PDA

View Full Version : Gemeenten besparen op wegenwerken ?!


Max van Dietschland
6 januari 2015, 21:04
Hoe is het mogelijk. De gemeentelijke wegen en fietspaden liggen er slechter bij dan ooit en er zijn minder structurele wegenwerken dan ooit. Er zijn zelfs al 1600 jobs geschrapt bij de wegenbouwers omdat er zo weinig werk is.

Het is een puur gebrek aan verantwoordelijkheidszin van onze gemeentebesturen, die zouden perfect de gemeentebelastingen kunnen verhogen om de broodnodige infrastructuurwerken te kunnen uitvoeren. Ik denk dat mensen zelfs bereid zouden zijn om wat meer belastingen te betalen om eindelijk een deftige straat of fietspad te krijgen. Niet dus, gemeenten houden te veel vast aan de populistische zever van weinig belastingen te vragen en dan ook maar weinig te doen.

Blue Sky
6 januari 2015, 21:41
Belangrijkste is dat het dorpspleintje telkens voor de verkiezingen opnieuw wordt aangelegd.

Jan van den Berghe
6 januari 2015, 23:13
Hoe is het mogelijk. De gemeentelijke wegen en fietspaden liggen er slechter bij dan ooit en er zijn minder structurele wegenwerken dan ooit. Er zijn zelfs al 1600 jobs geschrapt bij de wegenbouwers omdat er zo weinig werk is.

Het is een puur gebrek aan verantwoordelijkheidszin van onze gemeentebesturen, die zouden perfect de gemeentebelastingen kunnen verhogen om de broodnodige infrastructuurwerken te kunnen uitvoeren. Ik denk dat mensen zelfs bereid zouden zijn om wat meer belastingen te betalen om eindelijk een deftige straat of fietspad te krijgen. Niet dus, gemeenten houden te veel vast aan de populistische zever van weinig belastingen te vragen en dan ook maar weinig te doen.

Waar haalt u het vandaan dat mensen bereid zijn om nog meer belastingen te betalen...?

AsGardSGO
9 januari 2015, 00:35
Hoe is het mogelijk. De gemeentelijke wegen en fietspaden liggen er slechter bij dan ooit en er zijn minder structurele wegenwerken dan ooit. Er zijn zelfs al 1600 jobs geschrapt bij de wegenbouwers omdat er zo weinig werk is.

Het is een puur gebrek aan verantwoordelijkheidszin van onze gemeentebesturen, die zouden perfect de gemeentebelastingen kunnen verhogen om de broodnodige infrastructuurwerken te kunnen uitvoeren. Ik denk dat mensen zelfs bereid zouden zijn om wat meer belastingen te betalen om eindelijk een deftige straat of fietspad te krijgen. Niet dus, gemeenten houden te veel vast aan de populistische zever van weinig belastingen te vragen en dan ook maar weinig te doen.

Euh.. nog meer belastingen betalen...? du bist wirklich beklopt.

Vergeet niet;
afhankelijk van metingen en bronnen zitten we stevig in de top 5 van belastingsdruk terwijl we maar middelmaat daarvoor terugkrijgen en dus onderaan bengelen in de zeg maar prijs/kwaliteitsverhouding op dat gebied.
Denemarken, Zwitserland nog zo'n 17 anderen doen het beter dan ons op die schaal.

fox
22 januari 2015, 12:01
Hoe is het mogelijk. De gemeentelijke wegen en fietspaden liggen er slechter bij dan ooit en er zijn minder structurele wegenwerken dan ooit. Er zijn zelfs al 1600 jobs geschrapt bij de wegenbouwers omdat er zo weinig werk is.

Het is een puur gebrek aan verantwoordelijkheidszin van onze gemeentebesturen, die zouden perfect de gemeentebelastingen kunnen verhogen om de broodnodige infrastructuurwerken te kunnen uitvoeren. Ik denk dat mensen zelfs bereid zouden zijn om wat meer belastingen te betalen om eindelijk een deftige straat of fietspad te krijgen. Niet dus, gemeenten houden te veel vast aan de populistische zever van weinig belastingen te vragen en dan ook maar weinig te doen.

Max toch, de gemeenteraadsverkiezingen zijn pas in 2018. in 2016-2017 zal alles er weer opgebroken bijliggen en iedereen zal vloeken. Tegen begin 2018 is alles klaar en tegen dat de verkiezingen er zijn is iedereen de verkeersellende vergeten en vinden ze het nieuwe plein prachtig en stemmen ze weer op de burgemeester "omdat zo ne goeien is."

manta
22 januari 2015, 12:08
Burgemeesters niet meer voor strafrechter voor putje in de weg (http://www.standaard.be/cnt/dmf20150121_01485637)

Tja, waarom zou een burgemeester verantwoordelijk zijn voor de staat van de weg in z'n stad...:-D

babel
22 januari 2015, 12:14
Burgemeesters niet meer voor strafrechter voor putje in de weg (http://www.standaard.be/cnt/dmf20150121_01485637)

Tja, waarom zou een burgemeester verantwoordelijk zijn voor de staat van de weg in z'n stad...:-D
Aangezien dergelijke beslissingen niet alleen afhangen van de burgemeester, is het logischer om de stad zelf aansprakelijk te stellen, en niet de burgemeester, ten persoonlijke titel.

