PDA

View Full Version : Belgische loodsen onderbetaald?


Guinevere
3 maart 2016, 13:38
Belgische loodsen verdienen 7.000 euro net per maand

De Belgische loodsen verdienen per maand zo'n 7.000 euro netto. Dat schrijven Gazet Van Antwerpen en De Standaard. Toch zijn ze op dit moment in staking omdat ze extra premies willen. Daardoor liggen er inmiddels vijf schepen voor anker op de Schelde.

...

Daarmee behoort hij tot de best betaalde ambtenaren van het land.
...

25-urenweek

Loodsen werken in een beurtensysteem waarbij ze eerst zeven dagen volledig beschikbaar moeten zijn, en daarna vijf dagen rust krijgen
Hoeveel uren de gemiddelde loods voor dat mooie bedrag per week moet draaien? Dat valt blijkbaar nogal mee. "Loodsen werken gemiddeld 25 uur per week, woon-werkverkeer inbegrepen", zegt Wilfried Lemmens, gewezen ceo van het Loodswezen aan Gazet van Antwerpen. Loodsen werken in een beurtensysteem waarbij ze eerst zeven dagen volledig beschikbaar moeten zijn, alvorens vijf dagen rust te krijgen. Volgens Lemmens zouden veel loodsen er dan ook nog een extra beroep op nahouden, "gewoon omdat ze daar tijd voor hebben".

De Belgische loodsen zijn van mening dat er voor hun expertise extra financiële compensaties moeten komen. Dit in de vorm van premies. Omdat de onderhandelingen tussen bevoegd Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) en de Beroepsvereniging van Loodsen over de materie nog steeds geen sluitend akkoord opleverden, gingen de loodsen in staking.

Die arme stakkers toch... 8O Ik heb totaal geen begrip voor dit soort stakingsacties die de economie en het imago van een haven (of land) enorme schade toebrengen.

coro
3 maart 2016, 13:48
Die arme stakkers toch... 8O Ik heb totaal geen begrip voor dit soort stakingsacties die de economie en het imago van een haven (of land) enorme schade toebrengen.

Ken jij dan andere doelstellingen van een staking?

Guinevere
3 maart 2016, 14:00
Ken jij dan andere doelstellingen van een staking?

Sommige stakingen hebben weldegelijk andere doelstellingen dan 'de economie pijn doen' en ook grondige redenen: jobonzekerheid, werkdruk, loon,... maar dit is een geval van extreem egocentrisme. Extreem.

Of kun jij me een reden geven waarom de burger begrip moet opbrengen voor deze actie van de loodsen?

coro
3 maart 2016, 14:40
Sommige stakingen hebben weldegelijk andere doelstellingen dan 'de economie pijn doen' en ook grondige redenen: jobonzekerheid, werkdruk, loon,... maar dit is een geval van extreem egocentrisme. Extreem.

Of kun jij me een reden geven waarom de burger begrip moet opbrengen voor deze actie van de loodsen?

Ik kan en wil daar geen begrip voor opbrengen, noch voor deze staking, noch voor andere!

Tavek
3 maart 2016, 15:22
Het ontgaat mij compleet waarom ze daar geen zelfstandigen van maken, zoals in Nederland.

Dadeemelee
3 maart 2016, 15:37
Dat komt ervan als je een bepaalde kaste een monopolie geeft.

Another Jack
3 maart 2016, 16:54
Ken jij dan andere doelstellingen van een staking?

Ja, het ultieme middel om respect te eisen voor een contract of een statuut, bijvoorbeeld...

Bobke
3 maart 2016, 17:36
Die arme stakkers toch... 8O Ik heb totaal geen begrip voor dit soort stakingsacties die de economie en het imago van een haven (of land) enorme schade toebrengen.
Loods is dan ook hoger in rang dan een kapitein op een schip.
Dat loon kan dus wel normaal zijn.
Over de staking kan ik niet oordelen maar ze lijkt mij ook wel overdreven.

Libro
3 maart 2016, 21:22
Loods is dan ook hoger in rang dan een kapitein op een schip.
Dat loon kan dus wel normaal zijn.
Over de staking kan ik niet oordelen maar ze lijkt mij ook wel overdreven.

Om loods te kunnen worden moet je 12 jaar ervaring hebben als kapitein op de lange omvaart én 4 jaar opleiding volgen. Die "25 uur" hebben betrekking op het aantal uren dat ze per week op een schip mogen zitten en omvatten NIET de wachttijd en het transport van en naar de schepen. De pers is weer eens zijn eigen tendentieuze (NiVeAanse) zelf.

Patrick M.
3 maart 2016, 21:27
Wat een jaloezie hier. Van mij mogen die loodsen dat gerust verdienen.
Maar het gaat om afspraken gemaakt met de regering die de regering nu niet nakomt.
Ik wens de loodsen veel succes met hun staking en ik hoop dat ze krijgen waar ze recht op hebben en op wat was afgesproken met de regering.

kelt
4 maart 2016, 06:50
Als het stof van deze actie neergedwarreld zal zijn kan de regering (ik weet even niet dewelke) alvast beginnen met "preventief wetgevend werk".
Namelijk de exclusiviteit van loodsdiensten als overheidswerk verwijderen.

De toekomst van tienduizenden havanarbeiders en werknemers in de logistiek hangt ervan af.

Al de inspanningen omtrent de uitbaggering van de Schelde;het presenteren van de haven van Antwerpen wereldwijd (met de experimenten de laatste jaren omtrent hoe GROOT schepen wel kunnen zijn die Antwerpen kunnen aandoen en afgehandeld worden)alles staat in vraag door acties van wat mensen die maar niet beseffen welk PRIVILEGE ze genieten,te werken in de lokaties waar de hoogste lonen van het land,mogelijk zelfs van West-Europa,betaald worden.Nu zijn het weer de loodsen.


Een groot containerschip,dat vrijwel het ganse jaar moet varen,en waarvan de agenda plannen een "hellewerk" moet zijn, kost tienduizenden dollars per dag.De grote rederijen zijn ongetwijfeld "not amused" als die agenda herbekeken moet worden.Het is niet de eerste keer het laatste jaar dat er problemen zijn met Antwerpen.Ook de logistieke ketting die mogelijk straks geconfronteerd wordt met duizenden tonnen aan goederen die op het verkeerde moment,en nog "asapper" dan gewoonlijk moeten versleurd worden omheen het verkeersinfarct dat Antwerpen is,zitten ongetwijfeld te juichen.

En tenslotte ,de zwarte piet voor acties doorschuiven aan de verantwoordelijke staatssecretaris of minister,die ook zijn agenda moet overhoop halen voor wat egoisten is misschien "bon ton" in stakersmiddens,maar burger Kelt ziet dat dus niet zo....

De vraag natuurlijk "zijn DIE loodsen echt onmisbaar,of is dat enkel zo omdat dat ergens in een wettekstje staat"

Bobke
4 maart 2016, 07:05
Om loods te kunnen worden moet je 12 jaar ervaring hebben als kapitein op de lange omvaart én 4 jaar opleiding volgen. Die "25 uur" hebben betrekking op het aantal uren dat ze per week op een schip mogen zitten en omvatten NIET de wachttijd en het transport van en naar de schepen. De pers is weer eens zijn eigen tendentieuze (NiVeAanse) zelf.
Inderdaad.
Ik heb geen idee van het loon van een kapitein en loodsen hebben natuurlijk ook nogal wat voordelen. Een kapitein is lang van huis, werkt dus 24/24.
Wij kunnen daar moeilijk over oordelen.

reservespeler
4 maart 2016, 07:49
Ja, het ultieme middel om respect te eisen voor een contract of een statuut, bijvoorbeeld...

Dat is geen reden om te staken.
Respect kan je niet afdwingen!

reservespeler
4 maart 2016, 07:50
Loods is dan ook hoger in rang dan een kapitein op een schip.
Dat loon kan dus wel normaal zijn.
Over de staking kan ik niet oordelen maar ze lijkt mij ook wel overdreven.

Is loods hoger in rang dan dat van kapitein?
En als er iets mis loopt tijdens het loodsen is de kapitein verantwoordelijk!
Gek wereldje!

reservespeler
4 maart 2016, 07:51
Wat een jaloezie hier. Van mij mogen die loodsen dat gerust verdienen.
Maar het gaat om afspraken gemaakt met de regering die de regering nu niet nakomt.
Ik wens de loodsen veel succes met hun staking en ik hoop dat ze krijgen waar ze recht op hebben en op wat was afgesproken met de regering.

Ze zoeken nog wat autobanden.

De schoofzak
4 maart 2016, 07:56
titel: ‘De Nederlanders staken nooit’
http://www.standaard.be/plus/20160304/ochtend/3

04 maart 2016 | Van onze redacteur Pascal Sertyn

Dankzij de Nederlandse Scheldeloodsen raken er toch megacontainerschepen in de Antwerpse haven. ‘Wij staken nooit, want we zijn zelfstandigen.’



Wanneer de Nederlandse loodsen nog eens gestaakt hebben? Fred Kuipers, voorzitter van de Nederlandse Scheldeloodsen, moet diep in zijn geheugen spitten. ‘Het zal in ieder geval vóór 1988 geweest zijn, toen ze nog in dienst waren van de overheid.’

Sinds 1988 moeten de Nederlandse loodsen hun eigen boontjes doppen. De beloodsing is immers volledig geprivatiseerd. ‘Al het loodsgeld dat we innen, is van ons. Maar we draaien ook zelf op voor alle personeels- en opleidingskosten en investeringen in de vloot. En als je weet dat een loodsboot al snel 80 miljoen euro kost, dan weet je dat het een grote zorg is om voldoende inkomsten te hebben. Wat er daarna overblijft, wordt uitgekeerd aan de Nederlandse loodsen. Die zijn allemaal aandeelhouders van de vennootschap die verantwoordelijk is voor de financiën.’

Multivalentie

Wat de gevolgen zijn geweest van de privatisering? Naast het overboord gooien van het stakingswapen is ook de manier van werken bijzonder ingrijpend gewijzigd. Het aantal Scheldeloodsen viel de voorbije tien jaar terug van 210 naar 155. ‘We springen vandaag veel efficiënter om met de tijd dan vroeger’, stelt Kuipers.

De terugval werd onder meer opgevangen door de loodsen veel polyvalenter te maken.

Net als in Vlaanderen vandaag waren de Nederlandse loodsen vroeger opgedeeld in verschillende korpsen. Maar in 1995 werd groen licht gegeven voor de invoering van multivalentie. ‘De overgang is zeer geleidelijk gegaan. Precies dit jaar gaan de laatste loodsen die nog volgens het oude systeem werken, met pensioen. Vanaf nu zijn alle Nederlandse loodsen in staat om alle loodsopdrachten te doen.’ In Vlaanderen werd pas in 2007 principieel beslist om de multivalentie in te voeren. Maar negen jaar later is daar nog altijd geen werk van gemaakt.

Ook wat de lonen betreft is er een wereld van verschil tussen Vlaanderen en Nederland. ‘Iedereen is bij ons gelijk. Alleen beginnende loodsen verdienen iets minder.’

Fred Kuipers is de voorbije weken al een paar keer in Vlaanderen komen uitleggen hoe ze in Nederland werken. Hij passeerde zowel in het Vlaams Parlement als bij de bevoegde minister Ben Weyts. Maar hij hoedt er zich niettemin voor om het Nederlandse loodsenmodel voluit aan te prijzen als voorbeeld.

‘Een volledige privatisering zoals in Nederland is doorgevoerd, is bovendien een heel grote stap. De mening was toen zelfs wijdverspreid dat we het na de privatisering niet zouden redden. We zijn er dus best trots op dat het ons wel is gelukt.’

