PDA

View Full Version : Hoe zit het eigenlijk met de kanseliersbonus?


Knuppel
14 december 2021, 16:13
Hoe zit het eigenlijk met de kanseliersbonus? Open Vld profiteert maar niet van populariteit premier De Croo, die nu ook een tikje krijgt

dinsdag 14 december 2021

Kunnen de Vlaamse liberalen nog hopen op een booster voor hun electorale score, in de slipstream van eerste minister Alexander De Croo (Open Vld)? Peiling na peiling leidt die laatste de populariteitslijstjes, maar ondertussen zakt zijn eigen partij steeds verder weg. Dat zorgt voor interne discussies over hoe de relatie tussen premier en partij moet worden ingevuld. Dat van buitenaf ondertussen ‘familielid’ Georges-Louis Bouchez (MR) het imago van de premier beschadigt, gaat niet onopgemerkt voorbij. Maar de grootste kopzorg voor Open Vld is misschien wel het feit dat ook De Croo zelf in de laatste peiling eigenlijk echt een tik kreeg.

In het nieuws: Eigenlijk zat het niet in het nieuws, maar premier De Croo zijn populariteit daalt flink.

De details: De cijfers zaten een beetje begraven in de peiling van HLN/VTM/Le Soir/RTL.

In de lijstjes blijft Alexander De Croo netjes op nummer één. IJzersterk, want nu al maandenlang: de premier is de populairste politicus in Vlaanderen en blijft nummer twee in Wallonië en Brussel, na Sophie Wilmès (MR).
Traditioneel blijven de persoonlijke scores van de politici in die peilingen altijd wat hangen tussen de plooien. Interessanter zijn de scores van de partijen zelf. Daar is Open Vld gezakt naar een troosteloze 10 procent, een dieptepunt voor de partij.

Bovendien wordt bij de populariteitspeiling de volgende vraag gesteld: “Wie wil u de komende maanden een belangrijke rol zien spelen?” Dat blijft een zeer ‘open’ en dus eerder vage manier van populariteit peilen, die niet echt correspondeert met de vraag in het stemhokje.

‘De Croo blijft populairst’, is dus wel correct, maar interessanter zijn de verschuivingen die elke kandidaat maakt ten opzichte van vorige bevragingen, om te zien of iemand in de lift zit, of een dipje meemaakt.
De vaststelling voor De Croo is dat de cijfers ontnuchterend zijn: in één peilingsgolf daalt zijn populariteit, van 61 procent in september naar 56 procent nu, een dipje van 5 procentpunt. Tegelijk piekt zijn negatieve score (“wie wilt u zeker geen rol zien spelen?”), die liefst 7 procentpunt stijgt, van 27 naar 34 procent. Daarmee haalt De Croo twee keer de slechtste score in de hele top twintig: niemand daalt zoveel in positieve score, of stijgt zo snel in negatieve score.

De relatie met de MR, die hen de Zestien bezorgde, met dank aan de electorale sterkte van de ‘familie’, blijkt vandaag een vergiftigd geschenk. Zodanig zelfs dat ook bij Open Vld sommigen opperen om hen te lossen, en te vervangen door het cdH.

https://businessam.be/hoe-zit-het-eigenlijk-met-de-kanseliersbonus/

Hier zette ik al eerder vraagtekens bij op dit forum:

Bovendien wordt bij de populariteitspeiling de volgende vraag gesteld: “Wie wil u de komende maanden een belangrijke rol zien spelen?” Dat blijft een zeer ‘open’ en dus eerder vage manier van populariteit peilen, die niet echt correspondeert met de vraag in het stemhokje.

En zoals dat altijd gaat op dit forum als het over ongemakkelijke feiten gaat, reageerde er niemand op.

Iemand's populariteit meten doet men niet met de vraag wie men de komende maanden een belangrijke rol wil zien spelen, maar wie de titel van beste politicus verdient.
Ik begrijp maar al te goed dat dit een moeilijke vraag is om op te antwoorden gezien de belabberde toestand van de Belgische politiek.

Bovenstaand artikel wijst daar terecht op, o.a. door info te publiceren die in geen énkele gesubsidieerde kwaliteitskrant te vinden is.

Jakko
14 december 2021, 16:43
https://businessam.be/hoe-zit-het-eigenlijk-met-de-kanseliersbonus/

Hier zette ik al eerder vraagtekens bij op dit forum:



En zoals dat altijd gaat op dit forum als het over ongemakkelijke feiten gaat, reageerde er niemand op.