DewareJakob
22 januari 2015, 13:45
Overal bloembakken en dergelijke in het midden van de straat neerpoten, daar is blijkbaar wel geld voor.

Micele
22 januari 2015, 14:44
Overal bloembakken en dergelijke in het midden van de straat neerpoten, daar is blijkbaar wel geld voor.
Blijkbaar... of wordt het: daar was geld voor ?

http://www.nieuwsblad.be/cnt/blpes_20131002_001

02/10/2013

LOCHRISTI - De opdrachtdocumenten voor de aanleg van een verkeersplateau in de Stationsstraat, ter hoogte van de Rozelaardreef/Sint-Baafsdreef hebben de zegen gekregen van de voltallige gemeenteraad. Het gemeentebestuur kan de werken nu gunnen via een open aanbesteding. De aanvangsdatum van de werken is nog niet gekend.

Op 26 november 2012 keurde de gemeenteraad van Lochristi het lastenboek goed voor de aanstelling van de ontwerper voor de aanleg van verkeersremmende elementen op de kruispunten Stationsstraat – Rozelaredreef – Sint-Baafsdreef en Kapiteinsstraat – Rechtstraat – Lindestraat –Gelei. Voor de uitvoering van beide kruispunten werd geopteerd deze afzonderlijk aan te besteden. In eerste instantie zal men het kruispunt van de Stationsstraat - Rozelaredreef – Sint-Baafsdreef aanpakken. Het studiebureau BVP uit Destelbergen maakte ondertussen de opdrachtdocumenten voor de aanleg van een verkeersplateau op. De kostprijs voor deze werken wordt geraamd op 103.198,95 euro. ...]
Helaas, zijn ze er toch aan begonnen:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blghe_01217589

Aanleg verkeersplateau Sint-Baafsdreef – Rozelaredreef – Stationsstraat van start
14/08/2014
http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2014/08/14/IMG_4182-B.jpg?maxheight=460&maxwidth=629&format=jpg


Hopla en nog maar eens een onwettig plateau bij, ze hebben blijkbaar geld genoeg voor onwettige pestmaatregelen... :
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blfcr_01373517

Philtjens: "Nieuw verkeersplateau in Lievehereboomstraat is onwettelijk"
13/11/2014

KORTESSEM - Het onlangs aangelegde verkeersplateau in de Lieveheersboomstraat voldoet niet aan de wettelijke normen waaraan dergelijke verkeersplateaus moeten voldoen.

http://www.radio1.be/programmas/peeters-pichal/70-procent-van-verkeersdrempels-niet-reglementair

70 procent van verkeersdrempels is niet reglementair
dinsdag 19 april 2011

Volgens een steekproef van mobiliteitsorganisatie Touring is 70 procent van de verkeersdrempels niet in orde. En daar maakt Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen van de Open Vld zich zorgen over: wanneer je auto schade oploopt door over zo'n verkeersdrempel te rijden, kan je immers een schadeclaim indienen. (net zoals bij de putten in de weg)

kelt
22 januari 2015, 17:41
Burgemeesters niet meer voor strafrechter voor putje in de weg (http://www.standaard.be/cnt/dmf20150121_01485637)

Tja, waarom zou een burgemeester verantwoordelijk zijn voor de staat van de weg in z'n stad...:-D



De ene "zagenvereniging" klaagt de te hoge snelheid aan en vormt een politiek gevaar...

Dus wordt er overgegaan tot het vernietigen van de wegeninfrastruktuur door het aanleggen van snelheidsremmers...

UItgerekend in diezelfde periode gaat iedereen NOG MEER autorijden....en wel met steeds grotere wagens .....

En nu dreigen er alweer "Zagenverenigingen" op te komen die aanklagen dat de wegen kapot zijn....


Verander maar de vraag in:

Wie zal straks nog WILLEN politicus worden over een ganse gemeente van verwende pregepensioneerde ZAGEN...
6 jaar politicus en 10 jaar gerechtelijke procedures....No Thanks...

