PDA

View Full Version : Na splitsing van BHV weldra splitsing van SNCB/NMBS


Witte Kaproen
14 februari 2016, 13:55
Na de splitsing van BHV
zal weldra de volgende poot onder de Belgische stoel doorgezaagd worden ;

DE SNCB/NMBS

het wingewest bij uitstek van de Belgicistische vakbonden,
waar voor de vriendjes
en de vriendjes van de vriendjes
steeds een goedbetaalde
maar weinig productieve job gevonden werd.


Het resultaat was er dan ook naar.

Oplopende schulden ,
geregeld stakingen
en een slecht dienstverlening
wegens de communautaire compensatiemechanismen die moeten gerespecteerd worden ten voordele van PS-kiezers.

De overvolle treinen Antwerpen -Brussel ,
die daarna eerst nog eens half leeg naar Charleroi moeten doorrijden,
ipv van onmiddellijk terug naar Antwerpen te rijden
zijn daar het meest frappante voorbeeld van.


Gelukkig heeft de N-VA nu ook zijn pijlen gericht op dit
geldverslindende slecht functionerende overheidsbedrijf.


Eens de SNCB/NMBS gesplitst zal zijn ,
zal elke deelstaat zijn specifieke
treinbehoeften veel beter kunnen invullen zonder te moeten rekening houden met de politieke wensen van de immer stakende Waalse vakbonden.


http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2616077/2016/02/13/Weyts-N-VA-Splits-NMBS-in-Vlaamse-en-Waalse-vleugel.dhtml

De schoofzak
14 februari 2016, 14:16
Ik hoorde Galant al uitstekende argumenten gebruiken, zoals het niet doorrijden van vb. treinen tussen Gent en Leuven.

Zo precies of de trein tussen Brussel en Amsterdam stopt aan de landsgrens, en je zou moeten overstappen op een andere trein.
Pertang, ze zal toch al wel eens naar Parijs gespoord zijn zeker ?

Als ge de mensen misleid met zo'n leugens ...

.

subocaj
14 februari 2016, 14:23
Het traject met Nederlandstalige trein, sporen en machinist eindigt hier, gelieve over te stappen aan deze taalgrens, u reist verder op het Franstalige traject met Franstalige trein, sporen en machinist.
Gelieve u Nederlandstalige kaartjes in te wisselen voor Franstalige.

Witte Kaproen
14 februari 2016, 14:27
Ik hoorde Galant al uitstekende argumenten gebruiken, zoals het niet doorrijden van vb. treinen tussen Gent en Leuven.

Zo precies of de trein tussen Brussel en Amsterdam stopt aan de landsgrens, en je zou moeten overstappen op een andere trein.
Pertang, ze zal toch al wel eens naar Parijs gespoord zijn zeker ?

Als ge de mensen misleid met zo'n leugens ...

.

Inderdaad dat zijn doorzichtige nep argumenten van de Belgicisten ,
die niet meer weten van welk hout nog pijlen te maken.

De Nationale Maatschappij van de Buurtspoorwegen van vroeger
werd toch ook gesplitst in
De Lijn onder Vlaams bestuur
de TEC onder Waals bestuur en
de MIVB onder Brussels bestuur.


De bussen van de Lijn stoppen ook niet in Vilvoorde ,
maar rijden door tot in Brussel en de bussen van de MIVB stoppen ook niet in Laken ,maar rijden door tot in Vlaanderen.


Er rijden ook bijvb. Duits treinen van Oostende naar Keulen
en geen mens die daar van opkijkt.

Witte Kaproen
14 februari 2016, 14:29
Het traject met Nederlandstalige trein, sporen en machinist eindigt hier, gelieve over te stappen aan deze taalgrens, u reist verder op het Franstalige traject met Franstalige trein, sporen en machinist.
Gelieve u Nederlandstalige kaartjes in te wisselen voor Franstalige.

In Uw dromen maatje,
wordt wakker en rij eens met de spoorwegen naar Nederland of naar Frankrijk.

Bob
14 februari 2016, 14:37
Het traject met Nederlandstalige trein, sporen en machinist eindigt hier, gelieve over te stappen aan deze taalgrens, u reist verder op het Franstalige traject met Franstalige trein, sporen en machinist.
Gelieve u Nederlandstalige kaartjes in te wisselen voor Franstalige.

Alsof zich dit voordoet op internationale treinen. En daar heeft men dan nog, of had men, de problematiek dat de spoorbreedte nogal eens verschillend was, dat spanningen (voltage) nogal eens verschillend waren...

Everytime
14 februari 2016, 14:47
De N-VA kan ook de Franstaligen aanmoedigen om niet meer naar Vlaanderen te gaan en hen op een zeer beleefde manier uitleggen dat ze niet meer welkom in Vlaanderen zijn enkel en alleen omdat ze Franstalig zijn. En ja, dat betreft SNCB/NMBS : al die Franstaligen die tijdens de zomer naar de Kust gaan en die alleen in termen van "het is prachtig weer"/"ik zal van de zeelucht genieten" denken, dat moet de N-VA storen. Franstaligen in Vlaamse treinen : het einde van de wereld voor Weyts en compagnie.

Op lange termijn - men moet realist blijven : zoiets zou niet op een dag kunnen gebeuren - zullen de Franstaligen van Vlaanderen misschien van henzelf Vlaanderen verlaten. Een Vlaanderen zonder geen enkele Franstalig, zonder geen enkel vreemdeling, zonder geen enkele buitenlandse toerist : stel nu eens voor dat dit zou gebeuren. De droom van de N-VA en van de bekrompen Vlamingen die zoals hen denken.

Everytime
14 februari 2016, 14:50
Het traject met Nederlandstalige trein, sporen en machinist eindigt hier, gelieve over te stappen aan deze taalgrens, u reist verder op het Franstalige traject met Franstalige trein, sporen en machinist.
Gelieve u Nederlandstalige kaartjes in te wisselen voor Franstalige.

In dit geval zou het beter zijn dat de Vlamingen Franstalig België boycotten en dat de Franstaligen Vlaanderen boycotten. Maar ik zie dit niet echt gebeuren.

Xenophon
14 februari 2016, 14:54
De N-VA kan ook de Franstaligen aanmoedigen om niet meer naar Vlaanderen te gaan en hen op een zeer beleefde manier uitleggen dat ze niet meer welkom in Vlaanderen zijn enkel en alleen omdat ze Franstalig zijn. En ja, dat betreft SNCB/NMBS : al die Franstaligen die tijdens de zomer naar de Kust gaan en die alleen in termen van "het is prachtig weer"/"ik zal van de zeelucht genieten" denken, dat moet de N-VA storen. Franstaligen in Vlaamse treinen : het einde van de wereld voor Weyts en compagnie.

Op lange termijn - men moet realist blijven : zoiets zou niet op een dag kunnen gebeuren - zullen de Franstaligen van Vlaanderen misschien van henzelf Vlaanderen verlaten. Een Vlaanderen zonder geen enkele Franstalig, zonder geen enkel vreemdeling, zonder geen enkele buitenlandse toerist : stel nu eens voor dat dit zou gebeuren. De droom van de N-VA en van de bekrompen Vlamingen die zoals hen denken.

Precies een beetje gefrustreerd over bepaalde zaken?

Everytime
14 februari 2016, 15:10
Precies een beetje gefrustreerd over bepaalde zaken?

Neen, de mogelijke volgende stap van de N-VA.

Xenophon
14 februari 2016, 15:34
Neen, de mogelijke volgende stap van de N-VA.

De splitsing van de NMBS is gewoon de volgende logische stap in de ontwikkeling van Belgie in de laatste vijftig jaar.

Je moet al serieuze schellen Jambon op je ogen hebben als je die ontwikkeling nog niet opgevallen is.

Het begon allemaal met de splitsing van de Belgische partijen in Vlaamse en Waalse, want de Walen en Vlamingen konden elkaar zelfs op dat niveau niet meer rieken of zien.

Stormram
14 februari 2016, 15:58
De N-VA kan ook de Franstaligen aanmoedigen om niet meer naar Vlaanderen te gaan en hen op een zeer beleefde manier uitleggen dat ze niet meer welkom in Vlaanderen zijn enkel en alleen omdat ze Franstalig zijn. En ja, dat betreft SNCB/NMBS : al die Franstaligen die tijdens de zomer naar de Kust gaan en die alleen in termen van "het is prachtig weer"/"ik zal van de zeelucht genieten" denken, dat moet de N-VA storen. Franstaligen in Vlaamse treinen : het einde van de wereld voor Weyts en compagnie.

