PDA

View Full Version : Een toekomst zonder jobs


demonen
28 november 2015, 12:57
Het recht op werk. Het is weinig bekend, maar het staat ingeschreven in de Universele Rechten van de Mens.

In de uitpuilende boekenkast in Skidelsky's werkkamer spot ik 'Rise of The Robots'. Een spraakmakend boek van Martin Ford is dat, over de oprukkende automatisering en een toekomst zonder jobs. The Financial Times noemde het eerder dit jaar, toen het verscheen, 'verontrustend overtuigend.'

Automatisering wordt het thema van zijn volgende boek, dat 'De Toekomst van Werk' zal heten, vertelt Skidelsky. In 'Hoeveel is genoeg?' argumenteerde hij al dat automatisering tot toenemende jobonzekerheid leidt, tot polarisering op de arbeidsmarkt en tot meer ongelijkheid. 'We keren langzaam terug naar hoe het vroeger was', klonk het, 'toen de samenleving verdeeld was in een kleine groep zeer rijke renteniers en een grote groep bedienden, maar zonder de hiërarchische structuur die deze ongelijkheid in status nog enigszins verteerbaar maakte.'

“We zullen in de toekomst niet meer zomaar op technologie kunnen rekenen om nieuwe jobs te creëren, die de oude vervangen. Ik denk dat de problemen zeer groot worden.

'Ik denk dat het veel urgenter gaat worden', zegt Skidelsky. 'Want jobs gaan gewoon niet langer beschikbaar zijn. En we zullen in de toekomst niet meer zomaar op technologie kunnen rekenen om nieuwe jobs te creëren, die de oude vervangen. Ik denk dat de problemen zeer groot worden.'

Keynes waarschuwde in de jaren '30 al voor de 'nieuwe ziekte' van 'technologische werkloosheid'. Maar hij zag het als een tijdelijke fase. De werkgelegenheid bleef daarna wel stijgen.

Skidelsky: 'In de vroege 19de eeuw had je ook al de Luddieten, die machines gingen kapotslaan, omdat ze vreesden dat ze hun jobs zouden afnemen. Naderhand zeiden mensen: 'Die mensen waren onwetend, primitief. Ze begrepen niet dat machines in feite meer jobs zouden creëren, en meer goederen.' En dat is lange tijd wáár geweest. Maar omwille van specifieke redenen.'

'Een van de dingen die mensen niet begrijpen, is dat die machines in de 19de eeuw wel degelijk grote werkloosheid creëerden. Waarom werd die dan niet almaar groter? Omdat er een bijna leeg continent was waar mensen naartoe konden trekken toen: Amerika. Dat absorbeerde voor een heel groot deel van de brokken van de automatisering. Het creëerde ook nieuwe markten. Dus de Luddieten hadden het niet helemaal bij het verkeerde eind. Ze begrepen gewoon, zoals vele anderen, de mogelijkheden niet die Amerika bood.'

'Maar als die verruiming van de horizon er niet was geweest, dan denk ik dat de diminishing returns van de automatisering, de afnemende meeropbrengst, zich al veel sneller had laten voelen. En ik dat dat vandaag aan het gebeuren is.


http://multimedia.tijd.be/skidelsky/

In deze context is werken tot 67 jaar of 77 jaar (denen) utopie.
De vraag gaat zijn : wat gaan wij met onze vrije tijd doen? En vooral, hoe gaan wij onze vrije tijd financieren of gebruiken om inkomen te verwerven.

Johan Daelemans
28 november 2015, 13:01
Het recht op werk. Het is weinig bekend, maar het staat ingeschreven in de Universele Rechten van de Mens.

In ieder geval een zorg die onbestaand is voor ons landje.

Geen adres - schrapping uit het bevolkingsregister en je bent geen mens meer.
Voor wie nog wel mens is... werk genoeg om de andere mensen te beschermen tegen diegenen die geen mens meer zijn.

Libro
28 november 2015, 13:54
"Het recht op werk. Het is weinig bekend, maar het staat ingeschreven in de Universele Rechten van de Mens."

Waarom respecteren de vakbonden dat universeel mensenrecht niet bij stakingen?

De vakbonden pakken geen werk af bij stakingen, ze verhinderen gewoon op een bepaald moment het werk om te protesteren tegen wantoestanden. Dit is totaal niet te vergelijken met het vernietigen van jobs. Kom nog eens terug als je echte argumenten hebt.

Libro
28 november 2015, 17:47
Ach zo, ik was inderdaad vergeten dat de vakbonden boven de wet staan en dat zelfs de universele rechten van de mens geen vat op hen hebben.
Als ze directieleden gijzelen is dat trouwens ook geen vrijheidsberoving, dat is een protest tegen wantoestanden.

Het spijt me, ik zal het niet meer doen.

