PDA

View Full Version : De top 3 van de ergernissen in het verkeer


Blue Sky
15 februari 2015, 17:15
Op 1 staat Micele, gevolgd door richtingaanwijzers niet gebruiken en bumperkleven bekleed plaats 3.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2197779/2015/01/28/Dit-zijn-de-ergernissen-van-de-Belg-in-het-verkeer.dhtml

Edward De Vere
15 februari 2015, 17:19
1) fietsers die denken dat ze god zijn omdat ze een helm dragen in combinatie met debiel fluo-jasje. Eens die combinatie, voelen zij zich king of the road. Alles is dan toegestaan.
2) richtingaanwijzers die niet worden gebruikt, vooral dan bij het verlaten van een rond punt.
3) idioten die maar blijven hangen op de midden rijkstrook.

Scherven A. Mok
15 februari 2015, 18:26
1. terrorisme sponserende auto's
2. kankerspuwende auto's
3. nonstop lawaai producerende auto's

Indomitable
15 februari 2015, 18:50
Als voetganger heb je duizend ogen nodig , auto's, bussen, vrachtwagens, brommers, taxi's, trams, fietsers en skateboarders op het voetpad. Een mens krijgt haast bang om nog op straat te lopen.

Scherven A. Mok
15 februari 2015, 18:55
Als voetganger heb je duizend ogen nodig , auto's, bussen, vrachtwagens, brommers, taxi's, trams, fietsers en skateboarders op het voetpad. Een mens krijgt haast bang om nog op straat te lopen.

Even wegdromen is er vandaag de dag niet meer bij zoveel is zeker. Als dat al zou gaan in al het lawaai dan word je zo uit je schoenen gereden.

Indomitable
15 februari 2015, 19:05
Even wegdromen is er vandaag de dag niet meer bij zoveel is zeker. Als dat al zou gaan in al het lawaai dan word je zo uit je schoenen gereden.
Is niet normaal meer, straks moet een voetganger nog een helm dragen.

Bobke
15 februari 2015, 19:18
Op 1 staat Micele, gevolgd door richtingaanwijzers niet gebruiken en bumperkleven bekleed plaats 3.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2197779/2015/01/28/Dit-zijn-de-ergernissen-van-de-Belg-in-het-verkeer.dhtml
Twee en drie zal wel vaak het gevolg zijn van 1 denk ik.
Wie gewoon de verkeersstroom volgt heeft weinig belang bij bumperkleven.

Distel
15 februari 2015, 19:45
Twee en drie zal wel vaak het gevolg zijn van 1 denk ik.
Wie gewoon de verkeersstroom volgt heeft weinig belang bij bumperkleven.

Wie gewoon de verkeersstroom volgt, komt voortdurend linkse baanplakkers tegen wiens teller op 100 km/h blijft steken.

Overigens, ik zie dagelijks mensen die hun pinkers niet gebruiken, en dat zijn meestal mensen die zich braaf aan de snelheidslimieten houden.

Micele
15 februari 2015, 20:14
Op 1 staat Micele, gevolgd door richtingaanwijzers niet gebruiken en bumperkleven bekleed plaats 3.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2197779/2015/01/28/Dit-zijn-de-ergernissen-van-de-Belg-in-het-verkeer.dhtml
Raar, en ik dacht dat de pakkans op "snelheid" tov vorig jaar hoger was.

Aan wie heeft men de vraag gesteld ? Aan agressieve fietsers ofzo ? :-)

# 1 jaar geleden:

1. Bumperkleven.
2. Pinkers niet gebruiken.
3. Ondoordacht gevaarlijk inhalen (denk ik) om daarna de pas af te snijden ( te snel inhalen ? zo snel mogelijk inhalen is zelfs verplicht... Art 16...)
4. niet vermeld

# http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1574762/2013/02/06/Bumperkleven-de-grootste-ergernis-in-het-verkeer.dhtml

6/02/13# - 10u27 Bron: De Standaard

'Bumperkleven', de grootste ergernis in het verkeer

De grootste ergernis? Chauffeurs die tegen de achterkant van uw wagen plakken, zogenoemde bumperklevers, zo blijkt uit een rondvraag van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) waarover de website van de krant De Standaard vandaag bericht. Maar liefst 56 procent van de ondervraagden stoort zich eraan, meldt Sofie Van Damme van het BIVV.

