PDA

View Full Version : Wat Doet Vb Met De 7 Miljoen Euro?


Hans1
4 januari 2005, 01:25
Het VB krijgt 7 miljoen euro belastinggeld om te verbrassen per jaar.

Maar wat doen ze ermee? Oppotten? Echt verbrassen? Iets zinnigs kunnen ze er spijtig genoeg niet mee doen, want daar heb je verstand voor nodig...

Kielse bulldog
4 januari 2005, 01:27
Wat doet de B.U.B. met hun 5 euro?

daiwa
4 januari 2005, 01:30
Wat doet de B.U.B. met hun 5 euro?

:-D :-D

Hans1
4 januari 2005, 01:31
Wat doet de B.U.B. met hun 5 euro?
Eerst op mijn vraag antwoorden, hondje, als je kan.;-)

voicelesscharlie
4 januari 2005, 01:36
Het VB krijgt 7 miljoen euro belastinggeld om te verbrassen per jaar.

Maar wat doen ze ermee? Oppotten? Echt verbrassen? Iets zinnigs kunnen ze er spijtig genoeg niet mee doen, want daar heb je verstand voor nodig...
Verstandig beheren en niet verbrassen aan cliëntelisme zoals de andere partijen doen.

daiwa
4 januari 2005, 01:40
Het VB krijgt 7 miljoen euro belastinggeld om te verbrassen per jaar.

Maar wat doen ze ermee? Oppotten? Echt verbrassen? Iets zinnigs kunnen ze er spijtig genoeg niet mee doen, want daar heb je verstand voor nodig...

verkiezingsaffiches- gedwongen naamsverandering plus bij horende kosten-partijwerking- infoblaadjes-website..etc

Bert Bubber
4 januari 2005, 01:47
Eerst op mijn vraag antwoorden, hondje, als je kan.;-)
En....................?

ingenious
4 januari 2005, 01:48
verkiezingsaffiches- gedwongen naamsverandering plus bij horende kosten-partijwerking- infoblaadjes-website..etc
wie heeft ze gedwongen van naam te veranderen?

Bert Bubber
4 januari 2005, 01:49
€5 nieuwjaarsgift voor de koning?

Bert Bubber
4 januari 2005, 01:54
wie heeft ze gedwongen van naam te veranderen?
Wie had de BSP, CVP, PVV, AGAL, ea gedwongen? En waarmee is dat toen betaalt?

Yossarian
4 januari 2005, 01:55
...hun clandestiene inlichtingendienst financieren...

Bert Bubber
4 januari 2005, 02:02
...hun clandestiene inlichtingendienst financieren...
Want anders komt de waarheid in onze democratie niet aan het licht.:-)

Internaut
4 januari 2005, 02:04
dat geld dat mede door u betaald word (belastingbetaler) word gebruikt voor propaganda affiches zoals iedere politieke partij. Het is leuk te horen dat u als belgicist mede betaalt voor een grote affiche waar Dewinter zijn kop op te zien is :lol:
Ik ben erg blij dat de BUB (nog) geen dotaties krijgt, de aanhang is te marginaal om ooit die kiesdrempel te halen...
Er is onlangs 1.5 miljoen euro uitgegeven bij het Vlaams Belang aan affiches om de naambekendheid te stimuleren. Al de parlementairen van het Belang worden betaald door het gedrocht België en dat dient enkel om datzelfde België te doen laten barsten :-P
Ze geven ons de wapens waarmee ze uiteindelijk vernietigd gaan worden ;)

daiwa
4 januari 2005, 02:06
Wie had de BSP, CVP, PVV, AGAL, ea gedwongen? En waarmee is dat toen betaalt?

de kiezer heeft hen onrechtstreeks gedwongen door die partijen af te straffen en ze dachten dat een naamsverandering het tij zou doen keren, maar zoals we allemaal weten heeft dat geen lap opgebracht, integendeel :-D :-D :-D

Yossarian
4 januari 2005, 02:11
Want anders komt de waarheid in onze democratie niet aan het licht.:-) De waarheid is dat de democratie door het VB verkracht wordt.
Schaamteloos:

dat geld dat mede door u betaald word (belastingbetaler) word gebruikt voor propaganda affiches zoals iedere politieke partij. Het is leuk te horen dat u als belgicist mede betaalt voor een grote affiche waar Dewinter zijn kop op te zien is :lol:
Ik ben erg blij dat de BUB (nog) geen dotaties krijgt, de aanhang is te marginaal om ooit die kiesdrempel te halen...
Er is onlangs 1.5 miljoen euro uitgegeven bij het Vlaams Belang aan affiches om de naambekendheid te stimuleren. Al de parlementairen van het Belang worden betaald door het gedrocht België en dat dient enkel om datzelfde België te doen laten barsten :-P
Ze geven ons de wapens waarmee ze uiteindelijk vernietigd gaan worden ;-)

Bob
4 januari 2005, 02:18
Het VB krijgt 7 miljoen euro belastinggeld om te verbrassen per jaar.

Maar wat doen ze ermee? Oppotten? Echt verbrassen? Iets zinnigs kunnen ze er spijtig genoeg niet mee doen, want daar heb je verstand voor nodig...Voor verstandige vragen hebt ge ook verstand nodig.

daiwa
4 januari 2005, 02:23
De waarheid is dat de democratie door het VB verkracht wordt.


Schaamteloos:





het zijn de huidge regeringspartijen die onbeschoft de grondwet en taalwetten overtreden!!!! :twisted:

voicelesscharlie
4 januari 2005, 02:32
De waarheid is dat de democratie door het VB verkracht wordt.





Het democratisch gehalte kan men afmeten aan de manier waarop de oppositiepartijen worden behandeld.(VON HAYEK)

Wat den belziek betreft:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

ingenious
4 januari 2005, 02:36
Wie had de BSP, CVP, PVV, AGAL, ea gedwongen? En waarmee is dat toen betaalt?
niemand, dat was hun vrije keuze. net zoals het vb zelf gekozen heeft een nieuwe naam aan te nemen. dat was dan ook mijn punt. ik zie niet in wat de relevantie van jouw vraag is.

Bobke
4 januari 2005, 02:57
Het VB krijgt 7 miljoen euro belastinggeld om te verbrassen per jaar.

Maar wat doen ze ermee? Oppotten? Echt verbrassen? Iets zinnigs kunnen ze er spijtig genoeg niet mee doen, want daar heb je verstand voor nodig...Ze kunnen er leden mee werven, str*ntblaadjes schrijven.
Iets wat de BUB, zelfs met een koninklijke schenking niet kan.
Zelfs niet als de taaie lid wordt.
Het ergste is eigenlijk dat ik nooit voor een splitsing geweest ben, ik ken persoonlijk wel enkele persoonlijke redenen om er tegen te zijn.
Sinds ik de BUB ken ben ik van gedacht verandert.
Ik kan nooit mijn roots (zie onderschrift) verloochenen.

Kielse bulldog
4 januari 2005, 03:09
Eerst op mijn vraag antwoorden, hondje, als je kan.;-)
Hetzelfde zeker als alle andere andere partijen

ps:Hansje waar is grietje?

illwill
4 januari 2005, 06:44
Het VB krijgt 7 miljoen euro belastinggeld om te verbrassen per jaar.

Maar wat doen ze ermee? Oppotten? Echt verbrassen? Iets zinnigs kunnen ze er spijtig genoeg niet mee doen, want daar heb je verstand voor nodig...
Jou opmerking is geen echte vraag, het zal jou trouwens een worst wezen wat iemand antwoord, jij moet niemand binnen het VB en da zal altijd zo blijven. Het stukje over het verstand is gewoon onzin, alsof niemand verstand heeft binnen die partij...:roll:

ancapa
4 januari 2005, 07:26
Het VB krijgt 7 miljoen euro belastinggeld om te verbrassen per jaar.

Maar wat doen ze ermee? Oppotten? Echt verbrassen? Iets zinnigs kunnen ze er spijtig genoeg niet mee doen, want daar heb je verstand voor nodig...
1. aanmaak en aankoop van nieuwe brochures, affiches, posters...
2. aankoop van stickers, stylo's, sleutelshangers, asbakken... en andere
3. informatie verspreiden via de post
4. organisatie van informatieavonden en meetings
5. werking van de studiediensten

Verstand ? hebben we u zeker niet voor nodig :-D

Isegrim
4 januari 2005, 07:26
niemand, dat was hun vrije keuze. net zoals het vb zelf gekozen heeft een nieuwe naam aan te nemen. dat was dan ook mijn punt. ik zie niet in wat de relevantie van jouw vraag is.
De relevantie zit misschien in het feit dat de belastingbetaler voor die grapjasserij ook de nodige centen heeft mogen ophoesten ?

ingenious
4 januari 2005, 07:34
De relevantie zit misschien in het feit dat de belastingbetaler voor die grapjasserij ook de nodige centen heeft mogen ophoesten ? voor mij doet elke partij met zijn dotatie wat ze willen. nog eens, de naamsverandering van andere partijen doet niks af van mijn stelling dat het vb niet van naam moest veranderen, zoals hier foutief werd beweerd.

Isegrim
4 januari 2005, 08:23
voor mij doet elke partij met zijn dotatie wat ze willen. nog eens, de naamsverandering van andere partijen doet niks af van mijn stelling dat het vb niet van naam moest veranderen, zoals hier foutief werd beweerd.
Ik ben het volledig met je eens dat het vb NIET van naam moest veranderen, daar kan een hele boom over opgezet worden, maar die andere partijen moesten dat evenmin : de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

ingenious
4 januari 2005, 08:26
Ik ben het volledig met je eens dat het vb NIET van naam moest veranderen, daar kan een hele boom over opgezet worden, maar die andere partijen moesten dat evenmin : de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. ik verwijt hen dat niet, en ik denk die andere partijen ook niet. ik heb het althans niet gehoord. wat ik hen wel kwalijk neem is dat ze doen uitschijnen alsof het moest. of dat ze doen uitschijnen alsof hun partij verboden is. dat zijn beiden leugens.

Eternity
4 januari 2005, 08:46
Heel verstandige thread waar duidelijk uren is nagedacht om met feiten & juiste conclusies voor de dag te komen.

Duidelijk geen idioot van jezelf gemaakt.

wie ben ik
4 januari 2005, 10:04
Eerst op mijn vraag antwoorden, hondje, als je kan.;-)
Mijnheer Hans1, heb jij de gewoonte om mensen te beledigen?

Hans1
4 januari 2005, 10:24
verkiezingsaffiches- gedwongen naamsverandering plus bij horende kosten-partijwerking- infoblaadjes-website..etc
Allemaal weggesmeten geld dus.

Geen euro voor Azië?

Hans1
4 januari 2005, 10:25
Mijnheer Hans1, heb jij de gewoonte om mensen te beledigen?
Neen, maar zijn avatar was wel een hondje. ;-)

Hans1
4 januari 2005, 10:27
1. aanmaak en aankoop van nieuwe brochures, affiches, posters...
2. aankoop van stickers, stylo's, sleutelshangers, asbakken... en andere
3. informatie verspreiden via de post
4. organisatie van informatieavonden en meetings
5. werking van de studiediensten

Verstand ? hebben we u zeker niet voor nodig :-DStickers, sleutelhangers, stylo's, asbakken, jongens toch, van geldverspilling gesproken. :? Met die asbakken sporen jullie zelfs aan tot roken, dus is het VB zelfs schadelijk voor de gezondheid ! En de Belgen maar afdokken.:evil:

Seba
4 januari 2005, 11:52
Het VB krijgt 7 miljoen euro belastinggeld om te verbrassen per jaar.

Maar wat doen ze ermee? Oppotten? Echt verbrassen? Iets zinnigs kunnen ze er spijtig genoeg niet mee doen, want daar heb je verstand voor nodig...
het VB heeft dat geld op een legitieme wijze verkregen, namelijk door haar inspanningen te vertalen naar kiezers en zodoende parlementszetels te behalen. Bovendien wordt dat geld uitsluitend voor werkingsmiddelen ingezet Dat lijkt me heel wat behoorlijker dan de dotatie voor een welbepaalde familie die:

1) louter op basis van een exogeen gegeven, namelijk afkomst, en dus discriminerend, bepaald is

2) in totaal nog een aanzienlijk hoger bedrag opstrijkt

3) dat bedrag naar hartelust voor persoonlijke doeleinden kan en mag opsouperen

Antoon
4 januari 2005, 11:56
Stickers, sleutelhangers, stylo's, asbakken, jongens toch, van geldverspilling gesproken. :? Met die asbakken sporen jullie zelfs aan tot roken, dus is het VB zelfs schadelijk voor de gezondheid ! En de Belgen maar afdokken.:evil:
Jaloers dat jullie met je 25 kiezers geen dotatie krijgen zoals de groten? :-D

BTW : Die Belgen waar je het over hebt zijn vooral Vlamingen, hé? En zelfs het gedeelte dat de Walen betalen komt van Vlaams geld dat er getransfereerd is.

Towelie030981
4 januari 2005, 12:13
Het democratisch gehalte kan men afmeten aan de manier waarop de oppositiepartijen worden behandeld.(VON HAYEK)

Wat den belziek betreft:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
[/left]Partijen als GROEN worden zeer correct behandeld.;-)

Philips Inc.
4 januari 2005, 12:37
Allemaal weggesmeten geld dus.

Geen euro voor Azië?
Neen, geen Euro voor Azië, net zoals uw koningske geen eurocent zal storten van zijn nog veel omvangrijkere dotatie, zonder democratische legitimering, en nog minder verstand in zijn familie ...

ilfalco
4 januari 2005, 12:47
het vb besteed z'n geld aan het informeren van de kiezer , en aan het ontkrachten van de leugens van de door de vlaming gefinancierde rode zender. De ander epartijen besteden ondermeer geld aan spin doctors en reclame strategen ... de "domme" vb'ers doen dat allemaal zelf , en met succes . Tot spijt van wie het benijdt .

Maar ja voor onze linkse pseudo intellectuelen is een gebuisde kok van de spa waarschijnlijk veel slimmer dan een licenciaat communicatiewetenschappen zoals Vanhecke...

predator
4 januari 2005, 12:55
Hansje (en grietje) vroeg(en) :

Het VB krijgt 7 miljoen euro belastinggeld ...

Maar wat doen ze ermeeOp 30/12/2004 bij de kapper gehoord :

"En het Blok wou € 7.000.000 aan Artsen Zonder Grenzen geven en die ... weigerden die gift te aanvaarden !".

Beste Groeten.

Kielse bulldog
4 januari 2005, 14:26
Aan hans1: WAAR IS GRIETJE?

numarx
4 januari 2005, 14:29
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

You funny.

Patriot!
4 januari 2005, 14:30
Vooral omdat dat al de 5de keer is dat hij dat vandaag vraagt.

Verder: Leve de BUB, weg met heel dien anti-Belgischen bataklang.

Yossarian
4 januari 2005, 14:32
Het democratisch gehalte kan men afmeten aan de manier waarop de oppositiepartijen worden behandeld.(VON HAYEK)

Wat den belziek betreft:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
[/left]
Dan heeft het VB zeker niet te klagen: het mag omzeggens elke week op schoot bij Siegfried Bracke, die vragen stelt die wel door het VB zélf lijken te zijn geschreven, en ondanks een veroordeling wegens aanzetten tot vreemdelingenhaat mag het van het parlement zijn partijdotatie behouden.

EXTREEM
4 januari 2005, 14:43
De PS is er ook nog altijd,deze kan je zeker niet vergelijken met het VLAAMS BELANG.Moord,fraude ,zie de website van TRUDER.

Nello
4 januari 2005, 15:16
verkiezingsaffiches- gedwongen naamsverandering plus bij horende kosten-partijwerking- infoblaadjes-website..etc
De naamswijziging was niet gedwongen.

ze konden evengoed hun programma democratisch maken, of hun racistische kopstukken buitenzwieren. koste veel minder!

voicelesscharlie
4 januari 2005, 20:21
Partijen als GROEN worden zeer correct behandeld.;-)Ja,die krijgen zelfs gratis zetels.
Wat je niet kan zeggen van dat ander partijtje.:oops:

Musketo
4 januari 2005, 20:35
Waarom kijkt iedereen eigenlijk zo neer op de BUB'ers? Die mensen moeten waarschijnlijk al hun moed bijeenrapen om ook maar 'n bericht te posten omdat ze op zowat alles commentaar krijgen...

Jan van den Berghe
4 januari 2005, 20:55
Waarom kijkt iedereen eigenlijk zo neer op de BUB'ers? Die mensen moeten waarschijnlijk al hun moed bijeenrapen om ook maar 'n bericht te posten omdat ze op zowat alles commentaar krijgen...

Laten we zeggen dat velen op dit forum neerkijken op het retrograde dat de Bubbels verdedigen, nl. een structuur die in het verleden al onwerkbaar is gebleken en die ondanks dit falen toch door die mensen wordt opgerakeld. Totaal los van de werkelijkheid stellen ze het voor alsof unitarisme alle problemen in dit land zal oplossen, terwijl de geschiedenis juist leert dat het unitarisme de bron was van alle spanningen en problemen.

gm10
4 januari 2005, 21:33
Laten we zeggen dat velen op dit forum neerkijken op het retrograde dat de Bubbels verdedigen
Als dat ook al een criterium is op een forum dat stinkt naar leeuwenstront.

, nl. een structuur die in het verleden al onwerkbaar is gebleken en die ondanks dit falen toch door die mensen wordt opgerakeld. Totaal los van de werkelijkheid stellen ze het voor alsof unitarisme alle problemen in dit land zal oplossen, terwijl de geschiedenis juist leert dat het unitarisme de bron was van alle spanningen en problemen.Neen, dat is een erg foutieve redenering. Het blijft me verbazen dat men dergelijke nonsens uitkraamt. Als je iets goed doet, doet het er maar weinig toe hoe je het doet.

Fieseler
4 januari 2005, 21:35
wie heeft ze gedwongen van naam te veranderen?
Het ganse zichzelf "democratisch" noemende spectrum van de Belgische politiek en met hun een belangrijk gedeelte van de politiek benoemde magistratuur.

ingenious
4 januari 2005, 21:44
Het ganse zichzelf "democratisch" noemende spectrum van de Belgische politiek en met hun een belangrijk gedeelte van de politiek benoemde magistratuur.
dat klopt niet en dat weet je goed genoeg. geen enkele wet of arrest verplichtte hen van naam te veranderen. dat was hun eigen keuze.