Dat is geen antwoord op mijn stelling: ik stel net dat een staking GEEN schending van het recht op werken inhoudt. En gijzelingen vind ik er zelf ook over: vakbonden zijn wat mij betreft niet van goud maar ze zijn wel onontbeerlijk. We gaan sociale acties niet met gangsterpraktijken vergelijken, niet waar.

Karel Martel B
28 november 2015, 18:10
Kom nog eens terug als je echte argumenten hebt.

omaplop
28 november 2015, 19:20
Wacht maar, als het TTIP doorgaat, zal er over 20 jaar voor niemand nog werk zijn tenzij tegen een loon dat onvoldoende is om te overleven.
En, vergeet niet dat er ook geen werklozenvergoeding meer zal zijn!

Maar ja, de meesten denken, het zal onze tijd nog wel duren en ze blijven hun oogkleppen ophouden.

non-conformist
28 november 2015, 19:28
"Het recht op werk. Het is weinig bekend, maar het staat ingeschreven in de Universele Rechten van de Mens."

Waarom respecteren de vakbonden dat universeel mensenrecht niet bij stakingen?

Heb je niet gelezen dat het in BE niet in de wet staat. Is toch duidelijk me dunkt.

Libro
28 november 2015, 20:16
Hebben de werkwilligen dan bij een staking WEL recht op werken?:-)

ff snel wat opgezocht (dus ik maak geen aanspraak op volledigheid) maar er is een verschil tussen recht op arbeid (waar demonen het hier over heeft) en het recht op werken (dus om ondanks een staking toch aan de slag te kunnen). Het stakingsrecht kan enkel de uitoefening van het recht op werken verhinderen als dit proportioneel is. Zo kan je niemand verhinderen te werken als je staakt omdat de koffie op is maar vb. wel als de staking het gevolg is van verplaatsing van de activiteiten van het bedrijf, zelfs al betreft het maar een klein deel van de werknemers dat getroffen wordt. Dit wordt beoordeeld door de rechter en niet door de werkgever en zeker niet door de regering (scheiding der machten).

Tsja, treinsporen blokkeren, auto's en gebouwen vernielen, mensen ineen kloppen, autostrades bezetten met alle gevallen van dien, bazen gijzelen... dat zijn uiteraard nog geen gangsterpraktijken.

Je hebt het hier over mogelijke excessen bij betogingen (die al dan niet kunnen samenhangen met stakingen), dus eigenlijk doen deze voorbeelden er niet toe.

En om nu terug on topic te reageren: hoe sta je tegenover de bezorgdheid van demonen (waar ik het voor een keer mee eens ben)? Tenslotte gaat dit over een fundamentele schending van het recht op arbeid van bijna de helft van werknemers, wat toch nog wel iets anders is dan een beperking in de uitvoering van het recht op werken agv een staking, niet waar.

Libro
28 november 2015, 20:20
Heb je niet gelezen dat het in BE niet in de wet staat. Is toch duidelijk me dunkt.

België en zijn deelstaten zijn gebonden door de Universele verklaring voor de rechten van de mens (sommige bepalingen hebben zelfs rechtstreekse werking in de Belgische rechtsorde).

Athelas
28 november 2015, 22:43
Help, help, daar gaat mijn job. We moeten de straat op tegen die stoute automatisering.



Even kort mijn samenvatting omtrent dit thema: je hebt mensen die werken in automatisatie, zoals ik, en mensen die daar niet in werken, zijnde de doemdenkers.

Elke revolutie keert dit weer. Elke keer heb je de bange kwezels aan de zijlijn die hun onwetendheid tentoon stellen. Even kort geschetst: grote rijke bedrijven zoals de pharma industrie heeft vandaag de dag niet genoeg geld om nog maar in de buurt te komen om te automatiseren wat er ge-automatiseerd kan worden, laat staan dat ze alle huidige automatisatie trends gaan volgen en implementeren. Maw: genoeg tijd tot omscholing of uitfasering van oude jobs. Ja, je hebt zelfs nog bedrijven (in de pharma) die met steekkaarten werken ipv een CRM systeem. Ten tweede is een machine geen mens en moet alles wat een mens kan in een machine gestoken worden vooralleer die de mens overal kan vervangen. Mensen die beweren dat je moet vrezen voor uw job, wel daarvan weet ik 100% zeker dat ze ofwel niet weten waarover ze praten, ofwel geld verdienen met paniekzaaierij.

Edit: je verdient aardig wat dollars, yens of euros met een boek waarvan sprake in de OP. Die schrijvers hebben niet liever dat je ja knikt en beeft, en zeker je niet echt informeert maar hun absolute nonsens braaf accepteert en mensen als mij, of jezelf (is je job bedrijgd?), totaal negeert. Dat brengt namelijk geld in hun laadje. Ach mss moet ik wel een boek schrijven. Mensen geloven redelijk veel onzin en onzin verkoopt.