Het achterwege laten van de pinkers alvorens een straat in te slaan, behaalde 33 procent van de stemmen en prijkt daarmee op de tweede plaats van de lijst met grootste ergernissen van chauffeurs.

Op nummer drie staat te snel inhalen om daarna iemand de pas af te snijden.

Van Damme wijst erop dat het in de drie gevallen gaat om vormen van roekeloos rijgedrag of een gebrek aan respect voor andere weggebruikers. De rijstijl van derden is een van de belangrijkste factoren waardoor we ons minder veilig voelen op de baan. Maar derden kunnen onze verkeersstress ook temperen, zoals een voetganger die even wuift naar een hoffelijke chauffeur die hem/haar net de straat liet oversteken, bijvoorbeeld.

NL doet ook elke jaar zo´n rondvraag:

Bumperklevers nog steeds grootste ergernis (plus andere stats)
Gepost op 19-01-2009

De resultaten van “Het Nationale Automobilisten Onderzoek”zijn weer bekend. Worden we daar wijzer van? Een klein beetje, zo kunnen we melden dat de financiële crisis voor een meerderheid (44%) van de Nederlandse automobilisten een positief effect heeft op het autorijden. Door de dalende brandstofprijzen is het autorijden voor hen goedkoper geworden. Opvallend in het onderzoek is bovendien dat één op de drie automobilisten wel eens (bijna) in slaap is gevallen achter het stuur.

Via een Internetpanel werden ruim 500 automobilisten gevraagd naar hun mening. Dat is niet echt veel, maar voor eileen is dat voldoende voor enkele noemenswaardige stats.

Bumperkleven is, net als vorig jaar, nog steeds de grootste irritatie in het verkeer. Naast bumperklevers blijken ook het rijden met alcohol op en agressief rijgedrag een grote bron van ergernis te zijn. De complete top 10 van ergernissen in het verkeer ziet er als volgt uit:

1. Bumperklevers
2. Rijden met alcohol op
3. Agressief rijgedrag
4. Onnodig links rijden
5. Geen richting aangeven
6. Op het laatste moment ritsen (:roll: voor die Hollanders die het ritsen niet begrijpen nvdr)
7. Zondagsrijders
8. Te hard rijden
9. Drempels
10. Snelheidscontroles/flitsers

http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/19/bumperklevers-nog-steeds-grootste-ergernis-plus-andere-stats

Hier nog een vergelijkbaar lijstje uit 2006 en 2007, plus een lijstje met parkeerergenissen.

Evolutie 2014, enkel NL:
Top 10 ergernissen in het verkeer 2014:

1. (2) Agressief rijgedrag 47 %
2. (1) Bumperkleven 43 %
3. (3) Rijden met alcohol/drugs op 39 %
4. (4) Geen richting aangeven 29 %
5. (5) Onnodig links rijden 23 %
6. (7) Op het laatste moment ritsen 18 %
7. (6) Te hard rijden binnen de bebouwde kom 17 %
8. (-) Files 16 %
9. (9) Zondagsrijders 14 %
10. (8) Rechts inhalen 11 %

Bron: Het Nationale Automobilisten Onderzoek 2014

Te snel rijden ? Waar ?

Bobke
15 februari 2015, 21:07
Wie gewoon de verkeersstroom volgt, komt voortdurend linkse baanplakkers tegen wiens teller op 100 km/h blijft steken.

Overigens, ik zie dagelijks mensen die hun pinkers niet gebruiken, en dat zijn meestal mensen die zich braaf aan de snelheidslimieten houden.
Volgens mij rijden de meeste mensen zo snel als toegaten.
De uitzonderingen zijn meestal mensen die sneller willen.
Maar goed, linkse baanplakkers zullen ook wel in top tien staan.

