PDA

View Full Version : Emmie Declerck: Vergrijzing mag niet tot verzuring leiden


FMisplon
27 november 2004, 16:39
Verzuring mag niet tot vergrijzing leiden...
De vergrijzing grijpt snel om ons heen, terwijl de staatsschuld niet weg te werken lijkt. Iedereen moet dus langer werken om deze twee grote uitdagingen het hoofd te bieden. Toch is het een illusie om te geloven dat mensen vrijwillig zullen zeggen: “Geen probleem, we werken tien jaar langer, en we zullen ondertussen wel zelf extra sparen om in onze oude dag te voorzien.” Wij Belgen hebben ons te lang in een sociaal zeker nest kunnen koesteren om er nu zelf uit te willen kruipen en in de kou te gaan staan. We gruwelen van taferelen zoals in de VS, een sterk economisch bestel, maar waar ouderen uit bittere noodzaak werken tot ze erbij neervallen. Hopelijk hoeft het hier nooit zo ver te komen, maar we moeten wel onder ogen zien dat we dan soberder zullen moeten gaan leven. De ‘vergrijzingscrisis’ zal immers bijna zeker de crisissen van de jaren ’80 en ’90 zwaar overtreffen. Daarbij komt nog dat bedrijven zullen wegtrekken als we onze looneisen niet bijstellen. De loonlasten zijn nu in België zo hoog dat bedrijven geneigd zijn minder mensen aan te nemen. Het zou dus niet verstandig zijn als de vakbonden over hogere lonen zouden doorbomen. Eigenlijk moeten de loonlasten omlaag zodat werknemers minder duur worden voor bedrijven. Dat is helaas wat moeilijk want we zitten nu al met een tekort in de gezondheidszorg. Wat moet er dan nu gebeuren? Moet de overheid ons toch uit ons sociaal zeker nest jagen? De werkloosheidsvergoedingen terugschroeven? Lagere pensioenen, lagere invaliditeitsuitkeringen? Nee, België heeft het niet zo begrepen op opruiende maatregelen, zoals in Nederland en Duitsland. Welke Belgische partij wil zich daar nu aan wagen, vooral nu steeds meer kiezers tot de ‘medioren’ en de ‘senioren’ behoren? Een andere aanpak dringt zich dan ook op.

Eerst en vooral moet werk aantrekkelijker gemaakt worden. Er is een te klein verschil tussen de werkloosheidsuitkering en het minimumloon. Een herziening van het werkloosheidssysteem is dus nodig. Men kan zich bijvoorbeeld afvragen waarom er in België geen tijdsbeperking op de werkloosheidsvergoeding staat, zoals in de rest van Europa. Minder werkloosheidsvergoeding kan misschien toch voor lagere loonlasten en dus hogere werklonen zorgen, wat de vakbonden dan weer tevreden zou moeten stemmen.

Vervolgens is het beter om mensen niet te verplichten maar juist aan te moedigen om langer te werken dan de pensioengerechtigde leeftijd. Dat kan heel eenvoudig door te belonen. Mensen zullen immers enkel iets doen als ze er zelf beter van worden. Zo zit de mensheid nu eenmaal in elkaar. Als politici van die wetenschap gebruik maken, zullen ze dan ook veel verder komen. Mensen die besluiten langer te werken, moeten daarom beloond worden met een hoger pensioen. Op die manier zullen mensen het veel sneller overwegen om inderdaad een langere loopbaancarrière te vervullen. Niet alleen verdienen ze dan langer meer geld, maar zullen ze ook na hun loopbaan meer inkomsten hebben.

