PDA

View Full Version : RWF/RBF: We moeten de Walen voorbereiden op het einde van België


Kristof Miele
3 januari 2005, 15:21
Vandaag (3 januari) in De Tijd:

'De arresten van de Raad van State over de rondzendbrief-Peeters bewijzen het eens te meer: Vlaanderen is op weg een onafhankelijke staat te worden. Maar als Vlaanderen onafhankelijk wordt, waar moeten de Franstaligen dan heen?

De oprichting van een onafhankelijk Wallonië of het voortbestaan van een klein-België zijn mogelijkheden. Maar veel beter is het aansluiting te zoeken bij Frankrijk, zegt Claude Thayse, de nieuwe voorzitter van het Rassemblement Wallonie-France/Bruxelles-France (RWF/RBF).

Zijn uitdrukkelijke ambitie: de Franstaligen voorbereiden op het einde van België.'


Het begint te dagen in het zuiden...

Knuppel
3 januari 2005, 15:26
Hopelijk valt ook de euro van Di Rupo vermits niet het RWF de touwtjes in handen heeft maar de Dieu Di Rupo.

Everytime
3 januari 2005, 16:28
Vandaag (3 januari) in De Tijd:

'De arresten van de Raad van State over de rondzendbrief-Peeters bewijzen het eens te meer: Vlaanderen is op weg een onafhankelijke staat te worden. Maar als Vlaanderen onafhankelijk wordt, waar moeten de Franstaligen dan heen?

De oprichting van een onafhankelijk Wallonië of het voortbestaan van een klein-België zijn mogelijkheden. Maar veel beter is het aansluiting te zoeken bij Frankrijk, zegt Claude Thayse, de nieuwe voorzitter van het Rassemblement Wallonie-France/Bruxelles-France (RWF/RBF).

Zijn uitdrukkelijke ambitie: de Franstaligen voorbereiden op het einde van België.'


Het begint te dagen in het zuiden...
Het RWF/RBF heeft geen politieke gewicht op de Franstalige kant, aangezien dit partij geen success heeft. Natuurlijk kan die Claude Thayse zeggen wat hij wil maar ja, who cares? Niemand. Zever dus.

Kristof Miele
3 januari 2005, 17:04
Het RWF/RBF heeft geen politieke gewicht op de Franstalige kant, aangezien dit partij geen success heeft. Natuurlijk kan die Claude Thayse zeggen wat hij wil maar ja, who cares? Niemand. Zever dus.
Dit partij heeft misschien (nog) geen invloed, maar dat doet er weinig toe. Het belangrijkste is dat er ook aan de andere kant van de taalgrens besef groeit dat het zo niet verder kan.

De partij zegt bij monde van haar voorzitter dat ze zal proberen meer in de aandacht te komen om zo haar doel te bereiken. Ze hoeft daar in eerste instantie niet veel stemmen voor te halen. Mij lijkt het best mogelijk dat de Walen de eerstvolgende járen nog met die idee zullen lachen. Maar hoe begint zoiets? Eerst belachelijk klein en bescheiden. Maar gaandeweg kan er meer steun voor zulks komen, ook in Wallonië. Het is tenslotte in hun eigen voordeel.

Of denkt u misschien dat ze aan populariteit zullen inboeten als ze wat meer media-aandacht zouden kunnen krijgen? Lijkt me onwaarschijnlijk. Als natuurlijk, want in het rijk van keizer Di Rupo wordt er niet veel belang gehecht aan de oppositie. Tot in de diepste geledingen van de media zijn PS'ers doorgedrongen die niet hoog oplopen met begrippen als pluralistische democratie.

Laat mij tot slot nog even aanstippen dat de laatste maanden almaar meer Waalse politici over het après-Belgique-tijdperk beginnen praten. Vreemd hè?

Knuppel
3 januari 2005, 17:50
Als de geesten er rijp voor zijn komt het vanzelf wel in de media.
Het feit dat er steeds meer over gesproken wordt bewijst dat de geesten er minstens voor beginnen open te staan.
En de gedachte is het begin van alle actie.

Vlaamse Leeuw
3 januari 2005, 21:05
En de gedachte is het begin van alle actie.
Laat die actie maar snel komen dan ... :)

Hans1
3 januari 2005, 21:12
Daar zullen we voor zorgen.;-)

Knuppel
3 januari 2005, 21:13
Bij de volgende federale verkiezingen zal er actie zat zijn...