Micele
22 januari 2015, 18:34
UItgerekend in diezelfde periode gaat iedereen NOG MEER autorijden...

mmh onjuist, "de mensen" rijden elk jaar iets minder auto (minder afgelegde kilomters, licht dalende tendens), maar er rijden elk jaar steeds meer mensen, want het personenwagenpark stijgt door de bevolkingsgroei hé. Oeps, de bevolking groeit aan, magdawel ?

Page 15:
http://www.mobilit.belgium.be/nl/binaries/Kilometers_2013_tcm466-260946.pdf

België 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2012* 2013*
km/jaar per personenwagen
15.741 15.690 15.867 15.649 15.489 15.311 15.346 15.284
aantal personenwagens
5.042.095 5.123.972 5.191.714 5.275.610 5.406.362 5.440.754 5.453.856 5. 504.809
km personenwagens (miljard)
79,37 80,40 82,38 82,56 83,74 83,30 82,37 83,08

* Cijfers via aangepaste methodologie. Vergelijking met voorgaande jaren kan leiden tot incoherentie.

... en wel met steeds grotere wagens .....
En nu dreigen er alweer "Zagenverenigingen" op te komen die aanklagen dat de wegen kapot zijn....
Grotere zwaardere wagens bedoel je ?
Dus vooral door (geladen) vrachtwagens en bussen, ook lichte vrachtwagens, de relatief lichte auto zal daar véél minder of amper oorzaak aan zijn.

http://www.tmleuven.be/project/externekosten/2004-03_samenvatting.pdf

Het wegverkeer berokkent echter ook veel schade zoals luchtvervuiling, geluidsoverlast, ongevallen,
files en – in het geval van vrachtwagens - schade aan het wegdek. Al deze schade kan eveneens in geld uitgedrukt worden (externe kosten).

Om je een idee te geven:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1154002/2010/09/06/15-5-miljoen-euro-extra-schade-door-overgewicht-vrachtwagens.dhtml

De schade die te zwaar geladen vrachtwagens veroorzaken, wordt volgens mobiliteitsclub VAB op 15,5 miljoen euro geraamd. De organisatie is dan ook blij dat de Vlaamse overheid maandag automatische weegbruggen in het wegdek in gebruik neemt.
VAB vroeg in januari 2008 al naar een dergelijk systeem dat overladen vrachtwagens snel uit het verkeer kan halen, maar daarnaast ook een pak informatie verzamelt over de belasting van de wegen in het algemeen.

Één vrachtwagen die zijn toegelaten aslast met een vijfde overschrijdt, veroorzaakt volgens VAB evenveel slijtage als de passage van 245.000 personenwagens. De directe en indirecte kosten lopen dan ook snel op. De directe kosten worden op 15,5 miljoen euro geraamd. Het gaat om herstelling van het wegdek. De indirecte kosten zijn de som van alle vertraging door de files bij de werkzaamheden, maar ook de kosten van ongevallen waar het slecht wegdek een rol speelde.
bvb er rijden ca. 750.000 allerhande (zware) vrachtwagens rond, tov 5,6 miljoen personenwagens of pakweg 1 / 7, vrachtwagens leggen in de regel ook meer kms af.
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/voertuigpark/
Veel gemeentewegen zijn enkel voor plaatselijke zware vrachtwagens toegelaten, maar stel je nu daar één overladen vrachtwagen voor, wat goed is voor wegschade van 245.000 normale personenwagens.
Waarom denken sommige altijd aan personenauto´s bij wegschade ? Heel raar, mss ergens wat verkeerd gelezen ?

En ik dacht altijd dat slecht wegdek en allerlei wegmeubilair vooral schade aan de wagens veroorzaakt (ook lakschade en glasschade):
http://www.aginsurance.be/Retail/nl/mobiliteit/auto/Paginas/Slecht-wegdek.aspx

Elk jaar krijgen de overheden in ons land enkele duizenden klachten binnen van autobestuurders die schade opliepen door de slechte staat van het wegdek. Denk maar aan putten in de weg, scheuren in het beton, loskomend asfalt … De vraag is wie voor deze schade opdraait.
Bewijslast niet eenvoudig

De overheid moet zorgen voor veilige en goed onderhouden wegen. Als u schade oploopt, dan moet u bewijzen dat de schade veroorzaakt is door het slechte wegdek én dat de overheid daarbij een fout gemaakt heeft. Dat is niet evident. Rechters gaan dan ook niet snel over tot een veroordeling van de overheid.

Toch zien we dat de overheid steeds vaker aansprakelijk gesteld wordt, voor autoschade door putten in het wegdek bijvoorbeeld.
Wat moet u doen?

