PDA

View Full Version : Bourgeois: Vlaanderen laatst!


jan hyoens
8 december 2004, 14:00
Gisteren hoorde ik dat Bourgeois ervoor ging zorgen dat de linkse international Oxfam voortaan een monopolie ging krijgen voor het leveren van koffie,fruit, chocolade,enz aan de diensten van het Vlaamse Gewest!
Beseft die oetlul dan niet dat hij daardoor enkel nog meer Vlamingen werkloos maakt ten gunste van oa cubaanse communistische collectieven!
Tot nu toe heeft Bourgeois nog geen enkel initiatief genomen die de Vlaamse onafhankelijkheid dichterbij brengt en de splitsing van BHV mogen we al helemaal op onze buik schrijven!

Piet Hein
8 december 2004, 15:29
Die mensen moeten daar ook hard genoeg voor werken en de geert wilt daarmee een positieve uitstraling geven aan Vlaanderen door ook die mensen een eerlijke kans te geven.

Trouwens ik koop op de markt ook soms een stuk chocolade van de wereldwinkel en ik vind beter dan die van in de winkel

rodeo
8 december 2004, 15:44
Die mensen moeten daar ook hard genoeg voor werken en de geert wilt daarmee een positieve uitstraling geven aan Vlaanderen door ook die mensen een eerlijke kans te geven.

Trouwens ik koop op de markt ook soms een stuk chocolade van de wereldwinkel en ik vind beter dan die van in de winkel
dan heeft u nog nooit echte chocolade gegeten.
Daarbij, tis ook een stuk duurder, en dan 'denkt' men al eens, dat het beter is.

Vind Bourgeois ook nen oetl*l

Piet Hein
8 december 2004, 15:49
dan heeft u nog nooit echte chocolade gegeten.
Daarbij, tis ook een stuk duurder, en dan 'denkt' men al eens, dat het beter is.

Vind Bourgeois ook nen oetl*l
Ik denk niet ik ben daar zeker van over smaken valt er te twisten. Maar toen ik de eerste zo'n stuk chocolade kocht dacht echt niet dat dat zo lekker ging smaken alleen hebt u wel gelijk het is een beetje duurder.

jan hyoens
8 december 2004, 15:52
Ik denk niet ik ben daar zeker van over smaken valt er te twisten. Maar toen ik de eerste zo'n stuk chocolade kocht dacht echt niet dat dat zo lekker ging smaken alleen hebt u wel gelijk het is een beetje duurder.
Hallo, dat is hier geen koffiekletstopic! Axel,welke concrete daden heeft minister boerswa tot nu gedaan die Vlaanderen dichter bij de onafhankelijkheid hebben gebracht?

Fribre
8 december 2004, 15:53
Gisteren hoorde ik dat Bourgeois ervoor ging zorgen dat de linkse international Oxfam voortaan een monopolie ging krijgen voor het leveren van koffie,fruit, chocolade,enz aan de diensten van het Vlaamse Gewest!
Beseft die oetlul dan niet dat hij daardoor enkel nog meer Vlamingen werkloos maakt ten gunste van oa cubaanse communistische collectieven!
Tot nu toe heeft Bourgeois nog geen enkel initiatief genomen die de Vlaamse onafhankelijkheid dichterbij brengt en de splitsing van BHV mogen we al helemaal op onze buik schrijven!
Prachtig initiatief dat steun verdient (de 'ik ben verkocht'-campagne van oa Oxfam). Het verwondert mij dat zelfs een Blokker daar tegen kan zijn, maar we leren elke dag bij over het enggeestige nationalisme van (sommige?) Blokkers!

Ik vind de verwezenlijkingen van de N-VA in de Vlaamse regering/parlement minstens even belangrijk als de Vlaamse eisen: bvb op termijn volledige ondertiteling op de vrt ten behoeve van onze dove medemens.

Bovendien zit de N-VA in de Vlaamse regering en niet in de federale, waar de knoop over staatshervormingen uiteindelijk zal moeten doorgehakt worden!

Piet Hein
8 december 2004, 15:54
Hallo, dat is hier geen koffiekletstopic! Axel,welke concrete daden heeft minister boerswa tot nu gedaan die Vlaanderen dichter bij de onafhankelijkheid hebben gebracht?
Mag ik er op wijzen als ge een onafhankelijke staat wilt dat ge dan een possitief imago moet uitstralen naar de buiten wereld anders wordt u staat internationaal niet erkend denkt daar maar is goed over na.

jan hyoens
8 december 2004, 16:05
Mag ik er op wijzen als ge een onafhankelijke staat wilt dat ge dan een possitief imago moet uitstralen naar de buiten wereld anders wordt u staat internationaal niet erkend denkt daar maar is goed over na.
door koffie te kopen bij een linkse belgicistische onderneming zal dat niet lukken vrees ik!

Yossarian
8 december 2004, 16:06
Misschien beseft Bourgeois dat er op dit moment (zoals nog nooit in het verleden) niet te scoren valt met een thema als Vlaamse Onafhankelijkheid. Het siert hem dat hij in plaats daarvan belangstelling heeft voor de onnoemelijk veel relevantere Noord-Zuidproblematiek.

Piet Hein
8 december 2004, 16:07
Als men die in naam van Vlaanderen koopt dan wel. Maar ik ken verschillende rechtse mensen die oxfam ook steunen.

jan hyoens
8 december 2004, 16:10
Als men die in naam van Vlaanderen koopt dan wel. Maar ik ken verschillende rechtse mensen die oxfam ook steunen.
rechtse bubbers?

Piet Hein
8 december 2004, 16:14
Ik vind dat iedereen recht heeft op een menswaardig bestaan zowel hier als in ontwikelingslanden en ik wil er daar zoveel mogelijk van steunen zowel als ontwikelingslanden en ook voor het eigen volk.

Fribre
8 december 2004, 16:18
Vlaamse Gemeenschap is verkocht

Neen, het Boudewijngebouw van de Vlaamse Gemeenschap is niet verkocht. De Vlaamse Gemeenschap wel. Al sinds 2001 drinken de 12 830 Vlaamse ambtenaren fairtrade koffie. Minister Bourgeois bevestigt dat de Vlaamse overheid een voortrekkersrol wil spelen in het fairtradeverhaal.

Vlaamse ambtenaren consumeren gemiddeld 2,5 �* 3 kilo koffie per jaar. Maar daar moet je nog de kopjes koffie tijdens vergaderingen bijtellen, zodat het totale koffieverbruik van dit ministerie rond de 30 ton per jaar hangt. De bonen voor het kopje koffie van de Vlaamse ambtenaar zijn afkomstig van het Congolese Centrum voor Integrale Ontwikkeling (CDI) Bwamanda en van de Guatemalteekse koffieorganisatie Fedecocagua. Dankzij de dagelijkse kop koffie zorgde de Vlaamse Gemeenschap in 2002 in totaal voor zo’n 47.021 euro meerinkomsten voor de koffieboeren van deze coöperaties.

Geert Bourgeois, Vlaams minister van Ontwikkelingssamenwerking én Bestuurszaken, wil dat de Vlaamse Overheid in het fairtradeverhaal een voortrekkersrol speelt. Fairtrade of eerlijke handel staat dan ook uitdrukkelijk vermeld in zijn beleidsnota. Fairtrade is een prachtig voorbeeld van duurzame ontwikkeling zegt minister Bourgeois. Met relatief weinig moeite kan elke Vlaming een bijdrage leveren aan de strijd tegen armoede, voor de economische en sociale ontwikkeling van het Zuiden en vooral de integratie van de ontwikkelingslanden in de wereldeconomie.

Geert Bourgeois:" Ik wil ook zelf het goede voorbeeld geven. Vanaf de opstart van mijn kabinet hebben we gekozen voor eerlijke chocolade, koffie en fruitsap. Ik zal mijn collega-ministers ten stelligste aanraden om hun medewerkers ook te laten kennis maken met fairtrade en voor het kabinet zo veel mogelijk voor fairtradeproducten kiezen.
Ter gelegenheid van de nieuwe campagne kan ik met trots aankondigen dat de Vlaamse Overheid overtuigd is van fairtrade. De Vlaamse Gemeenschap is verkocht, ik ben verkocht. Nu nog een paar miljoen Vlamingen te gaan."

07/12/2004

Bron: www.ikbenverkocht.be

ingenious
8 december 2004, 16:23
Gisteren hoorde ik dat Bourgeois ervoor ging zorgen dat de linkse international Oxfam voortaan een monopolie ging krijgen voor het leveren van koffie,fruit, chocolade,enz aan de diensten van het Vlaamse Gewest!
Beseft die oetlul dan niet dat hij daardoor enkel nog meer Vlamingen werkloos maakt ten gunste van oa cubaanse communistische collectieven!
Tot nu toe heeft Bourgeois nog geen enkel initiatief genomen die de Vlaamse onafhankelijkheid dichterbij brengt en de splitsing van BHV mogen we al helemaal op onze buik schrijven!
vlamingen werkloos maken door fair trade te kopen? ga eens kijken op de oxfamwebsite (http://www.oww.be/) jan! de chocolade wordt geproduceerd in zwitserland of in belgie. en kijk maar eens in je eigen kasten, wedden dat er zwitserse of italiaanse chocolade instaat. de cacao komt inderdaad van een ander continent, maar bij mijn weten produceren we dat in belgie niet. de koffie wordt in beerse verwerkt. en bananen groeien hier ook niet denk ik. :?

en wat heeft dat in hemelsnaam met vlaamse onafhankelijkheid te maken?

ilfalco
8 december 2004, 16:33
Jan heeft gelijk bourgeois wil zich blijkbaar geliefd maken bij extreem-links ..; die ngo's worden nochtans al rijkelijk gesubsidieerd.

maarte
8 december 2004, 16:42
Bourgeois zet alleen maar druk op de politiek om verder te globaliseren(en subsidies af te schaffen) dat is alles. Als dit niet rechts is dan weet ik het ook niet meer(40% van europees geld gaat naar verlieslatende landbouw) daarbij rechts staat toch niet voor onverdraagzaam hé

Riksken
8 december 2004, 16:48
Prachtig initiatief dat steun verdient (de 'ik ben verkocht'-campagne van oa Oxfam). Het verwondert mij dat zelfs een Blokker daar tegen kan zijn, maar we leren elke dag bij over het enggeestige nationalisme van (sommige?) Blokkers!
De vraag is wie er beter van wordt? Twijfelachtige organisaties, of de boer? Ik doe mijn inkopen in den Aldi, Lidl, de Colruyt en de plaatselijke kruidenier en let daarbij vooral op de prijs. Nu gaat men ons ook al komen vertellen waar onze inkopen te doen en welk merk te kopen.

ingenious
8 december 2004, 16:53
De vraag is wie er beter van wordt? Twijfelachtige organisaties, of de boer? Ik doe mijn inkopen in den Aldi, Lidl, de Colruyt en de plaatselijke kruidenier en let daarbij vooral op de prijs. Nu gaat men ons ook al komen vertellen waar onze inkopen te doen en welk merk te kopen.
ja de plaatselijke boer wordt daar beter van. wat er op de grote cacao-, koffie- en bananenplantages gebeurd is verre van proper. zoek er eens wat over op op het www. oxfam zorgt ervoor dat de boeren in gezonde omstandigheden kunnen werken, en doordat ze al de tussenhandelaars uitschakelen, kunnen ze de boer een hogere prijs betalen (boeren die bv aan chiquita verkopen, moeten hun prijs zo laag leggen dat ze er neit van rond komen).

en niemand zegt dat jij niet meer in aldi mag gaan winkelen. ze willen er enkel op wijzen dat oxfam goed werk levert.

maarte
8 december 2004, 17:02
ja de plaatselijke boer wordt daar beter van. wat er op de grote cacao-, koffie- en bananenplantages gebeurd is verre van proper. zoek er eens wat over op op het www. oxfam zorgt ervoor dat de boeren in gezonde omstandigheden kunnen werken, en doordat ze al de tussenhandelaars uitschakelen, kunnen ze de boer een hogere prijs betalen (boeren die bv aan chiquita verkopen, moeten hun prijs zo laag leggen dat ze er neit van rond komen).

en niemand zegt dat jij niet meer in aldi mag gaan winkelen. ze willen er enkel op wijzen dat oxfam goed werk levert.zeer juist, Ik snap de mensen trouwens niet die hier tegen zijn, je moet immers goed weten dat wij deze boeren bewust arm houden met al onze invoerrechten

EXTREEM
8 december 2004, 17:09
En wat doet men met onze boeren hier?Ze kunnen hier bijna niet overleven,en boerke swa raad ons aan DUURDERRE producten te kopen in het buiten land.Het heen hij doet met onze belastingcenten

Fribre
8 december 2004, 17:14
En wat doet men met onze boeren hier?Ze kunnen hier bijna niet overleven,en boerke swa raad ons aan DUURDERRE producten te kopen in het buiten land.Het heen hij doet met onze belastingcenten
Zijn er boeren in Vlaanderen die cacao kweken? Da's nieuw voor mij...

EXTREEM
8 december 2004, 17:16
Nee maar die het financieel moeilijk hebben.En het gaat niet alleen over choco he

ingenious
8 december 2004, 17:16
En wat doet men met onze boeren hier?Ze kunnen hier bijna niet overleven,en boerke swa raad ons aan DUURDERRE producten te kopen in het buiten land.Het heen hij doet met onze belastingcenten
ga eens naar http://www.oww.be/, klik dan links op producten, en vertel me dan eens welke van die producten concurrentie zijn voor onze boeren? en informeer je in het vervolg eerst eens, in plaats van jezelf zo belachelijk te maken.

ingenious
8 december 2004, 17:19
zeer juist, Ik snap de mensen trouwens niet die hier tegen zijn, je moet immers goed weten dat wij deze boeren bewust arm houden met al onze invoerrechten
ik snap het ook niet. volgens mij zijn er 2 redenen:

1) onwetendheid (zie deze thread)

2) een domme afkeer voor al wat links neigt (zie bv openingpost 'de linkse multinational')

EXTREEM
8 december 2004, 17:19
Belachelijk maken,dat ze eerst onze boeren helpen.

Riksken
8 december 2004, 17:21
ja de plaatselijke boer wordt daar beter van. wat er op de grote cacao-, koffie- en bananenplantages gebeurd is verre van proper. zoek er eens wat over op op het www. oxfam zorgt ervoor dat de boeren in gezonde omstandigheden kunnen werken, en doordat ze al de tussenhandelaars uitschakelen, kunnen ze de boer een hogere prijs betalen (boeren die bv aan chiquita verkopen, moeten hun prijs zo laag leggen dat ze er neit van rond komen).

en niemand zegt dat jij niet meer in aldi mag gaan winkelen. ze willen er enkel op wijzen dat oxfam goed werk levert.Mooie theorie. Maar waarom zijn die producten dan ook nog eens duurder als alle zogenaamde tussenhandelaars overgeslagen worden. In principe zouden ze dan goekoper moeten zijn. Of blijft er toch hier een daar (heel)wat boter aan de handen kleven.
Ik koop ze niet en dat is mijn goed recht.

Yossarian
8 december 2004, 17:24
Mooie theorie. Maar waarom zijn die producten dan ook nog eens duurder als alle zogenaamde tussenhandelaars overgeslagen worden. In principe zouden ze dan goekoper moeten zijn.
Omdat de boeren zélf een eerlijke, afgesproken prijs krijgen voor wat ze verbouwen.

ingenious
8 december 2004, 17:34
Omdat de boeren zélf een eerlijke, afgesproken prijs krijgen voor wat ze verbouwen.
inderdaad, omdat de prijs die oxfam betaalt veel hoger is dan de prijs die de MNO's betalen. en omdat oxfam ook kwaliteitsvoorwaarden stelt, zoals bv beperkingen ivm met pesticiden. chiquita doet dit niet, met alle gevolgen vandien voor het milieu en voor de gezondheid van de boeren. lees bv hier eens: http://bananas.xs4all.be/Nederlands/WildBunch.htm#Working%20conditions

bovendien zijn die producten niet steeds duurder. als je ze vergelijkt met merken zijn ze soms duurder, soms goedkoper.

