PDA

View Full Version : Hete Lente bij de spoorbonden en de bevolking.


lamenielachen
10 januari 2016, 07:34
http://www.tijd.be/politiek_economie/belgie_algemeen/Riante_vertrekpremies_voor_vakbondslui_bij_spoorfi liaal.9718501-4002.art?ckc=1&ts=1452406723

Daar staan de vakbonden voor; uitbuiting en profitariaat.
Het zijn tenslotte U en ik, andere belastingbetalers die er voor opdraaien.
Dat heeft verre van met bescherming van de werkende mens te maken.
Het verklaart wel waarom de regering 21 ipv 6% BTW moet gaan heffen op elektriciteit en meer dan 50% lasten en taksen op brandstoffen bvb.

Buiten de bonden, die zijn 100 jaar achter zoals nog andere specimen hier in ons landje.

Patrick M.
10 januari 2016, 18:46
Dan moet ik zorgen dat ik ook vakbondsafgevaardigde ga worden en dan krijg ik bij mijn ontslag ook een dikke premie.
Maar over de ontslagpremie van De Scheemaecker wordt natuurlijk niks gezegd.

Wapper
11 januari 2016, 22:07
:lol: het premiestelsel van de NMBS :cheer:


‘Lonen en premies NMBS pure kafka'
Kluwen aan loonschalen en premies vraagt een enorme administratie

Poetsers en smeerders in de NMBS-werkplaatsen krijgen een aparte premie voor vuil werk. ‘Is dat werk dan ooit proper?’ © BELGA

Bij de NMBS bestaan 180 graden met aparte loonschalen en tientallen premies. Dat kluwen vraagt een enorme administratie die de NMBS een pak duurder maakt dan vergelijkbare spoorbedrijven.

‘De HR-kosten zijn ongeveer een kwart van de totale overhead in de administratie bij de NMBS. Dat is een belangrijke verklaring waarom de NMBS 110 miljoen euro meer kost dan vergelijkbare spooroperatoren.’ Dat zei CEO Jo Cornu bij de bekendmaking van de resultaten van een nieuwe benchmarkstudie door de consultant McKinsey.

Over het personeelsbeleid wordt bij het Belgische spoor al bijzonder lang gepalaverd. In januari vorig jaar kwam er een nieuwe structuur. De NMBS Holding, de koepel boven de NMBS en de infrastructuurbeheerder Infrabel, werd afgeschaft. Maar er kwam ook een nieuwe pijler bij. Dat werd HR Rail, de afdeling die zich bezighoudt met personeelszaken. Dat was nodig om de eenheid van statuut voor alle medewerkers van de twee spoorbedrijven te garanderen. HR Rail zou optreden als rekruteringsbureau, opleidingscentrum en sociaal secretariaat voor het spoorbedrijf. ‘Het was de bedoeling de hiërarchie om te keren’, zegt een bron dichtbij het dossier. ‘Vroeger wikten de NMBS en Infrabel maar het was de holding die beschikte. Voortaan moesten de twee spoorbedrijven samen de personeelsstrategie uitstippelen en HR Rail zou dan de uitvoering op zich nemen. Maar het bedrijf is alweer in de oude ziekte hervallen. HR Rail ontpopt zich weer tot de mastodont die net als de holding de andere twee overschaduwt.’

Het gevolg is dat er nog altijd weinig lijn zit in het personeelsbeleid. Bij de NMBS hebben alle belangrijke directies nog eigen personeelsdiensten. Ook Infrabel heeft een eigen hr-staf. Naast 800 mensen bij HR Rail zijn bij de NMBS 600 mensen bezig met personeelsadministratie en 150 bij Infrabel. ‘Maar dat zijn de cijfers in ruime zin. Het werkelijke aantal medewerkers die zich met pure hr-taken bezighoudt, ligt lager’, klinkt het bij alle drie.
Machtsstrijd

