PDA

View Full Version : Marxisme in 160 vragen en antwoorden


GC
1 april 2003, 10:22
LSP heeft op haar site de brochure 'Marxisme in 160 vragen en antwoorden' geplaatst. Dit is een soort kennismakingsbrochure met het marxisme:

http://www.lsp-mas.be/lsp/bib/MARXISME160.htm

Pelgrim
6 april 2003, 08:38
Ik heb de hele tekst eens door gelezen. best interessant, alleen vind ik het kwa stijl soms nogal leraar-leerling achtig overkomend.
ik heb overigens nog een vraagse voor de LSP: de internationale taal Esperanto zou perfect bij jullie programma passen. Waarom hebben jullie daar niet al eens aan gedacht?

solidarnosc
6 april 2003, 13:10
Tja dat was wellicht ook een beetje de bedoeling. Een beetje 'De wereld van Sofie maar dan voor het marxisme'. :wink: Esperanto zou wellicht handig zijn tijdens internationale congressen. Het zou ons veel tijd en moeite besparen alleen lijkt het me voorlopig nogal onrealistisch.

Patriot!
6 april 2003, 14:13
5. Is de Sovjetunie dan ooit iets anders geweest dan een dictatuur?



Jazeker.



6. Leg uit.




Tja, zo kan ik er ook wel 160 bedenken :wink:

Voor de rest, goeie propaganda, al zal je mij niet snel marxist maken :wink:

Pelgrim
6 april 2003, 16:32
Solidarnosc, er bestaat zelfs een Esperanto-arbeiders beweging (ben ik zelf onlangs te weten gekomen) www.sat-esperanto.org of als je wil in Nederlandse versie: http://satesperanto.free.fr/kio_ndl.html

Er is trouwens op dezelfde site ergens een petitie tegen de oorlog in Irak te vinden. Eerst naar Kampanjo "Ne! Al Militoj", Helemaal onderaan die pagina staat een link "Subskribu la deklaron Ne al la Milito!"

Overtuigend?

solidarnosc
6 april 2003, 17:24
Er bestaat zelfs ergens een communistische partij die op de komst van aliens zit te wachten. :P Waarom dan geen esperanto-arbeiders beweging? :wink:

GC
6 april 2003, 20:54
Allemaal goed en wel, maar de idee dat esperanto vandaag een alternatief zou kunnen bieden kun je toch niet bepaald marxistisch noemen? Taal is immers ook op een materiële grond gebaseerd, het is niet iets dat los staat van de samenleving waarbij je, als het ware van buitenuit een alternatief gaat naar voor brengen die niet vertrekt van de huidige realiteit. Het is een mooi idee, maar vandaag zou ik het eerder omschrijven als utopisch.

Wat die vragen betreft. De stijl is inderdaad soms misschien niet direct wat je verwacht van een marxistische tekst. Dat maakt het volgens mij af en toe wel leuk. Bij die van 'leg uit' die onze BUB'er aanhaalde, moest ik toch even glimlachen.

GC
6 april 2003, 20:57
Er bestaat zelfs ergens een communistische partij die op de komst van aliens zit te wachten. :P

Je moet wat voorzichtig zijn met je kritiek op de Posadisten. In Brussel zullen die ook op de lijst van de PC staan, waar wij ook op staan ;-)

solidarnosc
6 april 2003, 21:39
Zijn aliens ook stemgerechtigd?

Pelgrim
7 april 2003, 16:22
Utopisch? Sommigen noemen een klassenloze maatschappij Utopisch, maar ik blijf er voorstander van (u ook overigens, niet?). En Esperanto is niet zó utopisch als je denkt: er bestaat een hele cultuur rond (die niet zo groot is als het Engels geef ik toe) van familiaal leven tot politiek, van kunst tot wetenschap. Principiëel gezien staat een neutrale wereldtaal veel dichter bij het communisme dan het Engels of het Frans, die hun positie enkel te danken hebben aan het imperialisme van bepaalde landen -waartegen u overigens zelf ook strijdt, niet?

solidarnosc
7 april 2003, 16:55
Uiteraard. Het klopt dat taal en macht in veel gevallen nauw met elkaar samengaan. Waarom spreken Ieren, Schotten en Welsh Engels. Waarom spreken de Bretoenen Frans etc...... ?

GC
7 april 2003, 20:01
Utopisch? Sommigen noemen een klassenloze maatschappij Utopisch, maar ik blijf er voorstander van (u ook overigens, niet?). En Esperanto is niet zó utopisch als je denkt: er bestaat een hele cultuur rond (die niet zo groot is als het Engels geef ik toe) van familiaal leven tot politiek, van kunst tot wetenschap. Principiëel gezien staat een neutrale wereldtaal veel dichter bij het communisme dan het Engels of het Frans, die hun positie enkel te danken hebben aan het imperialisme van bepaalde landen -waartegen u overigens zelf ook strijdt, niet?

Ik denk dat taal inderdaad sterk gelinkt is aan de materiële onderbouw. Je zult volgens mij niets veranderen door een elementje van de bovenbouw (i.c. taal) aan te pakken. Dat biedt geen enkele strategie om komaf te maken met het kapitalisme en effectief een klassenloze samenleving te kunnen opbouwen. Bovendien dreig je jezelf te isoleren van bredere lagen van de samenleving door een eigen taaltje te gebruiken die niet begrepen wordt door de overgrote meerderheid van de bevolking.

Pelgrim
8 april 2003, 19:46
Ik zeg niet dat Esperanto het wonderwapen is om revolutie te gaan voeren. Maar het staat principiëel, ideologisch, veel dichter bij een international(istisch)e arbeidersbeweging dan het Engels of het Frans.
Uiteraard is taal sterk gelinkt aan materiele onderbouw. Toch is Esperanto veel neutraler, om dat het per definitie universeel is.
Wat die opmerking over de brede laag van de bevolking betreft: die begrijpen de werken van Marx doorgaans toch ook niet helemaal. Dat betekend niet dat ze stom zijn en niks kunnen leren! Trouwens, Esperanto begrijpen is voor de doorsnee mens veel eenvoudiger dan het Marx begrijpen.
Nee, Esperanto is niet de sleutel TOT een klasseloze maatschappij. Maar het zou wel een onderdeel kunnen zijn VAN die maatschappij. Meer dan welke andere natuurlijke taal ook.

Jonas De muynck
9 april 2003, 16:35
Taal zit sowieso geworteld in materiële verhoudingen en is voor de heersende klassen steeds een wapen om de ondergeschikten verder te onderdrukken, dat zouden wij in Vlaanderen toch wel mogen weten neem ik aan...

Het esperanto is een leuk curiosum maar meer ook niet en moet blijven wat het is, het leuke tijdverdrijf van een paar intellectuelen met veel te veel tijd om handen...

Het zou anders snel verworden tot een onderdrukkend mechanisme.