Kevin Devos
7 augustus 2002, 16:53
Op 18 januari 2002 stelde premier Verhofstadt met veel bravoure zijn 21 sociaal-economische prioriteitennota 2002-2003 voor. Na het Europees Voorzitterschap zou de Eerste Minister zich opnieuw met de problemen van de mensen gaan bezighouden … Vandaag blijk de regering zich vooral met andere zaken bezig te hebben gehouden dan haar sociaal-economische prioriteiten. Dit blijkt ook uit het aandeel ingeloste prioriteiten, mild gerekend 8/21 (=gebuisd!)
21 Sociaal-economische prioriteiten van
DE REGERING- VERHOFSTADT (jan 2002)
Beoordeling door CD&V (juli ’02)
1) Begroting 0,5
· Dubbele begrotingscontrole die moet toelaten schuld in 2003 beneden de 100% BBP te brengen.
· Structurele financiering en éénmalige financiering zilverfonds
· Structureel (los van de economische conjunctuur en na aftrek van éénmalige maatregelen) kent de begroting nog altijd een tekort. Hierdoor daalt de schuldgraad onvoldoende en is achterstand opgelopen ten aanzien van het stabiliteitspact en de voorgenomen schuldgraad van minder dan 100% van het BBP voor 2003.
· Het zilverfonds wordt niet structureel gevoed voor de pensioenuitgaven die er na 2010 wel zullen zijn.
2) Ronde Tafelconferentie Sociale Solidariteit 0,5
· De sociale partners worden gevraagd zich te haasten opdat vanaf januari 2003 zou uitvoering gegeven worden aan voorstellen van een coherent beleid inzake: financiering sociale zekerheid, welvaartsvastheid van uitkeringen, beheersing loonkosten, optrekken activiteitsgraad. Daarnaast specifieke hervorming ten behoeve van gehandicapten
· Deze rondetafelconferentie is ingesluimerd en heeft nog niet tot resultaten geleid. Luisteren naar de sociale partners is nobel, de regering heeft de discussies echter onvoldoende gevoed. De beoogde doelstellingen lijken onhaalbaar geworden.
3) Sociaal statuut zelfstandigen verbeteren 0,25
· De inspanningen om het sociaal statuut van zelfstandigen te verbeteren worden opgedreven. Ronde tafelconferentie zal meerjarenplan uitwerken dat erop gericht is tot een coherent beleid inzake financiering te komen; integratie van de verplichte verzekering kleine risico’s; gelijkschakeling kinderbijslagen; geleidelijke verhoging minimumpensioen
· Statuut medewerkende echtgenoot
· Een goedgekeurd en gefinancierd meerjarenplan voor het sociaal statuut van de zelfstandigen is er nog steeds niet. De ronde tafelconferentie draait vierkant. Slechts binnen de marges van de huidige beschikbare middelen gebeuren enkele kleine verbeteringen.
· Het voorgestelde statuut voor de meewerkende echtgenoot wordt door betrokkenen afgewezen (betalen om niks te krijgen)
4) Revalorisatie Laagst Uitkeringen 0,5
· Indien de evolutie van de economie het toelaat wil de regering verdere maatregelen nemen.
· Het wetsontwerp inzake het leefloon zal worden goedgekeurd en het leefloon zal in deze legislatuur nog verder verhoogd worden.
· wetsontwerp leefloon is goedgekeurd
· begin 2003 komt er nog een beperkte aanpassing van 1% voor de laagste pensioenen: dit blijft zeer ver verwijderd van de eisen van de sociale beweging, overgenomen door een groot deel van de meerderheid.
5) Uitvoering Agenda voor de verandering in de gezondheidszorg 0,75
· Verhogen financiële verantwoordelijkheid van alle betrokkenen voor doelmatige aanwending middelen.
· Uitbreiding maximumfactuur
· Regering zal debat organiseren over ouderenzorgbeleid en zorgen voor betere afstemming van het zorgenaanbod
· Slechts gehalveerde “gezondheidswet” werd ingediend en goedgekeurd; wachten op voorontwerp individuele responsabilisering
· Wet Maximumfactuur werd gestemd
· Regering blijft in gebreke mbt ouderenzorgbeleid (+ wachtlijsten).
6) Lastenvermindering/banenplannen 0,5
· uitvoering aangekondigde bijkomende lastenvermindering
· wetsontwerp indienen dat vanaf 1/1/2003 24 bestaande banenplannen herleidt tot één doorzichtig systeem
· Bijkomende lastenvermindering (cfr. verderzetting plan Dehaene) werd uitgevoerd
· Project harmonisering banenplannen werd uitgesteld en tegelijk komen er nieuwe banenplannen bij.
7) verhogen tewerkstellingsgraad oudere werknemers 0,25
· Via het participatiefonds is er beperkte steun voor wie zich als zelfstandige wil vestigen; de CAO met een vorm van outplacement voor +45j is rond
· Geen sociale en maatschappelijke werkcontracten
· Geen concrete maatregelen naar brugpensioenen
8) Verhogen arbeidsdeelname laaggeschoolden 0
· Onderzoek naar verdere vermindering persoonlijke sociale zekerheidsbijdragen laaggeschoolden
· Extra stimulans om laaggeschoolden aan te werven die wonen in steden met hoge werkloosheidsgraad
· Geen concrete uitvoering
9) Verhogen werkgelegenheidsgraad vrouwen 0
· Bijzondere aandacht aan Ronde Tafels
· Criteria voor herziening functieclassificatie, via fiscale weg ongelijkheden in de lonen wegwerken
· Geen concrete uitvoering
10) Jongerentewerkstelling 0,25
· Rosetta-plan voor jongeren die zich als zelfstandige willen vestigen
· Inschakelingsparcours voor jongeren zonder diploma secundair onderwijs, beloond met hogere uitkering
· Nieuw banenplan: sociale en maatschappelijke werkcontracten
· Specifieke maatregelen om zich als zelfstandige te vestigen
· Rosettaplan zelfstandigen is er
· Inschakelingsparcours werd niet uitgevoerd
· Jeugdwerkloosheid steeg de voorbij 12 maanden in Vlaanderen met 26% : beleid faalt totaal op dit vlak
11) dienstencheque 0
· Invoering dienstencheque zo snel mogelijk en onderzoek naar speficiek belastingkrediet
· We wachten nog steeds op de dienstencheque
12) Uitnodiging naar sociale partners 0,75
· Met het oog op het Interprofessioneel akkoord van het Najaar worden sociale partners uitgenodigd een aantal onderwerpen te bespreken zoals sterkere stijging loonkost, terugverdieneffecten lastenverlaging, versterking vorming
· Het uitnodigen tot sociaal overleg is zeker positief. Van Regering verwachten wij echter ook een visie over de verslechtering van het concurrentievermogen van onze ondernemingen en de toepassing van de wetsbepalingen terzake
13) Verlaging vennootschapsbelasting 0,75
· Indiening van een wetsontwerp tot verlaging tarieven en met herschikking aftrekken tot budgettair neutraal kader
· Het wetsontwerp werd ingediend. De budgettaire neutraliteit op termijn is echter niet gegarandeerd. Bovendien worden de Vlaamse bedrijven en bepaalde sectoren (vb. wasserijen) onrechtvaardig getroffen door het niet meer aftrekbaar maken van gewestelijke belastingen
14) wijziging stock-option regeling 0
· Wijziging stock-option regeling om werknemer keuze te bieden
· Geen uitvoering
15) Stimuleren nieuwe technologieën 0,5
· Oprichting Hoge Raad voor de innovatie
· Fonds om minder bedeelden toegang tot PC te geven (digitale kloof verminderen
· PC’s aan werknemers niet meer fiscaal voordeel in natura
· Er is nog geen Hoge Raad
· Gebakkelei binnen regering over schenken PC’s aan minderbedeelden (situatie handelaars)
· Nog geen wetsbepaling om PC’s niet meer als fiscaal voordeel in natura te aanzien
16) Bevorderen R&D 0,5
· Nauwer overleg tussen federale overheid en gewesten
· Van de positieve aspecten van dit nauwer overleg is nog niks te merken geweest
17) intensifiëren administratieve vereenvoudiging 0,5
· E-government sociale zekerheid
· Voor opstart bedrijven één federale vergunning en inkorten doorlooptijd
· Tegen eind 2002 start e-government, uniek ondernemingsnummer, eenheidsloket
· Hervorming wet handelsregister en wet handelsvestigingen
· De meeste van deze projecten zijn nu (na 3 jaar in legislatuur) eindelijk opgestart. Voorziene implementatie eind 2002 lijkt nu onhaalbaar .
· Volgens het Planbureau zijn de adminstratieve lasten gestegen. De regering voorzag een daling met 25% voor geheel de legislatuur!
18) vermijden sociale conflicten 0,25
· Op grond van de richtlijnen van de regeringsverklaring van oktober 2001 (uit de rechtbank halen van beslechting collectieve geschillen) moeten sociale conflicten beter vermeden worden
· Deze materie werd gelukkig doorgegeven aan de sociale partners die door het Herenakkoord de richtlijnen van de regeringsverklaring van oktober 2001 naar de prullenmand verwezen.
19) fiscale voordelen voor ethisch beleggen 0
· Creëren van fiscale voordelen voor ethische beleggingen
· Niet gerealiseerd
20) Ecologische fiscaliteit 0,5
· Verder uitwerken ecologische fiscaliteit o.m. groene BTW
· Onderzoek CO2-energietaks op Belgisch niveau
· De regering spant zich in op Europees vlak doch zonder resultaten. Weliswaar zou het wetsontwerp op de ecoboni uiteindelijk toch aan het parlement voorgelegd worden.
· Staatssecretaris Deleuze geeft reeds toe dat dossier CO2-emissierechten door tegenstellingen gewesten geblokkeerd zit.
21) bestrijden fraude/BTW 0,75
· Uitvoering plan Zenner (btw-fraude)
· Specifieke maatregelen BTW in arbeidsintensieve sectoren
· maatregelen tegen BTW-fraude werden genomen
· verlenging verlaagd BTW-tarief renovatie (bouwsector) en invoering verlaagd tarief voor horeca moet nog Europees geëvalueerd worden. Geen budgettaire middelen voor BTW-verlaging horeca voorzien.
21 Sociaal-economische prioriteiten van
DE REGERING- VERHOFSTADT (jan 2002)
Beoordeling door CD&V (juli ’02)
1) Begroting 0,5
· Dubbele begrotingscontrole die moet toelaten schuld in 2003 beneden de 100% BBP te brengen.
· Structurele financiering en éénmalige financiering zilverfonds
· Structureel (los van de economische conjunctuur en na aftrek van éénmalige maatregelen) kent de begroting nog altijd een tekort. Hierdoor daalt de schuldgraad onvoldoende en is achterstand opgelopen ten aanzien van het stabiliteitspact en de voorgenomen schuldgraad van minder dan 100% van het BBP voor 2003.
· Het zilverfonds wordt niet structureel gevoed voor de pensioenuitgaven die er na 2010 wel zullen zijn.
2) Ronde Tafelconferentie Sociale Solidariteit 0,5
· De sociale partners worden gevraagd zich te haasten opdat vanaf januari 2003 zou uitvoering gegeven worden aan voorstellen van een coherent beleid inzake: financiering sociale zekerheid, welvaartsvastheid van uitkeringen, beheersing loonkosten, optrekken activiteitsgraad. Daarnaast specifieke hervorming ten behoeve van gehandicapten
· Deze rondetafelconferentie is ingesluimerd en heeft nog niet tot resultaten geleid. Luisteren naar de sociale partners is nobel, de regering heeft de discussies echter onvoldoende gevoed. De beoogde doelstellingen lijken onhaalbaar geworden.
3) Sociaal statuut zelfstandigen verbeteren 0,25
· De inspanningen om het sociaal statuut van zelfstandigen te verbeteren worden opgedreven. Ronde tafelconferentie zal meerjarenplan uitwerken dat erop gericht is tot een coherent beleid inzake financiering te komen; integratie van de verplichte verzekering kleine risico’s; gelijkschakeling kinderbijslagen; geleidelijke verhoging minimumpensioen
· Statuut medewerkende echtgenoot
· Een goedgekeurd en gefinancierd meerjarenplan voor het sociaal statuut van de zelfstandigen is er nog steeds niet. De ronde tafelconferentie draait vierkant. Slechts binnen de marges van de huidige beschikbare middelen gebeuren enkele kleine verbeteringen.
· Het voorgestelde statuut voor de meewerkende echtgenoot wordt door betrokkenen afgewezen (betalen om niks te krijgen)
4) Revalorisatie Laagst Uitkeringen 0,5
· Indien de evolutie van de economie het toelaat wil de regering verdere maatregelen nemen.
· Het wetsontwerp inzake het leefloon zal worden goedgekeurd en het leefloon zal in deze legislatuur nog verder verhoogd worden.
· wetsontwerp leefloon is goedgekeurd
· begin 2003 komt er nog een beperkte aanpassing van 1% voor de laagste pensioenen: dit blijft zeer ver verwijderd van de eisen van de sociale beweging, overgenomen door een groot deel van de meerderheid.
5) Uitvoering Agenda voor de verandering in de gezondheidszorg 0,75
· Verhogen financiële verantwoordelijkheid van alle betrokkenen voor doelmatige aanwending middelen.
· Uitbreiding maximumfactuur
· Regering zal debat organiseren over ouderenzorgbeleid en zorgen voor betere afstemming van het zorgenaanbod
· Slechts gehalveerde “gezondheidswet” werd ingediend en goedgekeurd; wachten op voorontwerp individuele responsabilisering
· Wet Maximumfactuur werd gestemd
· Regering blijft in gebreke mbt ouderenzorgbeleid (+ wachtlijsten).
6) Lastenvermindering/banenplannen 0,5
· uitvoering aangekondigde bijkomende lastenvermindering
· wetsontwerp indienen dat vanaf 1/1/2003 24 bestaande banenplannen herleidt tot één doorzichtig systeem
· Bijkomende lastenvermindering (cfr. verderzetting plan Dehaene) werd uitgevoerd
· Project harmonisering banenplannen werd uitgesteld en tegelijk komen er nieuwe banenplannen bij.
7) verhogen tewerkstellingsgraad oudere werknemers 0,25
· Via het participatiefonds is er beperkte steun voor wie zich als zelfstandige wil vestigen; de CAO met een vorm van outplacement voor +45j is rond
· Geen sociale en maatschappelijke werkcontracten
· Geen concrete maatregelen naar brugpensioenen
8) Verhogen arbeidsdeelname laaggeschoolden 0
· Onderzoek naar verdere vermindering persoonlijke sociale zekerheidsbijdragen laaggeschoolden
· Extra stimulans om laaggeschoolden aan te werven die wonen in steden met hoge werkloosheidsgraad
· Geen concrete uitvoering
9) Verhogen werkgelegenheidsgraad vrouwen 0
· Bijzondere aandacht aan Ronde Tafels
· Criteria voor herziening functieclassificatie, via fiscale weg ongelijkheden in de lonen wegwerken
· Geen concrete uitvoering
10) Jongerentewerkstelling 0,25
· Rosetta-plan voor jongeren die zich als zelfstandige willen vestigen
· Inschakelingsparcours voor jongeren zonder diploma secundair onderwijs, beloond met hogere uitkering
· Nieuw banenplan: sociale en maatschappelijke werkcontracten
· Specifieke maatregelen om zich als zelfstandige te vestigen
· Rosettaplan zelfstandigen is er
· Inschakelingsparcours werd niet uitgevoerd
· Jeugdwerkloosheid steeg de voorbij 12 maanden in Vlaanderen met 26% : beleid faalt totaal op dit vlak
11) dienstencheque 0
· Invoering dienstencheque zo snel mogelijk en onderzoek naar speficiek belastingkrediet