Kuipers vermoedt dat het in Vlaanderen wel een stuk moeilijker is om een dergelijke grondige hervorming van het loodswezen door te voeren. ‘De gekleurde vakbonden stonden toen in Nederland veel minder sterk dan vandaag in Vlaanderen.’ Al ging de invoering in Nederland ook niet zonder slag of stoot. Zo waren de Scheldeloodsen destijds de hardnekkigste verdedigers van het behoud van het overheidsstatuut. ‘De toenmalige bevoegde Nederlandse minister Neelie Kroes moest zich zelfs met een helikopter naar Zeeland spoeden om de loodsen op andere gedachten te brengen’, herinnert Kuipers zich.

subocaj
4 maart 2016, 08:11
titel: ‘De Nederlanders staken nooit’
http://www.standaard.be/plus/20160304/ochtend/3

04 maart 2016 | Van onze redacteur Pascal Sertyn

Hier klinkt het al totaal anders, mijn vriend.

http://trends.knack.be/economie/finance/vlaanderen-haalt-bakzeil-in-miljoenenproces-tegen-nederlandse-loodsen/article-normal-260845.html

Drosamadaris
4 maart 2016, 08:45
ik hoop dat ze krijgen waar ze recht op hebben

Minder traffiek op Antwerpen? Er is er al eentje naar Hamburg verschoven. Hoog tijd om alle rest ook de facto naar Rotterdam en Hamburg te verkassen.

subocaj
4 maart 2016, 09:12
titel: ‘De Nederlanders staken nooit’
http://www.standaard.be/plus/20160304/ochtend/3

04 maart 2016 | Van onze redacteur Pascal Ser
Vlaanderen haalt bakzeil in miljoenenproces tegen Nederlandse loodsen
Hans Brockmans Hans Brockmans redacteur bij Trends

25/06/14 om 11:35 - Bijgewerkt om 12:12

Het Vlaams Gewest moet van de Antwerpse rechtbank van eerste aanleg 7,8 miljoen euro betalen aan het Nederlands Loodswezen. Gisteren bevestigde de rechtbank de uitspraak van de scheidsrechters, die Vlaanderen tot deze betaling dwongen om de structureel te lage loodsgelden bij te passen.

Vlaanderen haalt bakzeil in miljoenenproces tegen Nederlandse loodsen

© thinkstock

De zaak heeft een lange voorgeschiedenis. Het Scheldereglement van 1843 gaf de Nederlandse loodsen het recht om op de Schelde 27,5 procent van de schepen te bedienen. Een verdrag van 1863 bepaalde dat de tarieven die de Nederlandse loodsen vroegen voor hun (minder complexe) diensten op de Maas voor de haven van Rotterdam, niet lager mochten zijn dan die van hun Vlaamse en Nederlandse collega's op de Schelde. Zo werd vermeden dat Rotterdam zijn concurrent Antwerpen van de kaart kon vegen met erg lage tarieven.

Prijs kunstmatig laag

In de praktijk betaalde Nederland aan de Scheldeloodsen het verschil tussen hun tarieven en die op de Maas, zodat de prijs voor het verkeer op de Schelde kunstmatig laag werd gehouden. In 1988 kwam de Nederlandse Loodsdienst na de privatisering in handen van de loodsen (voor 1988 in handen van ambtenaren). Aan de subsidiëring moest een einde komen, besloot de Nederlandse politiek.

Vlaanderen roerde niet, tot in 2005. Vlaanderen en Nederland ondertekenden toen de vier Schelde-akkoorden, waarbij Nederland zijn verzet opgaf tegen de verdieping van de Schelde. Een van de akkoorden maakte de sinds 1863 vastgelegde koppeling van de loodsgelden ongedaan. De afspraak Dat de Nederlandse loodsen 27,5 procent van de schepen op de Schelde mocht bedienen, bleef overeind. Een akkoord van 2009 bepaalde dat Vlaanderen voortaan de tarieven mag bepalen, maar aan de Scheldeloodsen wel het verschil moet bijpassen tussen hun bewust laag gehouden tarief en de echte kostprijs.

Compensatie

Het economisch realistische tarief dat alle kosten dekt (ook voor personeel en soms gemeenschappelijk materieel), wordt bepaald door een Vlaams-Nederlandse commissie. Als het kunstmatige tarief lager is, moet de Vlaamse regering het verschil bijpassen aan de Vlaamse en Nederlandse loodsen. De Vlaamse loodsdienst werd ondertussen zoals afgesproken gecompenseerd. De facturen van 5,2 miljoen euro (2009), 3,7 miljoen euro (2010) en 3,2 miljoen euro (2011) voor de betaling van het Nederlandse Loodswezen bleven onbetaald.

Arbitrage

Een scheidsrechtbank met een Nederlandse en twee Vlaamse arbiters veroordeelde Vlaanderen in september 2013 om twee derde van de vordering , 7,8 miljoen euro, te betalen aan het Nederlandse Loodswezen. Recente gesprekken met de Vlaamse regering om hieraan te voldoen, liepen spaak aan de vooravond van de verkiezingen. De Vlaamse regering vroeg de rechtbank van eerste aanleg in Antwerpen de arbitragebeslissing te vernietigen op formele gronden. De arbitrage zou enkele dagen te laat zijn uitgesproken. De rechter ging daar gisteren alvast niet op in.

Fred Kuipers (Regionale Loodsencorporatie Scheldemonden): "Uiteraard zijn we blij met de uitspraak. Het is echter niet duidelijk of een beroep zal volgen. Ik vind het spijtig dat het tot een rechtsprocedure moest komen. De Nederlandse loodsen zijn geen tegenstrever, maar een partner van Vlaanderen. Als privé-investeerders in schepen en ander materiaal dragen we bij tot de toegankelijkheid van de havens van Antwerpen en Gent."tyn

De schuld van de sossen?
Want ik hoor je niet meer!

Bobke
4 maart 2016, 09:52
Is loods hoger in rang dan dat van kapitein?
En als er iets mis loopt tijdens het loodsen is de kapitein verantwoordelijk!
Gek wereldje!
Geloof ik niets van.
Maar goed, ik bedoelde eigenlijk dat loodsen gespecialiseerde kapitains zijn.
Hierboven heeft al iemand dat verduidelijkt waarvoor dank.

Guinevere
4 maart 2016, 11:09
Wat een jaloezie hier. Van mij mogen die loodsen dat gerust verdienen.
Maar het gaat om afspraken gemaakt met de regering die de regering nu niet nakomt.
Ik wens de loodsen veel succes met hun staking en ik hoop dat ze krijgen waar ze recht op hebben en op wat was afgesproken met de regering.

Daar gaat het niet om. Van mij mag een loods ook zoveel verdienen als hij wil, of liever onderhandeld krijgt voor zijn expertise. MAAR niet als ambtenaar of op kap van de belastingbetaler. Als ambtenaren in een bepaalde overheidstaak teveel inkomen beginnen eisen ivm andere ambtenaren of voor hun inkomen teveel de private sector als referentie nemen, mag hun taak ook gerust geprivatiseerd worden. Zo, dan krijgen ze meteen waar ze recht op hebben en verdienen. :D (Er was trouwens nog geen akkoord of afspraak met de regering waarop deze staking is gebaseerd)

Anna List
4 maart 2016, 11:32
Daar gaat het niet om. Van mij mag een loods ook zoveel verdienen als hij wil, of liever onderhandeld krijgt voor zijn expertise. MAAR niet als ambtenaar of op kap van de belastingbetaler. Als ambtenaren in een bepaalde overheidstaak teveel inkomen beginnen eisen ivm andere ambtenaren of voor hun inkomen teveel de private sector als referentie nemen, mag hun taak ook gerust geprivatiseerd worden. Zo, dan krijgen ze meteen waar ze recht op hebben en verdienen. :D (Er was trouwens nog geen akkoord of afspraak met de regering waarop deze staking is gebaseerd)

in se zijn deze ambtenaren niet op kap vd staat, in tegendeel, elke loodsdienst wordt gefactureerd aan de rederij, en hier wordt nog op verdiend.

schepen worden groter (meer containers dus meer vracht met minder vaarbewegingen) dus in se is dat niet onlogisch dat de loodskost hieraan aangepast wordt. (die grote schepen zijn ook risico voller)

je kan je wel terecht vragen stellen over het waarom deze loodsen ambtenaren moeten zijn.

wsl iets met onafhankelijkheid tov commerciële werkgever die dan zou kunnen inkorten op opleidingen en veiligheidsgebruiken ... al zou je dat risico kunnen verplicht laten verzekeren, en die verzekeringsmaatschappij zal dan wel zorgen voor het volgen vd veiligheidsvoorschriften ?

reservespeler
4 maart 2016, 11:42
De kapitein blijft eindverantwoordelijk, de loods heeft slechts een adviserende functie tegenover de officier van de wacht. Het is aan de kapitein om het advies van de loods op te volgen. Uitzondering hierop vormt de passage van het Panamakanaal waar de loods bij wet het gezag krijgt gedurende zijn verblijf aan boord. Een loods wordt op zee aan boord genomen vanaf een loodsboot of loodstender en tegenwoordig ook per helikopter.

Bobke
4 maart 2016, 12:03
Daar gaat het niet om. Van mij mag een loods ook zoveel verdienen als hij wil, of liever onderhandeld krijgt voor zijn expertise. MAAR niet als ambtenaar of op kap van de belastingbetaler. Als ambtenaren in een bepaalde overheidstaak teveel inkomen beginnen eisen ivm andere ambtenaren of voor hun inkomen teveel de private sector als referentie nemen, mag hun taak ook gerust geprivatiseerd worden. Zo, dan krijgen ze meteen waar ze recht op hebben en verdienen. :D (Er was trouwens nog geen akkoord of afspraak met de regering waarop deze staking is gebaseerd)
Daar volg ik u wel.
Als ambtenaar hebben ze teveel macht om het land lam te leggen.
Pure chantage dus.

subocaj
4 maart 2016, 13:06
Blijkbaar is plots niemand meer geïnteresseerd in de blunders van de Vlaamse regering en de leugens van de Schoof.
7,8 miljoen is dan ook maar een peulschil.

Patrick M.
4 maart 2016, 14:34
Van mij mogen ze gerust zoveel verdienen, jullie hadden ook maar havenloods moeten worden als jullie jaloers zijn op hun loon.
Maar als de regering gemaakte afspraken niet nakomt dan heb je natuurlijke toestanden gelijk stakingen.
Maar Wuyts heeft toegegeven.
Toch raar dat nu niemand het nog heeft over spoorstakingen en spoorbonden.
Rare wereld.

Dadeemelee
4 maart 2016, 15:27
Van mij mogen ze gerust zoveel verdienen, jullie hadden ook maar havenloods moeten worden als jullie jaloers zijn op hun loon.
Maar als de regering gemaakte afspraken niet nakomt dan heb je natuurlijke toestanden gelijk stakingen.
Maar Wuyts heeft toegegeven.
Toch raar dat nu niemand het nog heeft over spoorstakingen en spoorbonden.
Rare wereld.
Loodsen en treinmachinisten: één pot nat. Zo goed ;-)

Bobke
4 maart 2016, 15:30
Van mij mogen ze gerust zoveel verdienen, jullie hadden ook maar havenloods moeten worden als jullie jaloers zijn op hun loon.
Maar als de regering gemaakte afspraken niet nakomt dan heb je natuurlijke toestanden gelijk stakingen.
Maar Wuyts heeft toegegeven.
Toch raar dat nu niemand het nog heeft over spoorstakingen en spoorbonden.
Rare wereld.
Dan hebt ge ook geen probleem met de lonen van uw bazen.
Had ge ook maar baas moeten worden.

Patrick M.
4 maart 2016, 18:08
Maar ik heb ook geen probleem met het loon van mijn baas, waar haal je dat ik daar een probleem mee zou hebben.
Ik heb alleen geschreven dat ik mijn baas niet nodig heb om mijn werk te doen, ik ken mijn werk van binnen en van buiten.
Maar ik heb er wel een probleem mee dat er meer bazen dan werkvolk is bij de NMBS.

Bobke
4 maart 2016, 20:02
Maar ik heb ook geen probleem met het loon van mijn baas, waar haal je dat ik daar een probleem mee zou hebben.
Ik heb alleen geschreven dat ik mijn baas niet nodig heb om mijn werk te doen, ik ken mijn werk van binnen en van buiten.
Maar ik heb er wel een probleem mee dat er meer bazen dan werkvolk is bij de NMBS.
Waarom?
Het is toch goed als er meer mensen een hoog loon krijgen.

Gipsy
4 maart 2016, 21:08
Dat moet niet teveel gebeuren of de reders van die schepen laten doodgewoon Antwerpen links liggen en varen gewoon op Rotterdam. Dan kunnen die loodsen gaan stempelen aan 600€ per maand. En verliest Antwerpen enkele honderden of een paar duizend arbeidsplaatsen.

Who cares, de vakbond rules.

Patrick M.
4 maart 2016, 23:15
Maar eender welk bedrijf waar er meer bazen zijn dan werkvolk is geen gezond bedrijf, en dat is nu juist het probleem bij de NMBS.
2 maal een omgekeerde driehoek.

reservespeler
5 maart 2016, 11:26
Van mij mogen ze gerust zoveel verdienen, jullie hadden ook maar havenloods moeten worden als jullie jaloers zijn op hun loon.
Maar als de regering gemaakte afspraken niet nakomt dan heb je natuurlijke toestanden gelijk stakingen.
Maar Wuyts heeft toegegeven.
Toch raar dat nu niemand het nog heeft over spoorstakingen en spoorbonden.
Rare wereld.

