PDA

View Full Version : Nieuwe belastingsverhoging op komst


demonen
2 januari 2016, 09:55
Minister van Energie Marie-Christine Marghem (MR) wil gascentrales geld toestoppen. Die zijn niet winstgevend nu de kerncentrales langer openblijven. Maar de kans bestaat dat die subsidies doorgerekend worden aan de consument, waardoor de energiefactuur weer stijgt.


Voor die reserve van 700 megawatt betaalt elke Belg vandaag al 2,3 euro per megawattuur extra, goed voor een jaarlijks gemiddelde van 10 euro per gezin. Omdat de schommelingen in de stroomproductie nog veel groter zullen worden als de kerncentrales tussen 2022 en 2025 toch sluiten, wil minister Marghem de strategische reserve nu uitbouwen tot een veel grotere structurele reserve - en daarvoor wil ze een aantal gascentrales subsidiëren zolang die onrendabel blijven door kernenergie. De vrees bestaat evenwel dat die subsidies op de verbruiker worden verhaald.

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/2572801/2016/01/02/Stroomfactuur-dreigt-weer-te-stijgen.dhtml

De stroomfaktuur is de tweede belastingsbrief geworden.
Gelijktijdig wordt de sociale zekerheid afgebouwd.
Daarna komt er een confiscatie van bedrijfspensioenen.
Daarna worden de spaargelden afgenomen.
Iemand moet die ambtenaren en politici en hun hoge lonen en pensioenen betalen want dat is niet gratis!

vrijzinnige
2 januari 2016, 11:18
Minister van Energie Marie-Christine Marghem (MR) wil gascentrales geld toestoppen. Die zijn niet winstgevend nu de kerncentrales langer openblijven. Maar de kans bestaat dat die subsidies doorgerekend worden aan de consument, waardoor de energiefactuur weer stijgt.


Voor die reserve van 700 megawatt betaalt elke Belg vandaag al 2,3 euro per megawattuur extra, goed voor een jaarlijks gemiddelde van 10 euro per gezin. Omdat de schommelingen in de stroomproductie nog veel groter zullen worden als de kerncentrales tussen 2022 en 2025 toch sluiten, wil minister Marghem de strategische reserve nu uitbouwen tot een veel grotere structurele reserve - en daarvoor wil ze een aantal gascentrales subsidiëren zolang die onrendabel blijven door kernenergie. De vrees bestaat evenwel dat die subsidies op de verbruiker worden verhaald.

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/2572801/2016/01/02/Stroomfactuur-dreigt-weer-te-stijgen.dhtml

De stroomfaktuur is de tweede belastingsbrief geworden.
Gelijktijdig wordt de sociale zekerheid afgebouwd.
Daarna komt er een confiscatie van bedrijfspensioenen.
Daarna worden de spaargelden afgenomen.
Iemand moet die ambtenaren en politici en hun hoge lonen en pensioenen betalen want dat is niet gratis!

Liberalen en neoliberalen, de zogezegde verdedigers van "de vrije markt" gaan subsidies geven aan kapitalistische bedrijven die volgens hun "eigen zeggen" niet winstgevend zijn.
Begrijpen wie kan ! En rechts en extreem rechts Vlaanderen kijkt er naar, en knikt dat het goed is, want de Antwerpse tovenaar geeft hier geen woordje kritiek op.

Sukkelaar
3 januari 2016, 07:25
Liberalen en neoliberalen, de zogezegde verdedigers van "de vrije markt" gaan subsidies geven aan kapitalistische bedrijven die volgens hun "eigen zeggen" niet winstgevend zijn.
Begrijpen wie kan ! En rechts en extreem rechts Vlaanderen kijkt er naar, en knikt dat het goed is, want de Antwerpse tovenaar geeft hier geen woordje kritiek op.

Ik weet niet wie in jouw ogen rechts en extreem rechts is maar het VB is het met die maatregel helemaal oneens.

