PDA

View Full Version : Franstalige brancardiers ongewenst in Vlaanderen


Pagina's : [1] 2

Witte Kaproen
19 december 2015, 20:54
"Dirk Brankaer en Jan Spooren,
burgemeesters van respectievelijk Overijse en Tervuren,
eisen dat ziekenwagens van Brusselse ziekenhuizen voortaan minstens één Nederlandstalige ambulancier aan boord hebben wanneer ze moeten uitrukken naar de Druivenstreek...."

"Het blijft klachten regenen van inwoners uit de vierDruivenstreekgemeenten
(Hoeilaart, Overijse, Tervuren en Huldenberg, red.)

omdat ze regelmatig uitsluitend Franstalige ambulanciers over de vloer krijgen in noodsituaties.

Op zo'n moment is het echter belangrijk dat je je eigen taal kan spreken.

Mensen in nood zijn vaak in paniek en dan is het moeilijk om je in een andere taal dan je moedertaal uit te drukken.

Dit is onaanvaardbaar, omdat het leidt tot vertragingen en communicatieproblemen die soms levensbedreigend zijn."



http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-overijse/-minstens-een-ambulancier-moet-nederlands-spreken-a2561676/


Het is inderdaad ontoelaatbaar dat na 185 jaar Belgische Staat
nog steeds Nederlands onkundige brancardiers
hun beroep mogen uitoefenen in Vlaanderen .

Weeral een bijkomende reden voor de Vlaamse Onafhankelijkheid.

In een Onafhankelijk Vlaanderen
zouden Nederlands onkundige brancardiers hun beroep niet meer mogen uitoefenen.

DucDEnghien
19 december 2015, 21:03
"Dirk Brankaer en Jan Spooren,
burgemeesters van respectievelijk Overijse en Tervuren,
eisen dat ziekenwagens van Brusselse ziekenhuizen voortaan minstens één Nederlandstalige ambulancier aan boord hebben wanneer ze moeten uitrukken naar de Druivenstreek...."

"Het blijft klachten regenen van inwoners uit de vierDruivenstreekgemeenten
(Hoeilaart, Overijse, Tervuren en Huldenberg, red.)

omdat ze regelmatig uitsluitend Franstalige ambulanciers over de vloer krijgen in noodsituaties.

Op zo'n moment is het echter belangrijk dat je je eigen taal kan spreken.

Mensen in nood zijn vaak in paniek en dan is het moeilijk om je in een andere taal dan je moedertaal uit te drukken.

Dit is onaanvaardbaar, omdat het leidt tot vertragingen en communicatieproblemen die soms levensbedreigend zijn."



http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-overijse/-minstens-een-ambulancier-moet-nederlands-spreken-a2561676/


Het is inderdaad ontoelaatbaar dat na 185 jaar Belgische Staat
nog steeds Nederlands onkundige brancardiers
hun beroep mogen uitoefenen in Vlaanderen .

Weeral een bijkomende reden voor de Vlaamse Onafhankelijkheid.

In een Onafhankelijk Vlaanderen
zouden Nederlands onkundige brancardiers hun beroep niet meer mogen uitoefenen.

Volledig akkoord, ik begrijp niet dat Brusselse ambulanciers nog uitrukken naar Vlaanderen. Zijn ze daar te lui om zelf uit te rukken?

Witte Kaproen
19 december 2015, 21:15
Volledig akkoord, ik begrijp niet dat Brusselse ambulanciers nog uitrukken naar Vlaanderen. Zijn ze daar te lui om zelf uit te rukken?

Het is de centrale 112 die Brusselse Nederlands onkundige brancardiers naar de Vlaamse Rand stuurt.
Normaal gezien zou elke Brusselse brancardier minstens NL/Fr-talig moeten zijn.
Doch in de praktijk zijn er geen sluitende controles van hun kennis van het Nederlands en zijn ze enkel Franstalig.

Ofwel stopt België met de uitbetaling
van Nederlands onkundige Brusselse brancardiers ,
ofwel richt België meer Nederlandstalige ambulance diensten op in de Vlaamse Rand.

En als België dit niet kan ,
dan zal een Onafhankelijk Vlaanderen het wel doen ;-)

Supe®Staaf
20 december 2015, 22:32
Misschien kunnen Dirk Brankaer en Jan Spooren,
burgemeesters van respectievelijk Overijse en Tervuren, alsook Witte Kaproen op hun Leif-kaart laten zetten dat ze liever langs de straat creperen dan vervoerd te worden door een franstalige ambulancier?
De mop van de flamingante dakloze bedelaar die van honger sterft met een frans broodje onder zijn arm wordt op den duur nog realiteit.
:roll::roll::roll:

Zucht
20 december 2015, 22:37
De meeste ongelukken gebeuren binnenshuis. Dus, de ambulanciers komen binnen en vinden een bewusteloos lichaam, met degene die de 112 gebeld heeft. Om te weten wat nu de juiste actie is, moeten de ambulanciers misschien enige informatie inwinnen over wat hier gebeurd is, vind je niet ?

Misschiend dat men in Wallonië gewoon elke zieke of gewonde in de ambulance kipt zoals een vulniszak, maar dat is niet de beste procedure.

Another Jack
20 december 2015, 22:59
Het is de centrale 112 die Brusselse Nederlands onkundige brancardiers naar de Vlaamse Rand stuurt.
Normaal gezien zou elke Brusselse brancardier minstens NL/Fr-talig moeten zijn.
Doch in de praktijk zijn er geen sluitende controles van hun kennis van het Nederlands en zijn ze enkel Franstalig.

Ofwel stopt België met de uitbetaling
van Nederlands onkundige Brusselse brancardiers ,
ofwel richt België meer Nederlandstalige ambulance diensten op in de Vlaamse Rand.

En als België dit niet kan ,
dan zal een Onafhankelijk Vlaanderen het wel doen ;-)

Gaat een onafhankelijk Vlaanderen elke ambulancier in Brussel tweetalig maken?
Succes!

Johan Bollen
21 december 2015, 00:40
Brancadiers die in Vlaanderen opereren dienen de officiële taal meester te zijn. Zo zou dat toch moeten zijn. Teleurstellend te merken dat dit voor sommigen slechts een detail is in de discussie. Men verkiest het de boodschapper aan te vallen. Zijn dat dan de goede Vlamingen? Niet op de eigen rechten staan.

"Volgens de taalwetgeving moeten die Brusselse ziekenhuizen een tweetalige dienstverlening garanderen, maar de praktijk bewijst dat dit meestal niet het geval is."

Maar dat mag natuurlijk geen probleem zijn. Typisch Belgisch. Geen wonder dat heel wat Vlamingen een anti Franse reflex tonen. De anti Nederlandse reflex is namelijk alomtegenwoordig in Brussel.

cookie monster
21 december 2015, 03:47
Taal boven gezondheid stellen , waar zijn ze mee bezig !!!!!!!!
Ja , wat me wel logisch lijkt , dat men in Vlaanderen het vlaams PERFECT macht moet zijn !!!!

Ja , wat me wel logisch lijkt , dat men in Wallonië het Waals PERFECT macht moet zijn !!!!

Het gaat om mensen , wat anders , politiek ????
In dat laatste geval , ziekelijk !!!!!!!!

Henri1
21 december 2015, 07:00
"Dirk Brankaer en Jan Spooren,
burgemeesters van respectievelijk Overijse en Tervuren,
eisen dat ziekenwagens van Brusselse ziekenhuizen voortaan minstens één Nederlandstalige ambulancier aan boord hebben wanneer ze moeten uitrukken naar de Druivenstreek...."

"Het blijft klachten regenen van inwoners uit de vierDruivenstreekgemeenten
(Hoeilaart, Overijse, Tervuren en Huldenberg, red.)

omdat ze regelmatig uitsluitend Franstalige ambulanciers over de vloer krijgen in noodsituaties.

Op zo'n moment is het echter belangrijk dat je je eigen taal kan spreken.

Mensen in nood zijn vaak in paniek en dan is het moeilijk om je in een andere taal dan je moedertaal uit te drukken.

Dit is onaanvaardbaar, omdat het leidt tot vertragingen en communicatieproblemen die soms levensbedreigend zijn."



http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-overijse/-minstens-een-ambulancier-moet-nederlands-spreken-a2561676/


Het is inderdaad ontoelaatbaar dat na 185 jaar Belgische Staat
nog steeds Nederlands onkundige brancardiers
hun beroep mogen uitoefenen in Vlaanderen .

Weeral een bijkomende reden voor de Vlaamse Onafhankelijkheid.

In een Onafhankelijk Vlaanderen
zouden Nederlands onkundige brancardiers hun beroep niet meer mogen uitoefenen.

Het stelt zich blijkbaar niet alleen in Voeren ?

Kunnen we ook op het gemeentehuis terecht voor de juiste informatie ?

Scherven A. Mok
21 december 2015, 07:45
Ja zeg, wat is het volgende, arabisch sprekende ambulanciers ?

De schoofzak
21 december 2015, 08:00
Gaat een onafhankelijk Vlaanderen elke ambulancier in Brussel tweetalig maken?
Succes!

Het verwondert me van een "slimme" onderwijzende dat hij blijft leuteren over het symptoom, in plaats van het probleem te analyseren en omschrijven, om vervolgens tot een oplossing te komen.

De enige reden van die Brusselse ambulanciers, is dat de concurrentie tussen de spoeddiensten van Brussel en Leuven beslecht wordt op het federale niveau. En beslecht wordt op een manier die poepsimpel is voor de Franstaligen: de dichtsbijzijnde erkende spoeddienst. En om die erkenning te verkrijgen, is nooit sprake van kennis van de taal van de inwoner van het gebied waar je naar toe kan.
Een spoeddienst is een goudmijn voor het ziekenhuis ... moet er nog een tekening gemaakt worden ?


Ik krijg verdomme goesting om me te engageren bij Voorpost, om er acties op poten te zetten: een oproep doen voor een ambulance vanuit zo'n Vlaamse gemeente, en als ze geen Nederlands kennen, die ambulance in brand steken. Dan kunnen ze te voet terug met hun Nederlandsonkundige Franstalige pikkels naar Brussel.

.

Don Quichote
21 december 2015, 08:00
Zouden de Franstaligen aanvaarden dat er in Brussel en Wallonie ambulanciers opdagen , die uitsluitend Nederlands begrijpen?

Pandareus
21 december 2015, 08:37
Het verwondert me van een "slimme" onderwijzende dat hij blijft leuteren over het symptoom, in plaats van het probleem te analyseren en omschrijven, om vervolgens tot een oplossing te komen.

De enige reden van die Brusselse ambulanciers, is dat de concurrentie tussen de spoeddiensten van Brussel en Leuven beslecht wordt op het federale niveau. En beslecht wordt op een manier die poepsimpel is voor de Franstaligen: de dichtsbijzijnde erkende spoeddienst. En om die erkenning te verkrijgen, is nooit sprake van kennis van de taal van de inwoner van het gebied waar je naar toe kan.
Een spoeddienst is een goudmijn voor het ziekenhuis ... moet er nog een tekening gemaakt worden ?


Ik krijg verdomme goesting om me te engageren bij Voorpost, om er acties op poten te zetten: een oproep doen voor een ambulance vanuit zo'n Vlaamse gemeente, en als ze geen Nederlands kennen, die ambulance in brand steken. Dan kunnen ze te voet terug met hun Nederlandsonkundige Franstalige pikkels naar Brussel.

.


Ambulances in brand steken noem jij "acties op poten zetten" ???
:?

fred vanhove
21 december 2015, 08:47
Misschien kunnen Dirk Brankaer en Jan Spooren,
burgemeesters van respectievelijk Overijse en Tervuren, alsook Witte Kaproen op hun Leif-kaart laten zetten dat ze liever langs de straat creperen dan vervoerd te worden door een franstalige ambulancier?
De mop van de flamingante dakloze bedelaar die van honger sterft met een frans broodje onder zijn arm wordt op den duur nog realiteit.
:roll::roll::roll:

Als alles zijn behalve een flamingant kan ik me ,de franstaligen kennende, toch levendig voorstellen tot wat het omgekeerde zou leiden:roll:.....ik denk dat die Frans onkundige ambulanciers toch maar 1 keer zullen moeten uitrukken naar Brussel of wallonie:-)

fred vanhove
21 december 2015, 08:48
Zouden de Franstaligen aanvaarden dat er in Brussel en Wallonie ambulanciers opdagen , die uitsluitend Nederlands begrijpen?

Natuurlijk.....hoe kom je daar nu bij ?:lol::lol:

Another Jack
21 december 2015, 08:54
Het verwondert me van een "slimme" onderwijzende dat hij blijft leuteren over het symptoom, in plaats van het probleem te analyseren en omschrijven, om vervolgens tot een oplossing te komen.

De enige reden van die Brusselse ambulanciers, is dat de concurrentie tussen de spoeddiensten van Brussel en Leuven beslecht wordt op het federale niveau. En beslecht wordt op een manier die poepsimpel is voor de Franstaligen: de dichtsbijzijnde erkende spoeddienst. En om die erkenning te verkrijgen, is nooit sprake van kennis van de taal van de inwoner van het gebied waar je naar toe kan.
Een spoeddienst is een goudmijn voor het ziekenhuis ... moet er nog een tekening gemaakt worden ?


Ik krijg verdomme goesting om me te engageren bij Voorpost, om er acties op poten te zetten: een oproep doen voor een ambulance vanuit zo'n Vlaamse gemeente, en als ze geen Nederlands kennen, die ambulance in brand steken. Dan kunnen ze te voet terug met hun Nederlandsonkundige Franstalige pikkels naar Brussel.

.

Van u daarentegen verwondert het me niet dat u constant slaafs uw Leider volgt.
Kuddedier dat je bent.

DucDEnghien
21 december 2015, 08:57
Het verwondert me van een "slimme" onderwijzende dat hij blijft leuteren over het symptoom, in plaats van het probleem te analyseren en omschrijven, om vervolgens tot een oplossing te komen.

De enige reden van die Brusselse ambulanciers, is dat de concurrentie tussen de spoeddiensten van Brussel en Leuven beslecht wordt op het federale niveau. En beslecht wordt op een manier die poepsimpel is voor de Franstaligen: de dichtsbijzijnde erkende spoeddienst. En om die erkenning te verkrijgen, is nooit sprake van kennis van de taal van de inwoner van het gebied waar je naar toe kan.
Een spoeddienst is een goudmijn voor het ziekenhuis ... moet er nog een tekening gemaakt worden ?


Ik krijg verdomme goesting om me te engageren bij Voorpost, om er acties op poten te zetten: een oproep doen voor een ambulance vanuit zo'n Vlaamse gemeente, en als ze geen Nederlands kennen, die ambulance in brand steken. Dan kunnen ze te voet terug met hun Nederlandsonkundige Franstalige pikkels naar Brussel.

.

Een functionaris die zich engageert? Laat me niet lachen. Niets ga je doen. Een résumé van je leven trouwens ... niets.

Another Jack
21 december 2015, 08:58
Een functionaris die zich engageert? Laat me niet lachen. Niets ga je doen. Een résumé van je leven trouwens ... niets.

Engageren?
Om ambulances in brand te steken?

Pericles
21 december 2015, 09:01
Van u daarentegen verwondert het me niet dat u constant slaafs uw Leider volgt.
Kuddedier dat je bent.

Ja dat is waar Jack.
Maar het is nu schoolverlof.
Wat zeg jij zo s'morgens tegen je kinderen ?
Laat me gerust, papa gaat een uur of 12 onzin verkopen op een politiek forum ? :-D

Another Jack
21 december 2015, 09:05
Ja dat is waar Jack.
Maar het is nu schoolverlof.
Wat zeg jij zo s'morgens tegen je kinderen ?
Laat me gerust, papa gaat een uur of 12 onzin verkopen op een politiek forum ? :-D

Zoiets, ja.
Het voordeel is dat ik 's morgens iemand heb om wat tegen te zeggen.
Bij u gaan ze allemaal lopen.

omaplop
21 december 2015, 11:10
Ik kan u verzekeren dat het niet gemakkelijk is om in een andere taal dan je moedertaal uit te leggen wat men aan fysische klachten heeft, laat staan dat je dit moet doen bij een urgentie.
Ik beheers meer dan voldoende de Franse taal, maar heb het nog steeds moeilijk om de dokter precies uit te leggen welke mijn klachten zijn.

Vette Pois(s)on
21 december 2015, 11:17
Ja dat is waar Jack.
Maar het is nu schoolverlof.
Wat zeg jij zo s'morgens tegen je kinderen ?
Laat me gerust, papa gaat een uur of 12 onzin verkopen op een politiek forum ? :-D

arme kinderen

Supe®Staaf
21 december 2015, 11:36
Ik kan u verzekeren dat het niet gemakkelijk is om in een andere taal dan je moedertaal uit te leggen wat men aan fysische klachten heeft, laat staan dat je dit moet doen bij een urgentie.
Ik beheers meer dan voldoende de Franse taal, maar heb het nog steeds moeilijk om de dokter precies uit te leggen welke mijn klachten zijn.
Uw argument snijdt geen hout.
Dat je een dokter wenst die je moedertaal beheerst, daar kan ik nog inkomen.
Het gaat hier over ambulanciers.
Die hoef je niks uit te leggen, die kunnen u in gelijk welke taal naar het hospitaal voeren.

Bob
21 december 2015, 11:57
Natuurlijk.....hoe kom je daar nu bij ?:lol::lol:

Natuurlijk. Ze steunen dit zelfs. Het laat hun toe van hun Nederlands te perfectioneren.
Maar ernstig. Ten tijde van Di Rupo heeft men het eens ene keer geprobeerd. Maar men heeft het wel geen tweede keer moeten doen.

fred vanhove
21 december 2015, 11:58
Uw argument snijdt geen hout.
Dat je een dokter wenst die je moedertaal beheerst, daar kan ik nog inkomen.
Het gaat hier over ambulanciers.
Die hoef je niks uit te leggen, die kunnen u in gelijk welke taal naar het hospitaal voeren.

Niet meer dan dat ?

vlijmscherp
21 december 2015, 12:03
Uw argument snijdt geen hout.
Dat je een dokter wenst die je moedertaal beheerst, daar kan ik nog inkomen.
Het gaat hier over ambulanciers.
Die hoef je niks uit te leggen, die kunnen u in gelijk welke taal naar het hospitaal voeren.

ambulanciers doen meer dan je naar het ziekenhuis brengen hoor. ze zijn de eersten die hulp kunnen bieden. Wel moeilijk als je niet kunt communiceren.

fred vanhove
21 december 2015, 12:11
ambulanciers doen meer dan je naar het ziekenhuis brengen hoor. ze zijn de eersten die hulp kunnen bieden. Wel moeilijk als je niet kunt communiceren.

Draai of keer het zoals je wil....feit is dat dat alleen mogelijk is in dociel Vlaanderen....Zoals hier al enig maal is aangehaald zie ik het nog niet gebeuren dat ambulanciers die geen woord Frans praten uitrukken naar Wallonie of Brussel en al zeker niet naar Rijsel:roll: ...Ik zie ook niet gebeuren dat een ambulancier die de Duitse taal niet machtig is uitrukt naar Keulen enz.....kan alleen in Vlaanderen als je het mij vraagt.

Knuppel
21 december 2015, 12:13
Volledig akkoord, ik begrijp niet dat Brusselse ambulanciers nog uitrukken naar Vlaanderen. Zijn ze daar te lui om zelf uit te rukken?

Er is maar één probleem, maar wel een dat jouw soort niet wil zien. Een probleem dat niet zou bestaan indien de Franstalige brancardiers, die wéten dat ze ook naar Vlaanderen gestuurd worden, niet te lui, te arrogant, of te dom waren om Nederlands te leren.

Zipper
21 december 2015, 12:16
Er is maar één probleem, maar wel een dat jouw soort niet wil zien. Een probleem dat niet zou bestaan indien de Franstalige brancardiers, die wéten dat ze ook naar Vlaanderen gestuurd worden, niet te lui, te arrogant, of te dom waren om Nederlands te leren.

M'enfin...................

