PDA

View Full Version : De Christian verdacht van moord


Pericles
27 januari 2016, 18:43
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160127_02093341

Zou het een smeerlap zijn? :lol:

daiwa
27 januari 2016, 19:26
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160127_02093341

Zou het een smeerlap zijn? :lol:

Het parket denkt van wel.

dalibor
27 januari 2016, 19:33
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160127_02093341

Zou het een smeerlap zijn? :lol:

Als dat Sylvia B is op die foto, begrijp ik vooral Christians motief niet.

Xenophon
27 januari 2016, 20:32
Het doet me plezier dat de man de luxe van de Belgische gevangenis-hotels mag ondervinden.

Levenslang is aangewezen, geen genade met misdadigers.

Jan van den Berghe
27 januari 2016, 20:34
Het doet me plezier dat de man de luxe van de Belgische gevangenis-hotels mag ondervinden.

Levenslang is aangewezen, geen genade met misdadigers.

Bij mijn weten geldt voor iedereen: "onschuldig tot het tegendeel is bewezen".

Xenophon
27 januari 2016, 20:46
Bij mijn weten geldt voor iedereen: "onschuldig tot het tegendeel is bewezen".

Dat is zoiets dat onder de mensen leeft, dat gedacht.

Ze begrijpen niet dat men in Belgie met subjectief recht werkt, de mening van de magistraat is genoeg, er is geen motivatie nodig om u te veroordelen.

Het beroepshof moet wel motiveren, daarom worden er daar zoveel mensen vrijgesproken die op correctioneel schuldig bevonden waren. Ik heb het zelf enkele malen meegemaakt.

Na een interventie van Europa moet de jury van het Assisenhof nu ook motiveren, de rechter staat hen daarin bij, lees: hij zegt hen wat ze moeten opschrijven als motivatie. Het is met andere woorden dus nog steeds een farce.

Nu, heel de bevolking - op de schrijver na waarschijnlijk - van de Begijnenstraat is onschuldig volgens uw principe, niettemin zitten ze opgesloten in een stinkende varkensstal.

Mambo
27 januari 2016, 21:15
In mijn ervaring is de correctionele dikwijls mis en doet maar in de wijsheid dat beroeps de fouten zal rechtzetten.
Wat in de praktijk wil zeggen dat beroeps u dubbel tarief geeft omdat je.
Durfde te twijfelen aan correctionele.
En cassatie werkt dat af met een totaal rond de pot draaiend gelul zodat iedereen wel en te vree verder mag doen.
De advocaat van dienst stuurt zijn ereloon deels contant en laat u stikken.

Zo ongeveer draait dat.

Of er moet veel veranderd zijn.

Karel Martel B
28 januari 2016, 06:25
In mijn ervaring is de correctionele dikwijls mis en doet maar in de wijsheid dat beroeps de fouten zal rechtzetten.
Wat in de praktijk wil zeggen dat beroeps u dubbel tarief geeft omdat je.
Durfde te twijfelen aan correctionele.
En cassatie werkt dat af met een totaal rond de pot draaiend gelul zodat iedereen wel en te vree verder mag doen.
De advocaat van dienst stuurt zijn ereloon deels contant en laat u stikken.


Dat is wat een misdadiger zou zeggen.

subocaj
28 januari 2016, 06:35
Dat is zoiets dat onder de mensen leeft, dat gedacht.

Ze begrijpen niet dat men in Belgie met subjectief recht werkt, de mening van de magistraat is genoeg, er is geen motivatie nodig om u te veroordelen.

Het beroepshof moet wel motiveren, daarom worden er daar zoveel mensen vrijgesproken die op correctioneel schuldig bevonden waren. Ik heb het zelf enkele malen meegemaakt.

Na een interventie van Europa moet de jury van het Assisenhof nu ook motiveren, de rechter staat hen daarin bij, lees: hij zegt hen wat ze moeten opschrijven als motivatie. Het is met andere woorden dus nog steeds een farce.

Nu, heel de bevolking - op de schrijver na waarschijnlijk - van de Begijnenstraat is onschuldig volgens uw principe, niettemin zitten ze opgesloten in een stinkende varkensstal.

De winkel moet blijven draaien.

subocaj
28 januari 2016, 06:36
In mijn ervaring is de correctionele dikwijls mis en doet maar in de wijsheid dat beroeps de fouten zal rechtzetten.
Wat in de praktijk wil zeggen dat beroeps u dubbel tarief geeft omdat je.
Durfde te twijfelen aan correctionele.
En cassatie werkt dat af met een totaal rond de pot draaiend gelul zodat iedereen wel en te vree verder mag doen.
De advocaat van dienst stuurt zijn ereloon deels contant en laat u stikken.

Zo ongeveer draait dat.

Of er moet veel veranderd zijn.

De winkel moet blijven draaien.

subocaj
28 januari 2016, 06:37
Dat is wat een misdadiger zou zeggen.

De winkel moet blijven draaien.

Libro
28 januari 2016, 09:20
Dat is zoiets dat onder de mensen leeft, dat gedacht.

Ze begrijpen niet dat men in Belgie met subjectief recht werkt, de mening van de magistraat is genoeg, er is geen motivatie nodig om u te veroordelen.

Het beroepshof moet wel motiveren, daarom worden er daar zoveel mensen vrijgesproken die op correctioneel schuldig bevonden waren. Ik heb het zelf enkele malen meegemaakt.

Na een interventie van Europa moet de jury van het Assisenhof nu ook motiveren, de rechter staat hen daarin bij, lees: hij zegt hen wat ze moeten opschrijven als motivatie. Het is met andere woorden dus nog steeds een farce.

Nu, heel de bevolking - op de schrijver na waarschijnlijk - van de Begijnenstraat is onschuldig volgens uw principe, niettemin zitten ze opgesloten in een stinkende varkensstal.

Zelfs de assisenjury moet tegenwoordig zijn oordeel motiveren!

Bartjeuh
28 januari 2016, 10:22
Als dat Sylvia B is op die foto, begrijp ik vooral Christians motief niet.

Ik ook niet...

Boduo
28 januari 2016, 11:02
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160127_02093341

Zou het een smeerlap zijn? :lol:

Van Eyken is de 2de (franstalige) politieker in korte tijd die in een moordzaak betrokken raakt.
Z'n "voorganger" is Wesphael.
Het gaat telkens om een "vrouwenkwestie"...

;-)

Klein Licht
28 januari 2016, 12:03
Als die moordzaak op niks mocht uitdraaien kunnen ze hem in elk geval nog pakken voor bestialiteiten

Charlie don't Surf
28 januari 2016, 12:04
... procedurefout ..

http://www.chic.se/wp-content/uploads/2014/12/meerkat-meme-generator-rofl-8d2763.jpg

Patrick M.
28 januari 2016, 12:06
Komt misschien vrij, ze hebben vergeten van ergens een papier te tekenen.

Xenophon
28 januari 2016, 12:07
Zelfs de assisenjury moet tegenwoordig zijn oordeel motiveren!

Ja, dat schreef ik, de rechter verteld de jury nu wat ze als motivatie moeten opschrijven.

Correctioneel moet niet motiveren, en daar worden straffen tot 15 jaar uitgedeeld. Subjectief recht, 'schuldig, omdat ik het zeg', dat is in de beschaafde wereld verboden zulks 'recht'.

Zeg dat in het buitenland en men lacht u vierkant uit, zelfs hier geloven ze dat ze onschuldig zijn tot het tegendeel bewezen is.

Boduo
28 januari 2016, 13:08
Komt misschien vrij, ze hebben vergeten van ergens een papier te tekenen.

't Was te verwachten !!!
Ons ge-recht is zo krom als een Russische sikkel.

DewareJakob
28 januari 2016, 13:14
Zou het een smeerlap zijn? :lol:

Al wat ik ooit van hem en over hem gehoord heb in verband met Vlamingen en Vlaanderen, heeft hij die moord niet nodig om bevestigend op uw vraag te antwoorden. :mrgreen:

vlijmscherp
28 januari 2016, 13:15
Komt misschien vrij, ze hebben vergeten van ergens een papier te tekenen.

vrij uit voorhechtenis. dat wil niet zeggen dat hij niet zal beschuldigd worden.

DewareJakob
28 januari 2016, 15:38
In welk apenland leven wij?!
Hij is vrijgelaten.

Zou het kunnen dat een 'politieke vriend' iets vergeten te tekenen is?

Hoeveel papieren zijn misschien ook niet getekend voor niet bekende mensen...

Anna List
28 januari 2016, 15:52
Ja, dat schreef ik, de rechter verteld de jury nu wat ze als motivatie moeten opschrijven.

Correctioneel moet niet motiveren, en daar worden straffen tot 15 jaar uitgedeeld. Subjectief recht, 'schuldig, omdat ik het zeg', dat is in de beschaafde wereld verboden zulks 'recht'.