Toegegeven onder economische druk.
Bij de publieke opinie hebben de bakbonden alweer iets minder draagvlak (als ze nog iets hadden).

reservespeler
5 maart 2016, 11:27
Dan hebt ge ook geen probleem met de lonen van uw bazen.
Had ge ook maar baas moeten worden.

Oeps die zit.
Maar ja, zijn bazen kennen niets van zijn werk.

reservespeler
5 maart 2016, 11:29
Maar ik heb ook geen probleem met het loon van mijn baas, waar haal je dat ik daar een probleem mee zou hebben.
Ik heb alleen geschreven dat ik mijn baas niet nodig heb om mijn werk te doen, ik ken mijn werk van binnen en van buiten.
Maar ik heb er wel een probleem mee dat er meer bazen dan werkvolk is bij de NMBS.

Je hebt er blijkbaar wel een probleem mee, je ziet het alleen zelf niet.

De dag dat de bazen hun werk niet meer doen, bent u uw werk kwijt.

We kunnen natuurlijk discussiëren over het aantal bazen.....

reservespeler
5 maart 2016, 11:29
Waarom?
Het is toch goed als er meer mensen een hoog loon krijgen.

Inderdaad, de economie kan er alleen wel bij varen (sarcasmeknop uit).

reservespeler
5 maart 2016, 11:30
Dat moet niet teveel gebeuren of de reders van die schepen laten doodgewoon Antwerpen links liggen en varen gewoon op Rotterdam. Dan kunnen die loodsen gaan stempelen aan 600€ per maand. En verliest Antwerpen enkele honderden of een paar duizend arbeidsplaatsen.

Who cares, de vakbond rules.

De miljoenen aan inkomsten niet vergeten.

reservespeler
5 maart 2016, 11:31
Maar eender welk bedrijf waar er meer bazen zijn dan werkvolk is geen gezond bedrijf, en dat is nu juist het probleem bij de NMBS.
2 maal een omgekeerde driehoek.

Graag een overzicht waarin deze omgekeerde driehoek duidelijk wordt.
Een tabel, grafieken, ..... het is allemaal goed.

Patrick M.
5 maart 2016, 12:46
Ik heb niet gezegd dat de baas niks kent van mijn werk, ik heb gezegd dat k mijn baas niet nodig heb om mijn werk te doen.
En als de bazen er niet meer zijn ben ik mijn werk niet kwijt, ik ben statutair.

reservespeler
5 maart 2016, 12:48
Ik heb niet gezegd dat de baas niks kent van mijn werk, ik heb gezegd dat k mijn baas niet nodig heb om mijn werk te doen.
En als de bazen er niet meer zijn ben ik mijn werk niet kwijt, ik ben statutair.

Tot hoever gaat het baasschap?
De minister?
Het statutaire schaffen we eerder vandaag dan morgen af.
Totaal uit de tijd!

Patrick M.
5 maart 2016, 12:54
Maar wie op dit ogenblik statutair is blijft statutair.

reservespeler
5 maart 2016, 12:56
Maar wie op dit ogenblik statutair is blijft statutair.

In uw dromen wel ja. U zal meer dan waarschijnlijk op straat vliegen wegens onhandelbaar of iets dergelijks.

De overheid is die overbetaalde statutairen kotsbeu!

Patrick M.
5 maart 2016, 12:57
Ik ben al heel mijn werkperiode statutair en ik blijf statutair tot aan mijn pensioen.

kelt
5 maart 2016, 16:18
Meneer Weyts begon zijn mededeling voor de cameras(waar hij samen met een vakbondsvertegenwoordiger verscheen) met de mededeling "De schepen varen weer"....en vervolgens enige details over wat er overeengekomen was met de vertegenwoordigers van de loodsen.


Tegen het einde van zijn mededeling liet hij zich ook ontvallen dat het nu wel genoeg geweest was...(en ik heb sterk de indruk dat hij het niet alleen over de loodsenstaking had,maar ook over eerdere conflicten in de haven)

Benieuwd of hij andere ijzers in het vuur heeft liggen,of dat er misschien "mededelingen" gekomen zijn van grote klanten van de Antwerpse haven?
We horen en zien niet alles nietwaar?


Deze keer is er één van die enkele wachtende mammoet-vrachtschepen doorgevaren naar Hamburg....Ik kan me niet voorstellen dat rederijen nog zelfs maar één dag geduld zullen opbrengen als hun vertegenwoordigers in Antwerpen zelfs maar vermoeden dat er weer een probleem zit aan te komen....Je mag het niet gedroomd hebben dat er 2 van die joekels IN de haven geblokkeerd zitten omdat er ergens een syndicale actie is omtrent de indexatie van de pispremie van de verkeerslijnschilderaars....

Anselmo
5 maart 2016, 16:58
Dan hebt ge ook geen probleem met de lonen van uw bazen.
Had ge ook maar baas moeten worden.

Die zit ! :oops:

reservespeler
5 maart 2016, 17:13
Meneer Weyts begon zijn mededeling voor de cameras(waar hij samen met een vakbondsvertegenwoordiger verscheen) met de mededeling "De schepen varen weer"....en vervolgens enige details over wat er overeengekomen was met de vertegenwoordigers van de loodsen.


Tegen het einde van zijn mededeling liet hij zich ook ontvallen dat het nu wel genoeg geweest was...(en ik heb sterk de indruk dat hij het niet alleen over de loodsenstaking had,maar ook over eerdere conflicten in de haven)

Benieuwd of hij andere ijzers in het vuur heeft liggen,of dat er misschien "mededelingen" gekomen zijn van grote klanten van de Antwerpse haven?
We horen en zien niet alles nietwaar?


Deze keer is er één van die enkele wachtende mammoet-vrachtschepen doorgevaren naar Hamburg....Ik kan me niet voorstellen dat rederijen nog zelfs maar één dag geduld zullen opbrengen als hun vertegenwoordigers in Antwerpen zelfs maar vermoeden dat er weer een probleem zit aan te komen....Je mag het niet gedroomd hebben dat er 2 van die joekels IN de haven geblokkeerd zitten omdat er ergens een syndicale actie is omtrent de indexatie van de pispremie van de verkeerslijnschilderaars....

Het kan nog veel erger worden.
Eén actie teveel en ze laten Antwerpen links liggen, havens genoeg waar er nooit of zeer weinig gestaakt wordt.

Patrick M.
5 maart 2016, 17:27
Maar Wuyts heeft toch moeten toegeven aan de stakingsactie.

reservespeler
5 maart 2016, 17:44
Maar Wuyts heeft toch moeten toegeven aan de stakingsactie.

Hij heeft inderdaad moeten toegeven om voor het land een zware economische schade te voorkomen.

België heeft veel punten gescoord bij de internationale reders, jammer genoeg zijn het negatieve punten.

Ooit schreef ik hier dat Ford Genk een zeer uitgebreid spoornet had binnen de fabrieken. Onderdelen werden per spoor getransporteerd van de ene naar de andere fabriek. Door de vele stakingsacties van het spoor, werd het één na het ander overgenomen door wegtransport, tot alleen nog auto's getransporteerd werden. Voor Ford Genk was dit veel duurder maar veel bedrijfszekerder.

We hebben het dus ook voor een deel aan de spoorbonden te danken dat Ford Genk dichtging!

Tavek
5 maart 2016, 22:52
Maar wie op dit ogenblik statutair is blijft statutair.

Uiteraard, maar men kan het loon wel fors verlagen, de arbeidsomstandigheden moeilijker maken....ergo het statuut een lege doos maken, zodat jij het contract aanvaardt.

Dadeemelee
5 maart 2016, 23:27
Maar Wuyts heeft toch moeten toegeven aan de stakingsactie.
Het probleem daar is natuurlijk dat zij met een beperkt groepje van personen enorme economische schade kunnen toebrengen.

Omdat je niet tevreden bent met je loon (en zo zijn er waarschijnlijk veel) ga je een aktie ondernemen waarbij je per dag anderen miljoenen euro's laat verliezen en bovendien het land economische schade toebrengt.

Moest ik van hen zijn ik zou van schaamte niet weten waar kruipen.

reservespeler
6 maart 2016, 08:56
Uiteraard, maar men kan het loon wel fors verlagen, de arbeidsomstandigheden moeilijker maken....ergo het statuut een lege doos maken, zodat jij het contract aanvaardt.

Dat is inderdaad een mogelijkheid.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk om echte evaluaties te maken zoals in de privé. Voldoe je niet dan schrijf je je Stratemans!

- Aantal keren ziek
- Prestaties
- .....

reservespeler
6 maart 2016, 08:59
Het probleem daar is natuurlijk dat zij met een beperkt groepje van personen enorme economische schade kunnen toebrengen.

Omdat je niet tevreden bent met je loon (en zo zijn er waarschijnlijk veel) ga je een aktie ondernemen waarbij je per dag anderen miljoenen euro's laat verliezen en bovendien het land economische schade toebrengt.

Moest ik van hen zijn ik zou van schaamte niet weten waar kruipen.

Inderdaad.
Dat is zo laakbaar aan de acties van de vakbonden.
Met enkelen kunnen ze een heel land gijzelen, en dan spreken ze van de kracht van de vakbond, samen sterk! Terwijl je helemaal niet met veel moet zijn om het één en ander gedaan te krijgen. Dat het land erop achteruitgaat zal hen natuurlijk een worst wezen.

Gelukkig wordt het draagvlak voor de vakbonden bij iedere actie kleiner en kleiner.? De mensen zijn het m.a.w. kotsbeu!

Patrick M.
6 maart 2016, 11:34
Tavek, loon voorwaarden en arbeidsprestaties staan vastgelegd.
En als de top van de NMBS die voorwaarden wilt veranderen dan zal de top van de NMBS eerst moeten onderhandelen bij de spoorbonden.
En er zal geen enkele vakbond akkoord gaan bij loonverlies.
En als ze niet uit de onderhandelingen komen dan haal ik mijne BBQ boven voor een tijdje staking.

reservespeler
6 maart 2016, 12:42
Tavek, loon voorwaarden en arbeidsprestaties staan vastgelegd.
En als de top van de NMBS die voorwaarden wilt veranderen dan zal de top van de NMBS eerst moeten onderhandelen bij de spoorbonden.
En er zal geen enkele vakbond akkoord gaan bij loonverlies.
En als ze niet uit de onderhandelingen komen dan haal ik mijne BBQ boven voor een tijdje staking.

Waarom dienen onderhandelingen dan?
Als er toch nergens aan geraakt mag worden kan je je beter deze moeite besparen?
Onmiddellijk actie!!!!!!!!

Patrick M.
6 maart 2016, 12:55
Onmiddellijke actie = staking en BBQ bovenhalen.
Zorgen voor drank.

Cheminot
6 maart 2016, 13:18
Onmiddellijke actie = staking en BBQ bovenhalen.
Zorgen voor drank.

De glijbaan naar het einde van de NMBS wordt steiler en steiler...

Patrick M.
6 maart 2016, 13:26
Maar wel een pak interessanter.
Ik hou wel van wat actie.
Keeps you alive.
Nog iets minder dan drie jaar.

Wapper
6 maart 2016, 15:53
Maar Wuyts heeft toch moeten toegeven aan de stakingsactie.

En de loodsen ook: ze gaan efficienter werken.
(Een compromis heet zoiets)

subocaj
6 maart 2016, 16:40
Hij heeft inderdaad moeten toegeven om voor het land een zware economische schade te voorkomen.

België heeft veel punten gescoord bij de internationale reders, jammer genoeg zijn het negatieve punten.

Ooit schreef ik hier dat Ford Genk een zeer uitgebreid spoornet had binnen de fabrieken. Onderdelen werden per spoor getransporteerd van de ene naar de andere fabriek. Door de vele stakingsacties van het spoor, werd het één na het ander overgenomen door wegtransport, tot alleen nog auto's getransporteerd werden. Voor Ford Genk was dit veel duurder maar veel bedrijfszekerder.

We hebben het dus ook voor een deel aan de spoorbonden te danken dat Ford Genk dichtging!

En heeft de daaruit volgende nog goedkopere clustervorming daar niets mee te maken volgens jou?

Ja jong, en ook dat IS in Syrië een eigen staat wil is de schuld van de spoor en haven vakbonden.
En dat je iedere dag in de file staat ook.

subocaj
6 maart 2016, 16:42
En de loodsen ook: ze gaan efficienter werken.
(Een compromis heet zoiets)

Gaan ze de bochten korter nemen?;-)

Patrick M.
6 maart 2016, 17:51
De loodsen hebben dan toch gekregen wat ze beloofd hadden en zo hoort het ook.
En financieel verlies door de staking daar had de regering maar op voorhand aan moeten denken.
Heeft de regering aan zijn eigen te danken.
Kom uw beloftes na dan heb je zulke toestanden gelijk staking niet.