Riksken
8 december 2004, 17:38
Omdat de boeren zélf een eerlijke, afgesproken prijs krijgen voor wat ze verbouwen. Laat het ons op een potje aarbeienconfituur houden om het niet te moeilijk te maken. Waarom kost dit het dubbele tot driedubbele in een wereldwinkel tov de Aldi.
Mijn vraag. Voor wie is die winst? Voor de uitbater van die wereldwinkel of voor de boer? Er rekening mee houdende dat de prijs van een ruw produkt in het niets verdwijnt tov de produktie/verwerkingskosten en de verkoopsprijs.

Piet Hein
8 december 2004, 17:43
Mag u er op wijzen dat dit over producten gaat die enkel uitheems zijn.

ingenious
8 december 2004, 17:48
Laat het ons op een potje aarbeienconfituur houden om het niet te moeilijk te maken. Waarom kost dit het dubbele tot driedubbele in een wereldwinkel tov de Aldi.
Mijn vraag. Voor wie is die winst? Voor de uitbater van die wereldwinkel of voor de boer? Er rekening mee houdende dat de prijs van een ruw produkt in het niets verdwijnt tov de produktie/verwerkingskosten en de verkoopsprijs.
waarom kost een potje effi-confituur meer dan een potje van den aldi? je kan producten van discounters hier niet mee vergelijken. je kan ze wel vergelijken met merkproducten in GB. en dan is het prijsverschil niet groot. soms zijn ze zelfs goedkoper. en voor een verklaring van de hogere prijs verwijs ik u naar mijn vorige post.

Riksken
8 december 2004, 17:49
Mag u er op wijzen dat dit over producten gaat die enkel uitheems zijn.Wat is het verschil tss een aardbei die hier of elders gekweekt is?

Piet Hein
8 december 2004, 17:51
Jan heeft gelijk bourgeois wil zich blijkbaar geliefd maken bij extreem-links ..; die ngo's worden nochtans al rijkelijk gesubsidieerd.
Mag ik op wijze dat d solidariteit niet enkel links is.

Piet Hein
8 december 2004, 17:53
Wat is het verschil tss een aardbei die hier of elders gekweekt is?
Minder bespoten.

zorroaster
8 december 2004, 17:54
Laat het ons op een potje aarbeienconfituur houden om het niet te moeilijk te maken. Waarom kost dit het dubbele tot driedubbele in een wereldwinkel tov de Aldi.
Mijn vraag. Voor wie is die winst? Voor de uitbater van die wereldwinkel of voor de boer? Er rekening mee houdende dat de prijs van een ruw produkt in het niets verdwijnt tov de produktie/verwerkingskosten en de verkoopsprijs.
Ik heb een tijdje bij de Wereldwinkel gewerkt, en ik kan je verzekeren dat de uitbaters van die winkel zelf tot de laatste man vrijwilligers zijn.
Uiteindelijk ben ik er vertrokken na een hevig dispuut over enkel belgicistische persmededelingen, omdat ik het nogal grof vond mijn vrije tijd op te offeren voor de pree te verdienen van één of andere gesettelde secretariaatsmedewerker in Brussel die mij voor fascist en racist begon uit te schelden omdat ik vroeg waarom OXFAM een mening over de splitsing van de NMBS en Justitie wereldkundig moest maken en B-PLUS gaan opvrijen...

Neemt niet weg dat ik het basisidee van Oxfam blijf steunen en deze zet van Bourgeois geen slechte zaak vind. Een wereldje waar het bon ton is Vlaams-nationalisme als de aartsvijand te beschouwen, krijgt nu een stevige les in verdraagzaamheid.
Bovendien, al dat gezever over "onze eigen boeren helpen": Je zal ver moeten gaan zoeken om volwaardige substituten voor de wereldwinkelproducten te vinden die in Vlaanderen geteeld worden (koffie, suiker, cacao vnl.)....

Riksken
8 december 2004, 17:59
waarom kost een potje effi-confituur meer dan een potje van den aldi? je kan producten van discounters hier niet mee vergelijken. je kan ze wel vergelijken met merkproducten in GB. en dan is het prijsverschil niet groot. soms zijn ze zelfs goedkoper. en voor een verklaring van de hogere prijs verwijs ik u naar mijn vorige post.Omdat we effi-confituur via reklame letterlijk ingelepeld krijgen en dat deze reklamekosten logischerwijze meegerekend worden in prijs van het produkt. Omdat effi een bepaald publiek wil aanspreken (te dikke mensen?). Kortom een modetrend. Mss houden ze er bij oxfam wel dezelfde politiek op na. Een bepaald soort publiek aantrekken (niet door op hun figuurtje maar door op hun politieke correctheid in te spelen).

C uit W
8 december 2004, 17:59
Wat mij vooral stoort is die indeling die men meent te moeten maken tussen die producten.
Fair trade en eerlijke producten, waarom zijn die eerlijker? Omdat ze het primitiever doen? Laat me niet lachen, de prijs in Delaise of in de Aldi is even fair.
Hoe wordt de 'eerlijke prijs' berekend?
Zijn er geen boeren die verkopen aan én oxam én aan gewone bedrijven?
Wat doen ze als de marktprijs te zeer daalt? Verlies maken, maar 'eerlijk' blijven?
Waarom is de marktprijs eigenlijk oneerlijk? Wat is er mis met een prijs waar beide partijen vrijwillig akkoord mee gaan omdat ze beiden verwachten van de handel te profiteren?
Westerse bedrijven doen toch niet meer dan bieden op hun producten? Is dat zo schandalig?

Heel die oxam heeft niks te maken met eerlijke prijzen, het is gewoon liefdadigheid, dat ze dat gewoon toegeven in plaats van hun extreem linkse propaganda rond te spuien en onze bedrijven boycotten.

Gunter
8 december 2004, 17:59
door koffie te kopen bij een linkse belgicistische onderneming zal dat niet lukken vrees ik!amai, internationale niet-gouvernementele organisaties zijn blijkbaar links-belgicistisch? Oxfam is geen Belgische onderneming, het is een internationale NGO. Ze zijn niet gericht op zelf winst maken, wel op het principe van gelijke handel. Oxfam is gegroeid uit een Britse organisatie die voedselproblemen aan het licht bracht in bezet Griekenland in 1942. Nadien zijn die vanuit meerdere landen beginnen werken en ook met meerdere doellanden. Waar u het links-belgicistische ziet in deze internationale organisatie, mag u me wel eens wijzen.

Met het overschakelen op producten van een duurzame handel en ontwikkeling geeft de Vlaamse Overheid een positief signaal. Ik hoop dat ze verder zullen gaan op deze ingeslagen weg en ook erkend tropisch hout nemen en niet zomaar wat, of van die auto's met hybride-motor.

Piet Hein
8 december 2004, 18:03
En wat doet men met onze boeren hier?Ze kunnen hier bijna niet overleven,en boerke swa raad ons aan DUURDERRE producten te kopen in het buiten land.Het heen hij doet met onze belastingcenten
Ik betaal toch ook mee vorr die affiches van het blok langs de wegen en zaag ik daarover.

Riksken
8 december 2004, 18:03
Minder bespoten.In principe dus minder duur, want kleinere onkostenrekening. Mss ook eens de bijdrage van uw partijgenoot Zorroaster eens lezen. Durf er op te wedden dat we op het einde van deze discussie niet eens zoveel van mening meer gaan verschillen.

Piet Hein
8 december 2004, 18:05
In principe dus minder duur, want kleinere onkostenrekening. Mss ook eens de bijdrage van uw partijgenoot Zorroaster eens lezen. Durf er op te wedden dat we op het einde van deze discussie niet eens zoveel van mening meer gaan verschillen.
omdat die nat niet kunnen betalen sproestoffen niet kunne betalen en komt daar nog eens uitvoerkosten bij.

ingenious
8 december 2004, 18:09
In principe dus minder duur, want kleinere onkostenrekening.
wat een domme redenering. denk je dat chiquita pesticiden zou gebruiken als ze de productie duurder maken? 8O

Mss ook eens de bijdrage van uw partijgenoot Zorroaster eens lezen. Durf er op te wedden dat we op het einde van deze discussie niet eens zoveel van mening meer gaan verschillen. zorroaster staat nog wel achter het principe, hij heeft alleen problemen met de belgicistische houding van enkele medewerkers, dat is iets helemaal anders dan wat jij hier zit te verkondigen.

ingenious
8 december 2004, 18:11
Omdat we effi-confituur via reklame letterlijk ingelepeld krijgen en dat deze reklamekosten logischerwijze meegerekend worden in prijs van het produkt. Omdat effi een bepaald publiek wil aanspreken (te dikke mensen?). Kortom een modetrend. Mss houden ze er bij oxfam wel dezelfde politiek op na. Een bepaald soort publiek aantrekken (niet door op hun figuurtje maar door op hun politieke correctheid in te spelen).
probeer mss gewoon eens objectief naar oxfam te kijken, en dan wil ik gerust verder discussieren. nu is het verloren moeite.

Piet Hein
8 december 2004, 18:11
Ik vind dat we zowel voor ons eigen volk goed moeten zorgen maar ook voor andere iedereen heeft recht op en menselijk bestaan.

EXTREEM
8 december 2004, 18:12
Axel nort ,waarom ben ik iemand van het vlaams belang.Als iemand iets uit dat in jullie kraam niet past,dan is het iemand van het VB

Riksken
8 december 2004, 18:12
omdat die nat niet kunnen betalen sproestoffen niet kunne betalen en komt daar nog eens uitvoerkosten bij.Hoezo niet kunnen betalen? Ze krijgen toch een eerlijke prijs. Tja, en als men zijn produkten wil uitvoeren moeten er nu eenmaal transportkosten betaald worden.

Piet Hein
8 december 2004, 18:13
Dat was wel maar een voorbeeld ik kon evengoed gezegd hebben SPA VLD enz.

Gunter
8 december 2004, 18:17
Wat mij vooral stoort is die indeling die men meent te moeten maken tussen die producten.
Fair trade en eerlijke producten, waarom zijn die eerlijker? Omdat ze het primitiever doen? Laat me niet lachen, de prijs in Delaise of in de Aldi is even fair.
Hoe wordt de 'eerlijke prijs' berekend?
Zijn er geen boeren die verkopen aan én oxam én aan gewone bedrijven?
Wat doen ze als de marktprijs te zeer daalt? Verlies maken, maar 'eerlijk' blijven?
Waarom is de marktprijs eigenlijk oneerlijk? Wat is er mis met een prijs waar beide partijen vrijwillig akkoord mee gaan omdat ze beiden verwachten van de handel te profiteren?
Westerse bedrijven doen toch niet meer dan bieden op hun producten? Is dat zo schandalig?

Heel die oxam heeft niks te maken met eerlijke prijzen, het is gewoon liefdadigheid, dat ze dat gewoon toegeven in plaats van hun extreem linkse propaganda rond te spuien en onze bedrijven boycotten.
De basis van de berekening is de prijs op de wereldmarkt van koffie. Die kan op korte tijd snel stijgen en dalen, wat duizenden boeren direct treft. Het Max Havelaar-systeem hangt niet vast aan die wereldmarkt, het geeft een vaste minimumprijs, lager dan een bepaald bedrag kan de prijs niet dalen. Stijgt de prijs van koffie, dan zullen de koffieproducerende boeren gelinkt aan Max Havelaar ook die hogere prijs krijgen. Simpel uitgelegd hebben ze een minimumprijs voor koffie ingericht voor die boeren zodat ze uit hun kosten kunnen raken en rond kunnen komen, misschien zelfs wat over houden om er zoiets als een radio of zo van te kopen.
In theorie zal een boer er wel onderuit kunnen komen en ook produceren voor een niet-Max Havelaar organisatie. Die zal echter nooit een hogere prijs kunnen geven, wel mogelijk minder.
De handel tussen de boeren en onze bedrijven is oneerlijk omdat ze niet in een positie zijn om over de prijs te beslissen. Ze zijn afhankelijk van de marktprijs van een bepaald product dat op een westerse beurs een zekere prijs krijgt. Die prijzen schommelen sterk. Op momenten ging de prijs zo laag dat boeren er verlies aan leden.
Dat de prijzen van de koffie zakken, betekent echter ook niet dat de koffie in de winkel goedkoper wordt, nee. Integendeel, koffie is duurder geworden terwijl de koffieprijs in mekaar is gezakt bijvoorbeeld.
links of rechts, heeft dat er volgens u iets mee te maken? Dat zal die Afrikaanse boer echt niet kunnen schelen of de koffieprijs in Europa zakt omdat er een rechts complot is en er een links complot is (oxfam) om de boeren te redden. Gepalaver is dat, het komt er op neer om die mensen wat correcter te helpen om een eerlijkere prijs voor hun product te garanderen omdat die markten dat niet doen.
Het doel is dat er een stabiele markt komt voor koffie, suikerriet, cacao, etc. zodat er effectief een minimum-prijs is waar men niet onder kan gaan. Hoe meer bedrijven zich daar aan mee willen werken, hoe beter. Als dat gerealiseerd is, dan zal Oxfam zich meer gaan richten op andere zaken.

Piet Hein
8 december 2004, 18:18
Hoezo niet kunnen betalen? Ze krijgen toch een eerlijke prijs. Tja, en als men zijn produkten wil uitvoeren moeten er nu eenmaal transportkosten betaald worden.
Nog veel te weinig of te mogen het neit van de overheid kopen zoals BV Cuba

Riksken
8 december 2004, 18:23
wat een domme redenering. denk je dat chiquita pesticiden zou gebruiken als ze de productie duurder maken? 8OWaarom is dat een domme redenering. Pesticiden kosten toch geld en het verstuiven arbeidsuren
zorroaster staat nog wel achter het principe, hij heeft alleen problemen met de belgicistische houding van enkele medewerkers, dat is iets helemaal anders dan wat jij hier zit te verkondigen.Ik heb niet gezegd dat ik tegen het basisprincipe ben zoals enkele quote's hierboven beschreven. Ik vraag me enkel af waar de winst heen gaat als zoals hier geschreven de mensen die de winkels uitbaten dit doen op vrijwillige en dus onbezoldigde basis en hun produkten dan nog meestal duurder zijn dan in andere winkels.

ingenious
8 december 2004, 18:31
Simpel uitgelegd hebben ze een minimumprijs voor koffie ingericht voor die boeren zodat ze uit hun kosten kunnen raken en rond kunnen komen, misschien zelfs wat over houden om er zoiets als een radio of zo van te kopen.

meestal werken ze met coöperaties. we winst wordt dan geïnvesteerd in betere landbouwtechnieken, gezondheidszorg, onderwijs voor de kinderen,...

voor de rest helemaal akkoord, maar dit wou ik ff toevoegen. ;-)

Piet Hein
8 december 2004, 18:31
Het enigste wat onze geert een possitief imago geven aan Vlaanderen.

Riksken
8 december 2004, 18:32
probeer mss gewoon eens objectief naar oxfam te kijken, en dan wil ik gerust verder discussieren. nu is het verloren moeite.Ik bekijk het objectief en u ook. Maar waarschijnlijk bekijken we het vanuit een andere invalshoek. U en heel uw familie mogen alle dagen hun winkelkarretje in dergelijke winkels gaan vullen maar ikzelf ga er niet.

ingenious
8 december 2004, 18:37
Waarom is dat een domme redenering. Pesticiden kosten toch geld en het verstuiven arbeidsuren denk je nu echt dat als pesticiden de uiteindelijke kostprijs zouden optrekken, iemand ze zou gebruiken? ja, de pesticiden zelf zijn een extra kost, maar ze doen de uiteindelijke kostprijs dalen. domme redenering dus...
Ik heb niet gezegd dat ik tegen het basisprincipe ben zoals enkele quote's hierboven beschreven. Ik vraag me enkel af waar de winst heen gaat als zoals hier geschreven de mensen die de winkels uitbaten dit doen op vrijwillige en dus onbezoldigde basis en hun produkten dan nog meestal duurder zijn dan in andere winkels. dat is hier al allemaal uitgelegd. ze betalen een hogere prijs aan de plaatselijke boeren, zodat die hun familie eten kunnen geven, zodat ze kunnen investeren in betere technieken, onderwijs,..., zodat ze kunnen produceren met respect voor het milieu en de gezondheid (chiquita gebruikt bv pesticiden die hier al lang verboden zijn wegens kankerverwekkend),...

de prijs zou normaal veel hoger moeten liggen, maar omdat ze de tussenhandel uitschakelen, en doordat ze met vrijwillgers werken, kunnen ze de kostprijs drukken, zodat de uit eindelijke prijs die de klant in de winkel betaalt niet zo veel hoger is dan merken met gelijkaardige kwaliteiten. welk deel snap je hier niet van? laat die hersenmassa eens werken hé!