Micele
15 februari 2015, 21:18
In D is bumperkleven en niet-pinken ook bovenaan dicht gevolgd door gsm aan ´t stuur en onnodig te traag rijden (zondagrijders):

2 links als vb:
http://www.welt.de/motor/article111511398/Was-die-deutschen-Autofahrer-am-meisten-aergert.html
http://www.presseportal.de/pm/66762/2603674/die-gr-ten-aufreger-beim-autofahren-rheinl-nder-zeigen-dr-nglern-die-rote-karte

Het internet staat vol enquetes: (tja aan wie vraagt men ?)
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140420_01075082

Files zijn grootste ergernis in verkeer

20/04/2014

In het verkeer ergeren we ons het meest aan de files. Dat blijkt uit een grote enquête van mobiliteitsorganisatie Touring. Ergernis nummer twee en drie zijn agressieve chauffeurs en bumperklevers. Touring vraagt aan de volgende regering om daar eindelijk werk van te maken, want we ergeren ons al jaren, maar er verandert niks aan.

http://www.kmo-insider.biz/nieuws/artikels/wat-irriteert-automobilisten-het-meest-het-verkeer

Wat irriteert automobilisten het meest in het verkeer?

Redactie 21/03/2013 Auto & Verkeer

Sommige automobilisten vinden het vervelend om achter een vrachtwagen of een (hoge) bestelwagen te rijden die het zicht ontneemt en je het gevoel geeft van achter een muur te rijden.

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) hield een enquête om te achterhalen welke nu de voornaamste frustraties van de automobilisten zijn, welke de belangrijkste redenen zijn waarom mensen zich onveilig voelen in het verkeer. Dit blijken de grootste ergernissen te zijn in ons land in het verkeer:

* Bumperkleven – Liefst 56 procent van de ondervraagden vindt dit de voornaamste ergernis in het verkeer.

* Richtingaanwijzers niet gebruiken – Dit fenomeen is voor 33 procent van de automobilisten een grote ergernis.

* Iemand de pas afsnijden – Iemand snel voorbijsteken en dan kort nadien invoegen en de pas afsnijden, komt op de derde plaats.

* Telefoneren achter het stuur – Ook vaststellen dat automobilisten traag rijden of onveilig rijden omdat ze aan het telefoneren zijn vanuit de wagen, is een grote ergernis.

Er zijn ook gebaren of gedragsregels die door de andere automobilisten wel bijzonder gewaardeerd worden, zo leert het onderzoek van het BIVV ons. Even zwaaien naar een automobilist die netjes stopt om je te laten oversteken aan het zebrapad, blijkt een gebaar te zijn dat het meest gewaardeerd wordt in het verkeer. Een ander gebaar dat gewaardeerd wordt is de hand opsteken naar een bestuurder die je toelaat in te voegen en waardoor je aantoont dat je dit gedrag op prijs stelt. Misschien moeten we dat wel wat meer doen.

brother paul
15 februari 2015, 22:12
I erger mij aan zo'n lijstjes vooral Als niet duidelijk is hoe ze ontstaan en waarom ze zo variëren van het ene jaar na het andere

Anders flitspalen waarvan ik niet weet welke snelheid ze controleren
Beleid die steunt op flitspalen en sossen culpabuliseringsmarketing
Stomme berichten in de krant waar dan het ene moment een chauffeur met licht positieve thc test aan de schandpaal hangt en even later schrijven ze doodleuk onder invloed van cannabis niet meer ongevallen veroorzaakt

Maw oppervlakkige Twitter cultuur en copy paste journalistiek die politieke agenda boven de wetenschap zet

Bobke
15 februari 2015, 22:16
I erger mij aan zo'n lijstjes vooral Als niet duidelijk is hoe ze ontstaan en waarom ze zo variëren van het ene jaar na het andere
De meeste mensen ergeren zich aan lijstjes die niet met hun eigen mening stroken.

brother paul
15 februari 2015, 22:20
De meeste mensen ergeren zich aan lijstjes die niet met hun eigen mening stroken.

Nee hoor ik erger mij dood aan al zo'n lijstjes van top vakantie landen of top steden etc

Alles herleid tot een eendimensionale wereld.. De wereld is complexer, op zijn minst moe je drie Assen hebben

Distel
15 februari 2015, 22:49
Volgens mij rijden de meeste mensen zo snel als toegaten.

Niet de mensen waar ik dagelijks achter terechtkom. Verre van zelfs.

