PDA

View Full Version : 250 km met een AUDI etron


fred vanhove
23 maart 2022, 10:06
Dat is ook geen vette. Kan je nog niet heen en terug naar de Ardennen mee rijden.
Wat kost zo een auto ?
Er is nog werk aan de winkel.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/zo-ver-komt-de-audi-etron-in-de-praktijk/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR0QF-vCCGFhABnkEyFZQQVeiv0JiPeVhurVf5121spfxIuGMU9gBsDG 49A#Echobox=1647845683

Micele
23 maart 2022, 12:24
Dat is ook geen vette. Kan je nog niet heen en terug naar de Ardennen mee rijden.
Wat kost zo een auto ?
Er is nog werk aan de winkel.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/zo-ver-komt-de-audi-etron-in-de-praktijk/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR0QF-vCCGFhABnkEyFZQQVeiv0JiPeVhurVf5121spfxIuGMU9gBsDG 49A#Echobox=1647845683

Wie rijdt er nu heen en terug in de winter zonder enig vertier of pauze - of voor iets te beleven - naar "de Ardennen"? Jij? :?

Wie meer rijbereik wil als Audi e-tron-fan had dan wel de duurdere e-tron 55 met de 21,8 kWh grotere e-tank gekozen. Die 71,2 kWh van autoweek is bruto moet dus bruikbare 64,7 Kwh zijn, en dan vergelijken met de netto 86,4 kWh van de 55 etron (95 kWh bruto)
Batteriekapazität : e-tron 50 quattro / e-tron 55 quattro

,brutto / netto : 71 kWh / 64,7 kWh / 95 kWh / 86,5 kWh
https://de.wikipedia.org/wiki/Audi_e-tron_GE#Technische_Daten

Dat die e tron een van de minder zuinige zware E-suvs op de markt zijn weet men toch al bij aankoop.

50 quattro eveneens in de winter

Overigens reden we de 50 quattro begin 2020 bij 9 graden en daarbij was het verbruik 28,2 kWh/100 km. Bij die variant met een accupakket van 71,2 kWh, tegen 86,4 voor de 55, is de actieradius dan nog maar net 300 kilometer.

Zomerse tests met een Audi E-tron hebben wij niet gedaan maar de vele reviewers leveren gelukkig waardevolle input voor deze ‘Zo ver komt de Audi E-tron in de praktijk’. Zomerse waardes komen bij rustige rijders uit op 340 kilometer actieradius, winterse omstandigheden leiden tot 250 kilometer, en zelfs minder bij reviewers die een 50 quattro rijden. Vaak wordt het snelladen geroemd. Dat kan bij de E-tron met een kracht tot 150 kW.
uiteraard komt men overal gemakkelijk heen en terug, kwartiertje snelladen tot 150 kW onderweg en klaar is kees.
de e tron 50 is meer dan € 21.400 goedkoper.

https://ev-database.nl/auto/1209/Audi-e-tron-50-quattro
Audi e-tron 50 quattro
Prijs vanaf € 62 700
Accu bruikbaar 64,7 kWh
Praktische Actieradius
tussen 205 - 405 km
Stad - Winter 285 km
Snelweg - Winter 205 km
Gecombineerd - Winter 240 km
Stad - Zomer 405 km
Snelweg - Zomer 255 km
Gecombineerd - Zomer 320 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

https://ev-database.nl/auto/1092/Audi-e-tron-55-quattro

Audi e-tron 55 quattro

Prijs vanaf € 84 100
Accu bruikbaar 86,5 kWh

Praktische Actieradius
tussen 265 - 520 km
Stad - Winter 365 km
Snelweg - Winter 265 km
Gecombineerd - Winter 315 km
Stad - Zomer 520 km
Snelweg - Zomer 330 km
Gecombineerd - Zomer 410 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

fred vanhove
23 maart 2022, 12:52
Wie rijdt er nu heen en terug in de winter zonder enig vertier of pauze - of voor iets te beleven - naar "de Ardennen"? Jij? :?


Ja ik. Voor zo ver ik weet rijd ik met mijn auto en niemand anders. Dus hoeveel keer jij stopt om te pauzeren als je naar de Ardennen rijdt is totaal irrelevant.

Mambo
23 maart 2022, 13:41
T'is dan nog bergop ook.

Gun
23 maart 2022, 13:42
Ja ik. Voor zo ver ik weet rijd ik met mijn auto en niemand anders. Dus hoeveel keer jij stopt om te pauzeren als je naar de Ardennen rijdt is totaal irrelevant.