​Hebt u een omniumverzekering, dan hoeft u niet te wachten op de (onzekere) uitkomst van een lange juridische procedure. Geef de schade gewoon aan bij uw omniumverzekeraar. Die zal u vergoeden en proberen om de schade te verhalen op de beheerder van de weg.
Hebt u geen omniumverzekering, dan dient u klacht in bij de overheid die verantwoordelijk is voor het onderhoud van de weg. Dat kan de gemeente zijn, de provincie, het gewest,…
Het is in elk geval handig om getuigen te zoeken en foto’s te nemen van het slechte wegdek en van uw schade.

Klachtenprocedure

manta
22 januari 2015, 18:36
Aangezien dergelijke beslissingen niet alleen afhangen van de burgemeester, is het logischer om de stad zelf aansprakelijk te stellen, en niet de burgemeester, ten persoonlijke titel.

Het management is niet verantwoordelijk voor de gang van zaken in 't bedrijf... Een tendens die we tegenwoordig wel vaker in de politiek zien...

kelt
23 januari 2015, 11:25
mmh onjuist, "de mensen" rijden elk jaar iets minder auto (minder afgelegde kilomters, licht dalende tendens), maar er rijden elk jaar steeds meer mensen, want het personenwagenpark stijgt door de bevolkingsgroei hé. Oeps, de bevolking groeit aan, magdawel ?


Er is geen verband tussen het aantal afgelegde kilometers (dat dalend schijnt te zijn) en het aantal AUTOBEWEGINGEN(dat,vrees ik,STIJGEND is).,en dan nog speciaal op gemeentelijke wegen ..

Van mijn 10 direkte buren is er één (1) die,zoals mezelf liever- en zeer regelmatig fietst.De anderen doen echt alle verplaatsingen met de auto!
Dit is,vrees ik,typisch.

Een wegeninfrastruktuur gaat niet kapot door afgelegde autokilometers maar door autobewegingen....

Micele
23 januari 2015, 11:34
Er is geen verband tussen het aantal afgelegde kilometers (dat dalend schijnt te zijn) en het aantal AUTOBEWEGINGEN(dat,vrees ik,STIJGEND is).,en dan nog speciaal op gemeentelijke wegen ..

Van mijn 10 direkte buren is er één (1) die,zoals mezelf liever- en zeer regelmatig fietst.De anderen doen echt alle verplaatsingen met de auto!
Dit is,vrees ik,typisch.

Een wegeninfrastruktuur gaat niet kapot door afgelegde autokilometers maar door autobewegingen....

Onzin, personenauto´s zijn quasi te verwaarlozen betreft schade aan het wegdek. Bronnen heb ik nochtans gegeven.

Het is andersom: slecht of wegdek met schade (putten, losse steentjes) leidt voornamelijk tot schade aan de personenauto´s en andere lichte motorvoertuigen.

Al eens de aslast van een 1300 kg auto vergeleken met de aslast van een 44 tonner ?
Hier een hulpje: http://www.verkeerskunde.nl/Uploads/2011/10/nieuwe-formule.pdf

Waarom zouden er aslastmaxima wettelijk vastgelegd zijn ?
Al eens aan uitzondelijk (zwaar) vervoer gedacht ?
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/decreten/decr-030513/2056-hs2
Artikel 3

Het is verboden zich op de openbare weg te bevinden met een ander voertuig of een andere sleep dan het vervoer, vermeld in artikel 4 en 7, waarvan de hoogte het toegestane maximum met meer dan één procent overschrijdt, of waarvan de andere afmetingen of de massa in beladen toestand de toegestane maxima overschrijden.

Het is verboden het wegdek te beschadigen door zich met een voertuig op de openbare weg te bevinden waarvan de massa op de grond onder een van de assen het toegestane maximum, met meer dan 5 procent overschrijdt.

De mogelijke -zeer zware- straffen ?
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/decreten/decr-030513/2057-hs3
MEI 2013. — Decreet betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van bijzonder wegtransport.
[B.S. 13.06.2013]
Enz...

kelt
23 januari 2015, 11:53
Onzin, personenauto´s zijn quasi te verwaarlozen betreft schade aan het wegdek. Bron heb ik nochtans gegeven.

Het is andersom slecht wegdek leidt tot schade aan de personenauto´s en andere lichte motorvoertuigen.

Al eens de aslast van een 1300 kg auto vergeleken met de aslast van een 44 tonner ?

Waarom zouden er aslastmaxima wettelijk vastgelegd zijn ?
Al eens aan uitzondelijk (zwaar) vervoer gedacht ?
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/decreten/decr-030513/2056-hs2

Ik wil de autosnelwegen (onder beheer van de Vlaamse overheid) buiten beschouwing laten .Reeds de vorige Minister van Verkeer (mevrouw Crevits) liet (eindelijk!)volgens een beredeneerd plan werken,en met de inkomsten uit toekomstige wegenvignetten ziet het financiele plaatje van de nabije toekomst er al beter uit.(wie erop rijdt betaalt..ook buitenlanders...ook vrachtwagens..)