Piet Hein
8 december 2004, 18:38
Dit heeft te maken met sociale rechtvaaridgheid t.o.v. onze buitenlandse medemens.

maarte
8 december 2004, 20:35
Nee maar die het financieel moeilijk hebben.En het gaat niet alleen over choco heBeste extreem, ik heb uw reacties is doorgenomen en ben werkelijk ontroerd door u medeleven met ons(landbouwers), Wat u evenwel niet schijnt te beseffen is dat de meeste landbouwers overleven door de belastingen(45% van europese begroting in98) die u en ik moeten betalen. Dit is een bodemloze put want in België is er een overproductie van 160%. Nooit gehoord van de boterberg en de melkplas? En dan is men nog zo snugger om deze melk ,boter en ander landbouwoverschotten op de wereldmarkt de gooien onder de wereldmarkt prijs : GEvolg landbouwers in derde wereldlanden kunnen niet meer produceren tegen deze prijs, en dit allemaal omdat europa zijn markten afschermd. Deze subsidies aan landbouwers vervalsen alleen maar de markt en zorgen voor armoede in de derde wereld, op de koop toe zorgen ze ook nog eens voor een teruglopende groei bij ons, de Lproducten betalen wij immers veel te duur(melk 15fr-3frwereldm), als men dit geld eens zou investeren in sectoren met toekomst dan zou men eerder werknemers moeten gaan zoeken dan banen,
De landbouw mag dus meer dan content zijn met alles wat ze gekregen heeft anders was het merendeel allang failliet geweest. dit is dan eigenlijk nog een verkeerde opstelling want moest men de markt opengelaten hebben dan zou de bevolking het veel beter hebben. DUS schaf die subsidies versneld af(sneller dan nu dus)

Leterme heeft immers al laten verstaan dat we in belgie van 160% naar 100% voorziening moeten: bron landbouwleven

maarte
8 december 2004, 20:36
Proficiat dus voor Bourgeois!

Luddo
8 december 2004, 20:57
Die mensen moeten daar ook hard genoeg voor werken en de geert wilt daarmee een positieve uitstraling geven aan Vlaanderen door ook die mensen een eerlijke kans te geven.

Trouwens ik koop op de markt ook soms een stuk chocolade van de wereldwinkel en ik vind beter dan die van in de winkel
De Wereldwinkel stelt zich links en a-Vlaams op. Dat is hun goed recht maar ik geef geen Eurocent aan verenigingen en personen die geen meerwaarde bieden voor de Vlaamse bewustwording. Dus...

Yossarian
8 december 2004, 21:10
De Wereldwinkel stelt zich links en a-Vlaams op. Dat is hun goed recht maar ik geef geen Eurocent aan verenigingen en personen die geen meerwaarde bieden voor de Vlaamse bewustwording. Dus...
Niemand ontzegt u het recht aan navelstaarderij te doen, of niet verder te kijken dan uw neus lang is. Als uw wereld louter uit Vlaamse klei is opgetrokken, het zij zo.

Luddo
8 december 2004, 21:35
Niemand ontzegt u het recht aan navelstaarderij te doen, of niet verder te kijken dan uw neus lang is. Als uw wereld louter uit Vlaamse klei is opgetrokken, het zij zo.
Het is het goed recht van de Wereldwinkel van zich niet te richten tot mensen met een zeer korte neus die met hun voetekes in de Vlaamse klei staan! Nochtans... door de beslissing van het Vlaams parlement tonen zij dat ze niet vies zijn van de centen van kortneuzige kleidabbers. Niet correct, maar toch politiekcorrect!

Yossarian
8 december 2004, 21:41
Het is het goed recht van de Wereldwinkel van zich niet te richten tot mensen met een zeer korte neus die met hun voetekes in de Vlaamse klei staan! Nochtans... door de beslissing van het Vlaams parlement tonen zij dat ze niet vies zijn van de centen van kortneuzige kleidabbers. Niet correct, maar toch politiekcorrect!
Hadden ze moeten weigeren dan?

Luddo
8 december 2004, 21:44
Hadden ze moeten weigeren dan?
Lijkt dat niet zo een beetje profiteren van de schat van Hitler?

Yossarian
8 december 2004, 21:46
Lijkt dat niet zo een beetje profiteren van de schat van Hitler?
??
U zegt??

Luddo
8 december 2004, 21:51
??
U zegt??
Geld aanvaarden van 1 miljoen slechteriken wienst voorkeurpartij bekostigd werd door de schat van Hitler is toch niet koosjer! Allee, zo zeiden ze toch in de jaren 60 van de Volksunie!

Yossarian
8 december 2004, 21:58
Geld aanvaarden van 1 miljoen slechteriken wienst voorkeurpartij bekostigd werd door de schat van Hitler is toch niet koosjer! Allee, zo zeiden ze toch in de jaren 60 van de Volksunie!
1) Het gaat niet om "geld aanvaarden", maar om een handelsovereenkomst...
2)... niet met "1 miljoen slechteriken" maar met de Vlaamse overheid
3) Wat Hitler er mee te maken heeft is mij volkomen duister

Gunter
8 december 2004, 23:35
De Wereldwinkel stelt zich links en a-Vlaams op. Dat is hun goed recht maar ik geef geen Eurocent aan verenigingen en personen die geen meerwaarde bieden voor de Vlaamse bewustwording. Dus...In welk grootwarenhuis wordt er samen met de producten die het verkoopt geholpen aan de Vlaamse bewustwording? Gaat ge ook zo ver in verenigingen ook zo in te delen? Geen coca-cola, appelsienen, bananen, wijn, etc. meer dus?

giserke
9 december 2004, 00:41
Welke debiel heeft die topic hier nu opgestart?

Het gaat over het kopen van koffie bonen en cacao bonen geteeld door kleine coöperatieven in Zuid-Amerika die vervolgens hier in europa worden verwerkt. Het enige verschil is dat de producent van de grondstoffen een correcte prijs krijgt voor zijn grondstoffen.
In het andere geval verdwijnen de winsten gewoon in de zakken van één of andere Amerikaanse multinational.

Waar halen die andere koffiemerken, en chocolade fabriekanten hun grondstoffen?
Maar daar heeft debiel Hyoens niet aan gedacht zeker?

Sommige Blokkers zijn zodanig debiel, dat ze niet begrijpen dat dit de basis is om de migratie naar rijke landen tegen te houden. Zorgen,dat daar een goeie toekomst is voor plaatselijke boeren, (of willen Hyoens en konsoorten hier in Vlaanderen cacao en koffiebonen kweken?)

Om in blokkertaal uit te drukken, de makkaken buiten te houden. (omdat ze het zouden begrijpen)

instromaniac
9 december 2004, 02:08
Ik voel me bijna beschaamd om flamingant te zijn als ik dat hier allemaal lees. Ze to zien moeten we kortzichtigheid en egoïsme niet alleen in de bubbelclub zoeken.

Kijk, ik heb ook voor Oxfam gewerkt als vrijwilliger. Ook ik ben er weggegaan, onder andere door hun politieke bemoeienissen, maar ook omdat ik niet zo hou van de mentaliteit onder sommige mensen waar ik werkte. Dat betekent echter niet dat ik de gedachte achter die beweging niet steun, maar goed dat er zo'n organizaties zijn.

Wat Oxfam doet is arme boeren in de derde wereld steunen. Het kost nu eenmaal meer geld omdat die boeren produceren met minder middelen, ze hebben geen goedkope (slaven) werkkrachten zoals de grote multinationals, ze kunnen niet genieten van massaproductie. Zij hebben een grotere winstmarge nodig omdat ze nu eenmaal minder produceren.

Dat argument over onze landbouwers vind ik van beide kanten nogal flauw. Oxfam concureert helemaal niet met de landbouw hier, wij produceren bijna niets van wat in Oxfam-winkels verkocht wordt. Maar om te beweren dat de landbouwers hier verwend zijn vind ik al even belachelijk. Ik ben zelf op een landbouwbedrijf opgegroeid en weet maar al te goed hoe moeilijk veel boeren het hebben. Er wordt inderdaad zwaar gesubsidieerd en overgeproduceerd, maar denk je dat de landbouwers dat hier willen? Denk je nu echt dat een landbouwer liever geld ziet van de overheid dan het geld waarvoor hij dag en nacht werkt? Moesten de prijzen hier ook eens eerlijker zijn, moesten we niet zo'n belachelijke en overdreven wetgeving hebben omtrent landbouwbeleid zouden al veel van die subsidies niet nodig zijn. Die wetten worden opgesteld door elitaire politici die niets van de stiel afweten, ze beseffen niet dat sommige voorstellen nu eenmaal in de praktijk niet haalbaar zijn.
Er mag in dit land ook wel eens wat solidariteit zijn met de boeren, de beroepsklasse met het hoogste aantal zelfmoorden nota bene.

zorroaster
9 december 2004, 03:53
In principe dus minder duur, want kleinere onkostenrekening. Mss ook eens de bijdrage van uw partijgenoot Zorroaster eens lezen. Durf er op te wedden dat we op het einde van deze discussie niet eens zoveel van mening meer gaan verschillen.
Hoe komt u daarbij? U vindt het schandalig wat Bourgeois heeft gedaan, ik vind het prima. Verder kan je moeilijk uiteen liggen volgens mij...

Luddo
9 december 2004, 09:20
In welk grootwarenhuis wordt er samen met de producten die het verkoopt geholpen aan de Vlaamse bewustwording? Gaat ge ook zo ver in verenigingen ook zo in te delen? Geen coca-cola, appelsienen, bananen, wijn, etc. meer dus?
Het doel van wereldwinkels is op zich niet slecht maar in Vlaanderen maken hun vertegenwoordigers politieke keuzes die de mijne niet zijn. Zolang ze zich niet politiek neutraal en Vlaamsvriendelijk opstellen hoeft het voor mij niet en moeten ze maar hun waren slijten aan hun POLITIEKE geestesgenoten. Het is mijn goed recht hun politieke keuzes niet te slikken!

jan hyoens
9 december 2004, 09:31
Hehe, het lukt me toch altijd om met een dikke steen in de modderpoel te smijten de kikkers wakkers te maken! Naast de persoonlijke beledigingen en de totaal off topic postings wil ik hier nog eens alles op een rijtje zetten!

1. Dat de plaatselijke koffie-, cacao-, enz boeren een eerlijke prijs krijgen heeft niemand iets op tegen (dan hebben ze tenminste nog ietsje over nadat ze "beschermingsgeld" aan de marxistische guerilla hebben betaald).
2. Maar gebeurt dat effectief? het probleem is dat we oxfam en andere ngo's op hun woord moeten geloven. Een reportage eerder dit jaar op de Nederlandse televisie liet een ander geluid horen! Zo zouden ngo's ook via tussenhandelaars werken waardoor de eigenlijke producenten nog altijd voor een armoeprijs hun waren moeten verkopen.
3. Oxfam is geen vzw maar een echt bedrijf met aandeelhouders en winstoogmerk! Maw big business!
4. Oxfam is links en belgicistisch (kijk maar naar hun site!). De Voorzitter is trouwens de gebuisde parlementair van agalev Lode Vanoost! Ze is iet vies (in tegenstelling tot andere warenhuizen) om politieke standpunten in te nemen en de initiatieven die ze steunen zijn altijd links ( cuba, coöperatieven).
5. Daar oxfam vooral werkt met naïve vrijwilligers en massaal gesubsidieerd wordt door de overheid levert zij geen enkele bijdrage aan de Vlaamse economie in tegendeel, kleine toeleveringsbedrijven moesten reeds werknemers ontslaan omdat ze hun bestellingen bij de overheid kwijtraken!

Maw Bourgeois heeft geen enkele meerwaarde voor Vlaanderen gecreëerd door Oxfam een monopoliepositie te geven voor (duurdere) leveringen aan de Vlaamse Overheid. Hoogstwaarschijnlijk heeft hij zich zuiver opportunitisch willen indekken voor kritiek vanuit deze hoek en heeft hij daarvoor Vlaamse werkgelegenheid opgeofferd.

C uit W
9 december 2004, 14:27
Welke debiel heeft die topic hier nu opgestart?

Het gaat over het kopen van koffie bonen en cacao bonen geteeld door kleine coöperatieven in Zuid-Amerika die vervolgens hier in europa worden verwerkt. Het enige verschil is dat de producent van de grondstoffen een correcte prijs krijgt voor zijn grondstoffen.
In het andere geval verdwijnen de winsten gewoon in de zakken van één of andere Amerikaanse multinational.

Waar halen die andere koffiemerken, en chocolade fabriekanten hun grondstoffen?
Maar daar heeft debiel Hyoens niet aan gedacht zeker?

Sommige Blokkers zijn zodanig debiel, dat ze niet begrijpen dat dit de basis is om de migratie naar rijke landen tegen te houden. Zorgen,dat daar een goeie toekomst is voor plaatselijke boeren, (of willen Hyoens en konsoorten hier in Vlaanderen cacao en koffiebonen kweken?)

Om in blokkertaal uit te drukken, de makkaken buiten te houden. (omdat ze het zouden begrijpen)De helft van uw tekst is subjectieve nonsens.
Wil je me eens zeggen wat er daar correcter aan is?
Duurder is niet per sé correcter of eerlijker hoor.
Integendeel, ik begin meer en meer te geloven dat het helemaal geen correcte handel is, maar gewoon liefdadigheid. (niet dat ik er iets tegen heb, maar geef dat dan toe ipv de halve wereld te stigmatiseren).

Gunter
9 december 2004, 16:16
2. Maar gebeurt dat effectief? het probleem is dat we oxfam en andere ngo's op hun woord moeten geloven. Een reportage eerder dit jaar op de Nederlandse televisie liet een ander geluid horen! Zo zouden ngo's ook via tussenhandelaars werken waardoor de eigenlijke producenten nog altijd voor een armoeprijs hun waren moeten verkopen.
3. Oxfam is geen vzw maar een echt bedrijf met aandeelhouders en winstoogmerk! Maw big business!
4. Oxfam is links en belgicistisch (kijk maar naar hun site!). De Voorzitter is trouwens de gebuisde parlementair van agalev Lode Vanoost! Ze is iet vies (in tegenstelling tot andere warenhuizen) om politieke standpunten in te nemen en de initiatieven die ze steunen zijn altijd links ( cuba, coöperatieven).
5. Daar oxfam vooral werkt met naïve vrijwilligers en massaal gesubsidieerd wordt door de overheid levert zij geen enkele bijdrage aan de Vlaamse economie in tegendeel, kleine toeleveringsbedrijven moesten reeds werknemers ontslaan omdat ze hun bestellingen bij de overheid kwijtraken!