Bob
4 januari 2005, 21:46
De naamswijziging was niet gedwongen.

ze konden evengoed hun programma democratisch maken, of hun racistische kopstukken buitenzwieren. koste veel minder!Wat de naamswijziging betreft dacht wel dat het op zijn zachst gesproken geraadzaam was van een nieuwe partij (met nieuwe naam) op te richten (op den duur was het wel moeilijk om te volgen, iedere keer dat er geen reden tot vervolging was, stemde men een nieuwe wet, om toch maar één reden te hebben...).
En voor de rest had de veroordeling wel betrekking op feiten uit het verleden. Dus een democratisch maken... was in dien optiek zelfs niet nodig.
En voor de rest als men vrije meningsuiting ook al strafbaar wordt...

Bob
4 januari 2005, 22:00
Waarom kijkt iedereen eigenlijk zo neer op de BUB'ers? Die mensen moeten waarschijnlijk al hun moed bijeenrapen om ook maar 'n bericht te posten omdat ze op zowat alles commentaar krijgen...Een van de reden waarom velen op belgicisten neerkijken, is enerzijds omdat het belgicisme door de pc media tot in het belachelijke toe wordt verdedigd, en anderzijds omdat het vorstenhuis nu precies toch ook niet die democratische instelling is (als men nu nog ne koning moest kiezen, maar ja, dan was het geen koning meer, maar ne president of zo).
Maar uiteindelijk zijn niet de Bub'ers, de pc-media of het koningshuis de cement van Belgie, doch wel de transfers.

gm10
4 januari 2005, 22:06
Een van de reden waarom velen op belgicisten neerkijken, is enerzijds omdat het belgicisme door de pc media tot in het belachelijke toe wordt verdedigd, en anderzijds omdat het vorstenhuis nu precies toch ook niet die democratische instelling is (als men nu nog ne koning moest kiezen, maar ja, dan was het geen koning meer, maar ne president of zo).
Maar uiteindelijk zijn niet de Bub'ers, de pc-media of het koningshuis de cement van Belgie, doch wel de transfers.
persoonlijk vind ik mezelf ook wel cementachtig

Fieseler
4 januari 2005, 22:21
dat klopt niet en dat weet je goed genoeg. geen enkele wet of arrest verplichtte hen van naam te veranderen. dat was hun eigen keuze.
Neen hoor!
Het arrest stipuleert duidelijk dat elke vorm van hulp aan een organisatie die veroordeeld wordt wegens dat opiniedelict dat U "aanzetten tot racisme" noemt zichzelf buiten de wet zet.

Hoogtechnologische juridische spitsvondigheden van een paar politiek schatplichtige professoren zijn met het voor hun doen lumineuze idee gekomen dat "het radikaal afzweren van het hun ten laste gelegde" misschien ook voldoende zou kunnen zijn om niet ook in hun dotaties getroffen te worden.

Je moet de faam en de geschiedenis van het Vlaams Blok als enige vrijheidspartij van Vlaanderen zelfs niet kennen om te weten hoe deze eis tot knieval voor het antidemocratische establishment zou worden onthaald.
Tevens zou dit betekenen dat ,zoals het arrest niet mis te verstaan stipuleert, zelfs geen bewezen data meer zouden mogen worden gebruikt om het aperte failiet van de multiculturele samenleving aan te klagen.
Stel je eens even voor dat de sossen het niet meer zouden moegen hebben over het woord brugpensioen of werkloosheidsuitkering.

Daar het Blok onmogelijk kon acteren zonder een eigen mening, vooral nadat het establishment er in geslaagd was om retroactief de semantische betekenis van woorden zoals "racisme" evenals de ethimologische betekenis van opinievoering als "het aanzetten tot racisme" naar eigen politiek goeddunken aan te passen en te wijzigen, moest ze wel van naam veranderen.

De zelfbenoemde democraten kunnen elkaar nu misschien trots op de schouders kloppen wegens deze goedgevonden spitsvondigheden waarmee ze een oppositiepartij in problemen hebben gebracht en op het verkeerde been hebben gezet. Toch hebben ze deze doorzichtige shuffle alleen maar te danken aan hun antidemocratische retroactieve besluitvorming en de daardoor voor altijd opgeblazen scheiding der machten.

Ik hou mijn hart vast, en met mij waarschijnlijk een aantal échte democraten over alle partijgrenzen heen, in de wetenschap dat deze anti democratische wapens die enkel en alleen gesmeed zijn geworden om de oppositie, en met haar een breed veld van andersdenkenden, te muilkorven morgen in de handen zou kunnen vallen van een of andere staatsnationalistische panikerende machtsgeilaard die hiermee hoog spel wil spelen.

Hans1
4 januari 2005, 22:22
Gewoon even de tussenstand: wat geeft het VB nu aan Azië?

Hans1
4 januari 2005, 22:26
Laten we zeggen dat velen op dit forum neerkijken op het retrograde dat de Bubbels verdedigen, nl. een structuur die in het verleden al onwerkbaar is gebleken en die ondanks dit falen toch door die mensen wordt opgerakeld. Totaal los van de werkelijkheid stellen ze het voor alsof unitarisme alle problemen in dit land zal oplossen, terwijl de geschiedenis juist leert dat het unitarisme de bron was van alle spanningen en problemen.Het unitarisme werkte zeer goed, i.t.t. wat de egoïstische Vlaams-nationalisten ons willen doen geloven.

En werkt het federalisme vandaag goed? Neen.

ingenious
4 januari 2005, 22:30
Neen hoor!
Het arrest stipuleert duidelijk dat elke vorm van hulp aan een organisatie die veroordeeld wordt wegens dat opiniedelict dat U "aanzetten tot racisme" noemt zichzelf buiten de wet zet.

Hoogtechnologische juridische spitsvondigheden van een paar politiek schatplichtige professoren zijn met het voor hun doen lumineuze idee gekomen dat "het radikaal afzweren van het hun ten laste gelegde" misschien ook voldoende zou kunnen zijn om niet ook in hun dotaties getroffen te worden.

Je moet de faam en de geschiedenis van het Vlaams Blok als enige vrijheidspartij van Vlaanderen zelfs niet kennen om te weten hoe deze eis tot knieval voor het antidemocratische establishment zou worden onthaald.
Tevens zou dit betekenen dat ,zoals het arrest niet mis te verstaan stipuleert, zelfs geen bewezen data meer zouden mogen worden gebruikt om het aperte failiet van de multiculturele samenleving aan te klagen.
Stel je eens even voor dat de sossen het niet meer zouden moegen hebben over het woord brugpensioen of werkloosheidsuitkering.

Daar het Blok onmogelijk kon acteren zonder een eigen mening, vooral nadat het establishment er in geslaagd was om retroactief de semantische betekenis van woorden zoals "racisme" evenals de ethimologische betekenis van opinievoering als "het aanzetten tot racisme" naar eigen politiek goeddunken aan te passen en te wijzigen, moest ze wel van naam veranderen.

De zelfbenoemde democraten kunnen elkaar nu misschien trots op de schouders kloppen wegens deze goedgevonden spitsvondigheden waarmee ze een oppositiepartij in problemen hebben gebracht en op het verkeerde been hebben gezet. Toch hebben ze deze doorzichtige shuffle alleen maar te danken aan hun antidemocratische retroactieve besluitvorming en de daardoor voor altijd opgeblazen scheiding der machten.

Ik hou mijn hart vast, en met mij waarschijnlijk een aantal échte democraten over alle partijgrenzen heen, in de wetenschap dat deze anti democratische wapens die enkel en alleen gesmeed zijn geworden om de oppositie, en met haar een breed veld van andersdenkenden, te muilkorven morgen in de handen zou kunnen vallen van een of andere staatsnationalistische panikerende machtsgeilaard die hiermee hoog spel wil spelen.
jou hele betoog doet niets af van het feit dat er geen enkele wet noch een arrest het vb verplichtte van naam te veranderen. wat je hoogstens kan zeggen is dat het aan te raden was. maar ze konden gerust onder hun oude naam verder gaan. het vlaams blok is niet buiten de wet gesteld.

de hele vrije meningsuiting en aanzetten tot racisme discussie ga ik hier niet meer voeren, dat heb ik al genoeg geprobeerd.

Fieseler
4 januari 2005, 22:31
jou hele betoog doet niets af van het feit dat er geen enkele wet noch een arrest het vb verplichtte van naam te veranderen. wat je hoogstens kan zeggen is dat het aan te raden was. maar ze konden gerust onder hun oude naam verder gaan. het vlaams blok is niet buiten de wet gesteld.

de hele vrije meningsuiting en aanzetten tot racisme discussie ga ik hier niet meer voeren, dat heb ik al genoeg geprobeerd.Lees het arrest!
Lees de oplossing die prof De Vos en dien andere slippendrager (wiens naam ik effe kwijt ben) had voor het Blok!

Jouw hele betoog dat het niet letterlijk in zoveel woorden in een arrest staat doet niets af aan het feit dat ze van naam moesten veranderen of dat ze anders én hun dotaties zouden verliezen én hun burgerrechten én de mogelijkheid om op te komen bij de volgende verkiezingen én hun recht op vergaderen én hun recht op briefbedeling...kortom de hele DDR reutemeteut zou op hun nederdalen als ze niet van naam zouden veranderen.

Jij mag oogkleppen zo groot als een Aziatische sunami opzetten en alleen maar uw mantra blijven herhalen dat er niet in het arrest stond van "jij moet jouw naam veranderen" maar toch moesten ze hun naam veranderen om verder te kunnen aan politiek te doen voor hun miljoen kiezers.

ilfalco
4 januari 2005, 23:13
idd fieseler ze zouden maar al te graag hun ondemocratische ddr technieken op het Vb uitoefenen ... nu gebeurt dat trouwens ook .

Bob
5 januari 2005, 00:34
Het unitarisme werkte zeer goed, i.t.t. wat de egoïstische Vlaams-nationalisten ons willen doen geloven.

En werkt het federalisme vandaag goed? Neen.De staatsschuld die 160% van het bnp was, en nog steeds 100% is, is dan wel het levend bewijs van het goed werkende unitarisme.

Jan van den Berghe
5 januari 2005, 00:41
Het unitarisme werkte zeer goed, i.t.t. wat de egoïstische Vlaams-nationalisten ons willen doen geloven.

Juist, het werkte zolang de Vlamingen zich schikten in hun rol van tweederangsburgers. Het werkte zolang het Franstalige Herrenvolk geen rekening hoefde te houden met de sociale, politieke en economische verzuchtingen, taal en cultuur van de Vlamingen.

Trouwens, niet echt logisch wat u daar schrijft. Indien het zo schitterend werkte, dan had het blijven bestaan. Maar omdat het gewoon niet meer werkzaam was, heeft men aan de staatsstructuur moeten sleutelen. Dat heeft trouwens Mark Eyskens altijd gezegd.

ingenious
5 januari 2005, 05:11
Lees het arrest!
Lees de oplossing die prof De Vos en dien andere slippendrager (wiens naam ik effe kwijt ben) had voor het Blok!

Jouw hele betoog dat het niet letterlijk in zoveel woorden in een arrest staat doet niets af aan het feit dat ze van naam moesten veranderen of dat ze anders én hun dotaties zouden verliezen én hun burgerrechten én de mogelijkheid om op te komen bij de volgende verkiezingen én hun recht op vergaderen én hun recht op briefbedeling...kortom de hele DDR reutemeteut zou op hun nederdalen als ze niet van naam zouden veranderen.

Jij mag oogkleppen zo groot als een Aziatische sunami opzetten en alleen maar uw mantra blijven herhalen dat er niet in het arrest stond van "jij moet jouw naam veranderen" maar toch moesten ze hun naam veranderen om verder te kunnen aan politiek te doen voor hun miljoen kiezers. ik heb het arrest gelezen. jij ook? daar staat in dat ze een boete moeten betalen. en dat is alles wat ze moesten. de andere partijen konden beslissen de dotatie af te nemen, maar dat konden ze met de naamsverandering ook. hun burgerrechten zijn nooit in het gedrang geweest. en waarom zouden ze niet meer mogen vergaderen?

Hans1
5 januari 2005, 09:44
Juist, het werkte zolang de Vlamingen zich schikten in hun rol van tweederangsburgers. Het werkte zolang het Franstalige Herrenvolk geen rekening hoefde te houden met de sociale, politieke en economische verzuchtingen, taal en cultuur van de Vlamingen.

Trouwens, niet echt logisch wat u daar schrijft. Indien het zo schitterend werkte, dan had het blijven bestaan. Maar omdat het gewoon niet meer werkzaam was, heeft men aan de staatsstructuur moeten sleutelen. Dat heeft trouwens Mark Eyskens altijd gezegd.
Dat komt omdat de politici hun macht konden vergroten door te splitsen. En politiek is vooral macht en geld, spijtig genoeg.

Ik heb dat al meermaals uitgelegd, maar u schijnt dat niet te willen begrijpen. Het is nochtans de logica zelf.

Hans1
5 januari 2005, 09:46
Wat geeft het VB nu aan Azië? Tiende keer dat ik dat vraag.

Knuppel
5 januari 2005, 10:24
Dat komt omdat de politici hun macht konden vergroten door te splitsen. En politiek is vooral macht en geld, spijtig genoeg.

Ik heb dat al meermaals uitgelegd, maar u schijnt dat niet te willen begrijpen. Het is nochtans de logica zelf.
Hoog tijd dus om van tactiek te veranderen en niet meer alleen je giftige pijlen op de weinige Vlaams-nationalistische politici te richten 'die hun macht wilden vergroten door te splitsen'.


Volgend citaat dateert van 1912.

"Ils nous ont pris la Flandre d'abord. Certes, c' était leur bien. Mais c' était aussi un peu le nôtre.(...)
Ils nous ont pris notre passé. Nous les avons laissés écrire et enseigner l' histoire de la Belgique, sans nous douter des conséquences que les traditions historiques pouvaient avoir dans le temps présent.(...)
Ils nous ont pris nos artistes. Le maître pathétique de Tournai Roger de la Pasture est incorporé parmi les Flamands sous le nom de Van der Weyden.(...)
Ils nous ont pris les emplois publiqs (...)
Ils nous ont pris notre argent. Nous payons tribut, ainsi q'un peuple vaincu.(...)
Ils nous ont pris notre sécurité. (...)
Ils nous ont pris notre liberté. (...)
Ils nous ont pris notre langue. Plus exactement, ils sont occupés �* nous la prendre. Nous ne connaissons encore que la menace et l'humiliation. (...)
Ils nous ont pris...
Mais je m' arrête. Ce n' est pas le cahier des griefs que j' entends dresser ici. Je désire seulement Vous signaler l' état de malaise et d' inquiétude de la Wallonie."

"Ils" zijn hier uiteraard de Vlamingen.

Een tweede citaat uit 1961 zal ook duidelijk maken dat er in Wallonië een duidelijk streven naar regionalisatie was in het decennium voor de grondwetsherziening van 1970:

"Le peuple Wallon est mûr pour la bataille. Nous ne voulons plus que les clericaux flamands nous imposent la loi. Le corps électoral socialiste représente 60% des élécteursen Wallonie. Si demain, le fédéralisme était instauré, nous pourions avoir un gouvernement du peuple et pour le peuple. On veut punir les Wallons parce qu' ils sont socialistes."

Deze zin uit een resolutie van een Waalse Staten-Generaal gehouden door 400 Waalse socialistische mandatarissen op de dag dat de eenheidswet werd gestemd door het parlement is een duidelijke eis voor een gewestvorming: "Réclament pour la Wallonie le droit de disposer d' elle-même et de choisir les voies de son expansion économique et sociale."

Tenslotte voor alle duidelijkheid nog dit: "L' idée d' une disposition constitutionelle relative �* l'octroi de certains pouvoirs �* des institutions régionales fut émise par Mr. PERRIN, au groupe des 28, en octobre 1969.
Elle fut reprise par les uns et les autres, selon des inspirations et avec des nuances diverses." (blz.173 nr. 228 van "La révision de la constitution Belge 1968-1971" van Paul de Stexhe, senator en oud-minister.
Prof. Mast schrijft daarover in "Overzicht van het Belgisch Grondwettelijk recht"- Story 1975 op blz.384 onder nummer 429: "Omdat de wetgevende kamers in 1968 oordeelden dat de economische decentralisatie door de gewone wetgever kon worden verwezenlijkt, werd de oprichting van gewestelijke organen als bedoeld in art. 107 quater niet in overweging genomen." (107 quater = gewesten)

Ik denk dat dit alles duidelijk maakt dat de Gewesten een eis zijn van de Walen en niet van de Vlamingen die voornamelijk oog hadden op dat ogenblik voor de cultuurautonomie.
107 Quater is een uitvinding van Perrin en van niemand anders.

Het verklaart touwens ook (gedeeltelijk) waarom Vlaanderen Gewest en Gemeenschap heeft samengevoegd en waarom Wallonië het Gewest duidelijk gesplitst houdt van de Gemeenschap

Hans1
5 januari 2005, 10:44
Wij richten ons tegen Vlaams- én Waals-nationalisten.

Jan van den Berghe
5 januari 2005, 10:56
Dat komt omdat de politici hun macht konden vergroten door te splitsen. En politiek is vooral macht en geld, spijtig genoeg.

Ik heb dat al meermaals uitgelegd, maar u schijnt dat niet te willen begrijpen. Het is nochtans de logica zelf.

Daar zit geen enkele logica in. Immers, een politicus streeft naar een zo groot mogelijke machtsbasis. Niet naar een verkleining ervan. Dat er iets niet klopt bij uw denkwijze, leert gewoonweg de geschiedenis: machtsgeile politicus en staatsleiders zochten steeds naar uitbreiding zowel van het grondgebied waarover ze heersten als van de macht die ze in handen hadden.

Jan van den Berghe
5 januari 2005, 10:57
Wij richten ons tegen Vlaams- én Waals-nationalisten.

Volledig zijn: ook tegen belgicisten die een lans breken voor het federalisme!

Knuppel
5 januari 2005, 11:34
Wij richten ons tegen Vlaams- én Waals-nationalisten.Tegen alles dus, behalve het Belgisch-nationalisme dat de BUB zelf aanhangt.

De BUB beseft niet half hoeveel ze gemeen heeft met Hitler en al de andere dictators waaronder die van de USSR. Allemaal wilden ze één groot unitair rijk maar eindigden ze met de opsplitsing ervan. Zelfs dat 'Ene Duitse Volk' geraakte opgesplitst als gevolg van de machtsdrang van Hitler.
Rusland slaagde er, met zijn dictatoriale tactieken, niet in eens om volkeren die vrij wilden zijn aan elkaar geklonken te houden. Wat zou de BUBclub daar ocharme in slagen.