De gemeentewegen echter.....vergeet nooit dat schade aan een deklaag nog erger wordt op plaatsen waar auto's (personenautos in dit geval) veel moeten draaien....Wat de weg dan te verduren heeft als zo een wiel bij heel trage snelheid verdraait zal niet van de poes zijn...Ik merk het op heel bepaalde plekken in onze eigen buurt.....je kunt heel goed zien waar autos moeten bijdraaien om naar garageboxen en zo te rijden.(< 15km/uur!)

Wij chauffeurs merken er niks meer van,gezien bijna alle personenautos wel een vorm van stuurbekrachtiging hebben....en dus draaien we zelfs bij heel trage snelheid...(put in het asfalt,loswrikken van bestratingsklinkers gegarandeerd)


Ook,bij gemeentelijke wegen,zijn "remzones" en "boemp"zones voor- en na verkeersremmende maatregelen lokaal "beroemd" als beschadigd wegdek......

o ja...wees maar gerust,personenwagens (tenslotte ook meer dan een ton nietwaar) doen hun duit in het zakje op trage wegen.......

babel
23 januari 2015, 11:58
Het management is niet verantwoordelijk voor de gang van zaken in 't bedrijf... Een tendens die we tegenwoordig wel vaker in de politiek zien...

"ten persoonlijke titel".

Micele
23 januari 2015, 12:05
Ik wil de autosnelwegen (onder beheer van de Vlaamse overheid) buiten beschouwing laten .Reeds de vorige Minister van Verkeer (mevrouw Crevits) liet (eindelijk!)volgens een beredeneerd plan werken,en met de inkomsten uit toekomstige wegenvignetten ziet het financiele plaatje van de nabije toekomst er al beter uit.(wie erop rijdt betaalt..ook buitenlanders...ook vrachtwagens..)

De gemeentewegen echter.....vergeet nooit dat schade aan een deklaag nog erger wordt op plaatsen waar auto's (personenautos in dit geval) veel moeten draaien....Wat de weg dan te verduren heeft als zo een wiel bij heel trage snelheid verdraait zal niet van de poes zijn...Ik merk het op heel bepaalde plekken in onze eigen buurt.....je kunt heel goed zien waar autos moeten bijdraaien om naar garageboxen en zo te rijden.(< 15km/uur!)

Wij chauffeurs merken er niks meer van,gezien bijna alle personenautos wel een vorm van stuurbekrachtiging hebben....en dus draaien we zelfs bij heel trage snelheid...(put in het asfalt,loswrikken van bestratingsklinkers gegarandeerd)


Ook,bij gemeentelijke wegen,zijn "remzones" en "boemp"zones voor- en na verkeersremmende maatregelen lokaal "beroemd" als beschadigd wegdek......

o ja...wees maar gerust,personenwagens (tenslotte ook meer dan een ton nietwaar) doen hun duit in het zakje op trage wegen.......

Wat een stropop, je gaat er zelfs onverharde wegen of bepaalde slecht aangelegde opritten bijsleuren.

Sorry hé de verharde openbare wegen, ook de gemeentewegen worden aangelegd om ook zwaar verkeer erop te laten rijden (zware bussen, vrachtwagens enz...) een auto is daar tegenover een superlichtgewicht ook als je de aslast neemt en de druk per cm² door de breedte van de (tegenwoordige) banden. De auto is dus compleet te verwaarlozen qua schade aan een normaal wegdek uit beton of asfalt met de nodige fundering berekend op quasi 44 tonners.

Wat begrijp je niet aan deze onderstaande zin ?
Één vrachtwagen die zijn toegelaten aslast met een vijfde overschrijdt, veroorzaakt volgens VAB evenveel slijtage als de passage van 245.000 personenwagens.

Ik merk het op heel bepaalde plekken in onze eigen buurt.....je kunt heel goed zien waar autos moeten bijdraaien om naar garageboxen en zo te rijden.(< 15km/uur!)
Ik merk niets aan mijn zelf aangelegde oprit (klinkers) naar mijn garage (90 ° opdraaiend vanuit de rijbaan), helemaal niets, en dat na 20 jaar ! Zelfs toen er voordien nog kiezelsteentjes lagen in de gele zand, was dat amper te merken, en dit voor 2 auto´s die bijna dag in dag uit daar gebruik van maakten, waar heb je het dan eigenlijk over ? Zie jij spoken ?

Ik wil de autosnelwegen (onder beheer van de Vlaamse overheid) buiten beschouwing laten
Fout, autosnelwegen zijn bij mijn weten altijd federaal.