Athelas
28 november 2015, 22:55
De vakbonden pakken geen werk af bij stakingen, ze verhinderen gewoon op een bepaald moment het werk om te protesteren tegen wantoestanden. Dit is totaal niet te vergelijken met het vernietigen van jobs. Kom nog eens terug als je echte argumenten hebt.

In se heb je gelijk maar elk persoon, vakbondsleden incluis, die je de weg versperren naar je werk, zijn in overtreding met minstens 1 wet.

Niet in se kan het perfect zijn dat een "lange" vakbondsactie een bedrijf falliet laat draaien en dus wel degelijk jobs vernietigd.

Ik weet eerlijk gezegd niet met welke ingesteldheid jij de argumenten van iemand anders in twijfel trekt als je zelf nogal, met alle respect, kleindenkend over komt. Een ruimdenkend persoon overweegt ALLE mogelijkheden en zal de vakbondsacties in België 100% afkeuren mbt het recht op werk net omdat het zowel direct maar zeker indirect een impact kan hebben.

Athelas
28 november 2015, 23:08
En om nu terug on topic te reageren: hoe sta je tegenover de bezorgdheid van demonen (waar ik het voor een keer mee eens ben)? Tenslotte gaat dit over een fundamentele schending van het recht op arbeid van bijna de helft van werknemers, wat toch nog wel iets anders is dan een beperking in de uitvoering van het recht op werken agv een staking, niet waar.

Voor iemand die een avatar van Ferrari en Lamborghini heeft, kan ik alleen maar eens treurig met mijn hoofd schudden.

Die merken hebben geld, echt wel geld geld. Die zijn RIJK. Hoeveel wordt daar met machines gedaan tov een Ford fabriek? Automatisatie is duur en bedrijven die het zich kunnen permitteren, wel die huren de beste ambachtslui. Moraal van het verhaal: jobs blijven bestaan alleen shift vraag en aanbod. Ben je echt goed in wat je doet, dan verdien je mooi je boterham (heeft zelfs niet met scholing te maken, kijk maar naar loodgieters, houtbewerkers, en burgerlijk ingenieurs, IT'ers. Er zal voor beiden een markt blijven bestaan, vroeger, nu en in de toekomst.

demonen
28 november 2015, 23:26
Elke revolutie keert dit weer. Elke keer heb je de bange kwezels aan de zijlijn die hun onwetendheid tentoon stellen. Even kort geschetst: grote rijke bedrijven zoals de pharma industrie heeft vandaag de dag niet genoeg geld om nog maar in de buurt te komen om te automatiseren wat er ge-automatiseerd kan worden, laat staan dat ze alle huidige automatisatie trends gaan volgen en implementeren.

Eén van de blikvangers was YuMi. Deze human collaborative robot werd pas enkele maanden geleden nog voor het eerst voorgesteld door ABB op de prestigieuze Hannover Messe. Yumi staat voor you & me, en luidt een nieuw tijdperk in van samenwerking tussen robots en mensen. De robot heeft twee armen en flexibele handen en is vooral ontwikkeld voor de automatische assemblage van kleine onderdelen.
400 madeleines per minuut
Tijdens het openingsevent konden de bezoekers interactief een USB-stick assembleren met YuMi. Ze woonden ook demo's bij van o.a. een volautomatische verpakkingslijn, waar een robotpickerlijn 400 madeleines per minuut in doosjes deed. Een andere lijn voor de farmasector demonstreerde hoe een robot customized labelt en trays automatisch vult met vials.

Het toont aan waar intrion goed in is: geïntegreerde automatiseringsoplossingen voor zowel productieprocessen (inline checks, picking, packing en palletizing) als logistieke processen (sorteren, intern transport, stockage en orderpicking). Precies de integratie van deze acht automatiseringsactiviteiten maakt intrion uniek. Het bedrijf is vooral actief in de sectoren Food, Pharma en Warehouse & Distribution.
Motor
Met de opening schrijft intrion een nieuw hoofdstuk bij aan zijn groeiverhaal. CEO Gerard Paulussen: "De motor achter ons succes is dat we duurzame meerwaarde willen creëren voor onze klanten. Dat doen we door slim en efficiënt gemechaniseerde maatoplossingen te conceptualiseren en te realiseren. Onze onafhankelijkheid is cruciaal, want daardoor kunnen we de (deel)systemen selecteren en integreren die het meest geschikt zijn voor de productie- en logistieke noden van de klant." Dankzij dit succes werd de bouw van het nieuwe bedrijfscomplex in Huizingen mogelijk.

http://www.editiepajot.com/regios/3/articles/46018

Athelas
28 november 2015, 23:33
Eén van de blikvangers was YuMi. Deze human collaborative robot werd pas enkele maanden geleden nog voor het eerst voorgesteld door ABB op de prestigieuze Hannover Messe. Yumi staat voor you & me, en luidt een nieuw tijdperk in van samenwerking tussen robots en mensen. De robot heeft twee armen en flexibele handen en is vooral ontwikkeld voor de automatische assemblage van kleine onderdelen.
400 madeleines per minuut
Tijdens het openingsevent konden de bezoekers interactief een USB-stick assembleren met YuMi. Ze woonden ook demo's bij van o.a. een volautomatische verpakkingslijn, waar een robotpickerlijn 400 madeleines per minuut in doosjes deed. Een andere lijn voor de farmasector demonstreerde hoe een robot customized labelt en trays automatisch vult met vials.