Maw Bourgeois heeft geen enkele meerwaarde voor Vlaanderen gecreëerd door Oxfam een monopoliepositie te geven voor (duurdere) leveringen aan de Vlaamse Overheid. Hoogstwaarschijnlijk heeft hij zich zuiver opportunitisch willen indekken voor kritiek vanuit deze hoek en heeft hij daarvoor Vlaamse werkgelegenheid opgeofferd.NGO's kunnen transparanter worden in hun werking, zowel hier als in ontwikkelingslanden, dat klopt.
Maar uw belgicistische puntje, waar trekt dat toch op? Oxfam was een organisatie opgericht in Oxford, Engeland om het probleem van honger in Griekenland aan te pakken tijdens de bezetting van de nazi's. Was het toen misschien een fascistische organisatie soms?
Uw standpunt dat ontwikkelingshulp (via NGO's zoals Oxfam) altijd een economische surplus moet geven aan degene die geeft (in dit geval de Vlaamse regering) vind ik nergens op slaan. Het komt er dacht ik op neer dat er in die landen een stabielere economie zou ontstaan, niet een eigenbelang. Dat is een oude vorm van ontwikkelingssteun (gebonden steun) die meer en meer afgeschaft aan het worden is omdat we eerder onszelf helpen en niet die we denken te helpen.
Als een leverancier van koffie nu met een systeem van eerlijke handel zou werken om aan zijn koffiebonen te raken, dan zou dat bedrijf evenzeer open staan voor zo'n overheidscontracten als Oxfam. Uiteindelijk is dat toch het doel, dat die mannen daar een zeker minimum ontvangen. En aangezien voorlopig buiten Oxfam dat niet gedaan wordt, is het goed om een signaal te geven dat die soort van handel beter is. Dan kunnen uw Vlaamse ondernemers er ook van profiteren als ze die manier van handel willen aanvaarden.

Lesane
9 december 2004, 16:20
Persoonlijk vind ik dit een heel gezonde manier van ontwikkelingswerk. Dat het nu om een belgicistische organisatie zou gaan maakt in sé niet uit. Een onafhankelijk Vlaanderen zal niet tegengehouden worden door een organisatie als Oxfam denk ik.

zorroaster
9 december 2004, 16:21
Maw Bourgeois heeft geen enkele meerwaarde voor Vlaanderen gecreëerd door Oxfam een monopoliepositie te geven voor (duurdere) leveringen aan de Vlaamse Overheid. Hoogstwaarschijnlijk heeft hij zich zuiver opportunitisch willen indekken voor kritiek vanuit deze hoek en heeft hij daarvoor Vlaamse werkgelegenheid opgeofferd.
Ga je mij dan vertellen dat de Lidl en Aldi wel Vlaamse bedrijven zijn die een meerwaarde bieden aan de Vlaamse economie?
En welke werkgelegenheid gaat er precies verloren door deze beslissing?

Gunter
9 december 2004, 16:26
Het doel van wereldwinkels is op zich niet slecht maar in Vlaanderen maken hun vertegenwoordigers politieke keuzes die de mijne niet zijn. Zolang ze zich niet politiek neutraal en Vlaamsvriendelijk opstellen hoeft het voor mij niet en moeten ze maar hun waren slijten aan hun POLITIEKE geestesgenoten. Het is mijn goed recht hun politieke keuzes niet te slikken!
In veel grootwarenhuizen liggen nu ook wereldwinkelproducten, zijn die in zo'n winkel dan nog altijd moreel of politiek verwerpelijk?

En wat is Vlaamsvriendelijk en wat niet? De cassières van de GB hier in Brussel kennen op enkelen na geen Nederlands. Is dat dan omdat ze tegen de Vlamingen zijn, of zou het toch kunnen zijn omdat ze een drukke job hebben die weinig betaald wordt en zij die de twee talen machtig zijn beter betaalde en minder drukke jobs uitoefenen? U kan de etiketten en de reclame in het Nederlands vinden maar betalen en merci zeggen in het Frans.

Leg eens uit wat er Vlaamsonvriendelijk is aan de wereldwinkel. Omdat ze geen geld opbrengen voor Vlamingen? De GB is in Franse handen, dat is dus ook geld dat zogezegd naar het buitenland stroomt, net als die hamburger bij mcdonalds. En er werkt ook personeel bij die ketens, net als bij de wereldwinkel, maar ook steeds minder en liefst zonder loonsverhogingen want het is een sector in crisis.

giserke
9 december 2004, 18:46
De helft van uw tekst is subjectieve nonsens.
Wil je me eens zeggen wat er daar correcter aan is?
Duurder is niet per sé correcter of eerlijker hoor.
Integendeel, ik begin meer en meer te geloven dat het helemaal geen correcte handel is, maar gewoon liefdadigheid. (niet dat ik er iets tegen heb, maar geef dat dan toe ipv de halve wereld te stigmatiseren).Nonsens? Aan uw kleren, gebruiksvoorwerpen, voeding kleeft bloed! Bloed van kinderarbeid, misbruik en uitbuiting.
Als u niet weet wat correcte handel (fair trade) is, zou u beter geen commentaar geven zeker?

Het gaat hem erom dat plaatselijke boeren een correcte prijs krijgen voor hun gewassen/producten. Want via de reguliere internationale handel, worden deze mensen uitgebuit, en slecht betaald. Ook wordt vanuit oxfam gezorgd dat daar geen kinderarbeid gebruikt wordt. Die plaatselijke coöperatieven zorgen voor onderwijs en opleiding met de extra middelen die ze verdienen door hun correcte prijs die ze krijgen..
De lokale kleine boeren, krijgen gemiddeld 10 keer meer voor hun producten dan boeren die moeten werken voor grootgrondbezitters. Want daar gaat de meerwinst uit uitbuiting en misbruiken naar buitenlandse bedrijven.
Daar is het vooral de tussenschakel (Europese en Amerikaanse multinationals) die woekerwinsten maken op de kap van derde wereld landen.
Voor u anderen van nonsens beticht, zou u beter leren nadenken, wat fair trade is.

Als ik de reacties hier lees van sommige Blokkers, is dit gewoon om van te kotsen!

Luddo
9 december 2004, 18:53
Nonsens? Aan uw kleren, gebruiksvoorwerpen, voeding kleeft bloed! Bloed van kinderarbeid, misbruik en uitbuiting.
Als u niet weet wat correcte handel (fair trade) is, zou u beter geen commentaar geven zeker?

Het gaat hem erom dat plaatselijke boeren een correcte prijs krijgen voor hun gewassen/producten. Want via de reguliere internationale handel, worden deze mensen uitgebuit, en slecht betaald. Ook wordt vanuit oxfam gezorgd dat daar geen kinderarbeid gebruikt wordt. Die plaatselijke coöperatieven zorgen voor onderwijs en opleiding met de extra middelen die ze verdienen door hun correcte prijs die ze krijgen..
De lokale kleine boeren, krijgen gemiddeld 10 keer meer voor hun producten dan boeren die moeten werken voor grootgrondbezitters. Want daar gaat de meerwinst uit uitbuiting en misbruiken naar buitenlandse bedrijven.
Daar is het vooral de tussenschakel (Europese en Amerikaanse multinationals) die woekerwinsten maken op de kap van derde wereld landen.
Voor u anderen van nonsens beticht, zou u beter leren nadenken, wat fair trade is.

Als ik de reacties hier lees van sommige Blokkers, is dit gewoon om van te kotsen!Ik wil graag uw uitleg geloven maar...
Is het dan niet verwerpelijk dat de vertegenwoordigers van Oxfam hier in Vlaanderen politieke standpunten innemen die een groot deel van de potentiële klanten tegen de borst stoten? Ik hoef maar in mijn regio te kijken naar wie het in de plaatselijke afdelingen voor het zeggen heeft!

Yossarian
9 december 2004, 18:55
Als ik de reacties hier lees van sommige Blokkers, is dit gewoon om van te kotsen!
Voor ethiek hebben ze nooit goeie punten gehaald.

Yossarian
9 december 2004, 18:56
Ik wil graag uw uitleg geloven maar...
Is het dan niet verwerpelijk dat de vertegenwoordigers van Oxfam hier in Vlaanderen politieke standpunten innemen die een groot deel van de potentiële klanten tegen de borst stoten? Ik hoef maar in mijn regio te kijken naar wie het in de plaatselijke afdelingen voor het zeggen heeft!
Is het in Vlaanderen dan verboden politieke standpunten in te nemen? Hoe kan je überhaupt aan ontwikkelingssamenwerking doen zonder politieke standpunten in te nemen?

giserke
9 december 2004, 18:57
Ik wil graag uw uitleg geloven maar...
Is het dan niet verwerpelijk dat de vertegenwoordigers van Oxfam hier in Vlaanderen politieke standpunten innemen die een groot deel van de potentiële klanten tegen de borst stoten? Ik hoef maar in mijn regio te kijken naar wie het in de plaatselijke afdelingen voor het zeggen heeft!politieke standpunten?
waar wie en wat?

Wie houd er u tegen om ook een oxfamwinkel te runnen?

giserke
9 december 2004, 18:59
Als iemand een reden wil waarom N-VA niet in zee wil met het Blok, dan kun je die onderandere hier in deze topic lezen.

Luddo
9 december 2004, 18:59
Is het in Vlaanderen dan verboden politieke standpunten in te nemen? Hoe kan je überhaupt aan ontwikkelingssamenwerking doen zonder politieke standpunten in te nemen?
Dat heb ik niet gezegd, integendeel! Maar hoe wil de Wereldwinkel producten verkopen aan mensen die ze eerst hebben gekapitteld omwille van hun niet politiekcorrecte standpunten? Dat was mijn punt!

Yossarian
9 december 2004, 19:06
Dat heb ik niet gezegd, integendeel! Maar hoe wil de Wereldwinkel producten verkopen aan mensen die ze eerst hebben gekapitteld omwille van hun niet politiekcorrecte standpunten? Dat was mijn punt! Dat heet: vorming (in sommige gevallen: opvoeding ;-) )

Luddo
9 december 2004, 19:10
Dat heet: vorming (in sommige gevallen: opvoeding ;-) )
Ik heb zo lichtelijk de indruk dat eerlijke wereldhandel betere verdedigers verdient dan U, weledel hooggeachte cultureel hoogstaande heer!8O

C uit W
9 december 2004, 19:18
Nonsens? Aan uw kleren, gebruiksvoorwerpen, voeding kleeft bloed! Bloed van kinderarbeid, misbruik en uitbuiting.
Als u niet weet wat correcte handel (fair trade) is, zou u beter geen commentaar geven zeker?
Het gaat hem erom dat plaatselijke boeren een correcte prijs krijgen voor hun gewassen/producten. Want via de reguliere internationale handel, worden deze mensen uitgebuit, en slecht betaald. Ook wordt vanuit oxfam gezorgd dat daar geen kinderarbeid gebruikt wordt. Die plaatselijke coöperatieven zorgen voor onderwijs en opleiding met de extra middelen die ze verdienen door hun correcte prijs die ze krijgen..
De lokale kleine boeren, krijgen gemiddeld 10 keer meer voor hun producten dan boeren die moeten werken voor grootgrondbezitters. Want daar gaat de meerwinst uit uitbuiting en misbruiken naar buitenlandse bedrijven.
Daar is het vooral de tussenschakel (Europese en Amerikaanse multinationals) die woekerwinsten maken op de kap van derde wereld landen.
Voor u anderen van nonsens beticht, zou u beter leren nadenken, wat fair trade is.

Als ik de reacties hier lees van sommige Blokkers, is dit gewoon om van te kotsen!Jij weet op geen 1000 uur wat ik heb/gebruik en of er al dan niet bloed aan kleeft.
En je kan fair trade noemen wat je wil, dat is zo subjectief als maar kan zijn.
Het enige objectieve aspect ervan is dat het gewoon duurder is.
En is dat wel eerlijk? Moet het niet nog duurder, zodat het nog eerlijker is?
Of stel dat het te hoog is, is het dan uitbuiting van ons? Hoe bepaal je dat alles? Bestaat er een formule die ons helpt om handel als 'eerlijk' te kunnen identificeren?
Fair trade is dat elke betrokkene een inzeg heeft in de prijs, vrije markt dus.
Ontwikkelingshulp is ontwikkelingshulp, geen fair trade. Dit helemaal niet 'correct' (misschien aangenamer voor de boeren).
Je kotst inderdaad, een hele hoop woorden, eruitgestuwt door onderbuikgevoelens.
(ik keur ontwikkelingshulp an sich trouwens niet af hé, maar wees gewoon eerlijk met jezelf. Ik weet dat het niet zo past in het linkse wereldbeeld, en dat we weer zitten met de Westerling die voor iedereen opdraait, maar hier is het wel degelijk zo.) Het is gewoon misbruik van de term 'eerlijk'.
Trouwens, dergelijke 'eerlijke' systemen werken overproductie in de hand en dus marktontwrichting, dan wordt alles nog duurder, en zijn de boeren helemaal de klos.

Yossarian
9 december 2004, 19:19
Ik heb zo lichtelijk de indruk dat eerlijke wereldhandel betere verdedigers verdient dan U, weledel hooggeachte cultureel hoogstaande heer!8O ?? U bedoelt??

giserke
9 december 2004, 20:02
Jij weet op geen 1000 uur wat ik heb/gebruik en of er al dan niet bloed aan kleeft.
En je kan fair trade noemen wat je wil, dat is zo subjectief als maar kan zijn.
Het enige objectieve aspect ervan is dat het gewoon duurder is.
En is dat wel eerlijk? Moet het niet nog duurder, zodat het nog eerlijker is?
Of stel dat het te hoog is, is het dan uitbuiting van ons? Hoe bepaal je dat alles? Bestaat er een formule die ons helpt om handel als 'eerlijk' te kunnen identificeren?
Fair trade is dat elke betrokkene een inzeg heeft in de prijs, vrije markt dus.
Ontwikkelingshulp is ontwikkelingshulp, geen fair trade. Dit helemaal niet 'correct' (misschien aangenamer voor de boeren).
Je kotst inderdaad, een hele hoop woorden, eruitgestuwt door onderbuikgevoelens.
(ik keur ontwikkelingshulp an sich trouwens niet af hé, maar wees gewoon eerlijk met jezelf. Ik weet dat het niet zo past in het linkse wereldbeeld, en dat we weer zitten met de Westerling die voor iedereen opdraait, maar hier is het wel degelijk zo.) Het is gewoon misbruik van de term 'eerlijk'.
Trouwens, dergelijke 'eerlijke' systemen werken overproductie in de hand en dus marktontwrichting, dan wordt alles nog duurder, en zijn de boeren helemaal de klos.:rofl: :rofl: :rofl:
gewoon niet te doen.
Bij fair-trade worden producten niet noemenswaardig duurder. Het verdeeld gewoon de opbrengsten beter.

En wat u uitkraamt over overproductie en ontwrichten van de overproductie, en 'het westen' dat moet opdraaien voor alles is nog belachelijker. Als er iemand is die moet opdraaien, zijn dat de grote multinationals die zorgen voor een ontwrichte wereld economie. En dat is niet per definitie ‘het westen’ maar de tussenschakel, tussen het landbouw niveau en consumptie niveau.
Bij fair trade (zoals bij oxfam) is geen sprake van ontwikkelingssamenwerking, want die boeren krijgen geen cent zonder ervoor gewerkt te hebben.

Overproductie is een gevolg van het samentrekken van kleine producties en grootgrondeigenaars tot multinationals. Wanneer plaatselijke kleine coperatieven ontstaan, kan dit niet leiden tot overproductie want iemand die op klein niveau gewassen teelt tot zijn behoefde voldaan is hoeft niet steeds uit te breiden.

, wat niet kan gezegt worden van de reguliere handel. Zij zijn verantwoordelijk voor de ontwrichting en overproductie van de landbouw. Het landbouwbeleid in Europa en de VS zijn daar het levende voorbeeld van. Het zijn niet de boeren die krijgen waarvoor ze gewerkt hebben maar de tussenschakel. De voedsel maffia.

C uit W
9 december 2004, 20:19
gewoon niet te doen.
Bij fair-trade worden producten niet noemenswaardig duurder. Het verdeeld gewoon de opbrengsten beter.
Weer zo'n vaag gewauwel, wat is beter verdelen? De communisten deden dat ook hoor.

En wat u uitkraamt over overproductie en ontwrichten van de overproductie, en 'het westen' dat moet opdraaien voor alles is nog belachelijker. Als er iemand is die moet opdraaien, zijn dat de grote multinationals die zorgen voor een ontwrichte wereld economie.
Nu nog beginnen over de joden, of de neocons en je bent er helemaal.


