PDA

View Full Version : Nog een financieel Di Rupo-lijk uit de kast


De schoofzak
7 december 2015, 11:38
Dat trekt hier toch echt op fraude of bevoegdheidsoverschrijding, dat Di Rupo dat zo maar besliste ...

titel:
'Regering-Michel draait op voor kosten NAVO-kantoor in Bergen'


link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151207_02008191



De vorige federale regering heeft een dag na de ontbinding van het parlement het licht op groen gezet voor een nieuw NAVO-gebouw in de buurt van Bergen, maar heeft daar geen middelen tegenover geplaatst. Dat zegt Kamerlid Karolien Grosemans (N-VA) maandag in Het Laatste Nieuws.
Advertentie

Volgens haar partijgenoot en Defensieminister Steven Vandeput is met het project een budget van 83,2 miljoen euro gemoeid - een bedrag dat hij niet wil ophoesten - maar volgens Grosemans ramen experten de factuur op 120 miljoen euro. Het gaat om een gebouw van de Navo in Casteau, vlakbij Bergen, de thuisbasis van voormalig premier Elio Di Rupo. 'Het is daar goed voor 450 bijkomende laaggeschoolde jobs, zoals bewakingsagenten', weet de N-VA’ster.

Verantwoordelijkheden

Er komt een nieuw hoofdkantoor voor het centrale commandocentrum van de militaire troepen van de NAVO. De kosten daarvan nemen de NAVO-leden op zich, waardoor maar een deel bij ons land terechtkomt. Maar de nieuwbouw die groen licht kreeg van de vorige regering, huisvest een deel van het NATO Communications and Information Agency. Dat is een ICT-organisatie die zich bezighoudt met cyberveiligheid. De bouw daarvan is wel volledig voor onze rekening, stelt Grosemans.

Minister Vandeput is niet van plan voor de kostprijs op te draaien. 'We moeten ook duidelijk zijn over de verantwoordelijkheden in dit dossier', luidt het. 'Dit dossier hoort toe aan de kanselarij van de premier. Er zijn beslissingen en keuzes gemaakt door de regering-Di Rupo die voor problemen zorgen.'

Truder
7 december 2015, 11:43
Laat de PS voor de kosten opdraaien, zij zijn verantwoordelijk.

Zeus
7 december 2015, 11:51
Leg eens uit Schoof, wat zou dit tot fraude of bevoegdheidsoverschrijding maken?

hamac
7 december 2015, 11:54
Dat trekt hier toch echt op fraude of bevoegdheidsoverschrijding, dat Di Rupo dat zo maar besliste ...

titel:
'Regering-Michel draait op voor kosten NAVO-kantoor in Bergen'


De sossen hebben er niets op tegen dat aangegane verbintenissen/akkoorden/intenties/... herroepen worden.
Aan de andere kant, het zou kunnen dat ze daarmee enkel Uplace en Oosterweel voor ogen hebben. :-)

Brakelaar
7 december 2015, 11:56
weer de schuld van die sossenbende, strikske op kop....

hamac
7 december 2015, 11:58
Leg eens uit Schoof, wat zou dit tot fraude of bevoegdheidsoverschrijding maken?

Inderdaad.
Aangezien die bewakers grondig gescreened moeten worden is er toch geen enkele uit het kiespubliek van de PS die in aanmerking komt. :-)

Anna List
7 december 2015, 11:59
hoofdelijke aansprakelijkheid voor bestuurlijke beslissingen (zeker na ontbinding vh parlement) lijkt me toch wel gepast.

ViveLaBelgique
7 december 2015, 14:36
Dit is alweer journalistiek werk zonder niveau. Kan iemand het bedrag bereken waartoe de Belgische overheden zich verplicht hebben in het project ?

subocaj
7 december 2015, 15:30
Dat trekt hier toch echt op fraude of bevoegdheidsoverschrijding, dat Di Rupo dat zo maar besliste ...

titel:
'Regering-Michel draait op voor kosten NAVO-kantoor in Bergen'


link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151207_02008191

Zit er niet minstens 1 coalitiepartner mee in deze regering die dat meebeslist heeft?

De schoofzak
7 december 2015, 19:11
Leg eens uit Schoof, wat zou dit tot fraude of bevoegdheidsoverschrijding maken?

Een regering die niet gecontroleerd kan worden door het parlement, die zomaar dergelijke beslissingen neemt ?

Die dan nu pas boven water moeten komen ?

Ik heb hogere standaarden voor de mensen op wie ik wil stemmen.
Gij niet ?

.

De schoofzak
7 december 2015, 19:12
Zit er niet minstens 1 coalitiepartner mee in deze regering die dat meebeslist heeft?

Dat de PS daar dan klaarheid over schept.

.

ViveLaBelgique
7 december 2015, 19:55
Een regering die niet gecontroleerd kan worden door het parlement, die zomaar dergelijke beslissingen neemt ?

Die dan nu pas boven water moeten komen ?

Ik heb hogere standaarden voor de mensen op wie ik wil stemmen.
Gij niet ?

.

N-VA liet tijdens de bankencrisis van 2011 zelfs toe dat een regering zonder controle van het parlement ten oorlog trok en banken overeind hield.

Jakko
7 december 2015, 20:08
Een regering die niet gecontroleerd kan worden door het parlement, die zomaar dergelijke beslissingen neemt ?

Die dan nu pas boven water moeten komen ?

