er dus niet meer mee rondrijden. Die houding zorgt dan weer voor veel wrevel onder de chauffeurs, wat de veiligheid van de andere weggebruikers dan ook weer niet ten goede komt.

En neen, voor jullie het nogmaals vragen, ik heb geen eigen wagen (gebruik er wel af en toe een, meestal ambtshalve), ben een stedeling en doe veel van mijn verplaatstingen met de fiets / te voet / met het O.V. Ik ben dus allerminst een autoverslaafde, ik pleit enkel voor een realistisch en eerlijk verkeersbeleid waar alle weggebruikers gelijkwaardig worden behandeld.

PeterCC
11 januari 2015, 18:42
(...)
Nu zitten die gemeenten onderling ruzie te maken over het verkeer van de andere dat hun buurten belast. Het gaat zelfs zo ver dat Edegem bepaalde wijken afsluit (is dat wel wettelijk ?) voor het autoverkeer, met alle gevolgen van dien. Alles valt terug te voeren op de onrealistische en extremistische verkeerspolitiek van de voormalige burgemeester van Mortsel.

Dit voorbeeld om maar aan te halen in welke absurde situatie we terecht zijn gekomen en hoe ondoordacht het beleid van sommige politici is geweest.
(...)

Het basisprobleem is dat het wegverkeer in dit land niet als één coherent geheel wordt beheerd. En dat komt omdat verkeer niet tot één bevoegdheid behoort maar verdeeld is over zowel federale, gewestelijke als gemeentelijke bevoegdheden.

Zo kunnen gemeenten een politiek voeren die uitsluitend rekening houdt met de lokale belangen van de eigen gemeenschap. En dan kom je tot absurde situaties zoals in Mortsel dat midden op een cruciaal verkeersknooppunt ligt met de N1 vanuit Mechelen, de N10 vanuit Lier en de R11 maar die realiteit gewoon ontkent en zich gedraagt alsof daar geen verkeer voorbij komt.
En zo zijn er vele voorbeelden te geven.

En daardoor hebben wij in dit land wel een massa wegen maar geen deftig functionerend wegennetwerk (naast het autowegennetwerk dat gelukkig nog wel (hoe lang nog?) als één geheel wordt beheerd).

Blue Sky
11 januari 2015, 18:49
Hoewel ik door de band geen fan ben van de brulkikker genaamd JMDD moet ik hem in deze grotendeels gelijk geven. Hij haalt correcte (pijn)punten aan en politiek correct links heeft de autogebruiker jarenlang eenzijdig geculpabiliseerd. Allerlei pestmaatregelen werden ingevoerd, niet zelden ingegeven door een bovenmatige profileringsdrang van bepaalde groenen of dieproden. Kijk maar naar de zuidrand van Antwerpen, groene fundi Pira heeft met haar anti-autobeleid en haar infrastructuurwerken heel het lokale verkeer van het zuidoosten van Antwerpen in het verkeersinfarct gestort. Nu dragen we daar nog steeds de gevolgen van, auto's die de Morstelse knoop proberen te ontwijken, overbelasten het plaatselijke verkeer in gemeenten als Edegem, Hove, Borsbeek, Boechout. Nu zitten die gemeenten onderling ruzie te maken over het verkeer van de andere dat hun buurten belast. Het gaat zelfs zo ver dat Edegem bepaalde wijken afsluit (is dat wel wettelijk ?) voor het autoverkeer, met alle gevolgen van dien. Alles valt terug te voeren op de onrealistische en extremistische verkeerspolitiek van de voormalige burgemeester van Mortsel.

Dit voorbeeld om maar aan te halen in welke absurde situatie we terecht zijn gekomen en hoe ondoordacht het beleid van sommige politici is geweest. En daar maakt JMDD dus een goed punt. De auto wordt door sommigen beschouwd als een vies ding, en enkel voor de tewerkstelling is het nog goed (= assemblage en productie van wagens). Maar we mogen er dus niet meer mee rondrijden. Die houding zorgt dan weer voor veel wrevel onder de chauffeurs, wat de veiligheid van de andere weggebruikers dan ook weer niet ten goede komt.

En neen, voor jullie het nogmaals vragen, ik heb geen eigen wagen (gebruik er wel af en toe een, meestal ambtshalve), ben een stedeling en doe veel van mijn verplaatstingen met de fiets / te voet / met het O.V. Ik ben dus allerminst een autoverslaafde, ik pleit enkel voor een realistisch en eerlijk verkeersbeleid waar alle weggebruikers gelijkwaardig worden behandeld.

Het feit dat de Belgen de grootste autogebruikers van de hele Europese Unie zijn en het feit dat we in een erg dicht bevolkte regio leven zijn daarbij natuurlijk allemaal irrelevant. Als de mensen al eens zouden inzien dat wanneer iedereen met oogkleppen enkel naar zichzelf kijkt en al zijn verplaatsingen met de auto doet, het gevolg daarvan is dat er overal files en stokkend verkeer is in een dichtbevolkte regio. Helaas is dat dus niet het geval, ze blijven selectief blind voor deze feiten en wijzen steevast naar de anderen als oorzaak. Het ligt aan de drempels, aan de verkeerslichten, aan Crevits, ...

