PDA

View Full Version : Oostfronterssteen


Hagal
1 december 2004, 09:08
Naar verluidt is aan de hele heisa rond de steen van de Oostfronters aan de voet van de Ijzertoren een einde gekomen: de steen werd door het Sint-Maartensfonds - op uitdrukkellijke vraag van het Bedevaartcomité - verwijderd.
Blijkbaar is de weide en de toren nu "van vreemde smetten vrij". Het schijnt dat de heer voorzitter Baeten nu veel geruster kan slapen.

Tantist
1 december 2004, 13:07
Who cares?

Koenraad Maesschalck
1 december 2004, 15:59
Who cares?
Ik en vele anderen.

Betweter
1 december 2004, 17:02
Who cares?
Ik.

Tantist
1 december 2004, 17:14
Ik.
En wat heeft die steen te maken met de socio-economische realiteit dat Vlaanderen compleet anders is dan Wallonië? Daar ga je weer heel wat mee bereiken :lol:

Hagal
2 december 2004, 08:41
En wat heeft die steen te maken met de socio-economische realiteit dat Vlaanderen compleet anders is dan Wallonië? Daar ga je weer heel wat mee bereiken :lol:
Er is nu eenmaal meer in het leven dan de socio-economische realiteit.
Vooreerst is er het belangrijke feit dat door zulke voorvallen de Vlaamse Beweging eigenlijk nodeloos verdeeld wordt. Het Bedevaartcomité kon lange tijd namens de overgrote meerderheid van de Vlaamsgezinde opinie spreken. Mede door zulke feiten kan het comité dat niet meer, en wordt de Vlaamse Beweging zo verzwakt.
Ten tweede maakt men zichzelf ongeloofwaardig. Men hertaalt de leuzes van de Fronters. Op zichzelf niet meteen iets mis mee, al vraag ik me wel af of dat nu zo noodzakelijk was. Men zwaait dus met de leuze verdraagzaamheid, maar men verdeelt tegelijkertijd de Vlaamse Beweging in goeden en kwaden. Men verjaagt een deel van die beweging van de weide. Akkoord, het gaat maar een bepaald segment, maar dan wel om een segment dat altijd aanwezig was. Men mag niet vergeten dat deze vermaledijde zwarten in de catacombentijd nog probeerden te redden wat er te redden viel.
Men moet het niet eens zijn met bepaalde stellingnames of keuzes uit het verleden, maar kan tenminste respect opbrengen voor wat zij meenden te moeten doen. In de krypte lag vroeger - ik weet niet of dit nu nog het geval is - een gedenksteen met de tekst: Al wie viel voor Vlaanderen. Tijdens de traditionele 11 november-herdenkingen in Diksmuide werd telkens uitdrukkelijk vermeld dat deze steen o.m. verwees naar de gevallenen aan het Oostfront en naar de Vlaamse verzetsstrijders. Blijkbaar is dat nu niet meer mogelijk. Blijkbaar is er alleen ruimte voor zelf-verklaarde goede Vlamingen. Wel, als het comité zulk bekrompen en onverdraagzaam Vlaanderen wil, dan hoeft dat voor mij niet.

jOOSt
2 december 2004, 11:48
Tijdens de traditionele 11 november-herdenkingen in Diksmuide werd telkens uitdrukkelijk vermeld dat deze steen o.m. verwees naar de gevallenen aan het Oostfront en naar de Vlaamse verzetsstrijders.En dat noemt dan Oostfronterssteen? Waarom niet Verzetsteen?

Hagal
2 december 2004, 11:59
En dat noemt dan Oostfronterssteen? Waarom niet Verzetsteen?
De zerk in de crypte is niet dezelfde als de steen van de Oostfronters. De zerk in de crypte is eigenlijk een variant op het graf van de onbekende soldaten, en stond symbool voor iedereen die viel voor Vlaanderen. Traditioneel werd hierbij o.a. verwezen naar de Oostfronters en de Verzetsstrijders.
De verwijderde Oostfronterssteen stond bij de nieuwe Ijzertoren. In de loop van de jaren waren daar heldenhuldezerkjes verzameld en gedenkstenen geplaatst. Eertijds had het Sint-Maartensfonds daar een houten berkenkruis geplant. Dit berkenkruis werd een aantal jaren geleden vervangen door een steen, en dit met goedkeuring van het Comité. Naast deze steen lag ook een herinneringssteen aan een Vlaamse verzetsstrijder. Een treffend symbool van verzoening. Deelnemers van Ten Vrede, en vermoedelijk ook een aantal comitéleden, namen echter aanstoot aan die steen voor de Oostfronters. Die werd tijdelijk verwijderd, dan teruggeplaatst, enfin, het werd een zwerfsteen. Nu is hij dus op last van het Comité verwijderd

jOOSt
2 december 2004, 12:13
En naar waar?

Hagal
2 december 2004, 12:15
En naar waar?Hij werd op last van het comité door het Sint-Maartensfonds zelf verwijderd en zij zullen wel een plekje vinden. Vermoedelijk in Stekene, het erepark van de Oostfronters.

N.J.S.V. Antwerpen
2 december 2004, 22:53
Who cares?
Ik, en iedere trotse Vlaming met mij... Kan niet anders.