:thumbsup:

Micele
23 maart 2022, 13:47
Ja ik. Voor zo ver ik weet rijd ik met mijn auto en niemand anders. Dus hoeveel keer jij stopt om te pauzeren als je naar de Ardennen rijdt is totaal irrelevant.
Maw uw draad is persoonlijk en gaat niemand wat aan?

Micele
23 maart 2022, 13:54
Dat is ook geen vette. Kan je nog niet heen en terug naar de Ardennen mee rijden.

Natuurlijk kan men dat, ook heen en terug naar de Noordkaap.

fred vanhove
23 maart 2022, 13:57
Natuurlijk kan men dat, ook heen en terug naar de Noordkaap.

Kan perfect en zeker voor mensen die alle 50 km stoppen om wat te pauzeren en wat vertier te zoeken.:popcorn:

fred vanhove
23 maart 2022, 13:58
Maw uw draad is persoonlijk en gaat niemand wat aan?

Deze draad gaat over een bepaalde auto en niet over de persoon die er gebruik van maakt.
De bedoeling is dat de reacties gaan over deze auto.

Niemand hoeft daarbij te bepalen hoeveel keer ik onderweg moet stoppen om te pauzeren.

Micele
23 maart 2022, 14:07
T'is dan nog bergop ook.
Noorwegen is veel meer bergop en kouder.

Soms zelfs zo koud dat zelfs hunnen diesel en billen bevriezen (https://www.autoblog.nl/dieselen-in-de-winter-bevroren-brandstof-en-billen).

Electrische wagens hebben daar geen probleem mee. :-)

Micele
23 maart 2022, 14:16
Deze draad gaat over een bepaalde auto en niet over de persoon die er gebruik van maakt.
De bedoeling is dat de reacties gaan over deze auto.

Niemand hoeft daarbij te bepalen hoeveel keer ik onderweg moet stoppen om te pauzeren.
En die reactie heb ik geplaatst.

Het is al aangetoond dat de gemiddelde EV-rijder de helft minder lang onderweg zal moeten stoppen dan een ICE-rijder.

Daar verandert geen enkele draad over een bepaalde 2,5 ton instap-SUV met een relatief te klein batterijpack niets aan. :popcorn:

Mambo
23 maart 2022, 14:22
Noorwegen is veel meer bergop en kouder.

Soms zelfs zo koud dat zelfs hunnen diesel en billen bevriezen (https://www.autoblog.nl/dieselen-in-de-winter-bevroren-brandstof-en-billen).

Electrische wagens hebben daar geen probleem mee. :-)

Dat is een wonder der natuur.
Of een doorlopende verwarming.

Één van de twee.

Mambo
23 maart 2022, 14:28
Waarom de Noren zo gek op hun EV zijn?

De prijzen zijn gelijk of lager dan die van vergelijkbare klassieke auto’s. Brandstofkosten zijn verleden tijd. Parkeren doen ze gratis en als de batterij na een nachtje opladen toch leeg raakt overdag, zijn er nog de vele publieke laadpalen, op hun beurt ook gratis, natuurlijk.

Betalen op de tolwegen of voor een ferryovertocht hoeft niet meer. En wie op drukke uren tijd wilt winnen, neemt zonder probleem de busstrook. Handig.

Dat is hier nogal anders.

De dag dat het hier ook allemaal gratis is koop ik mij er ook één.

Micele
23 maart 2022, 14:34
Laadpunten direct in de buurt van diverse toeristische plaatsen, ook in de Ardennen, voor diegenen die er een daguitstap van willen maken.

Zelfs voor een kleine EV.

https://sosoir.lesoir.be/mini/18-endroits-en-wallonie-et-bruxelles-ou-vous-et-votre-voiture-pouvez-recharger-vos-batteries

Vandaag niet aan te raden voor een diesel want die geven zoveel uit aan hun diesel dat ze geen geld meer over hebben voor een dagtrip. Die keren het best om bij de eerste de beste rotonde. lol.

Micele
23 maart 2022, 14:36
Waarom de Noren zo gek op hun EV zijn?

De prijzen zijn gelijk of lager dan die van vergelijkbare klassieke auto’s. Brandstofkosten zijn verleden tijd. Parkeren doen ze gratis en als de batterij na een nachtje opladen toch leeg raakt overdag, zijn er nog de vele publieke laadpalen, op hun beurt ook gratis, natuurlijk.

