PDA

View Full Version : 4 Mei: Nationale Manifestatie der Belgischgezinden!


Patriot!
21 maart 2003, 21:49
Manifestatie - zondag 4 mei 2003


Op ZONDAG 4 MEI 2003 zal een manifestatie plaatsvinden te Brussel, waarin B Plus het voortouw neemt. B Plus stelt immers vast dat vele politici almaar meer tegen de wil van de bevolking ingaan op het vlak van de staatshervorming. Uit alle wetenschappelijke onderzoeken en opiniepeilingen van de laatste 15 jaar blijkt dat de burgers van België, zowel ten noorden als ten zuiden van de taalgrens, zich uitdrukkelijk tegen separartisme kanten. De burgers willen niet dat België barst. Ook de aanhangers van een confederale staat zijn op één hand te tellen. Nochtans trekken de meeste politieke partijen zich van de wil van deze zwijgende meerderheid niets aan.

En waarom? Omdat zij op electoraal vlak niet afgestraft kunnen worden! Voor welke partij kan je immers nog stemmen indien je tegen een verdere staatshervorming bent? Voor welke partij kan je met een gerust geweten stemmen indien je je tevredenheid met onze Belgische, federale democratie wil uiten en indien je wil dat deze democratie versterkt wordt? Zowat alle politieke partijen zijn uitermate opportunistisch als het gaat om het dossier van de staatshervorming. Velen menen in de plaats van de burger te kunnen stellen op welke wijze het land het best bestuurd wordt, namelijk door het bestuur dichter bij het volk te brengen. Nochtans is niet al wat op een lager niveau beslist wordt, beter beslist.

Om de groeiende ontevredenheid van de Belgische bevolking een stem te geven, trekt B Plus op 4 mei 2003 naar Premier Verhofstadt om hem een brief te overhandigen namens de zwijgende meerderheid van burgers en namens tal van organisaties uit het middenveld. Het kan niet zijn dat alle partijen zich laten leiden (of is het lijden?) door de wil van een uiterst kleine, radicale en onverdraagzame minderheid van separatsisten en confederalisten, voor zover die laatste twee niet dezelfden zijn. En het is in een democratie vooral onbegrijpelijk dat er zo dikwijls en zo fundamenteel aan de Grondwet gemorreld wordt zonder dat de bevolking eerst wordt geconsulteerd! In de vele democratische landen wordt voor veel minder belangrijke zaken een bindend referendum gehouden!!

De manifestatie van 4 mei 2003 zal geen manifestatie van B Plus alleen zijn. Zij zal worden ondersteund door tal van andere organisaties uit het middenveld, cultuur, sport en politiek. Stap met ons mee en laat zien dat de Belgen de wil hebben om als één volk samen te leven, in volle respect voor elkaars verscheidenheid. Laat zien dat ze naar Europa een hoopvolle boodschap kunnen sturen. Zend samen met ons een krachtig signaal uit dat de politieke partijen na de verkiezingen van 18 mei 2003 niet naast zich neer zullen kunnen leggen! Laat horen dat de politici de mensen niet mogen bedriegen door te zeggen dat ze tegen separatisme zijn, maar wel voor de splitsing van de sociale zekerheid, of delen ervan! Ze moeten beseffen dat de mensen weten dat de splitsing van de Sociale Zekerheid gelijkstaat met separatisme. Zo dom zijn onze mensen niet. Ze laten zich geen blaasjes wijsmaken.

Hieronder volgen de concrete gegevens van de manifestatie:

Datum: ZONDAG 4 MEI 2003
Startpunt: Albert II laan om 14u00
Eindpunt: TROONPLEIN EN Kabinet Premier Verhofstadt

Van harte welkom en hopelijk tot dan!!!



vzw B Plus asbl
Avenue Marnixlaan 30
B - 1000 Bruxelles-Brussel
Bank 068-1059555-51
T: +32 02 732 10 00 - F: +32 02 732 96 51
E: [email protected]

Vlaanderen_onafhankelijk
21 maart 2003, 22:25
Datum: ZONDAG 4 MEI 2003
Startpunt: Albert II laan om 14u00
Eindpunt: TROONPLEIN EN Kabinet Premier Verhofstadt
Yup, alle belginiksen daar naartoe... :lol: Het gaat mij een bonte bende worden!
Onverdraagzame separatisten? Tsss....

zorroaster
21 maart 2003, 23:14
Manifestatie - zondag 4 mei 2003



Kijk, dat kan nog interessant worden. Ik verwacht dat minstens de helft van die 90% Belgischgezinden toch zal komen manifesteren de 4e mei?