Op lange termijn - men moet realist blijven : zoiets zou niet op een dag kunnen gebeuren - zullen de Franstaligen van Vlaanderen misschien van henzelf Vlaanderen verlaten. Een Vlaanderen zonder geen enkele Franstalig, zonder geen enkel vreemdeling, zonder geen enkele buitenlandse toerist : stel nu eens voor dat dit zou gebeuren. De droom van de N-VA en van de bekrompen Vlamingen die zoals hen denken.

Het lijkt ... het lijkt wel een droom :lol: Een authentiek, pittoresk land en geen multikuldystopie van bruin-grijze eenheidsworst.

Buitenlandse toeristen, een handvolletje dat zich hier een dag of 2-3 komt vervelen, doen dat natuurlijk hoofdzakelijk in Vlaanderen en Brussel. De kunststeden daar zijn ze tuk op, Brussel vinden ze eigenlijk nog het minst interessant al laten ze zich daardoor wel lokken.

Voor het overige is er niets bezuiden de taalgrens waar ze echt voor omrijden, behalve de Hollanders voor de campings misschien.

pajoske
14 februari 2016, 16:28
Het lijkt ... het lijkt wel een droom :lol: Een authentiek, pittoresk land en geen multikuldystopie van bruin-grijze eenheidsworst.

Buitenlandse toeristen, een handvolletje dat zich hier een dag of 2-3 komt vervelen, doen dat natuurlijk hoofdzakelijk in Vlaanderen en Brussel. De kunststeden daar zijn ze tuk op, Brussel vinden ze eigenlijk nog het minst interessant al laten ze zich daardoor wel lokken.

Voor het overige is er niets bezuiden de taalgrens waar ze echt voor omrijden, behalve de Hollanders voor de campings misschien.

Is het daarom dat Vlamingen met iets meer verstand van zaken doen zoveel in Wallonië investeren?
Het Waalse toerisme lijkt wel het nieuwe Eldorado. Hans Bourlon en Gert Verhulst gaven 10 jaar geleden het voorbeeld met Plopsa Coo. Enkele dagen geleden lekte uit dat Marc Coucke de overname van twee avonturenparken in Durbuy “bestudeert”. En nu investeert nog een andere Vlaming, James Mennekens, tientallen miljoenen in de bouw van een luxe ecoresort in de buurt van Doornik.
bron: http://www.agripress.be/start/artikel/563902/nl

Brakelaar
14 februari 2016, 16:35
Is het daarom dat Vlamingen met iets meer verstand van zaken doen zoveel in Wallonië investeren?

bron: http://www.agripress.be/start/artikel/563902/nl

gaan ze wallonia overnemen??

orfeus5412
14 februari 2016, 17:18
De bussen van de Lijn stoppen ook niet in Vilvoorde ,


Waar haal je dat ??
De StIB die stopt aan de kerk in Machelen en rijd dan terug BXL.

Jakko
14 februari 2016, 17:25
Na de splitsing van BHV
zal weldra de volgende poot onder de Belgische stoel doorgezaagd worden ;

DE SNCB/NMBS

het wingewest bij uitstek van de Belgicistische vakbonden,
waar voor de vriendjes
en de vriendjes van de vriendjes
steeds een goedbetaalde
maar weinig productieve job gevonden werd.


Het resultaat was er dan ook naar.

Oplopende schulden ,
geregeld stakingen
en een slecht dienstverlening
wegens de communautaire compensatiemechanismen die moeten gerespecteerd worden ten voordele van PS-kiezers.

De overvolle treinen Antwerpen -Brussel ,
die daarna eerst nog eens half leeg naar Charleroi moeten doorrijden,
ipv van onmiddellijk terug naar Antwerpen te rijden
zijn daar het meest frappante voorbeeld van.


Gelukkig heeft de N-VA nu ook zijn pijlen gericht op dit
geldverslindende slecht functionerende overheidsbedrijf.


Eens de SNCB/NMBS gesplitst zal zijn ,
zal elke deelstaat zijn specifieke
treinbehoeften veel beter kunnen invullen zonder te moeten rekening houden met de politieke wensen van de immer stakende Waalse vakbonden.


http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2616077/2016/02/13/Weyts-N-VA-Splits-NMBS-in-Vlaamse-en-Waalse-vleugel.dhtml

Ik vraag me af wat de donkerblauwe dwarsligger, met de riante ontslagvergoeding van minsten 1 miljoen als CEO bij de NMBS, nu bij de N-VA verdient? Onbekwaamheid wordt beloond bij de N-VA.

kelt
14 februari 2016, 17:33
De NMBS wordt door de politiek (Belgische Staat) in een onmogelijke positie gedwongen..Net zoals de Lijn en de TEC dat moeten ondergaan in respectievelijk Vlaanderen en Wallonie.

Zolang de illusie aangehouden moet worden,opgelegd door de politiek,en vermoedelijk omdat de mensen die op politici stemmen dat zo willen,dat openbaar vervoer overal beschikbaar moet zijn,zitten voornoemde maatschappijen in een hopeloze positie.Zelfs NA het uitkuisen en ontvetten van alle mogelijke verliesposten zal het moeilijk zijn daar een "gezond" soort maatschappij van te maken,vooral voor den Ijzeren weg lijkt mij geen hoop te bestaan,speciaal niet in Vlaanderen.(Wallonie lijkt me eigenlijk beter geschikt voor spoorwegen)
Ikzelf zie die spoortraces in Vlaanderen eerder nuttiger en bruikbaarder als vrachtwagenwegen,bvb voor de befaamde "road-trains"..

Cheminot
14 februari 2016, 17:43
Het traject met Nederlandstalige trein, sporen en machinist eindigt hier, gelieve over te stappen aan deze taalgrens, u reist verder op het Franstalige traject met Franstalige trein, sporen en machinist.
Gelieve u Nederlandstalige kaartjes in te wisselen voor Franstalige.

Want tussen Maastricht en Luik of Kortrijk en Rijsel rijden nu ook geen treinen...

Cheminot
14 februari 2016, 17:45
Is het daarom dat Vlamingen met iets meer verstand van zaken doen zoveel in Wallonië investeren?

bron: http://www.agripress.be/start/artikel/563902/nl

Het is daar zo een woestenij dat het normaal is dat het opvalt als er iemand wilt investeren. Het is gemakkelijker om iets goedkoop als in Coo of Durbuy oer te nemen dan een pretpark dat het goed doet.

Everytime
14 februari 2016, 17:50
Het is daar zo een woestenij dat het normaal is dat het opvalt als er iemand wilt investeren. Het is gemakkelijker om iets goedkoop als in Coo of Durbuy oer te nemen dan een pretpark dat het goed doet.

Een woestenij? Wallonië heeft ook zijn mooie plekken : de Ardennen zijn prachtig!

De schoofzak
14 februari 2016, 18:02
Want tussen Maastricht en Luik of Kortrijk en Rijsel rijden nu ook geen treinen...

Doornik en Rijsel: idem dito.

.

pajoske
14 februari 2016, 18:31
Het is daar zo een woestenij dat het normaal is dat het opvalt als er iemand wilt investeren. Het is gemakkelijker om iets goedkoop als in Coo of Durbuy oer te nemen dan een pretpark dat het goed doet.

Investeren doet men niet omdat iets goedkoop verkocht wordt. Men investeert in zaken die potentieel hebben om winst op te leveren.

DucDEnghien
14 februari 2016, 19:38
Het is daar zo een woestenij dat het normaal is dat het opvalt als er iemand wilt investeren. Het is gemakkelijker om iets goedkoop als in Coo of Durbuy oer te nemen dan een pretpark dat het goed doet.

Coucke heeft in Paradisio geïnvesteerd, een park die niet op hem gewacht heeft om het goed te doen.

Witte Kaproen
14 februari 2016, 19:40
De N-VA kan ook de Franstaligen aanmoedigen om niet meer naar Vlaanderen te gaan en hen op een zeer beleefde manier uitleggen dat ze niet meer welkom in Vlaanderen zijn enkel en alleen omdat ze Franstalig zijn. En ja, dat betreft SNCB/NMBS : al die Franstaligen die tijdens de zomer naar de Kust gaan en die alleen in termen van "het is prachtig weer"/"ik zal van de zeelucht genieten" denken, dat moet de N-VA storen. Franstaligen in Vlaamse treinen : het einde van de wereld voor Weyts en compagnie.

Op lange termijn - men moet realist blijven : zoiets zou niet op een dag kunnen gebeuren - zullen de Franstaligen van Vlaanderen misschien van henzelf Vlaanderen verlaten. Een Vlaanderen zonder geen enkele Franstalig, zonder geen enkel vreemdeling, zonder geen enkele buitenlandse toerist : stel nu eens voor dat dit zou gebeuren. De droom van de N-VA en van de bekrompen Vlamingen die zoals hen denken.

Hebben de Franstaligen soms Vlaanderen geboycot nadat de Buurtspoorwegen gesplitst werden in De Lijn en de TEC ?

