PDA

View Full Version : Hoe Vlaams is de CD&V?


jan hyoens
25 oktober 2004, 16:51
Op de site van het Blok is een nieuw dossier geopend die zeer interressant is voor de mensen die beweren dat de CD&V altijd een Vlaamsgezinde partij is geweest! Nu hebben ze geen excuses meer!

http://vlaamsblok.be/index.shtml

Piet Hein
25 oktober 2004, 18:09
Mijn beste ik heb de CD&V zien groeien van een oudbollige belgische CVP naar een frise vlaamse CD&V.

Fribre
25 oktober 2004, 18:38
Dubbelpost ter provokatie.

jan hyoens
25 oktober 2004, 19:21
Dubbelpost ter provokatie.
Is het nu al provocatie om de vlaamsgezindheid van de cd&v in twijfel te trekken! wat voor een schothondjes zijn jullie!

Fribre
25 oktober 2004, 20:56
CD&V stelt zich Vlaams(er) op, dankzij de invloed van de N-VA!

jan hyoens
25 oktober 2004, 21:02
CD&V stelt zich Vlaams(er) op, dankzij de invloed van de N-VA!
bewijzen met feiten aub? En is het daarom dat de cd&v-artikels op de nva-sie verdwenen zijn?

Fribre
25 oktober 2004, 21:09
Weet ik veel.

Allenzins zijn N-VA en CD&V meer compatibel dan N-VA en Blok. In mijn opinie is Groen! zelfs nog compatibeler met N-VA, dan N-VA met 't Blok!!!

jan hyoens
25 oktober 2004, 21:27
Weet ik veel.

Allenzins zijn N-VA en CD&V meer compatibel dan N-VA en Blok. In mijn opinie is Groen! zelfs nog compatibeler met N-VA, dan N-VA met 't Blok!!!
Volgens u ja!

Fribre
25 oktober 2004, 21:42
Excuseer dat ik van hak op tak spring. Inzake het Blok is mijn rationaliteit meestal ver zoek!

jan hyoens
25 oktober 2004, 22:07
Excuseer dat ik van hak op tak spring. Inzake het Blok is mijn rationaliteit meestal ver zoek!
dat zie ik ja!

Betweter
26 oktober 2004, 08:20
Mijn beste ik heb de CD&V zien groeien van een oudbollige belgische CVP naar een frise vlaamse CD&V.
Kom kom, denk nog eens goed na wij er juist de lakens uitdeelt bij de CD&V en breng dat nog eens samen met wat je weet uit de oude CVP. Zie je het verschil? Ik ook niet.

Piet Hein
26 oktober 2004, 10:50
ikke wel maar ja ik zal wel de grootste leugenaar zijn op dit forum.

Betweter
26 oktober 2004, 11:13
ikke wel maar ja ik zal wel de grootste leugenaar zijn op dit forum.
Dat zeg jij, niet ik.

jan hyoens
26 oktober 2004, 16:52
ikke wel maar ja ik zal wel de grootste leugenaar zijn op dit forum.
we houden u niet tegen om ons te verlichten!;-)

Piet Hein
26 oktober 2004, 17:29
u denkt over mij wat u vindt en als ik in uw ogen een leugenaar ben tja dan is dat zo.

jan hyoens
26 oktober 2004, 17:42
u denkt over mij wat u vindt en als ik in uw ogen een leugenaar ben tja dan is dat zo.
Wie noemt jou een leugenaar! Wie? zeg het me!:Angry5:

Piet Hein
26 oktober 2004, 17:51
kim,Yann,hans1 enz

jan hyoens
26 oktober 2004, 18:49
kim,Yann,hans1 enz
pfff de 3 kiezers van Blub! quantité négligable!

Betweter
27 oktober 2004, 07:24
kim,Yann,hans1 enz
Het is niet omdat die achterlijke randdebielen van de BUB dat vinden dat wij dat ook vinden. Ik ben gewoon niet akkoord met uw CD&V-standpunt, eenvoudigweg omdat het niet klopt.

giserke
27 oktober 2004, 16:50
Zonder het Vlaams kartel, waren de Vlaams-Waalse tegenstellingen nooit zo in de ether gekomen zoals nu! Een jaar geleden was het nog ondenkbaar dat de ene statistiek na de de andere over misbruiken in Wallonië zo in het lang en het breed zou zijn uitgesmeerd in de pers en politiek.

Zeggen dat de CD&V NU niet de Vlaamse kaart trekt getuigt van weinig kennis in de huidige politiek.

Betweter
28 oktober 2004, 07:46
Dat, mijn beste, mag je volledig de verdienste van het Vlaams Blok noemen. Dat toegeven getuigt van kennis in de huidige politiek, dat weet je best.

jan hyoens
28 oktober 2004, 12:46
Zonder het Vlaams kartel, waren de Vlaams-Waalse tegenstellingen nooit zo in de ether gekomen zoals nu! Een jaar geleden was het nog ondenkbaar dat de ene statistiek na de de andere over misbruiken in Wallonië zo in het lang en het breed zou zijn uitgesmeerd in de pers en politiek.

Zeggen dat de CD&V NU niet de Vlaamse kaart trekt getuigt van weinig kennis in de huidige politiek.
In de pers komen is één ding, resultaten boeken is een ander! Wat is het resultaat tot nu toe? leterme zal het eens bespreken in het forum! Whaaw, morgen zijn we onafhankelijk!