Peche
16 februari 2015, 08:54
1. Aan de Kennedytunnel richting Breda.
2. Dat ze daar aan die flitspaal afremmen, naar trager dan mag.
3. Voetgangers en fietsers die denken dat ze voorrang hebben.

Peche
16 februari 2015, 08:56
Niet de mensen waar ik dagelijks achter terechtkom. Verre van zelfs.

Wij hebben een paar zware voeten, maar algemeen vind ik ons een slak.
Ge komt teveel kadeeën tegen die vlotter kunnen of een hele linkerstrook vertragen.
Te regelmatig middenrijstrokers die ff naar rechts kunnen maar gewoon hun hele weg in het midden afleggen....

Ik rijd liever in Duitsland of Nederland hoor. België en Frankrijk sucken ass dat het gene naam heeft.

Bobke
16 februari 2015, 10:20
Niet de mensen waar ik dagelijks achter terechtkom. Verre van zelfs.

Ik heb het natuurlijk over autowegen, niet over een boereweggetje.
Daar moet ge natuurlijk niet op het rechtse vak bljven rijden.
Waar ik het meest hinder van heb is vrachtwagens die zo nodig juist voor mijn neus beginnen inhalen terwijl het baanvak links van mij bezet is.

Distel
16 februari 2015, 10:58
Ik heb het natuurlijk over autowegen, niet over een boereweggetje.
Daar moet ge natuurlijk niet op het rechtse vak bljven rijden.
Waar ik het meest hinder van heb is vrachtwagens die zo nodig juist voor mijn neus beginnen inhalen terwijl het baanvak links van mij bezet is.

Ook op autowegen heb je er genoeg: mensen die 110 op het linkse vak rijden, mensen die aan een inhaalmaneuver beginnen en dan plots schuin achter de andere wagen blijven hangen (mogelijk omdat die lichtjes versnelde), mensen die verstrooid zijn en niet doorhebben dat ze naar rechts kunnen en moeten, ...

Dagelijks kom ik ze tegen. En het zijn opvallend genoeg meestal de "tragere" mensen die de rest van de regels negeren: 50 in een zone 70, dat wel, maar de pinkers gebruiken of eens in de achteruitkijkspiegel kijken, dat is dan weer tè veilig ofzo?

Peche
18 februari 2015, 09:36
Ik heb het natuurlijk over autowegen, niet over een boereweggetje.
Daar moet ge natuurlijk niet op het rechtse vak bljven rijden.
Waar ik het meest hinder van heb is vrachtwagens die zo nodig juist voor mijn neus beginnen inhalen terwijl het baanvak links van mij bezet is.

Dan moet je eens de A16 - E19 doen.
Dat is voor een lang stuk autostrade met maar 2 rijstroken.
Als daar een camion in haalt en het is een slinger die hij gaat inhalen, zie je de rij achter je zo groeien.

Ze zouden daar echt een inhaalverbod voor camions moeten invoeren.
ik begrijp dat die mensen aan het werk zijn, maar dat stukje kunnen ze wel ff hoffelijk rechts blijven me dunkt.

Ik heb er mijn stuur al regelmatig bijna uitgetrokken op dat stuk en leer uit de bekleding liggen scheuren met mijn tanden, ....

Anna List
18 februari 2015, 09:48
1 bmw
2 landrover
3 audi

Anna List
18 februari 2015, 09:52
1) fietsers die denken dat ze god zijn omdat ze een helm dragen in combinatie met debiel fluo-jasje. Eens die combinatie, voelen zij zich king of the road. Alles is dan toegestaan.
2) richtingaanwijzers die niet worden gebruikt, vooral dan bij het verlaten van een rond punt.
3) idioten die maar blijven hangen op de midden rijkstrook.

1. Aan de Kennedytunnel richting Breda.
2. Dat ze daar aan die flitspaal afremmen, naar trager dan mag.
3. Voetgangers en fietsers die denken dat ze voorrang hebben.