Zeg dat in het buitenland en men lacht u vierkant uit, zelfs hier geloven ze dat ze onschuldig zijn tot het tegendeel bewezen is.

en de onderzoeksrechter moet zijn aanhoudingsbevel ondertekenen ...


lol ... zou de onderzoeksrechter ook een metselaar zijn ? :roll:


zo doet men dat in België.


PS welke logica zit er in t feit dat hij nu niet meer kan aangehouden worden met dezelfde tenlastelegging ? welk juridisch recht van de verdediging zou er geschonden worden door alsnog een aanhoudingsbevel te ondertekenen ? ... jurist in de zaal die de logica hierachter kan kaderen ? ... gaat mijn petje te boven.

Anna List
28 januari 2016, 16:04
tsss zo jammer, nu hadden we eens nen echte Franstalige in t VP, hij zat daar dan nog wel geheel vrijwillig ... blijkt t ne moordenaar ...

en Franstaligen hadden al geen te best imago bij Vlamingen ... zo jammer! echt!

DucDEnghien
28 januari 2016, 17:09
tsss zo jammer, nu hadden we eens nen echte Franstalige in t VP, hij zat daar dan nog wel geheel vrijwillig ... blijkt t ne moordenaar ...

en Franstaligen hadden al geen te best imago bij Vlamingen ... zo jammer! echt!

Waaruit blijkt dat hij een moordenaar is?

Xenophon
28 januari 2016, 17:10
Waaruit blijkt dat hij een moordenaar is?

Je hebt zijn tronie toch gezien.

En dan natuurlijk de bewijzen die de politie verzameld heeft.

Xenophon
28 januari 2016, 17:11
en de onderzoeksrechter moet zijn aanhoudingsbevel ondertekenen ...


lol ... zou de onderzoeksrechter ook een metselaar zijn ? :roll:


zo doet men dat in België.


PS welke logica zit er in t feit dat hij nu niet meer kan aangehouden worden met dezelfde tenlastelegging ? welk juridisch recht van de verdediging zou er geschonden worden door alsnog een aanhoudingsbevel te ondertekenen ? ... jurist in de zaal die de logica hierachter kan kaderen ? ... gaat mijn petje te boven.

De kroniek van een op het net aangekondigde procedurefout.

DucDEnghien
28 januari 2016, 17:14
Je hebt zijn tronie toch gezien.

En dan natuurlijk de bewijzen die de politie verzameld heeft.

Welke bewijzen?

Xenophon
28 januari 2016, 17:17
Welke bewijzen?

Die de politie verzameld heeft waarop zijn aanhouding als moordverdachte gebaseerd is.

werkman
28 januari 2016, 17:30
Die de politie verzameld heeft waarop zijn aanhouding als moordverdachte gebaseerd is.

Even een paar hypothetische vragen stellen. Dan kunnen we bezig blijven. :lol:
Waren die verzamelde bewijzen wel voldoende om hem te veroordelen of nu al op te sluiten? En zal de jury ze voldoende vinden?
En als de advocaat nu eens vindt dat hij onschuldig is? :lol:
En zal er geen tweede; derde of vierde procedurefout worden gevonden.
Vooruit; begin er maar aan.
We zijn weer vertrokken. :lol::lol::lol::lol::lol:

dalibor
28 januari 2016, 17:45
tsss zo jammer, nu hadden we eens nen echte Franstalige in t VP, hij zat daar dan nog wel geheel vrijwillig ... blijkt t ne moordenaar ...

en Franstaligen hadden al geen te best imago bij Vlamingen ... zo jammer! echt!

Mocht hij uit het Vlaams parlement verdwijnen ingevolge het verlies van zijn politieke rechten, dan
wordt hij vervangen door de eerste opvolger van de Lijst Union de Francophones. Dus wat dat betreft verandert er niks.

Xenophon
28 januari 2016, 18:50
...
Waren die verzamelde bewijzen wel voldoende om hem te veroordelen of nu al op te sluiten?

Blijkbaar wel vermits hij aangehouden en opgesloten is.



En zal de jury ze voldoende vinden?

Dat zal later blijken, als hij voor Assisen verschijnt.


En als de advocaat nu eens vindt dat hij onschuldig is?

En als de bakker op de hoek nu eens vindt dat hij wel schuldig is?

En zal er geen tweede; derde of vierde procedurefout worden gevonden.


Niet nodig, ze hebben er al een gevonden.
Laat hem maar vrij rondlopen tot hij veroordeeld is en dan aan zijn straf beginnen.

Boduo
28 januari 2016, 18:57
en de onderzoeksrechter moet zijn aanhoudingsbevel ondertekenen ...


lol ... zou de onderzoeksrechter ook een metselaar zijn ? :roll:


zo doet men dat in België.


PS welke logica zit er in t feit dat hij nu niet meer kan aangehouden worden met dezelfde tenlastelegging ? welk juridisch recht van de verdediging zou er geschonden worden door alsnog een aanhoudingsbevel te ondertekenen ? ... jurist in de zaal die de logica hierachter kan kaderen ? ... gaat mijn petje te boven.

Het belgisch ge recht is zo krom als een Russische sikkel.

Boduo
28 januari 2016, 18:58
Mocht hij uit het Vlaams parlement verdwijnen ingevolge het verlies van zijn politieke rechten, dan
wordt hij vervangen door de eerste opvolger van de Lijst Union de Francophones. Dus wat dat betreft verandert er niks.

Die opvolger kan NIET slechter zijn.

vrijzinnige
28 januari 2016, 19:00
Waaruit blijkt dat hij een moordenaar is?

Omdat het in de gazet heeft gestaan natuurlijk :-)
Dat is voldoende bewijs voor het "eigen volk", met uitzondering als het er eentje van het "eigen volk" zelf is, dan is die gazettenpraat allemaal onzin en leugens.

vrijzinnige
28 januari 2016, 19:00
Het belgisch ge recht is zo krom als een Russische sikkel.

Maar.....dat ging allemaal "veranderen" :-) :-) :-)

Another Jack
28 januari 2016, 19:12
Je hebt zijn tronie toch gezien.

En dan natuurlijk de bewijzen die de politie verzameld heeft.

Onze grote verdediger van de rechten van de mens zou mensen op basis van hun tronie veroordelen...

dpg
28 januari 2016, 19:14
Onze grote verdediger van de rechten van de mens zou mensen op basis van hun tronie veroordelen...

Trouwens " De Christian ", die moet wel aan het kruis eindigen. :roll: :roll: :roll:

Xenophon
28 januari 2016, 19:16
Trouwens " De Christian ", die moet wel aan het kruis eindigen. :roll: :roll: :roll:

Gelieve Jack niet te quoten, anders heeft mijn negeerlijst geen effect.

Another Jack
28 januari 2016, 19:18
Gelieve Jack niet te quoten, anders heeft mijn negeerlijst geen effect.

Dat is dpg zijn goed recht.

dalibor
28 januari 2016, 19:30
Gelieve Jack niet te quoten, anders heeft mijn negeerlijst geen effect.

Strategisch niet u beste zet, Xeno. :lol:

pinophai
28 januari 2016, 19:31
Het doet me plezier dat de man de luxe van de Belgische gevangenis-hotels mag ondervinden.

Levenslang is aangewezen, geen genade met misdadigers.

...of ze moesten politieker zijn, dan kan er als is iets misbeuren

Pericles
28 januari 2016, 20:13
Gelieve Jack niet te quoten, anders heeft mijn negeerlijst geen effect.

De mijne ook niet. Hij is de enige die er op staat.

Rahowa
28 januari 2016, 21:00
Het doet me plezier dat de man de luxe van de Belgische gevangenis-hotels mag ondervinden.

Levenslang is aangewezen, geen genade met misdadigers.

geen genade met FDF'ers!

Another Jack
28 januari 2016, 21:01
geen genade met FDF'ers!

De man drinkt nu een fles goede dure wijn bij zijn secretaresse...
;-)

Rahowa
28 januari 2016, 21:02
De man drinkt nu een fles goede dure wijn bij zijn secretaresse...
;-)

Echt ontspannen zou ik mij toch niet voelen hoor.

Xenophon
28 januari 2016, 21:07
Echt ontspannen zou ik mij toch niet voelen hoor.

Hij is redelijk relaxed, op het filmpje op hln zei hij dat er genoeg feiten in het dossier staan die tegenspreken dat hij iets te zien heeft met de moord.

Hoe komt dat hij het dossier kent?

DewareJakob
28 januari 2016, 21:08
geen genade met FDF'ers!

Alleen procedurefouten...

Hypochonder
29 januari 2016, 07:13
Wat een ongelofelijk francofoon kluchtverhaal is dit zeg?


http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160128_02096942

Typisch Waalse mentaliteit: verantwoordelijkheden verdraaien en afschuiven en dan alles zo zo laten. Men mag die magistraat samen met die onderzoeksrechter en zijn hulpje afzetten.

Henri1
29 januari 2016, 07:17
Wat een ongelofelijk francofoon kluchtverhaal is dit zeg?


http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160128_02096942

Typisch Waalse mentaliteit: verantwoordelijkheden verdraaien en afschuiven en dan alles zo zo laten. Men mag die magistraat samen met die onderzoeksrechter en zijn hulpje afzetten.