· We wachten nog steeds op de dienstencheque
12) Uitnodiging naar sociale partners 0,75
· Met het oog op het Interprofessioneel akkoord van het Najaar worden sociale partners uitgenodigd een aantal onderwerpen te bespreken zoals sterkere stijging loonkost, terugverdieneffecten lastenverlaging, versterking vorming
· Het uitnodigen tot sociaal overleg is zeker positief. Van Regering verwachten wij echter ook een visie over de verslechtering van het concurrentievermogen van onze ondernemingen en de toepassing van de wetsbepalingen terzake
13) Verlaging vennootschapsbelasting 0,75
· Indiening van een wetsontwerp tot verlaging tarieven en met herschikking aftrekken tot budgettair neutraal kader
· Het wetsontwerp werd ingediend. De budgettaire neutraliteit op termijn is echter niet gegarandeerd. Bovendien worden de Vlaamse bedrijven en bepaalde sectoren (vb. wasserijen) onrechtvaardig getroffen door het niet meer aftrekbaar maken van gewestelijke belastingen
14) wijziging stock-option regeling 0
· Wijziging stock-option regeling om werknemer keuze te bieden
· Geen uitvoering
15) Stimuleren nieuwe technologieën 0,5
· Oprichting Hoge Raad voor de innovatie
· Fonds om minder bedeelden toegang tot PC te geven (digitale kloof verminderen
· PC’s aan werknemers niet meer fiscaal voordeel in natura
· Er is nog geen Hoge Raad
· Gebakkelei binnen regering over schenken PC’s aan minderbedeelden (situatie handelaars)
· Nog geen wetsbepaling om PC’s niet meer als fiscaal voordeel in natura te aanzien
16) Bevorderen R&D 0,5
· Nauwer overleg tussen federale overheid en gewesten
· Van de positieve aspecten van dit nauwer overleg is nog niks te merken geweest
17) intensifiëren administratieve vereenvoudiging 0,5
· E-government sociale zekerheid
· Voor opstart bedrijven één federale vergunning en inkorten doorlooptijd
· Tegen eind 2002 start e-government, uniek ondernemingsnummer, eenheidsloket
· Hervorming wet handelsregister en wet handelsvestigingen
· De meeste van deze projecten zijn nu (na 3 jaar in legislatuur) eindelijk opgestart. Voorziene implementatie eind 2002 lijkt nu onhaalbaar .
· Volgens het Planbureau zijn de adminstratieve lasten gestegen. De regering voorzag een daling met 25% voor geheel de legislatuur!
18) vermijden sociale conflicten 0,25
· Op grond van de richtlijnen van de regeringsverklaring van oktober 2001 (uit de rechtbank halen van beslechting collectieve geschillen) moeten sociale conflicten beter vermeden worden
· Deze materie werd gelukkig doorgegeven aan de sociale partners die door het Herenakkoord de richtlijnen van de regeringsverklaring van oktober 2001 naar de prullenmand verwezen.
19) fiscale voordelen voor ethisch beleggen 0
· Creëren van fiscale voordelen voor ethische beleggingen
· Niet gerealiseerd
20) Ecologische fiscaliteit 0,5
· Verder uitwerken ecologische fiscaliteit o.m. groene BTW
· Onderzoek CO2-energietaks op Belgisch niveau
· De regering spant zich in op Europees vlak doch zonder resultaten. Weliswaar zou het wetsontwerp op de ecoboni uiteindelijk toch aan het parlement voorgelegd worden.
· Staatssecretaris Deleuze geeft reeds toe dat dossier CO2-emissierechten door tegenstellingen gewesten geblokkeerd zit.
21) bestrijden fraude/BTW 0,75
· Uitvoering plan Zenner (btw-fraude)
· Specifieke maatregelen BTW in arbeidsintensieve sectoren
· maatregelen tegen BTW-fraude werden genomen
· verlenging verlaagd BTW-tarief renovatie (bouwsector) en invoering verlaagd tarief voor horeca moet nog Europees geëvalueerd worden. Geen budgettaire middelen voor BTW-verlaging horeca voorzien.