Micele
23 januari 2015, 12:50
Fout, autosnelwegen zijn bij mijn weten altijd federaal.
Te schrappen (betreft onderhoud of openbare werken)

lohabra
23 januari 2015, 16:59
Wat begrijp je niet aan deze onderstaande zin ?
Één vrachtwagen die zijn toegelaten aslast met een vijfde overschrijdt, veroorzaakt volgens VAB evenveel slijtage als de passage van 245.000 personenwagens.


Volgens VAB, ja .....

Micele
23 januari 2015, 18:00
Volgens VAB, ja .....
Ook als de VAB fel overdrijft - pakweg tienmaal teveel - is het nog altijd een enorm verschil want afgerond factor 25.000 maal meer.

Heb jij een andere objectievere bron ?

Volgens de andere link rijden zware vrachtwagens én opleggerstrekkers en bussen tesamen toch zowat goede 6 miljard kms per jaar, personenwagens 83 miljard kms, ook deze factor 16 compenseert dat nauwelijks. Dan zijn er nog de lichte bedrijfswagens die bijna 11 miljard kms doen. Verder zijn er nog landbouwvoertuigen (wslk inbegrepen)

Ik blijf erbij dat de schade aan het wegdek door personenwagens -al zijn er zoveel- quasi te verwaarlozen is aan de wegenslijtage van degelijk aangelegde wegen (waaronder ook smalle gemeentewegen).

Mss vind men hier alles nodige... page 180:
http://www.tmleuven.be/project/miraexternekosten/201010_finaalrapport_VMM.pdf

1.1.3.6. Schade aan de weg
De slijtage van het wegdek is afhankelijk van het verkeersvolume en meer bepaald van het aantal
vrachtwagens. Een bijkomende vrachtwagen beschadigt namelijk in meer of mindere mate het
wegdek – de schade hangt hierbij af van zijn aslast. Voor personenwagens zijn deze marginale kosten
nagenoeg nul, aangezien de aslast minimaal is.
Deze schade leidt tot twee bijkomende kosten: de kosten van de reparatie van het wegdek en de
kosten die andere weggebruikers ondervinden omdat de weg er niet goed bijligt. De kosten werden
overgenomen van De Borger en Proost (2003).
Tabel 207: Marginale externe kosten van schade aan de weg van wegtransport in Vlaanderen in 2002
(€/100km)
Voertuigtype 2002, €/100 vkm
Personenwagen 0
Moto 0
Lichte vrachtwagen 0
Zware vrachtwagen 0,141
Stads- of reisbus 0
Bron: De Ceuster (2004)
Bij de vergelijking van de marginale externe kosten met de belastingen bleek dat de externe kosten
drie maal zo hoog zijn als de belastingen. Dit ligt voornamelijk aan de marginale externe kosten van
congestie.
Wanneer er dieper wordt ingegaan op de verschillende voertuigtypes en periodes dan blijkt dat
 benzine wagens relatief meer van hun schade betalen door hun hogere belastingen
 voor motorfietsen en lichte vrachtwagens de schade 5 tot 10 keer zo hoog is als het
belastingsniveau
 zware vrachtwagens en bussen maar ongeveer 25% van hun kosten betalen
 Het verschil tussen marginale externe kosten (10.6 €/100 km) en belastingen (8.6
€/100km) het kleinst is tijdens de daluren buiten de stad. Gedurende de spits kan de
schade in een stad tot 96.8 €/100 km euro oplopen terwijl de belasting min of meer
constant op 8.6 €/100 km blijft.

lohabra
23 januari 2015, 18:41
Heb jij een andere objectievere bron ?


Neen, net zo min als jij. Je geeft wel links, vol beweringen. Maar objectieve bewijzen voor hetgeen in de links beweerd wordt, is er nergens. Quod non.

Ik blijf erbij dat de schade aan het wegdek door personenwagens -al zijn er zoveel- quasi te verwaarlozen is aan de wegenslijtage van degelijk aangelegde wegen (waaronder ook smalle gemeentewegen).

Degelijk aangelegde wegen ? In ons landje ? Kuche, kuche, kuche, kuch.

Kan jij me dan mss eens uitleggen hoe het komt, dat van zodra ik een landsgrens oversteek, de kwaliteit van het wegdek oneindig veel beter is ? Ineens geen lawaai meer, quasi geen spoorvorming, geen putten meer, .... Het verschil is waanzinnig groot. En dit zowel op autosnelwegen als op andere wegen.

Gaan al die vrachtwagens aan de landsgrens dan ineens in rook op of zo ? Of hoe verklaar je dat ?

