PDA

View Full Version : Vlaanderen klotst van het geld


Eberhard Leclerc
30 november 2015, 14:36
Vlaanderen klotst van het geld. Rijker dan veel voormalig rijke regio's in Europa. En toch ontevreden en zuur zijn?

De feiten van de oecd. 2015. Roder = méér koopkracht.


http://i.imgur.com/dOjgNQy.jpg

Vrijheideerst
30 november 2015, 14:42
Uw punt?

dpg
30 november 2015, 16:10
Uw punt?

Marge genoeg voor nog een paar indexsprongen.

TV-verslaafde
30 november 2015, 16:18
International AID is now doing more harm to Africa than good. It became the main tool used by foreign governments and organizations to corrupt the African elite, and get them to behave so irrationally toward their own populations and the basic interest of their countries.

Aside corruption and the criminality, International Aid is the root of the 5 Stars colonization disease that cripple the African elite which dislike the responsibility and the self sacrifice that comes with being in control of a nation destiny. As far as they enjoyed the status offered by their positions, they never liked the responsibilities demanded by the jobs, therefore they use international aid programs as substitute to their responsibilities.

If Africa needs any aid, the most urgent one is to get rid of the 40 billions corruption industry (called International Aid) that shackles its youth and elite, cultivates and maintains the beggar mentality.

http://www.siliconafrica.com/africa-top-10-problems-not-the-ones-you-were-thinking-about/

Dus wij moeten het door ramen en deuren gooien ofwat? Afrika moet af van hun bedelmentaliteit.

Ik geef geen cent meer aan een goed doel....

demonen
30 november 2015, 16:55
KBC verlaagt de rente op het klassieke spaarboekje van 0,20 naar 0,15 procent, het laagste peil ooit. De bank verwijst naar de aanhoudend lage marktrente.
De basisrente van het klassieke spaarboekje van KBC zakt op 8 december van 0,10 naar 0,05 procent.

Zac
30 november 2015, 17:15
Vlaanderen klotst van het geld. Rijker dan veel voormalig rijke regio's in Europa. En toch ontevreden en zuur zijn?

De feiten van de oecd. 2015. Roder = méér koopkracht.

Dit houdt geen steek. De 85 rijkste mensen op deze aardkloot bezitten evenveel geld als de helft van de wereldbevolking. Die lijn kan je ook min of meer doortrekken naar de Belgische bevolking. Beweren dat Vlamingen rijk zijn is onjuist. Het zou juister zijn te stellen dat een klein deel van de Vlamingen rijk is. De armoede onder de bevolking is groter dan ze in 50 jaar geweest is.

Boduo
30 november 2015, 17:16
KBC verlaagt de rente op het klassieke spaarboekje van 0,20 naar 0,15 procent, het laagste peil ooit. De bank verwijst naar de aanhoudend lage marktrente.
De basisrente van het klassieke spaarboekje van KBC zakt op 8 december van 0,10 naar 0,05 procent.

veranderen van bank !

Indomitable
30 november 2015, 17:17
Vlaanderen klotst van het geld. Rijker dan veel voormalig rijke regio's in Europa. En toch ontevreden en zuur zijn?

De feiten van de oecd. 2015. Roder = méér koopkracht.


http://i.imgur.com/dOjgNQy.jpgIk zie een klein geel stipje, is dat soms Antwerpen?

Boduo
30 november 2015, 17:22
Ik zie een klein geel stipje, is dat soms Antwerpen?

Dat is Brasschaat
of zou het Borgerokko zijn ?

Witte Kaproen
30 november 2015, 17:22
Ik zie een klein geel stipje, is dat soms Antwerpen?

Eerder Molenbeek denk ik :-)

Zac
30 november 2015, 17:22
Ik zie een klein geel stipje, is dat soms Antwerpen?

Dat lijkt me het Land van Waas. De rode vlek ernaast is Brasschaat en omstreken.

Bobke
30 november 2015, 17:28
Vlaanderen klotst van het geld. Rijker dan veel voormalig rijke regio's in Europa. En toch ontevreden en zuur zijn?

De feiten van de oecd. 2015. Roder = méér koopkracht.


http://i.imgur.com/dOjgNQy.jpg
Is dat toevallig de kaart waar de meeste vluchtelingen naartoe willen?

Boduo
30 november 2015, 17:32
Is dat toevallig de kaart waar de meeste vluchtelingen naartoe willen?

De meeste échte vluchtelingen wonen in reusachtige kampen in Turkije.
De meeste ASIELZOEKERS willen naar hier, mits het betalen van grote sommen a.d. mensensmokkelaars.

Indomitable
30 november 2015, 17:33
Dat is Brasschaat
of zou het Borgerokko zijn ?
Best mogelijk.
Eerder Molenbeek denk ik :-)
Nee het is dichter bij de Nederlandse grens, om naar Roosendaal te gaan.
Dat lijkt me het Land van Waas. De rode vlek ernaast is Brasschaat en omstreken.
Ook mogelijk inderdaad.

Bobke
30 november 2015, 17:42
De meeste échte vluchtelingen wonen in reusachtige kampen in Turkije.
De meeste ASIELZOEKERS willen naar hier, mits het betalen van grote sommen a.d. mensensmokkelaars.
De kaart dus die de mensensmokkelaars gebruiken in hun reisfolder.

de vuile muilekoek
30 november 2015, 17:47
Dit houdt geen steek. De 85 rijkste mensen op deze aardkloot bezitten evenveel geld als de helft van de wereldbevolking. Die lijn kan je ook min of meer doortrekken naar de Belgische bevolking. Beweren dat Vlamingen rijk zijn is onjuist. Het zou juister zijn te stellen dat een klein deel van de Vlamingen rijk is. De armoede onder de bevolking is groter dan ze in 50 jaar geweest is.

Je bedoeld de geestelijke armoede?:roll: dat zou ik geloven ...ja,

Hypochonder
30 november 2015, 17:50
Vlaanderen is inderdaad nog steeds een rijke regio. Maar als de sossen jaren aan een stuk uw rijkdom verkwanselen en weggeven en wanneer je vastgeklonken zit aan een volk waarmee je in de verste verte geen voeling hebt maar waarvoor je toch veel onderhoudsgeld moet betalen dan zou je voor minder zuur beginnen worden.

Gipsy
30 november 2015, 17:54
Dit houdt geen steek. De 85 rijkste mensen op deze aardkloot bezitten evenveel geld als de helft van de wereldbevolking. Die lijn kan je ook min of meer doortrekken naar de Belgische bevolking. Beweren dat Vlamingen rijk zijn is onjuist. Het zou juister zijn te stellen dat een klein deel van de Vlamingen rijk is. De armoede onder de bevolking is groter dan ze in 50 jaar geweest is.

