PDA

View Full Version : 50 Jaar Volksunie - N-VA


Willy Eeckhout
22 november 2004, 11:43
Gisteren (21/11/1954) werd vijftig jaar geleden de VU boven de doopvont gehouden in een klein zaaltje boven café Sint Michiel op de Brusselse Grote Markt.

Stichter-voorzitter was Frans van der Elst

Doel van de VU was politieke macht te veroveren en deze in dienst te stellen
van de Vlaamse volksgemeenschap.

De Volksunie was er voor ALLE Vlamingen.

N-VA is er voor 6 miljoen Vlamingen.
De N-VA, de erfgenaam, zal vandaag de zeven stichters eer betonen.

Piet Hein
22 november 2004, 11:45
gaat de n-va er een speciale website over maken?

Willy Eeckhout
22 november 2004, 11:52
gaat de n-va er een speciale website over maken?

Er was reeds een herdenking 50 jaar Volksunie
bij gelegenheid van de N-VA voorzittersverkiezing te Gent.

Piet Hein
22 november 2004, 11:53
daar was ik bij ik vond het echt prachtig.

Willy Eeckhout
22 november 2004, 11:55
De Volksunie stichters waren :

Walter Couvreur
Frans van der Elst
Herman Wagemans
Rudi Vanderpaal
Wim Jorissen
René Proost
Ludo Sels

Piet Hein
22 november 2004, 14:04
Maar kan de n-va naar aanleiding niet zo'n site oprichten met audiovisueel maetriaal over 50 jaar VU.

jan hyoens
22 november 2004, 14:26
Maar kan de n-va naar aanleiding niet zo'n site oprichten met audiovisueel maetriaal over 50 jaar VU.
met als titel: "glorie en verval"!8)

Piet Hein
22 november 2004, 14:45
ik ken er en betere vlaams nationalisme op een realistise manier.

Willy Eeckhout
22 november 2004, 15:18
Stichter-voorzitter Frans van der Elst



http://users.pandora.be/n-varanst/images/volksunie3.jpg

Vlaamse Leeuw
22 november 2004, 22:28
met als titel: "glorie en verval"!8)
Ff vergeten dat het VB ook uit de VU komt. :-)

jan hyoens
22 november 2004, 22:31
Ff vergeten dat het VB ook uit de VU komt. :-)
ja, maar wij hebben nog gepoogd om het schip op een recht(s)e koers te houden en niet gewacht totdat het zonk om het te verlaten!

Piet Hein
22 november 2004, 22:40
wij zijn centrum-rechts.

jan hyoens
22 november 2004, 22:42
wij zijn centrum-rechts.
"waren" nu doen jullie braafjes wat de grote cd&v-acvbroer zegt!

Piet Hein
22 november 2004, 22:43
zijn en ik ben ook bij het acv nonkel theo was daar trouwens vroeger nog voorzitter

jan hyoens
22 november 2004, 22:47
zijn en ik ben ook bij het acv nonkel theo was daar trouwens vroeger nog voorzitter
en is de acv vlaamsgezind of belgicistisch?

Piet Hein
22 november 2004, 22:48
vlaamsgezind

jan hyoens
22 november 2004, 23:00
vlaamsgezind
en kan je dat bewijzen?

Piet Hein
22 november 2004, 23:01
mag dat ook via uitspraak van derde zijn.

jan hyoens
22 november 2004, 23:04
mag dat ook via uitspraak van derde zijn.
doe maar

Piet Hein
22 november 2004, 23:06
lut van dessel zei tegen mij "wij met het vnz werken heel nauw samen met het acv neemt ook heel goede vlaamse standpunten in."

overtuigd

jan hyoens
22 november 2004, 23:09
lut van dessel zei tegen mij "wij met het vnz werken heel nauw samen met het acv neemt ook heel goede vlaamse standpunten in."

overtuigd
een beetje magertjes niet?

Piet Hein
22 november 2004, 23:10
neen maar wete wat er destijds gebeurd is met de auto van lode van dessel ze hadden daar een hakenkruis op geschilderd.

jan hyoens
22 november 2004, 23:18
neen maar wete wat er destijds gebeurd is met de auto van lode van dessel ze hadden daar een hakenkruis op geschilderd.
? Wat heeft dat met de vlaamsgezindheid van het acv te maken?

Luc Cortebeek, voorzitter ACV, over de splitsing van de sociale zekerheid en Frank Vandenbroucke

"Wij zijn altijd voorstander geweest van een gedeeltelijk gescheiden werkgelegenheidsbeleid. Dat bestaat vandaag al. Vlaanderen kan een tweedelijnsbeleid voeren. Maar dat is nog iets anders dan de middelen regionaliseren. Vandenbroucke wil het budget van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening opsplitsen, terwijl dat goed werkt. Vlaanderen kan al kiezen voor meer tijdskrediet omdat het economisch beter gaat, Wallonië voor werkloosheidsuitkeringen. Op termijn zal trouwens het overhevelen van de middelen tot problemen leiden. We brengen de solidariteit in opspraak en stevenen af op een clash met Wallonië en Brussel. Ik heb dit standpunt nog niet aan de CD&V-onderhandelaars gemeld. Wel heb ik er in het ACW over gesproken. Zij zitten op dezelfde golflengte."

kempenaar
23 november 2004, 01:16
Ik kan wel bevestigen dat lokale acw'ers dikwijls heel anders denken dan nationaal.
Bij ons ken ik verschillende acw'ers die volgende uitspraken deden: (over Belgie) "zet de schaar er maar in" dit werd gezegd door iemand die een hele carriere heeft doorgebracht bij het acv op redelijk hoog niveau. Ook andere acw'ers trekken de conlusie dat de SZ gesplitst moet worden.
Er is dus nog hoop bij het acv/acw ;-)

jan hyoens
23 november 2004, 09:44
Ik kan wel bevestigen dat lokale acw'ers dikwijls heel anders denken dan nationaal.
Bij ons ken ik verschillende acw'ers die volgende uitspraken deden: (over Belgie) "zet de schaar er maar in" dit werd gezegd door iemand die een hele carriere heeft doorgebracht bij het acv op redelijk hoog niveau. Ook andere acw'ers trekken de conlusie dat de SZ gesplitst moet worden.
Er is dus nog hoop bij het acv/acw ;-)
Als ik mij niet vergis stemt meer dan 30% van de acv'ers op het BLOK/Belang maar dat wil nog niet zeggen dat de top daardoor een rechtse of vlaamsere koers is gaan varen en de top bepaalt het beleid en stuurt haar mannetjes naar het parlement! De vakbonden hebben niets te winnen met een onafhankelijker Vlaanderen waar rechts de plak zou zwaaien maar alles met de profitariaatstaat België!

Riksken
23 november 2004, 11:52
Ooit had die VU iets. Heb ze lang geleden mijn stem nog eens gegeven.

Willy Eeckhout
23 november 2004, 14:34
Frans van der Elst (voorzitter)
en
Wim Jorissen (algemeen secretaris)

http://users.pandora.be/n-varanst/images/volksunie2.jpg

vrijevlaming
23 november 2004, 15:12
op het congres in gent kwam in één van de filmpjes een gedicht (of stuk ervan) voor, dat bij de persoon in het filmpje (en waarschijnlijk nog wel een hoop) nogal emotioneel lag. Zou iemand me dat stuk, of helemaal, kunnen bezorgen? Heb er al zitten achter zoeken maar schijn het niet te vinden.

Willy Eeckhout
23 november 2004, 15:21
op het congres in gent kwam in één van de filmpjes een gedicht (of stuk ervan) voor, dat bij de persoon in het filmpje (en waarschijnlijk nog wel een hoop) nogal emotioneel lag. Zou iemand me dat stuk, of helemaal, kunnen bezorgen? Heb er al zitten achter zoeken maar schijn het niet te vinden.

vrijevlaming

Ik denk dat dit gedicht afkomstig was van Walter Luyten (Berlaar-Lier)

Het was Walter die ook zeer emotioneel hierop reageerde.

Mogelijks eens navraag doen bij Walter Luyten zelf
of bij piet dezaeger (directeur N-VA ) ([email protected] ?)

Geertje
23 november 2004, 15:38
Zou Bertje nu weer eens gaan bleiten voor TV, of een straffe uitspraak doen over sport, de bevoegdheid die onder zijn ministerie valt : sport, kan je dat roken of moet je dat spuiten ?

vrijevlaming
23 november 2004, 16:01
vrijevlaming

Ik denk dat dit gedicht afkomstig was van Walter Luyten (Berlaar-Lier)

Het was Walter die ook zeer emotioneel hierop reageerde.

Mogelijks eens navraag doen bij Walter Luyten zelf
of bij piet dezaeger (directeur N-VA ) ([email protected] ?)
de mail is al onderweg, we gaan zien wat ze zeggen. ;-)

Piet Hein
23 november 2004, 16:05
Kunt u dat gedicht een door mailen willy

vrijevlaming
23 november 2004, 17:12
barricadenplein heeft al geantwoord, dit is het gedicht

Beste,

'Vlaanderen' van André Demedts.

Vlaanderen

Wij zullen hen vernederen die u belagen,
en zich verheugen in uw nood;
wij willen voor u het laatste wagen,
en uwe vrijheid zien vóór onze dood.
En geen van ons zal ontwijken,
wat hem zijn hart gebiedt,
noch aarzelen of wijken,
voor armoede en verdriet.
Wij kunnen voor u het zwaarste dragen,
en hongeren, lange tijd;
achter het werk, achter het leed der dagen,
zien wij het groeien van uw heerlijkheid,
en dit belet ons moe te zijn of ooit te klagen
om wat zoo vaak verloren schijnt in deze strijd,
om al de dingen die aan’t hart ons lagen,
en die we om u hebben vaarwel gezeid.
Want door ons lijden en verzaken
wordt uwe waardigheid vergroot,
en schoon en goed willen we u maken,
én uwe vrijheid zien vóór onze dood




hartelijk dank aan Jan Haegeman!

zorroaster
24 november 2004, 01:19
Als ik mij niet vergis stemt meer dan 30% van de acv'ers op het BLOK/Belang maar dat wil nog niet zeggen dat de top daardoor een rechtse of vlaamsere koers is gaan varen en de top bepaalt het beleid en stuurt haar mannetjes naar het parlement! De vakbonden hebben niets te winnen met een onafhankelijker Vlaanderen waar rechts de plak zou zwaaien maar alles met de profitariaatstaat België!
De ellende met zo'n zuil is dat die van onderaan maar heel langzaam wordt bijgestuurd. De huidige ACW-top is erg belgicistisch, net als bij de CM, maar in de afdelingen en bij de leden is er veel meer Vlaamsgezindheid. In Lier is de lokale ACW-voorzitter ook voorzitter van de CD&V-afdeling, die zich volledig kan vinden in de N-VA-standpunten rond werkgelegenheid en gezondheidszorg.

Knuppel
24 november 2004, 02:06
Het is zo'n beetje zoals met Katholiek Belgique dan.
De priesters waren vaak wel Vlaamsgezind maar de bisschoppen schurkten altijd aan bij de Belgische machthebbers.

In 'Doorbraak' van september staat daar een prachtvoorbeeld van onder de titel: 'Déj�*-vu, déj�* lu.

De katholieke hiërarchie: altijd al meer bekommerd om het Belgisch regime dan om Vlaanderen.

Het zal uiteindelijk de economisch onhaalbare toestand zijn die 'het tij' zal keren.
Ook het tij aan de top van de Belgische piramide.

BELGIAN WARRIOR
25 november 2004, 03:16
De VU was de meest succesvolle partij uit de geschiedenis van België. Na het uiteenvallen van die partij lijken de Vlaamsnationalen de apex van hun macht bereikt te hebben. Maar hoe lang nog voor de vrije val?

groene flamingant
26 november 2004, 22:59
barricadenplein heeft al geantwoord, dit is het gedicht

Beste,

'Vlaanderen' van André Demedts.



Vlaanderen





Wij zullen hen vernederen die u belagen,
en zich verheugen in uw nood;
wij willen voor u het laatste wagen,
en uwe vrijheid zien vóór onze dood.
En geen van ons zal ontwijken,
wat hem zijn hart gebiedt,
noch aarzelen of wijken,
voor armoede en verdriet.
Wij kunnen voor u het zwaarste dragen,
en hongeren, lange tijd;
achter het werk, achter het leed der dagen,
zien wij het groeien van uw heerlijkheid,
en dit belet ons moe te zijn of ooit te klagen
om wat zoo vaak verloren schijnt in deze strijd,
om al de dingen die aan’t hart ons lagen,
en die we om u hebben vaarwel gezeid.
Want door ons lijden en verzaken
wordt uwe waardigheid vergroot,
en schoon en goed willen we u maken,
én uwe vrijheid zien vóór onze dood




hartelijk dank aan Jan Haegeman!





