PDA

View Full Version : Lage emissiezone.


Patrick M
15 december 2022, 19:10
https://www.hln.be/gent/dieselwagens-vanaf-2031-verbannen-uit-lage-emissiezone-gentse-socialisten-ontstemd-deze-beslissing-is-onaanvaardbaar~a79e9a0b/

Als de regering dit wilt dan moeten ze ook de verkeersbelasting die ge jaarlijks betaald afschaffen.
Een automobilist betaald wegentaks om in heel België te mogen rondrijden.
Als er dan bepaalde steden zijn waar je niet meer mag rijden dan moeten ze ook de wegentaks maar afschaffen of tenminste verminderen.

Micele
15 december 2022, 21:09
https://www.hln.be/gent/dieselwagens-vanaf-2031-verbannen-uit-lage-emissiezone-gentse-socialisten-ontstemd-deze-beslissing-is-onaanvaardbaar~a79e9a0b/

Als de regering dit wilt dan moeten ze ook de verkeersbelasting die ge jaarlijks betaald afschaffen.
Een automobilist betaald wegentaks om in heel België te mogen rondrijden.
Als er dan bepaalde steden zijn waar je niet meer mag rijden dan moeten ze ook de wegentaks maar afschaffen of tenminste verminderen.

Nee, de luchtvervuiler betaald wegentaks, dus dat zullen ze 99 kansen op 100 niet doen.

"Wegentaks" is namelijk berekend op basis van de emissienorm, de brandstofsoort en de CO2 uit de uitlaat.

De vrijstellingen van die jaarlijkse verkeersbelasting vind je hier:
https://www.vlaanderen.be/uw-overheid/werking-en-structuur/hoe-werkt-de-vlaamse-overheid/belastingen-en-begroting/vlaamse-belastingen/verkeersbelastingen/jaarlijkse-verkeersbelasting/verminderingen-en-vrijstellingen

Mambo
15 december 2022, 21:13
Bijna 2025
Dan betalen de EV's ook hun taksen.
En in 2026 helemaal.

Welk foefke zal Micele dan uit zijn mouw schudden?
En belangrijk welke EV zal hij dan eindelijk hebben.

Micele
15 december 2022, 21:16
Bijna 2025
Dan betalen de EV's ook hun taksen.
En in 2026 helemaal.
Hoop doet leven, lol. en EVs zijn niet altijd BEVs, omgekeerd wel.

Kankerbakken betalen dan 10 maal meer. Helaas pindakaas.

Voor zero-emissievoertuigen zal er enkel een minimumtarief komen zoals in Wallonië en Brussel bestaat (61,5 € /jaar) https://www.yago.be/fr/taxe-mise-en-circulation/vehicule/voiture/electrique

Welke belastingen veranderen precies?

Het gaat niet over één fiscale wijziging maar over een pakket van aanpassingen in de fiscaliteit. Kiezen voor de elektrische bedrijfswagen blijft even interessant en de ‘fossiele keuze’ wordt behoorlijk wat duurder. Dit alles wordt geleidelijk ingevoerd en/of afgevoerd. Bepalend is altijd de besteldatum van de wagen.

Samengevat gaat het om:

- Elektrische wagens blijven 100% aftrekbaar indien besteld tot eind 2026, daarna daalt dit.

- Stelselmatige toename van de belasting op verworpen uitgaven (kosten die niet aftrekbaar zijn) voor wagens die CO2 uitstoten, dus óók PHEV’s.

- De CO2-bijdrage verhoogt aanzienlijk voor wagens met CO2-uitstoot in de komende jaren.

- De minimum CO2-bijdrage verandert vanaf 2025, ook voor zero-emissievoertuigen, ook voor rijdende contracten.

- Het mobiliteitsbudget verbreedt en versoepelt.

- Fiscale ondersteuning voor laadinfrastructuur.

https://www.alphabet.com/nl-be/blog/de-vernieuwde-fiscaliteit-wat-betekent-dit-voor-uw-wagenpark

Mambo
15 december 2022, 22:32
Zo rond kerstdag kwelen de elfen in lalaland de zotste liedjes over hun niet te betalen EV's taksen.

Die gaan 1 januari 2026 serieus wakker geschud worden.

Enne 100% aftrekbaar wil ook zeggen 100% belastbaar op het eind van de leasing of financiering. Ook al verkoop je hem niet het zal een koude douche zijn.

Dadeemelee
15 december 2022, 23:35
Zo rond kerstdag kwelen de elfen in lalaland de zotste liedjes over hun niet te betalen EV's taksen.

Die gaan 1 januari 2026 serieus wakker geschud worden.

Enne 100% aftrekbaar wil ook zeggen 100% belastbaar op het eind van de leasing of financiering. Ook al verkoop je hem niet het zal een koude douche zijn.

Gaat weinig miljonair bezitters van EV’s deren. Afgezien van een enkele Prius zie ik hier enkel 100,000€ Teslas, Mercedessen en BMW’s.

Mambo
16 december 2022, 00:51
Gaat weinig miljonair bezitters van EV’s deren. Afgezien van een enkele Prius zie ik hier enkel 100,000€ Teslas, Mercedessen en BMW’s.

Goed gezien.
Vraag maar eens aan de bank of je 100000 mag lenen.

Johan Daelemans
16 december 2022, 10:26
https://www.hln.be/gent/dieselwagens-vanaf-2031-verbannen-uit-lage-emissiezone-gentse-socialisten-ontstemd-deze-beslissing-is-onaanvaardbaar~a79e9a0b/

Als de regering dit wilt dan moeten ze ook de verkeersbelasting die ge jaarlijks betaald afschaffen.
Een automobilist betaald wegentaks om in heel België te mogen rondrijden.
Als er dan bepaalde steden zijn waar je niet meer mag rijden dan moeten ze ook de wegentaks maar afschaffen of tenminste verminderen.

Ik vind het al straf dat steden sowieso het recht hebben om lage emissie zones in het leven te roepen.
Als steden dat recht hebben dan hebben gemeenten dat recht ook.
Iedereen met een beetje logica ziet dat zoiets naar onmogelijke toestanden leidt.
Het is al onaanvaardbaar dat een overheid privé bezit op die wijze waardeloos maakt. Niet vaak zijn het mensen met
beperkte middelen die hun oude wagen aan de kant moeten zetten zonder de mogelijkheid om wat 'nieuws' aan te schaffen.

Aan welk percentage van lage emissie zones moeten we komen om de gewoonweg verkeersbelasting af te schaffen? Correcte vraag toch?

Heb je de pech van in zo'n lage emissiezone te wonen dan ben je sowieso de pineut. Wij kopen bijvoorbeeld heel wat
materiaal via 2dehands. Onze eerste vraag is: Woon jij in een lage emissiezone? Zo ja, sorry niet geïnteresseerd.

Johan Daelemans
16 december 2022, 10:30
Gaat weinig miljonair bezitters van EV’s deren. Afgezien van een enkele Prius zie ik hier enkel 100,000€ Teslas, Mercedessen en BMW’s.

Fier als een gieter, rijkdom en milieubewustzijn uitstralend, met het vliegtuig op wintersport en wat later op zomervakantie.
Laten we als overheid die mensen toch laten genieten van steunpakketten....

Mambo
16 december 2022, 10:50
Dieselwagens vanaf 2031 verbannen uit lage-emissiezone, Gentse socialisten ontstemd: “Deze beslissing is onaanvaardbaar”
https://www.hln.be/gent/dieselwagens-vanaf-2031-verbannen-uit-lage-emissiezone-gentse-socialisten-ontstemd-deze-beslissing-is-onaanvaardbaar~a79e9a0b/

Johan Daelemans
16 december 2022, 10:53
Indien onze overheid correct zou willen zijn dan is een rechtvaardige aanpassing van de verkeersbelasting echt niet moeilijk.
Hoeveel wagens zijn percentueel in lage emissie zones ingeschreven?
Verkeersbelasting met hetzelfde percentage laten zakken.
Is een land 100% lage emissiezone ... nog nul euro verkeersbelasting.
Helemaal niet moeilijk.

Oma
16 december 2022, 11:43
https://www.hln.be/gent/dieselwagens-vanaf-2031-verbannen-uit-lage-emissiezone-gentse-socialisten-ontstemd-deze-beslissing-is-onaanvaardbaar~a79e9a0b/

Als de regering dit wilt dan moeten ze ook de verkeersbelasting die ge jaarlijks betaald afschaffen.
Een automobilist betaald wegentaks om in heel België te mogen rondrijden.
Als er dan bepaalde steden zijn waar je niet meer mag rijden dan moeten ze ook de wegentaks maar afschaffen of tenminste verminderen.
Dat is een inbreuk op de anti-discriminatiewet.
EV's betalen geen wegentaks om de belgische wegen te mogen gebruiken.
Alle brandstofvoertuigen worden dus gediscrimineerd.

Oma
16 december 2022, 12:25
Nee, de luchtvervuiler betaald wegentaks, dus dat zullen ze 99 kansen op 100 niet doen.

"Wegentaks" is namelijk berekend op basis van de emissienorm, de brandstofsoort en de CO2 uit de uitlaat.

De vrijstellingen van die jaarlijkse verkeersbelasting vind je hier:
https://www.vlaanderen.be/uw-overheid/werking-en-structuur/hoe-werkt-de-vlaamse-overheid/belastingen-en-begroting/vlaamse-belastingen/verkeersbelastingen/jaarlijkse-verkeersbelasting/verminderingen-en-vrijstellingen
Niks vervuiling, daarvoor dienen de milieutaksen al. :roll:
Wegentaks is belasting die wordt betaald om het hele belgische wegennet te mogen gebruiken. Dáárvoor dient de wegentaks.
En die wegentaks werd altijd berekend op het vermogen van de wagen, NIET op basis van de uitstoot.
Dat hebben de politieke dieven mooi uitgekiend, ook de verkeersbelasting is verregaande, legale diefstal geworden onder het mom van vervuiling.
Bovendien is LEZ uiterst HYPOCRIET want als je met een vervuilende diesel maar betáált, dan mag je in lez lustig blijven vervuilen...ahhh, dát bedoelen ze dan met "de vervuiler betaalt" ??? :rofl:
En nog wel dubbel en dik: ene keer via discriminerende wegenbelasting - dat niet eens meer volstaat om alle belgische wegen te mogen gebruiken - en nóg eens via betalen om lez te mogen vervuilen.
Toch duidelijk dat het dan om de poen gaat en niks te maken heeft met propere lucht of de volksgezondheid.

Hoe wordt de jaarlijkse verkeersbelasting berekend?
De jaarlijkse verkeersbelasting wordt berekend op basis van het soort voertuig dat je hebt, waar je woont, welke brandstof je voertuig gebruikt en hoe zwaar je auto is.