Iemand's populariteit meten doet men niet met de vraag wie men de komende maanden een belangrijke rol wil zien spelen, maar wie de titel van beste politicus verdient.
Ik begrijp maar al te goed dat dit een moeilijke vraag is om op te antwoorden gezien de belabberde toestand van de Belgische politiek.

Bovenstaand artikel wijst daar terecht op, o.a. door info te publiceren die in geen énkele gesubsidieerde kwaliteitskrant te vinden is.


Wouter Verschelden zal ook wreed gefrustreerd zijn nu de populariteitspoll zijn voorkeur niet wegdraagt. Eigenaardig dat hij nu plots die vraag stelt?Het is al jaren niet anders. Ik vond het een spotgemakkelijke vraag. Het ligt er te vingerdik op.

Knuppel
14 december 2021, 19:10
Wouter Verschelden zal ook wreed gefrustreerd zijn nu de populariteitspoll zijn voorkeur niet wegdraagt. Eigenaardig dat hij nu plots die vraag stelt?Het is al jaren niet anders. Ik vond het een spotgemakkelijke vraag. Het ligt er te vingerdik op.

Wouter Verschelden heeft jou écht niet nodig om zijn journalistieke werk te doen. Er zijn weinig journalisten die tegen die man op kunnen.
Jij noemt Verschelden dus gefrustreerd? Waarom? Omdat hij de gesubsidieerde kranten niet klakkeloos nabauwt?
Jij vindt de vraag over de kanseliersbonus dus eigenaardig?
Jij vind het dus normaal dat de PVV al jaren boven haar gewicht bokst? En dat ligt dus aan de politieke kwaliteiten van de ex.stekkertrekker van de PVV? De man die de zichzelf een dweil noemde als hij premier van Vivaldi zou worden?

Mijn vraag negeer je vaneigens totaal. Deze:

Bovendien wordt bij de populariteitspeiling de volgende vraag gesteld: “Wie wil u de komende maanden een belangrijke rol zien spelen?” Dat blijft een zeer ‘open’ en dus eerder vage manier van populariteit peilen, die niet echt correspondeert met de vraag in het stemhokje.


Wat ons verkocht wordt door de regimekranten past perfect in jouw kraam, zoveel is zeker. De Croo is de populairste politicus van het land. Jij stelt je geen vragen bij het aantal Vlamingen dat bevraagd werd in verhouding tot de Franstaligen?
Jij stelt je geen vragen bij de werkwijze waaraan De Croo zijn eerste plaats dankt? Daarom reageer je ook niet op mijn nochtans terechte stelling.
Alles past in jouw kraam, dus alles is dik in orde.

Knuppel
14 december 2021, 19:14
Ik nodig jou beleefd uit om te antwoorden op deze poepsimpele vraag:

Waarom profiteert de PVV niet van populariteit van premier De Croo?

De gemuilkorfde
14 december 2021, 21:54
Iemand's populariteit meten doet men niet met de vraag wie men de komende maanden een belangrijke rol wil zien spelen, maar wie de titel van beste politicus verdient.
Inderdaad, iedereen die zich neerlegt bij Vivaldi en denkt dat ze nog lang zullen blijven zitten, ook zij die radicaal tegen zijn, kunnen willen dat iemand van binnen die ploeg nu een belangrijke rol speelt, en dus doortastende beslissingen neemt.
Dan is het logisch dat men naar de premier wijst.
Dat verdraaien tot "populariteit" is nogal demagogisch.
Er is een tweede reden waarom die lijst redelijk nietszeggend is: er staan Franstaligen tussen die hier niet verkiesbaar zijn.
Je kunt een politicus fantastisch vinden, maar als hij voor jou niet verkiesbaar is, is dat bij verkiezingen irrelevant.

reservespeler
14 december 2021, 23:10
Ik nodig jou beleefd uit om te antwoorden op deze poepsimpele vraag:

Waarom profiteert de PVV niet van populariteit van premier De Croo?

Omdat die vraag niet echt peilt naar de populariteit.

Knuppel
15 december 2021, 07:51
Omdat die vraag niet echt peilt naar de populariteit.

http://media2.giphy.com/media/d2Z9MFIWUSCUiGDS/giphy.gif