Waldo
29 december 2004, 18:23
Het is toch ook niet de bedoeling van CDenV om nu een Vlaamsnationalistisch standpunt in te nemen?
Het is gewoon een klein beetje vlaamser (zoals de splitsing BHV). De sociale zekerheid splitsen is gewoon een stap te ver voor de CDenV.
Of is dat niet geheel het standpunt van de CDenV? (niet zo goed op de hoogte van dat standpunt)

giserke
30 december 2004, 01:32
In de pers komen is één ding, resultaten boeken is een ander! Wat is het resultaat tot nu toe? leterme zal het eens bespreken in het forum! Whaaw, morgen zijn we onafhankelijk!zonder dat het nu in de pers komt, zou het niet eens in het forum besproken worden, ondanks alle VB aanvallen.

giserke
30 december 2004, 01:38
Het is toch ook niet de bedoeling van CDenV om nu een Vlaamsnationalistisch standpunt in te nemen?
Het is gewoon een klein beetje vlaamser (zoals de splitsing BHV). De sociale zekerheid splitsen is gewoon een stap te ver voor de CDenV.
Of is dat niet geheel het standpunt van de CDenV? (niet zo goed op de hoogte van dat standpunt)
Dit is dus niet waar.
De CD&V is een standenpartij, die zijn broodheren volgt. Zoals UNIZO, ACW, en andere christen-democratische zuilen, in onderwijsbeleid, gezondheidsbeleid enz...
In CD&V is de meerderheid de laatste jaren, VOOR het splitsen van de bevoegdheden zoals onderandere de sociale zekerheid. Want de Vlaamse Christelijke artsen bonden hebben zich uitgesproken voor de splitsing. Dit standpunt heeft Leterme Vandeurzen, en Decrem dan ook beginnen volgen, op het moment dat de verschillen tussen Noord en zuid zich beginnen manifesteren hebben.

Betweter
30 december 2004, 09:45
Giserke, stop nu eens met jouw broodheren naar de mond te praten. Het zal je geloofwaardigheid ten goede komen.

Waldo
5 januari 2005, 12:52
Giserke, stop nu eens met jouw broodheren naar de mond te praten. Het zal je geloofwaardigheid ten goede komen.Dit komt vanop de site van CDenV:

Om een geïntegreerd beleid mogelijk te maken, is het essentieel dat de deelstaten meer bevoegdheden krijgen op het gebied van het gezin, gezondheid, mobiliteit, wonen, werkgelegenheid, onderzoek en ontwikkeling. Ook belangrijke delen van het veiligheids- en justitiebeleid moeten deelstaatmaterie worden. De noodzakelijke defederalisering vereist ook financiële verantwoordelijkheid. Maar dat betekent niet dat voor solidariteit tussen gemeenschappen en solidariteit binnen gemeenschappen verschillende ethische principes gelden. Het doel is en blijft solidariteit tussen personen op een zo breed mogelijk niveau te organiseren. Maar vermits beleidsbeslissingen van de regio’s de kostprijs van de solidariteit beïnvloeden, is het niet meer dan normaal de regio’s financieel meer verantwoordelijk te maken of in elk geval de solidariteit transparant te maken.ziedaar...
Sociale zekerheid willen ze dus duidelijk nog altijd 'Belgisch' houden!!!!!
(hoewel ik eigenlijk vind dat we weer terug moeten naar een meer unitair België... nuja, dat komt er toch niet recent van)

Vlaams-nationalist
5 januari 2005, 13:02
Dit komt vanop de site van CDenV:

ziedaar...
Sociale zekerheid willen ze dus duidelijk nog altijd 'Belgisch' houden!!!!!
(hoewel ik eigenlijk vind dat we weer terug moeten naar een meer unitair België... nuja, dat komt er toch niet recent van)
Ik ben beschaamd dat ik in een kartel met U zit. :x

Waldo
5 januari 2005, 13:42
Ik ben beschaamd dat ik in een kartel met U zit. :xtjah, van mening verschillen mag toch wel hé?
Maar ah, ik maak niet het grootste deel uit van cdenv denk ik, je hebt nog altijd geluk :-D
En ik moet ook eerlijk toegeven dat ik niet blij ben dat CDenV met NVA in een kartel zit... belachelijk gewoon, maar! het heeft ons wel aan de macht geholpen, en daarvoor dank :-)

Vlaams-nationalist
5 januari 2005, 13:46
tjah, van mening verschillen mag toch wel hé?
Maar ah, ik maak niet het grootste deel uit van cdenv denk ik, je hebt nog altijd geluk :-D
En ik moet ook eerlijk toegeven dat ik niet blij ben dat CDenV met NVA in een kartel zit... belachelijk gewoon, maar! het heeft ons wel aan de macht geholpen, en daarvoor dank :-)
Wij konden niet anders. En de CD&V was toen de minst slechte partner. Maar ik ben nooit echt voorstander geweest. Toch vind ik het vergaand dat U voor unitarisering pleit. Dit is juist het tegengestelde van wat Uw kartelpartner wil.
Maar goed. We zullen zien hoe iedereen lijsten gaat vormen bij de komene verkiezingen. Ik hoop dat als we nog eens bij de CD&V zitten het dan in een groter geheel is. Anders hoop ik (niets persoonlijks ;-) ) dat we niet meer met jullie zitten opgescheept.

Waldo
5 januari 2005, 14:38
Anders hoop ik (niets persoonlijks ;-) ) dat we niet meer met jullie zitten opgescheept.Wederzijds :-)

giserke
5 januari 2005, 18:24
Wederzijds :-)Ik heb zo de indruk dat jij je eigen partij niet zo goed kent of voor de verkeerde partij hebt gekozen.

jan hyoens
6 januari 2005, 11:14
Ik heb zo de indruk dat jij je eigen partij niet zo goed kent of voor de verkeerde partij hebt gekozen.
Nu al boel in het huishouden?8)

DidiusTheGreat
16 januari 2005, 21:42
Zeg nu zelf VB'ers, leterme heeft toch goed stand gehouden inzake het DHL dossier.
Hij bleef bij zijn vlaamse eis.

giserke
17 januari 2005, 07:43
Dit komt vanop de site van CDenV:

ziedaar...
Sociale zekerheid willen ze dus duidelijk nog altijd 'Belgisch' houden!!!!!
(hoewel ik eigenlijk vind dat we weer terug moeten naar een meer unitair België... nuja, dat komt er toch niet recent van)Ze hebben het dan niet over de Sociale zekerheid maar over solidariteit.

jan hyoens
17 januari 2005, 11:10
Zeg nu zelf VB'ers, leterme heeft toch goed stand gehouden inzake het DHL dossier.
Hij bleef bij zijn vlaamse eis.
Ik kijk naar het resultaat: DHL verhuisd op termijn naar Leipzig met het verlies van 2000 vnl Vlaamse banen als gevolg.
Leterme had toch niets te verliezen, hij kan de schuld volledig afschuiven naar Verhofstadt.