Het bedrag van de verkeersbelasting wordt:
* jaarlijks op 1 juli geïndexeerd
* berekend op basis van de fiscale PK, maar wordt deze aangepast overeenkomstig de CO2-uitstoot, de euronorm en de brandstofsoort.

Vroeger werd enkel de verkeersbelasting, het recht om de belgische wegen te mogen gebruiken, berekend op de fiskale PK's maar uiteraard zoals met alles, wordt er zoveel mogelijk opgesplitst waardoor er steeds meer versplinterde belastingen bijkomen voor hetzelfde.
Wij betalen dus overal DUBBELE belastingen door die opsplitsingen.
Net zoals de capaciteitstarieven ook weer een dubbele belasting is, je betaalt immers 2x om 1x toegang te hebben tot het elektriciteitsnet.
En zeggen dat die politieke paljassen zelf de wet gemaakt hebben dat een dubbele belasting onwettig is maar nu zelf langs alle kanten die wet overtreden met valse voorwendselen om te kunnen opsplitsen om de hele bevolking dubbele belastingen door de strot te kunnen duwen.

Johan Daelemans
16 december 2022, 12:37
Wij betalen dus overal DUBBELE belastingen door die opsplitsingen.

Een reis tot de centen op zijn. Een eindstation waar al heel veel Belgen gearriveerd zijn.

Vlad
17 december 2022, 18:24
Ik las ergens dat men schat dat het Belgische autopark van meer dan vijf miljoen naar rond de twee miljoen zal gaan. Veel mensen gaan hun vrijheid kwijt raken. Een deel zal wel generationeel gebeuren.

maddox
17 december 2022, 18:34
Ik las ergens dat men schat dat het Belgische autopark van meer dan vijf miljoen naar rond de twee miljoen zal gaan. Veel mensen gaan hun vrijheid kwijt raken. Een deel zal wel generationeel gebeuren.

Dat is dan ook wat ik al langer verkonding, onze politici willen gehoorzaam, braaf kiesvee dat als horigen uit de middeleeuwen aan hun woonplaats geketend is.

Persoonlijke mobiliteit moet er van tussen. Dat past niet in het plaatje.

'k Ben er verbaasd van dat onze (r)overheid nog niet de Woke toer is opgegaan als extra argument tegen wagenbezit "Snelwegen zijn een nazi-uitvinding"

Vlad
17 december 2022, 18:45
Dat is dan ook wat ik al langer verkonding, onze politici willen gehoorzaam, braaf kiesvee dat als horigen uit de middeleeuwen aan hun woonplaats geketend is.

Persoonlijke mobiliteit moet er van tussen. Dat past niet in het plaatje.

'k Ben er verbaasd van dat onze (r)overheid nog niet de Woke toer is opgegaan als extra argument tegen wagenbezit "Snelwegen zijn een nazi-uitvinding"

Dat laatste klopt niet echt. De eerste aanzet werd gegeven door de Romeinen met hun heirbanen die half Europa doorkruisten. Hun visie op snelwegen werd door de nazi's gemoderniseerd. Hopelijk lezen de wokes niet mee of ze gaan alle restanten van het Romeinse rijk te lijf. :lol:

Micele
17 december 2022, 18:55
Goed gezien.
Vraag maar eens aan de bank of je 100000 mag lenen.

Een bank in Australië heeft onlangs gezegd dat ze vanaf 2025 leningen gaat weigeren voor nieuwe plofwagens.

Dat is ver weg, maar dat brengt Europese banken alvast op logische ideeën. (grijns)

https://www.foxbusiness.com/economy/australian-bank-end-loans-new-gas-diesel-cars-shift-electric-vehicles

Published August 21, 2022 8:59pm EDT

Australian bank will end loans for new gas and diesel cars in shift to electric vehicles

An Australian bank announced this week that it will stop funding loans for new gas and diesel cars in 2025 to encourage the shift to electric vehicles.

"We think that the responsible thing for us to do next, is to ensure that our vehicle lending doesn’t lock our customers in to higher carbon emissions and increasingly expensive running costs in the years ahead," Bank Australia Chief Impact Officer Sasha Courville said in a statement on Friday.

Bij mijn weten zijn autoleningen vandaag al goedkoper voor BEV.
https://www.hln.be/geld/waar-kan-je-de-goedkoopste-lening-krijgen-voor-een-elektrische-auto~a17acc01/
17 feb 2022

De meeste banken kennen namelijk een lagere intrestvoet toe voor elektrische en hybride wagens. Dat is bijvoorbeeld het geval bij KBC, waar een lening voor een nieuwe diesel- of benzinewagen gepaard gaat met een jaarlijks kostenpercentage van 0,89%. Bij een elektrische of hybride auto bedraagt de intrest 0,69%.

Johan Daelemans
17 december 2022, 18:55
Veel mensen gaan hun vrijheid kwijt raken. Een deel zal wel generationeel gebeuren.

Veel mensen gaan gewoon niet meer in staat zijn om de verplichte verplaatsingen te doen die het
hedendaags leven met zich meebrengt.

Ik spreek nu niet over ambtenaren zonder kinderen met hun vast jobke en hun verplaatsing via het openbaar vervoer,
ik spreek over de arbeidersgezinnen die nu al een halve provincie moeten doorkruisen om kinderopvang te vinden.
Ik spreek over de arbeidersgezinnen die door overheden kunnen verplicht worden om binnen een straal van 60 km
flexi jobs aan te nemen.
Arbeiders die in de privé worden tewerkgesteld hebben zonder wagen maar twee keuzes ... gaan stempelen of het OCMW.
Gezien die arbeidersgezinnen nooit de eindjes aan elkaar kunnen knopen met één loon .... maak er maar twee wagens van.

Het gaat dezelfde zever zijn dan het sluiten van de kerncentrales.
Nadat alles naar de kloten is, het grote verstand op zijn bek.

En voor wat? Voor een vervuild Vlaanderen dat nooit meer proper te krijgen is?

Johan Daelemans
17 december 2022, 19:01
... braaf kiesvee dat als horigen uit de middeleeuwen aan hun woonplaats geketend is....

Doppen of aan het OCMW en dan lukt het wel.
Ziet er iemand problemen? neen toch?

We kunnen misschien eens starten met het aantal fietsslachtoffers te tellen.
Sukkelaars die dachten dat ze de oplossing gevonden hadden.
De helft ligt al één meter diep, de rest tot hun pensioen op ziekenkas.

Micele
17 december 2022, 19:04
Stond ook in een plofgazet met clickbaittitel

https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-industrie/geen-lening-meer-voor-benzine-of-dieselwagens

Geen lening meer voor benzine- of dieselwagens

In sommige landen willen de banken geen leningen meer verstrekken voor de aankoop van een nieuwe auto met een verbrandingsmotor. Zo geeft de Bank Australia nog enkel kredieten voor elektrische auto’s om deze aandrijving mee te promoten. Een vreemde strategie die de consument meteen voor een voldongen feit stelt…

Origineel: https://www.foxbusiness.com/economy/australian-bank-end-loans-new-gas-diesel-cars-shift-electric-vehicles

Johan Daelemans
17 december 2022, 19:06
Stond ook in een plofgazet met clickbaittitel

Heb je er ooit al eens aan gedacht om met uw onzinnigheid weg te blijven als het niks met de eigenlijke draad te maken heeft?

Mambo
17 december 2022, 20:41
Stond ook in een plofgazet met clickbaittitel

https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-industrie/geen-lening-meer-voor-benzine-of-dieselwagens

Geen lening meer voor benzine- of dieselwagens

In sommige landen willen de banken geen leningen meer verstrekken voor de aankoop van een nieuwe auto met een verbrandingsmotor. Zo geeft de Bank Australia nog enkel kredieten voor elektrische auto’s om deze aandrijving mee te promoten. Een vreemde strategie die de consument meteen voor een voldongen feit stelt…

Origineel: https://www.foxbusiness.com/economy/australian-bank-end-loans-new-gas-diesel-cars-shift-electric-vehicles

Betrekkelijk logisch en vooruitziend van de bank want als binnen een paar jaar men niet meer de steden in kan en nog een tweetal jaren later met een on verkoopbaar wagen zit valt de restwaarde op nul.

In de wetenschap dat wanbetaling sneller een dagelijks feit zal worden te vergelijken met de hypotheekcrisis 2008 waarin de mensen liever hun huis in beslag lieten nemen dan af te betalen kan de banken hetzelfde verwachten.

Deze overheids beslissing zal ook op een bankencrisis uitdraaien.
Dit is een 100% oorlogsaanval van de overheid op ons en onze economie..

Micele
17 december 2022, 21:53
Vuile lucht blijft hangen in de steden.

In Brussel wordt 50 kmu ingevoerd op 70/90 kmu wegen.

Andere steden nemen nog geen maatregelen.

https://gocar.be/nl/autonieuws/klimaat-milieu/luchtvervuiling-brussel-legt-verschillende-verboden-op

Luchtvervuiling: Brussel legt verschillende verboden op

De luchtvervuiling in Brussel heeft een kritiek niveau bereikt.[/color] Het Gewest heeft daarom besloten het stoken van hout volledig te verbieden, alsook de snelheid op verschillende trajecten te verlagen. Je bent gewaarschuwd…

David Leclercq| Gepubliceerd op 16/12/2022

Sinds afgelopen zaterdag zijn de Brusselse autoriteiten alert op vervuiling. Door het koude weer en het gebrek aan wind is de luchtverontreiniging dermate toegenomen dat bepaalde kritische drempels werden bereikt. Deze situatie is er de laatste 24 uur niet op verbeterd.

De gemiddelde concentraties van fijnstof lagen in de drie regio’s boven de informatiedrempel van 35 µg/m3 (PM2,5). In Vlaanderen wordt van 40 µg/m³ gesproken, in Brussel van 39 µg/m³ en in Wallonië van 42 µg/m³. Gek genoeg treedt voorlopig enkel Brussel in actie in een poging om minder fijne deeltjes in de lucht te krijgen.

In de hoofdstad is de informatie- en bewustmakingsfase al enkele dagen bezig, maar dat volstaat niet volgens het bestuur. Daarom wordt vanaf zaterdag een nieuwe fase geactiveerd, namelijk die van de ‘interventie’. Ondanks de stijging van de temperaturen die vanaf maandag 19 december wordt voorspeld, zou er immers geen verbetering in zicht zijn.