Het toont aan waar intrion goed in is: geïntegreerde automatiseringsoplossingen voor zowel productieprocessen (inline checks, picking, packing en palletizing) als logistieke processen (sorteren, intern transport, stockage en orderpicking). Precies de integratie van deze acht automatiseringsactiviteiten maakt intrion uniek. Het bedrijf is vooral actief in de sectoren Food, Pharma en Warehouse & Distribution.
Motor
Met de opening schrijft intrion een nieuw hoofdstuk bij aan zijn groeiverhaal. CEO Gerard Paulussen: "De motor achter ons succes is dat we duurzame meerwaarde willen creëren voor onze klanten. Dat doen we door slim en efficiënt gemechaniseerde maatoplossingen te conceptualiseren en te realiseren. Onze onafhankelijkheid is cruciaal, want daardoor kunnen we de (deel)systemen selecteren en integreren die het meest geschikt zijn voor de productie- en logistieke noden van de klant." Dankzij dit succes werd de bouw van het nieuwe bedrijfscomplex in Huizingen mogelijk.

http://www.editiepajot.com/regios/3/articles/46018

Alles wat je opnoemt bestaat al decennia. Spendeer je altijd zoveel tijd aan elke topic die je hier start? Echt, serieus, ik denk niet dat je snapt hoe stupide dit antwoord over komt. Veel van wat je opnoemt wordt de dag van vandaag al gebruikt in zowat elk bedrijf. Je loopt 5-10 jaar achter met je topic.

demonen
28 november 2015, 23:49
Niet in se kan het perfect zijn dat een "lange" vakbondsactie een bedrijf falliet laat draaien en dus wel degelijk jobs vernietigd.



Ik ken geen enkel bedrijf dat delokaliseerde omwille van vakbondsakties.
Ik kan U honderden bedrijven opnoemen die delokaliseerden omwille van politieke beslissingen (oa hoge loonkost).

Libro
29 november 2015, 00:30
Voor iemand die een avatar van Ferrari en Lamborghini heeft, kan ik alleen maar eens treurig met mijn hoofd schudden.

Die merken hebben geld, echt wel geld geld. Die zijn RIJK. Hoeveel wordt daar met machines gedaan tov een Ford fabriek? Automatisatie is duur en bedrijven die het zich kunnen permitteren, wel die huren de beste ambachtslui. Moraal van het verhaal: jobs blijven bestaan alleen shift vraag en aanbod. Ben je echt goed in wat je doet, dan verdien je mooi je boterham (heeft zelfs niet met scholing te maken, kijk maar naar loodgieters, houtbewerkers, en burgerlijk ingenieurs, IT'ers. Er zal voor beiden een markt blijven bestaan, vroeger, nu en in de toekomst.

Peperdure nicheproducten (waaar the sky the limit is) gaan vergelijken met massaproducten waarvoor op elke cent wordt gelet? Niet gelezen dat ongeveer de helft van de jobs gaan verdwijnen door automatisatie? In de retail alleen al zijn 30.000 netto verloren gegaan door de webshops-en het einde van de digitalisatie en automatisatie van de economie is nog lang niet in zicht. Bovendien biedt de automatisatie een perfect excuus om sociale bescherming naar beneden toe bij te stellen, zie maar naar de discussie rond nachtwerk in de opslag voor webshops. Techniek en dividenden op aandelen zijn het enige wat hiermee vooruitgaat, voor werknemers (en op termijn voor de consumenten) zal er uiteindelijk een flinke achteruitgang zijn.

demonen
29 november 2015, 10:56
Even kort mijn samenvatting omtrent dit thema: je hebt mensen die werken in automatisatie, zoals ik, en mensen die daar niet in werken, zijnde de doemdenkers.

Elke revolutie keert dit weer. Elke keer heb je de bange kwezels aan de zijlijn die hun onwetendheid tentoon stellen. Even kort geschetst: grote rijke bedrijven zoals de pharma industrie heeft vandaag de dag niet genoeg geld om nog maar in de buurt te komen om te automatiseren wat er ge-automatiseerd kan worden, laat staan dat ze alle huidige automatisatie trends gaan volgen en implementeren. Maw: genoeg tijd tot omscholing of uitfasering van oude jobs. Ja, je hebt zelfs nog bedrijven (in de pharma) die met steekkaarten werken ipv een CRM systeem. Ten tweede is een machine geen mens en moet alles wat een mens kan in een machine gestoken worden vooralleer die de mens overal kan vervangen. Mensen die beweren dat je moet vrezen voor uw job, wel daarvan weet ik 100% zeker dat ze ofwel niet weten waarover ze praten, ofwel geld verdienen met paniekzaaierij.