DidiusTheGreat
17 januari 2005, 13:09
Ik kijk naar het resultaat: DHL verhuisd op termijn naar Leipzig met het verlies van 2000 vnl Vlaamse banen als gevolg.
Leterme had toch niets te verliezen, hij kan de schuld volledig afschuiven naar Verhofstadt.

Ik leid daaruit af dat jij voorstander was van toegevingen?

jan hyoens
17 januari 2005, 15:08
Ik leid daaruit af dat jij voorstander was van toegevingen?
Toegevingen? Nee. Had men gewoon wat toeristische vluchten verschoven naar dagvluchten had men al een deel van de oplossing!

DidiusTheGreat
17 januari 2005, 16:05
Toegevingen? Nee. Had men gewoon wat toeristische vluchten verschoven naar dagvluchten had men al een deel van de oplossing!
Daarover gaat het niet. Dat was iets voor Verhofstadt. En het dossier is heel wat moeilijker dan gewoon nachtvluchten verschuiven. Een een deel van de oplossing is nog niet de oplossing.

Ik vraag me af of je het ermee eens bent dat Leterme de Vlaamse Eis in het dossier DHL heeft behouden.

jan hyoens
18 januari 2005, 09:15
Daarover gaat het niet. Dat was iets voor Verhofstadt. En het dossier is heel wat moeilijker dan gewoon nachtvluchten verschuiven. Een een deel van de oplossing is nog niet de oplossing.

Ik vraag me af of je het ermee eens bent dat Leterme de Vlaamse Eis in het dossier DHL heeft behouden.
Net zoals de Vlaamse eis in het dossier BHV! En we zien het resultaat!

vrijevlaming
18 januari 2005, 10:52
Net zoals de Vlaamse eis in het dossier BHV! En we zien het resultaat!
dan moet je niet op cd&v kakken hé, maar op de paarse partijen die wel een koehandel willen. cd&v en n-va willen nog altijd de weg via het parlement volgen. Het is dan aan de paarsen om loyaal te zijn aan het regeerakkoord

jan hyoens
18 januari 2005, 10:59
dan moet je niet op cd&v kakken hé, maar op de paarse partijen die wel een koehandel willen. cd&v en n-va willen nog altijd de weg via het parlement volgen. Het is dan aan de paarsen om loyaal te zijn aan het regeerakkoord
Zelfs de grootste debiel weet ondertussen hoe betrouwbaar de paarse partijen zijn in het Vlaams Parlement! Als het voor CD&V en NVA menens is dan moeten zij ontslag nemen uit de regering! Anders is hun straffe taal enkel als decorum bedoelt en zijn de postjes blijkbaar toch belangrijker dan de principes (niets nieuws onder de zon!)

vrijevlaming
18 januari 2005, 14:40
banee, we moeten geen onslag nemen uit de regering. Als de sossen en de blauwen geen woord houden moeten zij buiten.

jan hyoens
18 januari 2005, 14:47
banee, we moeten geen onslag nemen uit de regering. Als de sossen en de blauwen geen woord houden moeten zij buiten.
Tja, zolang Bourgeois zijn ministerpostje behoudt zijn alle excuses goed zeker?

vrijevlaming
18 januari 2005, 16:21
wat voor zever is dat nu weer. Ge maakt een regeerakkoord, en als partij X er zich niet aan houdt moeten de anderen er maar voor opdraaien?

Een speler tackelt veel te laat en de ander moet dan maar de rode kaart pakken of zo?

jan hyoens
19 januari 2005, 09:31
wat voor zever is dat nu weer. Ge maakt een regeerakkoord, en als partij X er zich niet aan houdt moeten de anderen er maar voor opdraaien?

Een speler tackelt veel te laat en de ander moet dan maar de rode kaart pakken of zo?
Politiek is ietsje ingewikkelder dan voetbal! Als één van de spelers zich niet houdt aan de tactiek van de trainer wordt hij vervangen, met de regeringpartners gaat dit niet zomaar! Voor de regering te vervangen moet er één, die sterk genoeg is om de meerderheid te breken, uit zichzelf uit de regering stappen!
Maar blijkbaar hecht de cd&v-nva meer belang aan de postjes dan aan het regeerakkoord!

De rechtvaardige rechter
19 januari 2005, 10:55
Dus gij ziet liever paars aan de macht komen.

jan hyoens
19 januari 2005, 11:06
Dus gij iet liever paars aan de macht komen.Nee, ik zie liever een rechtse coalitie Vlaams Belang-CD&V- NVA! Vlaanderen ten bate!

De rechtvaardige rechter
19 januari 2005, 11:12
Nee, ik zie liever een rechtse coalitie Vlaams Belang-CD&V- NVA! Vlaanderen ten bate!
Dat vond ik ook. echt waar

jan hyoens
19 januari 2005, 11:16
Dat vond ik ook. echt waar
Spijtig genoeg depaneerde CD&V-nva liever de paarse partijen!

De rechtvaardige rechter
19 januari 2005, 11:25
Spijtig genoeg depaneerde CD&V-nva liever de paarse partijen!
Met de gemeenteraads verkiezingen zullen ze uw partij toch in sommige gemeente's niet meer kunnen negeren.

jan hyoens
19 januari 2005, 12:02
Met de gemeenteraads verkiezingen zullen ze uw partij toch in sommige gemeente's niet meer kunnen negeren.
We zullen zien of bepaalde gemeenteraadsleden tegen het partijbestuur zullen durven ingaan?

De rechtvaardige rechter
19 januari 2005, 12:15
ik denk dat zo een van die plaatsen antwerpen gaat worden.