Snelheidsbeperkingen en houtverbranding

Concreet wordt de maximumsnelheid vanaf 17 december verlaagd tot 50 km/u op wegen waar normaal een beperking van 70 of 90 km/u geldt. Een serieus verschil. De politie heeft al aangekondigd extra snelheidscontroles uit te zullen voeren, dus wees op je hoede. Om burgers toch een beetje tegemoet te komen, wordt het openbaar vervoer (MIVB) tijdelijk gratis, evenals de dagkaart voor de deelfietsdienst Villo.

Ook wordt het gebruik van houtkachels in Brussel verboden, aangezien de verbranding van hout veel fijnstof produceert. Een belangrijke kanttekening: dit verbod geldt enkel voor kachels en haarden die als bijkomende verwarming dienen. Wie met andere woorden enkel met hout of pellets kan verwarmen wegens geen alternatief (mazout– of gasketel, …), riskeert in principe geen boete.

En in Vlaanderen?

Van een houtverbrandingsverbod is nog geen sprake, al roept de Vlaamse Milieumaatschappij wel op om niet op die manier te stoken. Men verduidelijkt dat de verbranding van hout schadelijke stoffen doet vrijkomen, waaronder kleine deeltjes maar ook dioxines en polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s). PAK’s beschadigen het DNA en zijn kankerverwekkend.

In Brussel meldt de Intergewestelijke Cel voor het Milieu (IRCEL) trouwens ook dat er momenteel te veel stikstofdioxide in de lucht zit. Kwetsbare mensen worden aangeraden thuis te blijven.

Ziet er heel ongezond uit, rood tot donkerroood (150-200 voor PM2,5) in bijna alle grote steden op de meetpunten: https://waqi.info/#/c/51.064/4.377/9.5z

Mambo
17 december 2022, 22:04
Parts per million parts.
35 partikels op een miljoen partikels.

Dat is ongeveer hetzelfde als 35 cent op een miljoen cent.

Micele
17 december 2022, 22:11
Parts per million parts.
35 partikels op een miljoen partikels.

Dat is ongeveer hetzelfde als 35 cent op een miljoen cent.

naja nu ligt het boven 150.

Geef jij maar elke ademstoot eens 150 cent af van uw miljoen cent, uw luchtpijpen zullen het geweten hebben.

Begrijp je het woord dosis?



Soit, nog 7 jaar wachten voor de gepeste bewoners.

https://www.autonieuws.be/nieuws/7617-brussel-bevestigt-verbod-op-diesel-vanaf-2030-en-benzine-vanaf-2035

01 juli 2022

Brussel bevestigt verbod op diesel vanaf 2030 en benzine vanaf 2035

Mambo
17 december 2022, 22:39
naja nu ligt het boven 150.

Geef jij maar elke ademstoot eens 150 cent af van uw miljoen cent, uw luchtpijpen zullen het geweten hebben.

Begrijp je het woord dosis?



Soit, nog 7 jaar wachten voor de gepeste bewoners.

https://www.autonieuws.be/nieuws/7617-brussel-bevestigt-verbod-op-diesel-vanaf-2030-en-benzine-vanaf-2035

01 juli 2022

Brussel bevestigt verbod op diesel vanaf 2030 en benzine vanaf 2035

Dikke onzin allemaal.

Past wel in Skoda rijders straatjes.
Skoda = jammer.

Johan Daelemans
18 december 2022, 11:45
En gelijk heeft hij.

De door de overheid met geld van ons allemaal gesponsorde rijken met een EV's en de rest met de kar.
Is zo'n kar eigenlijk verkeersbelasting verschuldigd?
België is namelijk vol gas naar bankroet aan het racen - ergens houdt het wel op.

https://i.postimg.cc/QMx46QvK/politics.png

Zou het niet verstandig zijn om ergens op het platteland (buiten België) te investeren in wat vastgoed en oldtimers?

Oma
18 december 2022, 12:34
Dus banken willen geen winst meer maken met leningen?
Ze saboteren de autofabrikanten en menen de mensen te kunnen voorschrijven wat ze met hun lening mogen kopen?
Net zoals bij de boeren, die geen lening voor een tractor kregen als ze hun bedrijf niet fors uitbreidden en we hebben zien waar die chantage toe geleid heeft.
Een bank heeft er geen zaken mee en heeft niet te bepalen waarvoor een lening, waar ze winst op maken, mag gebruikt worden. :evil:

Wie heeft een bank nodig? Dan lenen we wel onderling, van de suikertante. :twisted:

Mambo
18 december 2022, 13:18
En gelijk heeft hij.

De door de overheid met geld van ons allemaal gesponsorde rijken met een EV's en de rest met de kar.
Is zo'n kar eigenlijk verkeersbelasting verschuldigd?
België is namelijk vol gas naar bankroet aan het racen - ergens houdt het wel op.

https://i.postimg.cc/QMx46QvK/politics.png

Zou het niet verstandig zijn om ergens op het platteland (buiten België) te investeren in wat vastgoed en oldtimers?

Ik denk dat dit ons laatste redmiddel is.

Buiten Europa.
Rusland lijkt me een goede keuze.

Micele
18 december 2022, 13:48
Brussel krijgt 22.000 laadpalen, terwijl 54% van de huishoudens in Brussel vandaag al geen auto heeft.

https://gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/laadpaal-binnen-150-meter-voor-iedere-brusselaar Gepubliceerd op 16/12/2022

Laadpaal binnen 150 meter voor iedere Brusselaar

De overgang naar de elektrische auto vereist ook een uitgebreid netwerk van laadpalen. Op dat vlak is nog heel wat werk noodzakelijk in ons land, maar er is beterschap in zicht. Zo wil Brussel vanaf volgend jaar iedereen een laadpaal binnen 150 meter van zijn woning aanbieden en komen er tegen 2035 22.000 publiek toegankelijke laadpalen. Dat klinkt veelbelovend.

De deadline nadert: tegen 2035 moeten we allemaal elektrisch rijden. Dat is door Europa beslist en heeft ook een impact op de Belgische bestuurder. Dat betekent niet alleen dat we met een 100% elektrische auto moeten gaan rijden, maar dat er ook voldoende laadpunten moeten zijn.

Op dat punt staan we nu eigenlijk nog nergens, zodat de steden en regio’s stilaan een noodplan moeten ontvouwen om overal voldoende laadpunten te voorzien. Zeker op publieke plaatsen, want niet iedereen heeft toegang tot een privéparkeerplaats met stroomvoorziening.

Inhaalbeweging

Maar Brusselse minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) belooft dat daar snel verandering in zal komen en dat vanaf volgend jaar iedere Brusselaar binnen de 150 meter van zijn woning over een laadpaal voor elektrische wagens zal beschikken. Het Gewest heeft de inhaalbeweging op dit vlak al ingezet, want twee jaar geleden telde het nog slechts 400 publieke laadpunten voor elektrische wagens, terwijl dat er nu al 2.000 zijn.

Hiermee wil Brussel tegen 2030 de CO2-uitstoot door vervoer verminderen met 75 procent. “De uitrol van een netwerk van laadpalen voor elektrische voertuigen is inderdaad van cruciaal belang voor de transitie naar een minder vervuilend wagenpark in onze regio”, zei Alain Maron aan VRTNWS.

Netwerk kan het aan

De plaatsing van laadpalen is één zaak, maar heeft Brussel ook voldoende stroom nodig om al deze elektrische auto’s op te laden. “Dat aantal is zeker haalbaar”, verklaart Inne Mertens, algemeen directeur van netbeheerder Sibelga, “De elektriciteitsnetten zijn in Brussel stedelijk en zeer robuust en zullen deze extra laadpalen dan ook zeker kunnen dragen. Lokaal moeten we wel versterkingen voorzien en we zullen ook moeten inzetten op intelligente manieren om te herladen. We zijn op dit moment nog aan het uitzoeken waar en hoe die versterkingen moeten gebeuren.”

De uitdaging die Brussel aangaat, geldt uiteraard ook voor alle andere steden in ons land die steeds meer elektrische auto’s zullen ontvangen die uiteraard ook opgeladen moeten worden. Zo beslisten recent Antwerpen en Gent dat in hun lage emissiezones vanaf 2031 geen dieselwagens meer zijn toegelaten, en dat vanaf 2035 benzinewagens hetzelfde lot wacht.

https://statbel.fgov.be/nl/themas/datalab/wagenbezit-huishouden

Er zijn zeer grote verschillen tussen de gewesten: 53,7% van de huishoudens in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft geen wagen, tegenover 25% van de Waalse huishoudens en 22,9% van de Vlaamse huishoudens.

Johan Daelemans
18 december 2022, 14:55
Er zijn zeer grote verschillen tussen de gewesten: 53,7% van de huishoudens in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft geen wagen, tegenover 25% van de Waalse huishoudens en 22,9% van de Vlaamse huishoudens.

Loopt gelijk met de armoedepercentages. Wat wil je eigenlijk aantonen?
Het vraagt niet veel hesencellen om te beseffen dat in de nabije toekomst alleen rijken zich nog een wagen kunnen permitteren.

Mambo
20 december 2022, 23:40
Kijk zo zijn we wel in het Gentse.

Terwijl wij ons moeten verwarmen met batterijen wil Gent generatoren aan Oekraïne schenken.

Stad zamelt generatoren in voor scholen en ziekenhuizen in Oekraïne.

Hadden ze nu nog batterijen gevraagd?

https://www.hln.be/gent/stad-zamelt-generatoren-in-voor-scholen-en-ziekenhuizen-in-oekraine~ab41d942/

Wat is me dat nu ?

Universalia
21 december 2022, 01:41
Zuhal Demir op ramkoers met Tom Meeuws over ‘dieselban’: “Meneer de flipflopschepen”

https://www.gva.be/cnt/dmf20221220_94345949

Betere luchtkwaliteit maar op welke manier?

Micele
21 december 2022, 08:32
Zuhal Demir op ramkoers met Tom Meeuws over ‘dieselban’: “Meneer de flipflopschepen”

https://www.gva.be/cnt/dmf20221220_94345949

Betere luchtkwaliteit maar op welke manier?

Zoals bijna alle grote *luchtvervuilde steden* het in Europa gaan doen, tiens.

