PDA

View Full Version : leve de dashcam's


brother paul
4 februari 2015, 08:58
een mens zou toch verwonderd zijn wat we allemaal zien dankzij de dashcams

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150204_01510404
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2415492,00.asp

Zouden we dat niet verplichten voor bvb
- jonge chauffeurs
- brokkenrijders
- mensen met 2 grote overtredingen
- alcohol recidivisten

wat ik bedoel is dat voor bepaalde mensen het handig kan zijn om daarmee te bewijzen wat ze aan het doen waren

Micele
4 februari 2015, 10:34
een mens zou toch verwonderd zijn wat we allemaal zien dankzij de dashcams

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150204_01510404
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2415492,00.asp

Zouden we dat niet verplichten voor bvb
- jonge chauffeurs
- brokkenrijders
- mensen met 2 grote overtredingen
- alcohol recidivisten

wat ik bedoel is dat voor bepaalde mensen het handig kan zijn om daarmee te bewijzen wat ze aan het doen waren

Big brother paul ? ;-)

PORSCHE
4 februari 2015, 14:44
Zouden ze dat beter niet verbieden? Al eens een vergunning voor bewakingscamera's aangevraagd? Wat een administratie en regeltjes. En een dashcam plaats je zomaar in je wagen en al je degoutante films smijt je op youtube of de kinderboek. Waarvan de meeste dan nog gemanipuleerd zijn.

brother paul
4 februari 2015, 19:21
Big brother paul ? ;-)

jamaar niet gebruiken voor andere dingen hé. Je mag volgensmij dashcam's niet gebruiken om bvb misdaad vast te leggen bij de politie... DIe dashcam is om verkeerssituaties te filmen. Als daar een staat te pissen tegen een paal dan moet die geen boete krijgen omdat hij herkend wordt op de dashcam.

Micele
4 februari 2015, 19:58
jamaar niet gebruiken voor andere dingen hé. Je mag volgensmij dashcam's niet gebruiken om bvb misdaad vast te leggen bij de politie... DIe dashcam is om verkeerssituaties te filmen.

Enkel zelfaangifte ? ;-)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dashcam

Het filmen met een dashcam in Belgie en Nederland is legaal [1][2] en valt onder de vrije nieuwsgaring. Bij publicatie van een video, opgenomen met een dashcam, is het wel zaak dat personen in de video onherkenbaar worden gemaakt of dient duidelijk te worden gemaakt waarom de herkenbaarheid belangrijker is dan de privacy. [3]

Meer info: [1] http://newdashcam.com/nl/content/7-rechtsgeldigheid-opnames

cookie monster
5 februari 2015, 00:20
Zouden ze dat beter niet verbieden? Al eens een vergunning voor bewakingscamera's aangevraagd? Wat een administratie en regeltjes. En een dashcam plaats je zomaar in je wagen en al je degoutante films smijt je op youtube of de kinderboek. Waarvan de meeste dan nog gemanipuleerd zijn.
Als dit wettelijk kan helpen om uw onschuld te bewijzen ??
Of heeft men toch iets te verbergen ??

Dat men zulke filmpjes online plaatst ??
Nadat het gerecht/politie ze gezien heeft & gebruikt !!
Of wat de wet hierover voorschrijft !!

Iedereen is officiëel onschuldig , tot schuld is bewezen !!

PORSCHE
5 februari 2015, 16:46
Een willekeurig voorbeeld: Ik maak op enkele minuten met een gemanipuleerde dashcam een filmke waar ik tegen 110 km/uur op het rechtse vak rij en een vrachtwagen mij voorbij steekt. Volgens het filmke rijdt die vrachtwagen dan harder dan 110 km/uur. Terwijl die eigenlijk op 90 km/uur begrensd is. Plaats ik dan dat filmke via een alias en IP server op youtube dan vinden ze mij nooit (of bijna nooit). Maar als er reclame op die vrachtwagen staat dan krijgt dat bedrijf wel een heel slecht imago.

En zo zijn er honderden zaken die eenvoudig met een dahscam kunnen gemanipuleerd worden. Ik herinner mij nog een geval van verkeersagressie. Op een film van de dashcam was duidelijk te merken dat een voorligger (eerste wagen) opeens op zijn rem ging staan. Kwaadwillig en zonder reden. De wagen erachter (tweede wagen) en met dashcam moest ook alles toesmijten. Wat er wel niet op de film stond was dat de tweede wagen eerst minutenlang de eerste aan het hinderen was geweest. Dus een momentopname die pas gestart is toen de eerste wagen de tweede wagen voorbij stak en alles toesloeg.

brother paul
5 februari 2015, 18:21
uiteraard is net zoals een journalist focust op een deeltje van de informatie een dashcam een nieuw gegeven, waar de ene zal mee frauderen en de andere dan het slachtoffer zal van worden, maar kom waar denken we aan ?

concreet denk ik toch dat jonge gasten die een goedkopere verzekering krijgen als ze een dashcam hebben daar twee aspecten van ondervinden. Enerzijds weten ze dat die dashcam hun zotte toeren kan verraden, of hen kan verraden dat ze aan het streetracen waren of door het rood aan het vlammen waren. Dus het big brother effect, zorgt dat je rustiger rijdt.