Edit: je verdient aardig wat dollars, yens of euros met een boek waarvan sprake in de OP. Die schrijvers hebben niet liever dat je ja knikt en beeft, en zeker je niet echt informeert maar hun absolute nonsens braaf accepteert en mensen als mij, of jezelf (is je job bedrijgd?), totaal negeert. Dat brengt namelijk geld in hun laadje. Ach mss moet ik wel een boek schrijven. Mensen geloven redelijk veel onzin en onzin verkoopt.

De gemiddelde leeftijd van uw beroepsgroep ligt merkelijk lager dan in andere sectoren. In Silicon Valley ben je eens 30 jaar reeds een oude zak.
Wie heeft U gegarandeerd dat jij de rit tot 67 jaar of godbeter ergens in de 70 MAG/KUNT uitrijden?
Misschien wordt er op dit ogenblik reeds een Bengalees opgeleid om uw job over te nemen aan een veel lagere arbeidskostprijs.
Denk jij dat de equator door uw reet loopt en dat jij onmisbaar bent?

Eduard Khil
29 november 2015, 10:56
Alles wat je opnoemt bestaat al decennia. Spendeer je altijd zoveel tijd aan elke topic die je hier start? Echt, serieus, ik denk niet dat je snapt hoe stupide dit antwoord over komt. Veel van wat je opnoemt wordt de dag van vandaag al gebruikt in zowat elk bedrijf. Je loopt 5-10 jaar achter met je topic.

:lol:


laat de zaagtrol toch doen? Als hij niet minstens één klaagtopic kan starten per dag is hij niet content

Eduard Khil
29 november 2015, 10:59
De gemiddelde leeftijd van uw beroepsgroep ligt merkelijk lager dan in andere sectoren. In Silicon Valley ben je eens 30 jaar reeds een oude zak.
Wie heeft U gegarandeerd dat jij de rit tot 67 jaar of godbeter ergens in de 70 MAG/KUNT uitrijden?
Misschien wordt er op dit ogenblik reeds een Bengalees opgeleid om uw job over te nemen aan een veel lagere arbeidskostprijs.
Denk jij dat de equator door uw reet loopt en dat jij onmisbaar bent?

hij kan natuurlijk ook altijd zijn bedrijf kapotstaken en daarna bij de sluiting een dikke pree opeisen hé. Dan kan hij net zoals jij vroeger op pensioen :lol:

Athelas
1 december 2015, 17:55
De gemiddelde leeftijd van uw beroepsgroep ligt merkelijk lager dan in andere sectoren. In Silicon Valley ben je eens 30 jaar reeds een oude zak.


Developpers die goed zijn, die blijven dat inderdaad niet na hun 30e. Die groeien door naar analist-developper, technisch analist, business analist, directeur, consultant, zelfstandig IT'er en talloze andere functies. Het coderen wordt dan inderdaad door goedkopere, jongere personen gedaan omdat wij daarvoor te duur zijn (jaja, en dan paaien we hen graag dat ze 'slimmer' zijn terwijl een persoon als Jobs of Zuckerberg gewoon veel sluwer zijn door ervaring). In kleinere bedrijven daarentegen gebeurt het wel eens dat je op jonge leeftijd al grotere verantwoordelijkheden krijgt of op oudere leeftijd nog even moet inspringen bij het coderen.


Wie heeft U gegarandeerd dat jij de rit tot 67 jaar of godbeter ergens in de 70 MAG/KUNT uitrijden?


Wat heeft dit nog met automatisatie te maken? Maar ik antwoord je graag hoor. Niemand garandeert je positie bij je huidige werkgever (tenzij je bij de staat werkt). De truck is om jezelf niet onvervangbaar te maken - hoewel - maar om ervoor te zorgen dat je niet vervangen hoeft te worden. Blijf bij leren, combineer dat met kennis en ervaring, en normaal kan je makkelijk tot je 67e actief blijven (indien je geen grote, medische tegenslagen kent ofc wat een jong persoon eveneens kan treffen).


Misschien wordt er op dit ogenblik reeds een Bengalees opgeleid om uw job over te nemen aan een veel lagere arbeidskostprijs.
Denk jij dat de equator door uw reet loopt en dat jij onmisbaar bent?

Wat een fantastisch ontbreken van realisme of kennis mbt de huidige kennisindustrie in België. De equator hoeft niet door mijn gat te lopen om te beseffen dat je hier gewoon aan het zeveren bent over zaken waar je geen bal vanaf weet. Wees een man en geef dat eens toe.