DidiusTheGreat
22 januari 2005, 19:02
Als CD&V een coalitie met het Vlaams Belang aangaat, dan stem ik zeker blanco de volgende keer.
En dan krijgt de CD&V nooit nog mijn stem terug.

instromaniac
22 januari 2005, 21:20
Als CD&V een coalitie met het Vlaams Belang aangaat, dan stem ik zeker blanco de volgende keer.
En dan krijgt de CD&V nooit nog mijn stem terug.
No offence, maar we leven toch nog altijd in een democratie. Als het Belang nu ergens zo veel stemmen haalt zou ik het juist erg vinden als er geen coalitie mee gevormd zou worden. Ik ben ook een grote tegenstander van veel van hun punten, hun profilering staat me ook niet aan, maar we leven in een democratie.
Ik snap echt die hetse tegen het Belang niet, zeker niet van een CD&V'er. Wist je dat de christen-democraten na WO2 nogal veel ex-Verdinaso politici in de partij namen? Zijn de conservatieve standpunten van het Belang niet een beetje hetzelfde als die van de CVP vroeger (abortus, homohuwelijk)? Of is het enkel omdat het Belang een Vlaamse Republiek wil?

Ik vraag me soms echt af waarom de mensen zo'n beeld hebben van het Belang. Die instelling, dat het Belang nooit mag meeregeren, dat er altijd op gekapt moet worden, geeft hen alleen maar meer stemmen. Als je één partij in de underdog positie plaatst en al de andere partijen erboven dan mag je er zeker van zijn dat iedereen die het niet eens is met je beleid of er maar enig nadeel van ondervindt op de underdog zal stemmen. Misschien zou het beter zijn het Belang te beschouwen als gelijkwaardige partij en niet maar als die ene ondemocratische partij i.t.t. de democratische partijen.

DidiusTheGreat
22 januari 2005, 21:36
Ik kan mij als christen niet inbeelden ooit in zee te gaan met de ideen van het Vlaams Belang. Dat heeft niets te maken met het cordon of zoiets.
VLD of ener welke partij mag voor mij gerust een coalitie met het Belang aangaan.(alhoewel ik daar nog wat over twijfel, misschien was het beter te zeggen 'Belang zonder Dewinter en co')
Maar als de CD&V samengaat werken met het Vlaams Belang voel ik me verlaten door de partij.

Voor mij staat het Vlaams Belang evenwaardig met GROEN!, 2 'extreme' partijen waar ik nooit zou op stemmen.
Maar ik heb op zich niets tegen het Vlaams Belang en zijn kiezers. (Enfin toch niets in de vorm van een cordon.) Ze kiezen wat ze willen.

(En nu komt waarschijnlijk een golf van posts van Vlaams Belangers)

instromaniac
22 januari 2005, 22:47
Ik kan mij als christen niet inbeelden ooit in zee te gaan met de ideen van het Vlaams Belang. Dat heeft niets te maken met het cordon of zoiets.
VLD of ener welke partij mag voor mij gerust een coalitie met het Belang aangaan.(alhoewel ik daar nog wat over twijfel, misschien was het beter te zeggen 'Belang zonder Dewinter en co')
Maar als de CD&V samengaat werken met het Vlaams Belang voel ik me verlaten door de partij.

Voor mij staat het Vlaams Belang evenwaardig met GROEN!, 2 'extreme' partijen waar ik nooit zou op stemmen.
Maar ik heb op zich niets tegen het Vlaams Belang en zijn kiezers. (Enfin toch niets in de vorm van een cordon.) Ze kiezen wat ze willen.

(En nu komt waarschijnlijk een golf van posts van Vlaams Belangers) In dat geval geef ik je natuurlijk geen ongelijk.

Ja, ik vind ook wel dat Groen! en Belang twee extremen zijn. Eigenlijk ook spijtig dan dat de ene steeds positief wordt afgebeeld (die BV stunt tijdens de verkiezingen bvb.) en de andere altijd negatief.

Peter001
23 januari 2005, 20:16
Als CD&V een coalitie met het Vlaams Belang aangaat, dan stem ik zeker blanco de volgende keer.
En dan krijgt de CD&V nooit nog mijn stem terug.Ik denk dat dit opgaat voor zowel jullie partij als andere partijën. Hierdoor zou sp.a ook heel wat stemmen verliezen. Dus je staat niet alleen met die mening. Maar dat cordon sanitair zal niet eeuwig stand houden. Alle partijën die niet rassistisch zijn moeten dus het vb met man en macht bestrijden, maar niet op de manier zoals men nu bezig is.

instromaniac
23 januari 2005, 20:24
Ik denk dat dit opgaat voor zowel jullie partij als andere partijën. Hierdoor zou sp.a ook heel wat stemmen verliezen. Dus je staat niet alleen met die mening. Maar dat cordon sanitair zal niet eeuwig stand houden. Alle partijën die niet rassistisch zijn moeten dus het vb met man en macht bestrijden, maar niet op de manier zoals men nu bezig is. Misschien kunnen ze ook aan stemmen winnen. De mensen die zo tegen het VB zijn beweren toch altijd dat het VB een grote mond heeft maar weinig inhoud (ben ik het trouwens mee eens). Als het VB dus in een regering komt zou het wel eens kunnen zijn dat ze aan gezichtsverlies lijden.
Ik weet niet of er een andere manier is om ze te bestrijden dan een regeringsdeelname. Het Belang heeft zich nog nooit kunnen bewijzen, misschien wordt het tijd dat ze dat eens doen.

Peter001
23 januari 2005, 20:47
Misschien kunnen ze ook aan stemmen winnen. De mensen die zo tegen het VB zijn beweren toch altijd dat het VB een grote mond heeft maar weinig inhoud (ben ik het trouwens mee eens). Als het VB dus in een regering komt zou het wel eens kunnen zijn dat ze aan gezichtsverlies lijden.
Ik weet niet of er een andere manier is om ze te bestrijden dan een regeringsdeelname. Het Belang heeft zich nog nooit kunnen bewijzen, misschien wordt het tijd dat ze dat eens doen.
Het is misschien goed dat alle partijer eens diep gaan over nadenken om een iets Vlaamsere koers te gaan varen. Dat is wat die proteststemmers vragen en niets meer. Daarom moeten wij de staat België nog niet gaan verloochenen door Vlaanderen en Walonië als twee staten te zien, neen dat is ook niet wat de kiezer vraagt.