Een baas die voor zijn personeel opkomt ?

Bad Attila
29 januari 2016, 07:33
PS welke logica zit er in t feit dat hij nu niet meer kan aangehouden worden met dezelfde tenlastelegging ? welk juridisch recht van de verdediging zou er geschonden worden door alsnog een aanhoudingsbevel te ondertekenen ? ... jurist in de zaal die de logica hierachter kan kaderen ? ... gaat mijn petje te boven.

Eigenlijk is het een logisch gevolg van de 24-uren regel. Zoals je weet moet een aanhoudingsbevel binnen de 24 uur na de aanhouding betekend worden, anders moet de verdachte vrijgelaten worden. Dit een essentiële regel binnen onze rechtstaat.

Door de nietigheid van het bevel is die betekening niet binnen de opgelegde termijn gebeurd.

Toelaten dat je de 'fout' zou kunnen rechttrekken door de verdachte opnieuw aan te houden en het aanhoudingsbevel toch te betekenen, zou de 24-uren regel compleet uithollen. Zolang er geen 'nieuwe feiten' zijn, kan er ook geen 'nieuw aanhoudingsbevel' uitgevaardigd worden, juist omdat je nog steeds de eerste periode van 24 uur in acht moet nemen en dat een nieuwe aanhouding per definitie niet meer bevestigd kan worden wegens het overschrijden van de wettelijke termijn..

Dit betekent ook dat wanneer de fout op tijd (nog binnen die 24 uren) ontdekt wordt, ze uiteraard wél rechtgetrokken kan worden.
En ook dat de persoon nog steeds aangehouden kan worden (voor ondervraging bij voorbeeld) maar binnen de 24 uur terug vrij koet komen.

Bad Attila
29 januari 2016, 07:37
Hij is redelijk relaxed, op het filmpje op hln zei hij dat er genoeg feiten in het dossier staan die tegenspreken dat hij iets te zien heeft met de moord.

Hoe komt dat hij het dossier kent?

Misschien omdat hij eerder in verdenking werd gesteld?

Hypochonder
29 januari 2016, 08:16
Een baas die voor zijn personeel opkomt ?

“De rechter die nagelaten heeft het aanhoudingsmandaat van Christian Van Eyken te tekenen, wordt bijgestaan door een medewerker die geen griffier is, maar een voormalige chauffeur van de rechtbank en die de scholing heeft van niveau D, iemand die enkel lager onderwijs heeft gevolgd. Omdat we moeite hebben met het vinden van griffiers, hebben we hem aangenomen als griffier met een scholingsniveau B, ofwel iemand die hoger onderwijs van het korte type heeft gevolgd. Hij heeft de verantwoordelijkheden die met de functie gepaard gaan aanvaard, maar werd wel verder betaald voor een niveau D en vervult zijn functie op de beste manier die hij kan, zonder daarvoor noodzakelijkerwijze de competenties te hebben”, zegt Hennart.

Iemand die een functie uitoefent die zogezegd boven zijn competenties ligt en daarbij de verantwoordelijkheden aanvaard die mag dan ook de verantwoordelijkheid opnemen als puntje bij paaltje komt evenals zijn bazen die dan ook verantwoordelijk zijn. Het gaat hier trouwens om een handtekening die "vergeten" is, dat is geen gecompliceerde materie waarvoor je onnoemelijke competenties nodig hebt.

Anna List
29 januari 2016, 08:18
Eigenlijk is het een logisch gevolg van de 24-uren regel. Zoals je weet moet een aanhoudingsbevel binnen de 24 uur na de aanhouding betekend worden, anders moet de verdachte vrijgelaten worden. Dit een essentiële regel binnen onze rechtstaat.

Door de nietigheid van het bevel is die betekening niet binnen de opgelegde termijn gebeurd.

Toelaten dat je de 'fout' zou kunnen rechttrekken door de verdachte opnieuw aan te houden en het aanhoudingsbevel toch te betekenen, zou de 24-uren regel compleet uithollen. Zolang er geen 'nieuwe feiten' zijn, kan er ook geen 'nieuw aanhoudingsbevel' uitgevaardigd worden, juist omdat je nog steeds de eerste periode van 24 uur in acht moet nemen en dat een nieuwe aanhouding per definitie niet meer bevestigd kan worden wegens het overschrijden van de wettelijke termijn..

Dit betekent ook dat wanneer de fout op tijd (nog binnen die 24 uren) ontdekt wordt, ze uiteraard wél rechtgetrokken kan worden.
En ook dat de persoon nog steeds aangehouden kan worden (voor ondervraging bij voorbeeld) maar binnen de 24 uur terug vrij koet komen.

hier heb je een valabel argument, dank daarvoor, zo had ik t niet bekeken.

maar ik blijf dit gevolg toch niet in evenwicht vinden met de fout.
zou het niet logischer zijn om een speciale rechtbank te laten oordelen over zo'n procedurefout en te laten oordelen over al dan niet corrigeerbaarheid ?

nog een vraagje, zo'n al dan niet opzettelijk blunderende onderzoeksrechter ... krijgt die een evaluatie ? wordt hij financieel of op andere wijze gemotiveerd om zo weinig mogelijk fouten te maken ? of kan hij eventueel kompleet zorgeloos hier en daar een strategische procedurefout rondstrooien ?

Anna List
29 januari 2016, 08:29
Waaruit blijkt dat hij een moordenaar is?

het begint natuurlijk al met t feit dat hij een franstalige brusselaar is ... dat is toch al wel een serieuze maligne-indicatie.

Anna List
29 januari 2016, 08:32
Mocht hij uit het Vlaams parlement verdwijnen ingevolge het verlies van zijn politieke rechten, dan
wordt hij vervangen door de eerste opvolger van de Lijst Union de Francophones. Dus wat dat betreft verandert er niks.

ja, maar van zo'n opvolger weet je nooit of t zijn/haar eerste keus was. Christian die had daar zelf voor gekozen! een franstalige die zichzelf echt vrijwillig opoffert om tussen de vlaamse boerkens te komen zitten ... zo'n altruisme, dat vindt ge niet meer!

Anna List
29 januari 2016, 08:35
Omdat het in de gazet heeft gestaan natuurlijk :-)
Dat is voldoende bewijs voor het "eigen volk", met uitzondering als het er eentje van het "eigen volk" zelf is, dan is die gazettenpraat allemaal onzin en leugens.

en plots hebben linkie winkies het grootste vertrouwen in t feit dat de B justice geen klassenverschillen kent en voor er voor hoge oom niet veel zwaardere feiten op tafel moeten liggen, dan voor Jan of Mo Modaal alvorens een onderzoeksrechter een aanhoudingsbevel wil t... typen dus, niet tekenen.

Bad Attila
29 januari 2016, 08:39
hier heb je een valabel argument, dank daarvoor, zo had ik t niet bekeken.

Graag gedaan.

maar ik blijf dit gevolg toch niet in evenwicht vinden met de fout.
zou het niet logischer zijn om een speciale rechtbank te laten oordelen over zo'n procedurefout en te laten oordelen over al dan niet corrigeerbaarheid ?

Die procedure bestaat, namelijk de controle door de raadkamer en de kamer van inbeschuldigingstelling.
In dit geval heeft het gerecht niet gewacht omdat de fout en de gevolgen ervan zo duidelijk en 'onherstelbaar' is, dat er maar één beslissing genomen kan worden: het aanhoudingsbevel nietig verklaren en de verdachte vrijlaten.

Het verhaal van die handtekening is ook niet zo onschuldig: het laat toe zeker te zijn dat de onderzoeksrechter het bevel persoonlijk gezien en goedgekeurd heeft. Het is dus vooral een bewijs dat de beslissing door de onderzoeksrechter zelf is genomen en niet door een of andere 'medewerker', laar staan het parket of de politie.
Ik weet niet of er veel alternatieven zijn om zo'n bewijs te leveren...

nog een vraagje, zo'n al dan niet opzettelijk blunderende onderzoeksrechter ... krijgt die een evaluatie ? wordt hij financieel of op andere wijze gemotiveerd om zo weinig mogelijk fouten te maken ? of kan hij eventueel kompleet zorgeloos hier en daar een strategische procedurefout rondstrooien ?

De wet voorziet inderdaad in een evaluatie van de magistraten, met financiële gevolgen bij slechte en goede resultaten.
Ik ken de theorie wel, maar de praktijk is een ander verhaal. Ik hoor immers vaak dat die evaluaties weinig opleveren, zoals zo vaak in het openbaar ambt met vastgenomen het geval is...
Daarnaast heb je uiteraard de mogelijkheid om een tuchtorocedure op te zetten bij een beroepsfout.

Ik herhaal het, mijn kennis ter zake is vrij beperkt. Misschien kan iemand anders iets meer vertellen?