Betalen op de tolwegen of voor een ferryovertocht hoeft niet meer. En wie op drukke uren tijd wilt winnen, neemt zonder probleem de busstrook. Handig.

Dat is hier nogal anders.

De dag dat het hier ook allemaal gratis is koop ik mij er ook één.
Heeft natuurlijk niets te maken met het feit dat ICE-rijders langer staan te schilderen aan hun tankstations.

Micele
23 maart 2022, 14:49
Voor de 1000 km in Noorwegen deed de spaarversie e-tron 50 er - in slechtere omstandigheden, 8°C kouder - 1h 35 min meer over dan de e-tron 55 die een 21,8 kWh groter netto batterijpack heeft en 21.400 € duurder is.

De grotere batterij van de 55 kon ook aan 155 kW snelladen, de 50 aan 125 kW.

Zo dom zijn die Nederlanders nog niet voor wie de instapversie voldoende was of nog een extra wagentje konden kopen voor hetzelfde geld.

En op de oprit ziet sowieso niemand het verschil. :-D

https://cdn.motor1.com/images/custom/bjorn-nyland-1000-km-challenge-20220209b.png

De oude Audi e tron zal wslk afgelost worden door een nieuw of opgefrist model dat wat aerodynamischer mag zijn. de Audi Q4 e tron wordt namelijk al een tijdje verkocht.
Ik zal de verse cijfers van de landen Noorwegen, Spanje, Nederland en Zweden hier plaatsen. Van de laatste 3 maanden.

YEAR 2022 Totals

MONTH Jan Feb Mar
BRAND MODEL

AUDI A4 1 1
E-TRON 351 392 307 1,050
E-TRON GT 45 45 42 132
E-TRON SPORTBACK 51 42 53 146
Q4 E-TRON 716 736 845 2,297
Q4 E-TRON SPORTBACK 194 158 120 472

Totals 1,358 1,373 1,367 4,098

https://eu-evs.com/pivot

reservespeler
23 maart 2022, 14:59
Ja ik. Voor zo ver ik weet rijd ik met mijn auto en niemand anders. Dus hoeveel keer jij stopt om te pauzeren als je naar de Ardennen rijdt is totaal irrelevant.

Vroeger reed er iemand iedere dag van Genk naar Luxemburg, vandaar naar de kust en dan terug naar Genk.

Kon gemakkelijk met ene bak brandstof.

Mambo
23 maart 2022, 15:01
Benieuwd hoe de noren na de komende wijziging nog zo enthousiast zullen zijn.

https://gocar.be/nl/autonieuws/belastingen/noorwegen-verhoogt-belasting-op-elektrische-voertuigen

Micele
23 maart 2022, 15:04
Vroeger reed er iemand iedere dag van Genk naar Luxemburg, vandaar naar de kust en dan terug naar Genk.

Kon gemakkelijk met ene bak brandstof.

Ik reed van Genk naar Oostende nam de rotonde op het einde van de E40 en reed gewoon direct terug. Uiteraard was ik nergens geweest, gewoon doelloos snelweg rijden, zelfs gene frit gaan eten in de Langestraat.

Wel oppassen voor de flitsers, op het einde van de E40 stond daar altijd 50 kmh. :lol:

Gun
23 maart 2022, 16:20
Waarom de Noren zo gek op hun EV zijn?

De prijzen zijn gelijk of lager dan die van vergelijkbare klassieke auto’s. Brandstofkosten zijn verleden tijd. Parkeren doen ze gratis en als de batterij na een nachtje opladen toch leeg raakt overdag, zijn er nog de vele publieke laadpalen, op hun beurt ook gratis, natuurlijk.

Betalen op de tolwegen of voor een ferryovertocht hoeft niet meer. En wie op drukke uren tijd wilt winnen, neemt zonder probleem de busstrook. Handig.

Dat is hier nogal anders.

De dag dat het hier ook allemaal gratis is koop ik mij er ook één.

Dat kan alleen in Noorwegen. Door alle inkomsten van hun olie(IDD. OLIE)velden in een pensioenfonds te droppen zijn alle (ALLE) Noren intussen virtueel Euromiljonair.

Geen enkel ander land kan zich zo'n subsidie van de EV permiteren ...