John Stufflebeam
21 maart 2003, 23:29
Datum: ZONDAG 4 MEI 2003
Startpunt: Albert II laan om 14u00
Eindpunt: TROONPLEIN EN Kabinet Premier Verhofstadt


De Belgicisten op stap naar het Troonplein, jullie konden geen betere eindbestemming kiezen: een plein gedomineerd door de gigantische beeltenis van Leopold II, moordenaar van miljoenen Kongolezen, vereerd door de Belgische staat met de tekst PATRIA MEMOR, (het vaderland zal u gedenken).

Om het met de woorden van het BUB-programma te zeggen: "De Belgische koningen hebben over het algemeen zeer goed hun plichten vervuld."

http://users.pandora.be/realitybytes/standbeeld.jpg

Het standbeeld van Leopold II, moordenaar van miljoenen Kongolezen, en eindpunt van de Belgicistische betoging.

Tantist
21 maart 2003, 23:51
Datum: ZONDAG 4 MEI 2003
Startpunt: Albert II laan om 14u00
Eindpunt: TROONPLEIN EN Kabinet Premier Verhofstadt
Yup, alle belginiksen daar naartoe... :lol: Het gaat mij een bonte bende worden!
Onverdraagzame separatisten? Tsss....

Wedden dat Hans Van De Cauter bij de eerstvolgende confrontatie op TV meteen weer in alle geuren en kleuren ontkent dat dit de visie is van de BUB :lol:

numarx
22 maart 2003, 00:23
Voor welke partij kan je immers nog stemmen indien je tegen een verdere staatshervorming bent? Voor welke partij kan je met een gerust geweten stemmen indien je je tevredenheid met onze Belgische, federale democratie wil uiten en indien je wil dat deze democratie versterkt wordt?
De sp·a bevestigt haar wil om van België een volwaardige federale staat te maken. Dit is een democratisch dynamisch proces. De partij wil deelnemen aan gespreksronden die een federale staatsvorm voor ogen hebben. (Wij verzetten ons uitdrukkelijk tegen elke andere staatsvorm i.c. het confederalisme of het separatisme die het einde van de Belgische staat zou inluiden.)

(Bron: SP.a)

Patriot!
22 maart 2003, 11:00
Akkoord, en tot voor kort was ik dan ook sp.a-gezind.
Maar met de uitspraken van Stevaert over de NMBS, en met het samengaan met de separatisten van Spirit, heb ik mijn vertrouwen verloren.
Als er nog een staatshervorming komt voor minder België dan wordt België een confederatie, en dat is tegen jullie programma, maar toch zouden jullie eraan mee doen!

Tantist
22 maart 2003, 11:56
"Op Belgisch niveau kiest Spirit dus resoluut voor het confederaal model. "

Staat op de webstek van Spirit... Separatisme? Was het maar waar...

Patriot!
22 maart 2003, 12:06
Wat is het verschil tussen confederalisme en separatisme?

Beiden houden 2 of meer onafhankelijke staten in. Enkel bij confederalisme wordt er nog een losse bond gecreëerd.

Tantist
22 maart 2003, 13:25
Mooi zo, je vraagt een vraag en je geeft zelf het antwoord bijna al... Dat spaart mij tijd uit.

Bij een confederatie blijft België dus bestaan, alsmede talrijke gezamelijke bevoegdheden.

Even een aantal definities om het nog duidelijker te maken:

Van Dale: bond van soevereine staten onder een centraal gezag

Merk het woordje soeverein op, wat niet hetzelfde is als onafhankelijk.

Over secessionisme dan

Van Dale: streven naar staatkundige afscheiding

Bij secessionisme verdwijnt België dus. Het CD&V-voorstel voor confederalisme voldoet echter niet aan de definitie, en is eerder een ver doorgedreven federalisme dan echt confederalisme. Ik vermoed dat de opinies van Anciaux en de zijnen ook in deze richting liggen. Al blijft dat bij vermoeden, want veel valt er niet over te lezen op hun webstek.

Kan misschien een Spiritist op het forum enige verduidelijking geven?