Vlaamse Leeuw
3 januari 2005, 21:38
Daar zullen we voor zorgen.;-)
Hoe denkt de BUB dat te doen?

ilfalco
3 januari 2005, 22:16
Wat me vooral opvalt is dat hij toegeeft dat m'n in een onafhankelijk wallonie 20% meer belastigen zal moeten betalen als m'n op dezelfde voet als nu wil blijven leven , dus daarom liever aansluiten bij frankrijk ... je kan je dus voorstellen hoeveel wij minder zouden moeten betalen aan de fiscus bij een onafhankelijk Vlaanderen.

eniotna
3 januari 2005, 23:43
Die partij is al bekend hoor. En die heeft de media al enkele keren behaald.
Het rattachisme bestaat al lang en is nu aan zijn dieptepunt gekomen...

Knuppel
3 januari 2005, 23:58
Naar aanleiding van de oproep om zich voor te bereiden op de aansluiting bij Frankrijk 'zag' ik opeens iets dat op het eerste zicht misschien vreemd lijkt doch in feite een logisch vervolg is op zekere oorzaken.

Overheersers worden overheerst.

Het valt te verwachten dat Frankrijk zal zich niet laten de les spellen door zijn Waalse broedervolk zoals de Vlamingen dat sinds het ontstaan van België lieten gebeuren door de Franstaligen. De 'Zuid-Belgen' zullen zich noodgedwongen moeten neerleggen bij de wil van Frankrijk daar ze niet optijd op eigen benen leerden staan. Ze waren nooit anders gewend dan hun middelen uit de overheersing van anderen te puren, en raakten daar zo aan gewend dat ze niet zagen dat ze zich mét die middelen beter onafhankelijk hadden gemaakt inplaats van afhankelijk erv�*n.

Er zal nog gevochten worden voor het zover is.
De bittere werkelijkheid van overheersers die beseffen voortaan de overheersten te zullen zijn zal niet klakkeloos aanvaard worden.

Knuppel
4 januari 2005, 00:04
Die partij is al bekend hoor. En die heeft de media al enkele keren behaald.
Het rattachisme bestaat al lang en is nu aan zijn dieptepunt gekomen...
Welke partij is, waarom, al bekend en heeft al enkele keren de media 'behaald'?

Pelgrim
4 januari 2005, 14:29
Wat me vooral opvalt is dat hij toegeeft dat m'n in een onafhankelijk wallonie 20% meer belastigen zal moeten betalen als m'n op dezelfde voet als nu wil blijven leven , dus daarom liever aansluiten bij frankrijk ... je kan je dus voorstellen hoeveel wij minder zouden moeten betalen aan de fiscus bij een onafhankelijk Vlaanderen.
Steeds opnieuw komt het argument van de transfers weer bovendrijven. ik vind dat geen argument. Als dat een argument was stel ik voor dat we Limburg ook buiten gooien.

Het al of niet bestaan van financiele transfers (en ik twijfel er niet aan) is op zich geen argument op een land te splitsen. Er zijn veel beter argumenten voor een Vlaamse en Waalse staatsvorming dan fiscale statistieken.

Trouwens, ooit al gehoord van het Marshall plan idee van Antoon Roosens?

Kristof Miele
4 januari 2005, 18:09
Steeds opnieuw komt het argument van de transfers weer bovendrijven. ik vind dat geen argument. Als dat een argument was stel ik voor dat we Limburg ook buiten gooien.

Het al of niet bestaan van financiele transfers (en ik twijfel er niet aan) is op zich geen argument op een land te splitsen. Er zijn veel beter argumenten voor een Vlaamse en Waalse staatsvorming dan fiscale statistieken.

Trouwens, ooit al gehoord van het Marshall plan idee van Antoon Roosens?
Transfers vind ik ook geen direct argument om een land op te splitsen. Ik ben niet tegen solidariteit - maar wel tegen de huidige losbandige manier van herverdeling. Maar indirect zijn ze wel een aanleiding om het te overwegen.

Wat zou Vlaanderen niet allemaal kunnen doen met dat vrijgekomen geld? Niet enkel puur politiek en ideologisch drijven de twee eilanden - Vlaanderen en Wallonië - almaar verder uit elkaar. Ook qua strategische toekomstkeuzes vinden we elkaar almaar minder.