De 85 rijkste mensen zouden evenveel bezitten als de armste helft van de wereldbevolking. Dat is totaal verschillend van de helft van de wereldbevolking.

Boduo
30 november 2015, 17:55
Vlaanderen is inderdaad nog steeds een rijke regio. Maar als de sossen jaren aan een stuk uw rijkdom verkwanselen en weggeven en wanneer je vastgeklonken zit aan een volk waarmee je in de verste verte geen voeling hebt maar waarvoor je toch veel onderhoudsgeld moet betalen dan zou je voor minder zuur beginnen worden.

Dan moet je bij de volgende verkiezingen zéker niet stemmen op een v.d. 3 traditionele partijen.

Henri1
30 november 2015, 21:21
Vlaanderen is inderdaad nog steeds een rijke regio. Maar als de sossen jaren aan een stuk uw rijkdom verkwanselen en weggeven en wanneer je vastgeklonken zit aan een volk waarmee je in de verste verte geen voeling hebt maar waarvoor je toch veel onderhoudsgeld moet betalen dan zou je voor minder zuur beginnen worden.

Uw betoog gaat op voor 90% van de landen op deze aardkloot.
En uw mening is gelukkig niet de mening van een meerderheid in Vlaanderen of Wallonië.

Dus hou maar op met jammeren en janken. Het is hier zo slecht nog niet.

pajoske
1 december 2015, 10:36
Vlaanderen is inderdaad nog steeds een rijke regio. Maar als de sossen jaren aan een stuk uw rijkdom verkwanselen en weggeven en wanneer je vastgeklonken zit aan een volk waarmee je in de verste verte geen voeling hebt maar waarvoor je toch veel onderhoudsgeld moet betalen dan zou je voor minder zuur beginnen worden.

Als ik die kaart zo bekijk is Nederland veel armer dan België. Moeten ze mij toch eens uitleggen waarom er hier forummers zitten die met alle geweld van België willen afscheuren om een nieuw land te vormen met Nederland.

Bob
1 december 2015, 10:46
Ik zie een klein geel stipje, is dat soms Antwerpen?

Lijkt wel zo te zijn. Maar zo rood lijkt Vlaanderen mij toch ook niet gekleurd te zijn. Als vluchteling zou ik het wel weten. Er zijn veel gebieden die roder kleuren. Maar ja, daar zijn ze dan misschien niet zo naief.

JBM
1 december 2015, 11:26
KBC verlaagt de rente op het klassieke spaarboekje van 0,20 naar 0,15 procent, het laagste peil ooit. De bank verwijst naar de aanhoudend lage marktrente.
De basisrente van het klassieke spaarboekje van KBC zakt op 8 december van 0,10 naar 0,05 procent.

Volgen de rentes op hypothecaire leningen eigenlijk ook de rentes op de spaarboekjes? In dat geval hoor je mij niet klagen. Het geld dat ik daarmee uitspaar overtreft ruimschoots de opbrengst die ik van een spaarboekje zou hebben. Mijn huidige intrestvoet op mijn lening is al historisch laag, maar lager mag altijd natuurlijk.

Bobke
1 december 2015, 11:38
Lijkt wel zo te zijn. Maar zo rood lijkt Vlaanderen mij toch ook niet gekleurd te zijn. Als vluchteling zou ik het wel weten. Er zijn veel gebieden die roder kleuren. Maar ja, daar zijn ze dan misschien niet zo naief.
Inderdaad.
Waarom is daar anders de jungle van Calais denkt ge?

Another Jack
1 december 2015, 11:57
Vlaanderen klotst van het geld. Rijker dan veel voormalig rijke regio's in Europa. En toch ontevreden en zuur zijn?

De feiten van de oecd. 2015. Roder = méér koopkracht.


http://i.imgur.com/dOjgNQy.jpg

:cheer:
Rijke blanke pimpernellen
:cheer:

Zac
1 december 2015, 17:25
De 85 rijkste mensen zouden evenveel bezitten als de armste helft van de wereldbevolking. Dat is totaal verschillend van de helft van de wereldbevolking.

Alles is natuurlijk relatief, maar zolang er ook maar één gepensioneerde is die gans zijn leven gewroet heeft en belastingen afgedragen, elke maand moet krabben om rond te komen, weiger ik dit een 'rijk land' te noemen. Noorwegen, Zweden of Zwitserland, DAT zijn rijke landen.

Conscience
1 december 2015, 18:39
Vlaanderen klotst van het geld. Rijker dan veel voormalig rijke regio's in Europa. En toch ontevreden en zuur zijn?

De feiten van de oecd. 2015. Roder = méér koopkracht.



Ik denk dat jij de meest verzuurde bent.

Als in een regio deflatie heerst omdat de vooruitzichten slecht zijn stijgt de PPC.

Als een regio bullshit producten produceert en niks meer uitvoert stijgt, ceteris paribus, de PPC.

Voil�*, 90 seconden om het zaakje met de grond gelijk te maken.

Pandareus
1 december 2015, 23:37
Volgen de rentes op hypothecaire leningen eigenlijk ook de rentes op de spaarboekjes? In dat geval hoor je mij niet klagen. Het geld dat ik daarmee uitspaar overtreft ruimschoots de opbrengst die ik van een spaarboekje zou hebben. Mijn huidige intrestvoet op mijn lening is al historisch laag, maar lager mag altijd natuurlijk.

Neen, die volgt de lange termijn rente. En die is ook extreem laag en dat zal in europa nog een hele tijd aanhouden. Zeker zolang Draghi de QE zal aanhouden, dus minimaal tot eind 2016 maar wellicht nog verder. Sommige analisten vermoeden dat er binnenkort zelfs een verhoging van het bedrag , nu 60 mld per maand, zit aan te komen. Voor donderdag verwacht men een verdere daling van de korte termijnrente. Die affecteert de geldmarkten.
Dus : spaargeld brengt negatief op na inflatie, obligaties en kasbons brengen ook niets op ==> enig alternatief is een zekere mate van risico nemen.
Wat wel positief is, is dat krediet inderdaad supergoedkoop is en blijft.

Anselmo
2 december 2015, 00:12
....

Wat wel positief is, is dat krediet inderdaad supergoedkoop is en blijft.
Dat is dan ook het enige positieve, maar op termijn gevaarlijk.
Dit is achteraf door de crisis in de USA gebleken.

Sukkelaar
2 december 2015, 07:32
KBC verlaagt de rente op het klassieke spaarboekje van 0,20 naar 0,15 procent, het laagste peil ooit. De bank verwijst naar de aanhoudend lage marktrente.
De basisrente van het klassieke spaarboekje van KBC zakt op 8 december van 0,10 naar 0,05 procent.