Micele
23 maart 2022, 16:45
Ook een e tron en 30.000 € goedkoper dan de oude zware SUV met 86,5 kWh-batterij (niet meer gemaakt), en komt zelfs verder op één lading (voor mensen met een laadziekte)

Een veel zuinigere Audi Q4 e-tron op het MEB platform zoals de VW ID.4 en Skoda Enyaq.
Zelfs met drie versies batterijpacks leverbaar. Dit is eentje met 76,6 kWh netto (bruto 82 kWh)
Vergeleken met de veel zwaardere en grotere oude e tron 50, zelfs de instapversie die € 8500 meer kostte, maar niet meer bestelbaar is, maar toch voldoende om een nieuwe draad op te starten. :roll:

https://ev-database.nl/auto/1490/Audi-Q4-e-tron-40

Audi Q4 e-tron 40, Prijs vanaf € 54.160
Accu bruikbaar 76,6 kWh (bruto 82 kWh)

Praktische Actieradius tussen 290 - 595 km

Afmetingen en Gewicht
Lengte 4588 mm
Breedte 1865 mm
Hoogte 1632 mm
Wielbasis 2764 mm
Massa Rijklaar 2125 kg
Toegestane Max. Massa 2640 kg
Laadvermogen Maximaal 615 kg
Bagageruimte 520 L
Bagageruimte Max 1490 L

https://ev-database.nl/auto/1209/Audi-e-tron-50-quattro
Audi e-tron 50 quattro
Laatst bekende vanafprijs € 62 700

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van November 2019 Leverbaar tot Maart 2022

Accu bruikbaar 64,7 kWh (bruto 71,2 kWh)

Praktische Actieradius tussen 205 - 405 km

Afmeting en Gewicht
Lengte 4901 mm
Breedte 1935 mm
Breedte met spiegels 2192 mm
Hoogte 1616 mm
Wielbasis 2928 mm
Massa Rijklaar 2445 kg
Toegestane Max. Massa 3040 kg
Laadvermogen Maximaal 695 kg
Bagageruimte 660 L
Bagageruimte Max 1725 L
Autoweek.nl had er een verse post van die ook al bijna 1 jaar is.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/audi-q4-e-tron-en-q4-sportback-e-tron-dik-520-kilometer-actieradius/

AUDI Q4 E-TRON ÉN Q4 SPORTBACK E-TRON: DIK 520 KILOMETER ACTIERADIUS
VANAF JUNI IN NEDERLAND
14 april 2021 om 19:15

Volkswagen heeft de ID4, Skoda de Enyaq iV en Audi voegt nu de technisch vergelijkbare Q4 e-tron aan zijn leveringsgamma toe. Daar blijft het niet bij, de elektrische Q4 e-tron krijgt er direct een broertje bij: de Q4 Sportback e-tron! Ze staan later dit jaar al bij de Nederlandse dealers. De eerste prijzen zijn ook bekend.

Highlights

Audi's eerste MEB-model
Als Q4 én als Q4 Sportback
Drie elektrische aandrijflijnen
Vanaf juni in Nederland, Sportback volgt later
Prijzen bekend
Audi trekt in een vloeiende beweging het doek van niet één, maar van twee nieuwe elektrische SUV's. Dit zijn de Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron die net als de Skoda Enyaq iV, Volkswagen ID4 en ID3 en straks tal van andere elektrische Volkswagen-producten op het modulaire MEB-platform staan.
uiteraard moet men >2 jaar oude heel zware kersen kunnen plukken onderweg naar de Ardennen. :lol:

Zelfs met wagens die niet meer verkocht worden, ook de ooit ferme prijs van > €84 k zakte naar € 71,5 k
https://ev-database.nl/auto/1092/Audi-e-tron-55-quattro
Laatst bekende vanafprijs € 84 100
Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van Maart 2019
Leverbaar tot November 2019

https://ev-database.nl/auto/1253/Audi-e-tron-55-quattro
Laatst bekende vanafprijs
€ 71 500
Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van December 2019
Leverbaar tot December 2020

fred vanhove
23 maart 2022, 17:01
Ook een e tron en 30.000 € goedkoper dan de oude zware SUV met 86,5 kWh-batterij (niet meer gemaakt), en komt zelfs verder op één lading (voor mensen met een laadziekte)

Een veel zuinigere Audi Q4 e-tron op het MEB platform zoals de VW ID.4 en Skoda Enyaq.
Zelfs met drie versies batterijpacks leverbaar. Dit is eentje met 76,6 kWh netto (bruto 82 kWh)
Vergeleken met de veel zwaardere en grotere oude e tron 50, zelfs de instapversie die € 8500 meer kostte, maar niet meer bestelbaar is, maar toch voldoende om een nieuwe draad op te starten. :roll:




Autoweek.nl had er een verse post van die ook al bijna 1 jaar is.

uiteraard moet men >2 jaar oude heel zware kersen kunnen plukken onderweg naar de Ardennen. :lol:

Zelfs met wagens die niet meer verkocht worden, ook de ooit ferme prijs van > €84 k zakte naar € 71,5 k

Met veel EV's geraak je zelfs niet tot in de Ardennen. Behalve dan als je ieder uur op een terras gaat zitten of om de 100 km wat gaat picknicken.

https://www.ad.nl/auto/zo-ver-komen-deze-28-elektrische-auto-s-in-de-praktijk-als-je-ermee-op-vakantie-gaat~ad3683ca/?fbclid=IwAR264LuLCKJX0ECaWocHD-1z7AExBPkGusk

Micele
23 maart 2022, 17:03
Met veel EV's geraak je zelfs niet tot in de Ardennen.

https://www.ad.nl/auto/zo-ver-komen-deze-28-elektrische-auto-s-in-de-praktijk-als-je-ermee-op-vakantie-gaat~ad3683ca/?fbclid=IwAR264LuLCKJX0ECaWocHD-1z7AExBPkGusk
Dus veel verder dan de Ardennen. :lol:

Zelfs met een electrische Mini

https://sosoir.lesoir.be/mini/18-endroits-en-wallonie-et-bruxelles-ou-vous-et-votre-voiture-pouvez-recharger-vos-batteries

https://sosoir.lesoir.be/sites/default/files/styles/image_1050x460/public/gallery/mini_laadpalen_hoofdbeeld.jpg?itok=vqGhAowE

Micele
23 maart 2022, 17:05
Dat is ook geen vette. Kan je nog niet heen en terug naar de Ardennen mee rijden.
Wat kost zo een auto ?

Kun je niet meer bestellen, de laatste de e-tron50 enkele maanden geleden. De 55 zelfs sinds december 2020 niet meer. Bron post hierboven.
Fijne draad over EVs die enkel nog in occasie te krijgen zijn. :-)

fred vanhove
23 maart 2022, 17:14
Dus veel verder dan de Ardennen. :lol:

Zelfs met een electrische Mini

https://sosoir.lesoir.be/mini/18-endroits-en-wallonie-et-bruxelles-ou-vous-et-votre-voiture-pouvez-recharger-vos-batteries

https://sosoir.lesoir.be/sites/default/files/styles/image_1050x460/public/gallery/mini_laadpalen_hoofdbeeld.jpg?itok=vqGhAowE

Noppes.

Afstand De Panne Virton

3 u 45 min. (339,7 km) via E40 en E411

Dat is heen en terug bij heel wat EV 4 X gaan laden.:-)

Micele
23 maart 2022, 17:16
Dat kan alleen in Noorwegen. Door alle inkomsten van hun olie(IDD. OLIE)velden in een pensioenfonds te droppen zijn alle (ALLE) Noren intussen virtueel Euromiljonair.

Geen enkel ander land kan zich zo'n subsidie van de EV permiteren ...
Maar wel een beetje minder. 9000 € subsidie is niet ongewoon in grote EU-landen.
Zelfs arme landen geven meer om ademlucht dan vuil Belziek.

Permitteren is het verkeerde woord. Het is altijd win-win. Zeker als hun electriciteit 100% groen is en ze meer produceren dan voor eigen gebruik.

Zelfs Ferrys kunnen daar groen varen.

De Noren kunnen al enkele jaren terug veel beter ademen in Oslo.
Dat is onbetaalbaar.

fred vanhove
23 maart 2022, 17:19
Maar wel een beetje minder. 9000 € subsidie is niet ongewoon in grote EU-landen.
Zelfs arme landen geven meer om ademlucht dan vuil Belziek.

Permitteren is het verkeerde woord. Het is altijd win-win.

De Noren kunnen al enkele jaren terug ademen in Oslo.

Leven ze daar langer in Oslo ?

Geen Noorwegen in de lijst.

https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-landen-waar-mensen-het-oudste-worden/

Micele
23 maart 2022, 17:20
Leven ze daar langer in Oslo ?