Anna List
29 januari 2016, 08:43
Iemand die een functie uitoefent die zogezegd boven zijn competenties ligt en daarbij de verantwoordelijkheden aanvaard die mag dan ook de verantwoordelijkheid opnemen als puntje bij paaltje komt evenals zijn bazen die dan ook verantwoordelijk zijn. Het gaat hier trouwens om een handtekening die "vergeten" is, dat is geen gecompliceerde materie waarvoor je onnoemelijke competenties nodig hebt.

“De rechter die nagelaten heeft het aanhoudingsmandaat van Christian Van Eyken te tekenen, wordt bijgestaan door een medewerker die geen griffier is, maar een voormalige chauffeur van de rechtbank en die de scholing heeft van niveau D, iemand die enkel lager onderwijs heeft gevolgd. Omdat we moeite hebben met het vinden van griffiers, hebben we hem aangenomen als griffier met een scholingsniveau B, ofwel iemand die hoger onderwijs van het korte type heeft gevolgd. Hij heeft de verantwoordelijkheden die met de functie gepaard gaan aanvaard, maar werd wel verder betaald voor een niveau D en vervult zijn functie op de beste manier die hij kan, zonder daarvoor noodzakelijkerwijze de competenties te hebben”, zegt Hennart.

wat een gelul, duidelijk een vlucht vooruit en aanval van Hennart die in t nauw gedrukt wordt. zijn betoog houdt geen steek. wat is het nu, heeft de nep-griffier nu alleen lager onderwijs gevolgd, of behaalde hij een HOKT graduaatsdiploma ? ... of kent Hennart t verschil niet ? en moet dat dan een argument zijn om de hierarchisch oversten van die nep-griffier uit de wind te zetten ??? ik dacht het niet! of deed de nepgriffier zelfstandig AL het werk van de onderzoeksrechter en liet hij op eigen houtje door de onderzoeksrechter ongeziene aanhoudingsbevelen uitgaan ??? :lol: metselaars in t nauw maken gekke sprongen ...

vrijzinnige
29 januari 2016, 08:44
en plots hebben linkie winkies het grootste vertrouwen in t feit dat de B justice geen klassenverschillen kent en voor er voor hoge oom niet veel zwaardere feiten op tafel moeten liggen, dan voor Jan of Mo Modaal alvorens een onderzoeksrechter een aanhoudingsbevel wil t... typen dus, niet tekenen.

Waaruit blijkt dit in mijn reactie Anna ?
Mij gaat het in de EERSTE plaats, dat IEDEREEN onschuldig is tot dat zijn of haar schuld bewezen is. Maar dat principe is schijnbaar ook aan het "veranderen" !

Anna List
29 januari 2016, 08:47
Waaruit blijkt dit in mijn reactie Anna ?
Mij gaat het in de EERSTE plaats, dat IEDEREEN onschuldig is tot dat zijn of haar schuld bewezen is. Maar dat principe is schijnbaar ook aan het "veranderen" !

het lijkt me waarschijnlijker om ervan uit te gaan dat er zeker in dit geval toch wel voldoende zwaarwichtige feiten in t dossier zitten ... de B justice kennende ... als je dan net nu en hier je principe bovenhaalt ... dan is dat jouw keuze.

en die is niet geheel betekenisloos voor mij.

Anna List
29 januari 2016, 08:48
De man drinkt nu een fles goede dure wijn bij zijn secretaresse...
;-)

ik vermoed dat er tussen die twee eerder een serieuze haar in de boter zit op dit moment ... eigen vel eerst.

Anna List
29 januari 2016, 08:49
Graag gedaan.



Die procedure bestaat, namelijk de controle door de raadkamer en de kamer van inbeschuldigingstelling.
In dit geval heeft het gerecht niet gewacht omdat de fout en de gevolgen ervan zo duidelijk en 'onherstelbaar' is, dat er maar één beslissing genomen kan worden: het aanhoudingsbevel nietig verklaren en de verdachte vrijlaten.

Het verhaal van die handtekening is ook niet zo onschuldig: het laat toe zeker te zijn dat de onderzoeksrechter het bevel persoonlijk gezien en goedgekeurd heeft. Het is dus vooral een bewijs dat de beslissing door de onderzoeksrechter zelf is genomen en niet door een of andere 'medewerker', laar staan het parket of de politie.
Ik weet niet of er veel alternatieven zijn om zo'n bewijs te leveren...



De wet voorziet inderdaad in een evaluatie van de magistraten, met financiële gevolgen bij slechte en goede resultaten.
Ik ken de theorie wel, maar de praktijk is een ander verhaal. Ik hoor immers vaak dat die evaluaties weinig opleveren, zoals zo vaak in het openbaar ambt met vastgenomen het geval is...
Daarnaast heb je uiteraard de mogelijkheid om een tuchtorocedure op te zetten bij een beroepsfout.

Ik herhaal het, mijn kennis ter zake is vrij beperkt. Misschien kan iemand anders iets meer vertellen?

we zullen op Jacques moeten wachten. ;-)

Another Jack
29 januari 2016, 09:14
Luc Hennart wil geen tuchtprocedure starten tegen de onderzoeksrechter.
Het is volgens hem de fout van de politiek.

vrijzinnige
29 januari 2016, 09:22
het lijkt me waarschijnlijker om ervan uit te gaan dat er zeker in dit geval toch wel voldoende zwaarwichtige feiten in t dossier zitten ... de B justice kennende ... als je dan net nu en hier je principe bovenhaalt ... dan is dat jouw keuze.

en die is niet geheel betekenisloos voor mij.

Als jij schrijft: "het lijkt me waarschijnlijker " waaruit bestaat dan die bijna zekerheid ? Want ik heb NIET het lef om hier te oordelen over schuld of onschuld, daarvoor zijn er rechters !

Patrick M.
29 januari 2016, 10:20
vandaag dit in het nieuws...



Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) gaat een audit vragen van de Franstalige Brusselse rechtbank van eerste aanleg. Voor hem gaan de uitspraken van voorzitter Luc Hennart ‘er ver over’.

Een fout van de onderzoeksrechter in de Brusselse rechtbank leidde tot de vrijlating van de van moord verdachte politicus Christian Van Eyken (61). Olivier Leroux vergat zijn handtekening onder het aanhoudingsbevel te zetten.

Luc Hennart, de voorzitter van de Brusselse rechtbank van eerste aanleg, sluit een tuchtonderzoek uit. Hij wijt de fout aan een gebrek van middelen, en meer bepaald het gebrek aan griffiers.

Audit

De N-VA vroeg gisteren al aan de minister van Justitie Koen Geens om zelf een tuchtonderzoek te openen. Maar volgens de minister moet de voorzitter van de rechtbank daarover beslissen. Wel gaat hij een audit van de rechtbank vragen. ‘Niet specifiek om de fout die er gebeurd is, maar omdat het duidelijk is dat er met het functioneren van de rechtbank iets loos is’, verklaarde hij in het Radio 1-programma De Ochtend.

Vooral Hennart moet het ontgelden. ‘Normaal doen we geen provocerende uitspraken. Hennart is bijzonder ondankbaar. Mijn kabinet heeft alles gedaan om de nodige mensen te vinden. Het kader in de Franstalige rechtbank in Brussel is bijna helemaal gevuld. Brussel wordt bevoorrecht behandeld, alleen is het moeilijk om griffiepersoneel te vinden.’

Hij vindt dat Hennart ‘echt in eigen boezem moet zien’. ‘En dat ga ik aan de Hoge Raad van Justitie vragen. Dit kan echt niet langer.’

Chauffeur

De uitspraken van de voorzitter in de pers vindt de minister ongehoord. Zo zei Hennart dat hij een poetsvrouw en een chauffeur had gedelegeerd als griffier om het tekort op te vangen. De griffier van Leroux is een voormalige chauffeur bij de rechtbank. Geens eindigde dan ook met een kwinkslag. ‘Als ik aan mijn chauffeur vraag om een handtekening te zetten, dan ben ik zeker dat het gaat gebeuren.

Waar ik mij ernstige vragen bij stel is de volgende zin...
een poetsvrouw en chauffeur gedelegeerd als griffier
En dan zijn ze verwonderd dat de burgers van dit land geen vertrouwen meer hebben in justitie.
Eerst achterstand in personeel en ook achterstand in betalingen van hun facturen.

Charlie don't Surf
29 januari 2016, 10:31
Waar ik mij ernstige vragen bij stel is de volgende zin...
een poetsvrouw en chauffeur gedelegeerd als griffier
En dan zijn ze verwonderd dat de burgers van dit land geen vertrouwen meer hebben in justitie.
Eerst achterstand in personeel en ook achterstand in betalingen van hun facturen.... het was ofwel voldoende volk bij justitie of remschouwers bij de NMBS , we weten beiden wat het geworden is , in een klein stationnnetje ...

Sukkelaar
29 januari 2016, 10:35
Ik kijk uit naar het gevecht van Koen Geens. Het wordt inderdaad meer dan tijd dat de Augiasstal bij justitie eens opgekuist wordt.