En ga nu maar lekker die stoute Waals-nationalisten het vuur aan de schenen leggen op jullie eigen webstek want veel anders dan wat VB- en N-VA-bashing is er tot nu toe niet uitgekomen.
Hier komen niet al te veel Waals-nationalisten, dus hier is die strijd zowiso nutteloos.
Met flaminganten en Vlaams-nationalisten de duvel aan te doen zal de BUB er ook al niet in slagen veel groter te worden dan ze vandaag is.
En de meeste politiek bewuste Vlamingen zijn nu eenmaal flaminganten en Vlaams-nationalisten. Dat is dan ook de reden waarom die zo goed vertegenwoordigd zijn op de politieke fora.

gm10
5 januari 2005, 11:57
De staatsschuld die 160% van het bnp was, en nog steeds 100% is, is dan wel het levend bewijs van het goed werkende unitarisme.
Of bedoel je de jaarlijkste top-10 plaats in de UN Human development Index voor Belgie?

gm10
5 januari 2005, 11:58
Wat geeft het VB nu aan Azië? Tiende keer dat ik dat vraag.
Hans, je weet toch dat het behang niks constructiefs kan leveren?

gm10
5 januari 2005, 12:05
Juist, het werkte zolang de Vlamingen zich schikten in hun rol van tweederangsburgers. Het werkte zolang het Franstalige Herrenvolk geen rekening hoefde te houden met de sociale, politieke en economische verzuchtingen, taal en cultuur van de Vlamingen.
Dat is de halve waarheid he jan. De doorsnee waal leed al evenzeer hieronder. De doorsnee europeaan trouwens ook. Het is natuurlijk handig om dit op de franstaligen af te schuiven, de elite sprak immers Frans. Maar als uiterst capabel historicus zal je natuurlijk beseffen dat deze retro-transformatie maar kaduuk in mekaar steekt.

Trouwens, niet echt logisch wat u daar schrijft. Indien het zo schitterend werkte, dan had het blijven bestaan. Maar omdat het gewoon niet meer werkzaam was, heeft men aan de staatsstructuur moeten sleutelen. Dat heeft trouwens Mark Eyskens altijd gezegd.
Ook dat is een erg dubieuze omschrijving. Het systeem werkte eigenlijk beter dan nu, getuige daarvan vele oudere buitenlanders die me vragen hoe het kan dat het modelland van de jaren 50 en 60 tegenwoordig vooral bekend is als een broeinest van extreem rechts. De oorzaak ligt eerder in het beklemmende gevoel dat de Waalse elite moet getroffen hebben toen ze niet langer de economische motor van Belgie waren.

Knuppel
5 januari 2005, 12:08
Of bedoel je de jaarlijkste top-10 plaats in de UN Human development Index voor Belgie?Blijkbaar maakt 100% staatsschuld daarvoor niets uit.
Die staatschuld blijft echter wat ze is ook al is Belqique op dat vlak al een begenadigde partner van de EU.

Fieseler
5 januari 2005, 12:15
ik heb het arrest gelezen. jij ook? daar staat in dat ze een boete moeten betalen. en dat is alles wat ze moesten. de andere partijen konden beslissen de dotatie af te nemen, maar dat konden ze met de naamsverandering ook. hun burgerrechten zijn nooit in het gedrang geweest. en waarom zouden ze niet meer mogen vergaderen?In het arrest staat dat ze veroordeeld worden wegens "aanzetten tot racisme".
Iedereen die deze partij op deze of gene wijze steun verleent is daarom strafbaar en maakt zich aan hetzelfde delict schuldig.
De straffen die hiervoor kunnen worden uitgesproken staan in het wetboek.
Dus ook degene die hun een zaal verhuurt (recht op vergaderen), degene die hun post bedeelt (De post),de mandatarissen (ontzetting uit de burgerrechten), de leden (lees de commentaren hierover in de zelfbenoemde "kwaliteitskrant" de Morgen).
Of zoals L Van der Kelen, gesterkt door de bevindingen van verschillende prominente professoren, terecht in HLN opmerkte: "...zelfs als er tijdens een bijeenkomst van het Blok een brand uitbreekt kan de brandweer die daar gaat blussen veroordeeld worden wegens racisme..."

Met dit arrest in de hand daarenboven zouden de zelfbenoemde democratische partijen ongetwijfeld een consensus hebben bereikt, gesterkt als zij zich zouden voelen in het gezicht van de publieke oppinie, om hun domme, antidemocratische en bewezen contraproduktieve financiële sluipmoordpogingen uit te voeren.

Door hun gedwongen naamsverandering echter (en de recente geschiedenis geeft de strategen van het Vlaams Belang hierin volledig gelijk) zijn de zelfbenoemde democratische partijen daarin nu door die naamsverandering vooralsnog niet geslaagd.

Het moet echt frustrerend zijn voor de zelfbenoemde democratische partijen om steeds en steeds opnieuw én "en public" ontmaskerd te worden én daarenboven nog eens electoraal afgestraft te worden wegens het misprijzen van de goegemeente tav deze antidemocratische acties tegenover de grootste en meest succesvolle oppositiepartij.
Absoluut fustrerend vooral nu het hun ondanks de massieve mediasteun zelfs niet meer lukt om de meest betekenisvolle en belangrijke woorden zoals racisme, democratie, totalitarisme, fascisme, solidariteit ja zelfs onverwijld en dies meer door een ideologische trukage semantisch te verdraaien naargelang het hun politiek goed uitkomt.

Knuppel
5 januari 2005, 12:16
Hans, je weet toch dat het behang niks constructiefs kan leveren?
In tegenstelling tot de BUB. Die gaat ons binnen tien dagen het bewijs leveren van wat ze heeft doorgestort aan 1212, dan weten wij gelijk hoe constructief de oproep heeft gewerkt om lid te worden van de BUB.

Knuppel
5 januari 2005, 12:22
In het arrest staat dat ze veroordeeld worden wegens "aanzetten tot racisme".
Iedereen die deze partij op deze of gene wijze steun verleent is daarom strafbaar en maakt zich aan hetzelfde delict schuldig.
De straffen die hiervoor kunnen worden uitgesproken staan in het wetboek.
Dus ook degene die hun een zaal verhuurt (recht op vergaderen), degene die hun post bedeelt (De post),de mandatarissen (ontzetting uit de burgerrechten), de leden (lees de commentaren hierover in de zelfbenoemde "kwaliteitskrant" de Morgen).
Of zoals L Van der Kelen, gesterkt door de bevindingen van verschillende prominente professoren, terecht in HLN opmerkte: "...zelfs als er tijdens een bijeenkomst van het Blok een brand uitbreekt kan de brandweer die daar gaat blussen veroordeeld worden wegens racisme..."

Met dit arrest in de hand daarenboven zouden de zelfbenoemde democratische partijen ongetwijfeld een consensus hebben bereikt, gesterkt als zij zich zouden voelen in het gezicht van de publieke oppinie, om hun domme, antidemocratische en bewezen contraproduktieve financiële sluipmoordpogingen uit te voeren.

Door hun gedwongen naamsverandering echter (en de recente geschiedenis geeft de strategen van het Vlaams Belang hierin volledig gelijk) zijn de zelfbenoemde democratische partijen daarin nu door die naamsverandering vooralsnog niet geslaagd.

Het moet echt frustrerend zijn voor de zelfbenoemde democratische partijen om steeds en steeds opnieuw én "en public" ontmaskerd te worden én daarenboven nog eens electoraal afgestraft te worden wegens het misprijzen van de goegemeente tav deze antidemocratische acties tegenover de grootste en meest succesvolle oppositiepartij.
Absoluut fustrerend vooral nu het hun ondanks de massieve mediasteun zelfs niet meer lukt om de meest betekenisvolle en belangrijke woorden zoals racisme, democratie, totalitarisme, fascisme, solidariteit ja zelfs onverwijld en dies meer door een ideologische trukage semantisch te verdraaien naargelang het hun politiek goed uitkomt.
Vooral dat laatste ga ik inkaderen!!!:thumbsup:

gm10
5 januari 2005, 12:37
Blijkbaar maakt 100% staatsschuld daarvoor niets uit.
Die staatschuld blijft echter wat ze is ook al is Belqique op dat vlak al een begenadigde partner van de EU.Neen, dat is een opmerkelijk simplistische redenering die men vaak hoort in flamingantische kringen (de 2 bijvoeglijke naamwoorden in de laatste zin lijken wel geboren voor elkaar ;-)). Dat geld is niet opgegaan in de lucht, dat geld staat op de spaarboek van de Belg. Geen enkel Europees land heeft zoveel geld van de staat naar de burger zien gaan als Belgie in de laatste 30 jaar (stond trouwens in de tjevengazet enkele maanden terug). Geen enkele EU-burger heeft zoveel geld op de spaarboek als de Belg. Toeval ;-)?

gm10
5 januari 2005, 12:40
In tegenstelling tot de BUB. Die gaat ons binnen tien dagen het bewijs leveren van wat ze heeft doorgestort aan 1212, dan weten wij gelijk hoe constructief de oproep heeft gewerkt om lid te worden van de BUB.
zullen we de cijfers relatief tov overheidssubsidie vergelijken?

het zou me trouwens ook niet verbazen dat inviduele VB-leden weinig geven
het gaat immers imo vaker om lageloners en/of egoisten

Jan van den Berghe
5 januari 2005, 13:07
In tegenstelling tot de BUB. Die gaat ons binnen tien dagen het bewijs leveren van wat ze heeft doorgestort aan 1212, dan weten wij gelijk hoe constructief de oproep heeft gewerkt om lid te worden van de BUB.

Ik zie al uit naar een digitale kopie van het overschrijvingsformulier...

Knuppel
5 januari 2005, 13:20
Dat is de halve waarheid he jan. De doorsnee waal leed al evenzeer hieronder. De doorsnee europeaan trouwens ook. Het is natuurlijk handig om dit op de franstaligen af te schuiven, de elite sprak immers Frans. Maar als uiterst capabel historicus zal je natuurlijk beseffen dat deze retro-transformatie maar kaduuk in mekaar steekt.


Ook dat is een erg dubieuze omschrijving. Het systeem werkte eigenlijk beter dan nu, getuige daarvan vele oudere buitenlanders die me vragen hoe het kan dat het modelland van de jaren 50 en 60 tegenwoordig vooral bekend is als een broeinest van extreem rechts. De oorzaak ligt eerder in het beklemmende gevoel dat de Waalse elite moet getroffen hebben toen ze niet langer de economische motor van Belgie waren.

Je bedoelt dat België (volgens buitenlanders) een modelland was zolang de Waalse elite maar het gevoel had de motor van België te zijn?

De Waalse elite is nooit anders dan de motor van Wallonië geweest ook al opereerde ze vanuit het, oorspronkelijk Nederlandstalige Brussel.

Blijkbaar is de Waalse elite er dan toch niet zo goed in geslaagd om schitterend werk af te leveren want dan zaten we vandaag nog altijd in die schitterende tijd van de jaren 50/60. Was de Waalse elite de motor van België geweest inplaats van alleen die van Wallonië, dan had Vlaanderen die motor nooit van de Waalse elite overgenomen.

Knuppel
5 januari 2005, 13:41
zullen we de cijfers relatief tov overheidssubsidie vergelijken?

het zou me trouwens ook niet verbazen dat inviduele VB-leden weinig geven
het gaat immers imo vaker om lageloners en/of egoisten
De enigen waar ik tot nu toe zeker van ben dat ze geregeld, vrijwillig en in onverdachte tijden, bijdroegen om noodlijdende volkeren te helpen zijn Jan en ikzelf. Jan is VB-er, en ik stemde de laatste keer ook op die partij.

Dat de enige commentaar die BUB-Yann op VB-Jan kon geven een insinuatie was over wapenhandel, daar had ook jij geen enkel bezwaar tegen.

Houd dus je eigen insinuaties maar beter voor jezelf.
Indien partijen solidair willen zijn houdt niemand hen tegen.
Ik heb echter liever dat ze dit dan in alle stilte te doen. Op de rampspoed van anderen maak je geen partijreclame.

Knuppel
5 januari 2005, 14:10
Neen, dat is een opmerkelijk simplistische redenering die men vaak hoort in flamingantische kringen (de 2 bijvoeglijke naamwoorden in de laatste zin lijken wel geboren voor elkaar ;-)). Dat geld is niet opgegaan in de lucht, dat geld staat op de spaarboek van de Belg. Geen enkel Europees land heeft zoveel geld van de staat naar de burger zien gaan als Belgie in de laatste 30 jaar (stond trouwens in de tjevengazet enkele maanden terug). Geen enkele EU-burger heeft zoveel geld op de spaarboek als de Belg. Toeval ;-)?
Ik hoef niet voor waarheid aan te nemen wat in een tsjevengazet staat en zou heel graag willen weten wie die 'Belgische burger' is op wiens spaarboekje de Belgische staat de laatste 30 jaar zomaar, gratis voor niets, al die miljarden heeft gestort.

Op het mijne heb ik ze immers nooit iets weten plaatsen. Wat daarop staat is maar een heel klein appeltje voor de grootste dorst. Gelukkig is mijn appartementje en mijn nieuwe autootje betaald.
Ik heb me echter nooit dure veel feestjes, extravagante kledij of andere luxe dingen veroorloofd, maar wel heel mijn leven hard gewerkt en spaarzaam geleefd.

Wat ik wél zeker weet is dat de Belgische staat de hoogste belastingen ter wereld heft en dat 'de' Belg er toch nog in slaagt om, van wat overblijft, het verste te springen. Wedden dat dit meer Vlaamse dan Waalse Belgen zijn?

En ook d�*t zal wel geen toeval zijn.

Jan van den Berghe
5 januari 2005, 14:31
De enigen waar ik tot nu toe zeker van ben dat ze geregeld, vrijwillig en in onverdachte tijden, bijdroegen om noodlijdende volkeren te helpen zijn Jan en ikzelf. Jan is VB-er, en ik stemde de laatste keer ook op die partij.

Juist. Daarop reageerde ik ook zo fel op deze golf die nu door het medialandschap stroomt. Natuurlijk is het allemaal goed bedoeld, maar men moet anderen nu niet verwijten dat ze niets storten. Daar kan immers ook een bewuste keuze achter zitten. Zelf heb ik een vijftal jaar geleden de keuze gemaakt toen ik, eerder bij toeval, in aanraking kwam met die Vlaamse missionaris die in Peru werkzaam was. Kort erna had ik de gelegenheid in contact te komen met een van die mensen die hier in België een tijd kwam studeren. Toen heb ik ook kunnen vernemen hoe doeltreffend het project wel was. Daarom heb ik besloten voor dat werk een ernstige bijdrage te geven en de rest te laten voor wat het is (vroeger stortte ik bijvoorbeeld ook voor de werken van de Maltezerorde en voor Kerk in Nood).

headinajar
5 januari 2005, 14:38
Het VB krijgt 7 miljoen euro belastinggeld om te verbrassen per jaar.

Maar wat doen ze ermee? Oppotten? Echt verbrassen? Iets zinnigs kunnen ze er spijtig genoeg niet mee doen, want daar heb je verstand voor nodig...
Propaganda, propaganda en niets dan propaganda!

gm10
5 januari 2005, 15:27
Je bedoelt dat België (volgens buitenlanders) een modelland was zolang de Waalse elite maar het gevoel had de motor van België te zijn?

neen
misschien kom jij niet vaak buitenlanders tegen, ik echter wel
en volgens hen was alles dat men van belgie hoorde of zag uiterst positief tot de jaren '70

De Waalse elite is nooit anders dan de motor van Wallonië geweest ook al opereerde ze vanuit het, oorspronkelijk Nederlandstalige Brussel.
zever, brussel is ouder dan het nederlands


Blijkbaar is de Waalse elite er dan toch niet zo goed in geslaagd om schitterend werk af te leveren want dan zaten we vandaag nog altijd in die schitterende tijd van de jaren 50/60. Was de Waalse elite de motor van België geweest inplaats van alleen die van Wallonië, dan had Vlaanderen die motor nooit van de Waalse elite overgenomen.
idd, akkoord, de waalse elite heeft serieus de boot gemist, net als bv noord-engeland of noord-frankrijk

gm10
5 januari 2005, 15:31
De enigen waar ik tot nu toe zeker van ben dat ze geregeld, vrijwillig en in onverdachte tijden, bijdroegen om noodlijdende volkeren te helpen zijn Jan en ikzelf. Jan is VB-er, en ik stemde de laatste keer ook op die partij.

Dat de enige commentaar die BUB-Yann op VB-Jan kon geven een insinuatie was over wapenhandel, daar had ook jij geen enkel bezwaar tegen.

Houd dus je eigen insinuaties maar beter voor jezelf.
Indien partijen solidair willen zijn houdt niemand hen tegen.
Ik heb echter liever dat ze dit dan in alle stilte te doen. Op de rampspoed van anderen maak je geen partijreclame.
1 zwaluw maakt de lente niet
het is niet omdat 1 VB'er geregeld geeft, dat een gemiddelde VB'er veel geeft
ik heb een maandelijkse domiciliering voor verschillende liefdadigheidsprojecten, en ik heb te veel fatsoen en verstand om behanger te zijn, wil dat zeggen dat elke niet-behanger dit ook doet? tuurlijk niet

gm10
5 januari 2005, 15:37
Ik hoef niet voor waarheid aan te nemen wat in een tsjevengazet staat en zou heel graag willen weten wie die 'Belgische burger' is op wiens spaarboekje de Belgische staat de laatste 30 jaar zomaar, gratis voor niets, al die miljarden heeft gestort.

Op het mijne heb ik ze immers nooit iets weten plaatsen. Wat daarop staat is maar een heel klein appeltje voor de grootste dorst. Gelukkig is mijn appartementje en mijn nieuwe autootje betaald.
Ik heb me echter nooit dure veel feestjes, extravagante kledij of andere luxe dingen veroorloofd, maar wel heel mijn leven hard gewerkt en spaarzaam geleefd.

Wat ik wél zeker weet is dat de Belgische staat de hoogste belastingen ter wereld heft en dat 'de' Belg er toch nog in slaagt om, van wat overblijft, het verste te springen. Wedden dat dit meer Vlaamse dan Waalse Belgen zijn?

En ook d�*t zal wel geen toeval zijn.
Al die professoren in de economie zullen er dan wel niks van kennen, zeker. Zij gebruiken dan ook geen uiterst kwantifieerbare argumenten als "'de' Belg er toch nog in slaagt om, van wat overblijft, het verste te springen".