Opfrissing:

https://www.standaard.be/cnt/dmf20140507_01096576

Welkom in Vlaanderen, de vuilste regio van West-Europa

08 MEI 2014 OM 03:00 UUR | Van onze redactrice Maxie Eckert

Geen enkele Belgische stad haalt de doelstelling voor fijn stof die de wereldgezondheidsorganisatie oplegt. De lucht in Gent, Antwerpen en Brussel is zelfs *een pak slechter* dan de lucht in andere Europese metropolen.
*Dankzij* de gesubsidieerde verdieseling door de regering Verhofstadt, ecopremie 2008-2012

https://www.duurzame-mobiliteit.be/nieuws/einde-eco-premie-zal-luchtkwaliteit-vlaanderen-verbeteren

https://www.hln.be/autosalon-brussel/9-redenen-waarom-het-autosalon-niet-kan-mislukken~ae07aec7/

9 redenen waarom het Autosalon niet kan mislukken

Weg met die ouwe diesels

"Mensen willen van hun oude diesel af", zegt Maarten Matienko van mobiliteitsorganisatie VAB." Vanaf 2008 hebben veel Belgen gebruik gemaakt van de ecopremie die door de regering-Verhofstadt werd ingevoerd en die eind 2011 weer werd afgeschaft. Veel van de dieselwagens die toen met een ecopremie van 15% korting werden gekocht, zijn nu 6 - 7 jaar. Dat is voor particulieren een goed moment om hun diesel te verkopen." Én een nieuwe wagen te kopen.
En ze kochten alweer een sjoemeldiesel...

En de autoconstructeurs profiteerden:
https://www.clint.be/actua/de-autoconstructeurs-steken-uw-ecopremie-op-zak/

De autoconstructeurs steken uw ecopremie op zak
14/06/2011

De ecopremie is populairder dan ooit: maar liefst één op de drie verkochte wagens profiteert hiervan. De federale overheid betaalt 3 - 15% van de aankoopprijs terug, maar het is wel vooral de autosector die hiervan profiteert.

Uit resultaten van Febiac blijkt dat in de eerste vier maanden van 2011 35 procent van alle verkochte wagens in België met een overheidskorting werd gekocht. Er is hier een duidelijk stijgende trend waar te nemen. In 2008 was dit slechts 8 procent, in 2009 16.5 procent en in 2010 31.2 procent. Van de 77.603 wagens die werden verkocht was de Golf Bluemotion veruit de populairste.

De korting werd enkele jaren geleden door de federale overheid ingevoerd. Milieuvriendelijke wagens die minder dan 115 g/km Co2 uitstoten krijgen 3% korting. Auto's die minder dan 105g/km Co2 produceren kunnen zelfs tot 15% korting krijgen. Wanneer we naar de verschillende soorten wagens kijken zien we dat de Golf Bluemotion met zijn 99g/km veruit de best verkochte ecowagen in België is.

De schoofzak
21 december 2022, 08:52
Parts per million parts.
35 partikels op een miljoen partikels.

Dat is ongeveer hetzelfde als 35 cent op een miljoen cent.

Of 0.5 mg van een geraspte wonderboon in je mayonaise op je 250 gram frieten.

De schoofzak
21 december 2022, 08:58
Ja, voor mij is het ook balen.
Ik betaal 594 euro verkeersbelasting voor mijn bijna 12 jaar oude diesel.
En ik mag er op minder en minder plaatsen mee rondrijden ...

Ik blijf erbij: de enige juiste weg is die naar de properheid. Maar het moet redelijk gebeuren.
Met mijn ambtenarenpensioen kan ik wel 600 euro betalen. Maar wat met die mensen die, dank zij hun vakboungders en de politici van de oude machtspartijen, niet zo'n leuk pensioen hebben?

Micele
21 december 2022, 08:59
Of 0.5 mg van een geraspte wonderboon in je mayonaise op je 250 gram frieten.

En die eet je 12 keer op per minuut. (ademhaling)

Micele
21 december 2022, 09:10
Ja, voor mij is het ook balen.
Ik betaal 594 euro verkeersbelasting voor mijn bijna 12 jaar oude diesel.
En ik mag er op minder en minder plaatsen mee rondrijden ...


Toch niet een van die 31,2 % diesels die een overheidskorting kregen?

Uit resultaten van Febiac blijkt dat in de eerste vier maanden van 2011 35 procent van alle verkochte wagens in België met een overheidskorting werd gekocht. Er is hier een duidelijk stijgende trend waar te nemen. In 2008 was dit slechts 8 procent, in 2009 16.5 procent en in 2010 31.2 procent.

https://www.clint.be/actua/de-autoconstructeurs-steken-uw-ecopremie-op-zak/

Micele
21 december 2022, 10:11
De luchtkwaliteit in Oslo is er serieus verbeterd met de stijgende electrificatie van hun vervoer:
https://www.oslo.kommune.no/statistikk/miljostatus/luftkvalitetsstatistikk/#gref
Evolutie meetstations fijnstof PM2,5 en NO2 sinds 2000, vanaf 2010 kwamen er meer meetstations bij.

Zie ook grafieken onderaan.

• Voor fijnstof PM2,5 was de gemiddelde jaarwaarde omstreeks 2006: 14/15 microgram/m³ meetstations Kirkeveien/Manglerud, in 2021 werd daar nog 7/8 microgram/m³ gemeten:

Fijnstof PM 2,5 jaarcijfers tabel: https://statistikkbanken.oslo.kommune.no/webview/index.jsp?headers=r&virtualsubset=gm3_value&stubs=Lokalitet&measure=common&virtualslice=gm3_value&rsubset=2000+-+2021&layers=virtual&measuretype=4&Lokalitetsubset=1+-+15&cube=http%3A%2F%2F10.134.180.90%3A80%2Fobj%2FfCube %2FTL-svevestov-PM2.5-arsgrenseverdi_C1&mode=cube&top=yes

• Voor NO2 waren dat jaren 2008-2013 soms boven 50, en in 2021 quasi gehalveerd:
jaartabel: https://statistikkbanken.oslo.kommune.no/webview/index.jsp?headers=r&virtualsubset=gm3_value&stubs=Lokalitet&measure=common&virtualslice=gm3_value&rsubset=1999+-+2021&layers=virtual&measuretype=4&Lokalitetsubset=1+-+14&cube=http%3A%2F%2F10.134.180.90%3A80%2Fobj%2FfCube %2FTL-nitrogendioksid-arsgrenseverdi_C1&mode=cube&top=yes

De smogalarmen waar alle diesels niet meer in de stad mochten zullen al een tijdje geleden zijn: https://www.oslo.kommune.no/english/street-transport-and-parking/temporary-ban-on-diesel-vehicles/

Andere landen en hun steden: https://magazine.vab.be/op-weg/mobiliteit/milieuzones-europa/

TheFourHorsemen
21 december 2022, 10:51
https://www.hln.be/gent/dieselwagens-vanaf-2031-verbannen-uit-lage-emissiezone-gentse-socialisten-ontstemd-deze-beslissing-is-onaanvaardbaar~a79e9a0b/

Als de regering dit wilt dan moeten ze ook de verkeersbelasting die ge jaarlijks betaald afschaffen.
Een automobilist betaald wegentaks om in heel België te mogen rondrijden.
Als er dan bepaalde steden zijn waar je niet meer mag rijden dan moeten ze ook de wegentaks maar afschaffen of tenminste verminderen.

De wegentaks geeft u het recht gebruik te maken van de weg. Het geeft u nog niet het recht om binnensteden te gaan vergiftigen.

Patrick M
21 december 2022, 11:23
De wegentaks geeft u het recht gebruik te maken van de weg. Het geeft u nog niet het recht om binnensteden te gaan vergiftigen.

De wegen in de binnensteden zijn ook wegen.
Dus...

TheFourHorsemen
21 december 2022, 11:30
De wegen in de binnensteden zijn ook wegen.
Dus...

Dus bol het af met uw kankerkar.

De schoofzak
21 december 2022, 14:42
Toch niet een van die 31,2 % diesels die een overheidskorting kregen?

Dat weet ik niet meer. Mogelijks was dat een aanmoediging om mijn vorige oude diesel in te wisselen tegen de huidige, omdat die huidige een roetfilter heeft.
Wat ik me nog wel herinner: de inschrijvingstaks. Die was ook om te duizelen, omdat het een 2,2 liter is.

Oma
21 december 2022, 14:49
Vuile lucht blijft hangen in de steden.
......
Zet er overal wat windmolens neer. :rofl:

Oma
21 december 2022, 15:25
Dus bol het af met uw kankerkar.
Bol het af met je discriminerende elektrische brol waardoor we wel belasting betalen maar geen recht meer hebben om alle belgische wegen te gebruiken, waardoor we energie tekorten en gespreide elektriciteits rantsoenen gaan hebben, afgedwongen door digitale spionnen met inbreuk op onze privacy, waarvoor we al milieu schadevergoedingen voor grondstofdelving moeten betalen, waarvoor we nog meer dan de hoogste belastingdruk zullen betalen door de emissiezwendel om meer co2 te mogen uitstoten die niet ter plaatse blijft hangen.

Om als burgers op onze zakdoek, om de planeet te redden, de huishoudelijke basisbehoeften/welvaart/en autobezit te moeten opgeven terwijl de miljarden vervuilers wereldwijd lustig verder vervuilen en hun vuile lucht niet stopt aan de grenzen.
Goe bezig met het verdedigen van je eigen en onze ondergang. :twisted:

Rudy
21 december 2022, 15:34
Dieselwagens vanaf 2031 verbannen uit lage-emissiezone, Gentse socialisten ontstemd: “Deze beslissing is onaanvaardbaar”
https://www.hln.be/gent/dieselwagens-vanaf-2031-verbannen-uit-lage-emissiezone-gentse-socialisten-ontstemd-deze-beslissing-is-onaanvaardbaar~a79e9a0b/

En wat met de camions leveranciers ? En de boten op de Schelde ?

Rudy
21 december 2022, 15:36
Trouwens, wie betaalt mag de lucht vervuilen.

Micele
21 december 2022, 16:10
Trouwens, wie betaalt mag de lucht vervuilen. Je bedoelt een boete of dagpas?

Eigenlijk met die watjes-dagpas ook niet, is enkel een regeling voor de diesels die net uit de boot vallen. Een categorie vuiler en je hebt geen recht op een dagpas en je riskeert een boete.

Voor de benzinerijders is die watjesregeling er sowieso niet:
https://lezantwerpen.wordpress.com/over-lez-antwerpen/

En in het buitenland zijn er geen watjesregelingen a la Belziek.

We hadden in 2008 al 2 Duitse fijnstofstickers op 2 wagens (rood en groen), anders mochten we Keulen-centrum niet binnen, en ook niet in bepaalde straten in Dortmund. (ttz kans op boete)
https://de.wikipedia.org/wiki/Verordnung_zur_Kennzeichnung_der_Kraftfahrzeuge_mi t_geringem_Beitrag_zur_Schadstoffbelastung#Schadst offgruppen

Uiteraard zijn er overal uitzonderingenen en-of "overgangsmaatregelen".

Mambo
21 december 2022, 16:20
Lage emmissie zone is stilletjes aan lege emmissie zone aan het worden.

TheFourHorsemen
21 december 2022, 16:22
Trouwens, wie betaalt mag de lucht vervuilen.