Dat zou een zeer goede zaak zijn, want nu zijn er gezonde mensen van 55 die al stoppen met werken. Sommigen leven dan nog eens 30 tot 40 jaar van een pensioen, langer dan ze ooit gewerkt hebben. Het brugpensioensysteem is niet meer aangepast aan onze huidige samenleving. Het is niet gemaakt voor bedienden of ambtenaars, maar evenmin voor bouwvakkers die voordien op jongere leeftijd begonnen te werken dan nu. Het brugpensioen geeft eigenlijk het verkeerde signaal aan mensen dat ze al voor hun 60ste kunnen stoppen met werken en dat klopt natuurlijk niet. Het is echter een verworven recht en dan is het altijd moeilijk om dat opnieuw af te schaffen. Er wordt ook geschreeuwd dat 50-plussers nu geen werk vinden en dat het dus geen zin heeft ze langer te doen werken. De reden daarvoor is echter bekend en dus kunnen we er iets aan doen: oudere werknemers zijn minder op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en vooral duurder. Opleiding voor 50-plussers is dus de sleutel, want vandaag is dat slechts voor 6% onder hen het geval. Oudere werknemers kunnen ook goedkoper worden door een minder sterke stijging van hun brutoloon. Ook zouden er bij oudere werknemers lagere loonlasten kunnen gelden. Werkgevers zullen zo minder snel hun oudere werknemers wegsturen. De vakbonden zullen dan weer vrezen voor de werkgelegenheid voor jongeren, en roepen dat er eerst meer jobs gecreëerd moeten worden. Binnen enkele jaren zal dat echter weinig probleem zijn, want dan ontstaat er een schaarste op de arbeidsmarkt wanneer de ‘opaboom’ voor het eerst zal toeslaan.

Verder moeten we afstappen van de kalenderleeftijd. We mogen ons daar niet op fixeren. Sommige mensen voelen zich op hun 65ste nog 10 jaar jonger, anderen hebben een zware job achter de rug en zijn aan rust toe. Als de mensen die zich nog goed voelen kunnen kiezen voor langer werk en dus meer comfort als beloning, dan zorgt dat voor een goed evenwicht in ons sociaal systeem. Tegelijk kunnen mensen die willen stoppen dat doen zonder in armoede te vervallen.

Voorts zouden alle pensioenen in principe gelijk moeten zijn. De hoge pensioenen voor ambtenaars bijvoorbeeld, daar moeten we vanaf. Eigenlijk is het voor mensen met lage inkomens moeilijker om zelf aan pensioensparen te doen, en zouden die juist een hoger pensioen moeten krijgen. Als alle pensioenen gelijk zijn, zal iedereen echter wel een fatsoenlijke oude dag hebben. Zij die meer verdiend hebben tijdens hun loopbaan en een appeltje voor de dorst aangelegd hebben, zullen daar de vruchten van plukken bij hun pensioen.Waarom moeten arbeiders nu minder krijgen? Of een zelfstandige die op eigen risico een zaak uit de grond heeft gestampt? Er is veel lef voor nodig om in België nog aan een eigen zaak te beginnen. Een ondernemingsonvriendelijke omgeving is een dooddoener voor onze economie en dus ook voor onze sociale zekerheid. Ook dat moeten we vermijden. Laten we niet vergeten dat het de bedrijven zijn die de jobs creëren. We mogen het hen niet te moeilijk maken. Het is nog altijd beter om zelf door de zure appel te bijten dan onze samenleving te laten verzuren. Samen werken aan de welvaart en een goede oude dag garanderen voor iedereen, dat moet de prioriteit van de eeuw worden.


Emmie Declerck

Rafaël DICK
29 november 2004, 00:42
Hallo Emmie,

Er is maar een middel om de sociale zekerheid te financieren en de werkeloosheid te verminderen,en dit is een andere berekenningswijze.

Men zou de patronale lasten uit de kostprijs kunnen halen en achteraf bij de BTW voegen. Het zou een nulbewerking zijn voor de overheid en de verbruiker.

Maar het product zou wel +/- 34 % goedkoper kunnen aangemaakt worden,en die hoge BTW aanslag de goedkope producten,die het land binnen komen in een beweging een heel stuk duurder maken.

Deze werkwijze zou op termijn de kandidaat-delocaliserende-bedrijven wel tot andere gedachten brengen. Want dit moet jij toch toegeven dat wij hier op gebied van kwaliteit en productiviteit,door weinigen te kloppen zijn.

Jij bent niet de eerste en ook niet de laatste om de vinger op de wonde te leggen. Het is echter aan de mensen jouw generatie om naar oplossingen te zoeken en die door te drukken.