Belgie heeft trouwens niet de hoogste belastingen ter wereld. Alweer een zekerheid die wegvalt in je bestaan!

gm10
5 januari 2005, 15:38
Propaganda, propaganda en niets dan propaganda!
idd
maar 7 miljoen euro voor niks anders dan propaganda

gm10
5 januari 2005, 15:51
De enigen waar ik tot nu toe zeker van ben dat ze geregeld, vrijwillig en in onverdachte tijden, bijdroegen om noodlijdende volkeren te helpen zijn Jan en ikzelf. Jan is VB-er, en ik stemde de laatste keer ook op die partij.

Dat de enige commentaar die BUB-Yann op VB-Jan kon geven een insinuatie was over wapenhandel, daar had ook jij geen enkel bezwaar tegen.

Houd dus je eigen insinuaties maar beter voor jezelf.
Indien partijen solidair willen zijn houdt niemand hen tegen.
Ik heb echter liever dat ze dit dan in alle stilte te doen. Op de rampspoed van anderen maak je geen partijreclame.
mag ik er je trouwens op wijzen dat ik het vreemd vind dat mensen met geld op een luxemburgse rekening staan te pronken met het geld dat ze aan een goed doel geven? lijkt me beetje schijnheilig vind je niet? of op zijn minst is het een beetje vreemd dat men liever een vreemd volk dan het eigen volk helpt

Fieseler
5 januari 2005, 16:21
[QUOTE=gm10]neen
misschien kom jij niet vaak buitenlanders tegen, ik echter wel
en volgens hen was alles dat men van belgie hoorde of zag uiterst positief tot de jaren '70

Voila: het ultieme bewijs.
De buitenlander die iets van België hoorde en zag.:roll:

zever, brussel is ouder dan het nederlands
so what?
Knuppel zegt dat de Waalse elite zijn zaakjes bedisselde in oorpronkelijk nederlandstalige Brussel.

Fieseler
5 januari 2005, 16:24
[QUOTE=gm10]mag ik er je trouwens op wijzen dat ik het vreemd vind dat mensen met geld op een luxemburgse rekening staan te pronken met het geld dat ze aan een goed doel geven?lijkt me beetje schijnheilig vind je niet?
Heb jij het over de sossenvakbond?
Die hun geld staat niet in Luxemburg maar naar eigen zeggen in Zwitserland.



of op zijn minst is het een beetje vreemd dat men liever een vreemd volk dan het eigen volk helpt
Way to go Guy, way to go!
Volledig akkoord: en men zegge het nu allemaal mee:
EIGEN VOLK EERST!!

gm10
5 januari 2005, 16:32
Voila: het ultieme bewijs.
De buitenlander die iets van België hoorde en zag.:roll:
Denk ervan wat je wil, maar het verschil met de huidige situatie is verontrustend, en ook erg genant voor wie eens in het buitenland wil komen.


so what?
Knuppel zegt dat de Waalse elite zijn zaakjes bedisselde in oorpronkelijk nederlandstalige Brussel.
Brussel is van oorsprong helemaal niet Nederlandstalig. Brussel is van oorsprong volgens de behang-definitie zelfs niet vlaams maar brabants.

gm10
5 januari 2005, 16:34
[QUOTE]
Heb jij het over de sossenvakbond?
Die hun geld staat niet in Luxemburg maar naar eigen zeggen in Zwitserland.
So? Als er hier een sos hetzelfde uitkraamt als vdb, zal ik hetzelfde zeggen.




Way to go Guy, way to go!
Volledig akkoord: en men zegge het nu allemaal mee:
EIGEN VOLK EERST!!
Neeneen, beste vriend, dat heb ik natuurlijk niet gezegd. Ik vind het enkel ironisch dat een persoon die het eigen volk eerst-concept eert, liever vreemd volk dan eigen volk steunt, en hiermee hilarisch genoeg nog loopt mee te pronken ook.

Bob
5 januari 2005, 18:11
Neen, dat is een opmerkelijk simplistische redenering die men vaak hoort in flamingantische kringen (de 2 bijvoeglijke naamwoorden in de laatste zin lijken wel geboren voor elkaar ;-)). Dat geld is niet opgegaan in de lucht, dat geld staat op de spaarboek van de Belg. Geen enkel Europees land heeft zoveel geld van de staat naar de burger zien gaan als Belgie in de laatste 30 jaar (stond trouwens in de tjevengazet enkele maanden terug). Geen enkele EU-burger heeft zoveel geld op de spaarboek als de Belg. Toeval ;-)?En nu tijd voor wat toekomstbeelden. Het geld staat inderdaad voor een flink stuk op de spaarboek van de Belg. Aangezien Belgie niet gewapend is tegen de vergrijzingslawine (de staatsschuld wordt gewoonweg te traag afgebouwd, men komt er niet toe om strukturele maatregelen te nemen) gaat de staat vroeg of laat dit geld gewoonweg tot het zijne maken (wel op een zachte manier welliswaar, via een vermogenkadaster, een afschaffing van de bevrijdende roerende voorheffing, en een flinke belasting op dit geld).
Ik zou zeggen, redden wie zich redden kan.

Bob
5 januari 2005, 18:25
Of bedoel je de jaarlijkste top-10 plaats in de UN Human development Index voor Belgie?Twijfel er sterk aan of een onafhankelijk Vlaanderen het hier slechter zou afgebracht hebben dan een unitair Belgie.

gm10
5 januari 2005, 19:40
En nu tijd voor wat toekomstbeelden. Het geld staat inderdaad voor een flink stuk op de spaarboek van de Belg. Aangezien Belgie niet gewapend is tegen de vergrijzingslawine (de staatsschuld wordt gewoonweg te traag afgebouwd, men komt er niet toe om strukturele maatregelen te nemen) gaat de staat vroeg of laat dit geld gewoonweg tot het zijne maken (wel op een zachte manier welliswaar, via een vermogenkadaster, een afschaffing van de bevrijdende roerende voorheffing, en een flinke belasting op dit geld).
Ik zou zeggen, redden wie zich redden kan.
misschien
ik kies voor de harde manier: brugpensioen afschaffen

gm10
5 januari 2005, 19:41
Twijfel er sterk aan of een onafhankelijk Vlaanderen het hier slechter zou afgebracht hebben dan een unitair Belgie.
vergelijk bv eens met nederland, denemarken, landen waarmee menig flamingant zioch wel zou willen meer vergelijken veronderstel ik
ze zitten toch altijd in de buurt van belgie, soms ervoor soms erachter

lustige lezer
5 januari 2005, 20:15
Het VB krijgt 7 miljoen euro belastinggeld om te verbrassen per jaar.

Maar wat doen ze ermee? Oppotten? Echt verbrassen? Iets zinnigs kunnen ze er spijtig genoeg niet mee doen, want daar heb je verstand voor nodig...
Hetzelfde wat de andere partijen ermee doen, wat dacht je? Jaloers zeker? Als je nu een fatsoenlijke programma zou ineenflansen zodat je mensen kunt satisfactioneren, dan krijg je misschien dezelfde bedragen toegestoken. En een programma is niet het VB uitkakken.

gm10
5 januari 2005, 20:46
Hetzelfde wat de andere partijen ermee doen, wat dacht je? Jaloers zeker? Als je nu een fatsoenlijke programma zou ineenflansen zodat je mensen kunt satisfactioneren, dan krijg je misschien dezelfde bedragen toegestoken. En een programma is niet het VB uitkakken.
nu wordt het helemaal fantastisch: een behanger die denkt dat zijn partij een programma heeft
ik stel voor dat je eens lustig hun "programma" leest

Bob
5 januari 2005, 23:34
misschien
ik kies voor de harde manier: brugpensioen afschaffenVrees dat beide gaan nodig zijn. Ben zelfs nieuwsgierig wat er eerst zal sneuvelen. Maar dat zal, om verschillende redenen, waarschijnlijk wel het brugpensioen zijn.

gm10
5 januari 2005, 23:40
Vrees dat beide gaan nodig zijn. Ben zelfs nieuwsgierig wat er eerst zal sneuvelen. Maar dat zal, om verschillende redenen, waarschijnlijk wel het brugpensioen zijn.
hoop van wel
mag er niet denken dat ik op mijn 60ste of zo mijn keyboard al aan de wilgen zou moeten hangen

Pallieter
6 januari 2005, 02:25
Men koopt er de url www.Vlaamsbelang.be (http://www.Vlaamsbelang.be) mee :-)

lustige lezer
6 januari 2005, 02:40
nu wordt het helemaal fantastisch: een behanger die denkt dat zijn partij een programma heeft
ik stel voor dat je eens lustig hun "programma" leest
WTF, ik betwijfel dat je het ooit al zelf gelezen hebt na al die onzin die je hier hebt vekondigd. Dus praat niet over dingen die je onbekend zijn. En laat die 'behanger' maar vallen. Een lidkaart heb ik niet. En zal nooit een loyale kiezer zijn, voor geeneen partij.

gm10
6 januari 2005, 11:26
WTF, ik betwijfel dat je het ooit al zelf gelezen hebt na al die onzin die je hier hebt vekondigd. Dus praat niet over dingen die je onbekend zijn. En laat die 'behanger' maar vallen. Een lidkaart heb ik niet. En zal nooit een loyale kiezer zijn, voor geeneen partij.
oh toch wel
als het behang zijn beleid effectief zou baseren op dat "programma" zie het er niet goed uit voor vlaanderen

Jan van den Berghe
6 januari 2005, 11:37
WTF, ik betwijfel dat je het ooit al zelf gelezen hebt na al die onzin die je hier hebt vekondigd. Dus praat niet over dingen die je onbekend zijn.

Natuurlijk heeft dat heerschap nog nooit het VB-programma gelezen. Ongetwijfeld kan hij bijvoorbeeld niet eens zeggen wat het Vlaams Blok nu voorstaat in verband met de onderwijshervormingen (stond in het laatste VB-programma). Ik zie uit naar de repliek...

gm10
6 januari 2005, 14:05
Natuurlijk heeft dat heerschap nog nooit het VB-programma gelezen. Ongetwijfeld kan hij bijvoorbeeld niet eens zeggen wat het Vlaams Blok nu voorstaat in verband met de onderwijshervormingen (stond in het laatste VB-programma). Ik zie uit naar de repliek...haha
waarom zou ik hierop antwoorden als jij zo kinderachtig ben om enkel op mijn posts te antwoorden via een derde persoon zijn post?

lustige lezer
6 januari 2005, 20:17
oh toch wel
als het behang zijn beleid effectief zou baseren op dat "programma" zie het er niet goed uit voor vlaanderen
OK, haal voorbeelden aan, ik ben benieuwd. Kan zeker zijn, het is aan u om me te overtuigen.

Jan van den Berghe
6 januari 2005, 20:25
OK, haal voorbeelden aan, ik ben benieuwd. Kan zeker zijn, het is aan u om me te overtuigen.

Inderdaad. Eens kijken wat hij ervan kan maken... al heb ik zo'n vermoeden dat we niet teveel zullen mogen verwachten.

lustige lezer
6 januari 2005, 23:27
Hum, ik wacht. Of ben je nog met je lijsje bezig? Ge moogt het eerste deel al posten.

gm10
6 januari 2005, 23:50
Hum, ik wacht. Of ben je nog met je lijsje bezig? Ge moogt het eerste deel al posten.laat ons eens kijken naar onderwijs, volgens mij 1 van de peilers van een samenleving
ziehier wat de genieen van het vb uitgedokterd hebben:

broodnodige rust in het onderwijs;
respect voor het grondwettelijke recht op het vrije initiatief en pedagogische vrijheid;
een traditioneel en kwaliteitsonderwijs;
geen vals ‘pluralisme,’ maar echte vrije onderwijskeuze;
geen sociale afbraak in het hoger onderwijs door het ‘Bolognadecreet;’
vrijwaring van het Nederlandse als volwaardige onderwijs- en wetenschapstaal;
een herwaardering van het beroep van leerkracht;





als iemand er in slaagt een nog wolliger en minder betekenisvolle lijst van programmapunten op te stellen voor zo'n belangrijk thema, mag hij of zij me altijd contacteren

wat voor onderwijs-programma moet ik hier nu in vinden? tuurlijk wil ik broodnodige rust in het onderwijs waar kwaliteit gewaarborgd is, maar als een politieke partij mijn stem wil, weet ik graag hoe ze hiervoor gaan zorgen
hiervoor kijk ik graag in hun programma
het behang is er in geslaagd om wat iedereen wel wou willen neer te schrijven,
wat nu nog ontbreekt is hoe ze dit denken te realiseren

ligt het aan mij of kan het behang nooit iets constructiefs aanbieden?

lustige lezer
7 januari 2005, 00:33
Nou, hebt u eigenlijk hun programma gelezen? Spijtig dta het in pdf is, anders had ik wat liggen kopie pasten. Ik kom nu aan puntje b, en er staan redelijk wat concrete maatregelen in. Er staat inderdaad wat pietpraat bij, (geschreven door een advocaat zeker?) zoals elk partijpprogramma.
Maar zou dit schadelijk zijn voor Vlaanderen? Zover ik kan lezen niet.

Wat ik net gelzen heb:

Qua hervormingen:
-Stoppen met voortdurende hervormingen
-gelijke behandeling van studenten, geen positieve discriminatie
-geen quota's op scholen leggen
-openlijke propagande voor multiculturele samenleving uit de 'eindtermen' halen
- kwaliteitsvolle zo oed als mogelijk kosteloos onderwijs
-oprichting Vlaamse ombudsdienst voor het onderwijs
-oprichting steunpunt ivm agrisieve leerlingen

en dat was nog maar puntje a

hebt u nu opzettelijk de concrete voorstellen vermeden?

het ging tot puntje f als ik zo direct kon zien.

Nu ik zo wat lees, over het hoger onderwijs bv heb ik toch weer meer sympatie gekregen voor het VB. zoals:

"Internationale uitstraling van het hoger onderwijs is ok, maar dta mag niet ten koste gaan van de kwaliteit"

ingenious
7 januari 2005, 02:35
Nu ik zo wat lees, over het hoger onderwijs bv heb ik toch weer meer sympatie gekregen voor het VB. zoals:

"Internationale uitstraling van het hoger onderwijs is ok, maar dta mag niet ten koste gaan van de kwaliteit" uit een pdf kan je wel copy/pasten hoor. ik heb eens even hun standpunt over het hoger onderwijs gelezen, en ik heb er niet meer sympathie door gekregen. uit hun programma:

c. Hoger onderwijs.
Op 2 april 2003 keurde het Vlaams Parlement het zogenaamde ‘Structuurdecreet’ goed. Dit decreet doet in
belangrijke mate afbreuk aan de specificiteit en de kwaliteit van het Vlaams hoger onderwijs. Het Vlaams
Belang promoot een zo groot mogelijke internationale uitstraling van het Vlaamse onderwijs en de Vlaamse
wetenschap, maar wij zijn van oordeel dat internationale uitstraling nooit of te nimmer ten koste mag gaan van
de kwaliteit en de eigenheid van ons onderwijs. Het hoger onderwijs in Vlaanderen is gericht op de
ontwikkeling van de intelligentsia van morgen, maar dan in brede lagen van de bevolking. Een onbetaalbare
universitaire opleiding in Vlaanderen door een vrijmaking van de onderwijsmarkt is wel het laatste wat het
Vlaams Belang wil. Wij willen dat de overheid ook voor de toekomstige generaties overheidsgeld veil heeft om
mee van de beste opleidingen ter wereld aan te bieden. dat lijkt me zowat het standpunt van alle partijen zijn. als je 1 partij kent die bv. het hoger onderwijs aan de principes van de vrije markt wil onderwerpen, mag je me dat even meedelen.
Het ‘Bolognadecreet,’ zoals het Structuurdecreet ook wel heet, ging in vanaf het academiejaar 2004-2005. Het
giet de Sorbonneverklaring (1998 ) en de Bolognaverklaring (1999) in Vlaamse afspraken. Het Europese
akkoord van Bologna creëert een Europese ruimte voor hoger onderwijs. De Sorbonne- en
Bolognaverkaringen vormden een antwoord op de crisis in het hoger onderwijs in een aantal grote Europese
landen. Zo was er de hersenvlucht naar de VS, de verzwakte concurrentiekracht van diploma’s, het
kwaliteitsverlies als gevolg van een doorgeschoten democratisering van het hoger onderwijs en de kritiek van
het bedrijfsleven. Een aantal mogelijk asociale uitwassen liggen nochtans op de loer. Vooral minder
vermogende én Vlaamse studenten dreigen het kind van de rekening te worden. Het Erasmusprogramma heeft
aangetoond dat Vlaamse studenten graag een gedeelte van hun studies in het buitenland volgen. Zij hebben
geen probleem om daarvoor Frans, Duits, Spaans of Italiaans te leren. Engels kennen ze meestal al. De nieuwe
onderwijsstructuur mag echter geen aanleiding zijn om de verwezenlijkingen van de democratisering van het
hoger onderwijs terug te dringen. De financiële voorwaarden voor de toegang tot het universitair onderwijs en
voor de vereisten van de academische opleiding moeten gewaarborgd blijven. Ingrijpende hervormingen
hebben volgens ons pas een meerwaarde, indien ze sociaal zijn, de vrijheid van studiekeuze garanderen en niet
ontaarden in een academische eenheidsworst. De culturele opdracht van ons onderwijs en het bewaren van
onze eigenheid moeten twee fundamentele engagementen blijven bij een hervorming van het universitaire
landschap. veel blablabla, meer is het niet. wat stellen ze dan voor mbt de bologna-akkoorden? niet meedoen? of hoe zouden zij het aanpakken? en wat met erasmus? wat heeft dat met de democratisering van het onderwijs te maken? volgens mij juist niks. de democratisering heeft te maken met het opheffen van financiele en socio-culturele drempels, maar daar zie ik niks over staan. de rest is al helemaal wollig, zoals ze dat tegenwoordig noemen. welke hervormingen stellen ze dan voor? niet ontaarden in academische eenheidsworst, wat bedoelen ze daar in hemelsnaam mee? ik ben eens even op hun site gaan kijken, maar vond niks. ik dacht er wel een dossier onderwijs te vinden ofzo, maar het enige dossier dat ik er vond was 1 over de toetreding van turkije tot de EU. leuk de prioriteiten van het vb te kennen. :?