Vandaar ook dat de verkeersspecialisten er nagenoeg unaniem over eens zijn dat er een soort van rekening rijden moet komen voor personenwagens als men een totaal verkeersinfarct wil afwenden. Het vrije tijd gerelateerde personenwagenvervoer is zo namelijk met 30 % toegenomen in 10 jaar tijd. Enkel op die manier kan men de Vlaming bewegen tot een verantwoord en bewust autogebruik.

Slecht afgestelde verkeerslichten en dergelijke dragen natuurlijk niet bij aan een goede doorstroming van het verkeer, maar zijn niet de hoofdoorzaak van de verkeerscongestie, wel het gedrag en autogebruik van de Belg.

Een mooi voorbeeldje is Antwerpen enkele weken geleden en waarbij de politie zelf genoodzaakt was het centrum voor auto's volledig af te sluiten.
Het oogkleppen gedrag dus.

non-conformist
11 januari 2015, 21:56
De NVA heeft een zo mogelijk nog engere visie op verkeer dan alle andere partijen tesamen.

En wat nog belangrijker is : dit zal niet minder doden opleveren, maar wel meer vluchtmisdrijven.

freespirit
12 januari 2015, 00:03
Het basisprobleem is dat het wegverkeer in dit land niet als één coherent geheel wordt beheerd. En dat komt omdat verkeer niet tot één bevoegdheid behoort maar verdeeld is over zowel federale, gewestelijke als gemeentelijke bevoegdheden.

Zo kunnen gemeenten een politiek voeren die uitsluitend rekening houdt met de lokale belangen van de eigen gemeenschap. En dan kom je tot absurde situaties zoals in Mortsel dat midden op een cruciaal verkeersknooppunt ligt met de N1 vanuit Mechelen, de N10 vanuit Lier en de R11 maar die realiteit gewoon ontkent en zich gedraagt alsof daar geen verkeer voorbij komt.
En zo zijn er vele voorbeelden te geven.

En daardoor hebben wij in dit land wel een massa wegen maar geen deftig functionerend wegennetwerk (naast het autowegennetwerk dat gelukkig nog wel (hoe lang nog?) als één geheel wordt beheerd).

Je zit er boenk op ! Die versplintering van verkeersbevoegdheden over de diverse niveau's leidt tot veel onduidelijkheid en tegenwerking. Voor de volledigheid: je bent dan ook nog eens het provinciale niveau vergeten, want er bestaat ook nog zoiets als provinciewegen. En bij bepaalde werken is ook De Lijn betrokken partij, en dan heb je dus weer een extra kamp waarmee je rekening dient te houden. Bij sommige grotere infrastructuurwerken heb je soms te maken met tegelijk het Vlaamse niveau, het provinciale niveau, de gemeentes en De Lijn. En denk nu niet dat die goed met elkaar communiceren over welke werken al zijn uitgevoerd. Soms werken ze elkaar zelfs bewust tegen, ook bijvoorbeeld twee buurgemeentes. Afschaffen, die verkeersbaroniën en alle openbare weg en verkeer zou onder één bevoegdheidsniveau moeten vallen, bij voorkeur het gewestelijke.

freespirit
12 januari 2015, 00:17
Het feit dat de Belgen de grootste autogebruikers van de hele Europese Unie zijn en het feit dat we in een erg dicht bevolkte regio leven zijn daarbij natuurlijk allemaal irrelevant. Als de mensen al eens zouden inzien dat wanneer iedereen met oogkleppen enkel naar zichzelf kijkt en al zijn verplaatsingen met de auto doet, het gevolg daarvan is dat er overal files en stokkend verkeer is in een dichtbevolkte regio. Helaas is dat dus niet het geval, ze blijven selectief blind voor deze feiten en wijzen steevast naar de anderen als oorzaak. Het ligt aan de drempels, aan de verkeerslichten, aan Crevits, ...

Vandaar ook dat de verkeersspecialisten er nagenoeg unaniem over eens zijn dat er een soort van rekening rijden moet komen voor personenwagens als men een totaal verkeersinfarct wil afwenden. Het vrije tijd gerelateerde personenwagenvervoer is zo namelijk met 30 % toegenomen in 10 jaar tijd. Enkel op die manier kan men de Vlaming bewegen tot een verantwoord en bewust autogebruik.

Slecht afgestelde verkeerslichten en dergelijke dragen natuurlijk niet bij aan een goede doorstroming van het verkeer, maar zijn niet de hoofdoorzaak van de verkeerscongestie, wel het gedrag en autogebruik van de Belg.

Een mooi voorbeeldje is Antwerpen enkele weken geleden en waarbij de politie zelf genoodzaakt was het centrum voor auto's volledig af te sluiten.
Het oogkleppen gedrag dus.