1 automobilisten die de voorrangsregels niet kennen
2 automobilisten die denken dat wie rechtdoor rijd voorrang heeft
3 automobilisten die denken dat wie t meest weegt voorrang heeft
4 automobilisten die denken dat voorrang van rechts niet geldt voor fietsers (en ondanks hesje, helm en volledige feestverlichting doen alsof ze die fietser met voorrang van rechts niet zien en alsnog voorrang trachten af te dwingen via het recht van de sterkste)

fox
18 februari 2015, 13:06
Ik vind de voorrang van rechtsregel irritant.

Anna List
18 februari 2015, 13:57
Ik vind de voorrang van rechtsregel irritant.

altijd ? of alleen als je van links komt ?

Micele
18 februari 2015, 15:00
Ik vind de voorrang van rechtsregel irritant.

Wie niet ?

Gemeenten schaffen steeds vaker ‘verwarrende’ voorrang van rechts af

Verschillende gemeenten schrappen de voorrang van rechts op hun drukste wegen. Ze zetten borden in de plaats die duidelijk maken wie voorrang heeft.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150129_01499820/gemeenten-schaffen-steeds-vaker-verwarrende-voorrang-van-rechts-af

Aurora_Borealis
18 februari 2015, 20:03
Wie niet ?

Duidelijkheid en VVR ? Tjah... Hoeveel kunnen onderstaande situatie correct interpreteren ?

97224

(En dat voor de 'drukste' fiets-as in Gent....)

Blue Sky
19 februari 2015, 09:22
Duidelijkheid en VVR ? Tjah... Hoeveel kunnen onderstaande situatie correct interpreteren ?

97224

(En dat voor de 'drukste' fiets-as in Gent....)

Duidelijkheid en VVR ? Tjah... Hoeveel kunnen onderstaande situatie correct interpreteren ?

97224

(En dat voor de 'drukste' fiets-as in Gent....)

Normaalgezien doorlopend fietspad, dus degene die erop rijdt heeft steeds voorrang of hij nu van links of van rechts komt.

Er staat echter een bord met voorrang van rechts naast het fietspad.

Dus moet er een prioriteitsregel van toepassing zijn. Ik neem dus aan dat het bord bepaalt dat er voorrang van rechts geldt.

Is inderdaad een dubbelzinnige situatie. Wellicht gedaan omdat 50% van de automobilisten niet weten dat fietsers voorrang hebben op doorlopende fietspaden. Maar dan kan men beter het fietspad niet doorlopend maken.

reservespeler
19 februari 2015, 10:11
Ik vind de voorrang van rechtsregel irritant.

Is ook zo.

fox
19 februari 2015, 10:25
altijd ? of alleen als je van links komt ?

Ik vind die altijd irritant. Ik ga hem ook niet altijd nemen hoor, want er moet maar 1 iemand langskomen die de weg niet goed kent en niet goed oplet en je kan prijs hebben. Zeker als je vanuit een kleine zijstraatje komt op een veel grotere weg die om 1 of andere bizarre reden niet als voorrangsweg staat aangeduid.

Die voorrangsregel is te begrijpen als er 2 boerewegeltjes elkaar kruisen. Maar vaak zie je nu nog voorrang van rechts op plaatsen waar er duidelijk een kleinere weg op een grotere uitkomt. Schilder daar toch gewoon haaientanden.

Micele
19 februari 2015, 12:08
Normaalgezien doorlopend fietspad, dus degene die erop rijdt heeft steeds voorrang of hij nu van links of van rechts komt.
Dat is idd de "normale" verkeersregel 12.4bis ALS het fietspad aanliggend is aan een VOORRANGSWEG (dus hier al niet):
12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/171-art12
Maar hij heeft niet steeds voorrang omdat in dit (foto) geval :
Er staat echter een bord met voorrang van rechts naast het fietspad.
Aha, daar stopt al de "normaalgeziene" verkeersregel 12.4 bis, en ook zonder bord is art 12.4bis maar regel tegen vvr-regel....

Dus moet er een prioriteitsregel van toepassing zijn. Ik neem dus aan dat het bord bepaalt dat er voorrang van rechts geldt.
Gij neemt dat aan (ben je dan niet zeker ?), maar weten al die fietspadgebruikers dat wel ZEKER dat een # verkeersbord B17 = verkeersteken # dat duidelijk de voorrang bepaald STEEDS prioritair is op een verkeersregel ? . Weten (ook) de fietsers en de andere weggebruikers die van rechts komen -vanuit de brug dus op de rijbaan - dat ze "toch voorrang hebben" op de fietsers die op het doorlopend fietspad van links komen aanrijden ?
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/250-art67
Artikel 67. Verkeersborden betreffende de voorrang

http://www.wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/B/B17.png
B17. Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.