Supe®Staaf
21 december 2015, 12:17
ambulanciers doen meer dan je naar het ziekenhuis brengen hoor. ze zijn de eersten die hulp kunnen bieden. Wel moeilijk als je niet kunt communiceren.
Je overschat echt het belang van talenkennis van de ambulanciers.
Als je buiten bewustzijn bent, dan kan je de ambulanciers niet eens in jouw moedertaal inlichten.
Maar geen probleem hoor: als ze jou niet verstaan, dan ben je vrij om te weigeren van mee te gaan, tot er een nederlandstalige ambulancier ter beschikking is.
Leg dan ook dezelfde konsekwentie aan boord als je aan de andere kant van de wereldbol in nood geraakt: blijven wachten op een nederlandstalige.
Nog wensen i.v.m. diens streekdialect?
Dat laatste wil ook nog al eens onbegrijpelijk overkomen.
:roll::roll::roll:

vlijmscherp
21 december 2015, 12:18
Je overschat echt het belang van talenkennis van de ambulanciers.
Als je buiten bewustzijn bent, dan kan je de ambulanciers niet eens in jouw moedertaal inlichten.
Maar geen probleem hoor: als ze jou niet verstaan, dan ben je vrij om te weigeren van mee te gaan, tot er een nederlandstalige ambulancier ter beschikking is.
Leg dan ook dezelfde konsekwentie aan boord als je aan de andere kant van de wereldbol in nood geraakt: blijven wachten op een nederlandstalige.
Nog wensen i.v.m. diens streekdialect?
Dat laatste wil ook nog al eens onbegrijpelijk overkomen.
:roll::roll::roll:

het gaat er niet over of je het recht hebt in je eigen taal een ambulancier te woord kunnen zijn, het gaat erover dat je meer kans hebt om te overleven als je makkelijk kunt communiceren met die mensen.

ik weet niet goed waarom daarover gediscussieerd wordt?

Zipper
21 december 2015, 12:20
Je overschat echt het belang van talenkennis van de ambulanciers.
Als je buiten bewustzijn bent, dan kan je de ambulanciers niet eens in jouw moedertaal inlichten.
Maar geen probleem hoor: als ze jou niet verstaan, dan ben je vrij om te weigeren van mee te gaan, tot er een nederlandstalige ambulancier ter beschikking is.
Leg dan ook dezelfde konsekwentie aan boord als je aan de andere kant van de wereldbol in nood geraakt: blijven wachten op een nederlandstalige.
Nog wensen i.v.m. diens streekdialect?
Dat laatste wil ook nog al eens onbegrijpelijk overkomen.
:roll::roll::roll:

Stop jij dan even met het onderschatten ervan.
Ambulanciers zijn wel wat meer dan "veredelde taxi-chauffeurs".

Knuppel
21 december 2015, 12:24
Uw argument snijdt geen hout.
Dat je een dokter wenst die je moedertaal beheerst, daar kan ik nog inkomen.
Het gaat hier over ambulanciers.
Die hoef je niks uit te leggen, die kunnen u in gelijk welke taal naar het hospitaal voeren.


Jouw argumentatie snijdt nog veel minder houdt. Het is namelijk geen argument maar een leugen. Je bewijst in alle geval met glans dat jij niet in aanmerking zou komen voor een job als ambulancier. Zo'n job vereist iets meer dan een patiënt naar het ziekenhuis te voeren. Volgens mee weet je dat trouwens maar al te goed, maar je kan het weer niet laten om je Vlaamse landgenoten te jennen, hé?


Taak van de hulpverlener ambulancier: anatomie en fysiologie

De eerste minuten
Levensbedreigende aandoeningen
De gewonde patiënt
De zieke patiënt
Zwangerschap en spoedbevalling
Hulpverlening aan kinderen
Urgenties door omgevingsfactoren
Psychiatrische urgenties
Het verplaatsen van de patiënt
Rampengeneeskunde
Organisatie van de dringende geneeskundige hulpverlening
Technieken
Omgaan met agressie
Aanvullingen

http://www.vlaamsbrabant.be/pivo/geneeskundige-hulp/opleidingen-voor-professionele-hulpverleners/hulpverleners-ambulanciers/basiscursus-hulpverlener-ambulancier.jsp

Supe®Staaf
21 december 2015, 12:29
Ambulanciers zijn wel wat meer dan "veredelde taxi-chauffeurs".Nochtans is het vervoeren van zieken hun core-business.
Een dokter zonder rijbewijs, daar heb je niks aan als je dringend naar de spoed of de OK moet.
Zelfs niet als hij jouw taal spreekt...

Witte Kaproen
21 december 2015, 12:31
Uw argument snijdt geen hout.
Dat je een dokter wenst die je moedertaal beheerst, daar kan ik nog inkomen.
Het gaat hier over ambulanciers.
Die hoef je niks uit te leggen, die kunnen u in gelijk welke taal naar het hospitaal voeren.

Hoe gaat een Urdu-sprekende brancardier 's nachts
de juiste kamer vinden in het rusthuis van" Bobonne" ,
waar er 162 kamers en 3 bijgebouwen ,
enkel te bereiken via een ondergrondse gang,
zijn :roll:

Supe®Staaf
21 december 2015, 12:32
het gaat er niet over of je het recht hebt in je eigen taal een ambulancier te woord kunnen zijn, het gaat erover dat je meer kans hebt om te overleven als je makkelijk kunt communiceren met die mensen.
Geef eens een heel concreet voorbeeld waar je je perse in het Nederlnads moet kunnen uitdrukken of je gaat er aan.

ik weet niet goed waarom daarover gediscussieerd wordt?
Die indruk had ik ook al.
:lol::lol::lol:

Supe®Staaf
21 december 2015, 12:34
Hoe gaat een Urdu-sprekende brancardier 's nachts
de juiste kamer vinden in het rusthuis van" Bobonne" ,
waar er 162 kamers en 3 bijgebouwen ,
enkel te bereiken via een ondergrondse gang,
zijn :roll:Voor uw bobonne hoeft hij maar de vliegen te volgen.

Knuppel
21 december 2015, 12:35
Je overschat echt het belang van talenkennis van de ambulanciers.
Als je buiten bewustzijn bent, dan kan je de ambulanciers niet eens in jouw moedertaal inlichten.
Maar geen probleem hoor: als ze jou niet verstaan, dan ben je vrij om te weigeren van mee te gaan, tot er een nederlandstalige ambulancier ter beschikking is.
Leg dan ook dezelfde konsekwentie aan boord als je aan de andere kant van de wereldbol in nood geraakt: blijven wachten op een nederlandstalige.
Nog wensen i.v.m. diens streekdialect?
Dat laatste wil ook nog al eens onbegrijpelijk overkomen.
:roll::roll::roll:

Waar leidt jij eigenlijk uit af dat er geen Nederlandstalige ambulanciers ter beschikking zijn?
Bovendien is het geen excuus. Brussel is officiëel tweetalig en hoort dus tweetaligheid te eisen van haar personeel. Je weet evengoed als iedereen dat er in Brussel, van hoog tot laag, een loopje wordt genomen met de taalwetgeving.
En wij weten dat Belgische nationalisten, waaronder Superstaaf, daar geen problemen mee hebben. "Vlaamse" belgicisten zijn in de regel het Frans machtig. Franstalige belgicisten die fatsoenlijk Nederlands spreken zijn eerder uitzondering dan regel.

Zipper
21 december 2015, 12:35
Nochtans is het vervoeren van zieken hun core-business.
Een dokter zonder rijbewijs, daar heb je niks aan als je dringend naar de spoed of de OK moet.
Zelfs niet als hij jouw taal spreekt...

hun core-business is de eerste zorgen toedienen, en dan naar het ziekenhuis rijden.

Volgens jouw redenering kan DHL ook voor ambulance "spelen".

Witte Kaproen
21 december 2015, 12:35
Je overschat echt het belang van talenkennis van de ambulanciers.
Als je buiten bewustzijn bent, dan kan je de ambulanciers niet eens in jouw moedertaal inlichten.
Maar geen probleem hoor: als ze jou niet verstaan, dan ben je vrij om te weigeren van mee te gaan, tot er een nederlandstalige ambulancier ter beschikking is.
Leg dan ook dezelfde konsekwentie aan boord als je aan de andere kant van de wereldbol in nood geraakt: blijven wachten op een nederlandstalige.
Nog wensen i.v.m. diens streekdialect?
Dat laatste wil ook nog al eens onbegrijpelijk overkomen.
:roll::roll::roll:
Wij betalen hier wel torenhoge belastingen
en hebben dus recht op Nederlandstalige ambulanciers in Vlaanderen en Brussel .
Juist zoals de Walen recht hebben op Franstalige ambulanciers in Wallonië en Brussel.

De Walen krijgen dit recht wel degelijk in dit francofiel land
waarom kunnen de Vlamingen dit dan ook niet krijgen.

Weeral een bijkomende reden voor de Vlaamse Onafhankelijkheid.

Supe®Staaf
21 december 2015, 12:35
Jouw argumentatie snijdt nog veel minder houdt. Het is namelijk geen argument maar een leugen. Je bewijst in alle geval met glans dat jij niet in aanmerking zou komen voor een job als ambulancier. Zo'n job vereist iets meer dan een patiënt naar het ziekenhuis te voeren. Volgens mee weet je dat trouwens maar al te goed, maar je kan het weer niet laten om je Vlaamse landgenoten te jennen, hé?

Ik kom niet in aanmerking als ambulancier: ik kan geen auto besturen.
Nochtans heb ik voor dokter gestudeerd...
Erg hee?
:-(:-(:-(

http://www.vlaamsbrabant.be/pivo/geneeskundige-hulp/opleidingen-voor-professionele-hulpverleners/hulpverleners-ambulanciers/basiscursus-hulpverlener-ambulancier.jsp
In jouw lijstje staat nergens: Nederlands kennen...

Supe®Staaf
21 december 2015, 12:37
hun core-business is de eerste zorgen toedienen,
Dat kan in alle talen.

en dan naar het ziekenhuis rijden.

Dat ook.

Volgens jouw redenering kan DHL ook voor ambulance "spelen".Mits aangepaste wagens en een bedreven chauffeur?
Natuurlijk!

Witte Kaproen
21 december 2015, 12:37
Voor uw bobonne hoeft hij maar de vliegen te volgen.

Zeer hoogstaand antwoord.:roll:

De Belgicisten vallen weer zonder tegenargumenten ,
het schelden begint ;-)

Witte Kaproen
21 december 2015, 12:39
Ik kom niet in aanmerking als ambulancier: ik kan geen auto besturen.
Nochtans heb ik voor dokter gestudeerd...
Erg hee?
:-(:-(:-(


In jouw lijstje staat nergens: Nederlands kennen...


Dus geen huisbezoeken voor Staaf ,of doe je alles met de fiets ?

Zipper
21 december 2015, 12:41
Dat kan in alle talen.


Dat ook.

Mits aangepaste wagens en een bedreven chauffeur?
Natuurlijk!

Niet, als de hulpverleners-ambulanciers het slachtoffer haar/zijn Nederlands niet begrijpen.

Supe®Staaf
21 december 2015, 12:50
Niet, als de hulpverleners-ambulanciers het slachtoffer haar/zijn Nederlands niet begrijpen.Geen enkele medische handeling vereist een sprekende dokter

Supe®Staaf
21 december 2015, 12:50
Dus geen huisbezoeken voor Staaf ,of doe je alles met de fiets ?
Een specialist doet geen huisbezoeken.

Supe®Staaf
21 december 2015, 12:51
Zeer hoogstaand antwoord.:roll:Dat ligt aan je 'argumenten'

Zipper
21 december 2015, 12:52
Geen enkele medische handeling vereist een sprekende dokter

Et toi, tu t'appelles simplet

Supe®Staaf
21 december 2015, 12:54
Et toi, tu t'appelles simplet:lol::lol::lol:

TheFourHorsemen
21 december 2015, 12:58
Dat kan in alle talen.




Absoluut niet. De info die de patiënt geeft is vaak nodig om correcte zorg toe te dienen.

Eigenlijk echt hallucinant dat uw Belgisch-nationalisme voorgaat op de noden van de patiënt. En dan noemen ze flaminganten 'extremisten'...

Witte Kaproen
21 december 2015, 13:00
Geen enkele medische handeling vereist een sprekende dokter

Sinds wanneer is een anamnese geen medische handeling meer :roll:

Pericles
21 december 2015, 13:00
Zoiets, ja.
Het voordeel is dat ik 's morgens iemand heb om wat tegen te zeggen.
Bij u gaan ze allemaal lopen.

Ik ben niet diegene die hier haast dag en nacht naar de reacties op dit forum
zit te turen. :-D

Witte Kaproen
21 december 2015, 13:00
Een specialist doet geen huisbezoeken.

Een specialistisch advies kan nog altijd aan huis gevraagd worden .

Knuppel
21 december 2015, 13:06
Nochtans is het vervoeren van zieken hun core-business.

Maar het hoofddoel is levens redden. En daar wordt ook als eerste mee begonnen bij ernstige gevallen.

Een dokter zonder rijbewijs, daar heb je niks aan als je dringend naar de spoed of de OK moet.

Aan een dokter met rijbewijs ook niet als hij zelfs niet in staat is om de zieke te vragen wat er scheelt, of hij al eerder problemen had, en welke die problemen waren.

Zelfs niet als hij jouw taal spreekt...

Alleen als er geen chauffeur beschikbaar is om een ambulance te besturen, en de patiënt niet (levend) bij een dokter geraakt (die hem verstaat).

Knuppel
21 december 2015, 13:11
Geen enkele medische handeling vereist een sprekende dokter

Vreemd dat er desondanks geen doofstomme dokters en chirurgen bestaan....

Johan Bollen
21 december 2015, 13:24
Omgaan met agressie en met psychiatrische aandoeningen zijn basistaken van ambulanciers. Lijkt me evident dat een behoorlijk niveau van taalkennis hiervoor een vereiste is. Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat sommigen de huidige aberatie pogen goed te praten.

De schoofzak
21 december 2015, 13:29
Ambulances in brand steken noem jij "acties op poten zetten" ???
:?

Ik heb inderdaad geschreven dat ik daar begin goesting in de krijgen.

.

Johan Bollen
21 december 2015, 13:29
Absoluut niet. De info die de patiënt geeft is vaak nodig om correcte zorg toe te dienen.

Eigenlijk echt hallucinant dat uw Belgisch-nationalisme voorgaat op de noden van de patiënt. En dan noemen ze flaminganten 'extremisten'...Inderdaad. Dit grenst aan het absurde. Wat een zielige mentaliteit.

De schoofzak
21 december 2015, 13:32
Van u daarentegen verwondert het me niet dat u constant slaafs uw Leider volgt.
Kuddedier dat je bent.

Je typeert me bijna juist. Sociaal wezen zou helemaal perfect beschreven zijn.

.

De schoofzak
21 december 2015, 13:37
Uw argument snijdt geen hout.
Dat je een dokter wenst die je moedertaal beheerst, daar kan ik nog inkomen.
Het gaat hier over ambulanciers.
Die hoef je niks uit te leggen, die kunnen u in gelijk welke taal naar het hospitaal voeren.

De Schoof lag daar ne keer op zijn rug thuis te happen naar adem zodat de MUG moest komen, om me naar de spoed van een verder gelegen ziekenhuis dan het dichtsbije kleine te brengen, om aldaar met een camera een filmpje te maken van de binnenkant van mijn moteurke.

Wel, de eerst aangekomen ambulanciers stelden toch al heel wat vragen vooraleer ze hun ding begonnen te doen;
daarna was de MUG arts wel degelijk Nederlandstalig (wat ook aangeklaagd wordt door de burgemeesters van de Druiventoestand ..)

Mag ik besluiten dat er uit uw Staaf maar wat gezeverd wordt ?

.

fred vanhove
21 december 2015, 13:45
Geef eens een heel concreet voorbeeld waar je je perse in het Nederlnads moet kunnen uitdrukken of je gaat er aan.

Die indruk had ik ook al.
:lol::lol::lol:

Misschien simpelweg om makkelijker de plaats van het incident te vinden.


http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141030_01351912

Another Jack
21 december 2015, 13:47
De Schoof lag daar ne keer op zijn rug thuis te happen naar adem zodat de MUG moest komen, om me naar de spoed van een verder gelegen ziekenhuis dan het dichtsbije kleine te brengen, om aldaar met een camera een filmpje te maken van de binnenkant van mijn moteurke.

Wel, de eerst aangekomen ambulanciers stelden toch al heel wat vragen vooraleer ze hun ding begonnen te doen;
daarna was de MUG arts wel degelijk Nederlandstalig (wat ook aangeklaagd wordt door de burgemeesters van de Druiventoestand ..)

Mag ik besluiten dat er uit uw Staaf maar wat gezeverd wordt ?

.

Je bent sindsdien nooit meer naar het buitenland geweest?

Knuppel
21 december 2015, 13:49
Ik kom niet in aanmerking als ambulancier: ik kan geen auto besturen.
Nochtans heb ik voor dokter gestudeerd...
Erg hee?
:-(:-(:-(

De zoveelste drog-redenering. Het gaat hier namelijk niet over dokters maar over ambulanciers die niet alleen zieken naar het ziekenhuis rijden maar hen ook in leven moeten proberen te houden tot ze in het ziekenhuis zijn.

In België zijn alle ambulances (type 112) bemand met twee erkende ambulanciers erkend door de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. Zij hebben minimaal een opleiding gevolgd van 120 uur theorie aan een provinciale school, met aansluitend een stageperiode van 40 uur op ziekenwagen en MUG. Ook verpleegkundigen met een Bijzondere Beroepstitel Spoedgevallenzorg en Intensieve Zorg mogen op een 112-ambulance rijden. Ambulanciers zijn bevoegd om met een AED (automatische externe defibrillatorte) werken, om medicinale zuurstof toe te dienen en alle gewone EHBO-handelingen te verrichten. De verpleegkundigen mogen intuberen en een isotone oplossing toedienen.


In jouw lijstje staat nergens: Nederlands kennen...


Dat lijkt me overbodig in Nederlandstalig taalgebied. En daartoe hoort Vlaams-Brabant.Niet dan?

Jij verdedigt hier het vastgestelde feit dat de ambulanciers die naar Vlaanderen gestuurd worden vaak totaal Nederlandsonkundig zijn.
Ik vind het al erg genoeg dat niet iedereen die in Brussel werkt, zij het in overheidsdienst, bij de politie, in ziekenhuizen, banken, en zelfs in de supermarkt, niet de twee officiële talen machtig is. Ik ben in Brussel nog nooit een Nederlandstalige werknemer tegengekomen die geen Frans kent. Als ik in Brussel, maar ook in Vlaanderen, Nederlandsonkundigen tegen het lijf loop dan zijn dat in de regel Franstaligen.

In tegenstelling tot jou aanvaard ik niet langer dat ambulanciers die naar Vlaanderen gestuurd worden de taal van het officiële Vlaamse Gewest niet machtig zijn. En dat is het Nederlands.
Ik ben ooit in een ziekenhuis in Brussel beland en weet wat Vlamingen daar te wachten staat die afhankelijk zijn van de goodwill van verplegend personeel dat eentalig Franstalig is.
Dat iemand zoals jij niet WIL begrijpen dat het eindelijk eens moet afgelopen zijn met die handelswijze kan er bij mij niet in. Gelukkig weet ik waar het jou om te doen is op dit forum. Je Franse moutarde lijkt verdacht veel op die Another Jack.

Knuppel
21 december 2015, 13:58
Omgaan met agressie en met psychiatrische aandoeningen zijn basistaken van ambulanciers. Lijkt me evident dat een behoorlijk niveau van taalkennis hiervoor een vereiste is. Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat sommigen de huidige aberatie pogen goed te praten.

Je verwacht toch geen antwoord, hoop ik?

Knuppel
21 december 2015, 14:04
Inderdaad. Dit grenst aan het absurde. Wat een zielige mentaliteit.

Het grenst niet aan het absurde. Het IS absurd.
Maar dat weten de Belgische nationalisten ook, hoor.
Je herkent hen aan de manier waarop ze absurde, Belgische toestanden proberen goed te praten waarvan ze zélf héél goed weten dat ze niet goed te praten zijn, maar waarmee ze de Vlaamsgezinden op stang kunnen jagen.

Another Jack
21 december 2015, 14:05
Het grenst niet aan het absurde. Het IS absurd.
Maar dat weten de Belgische nationalisten ook, hoor.
Je herkent hen aan de manier waarop ze absurde, Belgische toestanden proberen goed te praten waarvan ze zélf héél goed weten dat ze niet goed te praten zijn, maar waarmee ze de Vlaamsgezinden op stang kunnen jagen.

Ik geef toe, ik vind dat enorm leuk.

Johan Bollen
21 december 2015, 14:15
Ik geef toe, ik vind dat enorm leuk.Potentieel zelfs ten koste van mensenlevens. De 'zelf'haat zit diep blijkbaar.

Another Jack
21 december 2015, 14:17
Potentieel zelfs ten koste van mensenlevens. De 'zelf'haat zit diep blijkbaar.

O, wat haat ik mezelf toch!
:lol:

quercus
21 december 2015, 14:27
Mij lijkt het toch niet zo evident dat je als Vlaming ook zou verondersteld worden het Frans zodanig volmaakt te beheersen dat je gegarandeerd elke vraag of elk antwoord in medisch jargon begrijpt die dergelijke Nederlands onkundige brancardier u stelt. Zeker niet wanneer je op dat ogenblik bv. met helse pijn geconfronteerd wordt. Het is een echte schande dat dergelijke toestanden zich bij ons voordoen.