Nu alvast wel. :-)

In januari 2017 moesten ze nog diesels bannen tijdens smogalarm:

https://www.mynewsdesk.com/blueair/news/diesel-cars-temporarily-banned-in-oslo-to-battle-air-pollution-214012

18 JANUARY 2017 09:09

Diesel cars temporarily banned in Oslo to battle air pollution

Stockholm, Sweden, January 18, 2017 – Norway is temporarily banning diesel cars in the center of Oslo, the capital, for two days this week in response to rising air pollution. The ban, which targets diesel cars specifically because they emit more nitrogen dioxide, can be particularly dangerous for children, the elderly, and those suffering from respiratory problems to breathe, says Blueair, a world leader in removing hazardous particles from indoor air.

Although diesel engines were once billed as a ‘green’ choice because it was believed they generated up to 20% less carbon dioxide per kilometer traveled than their petrol counterparts, diesel emissions have now been shown to produce other highly toxic pollutants.

“A complex mixture of gases and fine particles, studies show diesel exhaust contains air contaminants such as benzene, arsenic and formaldehyde, which have been linked to cancer by various studies,” said Herman Pihlträd, Blueair chief operating office.

Oslo ligt in een kuip omgeven door bergen.

fred vanhove
23 maart 2022, 17:23
Nu alvast wel. :-)

Zelfs in Brussel valt onze luchtkwaliteit reuze mee.

https://www.standaard.be/curieuzenair-kaart#10.38/50.8199/4.3373

fred vanhove
23 maart 2022, 17:25
Nu alvast wel. :-)





Oslo ligt in een kuip omgeven door bergen.

Welke marginaal wil daar nu wonen ? In een kuip omgeven door Bergen.

Ge ziet ik kan dat ook he:-D

Micele
23 maart 2022, 17:26
Zelfs in Brussel valt onze luchtkwaliteit reuze mee.

https://www.standaard.be/curieuzenair-kaart#10.38/50.8199/4.3373
Brussel is met Antwerpen een van de vuilste steden van Europa.

Bij bepaalde kankergevallen is Belgie alvast bij de top 3 of primus te vinden in Europa.

chris k
23 maart 2022, 18:00
Brussel is met Antwerpen een van de vuilste steden van Europa.

Bij bepaalde kankergevallen is Belgie alvast bij de top 3 of primus te vinden in Europa.

Meestal is de oorzaak de industrie .

-sommige longen asbestfirma's ... ....andere waterwegen film -> formaldehyde .....pancreaskanker door lasrobotten (hoop collega's zijn er al niet meer)

Zijn niet altijd de auto's van vuiligheid.

Het woestijnzand van vorige week ook niet gezond ....blijft ook in de longen als eens nagedacht over de radioactiviteit.

Micele
23 maart 2022, 18:22
Dieseluitlaatgassen zijn bewezen kankerverwekkend sinds 2012.

Bron IARC en WHO

https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=11765

natuurlijk zijn er andere kankerverwekkende stoffen.

Maar ik ken er maar eentje waarvan de uitlaatgassen op kinderhoogte door de straatcanyons blijven hangen.

Meestal is de oorzaak de industrie .
De schoorstenen op kinderhoogte?

Micele
23 maart 2022, 18:28
Dit (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264152) is wat anders als naar de Ardennen. lol.

Mambo
23 maart 2022, 19:51
Veel straling in die EV. Al veel zieken.

maddox
23 maart 2022, 19:52
Veel straling in die EV. Al veel zieken.

Als elektriciteit in een auto zoveel doden zou maken, had ik de horlepiep gedanst.

Mambo
23 maart 2022, 20:13
Als elektriciteit in een auto zoveel doden zou maken, had ik de horlepiep gedanst.

In een EV eh.

Niet van de radio.

Wel van het effect van EMV en hoogfrequente componenten in de EV.

chris k
23 maart 2022, 21:29
Zelfs in Brussel valt onze luchtkwaliteit reuze mee.

https://www.standaard.be/curieuzenair-kaart#10.38/50.8199/4.3373

Vandaag gaat er een grote piek in de luchtvervuiling zijn in Brussel "Biden" is met zijn zware diesels op bezoek ....ook in de LEZ

fred vanhove
23 maart 2022, 22:38
Dit (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264152) is wat anders als naar de Ardennen. lol.

Noorwegen interesseert ons niet. Niemand van ons komt daar en al zeker niet met zijn auto.
Laten we het dus maar bij de Ardennen houden.

Met meer dan de helft van de EV's geraak je daar niet.

fox
24 maart 2022, 11:57
Vroeger reed er iemand iedere dag van Genk naar Luxemburg, vandaar naar de kust en dan terug naar Genk.

Kon gemakkelijk met ene bak brandstof.

Gewoon elke dag doelloos 700 km bollen. Waarom zou je dat doen?