Enkel voor de "tussencategorie". De echt vervuilende wagens mogen hoe dan ook niet meer binnen.

TheFourHorsemen
21 december 2022, 16:24
Bol het af met je discriminerende elektrische brol waardoor we wel belasting betalen maar geen recht meer hebben om alle belgische wegen te gebruiken, waardoor we energie tekorten en gespreide elektriciteits rantsoenen gaan hebben, afgedwongen door digitale spionnen met inbreuk op onze privacy, waarvoor we al milieu schadevergoedingen voor grondstofdelving moeten betalen, waarvoor we nog meer dan de hoogste belastingdruk zullen betalen door de emissiezwendel om meer co2 te mogen uitstoten die niet ter plaatse blijft hangen.

Om als burgers op onze zakdoek, om de planeet te redden, de huishoudelijke basisbehoeften/welvaart/en autobezit te moeten opgeven terwijl de miljarden vervuilers wereldwijd lustig verder vervuilen en hun vuile lucht niet stopt aan de grenzen.
Goe bezig met het verdedigen van je eigen en onze ondergang. :twisted:

Gaat het?

Micele
21 december 2022, 16:27
En wat met de camions leveranciers ? En de boten op de Schelde ?
Camions kunnen tegen dan of wat later ook allemaal electrisch (leveren al een heel tijdje regionaal), grote schepen zal iets moeilijker zijn, alhoewel ze vandaag al varen (binnenwater Nederland)

In Britse steden en steden van andere landen worden fossiele vrachtwagens vanaf 2040 (UK) geweerd. Definitieve wetten zullen wel volgen.

Of deze wiki-sites regelmatig ververst worden weet ik niet:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitfasering_van_fossiele_brandstofvoertuigen
Uitfasering van fossiele brandstofvoertuigen

https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicles
Phase-out of fossil fuel vehicles

Deze lijkt me up to date over E-vrachtwagens:
https://de.wikipedia.org/wiki/Elektrolastkraftwagen

Micele
21 december 2022, 16:45
Dat weet ik niet meer. Mogelijks was dat een aanmoediging om mijn vorige oude diesel in te wisselen tegen de huidige, omdat die huidige een roetfilter heeft.
Wat ik me nog wel herinner: de inschrijvingstaks. Die was ook om te duizelen, omdat het een 2,2 liter is.
Dus uw keuze in 2011. BIV is eenmalig.

Alhoewel in Duitsland al sinds 2008 de LEZ ingevoerd werd.

Soit met een euro 5 met roetfilter heb je nog wat respijt.

Maar als je in de regel met een diesel veel kms rijdt zal die ver versleten zijn na 12 jaar. (ook bij veel koude kilometers)

Micele
21 december 2022, 16:57
De wegen in de binnensteden zijn ook wegen.
Dus...
En op alle wegen geldt de wegcode (ook bord F117)

Rudy
21 december 2022, 17:14
Je bedoelt een boete of dagpas?

Eigenlijk met die watjes-dagpas ook niet, is enkel een regeling voor de diesels die net uit de boot vallen. Een categorie vuiler en je hebt geen recht op een dagpas en je riskeert een boete.

Voor de benzinerijders is die watjesregeling er sowieso niet:
https://lezantwerpen.wordpress.com/over-lez-antwerpen/

En in het buitenland zijn er geen watjesregelingen a la Belziek.

We hadden in 2008 al 2 Duitse fijnstofstickers op 2 wagens (rood en groen), anders mochten we Keulen-centrum niet binnen, en ook niet in bepaalde straten in Dortmund. (ttz kans op boete)
https://de.wikipedia.org/wiki/Verordnung_zur_Kennzeichnung_der_Kraftfahrzeuge_mi t_geringem_Beitrag_zur_Schadstoffbelastung#Schadst offgruppen

Uiteraard zijn er overal uitzonderingenen en-of "overgangsmaatregelen".

Ja, de dagpas.

Nu je toch over Duitsland begint. Ik vind hun systeem consequenter. Zonder een sticker van een bepaalde kleur (kan verschillen van stad tot stad) mag je er niet binnen. Dus, geen nummerplaatherkenning zoals hier waar de Spanjaard toch z'n botten aan veegt.

Micele
21 december 2022, 18:09
Ja, de dagpas.aha, de diesel-sponsors van de stadskassa. ;-)

Nu je toch over Duitsland begint. Ik vind hun systeem consequenter. Zonder een sticker van een bepaalde kleur (kan verschillen van stad tot stad) mag je er niet binnen. Dus, geen nummerplaatherkenning zoals hier waar de Spanjaard toch z'n botten aan veegt.
Ik heb een groene sticker 4 en mag overal binnen in D. (vanaf euronorm 0, geregelde 3W-katalysator)

Schadstoffgruppe 4
Praktisch alle Benziner mit geregeltem Katalysator (G-Kat) oder Fahrzeuge mit Brennstoffzelle-, Flüssiggas-, Elektro-, Erdgas- oder Ethanolantrieb

In België niet, want de cameracontrole is op basis van BIV-data, dus ouderdom als ze de euronorm niet kennen, uiteraard bestond die toen nog niet...

In D bepaalt de emissiekeuring -volgens homologatie- en nadien kun je de euronorm nog verbeteren -door een betere katalysator- en laten aanpassen in de Kfz-brief. In BE zijn ze daar niet bevoegd voor.
Soit ik heb het daarbij gelaten, want we nemen dan de andere wagen een euro 5 benzine.

De schoofzak
21 december 2022, 18:52
Als het zo blijft als nu voorspeld en verwacht, dan denk ik dat een werknemer of zelfstandige die gepensioneerd is, en geen deftig spaarcentje opzij gelegd heeft specifiek voor zijn mobiliteit, zich geen auto zal kunnen permitteren.

Ja, de prijzen zullen zakken, maar toveren gaat niet. De enorme vraag naar batterijen zal in de weg staan.

Micele
21 december 2022, 19:32
Als het zo blijft als nu voorspeld en verwacht, dan denk ik dat een werknemer of zelfstandige die gepensioneerd is, en geen deftig spaarcentje opzij gelegd heeft specifiek voor zijn mobiliteit, zich geen auto zal kunnen permitteren.

Ja, de prijzen zullen zakken, maar toveren gaat niet. De enorme vraag naar batterijen zal in de weg staan.

Zeker is dat de prijzen van euronorm 7 wagens gaat stijgen (bron had ik al gegeven, wegens duurdere emissie-zuiverings-systemen om die duurzame euro 7 te halen, bovendien veel strengere emissietesten)

En er bovenop gaat alle taxatie stijgen naargelang hun CO2.
Wat de bedrijven gaan doorrekenen aan de klant van hun CO2-taxatie weten we nog niet. De constructeurs zullen zo groen mogelijk wagens moeten maken, waar ze mee bezig zijn.

Ook op de brandstof gaat wslk nog extra 10 cent bovenop (benzine) komen, diesel wslk wat duurder want 13% meer CO2 per liter verbranding.

https://www.autovisie.nl/nieuws/dit-is-hoe-duur-je-benzine-wordt-na-de-co2-taks/

19 dec 2022. Leestijd: 2 minuten

Dit is hoe duur je benzine wordt na de CO2-taks

Brandstoffen als benzine en diesel zijn eindelijk weer een beetje betaalbaar geworden. Als het aan de Europese Unie ligt, duurt dit echter niet lang. Het Parlement van de Europese Unie is het namelijk eens geworden over een CO2-taks

Wat de afspraken exact voor ons Nederlanders betekenen, is nog onduidelijk. Iedere regering maakt bijvoorbeeld zelf plannen rondom inkomenssteun en subsidie voor de taks. Voor het plan wordt 86,7 miljard euro vrijgemaakt om mensen met de laagste inkomens te helpen.

CO2-taks?

Maar wat is exact die CO2-taks? Als alles volgens de huidige plannen verloopt, dan betaal je als inwoner van de Europese Unie vanaf 2027 voor de broeikasgassen die je uitstoot. Deze maatregel is onderdeel van de missie om in 2030 de CO2-uitstoot met 55 procent te hebben verlaagd.

Benzine wordt per liter zo’n 10 cent duurder

Als Nederlandse burger ga je waarschijnlijk dus betalen voor je CO2-uitstoot. Zo wordt benzine een stukje duurder en ga je meer betalen voor bijvoorbeeld je gas. Het zou gaan om zo’n 10 cent extra per liter benzine.

Daarbij wordt het CO2-cetrificatensysteem uitgedeeld aan bedrijven. Een bedrijf, bijvoorbeeld Volkswagen, krijgt hiermee het recht om een bepaald aantal broeikasgassen uit te stoten. Verbruiken ze deze niet? Dan kunnen ze deze verkopen aan andere bedrijven, bijvoorbeeld BMW. In de Verenigde Staten verdiende Tesla al veel geld aan zo’n soort systeem. Ook producten van buiten de Europese Unie, die niet goed gecheckt kunnen worden op CO2-uitstoot, worden extra belast. Hierdoor worden Europese bedrijven beschermd tegen verluidende goedkope concurrentie uit de rest van de wereld.

CO2-taks en prijsstijging brandstoffen als benzine nog niet zeker
Benzine en andere brandstoffen en de productie van bedrijven duurder. Het klinkt voor niemand voordelig. Toch zijn er experts die zeggen dat dit zeer positief nieuws is en een goede stap is richting een klimaatneutralere samenleving. Het akkoord is echter nog voorlopig en moet nog definitief goedgekeurd worden.

Oma
21 december 2022, 19:52
Gaat het?
Is het niet waar misschien? :roll:

TheFourHorsemen
21 december 2022, 21:25
Is het niet waar misschien? :roll:

Ik vind de regelgeving niet discriminerend neen.

Het is geoorloofd onderscheiden te maken, zolang men maar een goede rechtvaardiging kan geven (discriminatie wordt gedefinieerd als een onderscheid dat niet gerechtvaardigd kan worden).

En daarna wordt het een warrig verhaal over spionnen en zwendel waar kop staart aan te krijgen valt.

Johan Daelemans
21 december 2022, 21:28
Dus bol het af met uw kankerkar.

Ik weet niet of je de actualiteit een beetje volgt maar heel Vlaanderen is één grote kankertuin. Zo vervuild dat
het niet meer op te ruimen valt. Ik bol het dus af met mijn - wat jij een kankerkar noemt.
Weg van de vuiligheid.

TheFourHorsemen
21 december 2022, 21:29
Ik weet niet of je de actualiteit een beetje volgt maar heel Vlaanderen is één grote kankertuin. Zo vervuild dat
het niet meer op te ruimen valt. Ik bol het dus af met mijn - wat jij een kankerkar noemt.
Weg van de vuiligheid.