Patrick M.
29 januari 2016, 10:39
Charlie, en de rest van het liedje?

Patrick M.
29 januari 2016, 10:45
Op de maat van 'in een klein stationneke'...

in een groot gerechtsgebouw
's morgens bij de zitting
zat daar toen een poetsvrouw
gelijk met de chauffeur
vergaten daar te tekenen
Van Eyken kwam toen vrij
wat was het gevolg
de Geens was niet blij.

Anna List
29 januari 2016, 12:25
Als jij schrijft: "het lijkt me waarschijnlijker " waaruit bestaat dan die bijna zekerheid ? Want ik heb NIET het lef om hier te oordelen over schuld of onschuld, daarvoor zijn er rechters !

we zijn hier ook niet aan het oordelen over schuld of onschuld ... we zijn hier een persoonlijke mening over deze zaak aan t ventileren met de gegevens die voorhanden zijn, t is niet omdat ik iets waarschijnlijk vind, dat iemand weggestoken zal worden. je mag dus terug van je paard komen en in alle vrijheid zeggen wat jij van heel die janboel vindt.

:-) maar jij hebt t liever over je principes dan over de feilbaarheid van de B justice blijkbaar. dat mag. maar zeg mij niet dat ik daar geen conclusies over jouw prioriteiten uit mag trekken.

Anna List
29 januari 2016, 12:27
Ik kijk uit naar het gevecht van Koen Geens. Het wordt inderdaad meer dan tijd dat de Augiasstal bij justitie eens opgekuist wordt.

:rofl:


Koen - propere handen - Geens als het ware ...

wat een theater!!!

subocaj
29 januari 2016, 12:36
Het lijkt me waarschijnlijker dat er waarschijnlijk veel tamtam gemaakt word over een waarschijnlijke misdaad, die waarschijnlijk door niemand gepleegd werd.

Xenophon
29 januari 2016, 13:53
Misschien omdat hij eerder in verdenking werd gesteld?

Dat zou heel raar zijn, waarom de tijd tussen de in verdenking stelling en de aanhouding?

De schoofzak
29 januari 2016, 13:56
Straf !!

De secretaris van een rechtbank: een chauffeur of een poetsvrouw.

Als ambtenaar heb ik veel meegemaakt. Zeer veel. Maar zo'n toeren: dat niet.

.

Xenophon
29 januari 2016, 14:05
De onderzoeksrechter heeft zijn aanhoudingsbevel niet getekend, maar de man is grootmoedig, zijn griffier, die zijn chauffeur was, die moet daar niet voor gestraft worden.

Toffe gast toch wel die onderzoeksrechter.

En terug naar de dagelijkse orde...

vrijzinnige
29 januari 2016, 14:51
Straf !!

De secretaris van een rechtbank: een chauffeur of een poetsvrouw.

Als ambtenaar heb ik veel meegemaakt. Zeer veel. Maar zo'n toeren: dat niet.

.

Maar in jou tijd als ambtenaar had de NVA het stuur van België ook nog NIET in handen 😂

quercus
29 januari 2016, 15:16
Het ziet er naar uit dat deze Van Eycken-zaak een sjappige sjex sjtorie wordt...

vlijmscherp
29 januari 2016, 15:19
Het lijkt me waarschijnlijker dat er waarschijnlijk veel tamtam gemaakt word over een waarschijnlijke misdaad, die waarschijnlijk door niemand gepleegd werd.

er is dus geen misdaad begaan? Die man is een natuurlijke dood gestorven?

Bad Attila
29 januari 2016, 15:35
Dat zou heel raar zijn, waarom de tijd tussen de in verdenking stelling en de aanhouding?

Ik weet niet wanneer hij in verdenking is gesteld. Ik zeg alleen dat hij misschien toegang tot het dossier heeft omdat hij in verdenking is gesteld.

Zipper
29 januari 2016, 15:36
Pure Belgische Comedy Capers :lol:

TheFourHorsemen
29 januari 2016, 15:46
Ik kijk uit naar het gevecht van Koen Geens. Het wordt inderdaad meer dan tijd dat de Augiasstal bij justitie eens opgekuist wordt.

De vraag is of Geens voldoende Hercules kan zijn.

Zipper
29 januari 2016, 15:52
Ik kijk uit naar het gevecht van Koen Geens. Het wordt inderdaad meer dan tijd dat de Augiasstal bij justitie eens opgekuist wordt.

Verwacht daar maar niet teveel van. Marc Verwilghen en Stefaan De Clerck zouden dat vroeger ooit ook eens geprobeerd hebben.

Justitie regionaliseren lijkt de enige oplossing.

vrijzinnige
29 januari 2016, 15:57
Verwacht daar maar niet teveel van. Marc Verwilghen en Stefaan De Clerck zouden dat vroeger ooit ook eens geprobeerd hebben.

Justitie regionaliseren lijkt de enige oplossing.

En Muyters Vlaams minister van justitie 😂

quercus
29 januari 2016, 16:04
Verwacht daar maar niet teveel van. Marc Verwilghen en Stefaan De Clerck zouden dat vroeger ooit ook eens geprobeerd hebben.

Justitie regionaliseren lijkt de enige oplossing.

Inderdaad. Daarom zit een staatshervorming in confederale zin er onherroepelijk aan te komen. De Vlaamse trado's gooien nu vol Belgicistische verontwaardiging gillend hun armen in de lucht. Maar de Belgische rotzooi wordt nu zo onhoudbaar dat ze binnen een paar jaar wel degelijk in die richting zullen evolueren. Niet alleen Justitie maar evenzeer de Sociale Zekerheid zal geregionaliseerd worden. En maar goed ook!

Sywen
29 januari 2016, 16:06
Bij mijn weten geldt voor iedereen: "onschuldig tot het tegendeel is bewezen".

behalve natuurlijk als de verdachte een allochtoon of moslim is.

/sarcasm off

quercus
29 januari 2016, 16:07
En Muyters Vlaams minister van justitie 😂

Hou op met zeveren. Muyters is geen jurist maar een economist.

werkman
29 januari 2016, 16:08
vastgenomen [/COLOR]het geval is...

Wat bedoel je met die "vastgenomen"?
Zijn dat dezen die ze bij hun pietje gevat hebben en verplichten tot aan hun pensioen onder de omerta-dictatuur te werken? :lol:

Xenophon
29 januari 2016, 16:10
Ik weet niet wanneer hij in verdenking is gesteld. Ik zeg alleen dat hij misschien toegang tot het dossier heeft omdat hij in verdenking is gesteld.

Ik dacht - of meende te begrijpen - dat de man in verdenking is gesteld en gelijk is aangehouden.

Hij heeft dus de tijd niet gehad om zijn dossier te gaan inkijken vanuit de gevangenis vermits hij er maar één dag heeft gezeten.

Bad Attila
29 januari 2016, 16:11
Hou op met zeveren. Muyters is geen jurist maar een economist.

Dat was Turtelboom ook. En zij heeft dat zeker niet slecht gedaan...
Beter dan Verwilghen, Onkelinx, De Clerck en Geens alleszins, die nochtans allen juristen zijn.

Xenophon
29 januari 2016, 16:11
De vraag is of Geens voldoende Hercules kan zijn.

Alsof het ACW wil dat de stal wordt uitgekuist.

Hoeveel ACW-lijken zouden er dan boven komen? :D

Xenophon
29 januari 2016, 16:12
Inderdaad. Daarom zit een staatshervorming in confederale zin er onherroepelijk aan te komen. De Vlaamse trado's gooien nu vol Belgicistische verontwaardiging gillend hun armen in de lucht. Maar de Belgische rotzooi wordt nu zo onhoudbaar dat ze binnen een paar jaar wel degelijk in die richting zullen evolueren. Niet alleen Justitie maar evenzeer de Sociale Zekerheid zal geregionaliseerd worden. En maar goed ook!

Geloof het maar niet, Belgie zou ophouden met bestaan, diezelfde dag.

Bad Attila
29 januari 2016, 16:13
Ik dacht - of meende te begrijpen - dat de man in verdenking is gesteld en gelijk is aangehouden.

Hij heeft dus de tijd niet gehad om zijn dossier te gaan inkijken vanuit de gevangenis vermits hij er maar één dag heeft gezeten.

Zijn advocaat waarschijnlijk wel. En die zal met zijn cliënt wel gesproken hebben.

Xenophon
29 januari 2016, 16:18
Zijn advocaat waarschijnlijk wel. En die zal met zijn cliënt wel gesproken hebben.

Dat betwijfel ik ten zeerste, zelfs al had de advocaat - die hij, toen hij losgelaten werd nog moest spreken, zo zei hij tegen de pers die hem stond op te wachten - aanwezig geweest bij zijn aanhouding, dan nog had de man geen tijd gehad om toegang tot het dossier te vragen en het in te kijken.

En de advocaat kon het dossier ook niet mee naar huis krijgen, want dan moet het eerst gesloten zijn en dan was Christiaan (sp?) niet meer 'verdacht van' maar 'beschuldigd van' en was hij reeds verwezen naar Assisen.