Bobke
3 januari 2016, 07:53
Liberalen en neoliberalen, de zogezegde verdedigers van "de vrije markt" gaan subsidies geven aan kapitalistische bedrijven die volgens hun "eigen zeggen" niet winstgevend zijn.
Begrijpen wie kan ! En rechts en extreem rechts Vlaanderen kijkt er naar, en knikt dat het goed is, want de Antwerpse tovenaar geeft hier geen woordje kritiek op.
Hebt ge ook zoveel bezwaren tegen de subsidies voor wind- en zonenergie?
Dan moet ge het ook eens zijn met subsidies voor gascentrales.
Deze zijn immers nodig om de schommelingen op te vangen.
De zon geeft nu eenmaal het minst rendement in de winter, precies wanneer er het meest energie nodig is.
Nog onregelmatiger zijn windmolens, die zijn afhankelijk van de wind.
Moet men nu echt een tovenaar zijn om dat te begrijpen?

subocaj
3 januari 2016, 08:36
Hebt ge ook zoveel bezwaren tegen de subsidies voor wind- en zonenergie?
Dan moet ge het ook eens zijn met subsidies voor gascentrales.
Deze zijn immers nodig om de schommelingen op te vangen.
De zon geeft nu eenmaal het minst rendement in de winter, precies wanneer er het meest energie nodig is.
Nog onregelmatiger zijn windmolens, die zijn afhankelijk van de wind.
Moet men nu echt een tovenaar zijn om dat te begrijpen?

Bobke, als de gasprijs met de helft daalt, stijgen de prijzen dan?

vrijzinnige
3 januari 2016, 08:58
Hebt ge ook zoveel bezwaren tegen de subsidies voor wind- en zonenergie?
Dan moet ge het ook eens zijn met subsidies voor gascentrales.
Deze zijn immers nodig om de schommelingen op te vangen.
De zon geeft nu eenmaal het minst rendement in de winter, precies wanneer er het meest energie nodig is.
Nog onregelmatiger zijn windmolens, die zijn afhankelijk van de wind.
Moet men nu echt een tovenaar zijn om dat te begrijpen?

Als jij wat beter je best gedaan had bij het lezen, dan had jij geweten dat ook ik tegen de subsidies ben van zonnepanelen.
Want veel eerder klaagde ik al het project "Terra Nova" aan waar Jan De Nul en Fernand Huts de Vlaamse regering MET de NVA zover kregen om decreten in hun voordeel af te dwingen.

Fernand Huts en Jan De Nul zijn twee van de fortuinrijke zonne(paneel)koningen waarover professor economie Koen Schoors in zijn opinie schrijft dat de overheid het kapitalisme moet beschermen tegen de kapitalisten. Hij heeft het zelfs letterlijk over 'de complexe stroom van subsidies waarbij de grootste bedrijven en de bedrijven met de beste connecties gaan lopen met de prijs'.
Want het Vlaams Energiedecreet heeft een uitzonderingsclausule uitgewerkt, op maat van de grote zonnepanelenparken, waarbij ook de datum van de bouwvergunning geldig is. En wonderlijk toeval voor Terra Nova is deze vergunning gedateerd op 29 juni, net twee dagen voor de eerste inperking van subsidies.
Ook op de loodsen van Katoen Natie in Kieldrecht, en op industrieterreinen in Genk en Gent laat hij 800.000 vierkante meter (160 voetbalvelden) aanleggen. Kassa kassa voor tien miljoen euro per jaar, ook dat is geen habbekrats.

vrijzinnige
3 januari 2016, 09:10
Minister van Energie Marie-Christine Marghem (MR) wil gascentrales geld toestoppen. Die zijn niet winstgevend nu de kerncentrales langer openblijven. Maar de kans bestaat dat die subsidies doorgerekend worden aan de consument, waardoor de energiefactuur weer stijgt.


Voor die reserve van 700 megawatt betaalt elke Belg vandaag al 2,3 euro per megawattuur extra, goed voor een jaarlijks gemiddelde van 10 euro per gezin. Omdat de schommelingen in de stroomproductie nog veel groter zullen worden als de kerncentrales tussen 2022 en 2025 toch sluiten, wil minister Marghem de strategische reserve nu uitbouwen tot een veel grotere structurele reserve - en daarvoor wil ze een aantal gascentrales subsidiëren zolang die onrendabel blijven door kernenergie. De vrees bestaat evenwel dat die subsidies op de verbruiker worden verhaald.