En anderzijds, en daar is het wel interessanter, heb hier nu iemand die door het groen gereden heeft, en haar auto is geplooid door een duitse vrachtwagen. De duitser beweert bij hoog en laag dat hij door het groen reed. En zij krijgt natuurlijk een '50/50' of trekt niets terug voor haar auto ongeval.... Voila het ene woord tegen het andere... En daar sta je dan als jonge snaak.

Dus positief gebruiken dat is de boodschap.. je bewijst op den duur wel met twee wat je aan het doen was, of wat je dacht dat je kon of mocht doen in een bepaalde situatie...
Nog niet zolang geleden waren twee mensen door het groen aan het rijden en botsten ze... een bug... ook dat kan je bewijzen.

brother paul
5 februari 2015, 19:04
ale ik heb een besteld
mijn twee kids rijden regelmatig met de auto, en hij zegt als ze te hard rijden dus dat is educatief ook nog interessant dat ze op tijd remmen voor de flitspalen.

wingin
5 februari 2015, 21:06
Vooral doen, de dashcams zijn gewoonweg fantastisch.

En waarom zouden we de informatie niet mogen doorspelen aan de politie? Als iemand staat te wildplassen of te snel rijd, dan is dat toch normaal dat ze bestraft worden? Misschien worden onze wegen nog wat beiliger zo!

Micele
5 februari 2015, 22:49
Vooral al die verkeersovertredingen die niet gehandhaafd worden en zeker als ze tot een ongeval leiden (voor de verzekering).
Uiteraard alle soorten weggebruikers. Stel voor een totaal onvoorziene voetganger die quasi zelfdoding pleegt.

brother paul
6 februari 2015, 00:06
Vooral al die verkeersovertredingen die niet gehandhaafd worden en zeker als ze tot een ongeval leiden (voor de verzekering).
Uiteraard alle soorten weggebruikers. Stel voor een totaal onvoorziene voetganger die quasi zelfdoding pleegt.

jep, dat vind ik een goed voorbeeld waar het weer werkt
Ik denk inderdaad dat we Niet moeten streven naar een KLIK maatschappij, maar naar een positieve maatschappij waarbij je inderdaad uw bewijzen kunt gebruiken om te leren uit uw fouten (en dan toon je dat materiaal niet noodzakelijk) of om de waarheid te staven... inderdaad

Micele
1 april 2015, 14:21
Ook hiervoor zijn camera´s nuttig:

https://www.youtube.com/watch?v=OamgxIKcBM8

Busbestuurder manoeuvreert wat ... bijna stilstand... geen gordeldracht voor de dummies. Blijven kijken, uiteraard zijn de passagiers ook niet aangegordeld. :cry:

... blijkbaar van achteraan aangereden, stel voor wat het zou geven bij impact vooraan...

Gipsy
1 april 2015, 19:04
In China is een dashcam gewoon verplicht. In geval van ongeval is dat wel een hoge bewijskracht voor verzekeraars.

CLAESSENS Joris
2 april 2015, 00:25
een mens zou toch verwonderd zijn wat we allemaal zien dankzij de dashcams

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150204_01510404
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2415492,00.asp

Zouden we dat niet verplichten voor bvb
- jonge chauffeurs
- brokkenrijders
- mensen met 2 grote overtredingen
- alcohol recidivisten

wat ik bedoel is dat voor bepaalde mensen het handig kan zijn om daarmee te bewijzen wat ze aan het doen waren
Of niet handig dus. Zo een dashcam is al een aardig begin maar eigenlijk pas als hij aan een soort zwarte doos gekoppeld wordt. Zodat je ook snelheid kan bepalen op het moment van de feiten. Of er geremd is en hoe hard. En meer van die details die van groot belang kunnen zijn.
Nee dat is geen big brother, die gegevens worden nu ook, maar met veel meer moeite en veel meer kosten voor de maatschappij, weer samgesteld. Dit kost nu wel uren hinder en meer gevaar voor de mensen die in de files rond zo een onderzoek ontstaan.

Big Brother wordt het (een beetje) misschien indien verzekeringen je premie afhankelijk zouden maken van je rijgedrag. Maar persoonlijk vind ik dat meer eminente...
8-)

SanderK
5 april 2015, 16:51
Ik ben zelf al bijna slachtoffer geweest van een dashcam.


Ik ben iets boven de snelheidslimiet aan het rijden op de autosnelweg. Op een gegeven moment steekt een zware BMW mij voorbij aan een hogere snelheid (ik gok 140 kmh - 160 kmh). Niet veel verder gaat dezelfde BMW opeens op zijn remmen staan en 110 kmh rijden. Natuurlijk zit ik snel terug achter de BMW. Deze blijft op het linker baanvak rijden tegen 110 kmh (alhoewel het rechterbaanvak vrij is !) Op het moment dat ik beslis om langs rechts voorbij te steken, zie ik echter een dashcam die op ons gericht is (draaibaar model, onder de achteruitkijkspiegel). Ik neem afstand, met het besef dat ik toch snel mijn afrit moet nemen.

Had ik dat nu niet gezien, stond er de volgende dag een filmpje online met 'maginale audi chauffeur steekt langs rechts voorbij !!!!! levensgevaarlijk !!!!'.


Ik vind dashcams leuk en nuttig, zeker bij ongevallen waarbij er schuld aangetoond moet worden, maar de content zou niet zo maar online geplaatst mogen worden zonder context. Of enkel indien alles onherkenbaar gemaakt was (nummerplaat, gezicht, automodel (dus een pixelated layer over de auto plaatsen fzo))