OK en wat wil je zeggen?

De andere grootbanken zullen trouwens volgen.

Sukkelaar
2 december 2015, 07:35
Vlaanderen is inderdaad nog steeds een rijke regio. Maar als de sossen jaren aan een stuk uw rijkdom verkwanselen en weggeven en wanneer je vastgeklonken zit aan een volk waarmee je in de verste verte geen voeling hebt maar waarvoor je toch veel onderhoudsgeld moet betalen dan zou je voor minder zuur beginnen worden.

Inderdaad.

Sukkelaar
2 december 2015, 07:38
Als ik die kaart zo bekijk is Nederland veel armer dan België. Moeten ze mij toch eens uitleggen waarom er hier forummers zitten die met alle geweld van België willen afscheuren om een nieuw land te vormen met Nederland.

Dat nieuw land te vormen is eventueel een lange termijn planning. Trouwens wie zegt ons dat NL dit wilt?
Laten wij beginnen met de republiek Vlaanderen.

Sukkelaar
2 december 2015, 07:43
Dat is dan ook het enige positieve, maar op termijn gevaarlijk.
Dit is achteraf door de crisis in de USA gebleken.

Niet veralgemenen Anselmo. De VS is niet met ons te vergelijken.

De schoofzak
2 december 2015, 10:21
Alles is natuurlijk relatief, maar zolang er ook maar één gepensioneerde is die gans zijn leven gewroet heeft en belastingen afgedragen, elke maand moet krabben om rond te komen, weiger ik dit een 'rijk land' te noemen. Noorwegen, Zweden of Zwitserland, DAT zijn rijke landen.

2 !

En ik verwijt hiervoor ten volle de politici van de oude machtspartijen met hun zuilgebonden vakbonden.

(de enigen die dan een iet of wat behoorlijk pensioen hebben, hebben dat omdat die politici liever de facturen doorschoven naar de volgende generatie; iets wat mogelijk was intern de staat, en niet naar de privé werknemers toe.
Blaam dus voor politici en vakbonden; zeker niet voor de ambtenaren die een pensioentje trekken zoals .... de Schoof)

.

vlijmscherp
2 december 2015, 13:38
Alles is natuurlijk relatief, maar zolang er ook maar één gepensioneerde is die gans zijn leven gewroet heeft en belastingen afgedragen, elke maand moet krabben om rond te komen, weiger ik dit een 'rijk land' te noemen. Noorwegen, Zweden of Zwitserland, DAT zijn rijke landen.

zo zijn er in die landen ook hoor. Volgens jouw definitie is er geen enkel rijk land.

Another Jack
2 december 2015, 13:46
Geen leuke pics = RD.
Zo zal het voortaan zijn, kleine...

Bob
2 december 2015, 15:42
Volgen de rentes op hypothecaire leningen eigenlijk ook de rentes op de spaarboekjes? In dat geval hoor je mij niet klagen. Het geld dat ik daarmee uitspaar overtreft ruimschoots de opbrengst die ik van een spaarboekje zou hebben. Mijn huidige intrestvoet op mijn lening is al historisch laag, maar lager mag altijd natuurlijk.

Misschien wordt hij wel negatief ;-) (trouwens de kortlopende interbancaire rentevoeten in euro zijn op dit ogenblik negatief - geld ontvangen om geld te lenen, het kan niet op, niet te verwonderen dat we slapend rijk worden).

Bad Tölz
2 december 2015, 23:56
Alles is natuurlijk relatief, maar zolang er ook maar één gepensioneerde is die gans zijn leven gewroet heeft en belastingen afgedragen, elke maand moet krabben om rond te komen, weiger ik dit een 'rijk land' te noemen. Noorwegen, Zweden of Zwitserland, DAT zijn rijke landen.

Veel gepensioneerden ontvangen veel meer dan ze ooit in hun leven hebben bijgedragen.

Waarom? Men verwachtte vroeger niet dat mensen zo oud gingen worden als ze nu worden. Ook al werk je al sinds je 14 jaar en ga je pas op je 54 op pensioen, als je het geluk hebt 90 te worden (echt niet meer zo uitzonderlijk tegenwoordig) zit je slechts aan 40 jaar van activiteit tegenover 50 jaar afhankelijkheid.

Bovendien lag de productiviteit vroeger aanzienlijk lager.

Veel gepensioneerden zijn bovendien vrouwen. De arbeidsmarktparticipatie van vrouwen lag vroeger veel lager dan nu. Omdat mannen aanzienlijk vroeger stierven maken zij bijvoorbeeld de overgrote meerderheid binnen rusthuizen uit.

Dankzij medische vooruitgang kan men mensen ontzettend lang in leven houden, ook al kampen ze met meerdere pathologieën en slikken ze 15 verschillende medicijnen per dag.

Ten slotte lijkt het mij zinvoller te investeren in de jeugd, zijn zijn immers de toekomst, toekomstige belastingbetalers. Gezien de economische ontwikkelingen lijkt het mij van de pot gerukt om nog meer te verwachten van een overheidspensioen dan een leefloon. Dop uw eigen boontjes. De vetpotten zijn leeg. Jammer maar helaas.

Knuppel
3 december 2015, 01:25
Vlaanderen klotst van het geld. Rijker dan veel voormalig rijke regio's in Europa. En toch ontevreden en zuur zijn?

De feiten van de oecd. 2015. Roder = méér koopkracht.


http://i.imgur.com/dOjgNQy.jpg

Zolang jij maar tevreden bent is alles dik in orde.
Jij klotst toch ook van het geld?
Of ben jij geen Vlaming maar Waal of Brusseleir?

Die blijven arm ondanks jaarlijks 16 miljard van het klotsende goedje uit Vlaanderen.

Knuppel
3 december 2015, 01:30
Veel gepensioneerden ontvangen veel meer dan ze ooit in hun leven hebben bijgedragen.


Vergeet de importbelgen niet die heel hun leven geen cent hebben bijgedragen en die méér "leefloon" krijgen dan gepensioneerden die wél bijdroegen voor een pensioen.

En vergeet ook de véle gepensioneerden niet die maar zéér korte tijd van het pensioen konden genieten waar ze heel hun leven voor werkten én afdroegen.

Bad Tölz
3 december 2015, 02:10
Vergeet de importbelgen niet die heel hun leven geen cent hebben bijgedragen en die méér "leefloon" krijgen dan gepensioneerden die wél bijdroegen voor een pensioen.

En vergeet ook de véle gepensioneerden niet die maar zéér korte tijd van het pensioen konden genieten waar ze heel hun leven voor werkten én afdroegen.