Athelas
1 december 2015, 18:01
:lol:


laat de zaagtrol toch doen? Als hij niet minstens één klaagtopic kan starten per dag is hij niet content

Als je mensen als demonen toe laat om foutieve informatie te verspreiden, dan laat je toe dat zaken uit de hand lopen want ooit zullen er wel genoeg andere luie snullen het met hem eens raken en gezwind mee knikken met zijn gezever en gezaag. Kijk maar naar Amerika waar je te maken krijgt met Gamergate, feministen, YEC, edm. Demonen is goed op weg even krankjorum te worden als hun grote helden.

Athelas
1 december 2015, 18:28
Peperdure nicheproducten (waaar the sky the limit is) gaan vergelijken met massaproducten waarvoor op elke cent wordt gelet?


Een auto is geen niche product... Wat doen ze nog in de sky is the limit... Huizen kopen, voedsel eten, ... U bedoelt een exclusief en duur product. Geen niche product. Het is misschien bedoelt voor een niche markt zijnde rijke mensen.

Dit gezegd zijnde snap ik niet waarom ik die twee niet zou mogen vergelijken. Er zijn ontelbare zaken die handwerk waarderen boven machines gaande van auto's tot maken van eten, tot maken van huizen, ramen, kleren en talloze anderen. En dan komen we nog eens bij het herstellen van al deze zaken. Een simpele elektricien, houtbewerker of loodgieter verdient erg goed zijn brood en hoeft geen Einstein of Tesla te zijn om daar te geraken. Dat was mijn punt.


Niet gelezen dat ongeveer de helft van de jobs gaan verdwijnen door automatisatie? In de retail alleen al zijn 30.000 netto verloren gegaan door de webshops-en het einde van de digitalisatie en automatisatie van de economie is nog lang niet in zicht.


En wie bouwt al die webshops? Wie pakt al die pakjes in, wie gaat die leveren? Wie maakt de servers, wie onderhoudt het netwerk, ... ??? Je spreekt tegen iemand die werkt in IT. Ik zie met eigen ogen bepaalde profielen sneuvelen. Maar ik zie ook met men eigen ogen andere noden ontstaan en profielen die zich heroriënteren. Bovendien moet je een halve debiel zijn om een aankoop van 1000+ euro te doen in een webshop maw meubelzaken en andere dure aankopen doe je nog steeds best in een echte winkel. Wat er gepost wordt is altijd een deel van het verhaal. Waarom? Omdat sensatie verkoopt? Omdat een echte marktstudie duur is? Wie zal het zeggen. De vorige revoluties gingen ook alle jobs doen sneuvelen. Hoeveel mensen werken er ondertussen in de IT of automatisatie? En ja, daar is nog HEEL, VEEL werk voor zowel mensen die goed zijn met hun handen als met hun hoofd of beiden. Wie anders beweert, weet duidelijk niet de noden van automatisatie. Ik neem aan dat een thuisnetwerk zichzelf installeert. Dat een slimme thermostaat zichzelf aan sluit en zichzelf ook ontwerpt en in leven roept.


Bovendien biedt de automatisatie een perfect excuus om sociale bescherming naar beneden toe bij te stellen, zie maar naar de discussie rond nachtwerk in de opslag voor webshops. Techniek en dividenden op aandelen zijn het enige wat hiermee vooruitgaat, voor werknemers (en op termijn voor de consumenten) zal er uiteindelijk een flinke achteruitgang zijn.

Hier hebben we in België de vakbond voor in het leven geroepen. Als ze niet staken, zullen zij er wel voor zorgen - en dat doen ze ook - dat onze rechten behouden blijven.

Odol
1 december 2015, 19:37
De gemiddelde leeftijd van uw beroepsgroep ligt merkelijk lager dan in andere sectoren. In Silicon Valley ben je eens 30 jaar reeds een oude zak.
Wie heeft U gegarandeerd dat jij de rit tot 67 jaar of godbeter ergens in de 70 MAG/KUNT uitrijden?
Misschien wordt er op dit ogenblik reeds een Bengalees opgeleid om uw job over te nemen aan een veel lagere arbeidskostprijs.


Ik vrees dat demonen hier een heel groot punt heeft.
De toekomst is moeilijk te voorspellen. Hoewel. Dat er minder en minder arbeiders en zelfs hoog geschoolden zullen nodig zijn door nieuwe ontwikkelingen lijkt me duidelijk.
De termijn kan ik niet inschatten, maar de automatisatie van de automatisatie komt er aan.
En voor wie geen Phd heeft, zal er niet veel te rapen zijn. Een universitair diploma geeft geen garanties meer.

We moeten dringend minder werken met meer mensen.

Odol
1 december 2015, 19:55
En niet vergeten... voor minstens hetzelfde loon.

Er is genoeg geld, werk daarentegen :-)

Eduard Khil
1 december 2015, 19:58
Er is genoeg geld, werk daarentegen :-)

u pleit er dus voor om de loonkost nog hoger te jagen dan die nu al is? :lol:

veel succes om dan idd nog jobs over te houden in dit land :rofl:

Demper
1 december 2015, 19:59
u pleit er dus voor om de loonkost nog hoger te jagen dan die nu al is? :lol:

veel succes om dan idd nog jobs over te houden in dit land :rofl:

N-VA verhoogt ook de belastingen, en zit in de zakken van de kleine man!

