PDA

View Full Version : Helft van de kinderen bang in het verkeer


Blue Sky
13 maart 2015, 12:30
De helft van de kinderen (46%) geeft aan dat ze bang tot heel bang zijn om gewond te geraken in het verkeer. Kinderen hebben vooral problemen met de drukte (77%) en snelheid van het verkeer (82%).

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2245440/2015/03/09/Helft-van-kinderen-bang-in-het-verkeer.dhtml

fox
13 maart 2015, 13:16
Is er ook een aanzet tot discussie? Hebt u voorstellen om dat gevoel bij de kinderen weg te nemen? Is dat gevoel problematisch, of is dat een goede zaak om hen later tot voorzittig rijgedrag aan te zetten? Kortom, waar wenst u het nu eigenlijk over te hebben?

AsGardSGO
26 maart 2015, 06:52
Is er ook een aanzet tot discussie? Hebt u voorstellen om dat gevoel bij de kinderen weg te nemen? Is dat gevoel problematisch, of is dat een goede zaak om hen later tot voorzittig rijgedrag aan te zetten? Kortom, waar wenst u het nu eigenlijk over te hebben?

Misschien dat hij gewoon iets probeert aan te tonen...
En gelijk heeft ie: kinderen kunnen elke minuut omvergereden worden op hun tochtje tussen naar/van school en thuis of andere verplaatsingen door automobilisten -vaak zelf papa's en mama's- die de verkeersregels maar betutteling vinden en denken te mogen doen en laten zoals ze willen (zo snel ze willen en kunnen of negeren van veiligheid en regels als het uitkomt).

Daarbij nog eens dat kinderen veel te weinig verkeerstraining krijgen, laat staan opgevoed worden met de nodige moraal en discipline. Want we vergeten constant dat een kind niet enkel door ouders en andere peers opgevoed wordt en dat de maatschappij rond hun zich ook vertaald in het aannemen van bepaalde handelingen.
Wat verwacht je in een verkeersagressieve omgeving dat de kinderen oppikken en later ook gaan doen, juist.

Blue Sky
26 maart 2015, 08:52
Misschien dat hij gewoon iets probeert aan te tonen...
En gelijk heeft ie: kinderen kunnen elke minuut omvergereden worden op hun tochtje tussen naar/van school en thuis of andere verplaatsingen door automobilisten -vaak zelf papa's en mama's- die de verkeersregels maar betutteling vinden en denken te mogen doen en laten zoals ze willen (zo snel ze willen en kunnen of negeren van veiligheid en regels als het uitkomt).

Daarbij nog eens dat kinderen veel te weinig verkeerstraining krijgen, laat staan opgevoed worden met de nodige moraal en discipline. Want we vergeten constant dat een kind niet enkel door ouders en andere peers opgevoed wordt en dat de maatschappij rond hun zich ook vertaald in het aannemen van bepaalde handelingen.
Wat verwacht je in een verkeersagressieve omgeving dat de kinderen oppikken en later ook gaan doen, juist.

Zoiets ja. Daarbij ook indachtig dat kinderen hun hersenen nog niet zo ontwikkeld zijn dat ze snelheden en bepaalde gevaren goed kunnen inschatten. Of oudere mensen die minder goed zien en minder goede reflexen hebben. Vandaar de noodzaak om defensief te rijden en mogelijke gevaren te anticiperen.

Micele
26 maart 2015, 10:19
Zoiets ja. Daarbij ook indachtig dat kinderen hun hersenen nog niet zo ontwikkeld zijn dat ze snelheden en bepaalde gevaren goed kunnen inschatten. Of oudere mensen die minder goed zien en minder goede reflexen hebben. Vandaar de noodzaak om defensief te rijden en mogelijke gevaren te anticiperen.
De bus, tram en treinen rijden toch "defensief" door de bebouwde kom ? :-)

Dus "die kinderen en die oudere mensen" kan men dus zeker niet met de fiets laten rijden, want als ze volgens jou als zeer trage wendige voetganger al de tijd hebben hun hoofd te draaien enz... dus volgens jou het verkeer helemaal niet aankunnen wat moet dat niet zijn als 20 kmh-fietser op zo smalle bandjes ? :roll:

Ik vraag me nog steeds af hoe de 60-plussers onder ons dat verkeer van toen overleefd hebben als kind. Je weet wel in die tijd dat de wegcode nog niet bestond (vóór 1968) en er zelfs in de bebouwde kom geen snelheidsbeperkingen bestonden.

