PDA

View Full Version : Dierenrechten/Veganisme


1handclapping
13 oktober 2004, 19:53
Ik ben misschien groen , maar toch nog een vleeseter. Het standpunt over dierenrechten zoals dat laatst verwoord werd door een veganist deed me een
futuristische wereld in mijn geest ontstaan waar alle dieren wilde dieren zijn
& bijgevolg de door de mens gedomestikeerde dieren verdwenen waren.

Dieren met rechten heeft dus tot onvermijdelijk gevolg : minder dieren & waarschijnlijk ook minder mensen. Bovendien doemt er nog een spook op nl. het spook van de op etische normen gebazeerde wijziging van de natuurlijke habitat aarde.

Maar : als een ethisch besef ons tot dergelijk dramatisch handelen zou kunnen brengen, is dit dan nog een ethisch besef ? Is "groen" als protagonist van een doorgedreven "natuurbescherming" eigenlijk ethisch ?

groen rechts
21 maart 2005, 21:45
denk je dat kistkalveren het erg zouden vinden dat er niet meer "gedomesticeerde" lotgenoten meer zijn?

je kan best vlees eten hoor, niet iedereen is even streng op dat gebied ... maar foi gras is bvb echt uit den boze voor wie ook maar n beetje "groen" denkt

jules
22 maart 2005, 00:50
Los van "dierenrechten" speelt er ook nog het weinig belichtte feit mee dat een hectare vee minder voedingswaarde oplevert dan een hectare groenten, en er bijgevolg door vlees te eten een groter grondgebruik is.

Ik kan m'n beefsteack echter niet missen.

lustige lezer
22 maart 2005, 00:53
Ik vind persoonlijk dat de vegetariers en veganisten die ik tegen kom er redeliks lecht uit zien. Volgens mij is het niet natuurlijk vlees te vermijden.

de limburgse leeuw
22 maart 2005, 04:16
Ik vind persoonlijk dat de vegetariers en veganisten die ik tegen kom er redeliks lecht uit zien. Volgens mij is het niet natuurlijk vlees te vermijden.

Probleem met vegetarisme is dat je vervangprodukten voor vlees gaat (moeten) eten, zoals tofu en zeewieren. Ik heb ook eens een meisje gekend die er helemaal bleek en slecht uitzag. Zij was een veganiste die zelfs weigerde een ei te eten. Het leek me dus ook niet gezond.
De gewone vegetariërs lijken me echter wel goed uit te zien, dus het is wel mogelijk om erop te overleven. Daarbij, vegetarisch eten kan ook lekker zijn. Als je er de goede saus bij maakt, zoals ze in de volxkeukens meestal wel doen, is het best te eten. Onze smaak is ook aangepast aan vlees, maar ik denk dat we veel minder vlees kunnen eten, en er zelfs helemaal mee stoppen. Dat zou veel dierenleed uit de wereld kunnen helpen.

lustige lezer
22 maart 2005, 09:42
Probleem met vegetarisme is dat je vervangprodukten voor vlees gaat (moeten) eten, zoals tofu en zeewieren. Ik heb ook eens een meisje gekend die er helemaal bleek en slecht uitzag. Zij was een veganiste die zelfs weigerde een ei te eten. Het leek me dus ook niet gezond.
De gewone vegetariërs lijken me echter wel goed uit te zien, dus het is wel mogelijk om erop te overleven. Daarbij, vegetarisch eten kan ook lekker zijn. Als je er de goede saus bij maakt, zoals ze in de volxkeukens meestal wel doen, is het best te eten. Onze smaak is ook aangepast aan vlees, maar ik denk dat we veel minder vlees kunnen eten, en er zelfs helemaal mee stoppen. Dat zou veel dierenleed uit de wereld kunnen helpen.Je kunt ook geen leeuw vragen met het stoppen van vleeseten. Een mens eet al milennia's lang vlees. Ik geloof niet dat je ineens kunt zeggen, stop ermee. Wat dierenleed betreft ... daar wringt inderdaad het schoentje. Een debat waardig zou ik zeggen. Maar dit zal wel op grote schaal moeten gehouden worden.

de limburgse leeuw
23 maart 2005, 10:02
Je kunt ook geen leeuw vragen met het stoppen van vleeseten. Een mens eet al milennia's lang vlees. Ik geloof niet dat je ineens kunt zeggen, stop ermee. Wat dierenleed betreft ... daar wringt inderdaad het schoentje. Een debat waardig zou ik zeggen. Maar dit zal wel op grote schaal moeten gehouden worden.

De mens is meer 'omnivoor' dan 'carnivoor'. Er zijn een heel aantal alternatieven voor vlees. Misschien is een kleinere hoeveelheid vlees ook gezonder voor de mensen zelf, maar dan moet de voeding ook wel gevarieerd genoeg blijven. De veestapel eet ook veel groen, en daarvoor is er een groot landbouwareaal beschikbaar. Een serieus terugdringen van de vleesconsumptie zou meer grond ter beschikking stellen voor het kweken van diverse groenten, ook in de armere landen. Peter Singer heeft hier een aantal interessante dingen over geschreven, maar ik herinner me de titel van het boek niet meer.