Micele
23 januari 2015, 18:58
Degelijk aangelegde wegen ? In ons landje ? Kuche, kuche, kuche, kuch.
Naja ik had degelijk best tussen " " gezet. ;-)

Kan jij me dan mss eens uitleggen hoe het komt, dat van zodra ik een landsgrens oversteek, de kwaliteit van het wegdek oneindig veel beter is ? Ineens geen lawaai meer, quasi geen spoorvorming, geen putten meer, .... Het verschil is waanzinnig groot. En dit zowel op autosnelwegen als op andere wegen.
mmh ik ken ook veel slechte -regionale- wegen in het buitenland hoor, zelfs enorm slechte maar je moet wel de secundaire wegen nemen (Landstrassen), de Bundesländer en hun veel gemeentes hebben geen geld meer voor hun eigen wegen en sparen ook aan alle kanten. De Autobahnen en aanverwante expresswegen natuurlijk dat heeft altijd prioriteit en die verzorgen ze ze ook zo tot in de puntjes (x-miljarden van het vrachtwagen tolgeld gaat steeds naar zulke Bundesstrassen (federaal)

Rij eens door het # Roergebied(NR-W) maar neem de secundaire wegen, je zult verschieten, de snelheidbeperkingen op die slechte wegen zijn dikwijls in de regel -daarom- 70 kmh, soms zelfs 50 kmh...

Gaan al die vrachtwagens aan de landsgrens dan ineens in rook op of zo ? Of hoe verklaar je dat ?
Ook daar berokkenen de vrachtwagens voor pakweg 95 % de wegschade, toch wel al van Spurrillen gehoord ?

Toch dit eens doorlezen, daar staat het percentage (tot dramatisch) slechte normale wegen in:
http://www.welt.de/politik/deutschland/article127502621/So-schlecht-ist-der-Zustand-der-deutschen-Strassen.html

Katastrophe in den Ländern

Steigt man abermals eine Stufe weiter nach unten, wo es um die 86.000 Kilometer Landes- und Staatsstraßen in der Zuständigkeit der Bundesländer und Freistaaten geht, sieht es noch düsterer aus. Eine Umfrage der "Welt" bei allen 16 Landesverkehrsministerien ergab, dass die Lage des regionalen Straßennetzes dramatisch ist.

Zwar wenden die einzelnen Länder bei der Kategorisierung des jeweiligen Straßenzustands kein einheitliches Kriteriensystem an – manche haben ein vierstufiges Notensystem von "sehr gut" bis "sehr schlecht", andere teilen die Straßen in sechs Notenklassen ein –, und auch das Jahr der einzelnen Erhebungen ist nicht überall dasselbe. Dies aber beeinträchtigt nicht den Befund, dass es um die Straßen der Bundesländer katastrophal bestellt ist.

So gerieten in Baden-Württemberg nach der Erhebung des Jahres 2012 gut 20 Prozent der Landesstraßen in die Kategorie "schlecht", weitere 27,8 Prozent in die Kategorie "sehr schlecht". In Bayern sind auf 36 Prozent der Staatsstraßen "Maßnahmen erforderlich", während in Hessen bei jeder zweiten Landesstraße "Handlungsbedarf" besteht.

Niedersachsen meldet einen "schlechten" Zustand auf 22 Prozent, # Nordrhein-Westfalen einen "schlechten" und "sehr schlechten" Zustand auf 45 Prozent der Landesstraßen. "Sanierungsbedürftig" sind in Rheinland-Pfalz 28,6 Prozent der entsprechenden Strecken, ein Drittel ist es im Saarland.

Der Osten hat es nicht besser

Auf dieser Ebene der Landes- und Staatsstraßen sieht es im Osten der Republik übrigens nicht viel besser aus. Schlechter als "mittelmäßig" ist der Zustand von 26 Prozent brandenburgischer Landesstraßen, Sachsen benotet mehr als 60 Prozent als nicht "ausreichend". Sachsen-Anhalt nennt gar 63 Prozent "schlecht" und "sehr schlecht". Thüringen hat es besser und vergibt diese beiden Noten nur für 37 Prozent der Landesstraßen.

Allerdings ist das Bundesfernstraßennetz im Osten generell besser, da die Strecken und Brückenbauten erst nach der Wende errichtet oder komplett saniert wurden. Ganz sorglos aber schaut man etwa in Sachsen-Anhalt auch nicht auf die Autobahnen. Dort wird derzeit damit begonnen, auf 220 von 956 Kilometern Richtungsfahrbahnen der Autobahnen 9, 14 und 38 den sogenannten Betonkrebs zu beseitigen.

Zu diesem Zersetzungsprozess kommt es, wenn die Kieselsäure in dem für Beton genutzten Kies oder Splitt mit Alkalien reagiert, die mit Tausalzen in den Beton eindringen. Kommt dann Regenwasser hinzu, bildet sich ein Gel, das den Beton im Laufe der Jahre aufsprengt. Bis 2023 werden die Reparaturarbeiten dauern, und die kommen möglicherweise auch auf sächsische Autobahnen zu, wo Betonkrebs-Prüfungen gerade angelaufen sind.