Ik herinner me nog de tijd - 1964 - dat in Ford Genk de eerste Taunus 12M van de band rolde, de mijngemeente werd even later overspoeld door autoverkeer, en pas ergens in 1968 kwam de eerste snelheidsbeperking eraan, namelijk de 60 kmh in de bebouwde kom, erbuiten mocht men zo snel men veilig kon.

DewareJakob
26 maart 2015, 10:35
Ik vraag me nog steeds af hoe de 60-plussers onder ons dat verkeer van toen overleefd hebben als kind. Je weet wel in die tijd dat de wegcode nog niet bestond (vóór 1968) en er zelfs in de bebouwde kom geen snelheidsbeperkingen bestonden.

En de alcoholintoxicatiegrens 1,5 pro mille was...

Blue Sky
26 maart 2015, 10:38
Ik vraag me nog steeds af hoe de 60-plussers onder ons dat verkeer van toen overleefd hebben als kind. Je weet wel in die tijd dat de wegcode nog niet bestond (vóór 1968) en er zelfs in de bebouwde kom geen snelheidsbeperkingen bestonden.

Totaal voertuigenpark:

1940: 201.245
1950: 558.097

2014: 7.076.238

Kortom van 1940 naar 2014 gaat het om een factor van 35.

freespirit
26 maart 2015, 11:01
De bus, tram en treinen rijden toch "defensief" door de bebouwde kom ? :-)

Dus "die kinderen en die oudere mensen" kan men dus zeker niet met de fiets laten rijden, want als ze volgens jou als zeer trage wendige voetganger al de tijd hebben hun hoofd te draaien enz... dus volgens jou het verkeer helemaal niet aankunnen wat moet dat niet zijn als 20 kmh-fietser op zo smalle bandjes ? :roll:

Ik vraag me nog steeds af hoe de 60-plussers onder ons dat verkeer van toen overleefd hebben als kind. Je weet wel in die tijd dat de wegcode nog niet bestond (vóór 1968) en er zelfs in de bebouwde kom geen snelheidsbeperkingen bestonden.

Ik herinner me nog de tijd - 1964 - dat in Ford Genk de eerste Taunus 12M van de band rolde, de mijngemeente werd even later overspoeld door autoverkeer, en pas ergens in 1968 kwam de eerste snelheidsbeperking eraan, namelijk de 60 kmh in de bebouwde kom, erbuiten mocht men zo snel men veilig kon.

In de jaren zestig vielen er nog wel ettelijke malen meer verkeersslachtoffers dan nu het geval is, zeker indien men rekening houdt met het aantal voertuigen op de baan en het aantal voertuigkilometers daarmee afgelegd werden. Er vallen nu in absolute cijfers minder verkeersdoden op onze wegen dan in 1947 en toen reden er - als ik me niet vergis - slechts 500.000 voertuigen rond, nu iets van een 7.000.000 ? Je zal het exacte cijfermateriaal wel kunnen opdisselen.

Qua verkeersveiligheid hebben onze jongere generaties (reken me daar uiteraard ook bij) dus geen lessen te trekken van de 'oudjes', waarvan er velen nog geen graten zien in stomdronken achter het stuur kruipen. Slechts medio de jaren zestig kwam er in België alcoholcontrole en een max. promillage, dat was toen inderdaad 1.5 ! Aanleiding om toch iets in te voeren was een zwaar ongeval in de buurt van Asse, waarbij een stomdronken chauffeur een hele schoolklas van de stoep heeft gemaaid en er ettelijke kinderen het leven lieten. Het is eigenlijk triestig om te stellen dat de publieke opinie pas rijp is voor verandering als er iets tragisch gebeurd is.

freespirit
26 maart 2015, 11:07
Het is eigenlijk triestig vast te stellen dat het in feite de ouders van die 'bange kinderen' zijn die zulk angstgedrag veroorzaken. De meeste zotten die rondrijden en alle verkeersregels aan hun laars lappen zijn vaak ouders wiens kinderen zich vaak ook als zwakke weggebruiker in het verkeer moeten begeven. Onverantwoorde ouders dus, behalve in de eigen straat of buurt, daar zijn ze plots wel voor een zone 30, woonerf en verkeersdrempel, want dat is in hun achtertuin. Maar op een ander sjezen ze er duchtig op los, niets aantrekkend van het feit dat daar ook iemands kinderen rondlopen / rondfietsen.

Micele
26 maart 2015, 11:30
Totaal voertuigenpark:
1940: 201.245
1950: 558.097
2014: 7.076.238
Kortom van 1940 naar 2014 gaat het om een factor van 35.
Kortom serieus kort door de bocht, ik schreef omstreeks 1968 niet tijdens de oorlog....