Ik zal de laastste zijn om het goed te keuren dat al die winkelende mensen massaal naar het historische stadscentrum met de wagen komen, dat heb ik ook al in andere posts aangegeven. Maar je moet natuurlijk wel realistisch blijven, voor sommige verplaatsingen blijft een auto noodzakelijk of het meest aangewezen vervoersmiddel. Als je inkopen moet gaan doen voor een groot gezin is een wagen bijna onmisbaar. Of denk je dat je 20 flessen water of 10 kg aardappelen even gauw met de fiets in de gietende regen kan gaan halen ? Bepaalde gebieden zijn ook niet goed ontsloten met het O.V. Of kijk naar het tijdstip: de Vlaamse overheid gaat het busvervoer buiten de steden tijdens het weekend en de late uren terug afbouwen ! Moet je eens naar een feestje of op bezoek in het weekend, dan moet je al een taxi gaan regelen zonder wagen.

Verder ben ik tegen rekeningrijden zoals het nu voorligt, omdat ik vrees dat het weer de zwakkere groepen het zwaarst in hun portemonnee zal treffen. Want mensen met een hoge functie die hebben dan waarschijnlijk weer de onderhandelingsmarge om die gelden als extralegaal voordeel of extraatje terug te krijgen of te kunnen compenseren. Andere mensen kunnen dat niet. Men moet dus op zoek naar een sociaal rechtvaardiger systeem van dat rekeningrijden.

Tot slot: België treft geen schuld aan zijn weg- en verkeersinfrastructuur ? Laat me nou toch niet lachen ! Het is eigenlijk een wonder dat er bij ons met zulke verkeersinfrastructuur nog maar 'zo weinig' doden en gewonden vallen. En al die drempeltjes, verkeersplateau's en wildgroei aan zones 30 halen nauwelijks iets uit. Ik heb langere tijd verbleven aan de Oostkust van de States en daar hebben ze nog geen verkeersdrempel of wegversmallingn om het verkeer te stremmen in hun hele leven gezien ! Wel, daar vallen een pak minder verkeersdoden dan hier in verhouding, iedereen kent en aanvaardt daar zijn plaats en de meeste mensen zijn zeer 'gentil' in het verkeer, en dit zowel zwakke weggebruikers als gemotoriseerd verkeer. Vooral omdat de verkeersregels daar realistisch zijn en ze bijgevolg ook als maatschappelijk rechtvaardig worden beschouwd. En dat is hét grote verschil met de absurde situatie bij ons ! Er zijn ook genoeg andere verkeersdeskundigen te vinden, die niet voor de kar van onze overheden rijden, die dat kunnen beamen.

Jan van den Berghe
12 januari 2015, 00:52
Ik zal de laastste zijn om het goed te keuren dat al die winkelende mensen massaal naar het historische stadscentrum met de wagen komen, dat heb ik ook al in andere posts aangegeven. Maar je moet natuurlijk wel realistisch blijven, voor sommige verplaatsingen blijft een auto noodzakelijk of het meest aangewezen vervoersmiddel. Als je inkopen moet gaan doen voor een groot gezin is een wagen bijna onmisbaar. Of denk je dat je 20 flessen water of 10 kg aardappelen even gauw met de fiets in de gietende regen kan gaan halen ? Bepaalde gebieden zijn ook niet goed ontsloten met het O.V. Of kijk naar het tijdstip: de Vlaamse overheid gaat het busvervoer buiten de steden tijdens het weekend en de late uren terug afbouwen ! Moet je eens naar een feestje of op bezoek in het weekend, dan moet je al een taxi gaan regelen zonder wagen.

Tien kilo aardappelen op de fiets? Ach, dat houdt nu echt niets in. Ik ga steevast naar de landbouwer om de hoek om een zak van 25 kg. Met de fiets. En als het vijftig kilo moet zijn, dan heb ik een fietskarretje achter de hand.

En ja, natuurlijk halen we ook wel eens de auto van stal om grotere zaken te halen. Alleen maken we er geen gewoonte van. Daarnaast proberen we bij autogebruik zo veel mogelijk te combineren. Alleen zijn er heel wat mensen die voor een prul de wagen van stal halen.

Jan van den Berghe
12 januari 2015, 00:54
Tot slot: België treft geen schuld aan zijn weg- en verkeersinfrastructuur ? Laat me nou toch niet lachen ! Het is eigenlijk een wonder dat er bij ons met zulke verkeersinfrastructuur nog maar 'zo weinig' doden en gewonden vallen. En al die drempeltjes, verkeersplateau's en wildgroei aan zones 30 halen nauwelijks iets uit. Ik heb langere tijd verbleven aan de Oostkust van de States en daar hebben ze nog geen verkeersdrempel of wegversmallingn om het verkeer te stremmen in hun hele leven gezien ! Wel, daar vallen een pak minder verkeersdoden dan hier in verhouding, iedereen kent en aanvaardt daar zijn plaats en de meeste mensen zijn zeer 'gentil' in het verkeer, en dit zowel zwakke weggebruikers als gemotoriseerd verkeer. Vooral omdat de verkeersregels daar realistisch zijn en ze bijgevolg ook als maatschappelijk rechtvaardig worden beschouwd. En dat is hét grote verschil met de absurde situatie bij ons ! Er zijn ook genoeg andere verkeersdeskundigen te vinden, die niet voor de kar van onze overheden rijden, die dat kunnen beamen.