Bad Attila
29 januari 2016, 16:34
Dat betwijfel ik ten zeerste, zelfs al had de advocaat - die hij, toen hij losgelaten werd nog moest spreken, zo zei hij tegen de pers die hem stond op te wachten - aanwezig geweest bij zijn aanhouding, dan nog had de man geen tijd gehad om toegang tot het dossier te vragen en het in te kijken.

En de advocaat kon het dossier ook niet mee naar huis krijgen, want dan moet het eerst gesloten zijn en dan was Christiaan (sp?) niet meer 'verdacht van' maar 'beschuldigd van' en was hij reeds verwezen naar Assisen.

Jij weet niet wanneer Van Eycke formeel in verdenking werd gesteld, dus ook niet vanaf wanneer hij toegang heeft kunnen hebben tot zijn dossier.

Vooral ook omdat een gedetineerde in Sint-Gillis zijn gerechtelijk dossier rechtstreeks op computer kan inkijken (dat wist jij niet, hé? :-P).

Of, andere hypothese, heeft hij het dossier kunnen inkijken tijdens de procedure tot ontheffing van zijn parlementaire onschendbaarheid?

Neen, hij lulde misschien uit zijn nek, dat kan. Maar noch jij, noch ik kunnen dat staven.

Xenophon
29 januari 2016, 16:51
Jij weet niet wanneer Van Eycke formeel in verdenking werd gesteld, dus ook niet vanaf wanneer hij toegang heeft kunnen hebben tot zijn dossier.

Vooral ook omdat een gedetineerde in Sint-Gillis zijn gerechtelijk dossier rechtstreeks op computer kan inkijken (dat wist jij niet, hé? :-P).

Of, andere hypothese, heeft hij het dossier kunnen inkijken tijdens de procedure tot ontheffing van zijn parlementaire onschendbaarheid?

Neen, hij lulde misschien uit zijn nek, dat kan. Maar noch jij, noch ik kunnen dat staven.

Ok, de opheffing van zijn onschendbaarheid is gevraagd aan het parlement begin deze maand, die zijn op basis van het dossier daarin meegegaan.

Als het zo duidelijk was dat hij onschuldig is zoals hij zei, dan hadden ze zijn onschendbaarheid niet opgeheven. Het zouden de camerabeelden zijn die hem op de plaats der misdaad plaatsen, valt weinig tegen te doen natuurlijk, daar helpt het roepen stijl Pandy 'ik ben onschuldik' niet meer.

Bad Attila
29 januari 2016, 16:55
Ok, de opheffing van zijn onschendbaarheid is gevraagd aan het parlement begin deze maand, die zijn op basis van het dossier daarin meegegaan.

Als het zo duidelijk was dat hij onschuldig is zoals hij zei, dan hadden ze zijn onschendbaarheid niet opgeheven. Het zouden de camerabeelden zijn die hem op de plaats der misdaad plaatsen, valt weinig tegen te doen natuurlijk, daar helpt het roepen stijl Pandy 'ik ben onschuldik' niet meer.

Ik heb mij nergens uitgesproken over schuld en onschuld, ik zou dat ook niet durven bij gebrek aan dossierkennis.

We zullen wel zien.

Xenophon
29 januari 2016, 16:58
Ik heb mij nergens uitgesproken over schuld en onschuld, ik zou dat ook niet durven bij gebrek aan dossierkennis.

We zullen wel zien.

Jaja, dat wil ik ook niet zeggen, het is geen wedstrijd.

Alleszins, als hij wegens moord op de man van zijn aanhoudster veroordeeld wordt, dan ga ik hem regelmatig een kaartje sturen, met daarop:

'Hier buiten is het beter dan daar binnen. :D'

Geloof me, ik kan het weten.

DewareJakob
29 januari 2016, 17:02
.

de vuile muilekoek
29 januari 2016, 17:34
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160127_02093341

Zou het een smeerlap zijn? :lol:

Hij heeft een vrouw aangerand in zijn hotelkamer ? tjen wat deed die trees op een hotelkamer van een vreemde vent? allemaal tamelijk bizar:roll:

Jan van den Berghe
29 januari 2016, 18:37
Dat is zoiets dat onder de mensen leeft, dat gedacht.

Ze begrijpen niet dat men in Belgie met subjectief recht werkt, de mening van de magistraat is genoeg, er is geen motivatie nodig om u te veroordelen.


Totaal onjuist.

http://www.elfri.be/motiveringsplicht-van-de-rechter

Xenophon
29 januari 2016, 19:30
Totaal onjuist.

http://www.elfri.be/motiveringsplicht-van-de-rechter

Maar aan de motiveringsplicht is evenzeer voldaan indien de verantwoording van de rechter «verkeerd» is, bv. omdat zijn motivering strijdig is met het recht, of de feiten of indien het antwoord op de conclusie verkeerd is.

Dus, 'schuldig, om dat ik het zeg', en niet noodzakelijk omdat je schuldig bent.

Trouwens, op correctioneel niveau zeggen ze gewoon 'het hof acht de feiten bewezen'.

Dus niet 'bewezen voor die of die redenen'. Zonder motivatie.

Jan, het is niet zolang geleden dat Europa het ontbreken aan motivatie van de jury hier aangeklaagd heeft, men had toen schrik dat alle Assisenzaken van de laatste tien jaar nietig waren of opnieuw gedaan moesten worden.

Hoe kan dat als er hier motivatieplicht is?

Precies daarom brengen talloze arresten van uw het Hof van Cassatie in herinnering dat «de verplichting de vonnissen en arresten met redenen te omkleden een vormvereiste is (zie echter de relativering hiervan verder in deze bijdrage) ; al staat deze redenering een omstandige motivering niet in de weg.


Waarom zijn er talloze arresten van het hof van Cassatie nodig wat betreft motivatie?

Dat kan toch alleen maar als er niet degelijk gemotiveerd wordt? Wat is een zogenaamde motivatie waard als ze duidelijk niet juist is?

Boduo
29 januari 2016, 20:23
Dus, 'schuldig, om dat ik het zeg', en niet noodzakelijk omdat je schuldig bent.

Trouwens, op correctioneel niveau zeggen ze gewoon 'het hof acht de feiten bewezen'.

Dus niet 'bewezen voor die of die redenen'. Zonder motivatie.

Jan, het is niet zolang geleden dat Europa het ontbreken aan motivatie van de jury hier aangeklaagd heeft, men had toen schrik dat alle Assisenzaken van de laatste tien jaar nietig waren of opnieuw gedaan moesten worden.

Hoe kan dat als er hier motivatieplicht is?

Wat kan je hieruit besluiten ?
Het belgisch ge recht is zo krom als een Russische sikkel.


Waarom zijn er talloze arresten van het hof van Cassatie nodig wat betreft motivatie?

Dat kan toch alleen maar als er niet degelijk gemotiveerd wordt? Wat is een zogenaamde motivatie waard als ze duidelijk niet juist is?

Boduo
29 januari 2016, 20:23
Dus, 'schuldig, om dat ik het zeg', en niet noodzakelijk omdat je schuldig bent.

Trouwens, op correctioneel niveau zeggen ze gewoon 'het hof acht de feiten bewezen'.

Dus niet 'bewezen voor die of die redenen'. Zonder motivatie.

Jan, het is niet zolang geleden dat Europa het ontbreken aan motivatie van de jury hier aangeklaagd heeft, men had toen schrik dat alle Assisenzaken van de laatste tien jaar nietig waren of opnieuw gedaan moesten worden.

Hoe kan dat als er hier motivatieplicht is?

Wat kan je hieruit besluiten ?
Het belgisch ge recht is zo krom als een Russische sikkel.


Waarom zijn er talloze arresten van het hof van Cassatie nodig wat betreft motivatie?

Dat kan toch alleen maar als er niet degelijk gemotiveerd wordt? Wat is een zogenaamde motivatie waard als ze duidelijk niet juist is?

Anna List
1 februari 2016, 09:40
Dat betwijfel ik ten zeerste, zelfs al had de advocaat - die hij, toen hij losgelaten werd nog moest spreken, zo zei hij tegen de pers die hem stond op te wachten - aanwezig geweest bij zijn aanhouding, dan nog had de man geen tijd gehad om toegang tot het dossier te vragen en het in te kijken.

En de advocaat kon het dossier ook niet mee naar huis krijgen, want dan moet het eerst gesloten zijn en dan was Christiaan (sp?) niet meer 'verdacht van' maar 'beschuldigd van' en was hij reeds verwezen naar Assisen.

de chef van de zogezegd 'blunderende' onderzoeksrechter is Hennard, ook rabiate franstalige ... en goeie maatjes met Van Eycken ... (vermoedelijk alle drie ook dezelfde loge) ... zo is het tekeningetje wel compleet zeker ?