Toch blijven het hoge cijfers op een totaal van 34.000 personeelsleden. ‘Het kan ook niet anders, met een verloningssysteem dat alle kanten uitgaat en waar nog weinig controle op is. Het is een doolhof waar geen kat haar jongen nog in terugvindt, met veel misbruiken tot gevolg’, is te horen. Over dat aparte verloningssysteem is een machtsstrijd bezig tussen de bonden en bedrijfstop. Bij de NMBS bestaan 180 graden waaraan telkens aparte barema’s verbonden zijn. Die tellen mee voor het pensioen en de andere sociale rechten. De directie heeft daar een extra laag van functieprofielen met bijhorende vergoeding aan toegevoegd. ‘Iemand met de graad van stationschef kan bijvoorbeeld benoemd worden als regiomanager die alle stationschefs in een bepaalde regio leidt. De directie verkiest die manier van werken om het rigide statuut te omzeilen en competente mensen op de juiste plek te benoemen. De bonden verzetten zich daartegen. Officieel klinkt het dat de functieprofielen anders dan de graden weer afgenomen kunnen worden, wat tot willekeur leidt. Bovendien telt de aan de promotie gekoppelde extra vergoeding niet mee voor de berekening van het pensioen en de sociale rechten. ‘In werkelijkheid zijn de bonden tegen omdat ze in dat systeem aan macht inboeten tegenover de bedrijfstop’, is te horen.

Dat dubbele systeem leidt tot hallucinante toestanden. ‘Als we een master willen aannemen, kunnen we hem in principe niet als lesgever aanstellen’, zegt een insider. ‘De bonden eisen dat hij eerst als treinbegeleider begint en dan opklimt tot opleider door via verschillende examens de juiste graad te behalen. We omzeilen dat, maar officieel mag dat niet. De persoon in kwestie moet dan achteraf nog alle examens doen om zich in regel te stellen. Dat is toch niet meer van deze tijd.’

Er bestaan bij de NMBS ook tientallen premies. ‘Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat wel een premie voor. Als je met een collega op verplaatsing moet, krijgt de chauffeur een hogere premie dan de passagier. Er zijn bijvoorbeeld ook premies voor vuil werk door poetsers en smeerders in de werkplaatsen. Is dat soort werk ooit proper dan? Er is ook een premie als je op verplaatsing moet en dus niet in de bedrijfskantine maar buitenshuis moet eten.’ Bij HR Rail houden 50 mensen zich exclusief bezig met de berekening en toekenning van premies voor weekend-, avond- en ander werk en het kluwen aan andere toelagen.

Alle premies, loonschalen, verlofstelsels en uitzonderingen leiden tot een gigantische papierberg. Het is een reuzentaak om die berg aan gegevens verwerkt te krijgen. Sinds 2011 is begonnen met de uitrol van SAP-software die de hr-administratie van de drie bedrijven moet integreren. ‘Maar het vorige management van de NMBS koos voor een andere manier van implementering, waardoor dat nog altijd moeilijk verloopt. Het staat in ons ondernemingsplan daar verdere stappen in te zetten. Het klopt dat nog heel wat gegevens op papier verwerkt moeten worden’, klinkt het bij HR Rail.

‘Het is te gek om los te lopen’, zegt een belangrijk kaderlid. ‘Neem de prikklok voor de werktijden. Wie vijf minuten te laat is door een treinvertraging moet daar een speciaal briefje voor hebben. Bij elke anomalie in je werktijden moet je gaan hannesen met briefjes en bonnen. Die worden dan nog eens eindeloos heen en weer gestuurd omdat er een detail ontbreekt waardoor ze niet goedgekeurd kunnen worden. Medewerkers verliezen hier uren per dag aan interne communicatie’, klinkt het. ‘De paperasserij is zo erg dat de meeste architecten en ingenieurs niet eens de moeite meer doen om hun onkostennota’s nog in te dienen. Het is pure kafka’, zegt een andere bron. ‘Je waant je hier soms in een aflevering van ‘De collega’s’. Alleen is het erger.’

Doolhof

Jo Cornu wil werk maken van een ingrijpende vereenvoudiging van het statutaire doolhof bij de NMBS. ‘Alleen dan kunnen de hr-kosten naar beneden door de invoering van goedkopere en performante IT-systemen. De huidige structuur met alle uitzonderingen en aparte regelingen maakt dat onmogelijk’, luidt het.