De VS... autoland bij uitstek.

de vuile muilekoek
12 januari 2015, 08:57
Tien kilo aardappelen op de fiets? Ach, dat houdt nu echt niets in. Ik ga steevast naar de landbouwer om de hoek om een zak van 25 kg. Met de fiets. En als het vijftig kilo moet zijn, dan heb ik een fietskarretje achter de hand.

En ja, natuurlijk halen we ook wel eens de auto van stal om grotere zaken te halen. Alleen maken we er geen gewoonte van. Daarnaast proberen we bij autogebruik zo veel mogelijk te combineren. Alleen zijn er heel wat mensen die voor een prul de wagen van stal halen.

Ons landje is te klein ,en de gemeentes mogen eens nadenken hoeveel inwoners zij redelijk vinden per vierkante meter ....om het nog draaglijk bewoonbaar te houden, Wevelgem is daar een uitblinker in ... op bepaalde uren kan je gewoon de deur niet meer in of uit wegens verkeers overlast en totaal geen autoparkeer plaats te vinden... maar toch nog bouwen aan bijkomende appartementen in het centrum ,alles versmachten met overbouw... als het maar GELD OPBRENGT ! ? de rest kan de pot op ?:roll:

freespirit
12 januari 2015, 22:24
Tien kilo aardappelen op de fiets? Ach, dat houdt nu echt niets in. Ik ga steevast naar de landbouwer om de hoek om een zak van 25 kg. Met de fiets. En als het vijftig kilo moet zijn, dan heb ik een fietskarretje achter de hand.

En ja, natuurlijk halen we ook wel eens de auto van stal om grotere zaken te halen. Alleen maken we er geen gewoonte van. Daarnaast proberen we bij autogebruik zo veel mogelijk te combineren. Alleen zijn er heel wat mensen die voor een prul de wagen van stal halen.

Ik zal ook nooit beweren dat het goed is om de auto voor een prul van stal te halen. Maar niet iedereen is even 'sterk' als jij of is behendig om met een fietskarretje te rijden, dus die zak aardappelen kunnen zij niet zonder auto halen. Zie jij iemand van tachtig jaar al zo'n onderneming met de fiets opzetten ? Voor sommige van die mensen is de auto nog hun enige vrijheid, anders komen die niet meer buiten. En zeker nu de Vlaamse overheid het begrip 'basismobiliteit' heeft teruggeschroefd en het OV buiten de grote steden serieus wordt afgebouwd. En ook het gratis seniorenvervoer met De Lijn is binnenkort geschiedenis. Men drijft dus de oudere mensen terug naar hun wagen !

lohabra
12 januari 2015, 22:31
En ook het gratis seniorenvervoer met De Lijn is binnenkort geschiedenis. Men drijft dus de oudere mensen terug naar hun wagen !

Men moet stoppen met dat "gratis" - gewauwel. Gratis bestaat niet. Gratis is dan betaald door de belastingbetaler, punt uit.

Kijk naar onze gemeente, waar 60-plussers tot vorig jaar ook een gratis abonnement kregen. De Lijn stuurt haar factuur naar de gemeente voor x aantal inwoners voor een jaarabonnement. Ongeacht of zij nu dagelijks, of 2x per jaar de bus nemen, de belastingbetaler betaalt het jaarabonnementje wel even.

En verder, noem ik niet leeftijd als enige parameter zeker niet correct. Er zijn jonge mensen (bvb door ziekte of met een beperking) en die het financieel niet breed hebben die géén aanspraak kunnen maken op een jaarabonnement, terwijl die rijke 80-jarige die hooguit 2x per jaar 's de bus neemt wél een jaarabonnement krijgt. Iets zegt me dat er hier wat hapert aan het systeem.

freespirit
12 januari 2015, 22:46
De VS... autoland bij uitstek.

