De schoofzak
27 februari 2015, 12:05
De chauffeurs van de Lijn zijn professionelen.
Zij rijden rond met mensen, in straten waar veel mensen komen enz. bla bla ...
dan moet gij niet gsm'men achter het stuur,
dan moet gij geen alcohol hebben in uw bloed,
met zo'n grote bus moet gij niet rapper dan 30 in schoolomgeving, 50 in agglo enz. gaan rijden.
Ok dat De Lijn (zoals in het artikel staat) begripvol reageert bij een eerste overtreding. Missen is menselijk.
Maar tegelijk: trop is teveel en teveel is trop.
Ik vind alleszins dat de verkeersveiligheid hiermee geschaad wordt.
Dat is vanwege die vakbond een verkeerd begrepen solidariteit.
Vakbonden bij De Lijn betalen boetes van chauffeurs terug
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150226_01550948
Het gebeurt geregeld dat de vakbonden bij De Lijn chauffeurs een deel tot het volledige bedrag van een boete terugbetalen. Dat is donderdag duidelijk geworden in het Vlaams Parlement. ‘Mijn mond viel open’, zei N-VA-parlementslid Annick De Ridder toen ze de praktijk ontdekte.
‘Binnen bepaalde entiteiten en binnen bepaalde vakbonden bestaat de praktijk om een deel tot het volledige bedrag van een boete terug te betalen aan de chauffeurs’, zo klaagde De Ridder donderdag aan in het Vlaams Parlement. ‘Uiteraard viel mijn mond open. Dit ondermijnt het doel van het systeem, waarbij De Lijn niet erg streng optreedt bij een eerste overtreding, maar dat wel opvoert bij een tweede, derde, vierde of vijfde.’
Bevoegd minister en haar partijgenoot Ben Weyts ontving naar eigen zeggen gelijkaardige berichten, en reageert even verbolgen. ‘Ze gaan met dit beleid in tegen het responsabiliseringsmechanisme van De Lijn. Bovendien gaat dit ook nogal sterk in tegen onze uitgangspunten rond verkeersveiligheid en respect voor de wegcode’, klonk het.
‘Dit passeert niet bij de Vlaming’
Bij De Lijn is momenteel een overleg aan de gang over een uniform systeem, over alle entiteiten heen, voor de doorrekening van boetes aan de chauffeurs. Zo wordt momenteel bijvoorbeeld in Vlaams-Brabant of Oost-Vlaanderen het gsm-gebruik achter het stuur zwaarder bestraft. Het eerste voorstel daarrond is afgewezen door het personeel.
Voor De Ridder is het alvast duidelijk. ‘Dit passeert niet bij de Vlaming, en ik hoop dat de vakbond dit gauw gaat beseffen.’ Ze stelt dan ook voor om de terugbetaling door de vakbonden op te nemen in het overleg binnen de ondernemingsraad.
Bij De Lijn wordt gemiddeld één overtreding per 100.000 gereden kilometers begaan.
Zij rijden rond met mensen, in straten waar veel mensen komen enz. bla bla ...
dan moet gij niet gsm'men achter het stuur,
dan moet gij geen alcohol hebben in uw bloed,
met zo'n grote bus moet gij niet rapper dan 30 in schoolomgeving, 50 in agglo enz. gaan rijden.
Ok dat De Lijn (zoals in het artikel staat) begripvol reageert bij een eerste overtreding. Missen is menselijk.
Maar tegelijk: trop is teveel en teveel is trop.
Ik vind alleszins dat de verkeersveiligheid hiermee geschaad wordt.
Dat is vanwege die vakbond een verkeerd begrepen solidariteit.
Vakbonden bij De Lijn betalen boetes van chauffeurs terug
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150226_01550948
Het gebeurt geregeld dat de vakbonden bij De Lijn chauffeurs een deel tot het volledige bedrag van een boete terugbetalen. Dat is donderdag duidelijk geworden in het Vlaams Parlement. ‘Mijn mond viel open’, zei N-VA-parlementslid Annick De Ridder toen ze de praktijk ontdekte.
‘Binnen bepaalde entiteiten en binnen bepaalde vakbonden bestaat de praktijk om een deel tot het volledige bedrag van een boete terug te betalen aan de chauffeurs’, zo klaagde De Ridder donderdag aan in het Vlaams Parlement. ‘Uiteraard viel mijn mond open. Dit ondermijnt het doel van het systeem, waarbij De Lijn niet erg streng optreedt bij een eerste overtreding, maar dat wel opvoert bij een tweede, derde, vierde of vijfde.’
Bevoegd minister en haar partijgenoot Ben Weyts ontving naar eigen zeggen gelijkaardige berichten, en reageert even verbolgen. ‘Ze gaan met dit beleid in tegen het responsabiliseringsmechanisme van De Lijn. Bovendien gaat dit ook nogal sterk in tegen onze uitgangspunten rond verkeersveiligheid en respect voor de wegcode’, klonk het.
‘Dit passeert niet bij de Vlaming’
Bij De Lijn is momenteel een overleg aan de gang over een uniform systeem, over alle entiteiten heen, voor de doorrekening van boetes aan de chauffeurs. Zo wordt momenteel bijvoorbeeld in Vlaams-Brabant of Oost-Vlaanderen het gsm-gebruik achter het stuur zwaarder bestraft. Het eerste voorstel daarrond is afgewezen door het personeel.
Voor De Ridder is het alvast duidelijk. ‘Dit passeert niet bij de Vlaming, en ik hoop dat de vakbond dit gauw gaat beseffen.’ Ze stelt dan ook voor om de terugbetaling door de vakbonden op te nemen in het overleg binnen de ondernemingsraad.
Bij De Lijn wordt gemiddeld één overtreding per 100.000 gereden kilometers begaan.