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/2572801/2016/01/02/Stroomfactuur-dreigt-weer-te-stijgen.dhtml

De stroomfaktuur is de tweede belastingsbrief geworden.
Gelijktijdig wordt de sociale zekerheid afgebouwd.
Daarna komt er een confiscatie van bedrijfspensioenen.
Daarna worden de spaargelden afgenomen.
Iemand moet die ambtenaren en politici en hun hoge lonen en pensioenen betalen want dat is niet gratis!

Iemand moet die ambtenaren en politici en hun hoge lonen en pensioenen betalen want dat is niet gratis!

Enkel WIFI is gratis, maar alleen in de liberale en neoliberale steden.

subocaj
3 januari 2016, 10:24
Dat kan.

Het is. Met deze belastingregering stijgt alles voor de kleine man, behalve zijn inkomen.
Di Rupo was kattenpis tov Michel De Wever, wat belastingen en stijging van de staatsschuld betreft.

demonen
3 januari 2016, 10:35
Di Rupo was kattenpis tov Michel De Wever, wat belastingen en stijging van de staatsschuld betreft.

Hoe komt het dat ondanks nooit geziene belastingsverhogingen en afbouw vd sociale zekerheid en 70.000 schorsingen van werklozen de staatsschuld blijft toenemen?
Waar gaat dat geld naar toe?

Bobke
3 januari 2016, 11:16
Als jij wat beter je best gedaan had bij het lezen, dan had jij geweten dat ook ik tegen de subsidies ben van zonnepanelen.
Want veel eerder klaagde ik al het project "Terra Nova" aan waar Jan De Nul en Fernand Huts de Vlaamse regering MET de NVA zover kregen om decreten in hun voordeel af te dwingen.

Fernand Huts en Jan De Nul zijn twee van de fortuinrijke zonne(paneel)koningen waarover professor economie Koen Schoors in zijn opinie schrijft dat de overheid het kapitalisme moet beschermen tegen de kapitalisten. Hij heeft het zelfs letterlijk over 'de complexe stroom van subsidies waarbij de grootste bedrijven en de bedrijven met de beste connecties gaan lopen met de prijs'.
Want het Vlaams Energiedecreet heeft een uitzonderingsclausule uitgewerkt, op maat van de grote zonnepanelenparken, waarbij ook de datum van de bouwvergunning geldig is. En wonderlijk toeval voor Terra Nova is deze vergunning gedateerd op 29 juni, net twee dagen voor de eerste inperking van subsidies.
Ook op de loodsen van Katoen Natie in Kieldrecht, en op industrieterreinen in Genk en Gent laat hij 800.000 vierkante meter (160 voetbalvelden) aanleggen. Kassa kassa voor tien miljoen euro per jaar, ook dat is geen habbekrats.
Ik weet niet of ik het niet goed gelezen had.
Mij geeft het nogal de indruk dat ge tegen subsidies zijt als ook rijken er beter van worden.
Ik kan mij vergissen maar die subsidies waren geen idee van de NVA.

Jakko
3 januari 2016, 13:00
Ik weet niet of ik het niet goed gelezen had.
Mij geeft het nogal de indruk dat ge tegen subsidies zijt als ook rijken er beter van worden.
Ik kan mij vergissen maar die subsidies waren geen idee van de NVA.


De manier waarop sommige stinkend rijken er nog munt wisten uit te slaan, ruikt naar zwendel. Alvast zo heb ik het begrepen. Die rijken zijn alvast niet de klos van de oversubsidiëring. Ons kent ons. Ook mensen die niet de luxe hadden om te investeren in zonnepanelen, draaien er voor op.

hamac
3 januari 2016, 13:07
Bobke, als de gasprijs met de helft daalt, stijgen de prijzen dan?