Another Jack
1 februari 2016, 09:45
de chef van de zogezegd 'blunderende' onderzoeksrechter is Hennard, ook rabiate franstalige ... en goeie maatjes met Van Eycken ... (vermoedelijk alle drie ook dezelfde loge) ... zo is het tekeningetje wel compleet zeker ?

Aah, de geur van een vers complot op een maandagmorgen...
:-)

Anna List
1 februari 2016, 09:45
Hij heeft een vrouw aangerand in zijn hotelkamer ? tjen wat deed die trees op een hotelkamer van een vreemde vent? allemaal tamelijk bizar:roll:

1 waar een vrouw zich ook bevindt, ik denk niet dat t een toelating tot aanranden inhoudt.
2 welke aanranding ?
3 welke hotelkamer ?

Anna List
1 februari 2016, 09:47
Aah, de geur van een vers complot op een maandagmorgen...
:-)

jammer, k wilde dat ik je van dienst kon zijn, maar in de Belgische Justitie alleen maar stinkende potjes...

Another Jack
1 februari 2016, 10:04
jammer, k wilde dat ik je van dienst kon zijn, maar in de Belgische Justitie alleen maar stinkende potjes...

Ge moet u niet verontschuldigen, echt niet...
Ik lees dat graag!

Anna List
1 februari 2016, 10:06
Ge moet u niet verontschuldigen, echt niet...
Ik lees dat graag!

dat was dan ook helemaal geen verontschuldiging, jij leest wel creatief.

Another Jack
1 februari 2016, 10:21
dat was dan ook helemaal geen verontschuldiging, jij leest wel creatief.

Ik ben dan ook midden in een Aspe-verhaal beland...

Xenophon
1 februari 2016, 12:56
de chef van de zogezegd 'blunderende' onderzoeksrechter is Hennard, ook rabiate franstalige ... en goeie maatjes met Van Eycken ... (vermoedelijk alle drie ook dezelfde loge) ... zo is het tekeningetje wel compleet zeker ?

Je moet niet vragen hoe zeker die mensen zich voelen als ze dat gewoon open en bloot doen.

Ze weten natuurlijk, Geens is ACW, daar hebben ze niets van te vrezen.

N-Vb
1 februari 2016, 14:11
Aah, de geur van een vers complot op een maandagmorgen...
:-)



misschien uw eigen lijfgeur?

of de geur van de nieuwe pot-pourri-wetten, de stinkende beerputjes

Anna List
1 februari 2016, 14:16
Je moet niet vragen hoe zeker die mensen zich voelen als ze dat gewoon open en bloot doen.

Ze weten natuurlijk, Geens is ACW, daar hebben ze niets van te vrezen.

Geens zit idd alleen maar daar om de ACW- en CD&V-top uit de gevangenis te houden (of onderzoek onmogelijk te maken) in de zaak Arcopar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zaak-Arcopar

Geens was als jurist-consultant verantwoordelijk voor het juridisch advies aan ACW in het Arcopar schandaal ...

http://www.knack.be/nieuws/belgie/advocatenkantoor-koen-geens-trekt-zich-terug-als-raadsman-van-het-acw/article-normal-88844.html

er zijn schandalen, er zijn hallucinante schandalen ... en dan is er nog altijd de Belgische Justitie.

Anna List
2 februari 2016, 08:10
Je moet niet vragen hoe zeker die mensen zich voelen als ze dat gewoon open en bloot doen.

Ze weten natuurlijk, Geens is ACW, daar hebben ze niets van te vrezen.

tja, Justitie en de "prinsdommetjes" van de PG's in België ... Jef Geeraerts heeft daar heel accuraat een aantal keren een boekje over opengedaan ... ook zonder resultaat. hallucinante toestanden, ongenaakbare boven god en gebod verheven postjes.

Pericles
2 februari 2016, 08:53
Geens zit idd alleen maar daar om de ACW- en CD&V-top uit de gevangenis te houden (of onderzoek onmogelijk te maken) in de zaak Arcopar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zaak-Arcopar

Geens was als jurist-consultant verantwoordelijk voor het juridisch advies aan ACW in het Arcopar schandaal ...

http://www.knack.be/nieuws/belgie/advocatenkantoor-koen-geens-trekt-zich-terug-als-raadsman-van-het-acw/article-normal-88844.html

er zijn schandalen, er zijn hallucinante schandalen ... en dan is er nog altijd de Belgische Justitie.

Eén van de meest grappige zaken aan de Belgische justitie vind ik het feit dat je bij verstek altijd veroordeeld wordt, ook al kan in sommige gevallen, een kind van 6 met mongolisme na een miliseconde zien dat er onmogelijk schuld kan zijn. :-D

Anna List
2 februari 2016, 08:58
Eén van de meest grappige zaken aan de Belgische justitie vind ik het feit dat je bij verstek altijd veroordeeld wordt, ook al kan in sommige gevallen, een kind van 6 met mongolisme na een miliseconde zien dat er onmogelijk schuld kan zijn. :-D

gecombineerd met t feit dat een advokaat van de verstek latende partij ... geen enkele consequentie ondervindt van zijn/haar 'steekje' ... integendeel, flexibiliteit in zulke zaken is een must voor een carrière bij Justitie.

hou de volgende jaren de carrière van de onderzoeksrechter onder Henard maar in de gaten...

Xenophon
2 februari 2016, 12:33
Eén van de meest grappige zaken aan de Belgische justitie vind ik het feit dat je bij verstek altijd veroordeeld wordt, ook al kan in sommige gevallen, een kind van 6 met mongolisme na een miliseconde zien dat er onmogelijk schuld kan zijn. :-D

Een kind van zes jaar met mongolisme heeft dan ook geen trouw gezworen aan het Belgische establishment.

^_^
3 september 2019, 09:43
23 jaar cel.

Anna List
3 september 2019, 09:55
de topic titel mag gecorrigeerd worden naar 'Christian Van Eyken = moordenaar'

Xenophon
3 september 2019, 10:30
Arme Christian.

Allemaal voor een vrouw met een hondenkop.

Anna List
3 september 2019, 10:35
Arme Christian.

Allemaal voor een vrouw met een hondenkop.

ze moet toch iets kunnen :p :lol:

fox
3 september 2019, 10:36
5 jaar na de moord een uitspraak. Vlotjes.

Xenophon
3 september 2019, 10:47
ze moet toch iets kunnen :p :lol:

Inderdaad, haar aanhouder tot moord drijven.

Vette Pois(s)on
3 september 2019, 12:56
laat ons vooral niet vergeten dat deze veroordeelde een VLAAMS parlementslid was

de media vindt dit accent belangrijk

Anna List
3 september 2019, 12:57
laat ons vooral niet vergeten dat deze veroordeelde een VLAAMS parlementslid was

de media vindt dit accent belangrijk

ja, idd ... behoorlijk hilarisch !!! :lol::lol::lol:


geen woord extra duiding, nergens ...


Christian draait zich om in zijn cel! :-P

Xenophon
3 september 2019, 13:52
Je ziet, de mens kan om simpele dingen soms toch veel plezier hebben.

Een jaar of tien bak, hij zal dan wel terug aangepast zijn aan de maatschappij.

:rofl:

Anna List
3 september 2019, 13:59
Je ziet, de mens kan om simpele dingen soms toch veel plezier hebben.

Een jaar of tien bak, hij zal dan wel terug aangepast zijn aan de maatschappij.

:rofl:

Ik zou die samen op cel steken. :-P

Xenophon
3 september 2019, 14:48
Ik zou die samen op cel steken. :-P

Ze zullen zelfs niet in dezelfde gevangenis zitten.

Maar kom, binnen vijftien jaar zijn ze waarschijnlijk vrij, dan hebben ze nog tijd genoeg om lang en gelukkig te leven.

Xenophon
3 september 2019, 19:41
Nu vind ik het eigenlijk jammer dat dwangarbeid verboden is.

Universalia
3 september 2019, 19:48
Zij blijven van torens schreeuwen dat zij er de hand niet in gehad hebben bij de moord.

De vraag die dan rijst is dan: 'Wie heeft het dan wel gedaan? 8O '

Witte Kaproen
3 september 2019, 19:53
laat ons vooral niet vergeten dat deze veroordeelde een VLAAMS parlementslid was

de media vindt dit accent belangrijk

Geen woord over het feit dat hij de kopman was van de Franstaligen die zich niet wilden aanpassen in de Vlaamse Rand.



Die eer is enkel weggelegd voor Vlaamsgezinde politici als ze iets mispeuteren.

Xenophon
3 september 2019, 20:07
Zij blijven van torens schreeuwen dat zij er de hand niet in gehad hebben bij de moord.

De vraag die dan rijst is dan: 'Wie heeft het dan wel gedaan? 8O '

De N-VA!

Universalia
3 september 2019, 20:12
De N-VA!

:lol:

Anna List
3 september 2019, 20:12
Zij blijven van torens schreeuwen dat zij er de hand niet in gehad hebben bij de moord.

De vraag die dan rijst is dan: 'Wie heeft het dan wel gedaan? 8O '

Die man was UF ... Die geloven hun eigen leugens, in de politiek kan je daar een eind mee weg. Na moord tov een rechter ligt dat al iets moeilijker...
Al zeker voor zo'n scheel, niet echt eentje om de rest vd love mee te verleiden hé...

dalibor
3 september 2019, 20:12
Arme Christian.

Allemaal voor een vrouw met een hondenkop.

Als je die twee op foto ziet, vraag je je af wat er Van Eycken bezield heeft. Hij heeft nog een ander proces gehad. Hij had die zelfde madam geholpen met het vervalsen van een diploma om zo een hogere wedde te krijgen als medewerkster.

Xenophon
3 september 2019, 20:17
Als je die twee op foto ziet, vraag je je af wat er Van Eycken bezield heeft. Hij heeft nog een ander proces gehad. Hij had die zelfde madam geholpen met het vervalsen van een diploma om zo een hogere wedde te krijgen als medewerkster.

Ge ziet, uiteindelijk is het allemaal uitschot.

^_^
16 februari 2021, 11:23
27 jaar cel voor oud-parlementslid Christian Van Eyken en zijn vrouw

https://www.hln.be/linkebeek/bijna-de-perfecte-moord-gepleegd-tot-arts-gaatje-vindt-achter-oor-slachtoffer-27-jaar-cel-voor-oud-parlementslid-christian-van-eyken-en-zijn-vrouw~a80ea380/

TREBRON
16 februari 2021, 11:46
Het doet me plezier dat de man de luxe van de Belgische gevangenis-hotels mag ondervinden.

Levenslang is aangewezen, geen genade met misdadigers.
Belgische gevangenissen hebben nochtans een hele slechte naam....

https://www.amnesty-international.be/subthema/belgie-en-foltering/46175

dalibor
16 februari 2021, 11:56
27 jaar cel voor oud-parlementslid Christian Van Eyken en zijn vrouw

https://www.hln.be/linkebeek/bijna-de-perfecte-moord-gepleegd-tot-arts-gaatje-vindt-achter-oor-slachtoffer-27-jaar-cel-voor-oud-parlementslid-christian-van-eyken-en-zijn-vrouw~a80ea380/

Nog meer dan in eerste aanleg. Was ie beter niet in beroep gegaan.

Zipper
16 februari 2021, 12:00
Binnen een jaar een enkelband, en binnen vijf jaar zijn die terug buiten

Xenophon
16 februari 2021, 12:58
27 jaar cel voor oud-parlementslid Christian Van Eyken en zijn vrouw

https://www.hln.be/linkebeek/bijna-de-perfecte-moord-gepleegd-tot-arts-gaatje-vindt-achter-oor-slachtoffer-27-jaar-cel-voor-oud-parlementslid-christian-van-eyken-en-zijn-vrouw~a80ea380/

Goed zo, 4 jaar er bij zei het beroepshof.

Xenophon
16 februari 2021, 12:58
Binnen een jaar een enkelband, en binnen vijf jaar zijn die terug buiten

Geloof dat maar niet, naar Leuven Central zo gauw er plaats is.

DewareJakob
16 februari 2021, 12:59
Geloof dat maar niet, naar Leuven Central zo gauw er plaats is.
Als Franstalige?

Xenophon
16 februari 2021, 13:01
Als Franstalige?

Ah, ja, ik heb de neiging om die man als Nederlandstalig te beschouwen, was dat geen Brusselaar?

DewareJakob
16 februari 2021, 13:03
Belgische gevangenissen hebben nochtans een hele slechte naam....

https://www.amnesty-international.be/subthema/belgie-en-foltering/46175
Dat is een artikel van een paar jaar geleden. Intussen zijn alle problemen in de gevangenissen opgelost...
En gij gelooft dat...

DewareJakob
16 februari 2021, 13:05
Ah, ja, ik heb de neiging om die man als Nederlandstalig te beschouwen, was dat geen Brusselaar?
FDF-er en Vlamingenhater pur sang.

Xenophon
16 februari 2021, 13:05
Dat is een artikel van een paar jaar geleden. Intussen zijn alle problemen in de gevangenissen opgelost...
En gij gelooft dat...

Ja, er worden allemaal nieuwe gevangenissen gebouwd, in 2013 zijn ze klaar... :D

DewareJakob
16 februari 2021, 13:09
Ja, er worden allemaal nieuwe gevangenissen gebouwd, in 2013 zijn ze klaar... :D
Dat is nog lang :lol::lol::lol: (zeker in dit land):-(:-(:-(

daiwa
16 februari 2021, 13:22
Ja, er worden allemaal nieuwe gevangenissen gebouwd, in 2013 zijn ze klaar... :D

:lol:

De schoofzak
16 februari 2021, 15:16
Ja, er worden allemaal nieuwe gevangenissen gebouwd, in 2013 zijn ze klaar... :D

Gedeeltelijk juist. In 2013 waren de belastingen ervoor reeds volledig geïnd. Helaas sedertdien zijn die centen ook al gesmolten als in de hitte van het zilverfonds.

Knuppel
16 februari 2021, 15:57
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160127_02093341

Zou het een smeerlap zijn? :lol:

Op zijn minst! Al was het maar omdat hij als lid van de Union des Francophones in het Vlaams Parlement zetelde. DeVlamingen in Linkebeek zullen zich gelukkig geprezen hebben met een UF-er en moordenaar als burgemeester.

Hopelijk geldt de wet Lejeune niet voor hem. 27 jaar achter de tralies betekent voor de moordenaar levenslang.
Liever een bewezen moordenaar in de cel dan een knul die zijn onnozele gedacht uitkraamt in een besloten "jongerenclub". Tot oproer, vernieling, brandstichting en zelfs moord werd alleszins niet opgeroepen.

dalibor
16 februari 2021, 16:40
DeVlamingen in Linkebeek zullen zich gelukkig geprezen hebben met een UF-er en moordenaar als burgemeester.

Van Eyken was burgemeester tot 2005 en de moord gebeurde in 2015. Maar het is bekend dat de Vlaamse Rand veel helderzienden telt.

Vrijheideerst
16 februari 2021, 16:50
Van Eyken was burgemeester tot 2005 en de moord gebeurde in 2015. Maar het is bekend dat de Vlaamse Rand veel helderzienden telt.

2014 ;)

Knuppel
16 februari 2021, 17:00
Van Eyken was burgemeester tot 2005 en de moord gebeurde in 2015. Maar het is bekend dat de Vlaamse Rand veel helderzienden telt.

Om te weten dat de UF uiterst haatdragend is tegenover ALLE Vlamingen is geen helderziendheid nodig.
En dat poefen de Franstaligen ongegeneerd in het Vlaamse parlement.

De kloothommel van de UF eindigt als leugenachtige moordenaar in de cel.
Welbesteedt!

Xenophon
16 februari 2021, 17:53
Ik stuur hem van de week een kaartje.

"Het is hier buiten veel beter, groetjes van Politics.be."

Zipper
23 juni 2021, 14:20
Binnen een jaar een enkelband, en binnen vijf jaar zijn die terug buiten

De komedie begint al :roll:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/23/van-eyken-weer-vrij/

WYSIWYG
23 juni 2021, 14:26
De komedie begint al :roll:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/23/van-eyken-weer-vrij/

België doet zichzelf alle weinig benijdenswaardige eer aan als ons-kent-onsmaatschappij. Vaneycken moet nu naar Assisen in Bergen. De Franstalige broeders zullen mild zijn.8-)

lamenielachen
24 juni 2021, 00:06
Het parket denkt van wel.

Het is een politieker dus twijfelen is terecht.

Knuppel
24 juni 2021, 10:02
Bij mijn weten geldt voor iedereen: "onschuldig tot het tegendeel is bewezen".

Ik ga ervan uit de Christian niet zonder bewijzen zelfs tot in beroep werd veroordeeld.

Xenophon
24 juni 2021, 10:20
België doet zichzelf alle weinig benijdenswaardige eer aan als ons-kent-onsmaatschappij. Vaneycken moet nu naar Assisen in Bergen. De Franstalige broeders zullen mild zijn.8-)

Ah zo, van correctioneel naar Assisen?

Geen beroepshof meer deze keer dan.

Xenophon
24 juni 2021, 10:22
Ik ga ervan uit de Christian niet zonder bewijzen zelfs tot in beroep werd veroordeeld.

Uiteraard zijn er bewijzen, daarom net deed het beroepshof er wat jaren bij bij de strafmaat.

Anselmo
24 juni 2021, 10:56
Ik ga ervan uit de Christian niet zonder bewijzen zelfs tot in beroep werd veroordeeld.
Dat is nog altijd geen reden om hem dan ook nog te straffen ! (dixit Cassatie) :roll:

Knuppel
24 juni 2021, 17:25
Het hof van assisen is een rechtscollege samengesteld uit een volksjury en belast met het vonnissen van misdaden, politieke delicten en drukpersmisdrijven.

Ik denk niet dat een volksjury een bewezen moordenaar zal vrijpleiten.