Tavek
7 maart 2016, 00:03
Tavek, loon voorwaarden en arbeidsprestaties staan vastgelegd.


De overheid kan die eenzijdig wijzigen als het haar belieft.

Dat is de essentie van een statuut. Er is namelijk geen arbeidsovereenkomst.


En als de top van de NMBS die voorwaarden wilt veranderen dan zal de top van de NMBS eerst moeten onderhandelen bij de spoorbonden.
En er zal geen enkele vakbond akkoord gaan bij loonverlies.
En als ze niet uit de onderhandelingen komen dan haal ik mijne BBQ boven voor een tijdje staking.

En het resultaat hiervan gaat privatisering zijn. Van zodra jij geen salaris meer begint te ontvangen, ga je toch stoppen met bbq'en hoor...

Patrick M.
7 maart 2016, 11:57
De overheid kan dit eenzijdig veranderen maar daar staan dan vakbondsacties tegenover.
We hebben het gezien met de loodsen in Antwerpen, regering veranderd de afspraken en de loodsen gaan in staking.
Gevolg: Weyts heeft toch moeten toegeven en er is miljoenen €'s schade.
Had de regering aan kunnen denken.

reservespeler
7 maart 2016, 12:26
De overheid kan dit eenzijdig veranderen maar daar staan dan vakbondsacties tegenover.
We hebben het gezien met de loodsen in Antwerpen, regering veranderd de afspraken en de loodsen gaan in staking.
Gevolg: Weyts heeft toch moeten toegeven en er is miljoenen €'s schade.
Had de regering aan kunnen denken.

Langzaamaan zijn jullie je eigen statuut aan het opbranden.
Kijk maar hoeveel mensen nu reeds voor de overheid werken zonder statuut.
Het draagvlak voor de spoorbonden wordt kleiner en kleiner (als er nog één is tenminste).

Drosamadaris
7 maart 2016, 13:14
De overheid kan dit eenzijdig veranderen maar daar staan dan vakbondsacties tegenover.
We hebben het gezien met de loodsen in Antwerpen, regering veranderd de afspraken en de loodsen gaan in staking.
Gevolg: Weyts heeft toch moeten toegeven en er is miljoenen €'s schade.
Had de regering aan kunnen denken.

Dus samenvattend: de vakbond mag éénzijdig alles eisen en als die eisen niet ingewilligd worden, dan mogen ze alles plat leggen tot ze hun gelijk krijgen. Tot er niets meer is om te eisen, uiteraard :lol: Die haven is toch nergens goed voor.

Patrick M.
7 maart 2016, 13:37
Neen, maar de regering komt afspraken bij de Antwerpse loodsen in eerste instantie niet na.
Juist gelijk de top van de NMBS eenzijdig afspraken niet nakomt.
Dan is er tijd voor overleg tussen de top van de NMBS en de spoorbonden.
Maar de top van de NMBS weigerde om te onderhandelen en wou de wijzingen doordrukken zonder overleg.

Gipsy
7 maart 2016, 17:38
Het kan nog veel erger worden.
Eén actie teveel en ze laten Antwerpen links liggen, havens genoeg waar er nooit of zeer weinig gestaakt wordt.

In Rotterdam bescheuren ze zich van die oerdomme Belgische lullen.

Cheminot
7 maart 2016, 17:53
Neen, maar de regering komt afspraken bij de Antwerpse loodsen in eerste instantie niet na.
Juist gelijk de top van de NMBS eenzijdig afspraken niet nakomt.
Dan is er tijd voor overleg tussen de top van de NMBS en de spoorbonden.
Maar de top van de NMBS weigerde om te onderhandelen en wou de wijzingen doordrukken zonder overleg.

De top van de NMBS moet niet voor elke beslissing overleggen met de vakbonden. Ze heeft binnen de grenzen van wat mag beslissingen genomen zonder daarvoor te overleggen met of het akkoord van de vakbonden te krijgen. Alleen denken de vakbonden nog altijd dat ze mee moeten beslissen over alles wat er bij de NMBS gebeurt.

reservespeler
7 maart 2016, 18:55
Neen, maar de regering komt afspraken bij de Antwerpse loodsen in eerste instantie niet na.
Juist gelijk de top van de NMBS eenzijdig afspraken niet nakomt.
Dan is er tijd voor overleg tussen de top van de NMBS en de spoorbonden.
Maar de top van de NMBS weigerde om te onderhandelen en wou de wijzingen doordrukken zonder overleg.

En daarom staakten de loodsen?
Onbegrijpelijk.

reservespeler
7 maart 2016, 18:57
In Rotterdam bescheuren ze zich van die oerdomme Belgische lullen.

Ik weet het.

Ford Genk liet onderdelen naar St.Petersburg via de haven van Rotterdam verschepen. Veel betrouwbaarder als om het even welke Belgische haven.

reservespeler
7 maart 2016, 18:58
De top van de NMBS moet niet voor elke beslissing overleggen met de vakbonden. Ze heeft binnen de grenzen van wat mag beslissingen genomen zonder daarvoor te overleggen met of het akkoord van de vakbonden te krijgen. Alleen denken de vakbonden nog altijd dat ze mee moeten beslissen over alles wat er bij de NMBS gebeurt.

Tot de rekening betaald moet worden, dan gebaren ze van kromme Naas.

Patrick M.
8 maart 2016, 11:04
De top van de NMBS zou beter goed onderhandelen met de spoorbonden want de spoorbonden vertegenwoordigen een héél groot deel van de NMBS werknemers.

reservespeler
8 maart 2016, 19:00
De top van de NMBS zou beter goed onderhandelen met de spoorbonden want de spoorbonden vertegenwoordigen een héél groot deel van de NMBS werknemers.

De spoorbonden zouden veel beter nederig zijn en hun klanten een goede service aanbieden. Nu verliezen ze bij iedere actie klanten, maar dat zal hun een worst wezen, de staat past toch bij.

Cheminot
8 maart 2016, 19:29
De top van de NMBS zou beter goed onderhandelen met de spoorbonden want de spoorbonden vertegenwoordigen een héél groot deel van de NMBS werknemers.

Alsof de spoorbonden bezig zijn met de belangen van de werknemers. Die zijn enkel bezig met hun eigen machtspositie en in dat schaakspel zijn jullie simpele pionnen die worden ingezet bij stakingsacties, meer niet.

Patrick M.
8 maart 2016, 22:17
Naar mijn mening niet maar iedereen heeft recht op zijn of haar mening.
Ik weet dat als er geen vakbonden zouden zijn de bazen vrij spel zouden hebben.
Gelijk zo een plan wat de NMBS wou doen en door de spoorbonden is afgefloten.
Om 06h00 beginnen te werken tot 10h00 en dan nog eens van 14.00h tot 18h00.
Onder de middag 4 uurtjes naar huis gaan.
Fijn als je bijna 2 uur trein moet nemen om gaan te werken.

Cheminot
9 maart 2016, 05:49
Naar mijn mening niet maar iedereen heeft recht op zijn of haar mening.
Ik weet dat als er geen vakbonden zouden zijn de bazen vrij spel zouden hebben.
Gelijk zo een plan wat de NMBS wou doen en door de spoorbonden is afgefloten.
Om 06h00 beginnen te werken tot 10h00 en dan nog eens van 14.00h tot 18h00.
Onder de middag 4 uurtjes naar huis gaan.
Fijn als je bijna 2 uur trein moet nemen om gaan te werken.

Raar, ik ken treinbegeleiders die op die manier werken en die daar zeer tevreden mee zijn.

Patrick M.
9 maart 2016, 11:34
Ik ken geen enkele treinbegeleider die zo werkt waar ik werk.
Maar zo werken is goed als je kort bij je thuis werkt.

Cheminot
9 maart 2016, 13:35
Ik ken geen enkele treinbegeleider die zo werkt waar ik werk.
Maar zo werken is goed als je kort bij je thuis werkt.

Raar, is blijkbaar toch een gangbare praktijk. Misschien kent u de NMBS niet zo goed...

Wapper
9 maart 2016, 15:17
Gelijk zo een plan wat de NMBS wou doen en door de spoorbonden is afgefloten.
Om 06h00 beginnen te werken tot 10h00 en dan nog eens van 14.00h tot 18h00.
Onder de middag 4 uurtjes naar huis gaan.
Fijn als je bijna 2 uur trein moet nemen om gaan te werken.

Ge kunt toch barbecuen? Watismedanna!

Klein Licht
9 maart 2016, 16:55
In Rotterdam bescheuren ze zich van die oerdomme Belgische lullen.

Ze lachen zich kapot daar :-D

De staking van het personeel uit de containersector in de Rotterdamse haven is vooral "een deuk in de reputatie", laat het havenbedrijf weten.

http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/staking-deuk-reputatie-rotterdamse-haven

reservespeler
9 maart 2016, 20:57
Naar mijn mening niet maar iedereen heeft recht op zijn of haar mening.
Ik weet dat als er geen vakbonden zouden zijn de bazen vrij spel zouden hebben.
Gelijk zo een plan wat de NMBS wou doen en door de spoorbonden is afgefloten.
Om 06h00 beginnen te werken tot 10h00 en dan nog eens van 14.00h tot 18h00.
Onder de middag 4 uurtjes naar huis gaan.
Fijn als je bijna 2 uur trein moet nemen om gaan te werken.

U wandelt naar u werk, wat is uw probleem dan?
Deze werkregeling bestaat al in de zorgsector.

Patrick M.
10 maart 2016, 12:50
Voor mij zou dat geen probleem zijn maar voor iemand die van Oostende komt en in Antwerpen bij de NMBS werkt is dat een groot probleem.
Zo iemand is nu al bijna 11 uren weg om te gaan werken en dan komt er 4 uur bij.

IanVD
10 maart 2016, 16:09
Voor mij zou dat geen probleem zijn maar voor iemand die van Oostende komt en in Antwerpen bij de NMBS werkt is dat een groot probleem.
Zo iemand is nu al bijna 11 uren weg om te gaan werken en dan komt er 4 uur bij.

Kent u zo iemand?

Eduard Khil
10 maart 2016, 16:36
stakers zijn uitschot

Patrick M.
10 maart 2016, 18:04
Dat gaat ervan komen als de NMBS zo gaat werken.
Ik heb 9 jaar gewerkt bij de NMBS in Antwerpen en 60% van de werknemers bij de NMBS in Antwerpen was van West-Vlaanderen.

reservespeler
10 maart 2016, 18:28
Voor mij zou dat geen probleem zijn maar voor iemand die van Oostende komt en in Antwerpen bij de NMBS werkt is dat een groot probleem.
Zo iemand is nu al bijna 11 uren weg om te gaan werken en dan komt er 4 uur bij.

15 uur is perfect haalbaar.

reservespeler
10 maart 2016, 18:29
Dat gaat ervan komen als de NMBS zo gaat werken.
Ik heb 9 jaar gewerkt bij de NMBS in Antwerpen en 60% van de werknemers bij de NMBS in Antwerpen was van West-Vlaanderen.

Niet liegen hé.

Cheminot
10 maart 2016, 18:30
Dat gaat ervan komen als de NMBS zo gaat werken.
Ik heb 9 jaar gewerkt bij de NMBS in Antwerpen en 60% van de werknemers bij de NMBS in Antwerpen was van West-Vlaanderen.

Bron?

reservespeler
10 maart 2016, 18:32
Bron?

Zijn vakbondsafgevaardigde.

Eduard Khil
10 maart 2016, 19:24
Zijn vakbondsafgevaardigde.

zijn vakbondsafgevaardigde is een stuk uitschot

Patrick M.
10 maart 2016, 21:40
Bron: mijn eigen ogen en het feit dat ik in Antwerpen bij de NMBS 9 jaar gewerkt heb.

Cheminot
10 maart 2016, 21:53
Bron: mijn eigen ogen en het feit dat ik in Antwerpen bij de NMBS 9 jaar gewerkt heb.

En u ziet dus wie uit West-Vlaanderen komt? Sterk, echt, sterk...

Patrick M.
10 maart 2016, 21:59
Als ge in ploegen werkt met mensen uit een andere streek van België voor negen jaar dan weet ge wel van welk deel van België dat die werkmannen komen.
Is niet moeilijk.

Cheminot
10 maart 2016, 22:12
Als ge in ploegen werkt met mensen uit een andere streek van België voor negen jaar dan weet ge wel van welk deel van België dat die werkmannen komen.
Is niet moeilijk.

Een paar bestuurders, maar u extrapoleert dat naar het volledige personeelsbestand van de NMBS in Antwerpen.