Er liggen op dat vlak kansen in de onderhandelingen over een nieuw sociaal akkoord die de bonden en de bedrijfstop begonnen zijn. ‘Dat kan een begin zijn om het personeelsbeleid eindelijk naar de 21ste eeuw te brengen en de verspilling aan te pakken. Maar één akkoord zal niet volstaan. Het wordt een werk van heel lange adem.’

http://www.tijd.be/politiek_economie/belgie_algemeen/Lonen_en_premies_NMBS_pure_kafka.9639503-4002.art?ckc=1

Patrick M.
11 januari 2016, 22:53
Vinden jullie het dan niet normaal dat je een 3 ploegenvergoeding krijgt, dat je nachtvergoeding krijgt en dat je een vergoeding krijgt omdat je in het week-end werkt.
Toch normaal dat mensen die een in 8 to 5 job zitten en nooit in het week-end werken dit niet krijgen.

Wapper
12 januari 2016, 00:19
Patrick heeft het weer niet gesnapt..
Waarom verwondert me dat niet?

http://gifs.joelglovier.com/lol/harry-lol.gif

Athelas
12 januari 2016, 01:25
Te zot voor woorden. En die krijgen dan de steun van het domme gepeupel dat meent te moeten staken maar eigenlijk maar vervangbare pionnen blijken te zijn. Ondertussen verdienen de goed betaalde consultants lekker hun boterham.

Scherven A. Mok
12 januari 2016, 05:33
Dan moet ik zorgen dat ik ook vakbondsafgevaardigde ga worden en dan krijg ik bij mijn ontslag ook een dikke premie.
Maar over de ontslagpremie van De Scheemaecker wordt natuurlijk niks gezegd.

Het waren geen mensen van de spoorbonden maar 'consultants' van 'filialen'. Twee gebeurens waar de spoorbonden al lang tegen zijn. Consultants en filialen. Omdat die vol politieken blijken te zitten. Wat weer maar eens bewezen is. De mannetjes van deze regering hebben hun zakken weer goed gevuld.

Cheminot
12 januari 2016, 08:47
Het waren geen mensen van de spoorbonden maar 'consultants' van 'filialen'. Twee gebeurens waar de spoorbonden al lang tegen zijn. Consultants en filialen. Omdat die vol politieken blijken te zitten. Wat weer maar eens bewezen is. De mannetjes van deze regering hebben hun zakken weer goed gevuld.

Zeven ont*sla*gen vak*bonds*lui bij een IT-fi*li*aal van het spoor krij*gen samen 3,7 mil*joen euro ver*trek*pre*mies.

Patrick M.
12 januari 2016, 11:27
Alle mannetjes en vrouwtjes van deze regering vullen hun zakken.Maar ik ga toch proberen om vakbondsafgevaardigde te worden. Dan ben ik beter beschermd, verlies ik niks bij een staking en kan ik de BBQ's bij staking blijven doen.

Wapper
12 januari 2016, 12:14
Alle mannetjes en vrouwtjes van deze regering vullen hun zakken.Maar ik ga toch proberen om vakbondsafgevaardigde te worden. Dan ben ik beter beschermd, verlies ik niks bij een staking en kan ik de BBQ's bij staking blijven doen.

Eigenlijk vult gij dus ook uw zakken.
Eigen zak eerst! :lol:

Patrick M.
12 januari 2016, 12:25
Jullie zeggen toch dat de werkmannen bij de NMBS luierikken zijn want ze werken niet genoeg, ze hebben teveel verlof, ze staken teveel, ze verdienen teveel, enz...
En uit ondervinding weet ik dat dat allemaal niet waar is maar dat krijg ik toch niet in jullie verstand.
Ik weet dat het niet waar is uit ondervinding en jullie denken dat het wel waar is van horen zeggen.
Dus ga ik nu eens één zaak doen waarvan jullie zeggen dat het is en ik ga proberen om vakbondsafgevaardigde te worden.
Dan verlies ik niks bij een staking.Dan ben ik tenminste betaald bij de staking om niks te doen.
Dan hebben jullie tenminste gelijk op 1 punt.
Maar dat zal ook wel niet goed zijn.
Want jullie geloven mij toch niet.

