PDA

View Full Version : VDAB opent kliklijn


zwart op wit
8 mei 2018, 13:07
Werkgevers die een werkloze over de vloer krijgen voor een verplicht sollicitatiegesprek, zullen over dat gesprek een rapport kunnen opmaken voor de VDAB. De VDAB kan aan de hand van die feedback de werkloze bijkomende ondersteuning bieden of een sanctie opleggen. De werkgeversorganisatie Voka Limburg en de VDAB Limburg hebben daarrond een proefproject gelanceerd.


De N-VA heeft eerder opdracht gegeven aan de VDAB om jaarlijks 50.000 werkzoekenden uit te sluiten van uitkeringen. Het aantal leefloners zijn hierdoor spectaculair toegenomen.

Anna List
8 mei 2018, 13:10
https://forum.politics.be/showthread.php?p=8710218#post8710218

dubbel, slotje.

coro
8 mei 2018, 13:29
Werkgevers die een werkloze over de vloer krijgen voor een verplicht sollicitatiegesprek, zullen over dat gesprek een rapport kunnen opmaken voor de VDAB. De VDAB kan aan de hand van die feedback de werkloze bijkomende ondersteuning bieden of een sanctie opleggen. De werkgeversorganisatie Voka Limburg en de VDAB Limburg hebben daarrond een proefproject gelanceerd.


De N-VA heeft eerder opdracht gegeven aan de VDAB om jaarlijks 50.000 werkzoekenden uit te sluiten van uitkeringen. Het aantal leefloners zijn hierdoor spectaculair toegenomen.

Heeft u daar betrouwbare bewijzen van? Wie, in het bijzonder, heeft die opdracht gegeven?
Ik kijk uit naar jouw bronnen.

Sukkelaar
10 mei 2018, 09:37
Heeft u daar betrouwbare bewijzen van? Wie, in het bijzonder, heeft die opdracht gegeven?
Ik kijk uit naar jouw bronnen.

Nog wat geduld vrees ik.

zwart op wit
14 mei 2018, 16:24
Bron: VRT Nieuws eerste week van mei: VDAB Opent kliklijn voor werkgevers om werkzoekenden sneller te schorsen of uit te sluiten van werkloosheidsuitkeringen.

Eduard Khil
14 mei 2018, 17:02
ze kunnen die luiaards niet hard genoeg pakken!

maddox
14 mei 2018, 21:37
Werkgevers die een werkloze over de vloer krijgen voor een verplicht sollicitatiegesprek, zullen over dat gesprek een rapport kunnen opmaken voor de VDAB. De VDAB kan aan de hand van die feedback de werkloze bijkomende ondersteuning bieden of een sanctie opleggen. De werkgeversorganisatie Voka Limburg en de VDAB Limburg hebben daarrond een proefproject gelanceerd.

"Zullen kunnen". Alsof een werkgever er veel meer moeite in gaat steken.
De sollicitant moet het al echt bruin gaan bakken wil een werkgever effectief een "rapport" gaan maken.
En dan is het aan de VDAB om er nog eens moeite in te gaan steken dat rapport te beoordelen.

De N-VA heeft eerder opdracht gegeven aan de VDAB om jaarlijks 50.000 werkzoekenden uit te sluiten van uitkeringen. Het aantal leefloners zijn hierdoor spectaculair toegenomen.
Bron?
Ik probeer me voor te stellen hoe'n heisa de SPa/PS en groen hier rond zouden maken als daar enig zoutkorrletje bewijs van zou bestaan.
Trouwens, 50 000, dat moet haalbaar zijn zonder vieze trukken toe te passen. Gewoon eens werk maken van de huidige wetgeving en die gedegen toepassen.

lamenielachen
14 mei 2018, 21:47
ze kunnen die luiaards niet hard genoeg pakken!