Alles voor de rijke tisten, trololo!

Athelas
1 december 2015, 20:32
Ik vrees dat demonen hier een heel groot punt heeft.
De toekomst is moeilijk te voorspellen. Hoewel. Dat er minder en minder arbeiders en zelfs hoog geschoolden zullen nodig zijn door nieuwe ontwikkelingen lijkt me duidelijk.
De termijn kan ik niet inschatten, maar de automatisatie van de automatisatie komt er aan.
En voor wie geen Phd heeft, zal er niet veel te rapen zijn. Een universitair diploma geeft geen garanties meer.

We moeten dringend minder werken met meer mensen.

De automatisatie van de automatisatie. Boeiend. Leg eens uit. Serieus. Ik heb werk teveel. Als ik morgen een machine kan aanschaffen die 20% van mijn werk doet, graag.

Athelas
1 december 2015, 20:40
u pleit er dus voor om de loonkost nog hoger te jagen dan die nu al is? :lol:

veel succes om dan idd nog jobs over te houden in dit land :rofl:

U bent aan het praten tegen iemand die niet beseft dat automatisatie van automatisatie op zich gewoon automatisatie noemt. Een beetje zoals een auto die 120 kan en eentje die 140 kan bij de ene plankgas 120 is terwijl hij bij de andere 140 meer plankgas als plankgas zal noemen. Spijtig genoeg snappen ze niet hoe dom hun stellingen klinken. Mensen als een Ken Ham, Anita Sarkeesian of Jonathan McIntosh hebben niet liever dat ze absoluut geen vragen stellen bij deze zaken.

Libro
1 december 2015, 22:17
Onder welke vakbondssteen leef jij?8O

Liever onder een steen dan onder een panneke.

Libro
1 december 2015, 22:22
Een auto is geen niche product... Wat doen ze nog in de sky is the limit... Huizen kopen, voedsel eten, ... U bedoelt een exclusief en duur product. Geen niche product. Het is misschien bedoelt voor een niche markt zijnde rijke mensen.

Dit gezegd zijnde snap ik niet waarom ik die twee niet zou mogen vergelijken. Er zijn ontelbare zaken die handwerk waarderen boven machines gaande van auto's tot maken van eten, tot maken van huizen, ramen, kleren en talloze anderen. En dan komen we nog eens bij het herstellen van al deze zaken. Een simpele elektricien, houtbewerker of loodgieter verdient erg goed zijn brood en hoeft geen Einstein of Tesla te zijn om daar te geraken. Dat was mijn punt.



En wie bouwt al die webshops? Wie pakt al die pakjes in, wie gaat die leveren? Wie maakt de servers, wie onderhoudt het netwerk, ... ??? Je spreekt tegen iemand die werkt in IT. Ik zie met eigen ogen bepaalde profielen sneuvelen. Maar ik zie ook met men eigen ogen andere noden ontstaan en profielen die zich heroriënteren. Bovendien moet je een halve debiel zijn om een aankoop van 1000+ euro te doen in een webshop maw meubelzaken en andere dure aankopen doe je nog steeds best in een echte winkel. Wat er gepost wordt is altijd een deel van het verhaal. Waarom? Omdat sensatie verkoopt? Omdat een echte marktstudie duur is? Wie zal het zeggen. De vorige revoluties gingen ook alle jobs doen sneuvelen. Hoeveel mensen werken er ondertussen in de IT of automatisatie? En ja, daar is nog HEEL, VEEL werk voor zowel mensen die goed zijn met hun handen als met hun hoofd of beiden. Wie anders beweert, weet duidelijk niet de noden van automatisatie. Ik neem aan dat een thuisnetwerk zichzelf installeert. Dat een slimme thermostaat zichzelf aan sluit en zichzelf ook ontwerpt en in leven roept.



Hier hebben we in België de vakbond voor in het leven geroepen. Als ze niet staken, zullen zij er wel voor zorgen - en dat doen ze ook - dat onze rechten behouden blijven.

Je gaat wel voorbij aan het feit dat de webshops NETTO 30.000 banen hebben gekost. Automatisatie is er net op gericht om menselijk werk zoveel mogelijk overbodig te maken. Als de helft van de jobs overbodig wordt (ik heb zelfs al een raming van 80% gezien), dan compenseer je dat banenverlies niet met de nieuw gecreëerde profielen.