Athelas
13 januari 2016, 10:08
Jullie zeggen toch dat de werkmannen bij de NMBS luierikken zijn want ze werken niet genoeg, ze hebben teveel verlof, ze staken teveel, ze verdienen teveel, enz...
En uit ondervinding weet ik dat dat allemaal niet waar is maar dat krijg ik toch niet in jullie verstand.
Ik weet dat het niet waar is uit ondervinding en jullie denken dat het wel waar is van horen zeggen.
Dus ga ik nu eens één zaak doen waarvan jullie zeggen dat het is en ik ga proberen om vakbondsafgevaardigde te worden.
Dan verlies ik niks bij een staking.Dan ben ik tenminste betaald bij de staking om niks te doen.
Dan hebben jullie tenminste gelijk op 1 punt.
Maar dat zal ook wel niet goed zijn.
Want jullie geloven mij toch niet.

Veel succes. Je hebt alvast een goede ingesteldheid. Ik stel voor dat je de ABVV eerst probeert.

Tavek
13 januari 2016, 11:41
Dus de NMBS betaalt tussen de 150 en 200k euro per jaar voor consultants in loondienst ?

Zijn ze daar goed gek ?

Werf die toch op zelfstandige basis aan, dat je ze kan buitenkieperen als ze niet presteren, en je die zever met de vakbonden niet krijgt. Die mannen dacht: vet loon, laten we onze positie betonneren !

dpg
13 januari 2016, 12:34
Dus de NMBS betaalt tussen de 150 en 200k euro per jaar voor consultants in loondienst ?

Zijn ze daar goed gek ?

Werf die toch op zelfstandige basis aan, dat je ze kan buitenkieperen als ze niet presteren, en je die zever met de vakbonden niet krijgt. Die mannen dacht: vet loon, laten we onze positie betonneren !

Mag niet van de vakbonden.

Scherven A. Mok
13 januari 2016, 15:01
Citaat:
Zeven ont*sla*gen vak*bonds*lui bij een IT-fi*li*aal van het spoor krij*gen samen 3,7 mil*joen euro ver*trek*pre*mies.

Inderdaad ja, vakbondslui maar niet van de spoorbonden.

Patrick M.
13 januari 2016, 17:31
Athelas, bij de NMBS is dat de ACOD.

Tavek
14 januari 2016, 21:01
Mag niet van de vakbonden.

Dus het spoor mag geen facturen betalen ?

Quatch.

Patrick M.
14 januari 2016, 22:09
Het spoor moet zijn facturen betalen, het is al erg genoeg dat Justitie een betalingsachterstand heeft.

Cheminot
22 januari 2016, 20:05
Het spoor moet zijn facturen betalen, het is al erg genoeg dat Justitie een betalingsachterstand heeft.

Betalen op de poef kan iedereen, zeker de NMBS: 3,2 miljard in het rood.

Patrick M.
23 januari 2016, 17:02
En dan het geld van de overheid aan de NMBS betaald van uw en mijn belastingsgeld.

Cheminot
24 januari 2016, 18:58
En dan het geld van de overheid aan de NMBS betaald van uw en mijn belastingsgeld.

Euh, wat wil je zeggen?

Patrick M.
24 januari 2016, 19:04
Dat ik ook belastingen betaal, al 39 jaar.

Cheminot
24 januari 2016, 21:34
Dat ik ook belastingen betaal, al 39 jaar.

Op loon dat je krijgt via de belastingbetaler...

Cheminot
24 januari 2016, 21:34
Dat ik ook belastingen betaal, al 39 jaar.

Op loon dat je krijgt via de belastingbetaler...

Patrick M.
25 januari 2016, 18:05
Maar ik betaal ook belastingen, juist gelijk iedereen.