PDA

View Full Version : Belg Europees kampioen sms'en en mailen achter het stuur


Blue Sky
12 februari 2015, 13:47
Misschien de verklaring van de vele ongevallen op onze wegen en de ongevallen waarbij automobilisten zonder reden van hun baanvak afwijken ...

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2215321/2015/02/12/Belgie-Europees-kampioen-sms-en-en-mailen-achter-het-stuur.dhtml?show=art

Micele
12 februari 2015, 13:48
Ze rijden toch niet te snel ? :roll:

cookie monster
13 februari 2015, 03:50
Eigenlijk wel !!
SMS'en & bellen = niet rijden !! Zo hoort het te zijn !!

Jantje
13 februari 2015, 03:56
Eigenlijk wel !!
SMS'en & bellen = niet rijden !! Zo hoort het te zijn !!

Veel rijden ook niet tijdens het bellen en sms'en, maar staan in de file aan te schuiven.

cookie monster
13 februari 2015, 04:01
Yup , hun oplettendheid is dan enkel vaak besteed aan hun GSM !!

Bobke
13 februari 2015, 04:15
Veel rijden ook niet tijdens het bellen en sms'en, maar staan in de file aan te schuiven.
Dat kan de verklaring zijn.
De kop zou dan worden"Belgen kampioen in file staan".

Indomitable
13 februari 2015, 06:07
Binnenkort praten de mensen niet meer met elkaar, sms'en en chatten lijk wel het enige middel te zijn om met elkaar te communiseren.

Blue Sky
13 februari 2015, 08:51
Binnenkort haalt de generatie die is opgegroeid met de Iphones en dergelijke hun rijbewijs.
Dat is alvast veelbelovend. Boetes zijn ook belachelijk laag.

Distel
13 februari 2015, 08:53
Daarnet nog een fietser gepasseerd die langs een drukke autoweg al fietsend met de smartphone bezig was.

Hypochonder
13 februari 2015, 08:55
Ik hoorde gisteren een agent klagen dat het controleren van dergelijke overtredingen arbeidsintensief is... Ze zitten maw liever in hun warme flitswagen met een koffie en een krant om snelheidsmisdadigers te flitsen. Stop met klagen en doe uw werk zou ik zeggen.

hurricane
13 februari 2015, 09:11
Dat is nu de andere kant van multitasking.
Heb het dan even niet over particulieren die naar hun aanhoudster bellen maar over personeel waarvan verwacht wordt dat ze ook achter het stuur nog productief zijn.
Want time is money. En als je als personeelslid in de file staat, verwacht men dat je je klanten op de hoogte brengt dat je later gaat toekomen.
Dat is althans mijn ervaring....

IanVD
13 februari 2015, 09:37
Daarnet nog een fietser gepasseerd die langs een drukke autoweg al fietsend met de smartphone bezig was.

Dat valt nog mee. Ik heb vorige week een fietser een drukke rotonde zien oprijden zonder handen. Reden: hij was zijn broodje aan het opeten.

Bobke
13 februari 2015, 09:52
Ik hoorde gisteren een agent klagen dat het controleren van dergelijke overtredingen arbeidsintensief is... Ze zitten maw liever in hun warme flitswagen met een koffie en een krant om snelheidsmisdadigers te flitsen. Stop met klagen en doe uw werk zou ik zeggen.
Dat is ook normaal.
Ge kunt moeilijk een agent naast elke bestuurder zetten om zijn gedrag te controleren. Mensen die te snel rijden komen vanzelf naar uw flitspost.

Hypochonder
13 februari 2015, 10:03
Dat is ook normaal.
Ge kunt moeilijk een agent naast elke bestuurder zetten om zijn gedrag te controleren. Mensen die te snel rijden komen vanzelf naar uw flitspost.

Het gaat er me eerder over dat met een gsm bezig zijn achter het stuur veel gevaarlijker is dan snel rijden (tenzij je deze twee combineert natuurlijk). Er dient dus werk van te worden gemaakt dat er hier veel meer en strengere controles op gebeuren. Ze hebben snelheid altijd gecontroleerd onder het mom van verkeersveiligheid en nu mogen ze dat ook eens waarmaken.

Bobke
13 februari 2015, 10:07
Het gaat er me eerder over dat met een gsm bezig zijn achter het stuur veel gevaarlijker is dan snel rijden (tenzij je deze twee combineert natuurlijk). Er dient dus werk van te worden gemaakt dat er hier veel meer en strengere controles op gebeuren. Ze hebben snelheid altijd gecontroleerd onder het mom van verkeersveiligheid en nu mogen ze dat ook eens waarmaken.
Mij moet ge niet overtuigen, maar het is nu eenmaal moeilijker te controleren.