Odol
2 december 2015, 07:45
U bent aan het praten tegen iemand die niet beseft dat automatisatie van automatisatie op zich gewoon automatisatie noemt. Een beetje zoals een auto die 120 kan en eentje die 140 kan bij de ene plankgas 120 is terwijl hij bij de andere 140 meer plankgas als plankgas zal noemen. Spijtig genoeg snappen ze niet hoe dom hun stellingen klinken. Mensen als een Ken Ham, Anita Sarkeesian of Jonathan McIntosh hebben niet liever dat ze absoluut geen vragen stellen bij deze zaken.

Wie zegt dat ik dat niet snap.
Misschien snapt U het niet omdat U uw eigen traject extrapoleert, verblind door uw eigen oogkleppen.

Steeds minder goed betaald werk (in aantal uren) voor een steeds selecter wordend groepje van zeer gequalificeerde mensen.

Een auto die 140 rijdt ipv 120 is een zeer slechte vergelijking.
Automatisatie van automatisatie is natuurlijk automatisatie. Dat moet nog altijd uitgevoerd worden. Maar het wordt steeds makkelijker en ... je moet er geen Nederlands of frans meer voor kunnen. Gebrekkig Engels volstaat, en daar zijn er in de toekomst miljarden FTEs van. Er zal nooit meer genoeg werk zijn voor iedereen als we blijven toelaten dat een aantal mensen zoveel mogelijk werk naar zich toe (moeten?) trekken.

Ik heb het over schaalbaarheid en niet over snelheid.

Ik ben 100% voorstander van automatisatie versta me niet verkeerd.

Odol
2 december 2015, 08:05
De automatisatie van de automatisatie. Boeiend. Leg eens uit. Serieus. Ik heb werk teveel. Als ik morgen een machine kan aanschaffen die 20% van mijn werk doet, graag.

Artificial intelligence.

Vele concepten bestaan reeds maar wachten nog op een technologische evolutie om door te breken.

Kijk maar naar de voorspellingen en uitvindingen van Charles Babbage, lang voor de eerste electromechanische computers het daglicht zagen.

Wat zou een technologische doorbraak in de quantum-computing kunnen teweeg brengen.
Of wat als een paar propere kernfusiecentrales alle andere middelen van electriciteitsproductie zou overbodig maken, zou men die hele sector voltijds werk kunnen geven in de automatisatie?

Een ding is zeker ivm de toekomst. Ze is niet exact te voorspellen.

Vertel mij is welk werk je doet en dan kan ik zeggen of ik daar mogelijkheden zie voor te automatiseren of het in de toekomst nooit eenvoudiger zal worden. Zelfs als dat niet het geval is dan blijkt gewoon dat U niet weg te automatiseren valt en ook niet te vervangen. De vraag blijft dan hoeveel van uw soort genieën heeft men dan uiteindelijk nodig. Is dat dan genoeg om de hele wereld van vacatures te voorzien? Kan de wereld wel genoeg copuleren om genieën zoals U te produceren.

patrickve
2 december 2015, 09:01
Het recht op werk. Het is weinig bekend, maar het staat ingeschreven in de Universele Rechten van de Mens.


Het is dat soort idiotieen die van de URVM een mislukking maken. Goed geprobeerd, maar mislukt omdat het vol idiote aktieve rechten staat.

"werk" is een concept van de industriële revolutie. Daarvoor bestond het niet, en daarna zal het niet bestaan.

"Recht op werk" is even idioot als "recht op klant". De maatschappij moet uw zaak voorzien van klanten. De maatschappij moet U voorzien van een job. Idioter kan het niet.

alberto
2 december 2015, 09:08
Het recht op werk. Het is weinig bekend, maar het staat ingeschreven in de Universele Rechten van de Mens.

Staat er in de universele rechten ook hoeveel loon men er voor moet krijgen,

Eduard Khil
2 december 2015, 22:20
Steeds minder goed betaald werk (in aantal uren) voor een steeds selecter wordend groepje van zeer gequalificeerde mensen.



dat klopt. En het zijn zij die behoren tot die groeiende groep van mensen die vervangbaar zijn door machines en computers, die steevast hoger van de toren beginnen te blazen met hun vakbond en hun stakingen, om steeds meer en meer en meer te eisen qua verloning, maar steeds minder en minder en minder willen werken.
Een zeer domme en achterlijke strategie, maar ze correleert natuurlijk wel met het feit dat ze in de grote groep van vervangbaren zit :lol:

Libro
2 december 2015, 23:35
dat klopt. En het zijn zij die behoren tot die groeiende groep van mensen die vervangbaar zijn door machines en computers, die steevast hoger van de toren beginnen te blazen met hun vakbond en hun stakingen, om steeds meer en meer en meer te eisen qua verloning, maar steeds minder en minder en minder willen werken.
Een zeer domme en achterlijke strategie, maar ze correleert natuurlijk wel met het feit dat ze in de grote groep van vervangbaren zit :lol:

Als diegenen die verantwoordelijk zijn voor die vervangingen niet eerst vervangen worden.

https://www.crossed-flag-pins.com/animated-flag-gif/gifs/USSR_240-animated-flag-gifs.gif

:stalin: