PDA

View Full Version : Het luchtruim gaat volgende week misschien dicht.


Patrick M.
25 februari 2016, 14:44
Sociaal conflict De vakbond bij luchtverkeersleider Belgocontrol dreigt met harde acties, inclusief vertragingen en stakingen, indien de directie doof blijft voor hun sociale eisen. Dat zegt ACV-secretaris Kurt Callaerts. "In het allerlaatste geval is het sluiten van het luchtruim een van de mogelijkheden", waarschuwt hij. De directie toont weinig begrip voor de actiedreiging.

Bij de luchtverkeersleider is een sociaal conflict aan de gang. Het conflict draait onder meer rond de eindeloopbaan en de personeelsbezetting. De bonden zegden begin deze maand de sociale vrede op en voeren sindsdien acties, die de luchtvaartmaatschappijen en passagiers niet raken. Ze boycotten bijvoorbeeld opleidingen.

Volgens de ACV-secretaris halen zachte acties blijkbaar niets uit, en dreigen bijgevolg hardere acties. De vakbonden vragen nu in een brief aan minister van Mobiliteit Jacqueline Galant om de directie aan te manen opnieuw rond de tafel te zitten. "We geven hen nog enkele dagen respijt. Ten laatste woensdag is ons geduld op. Dan volgen sowieso acties. Maar vroeger kan ook al", voert Callaerts de druk op.
"Geen alternatief"

Die harde acties zullen acties zijn die de passagiers en de luchtvaartmaatschappijen zullen voelen. "Het kan gaan om vertragingen en stakingen, om de druk stelselmatig op te voeren. Dat zijn we nu aan het bekijken", aldus Callaerts. Het sluiten van luchtruim, als allerlaatste actiemiddel, is zeker niet uitgesloten, waarschuwt hij. "Er rest ons geen alternatief."
Directie: "Begrijpen demarche van ACV niet"

De Belgocontrol-directie begrijpt de demarche niet van ACV, aldus een woordvoerder van het bedrijf. De belangrijkse struikelsteen, de disponibiliteit, is immers een zaak van de regering. De disponibiliteit is de leeftijd waarop luchtverkeersleiders niet meer hoeven te werken. Tot 2014 was dat 55 jaar. De periode van vijf jaar tot hun officieel pensioen werden ze uitbetaald aan 85 procent van hun loon.

In het kader van de pensioenhervorming was er een tijdelijk voorstel tot eind 2019. Wie voor eind 2016 op disponibiliteit ging, kon dat aan de bestaande voorwaarden. Voor wie na 2016 op disponibiliteit ging, kreeg een verlenging van die 85 procent-regel met 14 maanden.

De bonden hebben het dossier van de disponibiliteit weer op tafel gelegd. Minister Galant heeft daarop een voorstel uitgewerkt: de minimumleeftijd waarop luchtverkeersleiders op disponibiliteit kunnen, zou tegen 2022 stelselmatig worden opgetrokken tot 58 jaar.

En dan weeral geen reacties, maar als de spoorbonden staken dan is het kot te klein.
Ik ga binnenkort terug naar New-york voor een week en als dan het luchtruim boven België dicht is dan moet ik dat er maar bijnemen.
Spijtig maar ik kan die mensen goed begrijpen.
Als ze toch eens wilden luisteren naar de vakbonden dan zou er héél véél leed bespaard blijven.

Cheminot
26 februari 2016, 21:39
Sociaal conflict De vakbond bij luchtverkeersleider Belgocontrol dreigt met harde acties, inclusief vertragingen en stakingen, indien de directie doof blijft voor hun sociale eisen. Dat zegt ACV-secretaris Kurt Callaerts. "In het allerlaatste geval is het sluiten van het luchtruim een van de mogelijkheden", waarschuwt hij. De directie toont weinig begrip voor de actiedreiging.

Bij de luchtverkeersleider is een sociaal conflict aan de gang. Het conflict draait onder meer rond de eindeloopbaan en de personeelsbezetting. De bonden zegden begin deze maand de sociale vrede op en voeren sindsdien acties, die de luchtvaartmaatschappijen en passagiers niet raken. Ze boycotten bijvoorbeeld opleidingen.

Volgens de ACV-secretaris halen zachte acties blijkbaar niets uit, en dreigen bijgevolg hardere acties. De vakbonden vragen nu in een brief aan minister van Mobiliteit Jacqueline Galant om de directie aan te manen opnieuw rond de tafel te zitten. "We geven hen nog enkele dagen respijt. Ten laatste woensdag is ons geduld op. Dan volgen sowieso acties. Maar vroeger kan ook al", voert Callaerts de druk op.
"Geen alternatief"

Die harde acties zullen acties zijn die de passagiers en de luchtvaartmaatschappijen zullen voelen. "Het kan gaan om vertragingen en stakingen, om de druk stelselmatig op te voeren. Dat zijn we nu aan het bekijken", aldus Callaerts. Het sluiten van luchtruim, als allerlaatste actiemiddel, is zeker niet uitgesloten, waarschuwt hij. "Er rest ons geen alternatief."
Directie: "Begrijpen demarche van ACV niet"

De Belgocontrol-directie begrijpt de demarche niet van ACV, aldus een woordvoerder van het bedrijf. De belangrijkse struikelsteen, de disponibiliteit, is immers een zaak van de regering. De disponibiliteit is de leeftijd waarop luchtverkeersleiders niet meer hoeven te werken. Tot 2014 was dat 55 jaar. De periode van vijf jaar tot hun officieel pensioen werden ze uitbetaald aan 85 procent van hun loon.

In het kader van de pensioenhervorming was er een tijdelijk voorstel tot eind 2019. Wie voor eind 2016 op disponibiliteit ging, kon dat aan de bestaande voorwaarden. Voor wie na 2016 op disponibiliteit ging, kreeg een verlenging van die 85 procent-regel met 14 maanden.

De bonden hebben het dossier van de disponibiliteit weer op tafel gelegd. Minister Galant heeft daarop een voorstel uitgewerkt: de minimumleeftijd waarop luchtverkeersleiders op disponibiliteit kunnen, zou tegen 2022 stelselmatig worden opgetrokken tot 58 jaar.

En dan weeral geen reacties, maar als de spoorbonden staken dan is het kot te klein.
Ik ga binnenkort terug naar New-york voor een week en als dan het luchtruim boven België dicht is dan moet ik dat er maar bijnemen.
Spijtig maar ik kan die mensen goed begrijpen.
Als ze toch eens wilden luisteren naar de vakbonden dan zou er héél véél leed bespaard blijven.

Lees goed, als allerlaatste actie wordt er gedacht aan een staking. Bij de NMBS is de eerste reactie of eerder reflex: staken!

Patrick M.
27 februari 2016, 16:48
Bij de spoorbonden is de eerste reactie dialoog maar de top van de NMBS weigert dat.

Cheminot
27 februari 2016, 17:09
Bij de spoorbonden is de eerste reactie dialoog maar de top van de NMBS weigert dat.

Correctie, de vakbonden willen enkel praten als de directie volledig plooit. Dat heet een dictaat, geen onderhandeling.

dpg
27 februari 2016, 17:53
Bij de spoorbonden is de eerste reactie dialoog maar de top van de NMBS weigert dat.

Bij de spoorbonden is het eigenbelang eerst, algemeen belang laatst.

kelt
27 februari 2016, 18:02
Goed....

Laat hen dan maar staken....als dat dan moet.

Kort daarna zal de ECHTE baas van de civiele luchtvaart in Belgie,Meneer O'Leary (die kerel van Ryanair)wel eens even duidelijk maken waarop het staat....en het zal van hem een beetje rap mogen gaan

Hypochonder
27 februari 2016, 18:02
Correctie, de vakbonden willen enkel praten als de directie volledig plooit. Dat heet een dictaat, geen onderhandeling.

Inderdaad. Van een spelletje machtsmisbruik zijn de spoorbonden nog niet gestorven want anders waren ze morsdood.

Eduard Khil
27 februari 2016, 18:05
gewoon doen wat Reagan nog gedaan heeft met de air traffic controllers

Patrick M.
27 februari 2016, 20:48
Macht van de vakbonden is héél sterk en er zijn er precies hier die dat niet kunnen verdragen.

Bobke
27 februari 2016, 21:09
Macht van de vakbonden is héél sterk en er zijn er precies hier die dat niet kunnen verdragen.

Gaan de stakers op de vliegroutes gaan staan ?

Eduard Khil
27 februari 2016, 23:46
Macht van de vakbonden is héél sterk en er zijn er precies hier die dat niet kunnen verdragen.

het is niet omdat je dat ene zinnetje keer op keer herhaalt, dat het waar is hé. Begin je wat bang te worden nu het sossenuitschot aka jullie vriendjes uit de regering is verdreven? Die angst is terecht. We gaan jullie nu eens eindelijk deftig op jullie plaats zetten. En elke keer dat jullie weer onterecht en overdreven naar het stakingswapen grijpen, zal de tegenreactie heftiger worden. Maar om dat in te zien, daar is het stakingsuitschot te dom voor natuurlijk :lol:

elsina
28 februari 2016, 13:58
gewoon doen wat Reagan nog gedaan heeft met de air traffic controllers

Hoeveel keer moeten we dat nu nog herhalen?

http://forum.politics.be/showpost.php?p=7437240&postcount=23

Patrick M.
28 februari 2016, 15:04
We zullen eens kijken wie 'dom' gaat kijken als de volgende spoorstakingen beginnen.
En probeer nu niet te zeggen dat ik de mensen dom noem, Khil heeft het woord dom gebruikt.
Maar mijne BBQ staat al klaar en ik denk dat ik hem dit jaar verschillende keren ga gebruiken.

Wapper
28 februari 2016, 15:51
Echte stakerspizza!

http://dokan.news/wp-content/uploads/2E2675F300000578-3306019-image-m-19_1446757469053.jpg

hamac
28 februari 2016, 16:36
Bij de spoorbonden is het eigenbelang eerst, algemeen belang laatst.

Gelukkig krijgen de spoorbonden jaarlijks nog wat enkele miljoenen om de sociale vrede te bewaren. [/s]

Patrick M.
28 februari 2016, 20:15
dpg, gij doet alsof wij allemaal VB'ers zijn.
Eigen volk eerst.

Eduard Khil
28 februari 2016, 20:58
dpg, gij doet alsof wij allemaal VB'ers zijn.
Eigen volk eerst.

jullie hebben ook het verstand van de modale vb'er. Wat staan roepen en veel pinten drinken, daar zijn jullie goed in :lol:

Tavek
29 februari 2016, 00:43
gewoon doen wat Reagan nog gedaan heeft met de air traffic controllers

In dit geval geef ik u gelijk.

Waarom wij tot 67 en zij tot 55 ? Of zelfs 58 ?

Ontslaan en vervangen door een private onderneming.

Patrick M.
29 februari 2016, 12:30
De NMBS werknemers ontslaan en vervangen door private onderneming gaat nooit gebeuren, dream on.

Cheminot
1 maart 2016, 22:36
De NMBS werknemers ontslaan en vervangen door private onderneming gaat nooit gebeuren, dream on.

Tegen het tempo dat de NMBS schulden blijft opstapelen zal het niet lang meer duren.

ps: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160301_02157854

Patrick M.
1 maart 2016, 23:25
Maar de minister kiest hier om te onderhandelen maar bij de spoorbonden blijft de minister en de Belgische regering dit weigeren.

Cheminot
2 maart 2016, 04:48
Maar de minister kiest hier om te onderhandelen maar bij de spoorbonden blijft de minister en de Belgische regering dit weigeren.

De vakbonden en de NMBS zitten nu toch te onderhandelen/hebben nog onderhandeld? Alleen schieten de vakbonden bij de NMBS vroegtijdig hun zwaarste kanon af.

Patrick M.
2 maart 2016, 15:14
De loodsen in Antwerpen staken ook omdat de regering gemaakte afspraken niet na komt.
Wie is dan de schuld van de staking?
De regering want de regering had de gemaakte afspraken maar moeten nakomen.
Wat nut heeft het om een afspraak te maken als je je toch niet houdt aan de afspraak?
Antwoord, geen.

Charlie don't Surf
2 maart 2016, 16:31
... snap je het weer niet Petric ...

Cheminot
2 maart 2016, 17:00
De loodsen in Antwerpen staken ook omdat de regering gemaakte afspraken niet na komt.
Wie is dan de schuld van de staking?
De regering want de regering had de gemaakte afspraken maar moeten nakomen.
Wat nut heeft het om een afspraak te maken als je je toch niet houdt aan de afspraak?
Antwoord, geen.

Je gooit alles op één hoop dat niet bij elkaar hoort. Simpel, dat wel natuurlijk...

Patrick M.
2 maart 2016, 19:35
Mij gaat het over de stakingen en dat de regering niet wilt onderhandelen en gemaakte afspraken niet nakomt.

Boduo
2 maart 2016, 23:07
Maar de minister kiest hier om te onderhandelen maar bij de spoorbonden blijft de minister en de Belgische regering dit weigeren.

Het is dus de regering die de reizigers gijzelt.

MILOURAKKER
3 maart 2016, 03:22
Macht van de vakbonden is héél sterk en er zijn er precies hier die dat niet kunnen verdragen.

Je hebt gelijk, vakbonden betekenen nog een macht. Vraag is hoelang nog. Pikant detail, het zijn de vakbonden zelf die zorgen voor hun val.

Patrick M.
3 maart 2016, 21:29
Als de regering gemaakte afspraken niet nakomt en afspraken die gemaakt zijn willen veranderen zonder overleg met de spoorbonden dan is het inderdaad de fout van de regering.
Maar wat ik hier zie is een heleboel jaloezie.

Cheminot
3 maart 2016, 21:42
Als de regering gemaakte afspraken niet nakomt en afspraken die gemaakt zijn willen veranderen zonder overleg met de spoorbonden dan is het inderdaad de fout van de regering.
Maar wat ik hier zie is een heleboel jaloezie.

De regering heeft er niks mee te maken, het is een conflict tussen de NMBS en de vakbonden. Maar ik kan me wel voorstellen dat de vakbonden niet blij zijn met deze regering en daarom alles in hun schoenen schuift. De zachte winter en de vele regen is ook niet volgens de afspraken met de regering... :)

Eduard Khil
3 maart 2016, 22:35
de vakbonden moeten duidelijk weer een lesje geleerd worden. Die sjarels van de haven of van de luchthaven zijn gewoon wereldvreemd. Die van de nmbs ook.
Tijd om ze te straffen voor hun wangedrag

Patrick M.
4 maart 2016, 14:37
Khil, volgens u moet precies iedereen die aangesloten is bij een vakbond gestraft worden.
Jij bent zeker niet aangesloten bij een vakbond?
Spijtig want hoe meer leden des te sterker staat een vakbond en de vakbonden staan héél sterk in België, je hebt het wel gezien bij de havenloodsen.
Alle samen vooruit bij de vakbond.