Wat een volwaardige universitaire opleiding betreft, staan wij - vanuit onze affiniteit met de gedachte van de
universitas - op het vanzelfsprekende standpunt dat een meesteropleiding voldoende lang moet duren. Een
minimumcurriculum van twee jaar voor een meesteropleiding is daarbij absoluut noodzakelijk om gelijke tred
te houden met het internationale hoger onderwijs.
Wij onderschrijven dan ook de noodzaak om een gedegen opleiding op hogeschool- en universitair niveau uit
te bouwen voor de vakinhoudelijke en didactische vaardigheden van leerkrachten. Deze moeten differentieel
toegang geven tot doceren in het secundair onderwijs en het hoger onderwijs. Voor het hoger onderwijs moet
het zeker gaan om een bijkomende opleiding op meesterniveau. De opleiding tot leraar wordt internationaal
steeds professioneler aangepakt. Het is dan ook ongehoord dat de besluiteloosheid van toenmalig minister
Vanderpoorten heeft geleid tot een concurrentiehandicap voor onze Vlaamse leerkrachten. de meesteropleiding, djeezes. ok, ik vind de bachelor/master-termen ook niet goed gekozen, maar de meesteropleiding, aub! spreken ze dan ook van een vrijgezelopleiding? :lol:

en vooral, waarom spreken ze constant over de universitaire opleidingen? enig besef hoeveel hogeschoolstudenten er zijn? en de leraaropleiding staat trouwens al een tijdje op de agenda van de hogeronderwijs-politiek.

er zijn nog heel wat pijnpunten op het vlak van hoger onderwijs die de politiek dringend moet aanpakken. de democratisering moet worden verder gezet (afbreken van financiele en socio-culturele drempels), de sociale voorzieningen moeten voor alle studenten gelijk worden (gelijk voor hogeschool- en uniefstudenten, wat nu niet is), de internationalisering moet worden verder gezet, en uiteraard mogen we hierbij de kwaliteit niet uit het oog verliezen, maar daar twijfelt niemand aan, het participatiedecreet moet overal worden uitgevoerd,... ofwel staat hier niets van in hun programma, ofwel allemaal heel wollig, en wil ik wel wat meer info. kortom, niet overtuigends.

Jan van den Berghe
7 januari 2005, 09:26
de meesteropleiding, djeezes. ok, ik vind de bachelor/master-termen ook niet goed gekozen, maar de meesteropleiding, aub! spreken ze dan ook van een vrijgezelopleiding? :lol:

Ik zie niet goed in wat er nu volgens u toch zo belachelijk is aan "meesteropleiding". In het Nederlands kennen we trouwens "meester" als aanspreektitel voor iemand die een welbepaalde academische graad heeft behaald, nl. een advocaat. Dus kan men gerust de term tot alle academische graden uitbreiden.

Men spreekt ook over "regentopleiding" of "onderwijzersopleiding"...

ingenious
7 januari 2005, 09:29
Ik zie niet goed in wat er nu volgens u toch zo belachelijk is aan "meesteropleiding". In het Nederlands kennen we trouwens "meester" als aanspreektitel voor iemand die een welbepaalde academische graad heeft behaald, nl. een advocaat. Dus kan men gerust de term tot alle academische graden uitbreiden.

Men spreekt ook over "regentopleiding" of "onderwijzersopleiding"...
ik vind het even belachelijk als een t-hemdje. maar dat komt dan ook van de vb-website. ik vind dat belachelijk, jij niet. we kunnen niet altijd dezelfde mening hebben hé. :-)

op de rest mag je trouwens ook reageren, die meesteropleiding was niet bepaald de kern van mijn betoog.

Jan van den Berghe
7 januari 2005, 09:46
ik vind het even belachelijk als een t-hemdje. maar dat komt dan ook van de vb-website. ik vind dat belachelijk, jij niet. we kunnen niet altijd dezelfde mening hebben hé. :-)

En wat is er dan wel zo belachelijk aan?

Even belachelijk als "Rechner" (D), "rekenaar" (Afrikaans), "ordinateur", "ipolojistes" (Nieuwgrieks)... voor het Engelse computer?

In alle gevallen gaat het immers om eigen woorden die vreemde leenwoorden vervangen. Maar blijkbaar vindt u woorden uit de eigen taal belachelijk... Dit zegt evenwel niet zoveel over de woorden zelf, maar wel over uw eigen manier hoe u tegenover de eigen taal aankijkt...

Geertje
7 januari 2005, 09:51
En wat is er dan wel zo belachelijk aan?

Even belachelijk als "Rechner" (D), "rekenaar" (Afrikaans), "ordinateur", "ipolojistes" (Nieuwgrieks)... voor het Engelse computer?

In alle gevallen gaat het immers om eigen woorden die vreemde leenwoorden vervangen. Maar blijkbaar vindt u woorden uit de eigen taal belachelijk... Dit zegt evenwel niet zoveel over de woorden zelf, maar wel over uw eigen manier hoe u tegenover de eigen taal aankijkt...
Het zal waarschijnlijk niet 'cool' zijn. De kleinste van mijn broer vindt zo'n woorden ook de 'max' sinds hij naar het 1ste studiejaar gaat. :roll:

Pietje
7 januari 2005, 09:52
ik vind het even belachelijk als een t-hemdje. maar dat komt dan ook van de vb-website. ik vind dat belachelijk, jij niet. we kunnen niet altijd dezelfde mening hebben hé. :-)

op de rest mag je trouwens ook reageren, die meesteropleiding was niet bepaald de kern van mijn betoog.
"Gekleed in een t-hemdje ging ze naar haar vrijgezelopleiding", klinkt natuurlijk heel erg trendy :lol: 8)

Jan van den Berghe
7 januari 2005, 09:55
Het zal waarschijnlijk niet 'cool' zijn. De kleinste van mijn broer vindt zo'n woorden ook de 'max' sinds hij naar het 1ste studiejaar gaat. :roll:

Zoals zo vaak hangt het ervan af hoe men kinderen dergelijke zaken leer. In mijn klas heb ik het al verschillende malen over het Afrikaans gehad. Kinderen vinden het juist bijzonder leuk wanneer ik het heb over "skemermelkie" en "schootrekenaar" en meer van die dingen. Eigenlijk zijn dat woorden die sterk tot de verbeelding van kinderen spreken, wat juist de alertheid voor taal en ook de creativiteit aanwakkert. Dit zijn stapjes waardoor men in de eigen taal ook leenwoorden kan vinden.

Mijns inziens getuigt het van een bijzondere geringschattende houding tegenover de eigen taal wanneer men afkomt met redenering als hierboven ("dat vind ik belachelijk"). Dan vraag ik mij af in welke mate men de eigen moedertaal nog ernstig neemt...

Jan van den Berghe
7 januari 2005, 09:58
"Gekleed in een t-hemdje ging ze naar haar vrijgezelopleiding", klinkt natuurlijk heel erg trendy :lol: 8)

In uw totale onwetendheid weet u blijkbaar niet dat "bachelor" ook nog een andere betekenis heeft dan "vrijgezel". Daarenboven komt het Engelse woord van het veel oudere, maar nu in het hedendaags Nederlands verdwenen woord "batselier" of "betselier" (al blijft het in bepaalde familienamen wel leven).

ingenious
7 januari 2005, 10:02
En wat is er dan wel zo belachelijk aan?

Even belachelijk als "Rechner" (D), "rekenaar" (Afrikaans), "ordinateur", "ipolojistes" (Nieuwgrieks)... voor het Engelse computer?

In alle gevallen gaat het immers om eigen woorden die vreemde leenwoorden vervangen. Maar blijkbaar vindt u woorden uit de eigen taal belachelijk... Dit zegt evenwel niet zoveel over de woorden zelf, maar wel over uw eigen manier hoe u tegenover de eigen taal aankijkt... nee, die vind ik grappig. net zoals het nieuwgriekse woord voor auto, aftokinito (sorry als het verkeerd geschreven is, mijn grieks is niet wat het moet zijn), dat vind ik geweldig. t-hemdje klinkt gewoon ontzettend belachelijk, want zowat iedere vlaming spreekt al jaren van een t-shirt. een meesteropleiding vind ik niet hezelfde zeggen als een masteropleiding. bovendien spreekt zowat de hele academische wereld (dat deel dat ik ken toch) van masteropleidingen. andere woorden vind ik dan weer beter in de nederlandse variant, zoals bv toetsenbord en beeldscherm (ipv keyboard en monitor, om bij de computers te blijven). maar voor mijn part mag jij van t-hemdjes en meesteropleidingen spreken als jij dat mooier of correcter vindt. smaken en kleuren... ik zeg het maar in het nederlands, of je beschuldigt me er weer van neer te kijken op mijn eigen taal. hebben ze jou trouwens nooit geleerd dat je mensen niet te snel in een hokje mag duwen jan?

ingenious
7 januari 2005, 10:05
Het zal waarschijnlijk niet 'cool' zijn. De kleinste van mijn broer vindt zo'n woorden ook de 'max' sinds hij naar het 1ste studiejaar gaat. :roll:
dat heeft niets met cool te maken, het gaat hier om woorden die ingeburgerd zijn in de nederlandse taal.

Geertje
7 januari 2005, 10:05
Zoals zo vaak hangt het ervan af hoe men kinderen dergelijke zaken leer. In mijn klas heb ik het al verschillende malen over het Afrikaans gehad. Kinderen vinden het juist bijzonder leuk wanneer ik het heb over "skemermelkie" en "schootrekenaar" en meer van die dingen. Eigenlijk zijn dat woorden die sterk tot de verbeelding van kinderen spreken, wat juist de alertheid voor taal en ook de creativiteit aanwakkert. Dit zijn stapjes waardoor men in de eigen taal ook leenwoorden kan vinden.

Mijns inziens getuigt het van een bijzondere geringschattende houding tegenover de eigen taal wanneer men afkomt met redenering als hierboven ("dat vind ik belachelijk"). Dan vraag ik mij af in welke mate men de eigen moedertaal nog ernstig neemt...
De uitspraak "dat vind ik belachelijk" getuigt inderdaad van beperkte visie in het leven en weinig respect op te brengen voor iemands overtuiging.

ingenious
7 januari 2005, 10:09
Zoals zo vaak hangt het ervan af hoe men kinderen dergelijke zaken leer. In mijn klas heb ik het al verschillende malen over het Afrikaans gehad. Kinderen vinden het juist bijzonder leuk wanneer ik het heb over "skemermelkie" en "schootrekenaar" en meer van die dingen. Eigenlijk zijn dat woorden die sterk tot de verbeelding van kinderen spreken, wat juist de alertheid voor taal en ook de creativiteit aanwakkert. Dit zijn stapjes waardoor men in de eigen taal ook leenwoorden kan vinden.

Mijns inziens getuigt het van een bijzondere geringschattende houding tegenover de eigen taal wanneer men afkomt met redenering als hierboven ("dat vind ik belachelijk"). Dan vraag ik mij af in welke mate men de eigen moedertaal nog ernstig neemt...
ja ja, ik vind het nederlands maar belachelijk want ik durf de verderfelijke woorden t-shirt en masteropleiding in de mond te nemen. ondertussen heb je de rest van mijn post over het hoger onderwijs toch maar mooi genegeerd, en die vond ik net iets interessanter dan het feit dat ik 2 nederlandse woorden belachelijk vind klinken. maar weet je wat, ik start er gewoon een nieuwe thread over, over het programma van het vlaams blok tov het hoger onderwijs. mss wil er iemand dan wel op de essentie ingaan. hopelijk vind ik nog iemand met enige kennis van zake ook.

mss start ik ook wel een draad (kijk jan, echt nederlands, geen leenwoord) met een poll over leenwoorden.

ingenious
7 januari 2005, 10:10
oh, die poll, dat moet natuurlijk peiling zijn, niet?

Jan van den Berghe
7 januari 2005, 10:13
nee, die vind ik grappig. net zoals het nieuwgriekse woord voor auto, aftokinito (sorry als het verkeerd geschreven is, mijn grieks is niet wat het moet zijn), dat vind ik geweldig. t-hemdje klinkt gewoon ontzettend belachelijk, want zowat iedere vlaming spreekt al jaren van een t-shirt. een meesteropleiding vind ik niet hezelfde zeggen als een masteropleiding. bovendien spreekt zowat de hele academische wereld (dat deel dat ik ken toch) van masteropleidingen. andere woorden vind ik dan weer beter in de nederlandse variant, zoals bv toetsenbord en beeldscherm (ipv keyboard en monitor, om bij de computers te blijven). maar voor mijn part mag jij van t-hemdjes en meesteropleidingen spreken als jij dat mooier of correcter vindt. smaken en kleuren... ik zeg het maar in het nederlands, of je beschuldigt me er weer van neer te kijken op mijn eigen taal. hebben ze jou trouwens nooit geleerd dat je mensen niet te snel in een hokje mag duwen jan?

Uw herhaaldelijk neerkijken op purismen louter omdat ze uit de eigen taal komen, is weldegelijk een uiting van minachting.

Daarenboven is het zo dat de gevoelswaarde van een nieuw woord in het begin altijd een beetje onzeker is. Ik herinner me nog goed in mijn collegetijd hoe wij voortdurend over "cut", "copy" en "paste" spraken en dat er bij ons niemand de later meer gebruikelijke Nederlandse termen gebruikte (basic-computer, alles in het Engels tot en met de gewone tekstverwerkingsprogramma... tekstverwerking, ook een neologisme trouwens dat nu algemeen is maar in die tijd onbekend was). Toen ik voor de eerste keer een windowscomputer kocht en daar "knip", "kopieer" en "plak" zag staan, was me dat ook even wennen.

Niemand spreekt meer over "vélocipède" alhoewel dat in de 19e eeuw een algemeen gebruik leenwoord was. Toen is er echter iemand komen aandraven met "fiets" (men weet nog steeds niet wie dat juist was). En ondanks het feit dat "vélocipède" (en zijn afkorting "vélo") indertijd ALGEMEEN werden gebruikt, is "fiets" er toch gekomen.

Wees gerust, in Frankrijk spreekt men NIET over bachelor- en masteropleidingen... In dat land is er zelfs een speciale overheidsinstelling die waakt over de invoering van nieuwe woorden en zelfs de wettelijke macht heeft om die woorden op te leggen.

Ik zie trouwens nog altijd niet in wat er belachelijk is aan "batselier- en meesteropleiding"? Dat zegt u wel, maar u brengt geen element aan (tenzij dat de Engelse termen "algemeen" gebruikt worden... maar op basis van dergelijke redenering kan men wel ieder purisme verwerpen).

stab
7 januari 2005, 10:21
zullen we de cijfers relatief tov overheidssubsidie vergelijken?

het zou me trouwens ook niet verbazen dat inviduele VB-leden weinig geven
het gaat immers imo vaker om lageloners en/of egoistenZelfs (intelligente) tegenstanders hebben toegegeven dat het Vlaams Belang na 13 juni een volkspartij geworden is en doorgebroken is in alle lagen vd maatschappij.
Trouwens , heb jij een probleem met 'lageloners'?

Jan van den Berghe
7 januari 2005, 10:31
Zelfs (intelligente) tegenstanders hebben toegegeven dat het Vlaams Belang na 13 juni een volkspartij geworden is en doorgebroken is in alle lagen vd maatschappij.
Trouwens , heb jij een probleem met 'lageloners'?

Eigenlijk grappig hoe men steeds weer de kiezers van het Vlaams Belang beledigt, net alsof dat de weg is waarmee men die mensen terugwint... Bij het Vlaams Belang is iedereen welkom, ongeacht tot welke sociale laag men behoort. En dat wordt heel duidelijk wanneer je bijvoorbeeld de 1 mei-viering van het Vlaams Belang meemaakt: dan zie je dat daar alle sociale lagen van onze maatschappij rondlopen. Je ziet een mozaïek aan kledingsvormen die ook een zekere gelaagdheid aantonen, maar dat schept geen enkel probleem. Ondanks de verschillende achtergrond, werk, intelligentie... weten we ons verbonden daar een belangrijk element.

ingenious
7 januari 2005, 11:11
Uw herhaaldelijk neerkijken op purismen louter omdat ze uit de eigen taal komen, is weldegelijk een uiting van minachting.

Daarenboven is het zo dat de gevoelswaarde van een nieuw woord in het begin altijd een beetje onzeker is. Ik herinner me nog goed in mijn collegetijd hoe wij voortdurend over "cut", "copy" en "paste" spraken en dat er bij ons niemand de later meer gebruikelijke Nederlandse termen gebruikte (basic-computer, alles in het Engels tot en met de gewone tekstverwerkingsprogramma... tekstverwerking, ook een neologisme trouwens dat nu algemeen is maar in die tijd onbekend was). Toen ik voor de eerste keer een windowscomputer kocht en daar "knip", "kopieer" en "plak" zag staan, was me dat ook even wennen.

Niemand spreekt meer over "vélocipède" alhoewel dat in de 19e eeuw een algemeen gebruik leenwoord was. Toen is er echter iemand komen aandraven met "fiets" (men weet nog steeds niet wie dat juist was). En ondanks het feit dat "vélocipède" (en zijn afkorting "vélo") indertijd ALGEMEEN werden gebruikt, is "fiets" er toch gekomen.

Wees gerust, in Frankrijk spreekt men NIET over bachelor- en masteropleidingen... In dat land is er zelfs een speciale overheidsinstelling die waakt over de invoering van nieuwe woorden en zelfs de wettelijke macht heeft om die woorden op te leggen.

Ik zie trouwens nog altijd niet in wat er belachelijk is aan "batselier- en meesteropleiding"? Dat zegt u wel, maar u brengt geen element aan (tenzij dat de Engelse termen "algemeen" gebruikt worden... maar op basis van dergelijke redenering kan men wel ieder purisme verwerpen). ik kijk nergens op neer meneer van den berghe. je mag gerust stoppen met me van zo'n zaken te beschuldigen. ik vind het nederlands zelfs een leuke taal. ik zie echter geen probleem in het gebruik van leenwoorden. dit is iets van alle tijden. vreemde woorden raken ingeburgerd en maken na een tijd deel uit van de nederlandse taal. taal is dynamisch: er komen steeds woorden bij, andere geraken uit gebruik. dat is net het fascinerende aan taal. ik vind dat een verrijking. waarom er een instituut moet zijn dat bepaald welke woorden wij moeten gebruiken is mij al helemaal een raadsel.

verder vraag ik me af welke elementen ik moet inbrengen om te staven waarom ik een woord belachelijk vind. dat is mijn subjectieve mening, jij hebt er een andere mening over en dit lijkt me niet iets om over te discussiëren.

moest er nog iemand over de visie van het VB over het hoger onderwijs willen discussieren, dan kan u dat hier:http://forum.politics.be/showthread.php?t=27444

Jan van den Berghe
7 januari 2005, 11:28
ik kijk nergens op neer meneer van den berghe. je mag gerust stoppen met me van zo'n zaken te beschuldigen. ik vind het nederlands zelfs een leuke taal. ik zie echter geen probleem in het gebruik van leenwoorden. dit is iets van alle tijden. vreemde woorden raken ingeburgerd en maken na een tijd deel uit van de nederlandse taal. taal is dynamisch: er komen steeds woorden bij, andere geraken uit gebruik. dat is net het fascinerende aan taal. ik vind dat een verrijking. waarom er een instituut moet zijn dat bepaald welke woorden wij moeten gebruiken is mij al helemaal een raadsel.

Om de taal aldus te behoeden voor een te grote toename aan leenwoorden. In Frankrijk gebeurt dat, in Griekenland, Hongarije en IJsland. Zeker in IJsland is dat een echt succes: in het IJslands treft men geen enkel vreemd woord aan, wat de levendigheid en soepelheid van de taal in grote mate verhoogt. Daarenboven is de interne samenhang van een taal hierdoor gewaarborgd, wat heel educatief is. Voor ons Nederland hebben we bijvoorbeeld het geluk dat heel veel wiskundige termen vertaald werden (door de Bruggeling Simon Stevens), iets wat niet het geval is in bijvoorbeeld het Frans of Duits, waar men de Latijnse en Grieks-Latijnse termen gebruikt. Welnu, die termen spreken niet voor zich, terwijl de Nederlandse dat wel doen. Hierdoor is de begrijpbaarheid veel groter. Het woord spreekt als het ware voor zichzelf.

Fieseler
7 januari 2005, 11:57
ligt het aan mij of kan het behang nooit iets constructiefs aanbieden?

Ik denk dat het inderdaad aan jou ligt.
Maar geen nood..zolang de zichzelf democratisch noemende partijen het Belang met de meest antidemocratische middelen van de besluitvorming weghouden zullen we dat nooit te weten komen niwaar.

Eén bedenking: Als het Belang toch niks construktiefs te bieden heeft in een hypothetisch mandaat waarom doen de establishmentspartijen er dan alles (cfr Tobback) aan om hun te beletten deze linkse evidentie te bewijzen?

Ze moeten toch weten dat als deze antidemocratische wapens later door het Belang kunnen worden gebruikt deze wel eens de dood (= bijvoorbeeld verbod wegens corruptie, racisme, antidemocratisme, discriminatie en dies fraais meer) van hun partijen zou kunnen betekenen moest het Belang zich dan even antidemocratisch opstellen als zij nu doen?
Is dat dan uiteindelijk de ware reden?
Hebben ze wetens en willens het Doomsday-scenario gebruikt en willen ze dat ten alle prijze exclusief voor zichzelf reserveren?

gm10
7 januari 2005, 12:07
Nou, hebt u eigenlijk hun programma gelezen? Spijtig dta het in pdf is, anders had ik wat liggen kopie pasten. Ik kom nu aan puntje b, en er staan redelijk wat concrete maatregelen in. Er staat inderdaad wat pietpraat bij, (geschreven door een advocaat zeker?) zoals elk partijpprogramma.
Maar zou dit schadelijk zijn voor Vlaanderen? Zover ik kan lezen niet.

Wat ik net gelzen heb:

Qua hervormingen:
-Stoppen met voortdurende hervormingen
-gelijke behandeling van studenten, geen positieve discriminatie
-geen quota's op scholen leggen
-openlijke propagande voor multiculturele samenleving uit de 'eindtermen' halen
- kwaliteitsvolle zo oed als mogelijk kosteloos onderwijs
-oprichting Vlaamse ombudsdienst voor het onderwijs
-oprichting steunpunt ivm agrisieve leerlingen

en dat was nog maar puntje a

hebt u nu opzettelijk de concrete voorstellen vermeden?

het ging tot puntje f als ik zo direct kon zien.

Nu ik zo wat lees, over het hoger onderwijs bv heb ik toch weer meer sympatie gekregen voor het VB. zoals:

"Internationale uitstraling van het hoger onderwijs is ok, maar dta mag niet ten koste gaan van de kwaliteit"wat ik schreef kwam rechtstreeks uit die pdf

wat jij schrijft, daar zie ik 2 concrete voorstellen in:

-oprichting Vlaamse ombudsdienst voor het onderwijs
-oprichting steunpunt ivm agrisieve leerlingen

de rechts is algemene wollige taal, waarmee niemand niet akkoord zal gaan
laat ons eerlijk zijn, een erg mager beestje

en wat concreets zie jij in ""Internationale uitstraling van het hoger onderwijs is ok, maar dta mag niet ten koste gaan van de kwaliteit""?
als je dat de oost-nepalezen vraagt of ze daarmee akkoord gaan, zullen ze ook beginnen knikken

maar hoe gaat het behang dit concreet realiseren?

gm10
7 januari 2005, 12:08
Ik zie niet goed in wat er nu volgens u toch zo belachelijk is aan "meesteropleiding". In het Nederlands kennen we trouwens "meester" als aanspreektitel voor iemand die een welbepaalde academische graad heeft behaald, nl. een advocaat. Dus kan men gerust de term tot alle academische graden uitbreiden.

Men spreekt ook over "regentopleiding" of "onderwijzersopleiding"...
omdat Master een internationale titel is
komaan, man

gm10
7 januari 2005, 12:10
Zelfs (intelligente) tegenstanders hebben toegegeven dat het Vlaams Belang na 13 juni een volkspartij geworden is en doorgebroken is in alle lagen vd maatschappij.
Trouwens , heb jij een probleem met 'lageloners'?
dat durf ik te betwisten
het blok blijft op een njet van de hogeropgeleiden botsen

ik heb niks tegen lageloners, ik zeg enkel dat die mensen minder kunnen en zullen geven

gm10
7 januari 2005, 12:12
Ik denk dat het inderdaad aan jou ligt.
Maar geen nood..zolang de zichzelf democratisch noemende partijen het Belang met de meest antidemocratische middelen van de besluitvorming weghouden zullen we dat nooit te weten komen niwaar.

Eén bedenking: Als het Belang toch niks construktiefs te bieden heeft in een hypothetisch mandaat waarom doen de establishmentspartijen er dan alles (cfr Tobback) aan om hun te beletten deze linkse evidentie te bewijzen?

Ze moeten toch weten dat als deze antidemocratische wapens later door het Belang kunnen worden gebruikt deze wel eens de dood (= bijvoorbeeld verbod wegens corruptie, racisme, antidemocratisme, discriminatie en dies fraais meer) van hun partijen zou kunnen betekenen moest het Belang zich dan even antidemocratisch opstellen als zij nu doen?
Is dat dan uiteindelijk de ware reden?
Hebben ze wetens en willens het Doomsday-scenario gebruikt en willen ze dat ten alle prijze exclusief voor zichzelf reserveren?
mijn punt was dat het programma van het VB erg licht uitvalt
het VB is een partij die het moet hebben van imago, niet van inhoud
en jammer genoeg is imago in de gemediatiseerde maatschappij van het grootste belang, vandaar dat de "democratische" partijen het nu moeilijk hebben

Fieseler
7 januari 2005, 12:27
dat durf ik te betwistenOeps, dan heb jij bronnen tot dewelke ik geen toegang heb of waar ik geen weet van heb.

Dan moeten we "en passant" L Van der Kelen (HLN) en E Dockier (HBVL) aan hun respectievelijke oren trekken als zij na 13/06/04 verklaarden dat het Vlaams Blok (toen nog) de brede volkspartij was geworden die de VLD ooit ambieerde te zijn en die de CD&V ooit was geweest.8O



het blok blijft op een njet van de hogeropgeleiden botsen
En ik veronderstel dat jij ons op dit forum gaan voorstellen aan "de hogeropgeleide"?




ik heb niks tegen lageloners, ik zeg enkel dat die mensen minder kunnen en zullen gevenEn dit zal jij waarschijnlijk statistisch kunnen bewijzen naar ik in mijn hogeropgeleide onwetendheid aanneem?:roll:


Guy: drie kemels van formaat in evenveel alinea's.
Ga eten, jouw suikerspiegel staat te laag.;-)

Of moet ik deze lapsussen afschuiven op het feit dat zulk een gratuite pulp slechts door lageropgeleiden wordt gespuid?

gm10
7 januari 2005, 12:32
Oeps, dan heb jij bronnen tot dewelke ik geen toegang heb of waar ik geen weet van heb.
daar twijfel ik geen seconde aan

Dan moeten we "en passant" L Van der Kelen (HLN) en E Dockier (HBVL) aan hun respectievelijke oren trekken als zij na 13/06/04 verklaarden dat het Vlaams Blok (toen nog) de brede volkspartij was geworden die de VLD ooit ambieerde te zijn en die de CD&V ooit was geweest.8O
ik denk dat een "volkspartij" eerder slaat op niet hoger-opgeleiden


En ik veronderstel dat jij ons op dit forum gaan voorstellen aan "de hogeropgeleide"?
lees bv eens het interview met gerard annemans in de tjevengazet na de verkiezingen
daar zegt ie het zelf

En dit zal jij waarschijnlijk statistisch kunnen bewijzen naar ik in mijn hogeropgeleide onwetendheid aanneem?:roll:
is jouw onwetendheid "opgeleid"? dan ben je echt wel een behanger sinds jaar en dag!


Guy: drie kemels van formaat in evenveel alinea's.
Ga eten, jouw suikerspiegel staat te laag.;-)
de sandwich man passeert subiet, ik zal een chocoladereep kopen ook ;-)

Of moet ik deze lapsussen afschuiven op het feit dat zulk een gratuite pulp slechts door lageropgeleiden wordt gespuid?
ik reproduceer slechts wat annemans zei
als jij hem van "gratuite pulp" wil beschuldigen, denk ik dat we op de geode weg zijn

numarx
7 januari 2005, 13:17
In uw totale onwetendheid weet u blijkbaar niet dat...
Zulks lijkt me nogal logisch.

Jan van den Berghe
7 januari 2005, 13:27
En ik veronderstel dat jij ons op dit forum gaan voorstellen aan "de hogeropgeleide"?

Daarmee sussen sommige linkse rakkers zichzelf: het Vlaams Belang zou slechts een partij van onopgeleide mensen uit de lagere lagen van de maatschappij... 't Gemeen dus, waarmee ze blijkbaar geen rekening mee moeten houden.

Dat vertelt tegelijkertijd hoe die linkse rakkers - die toch zo voor de gelijkheid van iedereen zijn - eigenlijk neerkijken op de gewone arbeider.

Maar natuurlijk kan het Vlaams Belang hoe langer hoe meer op de sympathie van de hoger opgeleiden rekenen. In mijn omgeving ken ik hoger opgeleiden die in het VB aktief zijn of ervoor stemmen. En met mijn onderwijsdiploma alsook een academische graad in de filosofie denk ik dat ik mij bij die hoger opgeleiden mag rekenen.

Fieseler
7 januari 2005, 13:39
daar twijfel ik geen seconde aan

Toch moet ik U hier in mijn onopgeleide onwetendeheid waarschuwen voor een maxillaire protrusie en insisale vestibularisaties door sceletale modificaties als gevolg van duimzuigen.





ik denk dat een "volkspartij" eerder slaat op niet hoger-opgeleiden
Spijtig genoeg denk je zoals gebruikelijk verkeerd want anders zou dit aan de CD&V en de VLD en PS als gewezen en/of toekomstige volkspartijen toch nogal eens een belediging zijn die kan tellen.






lees bv eens het interview met gerard annemans in de tjevengazet na de verkiezingen
daar zegt ie het zelfBedoel jij Gerolf misschien?
Wel, als ik zijn eigen mening wil weten in verband met zijn partij dan hoef ik geen tjevengazet te kopen maar dan vraag ik het hem liever zelf.
En geloof mij vrij: niet het merendeel van het politiek schatplichtige journaiile is het er over eens maar ook zijn politieke tegenstrevers voelen het aan hun ellebogen dat er in alle lagen van de bevolking een even groot aantal "gezond verstand kiezers" te vinden zijn.




is jouw onwetendheid "opgeleid"? dan ben je echt wel een behanger sinds jaar en dag!
A/ Ik loop in tegenstelling tot sommigen(:roll:) niet te koop met mijn opleiding omdat ik weet dat er op politiek gebied veel lager gediplomeerden dan ikzelf een veel grotere belezendheid hebben.
B/ Laat het nu een ongelooflijk toeval zijn maar hier betrap ik je opeen flagrant geval van "waarheidsdeductie". Ge moogt dus gerust zijn dat uw conclusie, zij het toevallig, helemaal juist is.


de sandwich man passeert subiet, ik zal een chocoladereep kopen ook ;-)
Laat U eens een diurne bloedafname of suikermeting doen.




[QUOTE] ik reproduceer slechts wat annemans zei
als jij hem van "[size=1]gratuite pulp" wil beschuldigen, denk ik dat we op de geode weg zijnWeer fout: Jij reproduceert (zonder nadenken) hetgeen een tjevengazet schrijft over een interview met Gerolf.
Daarenboven interpreteert U verkeerd de reeds waarschijnlijk tendentieuze en daardoor hopeloos achterhaalde interpretatie van een toen nog linkse en nu plotseling heel wat minder linkse gazet over een rechtse Vlaams Nationalist .

gm10
7 januari 2005, 14:15
Zulks lijkt me nogal logisch.
:-D
ik zie direct dat je trofee verdiend was

gm10
7 januari 2005, 14:15
Daarmee sussen sommige linkse rakkers zichzelf: het Vlaams Belang zou slechts een partij van onopgeleide mensen uit de lagere lagen van de maatschappij... 't Gemeen dus, waarmee ze blijkbaar geen rekening mee moeten houden.

Dat vertelt tegelijkertijd hoe die linkse rakkers - die toch zo voor de gelijkheid van iedereen zijn - eigenlijk neerkijken op de gewone arbeider.

Maar natuurlijk kan het Vlaams Belang hoe langer hoe meer op de sympathie van de hoger opgeleiden rekenen. In mijn omgeving ken ik hoger opgeleiden die in het VB aktief zijn of ervoor stemmen. En met mijn onderwijsdiploma alsook een academische graad in de filosofie denk ik dat ik mij bij die hoger opgeleiden mag rekenen.
filosofie? serieus? welke richting?

gm10
7 januari 2005, 14:22
Toch moet ik U hier in mijn onopgeleide onwetendeheid waarschuwen voor een maxillaire protrusie en insisale vestibularisaties door sceletale modificaties als gevolg van duimzuigen.
Dat spreekt vanzelf.

Spijtig genoeg denk je zoals gebruikelijk verkeerd want anders zou dit aan de CD&V en de VLD en PS als gewezen en/of toekomstige volkspartijen toch nogal eens een belediging zijn die kan tellen.
Ik kan moeilijk zeggen dat dit me zou tegenhouden ;-).

Bedoel jij Gerolf misschien?
Wel, als ik zijn eigen mening wil weten in verband met zijn partij dan hoef ik geen tjevengazet te kopen maar dan vraag ik het hem liever zelf.
En geloof mij vrij: niet het merendeel van het politiek schatplichtige journaiile is het er over eens maar ook zijn politieke tegenstrevers voelen het aan hun ellebogen dat er in alle lagen van de bevolking een even groot aantal "gezond verstand kiezers" te vinden zijn.
Tja, dan moet Dolf het ook niet zeggen in de krant he dat het behang geen knappe koppen lijkt aan te trekken.

A/ Ik loop in tegenstelling tot sommigen(:roll:) niet te koop met mijn opleiding omdat ik weet dat er op politiek gebied veel lager gediplomeerden dan ikzelf een veel grotere belezendheid hebben.
Refereer je nu naar VDB die juist schreef wat voor diploma's em allemaal heeft?

[quote]Weer fout: Jij reproduceert (zonder nadenken) hetgeen een tjevengazet schrijft over een interview met Gerolf.
Daarenboven interpreteert U verkeerd de reeds waarschijnlijk tendentieuze en daardoor hopeloos achterhaalde interpretatie van een toen nog linkse en nu plotseling heel wat minder linkse gazet over een rechtse Vlaams Nationalist .

Als ik lees:

DS: De knappe koppen lopen elkaar niet voor de voeten om lid te worden.
Annemans: "Dat ga ik niet ontkennen"

wat moet ik hieruit afleiden? dat DS liegt?

lustige lezer
7 januari 2005, 14:22
en wat concreets zie jij in ""Internationale uitstraling van het hoger onderwijs is ok, maar dta mag niet ten koste gaan van de kwaliteit""?
als je dat de oost-nepalezen vraagt of ze daarmee akkoord gaan, zullen ze ook beginnen knikken

maar hoe gaat het behang dit concreet realiseren?
Wat we nu zien is, we moeten onze opleidingen gelijkstellen met die van het buitenland om zo ook Internationaal te passen in het onderwijssysteem. Maar dikwijls wilt dit zeggen dat we onze kwaliteit moeten verlagen. het is immers bekend dat we onderwijs hebben van hoge kwaliteit.
Nu moet bv een Bachelor in Engeland, zonder problemen zijn master kunne behalen in Belgie. Dus moeten ze hier hun leerstof aanpassen. Of gaan ze meer engelse lessen geven in hoge scholen of universiteiten.

Yossarian
7 januari 2005, 14:23
En met mijn onderwijsdiploma alsook een academische graad in de filosofie denk ik dat ik mij bij die hoger opgeleiden mag rekenen. Des te meer kijken we uit naar uw verwoestende weerlegging van het essay van uw collega Vermeersch8)

zie: http://forum.politics.be/showpost.php?p=869350&postcount=382

lustige lezer
7 januari 2005, 14:24
dat durf ik te betwisten
het blok blijft op een njet van de hogeropgeleiden botsen

ik heb niks tegen lageloners, ik zeg enkel dat die mensen minder kunnen en zullen geven
Van mij horen ze toch geen njet. En veel VB'ers zijn mensen die een universitair of hoge school diploma op zak hebben.

gm10
7 januari 2005, 14:24
Wat we nu zien is, we moeten onze opleidingen gelijkstellen met die van het buitenland om zo ook Internationaal te passen in het onderwijssysteem. Maar dikwijls wilt dit zeggen dat we onze kwaliteit moeten verlagen. het is immers bekend dat we onderwijs hebben van hoge kwaliteit.
Nu moet bv een Bachelor in Engeland, zonder problemen zijn master kunne behalen in Belgie. Dus moeten ze hier hun leerstof aanpassen. Of gaan ze meer engelse lessen geven in hoge scholen of universiteiten.
ik wil weten hoe het vb dit gaat realiseren
daarvoor dient gewoonlijk een partijprogramma

lustige lezer
7 januari 2005, 14:30
Weet ik het, vraag het aan die mannen. Ik heb nog nooit een partijprogramma gelezen of gezien waar men concreet hun werwijze wordt toegelicht. En neen, wachten op onderzoeken is geen concreet voorstel. Ik heb overlaatst die van de spa in de rapte doorlezen (stukskes maar ze, ik heb ook ander dings te doen). Die mannen zijn even concreet als het VB.
Vroeger heb ik het VB veel concreter geweten. Misschien zijn ze gestopt omdat hun woorden en zinnen toch maar verdraaid werden.

Fieseler
7 januari 2005, 15:02
Des te meer kijken we uit naar uw verwoestende weerlegging van het essay van uw collega Vermeersch8)

zie: http://forum.politics.be/showpost.php?p=869350&postcount=382
Mag ik?

Weet je wat? In plaats van dit te doen geblinddoekt met één arm achter de rug ga ik het mezelf nog moeiljker maken zie: Ik ga het op) dezelfde wijze doen als Vermeersch zelf!

OK?

Here we go!

Vermeersch heeft bruine ogen, Adolf Hitler had bruine ogen: gevolg Vermeersch die dit nooit heeft ontkend is een "blinde" (bewonder dit staaltje van semantische gijzeling) volgeling van Hitler.

Hij verklaarde amechtig (op 13/06/04 op de VRT om 18h32 in een interview met Farah de Aguire) dat hij zijn hart verpand had aan rood en groen en dit terwijl het kwijl hem uit de nazibek droop.
Kleuren die in de SS heraldiek terug te vinden zijn.

Moet er nu nog meer bewijs zijn dat Vermeersch een aanbidder is van Adolf Hitler en in zijn geest zich de kleuren van Himmler aanmeet?

Als dit niet genoeg bewijs is (�* la Vermeersch uiteraard) dan weet ik het ook niet meer hoor!

8O

ingenious
7 januari 2005, 15:19
Weet ik het, vraag het aan die mannen. Ik heb nog nooit een partijprogramma gelezen of gezien waar men concreet hun werwijze wordt toegelicht. En neen, wachten op onderzoeken is geen concreet voorstel. Ik heb overlaatst die van de spa in de rapte doorlezen (stukskes maar ze, ik heb ook ander dings te doen). Die mannen zijn even concreet als het VB.
Vroeger heb ik het VB veel concreter geweten. Misschien zijn ze gestopt omdat hun woorden en zinnen toch maar verdraaid werden.
ik heb die info van de spa even voor je opgezocht, je vindt het in deze thread http://forum.politics.be/showthread.php?p=869464&posted=1#post869464

ingenious
7 januari 2005, 15:21
Wat we nu zien is, we moeten onze opleidingen gelijkstellen met die van het buitenland om zo ook Internationaal te passen in het onderwijssysteem. Maar dikwijls wilt dit zeggen dat we onze kwaliteit moeten verlagen. het is immers bekend dat we onderwijs hebben van hoge kwaliteit.
Nu moet bv een Bachelor in Engeland, zonder problemen zijn master kunne behalen in Belgie. Dus moeten ze hier hun leerstof aanpassen. Of gaan ze meer engelse lessen geven in hoge scholen of universiteiten. dit is trouwens bullshit. kwaliteitscontrole is een belangrijk luik in de bologna-hervorming. maar dat wil ik je wel uitleggen in die andere thread.

lustige lezer
7 januari 2005, 16:30
kwaliteitscontrole, er wordt veel gezegd, ja dat wel. Maar in praktijk merk je wel andere dingen. Zie maar naar wat docenten zelf zeggen (alle mijn docenten vertellen vantijd iets, ik weet niet wat uw docenten doen). Zie maar wat diverse studentenorganisaties zeggen. Ik heb andere dingen bij de VIC gelezen.


Maar ik zal eens as ik even den tijd heb naar jou traed gaan ... :)

lustige lezer
7 januari 2005, 16:35
ik heb die info van de spa even voor je opgezocht, je vindt het in deze thread http://forum.politics.be/showthread.php?p=869464&posted=1#post869464
Dat is uit hun programma gehaald he, die ik in de vlucht bekeken heb, niet echt gelezen dat geef ik toe. Maar mijn eerste indruk was dat ik er toch niet uit kon besluiten dat het VB een waardeloze programma heeft. Bij het VB liggen de prioriteieten ergens anders, OK. Daarmee dat coalities zo goed zijn. Tis daarmee dat partijen samenwerken.

gm10
7 januari 2005, 17:55
Dat is uit hun programma gehaald he, die ik in de vlucht bekeken heb, niet echt gelezen dat geef ik toe. Maar mijn eerste indruk was dat ik er toch niet uit kon besluiten dat het VB een waardeloze programma heeft. Bij het VB liggen de prioriteieten ergens anders, OK. Daarmee dat coalities zo goed zijn. Tis daarmee dat partijen samenwerken.
durf je na het lezen van inge's post nu nog beweren dat het VB programma iets anders dan PROT NUL voorstelt?

lustige lezer
7 januari 2005, 18:04
De post van INg die je blijkbaar niet gevolgd hebt ging over één punt in hun gehele programma waar ze inderdaad alleen maar een visie hebben en geen concrete voortstellen.
Maar dat kan geen reden zijn om een heel programma af te kraken als waardeloze zinnen. Zelfs een visie zegt al in welke richting dta ze denken. Dat ze niet weten hoe ligt aan de feit dat ze er nu ofwel niet genoeg aandacht aan hebben besteed of dat ze op dat vlak onbekwaam zijn. Maar mijn visie over onbekwame politiekers heb ik al eerder verkondigd.
Als je nu bv programma bekijkt van SP-A, dan staan er onrealiseerbare voorstellen in, soms te veel voostellen om iets goed te laten werken. Zeg ik dan, het is een waardeloze programma? Neen. Ik kan eerlijk genoeg zijn om het verschil te zien tussen Bullshit en mankementen/ondoordachtheden.

gm10
7 januari 2005, 18:32
De post van INg die je blijkbaar niet gevolgd hebt ging over één punt in hun gehele programma waar ze inderdaad alleen maar een visie hebben en geen concrete voortstellen.
Maar dat kan geen reden zijn om een heel programma af te kraken als waardeloze zinnen. Zelfs een visie zegt al in welke richting dta ze denken. Dat ze niet weten hoe ligt aan de feit dat ze er nu ofwel niet genoeg aandacht aan hebben besteed of dat ze op dat vlak onbekwaam zijn. Maar mijn visie over onbekwame politiekers heb ik al eerder verkondigd.
Als je nu bv programma bekijkt van SP-A, dan staan er onrealiseerbare voorstellen in, soms te veel voostellen om iets goed te laten werken. Zeg ik dan, het is een waardeloze programma? Neen. Ik kan eerlijk genoeg zijn om het verschil te zien tussen Bullshit en mankementen/ondoordachtheden.
hey jij vroeg me om een voorbeeld waaruit moest blijken dat het VB-programma niks voorstelt
bij deze

lustige lezer
7 januari 2005, 23:23
Nog heb je niet de moeite gedaan om te kijken blijkbaar.Jij haalde onderwijs aan. Ik heb hun voorstellen van een puntje (a) al eerder aangehaald. Ing had het over hoger onderwijs specifiek waar het VB alleen een visie heeft. En die visie geeft een denkpiste die ze zullen volgen moesten ze aan de onderhandelingstafel zitten.
En dit wat jouw bewering niet staaft dat het programma van VB een gevaar is voor Vlaanderen. Of dat dit programma waardeloos is. Jij hebt dus nog niets aangetoond. Ik wacht dus nog altijd.

Pieterjan
7 januari 2005, 23:41
Hun uitgeverij: http://www.uitgeverijegmont.be/
Hun Tv-station: http://www.vlaamsbelang.org/index.php?p=31
Hun structuur: http://www.vlaamsbelang.org/index.php?p=9
Hun propagande: http://www.vlaamsbelang.org/index.php?p=22
...

gm10
7 januari 2005, 23:47
Nog heb je niet de moeite gedaan om te kijken blijkbaar.Jij haalde onderwijs aan. Ik heb hun voorstellen van een puntje (a) al eerder aangehaald. Ing had het over hoger onderwijs specifiek waar het VB alleen een visie heeft. En die visie geeft een denkpiste die ze zullen volgen moesten ze aan de onderhandelingstafel zitten.
En dit wat jouw bewering niet staaft dat het programma van VB een gevaar is voor Vlaanderen. Of dat dit programma waardeloos is. Jij hebt dus nog niets aangetoond. Ik wacht dus nog altijd.ik heb aangetoond dat (tenminste een deel van) hun programma niks anders dan lucht is
er staat nagenoeg niks concreets in over onderwijs, vergelijk dat dan eens met wat SPA (niet mijn partij) voorstelt
daar denk maar eens over na als je de volgende keer in het stemhokje staat

lustige lezer
8 januari 2005, 00:09
Waar ik aan denk is;
is het haalbaar? Bij de SP-A gratisgratisgratis ... SP-A valt al weg. Wie wilt er problemen omzeilen en niet aanpakken. VLD en valt weg. NVA, die hebben te weinig invloed, valt dus weg. Wie doet de schadelijke voorstellen als we het hebben over economie, maatschappij,... GROEN! valt dus weg. Wie gaat er voor anarchie... de PVDA,LSP , en valt daardoor weg. Welke partijen zijn rasistisch en fasistisch? Resist en valt dus weg. Er blijft alleen cvp en Vlaams Blok achter. toevallig de 2 partijen die een bolletje van mij gekregen hebben vorige verkiezingen. En voor Vlaanderen en Belgie kies ik VB omwille van cordon sanitair, sencuur, onveiligheid ...
En dingen waar ze geen concrete voorstellen voor hebben worden dan aan de onderhandelingstafel besproken. Hun visie is bekend en staat duidelijk in hun programma.

Pieterjan
8 januari 2005, 00:13
NVA, die hebben te weinig invloed, valt dus weg.
heel erg simpel, geef ze een stem en ze hebben er meer... Als dat je enige argument is om er niet voor te stemmen, val je erg zwak uit....

lustige lezer
8 januari 2005, 00:18
Neen, als ik een stem geef, wil ik dat het enige invloed heeft, direct. Hoe groter het VB wordt, hoe banger dat de correcte partijen worden en dan hoop ik op een keer dat ze de problemen van de mensen zullen aanpakken.

(Het is trouwens niet mijn enige reden.Hun idiote uitlatingen overt het VB terwijl ze eigenlijk meer met elkaar zouden moeten samenwerken. Trouwens samengaan met de CDnV ligt me ook niet goed)

Meia noite
8 januari 2005, 00:43
Ik zie niet goed in wat er nu volgens u toch zo belachelijk is aan "meesteropleiding". In het Nederlands kennen we trouwens "meester" als aanspreektitel voor iemand die een welbepaalde academische graad heeft behaald, nl. een advocaat. Dus kan men gerust de term tot alle academische graden uitbreiden.

Men spreekt ook over "regentopleiding" of "onderwijzersopleiding"...
De titels bachelor/master zijn eigenlijk vooral aangenomen omdat zo Belgische afgestudeerden meer concurrentiekracht zouden hebben in de internationale wereld. Als u bvb in de VS gaat solliciteren met een diploma van 'licentiaat' weten ze daar hoegenaamd niet waarover u het in godsnaam hebt. Voor hen kan het evengoed een A2 zijn of dergelijk.
Een goeie zaak dus dat die termen eindelijk zijn gelijkgesteld voor heel Europa, zo is er tenminste duidelijkheid en meer kans op een internationale loopbaan.

En btw, wie ligt nu nog wakker van Nederlands? Ik vind het heel verrijkend bijna uitsluitend in het Engels les te krijgen. Zo leer ik tenminste direct al de gangbare termen in mijn opleiding kennen zoals ze in het professioneel leven zullen gebruikt worden.

lustige lezer
8 januari 2005, 00:48
Pff, tijdens een solicitaiegesprek kijken ze niet naar uw diploma maar naar uw kennis. Het fenomeen Universiteit kennen ze in de VS. Dikke zever allemaal. En de kwaliteit van ons onderwijs zal er ook onder leiden.
Trouwens er bestaan nu conflicten. Bv bij de richting Ind. Ing. In Engeland is die opleiding 2 keer niets. Hier is het hoge school 2 cycli. En in beide scholen wordt eenzelfde diploma uitgereikt. Ik zie hier geen voordeel.

gm10
8 januari 2005, 01:03
Pff, tijdens een solicitaiegesprek kijken ze niet naar uw diploma maar naar uw kennis. Het fenomeen Universiteit kennen ze in de VS. Dikke zever allemaal. En de kwaliteit van ons onderwijs zal er ook onder leiden.
Trouwens er bestaan nu conflicten. Bv bij de richting Ind. Ing. In Engeland is die opleiding 2 keer niets. Hier is het hoge school 2 cycli. En in beide scholen wordt eenzelfde diploma uitgereikt. Ik zie hier geen voordeel.in engeland worden jongeren echter wel sneller op de arbeidsmarkt gebracht op deze manier
ergo, goedkoper onderwijs -> capaciteit om meer studenten op te vangen EN/OF lagere belastingen

Bobke
8 januari 2005, 01:33
in engeland worden jongeren echter wel sneller op de arbeidsmarkt gebracht op deze manier
ergo, goedkoper onderwijs -> capaciteit om meer studenten op te vangen EN/OF lagere belastingenEn is dat altijd een nadeel ?
Iemand die er tot zijn 25 é over doet om een A2 diplome te halen is niet noodzakelijk een aanwinst. Het haalt alleen de werkloosheidscijfers omlaag.

lustige lezer
8 januari 2005, 02:23
in engeland worden jongeren echter wel sneller op de arbeidsmarkt gebracht op deze manier
ergo, goedkoper onderwijs -> capaciteit om meer studenten op te vangen EN/OF lagere belastingen
Dus u stemt mee in dat zo'n internationale maatstaaf als bachlor/master onzin is.

Meia noite
8 januari 2005, 02:25
Pff, tijdens een solicitaiegesprek kijken ze niet naar uw diploma maar naar uw kennis. Het fenomeen Universiteit kennen ze in de VS. Dikke zever allemaal. En de kwaliteit van ons onderwijs zal er ook onder leiden.
Trouwens er bestaan nu conflicten. Bv bij de richting Ind. Ing. In Engeland is die opleiding 2 keer niets. Hier is het hoge school 2 cycli. En in beide scholen wordt eenzelfde diploma uitgereikt. Ik zie hier geen voordeel.
Dat is toch net wat ik zeg! Nu bestaan er conflicten, en men probeert die weg te werken door eenzelfde titel toe te kennen. Bvb, als ik mij niet vergis zal een Ind. Ir een bachelor worden (dit weet ik niet zeker echter) en in engeland ook. Waarmee wordt duidelijk gemaakt dat er nog een hogere opleiding bestaat, die van hoger niveau is, zowel in belgië alms in Engeland.

En dat ze bij een sollicitatiegesprek niet naar uw diploma kijken??:? I think not! Misschien in uw geval, maar zeker niet bij mijn opleiding. Ik wou mijn cv plaatsen bij de VN en moest daar natuurlijk mijn diploma's invullen. En raad eens?
Ja hoor, de optie licentiaat was niet aanwezig.. ik heb dan maar moeten invullen dat ik master ben, hoewel ik dit in principe niet ben. Via BAMA zijn al die problemen eindelijk van de baan.

Jan van den Berghe
8 januari 2005, 08:23
De titels bachelor/master zijn eigenlijk vooral aangenomen omdat zo Belgische afgestudeerden meer concurrentiekracht zouden hebben in de internationale wereld. Als u bvb in de VS gaat solliciteren met een diploma van 'licentiaat' weten ze daar hoegenaamd niet waarover u het in godsnaam hebt. Voor hen kan het evengoed een A2 zijn of dergelijk.
Een goeie zaak dus dat die termen eindelijk zijn gelijkgesteld voor heel Europa, zo is er tenminste duidelijkheid en meer kans op een internationale loopbaan.

Een titel zegt nu eenmaal niets over de inhoud van de opleiding. Iedereen weet dat de opleidingen in de VS op een lager niveau staan dan in Europa (en zeker aan onze universiteiten). Dus is het een beetje belachelijk zich te fixeren op louter en alleen een titel.

Maar daarnaast is dat eigenlijk een beetje praat voor de vaak: nu al bestaan er vergelijkende schalen die tonen welke opleidingen in dit of dat land overeenkomen met een andere opleiding in een ander land.

Daarnaast is het zo dat de zaken niet volledig zijn gelijkgeschakeld "in Europa", maar alleen de landen die het Bologna-akkoord ondertekend en ook uitgevoerd hebben. Dat zijn niet alle landen van de EU.

En tenslotte, in Frankrijk gebruikt men de Engelse termen niet. Ongetwijfeld zijn er nog landen die eigen termen gebruiken naast de Engelse.

Jan van den Berghe
8 januari 2005, 08:26
En btw, wie ligt nu nog wakker van Nederlands? Ik vind het heel verrijkend bijna uitsluitend in het Engels les te krijgen. Zo leer ik tenminste direct al de gangbare termen in mijn opleiding kennen zoals ze in het professioneel leven zullen gebruikt worden.

Wie ligt er wakker van het Nederlands? Wees gerust, nog steeds de grootste groep mensen die het vanzelfsprekend vinden dat ze een opleiding in hun eigen moedertaal krijgen.

Juist iets waarvoor de Vlamingen vele tientallen jaren hebben moeten strijden, wilt u blijkbaar in een pennentrek opgeven. Onderwijs in eigen taal is een waardevol iets.

Dat u daar niet van wakker ligt, wel dat is uw zaak. Niemand houdt u tegen om in het (verre) buitenland te gaan studeren. Heb voor de rest respect voor alwie WEL in zijn moedertaal een opleiding wil volgen.

Meia noite
8 januari 2005, 08:46
JVDB, lees eens mijn tweede reactie, daar leg ik mijn mening beter uit. bvb over de VN; die weten echt niet wat een licentiaat is hoor..
En btw, ik heb respect voor wie in zijn moedertaal een opleiding volgt, ik heb dat namelijk ook gedaan. Maar feit is dat u met louter Nederlandse termen in veel opleidingen niet verder geraakt dan de Vlaamse kerktoren.
Ik wil die Nederlandse taal ook niet in een pennentrek wegvegen, maar ik wil ze ook niet tot in den treure verdedigen. Spreken we binnen 100jaar allemaal Engels? Het zij zo voor mij, ik zal er geen traan om laten.