Stoppen de kosten voor de uitbating van die centrales wanneer er geen schommelingen moeten worden opvangen?

hamac
3 januari 2016, 13:13
Als jij wat beter je best gedaan had bij het lezen, dan had jij geweten dat ook ik tegen de subsidies ben van zonnepanelen.
Want veel eerder klaagde ik al het project "Terra Nova" aan waar Jan De Nul en Fernand Huts de Vlaamse regering MET de NVA zover kregen om decreten in hun voordeel af te dwingen.


Ik hoor de verdedigers van de subsidies vaak het argument gebruiken dat we nu eenmaal bepaalde doelstellingen moeten behalen en dat we anders boetes zouden moeten betalen.
Maar tegelijk vinden ze ook dat grote spelers niet zoveel subsidies zouden mogen krijgen.

En dat lijkt mij een tegenstelling te zijn.

hamac
3 januari 2016, 13:15
Het is. Met deze belastingregering stijgt alles voor de kleine man, behalve zijn inkomen.


Is er dan een loonstop zoals ten tijde van DRI?


Di Rupo was kattenpis tov Michel De Wever, wat belastingen en stijging van de staatsschuld betreft.

:lol:

hamac
3 januari 2016, 13:17
De manier waarop sommige stinkend rijken er nog munt wisten uit te slaan, ruikt naar zwendel. Alvast zo heb ik het begrepen. Die rijken zijn alvast niet de klos van de oversubsidiëring. Ons kent ons. Ook mensen die niet de luxe hadden om te investeren in zonnepanelen, draaien er voor op.

Dat leek mij een vaststaand feit te zijn nog voor de eerste panelen gelegd werden, niet?
Wie moest anders de kostprijs van de certificaten ophoesten? Zij die ze kregen? :-)

Jakko
3 januari 2016, 13:28
Dat leek mij een vaststaand feit te zijn nog voor de eerste panelen gelegd werden, niet?
Wie moest anders de kostprijs van de certificaten ophoesten? Zij die ze kregen? :-)


Het ging over panelen, aangelegd in 2013, als ik het goed begrepen heb. Toen de subsidiëring al werd bijgesteld. Lijkt me niet logisch.

vrijzinnige
3 januari 2016, 17:14
Ik weet niet of ik het niet goed gelezen had.
Mij geeft het nogal de indruk dat ge tegen subsidies zijt als ook rijken er beter van worden.
Ik kan mij vergissen maar die subsidies waren geen idee van de NVA.

Ik kan mij vergissen, maar Philippe Muyters is toch een NVA'er ?

wanneer de Vlaamse ministers Freya Vanden Bossche (sp.a), Kris Peeters (CD&V) en Philippe Muyters (N-VA) op 8 juli hun definitieve handtekening zetten onder het brownfieldconvenant blijkt de bewuste verbintenis van de Vlaamse regering in verband met de minimumwaarde van groenestroomcertificaten daar niet meer in voor te komen. Iemand – een ijverige ambtenaar? – moet er de Vlaamse regering op gewezen hebben dat een en ander in tegenspraak is met haar eigen Energiedecreet. Want daarin staat zwart op wit dat het subsidiebedrag voor zonnepanelen bepaald wordt door “de datum van indienstname van de zonnepanelen” of eventueel “de datum van de AREI-keuring”. (AREI staat voor Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties.) Daar is geen speld tussen te krijgen en dus zakt de subsidie voor Terra Nova van 330 naar 240 euro per kilowattuur.
En toch. Op 1 september 2011 krijgt Terra Nova een brief in de bus die bevestigt dat het zonnepark in Zelzate wel degelijk recht zal hebben op “een minimum van 330 euro per groenestroomcertificaat”, ook al raken de eerste zonnepanelen zeker niet voor juli 2012 en zelfs niet voor eind 2012 geïnstalleerd. Hoe is dat mogelijk? Iemand heeft een achterpoortje gevonden in de regeling waarmee de Vlaamse regering in april 2011 de subsidiebedragen voor grote zonneparken fors verminderde. Want in het het Energiedecreet van 2009 staat ook “nieuwe productie-installaties die over een stedenbouwkundige vergunning en een milieuvergunning dienen te beschikken, genieten van de minimumsteun die geldt op het moment dat de laatste van deze vergunningen werd bekomen en mits binnen de drie jaar volgende op het verlenen van deze vergunning de installatie in gebruik werd genomen.” Grote opluchting in de Terra Nova-kantoren: de installatie moet niet voor juli 2012 gebruiksklaar of goedgekeurd zijn, ze moet tegen dan alleen de nodige vergunningen hebben.