Patrick M.
10 maart 2016, 22:18
Wie zegt dat ik een bestuurden ben bij de NMBS?
Ik heb dat niet gezegd of geschreven, ik werk wel samen met machinisten.

Eduard Khil
10 maart 2016, 22:43
gij werken? Een dag niet gestaakt is een dag niet geleefd, zo te zien

reservespeler
11 maart 2016, 12:42
En u ziet dus wie uit West-Vlaanderen komt? Sterk, echt, sterk...

Die van West-Vlaanderen hebben een andere kleur van vestje aan. :lol:

reservespeler
11 maart 2016, 12:44
Wie zegt dat ik een bestuurden ben bij de NMBS?
Ik heb dat niet gezegd of geschreven, ik werk wel samen met machinisten.

Als chef stoker, alleen zijn die mensen niet meer nodig met de komst van de diesel- en elektrische tractievoertuigen.

Patrick M.
11 maart 2016, 15:49
Ook niet chef stoker(figuurlijk wel), probeer nog iets.
Ge moogt altijd drie maal raden.

Cheminot
11 maart 2016, 16:42
Ook niet chef stoker(figuurlijk wel), probeer nog iets.
Ge moogt altijd drie maal raden.

Rangeerder?

reservespeler
11 maart 2016, 17:09
Ook niet chef stoker(figuurlijk wel), probeer nog iets.
Ge moogt altijd drie maal raden.

Ik ben de naam kwijt van de job, ik heb ooit in Hasselt gewerkt bij de vorming van het goederentransport). Ik geloof dat, neem me niet kwalijk als de job niet bestaat, het Schouwer was. Deze mensen moesten de wagons checken op gebreken.

Patrick M.
13 maart 2016, 12:43
Neen, ook niet schouwer.
Derde maal, goede keer.

reservespeler
13 maart 2016, 13:09
Neen, ook niet schouwer.
Derde maal, goede keer.

Die job bestaat dus.
Geef eens een kleine tip.
Heeft het te maken met:
- De werkplaats?
- De sporen?
- De treinen?
- Het goederentransport?
- Het personentransport?

Persoonlijk gok ik op een job in de stelplaats of in de werkplaats.

Patrick M.
14 maart 2016, 11:38
reservespeler, het heeft te maken met alles wat je daar op noemt.
Denk nu eens goed na, dan kom je er wel op.
En in welke bundel heeft u dan gewerkt?

Cheminot
14 maart 2016, 11:41
reservespeler, het heeft te maken alles wat je daar op noemt.
Denk nu eens goed na, dan kom je er wel op.
En in welke bundel heeft u dan gewerkt?

https://selor.be/nl/vacatures/job/?jobCode=ANG14248

Volgens mijn bronnen dit dus.

Patrick M.
14 maart 2016, 11:49
Derde maal...ook niet juist.
En kun je eens antwoorden op mijn vraag over in welke bundel je gewerkt hebt?
Alvast bedankt voor het antwoord.

reservespeler
14 maart 2016, 12:27
reservespeler, het heeft te maken met alles wat je daar op noemt.
Denk nu eens goed na, dan kom je er wel op.
En in welke bundel heeft u dan gewerkt?

Peron medewerker.

reservespeler
14 maart 2016, 12:29
Derde maal...ook niet juist.
En kun je eens antwoorden op mijn vraag over in welke bundel je gewerkt hebt?
Alvast bedankt voor het antwoord.

Derde keer??????
De derde keer heb ik pas juist gepost.
Hoe die bundel heet weet ik niet.
Ik had wel te maken met schouwers en een werkplaats in Hasselt.

Cheminot
14 maart 2016, 12:39
Peron medewerker.

Is het geen strikvraag en doet hij eigenlijk gewoon niks? :twisted:

IanVD
14 maart 2016, 13:23
Is het geen strikvraag en doet hij eigenlijk gewoon niks? :twisted:

Cateringverantwoordelijke ;)

Patrick M.
14 maart 2016, 14:13
Perron medewerker, als medewerker bij wie of wat want perron medewerker bestaat niet.
Ook iets van horen zeggen.

reservespeler
14 maart 2016, 18:09
Perron medewerker, als medewerker bij wie of wat want perron medewerker bestaat niet.
Ook iets van horen zeggen.

Dat is zo ene die daar rondloopt met een klak op zijne kop.
Onder stationschef noemen ze zo iets geloof ik.

Patrick M.
14 maart 2016, 21:13
Als ge onderstationschef bent dan werkt ge voor de NMBS.
Iemand van de privé die eventjes als onderstationschef komt werken bestaat niet.
Reservespeler, u zegt dat u als medewerker(onderstationschef) hebt gewerkt voor een tijdje, dat kan niet.
En hoe komt dat u de bundel waar u gewerkt hebt niet meer kent?
Rara...

Cheminot
14 maart 2016, 21:22
Als ge onderstationschef bent dan werkt ge voor de NMBS.
Iemand van de privé die eventjes als onderstationschef komt werken bestaat niet.
Reservespeler, u zegt dat u als medewerker(onderstationschef) hebt gewerkt voor een tijdje, dat kan niet.
En hoe komt dat u de bundel waar u gewerkt hebt niet meer kent?
Rara...

Hij zegt toch niet dat hij dat werk heeft gedaan. Wel dat hij voor een bedrijf heeft gewerkt dat voor de NMBS werk heeft gedaan. Als ik met mijn bronnen bij de NMBS spreek over u dan zeggen ze ook dat u waarschijnlijk een onderstationschef bent.

Patrick M.
14 maart 2016, 21:24
Fout, nog eens raden voor ne euro.

reservespeler
15 maart 2016, 18:54
Als ge onderstationschef bent dan werkt ge voor de NMBS.
Iemand van de privé die eventjes als onderstationschef komt werken bestaat niet.
Reservespeler, u zegt dat u als medewerker(onderstationschef) hebt gewerkt voor een tijdje, dat kan niet.
En hoe komt dat u de bundel waar u gewerkt hebt niet meer kent?
Rara...

?????? Waar schrijf ik dat????
Waar leest u dat nu weer?

Another Jack
15 maart 2016, 20:16
Ik ben de naam kwijt van de job, ik heb ooit in Hasselt gewerkt bij de vorming van het goederentransport). Ik geloof dat, neem me niet kwalijk als de job niet bestaat, het Schouwer was. Deze mensen moesten de wagons checken op gebreken.

Ken je guido007 dan niet?

Patrick M.
15 maart 2016, 22:00
Another Jack, guido007 ken ik niet.
Een kleine tip:
RaadOpnieuwReservespeler...

Another Jack
15 maart 2016, 22:04
Another Jack, guido007 ken ik niet.
Een kleine tip:
RaadOpnieuwReservespeler...

De vraag was niet aan u gericht.

Patrick M.
15 maart 2016, 22:08
Kent ge Benny005 dan niet?

Another Jack
15 maart 2016, 22:09
Kent ge Benny005 dan niet?

Neen.

Patrick M.
15 maart 2016, 22:11
Was niet aan u gericht Another Jack.

Another Jack
15 maart 2016, 22:23
Was niet aan u gericht Another Jack.

Toch wel.
Je hangt gewoon de onnozelaar uit omdat je te lomp bent om in zien dat ik op een quote van reservespeler reageerde...

Patrick M.
15 maart 2016, 22:38
Ze hebben me hier al een luiaard,uitschot en nog vanalles genoemd
en nu komt daar onnozelaar en lomp bij.
Zegt meer over jullie dan over mij.

Another Jack
15 maart 2016, 22:39
Ze hebben me hier al een luiaard,uitschot en nog vanalles genoemd
en nu komt daar onnozelaar en lomp bij.
Zegt meer over jullie dan over mij.

Als je niet eens kan zien aan wie een vraag wordt gesteld...
Ken je dat blauw icoontje rechts onderaan niet, waar "Quote" op staat??

Patrick M.
15 maart 2016, 22:40
Ik dacht dat in een topic iedereen mocht antwoorden, is toch de bedoeling van een topic.
Maar jullie beginnen dan maar dadelijk te schelden maar ik kan het begrijpen dat jullie je frustraties kwijt moeten.
Ook de frustraties dat jullie niks kunnen doen tegen de vakbonden en de spoorstakingen.
Ik zou zeggen, leer ermee leven want jullie kunnen er inderdaad niks aan veranderen.

Another Jack
15 maart 2016, 22:42
Ik dacht dat in een topic iedereen mocht antwoorden, is toch de bedoeling van een topic.

Sta jij echt in voor de veiligheid bij de NMBS??

Patrick M.
15 maart 2016, 22:43
Another Jack, wie heeft dat nu gezegd?

Another Jack
15 maart 2016, 22:44
Another Jack, wie heeft dat nu gezegd?

Oef...
Wat een opluchting is me dat...

Dadeemelee
15 maart 2016, 22:47
Ik dacht dat in een topic iedereen mocht antwoorden, is toch de bedoeling van een topic.
Maar jullie beginnen dan maar dadelijk te schelden maar ik kan het begrijpen dat jullie je frustraties kwijt moeten.
Ook de frustraties dat jullie niks kunnen doen tegen de vakbonden en de spoorstakingen.
Ik zou zeggen, leer ermee leven want jullie kunnen er inderdaad niks aan veranderen.
Ik leef ermee. Heb al dertig jaar niet meer in een trein gezeten.

Eerlijk gezegd vind ik die spoorstakingen vooral grappig.

Patrick M.
15 maart 2016, 22:48
Maar ze hebben nog wel volk nodig bij securail waar ik werk, misschien mijn kandidatuur eens stellen.
Of onderstationschef worden, dan kan ik het werkvolk verdedigen tegen de bazen.
En toch iemand die dat grappig vind, is goed.

Another Jack
15 maart 2016, 22:50
Maar ze hebben nog wel volk nodig bij securail waar ik werk, misschien mijn kandidatuur eens stellen.
Of onderstationschef worden, dan kan ik het werkvolk verdedigen tegen de bazen.
En toch iemand die dat grappig vind, is goed.

Leer anders eens eerst hoe je de "quote" functie moet gebruiken.

Dadeemelee
15 maart 2016, 22:52
Maar ze hebben nog wel volk nodig bij securail waar ik werk, misschien mijn kandidatuur eens stellen.
Of onderstationschef worden, dan kan ik het werkvolk verdedigen tegen de bazen.
En toch iemand die dat grappig vind, is goed.
Jullie pesten gewoon je klanten en daar ben ik niet bij. Dus lach ik maar met die onnozelaars die nog met de trein rijden.


Vooral op stakingsdagen :lol:

Patrick M.
15 maart 2016, 22:54
Kunt u het mij eens uitleggen aub.
Alvast bedankt.

Patrick M.
15 maart 2016, 23:00
Ik lach ook op stakingsdagen, vooral achter mijn BBQ met ne frisse jupiler in mijn hand.

Dadeemelee
15 maart 2016, 23:01
Kunt u het mij eens uitleggen aub.
Alvast bedankt.
Wanneer ik 's morgens op een spoorstakingsdag opsta denk ik altijd aan die onnozelaars die met de trein zouden moeten rijden.
Ik gebruik gewoon mijn auto.

Patrick M.
15 maart 2016, 23:11
Dadeemelee, dat is uw goed recht.

Dadeemelee
15 maart 2016, 23:52
Dadeemelee, dat is uw goed recht.
Ja Patrick zo is het. Ik heb er effe over nagedacht en ik zou kunnen blijven klagen over al die stakingen die ons miljoenen kosten. Maar uiteindelijk gaat mij dat maar een euro of tien kosten en ik kan er toch niets tegen doen.

Dus lach ik liever met al die treinreizigers die gekloot zijn terwijl ik vrolijk met mijn auto rondrij.

Fuck you dumbasses :twisted:

Patrick M.
16 maart 2016, 00:31
Maar het kan zijn dat die treinreizigers met u lachen als u in de file staat maar ik lach altijd achter mijne BBQ.

Cheminot
16 maart 2016, 05:29
Maar het kan zijn dat die treinreizigers met u lachen als u in de file staat maar ik lach altijd achter mijne BBQ.

Is het nu dan elke dag barbecue?

reservespeler
16 maart 2016, 07:01
Is het nu dan elke dag barbecue?

Hij zou het wel willen.
Achter 3 jaar is het zo ver.
Iedere dag barbecue en een frisse pint.

Another Jack
16 maart 2016, 08:44
Kunt u het mij eens uitleggen aub.
Alvast bedankt.

Druk op het blauwe icoontje "Quote" rechts onderaan, wanneer je op dat ene bericht wil reageren.