En dat is niet per definitie ‘het westen’ maar de tussenschakel, tussen het landbouw niveau en consumptie niveau.
Bij fair trade (zoals bij oxfam) is geen sprake van ontwikkelingssamenwerking, want die boeren krijgen geen cent zonder ervoor gewerkt te hebben.
Leg dan eens uit hoe precies die eerlijke prijs berekend wordt, anders ga ik ervan uit dat ze wel degelijk betaald zijn voor hun werk en daarnaast gewoon extra geld krijgen. (is dus ontwikkelingssamenwerking, moest je het niet begrijpen)
Overproductie is een gevolg van het samentrekken van kleine producties en grootgrondeigenaars tot multinationalsAls dat zo'n macht geeft, waarom doen die boeren dat dan gewoon niet? Dan hebben ze oxfam niet eens nodig...

Wanneer plaatselijke kleine coperatieven ontstaan, kan dit niet leiden tot overproductie want iemand die op klein niveau gewassen teelt tot zijn behoefde voldaan is hoeft niet steeds uit te breiden.Geen winst, enkel de 'behoeften voldoen', nog zo'n communistisch gezwans.

wat niet kan gezegt worden van de reguliere handel. Zij zijn verantwoordelijk voor de ontwrichting en overproductie van de landbouw. Het landbouwbeleid in Europa en de VS zijn daar het levende voorbeeld van. Het zijn niet de boeren die krijgen waarvoor ze gewerkt hebben maar de tussenschakel. De voedsel maffia. Een rechtvaardig bedrijf zoals oxfam zou dan supergoedkope en even goede producten kunnen leveren als het zo simpel was.En nog tonnen winst maken ook. Waarom doen ze dat dan niet?

Luddo
9 december 2004, 20:27
Als het verschil in prijs bij de consument niet kleiner is dan hetgeen de producent méér krijgt dan worden er even grote winsten gemaakt door "feir treed" dan door die multinationals...

Een voorbeeld:
Een multinational betaalt 10 frank voor een product aan de producent en verkoopt het voor 200 frank aan de verbruiker. = 190 frank verschil.
Feir treed betaalt 50 frank aan de producent en verkoopt het voor 250 frank aan de verbruiker. = 200 frank verschil. Zo wil ik ook commerce doen!

C uit W
9 december 2004, 20:30
Als het verschil in prijs bij de consument niet kleiner is dan hetgeen de producent méér krijgt dan worden er even grote winsten gemaakt door "feir treed" dan door die multinationals...

Een voorbeeld:
Een multinational betaalt 10 frank voor een product aan de producent en verkoopt het voor 200 frank aan de verbruiker. = 190 frank verschil.
Feir treed betaalt 50 frank aan de producent en verkoopt het voor 250 frank aan de verbruiker. = 200 frank verschil. Zo wil ik ook commerce doen!Ik denk trouwens niet dat gewone bedrijven elkaar zo vrijblijvend moreel (mogen?)afbreken voor het publiek als zijnde slecht, verwerpelijk, met bloed aan hun handen enz enz.
Iets wat de profeten van oxfam natuurlijk maar al te graag doen.

Zeno!
9 december 2004, 20:46
Gisteren hoorde ik dat Bourgeois ervoor ging zorgen dat de linkse international Oxfam voortaan een monopolie ging krijgen voor het leveren van koffie,fruit, chocolade,enz aan de diensten van het Vlaamse Gewest!
Beseft die oetlul dan niet dat hij daardoor enkel nog meer Vlamingen werkloos maakt ten gunste van oa cubaanse communistische collectieven!
Tot nu toe heeft Bourgeois nog geen enkel initiatief genomen die de Vlaamse onafhankelijkheid dichterbij brengt en de splitsing van BHV mogen we al helemaal op onze buik schrijven!
Mooi initiatief van Bourgeois!

jan hyoens
10 december 2004, 10:35
NGO's kunnen transparanter worden in hun werking, zowel hier als in ontwikkelingslanden, dat klopt.
Maar uw belgicistische puntje, waar trekt dat toch op? Oxfam was een organisatie opgericht in Oxford, Engeland om het probleem van honger in Griekenland aan te pakken tijdens de bezetting van de nazi's. Was het toen misschien een fascistische organisatie soms?
Uw standpunt dat ontwikkelingshulp (via NGO's zoals Oxfam) altijd een economische surplus moet geven aan degene die geeft (in dit geval de Vlaamse regering) vind ik nergens op slaan. Het komt er dacht ik op neer dat er in die landen een stabielere economie zou ontstaan, niet een eigenbelang. Dat is een oude vorm van ontwikkelingssteun (gebonden steun) die meer en meer afgeschaft aan het worden is omdat we eerder onszelf helpen en niet die we denken te helpen.
Als een leverancier van koffie nu met een systeem van eerlijke handel zou werken om aan zijn koffiebonen te raken, dan zou dat bedrijf evenzeer open staan voor zo'n overheidscontracten als Oxfam. Uiteindelijk is dat toch het doel, dat die mannen daar een zeker minimum ontvangen. En aangezien voorlopig buiten Oxfam dat niet gedaan wordt, is het goed om een signaal te geven dat die soort van handel beter is. Dan kunnen uw Vlaamse ondernemers er ook van profiteren als ze die manier van handel willen aanvaarden.
De Vlaamse afdeling van Oxfam is links tot extreem-links en belgicistisch! Uw hoeft maar hun site te bezoeken om dit te zien!
En ontwikkelingshulp is voor mij geen dogma zoals onder sommigen hier! De eigen tewerkstelling gaat voor ontwikkelingshulp! Om een concreet voorbeeld te stellen: Douwe Egberts die nochthans ook verzekerd dat de koffieboeren door hun een eerlijke prijs krijgen hebben door het wegvallen van de bestellingen van verschillende overheden al personeel moeten ontslaan! heeft Oxfam die deze bestellingen heeft overgenomen meer personeel aangeworven?
nee, omdat zij met vrijwilligers werkt!
maar het is natuurlijk bon ton onder het bekakt pseudo-intellectueel volkje om met het uitpakken van "fair" trade produkten hun superioriteit aan te tonen tgo het gepeupel die in de aldi of lidl gaat kopen!

jan hyoens
10 december 2004, 10:37
Als iemand een reden wil waarom N-VA niet in zee wil met het Blok, dan kun je die onderandere hier in deze topic lezen.
Omdat het Vlaams Belang liever Vlamingen aan een job helpt dan ngo's te verrijken? Rare jongens die niveanen!

Piet Hein
10 december 2004, 13:19
Omdat iedereen meetelt

jan hyoens
10 december 2004, 14:14
Omdat iedereen meetelt
Behalve de Vlaamse werknemers van Douwe Egberts?

C uit W
10 december 2004, 15:47
Behalve de Vlaamse werknemers van Douwe Egberts?Veel geld hebben is onrechtvaardig, je moet je behoeftigen bevredigen, eigendom is diefstal.
Ché!!Ché!!

Piet Hein
10 december 2004, 16:02
Wat is er nu mis met een beetje leifdagiheid en die douwe egberst gaat daar echt niet van ten onder.

Yossarian
10 december 2004, 16:10
Veel geld hebben is onrechtvaardig, je moet je behoeftigen bevredigen, eigendom is diefstal.
Ché!!Ché!!
Uit welke studie blijkt dat de werknemers van Douwe Egberts veel geld hebben? Indien dat klopt, waarom worden ze hier dan als slachtoffers opgevoerd?

jan hyoens
10 december 2004, 16:14
Uit welke studie blijkt dat de werknemers van Douwe Egberts veel geld hebben? Indien dat klopt, waarom worden ze hier dan als slachtoffers opgevoerd?
ho, kijk de yossi heeft het gevonden!
http://spams-ukwildcatbasketball.com/smartchart.mbe.jpg

Yossarian
10 december 2004, 16:16
En wat heeft Ché ermee te maken?

jan hyoens
10 december 2004, 16:18
En wat heeft Ché ermee te maken?
http://spams-ukwildcatbasketball.com/eyetest.mbe.jpg

Yossarian
10 december 2004, 16:23
http://spams-ukwildcatbasketball.com/eyetest.mbe.jpg
Wat hebben uw schrijnend gebrek aan sex en uw oogafwijking met 'fair trade' te maken?

C uit W
10 december 2004, 16:42
Wat is er nu mis met een beetje leifdagiheid en die douwe egberst gaat daar echt niet van ten onder.Inderdaad, liefdadigheid, geen 'eerlijke' of 'correcte' handel...

Piet Hein
10 december 2004, 16:44
Inderdaad, liefdadigheid, geen 'eerlijke' of 'correcte' handel...
Die 2 kunnen perfect bij elkaar passen.

ingenious
10 december 2004, 17:18
Als het verschil in prijs bij de consument niet kleiner is dan hetgeen de producent méér krijgt dan worden er even grote winsten gemaakt door "feir treed" dan door die multinationals...

Een voorbeeld:
Een multinational betaalt 10 frank voor een product aan de producent en verkoopt het voor 200 frank aan de verbruiker. = 190 frank verschil.
Feir treed betaalt 50 frank aan de producent en verkoopt het voor 250 frank aan de verbruiker. = 200 frank verschil. Zo wil ik ook commerce doen!
cijfers die jij hier ter plekke uit je duim zuigt tellen niet echt als serieus argument.

ingenious
10 december 2004, 17:23
De Vlaamse afdeling van Oxfam is links tot extreem-links en belgicistisch! Uw hoeft maar hun site te bezoeken om dit te zien!
En ontwikkelingshulp is voor mij geen dogma zoals onder sommigen hier! De eigen tewerkstelling gaat voor ontwikkelingshulp! Om een concreet voorbeeld te stellen: Douwe Egberts die nochthans ook verzekerd dat de koffieboeren door hun een eerlijke prijs krijgen hebben door het wegvallen van de bestellingen van verschillende overheden al personeel moeten ontslaan! heeft Oxfam die deze bestellingen heeft overgenomen meer personeel aangeworven?
nee, omdat zij met vrijwilligers werkt!
maar het is natuurlijk bon ton onder het bekakt pseudo-intellectueel volkje om met het uitpakken van "fair" trade produkten hun superioriteit aan te tonen tgo het gepeupel die in de aldi of lidl gaat kopen!
leer eens lezen. op de site van oxfam kan je lezen dat de koffie verwerkt wordt in beerse en kruibeke. en niet door vrijwilligers, maar door arbeiders van privébedrijven. het winkelpersonneel zijn wel vrijwillgers. leer eerst de feiten eer je weer zo'n domme uitspraken doen.

en geef mij eens een persbericht ofzo waar instaat dat douwe egberts een eerlijke prijs betaalt, en dat ze al mensen hebben moeten ontslaan doordat ze een overheidsbeselling zijn kwijtgespeeld.

Gunter
10 december 2004, 17:29
Ik denk dat de ontwikkelingshulp (die voor België op ongeveer 0,3% van het BNP ligt) nog altijd ondergeschikt is aan alle economisch bevorderende ministeries. 30% van het budget van de in België actieve NGO's wordt ook aan administratie en andere onkosten in België besteed. Reken dat ook maar mee, daar leven ook mensen van.

Gebonden hulp blijft trouwens immoreel, men helpt zichzelf terwijl men doet alsof men de andere helpt. De andere kan niets anders doen dan te aanvaarden wat men aanbiedt, ook al heeft hij dat niet nodig. Waarom wil u deze principes blijven hanteren? U geeft dingen weg die misschien wel enkele Vlamingen aan een job helpen maar meer kosten voor Vlaanderen of België (maakt niet uit, belastingen zijn belastingen) en men kan ze niet eens gebruiken. De koffie van Max Havelaar zal gebruikt worden, 't is iets wat de Vlaamse Overheid nodig heeft en men wordt er iets beter van in de ontwikkelingslanden.
Douwe Egberts lijkt goed bezig maar men moet er altijd kritisch tegenover blijven. Ze stellen zelf of met enkele andere bedrijven samen eigen regels op rond duurzaam ondernemen, meestal zijn die perfect, soms zijn die niet zo transparant en zijn het lege dozen. U kan op uw merk een certificaat plaatsen van duurzaam product of zo, dat wil nog niets zeggen, je moet het zoals het Max Havelaar certificaat bewijzen. DE zegt op haar site wel dat de hoeveelheid koffie afkomstig van coöperatieven minimum 10% van de door hen verwerkte koffie beslaat. Ze wenst het te doen stijgen maar geven geen concrete doelstellingen over hoeveel dat nu precies zal zijn. 1% is ook een stijging zeker? Ondertussen profiteren ze goed van de lage koffieprijzen en verwijten ze de boeren overproductie (wat voor andere landbouwartikelen meer een probleem is van de EU omdat die subsidies geeft op de geproduceerde hoeveelheden). Alles is nog niet koek en ei dus.

giserke
10 december 2004, 17:48
Behalve de Vlaamse werknemers van Douwe Egberts?kun je mij eens vertellen,waar douwe egberts zijn koffiebonen kweekt in Vlaanderen?
Max havelaar wordt ook vermalen en gebrand in Vlaanderen.

giserke
10 december 2004, 17:49
Als het verschil in prijs bij de consument niet kleiner is dan hetgeen de producent méér krijgt dan worden er even grote winsten gemaakt door "feir treed" dan door die multinationals...

Een voorbeeld:
Een multinational betaalt 10 frank voor een product aan de producent en verkoopt het voor 200 frank aan de verbruiker. = 190 frank verschil.
Feir treed betaalt 50 frank aan de producent en verkoopt het voor 250 frank aan de verbruiker. = 200 frank verschil. Zo wil ik ook commerce doen!Die plaatselijke boeren, krijgen een prijs die vergelijkbaar is met wat westerse boeren krijgen.

zorroaster
10 december 2004, 18:03
Is het in Vlaanderen dan verboden politieke standpunten in te nemen? Hoe kan je überhaupt aan ontwikkelingssamenwerking doen zonder politieke standpunten in te nemen?
Op vlak van ontwikkelingssamenwerking moet Oxfam inderdaad doordachte en standpunten innemen, dat is één van haar taken als uithangbord van de derde wereld in ons land.

Daarentegen, wanneer Oxfam briefjes gaat sturen naar B-Plus om te zeggen dat ze tegen de splitsing van justitie en de NMBS zijn en ze daarover graag eens willen praten met betreffende belgicistenclub, is dat een ander paar mouwen, of niet soms?
Als dan blijkt dat de verantwoordelijke voor dat briefje op steunlijsten voor Resist figureert en uit enkele mails over en weer blijkt dat de man een viscerale afkeer heeft van alles wat Vlaams of nationalistisch is, lijkt het me evident dat het hier niet ging om een stellingname ter vertolking van de Oxfam-filosofie maar om een actie van een paar goedbetaalde medewerkers die hun persoonlijke extreem-linkse en belgicistische visie opdringen aan de basis.

En d�*t is de reden dat ik bij Oxfam ben vertrokken, want verder vind ik het een prachtig en doordacht project.

Yossarian
10 december 2004, 18:06
Op vlak van ontwikkelingssamenwerking moet Oxfam inderdaad doordachte en standpunten innemen, dat is één van haar taken als uithangbord van de derde wereld in ons land.

Daarentegen, wanneer Oxfam briefjes gaat sturen naar B-Plus om te zeggen dat ze tegen de splitsing van justitie en de NMBS zijn en ze daarover graag eens willen praten met betreffende belgicistenclub, is dat een ander paar mouwen, of niet soms?
Als dan blijkt dat de verantwoordelijke voor dat briefje op steunlijsten voor Resist figureert en uit enkele mails over en weer blijkt dat de man een viscerale afkeer heeft van alles wat Vlaams of nationalistisch is, lijkt het me evident dat het hier niet ging om een stellingname ter vertolking van de Oxfam-filosofie maar om een actie van een paar goedbetaalde medewerkers die hun persoonlijke extreem-linkse en belgicistische visie opdringen aan de basis.