Euhm ik schreef dus 1968, bvb in 1964 liepen er in Genk al bvb al 600 auto´s per dag van de band, ik reed toen met de fiets naar school op 4 km afstand, en had geen enkel fietspad onderweg. De E314 in midden-Limburg lag er toen ook nog niet, zoals enkele andere expresswegen zoals de N75.

Even nog eens serieus rekenen, bvb 1970 voertuigenpark:
Grootte van het voertuigenpark (historische reeks 1930-2013)
Op 1 augustus van het jaar 1970 : 2.435.368 (onze huidige wegcode dateert van 1975)
2013 : 6.993.767
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/voertuigpark/

wegenlengte 1970 versus heden, fietswegen(fietsroutenetwerk bestond niet), fietspaden, fietsoversteek, verkeerslichten, veilige fietsoverteekplaatsen aan de verkeerslichten, idem voor voetgangers, voetpaden, veilige voergangersoversteekplaatsen enz... ?
http://www.mobilit.belgium.be/nl/binaries/evolutie_tcm466-216457.pdf
jaar: snelweg gewestweg provincieweg gemeenteweg
1966: 310.0 ... 10148 ....1241 ... 81246 >>> totaal : 92.945 km

1971: 488.0 ... 10357 .... 1264 .... 82109 >> totaal : 94.218 km

2010: 1763.3 ... 13229 ... 1349 .... 138869 >> totaal : 155.210 km
2015: ?
1970-1971: 2.435.368 / 94.218 = 25848 voertuigen per 1000 km weglengte =/= capaciteit*
~ heden: 6.993.767 / 155.210 = 45060 voertuigen per 1000 km weglengte =/= capaciteit*
verschil factor 1,74 of slechts 74 % meer.
Als men daarmee rekening houdt dat er toen ca. 4 x minder snelweglengte* lag, en de snelweg ca. 40-45 % van het totaal verkeer "op zich neemt" in voertuigkilometers, is het niet verkeerd te zeggen dat op de gevaarlijke gewone wegen incl. bebouwde kom het verkeer in de prille 1970´s amper 1/3 minder was als nu, in elk geval lagen de gereden snelheden veel hoger, vele zullen zich nog de betonnen drievakswegen herinneren (zelfs door de bebouwde kom) wie het eerst inhaalde...

verder:
- Spoorwegen en overwegen alleszins veel meer als heden, en de meeste zonder slagbomen, zie ook spoorwegenkaart, in Genk lagen bvb de stations Waterschei, Winterslag en Zwartberg van de grote mijncités.

- Promillegrens was idd 1,5 promille.

Van het woord defensief rijden was geen sprake toen zei men tegen de kinderen en sowieso alle weggebruikers dat ze heel voorzichtig moesten zijn langs de baan en zeker bij het oversteken, de bestuurders van voertuigen moesten ook voorzichtig rijden, en dat geldt nu nog.
"pas op, niet onder de auto lopen" zei men toen...

Defensief is een politiek correcte term uit het voetbal of van het leger, van de groenen of de socialisten ? :-)

Micele
26 maart 2015, 12:32
In de jaren zestig vielen er nog wel ettelijke malen meer verkeersslachtoffers dan nu het geval is, zeker indien men rekening houdt met het aantal voertuigen op de baan en het aantal voertuigkilometers daarmee afgelegd werden. Er vallen nu in absolute cijfers minder verkeersdoden op onze wegen dan in 1947 en toen reden er - als ik me niet vergis - slechts 500.000 voertuigen rond, nu iets van een 7.000.000 ? Je zal het exacte cijfermateriaal wel kunnen opdisselen.
Wel meer verkeerslachtoffers - omwille van de passief zeer onveilige voertuigen - maar daarvoor niet meer ongevallen relatief gezien. Ook de evolutie van de snelle hulpdiensten en medische evolutie niet uit het oog verliezen, men telt ook de dodelijke gewonden na 30 dagen, vroeger maakten die zowat 25-30 % van het totaal uit, nu pakweg 10 %...

Men telt ook enkel maar de letselongevallen niet die met enkel materiele schade, die vind je enkel bij de verzekeringen of best bij Assuralia neuzen.

Qua verkeersdodencijfers neem je best vanaf 1965*, waar BE een van de veiligste landen van Europa was per voertuigkm met UK, nu het slechtste van "West_europa"... en dit met nu het langzaamste verkeer... maar dat wist je al. In 1965 had BE wslk het snelste verkeer in West_europa...

* http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-236_nl.htm

...verder zie mijn post hierboven.
1947 ? van serieuze verkeerslanden zoals D en UK weet ik dat ze naoorlogse (zelfs vooroorlogse) verkeersdodencijfers hebben, BE heeft die wslk niet meer officieel, het zou me verrassen als die nog ergens te vinden zijn.