Dadeemelee
16 maart 2016, 08:55
Maar het kan zijn dat die treinreizigers met u lachen als u in de file staat maar ik lach altijd achter mijne BBQ.
Als ge op 10 km van uw werk woont op de buiten staat ge nooit in de file :-D

reservespeler
16 maart 2016, 18:03
Als ge op 10 km van uw werk woont op de buiten staat ge nooit in de file :-D

Ik sta ook bijna nooit in de file.
Ik vertrek op momenten dat anderen nog slapen.

Patrick M.
16 maart 2016, 18:13
Ik vertrek op alle uren van den dag om te gaan werken.

reservespeler
18 maart 2016, 18:19
Ik vertrek op alle uren van den dag om te gaan werken.

Mag u dan zo dikwijls naar huis gaan onder het werk?

Patrick M.
19 maart 2016, 17:21
Reservespeler, ge moogt uw werk niet verlaten, alleen als uw schift gedaan is.

reservespeler
19 maart 2016, 18:05
Reservespeler, ge moogt uw werk niet verlaten, alleen als uw schift gedaan is.

Hoe kan je dan op ieder uur van de dag naar je werk vertrekken?
Dat begrijp ik dus echt niet hoor.

Ik ga regelmatig tussendoor naar huis als ik in de omgeving werk.
Ik zou niet weten waarom ik dat niet zou mogen.

Patrick M.
19 maart 2016, 18:29
Om te vertrekken om gaan te werken en ik kan onder mijn uren niet naar mijn thuis gaan.
Toch niet onder de werkuren en gij doet dat wel.
Onder de werkuren moet ge werken en niet eventjes naar huis gaan.

reservespeler
20 maart 2016, 09:00
Om te vertrekken om gaan te werken en ik kan onder mijn uren niet naar mijn thuis gaan.
Toch niet onder de werkuren en gij doet dat wel.
Onder de werkuren moet ge werken en niet eventjes naar huis gaan.

Bij ons, in mijn functie, is dat toegelaten.
Ik ga soms ook nog terug na 20u00, als er op werven gewerkt moet worden nadat de firma gesloten is.

Zo werkten wij in keuringscentra. Wij moesten werken tussen vrachtwagens, waarvan er sommige gloednieuw waren.

Ik heb er toen voor gezorgd dat wij dit werk, zonder meerprijs, mochten doen nadat het centrum gesloten was.

Zo ging ons werk sneller vooruit omdat wij de hele werkvloer konden benutten, en niet zo voorzichtig moesten zijn. Het duurdere uurloon werd daar ruimschoots mee gecompenseerd.
Dit is nu net één van mijn taken binnen (het) (ons) bedrijf.

Komen we terug bij u.
U vertrekt ieder uur van de dag naar uw werk.
Hoe moet ik dat dan zien?

Patrick M.
20 maart 2016, 12:41
Ik vertrek omdat ik moet gaan werken.

reservespeler
20 maart 2016, 15:50
Ik vertrek omdat ik moet gaan werken.

Tja dan schrijven we ons morgen nog eens hé.
Veel werkgenot toegewenst.

Patrick M.
21 maart 2016, 01:28
Dank u.

reservespeler
26 maart 2016, 11:30
En, weeral ieder uur van de dag vertrokken?

Patrick M.
26 maart 2016, 11:57
En, weeral ieder uur van de dag vertrokken?

Straks om 14h00 begin ik aan de late shift.
Voor iedereen een fijn paasweekend maar ik moet gaan werken.

reservespeler
26 maart 2016, 17:02
Straks om 14h00 begin ik aan de late shift.
Voor iedereen een fijn paasweekend maar ik moet gaan werken.

Ik ben vandaag, ondanks mijn vrije dagen, ook even naar een werf geweest.
Paasmaandag moet ie klaar zijn. Deze nacht, morgen de hele dag en de hele nacht moet er nog gewerkt worden.
Maandagavond om 18.00 is de eerste oplevering. Dan hebben we nog tot dinsdagmorgen 6u00 om aanpassingen te doen en try-out te varen met de installatie.

Patrick M.
27 maart 2016, 11:38
Straks om 14h00 moet ik ook weeral vertrekken om ne late shift te gaan doen en op paasmaandag heb ik ook de late shift.
Het enige goede daaraan is dat ik vandaag en morgen dubbel betaald ben maar het mindere goede is dat er weeral 3 dagen bijkomen die ik nog moet bij opnemen.
Ik denk dat mijn dagen die ik nog tegoed heb omdat ik teveel heb gewerkt er nu zo een 80 tal zijn.
Maar ik geef niet op, dat staat niet in mijn boek.

Cheminot
27 maart 2016, 13:22
Straks om 14h00 moet ik ook weeral vertrekken om ne late shift te gaan doen en op paasmaandag heb ik ook de late shift.
Het enige goede daaraan is dat ik vandaag en morgen dubbel betaald ben maar het mindere goede is dat er weeral 3 dagen bijkomen die ik nog moet bij opnemen.
Ik denk dat mijn dagen die ik nog tegoed heb omdat ik teveel heb gewerkt er nu zo een 80 tal zijn.
Maar ik geef niet op, dat staat niet in mijn boek.

Nu ja, werken is een groot woord in jullie geval. Misschien moet je maar eens uit de doeken doen wat je op een hele werkdag doet van 8 uur.

Patrick M.
27 maart 2016, 22:03
Nu ja, werken is een groot woord in jullie geval. Misschien moet je maar eens uit de doeken doen wat je op een hele werkdag doet van 8 uur.

Anders moet je eens 8 uur meelopen bij een shift, liefst bij de nacht.
Je zult na die 8 uur wel ander piepen.

Cheminot
28 maart 2016, 07:00
Anders moet je eens 8 uur meelopen bij een shift, liefst bij de nacht.
Je zult na die 8 uur wel ander piepen.

Komop, spill the beans, waar moet ik zo bang voor zijn?

reservespeler
28 maart 2016, 07:51
Straks om 14h00 moet ik ook weeral vertrekken om ne late shift te gaan doen en op paasmaandag heb ik ook de late shift.
Het enige goede daaraan is dat ik vandaag en morgen dubbel betaald ben maar het mindere goede is dat er weeral 3 dagen bijkomen die ik nog moet bij opnemen.
Ik denk dat mijn dagen die ik nog tegoed heb omdat ik teveel aanwezig was er nu zo een 80 tal zijn.
Maar ik geef niet op, dat staat niet in mijn boek.

Hierboven een klein beetje aangepast. Hieronder de originele versie.
2 dagen aanwezig geweest en 3 dagen compensatie en dubbel betaald????

Straks om 14h00 moet ik ook weeral vertrekken om ne late shift te gaan doen en op paasmaandag heb ik ook de late shift.
Het enige goede daaraan is dat ik vandaag en morgen dubbel betaald ben maar het mindere goede is dat er weeral 3 dagen bijkomen die ik nog moet bij opnemen.
Ik denk dat mijn dagen die ik nog tegoed heb omdat ik teveel heb gewerkt er nu zo een 80 tal zijn.
Maar ik geef niet op, dat staat niet in mijn boek.

reservespeler
28 maart 2016, 07:52
Anders moet je eens 8 uur meelopen bij een shift, liefst bij de nacht.
Je zult na die 8 uur wel ander piepen.

Welke treinen rijden er s' nachts eigenlijk?

reservespeler
28 maart 2016, 07:57
Komop, spill the beans, waar moet ik zo bang voor zijn?

Vraag ik me eigenlijk ook af.
Bij ons wordt er standaard gewerkt in de nacht.
Ook in het paasweekend werd en wordt er gewerkt.
Dagen van 11 uur zijn echt geen uitzondering bij ons, soms 12 uur of langer, maar dan moet dit aangevraagd worden (via snelle procedure kan dit op 1 uurtje gefikst zijn). Wij zorgen er dan voor dat:
- Er eten is (bij meer dan 2 overuren)
- Er een extra pauze is
- De mensen naar huis of hotel gebracht worden

Patrick M.
30 maart 2016, 12:07
Welke treinen rijden er s' nachts eigenlijk?

Aan dit antwoord kun je zien hoeveel je er van snapt namelijk niks.
De treinen rijden tussen 22h00 en 06h00 ook.
Waar ik werk komen de laatste treinen aan rond 02h30 en vertrekken de eerste treinen rond 03h30.
Onderhoud aan treinen 's nachts, kapotte locomotieven die er af moet en goede locomotieven die er opnieuw tegen moet 's nachts.
Kapotte rijtuigen die er tussenuit moeten en goede rijtuigen die er terug tussen moeten 's nachts.
En dit allemaal met handenarbeid of dachten jullie dat dit automatisch gebeurd?
Treinen moeten terug gevormd worden en klaar gemaakt worden voor eerste vertrek. Treinen moeten nagekeken worden opdat de treinreis veilig kan verlopen.
Veiligheid voorop en dat kost tijd en geld.
Maar jullie willen besparen op tijd en geld dus kiezen jullie voor het geld ipv voor de veiligheid van de reizigers.
reservespeler, ik ben inderdaad aanwezig op mijn werk om te werken want op mijn werk werken zonder aanwezig te zijn kan ik niet.
Gij misschien als ge misschien thuis werk doet wel.
Of met uw laptop ergens in een cafetaria zitten en een beetje tokkelen op uwe laptop.Of met uwe laptop op de trein terwijl ge naar uw werk spoort.

Patrick M.
30 maart 2016, 12:28
Komop, spill the beans, waar moet ik zo bang voor zijn?

Dat ge het niet aankunt.

Cheminot
30 maart 2016, 12:30
Aan dit antwoord kun je zien hoeveel je er van snapt namelijk niks.
De treinen rijden tussen 22h00 en 06h00 ook.
Waar ik werk komen de laatste treinen aan rond 02h30 en vertrekken de eerste treinen rond 03h30.
Onderhoud aan treinen 's nachts, kapotte locomotieven die er af moet en goede locomotieven die er opnieuw tegen moet 's nachts.
Kapotte rijtuigen die er tussenuit moeten en goede rijtuigen die er terug tussen moeten 's nachts.
En dit allemaal met handenarbeid of dachten jullie dat dit automatisch gebeurd?
Treinen moeten terug gevormd worden en klaar gemaakt worden voor eerste vertrek. Treinen moeten nagekeken worden opdat de treinreis veilig kan verlopen.
Veiligheid voorop en dat kost tijd en geld.
Maar jullie willen besparen op tijd en geld dus kiezen jullie voor het geld ipv voor de veiligheid van de reizigers.
reservespeler, ik ben inderdaad aanwezig op mijn werk om te werken want op mijn werk werken zonder aanwezig te zijn kan ik niet.
Gij misschien als ge misschien thuis werk doet wel.
Of met uw laptop ergens in een cafetaria zitten en een beetje tokkelen op uwe laptop.Of met uwe laptop op de trein terwijl ge naar uw werk spoort.

Dat klinkt niet uitzonderlijk veel of zwaar, misschien ook omdat het maar wat algemene wollige uitleg is.

Veiligheid is niet recht evenredig gelijk aan tijd en geld. Wel om op de juiste momenten en de juiste punten geld en tijd investeren. Een goed, doordacht veiligheidsbeleid kost noch tijd noch geld.

Cheminot
30 maart 2016, 12:33
Dat ge het niet aankunt.

U overschat uzelf misschien? In de horeca bijvoorbeeld bestaan zwaardere en langere shiften dan u draait, maak u maar geen zorgen.

Patrick M.
30 maart 2016, 12:33
Dat klinkt niet uitzonderlijk veel of zwaar, misschien ook omdat het maar wat algemene wollige uitleg is.

Veiligheid is niet recht evenredig gelijk aan tijd en geld. Wel om op de juiste momenten en de juiste punten geld en tijd investeren. Een goed, doordacht veiligheidsbeleid kost noch tijd noch geld.

We hebben allemaal gezien tot wat besparingen in veiligheid hebben geleid in Zaventem.
Als er militairen op straat rondlopen voor de veiligheid van de mensen dan is er commentaar van de regering dat het allemaal teveel geld kost.
Dus kiest de regering voor geld ipv voor de veiligheid van hun eigen bevolking.

Patrick M.
30 maart 2016, 12:44
Dat klinkt niet uitzonderlijk veel of zwaar, misschien ook omdat het maar wat algemene wollige uitleg is.

Veiligheid is niet recht evenredig gelijk aan tijd en geld. Wel om op de juiste momenten en de juiste punten geld en tijd investeren. Een goed, doordacht veiligheidsbeleid kost noch tijd noch geld.

Ge weet toch dat locomotieven ontkoppelen en rijtuigen ontkoppelen handen arbeid is of dacht u dat dat automatisch gebeurd?

Cheminot
30 maart 2016, 12:47
We hebben allemaal gezien tot wat besparingen in veiligheid hebben geleid in Zaventem.
Als er militairen op straat rondlopen voor de veiligheid van de mensen dan is er commentaar van de regering dat het allemaal teveel geld kost.
Dus kiest de regering voor geld ipv voor de veiligheid van hun eigen bevolking.