En d�*t is de reden dat ik bij Oxfam ben vertrokken, want verder vind ik het een prachtig en doordacht project.
Werden die 'briefjes' in naam van Oxfam verstuurd, of in naam van de Resister?

zorroaster
10 december 2004, 18:07
De eigen tewerkstelling gaat voor ontwikkelingshulp! Om een concreet voorbeeld te stellen: Douwe Egberts die nochthans ook verzekerd dat de koffieboeren door hun een eerlijke prijs krijgen hebben door het wegvallen van de bestellingen van verschillende overheden al personeel moeten ontslaan! heeft Oxfam die deze bestellingen heeft overgenomen meer personeel aangeworven?
nee, omdat zij met vrijwilligers werkt!

B-U-L-L-S-H-I-T. Neem van een ex-medewerker van Oxfam nu maar aan dat haar producten niét door vrijwilligers laat verwerken, vervoeren of verpakken. Dat zijn allemaal dingen die door Vlaamse arbeiders worden verricht. De enige vrijwilligers zijn diegenen die de winkel uitbaten.

En aangezien de overheid haar koffie niet aan de kassa van de Lidl ging halen maar rechtstreeks afnam van de groothandel, zullen die er ook niet onder lijden door deze beslissing.

zorroaster
10 december 2004, 18:11
Werden die 'briefjes' in naam van Oxfam verstuurd, of in naam van de Resister?Oxfam. In naam van de voorzitter, de Resister was diegene die mijn mails "beantwoordde" (een combinatie van schelden, op de boodschapper schieten en vooral niet op de vraag antwoorden hoe een kwestie die puur binnenlands was iets was waar Oxfam nodig een mening over moest ventileren). B-Plus pakte er nadien mee uit, het heeft een tijd geleden ook hier op het forum gestaan.

Dat is een beetje het drama van de Wereldwinkels volgens mij: In de winkels zelf werken veel doodbrave, goedmenende idealisten (dezelfde mensen die vroeger "voor de Congo" zilverpapier gingen collecteren) van divers politiek pluimage, maar de top wordt door extreem-linkse medewerkers gevormd.

Yossarian
10 december 2004, 18:15
Oxfam. In naam van de voorzitter, de Resister was diegene die mijn mails "beantwoordde" (een combinatie van schelden, op de boodschapper schieten en vooral niet op de vraag antwoorden hoe een kwestie die puur binnenlands was iets was waar Oxfam nodig een mening over moest ventileren). B-Plus pakte er nadien mee uit, het heeft een tijd geleden ook hier op het forum gestaan.

Dat is een beetje het drama van de Wereldwinkels volgens mij: In de winkels zelf werken veel doodbrave, goedmenende idealisten (dezelfde mensen die vroeger "voor de Congo" zilverpapier gingen collecteren) van divers politiek pluimage, maar de top wordt door extreem-linkse medewerkers gevormd.
Dat is inderdaad ontoelaatbaar

Luddo
10 december 2004, 18:48
cijfers die jij hier ter plekke uit je duim zuigt tellen niet echt als serieus argument.
't Was slechts een voorbeeld, gebaseerd op gegevens die ik hier zelf gelezen heb en dan aan mijn duim heb toevertrouwd:
1. De producenten krijgen gevoelig méér dan van de multinationals.
2. De "feir treed"producten kosten iets meer dan de producten van de multinationals.
Wie op dit forum heeft de verkoopprijs van vergelijkbare producten genoteerd???
Wat de prijs aan de producent betreft ... misschien vind ik dat wel op het internet.

ingenious
10 december 2004, 19:06
't Was slechts een voorbeeld, gebaseerd op gegevens die ik hier zelf gelezen heb en dan aan mijn duim heb toevertrouwd:
1. De producenten krijgen gevoelig méér dan van de multinationals.
2. De "feir treed"producten kosten iets meer dan de producten van de multinationals.
Wie op dit forum heeft de verkoopprijs van vergelijkbare producten genoteerd???
Wat de prijs aan de producent betreft ... misschien vind ik dat wel op het internet.
die prijzen vind je hier (http://www.oww.be/). en hoe men tot die prijs komt, is hier al gezegd, lees de thread opnieuw.

Luddo
10 december 2004, 20:44
die prijzen vind je hier (http://www.oww.be/). en hoe men tot die prijs komt, is hier al gezegd, lees de thread opnieuw.
Ik heb naar die "hier"prijzen gekeken en nog wat gegoogled en ik heb ook heel deze trèt (trut?) doorgenomen en ben tot de volgende vaststellingen gekomen:

- Ik heb ongeveer hetzelfde standpunt als Zorroaster:
Ik heb een tijdje bij de Wereldwinkel gewerkt, en ik kan je verzekeren dat de uitbaters van die winkel zelf tot de laatste man vrijwilligers zijn.
Uiteindelijk ben ik er vertrokken na een hevig dispuut over enkel belgicistische persmededelingen, omdat ik het nogal grof vond mijn vrije tijd op te offeren voor de pree te verdienen van één of andere gesettelde secretariaatsmedewerker in Brussel die mij voor fascist en racist begon uit te schelden omdat ik vroeg waarom OXFAM een mening over de splitsing van de NMBS en Justitie wereldkundig moest maken en B-PLUS gaan opvrijen...
En zo verder. Het idee is goed maar diegenen die het hier in Vlaanderen belichamen kan en wil ik niet volgen!

- Nergens heb ik ook maar cijfers gevonden over de spanning tussen feirtreet en de multinationals van de prijs aan de producent. In mijn voorbeeld betaalde feirtreet 5X meer (10/50) dan de multinational. Ik was blijkbaar te royaal!
- Ik heb wel vastgesteld dat de feirtreetprijzen aan de consument een pak hoger liggen dan die in de warenhuizen (ik ben ook een prijsbewuste Aldiklant).
- Een voorzichtige conclusie (ik heb geen cijfers van de prijs aan de producent) is dat het verschil tussen consument en producent HOGER ligt bij feirtreet dan bij de multinational. Als je dan nog rekening houdt dat in de Wereldwinkel met vrijwilligers wordt gewerkt heb ik nog meer vragen bij dit verschil.
Ik ontmoet regelmatig de voorzitter van Wereldwinkel uit een naburige gemeente. Ik zal hem hierover eens interpelleren!(Het is een wereldvreemde Agalevver maar voor de rest een fijne kerel:-) ).

ingenious
10 december 2004, 20:51
Ik heb naar die "hier"prijzen gekeken en nog wat gegoogled en ik heb ook heel deze trèt (trut?) doorgenomen en ben tot de volgende vaststellingen gekomen:

- Ik heb ongeveer hetzelfde standpunt als Zorroaster:
Ik heb een tijdje bij de Wereldwinkel gewerkt, en ik kan je verzekeren dat de uitbaters van die winkel zelf tot de laatste man vrijwilligers zijn.
Uiteindelijk ben ik er vertrokken na een hevig dispuut over enkel belgicistische persmededelingen, omdat ik het nogal grof vond mijn vrije tijd op te offeren voor de pree te verdienen van één of andere gesettelde secretariaatsmedewerker in Brussel die mij voor fascist en racist begon uit te schelden omdat ik vroeg waarom OXFAM een mening over de splitsing van de NMBS en Justitie wereldkundig moest maken en B-PLUS gaan opvrijen...
En zo verder. Het idee is goed maar diegenen die het hier in Vlaanderen belichamen kan en wil ik niet volgen!

- Nergens heb ik ook maar cijfers gevonden over de spanning tussen feirtreet en de multinationals van de prijs aan de producent. In mijn voorbeeld betaalde feirtreet 5X meer (10/50) dan de multinational. Ik was blijkbaar te royaal!
- Ik heb wel vastgesteld dat de feirtreetprijzen aan de consument een pak hoger liggen dan die in de warenhuizen (ik ben ook een prijsbewuste Aldiklant).
- Een voorzichtige conclusie (ik heb geen cijfers van de prijs aan de producent) is dat het verschil tussen consument en producent HOGER ligt bij feirtreet dan bij de multinational. Als je dan nog rekening houdt dat in de Wereldwinkel met vrijwilligers wordt gewerkt heb ik nog meer vragen bij dit verschil.
Ik ontmoet regelmatig de voorzitter van Wereldwinkel uit een naburige gemeente. Ik zal hem hierover eens interpelleren!(Het is een wereldvreemde Agalevver maar voor de rest een fijne kerel:-) ).
zorroaster staat dacht ik volledig achter de werking van oxfam, u duidelijk niet. hij heeft enkel een probleem met hun politieke standpunten.

en nogmaals, je kan fair trade (of eerlijke handel als je iets tegen het engels hebt) niet vergelijkenmet producten van discounters als aldi. als je hun prijs vergelijkt met prijzen van merkproducten in de GB, zal je zien dat het prijsverschil niet groot is.

jouw conclusie is waardeloos, omdat je zelf zegt geen cijfers te hebben. informeer je dus eerst, eer je allerlei vuilspuiterij begint te doen.

Luddo
10 december 2004, 21:18
zorroaster staat dacht ik volledig achter de werking van oxfam, u duidelijk niet. hij heeft enkel een probleem met hun politieke standpunten.

en nogmaals, je kan fair trade (of eerlijke handel als je iets tegen het engels hebt) niet vergelijkenmet producten van discounters als aldi. als je hun prijs vergelijkt met prijzen van merkproducten in de GB, zal je zien dat het prijsverschil niet groot is.

jouw conclusie is waardeloos, omdat je zelf zegt geen cijfers te hebben. informeer je dus eerst, eer je allerlei vuilspuiterij begint te doen.
Ik dacht dat ik geschreven heb: "Het idee is goed!"...
Ik heb nergens cijfers gevonden. Dat blijkt een probleem te zijn!
Wat ik wel gevonden heb is een artikel uit een Nederlandse krant, in verband met een uitzending van "Twee Vandaag" op een Nederlandse zender over "feir treet".

Fair Trade is niet altijd eerlijk
Handelsorganisatie betaalt soms minder dan commerciële bedrijven
van onze redactie economie
2004-06-07

AMSTERDAM - De organisatie voor eerlijke handel Fair Trade uit Culemborg maakt zijn pretenties maar ten dele waar. De toeleverancier van de Wereldwinkels betaalt in Thailand en Kenia voor handnijverheidsproducten soms zelfs minder dan commerciële opkopers.

Dat blijkt uit onderzoek van het tv-programma Twee Vandaag, dat vanavond wordt uitgezonden. Het onderzoek van het actualiteitenprogramma strekt zich niet uit over het hele assortiment. Zo zijn voedingsmiddelen niet onderzocht. Fair Trade zegt voor producten een eerlijke prijs te betalen die ligt boven die van commerciële bedrijven. Daarnaast wordt assistentie verleend aan de producentengroepen en wordt de tussenhandel uitgeschakeld.

Uit de door Twee Vandaag onderzochte productieketens, in Thailand en Kenia, blijkt dat de organisatie zich wel degelijk bedient van tussenpersonen. Volgens Fair Trade gaat het om im- en exportfirma's die de financiële afwikkeling doen en de logistiek. De beide ondernemingen -Mango in Kenia en Y Development in Thailand- dragen echter de kenmerken van tussenhandelaren. Tijdens gesprekken met lokale producenten van soapstone-beeldjes en aardwerk is volgens Twee Vandaag gebleken dat zij niet veel meer service en geen betere prijs bieden dan reguliere opkopers. In sommige gevallen is zelfs sprake van een slechtere prijs en wordt de assistentie van commerciële bedrijven meer gewaardeerd dan die van Fair Trade.

Fair Trade stelt dat de relatie met de organisatie grote impact heeft op de levensomstandigheden van de kleine producenten in ontwikkelingslanden. Uit onderzoek van het Istitute for Social Studies (ISS) in Den Haag blijkt dat die impact in werkelijkheid kleiner is dan wordt voorgesteld.

In een eerste reactie op de onthullingen van Twee Vandaag zegt Fair Trade woordvoerster M. Rehbach ,,behoorlijk geschrokken te zijn, vooral van de harde toon. Het is nogal ongenuanceerd. Vijftig procent van onze omzet heeft het Max Havelaarkeurmerk. We hebben daarbij ook het gevoel dat we rechtstreeks inkopen.'' In de reportage wordt Mango als tussenhandelaar opgevoerd, maar volgens Rehbach is Mango eigendom van de houtsnijders. ,,We zijn ons bewust dat we sommige dingen moeilijk kunnen waarmaken, maar we zijn hard bezig om ook voor de handnijverheid een controlesysteem op te zetten.''

Twee Vandaag heeft twee voormalige business-consultants van Fair Trade gesproken. Een van hen zegt dat het gat tussen pretenties en werkelijkheid feitelijk neerkomt op het voorliegen van de consument. Ook blijkt uit interne stukken van Fair Trade dat de organisatie zelf al geruime tijd beseft dat het eerlijke karakter van de handel voor kritiek vatbaar is.

De kans dat Fair Trade door de uitzending klanten zal verliezen is groot. Enkele jaren geleden raakte Foster Parents Plan (FFP) vele donateurs kwijt toen bleek dat er licht zat tussen publieke uitingen en de werkelijkheid. Net als bij FPP is het geld van Fair Trade waarschijnlijk goed besteed en is er geen sprake van fraude. In de ontwikkelingssamenwerking geldt echter snel dat elke smet grote gevolgen heeft

zorroaster
10 december 2004, 21:28
Dat is inderdaad ontoelaatbaar
En spijtig. Als die hele affaire met dat B-Plus-persbericht en die ongelofelijk grove mails er niet was geweest werkte ik er nog...

Luddo
10 december 2004, 21:33
zorroaster staat dacht ik volledig achter de werking van oxfam, u duidelijk niet. hij heeft enkel een probleem met hun politieke standpunten.

en nogmaals, je kan fair trade (of eerlijke handel als je iets tegen het engels hebt) niet vergelijkenmet producten van discounters als aldi. als je hun prijs vergelijkt met prijzen van merkproducten in de GB, zal je zien dat het prijsverschil niet groot is.

jouw conclusie is waardeloos, omdat je zelf zegt geen cijfers te hebben. informeer je dus eerst, eer je allerlei vuilspuiterij begint te doen.
Het feit dat ik van mening verschil met U is dus "vuilspuiterij"... Ik dacht ik mijn niet-politiekcorrecte mening tamelijk fatsoenlijk onder woorden breng! Het staat U natuurlijk vrij dat anders te zien: "Die Gedanken sind frei...".

jan hyoens
13 december 2004, 09:41
maar de top wordt door extreem-linkse medewerkers gevormd.
Dus Bourgeois steunt (on)bewust extreem-links! Zou je eens geen mailjte sturen naar uwe minister!

giserke
13 december 2004, 17:28
Dus Bourgeois steunt (on)bewust extreem-links! Zou je eens geen mailjte sturen naar uwe minister!alsof oxfam de enige weerspiegeling is van de fair trade sector.

Yossarian
13 december 2004, 17:32
Dus Bourgeois steunt (on)bewust extreem-links! Zou je eens geen mailjte sturen naar uwe minister!
Alsof Oxfam in zijn geheel extreem-links is.

C uit W
13 december 2004, 18:09
alsof oxfam de enige weerspiegeling is van de fair trade sector.Alsof fair trade fair is. (Ik wacht nog steeds op een formule die kan tonen of handel al dan niet eerlijk is)

Yossarian
13 december 2004, 18:33
Alsof fair trade fair is. (Ik wacht nog steeds op een formule die kan tonen of handel al dan niet eerlijk is)
Alsof uw opvatting van 'fair' serieus te nemen is

C uit W
13 december 2004, 19:05
Alsof uw opvatting van 'fair' serieus te nemen isKan u eens zeggen wat er fout aan is.

Yossarian
13 december 2004, 19:25
Kan u eens zeggen wat er fout aan is.
Het is bijvoorbeeld niet 'fair' van u te beweren dat in deze thread nog niet is aangetoond dat het Oxfam-systeem een eerlijke handel is (o.m. achter de links die hier werden gepost). Het is ook niet 'fair' van u om elk van die argumenten te counteren met : 'ja maar dat is gewoon liefdadigheid'.

C uit W
13 december 2004, 19:46
Welke links?

Oxam is wel 'een eerlijke' handel, maar niet eerlijker dan andere (tenzij er iemand mij die magische defenitie kan geven). En ze heeft zeker geen recht op die morele superioriteitsgevoelens.