Schoon gedicht! Zoiets kunnen die belgicisten niet!

groene flamingant
26 november 2004, 23:01
De VU was de meest succesvolle partij uit de geschiedenis van België. Na het uiteenvallen van die partij lijken de Vlaamsnationalen de apex van hun macht bereikt te hebben. Maar hoe lang nog voor de vrije val?



Een beetje gefrustreerd in de eigen partij-mislukking?

Pieter de Coninck
26 november 2004, 23:07
Het is zo'n beetje zoals met Katholiek Belgique dan.
De priesters waren vaak wel Vlaamsgezind maar de bisschoppen schurkten altijd aan bij de Belgische machthebbers.

In 'Doorbraak' van september staat daar een prachtvoorbeeld van onder de titel: 'Déj�*-vu, déj�* lu.

De katholieke hiërarchie: altijd al meer bekommerd om het Belgisch regime dan om Vlaanderen.

Het zal uiteindelijk de economisch onhaalbare toestand zijn die 'het tij' zal keren.
Ook het tij aan de top van de Belgische piramide.
De bisschoppen stonden altijd aan de kant van de machthebbers.
Waar is de tijd dat Mgr Desmedt, bisschop van Brugge liet op de preekstoel aflezen dat stemmen voor de Volksunie doodzonde was.

Clemens
28 november 2004, 10:58
De VU was de meest succesvolle partij uit de geschiedenis van België.

Inderdaad .

Knuppel
28 november 2004, 14:22
De bisschoppen stonden altijd aan de kant van de machthebbers.
Waar is de tijd dat Mgr Desmedt, bisschop van Brugge liet op de preekstoel aflezen dat stemmen voor de Volksunie doodzonde was.De opvolgers van de VU hadden daar beter lessen uit getrokken inplaats van vandaag precies hetzelfde te doen met het VB.

Clemens
28 november 2004, 21:34
De opvolgers van de VU hadden daar beter lessen uit getrokken inplaats van vandaag precies hetzelfde te doen met het VB.

Knuppel

Het Blok-belang heeft zichzelf buiten spel gezet
door zijn vreemdelingenhaat.

Hans1
28 november 2004, 21:58
Gisteren (21/11/1954) werd vijftig jaar geleden de VU boven de doopvont gehouden in een klein zaaltje boven café Sint Michiel op de Brusselse Grote Markt.

Stichter-voorzitter was Frans van der Elst

Doel van de VU was politieke macht te veroveren en deze in dienst te stellen
van de Vlaamse volksgemeenschap.

De Volksunie was er voor ALLE Vlamingen.

N-VA is er voor 6 miljoen Vlamingen.
De N-VA, de erfgenaam, zal vandaag de zeven stichters eer betonen.
Ik wil jullie "herdenking" niet verpesten, maar de Volksunie is dood en de NVA bestaat nog maar drie jaar. ;-)

BELGIAN WARRIOR
28 november 2004, 23:46
Knuppel

Het Blok-belang heeft zichzelf buiten spel gezet
door zijn vreemdelingenhaat.
De N-VA deed het tenminste bewust door een kartel aan te gaan;-)

Supe®Staaf
29 november 2004, 08:09
De N-VA deed het tenminste bewust door een kartel aan te gaan;-)De N-VA'ers speelden het iets listiger.
Normaal gezien behoorde zij omwille van hun Walenhaat ook buitenspel te staan.
Door hun stemmen te verpatsen aan een Belgicistische partij, staan ze voorlopig even uit de wind, is hun dotatie gered, en kunnen zelfs een paar kopmensen een bestuurszitje innemen.
Of dat op termijn electoraal gaat lonen, is maar zeer de vraag.........

Knuppel
29 november 2004, 11:24
Knuppel

Het Blok-belang heeft zichzelf buiten spel gezet
door zijn vreemdelingenhaat.En waardoor had de VU zichzelf dan buiten spel gezet dat de Belgische bisschoppen met hel en verdoemenis dreigden vanop de spreekstoel voor wie op die partij durfde stemmen?

Gelukkig voor de VU trokken de meeste kerkgangers zich daar destijds niet gek veel van aan...

Net zoals het 21ste eeuwse schaapvee zich steeds minder aantrekt van de door de politieke 'kerkvaders' uitgesproken verdoemenis.