Sorry dat ik het zeg, maar zulke uitspraak wordt dus meestel gedaan door mensen van hier die nog nooit in de States zijn geweest. Wel, ik heb tijdelijk gewoond en gewerkt aan de Oostkust en ik kan u zeggen dat die bewering zeker voor de grote steden en de meer 'liberale' gebieden zeker te nuanceren valt ! De grote steden aan zowel de Oost- als de Westkust hebben de jongste jaren fel geïnvesteerd in fietspaden, voetgangerszones, trajecten voor zwakke weggebruikers en sommige zelfs een uitgebouwd gratis openbaar stadsvervoer ! Ga eens naar San Francisco, Washington DC, Philadelphia, Baltimore, Boston, New York, Seatlle of Portland en uw ogen zullen uit uw kassen vallen ! Het is niet voor niets dat er tegenwoordig van de tien meest fietsvriendelijke steden ter wereld er vijf in de USA liggen. En ik geloof maar één Nederlandse, toch erkend als zogezegd het fietsland bij uitstek. Ik moet u ook niet vertellen dat België niet in dat lijstje voorkomt. Verschil met bij ons is dat men in de States een verkeersmodel aanhangt met gelijkwaardig respect voor alle weggebruikers, zowel de zwakke als het gemotoriseerde verkeer. Bijgevolg is het verkeer daar veiliger en minder frustrerend dan bij ons. Hier trekt men ofwel de kaart van de zwakke weggebruiker, maar dan behandelt men automobilisten als paria's, of men doet net niets voor die zwakke weggebruiker en men laat de auto's hun ding doen zonder de veiligheid van voetgangers en fietsers aan te passen. Hier lijkt het of dat dus een of-of verhaal moet zijn, in de States is het en-en geworden. Dat haalt hier helaas de media niet, dus mensen die niet thuis zijn in de Verenigde Staten hebben er dan ook geen weet van.

Uiteraard is een auto wel onmisbaar in het 'binnenland' van de States, want het pijnpunt van hun openbaar vervoer is dat het bijna onbestaande is buiten de grote stedelijke gebieden en weg van de 'kusten', metropool Chicago niet te na gesproken. Vooral verbindingen tussen middelgrote steden in het binnenland en tussen en binnen rurale gebieden ontbreken vaak. Daar is een auto echt wel nodig. We moeten er ook rekening mee houden dat de Verenigde Staten in oppervlakte een veelvoud zijn van Europa, dus het is ook logistiek en infrastructureel bijzonder moeilijk om al die steden met elkaar te gaan verbinden. Van Oost naar West heb je een afstand van pakweg 5.000 km, van Noord naar Zuid ook zeker 3.000 km. Er zijn wel enkele goede greyhound-busverbindingen, maar op veel plaatsen ook niet. Alternatief is een binnenlandse lijnvlucht of dagen rijden met de wagen. Vandaar ook het ontstaan van de typische 'motelcultuur', die zeker ook wel zijn charme heeft.

Maar men is in de States dus wel degelijk aan het werken aan een beter en efficiënter openbaar vervoer. De grote (voor)steden over heel het land investeren daar steeds meer geld in, dit al sinds de vroege jaren 2000 ! Intrastedelijk vervoer staat bijgevolg op een steeds beter peil, je ziet er zelfs nieuwe bussen van Van Hool rondrijden ! Interstedelijk is er nog veel werk voor de boeg en de geografie van sommige afgelegen gebieden leidt ertoe dat daar de wagen allicht altijd vervoersmiddel nummer één zal blijven, daar is nu eenmaal niets aan te doen. Naast beter OV zetten diverse steden dus ook steeds meer in op voetgangers en fietsers en dat is duideliijk aan de infrastructuur te merken. Maar men gaat daar geen autopestmaatregelen tegenover zetten: drempels, plateau's, bloembakken en andere misbaksels op de weg kom je daar omzeggens niet tegen. We kunnen er hier nog veel van leren !

Dus ik zeg: de USA is vooral een gedisciplineerd verkeersland, dit in tegenstelling tot bij ons !

Jan van den Berghe
12 januari 2015, 22:50
Het is niet voor niets dat er tegenwoordig van de tien meest fietsvriendelijke steden ter wereld er vijf in de USA liggen. En ik geloof maar één Nederlandse, toch erkend als zogezegd het fietsland bij uitstek. Ik moet u ook niet vertellen dat België niet in dat lijstje voorkomt.

Euh, België staat weldegelijk in de zogenaamde Copenhagenize Index van fietsvriendelijke steden. Antwerpen op de vijfde plaats. Daarnaast komen er weldegelijk meerdere Nederlandse steden voor. Amsterdam en Utrecht prijken zelfs helemaal bovenaan.

freespirit
12 januari 2015, 22:56
Men moet stoppen met dat "gratis" - gewauwel. Gratis bestaat niet. Gratis is dan betaald door de belastingbetaler, punt uit.

Kijk naar onze gemeente, waar 60-plussers tot vorig jaar ook een gratis abonnement kregen. De Lijn stuurt haar factuur naar de gemeente voor x aantal inwoners voor een jaarabonnement. Ongeacht of zij nu dagelijks, of 2x per jaar de bus nemen, de belastingbetaler betaalt het jaarabonnementje wel even.

En verder, noem ik niet leeftijd als enige parameter zeker niet correct. Er zijn jonge mensen (bvb door ziekte of met een beperking) en die het financieel niet breed hebben die géén aanspraak kunnen maken op een jaarabonnement, terwijl die rijke 80-jarige die hooguit 2x per jaar 's de bus neemt wél een jaarabonnement krijgt. Iets zegt me dat er hier wat hapert aan het systeem.

Dat is weer zo'n typische uitspraak van rechts. De samenleving kan keuzes maken om bepaalde diensten aan haar bevolking 'gratis' aan te bieden. Dat kost natuurlijk geld aan de overheid (en dus de belastingbetaler), die moet keuzes maken aan wat ze haar inkomsten wenst te besteden. Ook onderwijs en kinderopvang zijn in vele gevallen voor een heel deel gratis en worden gesubsidiëerd. Kan dat dan volgens u ook niet meer ?