Het feit dat die leeflonen hoger liggen heeft waarschijnlijk in de eerste plaats te maken met het feit dat leeflonen o.a. berekend worden op het aantal personen ten laste. Gepensioneerden hebben meestal geen personen meer ten laste. Profitariaat binnen de grotere groep importbelgen is inderdaad problematisch voor de overheidsfinanciën. Maar daar gaat het nu even niet over.

Voor de groep gepensioneerden die vroegtijdig overlijden zijn er meer dan genoeg die wel een hoge leeftijd bereiken. De arbeiders die het loodje legden op hun 50 zijn meer een fenomeen van de jaren 70, 80 en 90. Logisch ook, veel industrieën met ongezonde werkomstandigheden bestaan niet meer of zijn er enorm op vooruit gegaan qua werkomstandigheden. De bevolking is over het algemeen beter opgeleid en gezonder.

Kijk bijvoorbeeld naar de gigantische uitbreiding van geriatrische infrastructuur die zich afgelopen twintig jaar heeft voorgedaan. De zorgvraag is overduidelijk groter dan het zorgaanbod.

Neem ik die mensen, die op hun 50-55 op pensioen konden en nu hun negentigjarige bestaan in een OCMW rusthuis spenderen, dat kwalijk? Neen. Maar het argument dat die (aanzienlijk grote groep) gepensioneerden ruimschoots hebben bijgedragen voor hun overheidspensioen gaat niet meer op. Het evenwicht is zoek en dat is een van de redenen dat mensen nu langer moeten werken.

zonbron
3 december 2015, 02:36
Vlaanderen klotst van het geld. Rijker dan veel voormalig rijke regio's in Europa. En toch ontevreden en zuur zijn?

De feiten van de oecd. 2015. Roder = méér koopkracht.


http://i.imgur.com/dOjgNQy.jpg

Vlaanderen klotst van francofone kots.

Knuppel
3 december 2015, 02:46
Het feit dat die leeflonen hoger liggen heeft waarschijnlijk in de eerste plaats te maken met het feit dat leeflonen o.a. berekend worden op het aantal personen ten laste. Gepensioneerden hebben meestal geen personen meer ten laste. Profitariaat binnen de grotere groep importbelgen is inderdaad problematisch voor de overheidsfinanciën. Maar daar gaat het nu even niet over.

Voor de groep gepensioneerden die vroegtijdig overlijden zijn er meer dan genoeg die wel een hoge leeftijd bereiken. De arbeiders die het loodje legden op hun 50 zijn meer een fenomeen van de jaren 70, 80 en 90. Logisch ook, veel industrieën met ongezonde werkomstandigheden bestaan niet meer of zijn er enorm op vooruit gegaan qua werkomstandigheden. De bevolking is over het algemeen beter opgeleid en gezonder.

Kijk bijvoorbeeld naar de gigantische uitbreiding van geriatrische infrastructuur die zich afgelopen twintig jaar heeft voorgedaan. De zorgvraag is overduidelijk groter dan het zorgaanbod.

Neem ik die mensen, die op hun 50-55 op pensioen konden en nu hun negentigjarige bestaan in een OCMW rusthuis spenderen, dat kwalijk? Neen. Maar het argument dat die (aanzienlijk grote groep) gepensioneerden ruimschoots hebben bijgedragen voor hun overheidspensioen gaat niet meer op. Het evenwicht is zoek en dat is een van de redenen dat mensen nu langer moeten werken.

Voor de groep gepensioneerden die vroegtijdig overlijden is het een schrale troost dat er genoeg gepensioneerden zijn die TE lang leven.

Maar zoals ik al zei hoef je je geen zorgen te maken. Het komt wel goed met het verstoorde evenwicht. De groep jonge multiculturele verrijkers die tot hun 67 zullen (willen....) werken om onze pensioenen te betalen groeit als kool. Juister gezegd, als onkruid.
Dus ja, daar gaat het UITGEREKEND over wat betreft de betaalbaarheid van de pensioenen en andere uitkeringen.

Knuppel
3 december 2015, 03:28
Het feit dat die leeflonen hoger liggen heeft waarschijnlijk in de eerste plaats te maken met het feit dat leeflonen o.a. berekend worden op het aantal personen ten laste. Gepensioneerden hebben meestal geen personen meer ten laste. Profitariaat binnen de grotere groep importbelgen is inderdaad problematisch voor de overheidsfinanciën. Maar daar gaat het nu even niet over.

Daar gaat het natuurlijk wél over in een draad over Vlaanderen dat klotst van het geld.
Wat jouw "waarschijnlijk" en "in de eerste plaats" betreft. Daar koop ik niks voor.

Ik stond er namelijk bij toen een gekleurde asielzoekster trots vertelde dat ze 1000 Euro per maand uitkering kreeg plus een sociale woning. Haar vriendin met één kind die eveneens "haar fortuin najaagt" in Vlaanderen rijfde 200 euro meer binnen. De kleine gepensioneerde die het aanhoorde (in de zelfgebouwde houten chalet in de achtertuin van zijn vroegere winkeltje) had nog geen 700 euro pensioen.
Eigen schuld dikke bult. Hij had maar meer moeten afdragen als kleine zelfstandige. Ja toch?

De man is enkele jaren geleden overleden aan kanker.
In de zelf gebouwde houten chalet in zijn achtertuin.
De asielzoekster die nooit één cent afdroeg maar 1000 euro "leefloon" wordt toegestopt woont in een sociale woning in Houthalen. Misschien op de Meulenberg. Die wijk staat erom bekend dat ze bevolkt is met mensen die "hun fortuin najagen".

grote-razzia-in-beruchte-wijk-meulenberg-7-dealers-opgepakt
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150903_01848605/grote-razzia-in-beruchte-wijk-meulenberg-7-dealers-opgepakt

zwaargewonde-bij-schietpartij-in-meulenberg
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150308_01568016/zwaargewonde-bij-schietpartij-in-meulenberg

Stenengooiers Meulenberg wilden dienstwapen gewonde agent afnemen
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20131014_00790249

vijftig-agenten-houden-opnieuw-grote-controleactie-in-wijk-meulenberg-in-houthalen
http://www.demorgen.be/binnenland/vijftig-agenten-houden-opnieuw-grote-controleactie-in-wijk-meulenberg-in-houthalen-bae611ce/

Politie pakt zes verdachten drugshandel op in wijk Meulenberg
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/limburg/1.2432046

Houthalen: 11 rustige arrestaties in 'woelige wijk' Meulenberg
http://www.knack.be/nieuws/belgie/houthalen-11-rustige-arrestaties-in-woelige-wijk-meulenberg/article-normal-444147.html

zonbron
3 december 2015, 03:41
Belgium. *zk*

Bobke
3 december 2015, 03:41
Veel gepensioneerden ontvangen veel meer dan ze ooit in hun leven hebben bijgedragen.