Ik spreek trouwens niet over 'gewoon liefdadigheid', ik veroordeel wel het absoluut niet willen erkennen van het liefdadigheidselement door oxfam adepten.
De drijfveer van dit alles is liefdadigheid, maar ze hebben er teveel moeite mee.

giserke
13 december 2004, 19:49
Het is opmerkelijk, hoe Blokkers hier met de tweeloop klaar zitten, om mensen die maar iets proberen te veranderen in arme landen af te schieten.

Wie fair trade afdoet als oneerlijk, is een grote leugenaar! Want fair trade bedrijven bestaan met zijn duizenden. Er zullen daar waarschijnlijk bedrijven tussen zitten die niet correct zijn, maar de overgrote meerderheid doet het wel correct! En zonder liefdadigheid.
PS, onderwijs en huisvesting in armelanden rond die bedrijfjes oprichten is geen liefdadigheid, maar is een investering voor die bedrijfjes om hun werknemers de mogelijkheid te bieden te werken.

De volledige sector afschieten, zoals C uit W hier doet is gewoon scrupuleus tov die duizenden vrijwilligers en bedrijfjes die op een correcte manier willen werken.

Het heeft gewoon een beeld weer van mensen die een excuus moeten zoeken om hun eigen verantwoordelijkheid te verdoezelen, door op alles te schieten wat beweegt en te gaan afdoen als bedrog. (waar ze denken dat alles fout gebeurt). Dit is idd een kenmerk van het Blok.

giserke
13 december 2004, 19:51
Welke links?

Oxam is wel 'een eerlijke' handel, maar niet eerlijker dan andere (tenzij er iemand mij die magische defenitie kan geven). En ze heeft zeker geen recht op die morele superioriteitsgevoelens.

Ik spreek trouwens niet over 'gewoon liefdadigheid', ik veroordeel wel het absoluut niet willen erkennen van het liefdadigheidselement door oxfam adepten.
De drijfveer van dit alles is liefdadigheid, maar ze hebben er teveel moeite mee.extreem rechts zal idd geen problemen hebben met liefdadigheid, want ze zal er niks voor doen.

Yossarian
13 december 2004, 20:07
Welke links?
http://bananas.xs4all.be/Nederlands/WildBunch.htm#Working%20conditions
http://www.oww.be/pages/page.php?ID=154


Oxam is wel 'een eerlijke' handel, maar niet eerlijker dan andere (tenzij er iemand mij die magische defenitie kan geven). En ze heeft zeker geen recht op die morele superioriteitsgevoelens.
iedereen die een bepaalde moraal hanteert vindt die de beste moraal ('superieur') - anders zou hij die niet hanteren. tenzij je een radicale relativist bent natuurlijk, maar dan zou je hier niet discussieren in the first place


Ik spreek trouwens niet over 'gewoon liefdadigheid', ik veroordeel wel het absoluut niet willen erkennen van het liefdadigheidselement door oxfam adepten.
De drijfveer van dit alles is liefdadigheid, maar ze hebben er teveel moeite mee.
Ik heb de indruk dat u gewoon een semantisch spelletje speelt met de begrippen 'eerlijkheid' en 'liefdadigheid', die u zo te zien als onderling inwisselbaar beschouwt. Om dat te testen kan u zichzelf de vraag stellen: 'wat versta IKZELF onder "eerlijke handel"?'

lustige lezer
13 december 2004, 20:07
Trouwens ik koop op de markt ook soms een stuk chocolade van de wereldwinkel en ik vind beter dan die van in de winkelgeef mij toch maar cote d'or :)
Ik vertrouw die OXAM, 11.11.11 enzo voor geen haar sinds ze eens op school reizen stonden uit te delen.

lustige lezer
13 december 2004, 20:10
Ik denk dat de ontwikkelingshulp (die voor België op ongeveer 0,3% van het BNP ligt) nog altijd ondergeschikt is aan alle economisch bevorderende ministeries. 30% van het budget van de in België actieve NGO's wordt ook aan administratie en andere onkosten in België besteed. Reken dat ook maar mee, daar leven ook mensen van.

Als je ziet wat de bedrijven moeten dokken en daarvoor terug krijgen moet onze economie meer geld krijgen.

C uit W
13 december 2004, 20:16
Het is opmerkelijk, hoe Blokkers hier met de tweeloop klaar zitten, om mensen die maar iets proberen te veranderen in arme landen af te schieten.

Wie fair trade afdoet als oneerlijk, is een grote leugenaar! Want fair trade bedrijven bestaan met zijn duizenden. Er zullen daar waarschijnlijk bedrijven tussen zitten die niet correct zijn, maar de overgrote meerderheid doet het wel correct! En zonder liefdadigheid.
PS, onderwijs en huisvesting in armelanden rond die bedrijfjes oprichten is geen liefdadigheid, maar is een investering voor die bedrijfjes om hun werknemers de mogelijkheid te bieden te werken.

De volledige sector afschieten, zoals C uit W hier doet is gewoon scrupuleus tov die duizenden vrijwilligers en bedrijfjes die op een correcte manier willen werken.

Het heeft gewoon een beeld weer van mensen die een excuus moeten zoeken om hun eigen verantwoordelijkheid te verdoezelen, door op alles te schieten wat beweegt en te gaan afdoen als bedrog. (waar ze denken dat alles fout gebeurt). Dit is idd een kenmerk van het Blok.
Oeioei, ik heb hier op mijnheer zijn tenen getrapt.
Nog geen zinnig woord tegen mij gezegd, en maar uitschelden voor rotte vis.
Ik schiet de volledige sector trouwens niet af (heb je uberhaubt gelezen wat ik schreef?) maar wel hun misplaatste morele meerderwaardigheid, je hebt er zelf trouwens ook wat last van.
Voor de rest vind ik liefdadigheidswerk zeer ... liefdadig :?
Ik heb trouwens niks gezegd over verantwoordelijkheden, maar ja, waar er geen modder is gaan we er snel maken zeker?
En je hebt me nog steeds geen defenitie gegeven van fair trade.
Dus inplaats van zo hier met schuimende op de lippen mij nodeloos (en compleet onterecht) af te breken en uit te schelden zou je beter eens wat argumenten gebruiken.
Ah ja, iedereen heeft zou zijn taktiek om een gebrek aan argumentatie te camoufleren.

C uit W
13 december 2004, 20:28
http://bananas.xs4all.be/Nederlands/WildBunch.htm#Working%20conditions
http://www.oww.be/pages/page.php?ID=154
Ok, je kan stellen dat er in de huidige wereldstructuur onrecht zit (alhoewel...;)). Die mag zeker aangeklaagd en aangepakt worden. Maar dan moet dat ook open
[eer·lijk (bn.) 1 (van mensen) wars van leugen en bedrog, betrouwbaar => openhartig, op mijn woord van eer, rechtdoor, rechtdoorzee, rondborstig, trouwhartig, waarheidlievend; <=> oneerlijk 2 (van zaken, gedrag) op gepaste, eervolle wijze => rechtvaardig]open dus ;) gebeuren. Het moet 'zuiver' zijn. En als je eerlijk bent weet je dat die zichzelf eerlijke handel niet 'zuiver' is. Ze dient een politieke agenda. Dus mag die dan ook op die manier aangepakt worden vind ik. Het is een heel links gebeuren die linkse stellingen verdedigd. Daarom is ze niet moraal neutraal en mag ze zich niet in die cocon wentelen om van daaruit anderen zo te veroordelen. Het is natuurlijk verleidelijk, maar als je correct wil zijn, moet je dat over de hele lijn zijn.
Trouwens, handel is ook 'rechtvaardiger' geworden op vele plaatsen zonder oxfam, door gewoon een bloeiende economie, verantwoordelijke bazen en werknemer, kortom een gezonde situatie + wat gezond verstand.
Begrijp je waarom ik niet van die eenzijdige lofbetuigingen tav Oxfam en dergelijke houd? Ik zou ze meer appreciëren als ze gewoon zichzelf erkenden.


iedereen die een bepaalde moraal hanteert vindt die de beste moraal ('superieur') - anders zou hij die niet hanteren. tenzij je een radicale relativist bent natuurlijk, maar dan zou je hier niet discussieren in the first place De beste is niet superieur. Dat is net wat ik wil duidelijk maken : "Stop met die superioriteitsgevoelens te etaleren"... .


Ik heb de indruk dat u gewoon een semantisch spelletje speelt met de begrippen 'eerlijkheid' en 'liefdadigheid', die u zo te zien als onderling inwisselbaar beschouwt. Om dat te testen kan u zichzelf de vraag stellen: 'wat versta IKZELF onder "eerlijke handel"?'Ik vind dat Oxfam een gevaarlijk semantisch spelletje speelt, eerlijkheid wordt hier volgens de communistische termen bepaald. Laten we het gewoon zeggen zoals het is: een nieuwe vorm van liefdadigheid, een lovenswaardige vorm trouwens. Die eisen stelt aan de ontvangers en de mensen op weg helpt.
Maar moet je daarom zo aggresief de anderen veroordelen?

jan hyoens
14 december 2004, 09:55
alsof oxfam de enige weerspiegeling is van de fair trade sector.
Dus je geeft toe dat Bourgeois dom of naief is om oxfam een monopoliesituatie te bezorgen voor overheidsleveringen?

jan hyoens
14 december 2004, 09:57
Alsof Oxfam in zijn geheel extreem-links is.
de top, maw, de beleidsmakers en -uitvoerders wel! de rest is quantité négligable voor die gasten (zie maar naar het vb van zeroaster!)

Piet Hein
14 december 2004, 10:11
En spijtig. Als die hele affaire met dat B-Plus-persbericht en die ongelofelijk grove mails er niet was geweest werkte ik er nog...
We kunnen misschien ofxam splitsen.

jan hyoens
14 december 2004, 10:12
En je hebt me nog steeds geen defenitie gegeven van fair trade.
Dus inplaats van zo hier met schuimende op de lippen mij nodeloos (en compleet onterecht) af te breken en uit te schelden zou je beter eens wat argumenten gebruiken.
Ah ja, iedereen heeft zou zijn taktiek om een gebrek aan argumentatie te camoufleren.
Argumenten verwachten van pisserke?!:rofl:

jan hyoens
14 december 2004, 10:14
We kunnen misschien ofxam splitsen.
Dat is al het geval!

Piet Hein
14 december 2004, 10:33
Dat is al het geval!
Niet waar.

Vlaanderen_onafhankelijk
14 december 2004, 12:01
zeer juist, Ik snap de mensen trouwens niet die hier tegen zijn, je moet immers goed weten dat wij deze boeren bewust arm houden met al onze invoerrechten
Ik snap dat maar al te goed. Ze zijn namelijk van het Vlaams Blok en we weten allemaal dat dat een stel populistische nitwits zijn die enkel zeggen wat de mensen willen horen en daardoor dan ook 1.000.000 stemmen halen.

De gemiddelde boer ligt niet wakker van de grond van de zaak, maar als het Blok afkomt met 'Boeren pas op, ze proberen u uw werk af te pakken...' dan wint het Blok weer stemmen. Dat is nu eenmaal hun politiek.

jan hyoens
14 december 2004, 12:50
Niet waar.

bewijs?

jan hyoens
14 december 2004, 12:53
Ik snap dat maar al te goed. Ze zijn namelijk van het Vlaams Blok en we weten allemaal dat dat een stel populistische nitwits zijn die enkel zeggen wat de mensen willen horen en daardoor dan ook 1.000.000 stemmen halen.

De gemiddelde boer ligt niet wakker van de grond van de zaak, maar als het Blok afkomt met 'Boeren pas op, ze proberen u uw werk af te pakken...' dan wint het Blok weer stemmen. Dat is nu eenmaal hun politiek.
populistisch is dat zo iets als beloven BHV te splitsen in 5 min euh nee onmiddelijk enfin ik wil zeggen onverwijld en het dan niet doen? 8)

Vlaanderen_onafhankelijk
14 december 2004, 13:36
populistisch is dat zo iets als beloven BHV te splitsen in 5 min euh nee onmiddelijk enfin ik wil zeggen onverwijld en het dan niet doen? 8)
En toch heeft het nietige N-VA op amper een paar jaartjes tijd al meer bereikt dan de mastodont Vlaams Blok op heel haar bestaan...

Piet Hein
14 december 2004, 13:40
En toch heeft het nietige N-VA op amper een paar jaartjes tijd al meer bereikt dan de mastodont Vlaams Blok op heel haar bestaan...
Met de VU mee bijgerekent waarvan de N-va de rechtmatige opvolger is.

jan hyoens
14 december 2004, 14:13
En toch heeft het nietige N-VA op amper een paar jaartjes tijd al meer bereikt dan de mastodont Vlaams Blok op heel haar bestaan...
wat? haar voorzitter is minister geworden? Whaaw, fantastisch, geweldig!:lol:

Piet Hein
14 december 2004, 14:14
wat? haar voorzitter is minister geworden? Whaaw, fantastisch, geweldig!:lol:
Onze voorzitter is geen minister.

jan hyoens
14 december 2004, 14:14
Met de VU mee bijgerekent waarvan de N-va de rechtmatige opvolger is.
De VU van na het egmontspact!

Piet Hein
14 december 2004, 14:15
De VU van na het egmontspact!
Nee dat is spirit. de Vu van voor het egmontpact = N-VA

jan hyoens
14 december 2004, 14:16
Onze voorzitter is geen minister.
Ik had het over uw eerste voorzitter! Alex, wat heeft de nva tot heden gerealiseerd datVlaanderen dichterbij haar onafhankelijkheid heeft gebracht?

jan hyoens
14 december 2004, 14:17
Nee dat is spirit. de Vu van voor het egmontpact = N-VA
? Dat is gemakkelijk! Alle fouten op spirit afschuiven en zelf met de pluimen gaan lopen!

Piet Hein
14 december 2004, 14:18
Ik had het over uw eerste voorzitter! Alex, wat heeft de nva tot heden gerealiseerd datVlaanderen dichterbij haar onafhankelijkheid heeft gebracht?
Wij zijn op solidaritair vlak en op het promenten van vlaandereren naar het buitenland al heel goed op weg.

jan hyoens
14 december 2004, 14:27
Wij zijn op solidaritair vlak en op het promenten van vlaandereren naar het buitenland al heel goed op weg.

??? Sorry, ik heb mijn woordenboek cd&vees-Nederlands niet bij! Kan je dat eens vertalen in concrete voorbeelden? ;-)

Piet Hein
14 december 2004, 14:35
De vlaamse regering is hard vakantie in VLAANDEReN aan het prometen. En wij hebben overtijd nog in naam vande vlaamse regering voor 15000 EUR aan medicijnen geleverd aan een land in afrika waar ziekte de grootste doodsoorzaak zijn bij kinderen.

Met zo'n actie kunnen wij vlaanderen possitief promenten in ons buitenland en met een soldair land willen ze in buitenland we handel mee drijven dus soldair zijn is tevens goede handel op touw zetten.

ps hoe weet gij dat ik uit een CD&V gezin kom.

jan hyoens
14 december 2004, 14:43
De vlaamse regering is hard vakantie in VLAANDEReN aan het prometen. En wij hebben overtijd nog in naam vande vlaamse regering voor 15000 EUR aan medicijnen geleverd aan een land in afrika waar ziekte de grootste doodsoorzaak zijn bij kinderen.

Met zo'n actie kunnen wij vlaanderen possitief promenten in ons buitenland en met een soldair land willen ze in buitenland we handel mee drijven dus soldair zijn is tevens goede handel op touw zetten.

ps hoe weet gij dat ik uit een CD&V gezin kom.
1. primo: dat de vlaamse overheiddiensten nu moeten spreken van Vlaamse kust ipv Belgische kust is inderdaad een goede zaak (alhoewel je zou denken dat dit evident is) Maar als ik dan hoor dat een schepen van toerisme uit een bekende kuststad zegt dat hij "belgische" kust zal blijven gebruiken en dat er geen reactie hierop komt van onze minister dan stel ik mij wel vragen over hoe hard hij achter zijn eigen initiatief staat en of dit niet gewoon een mediastunt was!
2. secundo: Het is heel mooi van medicijnen te geven aan afrikaanse kinderen! Maar de derdewereld ngo's kenende zullen die nietaan elk zwart boeleke gaan zeggen dat dit uit Vlaanderen komt en bovendien zou dat kind begot niet eens weten waar Vlaanderen ligt! Wat dit dus bijbrengt aan de Vlaamse verzelfstandiging is mij een raadsel!
3.tertio: zoals hierboven reeds in ten treure uitgelegd zie ik niet in wat Vlaanderen er bij wint van een extreem links belgicistisch organisatie te sponsoren!