Met de vele miljarden zouden we de loonlasten bijvoorbeeld kunnen verlagen, om zo onze bedrijven wat concurrentiëler te maken en banen te scheppen.

ilfalco
4 januari 2005, 19:17
.. maar verspilling , sociaal profitariaat , en enkel flitspalen in vlaanderen zijn dat wel. m'n moet solidair zijn met een gemeenschap en ik zie niet in waarom wij als vlamingen x aantal meer solidair zijn met wallonie en met franstaligen die zich in vlaanderen weigeren aan te passen dan met bvb frans-vlaanderen en zeeuwsvlaanderen of de friezen .

Voor u is de transfers geen reden om belgie te splitsen .. voor onkelinckx en co zijn die transfers juist de reden waarom Belgie moet blijven bestaan , wat bewijst dat wallonie enkel uit is op de vlaamse jackpot . Dus weg met die transfers en Belgie splitst vanzelf .....

Kristof Miele
4 januari 2005, 19:26
.. maar verspilling , sociaal profitariaat , en enkel flitspalen in vlaanderen zijn dat wel. m'n moet solidair zijn met een gemeenschap en ik zie niet in waarom wij als vlamingen x aantal meer solidair zijn met wallonie en met franstaligen die zich in vlaanderen weigeren aan te passen dan met bvb frans-vlaanderen en zeeuwsvlaanderen of de friezen .

Voor u is de transfers geen reden om belgie te splitsen .. voor onkelinckx en co zijn die transfers juist de reden waarom Belgie moet blijven bestaan , wat bewijst dat wallonie enkel uit is op de vlaamse jackpot . Dus weg met die transfers en Belgie splitst vanzelf .....
Er zijn inderdaad een heleboel onaanvaardbare constructies die enkel bestaan om Wallonië overeind te houden, maar structureel niets veranderen. Ik ben er mij volledig van bewust dat als die 'constructies' verdwijnen en er met andere woorden geen transfers meer zijn, de Waalse politici zelf België opblazen. Niet voor niets zegt Thayse dat in een onafhankelijk Wallonië de belastingen met 20% zouden moeten stijgen...

Pelgrim
5 januari 2005, 10:27
Niet voor niets zegt Thayse dat in een onafhankelijk Wallonië de belastingen met 20% zouden moeten stijgen...
En willen wij dat? Willen wij een buurland dat een economisch kerkhof wordt? Dat zou voor ons ook niet zo goed zijn. Ik ben er mee akkoord dat Belgique moet verdwijnen - uiteraard ;) - maar wij hebben wel een zekere verantwoordelijkheid tegenover Wallonië en onszelf. Uiteindelijk zijn zowel wij als het waalse buurvolk slachtoffer van het Systeme Belgique. En het laatste dat slachtoffers moeten doen is elkaar de rug toekeren.

Knuppel
5 januari 2005, 10:41
Je weet best wat wij willen, Pelgrim: duidelijkheid of al die miljarden die aan Vlaanderen ontrokken worden ook tot iets dienen. Uiteindelijk zijn de veel te hoge belastingen er ook in Vlaanderen de oorzaak van dat buitenlandse investeerders zich tien keer bedenken voor ze nog naar hier komen.
Wij willen toch ook niet dat Vlaanderen een economisch kerkhof wordt omdat het zijn verplichtingen tegenover Wallonië ten allen prijze moet blijven nakomen? Waarom zouden we als het in Wallonië geen zak aan de dijk zet en het spendeergedrag er niet eens op wijst dat er zuinig(er) met de gekregen centen wordt omgesprongen?

Jaren geleden hoorde ik Sauwens al een voorstel doen om de hele Belgische staatschuld op Vlaamse schouders te nemen. Daar kwam het uiteindelijk toch op neer ook al is dat niet zo goed geweten.
Wat wil een derde wereld land nog meer dan dat zijn totale schuld wordt kwijtgescholden?

Pelgrim
5 januari 2005, 12:20
Antoon Roosens heeft ooit al eens een poging gedaan een marshall-plan voor Walonië in gang te trekken, dat lijkt me geen slecht idee.

Vlaams-nationalist
5 januari 2005, 12:46
Op het eerste zicht ziet het rattachisme er goed uit voor Vlaanderen; dan krijgt Vlaanderen het heft in eigen handen. Toch wil ik er op wijzen dat zij Brussel meewillen nemen naar Frankrijk. Daar zit dan de concurrentie tussen Vlaams-nationalisten en rattachisten.
Hoe kan dat ooit verenigbaar gemaakt worden voor beide partijen? Iemand een antwoord? En geen simplistisch 'Brussel is van ons' want zo werkt het niet. Dat moet ik als overtuigd Vlaams-nationalist toegeven dat het zo niet kan.

Pelgrim
6 januari 2005, 10:48
Het zal vooral een strijd worden om de Brusselaars (inclusief de franstaligen) duidelijk te maken bij wie ze het beste af zijn. Tweederangs stad in Frankrijk, of hoofdstad in Vlaanderen.

Jan van den Berghe
6 januari 2005, 10:55
Op het eerste zicht ziet het rattachisme er goed uit voor Vlaanderen; dan krijgt Vlaanderen het heft in eigen handen.

In Wallonië is er niet het minste raakvlak voor een aanhechting van Wallonië bij Frankrijk. Bewijze is het bijna totaal wegdeemsteren van het rattachistisch partijtje...

Knuppel
6 januari 2005, 10:58
Als ik zie wat een Franstalige Brusselaars zoals Everytime schrijft, dan denk ik dat de Franstaligen Brussel veel liever als tweerangsstad zien in Frankrijk dan als hoofdstad van Vlaanderen.
Hun afkeer voor Vlaanderen is te groot om daar deel (nog) langer van te willen uitmaken.

Vlaams-nationalist
6 januari 2005, 12:20
In Wallonië is er niet het minste raakvlak voor een aanhechting van Wallonië bij Frankrijk. Bewijze is het bijna totaal wegdeemsteren van het rattachistisch partijtje...
Zijn ze werkelijk zo dom om te geloven dat ze in een onafhankelijk land zullen blijven bestaan? Trouwens, wilt Frankrijk deze regio wel opnemen binnen haar landsgrenzen? Daar ben ik ook niet zeker van.

Jan van den Berghe
6 januari 2005, 12:37
Zijn ze werkelijk zo dom om te geloven dat ze in een onafhankelijk land zullen blijven bestaan? Trouwens, wilt Frankrijk deze regio wel opnemen binnen haar landsgrenzen? Daar ben ik ook niet zeker van.

Waarom zou Frankrijk een economisch arme regio willen opnemen, terwijl de bewoners ervan zich nog niet eens Frans voelen?

Vlaams-nationalist
6 januari 2005, 12:43
Waarom zou Frankrijk een economisch arme regio willen opnemen, terwijl de bewoners ervan zich nog niet eens Frans voelen?
Dat is juist wat ik zeg. Daarom is het net zo moeilijk die Vlaamse onafhankelijkheid door te kunnen drukken juist omdat de Walen geen andere kezue hebben als België. Onafhankelijk zijn ze te zwak en de Fransen willen hen niet.

Everytime
6 januari 2005, 12:48
Het zal vooral een strijd worden om de Brusselaars (inclusief de franstaligen) duidelijk te maken bij wie ze het beste af zijn. Tweederangs stad in Frankrijk, of hoofdstad in Vlaanderen.
Wat mij betreft, is het al duidelijk : Liever Fransman dan Vlaming.8) Logisch, mijn moedertaal is het Frans, niet het Nederlands.8)

Everytime
6 januari 2005, 12:49
In Wallonië is er niet het minste raakvlak voor een aanhechting van Wallonië bij Frankrijk. Bewijze is het bijna totaal wegdeemsteren van het rattachistisch partijtje...
Het VB was ook nergens enkele jaren geleden...........

Jan van den Berghe
6 januari 2005, 12:54
Het VB was ook nergens enkele jaren geleden...........

Blijkbaar heeft u heel weinig kennis over het Vlaams Belang/Blok. Reeds bij haar eerste deelname aan de verkiezingen haalde de partij onmiddellijk een zetel binnen (en trouwens net geen tweede). Al jaren nemen de rattachisten aan de verkiezingen deel in Wallonië en Brussel, en tot op heden hebben ze geen noemenswaardig aantal stemmen. En er zijn niet de minste tekenen dat hun aanhang op de een of andere wijze toeneemt.

Jan van den Berghe
6 januari 2005, 12:55
Logisch, mijn moedertaal is het Frans, niet het Nederlands.8)

Dat uw moedertaal het Frans zou zijn, betwijfel ik sterk. Laat u maar eens gaan op http://forum.toudi.org/index.php , eens kijken wat u ervan bakt.

Vlaams-nationalist
6 januari 2005, 12:55
Het VB was ook nergens enkele jaren geleden...........
:rofl: Dat meent U toch niet. U maakt Uzelf belachelijk. Stop ermee ik kom niet meer bij.

Everytime
6 januari 2005, 13:12
Dat uw moedertaal het Frans zou zijn, betwijfel ik sterk. Laat u maar eens gaan op http://forum.toudi.org/index.php , eens kijken wat u ervan bakt.
Si tu as des doutes, c'est ton problème, pas le mien...........

Jan van den Berghe
6 januari 2005, 13:14
Si tu as des doutes, c'est ton problème, pas le mien...........

Ja, ik heb twijfels daarover. Maanden geleden kondigde u immers plotseling aan dat u naar Frankrijk was verhuisd. Weken later schreef u echter dat u in Brussel woonde. Niet echt allemaal samenhangend.

daiwa
6 januari 2005, 13:30
Ja, ik heb twijfels daarover. Maanden geleden kondigde u immers plotseling aan dat u naar Frankrijk was verhuisd. Weken later schreef u echter dat u in Brussel woonde. Niet echt allemaal samenhangend.

erg geloofwaardig is dat idd niet :lol:

Vlaams-nationalist
6 januari 2005, 13:39
Everytime is opzich al niet echt samenhangend.
1. Franse haatvlag als onderschrift
2. Engelstalige naam
3. Voelt zich geen Vlaming (want niet Nederlandstalig) en zit wel op een Nederlanstalig/Vlaams forum
4. Het ene moment tegen de splitsing van België, het andere moment rattachist
...

Niet echt om serieus genomen te worden.

Everytime
6 januari 2005, 14:15
Everytime is opzich al niet echt samenhangend.
1. Franse haatvlag als onderschrift
2. Engelstalige naam
3. Voelt zich geen Vlaming (want niet Nederlandstalig) en zit wel op een Nederlanstalig/Vlaams forum
4. Het ene moment tegen de splitsing van België, het andere moment rattachist
...

Niet echt om serieus genomen te worden.
1. Franse haatvlag? Spreek voor uwzelf.

2. Engelstalige naam? Ja, en dan? Had je liever een Vlaemsche naam? Sorry, Engels boeit me meer dan het Nederlands.8)

3. En dan? Iedereen is welkom op die website.

4. Dat België blijft of splitst, dat is niet mijn probleem. Ik ben noch Belgicist noch separatist. Met de tijd interesseert België me toch minder en minder. Hoe kan je nog interesse hebben voor een land dat constant bezig is met communautaire problemen? Het is om er mee te lachen. Heb je al naar het nieuws op een buitenlandse TV-zender bekeken? Als ja, je hebt al zeker en vast gemerkt dat ze nooit (of bijna nooit) van België spreken. Reden genoeg om te begrijpen dat ons land geen interesse meer heeft.

eniotna
6 januari 2005, 14:32
Met de tijd interesseert België me toch minder en minder. Hoe kan je nog interesse hebben voor een land dat constant bezig is met communautaire problemen?


En toch komt u met de tijd meer en meer op dit forum.


Het is om er mee te lachen. Heb je al naar het nieuws op een buitenlandse TV-zender bekeken? Als ja, je hebt al zeker en vast gemerkt dat ze nooit (of bijna nooit) van België spreken. Reden genoeg om te begrijpen dat ons land geen interesse meer heeft.

Spreekt men dagelijks over Luxemburg in het Belgische nieuws?

Everytime
6 januari 2005, 14:42
En toch komt u met de tijd meer en meer op dit forum.



Spreekt men dagelijks over Luxemburg in het Belgische nieuws?
Ik heb "minder en minder" gezegd. Ik heb niet "niet meer" gezegd. Nuance.

Jan van den Berghe
6 januari 2005, 14:50
Heb je al naar het nieuws op een buitenlandse TV-zender bekeken? Als ja, je hebt al zeker en vast gemerkt dat ze nooit (of bijna nooit) van België spreken. Reden genoeg om te begrijpen dat ons land geen interesse meer heeft.

Dit is werkelijk lachwekkend. 't Is nu eenmaal een blijvend iets dat men in de grote buurlanden weinig belangstelling heeft voor wat er bij de kleine buren gebeurd. Op Duitse, Britse of Franse zenders komt België inderdaad niet veel aan bod, maar dat geldt evenzeer als het over Nederland, Denemarken, Luxemburg, Portugal... gaat.

Of herinnert u zich nog wanneer VRT of VTM laatst nog berichtten over Griekenland? Of over Letland? Of over Denemarken? Of over Ierland?

Jan van den Berghe
6 januari 2005, 14:52
Ik heb "minder en minder" gezegd. Ik heb niet "niet meer" gezegd. Nuance.

Minder en minder? Larie. Franse nieuwszenders hebben nooit veel belangstelling gehad voor "het kleine buitenland". Die hebben in de eerste plaats aandacht voor eigen land, dan de grote koppen van het wereldnieuws (bomaanslag hier, natuurramp daar...) en enkele grote landen (VS, Duitsland...) alsook een aantal van hun voormalige koloniën.

Vlaams-nationalist
6 januari 2005, 15:03
1. Franse haatvlag? Spreek voor uwzelf.Ik spreek als volksnationalist voor mijzelf en voor al diegenen uit Baskenland, Bretagne, Elzas, Lotharingen-Moesel, Corsica, Occitanië, Savoie, Vlaanderen die hun eigenheid niet hebben mogen bewaren. Waar hun talen nog altijd geen officiële talen zijn na zovele jaren onderdrukking.

En als U ergens op het forum zegt dat U de Vlaamse Leeuw al meer dan beu gezien bent, kan ik U zeggen dat U Uw Franse haatvlag (die ondermeer wordt opgeëisd door het extreem-rechtse staatsnationalistische Front National) in Uw aersch (om het op zijn Vlaemsch te zeggen) kunt steken.

Jan van den Berghe
6 januari 2005, 15:07
Ik spreek als volksnationalist voor mijzelf en voor al diegenen uit Baskenland, Bretagne, Elzas, Lotharingen-Moesel, Corsica, Occitanië, Savoie, Vlaanderen die hun eigenheid niet hebben mogen bewaren. Waar hun talen nog altijd geen officiële talen zijn na zovele jaren onderdrukking.

En nu mag de wettelijke onderdrukking niet meer zo gewelddadig zijn als vroeger, de sociale onderdrukking gaat onverminderd verder. Iedere keer dat ik in Frans-Vlaanderen ben, ondervind ik dat aan den lijve. Daar stel ik steeds weer vast dat mensen wel nog Vlaams kunnen spreken en begrijpen, maar dat er een grote drempel is om dat te doen buitenshuis. Men moet mensen altijd een beetje "warm" maken en dan houden ze niet op Vlaams te spreken.

Dit stelt om ook altijd vast tijdens de voorstellingen van het volkstoneel Flor Barbry. In het begin, juist voor de voorstelling, hoor je voornamelijk Frans in de zaal. Maar vanaf de pauze en erna gonst het er van Vlaamse klanken. Plots hebben mensen weer hun eigen taal ontdekt. In het dagelijks leven is dat wat anders, omdat de Franse maatschappij - ook in het Noorden - nu eenmaal sterk drukt op het Frans.

Vlaams-nationalist
6 januari 2005, 15:09
Noord-Catalonië ben ik ook nog vergeten.

Jan van den Berghe
6 januari 2005, 15:10
Noord-Catalonië ben ik ook nog vergeten.

En de overzeese gebieden!

ICE-MAN
6 januari 2005, 15:20
niks walen voorbereiden,

gewoon de geldkraan toe....

ze zullen het wel merken hé als er gééne poen meer binnenkomt !:x

Vlaams-nationalist
6 januari 2005, 15:23
En de overzeese gebieden!
Ja, ook nog vergeten. Alles opgeteld is het denk ik het land met het grootste aantal volkeren in in Europa. Waarschijnlijk in Afrika nog meer.