Waarom? Men verwachtte vroeger niet dat mensen zo oud gingen worden als ze nu worden. Ook al werk je al sinds je 14 jaar en ga je pas op je 54 op pensioen, als je het geluk hebt 90 te worden (echt niet meer zo uitzonderlijk tegenwoordig) zit je slechts aan 40 jaar van activiteit tegenover 50 jaar afhankelijkheid.

Bovendien lag de productiviteit vroeger aanzienlijk lager.

Veel gepensioneerden zijn bovendien vrouwen. De arbeidsmarktparticipatie van vrouwen lag vroeger veel lager dan nu. Omdat mannen aanzienlijk vroeger stierven maken zij bijvoorbeeld de overgrote meerderheid binnen rusthuizen uit.

Dankzij medische vooruitgang kan men mensen ontzettend lang in leven houden, ook al kampen ze met meerdere pathologieën en slikken ze 15 verschillende medicijnen per dag.

Ten slotte lijkt het mij zinvoller te investeren in de jeugd, zijn zijn immers de toekomst, toekomstige belastingbetalers. Gezien de economische ontwikkelingen lijkt het mij van de pot gerukt om nog meer te verwachten van een overheidspensioen dan een leefloon. Dop uw eigen boontjes. De vetpotten zijn leeg. Jammer maar helaas.
Het gemiddelde ligt voor mannen nog steeds bij +70 hoor.

Zac
3 december 2015, 04:20
Gezien de economische ontwikkelingen lijkt het mij van de pot gerukt om nog meer te verwachten van een overheidspensioen dan een leefloon. Dop uw eigen boontjes. De vetpotten zijn leeg. Jammer maar helaas.


Het beschavingspeil van een samenleving wordt gemeten aan de zorg voor de zwaksten. Denk daar maar eens over na.

Eberhard Leclerc
3 december 2015, 15:25
2013 geeft hetzelfde beeld. Alleen waren de Hollanders toen ook nog relatief rijk.

http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/1/1f/Gross_domestic_product_%28GDP%29_per_inhabitant%2C _in_purchasing_power_standard_%28PPS%29%2C_by_NUTS _level_2_region%2C_2013_%28%C2%B9%29_%28%25_of_the _EU-28_average%2C_EU-28_%3D_100%29_RYB15.png

TheFourHorsemen
3 december 2015, 15:35
Vlaanderen klotst van het geld. Rijker dan veel voormalig rijke regio's in Europa. En toch ontevreden en zuur zijn?

De feiten van de oecd. 2015. Roder = méér koopkracht.


http://i.imgur.com/dOjgNQy.jpg

Ik had verwacht dat (delen van) Nederland toch roder zou(den) zijn.

Bad Tölz
3 december 2015, 15:45
Voor de groep gepensioneerden die vroegtijdig overlijden is het een schrale troost dat er genoeg gepensioneerden zijn die TE lang leven.

Maar zoals ik al zei hoef je je geen zorgen te maken. Het komt wel goed met het verstoorde evenwicht. De groep jonge multiculturele verrijkers die tot hun 67 zullen (willen....) werken om onze pensioenen te betalen groeit als kool. Juister gezegd, als onkruid.
Dus ja, daar gaat het UITGEREKEND over wat betreft de betaalbaarheid van de pensioenen en andere uitkeringen.

Schrale troost misschien wel, maar het leven is hard voor iedereen en we moeten vooruit. Zeg ik dat die mensen te lang leven? Neen. Wat ik wel zeg is dat andere demografische ontwikkelingen een ander beleid vereisen om alsnog de begroting in evenwicht te houden. En om misschien investeringsruimte voor jonge mensen over te houden? Er is een enorm tekort aan psychiatrische hulpverlening voor jongeren bijvoorbeeld.

De geboortecijfers bij niet-westerse migranten liggen nog altijd aanzienlijk hoger, maar zijn al enkele decennia sterk aan het dalen. Demografische transitie heet zoiets. Economische realiteit dwingt mensen tot kleinere gezinnen. Die dingen duren (helaas) even.

Migratie is echter ook een positief verhaal. Anders waren de kosten van de vergrijzing helemaal de pan uitgerezen.

" In grote lijnen zeggen de meeste studies dat migratie een positief economisch effect heeft. Toch zijn er ook cijfers die aantonen dat migratie van mensen met slechte tewerkstellingskansen in genereuze welvaartstaten een negatief effect hebben op de staatskas."

http://www.voka.be/opinie/2015/9/economische-impact-van-migratie/

Nuance heet dat. Ik erken dat profitariaat problematisch is, maar het een profitariaat zal nooit andere vormen van profitariaat goedpraten.

Zoals het bejaard gezeur hoeveel men wel niet heeft bijgedragen. Het gaat niet alleen om pensioenen overigens, een steeds groter deel van RSZ terugbetalingen gaat naar ouderen, omdat men ze langer in leven kan houden ondanks meervoudige pathologieën. Geriatrie is overal, kijk maar naar de gespecialiseerde geriatrische diensten in ziekenhuizen die vroeger, toen de noest werkende bejaarde aan het arbeyden was, niet eens bestonden. Hoe kan iemand bijdragen voor dienstverlening die niet eens bestond en eigenlijk ontzettend duur is? De bejaarden zijn aan het lenen van de huidige belastingbetalers.

Zoals ik al eerder zei neem ik dat die mensen absoluut niet kwalijk. Maar het is op termijn wel onhoudbaar. Zelfs al geef je de 'importbelgen' die je zo veracht en die misschien ooit je bejaarde kont gaan afkuisen morgen geen cent meer.

Die pensioenen en uitkeringen gaan overigens sowieso niet meer betaalbaar zijn door de specifieke demografische structuur van dit land en de economische conjunctuur. Dat, en Wallonië dat nog altijd ondermaats presteert. Eigenlijk veel relevanter allemaal dan pakweg straatmocro's die geen baan vinden, als je kijkt naar de totale economische impact.

Willekeurig in HOOFDLETTERS typen doet je trouwens HYSTERISCH overkomen. Rustig blijven. Slecht voor je bloeddruk allemaal. Neem anders nog een tabletje haloperidol.

Bad Tölz
3 december 2015, 15:49
Het gemiddelde ligt voor mannen nog steeds bij +70 hoor.

Ik zei dat 90 jaar niet meer zo uitzonderlijk is, niet dat de gemiddelde leeftijdsverwachting 90 was. De leeftijdsverwachting voor een man is tegenwoordig 77,98 jaar.

Bad Tölz
3 december 2015, 15:51
Het beschavingspeil van een samenleving wordt gemeten aan de zorg voor de zwaksten. Denk daar maar eens over na.