Hoeveel % van de bvb fietsers weten dat niet ? Waarom creëert de weg(wan)beheerder ook daar een onveilige-onduidelijke situatie ?
Want ook op VVR-kruispunten zonder B17 is het nog altijd regel 12.4bis-tegen-regel 12.3.1 en natuurlijk paraplu-alibi-regel 12.2 voor alle kp-oprijders :roll::
12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.

2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.

Is inderdaad een dubbelzinnige situatie.
Tja Artikel 6 is nochtans duidelijk:

Artikel 6. Waarde van de bevelen van de bevoegde personen, van de verkeerstekens en van de verkeersregels

6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.

6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

Deze bepaling geldt noch voor het oranjegeel knipperlicht, noch voor de lichten boven de rijstroken, noch voor de voorrangsborden B22 en B23.
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/105-art6

Wellicht gedaan omdat 50% van de automobilisten niet weten...
Neen gedaan uit wanbeheer of omdat de kwetsbare weggebruikers zoals fietsers -ook kinderen- de wegcode zelden kennen en dan af en toe is geramd kunnen worden als ze geen voorrang van rechts verlenen aan dubbel voorzichtige weggebruikers.... :roll:

Volwassen fietsers kennen ook zelden zulke wegcoderegels. Ik schat 80 % van de fietsers, dan valt jouw-nattevinger-50 % nog best mee, niet ? :-)

dat fietsers voorrang hebben op doorlopende fietspaden.
Maar dat hebben ze niet altijd want als ze van links komen in dit geval -en vele andere gevallen van voorrang van rechts-, dus hoor jij ook bij die 80% ? Ook moest er geen verkeersteken B17 staan was het nog altijd regel tegen regel, want de voorrang van rechts is (slechts) de verkeersregel Art. 12.3.1 met uitzonderingskes...
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/171-art12

Maar dan kan men beter het fietspad niet doorlopend maken.
Idd het fietspad ALTIJD laten stoppen vóór het VVR kruispunt (ook zonder B17-bord) zoals het niet-officiële vademecum het al enkele jaren aanbeveelt... hier page 44 - 4.5.1.2:
4.5.1.2
Kruising zonder verkeerslichten met voorrang van rechts

Randvoorwaarden

− Beide kruisende wegen zijn ongeveer gelijkwaardig voor alle verkeer.
− Veelal gaat het om kruisingen in een verblijfsgebied (maximum 50km/u).

Ontwerpaanbevelingen
− Voorrang van rechts, ook voor fietsers.
− Verkeersmenging op het kruispunt zelf.
− Bij aanwezigheid van fietspaden of -stroken op de toevoerstraten: de fietspadmarkering stopt voor het kruispunt (mits veilige overgang naar menging).
− Zo nodig: attentieverhoging en snelheidsremming (v.b. een plateau accentueert de gelijkwaardigheid der toevoerstraten).
− Wanneer een fietspad op één van beide assen onderdeel is van een belangrijke fietsverbinding, kan het nodig zijn dat dit fietspad continuïteit krijgt op het kruispunt. Dit kan enkel wanneer deze as voorrang krijgt op de andere. Wat geldt voor de fietser geldt ook voor de andere weggebruikers (zie 4.5.1.1).

VADEMECUM FIETSVOORZIENINGEN 44
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vademecum/hfdst41.pdf

Maar aangezien dat vademecuum geen wet (KB of MB**) is, kan de weg(wan)beheerder blijkbaar maar lustig voortdoen.
Dus weggebruikers zullen steeds VVR kruispunten tegenkomen (met of zonder B17) waar de fietspaden doorgetrokken zijn of soms niet doorgetrokken zijn, of absurdistan Belziek.