Natuurlijk niet ,

waarom zouden ze dan plots Vlaanderen gaan boycotten als de NMBS zal gesplitst worden? :roll:

Witte Kaproen
14 februari 2016, 19:43
Waar haal je dat ??
De StIB die stopt aan de kerk in Machelen en rijd dan terug BXL.

Machelen ligt wel in Vlaanderen en niet in Brussel.

Dus de Brusselse bussen rijden ook in Vlaanderen en
stoppen niet aan de gewestgrens QED.:-)

Witte Kaproen
14 februari 2016, 19:46
Een woestenij? Wallonië heeft ook zijn mooie plekken : de Ardennen zijn prachtig!

Zijn de Ardennen aangelegd door de Walen :roll:

DucDEnghien
14 februari 2016, 19:47
Hebben de Franstaligen soms Vlaanderen geboycot nadat de Buurtspoorwegen gesplitst werden in De Lijn en de TEC ?

Natuurlijk niet ,

waarom zouden ze dan plots Vlaanderen gaan boycotten als de NMBS zal gesplitst worden? :roll:

Wie spreekt er over boycott? De Lijn stopt aan de grensgemeenten van Wallonië zoals de TEC stopt aan de Vlaamse grensgemeenten.

Witte Kaproen
14 februari 2016, 19:54
Wie spreekt er over boycott? De Lijn stopt aan de grensgemeenten van Wallonië zoals de TEC stopt aan de Vlaamse grensgemeenten.

En de Franse bussen van Duinkerke rijden zelfs tot in de Panne

en de Nederlandse bussen van Breskens rijden tot in Brugge.

Die stoppen ook niet aan de grens :roll:

DucDEnghien
14 februari 2016, 19:58
En de Franse bussen van Duinkerke rijden zelfs tot in de Panne

en de Nederlandse bussen van Breskens rijden tot in Brugge.

Die stoppen ook niet aan de grens :roll:

De eerste gemeente na de Franse grens is dan ook De Panne.

Witte Kaproen
14 februari 2016, 20:01
De eerste gemeente na de Franse grens is dan ook De Panne.

De Panne ligt wel in Vlaanderen en niet in Frankrijk.

Volgens Uw theorie
zou de bus van Duinkerke in Bray- Dunes moeten stoppen,

quod non :-)

DucDEnghien
14 februari 2016, 20:04
De Panne ligt wel in Vlaanderen en niet in Frankrijk.

Volgens Uw theorie
zou de bus van Duinkerke in Bray- Dunes moeten stoppen,

quod non :-)

Drink wat minder en herlees mijn bericht: De Lijn stopt in de eerste Waalse grensgemeente en idem dito voor de TEC.

Cheminot
14 februari 2016, 20:07
Drink wat minder en herlees mijn bericht: De Lijn stopt in de eerste Waalse grensgemeente en idem dito voor de TEC.

En vandaar kan je overstappen om verder te reizen. Net zoals je bij andere manieren van openbaar vervoer kan/moet overstappen.

Cheminot
14 februari 2016, 20:08
Coucke heeft in Paradisio geïnvesteerd, een park die niet op hem gewacht heeft om het goed te doen.

Als je zoveel geld hebt dan kan je een "dure" investering gemakkelijk doen.

DucDEnghien
14 februari 2016, 20:11
En vandaar kan je overstappen om verder te reizen. Net zoals je bij andere manieren van openbaar vervoer kan/moet overstappen.

Dat zullen we met de treinen ook doen. Passagiers moeten uitstappen, wachten en dan weer instappen.

DucDEnghien
14 februari 2016, 20:15
Als je zoveel geld hebt dan kan je een "dure" investering gemakkelijk doen.

Dure investeringen bestaan niet, er zijn goede en slechte investeringen.

Witte Kaproen
14 februari 2016, 20:40
Drink wat minder en herlees mijn bericht: De Lijn stopt in de eerste Waalse grensgemeente en idem dito voor de TEC.

En de Nederlandse bus van Breskens stopt in Brugge,
is dat ook de eerste grensgemeente?
Ik dacht dat dat Knokke was.:-)

DucDEnghien
14 februari 2016, 20:43
En de Nederlandse bus van Breskens stopt in Brugge,
is dat ook de eerste grensgemeente?
Ik dacht dat dat Knokke was.:-)

Brugge vraagt niet liever, om toeristische en financiële redenen, een verbinding te hebben met Nederland. Knokke blijkbaar niet, alhoewel: "
In de zomermaanden rijdt een Nederlandse bus van Connexion om het uur van Knokke Casino naar Breskens via de Zeeuws-Vlaamse stranden" ...

Witte Kaproen
14 februari 2016, 20:43
Dat zullen we met de treinen ook doen. Passagiers moeten uitstappen, wachten en dan weer instappen.

Dus de TGV van Brussel naar Londen stopt in Rijsel,de passagiers moeten uitstappen en dan weer instappen.:roll:

De Trein Oostende -Keulen stopt in Aken, de passagiers moeten uitstappen en dan weer instappen :roll:

De Trien Brussel-Luxemburg stopt in Aarlen,de passagiers moeten uitstappen en dan weer instappen :roll:

Hebt U al eens een grensoverschrijdende trein genomen ?

Witte Kaproen
14 februari 2016, 20:45
Brugge vraagt niet liever, om toeristische en financiële redenen, een verbinding te hebben met Nederland. Knokke blijkbaar niet, alhoewel: "
In de zomermaanden rijdt een Nederlandse bus van Connexion om het uur van Knokke Casino naar Breskens via de Zeeuws-Vlaamse stranden" ...

Dat is dezelfde bus ,die van Breskens via Knokke naar Brugge rijdt
en dus niet stopt aan de eerste grensgemeente.

DucDEnghien
14 februari 2016, 20:48
Dus de TGV van Brussel naar Londen stopt in Rijsel,de passagiers moeten uitstappen en dan weer instappen.:roll:

De Trein Ooostende -Keulen stopt in Aken, de passagiers moeten uitstappen en dan weer instappen :roll:

De Trien Brussel-Luxemburg stopt in Aarlen,de passagiers moeten uitstappen en dan weer instappen :roll:

Hebt U al eens een grensoverschrijdende trein genomen ?

Ik pak regelmatig de TGV naar Parijs, die stopt nergens tussen Brussel en Parijs.

Witte Kaproen
14 februari 2016, 20:50
Ik pak regelmatig de TGV naar Parijs, die stopt nergens tussen Brussel en Parijs.

Waarom zou een trein van Vlaanderen naar Wallonië dan wel aan de grens moeten stoppen,
terwijl de trein van België naar Frankrijk niet aan de grens moet stoppen :roll:

DucDEnghien
14 februari 2016, 21:14
Waarom zou een trein van Vlaanderen naar Wallonië dan wel aan de grens moeten stoppen,
terwijl de trein van België naar Frankrijk niet aan de grens moet stoppen :roll:

U moet niet aan de grens stoppen, uw treinen stoppen net zoals de bussen aan het eerste station in Wallonië/Vlaanderen.

Cheminot
14 februari 2016, 21:25
U moet niet aan de grens stoppen, uw treinen stoppen net zoals de bussen aan het eerste station in Wallonië/Vlaanderen.

Als er geen reizigers zijn die verder willen reizen dan is het inderdaad onnodig dat die trein verder rijdt.

Witte Kaproen
14 februari 2016, 21:54
U moet niet aan de grens stoppen, uw treinen stoppen net zoals de bussen aan het eerste station in Wallonië/Vlaanderen.
Zoals alle internationale treinen zeker :roll:

DucDEnghien
14 februari 2016, 21:58
Zoals alle internationale treinen zeker :roll:

Hoeveel Belgische treinen rijden er naar Utrecht?

Witte Kaproen
14 februari 2016, 22:02
Hoeveel Belgische treinen rijden er naar Utrecht?

U vraagt wij draaien;

http://www.goeuro.be/treinen_van_brussel_naar_utrecht

DucDEnghien
14 februari 2016, 22:04
U vraagt wij draaien;

http://www.goeuro.be/treinen_van_brussel_naar_utrecht

Geen rechstreekse trein dus, je moet overstappen.

Cheminot
14 februari 2016, 22:06
Geen rechstreekse trein dus, je moet overstappen.

Hoeveel treinen rijden van Luik naar Sint-Truiden, Genk, Mol, Mechelen,...?

DucDEnghien
14 februari 2016, 22:14
Hoeveel treinen rijden van Luik naar Sint-Truiden, Genk, Mol, Mechelen,...?

Geen veronderstel ik. Dus treinreizen zal overstappen worden, zeker als je de grens oversteekt. Met uitzondering van de verbindingen tussen de metropolen.

Cheminot
14 februari 2016, 22:15
Geen veronderstel ik. Dus treinreizen zal overstappen worden, zeker als je de grens oversteekt. Met uitzondering van de verbindingen tussen de metropolen.

Er gaat dus niets veranderen...

Another Jack
14 februari 2016, 22:40
We verdelen een probleem in twee...
Wat krijgen we dan?

Cheminot
14 februari 2016, 23:42
We verdelen een probleem in twee...
Wat krijgen we dan?

Een oplossing, aangezien in het buitenland is gebleken dat een regionale organisatie van het openbaar vervoer beter werkt.

De schoofzak
15 februari 2016, 09:12
We verdelen een probleem in twee...
Wat krijgen we dan?

Stap-voor-stap-oplossingen !

Een maatschappij in Wallonië, volledig naar hun goesting.
Een maatschappij in Vlaanderen, volledig naar ons goesting.

Baas in eigen buik.

.

Everytime
15 februari 2016, 11:04
Stap-voor-stap-oplossingen !

Een maatschappij in Wallonië, volledig naar hun goesting.
Een maatschappij in Vlaanderen, volledig naar ons goesting.

Baas in eigen buik.

.

Er zijn bedrijven waar evenwel Vlamingen als Franstaligen werken : ik vermoed dat u tegen zo'n bedrijven bent.

Another Jack
15 februari 2016, 11:55
Een oplossing, aangezien in het buitenland is gebleken dat een regionale organisatie van het openbaar vervoer beter werkt.

Ik dacht aan twee problemen eigenlijk.

Xenophon
15 februari 2016, 12:27
Er zijn bedrijven waar evenwel Vlamingen als Franstaligen werken : ik vermoed dat u tegen zo'n bedrijven bent.

:trololol:

Cheminot
15 februari 2016, 12:31
Ik dacht aan twee problemen eigenlijk.

Niet denken als het zo moeilijk is...

Witte Kaproen
15 februari 2016, 12:47
Er zijn bedrijven waar evenwel Vlamingen als Franstaligen werken : ik vermoed dat u tegen zo'n bedrijven bent.

Als die bedrijven in Vlaanderen liggen en de Franstaligen volgen de Vlaamse wetten ;geen probleem.

De Waalse NMBS vakbonden daarentegen volgen de Vlaamse Vakbonden niet en staken er lustig op los als de Vlaamse Bonden blijven doorwerken .

Door dat Waals gestaak worden nu ook wel de Vlaamse treinreizigers getroffen ,iets wat bij een splitsing van de NMBS niet meer het geval zal zijn .

pajoske
15 februari 2016, 14:05
Een oplossing, aangezien in het buitenland is gebleken dat een regionale organisatie van het openbaar vervoer beter werkt.

Klopt niet.
Als ik van Maastricht naar Amsterdam wil reizen is dat met een trein van de NS. Dat is geen regionale maatschappij. Binnen de provincie Limburg kan dat met de regionale maatschappij Veolia.
Ook in Duitsland en Italië blijven er nationale spoorwegmaatschappijen bestaan met daarnaast regionale maatschappijen voor het regionaal vervoer.

Als we willen vergelijken met het buitenland zou de NMBS moeten blijven bestaan voor de grote nationale en internationale lijnen. Daarnaast zouden er regionale vervoersmaatschappijen kunnen komen. Bv voor Limburg. Die openbaar vervoer aangepast aan deze regio kunnen verzorgen.

Wie de tekst van uit de krant gelezen heeft begrijpt dat de bedoeling van NVA niet is een regionale maatschappij maken maar een Vlaamse Nationale spoorwegmaatschappij. De bedoeling is dat Limburgers meebetalen aan de treinen rond Antwerpen en Gent zonder zelf fatsoenlijk spoorvervoer te krijgen.

Stop dus met het voorbeeld van de regionale maatschappij want die vergelijking loopt even mank als de staatsstructuur met 3/4 Belgische gewesten verkopen als evenbeeld vna de Zwitserse staatsstructuur.

Dat is allemaal zever in pakskes dat ge alleen kunt verkopen aan tooghangers die niet verder kijken dan hun neus lang is.

TheFourHorsemen
15 februari 2016, 14:32
Als we willen vergelijken met het buitenland zou de NMBS moeten blijven bestaan voor de grote nationale en internationale lijnen. Daarnaast zouden er regionale vervoersmaatschappijen kunnen komen. Bv voor Limburg. Die openbaar vervoer aangepast aan deze regio kunnen verzorgen.


Maar waarom dan op nationaal niveau? Is het dan niet praktischer om regionale maatschappijen te creëren, aangevuld met maatschappijen bijvoorbeeld op niveau van de BENELUX (of groter)?

pajoske
15 februari 2016, 14:41
Maar waarom dan op nationaal niveau? Is het dan niet praktischer om regionale maatschappijen te creëren, aangevuld met maatschappijen bijvoorbeeld op niveau van de BENELUX (of groter)?

Dat zou idd waarschijnlijk beter zijn. Maar dan ook regionale maatschappijen over de landsgrenzen heen. Waarom zou Veolia geen treinverbinding Maastricht-Genk of Maastricht-Hasselt inrichten? Of misschien nog beter een lijn Aken-Maastricht-Hasselt-Luik-Aken.

De schoofzak
15 februari 2016, 14:45
...

Wie de tekst van uit de krant gelezen heeft begrijpt dat de bedoeling van NVA niet is een regionale maatschappij maken maar een Vlaamse Nationale spoorwegmaatschappij. De bedoeling is dat Limburgers meebetalen aan de treinen rond Antwerpen en Gent zonder zelf fatsoenlijk spoorvervoer te krijgen.
...

Jij hebt de bedoeling die jij toelicht aan de NVA toch ook duidelijk niet in die krant gelezen.
Wel van uw gat maken tegen wie de krant niet gelezen zou hebben, en dan zelf er 180 graden tegen in gaan ...

Ik zal je zeggen wat er wel in staat:

de bevoegde minister van mobiliteit zou de ruggegraat van het openbaar vervoer ook onder zijn verantwoordelijkheid moeten hebben ...

Versta goed: daar spreekt zich (voorlopig) niemand zelfs uit over de snelheid waarmee delen van het openbaar vervoer geprivatiseerd zullen worden.

.

pajoske
15 februari 2016, 14:52
Jij hebt de bedoeling die jij toelicht aan de NVA toch ook duidelijk niet in die krant gelezen.
Wel van uw gat maken tegen wie de krant niet gelezen zou hebben, en dan zelf er 180 graden tegen in gaan ...

Ik zal je zeggen wat er wel in staat:

de bevoegde minister van mobiliteit zou de ruggegraat van het openbaar vervoer ook onder zijn verantwoordelijkheid moeten hebben ...

Versta goed: daar spreekt zich (voorlopig) niemand zelfs uit over de snelheid waarmee delen van het openbaar vervoer geprivatiseerd zullen worden.

.


Dat maakt het creëren van een voorstadsnet rond Antwerpen of Gent veel gemakkelijker.

Hebt gij iets gelezen over het uitbouwen van spoorwegvervoer in Limburg? Ik heb gezocht, maar vond niks hoor. Delijn heeft onder NVA-bewind ook al veel dienstverlening afgeschaft in deze provincie.

BWarrior
15 februari 2016, 14:53
Ondertussen wordt de splitsing van de spoorwegen voorbereid door de MR:

De federale overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer wil dat er een opsplitsing zou komen van de lange treinverbindingen in ons land. Dat heeft de FOD te kennen gegeven bij de voorstelling van zijn studie Rail4Brussels.

De studie Rail4Brussels richt zich op de verbetering van de doortocht en de bediening per spoor van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in een multimodale context en op lange termijn. Een van de voorstellen is het opsplitsen van de lange verbindingen, zoals die van Eupen naar Oostende of van Leuven naar Luik. Zo zijn er op honderd reizigers vanuit Leuven of Luik slechts zeven die hun reis vervolgen buiten Brussel.




bron: http://www.demorgen.be/binnenland/fod-mobiliteit-wil-lange-treinverbindingen-opsplitsen-b6e79c08/

TheFourHorsemen
15 februari 2016, 15:04
Dat zou idd waarschijnlijk beter zijn. Maar dan ook regionale maatschappijen over de landsgrenzen heen. Waarom zou Veolia geen treinverbinding Maastricht-Genk of Maastricht-Hasselt inrichten? Of misschien nog beter een lijn Aken-Maastricht-Hasselt-Luik-Aken.

Dat lijkt me geen slecht idee. Qua openbaar vervoer kijkt men te veel naar landsgrenzen.

Cheminot
15 februari 2016, 15:52
Hebt gij iets gelezen over het uitbouwen van spoorwegvervoer in Limburg? Ik heb gezocht, maar vond niks hoor. Delijn heeft onder NVA-bewind ook al veel dienstverlening afgeschaft in deze provincie.