Edward De Vere
26 maart 2015, 12:38
Ik vraag mij oprecht af of u als kind een trauma heeft meegemaakt in het verkeer, waarbij 'den auto' de andere partij was. Als ik uw berichten zo lees, dan stel ik vast dat u een diepe haat koestert jegens de wagen. Waarom?

Micele
26 maart 2015, 12:40
Ik vraag mij oprecht af of u als kind een trauma heeft meegemaakt in het verkeer, waarbij 'den auto' de andere partij was. Als ik uw berichten zo lees, dan stel ik vast dat u een diepe haat koestert jegens de wagen. Waarom?

Heb je het tegen mij ? (wslk tegen @freespirit)
Ik heb helemaal geen haat tegen "wagens" (je bedoelt de 6 miljoen autobestuurders ? ), waarom denk je dat ?

De meeste kinderen in het verkeer sterven overigens als voertuiginzittende...
(vroeger kon men die statistieken nog terugvinden op statbel)

De schoofzak
26 maart 2015, 12:41
Maar 50 procent is bang ?
Dat moet 100 procent worden want het verkeer is gevaarlijk !

.

Bobke
26 maart 2015, 12:43
Totaal voertuigenpark:

1940: 201.245
1950: 558.097

2014: 7.076.238

Kortom van 1940 naar 2014 gaat het om een factor van 35.
Zo invoudig is dat.
Plus de snelheden die toen konden gehaald worden, snelheidsbeperkingen waren nog niet echt nodig.

Micele
26 maart 2015, 12:45
Zo invoudig is dat.
Plus de snelheden die toen konden gehaald worden, snelheidsbeperkingen waren nog niet echt nodig.

:lol::lol::lol:

Neen, want 30 kmh-impact was toen al dodelijk. Grapjas.

De auto´s haalden toen maar 20 kmh (Red Flag Law) LOL.

http://de.wikipedia.org/wiki/Ford_P4#Technische_Daten
12M (1962) 12M 1,5 l (1962) 12M TS (1962) 12M TS (1964)

123 km/h 130 km/h 139 km/h 147 km/h

http://www.todayifoundout.com/index.php/2011/05/the-first-speeding-infraction-in-the-u-s-was-committed-by-a-new-york-city-taxi-driver-in-an-electric-car-on-may-20-1899/

The First Speeding Infraction in the U.S. was Committed by a New York City Taxi Driver in an Electric Car on May 20, 1899

At that time, the speed limit was 8 miles per hour on straight-a-ways and 4 miles per hour when turning. A police officer on a bicycle observed the 26 year old Mr. German speeding and promptly arrested him and imprisoned him in the East 22nd Street station house.

Outside of the United States, the first known speeding infraction is thought to have been committed in Great Britain on January 28, 1896, around three years before Jacob German was arrested for speeding. This infraction was committed by Walter Arnold of East Peckham, Kent. Mr. Arnold was traveling in a 2 mph zone (yes, 2 mph) and was going a breakneck 8 mph. The fine he received was for 1 shilling.
;-)
http://en.wikipedia.org/wiki/East_Peckham#Notable_persons

Notable persons[edit]

On 28 January 1896 Walter Arnold, of East Peckham, was summonsed for travelling at 8 mph (13 km/h) in a motorised vehicle, thereby exceeding the contemporary speed limit for towns of 2 mph (3.2 km/h). He had been caught by a policeman who had given chase on a bicycle. He was fined 1 shilling plus costs, the first speeding fine in England, thus he achieved the soubriquet the first person to be convicted of speeding in the UK. [8][9][10]
Toen waren de auto´s niet gevaarlijk daarom die 3,2 kmh snelheidslimiet. LOL

Edward De Vere
26 maart 2015, 13:05
Heb je het tegen mij ?
Ik heb helemaal geen haat tegen "wagens" (je bedoelt de 6 miljoen autobestuurders ? ), waarom denk je dat ?

Ik heb het tegen jou ja. No offense.
Ik vraag mij dat gewoon oprecht af. Het lijkt soms wel of voor jou de heren en dames met de fiets zich steeds aan de verkeersregels houden; en dat bijgevolg, een ongeval altijd de fout is van 'den auto'.

Micele
26 maart 2015, 13:12
Ik heb het tegen jou ja. No offense.
Ik vraag mij dat gewoon oprecht af. Het lijkt soms wel of voor jou de heren en dames met de fiets zich steeds aan de verkeersregels houden; en dat bijgevolg, een ongeval altijd de fout is van 'den auto'.
Dat heb je mijn posts toch helemaal misbegrepen.
Kun je die post en zinnen citeren ?