** Hier moet de wegbeheerder zich aan houden betreft doorlopende fietspaden:
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/873-hs3art16

11 OKTOBER 1976. - Ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
[B.S. 14.10.1976]

Hoofdstuk III. Wegmarkeringen

Artikel 16. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

http://www.wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/markeringen/mark08.jpg

1° Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden moeten aangebracht worden op de kruispunten wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B9 of B15 en een fietspad na het kruispunt verder loopt.

B9 B15

Zij mogen onder dezelfde voorwaarden worden aangebracht wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B1, B5 of B17.

B1 B5 B17

2° De onderbroken streep bestaat uit trekken van ongeveer 0,15 m breedte en van ongeveer 1,25 m lengte, met tussenafstanden van ongeveer 1,25 m.

Anna List
19 februari 2015, 12:49
Normaalgezien doorlopend fietspad, dus degene die erop rijdt heeft steeds voorrang of hij nu van links of van rechts komt.

Er staat echter een bord met voorrang van rechts naast het fietspad.

Dus moet er een prioriteitsregel van toepassing zijn. Ik neem dus aan dat het bord bepaalt dat er voorrang van rechts geldt.

Is inderdaad een dubbelzinnige situatie. Wellicht gedaan omdat 50% van de automobilisten niet weten dat fietsers voorrang hebben op doorlopende fietspaden. Maar dan kan men beter het fietspad niet doorlopend maken.

haaientanden links en rechts van het fietspad

Micele
19 februari 2015, 14:23
haaientanden links en rechts van het fietspad
Mag niet op een kruispunt waar voorrang van rechts geldt.

In de regel enkel bij het naderen van een verkeersbord B1 : Voorrang verlenen -
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/261-art76
76.2. Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, duidt de plaats aan waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1.

Ook voor het fietspad met een B1:
http://www.pz-vlaamseardennen.be/uploads/beeldbank/0634838bc7cf895a3e5065aad1f0e301.jpg
http://www.pz-vlaamseardennen.be/verkeer_en_mobiliteit/zwakke_weggebruikers/met_de_fiets/wegmarkeringen_voor_fietsers/fietspad

Blue Sky
19 februari 2015, 20:17
dan valt jouw-nattevinger-50 % nog best mee, niet ? :-)


Don't you doubt my statements;

http://www.standaard.be/cnt/b18870129070904

Micele
19 februari 2015, 21:58
Don't you doubt my statements;

http://www.standaard.be/cnt/b18870129070904

Maar 40 % kent ze onvoldoende:
(Belga) Vier op de tien automobilisten kennen de verkeersregels rond voorrang onvoldoende.

De BIVV kent blijkbaar de voorrangsregels zelf niet lees ik uit de tekst.

Een op de twee chauffeurs kent de voorrangsregels waarbij een fietser betrokken is niet goed. De grootste pijnpunten zijn de voorrang van rechts met een fietser op een fietspad, de voorrang van een fietser op een fietsoversteekplaats, voorrang van rechts met een fietser op de fietssuggestiestrook en voorrang van een fietser op een doorlopend fietspad. Ook de voorrangsregeling van de tram is slecht gekend. Een en ander blijkt uit een test van de VAB en het BIVV bij honderd automobilisten. "Als we de testgroep met de maatstaf van het officiële rijexamen zouden beoordelen, dan zouden slechts zes op de tien automobilistengeslaagd zijn", luidt het. De VAB en het BIVV lanceren de test dinsdag voor het grote publiek. Bedoeling is dat bestuurders hun kennis van de voorrangsregels testen en bijschaven waar nodig. De test staat vanaf dinsdag online op www.vab.be/voorrangstest. (SVR)

Honderd automobilisten ? :lol:
En nu de test op honderd fietsers ! LOL.
Neem het vb aan politie Leuven: 306 fietsers
http://www.lokalepolitie.be/5388/nieuws/1881-verkeersregels-onvoldoende-gekend-bij-fietsers

Verkeersregels onvoldoende gekend bij fietsers
Do 12/09/2013 - 7:25

Deze week controleerde de Leuvense politie 306 fietsers. De fietsers werden aangesproken op hun rijgedrag en op de technische eisen van hun fiets. Uit deze preventieve acties bleek dat veel fietsers de verkeersregels onvoldoende kennen. De meest voorkomende inbreuken zijn o.a. rijden op de stoep, door het rode licht rijden en fietsen in de verboden richting. Alle fietsers kregen de brochure "Met de fiets veilig door Leuven" mee. Vanaf vrijdag 20 september starten de repressieve acties en worden boetes uitgedeeld. Dit alles om het aantal verkeersongevallen met fietsers te doen dalen.