Doei.

Naar waar ga je?

Johan Daelemans
21 december 2022, 21:31
Het is geoorloofd onderscheiden te maken, zolang men maar een goede rechtvaardiging kan geven (discriminatie wordt gedefinieerd als een onderscheid dat niet gerechtvaardigd kan worden).

Het is maar wat jij definieert als niet gerechtvaardigd onderscheid.
Wat zou je zeggen van een extra belasting voor mensen die onder een zekere loonschaal zitten?

Johan Daelemans
21 december 2022, 21:32
Doei.

Naar waar ga je?

Zoek en je zal vinden.

TheFourHorsemen
21 december 2022, 21:34
Het is maar wat jij definieert als niet gerechtvaardigd onderscheid.
Wat zou je zeggen van een extra belasting voor mensen die onder een zekere loonschaal zitten?

Valt weinig over te zeggen hé zolang ik niet weet wat de rechtvaardiging zou zijn. Je vraag is nogal abstract.

Johan Daelemans
21 december 2022, 21:46
Valt weinig over te zeggen hé zolang ik niet weet wat de rechtvaardiging zou zijn. Je vraag is nogal abstract.

Ik zie niks abstract.
Wat uit uw antwoord op te maken valt is het volgende:

Een extra belasting enkel voor mensen in een lage loonschaal zie je wel zitten als er een 'rechtvaardiging' voor is.

TheFourHorsemen
21 december 2022, 22:01
Ik zie niks abstract.
Wat uit uw antwoord op te maken valt is het volgende:

Een extra belasting enkel voor mensen in een lage loonschaal zie je wel zitten als er een 'rechtvaardiging' voor is.

Ja uiteraard. ALS er een rechtvaardiging voor is. Maar ik kan me er niet meteen één bedenken. Toch niet als die rechtstreeks gekoppeld is aan het in een lage loonschaal vallen.

Johan Daelemans
21 december 2022, 23:50
Ja uiteraard. ALS er een rechtvaardiging voor is. Maar ik kan me er niet meteen één bedenken. Toch niet als die rechtstreeks gekoppeld is aan het in een lage loonschaal vallen.

Maar als de extra belasting niet rechtstreeks maar onrechtstreeks gekoppeld is aan een lage loonschaal kan het wel?

Micele
22 december 2022, 11:28
De mensen "die in een lage loonschaal vallen", en als ze dan nog "een passende wagen" kunnen betalen/onderhouden, zullen 9 kansen op 10 voor de goedkopere benzinewagen gekozen hebben, dit in aankoop en tco. Ook de benzine-occasies waren in de regel altijd goedkoper dan diesel-occasies.

Net die benzinewagen mag bijna eeuwig een LEZ binnen, in elk geval tot de wagen versleten is. Bij diesel is dat eigenlijk ook zo want men verwacht dat een dieselrijder toch **tenminste gemiddeld 25.000 - **2013 tenminste 30.000 km per jaar aflegt. Doen ze het plots niet meer, kunnen ze die altijd inruilen tegen een benzinewagen.

En mensen die niet wereldvreemd zijn weten dat van die LEZ al een heel tijdje vooraleer de eerste LEZ in Belgie echt van start ging in 2017 Antwerpen (Nederland had die al in 2007 (vrachtwagens), Duitsland 2008, hun LEZ-wetten zullen 2005/2006 zijn)

** https://www.fleet.be/vab-diesels-pas-vanaf-30-000-km-interessant/
22/05/2013

VAB: diesels pas vanaf 30.000 km interessant

VAB komt regelmatig uit met een zogenaamde budgettest, waarbij benzinemotoren vergeleken worden met diesels. Uit de meest recente test blijkt dat de diesel alweer wat meer terrein moet prijsgeven wanneer men rekening houdt met het totale kostenplaatje.

De budgettest van VAB zoekt op basis van eigen rijtesten en kostprijsberekeningen uit wanneer het financieel interessant wordt om voor een dieselwagen te kiezen. Mobiliteitsclub VAB heeft deze keer van 10 modellen de benzine- en dieseluitvoering met elkaar vergeleken op basis van de kostprijs per kilometer.

Per model werd een diesel – en benzinemotor met een gelijkwaardig vermogen vergeleken. De werkelijke kost van de wagen inclusief aankoop en onderhoud werd berekend op basis van eigen gemeten verbruikscijfers. De resultaten zijn verrassend in het voordeel van benzinewagens en verklaren volgens VAB ook de groeiende interesse voor kleinere benzinewagens.

Omslagpunt bij 30.000 km/jaar

Tot enkele jaren geleden was het een traditie dat het omslagpunt op 25.000 km lag. Met de komst van de federale ecopremie voor wagens met een lage CO2 uitstoot kwam daar verandering in. Kleine dieselwagens met een ecopremie van 15% werden plots interessanter dan een gelijkwaardige benzineversie vanaf 15.000 km. Door het wegvallen van de premie in 2012 komt aan deze onlogische situatie (meer vervuilende wagens krijgen een hogere premie) verandering.

Dieselwagens zijn volgens de berekeningen van VAB in 2013 pas economisch interessant vanaf 30.000 km. per jaar. Moderne dieselwagens worden alsmaar duurder, zeker vanaf 2014 wanneer in september de nieuwe Euro 6-norm van kracht wordt. Om aan de strengere uitstootnorm te voldoen is nieuwe, dure technologie nodig.

Ik heb daar ook een draad over geopend in april 2013:
https://forum.politics.be/showthread.php?p=6593687
7 april 2013

Benzineversie rendabel voor de meeste, zelfs in BE...

Wat de meesten onder ons al lang wisten.

Mambo
22 december 2022, 12:11
Binnen een paar jaar mag geen enkele benzine nog in de stad.

Een mens rijd zich arm met benzine. Zeker arme mensen.

Oma
22 december 2022, 12:42
Ik vind de regelgeving niet discriminerend neen.

Het is geoorloofd onderscheiden te maken, zolang men maar een goede rechtvaardiging kan geven (discriminatie wordt gedefinieerd als een onderscheid dat niet gerechtvaardigd kan worden).
Nu niet gaan mierenneuken en zelf een definitie van discriminatie uit je duim zuigen door er een reden aan te plakken die niet bestaat. :roll:
Het is niet geoorloofd onderscheid te maken en dus te discrimineren, PUNT, ook niet met een "goede rechtvaardiging."
Dus neen er mag niet gediscrimineerd worden door onderscheid te maken.

Discriminatie is letterlijk "het maken van onderscheid".
...
Discriminatie is, in dat geval, het ongelijk behandelen en achterstellen van mensen op basis van kenmerken die niet relevant zijn in een gegeven situatie.
In juridische context wordt discriminatie gedefinieerd als: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen" oftewel "het niet gelijk behandelen van gelijke gevallen"
https://nl.wikipedia.org/wiki/Discriminatie

Gelijke gevallen = álle voertuigen, ongeacht de brandstof
Het niet gelijk behandelen van die gelijke gevallen en dus:
Discriminatie/onderscheid = de brandstofwagens betalen wél biv en jaarlijkse belasting om de wegen te mogen gebruiken en de elektrische brol niet.
Misschien wordt het zo wat duidelijker?

En daarna wordt het een warrig verhaal over spionnen en zwendel waar kop staart aan te krijgen valt.
Natuurlijk is dan de rest van mijn reactie te ingewikkeld en te moeilijk om te begrijpen, als je niet eens begrijpt wat discriminatie is. :roll:

Johan Daelemans
22 december 2022, 15:44
De mensen "die in een lage loonschaal vallen", en als ze dan nog "een passende wagen" kunnen betalen/onderhouden, zullen 9 kansen op 10 voor de goedkopere benzinewagen gekozen hebben, dit in aankoop en tco. Ook de benzine-occasies waren in de regel altijd goedkoper dan diesel-occasies.

Die 9 op 10 mensen " die in een lage loonschaal vallen hebben waarschijnlijk een kleine tweedehands diesel aangeschaft. Als dat klopt valt uw argument in het water. Heb je daar nergens cijfers van? Als er iemand in staat is om hier wat informatie over te vinden is dan ben jij dat wel.
Dat je gevonden informatie ook neerpent, misschien wel.

Johan Daelemans
22 december 2022, 15:45
dubbel

daiwa
22 december 2022, 23:06
Dieselwagens vanaf 2031 verbannen uit lage-emissiezone, Gentse socialisten ontstemd: “Deze beslissing is onaanvaardbaar”
https://www.hln.be/gent/dieselwagens-vanaf-2031-verbannen-uit-lage-emissiezone-gentse-socialisten-ontstemd-deze-beslissing-is-onaanvaardbaar~a79e9a0b/

Deze week in het Vlaams parlement verweet Demir nog dat socialisten grote hypocrieten zijn en Tobback tegen wie ze dat zei moest passen.

Demir pareert kritiek van “flipflopschepen” Tom Meeuws (Vooruit) op lage-emissiezone.
https://palnws.be/2022/12/demir-pareert-kritiek-van-flipflopschepen-tom-meeuws-vooruit-op-lage-emissiezone/

PeterCC
24 december 2022, 18:10
https://www.hln.be/gent/dieselwagens-vanaf-2031-verbannen-uit-lage-emissiezone-gentse-socialisten-ontstemd-deze-beslissing-is-onaanvaardbaar~a79e9a0b/

Als de regering dit wilt dan moeten ze ook de verkeersbelasting die ge jaarlijks betaald afschaffen.
Een automobilist betaald wegentaks om in heel België te mogen rondrijden.
Als er dan bepaalde steden zijn waar je niet meer mag rijden dan moeten ze ook de wegentaks maar afschaffen of tenminste verminderen.

Om terug te komen op de opening:

De Vlaamse regering heeft een decreet uitgevaardigd dat steden en gemeenten toelaat om een LEZ in te richten. Dit is dat decreet: https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/2015036551~jzcabm5dbw

Zoals je in het decreet in art 3 par 1 kan lezen zijn de nodige voorwaarden om een LEZ in te richten totaal niet objectief, ze zijn zuiver arbitrair.

Ik heb grote problemen met dat decreet.

Er is de op niveau EU uniforme homologatieprocedure die voor elk voertuigtype voor het tot het verkeer toegelaten wordt objectief nagaat of dat voertuig voldoet aan de geldende EU normen. Wordt een voertuigtype gehomologeerd dan heeft dat vrij toegang tot het verkeer op de openbare weg.

En dan kan een lokaal bestuur op zuiver arbitraire gronden zomaar een gebied afbakenen waar gehomologeerde voertuigen geen toegang toe hebben?

Nee, dat kan volgens mij niet.

Dat is één ding.