Maar wij moeten met zijn allen duidelijkere Vlaamse standpunten gaan innemen en deze met volle overtuiging en brute kracht naar voor brengen!!! Als wij dit met zijn allen gaan doen, dan pas heb je de proteststem van de Vlaming goed begrepen!!! En zeg niet dat dit niet waar is want ik hoor dit nog dagelijks herhalen door mensen in mijn buurt, voor mijn werk kom ik in heel Vlaanderen ,ook op plaatsen waar dit thema er anwezig is en erg gevoelig ligt (dus waar het Vb zijn meeste stemmen haalt). Overal hoor ik hetzelfde, "de traditionele partijën moeten eerst een iets meer Vlaamsere koers gaan varen voor dat men onze stemmen terug krijgt." Dat wordt langs alle kanten luidop geschreeuwd. Dus laten wij dit dan ook doen, met z'allen, of wij nu sp.a-ers, CD&V-er of van andere strekkingen zijn, wij moeten dit doen. Ons verdere beleid daarop afstemen!!!

DidiusTheGreat
23 januari 2005, 20:52
Het is misschien goed dat alle partijer eens diep gaan over nadenken om een iets Vlaamsere koers te gaan varen. Dat is wat die proteststemmers vragen en niets meer. Daarom moeten wij de staat België nog niet gaan verloochenen door Vlaanderen en Walonië als twee staten te zien, neen dat is ook niet wat de kiezer vraagt.

Maar wij moeten met zijn allen duidelijkere Vlaamse standpunten gaan innemen en deze met volle overtuiging en brute kracht naar voor brengen!!! Als wij dit met zijn allen gaan doen, dan pas heb je de proteststem van de Vlaming goed begrepen!!! En zeg niet dat dit niet waar is want ik hoor dit nog dagelijks herhalen door mensen in mijn buurt, voor mijn werk kom ik in heel Vlaanderen ,ook op plaatsen waar dit thema er anwezig is en erg gevoelig ligt (dus waar het Vb zijn meeste stemmen haalt). Overal hoor ik hetzelfde, "de traditionele partijën moeten eerst een iets meer Vlaamsere koers gaan varen voor dat men onze stemmen terug krijgt." Dat wordt langs alle kanten luidop geschreeuwd. Dus laten wij dit dan ook doen, met z'allen, of wij nu sp.a-ers, CD&V-er of van andere strekkingen zijn, wij moeten dit doen. Ons verdere beleid daarop afstemen!!!

Waarom die vette grote tekst?
Zoek je aandacht? :roll:

En ik denk dat de CD&V op dit ogenblik Vlaams genoeg is. Maar Verhofstadt moet het gaan doen.
Hij moet nu met BHV duidelijk maken waar het op staat. Hij is toch premier voor iets.

Peter001
23 januari 2005, 22:51
Waarom die vette grote tekst?
Zoek je aandacht? :roll:

En ik denk dat de CD&V op dit ogenblik Vlaams genoeg is. Maar Verhofstadt moet het gaan doen.
Hij moet nu met BHV duidelijk maken waar het op staat. Hij is toch premier voor iets.
Het is niet alleen BHV die de gewone mens bezighoud hoor (dat is maar één van de vele zaken). En het is niet alleen Verhofstadt die ervoor zal zorgen dat wij met z'n allen de proteststemmen zullen terugwinnen!!! Ik denk dat alle partijën daarvoor hen inspanningen gaan moeten leveren, de ene partij is daar al wat eerder mee bezig dan de andere, maar wij moeten met z'n allen een iets wat Vlaamsere koers gaan varen en niet één of twee partijën, want die gaan in hun eentje het verschil niet kunnen goedmaken!!!

DidiusTheGreat
23 januari 2005, 22:59
Het is niet alleen BHV die de gewone mens bezighoud hoor (dat is maar één van de vele zaken). En het is niet alleen Verhofstadt die ervoor zal zorgen dat wij met z'n allen de proteststemmen zullen terugwinnen!!! Ik denk dat alle partijën daarvoor hen inspanningen gaan moeten leveren, de ene partij is daar al wat eerder mee bezig dan de andere, maar wij moeten met z'n allen een iets wat Vlaamsere koers gaan varen en niet één of twee partijën, want die gaan in hun eentje het verschil niet kunnen goedmaken!!!

Maar ik denk wel dat je het ermee eens bent dat Verhofstadt op een serene manier voor een splitsing moet zorgen. En je weet evengoed dat dit nu het belangrijkste dossier is, dat op tafel ligt.
Als Verhofstadt hierin faalt, dan pas zal het Blok stemmen winnen.

En natuurlijk moet ook na dit dossier de vlaamse koers gevolgd worden.

Vlaams-nationalist
23 januari 2005, 23:53
Het is niet alleen BHV die de gewone mens bezighoud hoor (dat is maar één van de vele zaken). En het is niet alleen Verhofstadt die ervoor zal zorgen dat wij met z'n allen de proteststemmen zullen terugwinnen!!! Ik denk dat alle partijën daarvoor hen inspanningen gaan moeten leveren, de ene partij is daar al wat eerder mee bezig dan de andere, maar wij moeten met z'n allen een iets wat Vlaamsere koers gaan varen en niet één of twee partijën, want die gaan in hun eentje het verschil niet kunnen goedmaken!!!
Kan je normaal schrijven aub? Dank bij voorbaat.

Peter001
23 januari 2005, 23:55
Maar ik denk wel dat je het ermee eens bent dat Verhofstadt op een serene manier voor een splitsing moet zorgen. En je weet evengoed dat dit nu het belangrijkste dossier is, dat op tafel ligt.
Als Verhofstadt hierin faalt, dan pas zal het Blok stemmen winnen.