Nog te vaak zijn zwakke weggebruikers, waaronder ook fietsers, slachtoffer van verkeersongevallen met gewonden. Een aantal eenvoudige tips kunnen het risico op een ongeval sterk verminderen.





Ik neem dus aan dat het bord bepaalt dat er voorrang van rechts geldt.
Dus je weet het nog altijd niet zeker ? LOL.

Anna List
20 februari 2015, 07:55
Mag niet op een kruispunt waar voorrang van rechts geldt.

In de regel enkel bij het naderen van een verkeersbord B1 : Voorrang verlenen -


Ook voor het fietspad met een B1:
http://www.pz-vlaamseardennen.be/uploads/beeldbank/0634838bc7cf895a3e5065aad1f0e301.jpg
http://www.pz-vlaamseardennen.be/verkeer_en_mobiliteit/zwakke_weggebruikers/met_de_fiets/wegmarkeringen_voor_fietsers/fietspad

ik bedoelde links en rechts langsheen het fietspad ;-)

Anna List
20 februari 2015, 07:57
Maar 40 % kent ze onvoldoende:


De BIVV kent blijkbaar de voorrangsregels zelf niet lees ik uit de tekst.



Honderd automobilisten ? :lol:
En nu de test op honderd fietsers ! LOL.
Neem het vb aan politie Leuven: 306 fietsers





Dus je weet het nog altijd niet zeker ? LOL.

zal allemaal wel kloppen, alleen over dat 'fietsen op de stoep' ... er is m.i. toch geen enkele fietser die op de stoep fietst ... tenzij de staat vh fietspad te slecht is en/of het gewoon levensgevaarlijk fietsen is op de rijweg, niet ?

brother paul
20 februari 2015, 09:58
1 bmw
2 landrover
3 audi

bedankt anneke,
mijn vrouw rijdt bmw, en ik rij landrover... ik ben nochthans al jaren verliefd op uw avator, dus ik zal het u vergeven

Anna List
20 februari 2015, 10:37
bedankt anneke,
mijn vrouw rijdt bmw, en ik rij landrover... ik ben nochthans al jaren verliefd op uw avator, dus ik zal het u vergeven

ik heb die niet uitgevonden hé

was top 3 van meest agressieve chauffeurs, dacht in Engeland een tijd geleden :-)

'die van ons' met audi :-)

Micele
20 februari 2015, 15:36
ik bedoelde links en rechts langsheen het fietspad ;-)
Aan de 2 kanten ? Grapje zeker ? ;-)

Maar ook dat mag überhaupt niet op een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.

Enkel waar het doorgetrokken fietspad langs een -absolute- voorrangsweg ligt, daar mogen dan slechts aan ene kant die haaietanden staan, aan die kant van de dwarsweg, voor de neus van diegene die voorrang moet verlenen aan het verkeer op het fietspad en rijbaan.
Ik toon je een foto met enkele haaientanden aan die ene kant vh fietspad:http://www.2jou.be/wp-content/uploads/2014/03/DL2wegmarkering.jpg
gele ruit B9 = Voorrangsweg:
blauw bord D9 = combinatie fietspad|voetpad

Another Jack
20 februari 2015, 15:41
1 Micele zijn ellenlange en onleesbare verkeersanalyses.
2 Mensen die systematisch 20 km/u trager rijden dan toegelaten.
3 Mensen die verrast reageren wannneer je je voorrang van rechts opeist.

fred vanhove
20 februari 2015, 17:36
1 bmw
2 landrover
3 audi

1 Wiesmann
2 PGO
3 Abarth
4 Infiniti
5 Caterham
6 Ariel

Ik erger mij alleen aan auto's voor echte mannen en helemaal niet aan die janetten bakjes.:-o

werkman
20 februari 2015, 22:33
Er zit hier weer niemand op deze topic die zich ergert aan zichzelf zeker?:lol: