PDA

View Full Version : ACV voorzitter-regering Michel geeft werknemers nieuwe slag in het gezicht.


Patrick M.
10 april 2016, 18:57
Volgens ACV-voorzitter Marc Leemans volhardt de regering Michel in de boosheid door te kiezen voor 'recepten die niet werken'. Leemans: “Die maatregelen zijn contraproductief voor de economie en ze teren de overheid uit tot een anorexia-staat. Een gat van 3,8 miljard in de begroting en een slabakkende economie bewijzen dit ook in de feiten”. “Dat de regering wil dat werknemers met zieke kinderen vakantiedagen mogen afbedelen bij hun collega’s is de meest schrijnende illustratie van deze beschamende sociale neergang”, aldus Leemans.

Terwijl volgens Leemans de vermogens worden ontzien en de werkgevers cadeaus krijgen (bv. door de maatregelen voor meer arbeidsflexibiliteit) betalen de gewone werknemers het gelag. “Werknemers zien hun 38-urenweek afgepakt door minister Peeters. Dit betekent minder loon, omdat werkgevers overuren voortaan betalen als gewone uren”, aldus Leemans.

Hij vreest ook voor perverse effecten. “De simpele waarheid is dat werknemers meer moeten werken als hun werkgever dit wil, zonder loontoeslag. En thuis moeten blijven als de werkgever hen minder nodig heeft. En nog wat moeilijker met tijdkrediet kunnen. Dit leidt tot nog moeilijker werkomstandigheden. Dus nog meer stress, burn-out en meer langdurig zieken. Maar ook daar heeft deze regering een ‘oplossing’ voor. Zieken en invaliden moeten van minister De Block en minister Peeters voortaan strenger gecontroleerd en gesanctioneerd worden. Het december-akkoord onder sociale partners staat zo na amper drie maand al bij het vuil”.

Het oordeel van het ACV is snoeihard. “Deze regering doet de mensen langer werken, in moeilijker werkomstandigheden, voor minder koopkracht en voor minder pensioen. En geeft hun inspanning cadeau aan de werkgevers. Dit is je reinste volksverlakkerij”. Leemans: “Partijen die deze aanpak verdedigen, keren zich af van de werknemers, van de ambtenaren en het onderwijzend personeel, van de zieken en invaliden, van de werklozen en gepensioneerden. Dit overgieten met een sausje van pseudo-overleg doet daar helemaal niets van af.”


Stel dat ik mijn collega 5 dagen verlof cadeau geef om te zorgen voor zijn ziek kind.
Ik heb verlofgeld gehad voor die 5 dagen verlof en nu ga ik 5 dagen meer werken en betaald krijgen.
Moet ik dan dat verlof geld terug geven of ga ik voor die 5 dagen niet betaald worden want 2 maal geld krijgen voor dezelfde dagen gaan de werkgevers niet doen.

De schoofzak
10 april 2016, 21:10
Leemans vergist zich.
Het is niet nu, dat de werknemers een klap in het gezicht krijgen.

Die klap kregen de werknemers in het gezicht, toen schulden aangegaan werden door de staat (de staatsschuld), die boven haar vermogen lagen.


Je wordt niet armer door je schulden af te lossen.
Je werd armer, door het aangaan van schulden die boven je mogelijkheden lagen, èn door dat geleend geld door vensters en deuren naar buiten te smijten.

.

Patrick M.
11 april 2016, 14:41
We zullen vlug weten wat de reacties van de bonden gaat zijn.

reservespeler
17 april 2016, 10:48
We zullen vlug weten wat de reacties van de bonden gaat zijn.

Nog steeds niets.
Zo vlug gaat dat blijkbaar dan toch niet.

Patrick M.
17 april 2016, 17:16
Nog steeds niets.
Zo vlug gaat dat blijkbaar dan toch niet.

Heeft tijd nodig, maar de reacties gaat komen.
Zeker nu na de uitspraken van Peeters.
En niet alleen van de spoorbonden.