Hypochonder
13 februari 2015, 10:12
Mij moet ge niet overtuigen, maar het is nu eenmaal moeilijker te controleren.

Er zijn vast en zeker mogelijkheden om dit toch op een makkelijker manier te controleren. Feit is enkel dat men van snelheid een zodanig makkelijke financiële melkkoe heeft gemaakt dat het natuurlijk pijn doet om dat te veranderen: meer mensen nodig en veel moeilijker.

Blue Sky
13 februari 2015, 10:19
Daarnet nog een fietser gepasseerd die langs een drukke autoweg al fietsend met de smartphone bezig was.

Dat is nog doenbaar, temeer door de lage snelheid, het feit dat je een onbeperkt gezichtsveld hebt en je nog kan afgaan op je gehoor op de fiets. Daarnaast is de kan bijzonder klein dat een fietser iemand zal vermoorden, iets wat je niet kan zeggen vaan een automobilist die, terwijl hij op zijn GSM aan het tokkelen is, een kind opschept of een voetganger van de baan maait.

Best is natuurlijk je op de baan concentreren, zeker als het om een drukke plaats gaat.

Blue Sky
13 februari 2015, 10:23
Dat is ook normaal.
Ge kunt moeilijk een agent naast elke bestuurder zetten om zijn gedrag te controleren. Mensen die te snel rijden komen vanzelf naar uw flitspost.

Wanneer de politie zich opstelt aan een bepaald punt, komen de bestuurders er ook vanzelf voorbij. De agent gaf gisteren aan dat ze de bestuurders allemaal aan de kant moeten zetten en dat maakt het natuurlijk tijdrovend.
Camera's zouden misschien een oplossing zijn.

Bobke
13 februari 2015, 11:19
Er zijn vast en zeker mogelijkheden om dit toch op een makkelijker manier te controleren. Feit is enkel dat men van snelheid een zodanig makkelijke financiële melkkoe heeft gemaakt dat het natuurlijk pijn doet om dat te veranderen: meer mensen nodig en veel moeilijker.
Precies, dat was mijn punt.

Micele
13 februari 2015, 11:23
Mensen die te snel rijden komen vanzelf naar uw flitspost.

Dat is het nu net als ze "te snel rijden" gaan ze zeker op die struikrovers letten, en niet met hun GSM of smartphone prutsen. Rijden ze niet te snel -bij die lage Vmax- of in de regel te traag dan ziet men ze meestal prutsen zeker als ze hun rijspoor niet aanhouden (zelfs achter een vrachtwagen op de snelweg)

Let er maar eens op: die zitten te prutsen rijden meestal te traag en houden dikwijls hun rijpoor niet.

Uiteraard leiden de te lage snelheidsbeperkingen en sowieso files tot meer zeer gevaarlijk onoplettend prutsen achter het stuur, ook bij andere weggebruikers zoals we zien bij menige fietser. Dus die hoge cijfers tov andere Europese landen verrast niemand.

Een snelle fietser die zijn hoge gemiddelde snelheid wil rijden zal moeilijk kunnen prutsen aan zijn GSM/smartphone maar zal eventueel een prutsende voetganger die plots oversteekt van zijn sokken rijden.

Een "voetganger" die prutst aan zijn smartphone zal wel geen tijd hebben om kasseien van bruggen te gooien op voorbijrijdende auto´s. ;-)

Bobke
13 februari 2015, 11:23
Wanneer de politie zich opstelt aan een bepaald punt, komen de bestuurders er ook vanzelf voorbij. De agent gaf gisteren aan dat ze de bestuurders allemaal aan de kant moeten zetten en dat maakt het natuurlijk tijdrovend.
Camera's zouden misschien een oplossing zijn.
Maar een punt kiezen waar men juist aan het bellen is lijkt mij toch moeilijker.
Een camera in een anonieme wagen lijkt mij wel wat.
Hoe dan ook, als men het wil beteugelen is meer pakkans nodig.

Micele
13 februari 2015, 11:29
Maar een punt kiezen waar men juist aan het bellen is lijkt mij toch moeilijker.
Een camera in een anonieme wagen lijkt mij wel wat.
Hoe dan ook, als men het wil beteugelen is meer pakkans nodig.

Anonieme wagens, zo doet men het ook, zie filmpje VTM.
65.000 bestuurders betrapt op sms’en