Ik heb hogere standaarden voor de mensen op wie ik wil stemmen.
Gij niet ?

.

Karolien Grosemans? De vrouw wiens e-mails onderschept werden door de Amerikaanse inlichtingendienst NSA en in Arizona gelezen werden?

Dubbel voorzichtig zijn met dergelijke berichten. Het is lang niet de eerste keer dat de N-VA met ronkende verklaringen afkomt, om daarna met de staart tussen de benen af te druipen. Het is stilaan een gewoonte aan het worden.

De schoofzak
7 december 2015, 20:44
N-VA liet tijdens de bankencrisis van 2011 zelfs toe dat een regering zonder controle van het parlement ten oorlog trok en banken overeind hield.

Was dat een regering zonder controle van het parlement ?

Of was dat een regering die geen meerderheid had in het nieuw verkozen parlement omdat de besprekingen daartoe nog bezig waren; zodat het nieuwe parlement kon geconsultueerd worden, en ook effectief werd geconsulteerd, zelfs boven spelletjes van meerderheid (nieuw dan oud) of minderheid ?
(heeft zelfs groen geen groen licht gegeven ?)

Afijn, ik herinner me het niet zo goed meer.
Maar gij komt af met de zaak.
Kunt gij dat dan even toelichten, met een degelijkheid zodat er geen twijfel meer over bestaat ?

.

ViveLaBelgique
7 december 2015, 20:58
Was dat een regering zonder controle van het parlement ?

Of was dat een regering die geen meerderheid had in het nieuw verkozen parlement omdat de besprekingen daartoe nog bezig waren; zodat het nieuwe parlement kon geconsultueerd worden, en ook effectief werd geconsulteerd, zelfs boven spelletjes van meerderheid (nieuw dan oud) of minderheid ?
(heeft zelfs groen geen groen licht gegeven ?)

Afijn, ik herinner me het niet zo goed meer.
Maar gij komt af met de zaak.
Kunt gij dat dan even toelichten, met een degelijkheid zodat er geen twijfel meer over bestaat ?

.

Als je interesse hebt in de recente politieke geschiedenis van ons doe je zelf maar je research. Het is wel degelijk een feit dat regeringen in lopende zaken straffer stoten hebben gedaan dan een zegen te geven aan een participatie in een Nato-gebouw.

Zeus
7 december 2015, 21:04
Een regering die niet gecontroleerd kan worden door het parlement, die zomaar dergelijke beslissingen neemt ?

Die dan nu pas boven water moeten komen ?

Ik heb hogere standaarden voor de mensen op wie ik wil stemmen.
Gij niet ?

.

Lopende zaken hé Schoof, lopende zaken...

Amon_Re
8 december 2015, 11:29
Lopende zaken hé Schoof, lopende zaken...

Enfin ja, 'lopend', ik zou eerder zeggen mankend of kruipend in dit land...

Anna List
8 december 2015, 11:38
Dit is alweer journalistiek werk zonder niveau. Kan iemand het bedrag bereken waartoe de Belgische overheden zich verplicht hebben in het project ?

die stonden in De Tijd, doe uw eigen research. :-)

ViveLaBelgique
8 december 2015, 11:41
die stonden in De Tijd, doe uw eigen research. :-)

Bron ?

Anna List
8 december 2015, 11:42
N-VA liet tijdens de bankencrisis van 2011 zelfs toe dat een regering zonder controle van het parlement ten oorlog trok en banken overeind hield.

politieke steun geven voor de oorlogsactie (lees uitbreiding van reeds lopend beleid en actie) gebeurde met steun en goedkeuring van het parlement na excpliciete zitting over dat thema.

bankencrisis en banken redden lijkt wel een textbook voorbeeld van urgente beslissing naar aanleiding van overmacht door een regering in lopende zaken.

(ps fyi ik ben persoonlijk altijd tegen het 'redden' van banken geweest, het is vrijwel overal ook een grote vergissing gebleken uitgez. IJsland en de US, twee landen waar er wel banken failliet gingen ook en waar ook bankiers in de gevangenis belandden)

Pandareus
8 december 2015, 11:44
Een regering die niet gecontroleerd kan worden door het parlement, die zomaar dergelijke beslissingen neemt ?

Die dan nu pas boven water moeten komen ?

Ik heb hogere standaarden voor de mensen op wie ik wil stemmen.
Gij niet ?

.

Lopende zaken. Had hij het moeten in een lade wegstoppen om dan maanden later door Michel te laten ontdekken ?
Vandeput wil dat gewoon van zijn budget af krijgen, daarvoor dient die show.
Hopelijk is Michel slim genoeg om dat terug op budget defensie te zetten, waar het hoort.

Anna List
8 december 2015, 11:44
Bron ?

opnieuw doe uw eigen research. (dat smeerde jij in deze draad ook zo graag en eerst Schoofzakje voor de voeten ... dus leg de lat voor jezelf nu ook maar even hoog. lijkt me slechts fair.)

paswoord van mijn online login op De Tijd nodig mss ? :lol:

Henri1
8 december 2015, 21:17
Dat trekt hier toch echt op fraude of bevoegdheidsoverschrijding, dat Di Rupo dat zo maar besliste ...

titel:
'Regering-Michel draait op voor kosten NAVO-kantoor in Bergen'


link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151207_02008191

Het valt niet mee om het geknoei van de huidige meerderheid op de achtergrond te krijgen hé ?