Ik kom professioneel in contact met kwetsbare ouderen en zie schrijnende toestanden van heel dichtbij. De gevolgen van budgettair wanbeheer laten zich voelen in de meeste rusthuizen.

Maar een oplossing voor: meer produceren, meer welvaart creëren. En dat doe je door te investeren. In de toekomst en zo.

Bad Tölz
3 december 2015, 15:54
Daar gaat het natuurlijk wél over in een draad over Vlaanderen dat klotst van het geld.
Wat jouw "waarschijnlijk" en "in de eerste plaats" betreft. Daar koop ik niks voor.

Ik stond er namelijk bij toen een gekleurde asielzoekster trots vertelde dat ze 1000 Euro per maand uitkering kreeg plus een sociale woning. Haar vriendin met één kind die eveneens "haar fortuin najaagt" in Vlaanderen rijfde 200 euro meer binnen. De kleine gepensioneerde die het aanhoorde (in de zelfgebouwde houten chalet in de achtertuin van zijn vroegere winkeltje) had nog geen 700 euro pensioen.
Eigen schuld dikke bult. Hij had maar meer moeten afdragen als kleine zelfstandige. Ja toch?

De man is enkele jaren geleden overleden aan kanker.
In de zelf gebouwde houten chalet in zijn achtertuin.
De asielzoekster die nooit één cent afdroeg maar 1000 euro "leefloon" wordt toegestopt woont in een sociale woning in Houthalen. Misschien op de Meulenberg. Die wijk staat erom bekend dat ze bevolkt is met mensen die "hun fortuin najagen".

grote-razzia-in-beruchte-wijk-meulenberg-7-dealers-opgepakt
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150903_01848605/grote-razzia-in-beruchte-wijk-meulenberg-7-dealers-opgepakt

zwaargewonde-bij-schietpartij-in-meulenberg
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150308_01568016/zwaargewonde-bij-schietpartij-in-meulenberg

Stenengooiers Meulenberg wilden dienstwapen gewonde agent afnemen
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20131014_00790249

vijftig-agenten-houden-opnieuw-grote-controleactie-in-wijk-meulenberg-in-houthalen
http://www.demorgen.be/binnenland/vijftig-agenten-houden-opnieuw-grote-controleactie-in-wijk-meulenberg-in-houthalen-bae611ce/

Politie pakt zes verdachten drugshandel op in wijk Meulenberg
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/limburg/1.2432046

Houthalen: 11 rustige arrestaties in 'woelige wijk' Meulenberg
http://www.knack.be/nieuws/belgie/houthalen-11-rustige-arrestaties-in-woelige-wijk-meulenberg/article-normal-444147.html


Voor anekdotische discussies moet je bij Dag Allemaal of de Story wezen. Ik probeer hier op een serieuze manier te discussiëren over demografische trends, politiek en economie.

Bob
3 december 2015, 16:12
Het feit dat die leeflonen hoger liggen heeft waarschijnlijk in de eerste plaats te maken met het feit dat leeflonen o.a. berekend worden op het aantal personen ten laste. Gepensioneerden hebben meestal geen personen meer ten laste.


En als gepensioneerden personen ten laste hebben, dan verandert dit niets aan hun pensioen.
Heeft dan ook enkel te maken met de linkse correcte politieke mentaliteit, die echter het slachtoffer aan het worden is van zijn eigen succes, zijn eigen regels.
Maw een volwaardig leefloon voor iedereen die het nodig heeft (wordt wel leuk als blijkt dat 3/4 van de wereldbevolking het nodig heeft), en het benodigde geld daarvoor gaan we pikken waar het te pikken is.
En onze gepensioneerde heeft nog wel een spaarpotje en is trouwens niet zo gewoon om bij het ocmw te gaan aankloppen (zolang hij zelf geld of eigendom heeft, zal zijn aankloppen trouwens tevergeefs zijn). Dus waarom zouden wij hem meer geven dan een armzalig pensioen. Er is trouwens niemand die hem echt verdedigt, geen ngo's die in hem brood zien, geen vakbonden die het trouwens geen snars kan schelen dat de ambtenaarspensioenen 2�*3 maal hoger liggen dan dit van hem, en vooral er is geen geld omdat er al zoveel moet uitgedeeld worden, ook, en misschien zelfs vooral, aan mensen die nooit hebben bijgedragen.

Bad Tölz
3 december 2015, 16:21
En als gepensioneerden personen ten laste hebben, dan verandert dit niets aan hun pensioen.
Heeft dan ook enkel te maken met de linkse correcte politieke mentaliteit, die echter het slachtoffer aan het worden is van zijn eigen succes, zijn eigen regels.
Maw een volwaardig leefloon voor iedereen die het nodig heeft (wordt wel leuk als blijkt dat 3/4 van de wereldbevolking het nodig heeft), en het benodigde geld daarvoor gaan we pikken waar het te pikken is.
En onze gepensioneerde heeft nog wel een spaarpotje en is trouwens niet zo gewoon om bij het ocmw te gaan aankloppen (zolang hij zelf geld of eigendom heeft, zal zijn aankloppen trouwens tevergeefs zijn). Dus waarom zouden wij hem meer geven dan een armzalig pensioen. Er is trouwens niemand die hem echt verdedigt, geen ngo's die in hem brood zien, geen vakbonden die het trouwens geen snars kan schelen dat de ambtenaarspensioenen 2�*3 maal hoger liggen dan dit van hem, en vooral er is geen geld omdat er al zoveel moet uitgedeeld worden, ook, en misschien zelfs vooral, aan mensen die nooit hebben bijgedragen.

Dat verandert inderdaad niets aan hun pensioen, men krijgt wel terugbetalingen voor vanalles en nog wat. Ooit gehoord van thuisverpleging? Of de Vlaamse zorgverzekering? (verplicht vanaf 26 jaar!) Of een mantelzorgpremie? Denk je dat die mensen dat allemaal uit hun eigen zak betalen?

Ik ben geen voorstander van de huidige regeling van ambtenaarpensioenen. Evenmin ben ik voorstander om allerlei profitariaat te blijven onderhouden.

Wel ben ik voorstander voor enorme investeringen in onderwijs en onderzoek & ontwikkeling. Want dat levert op termijn enorm veel geld op, zeker als je investeert in STEM-richtingen. En met dat belastinggeld kan je het leven van de meest hulpbehoevenden aangenamer maken.

Dat vereist uiteraard een coherent beleid, wat in een context van Belgische graaicultuur (iedereen graait, van vakbond tot bejaarde tot cultuurverrijker tot werkgeversorganisatie) waarschijnlijk onmogelijk is. We gaan nog schrijnende dingen zien de komende jaren.

Adrian M
3 december 2015, 18:25
Ik had verwacht dat (delen van) Nederland toch roder zou(den) zijn.

Hangt van het lijstje af wat gehanteerd wordt. Zoveel lijstjes zoveel scores

Global Wealth Report 2015
In de top 20 van rijkste landen (zie onderstaande tabel) staat Nederland op de zesde plaats voor wat betreft netto financiële activa per hoofd van de bevolking (EUR 78.060) en vierde voor wat betreft bruto financiële activa (EUR 126.700). In beide gevallen is dit een stijging van twee plaatsen ten opzichte van 2000

België
Netto: plaats 4

Bruto financiële activa
Duitsland en België daalden vier plaatsen, Frankrijk vijf en Italië elf.
http://www.allianz.nl/globalwealth


GPD: Wereldwijd
Nederland: plaats 17

GPD: Europa
Nederland: plaats 5
http://www.statista.com/statistics/268173/countries-with-the-largest-gross-domestic-product-gdp/

non-conformist
3 december 2015, 18:48
Sinds wanneer is orangje = rood ?

quercus
3 december 2015, 18:58
Da formulering waarmee Eberhard zijn draad opende geeft de indruk dat hij van oordeel is dat de Vlamingen zich zouden horen te schamen voor het feit dat ze relatief rijk zijn.

demonen
3 december 2015, 20:05
Ik zei dat 90 jaar niet meer zo uitzonderlijk is, niet dat de gemiddelde leeftijdsverwachting 90 was. De leeftijdsverwachting voor een man is tegenwoordig 77,98 jaar.

Mensen leven niet langer maar worden langer in leven gehouden.

Knuppel
3 december 2015, 20:12
Schrale troost misschien wel, maar het leven is hard voor iedereen en we moeten vooruit. Zeg ik dat die mensen te lang leven? Neen. Wat ik wel zeg is dat andere demografische ontwikkelingen een ander beleid vereisen om alsnog de begroting in evenwicht te houden. En om misschien investeringsruimte voor jonge mensen over te houden? Er is een enorm tekort aan psychiatrische hulpverlening voor jongeren bijvoorbeeld.

De geboortecijfers bij niet-westerse migranten liggen nog altijd aanzienlijk hoger, maar zijn al enkele decennia sterk aan het dalen. Demografische transitie heet zoiets. Economische realiteit dwingt mensen tot kleinere gezinnen. Die dingen duren (helaas) even.

Migratie is echter ook een positief verhaal. Anders waren de kosten van de vergrijzing helemaal de pan uitgerezen.

" In grote lijnen zeggen de meeste studies dat migratie een positief economisch effect heeft. Toch zijn er ook cijfers die aantonen dat migratie van mensen met slechte tewerkstellingskansen in genereuze welvaartstaten een negatief effect hebben op de staatskas."

http://www.voka.be/opinie/2015/9/economische-impact-van-migratie/

Nuance heet dat. Ik erken dat profitariaat problematisch is, maar het een profitariaat zal nooit andere vormen van profitariaat goedpraten.

Zoals het bejaard gezeur hoeveel men wel niet heeft bijgedragen. Het gaat niet alleen om pensioenen overigens, een steeds groter deel van RSZ terugbetalingen gaat naar ouderen, omdat men ze langer in leven kan houden ondanks meervoudige pathologieën. Geriatrie is overal, kijk maar naar de gespecialiseerde geriatrische diensten in ziekenhuizen die vroeger, toen de noest werkende bejaarde aan het arbeyden was, niet eens bestonden. Hoe kan iemand bijdragen voor dienstverlening die niet eens bestond en eigenlijk ontzettend duur is? De bejaarden zijn aan het lenen van de huidige belastingbetalers.

Zoals ik al eerder zei neem ik dat die mensen absoluut niet kwalijk. Maar het is op termijn wel onhoudbaar. Zelfs al geef je de 'importbelgen' die je zo veracht en die misschien ooit je bejaarde kont gaan afkuisen morgen geen cent meer.

Die pensioenen en uitkeringen gaan overigens sowieso niet meer betaalbaar zijn door de specifieke demografische structuur van dit land en de economische conjunctuur. Dat, en Wallonië dat nog altijd ondermaats presteert. Eigenlijk veel relevanter allemaal dan pakweg straatmocro's die geen baan vinden, als je kijkt naar de totale economische impact.

Willekeurig in HOOFDLETTERS typen doet je trouwens HYSTERISCH overkomen. Rustig blijven. Slecht voor je bloeddruk allemaal. Neem anders nog een tabletje haloperidol.

Nuance heet dat.

Rahowa
3 december 2015, 20:14
Waarop is de koopkracht gebaseerd?Ik denk bv. dat je in bepaalde streken in Spanje beter leeft met 1200 /maand dan hier met 1600/maand.

Another Jack
3 december 2015, 20:22
Geen foto's?
RD

Knuppel
3 december 2015, 20:25
Mensen leven niet langer maar worden langer in leven gehouden.

Fout! Fout! Fout!

Om te vermijden dat de bejaarden lenen van de huidige belastingbetalers mogen we die profiteurs niet langer dan tot hun 67ste in leven houden. De dag dat ze recht hebben op het pensioen (waar ze véél te weinig voor afdroegen) moeten we de bejaarden een spuitje geven. Kak of ene kak. De pot op. Goesting of geen goesting. De oven in.

Op die manier wordt de importbelgen die ik zo haat bespaard dat ze (misschien) ooit mijn bejaarde reet moeten afkuisen.

"Twee vliegen slaan in één klap" wordt dat genoemd.

Another Jack
3 december 2015, 20:27
Fout! Fout! Fout!

Om te vermijden dat de bejaarden lenen van de huidige belastingbetalers mogen we die profiteurs niet langer dan tot hun 67ste in leven houden. De dag dat ze recht hebben op het pensioen (waar ze véél te weinig voor afdroegen) moeten we de bejaarden een spuitje geven. Kak of ene kak. De pot op. Goesting of geen goesting. De oven in.

Op die manier wordt de importbelgen die ik zo haat bespaard dat ze (misschien) ooit mijn bejaarde reet moeten afkuisen.

"Twee vliegen slaan in één klap" wordt dat genoemd.

Jij?
Haten??

Neee ... :lol::lol::lol:

demonen
3 december 2015, 21:57
Fout! Fout! Fout!

Om te vermijden dat de bejaarden lenen van de huidige belastingbetalers mogen we die profiteurs niet langer dan tot hun 67ste in leven houden.