Johan Bollen
21 december 2015, 14:30
O, wat haat ik mezelf toch!
:lol:
Nu niet hysterisch worden. Ik stel voor dat u in K&K wat gaat afkoelen. Deze draad is voor beschaafde discussie, niet voor trolgedrag van individuen die er op kicken mensen op stang te jagen.

Another Jack
21 december 2015, 14:33
Nu niet hysterisch worden. Ik stel voor dat u in K&K wat gaat afkoelen. Deze draad is voor beschaafde discussie, niet voor trolgedrag van individuen die er op kicken mensen op stang te jagen.

Ik stel voor dat ik zelf wel zal uitmaken over wat en waar ik op dit forum post.

Johan Bollen
21 december 2015, 14:41
Ik stel voor dat ik zelf wel zal uitmaken over wat en waar ik op dit forum past.Ik stel voor dat u dit voorstel tot de moderatie richt. Laat vooral hun reactie weten. Kunnen we ook eens lachen.

Ik heb zo het vage vermoeden dat de moderatie uw instelling mensen op stang te willen jagen ook niet zo geschikt vindt voor het soort van discussies dat gewenst is op dit forum.

Another Jack
21 december 2015, 14:44
Ik stel voor dat u dit voorstel tot de moderatie richt. Laat vooral hun reactie weten. Kunnen we ook eens lachen.

Ik heb zo het vage vermoeden dat de moderatie uw instelling mensen op stang te willen jagen ook niet zo geschikt vindt voor het soort van discussies dat gewenst is op dit forum.

Als je echt wil lachen, kan je best even kijken naar het aantal geïnteresseerden in uw kitscherige schilderijen.

Another Jack
21 december 2015, 14:47
Je kan misschien een paar brancards beschilderen met de meest courante Franse termen die een Vlaamse patiënt kan gebruiken in nood?

quercus
21 december 2015, 14:51
Je kan misschien een paar brancards beschilderen met de meest courante Franse termen die een Vlaamse patiënt kan gebruiken in nood?

Eén vraag je maar: kunt u zich de reactie voorstellen van Franstalige patiënten die moeten naar een ziekenhuis gebracht worden door Frans-onkundige Nederlandstalige brancardiers?

Another Jack
21 december 2015, 14:54
Eén vraag je maar: kunt u zich de reactie voorstellen van Franstalige patiënten die moeten naar een ziekenhuis gebracht worden door Frans-onkundige Nederlandstalige brancardiers?

Ja, de stomme grijns van mensen die maar één taal spreken.

Johan Bollen
21 december 2015, 14:57
Als je echt wil lachen, kan je best even kijken naar het aantal geïnteresseerden in uw kitscherige schilderijen.U denkt me daarmee op stang te kunnen jagen blijkbaar. Waarmee u nogmaals aantoont hier niet op zijn plaats te zijn.

Pandareus
21 december 2015, 14:58
Dit draadje begint een bijzondere amusementswaarde te vertonen. De klassieke ingrediënten zijn aanwezig : boos worden, verontwaardiging, 'hoe durven ze', uiteraard een paar rampscenario's met stervenden die het niet in het frans kunnen uitleggen, enz.

Let wel, het is nog altijd niet zo hysterisch & burlesk als het draadje van Capuchon Blanc over de esbattementen van de mama van Huub Broers & haar exotische brancardiers.

Ik verwacht me eraan dat Jan Verheyden de filmrechten gaat opkomen om dit mooie vlaams brabantse drama te verfilmen. Dat gaat een blockbuster worden. Na 'dossier K', 'Het vonnis' kan dit zijn volgende succesfilm worden. Ambulance of death, lijkt dat wat als titel ?

http://www.mightynurse.com/wp-content/uploads/2015/05/Stories-Ambulance-Of-Death.png

Another Jack
21 december 2015, 14:59
U denkt me daarmee op stang te kunnen jagen blijkbaar. Waarmee u nogmaals aantoont hier niet op zijn plaats te zijn.

Ja, dat denk ik.

HRobin
21 december 2015, 15:01
Ja, dat denk ik.
Denkt U, of bent U zeker?

Another Jack
21 december 2015, 15:03
Denkt U, of bent U zeker?

Vrijwel zeker.

HRobin
21 december 2015, 15:04
Vrijwel zeker.
U denkt dus niet

fred vanhove
21 december 2015, 15:05
Eén vraag je maar: kunt u zich de reactie voorstellen van Franstalige patiënten die moeten naar een ziekenhuis gebracht worden door Frans-onkundige Nederlandstalige brancardiers?

Moeilijk want in praktijk niet mogelijk:-)

Another Jack
21 december 2015, 15:05
U denkt dus niet

Ik ga even mijn hoofd neerleggen op mijn bureau om hier even over te reflecteren.

quercus
21 december 2015, 15:05
Ja, de stomme grijns van mensen die maar één taal spreken.
Ik denk niet dat het daar bij een "stomme grijns" zou blijven. Reken maar dat alle francofone media er zouden op af vliegen. "Intolérable" zou nog de zwakste term zijn die je in de commentaren zou horen en lezen.
Waarom zouden wij Vlamingen gelijksoortige mistoestanden bij ons met de mantel der vergeving moeten toedekken?

Johan Bollen
21 december 2015, 15:08
Ja, dat denk ik.
U toont voor mij enkel aan mijn werk niet te begrijpen. Daarbij is kitch meer dan eens een kwestie van mode. Van massaproductie ook. Waar ik vrij ver van af sta gezien mijn wisselende 'stijl'.

Maar u bent natuurlijk niet uit op inzicht of conversatie. U wil op stang jagen en dit forum is uw vehikel. Als het moge dienen de druk wat van uw leerlingen weg te nemen kan ik het positieve daar nog van inzien.

HRobin
21 december 2015, 15:09
... knip ...

Let wel, het is nog altijd niet zo hysterisch & burlesk als het draadje van Capuchon Blanc over de esbattementen van de mama van Huub Broers & haar exotische brancardiers.

... knip ...
Een voormalige collega & rolstoelgebruiker heeft door een gebrekkige communicatie ( zijn beperkte kennis van Frans & de gebrekkige kennis van Nederlands of Engels van het verplegend personeel ) een dubbele armbreuk opgelopen.

Toen hij merkte dat de verplegers niet goed wisten hoe met hem om te gaan, probeerde hij hen aanwijzingen te geven hoe ze hem uit de rolstoel moesten nemen en het vliegtuig op te dragen.

Dit vond plaats op de luchthaven van Zaventem

Another Jack
21 december 2015, 15:09
Ik denk niet dat het daar bij een "stomme grijns" zou blijven. Reken maar dat alle francofone media er zouden op af vliegen. "Intolérable" zou nog de zwakste term zijn die je in de commentaren zou horen en lezen.
Waarom zouden wij Vlamingen gelijksoortige mistoestanden bij ons met de mantel der vergeving moeten toedekken?

Allemaal mogelijk.
Toch heb ik in die omstandigheden weinig medelijden met Belgen (ambulanciers, mensen die kortbij de taalgrens wonen,...) die niet tweetalig zijn...

Dat ze gebarentaal leren.

HRobin
21 december 2015, 15:10
Ik ga even mijn hoofd neerleggen op mijn bureau om hier even over te reflecteren.
Desgewenst mag U mijn hoofdkussen lenen.

Another Jack
21 december 2015, 15:10
Een voormalige collega & rolstoelgebruiker heeft door een gebrekkige communicatie ( zijn beperkte kennis van Frans & de gebrekkige kennis van Nederlands of Engels van het verplegend personeel ) een dubbele armbreuk opgelopen.

Toen hij merkte dat de verplegers niet goed wisten hoe met hem om te gaan, probeerde hij hen aanwijzingen te geven hoe ze hem uit de rolstoel moesten nemen en het vliegtuig op te dragen.

Pure Darwin.

HRobin
21 december 2015, 15:11
Pure Darwin.Nadat U gereflecteerd hebt, mag U me dit uitleggen, dan geef ik dit door aan mijn ex-collega ;-)

Another Jack
21 december 2015, 15:12
Nadat U gereflecteerd hebt, mag U me dit uitleggen, dan geef ik dit door aan mijn ex-collega ;-)

Sorry, uitleggen doe ik liever niet teveel in mijn vrije tijd.

Knuppel
21 december 2015, 15:17
Dit draadje begint een bijzondere amusementswaarde te vertonen. De klassieke ingrediënten zijn aanwezig : boos worden, verontwaardiging, 'hoe durven ze', uiteraard een paar rampscenario's met stervenden die het niet in het frans kunnen uitleggen, enz.

Let wel, het is nog altijd niet zo hysterisch & burlesk als het draadje van Capuchon Blanc over de esbattementen van de mama van Huub Broers & haar exotische brancardiers.

Ik verwacht me eraan dat Jan Verheyden de filmrechten gaat opkomen om dit mooie vlaams brabantse drama te verfilmen. Dat gaat een blockbuster worden. Na 'dossier K', 'Het vonnis' kan dit zijn volgende succesfilm worden. Ambulance of death, lijkt dat wat als titel ?

http://www.mightynurse.com/wp-content/uploads/2015/05/Stories-Ambulance-Of-Death.png

Je gelooft toch zelf niet dat we van Belgische nationalisten verwachten dat ze het absurd zouden vinden dat er Nederlandsonkundige ambulanciers naar Vlaanderen worden gestuurd?

Another Jack
21 december 2015, 15:20
U toont voor mij enkel aan mijn werk niet te begrijpen. Daarbij is kitch meer dan eens een kwestie van mode. Van massaproductie ook. Waar ik vrij ver van af sta gezien mijn wisselende 'stijl'.

Maar u bent natuurlijk niet uit op inzicht of conversatie. U wil op stang jagen en dit forum is uw vehikel. Als het moge dienen de druk wat van uw leerlingen weg te nemen kan ik het positieve daar nog van inzien.

Ja, doe het voor de kinderen!

HRobin
21 december 2015, 15:20
Sorry, uitleggen doe ik liever niet teveel in mijn vrije tijd.Neem gerust te tijd, ik wacht uw antwoord wel af

Another Jack
21 december 2015, 15:21
Neem gerust te tijd, ik wacht uw antwoord wel af

Dat zal zo tegen Driekoningen zijn...

Knuppel
21 december 2015, 15:21
Ja, de stomme grijns van mensen die maar één taal spreken.

En wie spreekt er alleen Frans?

Toch de ambulanciers die jij en je lievelingsbelgen met hand en tand verdedigen?

Another Jack
21 december 2015, 15:23
En wie spreekt er alleen Frans?

Veel Fransen, Canadezen, Walen, Zwitsers, een paar zonderlingen in Louisiana,...

Pandareus
21 december 2015, 15:24
Je gelooft toch zelf niet dat we van Belgische nationalisten verwachten dat ze het absurd zouden vinden dat er Nederlandsonkundige ambulanciers naar Vlaanderen worden gestuurd?

Ik denk dat het vooral mooie beelden gaat opleveren in die film : zenuwachtig wauwelende mensen, molenwiekende gebaren, roepen, een soort comedy capers dus.

https://i.ytimg.com/vi/dBZZCzisvos/hqdefault.jpg

HRobin
21 december 2015, 15:25
Dat zal zo tegen Driekoningen zijn...Heb je de intentie om een antwoord te geven, of niet?

Tenzij je natuurlijk Darwin verwart met Kafka.

Knuppel
21 december 2015, 15:25
Veel Fransen, Canadezen, Walen, Zwitsers, een paar zonderlingen in Louisiana,...

En Brusselse ambulanciers die uitgestuurd worden om Vlamingen te helpen in hoogdringende gevallen.

Another Jack
21 december 2015, 15:28
En Brusselse ambulanciers die uitgestuurd worden om Vlamingen te helpen in hoogdringende gevallen.

Ja, ook.
Het is behelpen met de mensen die er zijn.
Beter een ééntalige ambulancier dan geen ambulancier.

Another Jack
21 december 2015, 15:29
Heb je de intentie om een antwoord te geven, of niet?

Tenzij je natuurlijk Darwin verwart met Kafka.

Ja, zo tegen Driekoningen had ik toch gezegd?

Knuppel
21 december 2015, 15:29
Ik denk dat het vooral mooie beelden gaat opleveren in die film : zenuwachtig wauwelende mensen, molenwiekende gebaren, roepen, een soort comedy capers dus.

https://i.ytimg.com/vi/dBZZCzisvos/hqdefault.jpg

Oef. Dat was me nog niet duidelijk. Dat jij niet dacht aan een onrechtvaardige toestand ten aanzien van Vlaamse zieken, en die maar niet rechtgezet geraakt, maar aan onbestaande filmbeelden die jouw hart verwarmen.

Johan Bollen
21 december 2015, 15:32
Ja, doe het voor de kinderen!Ik zie u toch gewoon liever in K&K uw nogal bedenkelijke neigingen ontplooien.

fred vanhove
21 december 2015, 15:32
En Brusselse ambulanciers die uitgestuurd worden om Vlamingen te helpen in hoogdringende gevallen.

Feit is dat die toestanden tegen alle verwachtingen in niet echt beteren. Het volstaat om dezer dagen naar een Brusselse gemeente te moeten .....omzeggens nog onmogelijk om nog een deftige uitleg in het Nederlands te krijgen (eigen ervaring )
Dit was vroeger dan toch even anders ( behalve dan in Schaerbeek ten tijde van Nols ;-))

Knuppel
21 december 2015, 15:33
Ja, ook.
Het is behelpen met de mensen die er zijn.
Beter een ééntalige ambulancier dan geen ambulancier.

Juist ja.
Vlaamse ambulanciers bestaan er immers niet.
Vlamingen staan er niet voor iets om bekend dat ze te lui zijn om te werken.

fred vanhove
21 december 2015, 15:33
Ja, ook.
Het is behelpen met de mensen die er zijn.
Beter een ééntalige ambulancier dan geen ambulancier.

Dat klopt maar scheelt er dan niet iets aan ons taalonderwijs ?

Witte Kaproen
21 december 2015, 15:34
Ja, ook.
Het is behelpen met de mensen die er zijn.
Beter een ééntalige ambulancier dan geen ambulancier.

In een Onafhankelijk Vlaanderen zal een Nederlandsonkundige brancardier zijn beroep niet meer mogen uitoefenen.

Er zullen dan steeds Nederlandstalige brancardiers gestuurd worden door de centrale 112
en de Nederlandsonkundige Franstalige brancardiers zullen in Wallonië moeten gaan werken.

quercus
21 december 2015, 15:34
De Belgicisten pogen, nogal krampachtig, gans de zaak in het belachelijke te trekken. Het komt er fundamenteel op neer dat ze de ééntaligheid van de francofone brancardiers door dik en dun wensen te verdedigen. Dat terwijl ze het omgekeerde scenario liever wegwimpelen als "ja maar, de Vlamingen kennen toch allemaal wel voldoende Frans nietwaar". En daarmee is dan een vervelende waarheid onder tafel geveegd en is voor hen de kous af, niks aan de hand... Zo voorspelbaar en zo zielig!

Pandareus
21 december 2015, 15:37
En Brusselse ambulanciers die uitgestuurd worden om Vlamingen te helpen in hoogdringende gevallen.

Soms vraag ik me af of jullie bij brand ook aan de pompier zou vragen of hij nederlands spreekt of hem gewoon zijn werk zou laten doen...

Witte Kaproen
21 december 2015, 15:38
De Belgicisten pogen, nogal krampachtig, gans de zaak in het belachelijke te trekken. Het komt er fundamenteel op neer dat ze de ééntaligheid van de francofone brancardiers door dik en dun wensen te verdedigen. Dat terwijl ze het omgekeerde scenario liever wegwimpelen als "ja maar, de Vlamingen kennen toch allemaal wel voldoende Frans nietwaar". En daarmee is dan een vervelende waarheid onder tafel geveegd en is voor hen de kous af, niks aan de hand... Zo voorspelbaar en zo zielig!

En zo wervend voor de Vlaamse Onafhankelijkheid ;-)

Another Jack
21 december 2015, 15:38
Dat klopt maar scheelt er dan niet iets aan ons taalonderwijs ?

De gemiddelde ambulancier heeft niet echt een geslaagde schoolloopbaan achter de rug...

Johan Bollen
21 december 2015, 15:39
Ja, ook.
Het is behelpen met de mensen die er zijn.
Beter een ééntalige ambulancier dan geen ambulancier.
Alsof we geen vrije keuze zouden hebben. Maar de Brusselaars hebben blijkbaar wel de vrijheid ééntalig Fransprekende ambulanciers naar Vlaanderen te sturen.

Krijgt men het nu werkelijk niet over de lippen te erkennen dat het protest van die Vlaamse burgemeesters gerechtvaardigd is?

Pandareus
21 december 2015, 15:39
Feit is dat die toestanden tegen alle verwachtingen in niet echt beteren. Het volstaat om dezer dagen naar een Brusselse gemeente te moeten .....omzeggens nog onmogelijk om nog een deftige uitleg in het Nederlands te krijgen (eigen ervaring )
Dit was vroeger dan toch even anders ( behalve dan in Schaerbeek ten tijde van Nols ;-))

In brussel zelf stelt dat geen enkel probleem en men heeft daar veel aandacht voor.

Another Jack
21 december 2015, 15:39
In een Onafhankelijk Vlaanderen zal een Nederlandsonkundige brancardier zijn beroep niet meer mogen uitoefenen.

Er zullen dan steeds Nederlandstalige brancardiers gestuurd worden door de centrale 112
en de Nederlandsonkundige Franstalige brancardiers zullen in Wallonië moeten gaan werken.

Zullen er ook dubbele worstenbroodjes zijn?

Another Jack
21 december 2015, 15:40
Alsof we geen vrije keuze zouden hebben. Maar de Brusselaars hebben blijkbaar wel de vrijheid ééntalig Fransprekende ambulanciers naar Vlaanderen te sturen.

Krijgt men het nu werkelijk niet over de lippen te erkennen dat het protest van die Vlaamse burgemeesters gerechtvaardigd is?

Dat ze dan zelf ambulancediensten naar hun normen inrichten dan.

HRobin
21 december 2015, 15:40
Soms vraag ik me af of jullie bij brand ook aan de pompier zou vragen of hij nederlands spreekt of hem gewoon zijn werk zou laten doen...Het kan altijd handig zijn om die pompier te kunnen vertellen in welke kamer er nog iemand aanwezig is, zodat ze rechtstreeks naar die kamer kunnen.

HRobin
21 december 2015, 15:41
Zullen er ook dubbele worstenbroodjes zijn?Pas vanaf verloren maandag, dus na driekoningen ;-)

Another Jack
21 december 2015, 15:42
Pas vanaf verloren maandag, dus na driekoningen ;-)

Ja, wanneer we allemaal samen gezellig appelbollen en worstenbroodjes eten.

Knuppel
21 december 2015, 15:44
Feit is dat die toestanden tegen alle verwachtingen in niet echt beteren.

Wat verwacht je anders als je ziet hoeveel "Vlamingen" zich niet storen aan die toestanden? Integendeel! Ze met hand en tand verdedigen en goedpraten?

Het volstaat om dezer dagen naar een Brusselse gemeente te moeten .....omzeggens nog onmogelijk om nog een deftige uitleg in het Nederlands te krijgen (eigen ervaring )
Dit was vroeger dan toch even anders ( behalve dan in Schaerbeek ten tijde van Nols ;-))

In die tijd, en tot 2008, heette het ziekenhuis in Schaarbeek nog het St-Ettienne Ziekenhuis.
Je hoeft me niet de vertellen welke taal de vriendelijke verpleegsters daar tegen mij spraken en welke de onbeschofte....

Gelukkig was de chirurg die mij behandelde een Nederlandstalige die, uiteraard, Frans sprak.

speurneus
21 december 2015, 15:44
B-
"Volgens de taalwetgeving moeten die Brusselse ziekenhuizen een tweetalige dienstverlening garanderen, maar de praktijk bewijst dat dit meestal niet het geval is."

-l.

Behalve wanneer het Academische ziekenhuizen betreft.

Zipper
21 december 2015, 15:46
Feit is dat die toestanden tegen alle verwachtingen in niet echt beteren. Het volstaat om dezer dagen naar een Brusselse gemeente te moeten .....omzeggens nog onmogelijk om nog een deftige uitleg in het Nederlands te krijgen (eigen ervaring )
Dit was vroeger dan toch even anders ( behalve dan in Schaerbeek ten tijde van Nols ;-))

Het is dan ook niet toevallig dat de meeste Vlamingen Brussel meer en meer verlaten. De meer volkse gemeenten (Anderlecht, Vorst, Molenbeek....) zijn dermate door islamieten overwoekerd, dat je op die gemeentehuizen gemakkelijker geholpen wordt in het arabisch, dan in het Nederlands.