En natuurlijk moet ook na dit dossier de vlaamse koers gevolgd worden.
Inderdaat, hier kan ik je bijtreden. Verhofstadt moet dit dossier op een serene en vlaamse manier tot een goed einde brengen. Als hij dat doet, dan zijn we terug op de goede weg en een stukje dichter bij wat wij met z'n allen willen. Het is een belangrijk dossier die inderdaat erg gevoelig ligt en met alle omzichtigheid moet afgehandeld worden, maar op een Vlaamse manier die alle vlamingen ten goede komt!!! Ik denk dat wij elkaar hier wel gevonden hebben en begrijpen!!! Zo zie je maar dat je het na enige tijd eens kunt worden. Na wat debatteren!!!

Na dit dossier moet er inderdaat een vlaamse (alvast een vlaamsere) koers aangehouden worden, dan komen we er wel. Maar dan mogen we elkaar niet meer in de haren gaan zitten en op elkaar gaan kafferen. Maar met elkaar debatteren, praten en een oplossing zoeken die Vlaanderen ten goede komt en niet "enkelingen". Wij mogen ook niet meer openlijk op elkaars kap gaan zitten en gaan zeggen die partij zou beter dat..... en die persoon beter dat..... Want dat zijn de kiezers ook erg beu aan het worden. Dat de partijën op elkaars kap gaan zitten en de schuld in elkaars schoenen proberen schuiven!!!!

instromaniac
24 januari 2005, 00:08
Inderdaat, hier kan ik je bijtreden. Verhofstadt moet dit dossier op een serene en vlaamse manier tot een goed einde brengen. Als hij dat doet, dan zijn we terug op de goede weg en een stukje dichter bij wat wij met z'n allen willen. Het is een belangrijk dossier die inderdaat erg gevoelig ligt en met alle omzichtigheid moet afgehandeld worden, maar op een Vlaamse manier die alle vlamingen ten goede komt!!! Ik denk dat wij elkaar hier wel gevonden hebben en begrijpen!!! Zo zie je maar dat je het na enige tijd eens kunt worden. Na wat debatteren!!!

Na dit dossier moet er inderdaat een vlaamse (alvast een vlaamsere) koers aangehouden worden, dan komen we er wel. Maar dan mogen we elkaar niet meer in de haren gaan zitten en op elkaar gaan kafferen. Maar met elkaar debatteren, praten en een oplossing zoeken die Vlaanderen ten goede komt en niet "enkelingen". Wij mogen ook niet meer openlijk op elkaars kap gaan zitten en gaan zeggen die partij zou beter dat..... en die persoon beter dat..... Want dat zijn de kiezers ook erg beu aan het worden. Dat de partijën op elkaars kap gaan zitten en de schuld in elkaars schoenen proberen schuiven!!!!
Ja, daar heb je wel gelijk in, maar ik denk niet dat het kan voorkomen worden dat partijen op elkaar inhakken, daarom zijn het nu eenmaal verschillende partijen. Ik denk dat die Vlaamse kaart trekken alleen niet voldoende is. Wat ook veel stemmen geeft aan het Belang is het vreemdelingenbeleid. Terecht wijst het Belang op bepaalde problemen, doch kunnen ze ook wel enorm overdrijven. Maar sommige partijen minimaliseren die problematiek toch nog te veel.
Ik denk dat er dringend nood is om eens een duidelijk debat te voeren omtrent integratie en immigratie. Wat ik helemaal niet versta is dat je geregeld op tv toestanden ziet met politieke vluchtelingen die uit België moeten, terwijl economische vluchtelingen of gezinsherenigingen wel toegelaten zijn. Ik ben helemaal niet voor een migratiestop maar vind het schandalig dat bvb. politieke vluchtelingen uit Iran hier niet toegelaten worden terwijl er zo veel schijnhuwelijken zijn.

Peter001
24 januari 2005, 02:10
Ja, daar heb je wel gelijk in, maar ik denk niet dat het kan voorkomen worden dat partijen op elkaar inhakken, daarom zijn het nu eenmaal verschillende partijen. Ik denk dat die Vlaamse kaart trekken alleen niet voldoende is. Wat ook veel stemmen geeft aan het Belang is het vreemdelingenbeleid. Terecht wijst het Belang op bepaalde problemen, doch kunnen ze ook wel enorm overdrijven. Maar sommige partijen minimaliseren die problematiek toch nog te veel.
Ik denk dat er dringend nood is om eens een duidelijk debat te voeren omtrent integratie en immigratie. Wat ik helemaal niet versta is dat je geregeld op tv toestanden ziet met politieke vluchtelingen die uit België moeten, terwijl economische vluchtelingen of gezinsherenigingen wel toegelaten zijn. Ik ben helemaal niet voor een migratiestop maar vind het schandalig dat bvb. politieke vluchtelingen uit Iran hier niet toegelaten worden terwijl er zo veel schijnhuwelijken zijn.
Niet te snel concluderen over Iraanse politieke vluchtelingen he. Deze worden hier wel toegelaten. Ik ken der zelfs ééntje persoonlijk van omdat hij zijn papieren van vluchteling kreeg, evenals een arbeidsvergunning. Dienen gast werkt intussen en spreekt op twee jaar tijd vloeiënd Nederlands en Frans!!! En hij is lid geworden van sp.a!!!

jan hyoens
24 januari 2005, 10:11
Als CD&V een coalitie met het Vlaams Belang aangaat, dan stem ik zeker blanco de volgende keer.
En dan krijgt de CD&V nooit nog mijn stem terug.
good ridance!

jan hyoens
24 januari 2005, 10:20
De CD&V is enkel Vlaams als het hun goed uitkomt en voor de rest blijven het lakeien van het Belgisch etablishment, voorbeelden genoeg!
De sp.a is de loopjongen van de PS omdat ze zo in Vlaanderen tegen de wil van de meerderheid van de bevolking aan de macht kan blijven.
En de VLD is gemuilkorfd door de machtgeile Verhofstadt.
Wat velen nog niet snappen is dat Vlaanderen nooit haar democratische rechten zal krijgen in een Belgische context! Wie denkt dat wallonië ooit grote kuis zal houden in haar mistoestanden, die ijlt! Het profitariaat is constitutioneel ingebakken in Wallonië door de PS!