Royalist
22 maart 2003, 13:40
Ik zal er zijn! Met mijn Belgische vlag, zodat iedereen kan zien dat België toekomst heeft.

Ik hoop er nog veel gelijkgestemden te ontmoeten, want samen zullen we een blok moeten vormen tegen al de VlaemSSche fascisten

Bruno*
22 maart 2003, 13:55
Bij een confederatie blijft België dus bestaan, alsmede talrijke gezamelijke bevoegdheden.


enkel de bevoegdheden die de deelstaten haar willen toekennen.

Vlaanderen_onafhankelijk
22 maart 2003, 14:06
Ik zal er zijn! Met mijn Belgische vlag, zodat iedereen kan zien dat België toekomst heeft.

Ik hoop er nog veel gelijkgestemden te ontmoeten, want samen zullen we een blok moeten vormen tegen al de VlaemSSche fascisten

Het Belgisch Blok?

VlaemSSche fascisten? Jihaa, wat een naamkaartjes krijgen we naar ons hoofd geslingerd... Ach ja, laat de belginiksen maar verder leven in hun droomwereldje en vergeet vooral die oogkleppen niet af te zetten.[/b]

Tantist
22 maart 2003, 14:20
Bij een confederatie blijft België dus bestaan, alsmede talrijke gezamelijke bevoegdheden.


enkel de bevoegdheden die de deelstaten haar willen toekennen.

Gezien België toch een groot samenhorigheidsgevoel heeft, verwachten we toch met zijn allen dat er massaal veel bevoegdheden toevertrouwd zullen worden aan de confederatie. :wink:

Bruno*
22 maart 2003, 16:36
Zo blijkt toch uit jouw citaat.

Tantist
22 maart 2003, 20:10
Zo blijkt toch uit jouw citaat.

Inderdaad Bruno. Ik geloof je immers als je zegt dat Vlaanderen en Wallonië unitair willen worden. Bij een confederatie verwacht ik dus dat ze spontaan bijna alle bevoegdheden overdragen. Is dat niet lief van mij?

Of heb je schrik dat de Belgische liefde toch niet zo groot is?

Patriot!
22 maart 2003, 20:14
Bij een confederatie verwacht ik dus dat ze spontaan bijna alle bevoegdheden overdragen.



Twee mogelijkheden. Wie mag er beslissen welke bevoegdheden Unitair worden?

Als,

1. Ze = de politici => België Barst.

2. Ze = Het Belgische Volk => België Unitair.

Patriot!
22 maart 2003, 20:16
Immers,

"Uit onderzoeken sinds 1975 blijkt volgens Lieven Dewinter (UCL) een gestage toename van de identificatie van de Vlaming met België. Sinds 1986 wordt de gehechtheid aan Vlaamse Gewest zelfs voorbijgestoken door een identificatie met België. In 1999 identificeerde zich 56,9 procent in de eerste plaats met België, 27,3 procent met het Vlaamse Gewest, 13,5 procent met de gemeente en 2,1 procent met de provincie. Het Belgisch beslissingniveau wordt als het meest geschikt bevonden voor de beleidsdomeinen gerecht, werkloosheid, pensioenen, ziekenzorg en veiligheid. Vlaanderen komt enkel als eerste uit de bus voor onderwijs, Europa voor milieu en onderzoek."



Uit de alom gerespecteerde Vlaamse krant, De Standaard van 30/10/2002

Tantist
22 maart 2003, 21:05
Bij een confederatie verwacht ik dus dat ze spontaan bijna alle bevoegdheden overdragen.



Twee mogelijkheden. Wie mag er beslissen welke bevoegdheden Unitair worden?

Als,

1. Ze = de politici => België Barst.

2. Ze = Het Belgische Volk => België Unitair.

Ah ja, dat doet er mij aan denken dat jullie in een andere discussie mijn vraag onbeantwoord laten over hoe dat jullie gaan reageren als blijkt dat de meerderheid van de "Belgen" tegen een unitair België blijkt in een referendum. Ik heb gedurfd te antwoorden (ook al beweerden jullie van niet, om zelf niet te hoeven antwoorden), hebben jullie dezelfde ballen?

(en maak je maar geen illusies: de meerderheid van de Belgen (=85%) wil geen unitair België)

Tantist
22 maart 2003, 21:24
Immers,

"Uit onderzoeken sinds 1975 blijkt volgens Lieven Dewinter (UCL) een gestage toename van de identificatie van de Vlaming met België. Sinds 1986 wordt de gehechtheid aan Vlaamse Gewest zelfs voorbijgestoken door een identificatie met België. In 1999 identificeerde zich 56,9 procent in de eerste plaats met België, 27,3 procent met het Vlaamse Gewest, 13,5 procent met de gemeente en 2,1 procent met de provincie. Het Belgisch beslissingniveau wordt als het meest geschikt bevonden voor de beleidsdomeinen gerecht, werkloosheid, pensioenen, ziekenzorg en veiligheid. Vlaanderen komt enkel als eerste uit de bus voor onderwijs, Europa voor milieu en onderzoek."



Uit de alom gerespecteerde Vlaamse krant, De Standaard van 30/10/2002

Zeer interessant allemaal, maar wie het eens niet van de UCL, maar van de KULeuven (http://www.kuleuven.ac.be/sociologie/download/ispo/communautaire.pdf) moet hebben (met dank aan uw goede vriend Royalist)


En excuseer voor het getal van 85%... Het is namelijk slechts 11,11% die terug een unitaire staat wil (14,5% als je degenen zonder mening schrapt uit de totale populatie)... 55,76% wil echter meer autonomie (ofte 72,78% zonder de meninglozen). Dan heb je nog 9,75% (die meer bevoegdheden wil voor de centrale staat, maar het houdt bij een federatie.

Als de BUB pleit voor een unitair België en daar -ondanks dat dit wettelijk niet mogelijk is- een referendum over kan laten organiseren, halen jullie hoogstens 14,5%. Pleiten jullie voor meer bevoegdheden voor de centrale staat, kan je hoogstens aan 27,22% raken, en dat tegen een mastodont van 85,5% resp 72,78%.

Ik wens jullie veel geluk, want hoewel de meerderheid van de Vlamingen idd nog geen onafhankelijke staat wil, gaat de boot wel die richting uit. Dat is het verschil tussen de BUB en de flaminganten. :lol:

numarx
22 maart 2003, 22:45
(bericht gewist)

Patriot!
22 maart 2003, 23:49
Immers,

"Uit onderzoeken sinds 1975 blijkt volgens Lieven Dewinter (UCL) een gestage toename van de identificatie van de Vlaming met België. Sinds 1986 wordt de gehechtheid aan Vlaamse Gewest zelfs voorbijgestoken door een identificatie met België. In 1999 identificeerde zich 56,9 procent in de eerste plaats met België, 27,3 procent met het Vlaamse Gewest, 13,5 procent met de gemeente en 2,1 procent met de provincie. Het Belgisch beslissingniveau wordt als het meest geschikt bevonden voor de beleidsdomeinen gerecht, werkloosheid, pensioenen, ziekenzorg en veiligheid. Vlaanderen komt enkel als eerste uit de bus voor onderwijs, Europa voor milieu en onderzoek."



Uit de alom gerespecteerde Vlaamse krant, De Standaard van 30/10/2002

Zeer interessant allemaal, maar wie het eens niet van de UCL, maar van de KULeuven (http://www.kuleuven.ac.be/sociologie/download/ispo/communautaire.pdf) moet hebben (met dank aan uw goede vriend Royalist)


En excuseer voor het getal van 85%... Het is namelijk slechts 11,11% die terug een unitaire staat wil (14,5% als je degenen zonder mening schrapt uit de totale populatie)... 55,76% wil echter meer autonomie (ofte 72,78% zonder de meninglozen). Dan heb je nog 9,75% (die meer bevoegdheden wil voor de centrale staat, maar het houdt bij een federatie.

Als de BUB pleit voor een unitair België en daar -ondanks dat dit wettelijk niet mogelijk is- een referendum over kan laten organiseren, halen jullie hoogstens 14,5%. Pleiten jullie voor meer bevoegdheden voor de centrale staat, kan je hoogstens aan 27,22% raken, en dat tegen een mastodont van 85,5% resp 72,78%.

Ik wens jullie veel geluk, want hoewel de meerderheid van de Vlamingen idd nog geen onafhankelijke staat wil, gaat de boot wel die richting uit. Dat is het verschil tussen de BUB en de flaminganten. :lol:


En wie zegt dat de boot niet kan omkeren?