"De fietser" is bvb duidelijk meer in fout (~ 2/3) bij dodelijke fietsongevallen met motorvoertuigbetrokkenheid als de motorvoertuigbestuurder, daar bestaan cijfers van (langjarige studies BIVV).

Waarom zou ik zulke topics opstarten:
http://forum.politics.be/showthread.php?p=6767253

Anna List
26 maart 2015, 13:31
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2245440/2015/03/09/Helft-van-kinderen-bang-in-het-verkeer.dhtml

dat is nog de helft te weinig om echt goed nieuws te zijn.

een redelijke angst is een gunstige zaak voor veiliger gedrag in t verkeer.

Anna List
26 maart 2015, 13:34
:lol::lol::lol:

Neen, want 30 kmh-impact was toen al dodelijk. Grapjas.

De auto´s haalden toen maar 20 kmh (Red Flag Law) LOL.




;-)

Toen waren de auto´s niet gevaarlijk daarom die 3,2 kmh snelheidslimiet. LOL

hoe zouden ze toen die snelheden hebben gemeten en bewezen ?

Micele
26 maart 2015, 13:43
hoe zouden ze toen die snelheden hebben gemeten en bewezen ?
Het woord van de agent...

Sneller als een voetganger mocht niet, dus politie te voet en ingehaald worden was voldoende... (ik gis maar).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Locomotive_Acts
De Locomotive Acts vormden een serie parlementaire besluiten in het Verenigd Koninkrijk om het gebruik van gemotoriseerde voertuigen op wegen in het tweede deel van de 19e eeuw in goede banen te leiden. De vormgeving van die eerste wetten werd beïnvloed door een krachtige lobby van de spoorwegmaatschappijen en de wagenmakers, die tegen de opkomst van gemotoriseerd wegverkeer, dat aanvankelijk nog bestond uit locomobielen met stoomkracht, waren.

http://de.wikipedia.org/wiki/Red_Flag_Act
http://en.wikipedia.org/wiki/Locomotive_Acts
tot 1896... vanaf toen steeg de limiet naar 23 kmh
daarmee de auto niet sneller als de trage paardekar mocht...

Edward De Vere
26 maart 2015, 13:48
Het woord van de agent...

Sneller als een voetganger mocht niet, dus politie te voet en ingehaald worden was voldoende... (ik gis maar).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Locomotive_Acts

http://de.wikipedia.org/wiki/Red_Flag_Act
daarmee de auto niet sneller als de paardekar mocht...

Mooie taferelen dan als Laurel en Hardy van dienst zijn.

AsGardSGO
26 maart 2015, 14:13
Het is eigenlijk triestig vast te stellen dat het in feite de ouders van die 'bange kinderen' zijn die zulk angstgedrag veroorzaken. De meeste zotten die rondrijden en alle verkeersregels aan hun laars lappen zijn vaak ouders wiens kinderen zich vaak ook als zwakke weggebruiker in het verkeer moeten begeven. Onverantwoorde ouders dus, behalve in de eigen straat of buurt, daar zijn ze plots wel voor een zone 30, woonerf en verkeersdrempel, want dat is in hun achtertuin. Maar op een ander sjezen ze er duchtig op los, niets aantrekkend van het feit dat daar ook iemands kinderen rondlopen / rondfietsen.

Vandaar dat we gerust mogen stellen dat de mens in het algemeen irrationeel hypocriet kan genoemd worden. Van dat over groot deel soort mensen heb je dus geen lessen te krijgen en hun "mening" kun je dus op waarde schatten. Het forum zit hier vol van.

de vuile muilekoek
30 maart 2015, 17:05
Maar 50 procent is bang ?
Dat moet 100 procent worden want het verkeer is gevaarlijk !

.

Maar allee , gewoon uw verstand gebruiken op de baan ... en kalm blijven...:roll: meer kan men nu niet meer doen...

Guinevere
1 april 2015, 11:57
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2245440/2015/03/09/Helft-van-kinderen-bang-in-het-verkeer.dhtml

En terecht. Kinderen in het verkeer zijn m.i. het veiligst te voet of met verplaatsing via het openbaar vervoer (beide onder begeleiding van een volwassene welteverstaan).

Wat er tegenwoordig van sommige kinderen wordt verwacht, zoals op kleuterleeftijd zelfstandig door het verkeer fietsen , tart gewoon alle verbeelding. En tja, gisteren was het helaas weer zo ver in het drukke Borgerhout/Antwerpen: Jongen (5) overleden na ongeval met bestelwagen (http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150331_01607447).