Met vriendelijke vlaamse groeten

Rafaël DICK

stab
29 november 2004, 04:58
Als de Vlamingen die 11,3 miljard euro niet langer aan het Waalse profitariaat hoeven af te dragen, is het pensioen probleem sowieso onmiddellijk opgelost.
En nog wat andere problemen (medische zorgsector...) eveneens.

Supe®Staaf
29 november 2004, 08:03
Als de Vlamingen die 11,3 miljard euro niet langer aan het Waalse profitariaat hoeven af te dragen, is het pensioen probleem sowieso onmiddellijk opgelost.Secessionisten geven die 11.3 miljard euro zo vaak uit, dat hun Vlaams republiekske nog rappper eenzelfde financiële put zal vertonen dan België. En dan zijn we maar met 6 miljoen om hem te vullen.

stab
29 november 2004, 13:53
Secessionisten geven die 11.3 miljard euro zo vaak uit, dat hun Vlaams republiekske nog rappper eenzelfde financiële put zal vertonen dan België. En dan zijn we maar met 6 miljoen om hem te vullen.11.3 miljard is wel erg veel, hoor.
Soit , wat die vier andere miljoen betreft, die gooien een briefke van 50 euro in de schaal om achteraf er eentje van 100 uit te halen.
Laten we het dus maar op die zes houden.
Kzal maar niet 'zeggen' wat voor epitheton ornans ik in mijn hoofd heb, om jouw redeneringen (in deze aangelegenheden toch) te qualificeren.
met vlaamse groeten

Supe®Staaf
30 november 2004, 10:12
11.3 miljard is wel erg veel, hoor.
Soit , wat die vier andere miljoen betreft, die gooien een briefke van 50 euro in de schaal om achteraf er eentje van 100 uit te halen.
Laten we het dus maar op die zes houden.
[quote]Kzal maar niet 'zeggen' wat voor epitheton ornans ik in mijn hoofd heb, om jouw redeneringen (in deze aangelegenheden toch) te qualificeren.
met vlaamse groetenSubliem Schitterend Schallend Scherp Stavisme?
't Staafrijmt nog ook.

Uw redenering van de schaal etc. is simpelweg een foute veralgemening en overdrijving ofte hyperbool.

NO_EPO
30 november 2004, 17:38
Bla Bla Bla
Als 45_plusser geraak je niet meer aan een job. Ook al heb je een knelpuntberoep. Ook al heb je jaren ervaring. Ook al blijven de vacatures nog maandenlang open staan. Je komt zelfs niet aan een interview met een werkgever na maanden van sollicitatie.

Ik hoop voor U dat je het nooit moet meemaken want dan ga je wel anders praten.

Supe®Staaf
1 december 2004, 12:07
Bla Bla Bla
Als 45_plusser geraak je niet meer aan een job.Is dit geen foute veralgemening?
Voor elk individueel voorbeeld dat jouw these bewijst, kan waarschijnlijk een tegenvoorbeeld geciteerd worden............

Bobke
2 december 2004, 03:51
Is dit geen foute veralgemening?
Voor elk individueel voorbeeld dat jouw these bewijst, kan waarschijnlijk een tegenvoorbeeld geciteerd worden............
Uiteraard, onze Guy wilt zelfs de gepensioneerden terug aan de slag als oplossing van de vergrijzing.

NO_EPO
2 december 2004, 21:14
Mijn "bla bla bla" opmerking slaat wel op de hoofdtekst en vooral op de zin "Opleiding voor 50-plussers is dus de sleutel"

In 1975 ben ik voor de eerste keer afgestudeerd als ingenieur. De eerste Olie crisis. Niet aan werk te geraken. Ik ben dan terug gaan studeren voor een tweede ingenieurs diploma, dat in combinatie met de eerste is zeer gevraagd in de industrie. (nu nog trouwens). Ik had binnen de twee maanden meerder job aanbiedingen en had bijna op elke sollicitatie een uitnodiging voor een intervieuw.