Johan Bollen
21 december 2015, 15:47
In een Onafhankelijk Vlaanderen zal een Nederlandsonkundige brancardier zijn beroep niet meer mogen uitoefenen.

Waarom zou dat in een niet onafhankelijk Vlaanderen wel moeten kunnen? De politici in Vlaanderen kunnen NU ook van zich laten horen. Ze dienen gewoon te beseffen dat de bevolking de huidige situatie niet wil. De rol van de media daarin is weer niet te overschatten. Die wiegen in slaap. Die weigeren afdoende te informeren. Onrecht doet men alzo slikken omwille van de goede vrede. Om het 'koninkrijk' te redden dient onrecht tegen Vlamingen gedoogd te worden of als onwichtig van de baan geschoven te worden. Ik vraag me af of die houding niet averrechts werkt.

Knuppel
21 december 2015, 15:47
Behalve wanneer het Academische ziekenhuizen betreft.

De taalwetgeving kent dus uitzonderingen in de officieel tweetalige hoofdstad van Belgique?
Voor academische ziekenhuizen nog wel?

Pandareus
21 december 2015, 15:47
De Belgicisten pogen, nogal krampachtig, gans de zaak in het belachelijke te trekken. Het komt er fundamenteel op neer dat ze de ééntaligheid van de francofone brancardiers door dik en dun wensen te verdedigen. Dat terwijl ze het omgekeerde scenario liever wegwimpelen als "ja maar, de Vlamingen kennen toch allemaal wel voldoende Frans nietwaar". En daarmee is dan een vervelende waarheid onder tafel geveegd en is voor hen de kous af, niks aan de hand... Zo voorspelbaar en zo zielig!

Neen, wel dat jullie hier met die typische vlaams nationalistische sturm und drang, hoog overslaande en van woede trillende stem, rood aangelopen gezicht en alle pathos die daarbij hoort een drama aan het maken zijn. Voor iets dat uiteindelijk niet de norm is, maar wel de uitzondering.
Bij een tekort aan eigentalig personeel kiest de dispatcher er -gelukkig- voor om dan maar een anderstalige op pad te sturen om je te komen helpen. Of verkies je dat ze je eerst nog een uurje laten wachten, tot de nederlandstalige brancardier terug is van een transport ? Zolang je langs een taalgrens werkt, zullen zulke toestanden blijven voorvallen. Zolang ze de uitzondering blijven, zie ik niet in waarom ik me daar druk zou over maken.

Zipper
21 december 2015, 15:49
Wat verwacht je anders als je ziet hoeveel "Vlamingen" zich niet storen aan die toestanden? Integendeel! Ze met hand en tand verdedigen en goedpraten?



In die tijd, en tot 2008, heette het ziekenhuis in Schaarbeek nog het St-Ettienne Ziekenhuis.
Je hoeft me niet de vertellen welke taal de vriendelijke verpleegsters daar tegen mij spraken en welke de onbeschofte....

Gelukkig was de chirurg die mij behandelde een Nederlandstalige die, uiteraard, Frans sprak.

hospitaal St. Etienne is in St-Joost-ten-Node (OK, ligt vlak naast Schaarbeek)

Knuppel
21 december 2015, 15:52
2. Het tweetalig karakter van de hulpverlening in de Brusselse ziekenhuizen
De geldende taalwetgeving in de ziekenhuizen is afhankelijk van de aard van het ziekenhuis en de dienstverlening. In de Brusselse context kunnen we drie types van ziekenhuizen onderscheiden: de openbare, de private en de universitaire ziekenhuizen. De openbare ziekenhuizen zijn aan de taalwetgeving onderworpen en moeten een tweetalige dienstverlening aanbieden. Private ziekenhuizen vallen niet onder de taalwetgeving maar worden wel door publieke middelen gesubsidieerd en werkten allen een eigen taalbeleidsplan uit om de tweetaligheid van het personeel te stimuleren. De universitaire ziekenhuizen tenslotte zijn verbonden aan een universiteit die zich tot een bepaalde taalgemeenschap richt en hoeven bijgevolg evenmin aan de tweetaligheidsvoorwaarde te voldoen. De spoeddiensten van alle ziekenhuizen, en in het verlengde hiervan de brandweer en MUG-interventieteams, worden wel geacht een tweetalige dienstverlening te garanderen.


http://www.briobrussel.be/ned/webpage.asp?WebpageId=1187

quercus
21 december 2015, 15:54
Alsof we geen vrije keuze zouden hebben. Maar de Brusselaars hebben blijkbaar wel de vrijheid ééntalig Fransprekende ambulanciers naar Vlaanderen te sturen.

Krijgt men het nu werkelijk niet over de lippen te erkennen dat het protest van die Vlaamse burgemeesters gerechtvaardigd is?

Voor een aantal mensen hier is dat duidelijk té veel gevraagd. Verkeerde toestanden hoeven niet besproken te worden wanneer ze door Franstaligen veroorzaakt worden... "L'unité sacrée de la patrie belge" vraagt breeddenkendheid vanwege de Vlamingen... :roll:

Pandareus
21 december 2015, 15:55
Het kan altijd handig zijn om die pompier te kunnen vertellen in welke kamer er nog iemand aanwezig is, zodat ze rechtstreeks naar die kamer kunnen.

Mag ik daaruit opmaken dat jij hem dan maar terug stuurt en een nederlandstalige pompier eist ? Gaat degene in de brandende kamer gelukkig zijn met jouw keuze ?

Knuppel
21 december 2015, 15:56
Neen, wel dat jullie hier met die typische vlaams nationalistische sturm und drang, hoog overslaande en van woede trillende stem, rood aangelopen gezicht en alle pathos die daarbij hoort een drama aan het maken zijn.

Amaai zeg. Wat een woordgebruik!
Ik kan jouw gezicht niet zien, dus het kan evengoed lijkbleek zijn als rood aangelopen zijn, maar aan pathos ontbreekt het je zeker niet.

Henri1
21 december 2015, 15:57
Voortredenerend op het relaas van de topic-starter ziet het ernaar uit dat Medische Zorgen nodig hebben buiten vlaanderen dat maar een "snotvod" groot is kan bestempeld worden als zijnde levensbedreigend.

Dus ook Nederland valt uit de boot, daar is het zelfs nodig TV programma met Nederlandse presentators te ondertitelen in een voor de vlaming verstaanbaar Nederlands.

Voor sommigen is het dus raadzaam een vlaamse privé brancardier mee te nemen op reis. Als er dan iets gebeurd ben je tenminste zeker dat alles goed afloopt.

TheFourHorsemen
21 december 2015, 16:00
Mag ik daaruit opmaken dat jij hem dan maar terug stuurt en een nederlandstalige pompier eist ? Gaat degene in de brandende kamer gelukkig zijn met jouw keuze ?

Ik denk dat de conclusie die gemaakt moet worden niet is dat men de nederlandsonkundige pompier terugstuurt, maar wel dat het als signaal moet gelden om meer Nederlandstalige pompiers aan te werven opdat zulke situaties in de toekomst niet meer/minder voorvallen.

Pandareus
21 december 2015, 16:01
Amaai zeg. Wat een woordgebruik!
Ik kan jouw gezicht niet zien, dus het kan evengoed lijkbleek zijn als rood aangelopen zijn, maar aan pathos ontbreekt het je zeker niet.

Ik ben me kostelijk aan het amuseren. Je weet toch dat ik vlaams nationalisme bijzonder grappig vind ?

Johan Bollen
21 december 2015, 16:02
http://www.briobrussel.be/ned/webpage.asp?WebpageId=1187
Nee nee mijn beste. Mensen die vragen dat de wet gerespecteerd wordt moeten uitgelachen worden en als 'vlaams nationalisten' bestempeld worden, ondertussen dat men de Brusselse Vlamingenhaters een hart onder de riem steekt wanneer die weeral eens Nederlandstaligen discrimineren. Dan is men pas een goede Vlaming. Een onderkruiper.

TheFourHorsemen
21 december 2015, 16:03
Voor sommigen is het dus raadzaam een vlaamse privé brancardier mee te nemen op reis. Als er dan iets gebeurd ben je tenminste zeker dat alles goed afloopt.

Probeer het niet in het belachelijke te trekken. In het buitenland verkeert men niet in een ideale situatie en moet men roeien met de riemen die men heeft (en dus proberen zo goed als mogelijk te communiceren in bijvoorbeeld het Engels). In eigen land mag men daarentegen verwachten dat men zich in een betere situatie bevindt en in de eigen taal kan communiceren met medisch personeel.

Het is echt niet te geloven hoe men probeert goed te praten dat mensen in een taalgebied blijkbaar niet kunnen geholpen worden in de taal van dat taalgebied.

Henri1
21 december 2015, 16:04
Probeer het niet in het belachelijke te trekken. In het buitenland verkeert men niet in een ideale situatie en moet men roeien met de riemen die men heeft (en dus proberen zo goed als mogelijk te communiceren in bijvoorbeeld het Engels). In eigen land mag men daarentegen verwachten dat men zich in een betere situatie bevindt en in de eigen taal kan communiceren met medisch personeel.

Het is echt niet te geloven hoe men probeert goed te praten dat mensen in een taalgebied blijkbaar niet kunnen geholpen worden in de taal van dat taalgebied.

In het belachelijke trekken ?
Het is gewoon belachelijk.

quercus
21 december 2015, 16:06
Neen, wel dat jullie hier met die typische vlaams nationalistische sturm und drang, hoog overslaande en van woede trillende stem, rood aangelopen gezicht en alle pathos die daarbij hoort een drama aan het maken zijn. Voor iets dat uiteindelijk niet de norm is, maar wel de uitzondering.
Bij een tekort aan eigentalig personeel kiest de dispatcher er -gelukkig- voor om dan maar een anderstalige op pad te sturen om je te komen helpen. Of verkies je dat ze je eerst nog een uurje laten wachten, tot de nederlandstalige brancardier terug is van een transport ? Zolang je langs een taalgrens werkt, zullen zulke toestanden blijven voorvallen. Zolang ze de uitzondering blijven, zie ik niet in waarom ik me daar druk zou over maken.

Het was professor Etienne Vermeersch die enkel jaren geleden de franstaligen wees op het feit dat de notie "reciprociteit" duidelijk geen deel uitmaakt van hun vocabularium. Ik herhaal hetgeen ik enkele berichtjes eerder Another Jack voorlegde: stel u eens het omgekeerde scenario voor. Uitsluitend Nederlandstalige brancardiers die dienst moeten doen over de taalgrens in "Wallonie, terre d'accueil". Wees er maar van overtuigd dat de reactie niet lang zou uitblijven en heel wat heviger zou zijn dan het protest van een drietal Vlaamse burgemeesters. Daar horen we u niet over. U bent er wel als de kippen bij om te pogen diegenen die de hier aangekaarte situatie als abnormaal ervaren belachelijk te maken met zwaar overtrokken metaforen zoals "sturm und drang, hoog overslaande en van woede trillende stem, rood aangelopen gezicht en alle pathos die daarbij hoort".

Pandareus
21 december 2015, 16:07
Voortredenerend op het relaas van de topic-starter ziet het ernaar uit dat Medische Zorgen nodig hebben buiten vlaanderen dat maar een "snotvod" groot is kan bestempeld worden als zijnde levensbedreigend.

Dus ook Nederland valt uit de boot, daar is het zelfs nodig TV programma met Nederlandse presentators te ondertitelen in een voor de vlaming verstaanbaar Nederlands.

Voor sommigen is het dus raadzaam een vlaamse privé brancardier mee te nemen op reis. Als er dan iets gebeurd ben je tenminste zeker dat alles goed afloopt.

Henri, bij ons in de kliniek in Ronse zijn er enkele nederlandse artsen aangeworven. Die kennen letterlijk geen woord frans, totaal niks. Ronse ligt pal op de taalgrens, en heeft franstalige faciliteiten. Ongeveer 20% van de patiënten die via spoed binnenkomen zijn franstalig.
Denk jij dat de franstaligen daar veel misbaar over maken ? Lees je verontwaardigde reacties in de pers ?
Neen dus, men is blij dat men snel en goed geholpen is door een arts die van aanpakken weet.
De kliniek organiseert zelf lessen nederlands en frans, die het personeel die dat wenst kan volgen. Wat ook veel succes kent.
Pragmatiek moet het volgens mij altijd kunnen winnen van fanatieke sfeermakerij.

Knuppel
21 december 2015, 16:07
Mag ik daaruit opmaken dat jij hem dan maar terug stuurt en een nederlandstalige pompier eist ? Gaat degene in de brandende kamer gelukkig zijn met jouw keuze ?

Neen, dat is de keuze die gemaakt wordt door HRobin niet, maar wat jij ervan maakt.
Het enige dat jij eruit mag opmaken is dat het problemen zoeken is als de hulpdiensten die naar Vlaanderen worden gestuurd alleen "Belgisch" verstaan.

Pandareus
21 december 2015, 16:10
Ik denk dat de conclusie die gemaakt moet worden niet is dat men de nederlandsonkundige pompier terugstuurt, maar wel dat het als signaal moet gelden om meer Nederlandstalige pompiers aan te werven opdat zulke situaties in de toekomst niet meer/minder voorvallen.

Ik beweer het tegendeel niet. Ideaal zou zijn dat zowel het nederlandse als franstalige kader volledige invulling kent. Maar zelfs dan, zal het onvermijdelijk zijn dat er op piekmomenten iemand van de andere taalrol zal moeten inspringen. Als er op de E40 morgen tien wagens tegen elkaar knallen zullen er zodanig veel ambulances op pad moeten gaan dat men heus geen tijd zal hebben om te screenen of ze toch voldoende frans en/of nederlands verstaan.

"Als het brand, moet iedereen blussen"

quercus
21 december 2015, 16:11
Mag ik daaruit opmaken dat jij hem dan maar terug stuurt en een nederlandstalige pompier eist ? Gaat degene in de brandende kamer gelukkig zijn met jouw keuze ?

Ja natuurlijk, mensen van wie een woning die in de fik staat zijn perfect vergelijkbaar met de toestand van iemand ofwel een ongeval overkomt, ofwel plots alarmerend ziek wordt. Het ene is het andere, nietwaar...? :roll:

Pandareus
21 december 2015, 16:13
Het was professor Etienne Vermeersch die enkel jaren geleden de franstaligen wees op het feit dat de notie "reciprociteit" duidelijk geen deel uitmaakt van hun vocabularium. Ik herhaal hetgeen ik enkele berichtjes eerder Another Jack voorlegde: stel u eens het omgekeerde scenario voor. Uitsluitend Nederlandstalige brancardiers die dienst moeten doen over de taalgrens in "Wallonie, terre d'accueil". Wees er maar van overtuigd dat de reactie niet lang zou uitblijven en heel wat heviger zou zijn dan het protest van een drietal Vlaamse burgemeesters. Daar horen we u niet over. U bent er wel als de kippen bij om te pogen diegenen die de hier aangekaarte situatie als abnormaal ervaren belachelijk te maken met zwaar overtrokken metaforen zoals "sturm und drang, hoog overslaande en van woede trillende stem, rood aangelopen gezicht en alle pathos die daarbij hoort".

ALS die situatie zich zou voordoen, dan zal ik daar op exact dezelfde manier op reageren. Met evenveel hoon, met evenveel spot en met even veel sarcasme. Twijfel daar vooral niet aan.

Johan Bollen
21 december 2015, 16:14
Henri, bij ons in de kliniek in Ronse zijn er enkele nederlandse artsen aangeworven. Die kennen letterlijk geen woord frans, totaal niks. Ronse ligt pal op de taalgrens, en heeft franstalige faciliteiten. Ongeveer 20% van de patiënten die via spoed binnenkomen zijn franstalig.
Denk jij dat de franstaligen daar veel misbaar over maken ? Lees je verontwaardigde reacties in de pers ?
Neen dus, men is blij dat men snel en goed geholpen is door een arts die van aanpakken weet.
De kliniek organiseert zelf lessen nederlands en frans, die het personeel die dat wenst kan volgen. Wat ook veel succes kent.
Pragmatiek moet het volgens mij altijd kunnen winnen van fanatieke sfeermakerij.Dat zou een interessante reportage kunnen opleveren. Een kliniek in Ronse waar zelfs de Nederlanders vrijwillig Frans leren alhoewel de wet dat niet vraagt, tegenover een in Brussel waar de wet wel tweetaligheid vraagt maar de wil ontbreekt om Nederlands te leren...
Moest ik van de media zijn in Vlaanderen men zou het geweten hebben.

Pandareus
21 december 2015, 16:20
Dat zou een interessante reportage kunnen opleveren Die kliniek in Ronse waar zelfs de Nederlanders vrijwillig Frans leren alhoewel de wet dat niet vraagt, tegenover een in Brussel waar de wet wel tweetaliheid vrragt maar de wil ontbreekt in Nederlands te leren...
Moest ik van de media zijn in Vlaanderen men zou het geweten hebben.

De hoofdgeneesheer heeft er niet voor niets jaren lang voor geknokt om daar steeds voldoende budget voor uit te trekken. Ook in de jaren dat er verlies was. Er zijn trouwens veel meer franstaligen die de nederlandse lessen gaan volgen dan omgekeerd.
Er zijn in de praktijk bij ons dan ook geen taalperikelen. Een beetje praktisch werken en wat goede wil doen het nodige daarvoor.

Zipper
21 december 2015, 16:20
Dat zou een interessante reportage kunnen opleveren. Een kliniek in Ronse waar zelfs de Nederlanders vrijwillig Frans leren alhoewel de wet dat niet vraagt, tegenover een in Brussel waar de wet wel tweetaliheid vraagt maar de wil ontbreekt in Nederlands te leren...
Moest ik van de media zijn in Vlaanderen men zou het geweten hebben.

Er zijn nauwelijks Brusselse ziekenhuizen waar Nederlandssprekende dokters werken. Je kan dus al nagaan, als het om verplegers/verpleegsters gaat. Het Brussels gewest veegt daar vierkant zijn gat aan. Eigenlijk zou het moeten mogelijk zijn die ziekenhuizen te dagvaarden.

Johan Bollen
21 december 2015, 16:21
Ja natuurlijk, mensen van wie een woning die in de fik staat zijn perfect vergelijkbaar met de toestand van iemand ofwel een ongeval overkomt, ofwel plots alarmerend ziek wordt. Het ene is het andere, nietwaar...? :roll:Daarbij geldt de tweetaligheidswet eveneens voor pompiers. Ik schat echter dat men zich daar in Brussel evenmin aan houdt. Geen probleem volgens sommigen. Men dient al blij te zijn dat de zaak geblust wordt. De wet ... geldt blijkbaar soms.

Doet me denken aan een van die volgens sommigen kitcherige zaken die ik ooit maakte:
http://www.expoo.info/ne/expoo/lapaz_2001-2008_2/tekening1.html

quercus
21 december 2015, 16:23
ALS die situatie zich zou voordoen, dan zal ik daar op exact dezelfde manier op reageren. Met evenveel hoon, met evenveel spot en met even veel sarcasme. Twijfel daar vooral niet aan.

Niet alle Vlaamse gemeenten langs de taalgrens vertoeven in dezelfde situatie als uw half-verfranst Ronse. Daar bent u zich duidelijk niet van bewust. En de door u met lof bezongen "brave en verdraagzame" franstalige patiënten die zich in de ziekenhuizen van Ronse laten verzorgen worden wel hoofdzakelijk "en français" (desnoods krom steenkolenfrans) bediend. Wanneer ik zou opgenomen worden in een Waals ziekenhuis zou ik ook van breeddenkendheid blijk geven. Immers ik zou mij dan bevinden in ééntalig Frans gebied. Welnu, geef er u toch maar eens rekenschap van dat Vlaanderen evenzeer ééntalig Nederlands is, uw Ronse inbegrepen. Want "faciliteiten" is geen synoniem voor "tweetaligheid". Er is maar één tweetalig gebied: Brussel. Wat voor nogal wat lokale Franstaligen blijkbaar moeilijk "buvable" is.

TheFourHorsemen
21 december 2015, 16:27
Ik beweer het tegendeel niet. Ideaal zou zijn dat zowel het nederlandse als franstalige kader volledige invulling kent. Maar zelfs dan, zal het onvermijdelijk zijn dat er op piekmomenten iemand van de andere taalrol zal moeten inspringen. Als er op de E40 morgen tien wagens tegen elkaar knallen zullen er zodanig veel ambulances op pad moeten gaan dat men heus geen tijd zal hebben om te screenen of ze toch voldoende frans en/of nederlands verstaan.