Grapjas, de kaalslag door de NMBS in Limburg vergeet u, net als het onvermogen om te investeren door diezelfde NMBS.

Xenophon
15 februari 2016, 16:03
Hebt gij iets gelezen over het uitbouwen van spoorwegvervoer in Limburg? Ik heb gezocht, maar vond niks hoor. Delijn heeft onder NVA-bewind ook al veel dienstverlening afgeschaft in deze provincie.

De Vlaamse spoorweg uitbouwen in Limburg is alleen mogelijk als het echt een Vlaamse spoorweg is, want in Belgie staat Limburg op de laatste plaats.

Je ziet, uw 'leve Belgie en weg met Vlaanderen' geroep heeft consequenties.

Je schiet dus in uw eigen spreekwoordelijke voet door uw anti-Vlaamse houding.

pajoske
15 februari 2016, 16:17
De Vlaamse spoorweg uitbouwen in Limburg is alleen mogelijk als het echt een Vlaamse spoorweg is, want in Belgie staat Limburg op de laatste plaats.

Je ziet, uw 'leve Belgie en weg met Vlaanderen' geroep heeft consequenties.

Je schiet dus in uw eigen spreekwoordelijke voet door uw anti-Vlaamse houding.
Gij vergeet dat er voor de niet nationale lijnen een verdeelsleutel is van 60/40?
Hoeveel van die 60% besteedt de Vlaamse overheid in Limburg?

De schoofzak
15 februari 2016, 16:20
Spoorwegen in Limburg.

Den Albertkanaal-duiker is zo lang minister geweest en zo lang gouverneur.
En dat is nog niet in orde gekomen ?

.

TheFourHorsemen
15 februari 2016, 16:53
Limburg verdient in ieder geval dringend betere verbindingen, zowel qua spoor als qua gewone rijbaan.

Xenophon
15 februari 2016, 17:27
Gij vergeet dat er voor de niet nationale lijnen een verdeelsleutel is van 60/40?
Hoeveel van die 60% besteedt de Vlaamse overheid in Limburg?

Vlaamse spoorweg = spoorweg in een onafhankelijk Vlaanderen.

Voor u, als goed internationaal-socialist, moet alles Belgisch blijven, dus niet komen klagen dat in Belgie Limburg op de laatste plaats komt.

Patrick M.
15 februari 2016, 18:05
Splitsing in een Vlaamse en Waalse spoorweg gaat er nooit komen. En jullie vergeten het Duitstalig gedeelte van België weeral.
En in Limburg zijn alle werken van de NMBS uitgesteld, ze sluiten zelfs stations in Limburg.
Spartacusplan gaat er ook al niet komen.

Witte Kaproen
15 februari 2016, 18:19
Splitsing in een Vlaamse en Waalse spoorweg gaat er nooit komen. .

Dat zal er zeker komen bij de Vlaamse Onafhankelijkheid

en dan zal er ook een verbinding Antwerpen -Maastricht komen via Herentals en Hasselt.

Nog eventjes geduld.

TheFourHorsemen
15 februari 2016, 18:29
Splitsing in een Vlaamse en Waalse spoorweg gaat er nooit komen. En jullie vergeten het Duitstalig gedeelte van België weeral.


Hoezo wordt het Duitstalig gedeelte vergeten? Als er sprake is van een splitsing, dan worden dat gewestsbevoegdheden en geen gemeenschapsbevoegdheden. Vermits het Duitstalig gedeelte van België deel uitmaakt van het Waals Gewest, worden zij helemaal niet vergeten.

Another Jack
15 februari 2016, 18:38
Niet denken als het zo moeilijk is...

Of 9 jaren de tijd nemen voor een master in de politieke wetenschappen!
Is dat geen optie?

Tavek
15 februari 2016, 18:38
Spoorwegen in Limburg.

Den Albertkanaal-duiker is zo lang minister geweest en zo lang gouverneur.
En dat is nog niet in orde gekomen ?

.

Die kanaalduiker heeft meer voor Limburg gedaan dan uw West-Vlaamse boerenkloot.

Cheminot
15 februari 2016, 18:54
Die kanaalduiker heeft meer voor Limburg gedaan dan uw West-Vlaamse boerenkloot.

:-D:-D

Alles voor zijn dorp aan de Demer, de rest van Limburg kon stikken. Echte socialisten, ikke ikke ikke.

pajoske
15 februari 2016, 19:31
Hoezo wordt het Duitstalig gedeelte vergeten? Als er sprake is van een splitsing, dan worden dat gewestsbevoegdheden en geen gemeenschapsbevoegdheden. Vermits het Duitstalig gedeelte van België deel uitmaakt van het Waals Gewest, worden zij helemaal niet vergeten.
Dat wordt dan een Vlaamse, Waalse en Brusselse bevoegdheid.

dat gaat lachen worden. Met de treinreizigers die meer op het perron staan te wachten op een verbinding dan ze met de trein reizen.

Maar ge doet maar. Ik rijdt (noodgedwongen) met de wagen, ik heb geen last van spoorstakingen en andere spoorgelinkte zever.

Eéén belangrijk voordeel bij een snelle splitsing: de Vlaamse kiezer zal zoveel te sneller inzien dat het wondermiddel van NVA, dat alle problemen in dit land zou oplossen (onafhankelijkheid en splitsing) een waanidee is dat helemaal niet met de werkelijkheid overeenkomt. Hoe sneller de keizer dat beseft, des te minder schade die onnozelaars van NVA kunnen aanrichten in dit land. Des te minder welvaart de bevolking van dit land zal verliezen.

Cheminot
15 februari 2016, 19:40
Dat wordt dan een Vlaamse, Waalse en Brusselse bevoegdheid.

dat gaat lachen worden. Met de treinreizigers die meer op het perron staan te wachten op een verbinding dan ze met de trein reizen.

Maar ge doet maar. Ik rijdt (noodgedwongen) met de wagen, ik heb geen last van spoorstakingen en andere spoorgelinkte zever.

Eéén belangrijk voordeel bij een snelle splitsing: de Vlaamse kiezer zal zoveel te sneller inzien dat het wondermiddel van NVA, dat alle problemen in dit land zou oplossen (onafhankelijkheid en splitsing) een waanidee is dat helemaal niet met de werkelijkheid overeenkomt. Hoe sneller de keizer dat beseft, des te minder schade die onnozelaars van NVA kunnen aanrichten in dit land. Des te minder welvaart de bevolking van dit land zal verliezen.

Uw kortzichtigheid is prachtig, uw emotionele hang naar België bijna ontroerend. Maar op het vlak van goede spoorwegen is Zwitserland een voorbeeld en net daar wordt het openbaar vervoer bepaald door de regio's en niet vanuit de nationale overheid. Maar ja, de treinen en trams gaan allemaal stoppen aan de taalgrens en de muren van het Brussels gewest. :-D:-D

DucDEnghien
15 februari 2016, 19:44
Uw kortzichtigheid is prachtig, uw emotionele hang naar België bijna ontroerend. Maar op het vlak van goede spoorwegen is Zwitserland een voorbeeld en net daar wordt het openbaar vervoer bepaald door de regio's en niet vanuit de nationale overheid. Maar ja, de treinen en trams gaan allemaal stoppen aan de taalgrens en de muren van het Brussels gewest. :-D:-D

Zwitserland staat dan ook niet op splitsen en heeft geen regio die voor een splitsing gaat.

Witte Kaproen
15 februari 2016, 19:54
Zwitserland staat dan ook niet op splitsen en heeft geen regio die voor een splitsing gaat.

Zwitserland is eigenlijk al gesplitst in 26 kantons,

die elk veel meer bevoegdheden hebben dan Vlaanderen of Wallonië.

Zwitserland is dan ook een confederatie (Confoederatio Helvetica)

Wij zijn hier ,spijtig genoeg ,nog lang geen confederaal land.

En "last but not least" is Zwitserland is er geen enkel kanton dat zijn taal probeert in te voeren in een naburig anderstalig kanton.

Er is ook geen enkel tweetalig kanton
dat een tweetalig sportcomplex gaat bouwen
in een nabijgelegen ééntalig kanton.

De Brusselaars en Walen kunnen nog veel leren van de Zwitsers.

Anitta
15 februari 2016, 19:58
Na de splitsing van BHV
zal weldra de volgende poot onder de Belgische stoel doorgezaagd worden ;

DE SNCB/NMBS

het wingewest bij uitstek van de Belgicistische vakbonden,
waar voor de vriendjes
en de vriendjes van de vriendjes
steeds een goedbetaalde
maar weinig productieve job gevonden werd.


Het resultaat was er dan ook naar.