Het is misschien wel een plan het al dan niet gratis verschaffen van openbaar vervoer voor ouderen te laten afhangen van het inkomensniveau van die mensen. Zoals bij de 'gewone' volwassenen, die kunnen nu wel degelijk serieuze korting met het omnio-statuut krijgen (vroegere WIGG) als ze zeer weinig inkomsten hebben. Gehandicapten en mensen met een of andere beperking komen meestal ook in aanmerking voor een voordelig of zelfs gratis abonnement (via het 'Vlaams Fonds'), dus wat u beweert is alvast niet geheel correct in deze.

Anderzijds vind ik ook wel dat niet-gebruikers van het openbaar vervoer solidair moeten zijn met diegenen die er wel gebruik van maken en er via hun belastingen ook zonder morren voor moeten betalen. Zelf bezit ik geen eigen wagen en ik betaal toch ook probleemloos mee voor het onderhoud van de snelwegen, op-en afrittencomplexen, etc. ? Dat is dus iets dat langs twee kanten werkt !

freespirit
12 januari 2015, 23:01
Euh, België staat weldegelijk in de zogenaamde Copenhagenize Index van fietsvriendelijke steden. Antwerpen op de vijfde plaats. Daarnaast komen er weldegelijk meerdere Nederlandse steden voor. Amsterdam en Utrecht prijken zelfs helemaal bovenaan.

Dat is dan een ander lijstje dan ik onder ogen kreeg. Volgens mij was dat van Lonely Planet. Daar stond Portland (Oregon) op één, als ik me niet vergis waren de andere Amerikaanse steden in de top 10 Seatlle, San Francisco, Washington DC en nog eentje aan de Oostkust. Van Nederland kan ik me enkel Utrecht herinneren. Ik weet ook niet welke criteria men allemaal neemt om tot die ranking te komen. In ieder geval, ik heb op de fiets gezeten in zowel zowat alle grote Belgische steden en enkele Amerikaanse steden en ik weet uit eigen ondervinding zeker dat ik de States veiliger acht !

freespirit
12 januari 2015, 23:04
Euh, België staat weldegelijk in de zogenaamde Copenhagenize Index van fietsvriendelijke steden. Antwerpen op de vijfde plaats. Daarnaast komen er weldegelijk meerdere Nederlandse steden voor. Amsterdam en Utrecht prijken zelfs helemaal bovenaan.

Hahaha ! :lol: Die 'onderzoekers' zijn dan toch niet gaan kijken in de buurt van het Centraal Station, Turnhoutsebaan of op de Leien ! :roll: Antwerpen is misschien de vijfde beste stad voor gepanserde driewielers die op het trottoir rijden. ;-)

Jan van den Berghe
12 januari 2015, 23:25
Dat is dan een ander lijstje dan ik onder ogen kreeg. Volgens mij was dat van Lonely Planet.

Van Lonely Planet vind ik alleen een lijst van de fietsvriendelijke landen.

Jan van den Berghe
12 januari 2015, 23:27
Hahaha ! :lol: Die 'onderzoekers' zijn dan toch niet gaan kijken in de buurt van het Centraal Station, Turnhoutsebaan of op de Leien ! :roll: Antwerpen is misschien de vijfde beste stad voor gepanserde driewielers die op het trottoir rijden. ;-)

Bijgevolg moet je een beetje voorzichtig zijn met dergelijke lijstje. Ook het lijstje waar u naar verwijst.

Den Duisteren Duikboot
12 januari 2015, 23:28
Hahaha ! :lol: Die 'onderzoekers' zijn dan toch niet gaan kijken in de buurt van het Centraal Station, Turnhoutsebaan of op de Leien ! :roll: Antwerpen is misschien de vijfde beste stad voor gepanserde driewielers die op het trottoir rijden. ;-)

Toch zijn er de jongste jaren veel inspanningen geleverd: nieuwe (57 km) of vernieuwde (39 km) fietspaden, het Velo-project en een nieuwe fietsenstalling aan het Centraal Station.

Den Duisteren Duikboot
12 januari 2015, 23:40
Zo kunnen gemeenten een politiek voeren die uitsluitend rekening houdt met de lokale belangen van de eigen gemeenschap. En dan kom je tot absurde situaties zoals in Mortsel dat midden op een cruciaal verkeersknooppunt ligt met de N1 vanuit Mechelen, de N10 vanuit Lier en de R11 maar die realiteit gewoon ontkent en zich gedraagt alsof daar geen verkeer voorbij komt.
En zo zijn er vele voorbeelden te geven.

Mortsel heeft die plannen doorgevoerd onder auspiciën van het Vlaams Gewest, hoor.

freespirit
12 januari 2015, 23:43
Mortsel heeft die plannen doorgevoerd onder auspiciën van het Vlaams Gewest, hoor.