"Als het brand, moet iedereen blussen"

Akkoord.

TheFourHorsemen
21 december 2015, 16:28
In het belachelijke trekken ?
Het is gewoon belachelijk.

Het is belachelijk dat men moet proberen om inwoners van een regio te proberen helpen in de taal van die regio?

Knuppel
21 december 2015, 16:29
Henri, bij ons in de kliniek in Ronse zijn er enkele nederlandse artsen aangeworven. Die kennen letterlijk geen woord frans, totaal niks. Ronse ligt pal op de taalgrens, en heeft franstalige faciliteiten. Ongeveer 20% van de patiënten die via spoed binnenkomen zijn franstalig.


Hoeveel dokters die geen letter Frans kennen zijn er in Ronse precies aangeworven? Om welke reden werden er totaal Fransonkundige dokters aangeworven (lijkt me zéér onwaarschijnlijk) en op welke afdeling?

Durf je hun namen noemen zodat ik hen kan contacteren om naar hun taalkennis Frans te informeren?

Henri1
21 december 2015, 16:32
Het is belachelijk dat men moet proberen om inwoners van een regio te proberen helpen in de taal van die regio?

Het gaat erom dat er iemand ter plaatse komt om hulp te bieden.

Het gaat er niet om een rede te houden op het vlaams Nationaal Zangfeest.

fred vanhove
21 december 2015, 16:32
Voortredenerend op het relaas van de topic-starter ziet het ernaar uit dat Medische Zorgen nodig hebben buiten vlaanderen dat maar een "snotvod" groot is kan bestempeld worden als zijnde levensbedreigend.

Dus ook Nederland valt uit de boot, daar is het zelfs nodig TV programma met Nederlandse presentators te ondertitelen in een voor de vlaming verstaanbaar Nederlands.

Voor sommigen is het dus raadzaam een vlaamse privé brancardier mee te nemen op reis. Als er dan iets gebeurd ben je tenminste zeker dat alles goed afloopt.

Dat alleen Nederlandstaligen moeite zouden hebben mekaar te verstaan is een fabeltje dat maar al te graag wordt gebruikt door Franstalige Belgen.Niks is minder waar.
Deze onderlinge taalverschillen zijn er overal...
Je zou toch moeten weten dat een echte Parisien zich een bult lacht als hij een waal hoort praten ?
Je zou toch moeten weten dat bv de alombekende Engelse glitterband Slade uit de jaren 70 hun uitgebleven succes in de VS te wijten was aan het feit dat ze voor Amerikanen een onverstaanbaar Engels brabbelden ?
Je zou toch moeten weten dat een Texaanse boer nauwelijks verstaanbaar is voor een New-Yorker ?
Je zou toch moeten weten dat bv het Thais om maar iets te noemen bestaat uit een tiental verschillende talen.....die ook heel sterk van mekaar kunnen verschillen.
Je zou toch moeten weten dat heel veel Chinezen mekaar nauwelijks begrijpen ?
In feite kan je stellen dat Nederlandstaligen mekaar nog heel goed begrijpen ivgl met heel wat andere talen.In feite zou dat ondertitelen moeten toegejuicht worden....in de meeste andere landen legt men zich gewoon neer bij het feit dat ze de andere niet begrijpen want sowieso is ondertitelen er uit den boze:roll:

http://www.voorbeginners.info/china/volk-en-cultuur-2.htm

Henri1
21 december 2015, 16:33
Hoeveel dokters die geen letter Frans kennen zijn er in Ronse precies aangeworven? Om welke reden werden er totaal Fransonkundige dokters aangeworven (lijkt me zéér onwaarschijnlijk) en op welke afdeling?

Durf je hun namen noemen zodat ik hen kan contacteren om naar hun taalkennis Frans te informeren?

Kennen Hollanders, want blijkbaar zijn er een aantal Hollandse dokters daar Nederlands ?

fred vanhove
21 december 2015, 16:35
Het gaat erom dat er iemand ter plaatse komt om hulp te bieden.

Het gaat er niet om een rede te houden op het vlaams Nationaal Zangfeest.

Natuurlijk niet . Daarom zou een minimum aan taalkennis volstaan.

fred vanhove
21 december 2015, 16:36
Kennen Hollanders, want blijkbaar zijn er een aantal Hollandse dokters daar Nederlands ?

??:roll:

Pandareus
21 december 2015, 16:41
Niet alle Vlaamse gemeenten langs de taalgrens vertoeven in dezelfde situatie als uw half-verfranst Ronse. Daar bent u zich duidelijk niet van bewust. En de door u met lof bezongen "brave en verdraagzame" franstalige patiënten die zich in de ziekenhuizen van Ronse laten verzorgen worden wel hoofdzakelijk "en français" (desnoods krom steenkolenfrans) bediend. Wanneer ik zou opgenomen worden in een Waals ziekenhuis zou ik ook van breeddenkendheid blijk geven. Immers ik zou mij dan bevinden in ééntalig Frans gebied. Welnu, geef er u toch maar eens rekenschap van dat Vlaanderen evenzeer ééntalig Nederlands is, uw Ronse inbegrepen. Want "faciliteiten" is geen synoniem voor "tweetaligheid". Er is maar één tweetalig gebied: Brussel. Wat voor nogal wat lokale Franstaligen blijkbaar moeilijk "buvable" is.

Eens kijken : waar ga ik beginnen ?
-Ronse is helemaal niet half verfranst, ik heb hier in het verleden al voldoende toegelicht dat de politieke macht van de vroegere kliek van franstalige liberalen al jaren is opgedoekt.
-Als je even de omliggende waalse dorpjes zou bezoeken, ga je merken dat quasi alles wat daar de laatste twee decennia is bij gekomen van nieuwbouw allemaal vlamingen zijn. Die hun kinderen quasi allemaal naar Ronse sturen voor onderwijs, en wiens sociaal leven zich hier afspeelt. Men kan gerust stellen dat wij de facto die dorpjes aan het vernederlandsen zijn.
-ook bijvoorbeeld in zottegem zie je dezelfde mechanismen spelen : veel franstalige patiënten van de streek van Lessines gaan naar daar. Ook daar net zoals bij ons nooit geen problemen.
-wat het personeel doet op vlak van taal met de patiënten is strikt hun eigen zaak, naast het beleid van de kliniek uiteraard. Jouw persoonlijke mening over wie wat waar moet spreken is daarin niet relevant.
-ook in nederlandstalig gebied (= Ronse) mag iedereen de taal spreken die hij wenst.
-een nederlandstalige die na ongeval door een ambulance naar de kliniek in Lessines is gebracht zal daar zonder probleem geholpen worden. Net zoals bij ons niet iedereen functioneel frans kent, kent daar niet iedereen functioneel nederlands. Maar men lost het op. Pragmatisme versus scherpslijperij.
-verder niks dan appreciatie voor jouw zelf toegedichte breeddenkendheid hoor. ;-)

fred vanhove
21 december 2015, 16:50
Eens kijken : waar ga ik beginnen ?
-Ronse is helemaal niet half verfranst, ik heb hier in het verleden al voldoende toegelicht dat de politieke macht van de vroegere kliek van franstalige liberalen al jaren is opgedoekt.
-Als je even de omliggende waalse dorpjes zou bezoeken, ga je merken dat quasi alles wat daar de laatste twee decennia is bij gekomen van nieuwbouw allemaal vlamingen zijn. Die hun kinderen quasi allemaal naar Ronse sturen voor onderwijs, en wiens sociaal leven zich hier afspeelt. Men kan gerust stellen dat wij de facto die dorpjes aan het vernederlandsen zijn.
-ook bijvoorbeeld in zottegem zie je dezelfde mechanismen spelen : veel franstalige patiënten van de streek van Lessines gaan naar daar. Ook daar net zoals bij ons nooit geen problemen.
-wat het personeel doet op vlak van taal met de patiënten is strikt hun eigen zaak, naast het beleid van de kliniek uiteraard. Jouw persoonlijke mening over wie wat waar moet spreken is daarin niet relevant.
-ook in nederlandstalig gebied (= Ronse) mag iedereen de taal spreken die hij wenst.
-een nederlandstalige die na ongeval door een ambulance naar de kliniek in Lessines is gebracht zal daar zonder probleem geholpen worden. Net zoals bij ons niet iedereen functioneel frans kent, kent daar niet iedereen functioneel nederlands. Maar men lost het op. Pragmatisme versus scherpslijperij.
-verder niks dan appreciatie voor jouw zelf toegedichte breeddenkendheid hoor. ;-)

Zonder uw stelling volledig te willen tegenspreken toch even het volgende ; je kan toch moeilijk betwisten dat Nederlandstaligen altijd een pak milder zijn geweest naar Franstaligen toe dan omgekeerd.

De laatste twee jaar was ik getuige van een ongeval in putje Vlaanderen ...de Franstalige bestuurder werd er geholpen in het Frans door de wegpolitie weliswaar geen molière frans maar voldoende om iemand gerust te stellen.
Toen ik wat later een bijna gelijkaardig tafereel meemaakte in Wallonië hoorde ik een Vlaamse vrouw die totaal overstuur was om zich op alle mogelijk manieren proberen verstaanbaar te maken tegenover een stugge politieman die niet de moeite deed maar ja of neen te antwoorden
Gelukkig was er een Brusselaar in de buurt met een goed hart;-)

robert t
21 december 2015, 17:00
Dat iemand zoals jij niet WIL begrijpen dat het eindelijk eens moet afgelopen zijn met die handelswijze kan er bij mij niet in. Gelukkig weet ik waar het jou om te doen is op dit forum. Je Franse moutarde lijkt verdacht veel op die Another Jack.Toch wel een vreemde vergelijking. Staaf is bekwaam een goedgestructureerde analyse neer te zetten (of je ermee akkoord gaat is nog maar de vraag). AJ daarentegen schuimt politics af op zoek naar bruikbare berichten die hij soms beantwoordt met een nietszeggende oneliner.

Wat ik wel bij superstaaf mis is zijn onmiskenbaar gevoel voor humor, nu grotendeels verdwenen. Zijn toon is nu bits, gewild kwetsend en illustreert een gevoel van hoogstwaarschijnlijke frustatie en rancune mede veroorzaakt door het bestuur van zijn stad. Zoals posting 37 bewijst komt hij soms op crapuleuze wijze tussen.

Ofwel neemt hij de forummers bij de neus en bedoelt hij het omgekeerde van wat hij schrijft. Is het d�*t wat je suggereert?

Knuppel
21 december 2015, 17:01
In het belachelijke trekken ?
Het is gewoon belachelijk.

Er is wel meer dat jij belachelijk vindt dan dat mensen die plots ernstig ziek worden in hun eigen taal geholpen worden,nietwaar "Henri"? Toch als het Vlamingen zijn die in Vlaanderen ziek worden.

Wedden dat jij het volmaakt eens bent de uitspraken gedaan door een zekere Hans1 op dit eigenste forum?

Als ik jullie belachelijke commentaar hier lees en serieus moet nemen, mag voor mijn part heel België verfransen. Jullie zijn gewoon te gek voor woorden. Nationalisten van het ergste soort. Ex-Joegoslavië waardig.

Ik denk dat er voor dit forum gewoon heel weinig reclame gemaakt wordt. Bovendien wordt het bevolkt door mensen met rare Vlaams-nationale ideeën en verschillende Franstaligen hebben mij al gezegd dat ze geen zin hebben om te antwoorden op idiote praat. Ik kan hen geen ongelijk geven op dat vlak want bepaalde flaminganten hebben echt geen fatsoen.

Ik ga nu systematisch Frans spreken in de Rand rond Brussel, gewoon om de flaminganten te kloten.

Dat is subjectief, maar ik vind dat die taal (=Frans)beter klinkt dan Nederlands.

Vlaams-nationalisten zijn inderdaad mensen om misselijk van te worden...

Goed van CAP. Nu nog ééntalig Franse affiches om die stomme flaminganten nog wat extra in de gordijnen te jagen !

Ik ken het Vlaams volkslied niet en wil het ook niet kennen wegens totaal gebrek aan interesse.

Geen kat is geïnteresseerd in Vlaemsche onafhankelijkheid.

Vlaams-nationalisme is toch idioot, zeg.

Een MARSBEVEL ! HEIL FLANDERN !

Wat zijn dat "Vlamingen"?

Another Jack
21 december 2015, 17:03
Er is wel meer dat jij belachelijk vindt dan dat mensen die plots ernstig ziek worden in hun eigen taal geholpen worden,nietwaar "Henri"? Toch als het Vlamingen zijn die in Vlaanderen ziek worden.

Wedden dat jij het volmaakt eens bent de uitspraken gedaan door een zekere Hans1 op dit eigenste forum?

Knuppel heeft iets uit de oude doos (;-)) gehaald...

Knuppel
21 december 2015, 17:06
Toch wel een vreemde vergelijking. Staaf is bekwaam een goedgestructureerde analyse neer te zetten (of je ermee akkoord gaat is nog maar de vraag). AJ daarentegen schuimt politics af op zoek naar bruikbare berichten die hij soms beantwoordt met een nietszeggende oneliner.

Wat ik wel bij superstaaf mis is zijn onmiskenbaar gevoel voor humor, nu grotendeels verdwenen. Zijn toon is nu bits, gewild kwetsend en illustreert een gevoel van hoogstwaarschijnlijke frustatie en rancune mede veroorzaakt door het bestuur van zijn stad. Zoals posting 37 bewijst komt hij soms op crapuleuze wijze tussen.

Ofwel neemt hij de forummers bij de neus en bedoelt hij het omgekeerde van wat hij schrijft. Is het d�*t wat je suggereert?

Het enige dat ik bedoelde met die vergelijking is dat zowel Jack als Staaf uit hetzelfde postje mosterd putten: de Vlaams-nationalisten jennen.
Enfin, in grote lijnen toch.
Je hebt gelijk als je zegt dat Superstaaf in staat is om goedgestructureerde analyses neer te zetten. Zo ééntje heb ik van Jack nog nooit gezien.

Knuppel
21 december 2015, 17:08
Knuppel heeft iets uit de oude doos (;-)) gehaald...

En het plaatje klopt nog altijd.....

Another Jack
21 december 2015, 17:08
Arme Vlaams-nationalisten...
Een kartonnen landje dat op zich laat wachten...
Voortdurend gejend worden...

Men zou voor minder depressief worden.

quercus
21 december 2015, 17:14
Wat ik wel bij superstaaf mis is zijn onmiskenbaar gevoel voor humor, nu grotendeels verdwenen. Zijn toon is nu bits, gewild kwetsend en illustreert een gevoel van hoogstwaarschijnlijke frustatie en rancune mede veroorzaakt door het bestuur van zijn stad. Zoals posting 37 bewijst komt hij soms op crapuleuze wijze tussen.

Dat heb ik een paar maanden geleden evenzeer gemerkt. Het thema taaltoestanden in "la Capitale" aanhalen wordt door de betrokkene blijkbaar ervaren als een (super)staaf dynamiet die naar hem wordt gegooid.
Posting 37 is heel gemeen. Een overtuigde drukker van het rode driehoekje zou hier reeds lang gereageerd hebben.

Another Jack
21 december 2015, 17:15
Dat heb ik een paar maanden geleden evenzeer gemerkt. Het thema taaltoestanden in "la Capitale" aanhalen wordt door de betrokkene blijkbaar ervaren als een (super)staaf dynamiet die naar hem wordt gegooid.
Posting 37 is heel gemeen. Een overtuigde drukker van het rode driehoekje zou hier reeds lang gereageerd hebben.

Je moet het wat explicieter stellen naar Witte Kaproen toe!
Hij begrijpt 9 van de 10 uw hint niet.

quercus
21 december 2015, 17:16
Er is wel meer dat jij belachelijk vindt dan dat mensen die plots ernstig ziek worden in hun eigen taal geholpen worden,nietwaar "Henri"? Toch als het Vlamingen zijn die in Vlaanderen ziek worden.

Wedden dat jij het volmaakt eens bent de uitspraken gedaan door een zekere Hans1 op dit eigenste forum?

Vooral dat Een MARSBEVEL ! HEIL FLANDERN ! getuigt van een sprankelende originaliteit.

HRobin
21 december 2015, 17:18
Mag ik daaruit opmaken dat jij hem dan maar terug stuurt en een nederlandstalige pompier eist ? Gaat degene in de brandende kamer gelukkig zijn met jouw keuze ?
Dat zeg ik toch helemaal niet?

Wat als achteraf blijkt dat de man in zijn rolstoel niet op tijd gered kon worden omdat de pompier de andere niet verstond?

Another Jack
21 december 2015, 17:24
Vooral dat Een MARSBEVEL ! HEIL FLANDERN ! getuigt van een sprankelende originaliteit.

Ja, die Duitse slogans zorgen onmiddellijk voor stemming, hè?

TheFourHorsemen
21 december 2015, 17:26
Het gaat erom dat er iemand ter plaatse komt om hulp te bieden.

Het gaat er niet om een rede te houden op het vlaams Nationaal Zangfeest.

En als dat helpen beter gaat in een taal die de patiënt begrijpt, moet de overheid er alles aan doen om er voor te zorgen dat dat ook gebeurt.

Another Jack
21 december 2015, 17:30
En als dat helpen beter gaat in een taal die de patiënt begrijpt, moet de overheid er alles aan doen om er voor te zorgen dat dat ook gebeurt.

Dan kan ze gemakkelijk door zelf niet te rekenen op andere overheden.
Misschien dat daar het schoentje wringt...

robert t
21 december 2015, 17:44
Het enige dat ik bedoelde met die vergelijking is dat zowel Jack als Staaf uit hetzelfde postje mosterd putten: de Vlaams-nationalisten jennen.
Enfin, in grote lijnen toch.
Je hebt gelijk als je zegt dat Superstaaf in staat is om goedgestructureerde analyses neer te zetten. [QUOTE]Zo ééntje heb ik van Jack nog nooit gezien.Maar weet je ook hoe dat komt? De man, een zelfverklaarde leraar, werkt zich uit de naad teneinde zijn vrouw en bloeikes van kinderen te kunnen voorzien van een homp brood. Nu is een leraarswedde gene vette. Er moet dus ook voor het dagelijks beleg gezorgd worden en in het weekend een smakelijke worst. Daarom heeft jack een speciaal statuut gevraagd én gekregen. Hij werkt nu vanuit thuis, zijn leerlingen volgen de lessen via het computerscherm. Ze verstaan er niet veel van maar dat was vroeger ook al het geval.

Jaja, jack is nu een gelukkige mens. En sedert hij in zijn vrije tijd de persoonlijke masseur is geworden van Maggy is hij nog gelukkiger geworden.
Eén van haar talrijke kinnen is al weggemasseerd.

Hoe ik dat allemaal weet? Van een gefrustreerde Vlaams-nationalist natuurlijk. Ik kan wel mijn bron niet bekend maken.

Another Jack
21 december 2015, 17:50
[QUOTE=Knuppel;7934826]Het enige dat ik bedoelde met die vergelijking is dat zowel Jack als Staaf uit hetzelfde postje mosterd putten: de Vlaams-nationalisten jennen.
Enfin, in grote lijnen toch.
Je hebt gelijk als je zegt dat Superstaaf in staat is om goedgestructureerde analyses neer te zetten. Maar weet je ook hoe dat komt? De man, een zelfverklaarde leraar, werkt zich uit de naad teneinde zijn vrouw en bloeikes van kinderen te kunnen voorzien van een homp brood. Nu is een leraarswedde gene vette. Er moet dus ook voor het dagelijks beleg gezorgd worden en in het weekend een smakelijke worst. Daarom heeft jack een speciaal statuut gevraagd én gekregen. Hij werkt nu vanuit thuis, zijn leerlingen volgen de lessen via het computerscherm. Ze verstaan er niet veel van maar dat was vroeger ook al het geval.

Jaja, jack is nu een gelukkige mens. En sedert hij in zijn vrije tijd de persoonlijke masseur is geworden van Maggy is hij nog gelukkiger geworden.
Eén van haar talrijke kinnen is al weggemasseerd.

Hoe ik dat allemaal weet? Van een gefrustreerde Vlaams-nationalist natuurlijk. Ik kan wel mijn bron niet bekend maken.

Dat is een heel mooi verhaal dat jij voor ons hebt geschreven, Robert.

robert t
21 december 2015, 17:57
[QUOTE=robert t;7934869]

Dat is een heel mooi verhaal dat jij voor ons hebt geschreven, Robert.Dank je Jack. Het is weldra kerstmis voor alle mensen die van goede wil zijn. Vandaar...

Another Jack
21 december 2015, 17:58
[QUOTE=Another Jack;7934878]Dank je Jack. Het is weldra kerstmis voor alle mensen die van goede wil zijn. Vandaar...