Berlin weiß nichts

Bei den Autobahnen eher geringe Probleme gibt es in den Stadtstaaten, wo viele erforderliche Sanierungen derzeit zumindest begonnen haben. Doch von den innerörtlichen Hauptverkehrsstraßen in eigener Zuständigkeit sind in Bremen 21 Prozent sanierungsbedürftig, in Hamburg gar rund 30 Prozent.

Berlin indes vermag als einziges Bundesland keine Angaben zu machen. Die Pressestelle der zuständigen Senatsverwaltung für Umwelt und Stadtentwicklung sah sich nicht in der Lage, irgend etwas über den Zustand der Straßen in der Hauptstadt mitzuteilen.

Wer hierin einen Beleg für den Berliner Provinzialismus sieht, liegt insofern nicht ganz falsch, als das Fehlen von Angaben generell ein Zeichen der Provinz ist, nämlich der untersten Ebene, wo es um die Kreis-, Stadt- und Gemeindestraßen geht. Anders als in Berlin hat das Daten-Defizit auf dieser Ebene aber seinen Grund nicht darin, dass deutsche Städte und Gemeinden nichts über ihre Straßen sagen könnten oder wollten. Sondern darin, dass sie nicht gefragt wurden: Eine Umfrage bei allen Kommunen und Landkreisen sowie den Bezirken der Stadtstaaten zu ihrem Straßennetz mit einem Gesamtumfang von 541.000 Kilometern ist nicht zu leisten.

Riesiger Finanzbedarf

Geleistet hingegen wurde bereits eine Berechnung des Finanzbedarfs, der sich aus dem schlechten Straßenzustand ergibt. Erstellt hat diese Berechnung die von Bund und Ländern eingesetzte Kommission "Zukunft der Verkehrsinfrastrukturfinanzierung". Diese nach ihrem Vorsitzenden auch Daehre-Kommission genannte Arbeitsgruppe beschrieb in ihrem Bericht vom Dezember 2012 das gesamte überörtliche Straßennetz aus Bundesfern-, Landes- und Kreisstraßen (insgesamt 230.000 Kilometer) und ermittelte den jährlichen Finanzbedarf, der bloß für Betrieb und Erhaltung des Vorhandenden besteht.

Insgesamt 7,3 Milliarden Euro müssten hierfür laut Kommission jährlich ausgegeben werden. Aber so viel geben die öffentlichen Haushalte nicht her. Deshalb ergibt sich eine jährliche Finanzlücke von 1,55 Milliarden.

Hinzukommt laut Kommission die Deckungslücke bei den kommunalen Straßen. Da fehlt für Erhalt und Betrieb jährlich fast eine Milliarde. Insgesamt rund 2,5 Milliarden Euro also fehlen in den deutschen Verkehrshaushalten allein schon dann, wenn nur gesichert wird, was da ist, und kein einziger Kilometer neu gebaut wird.


Neen, net zo min als jij. Je geeft wel links, vol beweringen. Maar objectieve bewijzen voor hetgeen in de links beweerd wordt, is er nergens. Quod non.
Ik kan alleen maar degelijke bronnen geven van studies, en neen ik weet niet wat voor jou objectieve bewijzen zijn.
Een bron van VMM lijkt me toch redelijk, ook de auteurs van de studies worden vermeld.

page 180:
http://www.tmleuven.be/project/miraexternekosten/201010_finaalrapport_VMM.pdf

[B]1.1.3.6. Schade aan de weg

De slijtage van het wegdek is afhankelijk van het verkeersvolume en meer bepaald van het aantal vrachtwagens.

Een bijkomende vrachtwagen beschadigt namelijk in meer of mindere mate het wegdek – de schade hangt hierbij af van zijn aslast. [B]Voor personenwagens zijn deze marginale kosten nagenoeg nul, aangezien de aslast minimaal is.
Deze schade leidt tot twee bijkomende kosten: de kosten van de reparatie van het wegdek en de kosten die andere weggebruikers ondervinden omdat de weg er niet goed bijligt.
De kosten werden overgenomen van De Borger en Proost (2003).
Tabel 207: Marginale externe kosten van schade aan de weg van wegtransport in Vlaanderen in 2002
(€/100km)
Voertuigtype 2002, €/100 vkm
Personenwagen 0
Moto 0
Lichte vrachtwagen 0
Zware vrachtwagen 0,141
Stads- of reisbus 0
Bron: De Ceuster (2004)

Tja zelfs met € cijfers per 100 voertuigkilometer, als je betere hebt ga je gang. De context is me ruim voldoende. :-)