Men had verschillende keuzes in de gemeente en de groene junta van generalissimo Pira is gegaan voor de slechtst denkbare optie ! Zelfs poco's die ik ken die daar wonen, en in Mortsel zit een bijzonder hoge concentratie aan 'correcte' ambtenaren en leerkrachten, die zijn er niet over te spreken.

freespirit
12 januari 2015, 23:47
Toch zijn er de jongste jaren veel inspanningen geleverd: nieuwe (57 km) of vernieuwde (39 km) fietspaden, het Velo-project en een nieuwe fietsenstalling aan het Centraal Station.

Dat is waar, veel erger als enkele jaren geleden kon het dan ook niet. Men is gegaan van barslecht naar gewoon slecht. En er zijn ook mislukkingen geweest. Ik herinner me nog die metalen bollen om het fietspad af te bakenen aan het heraangelegde Astridplein, wat een joke ! Velo-project is op zich mooi, helaas jammer dat er nu een enorme wachtlijst is om je daarop in te schrijven. Men ging dat project normaal ook uitbreiden naar de districten, maar dat heeft de ploeg van BDW 'on hold' gezet, benieuwd voor hoe lang.

freespirit
12 januari 2015, 23:49
Bijgevolg moet je een beetje voorzichtig zijn met dergelijke lijstje. Ook het lijstje waar u naar verwijst.

Dat is waar, zag dat lijstje in 2010, vind het ook niet direct meer terug, spijtig. Doet uiteraard niets af aan mijn eigen ervaringen, zowel hier als in de States !

Den Duisteren Duikboot
12 januari 2015, 23:50
Men had verschillende keuzes in de gemeente en de groene junta van generalissimo Pira is gegaan voor de slechtst denkbare optie ! Zelfs poco's die ik ken die daar wonen, en in Mortsel zit een bijzonder hoge concentratie aan 'correcte' ambtenaren en leerkrachten, die zijn er niet over te spreken.

Mijn broer woont aan de Liersesteenweg en is juist erg opgetogen.

freespirit
12 januari 2015, 23:59
Mijn broer woont aan de Liersesteenweg en is juist erg opgetogen.

Zo'n 15 % van de Mortselse bevolking zal daar content mee zijn, schat ik. En hooguit. Dame Pira is overigens ook herkozen geraakt in 2006, natuurlijk ook door een goede politieke strategie, destijds waren velen daarover echt in shock dat de slechtste burgemeester van Vlaanderen erin was geslaagd een tweede ambtstermijn in de wacht te slepen. Allicht door het toenmalige zwaktebod en onderlinge geruzie van de anderen. Want vele mensen, onder andere in de Drabstraat, konden ze levend villen.

Maar on topic: rijdt uw broer met de wagen in Mortsel ? Misschien om 3.00 u 's nachts of op een zondagmorgen. Dan valt het daar inderdaad wel mee :lol:

Den Duisteren Duikboot
13 januari 2015, 00:11
Zo'n 15 % van de Mortselse bevolking zal daar content mee zijn, schat ik. En hooguit. Dame Pira is overigens ook herkozen geraakt in 2006, natuurlijk ook door een goede politieke strategie, destijds waren velen daarover echt in shock dat de slechtste burgemeester van Vlaanderen erin was geslaagd een tweede ambtstermijn in de wacht te slepen. Allicht door het toenmalige zwaktebod en onderlinge geruzie van de anderen. Want vele mensen, onder andere in de Drabstraat, konden ze levend villen.

Maar on topic: rijdt uw broer met de wagen in Mortsel ? Misschien om 3.00 u 's nachts of op een zondagmorgen. Dan valt het daar inderdaad wel mee :lol:

Mijn broer heeft geen wagen, maar hij heeft wel vastgesteld dat de files voor zijn deur verminderd zijn en dat er in het centrum i.p.v. 2 x 2 rijstroken vol luchtvervuilende auto's slechts 2 x 1 rijstroken luchtvervuilende auto's staan. Voor iemand die licht astmatisch is dat een substantiële verbetering.

Ook voor mij was die heraanleg een verbetering, nl. vanwege de verlengde tramverbinding. Ik ben nu op 40 minuutjes bij mijn ouders. Vroeger was ik een uur onderweg. Dat is weer 20 minuten aan verkeer 'opgelost'.

Je moet begrijpen hoe de situatie voorheen was om in te zien waarom heel wat Mortselaars Pira zijn blijven steunen. Groen scoorde in 2012 overigens beter dan ooit.

Distel
13 januari 2015, 08:55
ze blijven selectief blind voor deze feiten en wijzen steevast naar de anderen als oorzaak. Het ligt aan de drempels, aan de verkeerslichten, aan Crevits, ...

Blue Sky die anderen selectieve blindheid verwijt.

:rofl:

Distel
13 januari 2015, 09:02
Dat is weer zo'n typische uitspraak van rechts.

Maar het is wel een correcte uitspraak. Als dat "typisch voor rechts" is, dan lijkt mij dat een mooi compliment.