Bedankt.
Ik heb ervan genoten.

Zucht
21 december 2015, 18:04
Soms vraag ik me af of jullie bij brand ook aan de pompier zou vragen of hij nederlands spreekt of hem gewoon zijn werk zou laten doen...

Hem zijn werk laten doen natuurlijk ! Alleen jammer dat ik hem niet kan informeren over de butagasflessen die er in de brandende garage opgeslagen zijn.

Another Jack
21 december 2015, 18:21
Hem zijn werk laten doen natuurlijk ! Alleen jammer dat ik hem niet kan informeren over de butagasflessen die er in de brandende garage opgeslagen zijn.

"Butaan" bedoel je?
Wel, dat klinkt identiek zo in het Frans, en je zal het niet geloven maar "garage"... juist ja.

Zucht
21 december 2015, 18:45
"Butaan" bedoel je?
Wel, dat klinkt identiek zo in het Frans, en je zal het niet geloven maar "garage"... juist ja.

Ik zit op het woord "opgeslagen" te zoeken.
"Surfrapé, surfrapé", maar hij wil het niet begrijpen....

Another Jack
21 december 2015, 18:51
Ik zit op het woord "opgeslagen" te zoeken.
"Surfrapé, surfrapé", maar hij wil het niet begrijpen....

"Butane!" (toon garage met vinger) "Garage!"
Ik denk dat er huisdieren bestaan die met 2 woordjes perfect weten wat er van hen verwacht wordt.

Pandareus
21 december 2015, 19:05
Het enige dat ik bedoelde met die vergelijking is dat zowel Jack als Staaf uit hetzelfde postje mosterd putten: de Vlaams-nationalisten jennen.
Enfin, in grote lijnen toch.
Je hebt gelijk als je zegt dat Superstaaf in staat is om goedgestructureerde analyses neer te zetten. Zo ééntje heb ik van Jack nog nooit gezien.

Ik zie niet in wat er fout is aan het jennen van vlaams nationalisten, zeg maar N-VA dus.
Die politieke familie drijft op het ridiculiseren van alle tegenstand. Sossen = dieven die andermans geld uitgeven + maffia + moslimknuffelaars, tsjeven = schijnheilige leugenaars en volksverraders, liberalen = met verhofstadt de grootste verrader van heel het land die de boel uitverkocht heeft, groen = poco's + moslimlovers en belgicistische verraders.

Nogal logisch dat het deel van de maatschappij die niet behoort tot jullie obediëntie de bal met veel plezier terug kaatst ?

Bekijk het positief : N-VA is gewoon een politieke tegenstander, die 'we' (om die mottige term ook eens te mogen misbruiken) gewoon bestrijden en beschimpen. Maar niets dat de normale en klassieke onderlinge aversie tussen tsjeven, sossen en blauwen overstijgt.
Allemaal heeeel anders dan de braakneigingen die men collectief krijgt als er een blokker in de buurt komt. Dan zie je pas eendracht : spontaan begint men convulsies te krijgen. Dat heeft niets meer met politieke voorkeur te maken, maar met afwijzen van raciale theorie en structureel racisme als ideologie.

Knuppel
21 december 2015, 19:44
Arme Vlaams-nationalisten...
Een kartonnen landje dat op zich laat wachten...
Voortdurend gejend worden...

Men zou voor minder depressief worden.

Aan de titels die hier geplaatst worden door de Belgische nationalisten is het in alle geval niet bepaald te merken dat jouw pogingen om de Vlaams-nationalisten depressief te krijgen succesvol zijn. Integendeel.

Er is er ene bij die al blij is dat massamoordenaar LeopoldII 80 dagen na het wisselen van de macht in Antwerpen nog overeind staat.

Een andere nationalistische Belg is content dat Flipke de vvorst eindelijk respect krijgt. Hij mag bajesklanten gratie verlenen.

Sorry hoor, maar daar wordt zelfs geen straatkat depri van.

Zipper
21 december 2015, 19:50
Ik zie niet in wat er fout is aan het jennen van vlaams nationalisten, zeg maar N-VA dus.
Die politieke familie drijft op het ridiculiseren van alle tegenstand. Sossen = dieven die andermans geld uitgeven + maffia + moslimknuffelaars, tsjeven = schijnheilige leugenaars en volksverraders, liberalen = met verhofstadt de grootste verrader van heel het land die de boel uitverkocht heeft, groen = poco's + moslimlovers en belgicistische verraders.

Nogal logisch dat het deel van de maatschappij die niet behoort tot jullie obediëntie de bal met veel plezier terug kaatst ?

Bekijk het positief : N-VA is gewoon een politieke tegenstander, die 'we' (om die mottige term ook eens te mogen misbruiken) gewoon bestrijden en beschimpen. Maar niets dat de normale en klassieke onderlinge aversie tussen tsjeven, sossen en blauwen overstijgt.
Allemaal heeeel anders dan de braakneigingen die men collectief krijgt als er een blokker in de buurt komt. Dan zie je pas eendracht : spontaan begint men convulsies te krijgen. Dat heeft niets meer met politieke voorkeur te maken, maar met afwijzen van raciale theorie en structureel racisme als ideologie

je mag die stelling(en) anders wel met doorslaggevende tegenargumenten weerleggen.

Pandareus
21 december 2015, 19:54
Dat zeg ik toch helemaal niet?

Wat als achteraf blijkt dat de man in zijn rolstoel niet op tijd gered kon worden omdat de pompier de andere niet verstond?

Kijk, ik wil graag een stukje mee stappen in een scenario, maar dat mensen in een brand elkaar niet kunnen helpen/redden omwille van taalperikelen dat gaat me wat ver... Al is het met handen en voeten, maar op dat moment verstaat iedereen elkaar. En brandweermannen zijn geen oelewappers, die weten ook wel dat ze bij een brand de slaapkamers moeten checken.
Is het nu echt nodig om het zo ver te drijven om toch maar een punt te maken ? Is dat nog ernstig ?

Pandareus
21 december 2015, 19:59
Ik zit op het woord "opgeslagen" te zoeken.
"Surfrapé, surfrapé", maar hij wil het niet begrijpen....

Wees maar gerust dat hij je niet naar je factuur zal staan te vragen hoor tijdens een brand. Ik zie de kans als heel groot dat een brandweerman perfect kan inschatten wat een burger bedoelt als hij staat te wijzen naar een specifieke plaats en dan butagas staat te roepen.

Pandareus
21 december 2015, 20:03
je mag die stelling(en) anders wel met doorslaggevende tegenargumenten weerleggen.

Je valt uit je rol, zipper. De laatste weken bestaan jouw tussenkomsten enkel nog maar om je forummakkers te proberen aan het schrijven te zetten voor de 101e keer "waarom het vlaams blok rechts-extremistisch is, + dezelfde vraagstelling over die andere lievelingetjes, het FN in frankrijk "
Concentreer je op je taak ! Marine en Van Grieken rekenen op jou ! :thumbsup:

Knuppel
21 december 2015, 20:04
Ik zie niet in wat er fout is aan het jennen van vlaams nationalisten, zeg maar N-VA dus.
Die politieke familie drijft op het ridiculiseren van alle tegenstand. Sossen = dieven die andermans geld uitgeven + maffia + moslimknuffelaars, tsjeven = schijnheilige leugenaars en volksverraders, liberalen = met verhofstadt de grootste verrader van heel het land die de boel uitverkocht heeft, groen = poco's + moslimlovers en belgicistische verraders.

Nogal logisch dat het deel van de maatschappij die niet behoort tot jullie obediëntie de bal met veel plezier terug kaatst ?

Bekijk het positief : N-VA is gewoon een politieke tegenstander, die 'we' (om die mottige term ook eens te mogen misbruiken) gewoon bestrijden en beschimpen. Maar niets dat de normale en klassieke onderlinge aversie tussen tsjeven, sossen en blauwen overstijgt.
Allemaal heeeel anders dan de braakneigingen die men collectief krijgt als er een blokker in de buurt komt. Dan zie je pas eendracht : spontaan begint men convulsies te krijgen. Dat heeft niets meer met politieke voorkeur te maken, maar met afwijzen van raciale theorie en structureel racisme als ideologie.

Het moet wreed steken dat de PS in het gat is gevallen dat ze voor de N-VA hadden openliggen. En daar in één moeite ook de "Vlaamse " rooien in verdwenen.

Wat het tweede deel van je betoog betreft. Omdat JIJ braakneigingen krijgt als er blokker in de buurt is krijgt men die nog niet collectief zoals jij beweert. Ik ken zelfs rooien, groenen en andere belgicisten die hun kar keerden.
Dat de politiek eendrachtig is in het handhaven van het cordon wil niet zeggen dat de bevolking het daarmee eens is. Het afwijzen van jouw "raciale theorie en structureel racisme als ideologie" komt de politiek wel zo goed uit dat ze zelfs wetten verandert om het blok aan te pakken omdat de handhaving van het cordon niet volstaat.

Ik zou zeggen, oefen maar goed in het kokhalzen want het zal nodig worden als de gevolgen van de vluchtelingeninvasie, en de apostelen van de islam die met hen meekomen, niet alleen gezien maar ook gevoeld worden.
Hopelijk slaap je nog goed als blijkt hoeveel kiezers niet alleen de traditionele partijen de rug toekeren, maar ook de N-VA.

Zipper
21 december 2015, 20:11
Je valt uit je rol, zipper. De laatste weken bestaan jouw tussenkomsten enkel nog maar om je forummakkers te proberen aan het schrijven te zetten voor de 101e keer "waarom het vlaams blok rechts-extremistisch is, + dezelfde vraagstelling over die andere lievelingetjes, het FN in frankrijk "
Concentreer je op je taak ! Marine en Van Grieken rekenen op jou ! :thumbsup:

anders gezegd, ge kunt die stelling(en), zoals verwacht, dus niet weerleggen.

Wat Frankrijk betreft, wat rest de Fransen anders dan het FN, rekening houdend met het catastrofaal beleid van zowel de rechtse republikeinen van Sarkozy als de socialisten van Hollande ???

Mindset
21 december 2015, 20:14
Geef eens een heel concreet voorbeeld waar je je perse in het Nederlnads moet kunnen uitdrukken of je gaat er aan.

Die indruk had ik ook al.
:lol::lol::lol:

het is het principe dat telt

Knuppel
21 december 2015, 20:32
Kijk, ik wil graag een stukje mee stappen in een scenario, maar dat mensen in een brand elkaar niet kunnen helpen/redden omwille van taalperikelen dat gaat me wat ver... Al is het met handen en voeten, maar op dat moment verstaat iedereen elkaar. En brandweermannen zijn geen oelewappers, die weten ook wel dat ze bij een brand de slaapkamers moeten checken.
Is het nu echt nodig om het zo ver te drijven om toch maar een punt te maken ? Is dat nog ernstig ?

Deze draad gaat niet over brandweerlui maar over burgemeesters die toestanden aanklagen die allang niet meer nieuw zijn.
Het is geen toeval dat het stuk voor stuk belgicisten zijn die de klachten van die burgemeesters op een hatelijke en Vlaamsonvriendelijke wijze ondersneeuwen. Het zijn N-VA-burgemeesters die, eindelijk, de kat de bel aanbinden. Terecht! D�*�*r zit de hond gebonden. En trots dat de belgicistjes daar op zijn. Laat de Vlaamse zieken die dringend hulp nodig hebben toch! Dat ze Frans leren, dan.....Precies!

Wie vindt dat deze burgemeesters liegen kan dat beter openlijk zeggen ipv rond de pot te draaien omdat ze niet durven zeggen dat ze lak hebben aan de verkozenen van de N-VA.
Wie vindt dat de burgemeesters ongelijk hebben zou beter zeggen waarom ipv de Vlamingen, die persoonlijke ervaringen hebben met de toestand die de burgemeesters aanklagen, welbewust te jennen.


BURGEMEESTERS VRAGEN BETERE DIENSTVERLENING HULPDIENSTEN
"Minstens één ambulancier moet Nederlands spreken"

Dirk Brankaer en Jan Spooren, burgemeesters van respectievelijk Overijse en Tervuren, eisen dat ziekenwagens van Brusselse ziekenhuizen voortaan minstens één Nederlandstalige ambulancier aan boord hebben wanneer ze moeten uitrukken naar de Druivenstreek.
ROBBY DIERICKX

Het was tijdens een bezoek aan de noodcentrale 112 Vlaams-Brabant in Leuven dat burgemeesters Dirk Brankaer ( N-VA) en Jan Spooren (N-VA) aan de alarmbel trokken. "We hebben het taalprobleem al meerdere keren aangekaart, maar een oplossing kwam er maar niet", aldus de Tervuurse burgervader. "Het blijft klachten regenen van inwoners uit de vier Druivenstreekgemeenten (Hoeilaart, Overijse, Tervuren en Huldenberg, red.) omdat ze regelmatig uitsluitend Franstalige ambulanciers over de vloer krijgen in noodsituaties. Op zo'n moment is het echter belangrijk dat je je eigen taal kan spreken. Mensen in nood zijn vaak in paniek en dan is het moeilijk om je in een andere taal dan je moedertaal uit te drukken. Dit is onaanvaardbaar, omdat het leidt tot vertragingen en communicatieproblemen die soms levensbedreigend zijn."

Taalwetgeving

"Bovendien worden inwoners van de Druivenstreek dikwijls automatisch naar een Brussels ziekenhuis gestuurd, waar ze opnieuw geconfronteerd worden met artsen en verplegend personeel dat enkel Frans spreekt", vult Dirk Brankaer aan. "Volgens de taalwetgeving moeten die Brusselse ziekenhuizen een tweetalige dienstverlening garanderen, maar de praktijk bewijst dat dit meestal niet het geval is."

Tijdens hun bezoek aan de noodcentrale eisten de burgervaders een oplossing voor het probleem. "We kregen er te horen dat inwoners altijd kunnen vragen om naar een Nederlandstalig ziekenhuis gestuurd te worden, op voorwaarde dat de trip naar dat hospitaal niet meer dan 10 minuten langer duurt dan de trip naar een Franstalig ziekenhuis. Deze regel biedt voor de meeste locaties in de Druivenstreek een oplossing, maar veel inwoners weten dat niet. We zullen dus werk maken van een goede sensibilisering. Er is echter één uitzondering: als de spoeddiensten op de Nederlandstalige ziekenhuizen vol liggen, dan wordt toch uitgeweken naar een Brussels of Waals hospitaal."

Daarnaast hebben de burgemeesters gevraagd om via een brief aan de ziekenhuizen te eisen dat elke MUG of ziekenwagen die uitrijdt naar Nederlandstalig gebied tenminste één persoon aan boord heeft die het Nederlands machtig is. De burgemeesters zullen nu bekijken hoe ze deze problematiek verder zullen aanpakken.


Wie ontkent dat de taalwetten nog altijd niet gerespecteerd worden in Brussel is een leugenaar.
En wie het ergert dat Vlaamse burgemeesters verlangen dat minstens één ambulancier die naar Vlaanderen gestuurd wordt Nederlands spreekt is een anti-Vlaamse LUL.

Knuppel
21 december 2015, 20:39
Geef eens een heel concreet voorbeeld waar je je perse in het Nederlnads moet kunnen uitdrukken of je gaat er aan.

Nergens.
Alleen wie niet in heel Belgique Frans spreekt loopt gevaar om eraan te gaan.

Knuppel
21 december 2015, 20:44
het is het principe dat telt

Niet alleen het principe.
Vlamingen hebben dezelfde rechten als Franstaligen. Zeker in hun eigen gewest.
Ik zie niet in waarom Franstaligen in Vlaanderen recht zouden hebben op Franstalige rechters, maar waarom Vlamingen in Vlaanderen Nederlandstalige ambulanciers misgund worden.

De schoofzak
21 december 2015, 20:45
Ik zie niet in wat er fout is aan het jennen van vlaams nationalisten, zeg maar N-VA dus.
Die politieke familie drijft op het ridiculiseren van alle tegenstand. Sossen = dieven die andermans geld uitgeven + maffia + moslimknuffelaars, tsjeven = schijnheilige leugenaars en volksverraders, liberalen = met verhofstadt de grootste verrader van heel het land die de boel uitverkocht heeft, groen = poco's + moslimlovers en belgicistische verraders.

Nogal logisch dat het deel van de maatschappij die niet behoort tot jullie obediëntie de bal met veel plezier terug kaatst ?

Bekijk het positief : N-VA is gewoon een politieke tegenstander, die 'we' (om die mottige term ook eens te mogen misbruiken) gewoon bestrijden en beschimpen. Maar niets dat de normale en klassieke onderlinge aversie tussen tsjeven, sossen en blauwen overstijgt.
Allemaal heeeel anders dan de braakneigingen die men collectief krijgt als er een blokker in de buurt komt. Dan zie je pas eendracht : spontaan begint men convulsies te krijgen. Dat heeft niets meer met politieke voorkeur te maken, maar met afwijzen van raciale theorie en structureel racisme als ideologie.
2

Persoonlijk heb ik voor wat betreft de sossen geen problemen met "moderne sossen", behalve als ze blind en zonder reden de belgicist uithangen. Wel problemen met beroepsstakers die in de Daensperiode zijn blijven hangen, of de arbeidersrevolutie trachten te realiseren via road blocks ...

Ongeveer idem dito voor de blauwsels, de tsjeven en de groensels.

Wat betreft de blokkers, heb ik enkel problemen met het gedeelte 'echte racisten'. Niet met extreem-rechtsen, want die zijn er amper in hun partij. Die zijn er amper in gans Vlaanderen.


Maar om nu terug te komen op die mug- en ambulance-diensten in Vlaams-Brabant: sorry, maar dat moet eens dringend geregeld worden.
Dat moet zelfs eens dringend geregeld worden in gans Brussel-Hoofdstedelijk Gewest, tweetalig voorzien in de grondvod.

.

Knuppel
21 december 2015, 20:49
Je valt uit je rol, zipper. De laatste weken bestaan jouw tussenkomsten enkel nog maar om je forummakkers te proberen aan het schrijven te zetten voor de 101e keer "waarom het vlaams blok rechts-extremistisch is, + dezelfde vraagstelling over die andere lievelingetjes, het FN in frankrijk "
Concentreer je op je taak ! Marine en Van Grieken rekenen op jou ! :thumbsup:


Vergeet niet dat jij in hetzelfde bedje ziek bent. Je laat geen kans voorbijgaan om het VB in de racistische hoek te duwen, maar je hebt nog niet één keer een concreet voorbeeld kunnen geven van wat jij onder het racisme van het VB verstaat.

Witte Kaproen
21 december 2015, 20:50
Niet alleen het principe.
Vlamingen hebben dezelfde rechten als Franstaligen. Zeker in hun eigen gewest.
Ik zie niet in waarom Franstaligen in Vlaanderen recht zouden hebben op Franstalige rechters, maar waarom Vlamingen in Vlaanderen Nederlandstalige ambulanciers misgund worden.

2

Pandareus
21 december 2015, 20:57
Het moet wreed steken dat de PS in het gat is gevallen dat ze voor de N-VA hadden openliggen. En daar in één moeite ook de "Vlaamse " rooien in verdwenen.

Politiek behelst dat je met overwinning maar ook met verlies moet om kunnen gaan, no problem.

Wat het tweede deel van je betoog betreft. Omdat JIJ braakneigingen krijgt als er blokker in de buurt is krijgt men die nog niet collectief zoals jij beweert. Ik ken zelfs rooien, groenen en andere belgicisten die hun kar keerden.
Dat de politiek eendrachtig is in het handhaven van het cordon wil niet zeggen dat de bevolking het daarmee eens is. Het afwijzen van jouw "raciale theorie en structureel racisme als ideologie" komt de politiek wel zo goed uit dat ze zelfs wetten verandert om het blok aan te pakken omdat de handhaving van het cordon niet volstaat.

Nee knuppel, niet 'ik' maar hier past wel degelijk een 'wij' aangezien elke politieke formatie het blok uitkotst. Ik meen te mogen stellen dat er geen enkel punt is in de belgische politiek waar men van links tot rechts het zo over eens is dan dat een schutkring voor die bende een must is. Verder is je suggestie dat de bevolking het niet eens is met het cordon volkomen onbewezen, een gratuite bewering. De feiten zijn : de partij die het cordon het hardste verdedigt (N-VA) staat in de peilingen op 27% wat haar electorale suprematie duidelijk illustreert. Dat sp.a, o-vld en cd&v en trouwens ook groen en de commie's het blok uitkotsen zal wellicht ook geen nieuws zijn ?
Mocht de burger het zoals jij beweert niet eens zijn met een cordon, dan kan hij/zij dat heel simpel aantonen door op de blokkers te stemmen.
Vooralsnog blijkt dat niet uit de cijfers, dus je stelling is onbewezen.