Oplopende schulden ,
geregeld stakingen
en een slecht dienstverlening
wegens de communautaire compensatiemechanismen die moeten gerespecteerd worden ten voordele van PS-kiezers.

De overvolle treinen Antwerpen -Brussel ,
die daarna eerst nog eens half leeg naar Charleroi moeten doorrijden,
ipv van onmiddellijk terug naar Antwerpen te rijden
zijn daar het meest frappante voorbeeld van.


Gelukkig heeft de N-VA nu ook zijn pijlen gericht op dit
geldverslindende slecht functionerende overheidsbedrijf.


Eens de SNCB/NMBS gesplitst zal zijn ,
zal elke deelstaat zijn specifieke
treinbehoeften veel beter kunnen invullen zonder te moeten rekening houden met de politieke wensen van de immer stakende Waalse vakbonden.


http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2616077/2016/02/13/Weyts-N-VA-Splits-NMBS-in-Vlaamse-en-Waalse-vleugel.dhtml

Na de splitsing van Witte Kaproen
zal weldra de volgende poot onder de vlaamse stoel doorgezaagd worden ;;-)

de splitsingsdrang van kaproen kent geen grenzen.

DucDEnghien
15 februari 2016, 19:59
Zwitserland is eigenlijk al gesplitst in 26 kantons,

die elk veel meer bevoegdheden hebben dan Vlaanderen of Wallonië.

Zwitserland is dan ook een confederatie (Confoederatio Helvetica)

Wij zijn hier ,spijtig genoeg ,nog lang geen confederaal land.

Zwitserland was een Confederatie, maar is het niet meer, tenzij in de titel.

"Switzerland, officially the Swiss Confederation (Latin: Confoederatio Helvetica, hence its abbreviation CH), is a country in Europe. While still named the "Swiss Confederation" for historical reasons, modern Switzerland is a federal directorial republic consisting of 26 cantons, with Bern as the seat of the federal authorities, called Bundesstadt ("federal city")."

Witte Kaproen
15 februari 2016, 20:05
Zwitserland was een Confederatie, maar is het niet meer, tenzij in de titel.

"Switzerland, officially the Swiss Confederation (Latin: Confoederatio Helvetica, hence its abbreviation CH), is a country in Europe. While still named the "Swiss Confederation" for historical reasons, modern Switzerland is a federal directorial republic consisting of 26 cantons, with Bern as the seat of the federal authorities, called Bundesstadt ("federal city")."

Zoals je ook kan zeggen dat België een land was ,
maar nu niet meer ,
tenzij in titel.

"België bestaat de facto uit twee landen;

de Onafhankelijke Republiek Vlaanderen

en de Socialistische Volksrepubliek Wallo-Brux":-)

Cheminot
15 februari 2016, 20:06
Zwitserland staat dan ook niet op splitsen en heeft geen regio die voor een splitsing gaat.

Dat Belgisch rond de kwestie gedraai, heerlijk.

DucDEnghien
15 februari 2016, 20:16
Dat Belgisch rond de kwestie gedraai, heerlijk.

Voor mij mag België splitsen. Maar dan volledig. Zonder enige samenwerking met Vlaanderen.

Jakko
15 februari 2016, 20:19
Zoals je ook kan zeggen dat België een land was ,
maar nu niet meer ,
tenzij in titel.

"België bestaat de facto uit twee landen;

de Onafhankelijke Republiek Vlaanderen

en de Socialistische Volksrepubliek Wallo-Brux":-)

Of van plaatjes.

http://www.knack.be/medias/3019/1545885.jpg

Witte Kaproen
15 februari 2016, 20:32
Of van plaatjes.

http://www.knack.be/medias/3019/1545885.jpg

Beste Filip en Elio ,
ik heb de eer U te verkondigen dat
Vlaanderen zo juist zijn Onafhankelijkheid heeft uitgeroepen .

De jaarlijkse Noord-Zuid-transfers
en de Koninklijke dotatie zijn gereduceerd tot zéro.


Salut en de wind van achter. :-)

Cheminot
15 februari 2016, 20:33
Of van plaatjes.

http://www.knack.be/medias/3019/1545885.jpg

Paris vaut bien une messe...

Jakko
15 februari 2016, 20:46
Beste Filip en Elio ,
ik heb de eer U te verkondigen dat
Vlaanderen zo juist zijn Onafhankelijkheid heeft uitgeroepen .

De jaarlijkse Noord-Zuid-transfers
en de Koninklijke dotatie zijn gereduceerd tot zéro.


Salut en de wind van achter. :-)


Of videobeelden.

eedaflegging bourgeois (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/politiek/1.2042780)

pajoske
15 februari 2016, 21:39
Uw kortzichtigheid is prachtig, uw emotionele hang naar België bijna ontroerend. Maar op het vlak van goede spoorwegen is Zwitserland een voorbeeld en net daar wordt het openbaar vervoer bepaald door de regio's en niet vanuit de nationale overheid. Maar ja, de treinen en trams gaan allemaal stoppen aan de taalgrens en de muren van het Brussels gewest. :-D:-D

Ge wilt Zwitserland als voorbeeld nemen? Mij goed. Zwitserland heeft 26 kantons voor iets meer dan 7 miljoen inwoners. Dat wil dus zeggen dat we Vlaanderen moeten verdelen in ongeveer 24 kantons om een gelijkaardig land te maken. Wilt gij dat? Zo niet moet ge stoppen met zeveren over Zwitserland.

Ik durf er op verwedden dat NVA nooit zal akkoord gaan in een indeling naar Zwitsers model.

pajoske
15 februari 2016, 21:39
De Zwitserse federale spoorwegen, in het Duits Schweizerische Bundesbahnen (SBB), in het Frans Chemins de fer fédéraux suisses (CFF), in het Italiaans Ferrovie federali svizzere (FFS), in het Reto-Romaans Viafiers federalas svizras (VFS), en vroeger in het Nederlands Zwitsersche Bondsspoorwegen, is de nationale spoorwegmaatschappij van Zwitserland. De aandelen van de maatschappij zijn geheel in handen van de Zwitserse federale overheid.
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwitserse_federale_spoorwegen

Zoals ik al eerder schreef: ieder land met regionale spoormaatschappijen heeft ook nog één nationale maatschappij.

Cheminot
15 februari 2016, 21:47
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwitserse_federale_spoorwegen

Zoals ik al eerder schreef: ieder land met regionale spoormaatschappijen heeft ook nog één nationale maatschappij.

Naast het door de staatsspoorwegen SBB CFF FFS geëxploiteerde hoofdnetwerk zijn er van oudsher nog vele andere spoorwegmaatschappijen actief in het land. Deze worden vaak private maatschappijen genoemd, maar zijn meestal geheel of gedeeltelijk in handen van overheden, vaak kantons.

Sommige private maatschappijen hebben ook het karakter van hoofdspoorlijn, zoals de BLS AG. Meestal gaat het echter om lokale of regionale spoorlijnen, soms met smalspoor, die met lichter materieel rijden en daarmee een soort lightrail of lighttrain avant la lettre vormden (overigens kenden veel landen dat soort lokale spoorwegen, maar zijn die in de meeste gevallen opgeheven). In de Alpen zijn er veel berglijntjes, soms met tandrad, met een uitgesproken toeristisch karakter.

De verschillende maatschappijen werken veel samen; zo is het niet ongebruikelijk bij sommige maatschappijen materieel van een andere maatschappij tegen te komen. Treinen sluiten op knooppunten goed op elkaar aan en het is mogelijk doorgaande kaartjes te kopen voor verschillende maatschappijen.

De laatste alinea is de sterkte van de Zwitserse spoorwegen, net omdat ze regionaal georganiseerd zijn.

Cheminot
15 februari 2016, 21:48
Ge wilt Zwitserland als voorbeeld nemen? Mij goed. Zwitserland heeft 26 kantons voor iets meer dan 7 miljoen inwoners. Dat wil dus zeggen dat we Vlaanderen moeten verdelen in ongeveer 24 kantons om een gelijkaardig land te maken. Wilt gij dat? Zo niet moet ge stoppen met zeveren over Zwitserland.

Ik durf er op verwedden dat NVA nooit zal akkoord gaan in een indeling naar Zwitsers model.

Het wordt grappiger met de minuut. Het is niet omdat je een systeem als een voorbeeld neemt dat je daarom klakkeloos moet overnemen. Maar goed, zelfstandig nadenken is voor sommigen best wel moeilijk...

geertvdb
16 februari 2016, 01:49
Dat zal er zeker komen bij de Vlaamse Onafhankelijkheid

en dan zal er ook een verbinding Antwerpen -Maastricht komen via Herentals en Hasselt.

Nog eventjes geduld.

Dat is uw stopwoord hé.

Wanneer worden uw waanbeelden werkelijkheid? 2056?:-D

TheFourHorsemen
16 februari 2016, 09:06
Zwitserland staat dan ook niet op splitsen en heeft geen regio die voor een splitsing gaat.

Irrelevant. Het gaat immers over het al dan niet efficiënt zijn van een regionale opdeling van spoormaatschappijen.

Patrick M.
16 februari 2016, 23:16
Splitsing van de NMBS in een Vlaams stuk en Waals stuk gaat er nooit ofte nooit komen.
En wat dan met het Duitstalig gedeelte?

Tavek
16 februari 2016, 23:16
Splitsen lost niks op.

Privatiseren die handel.

Patrick M.
16 februari 2016, 23:18
Personenvervoer privatiseren nog veel minder.

Tavek
16 februari 2016, 23:18
Dat zal er zeker komen bij de Vlaamse Onafhankelijkheid

en dan zal er ook een verbinding Antwerpen -Maastricht komen via Herentals en Hasselt.

Nog eventjes geduld.

Via de lijn heeft Vlaanderen die bevoegdheid al, en nog komt er niks in die aard. Boer sois heeft net Spartacus afgeknald (voordat de Nederlanders dat deden).

Cheminot
17 februari 2016, 06:30
Via de lijn heeft Vlaanderen die bevoegdheid al, en nog komt er niks in die aard. Boer sois heeft net Spartacus afgeknald (voordat de Nederlanders dat deden).

Spartacus lijn 1 was van dag 1 gedoemd om te mislukken. Over die afstand moet je geen tram inleggen, wel een trein. Zeker als die zogenaamde sneltram nauwelijks sneller rijdt dan de bus die vandaag hetzelfde traject doet. Het is trouwens lachwekkend dat niemand zich vragen stelde bij de geschatte reizigersaantallen van De Lijn. Die dachten meer volk te hebben op het traject Hasselt-Maastricht dan de Kusttram...

pajoske
17 februari 2016, 09:26
Spartacus lijn 1 was van dag 1 gedoemd om te mislukken. Over die afstand moet je geen tram inleggen, wel een trein. Zeker als die zogenaamde sneltram nauwelijks sneller rijdt dan de bus die vandaag hetzelfde traject doet. Het is trouwens lachwekkend dat niemand zich vragen stelde bij de geschatte reizigersaantallen van De Lijn. Die dachten meer volk te hebben op het traject Hasselt-Maastricht dan de Kusttram...

Men kan zich de vraag stellen waarom de treinverbinding Hasselt-Maastricht niet heropend werd.

Zou dit de reden kunnen geweest zijn?
Dat Vlaanderen Limburg op gebied van treinvervoer volledig negeert.
Op het moment dat men over het spartacusplan begon te spreken dacht ik dat de Limburgse SP een belangrijke beslissende rol speelde binnen delijn. Daar kon men dus resultaat boeken.
Als ik me niet vergis was volgens het eerste spartacusplan van Stevaert de noord-zuid sneltramlijn door het Maasland de eerste die zou aangelegd worden.

Cheminot
17 februari 2016, 09:44
Men kan zich de vraag stellen waarom de treinverbinding Hasselt-Maastricht niet heropend werd.

Zou dit de reden kunnen geweest zijn?
Dat Vlaanderen Limburg op gebied van treinvervoer volledig negeert.
Op het moment dat men over het spartacusplan begon te spreken dacht ik dat de Limburgse SP een belangrijke beslissende rol speelde binnen delijn. Daar kon men dus resultaat boeken.
Als ik me niet vergis was volgens het eerste spartacusplan van Stevaert de noord-zuid sneltramlijn door het Maasland de eerste die zou aangelegd worden.

En wat beslist Vlaanderen bij de NMBS? Het is de unitaire Belgische NMBS die Limburg al jaren stiefmoederlijk behandelt. Net als het dossier van de IJzeren Rijn dat door België al jaren achteruit wordt gesteld.

In het oorspronkelijke plan van Stevaert was er altijd al sprake van Hasselt-Maastricht als eerste deel. Vlaanderen heeft nog ingegrepen en de lijn 18 op de agenda van de NMBS gezet om te heropenen. Voor de lijn 20 was het toen al te laat, want het grote megalomane plan van Steve moest en zou er komen. Dat specialisten het idee van een sneltram van het begin dwaas en geldverspilling noemden maakte niet uit. Net zoals lijn 21a/b tot op vandaag zoveel mogelijk wordt tegengewerkt door het Belgische Infrabel:

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-genk/ruzie-over-oud-kolenspoor-a2403754/

We hebben enkel sporen uitgebroken aan beide uiteinden van de lijn. We doen dit om het treinverkeer op de lijn niet langer mogelijk te maken.

pajoske
17 februari 2016, 10:02
En wat beslist Vlaanderen bij de NMBS? Het is de unitaire Belgische NMBS die Limburg al jaren stiefmoederlijk behandelt. Net als het dossier van de IJzeren Rijn dat door België al jaren achteruit wordt gesteld.



De ijzeren Rijn is niet in het voordeel van Limburg. Dat is vooral in het voordeel van de Antwerpse haven. Maar de Hollanders werken tegen. En de Walen zijn daar natuurlijk niet kwaad voor.
Ik geloof dat sprookje van de unitaire NMBS al jaren niet meer. Waren er dan nooit geen Vlamingen (CEO, ministers..)verantwoordelijk voor en binnen NMBS?
Nooit gehoord van bv Etienne Schouppe?
Van 20 maart 2008 tot 6 december 2011 was hij staatssecretaris voor Mobiliteit in de opeenvolgende regeringen Leterme I, Van Rompuy en Leterme II. Schouppe was van 1987 tot 2002 gedelegeerd bestuurder van de NMBS.

Cheminot
17 februari 2016, 10:22
De ijzeren Rijn is niet in het voordeel van Limburg. Dat is vooral in het voordeel van de Antwerpse haven. Maar de Hollanders werken tegen. En de Walen zijn daar natuurlijk niet kwaad voor.
Ik geloof dat sprookje van de unitaire NMBS al jaren niet meer. Waren er dan nooit geen Vlamingen (CEO, ministers..)verantwoordelijk voor en binnen NMBS?
Nooit gehoord van bv Etienne Schouppe?

Limburg haalt wel degelijk voordeel uit de IJzeren Rijn. Voor de ontsluiting van Noord-Limburg en een betere verbinding van Poort Genk naar het Ruhr gebied. Maar goed, dat zijn nu éénmaal dossiers waar iedereen over meepraat, maar bijna niemand weet waarover het gaat.

Cheminot
17 februari 2016, 10:26
Pa Joske, waarom vind je het vanzelfsprekend dat de Walen graag hebben dat Vlanderen de Ijzeren Rijn niet krijgen? 8O

En geniet 'de' Limburg niet van de voordelen van de haven van Antwerpen? 8O

Vanwaar toch die blinde Vlamingenhaat?

Selectieve blindheid... :-D

Sukkelaar
17 februari 2016, 13:57
Het traject met Nederlandstalige trein, sporen en machinist eindigt hier, gelieve over te stappen aan deze taalgrens, u reist verder op het Franstalige traject met Franstalige trein, sporen en machinist.
Gelieve u Nederlandstalige kaartjes in te wisselen voor Franstalige.

Klopt van geen kanten. Als ik met de trein van Brussel naar Parijs rijd dan doet zich jouw hersenspinsel ook niet voor.

pajoske
17 februari 2016, 14:33
Limburg haalt wel degelijk voordeel uit de IJzeren Rijn. Voor de ontsluiting van Noord-Limburg en een betere verbinding van Poort Genk naar het Ruhr gebied. Maar goed, dat zijn nu éénmaal dossiers waar iedereen over meepraat, maar bijna niemand weet waarover het gaat.

Ligt er dan een spoorlijn van Genk naar het Noorden van Limburg?

Zonder een grote aanpassing van de wegen (Noord-Zuid) en openbaar personenvervoer naar Noord-Limburg, en verder naar Nederland, zullen er weinig bedrijven richting het Noorden van Limburg trekken. Die kiezen dan eerder voor Nederland. Daar kruist de A2 het traject van de ijzeren Rijn. Hoeveel autostrades liggen er in het Noorden van Limburg?
https://farm6.static.flickr.com/5539/12119192873_6dd5aaa65c_z.jpg

Daarbij is het nog lang niet zeker dat er zal gekozen worden voor het traject door het Noorden van Limburg.

Ik heb zo de indruk dat men dit politiek wil afdoen als een project voor Limburg, maar dat het voordeel voor Antwerpen is. Het doel is om de geldmiddelen zogezegd aan Limburg te geven maar eigenlijk is het om de haven te bevoordelen.

Ik heb er geen probleem mee dat men de haven zo gunstig mogelijk verbindt met het achterland, in tegendeeel. Maar men moet een kat een kat noemen.