De samenleving kan keuzes maken om bepaalde diensten aan haar bevolking 'gratis' aan te bieden. Dat kost natuurlijk geld aan de overheid (en dus de belastingbetaler), die moet keuzes maken aan wat ze haar inkomsten wenst te besteden. Ook onderwijs en kinderopvang zijn in vele gevallen voor een heel deel gratis en worden gesubsidiëerd. Kan dat dan volgens u ook niet meer ?

Stropop.

Anderzijds vind ik ook wel dat niet-gebruikers van het openbaar vervoer solidair moeten zijn met diegenen die er wel gebruik van maken en er via hun belastingen ook zonder morren voor moeten betalen.

"Solidair moeten zijn" is een contradictio in terminis. Solidariteit berust op vrijwilligheid. Afgedwongen "solidariteit" valt in het beste geval simpelweg onder de noemer "bealsting" en in het slechtste geval onder roof en diefstal.

Misschien is dit dan wel "typisch links?"

Zelf bezit ik geen eigen wagen en ik betaal toch ook probleemloos mee voor het onderhoud van de snelwegen, op-en afrittencomplexen, etc. ? Dat is dus iets dat langs twee kanten werkt !

Dat wegennet wordt natuurlijk wel gebruikt om in uw levensbehoeften te voorzien. De spullen die jij wekelijks met de fiets in de supermarkt gaat kopen, zijn tot daar geraakt in vrachtwagens die gebruik maken van het wegennet dat jij mee subsidieert.

freespirit
13 januari 2015, 18:16
Mijn broer heeft geen wagen, maar hij heeft wel vastgesteld dat de files voor zijn deur verminderd zijn en dat er in het centrum i.p.v. 2 x 2 rijstroken vol luchtvervuilende auto's slechts 2 x 1 rijstroken luchtvervuilende auto's staan. Voor iemand die licht astmatisch is dat een substantiële verbetering.

Ook voor mij was die heraanleg een verbetering, nl. vanwege de verlengde tramverbinding. Ik ben nu op 40 minuutjes bij mijn ouders. Vroeger was ik een uur onderweg. Dat is weer 20 minuten aan verkeer 'opgelost'.

Je moet begrijpen hoe de situatie voorheen was om in te zien waarom heel wat Mortselaars Pira zijn blijven steunen. Groen scoorde in 2012 overigens beter dan ooit.

Alle respect voor uw persoonlijke situatie (astma) en ik ben blij voor jou dat je de Morstelse situatie een verbetering voor je gezondheid vindt, maar hierbij toch nog enkele bedenkingen:

De meeste mensen die in Mortsel kwamen wonen, wisten waar ze aan begonnen en dat de gemeente de transit is van het verkeer dat zich zuidoostwaards van Antwerpen begeeft. Morstel ligt aan de belangrijke steenwegen van Antwerpen naar Lier en Mechelen. Dat was 100 jaar geleden trouwens ook al het geval en toen woonden daar van bijlange na nog niet zoveel mensen. Een beetje zoals de historie met de zever rond de luchthaven van Deurne. De meeste 'klagers' zijn er ook pas gekomen na inrichting en exploitatie van Antwerp Airport. Beetje de omgekeerde wereld dus.

Ik woon in feite op slechts een boogscheut van Mortsel, dus ik weet waarover ik spreek en hoe de situatie voordien was. Deze was verre van ideaal, maar het verkeer kon tenminste nog doorstromen. Pira schermde vooral met het argument van de kwetsbaarheid van zwakke weggebruikers. U weet toch echter dat er sinds de heraanleg van de steenweg al meerdere doden zijn gevallen door het onbezonnen gebruik maken van de brede tram- en busbaan ? Ik heb de indruk dat er zich zelfs meer ongevallen voordoen dan de periode voor de groene zeggenschap (2000 - 2012). Was het overigens geen verkiezingsbelofte van de huidige N-VA ploeg om er terug twee rijvakken in elke richting van proberen te maken ? Hoe staat het met die plannen ? Zou me er alvast op verheugen.

De plannen van Pira blijken achteraf gezien bijzonder anti-sociaal, want ze schoof de hete aardappel van de verkeersproblematiek door naar de omliggende gemeenten en hypothekeert zowat de gehelde zuidrand van de Stad Antwerpen. Een ware schande ! De groenen en roden in Morstel wilden niet inzien dat verkeer zoals water is en indien de makkelijkste weg verlegd wordt, vindt ook automatisch zijn weg daar naartoe. Met alle respect, maar Pira heeft met haar ondoordachte beleid dus in feite heel de zuidrand van Antwerpen op mobiliteitsvlak gehypothekeerd ! Een belangrijke reden om de lokale macht inzake verkeersbeslissingen te kortwieken en liefst alles over te dragen naar de gewestelijke overheid.

Ik kan u zeggen dat het daar midden op dag niet leuk is aan te schuiven terwijl je langs de ene zijde een vrije blinkende busbaan ziet en langs de andere kant een veel te breed en megalomaan fietspad dat ook vaak onvoldoende gebruikt wordt.