Clio
3 december 2004, 08:49
De Oost-fronterssteen krijgt een rustplaats op het ere-perk in Stekene. Daarmee komt er een definitief einde aan het bezoek van 'rare vogels' aan Diksmuide die, niet zelden met gestrekte arm, eer kwamen betuigen aan de gevallen kameraden in het Oosten.

Dat Ten Vrede bezoekers aanstoot zouden hebben genomen aan de steen in Diksmuide is een fabel. De bewuste steen ligt al jaren niet meer aan de voet van de IJzertoren.

In de krypte liggen de IJzersymbolen, Vlaamse (en één Waalse) soldaten uit WOI. Bij het betreden van de krypte ligt de steen voor de onbekende Vlaamse soldaat: "aan al wie viel voor Vlaanderen".

Hagal
3 december 2004, 21:49
De Oost-fronterssteen krijgt een rustplaats op het ere-perk in Stekene. Daarmee komt er een definitief einde aan het bezoek van 'rare vogels' aan Diksmuide die, niet zelden met gestrekte arm, eer kwamen betuigen aan de gevallen kameraden in het Oosten.

Dat Ten Vrede bezoekers aanstoot zouden hebben genomen aan de steen in Diksmuide is een fabel. De bewuste steen ligt al jaren niet meer aan de voet van de IJzertoren.

In de krypte liggen de IJzersymbolen, Vlaamse (en één Waalse) soldaten uit WOI. Bij het betreden van de krypte ligt de steen voor de onbekende Vlaamse soldaat: "aan al wie viel voor Vlaanderen".
Al jaren? De steen heeft is een paar keer van plaats verwisseld.
Nu lag hij er wel, dan weer niet. Het Sint-Maartensfonds Westland heeft de voorbije jaren nog onderhandeld.
I.v.m. de Ten vrede bezoekers, deze fabel werd dan wel de wereld ingestuurd door het comité zelf.
De steen "Al wie viel voor Vlaanderen" stond lange tijd o.a. symbool voor de oostfronters en de verzetsstrijders, alsook voor elke Vlaamse strijder, niet alleen die van de Eerste Wereldoorlog. Zo stond het toch lange tijd in de folder van de vroegere 11 novemberherdenkingen.
Wat betreft die rare vogels. Het is nooit de bedoeling geweest van het Sint-Maartensfonds van rare vogels aan te trekken. Het enige wat zij wilden was hun gevallen kameraden herdenken. Dat anderen dat op een bepaalde manier deden, doet niets af van de waarde dit sobere monument. Overigens, dan zou men beter ook de Ijzertoren verwijderen en de Ijzerbedevaarten helemaal afschaffen, te oordelen naar de rare vogels die ieder jaar vanuit Engeland afzakten.
Het stemt heel droevig, dat mensen van 80 jaar en meer niet hun gevallen kameraden mogen herdenken op de plek die hen zo dierbaar was. Velen van hen kwam als jongeren voor de oorlog naar Diksmuide, stonden er na de repressie weer, en werden er nu verjaagd.

Tantist
4 december 2004, 20:37
Ik, en iedere trotse Vlaming met mij... Kan niet anders.
Verdomme, ze hebben mij door als belgicist ;-)

muishond
9 december 2004, 01:11
Ik, en iedere trotse Vlaming met mij... Kan niet anders.
Ik stel de vraag: Welke verzetsstrijder is geneuveld voor Vlaanderen?

Het waren ofwel kommunisten of Belgicisten die o.a. aanslagen pleegden
op Vlaamse nationalisten. Daar kan ik niet trots op zijn.

Maar ik ga wel akkoord met Tantist. Meer als zestig jaar geleden en niet
relevant voor het huidige Vlaanderen. Tenzij dan voor mijzelf en nog een
paar tienduizend anderen die de Belgische en kommunistische terreur meegmaakt hebben als kind bij de zogenaamde bevrijding en de jaren daarna,

Mijn kinderen en kleinkinderen stellen geen belang en dat is ook maar goed zo.
Wij moeten ons toespitsen op de huidige problemen en evolutie in Vlaanderen.
Zo een steriele discussies en standpunten hebben ons jaren achteruit gezet.

Ik heb FDW en FVH er altijd op gewezen dat ze discussies hierover moeten
vermijden en gelukkig hebben ze deze raad gevolgd en zijn ze nooit in een
valstrik getrapt zoals Roeland Raes wel gedaan heeft.

N.J.S.V. Antwerpen
9 december 2004, 12:50
Ik stel de vraag: Welke verzetsstrijder is geneuveld voor Vlaanderen?

Het waren ofwel kommunisten of Belgicisten die o.a. aanslagen pleegden
op Vlaamse nationalisten. Daar kan ik niet trots op zijn.
Ik had het over de Oostfronters he.

johan
19 december 2004, 19:15
Ook ik hecht belang aan de gedenksteen voor de Oostfronters.
Duizenden jonge Vlamingen volgden de roep van de toenmalige leiders van de Vlaams Nationale beweging. Duizenden gaven er als vrijwilliger hun jonge leven.
Ook al is het politiek misschien niet meer lonend, die jonge Vlaamse militanten verdienen ons respect. Het Ijzerbedevaartcomité van tijdens de oorlog draagt een grote verantwoordelijkheid inzake de werving voor het Oostfront!
De gedenksteen hoort dus thuis op de weide aan de toren.
Hun eer was trouw!!