Ik zou zeggen, oefen maar goed in het kokhalzen want het zal nodig worden als de gevolgen van de vluchtelingeninvasie, en de apostelen van de islam die met hen meekomen, niet alleen gezien maar ook gevoeld worden.
Hopelijk slaap je nog goed als blijkt hoeveel kiezers niet alleen de traditionele partijen de rug toekeren, maar ook de N-VA.


Geen probleem, het blok voorspelt al dertig jaar de ondergang, we kokhalzen rustig voort terwijl Philip en Gerolf het laatste bedrijf van hun financiële carrière rustig voortzetten, met dank aan de gelobotomiseerde zeloten die hun al dertig jaar hun vette pree bezorgen.

Eigenlijk zouden die twee vanop een podium hun publiek moeten toejuichen : "dank U, trouwe hersendoden, voor zoveel financiële gulheid"

Eigen portemonnee eerst ! :hitler:

Another Jack
21 december 2015, 21:00
Nergens.
Alleen wie niet in heel Belgique Frans spreekt loopt gevaar om eraan te gaan.

Sorry, maar ik moet weer lachen, hard lachen ... wanneer ik zoiets lees.
:lol::lol::lol:

Waar haal je zoiets???

Pandareus
21 december 2015, 21:03
anders gezegd, ge kunt die stelling(en), zoals verwacht, dus niet weerleggen.

Wat Frankrijk betreft, wat rest de Fransen anders dan het FN, rekening houdend met het catastrofaal beleid van zowel de rechtse republikeinen van Sarkozy als de socialisten van Hollande ???

Dat is de keuze en de verantwoordelijkheid van de fransen. Uit de feiten blijkt echter dat iedereen in het politieke scala het over slechts één ding eens is : de bruine ziekte zal de oplossing niet brengen. Marine staat met haar onhandig opgepoetste horde volkomen geïsoleerd. Ze heeft dan ook niets bereikt, behalve vier jaar lang goed betaalde mandaten voor haar fanclub.

Frankrijk zal nul komma nul politieke beïnvloeding krijgen van die bruine horde.

HRobin
21 december 2015, 21:08
Kijk, ik wil graag een stukje mee stappen in een scenario, maar dat mensen in een brand elkaar niet kunnen helpen/redden omwille van taalperikelen dat gaat me wat ver... Al is het met handen en voeten, maar op dat moment verstaat iedereen elkaar. En brandweermannen zijn geen oelewappers, die weten ook wel dat ze bij een brand de slaapkamers moeten checken.
Is het nu echt nodig om het zo ver te drijven om toch maar een punt te maken ? Is dat nog ernstig ?

Stap dan nog een stukje verder mee in dit scenario, want zo fictief is/was het nu ook weer niet.

De slaapkamers zeg je. En hoe gaan die brandweermannen die vinden als de rook hun het zicht ontneemt?
En denk je dat non-verbale communicatie (die handen en voeten) sneller begrepen gaat worden?
Zeker als de andere in een staat van shock of paniek verkeert.

Sorry hoor, maar ik begrijp best dat je als soort tegen-reactie een en ander wil minimaliseren om de anderen te jennen.

Pandareus
21 december 2015, 21:12
Vergeet niet dat jij in hetzelfde bedje ziek bent. Je laat geen kans voorbijgaan om het VB in de racistische hoek te duwen, maar je hebt nog niet één keer een concreet voorbeeld kunnen geven van wat jij onder het racisme van het VB verstaat.

Ik hoef helemaal niets te bewijzen over een politiek akkoord waarbij ALLE vlaamse partijen het roerend eens waren, reeds in 1992 en blijkbaar zijn tot op vandaag. Dat is water naar de zee dragen. Truukjes om dan het gejengel te kunnen opstarten van "ja, maar die moslims... "
No thanks.

Zipper
21 december 2015, 21:14
Vergeet niet dat jij in hetzelfde bedje ziek bent. Je laat geen kans voorbijgaan om het VB in de racistische hoek te duwen, maar je hebt nog niet één keer een concreet voorbeeld kunnen geven van wat jij onder het racisme van het VB verstaat.

puur tijdverlies, daar zal hij never of jamais een deftig antwoord op geven. Hij blijft tot in de eeuwigheid haperen in "bruine bende", "racisten", "Hitler"............enz.......zonder ook maar één valabel argument voor te leggen.

Pandareus
21 december 2015, 21:17
Stap dan nog een stukje verder mee in dit scenario, want zo fictief is/was het nu ook weer niet.

De slaapkamers zeg je. En hoe gaan die brandweermannen die vinden als de rook hun het zicht ontneemt?
En denk je dat non-verbale communicatie (die handen en voeten) sneller begrepen gaat worden?
Zeker als de andere in een staat van shock of paniek verkeert.

Sorry hoor, maar ik begrijp best dat je als soort tegen-reactie een en ander wil minimaliseren om de anderen te jennen.

Okee, ik leer hier bij over crisis management... Volgens jou moet een professionele hulpverlener zich laten gidsen in het brandende gebouw door de getroffen slachtoffers of er komt niks van in huis ? Is het dat ? Vinden ze anders hun weg niet ? :lol: Wat gaat er ooit gebeuren als het slachtoffer door de rook niet kan spreken ? Terug naar buiten gaan en een tolk opvorderen ?

Zucht
21 december 2015, 21:40
Kijk, ik wil graag een stukje mee stappen in een scenario, maar dat mensen in een brand elkaar niet kunnen helpen/redden omwille van taalperikelen dat gaat me wat ver... Al is het met handen en voeten, maar op dat moment verstaat iedereen elkaar. En brandweermannen zijn geen oelewappers, die weten ook wel dat ze bij een brand de slaapkamers moeten checken.
Is het nu echt nodig om het zo ver te drijven om toch maar een punt te maken ? Is dat nog ernstig ?

Eumz... het ging over medische spoedinterventies en één van jullie "da's nie erg" club is gestart met een afleiding naar de brandweer. Ik wou even aantonen dat dat enigzins vergezocht was, en nu gaan jullie zeggen dat het niet ernstig is ? Zeker, maar begin er dan ook niet over.

(Trouwens, stel dat er geen gasflessen zouden staan, maar asbest zit in het plafond. Ook wel nuttig voor de brandweerlui om te weten dat de rook asbestvezels bevat. Hoe ga je dat met gebaren uitleggen ?)

Maar goed terug naar de spoed hulpverleners. Ik zit naast éne die van zijn dak gevallen is, vijf gebroken ribben, longpunctuur en open schedelwonde. Hoe zegt men in gebarentaal dingen als bijv.

Hij neemt bloedverdunners
of
Hij neemt een bloeddrukverlagend medicament.
of
Hij heeft twee maand geleden nog een beroerte gehad
enz...
Enig inzicht in de medische toestand van het slachtoffer kan in zulke gevallen misschien wel vitaal zijn.
Ik ken Frans, maar zal onder stress waarschijnlijk de juiste uitdrukkingen voor medische termen niet vinden. (Zelfs zonder stress heb ik toch een woordenboek nodig om "bloedverdunners" op te zoeken.)

Toon ons dan maar eens hoe het moet met gebarentaal.

Another Jack
21 december 2015, 21:40
puur tijdverlies, daar zal hij never of jamais een deftig antwoord op geven. Hij blijft tot in de eeuwigheid haperen in "bruine bende", "racisten", "Hitler"............enz.......zonder ook maar één valabel argument voor te leggen.

Misschien begin je gewoon zwarte vlekken te zien wanneer je die woorden leest, waardoor je de rest van het verhaal mist?

Another Jack
21 december 2015, 21:42
Eumz... het ging over medische spoedinterventies en één van jullie "da's nie erg" club is gestart met een afleiding naar de brandweer. Ik wou even aantonen dat dat enigzins vergezocht was, en nu gaan jullie zeggen dat het niet ernstig is ? Zeker, maar begin er dan ook niet over.

(Trouwens, stel dat er geen gasflessen zouden staan, maar asbest zit in het plafond. Ook wel nuttig voor de brandweerlui om te weten dat de rook asbestvezels bevat. Hoe ga je dat met gebaren uitleggen ?)

Maar goed terug naar de spoed hulpverleners. Ik zit naast éne die van zijn dak gevallen is, vijf gebroken ribben, longpunctuur en open schedelwonde. Hoe zegt men in gebarentaal dingen als bijv.

Hij neemt bloedverdunners
of
Hij neemt een bloeddrukverlagend medicament.
of
Hij heeft twee maand geleden nog een beroerte gehad
enz...
Enig inzicht in de medische toestand van het slachtoffer kan in zulke gevallen misschien wel vitaal zijn.
Ik ken Frans, maar zal onder stress waarschijnlijk de juiste uitdrukkingen voor medische termen niet vinden. (Zelfs zonder stress heb ik toch een woordenboek nodig om "bloedverdunners" op te zoeken.)

Toon ons dan maar eens hoe het moet met gebarentaal.

Ja, en wat moet een ambulancier met al die info?

Knuppel
21 december 2015, 21:42
Misschien begin je gewoon zwarte vlekken te zien wanneer je die woorden leest, waardoor je de rest van het verhaal mist?

Welke rest?

Another Jack
21 december 2015, 21:44
Welke rest?

Oei, ook al last van zwarte vlekken...

Zucht
21 december 2015, 21:47
Ja, en wat moet een ambulancier met al die info?

Bijvoorbeeld om de kans op inwendige bloedingen in te schatten.

Witte Kaproen
21 december 2015, 21:55
Vanavond kwam dit onderwerp ook op Ring TV

http://www.ringtv.be/nieuws/druivenstreek-geconfronteerd-met-nederlandsonkundig-spoedpersoneel

Niet alleen de brancardiers zijn geregeld Nederlands onkundig,
maar ook de dokters van de MUG blijken niet altijd Nederlands te kunnen.

jogo
21 december 2015, 21:56
Ja, en wat moet een ambulancier met al die info?

Ik denk dat al die genoemde info het slachtoffer niet gaan helpen
want de ambulancier gaat hopeloosheid concluderen en eerst overgaan tot het redden van mensen(zonder info) die nog te redden zijn.

^_^
21 december 2015, 21:57
Omgaan met agressie en met psychiatrische aandoeningen zijn basistaken van ambulanciers. Lijkt me evident dat een behoorlijk niveau van taalkennis hiervoor een vereiste is. Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat sommigen de huidige aberatie pogen goed te praten.

Ik heb het ganse topic doorlezen tot pagina 11, en ik snap die minimaliseringen ook niet.

Er niet in slagen om tweetalig te zijn in een tweetalige dienst in een tweetalige regio, is een serieuze indicatie van onbekwaamheid. Of onwil. Of beide.

Pandareus
21 december 2015, 22:02
Bijvoorbeeld om de kans op inwendige bloedingen in te schatten.

Hallo ? een ambulancier heeft in de regel geen enkel diploma, dat is ook niet vereist. Enkel de professionele opleiding van 132 u theorie volgen, dan 40u stage en huppekee, hij mag de baan op.

Denk je echt dat zo iemand iets zinnigs weet te doen als hij iets hoort over beroertes of inwendige bloedingen ?

Zucht
21 december 2015, 22:07
Hallo ? een ambulancier heeft in de regel geen enkel diploma, dat is ook niet vereist. Enkel de professionele opleiding van 132 u theorie volgen, dan 40u stage en huppekee, hij mag de baan op.

Denk je echt dat zo iemand iets zinnigs weet te doen als hij iets hoort over beroertes of inwendige bloedingen ?

Een spoedopname is dus zoals een vuilniskar. Oppikken in de auto gooien en onderweg naar de dichtsbijzijnde stortplaats ?

Toen ik eens KO lag kon ik natuurlijk niks zeggen, maar mijn vrouw die erbij was heeft in elk geval een pak vragen over de omstandigheden van het ongeval en mijn toestand mogen beantwoorden terwijl ze de eerste zorg verstrekten.
Maar da's misschien omdat het een Nederlandstalige spoeddienst was.

Witte Kaproen
21 december 2015, 22:08
Hallo ? een ambulancier heeft in de regel geen enkel diploma, dat is ook niet vereist. Enkel de professionele opleiding van 132 u theorie volgen, dan 40u stage en huppekee, hij mag de baan op.

Denk je echt dat zo iemand iets zinnigs weet te doen als hij iets hoort over beroertes of inwendige bloedingen ?

Een MUG- arts zou wel iets moeten afweten over inwendige bloedingen ,
en ook de MUG-artsen die uitrukken in de Druivenstreek zijn niet altijd Nederlandstalig.

Pandareus
21 december 2015, 22:13
Een spoedopname is dus zoals een vuilniskar. Oppikken in de auto gooien en onderweg naar de dichtsbijzijnde stortplaats ?

Toen ik eens KO lag kon ik natuurlijk niks zeggen, maar mijn vrouw die erbij was heeft in elk geval een pak vragen over de omstandigheden van het ongeval en mijn toestand mogen beantwoorden terwijl ze de eerste zorg verstrekten.
Maar da's misschien omdat het een Nederlandstalige spoeddienst was.

Dat zal dan wellicht de Mug arts geweest zijn. Ik mag er zelfs niet aan denken dat een ambulancier mij zorgen zou toedienen. Ieder zijn job.

Knuppel
21 december 2015, 22:14
Zonder uw stelling volledig te willen tegenspreken toch even het volgende ; je kan toch moeilijk betwisten dat Nederlandstaligen altijd een pak milder zijn geweest naar Franstaligen toe dan omgekeerd.

De laatste twee jaar was ik getuige van een ongeval in putje Vlaanderen ...de Franstalige bestuurder werd er geholpen in het Frans door de wegpolitie weliswaar geen molière frans maar voldoende om iemand gerust te stellen.
Toen ik wat later een bijna gelijkaardig tafereel meemaakte in Wallonië hoorde ik een Vlaamse vrouw die totaal overstuur was om zich op alle mogelijk manieren proberen verstaanbaar te maken tegenover een stugge politieman die niet de moeite deed maar ja of neen te antwoorden
Gelukkig was er een Brusselaar in de buurt met een goed hart;-)

Jij dus.
En je bent ambulancier?

Pandareus
21 december 2015, 22:15
Een MUG- arts zou wel iets moeten afweten over inwendige bloedingen ,

Uiteraard.
en ook de MUG-artsen die uitrukken in de Druivenstreek zijn niet altijd Nederlandstalig.

Als dat waar is, is dat bijzonder betreurenswaardig. Dat is, als het systematisch zou plaatsvinden. In piekmomenten is er gewoon geen tijd om daarnaar te kijken. Dat laatste mag uiteraard niet onnodig als excuus worden gebruikt.

Zucht
21 december 2015, 22:17
Dat zal dan wellicht de Mug arts geweest zijn. Ik mag er zelfs niet aan denken dat een ambulancier mij zorgen zou toedienen. Ieder zijn job.

Het was geen MUG arts. Wel een hulpverlener die wist wat hij moest doen om een lichaam te stabiliseren en eerste hulp toe te passen, en eventueel in te schatten of er versterking moest komen, maar een MUG heeft veel meer noodmateriaal bij dan hier sprake was, dunkt me.

Edit : moest even opzoeken, het was dus waarschijnlijk een Parameisch interventieteam = ambulance van een ziekenhuiis. Die hebben een verpleegkundige bij die met een spoedarts in verbinding staat.

Zal ook niet werken als er in het ziekenhuis geen kennis van Nederlands is.

Witte Kaproen
21 december 2015, 22:25
Uiteraard.


Als dat waar is, is dat bijzonder betreurenswaardig. Dat is, als het systematisch zou plaatsvinden. In piekmomenten is er gewoon geen tijd om daarnaar te kijken. Dat laatste mag uiteraard niet onnodig als excuus worden gebruikt.

Volgens de burgemeester van Overijse gebeurt het zeer frequent
dat de uitgestuurde MUG-arts in Overijse ,Tervuren en Hoeilaart geen Nederlands kent.

Een echte schande is dit .

Pandareus
21 december 2015, 22:26
Het was geen MUG arts. Wel een hulpverlener die wist wat hij moest doen om een lichaam te stabiliseren en eerste hulp toe te passen, en eventueel in te schatten of er versterking moest komen, maar een MUG heeft veel meer noodmateriaal bij dan hier sprake was, dunkt me.

Hier heb je het opleidingsprogramma voor ambulancier : 132 u voor alle theoretische vakken samen ( = quasi niet dus...) + 40u stage. Kostprijs van de opleiding 79,33 euro, geen enkele diploma vereiste qua vooropleiding.
Dat zijn taxi chauffeurs die in het beste geval iemand kunnen beademen. Sorry, maar dat heeft niets te zien met een medische opleiding.
http://www.vlaamsbrabant.be/pivo/geneeskundige-hulp/opleidingen-voor-professionele-hulpverleners/hulpverleners-ambulanciers/basiscursus-hulpverlener-ambulancier.jsp

Knuppel
21 december 2015, 22:29
Dat zal dan wellicht de Mug arts geweest zijn. Ik mag er zelfs niet aan denken dat een ambulancier mij zorgen zou toedienen. Ieder zijn job.
Nochtans...

Een ambulancier of ambulancier-hulpverlener is in België een bemanningslid van een ambulance.

Opleiding

Om ambulancier te kunnen worden dient men de opleiding Dringende Geneeskundige Hulpverlening, ook wel DGH genoemd, te volgen in een provinciale school voor brandweer- en ambulancieropleiding. De opleiding duurt 130 uur, aangevuld met een stage op een spoedgevallendienst in een ziekenhuis. Een ambulancier heeft geen verpleegkundige achtergrond maar wel een opleiding in spoedeisende hulp. Elke ambulancier is in het bezit van een onderscheidingsteken DGH (100/112). Deze kaart wordt badge 112 genoemd. De kaart is er in twee kleuren: blauw en groen. De blauwe is voor een ambulancier en de groene kaart geeft aan dat men urgentie-verpleegkundige is. De badge 112 dient vijfjaarlijks verlengd te worden door middel van een examen, en men dient iedere vijf jaar ten minste 96 uur bijscholing gevolgd te hebben.[1]

De opleiding van een ambulancier in België is als het ware een zeer uitgebreide EHBO-cursus. De ambulancier heeft geen bevoegdheid om medische handelingen te stellen zoals een verpleegkundige (zoals toedienen van medicatie en pijnstilling, plaatsen van intraveneuze toegang en plaatsen van een beademingstube).

Ambulanciers zijn goed getraind op het gebied van reanimatie met AED en beademingsballon. Ze moeten ook goed andere levensbedreigende situaties kunnen inschatten (zoals een nakend hartinfarct of een traumapatiënt die in shock dreigt te gaan) en hen de nodige zorgen kunnen bieden in afwachting van een Mobiele Urgentie Groep (MUG), die uit een dokter en een verpleegkundige bestaat.

Verder zijn ambulanciers goed opgeleid in het helpen van slachtoffers van een ongeval of ander trauma, het herkennen van ziektebeelden en brandwonden.

Ook zijn er ambulanciers die de cursus DGH niet gevolgd hebben. Deze beschikken dan niet over een badge 112 maar worden ingezet in het secundair vervoer. Wel dient een grote EHBO-cursus gevolgd te worden en ook slagen voor het examen is een must. De ambulanciers secundair vervoer hebben niet de bevoegdheid om in het straatbeeld bij een ongeluk hulp te bieden en vallen niet onder het systeem 112. Wel kunnen deze patiënten van thuis naar het ziekenhuis vervoeren en eventueel thuis lichte verwondingen oplossen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ambulancier

Zucht
21 december 2015, 22:35
Hier heb je het opleidingsprogramma voor ambulancier : 132 u voor alle theoretische vakken samen ( = quasi niet dus...) + 40u stage. Kostprijs van de opleiding 79,33 euro, geen enkele diploma vereiste qua vooropleiding.
Dat zijn taxi chauffeurs die in het beste geval iemand kunnen beademen. Sorry, maar dat heeft niets te zien met een medische opleiding.
http://www.vlaamsbrabant.be/pivo/geneeskundige-hulp/opleidingen-voor-professionele-hulpverleners/hulpverleners-ambulanciers/basiscursus-hulpverlener-ambulancier.jsp

Naast de MUG is er ook nog de goedkopere uitvoering, de PIT : Paramedisch interventieteam. Een aantal ziekenhuizen met een eigen ambulancedienst hebben zoiets. In tegenstelling tot de MUG is er geen spoedarts aan boord, maar wel een verpleegkundige die met een arts in het ziekenhuis via radio rechtstreeks contact kan opnemen.
Ik neem aan dat dit mijn geval was, maar als het ziekenhuis onvoldoende Nederlandstalige verpleefgkundigen heeft zal dat dus ook niet lukken.