Jan van den Berghe
8 januari 2005, 11:29
JVDB, lees eens mijn tweede reactie, daar leg ik mijn mening beter uit. bvb over de VN; die weten echt niet wat een licentiaat is hoor..
Dat is hun zaak. Er bestaan al vele jaren vergelijkende tabellen waardoor schoolinstellingen de diploma's en opleidingen in de verschillende landen met elkaar kunnen vergelijken.

Bij mijn weten is men trouwens in de VS niet zo "diplomagebonden" zoals bij ons. Wat men kan voorleggen aan werkprestaties alsook wat men weet te presteren in het bedrijf waarin men start, wordt daar veel belangrijker geacht. Daar steunt het Amerikaanse systeem op.

Jan van den Berghe
8 januari 2005, 11:32
En btw, ik heb respect voor wie in zijn moedertaal een opleiding volgt, ik heb dat namelijk ook gedaan. Maar feit is dat u met louter Nederlandse termen in veel opleidingen niet verder geraakt dan de Vlaamse kerktoren.
Het Nederlands taalgebied is wel wat ruimer dan de door u getypeerde Vlaamse kerktoren. In ieder geval ontkracht dat geenszins de waarde van het Nederlands ook in de vakgebieden. IJsland is daarvan het mooiste voorbeeld. Alhoewel ze er maar met 300.000 zijn, is het onderwijs er volledig in die taal. Wel leert men er al van vroege leeftijd een tweede taal bij, nl. het Engels. Taalrijkdom betekent niet, zoals u voortdurend doet, het achteruit schuiven van de eigen taal, maar het aanleren en gebruiken in alle aspecten van wetenschap, onderzoek en industrie van de eigen taal naast een aantal vreemde talen. Er is daar hoegenaamd geen tegenstelling in die u echter graag erbij fantaseert.

Jan van den Berghe
8 januari 2005, 11:33
Ik wil die Nederlandse taal ook niet in een pennentrek wegvegen, maar ik wil ze ook niet tot in den treure verdedigen. Spreken we binnen 100jaar allemaal Engels? Het zij zo voor mij, ik zal er geen traan om laten.
Neen, binnen honderd jaar spreken we geen Engels.

Ondertussen zal China ongetwijfeld tot de meest invloedrijke economische grootmacht zijn uitgegroeid en zullen we ongetwijfeld veel Chinees leren met het oog op de verovering van die miljardenmarkt.

Hans1
8 januari 2005, 13:17
Wie ligt er wakker van het Nederlands? Wees gerust, nog steeds de grootste groep mensen die het vanzelfsprekend vinden dat ze een opleiding in hun eigen moedertaal krijgen.

Juist iets waarvoor de Vlamingen vele tientallen jaren hebben moeten strijden, wilt u blijkbaar in een pennentrek opgeven. Onderwijs in eigen taal is een waardevol iets.

Dat u daar niet van wakker ligt, wel dat is uw zaak. Niemand houdt u tegen om in het (verre) buitenland te gaan studeren. Heb voor de rest respect voor alwie WEL in zijn moedertaal een opleiding wil volgen.
Talen zijn niet heilig, net zo min als staten. Als talen verdwijnen, dan is dat zo. Het enige belangrijke is te weten of mensen een taal willen spreken en andere talen al dan niet aanvaarden. Ik heb geen problemen met invloed van andere talen. We zullen wel zien waar het Nederlands zal staan binnen een eeuw, maar als een taal alleen door bescherming overleeft, zal ze snel verdwijnen.

gm10
8 januari 2005, 14:21
Dus u stemt mee in dat zo'n internationale maatstaaf als bachlor/master onzin is.
neen ik geloof sterk daarin

Jan van den Berghe
8 januari 2005, 15:39
Talen zijn niet heilig, net zo min als staten. Als talen verdwijnen, dan is dat zo. Het enige belangrijke is te weten of mensen een taal willen spreken en andere talen al dan niet aanvaarden. Ik heb geen problemen met invloed van andere talen. We zullen wel zien waar het Nederlands zal staan binnen een eeuw, maar als een taal alleen door bescherming overleeft, zal ze snel verdwijnen.

Talen zijn natuurlijk niet heilig en staten evenmin, wat evenwel niet betekent dat men een levende taal alsook de taalgroep waarin de taal wordt gedragen moet verachten of die geen ruimte geven waarin het zich maximaal kan ontwikkelen.

Als ik lees wat u er echter van maakt, heb ik echter de indruk dat u het liefst komaf wil maken met numeriek minder sterke talen.

En uw laatste stelling is wel al volledig fout: indien de Ierse overheid kort na WO I niet het Iers had beschermd, dan was de taal nu volledig verdwenen. Juist door het energiek optreden van de Ierse staat heeft de taal, die toen op het punt stond te verdwijnen, zich weer kunnen hernemen. De ademruimte die het heeft gekregen, heeft het in staat gesteld om weer terrein te winnen een stabiele, zij het nog steeds heel kleine minderheidsgroep te vormen. Hetzelfde geldt ook voor het Welsh dat ook door doelgericht optreden van de regionale overheid sterk aan belang is gaan winnen.

U slaat dus wel heel sterk de bal mis als u meent dat de overheid niet richtend kan optreden tegenover taal alsook op het vlak van taalbescherming.

lustige lezer
9 januari 2005, 00:09
Dat is toch net wat ik zeg! Nu bestaan er conflicten, en men probeert die weg te werken door eenzelfde titel toe te kennen. Bvb, als ik mij niet vergis zal een Ind. Ir een bachelor worden (dit weet ik niet zeker echter) en in engeland ook. Waarmee wordt duidelijk gemaakt dat er nog een hogere opleiding bestaat, die van hoger niveau is, zowel in belgië alms in Engeland.

En dat ze bij een sollicitatiegesprek niet naar uw diploma kijken??:? I think not! Misschien in uw geval, maar zeker niet bij mijn opleiding. Ik wou mijn cv plaatsen bij de VN en moest daar natuurlijk mijn diploma's invullen. En raad eens?
Ja hoor, de optie licentiaat was niet aanwezig.. ik heb dan maar moeten invullen dat ik master ben, hoewel ik dit in principe niet ben. Via BAMA zijn al die problemen eindelijk van de baan.
ik studeer als master af en Ind Ing :) Het is onmogelijk om zonder kwaliteitsverlies internationaal gekende diploma's af te leveren.

gm10
9 januari 2005, 00:15
ik studeer als master af en Ind Ing :) Het is onmogelijk om zonder kwaliteitsverlies internationaal gekende diploma's af te leveren.
waarom is het dan dat je in engeland je belgische diploma moet laten vertalen door een erkend vertalingsbureau?

ingenious
9 januari 2005, 00:17
ik studeer als master af en Ind Ing :) Het is onmogelijk om zonder kwaliteitsverlies internationaal gekende diploma's af te leveren.
dat is zever. men kijkt naast de titel ook naar de instelling die het diploma aflevert. zo zal men toch nog een kwaliteitsonderscheid maken tussen de verschillende masters.

Top Dog
9 januari 2005, 00:27
http://forum.politics.be/image.php?u=5180&dateline=1100296073 (http://forum.politics.be/member.php?u=5180)Wat doet de B.U.B. met hun 5 euro?Vang een stok! :rofl:

lustige lezer
9 januari 2005, 00:51
waarom is het dan dat je in engeland je belgische diploma moet laten vertalen door een erkend vertalingsbureau?
Wat heeft dat er mee te maken?

lustige lezer
9 januari 2005, 00:54
dat is zever. men kijkt naast de titel ook naar de instelling die het diploma aflevert. zo zal men toch nog een kwaliteitsonderscheid maken tussen de verschillende masters.
Kennen ze in de US "den HIK"? Ik betwijfel het :) Zlefs in belgie is het niet belangrijk. Ik ken iemand die verschillende ing heeft aangenomen. Vanwaar ze komen heeft geen belang. Het gesprek opzich is van belang. Zelfs hun diploma is eigenlijk van ondergeschikt belang. Het is wat je als persoon waard bent.

Meia noite
9 januari 2005, 00:59
Kennen ze in de US "den HIK"? Ik betwijfel het :) Zlefs in belgie is het niet belangrijk. Ik ken iemand die verschillende ing heeft aangenomen. Vanwaar ze komen heeft geen belang. Het gesprek opzich is van belang. Zelfs hun diploma is eigenlijk van ondergeschikt belang. Het is wat je als persoon waard bent.
Om op een gesprek uitgenodigd te worden moet je wel eerst een cv hebben ingestuurd met daarop de vermelding van je diploma's...daar al aan gedacht voor u lustig in het rond begon te reageren...?

ingenious
9 januari 2005, 01:09
Kennen ze in de US "den HIK"? Ik betwijfel het :) Zlefs in belgie is het niet belangrijk. Ik ken iemand die verschillende ing heeft aangenomen. Vanwaar ze komen heeft geen belang. Het gesprek opzich is van belang. Zelfs hun diploma is eigenlijk van ondergeschikt belang. Het is wat je als persoon waard bent. dat weet ik ook wel. onze universiteiten zijn wel gekend in het buitenland, en hebben wel een reputatie. net zoals ons onderwijs in het algemeen, wat een goede reputatie heeft. zo zal een master van bij ons hoog worden ingeschat. en van die reputatie zullen de bachelors ook profiteren.

ik vraag me trouwens af waarom je dan eigenlijk over die masters aan het zagen was in de eerste plaats, als het diploma volgens jou toch niet belangrijk blijkt.

btw, den HIK bestaat niet meer als dusdanig. ;-)

gm10
9 januari 2005, 01:28
dat weet ik ook wel. onze universiteiten zijn wel gekend in het buitenland, en hebben wel een reputatie.
Geen al te goede hoor, Inge.

net zoals ons onderwijs in het algemeen, wat een goede reputatie heeft. zo zal een master van bij ons hoog worden ingeschat. en van die reputatie zullen de bachelors ook profiteren.
Denk ik ook. In de breedte is Belgie en vooral Vlaanderen ijzersterk.

gm10
9 januari 2005, 01:29
Wat heeft dat er mee te maken?
dat "industrieel ingenieur" niks wil zeggen in het buitenland, itt master

lustige lezer
9 januari 2005, 14:18
Om op een gesprek uitgenodigd te worden moet je wel eerst een cv hebben ingestuurd met daarop de vermelding van je diploma's...daar al aan gedacht voor u lustig in het rond begon te reageren...?
't is daarom dat ik zeg dat het van ondergeschikt belang is. Als iemand met bachlordiplom meer ervaring heeft dan een met een van master, dan zal men zich meer interesseren met het eerste. Ik weet ook wel dat een diplom enig belang heeft, maar er zijn veel belangrijker zaken.

lustige lezer
9 januari 2005, 14:20
dat "industrieel ingenieur" niks wil zeggen in het buitenland, itt master
Daar vergis jeje redleijk in :) Ik en een ing heb nogal wat gereist/verhuist in mijn en zijn leven.

lustige lezer
9 januari 2005, 14:22
Denk ik ook. In de breedte is Belgie en vooral Vlaanderen ijzersterk.
Dat zal wel veranderen nu dat het waarschijnlijk wordt dat niveau's gelijkgesteld zullen moeten worden. Iemand die zijn bachlor-jaren in een ander land heeft gedaan moet hier verder zijn master kunnen halen he.

Het Skill Effect
9 januari 2005, 14:22
Wat doen ze nu met die miljoenen?

ingenious
9 januari 2005, 14:33
Dat zal wel veranderen nu dat het waarschijnlijk wordt dat niveau's gelijkgesteld zullen moeten worden. Iemand die zijn bachlor-jaren in een ander land heeft gedaan moet hier verder zijn master kunnen halen he. correctie: wie een bachelordiploma heeft moet zich kunnen inschrijven voor een master. er worden geen verplichte slaagcijfers opgelegd. dit hoeft helemaal niet te leiden tot een minder niveau. een vb:

ik volg een licentiaatsopleiding, wat dus binnenkort master zal heten. sinds 2 jaar is men begonnen met een programma van studieduurverkorting. dit wil zeggen dat studenten met een graduaatsopleiding zich bij ons kunnen inschrijven om op 2 jaar master te worden. ze volgen eerst een overgangsjaar. hier volgen ze vakken die wij in 2de kan en 1e lic krijgen, welliswaar soms in aangepaste versie. daarna volgen zij 2de lic samen met de andere studenten. hierop kwam veel protest van de studenten. hun 3-jaar graduaat is namelijk veel makkelijker dan onze 2-jaar kandidatuur. bovendien moeten zij heel wat moeilijke vakken van eerste lic niet afleggen. kwam daar bovenop dat ze heel wat basisbegrippen niet kennen. wij vreesden dan ook voor het niveau. wat blijkt nu? het slaagpercentage van die studenten ligt op 20%, zo werd ons op de academische raad meegedeeld. op de vraag wat ze hier aan gingen doen antwoordde men kort: niets. 'ze hebben een verkeerde studie-attitude en vaak onvoldoende voorkennis'. scholen zijn echt niet geneigd om op vlak van kwaliteit in te boeten. bovendien staat kwaliteitscontrole centraal in heel de bama-hervorming, zoals ik al tot in den treure herhaald heb.

lustige lezer
9 januari 2005, 14:42
Jep, bij ons bestaat dat ook, de brugklassen, mensen die van het graduaat Ing willen doen. De slaagcijfer ligt laag, maar diegene die slagen hebben toch een paar 'buisvakken' niet moeten volgen. En het ligt grotendeels aan het onderschatten van de studie, zoals je eerder aangaf.

ingenious
9 januari 2005, 14:43
Jep, bij ons bestaat dat ook, de brugklassen, mensen die van het graduaat Ing willen doen. De slaagcijfer ligt laag, maar diegene die slagen hebben toch een paar 'buisvakken' niet moeten volgen. En het ligt grotendeels aan het onderschatten van de studie, zoals je eerder aangaf. ze slaan inderdaad wat buisvakken over. maar in dat overgangsjaar hebben ze bij ons wel meer buisvakken bij elkaar dan wij ooit gehad hebben. ik benijd ze niet hoor.

lustige lezer
9 januari 2005, 14:50
Benijden doe ik ze ook niet. Ze doen er al een jaar langer over dan ik (normaal gezien toch :) )

gm10
9 januari 2005, 15:02
Daar vergis jeje redleijk in :) Ik en een ing heb nogal wat gereist/verhuist in mijn en zijn leven.
vreemd
ook ik ben ingenieur en toch moest ik mijn licenciaatsdiploma laten vertalen in engeland door een erkend bureau

ingenious
9 januari 2005, 15:05
Benijden doe ik ze ook niet. Ze doen er al een jaar langer over dan ik (normaal gezien toch :) ) in mijn geval niet, in tegendeel. toch heb ik geen spijt dat ik ineens voor deze richting geopteerd heb. anders zou ik het nooit halen denk ik. ik heb nu al een waardeloze studie-attitude. moest ik van een graduaat komen was het waarschijnlijk nog erger. :?

Hans1
9 januari 2005, 15:30
Wat doen ze nu met die miljoenen?
We mogen het niet weten.

lustige lezer
9 januari 2005, 19:29
vreemd
ook ik ben ingenieur en toch moest ik mijn licenciaatsdiploma laten vertalen in engeland door een erkend bureauHeb je als Ing een licentiaatsdiploma? Ik denk het niet :) Of je moest een ir. zijn, die hebebn dat wel denk ik, daar weet ik dan ook niets over. In de VS moet je het niet vertalen. En dat vertalen zal dan ook van bedrijf tot bedrijf afhangen. Maar het doet er dan ook niets toe, van wat ik bedoel. Met deze methode kun je op een makkelijker manier aan dezelfde diploma geraken elders in de wereld. Of we moeten onze kwaliteit inboeten.

ps : "industrial engineer" verstaan ze overal wel zeker ?

lustige lezer
9 januari 2005, 19:30
ik heb nu al een waardeloze studie-attitude. :?
Je bent dan ook niet de enige za :) Ik heb nu de mogelijkheid om verder te gaan voor ir. , maar dat ga ik wijselijk laten. Ik mis motivatie :)

Het Skill Effect
9 januari 2005, 20:18
We mogen het niet weten.Dat is het enige duidelijke.

gm10
9 januari 2005, 20:42
Heb je als Ing een licentiaatsdiploma?
Ik wel.

Ik denk het niet :) Of je moest een ir. zijn, die hebebn dat wel denk ik, daar weet ik dan ook niets over. In de VS moet je het niet vertalen. En dat vertalen zal dan ook van bedrijf tot bedrijf afhangen. Maar het doet er dan ook niets toe, van wat ik bedoel. Met deze methode kun je op een makkelijker manier aan dezelfde diploma geraken elders in de wereld. Of we moeten onze kwaliteit inboeten.

ps : "industrial engineer" verstaan ze overal wel zeker ?
Tuurlijk verstaan ze dat, maar als je bv aan een goeie unief solliciteert, gaan ze 100% zeker een vertaling van je diploma eisen.

Hans1
9 januari 2005, 21:57
't is ook duidelijk ONS belastinggeld.

lustige lezer
9 januari 2005, 22:03
Ik wel.


Tuurlijk verstaan ze dat, maar als je bv aan een goeie unief solliciteert, gaan ze 100% zeker een vertaling van je diploma eisen.
Ing is een studie van de hoge school 2 cycli. Dat is toch geen licentiaatsdiploma?

gm10
9 januari 2005, 22:06
Ing is een studie van de hoge school 2 cycli. Dat is toch geen licentiaatsdiploma?
geen idee
ik ben handelsingenieur
na 2 jaar was ik kandidaat, na 5 jaar was ik licenciaat

ingenious
9 januari 2005, 22:23
Ing is een studie van de hoge school 2 cycli. Dat is toch geen licentiaatsdiploma? jawel hoor. 1 cycli opleidingen zijn graduaten en worden nu professionele bachelors. 2 cycli opleidingen zijn altijd licentiaten, of dit nu aan een hogeschool of een unief gegeven wordt. de kandidaturen worden vervangen door een academische bachelor, terwijl de licentiaten masters worden.

lustige lezer
10 januari 2005, 00:09
geen idee
ik ben handelsingenieur
na 2 jaar was ik kandidaat, na 5 jaar was ik licenciaat
Krijg je dan Ing als 'voorzetsel' ? Bij burgie's is dat ir., van handelsing weet ik het niet.

jawel hoor. 1 cycli opleidingen zijn graduaten en worden nu professionele bachelors. 2 cycli opleidingen zijn altijd licentiaten, of dit nu aan een hogeschool of een unief gegeven wordt. de kandidaturen worden vervangen door een academische bachelor, terwijl de licentiaten masters worden.
tiens, ik dacht dat ik te loemp was voor lic. Ik leer hier nog iet bij :)