Op het bedrijf waar ik twintig jaar gerwerkt heb. Zijn alle werknemers van 50 en meer moeten vertrekken met een brugpensioen regeling. Ik ook. Ik zou eigelijk nog minstens 10 jaar willen werken. Ik heb ondertussen een eerste Master graad behaald aan een vlaamse universiteit en hoop een dit jaar een tweede te behalen. Het zijn weer voor de industrie belangrijke en gevraagde opleidingen. En toch werkt het ditmaal niet. Enkel omdat ik 51 jaar ben. Ik ben nu al een 4 maanden aan het solliciteren. Ik heb nog geen enkel intervieuw bekomen, wel 50% antwoord met mij in werfreserve te plaatsen.

Ik herhaal, enkel omdat ik 51 ben, geraak ik niet terug aan werk. Ook al zou ik wel willen. Ook al zijn er vacatures voor mij in overvloed, die maar niet ingevuld geraken. En een loon probleem is het ook niet, want in de CV die ik opstuur staat nergens een looneis.

En ik ben niet alleen, met dergelijke hoge scholing. Tijdens mijn studie was er iemand van 45 die de vergelijkbare hoge scholingsgraad en die deze Master opleiding kwam volgen, maar het resultaat is tot hier toe identiek.

De 150000 andere oudere werklozen zal het nog moeilijker zijn terug aan het werk te geraken.

Neen, wij zijn niet lui. Het is de maatschappij die de 50 plusser op zij zet. Je moet de schuld niet in onze schoenen schuiven.

VICTOR
3 december 2004, 22:21
Geachte,

Hierbij slechts een greep uit de vele bedenkingen :

1. Indiensttreding oudere werknemers promoten. Sedert dit jaar genieten werkgevers van een kwartaalvermindering op de sociale bijdragen voor alle
tewerkgestelde 57 PLUSSERS nog in dienst. Deze premie (EURO 400 / kwartaal)
is toch onvoldoende om een werkgevers aan te porren tot aanwerving oudere
werknemers.

2. Ik beschouw mezelf als een vitale 57 PLUSSER; ik durf af en toe nog
solliciteren voor een job in het Antwerpse (om de files te vermijden, want ik werk reeds vele jaren in ZAVENTEM). Heb ik misschien niet genoeg ervaring?

3. GELIJKE PENSIOENEN ? Wat met ambtenaren?
Ik ben geen ambtenaar, maar een gelijk pensioen kan toch niet.
Vergeet niet dat ambtenaren meestal reeds bij de start gekozen hebben voor een goed pensioen, mogelijk minder werkdruk ter compensatie van een lager loon. De overheid zou daarmede dit "charter" schenden. Ik neem aan dat dit voor de jonge en toekomstige ambtenaren kan overwogen worden.

4. Brug pensioen voor de harde werkers in b.v. de bouw, etc.
wat is hard werken? Niet alleen bouwvakkers kunnen vroegtijdig uitgeblust zijn, zeker ook kaderleden uit de privé die jaren onder zware stress hebben gewerkt.

Ik kan zo nog uren doorgaan

NO_EPO
4 december 2004, 19:00
@Victor

Op punt 2:
Bij uw sollicitatie in het antwerpse, wordt U uitgenodigd voor een interview?

VICTOR
4 december 2004, 21:52
Beste NO-EPO. JA, ik werd onlangs uitgenodigd en ik meen zelfs een goed gesprek te hebben gehad. Ik kreeg uiteindelijk via e-mail als antwoord dat men een andere kandidaat in dienst hebben genomen met een korte proefperiode. Als het met die kandidaat dan uiteindelijk fout zou gaan zouden ze me wel contacteren.
Waarschijnlijk neemt men eerst zijn toevlucht tot een kandidaat die snel beschikbaar is.
Misschien wachten de bedrijven op hogere sociale kortingen van de overheid?
Let wel, het aantal persoonlijke contacten is schier, want ik blijf graag rond de kerktoren (max. 10 km straal). Er is m.i. al iets aan het bewegen, in die zin dat de bazen minder bang geworden zijn van de "oudjes". Er is dus reeds een mentaliteits-
verandering waar te nemen. Tenslotte werd ik uitgenodigd op een gesprek na opgave van mijn geboortedatum.