De kromme vergelijking van de dag en dat dan nog eens op de kap van de slachtoffers van de aanslagen, sterk.

Patrick M.
30 maart 2016, 12:50
De kromme vergelijking van de dag en dat dan nog eens op de kap van de slachtoffers van de aanslagen, sterk.

Niks op de kap van de slachtoffers van de aanslagen, daarvoor heeft de regering gezorgd want de regering van een land is verantwoordelijk voor de veiligheid van hun bevolking.

Cheminot
30 maart 2016, 12:56
Ge weet toch dat locomotieven ontkoppelen en rijtuigen ontkoppelen handen arbeid is of dacht u dat dat automatisch gebeurd?

En dus?

Cheminot
30 maart 2016, 12:56
Niks op de kap van de slachtoffers van de aanslagen, daarvoor heeft de regering gezorgd want de regering van een land is verantwoordelijk voor de veiligheid van hun bevolking.

Een beetje gek is ook wel eens leuk ja.

Patrick M.
30 maart 2016, 13:05
Straks om 14h00 begin ik aan de late shift.
Voor iedereen een fijn paasweekend maar ik moet gaan werken.

Reservespeler, dit heb ik geschreven op 26/03/2016 een zaterdag.
Dus zaterdag, zondag en paasmaandag gewerkt.
Daar zijn die drie dagen waarvan ik zondag en paasmaandag dubbel betaald ben omdat het zondagwerk is.
Begrijpend lezen is uw sterkste kant ook niet.
En drie dagen achterstand die er weeral bijkomen.
Maar heeft u genoten van uw verlengd paasweek-end?

reservespeler
31 maart 2016, 17:29
Aan dit antwoord kun je zien hoeveel je er van snapt namelijk niks.
De treinen rijden tussen 22h00 en 06h00 ook.
Waar ik werk komen de laatste treinen aan rond 02h30 en vertrekken de eerste treinen rond 03h30.
Onderhoud aan treinen 's nachts, kapotte locomotieven die er af moet en goede locomotieven die er opnieuw tegen moet 's nachts.
Kapotte rijtuigen die er tussenuit moeten en goede rijtuigen die er terug tussen moeten 's nachts.
En dit allemaal met handenarbeid of dachten jullie dat dit automatisch gebeurd?
Treinen moeten terug gevormd worden en klaar gemaakt worden voor eerste vertrek. Treinen moeten nagekeken worden opdat de treinreis veilig kan verlopen.
Veiligheid voorop en dat kost tijd en geld.
Maar jullie willen besparen op tijd en geld dus kiezen jullie voor het geld ipv voor de veiligheid van de reizigers.
reservespeler, ik ben inderdaad aanwezig op mijn werk om te werken want op mijn werk werken zonder aanwezig te zijn kan ik niet.
Gij misschien als ge misschien thuis werk doet wel.
Of met uw laptop ergens in een cafetaria zitten en een beetje tokkelen op uwe laptop.Of met uwe laptop op de trein terwijl ge naar uw werk spoort.

Bijt mijn neus niet af, ik stelde gewoon een vraag.
Ik spoor nooit naar mijn werk, ik kom graag op tijd.
In Duitsland spoor ik regelmatig, dat is aangenaam en zeer stipt.

reservespeler
31 maart 2016, 17:29
Dat ge het niet aankunt.

Leg uit waarom?

reservespeler
31 maart 2016, 17:32
Dat klinkt niet uitzonderlijk veel of zwaar, misschien ook omdat het maar wat algemene wollige uitleg is.

Veiligheid is niet recht evenredig gelijk aan tijd en geld. Wel om op de juiste momenten en de juiste punten geld en tijd investeren. Een goed, doordacht veiligheidsbeleid kost noch tijd noch geld.

Ze kunnen dat hele gedoe uitgeven aan een privéfirma.
Deze firma engageert zich om steeds voldoende stellen en loco's ter beschikking te hebben.
Weeral een rotzorg minder voor de 9501 bazen van de NMBS.

Patrick M.
31 maart 2016, 17:33
Leg uit waarom?

Dat ge het niet zou aankunnen om 8 uren mee te 'gaan' werken bij mij.
Heel de tijd werken, tussen het vierde en het zesde uur van uw shift 20 minuten om uw boterhammen op te eten en eens aan uwe koffie te drinken en dan de rest van uwe shift doen.
Dit zeven dagen op rij als we de nachtshift hebben.
Werknemers van de NMBS hebben geen zelfstandig bijberoep, die zijn moe als ze thuis komen van werken.

reservespeler
31 maart 2016, 17:34
U overschat uzelf misschien? In de horeca bijvoorbeeld bestaan zwaardere en langere shiften dan u draait, maak u maar geen zorgen.

En niet alleen in de Horeca hoor.

Ga maar eens de montage in, waar ze grote zware kranen moeten inhuren.

Ga maar eens naar de mannen die betonvloeren maken, die hebben geen vaste uren, zij kunnen pas stoppen als de vloer klaar is.

Ga maar eens ....

reservespeler
31 maart 2016, 17:35
We hebben allemaal gezien tot wat besparingen in veiligheid hebben geleid in Zaventem.
Als er militairen op straat rondlopen voor de veiligheid van de mensen dan is er commentaar van de regering dat het allemaal teveel geld kost.
Dus kiest de regering voor geld ipv voor de veiligheid van hun eigen bevolking.

Alsof zoiets tegen te houden is.
Op het gemoed spelen moet je aan de pers overlaten, met kinderen die verdronken zijn bij de gevaarlijke oversteek.

reservespeler
31 maart 2016, 17:37
Ge weet toch dat locomotieven ontkoppelen en rijtuigen ontkoppelen handen arbeid is of dacht u dat dat automatisch gebeurd?

En dan?
Denk je dat ze dat in de privé niet moeten doen?

Bij Ford in Genk hadden ze zelf locomotieven, ze moesten zelf koppelen en ontkoppelen. Ik geloof nooit dat die mensen één dag gestaakt hebben omdat het werk te zwaar was. Integendeel, iedereen wilde die jobkes doen.

reservespeler
31 maart 2016, 17:38
De kromme vergelijking van de dag en dat dan nog eens op de kap van de slachtoffers van de aanslagen, sterk.

Inderdaad, blijkbaar zijn de argumenten op (ik heb er eigenlijk nog geen gezien).

reservespeler
31 maart 2016, 17:40
Niks op de kap van de slachtoffers van de aanslagen, daarvoor heeft de regering gezorgd want de regering van een land is verantwoordelijk voor de veiligheid van hun bevolking.

Natuurlijk is de regering verantwoordelijk voor de veiligheid van de bevolking.
Er zijn echter dingen die je niet kan voorkomen, hoe erg het ook is.

Terug on topic!
De regering is ook verantwoordelijk voor het spoor en daarom gaan er drastische besparingen opgelegd worden.
Al degenen die iets blokkeren vliegen de straat op.
Einde van het vakbondsdictaat.

reservespeler
31 maart 2016, 17:41
En dus?

Ja, dat is de vraag.

Patrick M.
31 maart 2016, 17:44
Natuurlijk is de regering verantwoordelijk voor de veiligheid van de bevolking.
Er zijn echter dingen die je niet kan voorkomen, hoe erg het ook is.

Terug on topic!
De regering is ook verantwoordelijk voor het spoor en daarom gaan er drastische besparingen opgelegd worden.
Al degenen die iets blokkeren vliegen de straat op.
Einde van het vakbondsdictaat.

Niks buiten vliegen dan alleen de NMBS bazen want die zijn er teveel en juist niks einde van de spoorbonden want de spoorbonden staan veel te sterk door het groot aantal leden.
Maar zoals ik al geschreven heb: ik kan de frustratie begrijpen.

reservespeler
31 maart 2016, 17:53
Reservespeler, dit heb ik geschreven op 26/03/2016 een zaterdag.
Dus zaterdag, zondag en paasmaandag gewerkt.
Daar zijn die drie dagen waarvan ik zondag en paasmaandag dubbel betaald ben omdat het zondagwerk is.
Begrijpend lezen is uw sterkste kant ook niet.
En drie dagen achterstand die er weeral bijkomen.
Maar heeft u genoten van uw verlengd paasweek-end?

Ik ben maandag gaan werken, dit ondanks het feit dat ik verlof had.
Er waren een paar probleemkes bij de oplevering van de installatie (niets ongewoons, vandaar dat we de try-out deden in het verlengd weekend).
Momenteel loopt de nieuwe en de aangepaste installatie feilloos.

reservespeler
31 maart 2016, 17:54
Dat ge het niet zou aankunnen om 8 uren mee te 'gaan' werken bij mij.
Heel de tijd werken, tussen het vierde en het zesde uur van uw shift 20 minuten om uw boterhammen op te eten en eens aan uwe koffie te drinken en dan de rest van uwe shift doen.
Dit zeven dagen op rij als we de nachtshift hebben.
Werknemers van de NMBS hebben geen zelfstandig bijberoep, die zijn moe als ze thuis komen van werken.

Als het dat maar is.
Jongen toch, doe die oogkleppen eens af.

reservespeler
31 maart 2016, 17:56
Niks buiten vliegen dan alleen de NMBS bazen want die zijn er teveel en juist niks einde van de spoorbonden want de spoorbonden staan veel te sterk door het groot aantal leden.
Maar zoals ik al geschreven heb: ik kan de frustratie begrijpen.

Sterke argumentatie.
De macht van de spoorbonden wordt gebroken door deze regering.
Zelfs al leggen de vakbonden (in Wallonië) het spoor 2 maanden lam, de regering zal deze keer doorzetten. Ze hebben in het verleden al teveel moeten toegeven aan de chantage.

Patrick M.
31 maart 2016, 18:15
Sterke argumentatie.
De macht van de spoorbonden wordt gebroken door deze regering.
Zelfs al leggen de vakbonden (in Wallonië) het spoor 2 maanden lam, de regering zal deze keer doorzetten. Ze hebben in het verleden al teveel moeten toegeven aan de chantage.

Niks gaat er gebroken worden want het is de vorige keer niet gelukt.
Herenakkoord is mislukt en we horen er weeral niks van.
Maar de regering heeft op dit moment andere zaken aan hun hoofd.

reservespeler
31 maart 2016, 18:20
Niks gaat er gebroken worden want het is de vorige keer niet gelukt.
Herenakkoord is mislukt en we horen er weeral niks van.
Maar de regering heeft op dit moment andere zaken aan hun hoofd.

Bepaalde ministers hebben op dit moment inderdaad andere zorgen.
Maar het leven gaat verder, het kabinet van de minister is het één en ander aan het voorbereiden.
Ik schat dat ze er in juni mee voor de dag komt.
Ze rekenen in juli op een reeks spoorstakingen, vandaar dat ze wachten tot het vakantie is. DE busmaatschappijen (die nu leerlingenvervoer doen) zijn al gecontacteerd. Zij zullen vervangende diensten doen met de bussen.

Patrick M.
31 maart 2016, 18:35
Bepaalde ministers hebben op dit moment inderdaad andere zorgen.
Maar het leven gaat verder, het kabinet van de minister is het één en ander aan het voorbereiden.
Ik schat dat ze er in juni mee voor de dag komt.
Ze rekenen in juli op een reeks spoorstakingen, vandaar dat ze wachten tot het vakantie is. DE busmaatschappijen (die nu leerlingenvervoer doen) zijn al gecontacteerd. Zij zullen vervangende diensten doen met de bussen.

In juli, dan kan ik eindelijk mijn BBQ nog eens uithalen.
Maar ik ga toch eerst eens contact opnemen met mijn vakbond afgevaardigde want ik geloof iets niet van horen zeggen.

reservespeler
31 maart 2016, 18:37
In juli, dan kan ik eindelijk mijn BBQ nog eens uithalen.
Maar ik ga toch eerst eens contact opnemen met mijn vakbond afgevaardigde want ik geloof iets niet van horen zeggen.

Je hoort het dan ook niet, je leest het hier.

Patrick M.
31 maart 2016, 19:01
Je hoort het dan ook niet, je leest het hier.

Maar omdat het hier geschreven staat betekend niet dat het waar is.
En ik ben liever zeker van iets.

reservespeler
31 maart 2016, 19:06
Maar omdat het hier geschreven staat betekend niet dat het waar is.
En ik ben liever zeker van iets.

Ik geef alleen maar aan dat u het niet gehoord heeft of het niet heeft "van horen zeggen", maar dat u het hier gelezen heeft.

Kan u die brave man / vrouw niet bellen?