Cheminot
17 februari 2016, 22:22
Ligt er dan een spoorlijn van Genk naar het Noorden van Limburg?

Zonder een grote aanpassing van de wegen (Noord-Zuid) en openbaar personenvervoer naar Noord-Limburg, en verder naar Nederland, zullen er weinig bedrijven richting het Noorden van Limburg trekken. Die kiezen dan eerder voor Nederland. Daar kruist de A2 het traject van de ijzeren Rijn. Hoeveel autostrades liggen er in het Noorden van Limburg?
https://farm6.static.flickr.com/5539/12119192873_6dd5aaa65c_z.jpg

Daarbij is het nog lang niet zeker dat er zal gekozen worden voor het traject door het Noorden van Limburg.

Ik heb zo de indruk dat men dit politiek wil afdoen als een project voor Limburg, maar dat het voordeel voor Antwerpen is. Het doel is om de geldmiddelen zogezegd aan Limburg te geven maar eigenlijk is het om de haven te bevoordelen.

Ik heb er geen probleem mee dat men de haven zo gunstig mogelijk verbindt met het achterland, in tegendeeel. Maar men moet een kat een kat noemen.

Niet toevallig wilt Vlaanderen dat de Lijn 18 wordt gereactiveerd als spoorweg en niet als lijn 3 van Spartacus.

Sukkelaar
21 februari 2016, 21:15
Niet toevallig wilt Vlaanderen dat de Lijn 18 wordt gereactiveerd als spoorweg en niet als lijn 3 van Spartacus.

En terecht. Maar hoe gaan ze dat gestemd krijgen?

fbpolitics
21 februari 2016, 23:52
Splitsing BHV?
-> SCHIJNsplitsing BHV.
Zolang de Walen (grond)wettelijk superieur zijn aan de Vlaming, kan en zal er nooit sprake zijn van splitsing.

.

Patrick M.
22 februari 2016, 00:33
Splitsing NMBS: nu niet, gisteren niet, nooit.

Witte Kaproen
27 mei 2016, 11:44
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160527_02310343


Splits de spoorlijnen, zodat een Waalse staking niet in Vlaanderen gevoeld wordt, opperde N-VA-voorzitter Bart De Wever begin januari,

bij de tweedaagse staking van de Waalse spoorbonden.

‘Antwerpen-Charleroi:
knip die lijn door in Brussel. Perfect mogelijk.’

Zijn uitspraak zorgde voor heel wat communautaire ophef,
en volgens treinkenners was de oplossing ook technisch niet haalbaar. ;-(


Maar het is wel wat de NMBS vanaf vandaag zal doen. :-)

‘We werken aan een alternatief transportplan’, zegt woordvoerder Bart Crols.

‘De trein die normaal van Oostende naar Eupen rijdt, laten we in Leuven terugkeren. Hetzelfde doen we met de lijn Antwerpen-Charleroi,
waar de treinen in Brussel al terugkeren.’"



De splitsing van de NMBS is alweer een stapje dichterbij gekomen;

Merci Waalse Stakers ,Merci


Leve de NMVS

Zipper
27 mei 2016, 11:46
Splitsing NMBS: nu niet, gisteren niet, nooit.

"Never Say Never" :

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160527_02310343

Patrick M.
27 mei 2016, 12:14
Het is onwaarschijnlijk dat het tijdelijke, alternatieve transportplan een voorbode is voor een definitief gesplitst transportplan.
Tijdelijke maatregel.
De Belgische spoorwegen gaan nooit gesplitst worden.

Zipper
27 mei 2016, 12:17
Het is onwaarschijnlijk dat het tijdelijke, alternatieve transportplan een voorbode is voor een definitief gesplitst transportplan.
Tijdelijke maatregel.
De Belgische spoorwegen gaan nooit gesplitst worden.

de sovjets dachten ook dat de ussr nooit zou uiteenvallen.

Witte Kaproen
27 mei 2016, 12:21
Het is onwaarschijnlijk dat het tijdelijke, alternatieve transportplan een voorbode is voor een definitief gesplitst transportplan.
Tijdelijke maatregel.
De Belgische spoorwegen gaan nooit gesplitst worden.

De Belgische spoorwegen gaan nooit gesplitst worden . :roll:

En Trump ging nooit de Republikeinse voorverkiezingen winnen :-)

Zeus
27 mei 2016, 12:28
De Belgische spoorwegen gaan nooit gesplitst worden . :roll:

En Trump ging nooit de Republikeinse voorverkiezingen winnen :-)

En Vlaanderen zou eenzijdig de onafhankelijkheid uitroepen; Catalonië, Schotland, Corsica, Texas, Friesland, Beieren en het Baskenland zouden zich afscheuren; en een rechtse regering ging de begroting op orde krijgen en de werkenden belonen.

Nog voorspellingen?

schietboog
27 mei 2016, 13:10
En Vlaanderen zou eenzijdig de onafhankelijkheid uitroepen; Catalonië, Schotland, Corsica, Texas, Friesland, Beieren en het Baskenland zouden zich afscheuren; en een rechtse regering ging de begroting op orde krijgen en de werkenden belonen.

Nog voorspellingen?

Kijk nar Catalonië en Schotland.
Het komt steeds dichterbij ...

Dadeemelee
27 mei 2016, 13:14
De Belgische spoorwegen gaan nooit gesplitst worden . :roll:

En Trump ging nooit de Republikeinse voorverkiezingen winnen :-)
In Leuven overstappen van de Waalse op de Vlaamse trein. Strak plan ;-)

schietboog
27 mei 2016, 13:16
In Leuven overstappen van de Waalse op de Vlaamse trein. Strak plan ;-)

Gaat niet lukken want de helft van de tijd rijdt die Waalse trein niet.

quercus
27 mei 2016, 13:37
Na de splitsing van BHV
zal weldra de volgende poot onder de Belgische stoel doorgezaagd worden ;

DE SNCB/NMBS
Och ja, de NMBS ("Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen" een omslachtige blablabla benaming en een hele mond vol) is natuurlijk de slaafse vertaling van Société Nationale des Chemins de Fer Belges. En dat is op zijn beurt een slaafse kopie van SNCF ofte Société Nationale des Chemins de Fer Français. Of wat dacht je?
Ik stel voor, als we die Belgische draak zouden splitsen dat we voor ons net gewoon V.S. ofte Vlaams Spoor. In afwachting dat we, eenmaal dat we een confederatie met Nederland hebben gevormd we het laten fusioneren met de N.S. ofwel we kunnen het ook eenvoudigweg privatiseren. Whatever...

Witte Kaproen
27 mei 2016, 13:48
En Vlaanderen zou eenzijdig de onafhankelijkheid uitroepen; Catalonië, Schotland, Corsica, Texas, Friesland, Beieren en het Baskenland zouden zich afscheuren; en een rechtse regering ging de begroting op orde krijgen en de werkenden belonen.

Nog voorspellingen?

Deze voorspellingen zullen ooit nog uitkomen ,

geduld is een mooie deugd.

Witte Kaproen
27 mei 2016, 13:50
In Leuven overstappen van de Waalse op de Vlaamse trein. Strak plan ;-)

Tot Leuven rijden er nog treinen,in Wallonië niet meer .
Huidige toestand :roll:

Jan van den Berghe
27 mei 2016, 17:05
In Leuven overstappen van de Waalse op de Vlaamse trein. Strak plan ;-)

Waarom dan wel? Stoppen de treinen ook aan de Franse of Nederlandse grens?

pajoske
27 mei 2016, 17:09
Waarom dan wel? Stoppen de treinen ook aan de Franse of Nederlandse grens?

Neen niet aan de grens. Die stoppen al kilometers voor de grens: in Hasselt, Genk en Neerpelt bv. En overstappen is daar zelfs niet mogelijk.

Jan van den Berghe
27 mei 2016, 17:17
Neen niet aan de grens. Die stoppen al kilometers voor de grens: in Hasselt, Genk en Neerpelt bv. En overstappen is daar zelfs niet mogelijk.

Die unitaire NMBS toch...

De schoofzak
28 mei 2016, 09:37
Die unitaire NMBS toch...

Het juiste uur van die NMbS:

Jan van den Berghe
28 mei 2016, 09:53
GEERT NOELS gaat nog een stapje verder

LAAT DE NMBS FAILLIET GAAN

Dat lijkt me inderdaad de beste oplossing. Het is door de jaren dermate scheef gegroeid dat je de toestand eigenlijk niet meer kan rechttrekken.

Henri1
28 mei 2016, 10:10
Deze voorspellingen zullen ooit nog uitkomen ,

geduld is een mooie deugd.

Definieer "ooit" a.u.b. Lijkt me zeer vaag.