Daarnaast is er een andere benadering: bewijzen die LEZ's zich als nuttig? Verbetert de luchtkwaliteit er zich significant beter dan erbuiten?

De Vlaamse overheid heeft daar een rapport over gepubliceerd. Dit rapport: https://www.vmm.be/publicaties/impact-van-de-lage-emissiezones-op-het-wagenpark-de-luchtkwaliteit-en-sociaal-kwetsbare-groepen (en dan de download)

Ter herinnering: het is de Vlaamse regering die het decreet heeft gestemd en de resultaten moeten dus wel goed zijn. En het is inderdaad een hoera-rapport.

LEZ is dus bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Maar als je de samenvatting leest dan wordt het snel duidelijk: er zijn nauwelijks praktijkresultaten die het nut ervan aantonen. Er wordt een reeks redenen opgegeven waarom de resultaten in de praktijk dat niet aantonen.
Maar dan is er de reddende engel: "het model". Want volgens "het model" is de winst groot.

Hetzelfde verhaal als bij het effect van de lockdown op de luchtkwaliteit. Die was er in de praktijk ook niet maar ook daar was volgens "het model" het effect op de luchtkwaliteit enorm.

Wat wel een zekerheid is dat is dat mensen op kosten werden gejaagd om hun voertuig vroegtijdig te vervangen.

Mijn conclusie is dan:
Misschien heeft een LEZ een positief effect, misschien ook niet, maar als dat effect er al is dan gaat het verloren in de ruis. Daar moeten we niet mee bezig zijn. Daar moeten we mensen niet mee lastig vallen. Het heeft geen zin om mensen nodeloos op kosten te jagen.

Geprobeerd en gefaald. Afschaffen dus.

fred vanhove
25 december 2022, 07:42
De wegentaks geeft u het recht gebruik te maken van de weg. Het geeft u nog niet het recht om binnensteden te gaan vergiftigen.

Wat is een binnenstad ? Is er in Leuven Tienen of Ninove dan geen binnenstad ? Of kan het daar allemaal geen kwaad ?

fred vanhove
25 december 2022, 07:44
Doei.

Naar waar ga je?

Hij kan bv in uw gemeente of stad komen wonen met zijn kankerkar wat daar is die blijkbaar niet schadelijk.

Johan Daelemans
25 december 2022, 10:37
Hij kan bv in uw gemeente of stad komen wonen met zijn kankerkar wat daar is die blijkbaar niet schadelijk.

Alles wat mensen doen is schadelijk en indien we niet willen terugkeren naar de middeleeuwen dan is het enige wat rest,
de plaats van 'vervuiling' trachten te verschuiven. Dat woordje 'trachten' staat daar perfect op zijn plaats,
je kan fijn stof e.a. zaken niet tegenhouden met een verbod, de natuur luistert daar niet naar.

Nu, wat is het resultaat voor onze planeet met die groene gekte, LEZ zones inbegrepen? Men verhuist de 'kankerbakken'
enkele tot honderden kilometers en gaat op kosten van ons allemaal aanvang nemen met het vervangen van .... lees het hier:

https://www.acea.auto/uploads/publicati/ACEA_Pocket_Guide_2017-2018.pdf

of al in zijn korte versie:

https://www.autogids.be/autonieuws/economie/wagens-in-europe-de-cijfers.html

Er worden jaarlijks wereldwijd zowat 75.000.000 wagens geproduceerd.
Iemand een idee hoeveel ton schadelijke stoffen moet produceren om zo'n productie van batterijen te voorzien?

Per wagen van 400 tot 1200 kg.
Dat zou neerkomen op 60 miljard kg rotzooi per jaar.

Ik zou zeggen, laat je maar opjutten door groen en zijn propaganda machine.
Kerncentrales waren de snelwegen naar de ondergang van de planeet ...

Mijn zoon gaf op zijn 14 een spreekbeurt ten voordele van kerncentrales.
Hij had meer inzicht in de materie dan de hele meute politici bij elkaar.

Henri1
25 december 2022, 10:47
Alles wat mensen doen is schadelijk en indien we niet willen terugkeren naar de middeleeuwen dan is het enige wat rest,
de plaats van 'vervuiling' trachten te verschuiven. Dat woordje 'trachten' staat daar perfect op zijn plaats,
je kan fijn stof e.a. zaken niet tegenhouden met een verbod, de natuur luistert daar niet naar.

Nu, wat is het resultaat voor onze planeet met die groene gekte, LEZ zones inbegrepen? Men verhuist de 'kankerbakken'
enkele tot honderden kilometers en gaat op kosten van ons allemaal aanvang nemen met het vervangen van .... lees het hier:

https://www.acea.auto/uploads/publicati/ACEA_Pocket_Guide_2017-2018.pdf

of al in zijn korte versie:

https://www.autogids.be/autonieuws/economie/wagens-in-europe-de-cijfers.html

Er worden jaarlijks wereldwijd zowat 75.000.000 wagens geproduceerd.
Iemand een idee hoeveel ton schadelijke stoffen moet produceren om zo'n productie van batterijen te voorzien?

Per wagen van 400 tot 1200 kg.
Dat zou neerkomen op 60 miljard kg rotzooi per jaar.

Ik zou zeggen, laat je maar opjutten door groen en zijn propaganda machine.
Kerncentrales waren de snelwegen naar de ondergang van de planeet ...

Mijn zoon gaf op zijn 14 een spreekbeurt ten voordele van kerncentrales.
Hij had meer inzicht in de materie dan de hele meute politici bij elkaar.

Ik kan me natuurlijk vergissen, maar na deze heldere vaststellingen verwacht ik ingewikkelde "tabellen".

Johan Daelemans
25 december 2022, 10:55
Ik kan me natuurlijk vergissen, maar na deze heldere vaststellingen verwacht ik ingewikkelde "tabellen".

Michel is nog niet wakker.

Johan Daelemans
25 december 2022, 11:09
Nog zoiets waar informatie onder tafel wordt geschoven.

Luchthaven Zaventem: ENKEL passagierstoestellen , vrachtverkeer nog niet meegerekend.

Elk opstijgend vliegtuig verbrand ongeveer 3000 liter kerosine.
400 startende vluchten: dagelijks 1.000.000 liter verbrande kerosine boven Vlaanderen.

Misschien kunnen we de wereld redden door de mensen hun 'vervuilende' wagen af te pakken?
Als ze het al moeilijk hebben om de eindjes aan mekaar te knopen?
Tja, er bestaan toch fietsen?

fred vanhove
25 december 2022, 13:45
Alles wat mensen doen is schadelijk en indien we niet willen terugkeren naar de middeleeuwen dan is het enige wat rest,
de plaats van 'vervuiling' trachten te verschuiven. Dat woordje 'trachten' staat daar perfect op zijn plaats,
je kan fijn stof e.a. zaken niet tegenhouden met een verbod, de natuur luistert daar niet naar.




Er is maar 1 oplossing voor zowat alles en dat is het aantal mensen dringend terugdringen. Er leven op deze planeet veel te veel mensen. We zouden max met 1 miljard mogen zijn.

Hoe meer mensen hoe meer vervuiling.

Mambo
26 december 2022, 12:17
Er is maar 1 oplossing voor zowat alles en dat is het aantal mensen dringend terugdringen. Er leven op deze planeet veel te veel mensen. We zouden max met 1 miljard mogen zijn.

Hoe meer mensen hoe meer vervuiling.

Wie zal dan nog opkuisen?
Ze vinden nu al niemand.

Oma
26 december 2022, 12:41
Er is maar 1 oplossing voor zowat alles en dat is het aantal mensen dringend terugdringen. Er leven op deze planeet veel te veel mensen. We zouden max met 1 miljard mogen zijn.

Hoe meer mensen hoe meer vervuiling.
Daar zijn ze toch al vollen bak mee bezig, in china vallen ze al dood gelijk vliegen maar het gaat nog niet rap genoeg.
Het streefgetal van de globalisten is dat er maar 500 miljoen mensen mogen overblijven dus niks 1 miljard, er moeten er dus nog 6,5 miljard het loodje leggen :roll:...ze zullen nog een keer of twee een coronake met gifspuiten moeten overdoen.

Johan Daelemans
26 december 2022, 15:52
Daar zijn ze toch al vollen bak mee bezig, in china vallen ze al dood gelijk vliegen maar het gaat nog niet rap genoeg.
Het streefgetal van de globalisten is dat er maar 500 miljoen mensen mogen overblijven dus niks 1 miljard, er moeten er dus nog 6,5 miljard het loodje leggen :roll:...ze zullen nog een keer of twee een coronake met gifspuiten moeten overdoen.

Off topic maar,

je weet toch dat jij jezelf tegenspreekt.
In China worden bitter weinig 'gifspuiten' uitgedeeld.
Een logisch gevolg zou zijn .... minder doden. En wat zien we vandaag?
Vul zelf maar in.

Johan Daelemans
26 december 2022, 15:56
Wie zal dan nog opkuisen?
Ze vinden nu al niemand.

De 'vervuiling' waarvan sprake is niet met borstel en vuilblik op te kuisen.
Die vervuiling is gewoon niet zichtbaar.
Als ze morgen vertellen dat het allemaal flauwekul was om een achterliggende agenda door te drukken -
welke burger heeft de toestellen en kennis om daar over te oordelen?

Oma
26 december 2022, 17:30
Off topic maar,

je weet toch dat jij jezelf tegenspreekt.
In China worden bitter weinig 'gifspuiten' uitgedeeld.
Een logisch gevolg zou zijn .... minder doden. En wat zien we vandaag?
Vul zelf maar in.
Gij beweert dus dat al die ongevaccineerde chineeskes nu opeens doodvallen want er worden bitter weinig 'gifspuiten' uitgedeeld?
Dat zal ze leren, die antivaxxers. :rofl:

En waardoor vallen ze dan wel dood?
Door de plotse opheffing van de strenge maatregelen of omdat dat stoute, koppige, banale, corona griepvirus na 2,5 jaar nog steeds rond zou zwerven en misschien nu pas coronadoden maakt met een snotneus?
Bij wie werden er dan meer dan een miljárd vaccin dosissen ingespoten in china? (En waarschijnlijk dan ook geheel vrijblijvend, zoals dat normaal gaat in een totalitaire dictatuur, nietwaar? :twisted:)

Je hebt heel wat "voortschrijdende inzichten" en bewijzen gemist... spijker je achterstand wat bij in het subforum corona. :twisted:

Erw
27 december 2022, 11:38
Er is maar 1 oplossing voor zowat alles en dat is het aantal mensen dringend terugdringen. Er leven op deze planeet veel te veel mensen. We zouden max met 1 miljard mogen zijn.

Hoe meer mensen hoe meer vervuiling.
Een mijard schrappen uit de parasiterende verkwistende klasse zou al volstaan ze.

Johan Daelemans
27 december 2022, 20:43
Je hebt heel wat "voortschrijdende inzichten" en bewijzen gemist... spijker je achterstand wat bij in het subforum corona. :twisted:

Te veel raar volk daar.

De Rode Willem
28 december 2022, 11:52
Off topic maar,

je weet toch dat jij jezelf tegenspreekt.
In China worden bitter weinig 'gifspuiten' uitgedeeld.
Een logisch gevolg zou zijn .... minder doden. En wat zien we vandaag?
Vul zelf maar in.

https://www.demorgen.be/nieuws/half-peking-is-besmet-en-crematoria-in-heel-china-zijn-overbelast-maar-officieel-zijn-er-slechts-zeven-coviddoden~baa8823f/

Half Peking is besmet en crematoria in heel China zijn overbelast

Of willen de anti-vaxxers liever de officiële communistische uitleg
maar officieel zijn er slechts zeven coviddoden

chris k
28 december 2022, 13:09
Te veel raar volk daar.

Is niet het enige groep ......
-heel donker vel is met messen .....altijd al geweest.
-lichter donker vel is met bommen en .....ook met messen.
-geel is onzuivere medicijnen meer moet je er niet achter zoeken

reservespeler
28 december 2022, 17:47
Daar zijn ze toch al vollen bak mee bezig, in china vallen ze al dood gelijk vliegen maar het gaat nog niet rap genoeg.
Het streefgetal van de globalisten is dat er maar 500 miljoen mensen mogen overblijven dus niks 1 miljard, er moeten er dus nog 6,5 miljard het loodje leggen :roll:...ze zullen nog een keer of twee een coronake met gifspuiten moeten overdoen.

Is dat zo?
En wat heeft dat te maken met LEZ?

Oma
29 december 2022, 14:14
Is dat zo?
En wat heeft dat te maken met LEZ?
Ja dat is zo.
En daarvoor misschien de discussie wat volgen?
Er is maar 1 oplossing voor zowat alles en dat is het aantal mensen dringend terugdringen. Er leven op deze planeet veel te veel mensen. We zouden max met 1 miljard mogen zijn.

Hoe meer mensen hoe meer vervuiling.

Mambo
29 december 2022, 20:59
Gent pakt graag uit met zijn lage emmissie zone.
Anderzijds pakt Gent ook graag uit met kerst of andere markten.

Tijdens die happenings rijden alle parkings zich vol met km lange file.... In de lage emmissie zone....die boordevol emmissie komt te staan.

https://www.hln.be/gent/gent-overspoeld-door-shoppers-en-kersttoeristen-chaos-aan-centrumparkings-tot-gevolg~ab8625a2/

Just he?

Lage emmissie zone dan ook geen markten of volks toelopen inrichten.

Handelaars zien eindelijk weer eens volk dat wel.

Maar soit het zou niet mogen of men zou de lage emmissie zone moeten afschaffen.

1 van de 2.

Micele
30 december 2022, 19:00
Italië heeft momenteel de meeste LEZ, 172.

Tegen 2025 schat men 507 LEZ in Europa.

Vooral Spanje en Frankrijk gaan fors uitbreiden.
Ook in Oost-Europa zijn er steden die ermee beginnen, want de wetten zijn er.

Zero emissie zones gaan ook uitbreiden van vandaag 3 gedeeltelijke ZEZ naar mogelijk 35 ZEZ tegen 2030. (gelegen binnen een LEZ)
Bij de landen die nu al ver staan met de electrificatie zullen er wel steden bij zijn.

Belgie gaat mogelijk van 3 naar 4 LEZ gaan.

https://ceenergynews.com/energy-me/low-emission-zones-in-europe-nearly-doubled-in-the-past-years/

Lage-emissiezones in Europa zijn de afgelopen jaren bijna verdubbeld

Uit het rapport bleek dat tussen 2019 en 2022 het totale aantal LEZ's met 40 procent is toegenomen, nu aanwezig in 320 steden in heel Europa. Tegen 2025 verwachten de onderzoekers dat dit aantal met bijna 60 procent zal groeien tot in totaal 507 LEZ's. Dit is grotendeels te danken aan nieuwe nationale wetten die van kracht worden in Frankrijk, Spanje en Polen die de goedkeuring van dergelijke regelingen verplicht stellen of ondersteunen.

De lage-emissiezones worden uitgebreid of aangescherpt, wat betekent dat er steeds strengere beperkingen gelden voor vervuilende voertuigen, ook in grote steden als Londen, Parijs, Brussel en Berlijn.

Italië staat bovenaan de lijst van schone lucht in Europa, met 172 verklaarde zones voor schone lucht, gevolgd door Duitsland, het VK, Nederland en Frankrijk. Tot nu toe zijn er weinig LEZ's ingesteld in Midden- en Oost-Europa, maar naar verwachting zullen Polen en Bulgarije de komende maanden nieuwe zones openen.

In Polen geeft de nieuwe wet op elektromobiliteit en alternatieve brandstoffen steden de bevoegdheid om lage-emissiezones in te stellen. Krakau en Warschau zullen respectievelijk tegen eind 2022 en in 2023 een lage-emissie lanceren en verschillende andere steden hebben belangstelling getoond voor het opzetten van LEZ's, zoals Lodz, Wroclaw, Zabrze, Gliwice, Rzeszow, Bydgoszc en Gdansk. De Bulgaarse hoofdstad Sofia heeft ook plannen om een LEZ aan te nemen, die naar verwachting in november 2022 van start gaat, in afwachting van het resultaat van de lopende openbare raadpleging en een aanstaande stemming in de gemeenteraad.

Het rapport waarschuwt echter dat LEZ's alleen niet voldoende zullen zijn om de ambitie van de EU om de vervuiling tot nul terug te brengen, te verwezenlijken en steden ook niet in staat zullen stellen hun klimaatdoelstellingen te halen. Alleen emissievrij vervoer zal hen in staat stellen dit doel te bereiken en daarom zijn emissievrije zones (ZEZ's) nodig.

De eerste golf van ZEZ's is al aan de gang, met momenteel drie (gedeeltelijke) nulemissiezones van kracht in Europese steden. De huidige bevestigde, gepubliceerde plannen voorzien in de creatie van in totaal 35 ZEZ's tegen 2030, waarvan er negen van toepassing zullen zijn op alle voertuigen.

Gezien de urgentie van de klimaatcrisis en de noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid, is het zeer waarschijnlijk dat er binnenkort een veel groter aantal van dergelijke zones zal worden voorbereid in steden in heel Europa, benadrukt het rapport.

Low emission zones in Europe nearly doubled in the past years

By Evelin Szöke July 29, 2022

https://ceenergynews.com/wp-content/uploads/2022/07/LEZ.jpg

Trends and projections of low-emission zones in Europe.

Source: Clean Cities Campaign

The report found that between 2019 and 2022, the total number of LEZs has increased by 40 per cent, now present in 320 cities across Europe. By 2025, the researchers expect that this number will grow by almost 60 per cent to a total of 507 LEZs. This is largely due to new national laws coming into force in France, Spain and Poland that mandate or support the adoption of such schemes.

The low emission zones will be expanded or tightened, meaning progressively
stricter restrictions on polluting vehicles, including in major cities such as London, Paris, Brussels and Berlin.

Italy tops Europe’s clean air table, with 172 declared clean air zones, followed by Germany, the UK, the Netherlands and France. So far, few LEZs have been set up in central and eastern Europe, but Poland and Bulgaria are expected to unveil new zones in the months ahead.

In Poland, the new Act on Electromobility and Alternative Fuels is giving competence to cities to set up low-emission zones. Krakow and Warsaw will launch a low-emission respectively by the end of 2022 and in 2023 and several other cities have expressed interest in setting up LEZs, such as Lodz, Wroclaw, Zabrze, Gliwice, Rzeszow, Bydgoszc and Gdansk among others. The Bulgarian capital of Sofia also has plans to adopt a LEZ, which is supposed to launch in November 2022 pending the result of ongoing public consultation and an upcoming City Council vote.

However, the report warns that LEZs alone will not be enough to fulfil the EU’s zero pollution ambition nor will they allow cities to attain their climate objectives. Only zero-emission transport will allow them to attain this goal and therefore, zero-emission zones (ZEZs) are needed.

The first wave of ZEZs is already underway, with three (partial) zero-emission
zones currently in force in European cities. Current confirmed, published plans foresee the creation of a total of 35 ZEZs by 2030, nine of which will apply to
all vehicles.

Given the urgency of the climate crisis and the public health emergency, it is very likely that a much larger number of such zones will soon be prepared in cities across Europe, the report underlines.

Johan Daelemans
30 december 2022, 20:52
Italië heeft momenteel de meeste LEZ, 172.


Je vertelt weer halve waarheden.
Die 172 zones zijn meestal historische centra waar GEEN ENKEL voertuig binnen kan zonder speciale autorisatie.
Die zones hebben niks maar ook niks te maken met de zottigheden van Belgische steden die hele regio's als LEZ uitroepen.
Alles vertellen of zwijgen zou ik zo zeggen.

Mambo
30 december 2022, 22:18
Je vertelt weer halve waarheden.
Die 172 zones zijn meestal historische centra waar GEEN ENKEL voertuig binnen kan zonder speciale autorisatie.
Die zones hebben niks maar ook niks te maken met de zottigheden van Belgische steden die hele regio's als LEZ uitroepen.
Alles vertellen of zwijgen zou ik zo zeggen.

Exact.
Met van die zeer smalle straatjes.

PeterCC
15 januari 2023, 18:32
Italië heeft momenteel de meeste LEZ, 172.

Tegen 2025 schat men 507 LEZ in Europa.

Vooral Spanje en Frankrijk gaan fors uitbreiden.
Ook in Oost-Europa zijn er steden die ermee beginnen, want de wetten zijn er.

Zero emissie zones gaan ook uitbreiden van vandaag 3 gedeeltelijke ZEZ naar mogelijk 35 ZEZ tegen 2030. (gelegen binnen een LEZ)
Bij de landen die nu al ver staan met de electrificatie zullen er wel steden bij zijn.

Belgie gaat mogelijk van 3 naar 4 LEZ gaan.
Ik stel me wel vragen bij die bron van jou, die site ceenergynews.com . Lijkt me kritiekloos alles te geloven wat hen wijsgemaakt wordt.

In dat artikel staat: "Low-emission zones (LEZs) that regulate access to urban areas based on the emissions of vehicles are one of the primary clean air measures in European cities. They have proven effective in curbing toxic air pollution and can also reduce road traffic overall and boost the local economy."

Daar is niet het minste bewijs van.