Vriendendienst of gesjoemel?

Nu moet je de data eens even op een rij zetten. In april 2011 beslist de regering de subsidies voor zonnepanelen die na 1 juli 2011 in gebruik worden genomen, drastisch te verlagen. Dan komt uit dat een uitzondering mogelijk is voor zonnepanelen die een stedenbouwkundige en milieurvergunning moeten hebben. Op 21 juni 2011 meldt de Vlaamse regering nog in het ontwerp van brownfieldconvenant, dat “de nieuwe bouw- en milieuvergunning ten vroegste bekomen zal worden begin juli 2011”. Te laat dus. En toch krijgt De Nul de twee voor elkaar: een bouwvergunning op 29 juni 2011 en een milieuvergunning op 16 juni. Met dank aan zowat de hele Vlaamse regering. Er is in de dagen rond half juni heel hard gewerkt om de juiste vergunningen van de juiste datumstempel te voorzien.
Nipt, maar net op tijd om nog aanspraak te maken op de verhoogde steun van 330 euro per 1.000 kilowattuur. Op 1 juli 2011 zakte die steun immers naar 240 euro. Voor Terra Nova maakte dat een verschil uit van 1,2 miljoen euro subsidies per jaar. Of 23 miljoen euro, gerekend over de hele levensduur van het megaproject.

reservespeler
3 januari 2016, 17:54
Hoe komt het dat ondanks nooit geziene belastingsverhogingen en afbouw vd sociale zekerheid en 70.000 schorsingen van werklozen de staatsschuld blijft toenemen?
Waar gaat dat geld naar toe?

Naar SWT-ers.

Indomitable
3 januari 2016, 17:55
Nieuwe belastingsverhoging op komst

Eindelijk! Heeft lang geduurd.

vrijzinnige
3 januari 2016, 18:08
Naar SWT-ers.

En.......naar het GRATIS verhaaltje van de liberalen en de neoliberalen.

demonen
3 januari 2016, 23:57
Iemand moet die ambtenaren en politici en hun hoge lonen en pensioenen betalen want dat is niet gratis!

Deze regering heeft nog een verrassing in petto vanaf 1/1/2016 :
De opzeggingsvergoeding van een ontslagen werknemer uit de privésector wordt vanaf nu berekend op basis van de opzeggingstermijn verminderd met vier weken, of de werknemer nu wel of niet aanvaardt om outplacementbegeleiding te volgen.
De opzegvergoeding wordt verminderd met 1 maand loon, de opzegtermijn verandert niet. Uiteindelijk roomt de Staat bijna uw hele ontslagvergoeding af en waarvoor wordt dat gestolen geld gebruikt?

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/2572880/2016/01/02/Nieuw-jaar-nieuwe-wetten-dit-verandert-er-in-2016.dhtml

Tavek
4 januari 2016, 00:20
Deze regering heeft nog een verrassing in petto vanaf 1/1/2016 :
De opzeggingsvergoeding van een ontslagen werknemer uit de privésector wordt vanaf nu berekend op basis van de opzeggingstermijn verminderd met vier weken, of de werknemer nu wel of niet aanvaardt om outplacementbegeleiding te volgen.
De opzegvergoeding wordt verminderd met 1 maand loon, de opzegtermijn verandert niet. Uiteindelijk roomt de Staat bijna uw hele ontslagvergoeding af en waarvoor wordt dat gestolen geld gebruikt?

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/2572880/2016/01/02/Nieuw-jaar-nieuwe-wetten-dit-verandert-er-in-2016.dhtml

Moet je maar rechts stemmen he.

Iedereen is gekloot behalve de gepensioneerde ambtenaar.

;-)