Nu gaan ze eens wat meer focussen op het probleem in het systeem ipv altijd de zwartwerkers bij de zelfstandigen te gaan zoeken.

coro
14 mei 2018, 23:16
Bron: VRT Nieuws eerste week van mei: VDAB Opent kliklijn voor werkgevers om werkzoekenden sneller te schorsen of uit te sluiten van werkloosheidsuitkeringen.

De N-VA heeft eerder opdracht gegeven aan de VDAB om jaarlijks 50.000 werkzoekenden uit te sluiten van uitkeringen

Nergens iets van terug te vinden! Jij wel?

reservespeler
15 mei 2018, 07:36
Werkgevers die een werkloze over de vloer krijgen voor een verplicht sollicitatiegesprek, zullen over dat gesprek een rapport kunnen opmaken voor de VDAB. De VDAB kan aan de hand van die feedback de werkloze bijkomende ondersteuning bieden of een sanctie opleggen. De werkgeversorganisatie Voka Limburg en de VDAB Limburg hebben daarrond een proefproject gelanceerd.


De N-VA heeft eerder opdracht gegeven aan de VDAB om jaarlijks 50.000 werkzoekenden uit te sluiten van uitkeringen. Het aantal leefloners zijn hierdoor spectaculair toegenomen.

Graag een bron / link naar die 50.000

pajoske
15 mei 2018, 11:34
Werkgevers die een werkloze over de vloer krijgen voor een verplicht sollicitatiegesprek, zullen over dat gesprek een rapport kunnen opmaken voor de VDAB. De VDAB kan aan de hand van die feedback de werkloze bijkomende ondersteuning bieden of een sanctie opleggen. De werkgeversorganisatie Voka Limburg en de VDAB Limburg hebben daarrond een proefproject gelanceerd.


De N-VA heeft eerder opdracht gegeven aan de VDAB om jaarlijks 50.000 werkzoekenden uit te sluiten van uitkeringen. Het aantal leefloners zijn hierdoor spectaculair toegenomen.


Ik had graag een bron gehad. Mijn ervaring is dat hetgeen hier geschreven wordt dikwijls een vertekend beeld geeft van hetgeen in de media verscheen. Daarom zal ik de tekst aanvullen.

Uitgangspunt voor het proefproject is de vaak gehoorde klacht bij werkgevers dat werkzoekenden bij een verplicht sollicitatiegesprek vaak niet gemotiveerd zijn en enkel daar zijn om het aanwezigheidsattest op te vragen. “Het resultaat is tijdverlies voor beide partijen”, zegt gedelegeerd bestuurder Johann Leten van Voka Limburg.

De werkgeversorganisatie gaat nu zijn leden/bedrijven oproepen om aan de hand van een antwoordformulier op de website van de VDAB de nodige feedback over het gesprek te geven. “En daar kunnen wij dan mee aan de slag”, zegt directeur Tinne Lommelen van VDAB Limburg. “Want wij weten vaak niet waar het is misgelopen tussen de werkzoekende en de werkgever. Aan de hand van de feedback kunnen wij de werkloze extra bijsturen of eventueel sanctioneren. We gaan ervan uit dat sancties slechts een kleine minderheid zullen zijn”, aldus Tinne Lommelen.

De samenwerking tussen VDAB Limburg en Voka Limburg is uniek voor Vlaanderen. “Ik hoop dat andere provincies snel zullen volgen”, zegt Tinne Lommelen.

Werkgevers kunnen hun feedback kwijt op dit meldpunt.

bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20180508_03503230/proefproject-vdab-limburg-en-voka-limburg-werklozen-krijgen-rapport-bij-sollicitatie

Ik zie het probleem niet. De werkgevers sanctioneren niet. De overheid sanctioneert enkel als er misbruik is. Het lijkt me niet meer dan normaal dat de overheid het belastinggeld besteed aan wie daar volgens de wetgeving recht op heeft. Het is in het voordeel van de onvrijwillig werkloze dat de profiteurs, als die er zijn, buiten gekegeld worden.