Piet Hein
14 december 2004, 14:46
Zulke organisaties (oxfam) zouden eigen neutraal moeten zijn. Dat niet weg dat ik de basiswaarde steun van zo'n organisatie

jan hyoens
14 december 2004, 14:54
Zulke organisaties (oxfam) zouden eigen neutraal moeten zijn. Dat niet weg dat ik de basiswaarde steun van zo'n organisatie
Alle terreurorganisties hebben wel een hoger doel als "basiswaarde": zelfbeschikkingsrecht, vrijheid, anti-kapitalisme,... daarom moet men nog niet de handelswijze van deze groepen goedkeuren!
Het is inderdaad spijtig dat er geen neutrale vlaamse organisatie is die "eerlijke handel" promoot!

Piet Hein
14 december 2004, 14:58
vertel mij wat er terroristis is aan oxfam.

jan hyoens
14 december 2004, 15:16
vertel mij wat er terroristis is aan oxfam.
Ik bedoel maar dat je geen tegenstander bent van "eerlijke handel" als je tegenstander bent van oxfam! net zomin dat ik tegenstander ben van de baskische of ierse onafhankijkheid omdat ik tegenstander ben van eta en real ira!

Piet Hein
14 december 2004, 15:18
Ik ben niet tegen oxfam enkel moeten ze een neutralere houding aannemen.

jan hyoens
14 december 2004, 15:25
Ik ben niet tegen oxfam enkel moeten ze een neutralere houding aannemen.
Wees consequent! Als je er niet tegen bent ben er dus voor! Vermits ze geen neutrale houding aannemen ben je dus automatisch voor een extreem-linkse belgicistische organisatie! Het is net hetzelfde als dat je zou beweren dat je voor de BUB bent maar dat je betreurt dat ze niet ietsje vlaamsgezinder zouden zijn! Begrijp je wat ik bedoel?

Piet Hein
14 december 2004, 15:35
Wees consequent! Als je er niet tegen bent ben er dus voor! Vermits ze geen neutrale houding aannemen ben je dus automatisch voor een extreem-linkse belgicistische organisatie! Het is net hetzelfde als dat je zou beweren dat je voor de BUB bent maar dat je betreurt dat ze niet ietsje vlaamsgezinder zouden zijn! Begrijp je wat ik bedoel?
Ik bedoel dat daar idaar soms een stuk chocolade,koffie of chips is dat dan ook extreem-links zijn.

jan hyoens
14 december 2004, 15:42
Ik bedoel dat daar idaar soms een stuk chocolade,koffie of chips is dat dan ook extreem-links zijn.
Vraag eens aan een linkse waarom hij liever bij gulf gaat tanken dan bij esso of dat hij bij dexia gaat bankieren ipv fortis! Het is allebei benzine aan de pomp, het zijn allebei banken! Daar gaat het niet om! Het gaat om het geld dat je daaraan besteed! wat gebeurt er met het geld dat je aan een stuk chocolade geeft van oxfam? Weet jij met zekerheid dat dit naar de cacaoboer gaat? Met dat geld worden oa projecten in de dictatuur Cuba gesponsord, links-belgicistische activiteiten gesponsord... met uw geld wordt er niets voor Vlaanderen gedaan!

Piet Hein
14 december 2004, 15:44
andere warenhuizen doen ook niets voor de vlaamse zaak.

jan hyoens
14 december 2004, 15:52
andere warenhuizen doen ook niets voor de vlaamse zaak.
Ik doe mijn inkopen bij de kleine Vlaamse middenstander.

Piet Hein
14 december 2004, 15:55
waar ik zijn alleen nog maar warenhuizen maar mijn nieuwe boek van FC de kampioenen en urbanus of mijn fritten en hamburgers enz. koop ik ook bij de kleine middenstander. Bij ons zij er geen buurtwinkels meer.

wel nachtwinkels maar vallen die ook onder de kleine middenstand

jan hyoens
14 december 2004, 15:58
waar ik zijn alleen nog maar warenhuizen maar mijn nieuwe boek van FC de kampioenen en urbanus of mijn fritten en hamburgers enz. koop ik ook bij de kleine middenstander. Bij ons zij er geen buurtwinkels meer.
Koop dan bij colruyt die zijn nog enigzins in Vlaamse handen!;-)

Piet Hein
14 december 2004, 16:00
En mijn vraag is zijn nachtwinkels ook kleine middestanders of niet.

Philips Inc.
14 december 2004, 17:18
Kopen bij eigen volk eerst doet mij denken aan de tijd van de schoolstrijd toen de katholieken niet in de regering zaten: toen werden er pamfletten verspreid door de katholieke zuil om alleen te kopen bij katholieke middenstanders, rekeningen bij de post te sluiten (want in staatshanden), etc ...

Weet aar het VB zijn mosterd haalt.

C uit W
14 december 2004, 19:13
Kopen bij eigen volk eerst doet mij denken aan de tijd van de schoolstrijd toen de katholieken niet in de regering zaten: toen werden er pamfletten verspreid door de katholieke zuil om alleen te kopen bij katholieke middenstanders, rekeningen bij de post te sluiten (want in staatshanden), etc ...
.Inderdaad, en vanop de kansel de morele superioriteit onderstrepen, ik ken dat gezeik...

Sam
14 december 2004, 19:21
Die mensen moeten daar ook hard genoeg voor werken en de geert wilt daarmee een positieve uitstraling geven aan Vlaanderen door ook die mensen een eerlijke kans te geven.

Trouwens ik koop op de markt ook soms een stuk chocolade van de wereldwinkel en ik vind beter dan die van in de winkel
Proficiat, daarom stemmen op de NV-A


VOOR LEKKERE CHOCOLAAAA
STEM NV-AAAAAAAA

jan hyoens
15 december 2004, 11:31
Kopen bij eigen volk eerst doet mij denken aan de tijd van de schoolstrijd toen de katholieken niet in de regering zaten: toen werden er pamfletten verspreid door de katholieke zuil om alleen te kopen bij katholieke middenstanders, rekeningen bij de post te sluiten (want in staatshanden), etc ...

Weet aar het VB zijn mosterd haalt.
Hallo, begrijp ik je goed? Wie bij vlaamse handelaars zijn inkopen doet is voor jouw een bekrompen mens? Kreeg je geen jobke bij spirit misschien? Enfin, ik zal je opmerkingen eens doorsturen naar de Takkers die ik ken en zeggen dat ze moeten ophouden om franstalige winkels in Vlaanderen te boycotten!

lievendr
15 december 2004, 11:59
Gisteren hoorde ik dat Bourgeois ervoor ging zorgen dat de linkse international Oxfam voortaan een monopolie ging krijgen voor het leveren van koffie,fruit, chocolade,enz aan de diensten van het Vlaamse Gewest!
Beseft die oetlul dan niet dat hij daardoor enkel nog meer Vlamingen werkloos maakt ten gunste van oa cubaanse communistische collectieven!
Tot nu toe heeft Bourgeois nog geen enkel initiatief genomen die de Vlaamse onafhankelijkheid dichterbij brengt en de splitsing van BHV mogen we al helemaal op onze buik schrijven!een echte liberaal is tegen monopolies en dus voor wereldwinkel etc.

grappige reactie verder. hij mag dus niks doen met zijn bevoegdheden maar moet enkel vlaanderen onafhankelijk maken ...

lievendr
15 december 2004, 12:00
Hallo, begrijp ik je goed? Wie bij vlaamse handelaars zijn inkopen doet is voor jouw een bekrompen mens? daartoe oproepen als politicus is een beetje naar.

maarte
15 december 2004, 18:39
Wees consequent! Als je er niet tegen bent ben er dus voor! Vermits ze geen neutrale houding aannemen ben je dus automatisch voor een extreem-linkse belgicistische organisatie! Het is net hetzelfde als dat je zou beweren dat je voor de BUB bent maar dat je betreurt dat ze niet ietsje vlaamsgezinder zouden zijn! Begrijp je wat ik bedoel?Wat een zwart wit stelling zeg, als je niet voor me bent dan ben je tegen mij :-) Kleuterpraat is altijd grappig om naar te luisteren :-D

jan hyoens
15 december 2004, 18:42
een echte liberaal is tegen monopolies en dus voor wereldwinkel etc.

grappige reactie verder. hij mag dus niks doen met zijn bevoegdheden maar moet enkel vlaanderen onafhankelijk maken ...
ha de bourgeois is dus een liberaal volgens jou? En ik denken dat hij Vlaams nationalist! En van mij doet hij wat hij wil, de vlaams nationale kiezers zullen hem op zijn daden afrekenen!

jan hyoens
15 december 2004, 18:44
daartoe oproepen als politicus is een beetje naar.
Ochgottekes! een beetje naar! Waarom antwoord phillips niet op mijn vraag? Liever uw geld aan een belgische winkel geven omdat dit toch zoveel meer modieus is! ja ge bent salonflamingant of je bent het niet!

jan hyoens
15 december 2004, 18:45
Wat een zwart wit stelling zeg, als je niet voor me bent dan ben je tegen mij :-) Kleuterpraat is altijd grappig om naar te luisteren :-D
WTF? Heb jij wel gans de discussie tussen mij en axel gelezen? Of ben je hier verdwaald en zoek je de weg naar het debielenbos?

ingenious
15 december 2004, 19:11
WTF? Heb jij wel gans de discussie tussen mij en axel gelezen? Of ben je hier verdwaald en zoek je de weg naar het debielenbos?
zeg jan, heeft arnold nog niet genoeg in jouw tekstjes moeten knippen vandaag? gun die mens ook wa rust!

:roll:

maarte
15 december 2004, 19:27
WTF? Heb jij wel gans de discussie tussen mij en axel gelezen? Of ben je hier verdwaald en zoek je de weg naar het debielenbos?heb de discussie gelezen, had mij de tijd kunnen besparen
Voel mij nu als onderwijzer der debiel(en)

lievendr
15 december 2004, 20:01
ha de bourgeois is dus een liberaal volgens jou? En ik denken dat hij Vlaams nationalist! En van mij doet hij wat hij wil, de vlaams nationale kiezers zullen hem op zijn daden afrekenen!natuurlijk is hij vlaams-nationalist.
maar sommigen beschimpen hem omwille van 'linkse verenigingen' (hetgeen ook niks heeft te maken met vlaams-nationalisme), waarop ik repliceer dat oxfam in wezen liberaal is omdat het uitgaat van echte concurrentie ipv een monopolie.
liberaal in sociaal-economische betekenis dus.
never mind.

Oxfam is solidaristisch :roll:

lievendr
15 december 2004, 21:41
Ochgottekes! een beetje naar! Waarom antwoord phillips niet op mijn vraag? Liever uw geld aan een belgische winkel geven omdat dit toch zoveel meer modieus is! ja ge bent salonflamingant of je bent het niet!misverstand. ik meende dat u doelde op de uitspraak van fdw niet te winkelen in winkels van allochtonen. dat is 'naar'.
Maar dat bedoelde u dus niet
mijn excuus

zorroaster
16 december 2004, 03:01
Dus Bourgeois steunt (on)bewust extreem-links! Zou je eens geen mailjte sturen naar uwe minister!
Waarom zou ik? Zolang de gelden een goed doel steunen (emancipering en ontwikkeling van de agrarische sector in de derde wereld) is het voor mij van secundair belang wie als doorgeefluikje in België fungeert.

zorroaster
16 december 2004, 03:05
de top, maw, de beleidsmakers en -uitvoerders wel! de rest is quantité négligable voor die gasten (zie maar naar het vb van zeroaster!)
Ach, wat voor invloed heeft die top? Oxfam is een internationaal gestuurde en gecoördineerde beweging met meer dan vijftig jaar traditie! Het is heus niet zo dat die paar secretariaatsmedewerkers met PVDA-sympathiëen "uitvoerders" zijn, hoogstens een doorgeefluikje tussen inkopers en de wereldwinkels zelf. Oxfam Vlaanderen neemt immers af van de internationale Oxfam-distributeurs...

zorroaster
16 december 2004, 03:06
We kunnen misschien ofxam splitsen.
Dat is al het geval. Er is een Vlaamse en Waalse Oxfam-werking (de Waalse heet Magasins du Monde, maar ze nemen van dezelfde distributeurs af)...

zorroaster
16 december 2004, 03:11
Met dat geld worden oa projecten in de dictatuur Cuba gesponsord, links-belgicistische activiteiten gesponsord... met uw geld wordt er niets voor Vlaanderen gedaan!
Twee stellingen waar ik me vragen bij stel en graag uw bronnen zou weten:

Projecten in de dictatuur Cuba steunen is nog steeds niet de dictatuur Cuba steunen, of vergis ik me? De betrachting van Oxfam om de boeren maximaal te laten participeren in de onderhandeling en hen aan te moedigen hun gamma uit te breiden, is net ingaan tegen het totalitaire centralisme van Castro...

Ten tweede, links-belgicistische activiteiten sponsoren? Dat een paar zurige belgicisten op het secretariaat met wat mailtjes B-Plus gaan opvrijen is ergerlijk, maar noem me eens een serieuze links-belgicistische activiteit van Oxfam?

jan hyoens
16 december 2004, 09:54
zeg jan, heeft arnold nog niet genoeg in jouw tekstjes moeten knippen vandaag? gun die mens ook wa rust!

:roll:
Nog eentej die verdwaald is!

ingenious
16 december 2004, 18:57
Nog eentej die verdwaald is!
inderdaad, ik zocht naar argumenten van jou maar vond ze niet :?

jan hyoens
17 december 2004, 09:22
inderdaad, ik zocht naar argumenten van jou maar vond ze niet :?
Een nieuwe bril met dubbele montuur aanschaffen helpt!8)

jan hyoens
17 januari 2005, 09:33
Hierondre de persoonlijke ervaring van iemand met de oxfam-werkwijze

"Toen ik eind 1987 wegens pensionering mijn optiekzaak te Gentbrugge sloot had ik uiteraard nog een gans lot onverkochte nieuwe brilmonturen van bekende merken in voorraad.
In de voorgaande jaren konden de opticiens hun eindereeks monturen schenken aan een officieuze Derde Wereldactie van de missionarissen die de brillen naar Congo verstuurden.
Omdat de activiteit van die vereniging gestopt was zocht ik contact met een organisatie die schenkingen aanvaardde ten voordele van de ontwikkelingslanden.
Zo belandde ik bij OXFAM solidarité-solidariteit, Place Daillyplein 6 1030 Bruxelles-Brussel.
Na telefonische afspraak reed ik op 18 oktober 1997 met de auto met de bestelling van een karton 112 nieuwe brillen .
Gratis gefactureerd aan vzw OXFAM: een lot van 112 brilmonturen, bestemd voor de ontwikkelingslanden.
De levering werd getekend voor ontvangst en afgestempeld door de verantwoordelijke (de originele factuur nog steeds in mijn bezit)
Niemand van het aanwezige personeel o.w. heel wat vreemdelingen sprak een gebenedijd woord Nederlands.
Toen ik even nadien, nogal ontgoocheld en misnoegd, de stapelplaats passeerde waar mijn brillen naar toe waren gebracht,zag ik hoe het personeel zich op de brillen had gestort om er een passend model uit te kiezen.
Mijn bedenking was: als het personeel zo reageert ,wat moet er dan niet onderweg aan de strijkstok blijven hangen?
Mijn lesje heb ik wel geleerd. Oxfam? Nee bedankt."

Pietje
17 januari 2005, 11:54
Bron ??