DidiusTheGreat
24 januari 2005, 11:19
Wat velen nog niet snappen is dat Vlaanderen nooit haar democratische rechten zal krijgen in een Belgische context! Wie denkt dat wallonië ooit grote kuis zal houden in haar mistoestanden, die ijlt! Het profitariaat is constitutioneel ingebakken in Wallonië door de PS!

Ik twijfel er eerlijk gezegd bij. Het hangt voor een groot deel af van de premier vind ik.
Het is de premier die er zou moeten voor zorgen, en op dat vlak vindt ik Verhofstadt voor 200% een mislukkeling.

good ridance!

U zegt?? :?

De rechtvaardige rechter
24 januari 2005, 18:11
Ik kan mij als christen niet inbeelden ooit in zee te gaan met de ideen van het Vlaams Belang. Dat heeft niets te maken met het cordon of zoiets.
VLD of ener welke partij mag voor mij gerust een coalitie met het Belang aangaan.(alhoewel ik daar nog wat over twijfel, misschien was het beter te zeggen 'Belang zonder Dewinter en co')
Maar als de CD&V samengaat werken met het Vlaams Belang voel ik me verlaten door de partij.

Voor mij staat het Vlaams Belang evenwaardig met GROEN!, 2 'extreme' partijen waar ik nooit zou op stemmen.
Maar ik heb op zich niets tegen het Vlaams Belang en zijn kiezers. (Enfin toch niets in de vorm van een cordon.) Ze kiezen wat ze willen.

(En nu komt waarschijnlijk een golf van posts van Vlaams Belangers)
Kom jongen ge kunt dat ondemocratisch cordon toch niet langer in stand houden.

giserke
24 januari 2005, 18:13
Kom jongen ge kunt dat ondemocratisch cordon toch niet langer in stand houden.hij zegt dan ook niks over het CS. Hij zegt, dat hij persoonlijk nooit op het VB en Groen! zou stemmen.
Dat het CS op zijn einde loopt weet iedereen.

bij de weg, ik zou ook nooit stemmen op het VB of GROEN!

De rechtvaardige rechter
24 januari 2005, 22:20
hij zegt dan ook niks over het CS. Hij zegt, dat hij persoonlijk nooit op het VB en Groen! zou stemmen.
Dat het CS op zijn einde loopt weet iedereen.

bij de weg, ik zou ook nooit stemmen op het VB of GROEN!Sorry maar dan had ik hme verkeers begrepen.

instromaniac
24 januari 2005, 22:58
Niet te snel concluderen over Iraanse politieke vluchtelingen he. Deze worden hier wel toegelaten. Ik ken der zelfs ééntje persoonlijk van omdat hij zijn papieren van vluchteling kreeg, evenals een arbeidsvergunning. Dienen gast werkt intussen en spreekt op twee jaar tijd vloeiënd Nederlands en Frans!!! En hij is lid geworden van sp.a!!! Ben je dat wel zeker? Wat met al die Iraanse vluchtelingen die maanden in een kerk in Brussel moesten onderdak zoeken om dan toch weer het land te moeten verlaten? Ik denk dat de overheid nogal selectief te werk gaat.
Dat hij lid is van SP.A is natuurlijk heel relevant hé.

Maar als je werkelijk denk dat Vlaams Belang kiezers enkel geven om het Vlaamse karakter kan ik je verzekeren dat je er sterk naast zit. Hun grootste stemmentrekkers zijn vreemdelingenkwesties en veiligheid, en dat is net waar de regering ook in te kort schiet. Er is nooit een duidelijk beleid gepland omtrent deze zaken, nu, wanneer het eigenlijk als 5 na 12 is, beginnen ze heel traag te reageren.

instromaniac
24 januari 2005, 23:01
hij zegt dan ook niks over het CS. Hij zegt, dat hij persoonlijk nooit op het VB en Groen! zou stemmen.
Dat het CS op zijn einde loopt weet iedereen.

bij de weg, ik zou ook nooit stemmen op het VB of GROEN! Ik ook niet. Doch jeukt het soms om eens een proteststem uit te brengen, en dat zou wel eens gebeuren als N-VA of CD&V hun kar draaien ivm BHV. Maar eerlijk gezegd heb ik gewetensgevoelens te stemmen op een partij waarmee m'n gedachtengoed 0% overeenkomt. Misschien LSP dan, maar veel stellen ze helaas (nog) niet voor, en hun anti-VB zever irriteert me behoorlijk.

zorroaster
28 januari 2005, 02:57
Als je eens zou willen weten hoe Vlaams de CD&V is? Bij de regeringsvormen schreeuwden de Blokkers hier het kot bijeen over de CD&V-ministers. Die Vervotte, een handpop van het oerbelgicistische ACW, mocht minister worden! CD&V beloog zijn kiezers, N-VA verkocht zijn ziel... (been here, done that.)

Na amper enkele maanden regeren heeft diezelfde Vervotte zich geopenbaard als de meest Vlaamsgezinde minister van van hele regering na Bourgeois. Openlijk de splitsingsplannen steunen van de Vlaamse ziekenhuizen, het Everberg-akkoord opzeggen wanneer madame Onkelinckx een jeugdsanctiewet op Waalse maat schreef en pleiten voor een apart Vlaams jeugdrecht, ook al blaatten de VLD-trienen Moerman en Ceyssens hun federale collega's na...

Wie durft dit te ontkennen? Wie durft hier de nodige lessen uit te trekken?

jan hyoens
28 januari 2005, 09:23
Als je eens zou willen weten hoe Vlaams de CD&V is? Bij de regeringsvormen schreeuwden de Blokkers hier het kot bijeen over de CD&V-ministers. Die Vervotte, een handpop van het oerbelgicistische ACW, mocht minister worden! CD&V beloog zijn kiezers, N-VA verkocht zijn ziel... (been here, done that.)