Cheminot
31 maart 2016, 19:36
Niks gaat er gebroken worden want het is de vorige keer niet gelukt.
Herenakkoord is mislukt en we horen er weeral niks van.
Maar de regering heeft op dit moment andere zaken aan hun hoofd.

Het vakbondsfront is de vorige gebroken, geen staking in Vlaanderen. Met de staking is de aanzet gegeven om in de toekomst de verbindingen van Vlaanderen en Wallonië door te knippen zodat in Vlaanderen alle treinen blijven rijden. Bedankt!

Patrick M.
1 april 2016, 10:56
Het vakbondsfront is de vorige gebroken, geen staking in Vlaanderen. Met de staking is de aanzet gegeven om in de toekomst de verbindingen van Vlaanderen en Wallonië door te knippen zodat in Vlaanderen alle treinen blijven rijden. Bedankt!

Verbindingen Vlaanderen en Wallonië gaan nooit doorgeknipt worden.
En het vakbondsfront is misschien gebroken maar de vakbonden kunnen in de toekomst zeker nog samen werken.
Kijk maar naar de hooligans op het beursplein te Brussel.
Die hebben ook samen gewerkt.
Dat had men ook niet voor mogelijk gehouden maar je ziet wel.

Cheminot
1 april 2016, 11:06
Verbindingen Vlaanderen en Wallonië gaan nooit doorgeknipt worden.
En het vakbondsfront is misschien gebroken maar de vakbonden kunnen in de toekomst zeker nog samen werken.
Kijk maar naar de hooligans op het beursplein te Brussel.
Die hebben ook samen gewerkt.
Dat had men ook niet voor mogelijk gehouden maar je ziet wel.

Zeg nooit nooit maar dat heb je nog niet of beter nog nooit begrepen.

reservespeler
1 april 2016, 11:07
Het vakbondsfront is de vorige gebroken, geen staking in Vlaanderen. Met de staking is de aanzet gegeven om in de toekomst de verbindingen van Vlaanderen en Wallonië door te knippen zodat in Vlaanderen alle treinen blijven rijden. Bedankt!

Dat was pas de eerste aanzet.
Wat nu op tafel ligt .....

Ik zou niet graag vakbondsmilitant zijn bij de NMBS.

reservespeler
1 april 2016, 11:08
Verbindingen Vlaanderen en Wallonië gaan nooit doorgeknipt worden.
En het vakbondsfront is misschien gebroken maar de vakbonden kunnen in de toekomst zeker nog samen werken.
Kijk maar naar de hooligans op het beursplein te Brussel.
Die hebben ook samen gewerkt.
Dat had men ook niet voor mogelijk gehouden maar je ziet wel.

Waren dat de vakbonden van de NMBS?

Patrick M.
1 april 2016, 11:16
Waren dat de vakbonden van de NMBS?

Als u heel de problematiek van de spoorbonden en de stakingen bij de NMBS had gelezen dan wist u nu het antwoord.
Maar toch altijd commentaar geven op iets wat u niet weet.

reservespeler
1 april 2016, 11:54
Als u heel de problematiek van de spoorbonden en de stakingen bij de NMBS had gelezen dan wist u nu het antwoord.
Maar toch altijd commentaar geven op iets wat u niet weet.

Iets wat ik weet moet ik niet vragen, ik herhaal dus mijn vraag:


Waren dat de vakbonden van de NMBS?

Patrick M.
1 april 2016, 12:47
Iets wat ik weet moet ik niet vragen, ik herhaal dus mijn vraag:


Waren dat de vakbonden van de NMBS?

Als u de discussie goed zou gelezen hebben dan wist u het antwoord op die vraag.
Toch een beetje last van uw lees mogelijkheid.

reservespeler
1 april 2016, 18:13
Als u de discussie goed zou gelezen hebben dan wist u het antwoord op die vraag.
Toch een beetje last van uw lees mogelijkheid.

Geef gewoon een antwoord op mijn vraag.

Patrick M.
1 april 2016, 18:17
Geef gewoon een antwoord op mijn vraag.

Krijgt u het echt niet gelezen?
Erg, héél erg.
En maar afgeven op iemand anders.

reservespeler
1 april 2016, 18:19
Krijgt u het echt niet gelezen?
Erg, héél erg.
En maar afgeven op iemand anders.

Ik vraag gewoon een antwoord op mijn vraag.
Uit uw gespartel kan ik opmaken dat u geen antwoord kan geven.

Niet erg, we zijn dat gewoon.

Patrick M.
1 april 2016, 18:20
Ik vraag gewoon een antwoord op mijn vraag.
Uit uw gespartel kan ik opmaken dat u geen antwoord kan geven.

Niet erg, we zijn dat gewoon.

Maar ik weet het antwoord, gij precies niet.
Het antwoord staat er nochtans duidelijk geschreven maar ge moet een beetje zoeken.
Anders is er geen lol aan.

reservespeler
1 april 2016, 18:25
Maar ik weet het antwoord, gij precies niet.
Het antwoord staat er nochtans duidelijk geschreven maar ge moet een beetje zoeken.
Anders is er geen lol aan.

Dit is hier geen peuter-, kleuter- of kindertuin.
Laat zien dat je een grote jongen bent en geef gewoon antwoord op mijn vraag.

Patrick M.
1 april 2016, 18:36
Dit is hier geen peuter-, kleuter- of kindertuin.
Laat zien dat je een grote jongen bent en geef gewoon antwoord op mijn vraag.

Laat eens zien dat gij ne grote jongen bent en ga eens op zoek naar waar dat antwoord staat.
Want het staat er maar ge moet een beetje moeite doen.
Anders is de lol er vanaf.

reservespeler
1 april 2016, 18:38
Laat eens zien dat gij ne grote jongen bent en ga eens op zoek naar waar dat antwoord staat.
Want het staat er maar ge moet een beetje moeite doen.
Anders is de lol er vanaf.

Kleuters discussiëren ook op die manier.
Ik had u toch iets volwassener ingeschat.

Patrick M.
1 april 2016, 18:39
Kleuters discussiëren ook op die manier.
Ik had u toch iets volwassener ingeschat.

Mensen kunnen soms dingen fout inschatten.
Kan de beste overkomen.

reservespeler
1 april 2016, 19:24
Mensen kunnen soms dingen fout inschatten.
Kan de beste overkomen.

Dus u geeft toe dat u nog steeds in uw publiciteitsjaren zit.

Patrick M.
2 april 2016, 17:45
Dus u geeft toe dat u nog steeds in uw publiciteitsjaren zit.

Ik geef niks toe, ik blijf bij mijn gedachten.

reservespeler
3 april 2016, 19:17
Ik geef niks toe, ik blijf bij mijn gedachten.

Dat u nog in uw kleuterjaren zit?
Verder geraken uw gedachten blijkbaar toch niet.

Patrick M.
3 april 2016, 20:14
Dat u nog in uw kleuterjaren zit?
Verder geraken uw gedachten blijkbaar toch niet.

Ik weet waar ik zit en u denkt dat u weet waar ik zit.
Maar dat is normaal in een denkwereld waarin je denkt dat je altijd gelijk hebt en waarin je denkt dat je mening de enige juiste is.

reservespeler
7 april 2016, 18:38
Ik weet waar ik zit en u denkt dat u weet waar ik zit.
Maar dat is normaal in een denkwereld waarin je denkt dat je altijd gelijk hebt en waarin je denkt dat je mening de enige juiste is.

Zalig zijn de ......

Patrick M.
8 april 2016, 08:57
Zalig zijn de ......

...diegene die denken dat ze altijd gelijk hebben en er van overtuigd zijn dat hun mening de enige juiste is.

reservespeler
9 april 2016, 11:35
...diegene die denken dat ze altijd gelijk hebben en er van overtuigd zijn dat hun mening de enige juiste is.

Weeral een foutje geschreven, jongen toch.

Patrick M.
9 april 2016, 13:27
Weeral een foutje geschreven, jongen toch.

En u heeft nog nooit een fout geschreven?
Maar dat kan ook niet anders in een denkwereld van altijd gelijk te hebben en de enige juiste mening te hebben.

reservespeler
9 april 2016, 13:30
En u heeft nog nooit een fout geschreven?
Maar dat kan ook niet anders in een denkwereld van altijd gelijk te hebben en de enige juiste mening te hebben.

Ik schrijf regelmatig foutjes, mijn Nederlands is redelijk goed, de foutjes die ik schrijf maak ik meestal door te snel te zijn en niet na te lezen wat ik schreef.

U schrijft echter fouten die daar niet aan te wijten zijn.

Patrick M.
9 april 2016, 13:43
Ik schrijf regelmatig foutjes, mijn Nederlands is redelijk goed, de foutjes die ik schrijf maak ik meestal door te snel te zijn en niet na te lezen wat ik schreef.

U schrijft echter fouten die daar niet aan te wijten zijn.

En u gaat mij nu zeker op mijn fouten wijzen?
Erg erg koud daarboven en zeer eenzaam.

reservespeler
10 april 2016, 17:18
En u gaat mij nu zeker op mijn fouten wijzen?
Erg erg koud daarboven en zeer eenzaam.

Het is hier niet koud hoor.

Patrick M.
10 april 2016, 17:36
Het is hier niet koud hoor.

Maar wel eenzaam.
Want daar spreekt u niet over.

reservespeler
10 april 2016, 17:39
Maar wel eenzaam.
Want daar spreekt u niet over.

Zeker niet eenzaam.

Patrick M.
10 april 2016, 18:00
Het is hier niet koud hoor.

Maar wel eenzaam vergeten.
Maar dat kan iedereen overkomen.
En daarmee bedoel ik dat het iedereen kan overkomen dat hij of zij iets vergeet.
Kwestie van duidelijk te zijn.

reservespeler
16 april 2016, 16:04
Maar wel eenzaam vergeten.
Maar dat kan iedereen overkomen.
En daarmee bedoel ik dat het iedereen kan overkomen dat hij of zij iets vergeet.
Kwestie van duidelijk te zijn.

Waar vergeet ik wat?

Patrick M.
16 april 2016, 17:15
Waar vergeet ik wat?

U weet dus niet meer wat u schrijft?
Erg, héél erg.

reservespeler
17 april 2016, 10:43
U weet dus niet meer wat u schrijft?
Erg, héél erg.

Ik vergeet nooit iets, dus ik weet echt niet waarover u het heeft, tenzij u het hier neerschrijft.

Maar u kennende zal u dat niet doen.:twisted:

Patrick M.
17 april 2016, 17:25
Ik vergeet nooit iets, dus ik weet echt niet waarover u het heeft, tenzij u het hier neerschrijft.

Maar u kennende zal u dat niet doen.:twisted:

Neen, want iets uitleggen aan iemand die zo rap vergeet heeft geen nut.

reservespeler
23 april 2016, 17:42
Neen, want iets uitleggen aan iemand die zo rap vergeet heeft geen nut.

Niet tegen de spiegel spreken aub.

Patrick M.
24 april 2016, 09:59
Niet tegen de spiegel spreken aub.

Daar bent u weer met uw spiegel.
U moet u eigen wel heel erg graag zien dat u nu alweer over een spiegel spreekt.

reservespeler
24 april 2016, 10:37
Daar bent u weer met uw spiegel.
U moet u eigen wel heel erg graag zien dat u nu alweer over een spiegel spreekt.

Ik kijk bijna nooit in een spiegel.
Ik raad u gewoon aan om er niet tegen te spreken.
Ik schrijf nergens dat ik in de spiegel kijk.

Patrick M.
24 april 2016, 12:50
Ik kijk bijna nooit in een spiegel.
Ik raad u gewoon aan om er niet tegen te spreken.
Ik schrijf nergens dat ik in de spiegel kijk.

U spreekt dus tegen een spiegel.
Moet kunnen.

Bartjeuh
24 april 2016, 14:01
Wat er bij mij niet ingaat: hoe komt het dat in tijden van radars, sonars, satellieten, enz... enz... nog steeds loodsen nodig zijn?
Beschikken die oceaanreuzen niet over voldoende hardware, kaarten, internetverbinding, telecom, enz... enz... om zélf hun route te kunnen vinden tussen Vlissingen en Antwerpen???

reservespeler
24 april 2016, 14:08
Wat er bij mij niet ingaat: hoe komt het dat in tijden van radars, sonars, satellieten, enz... enz... nog steeds loodsen nodig zijn?
Beschikken die oceaanreuzen niet over voldoende hardware, kaarten, internetverbinding, telecom, enz... enz... om zélf hun route te kunnen vinden tussen Vlissingen en Antwerpen???

Natuurlijk wel.

Patrick M.
24 april 2016, 21:59
Natuurlijk wel.

U vergeet de zandbanken.
En de jarenlange ervaring van de loodsen vergeet u ook.