Gelukkig is de ambtenarenpartij nva barmhartig.
Omdat de mensen uit de privé het laagste pensioen vd Westerse wereld krijgen (zij moeten ook de dubbele ambtenarenpensioenen ophoesten) mogen zij nu van de nva na hun pensionering onbeperkt bijverdienen.
Zo kunnen ze vanaf hun 80ste eindelijk genieten vh leven.

Knuppel
4 december 2015, 01:12
Jij?
Haten??

Neee ... :lol::lol::lol:

Edina zou zeggen: Weer geen argumenten dus? Wat een verrassing! En dan vraag jij je af waarom je mij hier nog zo weinig ziet...:lol:

Knuppel
4 december 2015, 01:22
Gelukkig is de ambtenarenpartij nva barmhartig.
Omdat de mensen uit de privé het laagste pensioen vd Westerse wereld krijgen (zij moeten ook de dubbele ambtenarenpensioenen ophoesten) mogen zij nu van de nva na hun pensionering onbeperkt bijverdienen.
Zo kunnen ze vanaf hun 80ste eindelijk genieten vh leven.

Sjonge toch. Wat moet de frustratie diep zitten bij jou. Daar moet écht iets aan gedaan worden.

Ofwel leer jij ook eens wat andere woordjes te gebruiken dan "N-VA" en "ambtenaren", ofwel moet iedereen een spuitje krijgen VOOR zijn 67ste.
Behalve de multiculturele verrijkers natuurlijk die mijn gat gaan afvegen als ik dat zelf niet meer kan. Zij mogen tot hun 80ste genieten van het afvegen van mijn Vlaams-nationalistische hol.
En daarna krijgen ze natuurlijk ook een spuitje. :lol:

Bad Tölz
4 december 2015, 16:25
Edina zou zeggen: Weer geen argumenten dus? Wat een verrassing! En dan vraag jij je af waarom je mij hier nog zo weinig ziet...:lol:

Het is nu niet dat je zelf inhoudelijk reageert hoor. Je selecteert enkele zinnen van mij en blijft daarop ingaan terwijl je de rest totaal negeert. Lijkt sterk op de discussieerstijl van Jan van den Berghe, gewoon met meer hysterisch gedoe weliswaar.

Bob
4 december 2015, 20:16
Dat verandert inderdaad niets aan hun pensioen, men krijgt wel terugbetalingen voor vanalles en nog wat. Ooit gehoord van thuisverpleging? Of de Vlaamse zorgverzekering? (verplicht vanaf 26 jaar!) Of een mantelzorgpremie? Denk je dat die mensen dat allemaal uit hun eigen zak betalen?

Dat krijgen leefloners ook, als ze het nodig hebben. Veronderstel ik toch.


Wel ben ik voorstander voor enorme investeringen in onderwijs en onderzoek & ontwikkeling. Want dat levert op termijn enorm veel geld op, zeker als je investeert in STEM-richtingen. En met dat belastinggeld kan je het leven van de meest hulpbehoevenden aangenamer maken.

Sorry, maar heb geen idee wat STEM-richtingen zijn. Maar er zal dan wel eerst een duchtige mentaliteitsverandering moeten gebeuren. Op innovatief gebied laten we het tegenwoordig zowat afweten, en de jeugd lijkt er ook niet erg in geinteresseerd.

Bob
4 december 2015, 20:24
Heb het opgezocht Science-Technology-Engineering-Mathematics. Richtingen die om de één of andere reden niet zo goed liggen bij de jeugd (te moeilijk, te gemakkelijk, geen vooruitzicht op een boeiende job... weet het ook niet, maar laat het wel juist die richtingen zijn die geld binnenbrengen).

Garry
4 december 2015, 21:36
Dat verandert inderdaad niets aan hun pensioen, men krijgt wel terugbetalingen voor vanalles en nog wat. Ooit gehoord van thuisverpleging? Of de Vlaamse zorgverzekering? (verplicht vanaf 26 jaar!) Of een mantelzorgpremie? Denk je dat die mensen dat allemaal uit hun eigen zak betalen?

Ik ben geen voorstander van de huidige regeling van ambtenaarpensioenen. Evenmin ben ik voorstander om allerlei profitariaat te blijven onderhouden.

Wel ben ik voorstander voor enorme investeringen in onderwijs en onderzoek & ontwikkeling. Want dat levert op termijn enorm veel geld op, zeker als je investeert in STEM-richtingen. En met dat belastinggeld kan je het leven van de meest hulpbehoevenden aangenamer maken.

Dat vereist uiteraard een coherent beleid, wat in een context van Belgische graaicultuur (iedereen graait, van vakbond tot bejaarde tot cultuurverrijker tot werkgeversorganisatie) waarschijnlijk onmogelijk is. We gaan nog schrijnende dingen zien de komende jaren.mantelzorgpremie? Dat is in veel gevallen eerder een martelzorgpremie.

Adrian M
5 december 2015, 13:59
Fout! Fout! Fout!

Om te vermijden dat de bejaarden lenen van de huidige belastingbetalers mogen we die profiteurs niet langer dan tot hun 67ste in leven houden. De dag dat ze recht hebben op het pensioen (waar ze véél te weinig voor afdroegen) moeten we de bejaarden een spuitje geven. Kak of ene kak. De pot op. Goesting of geen goesting. De oven in.

Op die manier wordt de importbelgen die ik zo haat bespaard dat ze (misschien) ooit mijn bejaarde reet moeten afkuisen.

"Twee vliegen slaan in één klap" wordt dat genoemd.
Tja dat scheelt een hoop geld. Geen pensioenbijdragen meer en iedereen een spuitje bij het bereiken van bijv. 54 jaar.
Er valt wat voor te zeggen iedereen die niet meer kan werken, arbeidsongeschikt geraakt, gehandicapten etc ook maar een spuitje te geven.

Bad Tölz
5 december 2015, 17:42
Heb het opgezocht Science-Technology-Engineering-Mathematics. Richtingen die om de één of andere reden niet zo goed liggen bij de jeugd (te moeilijk, te gemakkelijk, geen vooruitzicht op een boeiende job... weet het ook niet, maar laat het wel juist die richtingen zijn die geld binnenbrengen).

Gewoon een slechte onderwijscultuur. De lessen biologie, waarbij men zich bijvoorbeeld te veel bezig houdt met onzinnige dingen zoals een herbarium zijn een goed voorbeeld. Ik haatte biologie in het begin van het secundair, omdat het op een manier gebracht werd waardoor het vak echt niet relevant leek. Pas later, toen ik in een toegepast wetenschappelijke richting in contact kwam met biochemie, en eigenlijk begon door te hebben hoe relevant biologie echt is, kreeg ik er interesse in. Kortom, minder geneut over kastanjebomen, meer experimenten en voorbeelden uit het dagelijkse leven.