Na amper enkele maanden regeren heeft diezelfde Vervotte zich geopenbaard als de meest Vlaamsgezinde minister van van hele regering na Bourgeois. Openlijk de splitsingsplannen steunen van de Vlaamse ziekenhuizen, het Everberg-akkoord opzeggen wanneer madame Onkelinckx een jeugdsanctiewet op Waalse maat schreef en pleiten voor een apart Vlaams jeugdrecht, ook al blaatten de VLD-trienen Moerman en Ceyssens hun federale collega's na...

Wie durft dit te ontkennen? Wie durft hier de nodige lessen uit te trekken?
"Veel beloven en weinig geven doet de zotten in vrede leven"

resultaat splitsingseis Vlaamse Ziekenhuizen: 0
resultaat Everberg-akkoord: 0

Het is natuurlijk gemakkelijk als je in de Vlaamse regering zit en op federaal niveau in de oppositie om met de vinger te wijzen naar de federale regering!
Baat het niet dan schaadt het niet!

giserke
28 januari 2005, 09:24
van verraad tot verraad....

Ik kan alleen maar concluderen dat het VB alleen maar uit is op electoraal winstbejag en postjes.

Hoe veel het kartel ook de Vlaamse kar trekt, kan het VB geen bal schelen.
Zelfs al splitsen we morgen BHV en de sociale zekerheid, ze zullen toch blijven het kartel beschuldigen, dat we zogezegd een prijs zouden betaald hebben.

En gezien de sabotage die het VB in het BHV dossier heeft proberen brengen door een onmogelijk wetsvoorstel in december in te dienen, kan ik alleen maar verklaren dat het VB niks Vlaams is maar enkel extreem rechtse partij, die Vlaanderen misbruikt om zijn eigen walgelijk extreem rechts gedachtegoed uit te voeren.

Het VB wist verdomme zeer goed met dat indienen van het wetsvoorstel, als maar 1 partij dit zou hebben meegestemd, er geen enkele mogelijkheid zou zijn om nog verdere communautaire zaken in de staatshervorming uit te voeren.

Ik kan dit alleen maar bestempelen als saboteren van de Vlaamse belangen.

Stel u voor, als het kartel er niet in zou slagen BHV en de socialenzekerheid te splitsen, dan nog kunt u dit niet in onze schoenen schuiven. CD&V/N-VA kan alleen maar het wetsvoorstel indienen, en proberen andere coalitiepartijen overhalen dit wetsvoorstel goed te keuren. Wanneer andere partijen zoals VLD-SPA-SPIRIT hun belofte niet zouden nakomen, is dit niet onze schuld.

Ik moet zeggen, dat de CD&V tot nu toe altijd hun contract met de N-VA heeft nagekomen inzake de Vlaamse thema’s. Naar mijn mening zijn ze zelfs verder aan het gaan dan wat afgesproken was.

De enige reden waarom Paars er een spelletje van aan het maken is, omdat ze een splitsing willen drijven tussen het kartel. Want ze weten verdomd goed dat dit onze sleutel is voor de volgende verkiezingen.
En ik heb de indruk dat een groot gedeelte van de Vlaamse beweging dit ook begint door te hebben.

instromaniac
28 januari 2005, 10:55
"Veel beloven en weinig geven doet de zotten in vrede leven"

resultaat splitsingseis Vlaamse Ziekenhuizen: 0
resultaat Everberg-akkoord: 0

Het is natuurlijk gemakkelijk als je in de Vlaamse regering zit en op federaal niveau in de oppositie om met de vinger te wijzen naar de federale regering!
Baat het niet dan schaadt het niet! Leg me dan eens concreet uit wat het Belang zou doen als ze in de plaats van de CD&V waren.

DidiusTheGreat
28 januari 2005, 20:23
Ik kan alleen maar concluderen dat het VB alleen maar uit is op electoraal winstbejag en postjes.

Hoe veel het kartel ook de Vlaamse kar trekt, kan het VB geen bal schelen.
Zelfs al splitsen we morgen BHV en de sociale zekerheid, ze zullen toch blijven het kartel beschuldigen, dat we zogezegd een prijs zouden betaald hebben.

m.a.w. een antipartij.
Net ook mijn mening.

zorroaster
1 februari 2005, 01:47
"Veel beloven en weinig geven doet de zotten in vrede leven"

resultaat splitsingseis Vlaamse Ziekenhuizen: 0
resultaat Everberg-akkoord: 0

Het is natuurlijk gemakkelijk als je in de Vlaamse regering zit en op federaal niveau in de oppositie om met de vinger te wijzen naar de federale regering!
Baat het niet dan schaadt het niet!
De ziekenhuizen zelf hebben hun splitsingseis ingetrokken, de Vlaamse regering heeft aangekondigd de splitsing van de gezondheidszorg mee te nemen naar de onderhandelingstafel.
Vervotte heeft klaar en duidelijk de deelname aan het federale Everberg-gedrocht opgezegd en aangekondigd dat Vlaanderen zelf zijn eigen jeugdsanctiebeleid zou voeren via eigen instellingen.

Het is hartverwarmend toch, die steun van onze Vlaams-nationalistische collega's. Je wordt als N-VA'er door heel franstalig België, de belgicistenclubjes en de VLD, SPA en Spirit aangevallen langs alle kanten, maar die ruggensteun van die andere Vlaamse partij, daar hebben we geen klagen over...

giserke
1 februari 2005, 07:39
het zijn enkel de openbare ziekenhuizen die de splitsingseis hebben ingetrokken. Onder zware druk van bovenaf.
De karitas ziekenhuizen steunen nog altijd de splitsing.

instromaniac
1 februari 2005, 10:54
het zijn enkel de openbare ziekenhuizen die de splitsingseis hebben ingetrokken. Onder zware druk van bovenaf.
De karitas ziekenhuizen steunen nog altijd de splitsing. Het was trouwens wel opmerkelijk dat ze de ene dag afkomen met die eis voor splitsing en dat na overleg met bepaalde Waalse organen ze de volgende dag van gedacht veranderen ;)