Even verder opgezocht:
In Zuid en West Vlaams Brabant (van Halle tot Galmaarden) had men tot 2005 geen enkele spoedhulp. Men was afhankelijk van de Nederlandsonkundige MUG van Tubize en Brussel. In 2005 mocht een ziekenhuis in Halle een PIT oprichten. Pas In 2008 is er een echte MUG in Halle gekomen.
Maar als er één uit Brussel bij je aankomt kan je nog altijd taalproblemen hebben.

Knuppel
21 december 2015, 22:38
Ik hoef helemaal niets te bewijzen over een politiek akkoord waarbij ALLE vlaamse partijen het roerend eens waren, reeds in 1992 en blijkbaar zijn tot op vandaag. Dat is water naar de zee dragen. Truukjes om dan het gejengel te kunnen opstarten van "ja, maar die moslims... "
No thanks.

Zoals te verwachten was, en voorspeld erd, geef je dus weer geen antwoord op de vraag naar één concreet voorbeeld van wat JIJ onder het racisme van het VB verstaat.

Knuppel
21 december 2015, 23:24
Dit had ik gemist:

Nee knuppel, niet 'ik' maar hier past wel degelijk een 'wij' aangezien elke politieke formatie het blok uitkotst. Ik meen te mogen stellen dat er geen enkel punt is in de belgische politiek waar men van links tot rechts het zo over eens is dan dat een schutkring voor die bende een must is. Verder is je suggestie dat de bevolking het niet eens is met het cordon volkomen onbewezen, een gratuite bewering.

Edoch. FEIT blijft dat de politiek het CS een must vindt niet "wij".
Ik heb daar op dit forum al meermaals het bewijs voor geleverd, maar dat miste jij blijkbaar keer op keer.

Via deze link kan je de krantenartikels lezen die mijn gratuite bewering staven.

Heb je trouwens ook al niet moeten toegeven dat het CS zelfs op een congres van de N-VA werd afgewezen door de leden?

Wat eens te meer bewijst, dat het niet de mensen zijn die het nodig achten dat het CS in stand wordt gehouden maar de politieke partijen die het op de wereld hielpen.

Another Jack
21 december 2015, 23:57
Dit had ik gemist:



Edoch. FEIT blijft dat de politiek het CS een must vindt niet "wij".
Ik heb daar op dit forum al meermaals het bewijs voor geleverd, maar dat miste jij blijkbaar keer op keer.

Via deze link kan je de krantenartikels lezen die mijn gratuite bewering staven.

Heb je trouwens ook al niet moeten toegeven dat het CS zelfs op een congres van de N-VA werd afgewezen door de leden?

Wat eens te meer bewijst, dat het niet de mensen zijn die het nodig achten dat het CS in stand wordt gehouden maar de politieke partijen die het op de wereld hielpen.

Ik wel, tot zover uw "wij" dus ....

Knuppel
22 december 2015, 00:00
Ik wel, tot zover uw "wij" dus ....

Correctie. Tot zover het "wij" van reuzepanda.

Zipper
22 december 2015, 00:00
Dit had ik gemist:



Edoch. FEIT blijft dat de politiek het CS een must vindt niet "wij".
Ik heb daar op dit forum al meermaals het bewijs voor geleverd, maar dat miste jij blijkbaar keer op keer.

Via deze link kan je de krantenartikels lezen die mijn gratuite bewering staven.

Heb je trouwens ook al niet moeten toegeven dat het CS zelfs op een congres van de N-VA werd afgewezen door de leden?

Wat eens te meer bewijst, dat het niet de mensen zijn die het nodig achten dat het CS in stand wordt gehouden maar de politieke partijen die het op de wereld hielpen.

Klopt, de andere partijen willen, koste wat het kost, vermijden dat de bevolking zou kunnen gecharmeerd geraken door het eventuele beleid vh VB.
De invloed van "Le Palais Royal" zal daar niet vreemd aan zijn.

Naar het schijnt wordt zoiets democratie genoemd.

Another Jack
22 december 2015, 00:01
Correctie. Tot zover het "wij" van reuzepanda.

Dacht je misschien dat reuzepanda in naam van het VB sprak?

Knuppel
22 december 2015, 00:17
Meerderheid Vlamingen sluit stem op Vlaams Belang niet uit
BRUSSEL - In Vlaanderen zakt het aantal kiezers dat zegt nooit voor het Vlaams Belang te zullen stemmen onder de helft. Dat blijkt uit de driemaandelijkse peiling van La Libre Belgique, VTM, De Morgen en RTL-TVI. In Wallonië groeit de populariteit van Elio Di Rupo nog, terwijl de PS er in vergelijking met drie maanden geleden met ruim 2 procent stijgt.



http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf17122006_027



Minderheid sluit stem op Belang uit

In Vlaanderen zakt het aantal mensen dat zegt zeker niet op het Vlaams Belang te zullen stemmen tot 47 procent, 4% minder dan drie maanden geleden en 8% minder dan een half jaar geleden. 16 procent zegt zeker niet voor VLD-Vivant te zullen stemmen, waarmee de liberalen Groen! (15%) net voorbij steken.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF17122006_027


Voor zes op tien mag Vlaams Belang in bestuur

De aanhangers van het cordon sanitaire verliezen steeds meer terrein in Antwerpen. Zes op de tien ondervraagden zegt dat het Vlaams Belang-Vlott deel mag uitmaken van het stadsbestuur. 35% wil niets weten van het doorbreken van het cordon

In onze peiling van 2000 was 48% voor een deelname van het Vlaams Belang aan het stadsbestuur. Buiten de Vlaams Belang-Vlott-kiezers (96%) willen ook de kiezers van CD&V/N-VA (57%) en VLDVivant (47%) af van het cordon sanitaire.
Opmerkelijk is dat één op de vier groenen het Vlaams Belang in het bestuur wil. Dat is een stijging met vijf procent in vergelijking met februari 2006. Bij sp.a-spirit is 28% voor het doorbreken van het cordon. Een deel hoopt waarschijnlijk dat het Vlaams Belang zich aan de machtsdeelname verbrandt.

Er zijn niet alleen meer mensen die voor het doorbreken van het cordon zijn, maar de aversie tegen het Vlaams Belang neemt ook af. In september zei 49% nooit op het Vlaams Belang te zullen stemmen. Dat getal daalde nu naar 47% .


http://www.gva.be/cnt/oid423654/archief-voor-zes-op-tien-mag-vlaams-belang-in-bestuur

Knuppel
22 december 2015, 00:25
Dacht je misschien dat reuzepanda in naam van het VB sprak?

In wiens naam spreekt reuzepanda hier denk je?

Nee knuppel, niet 'ik' maar hier past wel degelijk een 'wij' aangezien elke politieke formatie het blok uitkotst. Ik meen te mogen stellen dat er geen enkel punt is in de belgische politiek waar men van links tot rechts het zo over eens is dan dat een schutkring voor die bende een must is. Verder is je suggestie dat de bevolking het niet eens is met het cordon volkomen onbewezen, een gratuite bewering.

http://forum.politics.be/showpost.php?p=7935096&postcount=196

Another Jack
22 december 2015, 00:37
In wiens naam spreekt reuzepanda hier denk je?


http://forum.politics.be/showpost.php?p=7935096&postcount=196

In naam van alle politieke partijen, behalve het VB.
Dat lijkt me toch duidelijk? Of wil het VB zichzelf ook al in het cordon steken?

Knuppel
22 december 2015, 00:50
Naast de MUG is er ook nog de goedkopere uitvoering, de PIT : Paramedisch interventieteam. Een aantal ziekenhuizen met een eigen ambulancedienst hebben zoiets. In tegenstelling tot de MUG is er geen spoedarts aan boord, maar wel een verpleegkundige die met een arts in het ziekenhuis via radio rechtstreeks contact kan opnemen.
Ik neem aan dat dit mijn geval was, maar als het ziekenhuis onvoldoende Nederlandstalige verpleefgkundigen heeft zal dat dus ook niet lukken.


Even verder opgezocht:
In Zuid en West Vlaams Brabant (van Halle tot Galmaarden) had men tot 2005 geen enkele spoedhulp. Men was afhankelijk van de Nederlandsonkundige MUG van Tubize en Brussel. In 2005 mocht een ziekenhuis in Halle een PIT oprichten. Pas In 2008 is er een echte MUG in Halle gekomen.
Maar als er één uit Brussel bij je aankomt kan je nog altijd taalproblemen hebben.

We weten onderhand dat het geen toeval is dat enkele N-VA-burgemeesters minstens één Nederlandstalige ambulancier eisen als er vanuit hun Vlaamse gemeente een oproep komt.

Er werd in deze draad vanalles geprobeerd om deze terechte eis onder te sneeuwen, belachelijk te maken, en ambulanciers als onbekwaam af te schilderen "want ambulanciers hebben geen diploma". In post 221 wordt bewezen dat dit onterecht is.
Zonder uitzondering waren het belgicisten die zelfs maar één Nederlandstalige ambulancier overbodig vonden. Twee Franstalige volstonden voor hen om Vlamingen in Vlaanderen te helpen want "twee Franstalige ambulanciers is beter dan geen ambulancier".

Nogmaals. De meeste ambulancediensten in België zijn gevestigd bij de brandweer en worden bemand door minimaal twee hulpverlener-ambulanciers. In sommige korpsen is dat een hulpverlener-ambulancier en een verpleegkundige.
In België zijn alle ambulances (type 112) bemand met twee erkende ambulanciers erkend door de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. Zij hebben minimaal een opleiding gevolgd van 120 uur theorie aan een provinciale school, met aansluitend een stageperiode van 40 uur op ziekenwagen en MUG. Ook verpleegkundigen met een Bijzondere Beroepstitel Spoedgevallenzorg en Intensieve Zorg mogen op een 112-ambulance rijden. Ambulanciers zijn bevoegd om met een AED (Automatische externe defibrillator) te werken, om medicinale zuurstof toe te dienen en alle gewone EHBO-handelingen te verrichten. De verpleegkundigen mogen intuberen en een isotone oplossing toedienen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ambulance

Een MUG-team bestaat minstens uit een urgentiearts en een urgentieverpleegkundige. Bijna alle MUG-teams vertrekken uit een ziekenhuis. Sommige MUG-teams bestaan uit 3 personen. In deze gevallen betreft het meestal een ambulancier (onder het stelsel van de Dringende Geneeskundige Hulpverlening) die het voertuig bestuurt en assisteert tijdens de interventie. Deze heeft dan dezelfde basisopleiding genoten als de ambulanciers van een reguliere 100/112-ziekenwagen in België. Vaak wordt deze opleiding dan voor hem op de spoedafdeling van het ziekenhuis zelf, verder uitgebreid.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mobiele_Urgentiegroep

Knuppel
22 december 2015, 01:01
In naam van alle politieke partijen, behalve het VB.
Dat lijkt me toch duidelijk? Of wil het VB zichzelf ook al in het cordon steken?

Eindelijk!
In naam van alles politieke partijen, maar NIET in naam van de Vlaamse bevolking want die heeft laten verstaan dat ze het daar niet mee eens is.
Hier past dus wel degelijk geen "WIJ", maar wel "de politieke partijen".

Pandareus
22 december 2015, 06:11
Eindelijk!
In naam van alles politieke partijen, maar NIET in naam van de Vlaamse bevolking want die heeft laten verstaan dat ze het daar niet mee eens is.
Hier past dus wel degelijk geen "WIJ", maar wel "de politieke partijen".

Wat denk jij nu eigenlijk dat je 'bewezen' hebt ?
Het cordon is een beslissing genomen door politieke partijen, in het vlaams parlement. Politieke partijen vertegenwoordigen de burger, wij dus.
En dan kom jij met je favoriete bewering aangedragen dat de burger daar niet achterstaat. Het overtuigingsstuk blijkt dan een driemaandelijkse peiling uit 2006 te zijn, waaruit blijkt dat het percentage vlamingen dat zegt zeker niet voor het blok te zullen stemmen zakt tot 47%.
Hier krijg je dus een kiesintentie, niets meer en niets minder.
De vraag naar wenselijkheid van een cordon rond het blok is niet aan bod gekomen.
Je bewijst dus niets, je probeert enkel met een oud artikel uit je fameuze database een onbewezen stelling met een drogredenering als waarheid neer te zetten.
Voor zoiets bestaat er een woord : manipulatie.

HRobin
22 december 2015, 07:58
Okee, ik leer hier bij over crisis management... Volgens jou moet een professionele hulpverlener zich laten gidsen in het brandende gebouw door de getroffen slachtoffers of er komt niks van in huis ? Is het dat ? Vinden ze anders hun weg niet ? :lol: Wat gaat er ooit gebeuren als het slachtoffer door de rook niet kan spreken ? Terug naar buiten gaan en een tolk opvorderen ?
Nu doe je het weer, je maakt er weer een karikatuur van, sterker dan jezelf waarschijnlijk.

Dat beweer ik dus helemaal niet.

Ik wil alleen maar duiden dat er situaties kunnen zijn waar de gevolgen ernstiger kunnen zijn vanwege een gebrekkige communicatie die vermijdbaar zou moeten zijn.

Of denk je nu echt dat alle huizen op dezelfde manier gebouwd werden en dat slaapkamers zich altijd de bovenste verdiepingen bevinden :lol: ?

Supe®Staaf
22 december 2015, 08:20
Het cordon is een beslissing genomen door politieke partijen, in het vlaams parlement. Politieke partijen vertegenwoordigen de burger, wij dus.
Hier ga je toch ferm kort door de bocht.
Je stelt het voor alsof élke beslissing genomen door een partij of een partijmeerderheid in het parlement automatisch ook de goedkeuring wegdraagt van iedereen die er ooit voor stemde.

Pandareus
22 december 2015, 08:31
Hier ga je toch ferm kort door de bocht.
Je stelt het voor alsof élke beslissing genomen door een partij of een partijmeerderheid in het parlement automatisch ook de goedkeuring wegdraagt van iedereen die er ooit voor stemde.

Dat is uiteraard niet in absolute zin zo, evident. Maar men moet wel logisch blijven : ons systeem is dat van een representatieve democratie via parlement. De kiezer evalueert, en beslist op het einde van de rit via zijn stembiljet.

Stellen dat de burger het niet eens is met de beslissingen van het volledige vlaams parlement (min het blok zelf, uiteraard) is zeker niet juist. Die kiezer heeft dan wel al 23 jaar nagelaten zijn verkozenen af te straffen ten voordele van het blok. Merk verder op dat het blok al jaren afkalft, en in 2014 op een historisch dieptepunt is gekomen. En dat de partij die hen het hardste heeft gepakt (N-VA) haar voorzitter en grote Leider BDW een fervente en absolute voorstander is van het cordon.
Het moet zijn dat de kiezer al bij al toch weinig problemen heeft met het cordon, niet ?

quercus
22 december 2015, 09:09
Ja, en wat moet een ambulancier met al die info?

Jij lijkt niet te weten dat de verzorging van een patiënt in casu reeds begint van in de ambulance-auto. Ofwel is dergelijke graad van onwetendheid gewoon geveinsd, wat in overeenstemming is met jouw trol-mentaliteit. Ofwel weet je het écht niet en dan zit je hier gewoon dom te kwekken.

fred vanhove
22 december 2015, 09:13
Hier ga je toch ferm kort door de bocht.
Je stelt het voor alsof élke beslissing genomen door een partij of een partijmeerderheid in het parlement automatisch ook de goedkeuring wegdraagt van iedereen die er ooit voor stemde.

Inderdaad....daar hebben we onlangs in Griekenland nog een voorbeeldje van gezien:roll:

fred vanhove
22 december 2015, 09:19
Jij lijkt niet te weten dat de verzorging van een patiënt in casu reeds begint van in de ambulance-auto. Ofwel is dergelijke graad van onwetendheid gewoon geveinsd, wat in overeenstemming is met jouw trol-mentaliteit. Ofwel weet je het écht niet en dan zit je hier gewoon dom te kwekken.

In sommige derde wereldlanden is de kans idd groot dat je door een simpele chauffeur brancardier wordt opgehaald. In het beste geval rollen die je met je gebroken ribben en poten op een plank en doen daar een koord rond(veel uitleg hoeft daar niet bij uiteraard). Die plank wordt dan in een camionette geduwd of achteraan een pick-up bak geschoven. Nadien wordt er langs onverharde wegen een poging ondernomen om een soort hospitaaltje te bereiken.

PS Ik zag ook al ambulances met een verlaagde sportophanging....dikke vette velgen en een sportuitlaat.....Zal zijn om de gekwetste autoliefhebbers te plezieren;-)

Another Jack
22 december 2015, 10:05
Eindelijk!
In naam van alles politieke partijen, maar NIET in naam van de Vlaamse bevolking want die heeft laten verstaan dat ze het daar niet mee eens is.
Hier past dus wel degelijk geen "WIJ", maar wel "de politieke partijen".

En wie stemt er voor al die andere partijen?
Juist ja...

Everytime
22 december 2015, 10:52
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf17122006_027




http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF17122006_027



http://www.gva.be/cnt/oid423654/archief-voor-zes-op-tien-mag-vlaams-belang-in-bestuur

2006...................We zijn in 2015 en zelfs bijna in 2016, Knuppel.

Another Jack
22 december 2015, 10:57
2006...................We zijn in 2015 en zelfs bijna in 2016, Knuppel.

Knuppel zit in een oude doos-fase....

TheFourHorsemen
22 december 2015, 11:03
Dat is uiteraard niet in absolute zin zo, evident. Maar men moet wel logisch blijven : ons systeem is dat van een representatieve democratie via parlement. De kiezer evalueert, en beslist op het einde van de rit via zijn stembiljet.

Stellen dat de burger het niet eens is met de beslissingen van het volledige vlaams parlement (min het blok zelf, uiteraard) is zeker niet juist. Die kiezer heeft dan wel al 23 jaar nagelaten zijn verkozenen af te straffen ten voordele van het blok. Merk verder op dat het blok al jaren afkalft, en in 2014 op een historisch dieptepunt is gekomen. En dat de partij die hen het hardste heeft gepakt (N-VA) haar voorzitter en grote Leider BDW een fervente en absolute voorstander is van het cordon.
Het moet zijn dat de kiezer al bij al toch weinig problemen heeft met het cordon, niet ?

Dat lijkt me een beetje kort door de bocht. Het is (puur hypothetisch) best mogelijk dat iedereen die op Open VLD, CD&V, SPA of N-VA stemt wel degelijk tegen het cordon is, maar toch blijft stemmen op die partijen omdat men economische, sociale... programmapunten belangrijker vindt dan het standpunt over het cordon en daarom toch op die partijen blijft stemmen.

Zo zijn er verschillende punten waarop ik het niet eens ben met het algemene partijstandpunt van de N-VA . Omdat het in mijn ogen vaak gaat om minder belangrijke dingen (bijvoorbeeld hun visie wat betreft de aanpak van cannabis), zal me dat niet weerhouden te blijven stemmen op N-VA.

Henri1
22 december 2015, 11:04
Een MUG- arts zou wel iets moeten afweten over inwendige bloedingen ,
en ook de MUG-artsen die uitrukken in de Druivenstreek zijn niet altijd Nederlandstalig.

Ik ken weinig dokters, MUG artsen incluis die geen Nederlands spreken.

Henri1
22 december 2015, 11:05
Ben nu echt eens benieuwd wanneer de priesters gaan aangeklaagd worden die de laatste sacramenten komen toedienen en Nederlands-onkundig zijn.

fred vanhove
22 december 2015, 11:12
Ik ken weinig dokters, MUG artsen incluis die geen Nederlands spreken.

Als zelfs een niet geschoolde voetballer het kan zou een arts in de meeste gevallen toch op zijn minst zijn plan moeten kunnen trekken in een andere taal dan zijn moedertaal......

fred vanhove
22 december 2015, 11:14
Ben nu echt eens benieuwd wanneer de priesters gaan aangeklaagd worden die de laatste sacramenten komen toedienen en Nederlands-onkundig zijn.

Misschien gelijktijdig met de priesters die frans-onkundig zijn ?;-)

Knuppel
22 december 2015, 11:19
Ik ken weinig dokters, MUG artsen incluis die geen Nederlands spreken.

Dat iemand zoals jij weinig dokters kent die Nederlandsonkundig zijn verwondert mij niet in het minst. Maar dat het er weinig zijn betekent ook dat je er wél kent die geen Nederlands machtig zijn.

Hoeveel Nederlandstaligen ken jij die geen Frans spreken? Ik bedoel Nederlandstaligen die in Wallonië of Brussel wonen/werken?

Zipper
22 december 2015, 11:25
Ik ken weinig dokters, MUG artsen incluis die geen Nederlands spreken.

In het BHG zijn er nauwelijks andere.