Immers, "het Belgisch beslissingniveau wordt als het meest geschikt bevonden voor de beleidsdomeinen gerecht, werkloosheid, pensioenen, ziekenzorg en veiligheid. Vlaanderen komt enkel als eerste uit de bus voor onderwijs".
En vooral, "Uit onderzoeken sinds 1975 blijkt volgens Lieven Dewinter (UCL) een gestage toename van de identificatie van de Vlaming met België. Sinds 1986 wordt de gehechtheid aan Vlaamse Gewest zelfs voorbijgestoken door een identificatie met België. "

't Is maar hoe je 't bekijkt.

Tantist
23 maart 2003, 00:21
(bericht gewist)

Dat is soms wel het verstandigste...

Tantist
23 maart 2003, 00:23
En wie zegt dat de boot niet kan omkeren?


Wie zegt dat die boot gaat omkeren? Afin, je hoop dat alleszins, maar er is meer nodig in deze wereld dan dromen en wishful thinking.

numarx
23 maart 2003, 11:06
Zeer interessant allemaal, maar wie het eens niet van de UCL, maar van de KULeuven (http://www.kuleuven.ac.be/sociologie/download/ispo/communautaire.pdf) moet hebben (met dank aan uw goede vriend Royalist)
In die studie van de KUL (gehouden door Jaak Billiet, toch een authoriteit op het gebied van politieke studies, en waarvan ik blij ben dat hij mijn docent was), staat op het einde wél te lezen dat er tussen 1995 en 1999 steeds minder mensen vinden dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden. (§7.2) Vooral het percentage tegenstanders is sterk gestegen.

Tantist
23 maart 2003, 12:12
Zeer interessant allemaal, maar wie het eens niet van de UCL, maar van de KULeuven (http://www.kuleuven.ac.be/sociologie/download/ispo/communautaire.pdf) moet hebben (met dank aan uw goede vriend Royalist)
In die studie van de KUL (gehouden door Jaak Billiet, toch een authoriteit op het gebied van politieke studies, en waarvan ik blij ben dat hij mijn docent was), staat op het einde wél te lezen dat er tussen 1995 en 1999 steeds minder mensen vinden dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden. (§7.2) Vooral het percentage tegenstanders is sterk gestegen.

WAUW een evolutie van 4 jaar. Heel impressionant... :roll:

numarx
23 maart 2003, 13:21
WAUW een evolutie van 4 jaar. Heel impressionant... :roll:
Met zo'n argument en rollende oogjes kan je alles weerleggen natuurlijk.

Tantist
23 maart 2003, 13:29
WAUW een evolutie van 4 jaar. Heel impressionant... :roll:
Met zo'n argument en rollende oogjes kan je alles weerleggen natuurlijk.

Excuseer, maar je kan jezelf toch niet serieus noemen als je een cocnlusie trek uit een politiek korte periode van 4 jaar. Gezien je sociologie gestudeerd hebt (cfr Jaak Billiet), zou dat elementaire kennis voor je moeten zijn.

Patriot!
23 maart 2003, 14:09
In de Standaard, vlak na Lambermont; 80 procent der Belgen TEGEN confederalisme of separatisme.

Celebfin
24 maart 2003, 19:16
4 mei; here I come.

Rudysfonduehuisje
25 maart 2003, 18:54
Ik zal er zijn! Met mijn Belgische vlag, zodat iedereen kan zien dat België toekomst heeft.

Ik hoop er nog veel gelijkgestemden te ontmoeten, want samen zullen we een blok moeten vormen tegen al de VlaemSSche fascisten

Ik ben geen Vlaams-nationalist, maar elke flamingant uitmaken voor "VlaemSSche fascist" is zowel intellectueel-oneerlijk als zielig. Daarmee gaat ge geen mensen winnen voor uw zaak...

Patriot!
25 maart 2003, 19:57
Rudysfonduehuisje, doe geen moeite om hem dat uit te leggen; hij is een vermomde flamingant die er enkel op is de Belgische Beweging te ridiculizeren.

datri
25 maart 2003, 20:01
Rudysfonduehuisje, doe geen moeite om hem dat uit te leggen; hij is een vermomde flamingant die er enkel op is de Belgische Beweging te ridiculizeren.

Daar is toch niemand voor nodig, enkel het programma van de Belgische beweging is al voldoende :lol: :lol: