PDA

View Full Version : Humo's verkiezingspoll bij jongeren.


Patriot!
11 april 2003, 13:45
De N-VA haalt slechts 1 % procent bij de 18-21-jarigen.

De N-VA haalt dus de kiesdrempel zeker niet, moest het van de jongeren afhangen.
Die N-VA'ers die er toch altijd de mond van vol hebben dat de jongeren voor de N-VA zullen kiezen omdat ze voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn, hebben dus ongelijk.

Over dat onafhankelijk Vlaanderen trouwens.
De N-VA'ers zeggen toch altijd dat wie goed geïnformeerd is voor een onafhankelijk Vlaanderen kiest. Ik denk niet dat er een beter geïnformeerde bevolkingsgroep is dan de studenten.
Deze jongeren kiezen echter massaal vóór België.
Slechts 27 % procent vindt dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden, en slechts 24 % wil de Monarchie afschaffen (wat die 3 % die wel voor een onafh. Vlaanderen maar voor de Monarchie kiest, bezielt is me evenwel een raadsel.)

Het ontlokt aan de verzamelde politici volgende uitspraken:

Humo: "Een onafhankelijk Vlaanderen en of afschaffing van de Monarchie zijn niet aan onze jeugd besteed."

Dehaene: "Ik ben er allang van overtuigd dat communautaire kwesties en de rol van de Koning voor deze generatie helemaal geen issues meer zijn, en deze peiling bevestigt dat."
Anciaux: "De voorbije tien jaar is het razendsnel gegaan met Vlaanderen: we hebben een eigen parlement, we hebben er een hoop bevoegdheden bijgekregen... De N-VA heeft dat nog niet begrepen, maar de jongeren duidelijk wel."
De Croo: "De jongeren associëren de strijd voor de legalisering van softdrugs met de generatie van hun ouders, en de Vlaamse ontvoogding met die van hun grootouders: totaal passé dus."
Stevaert: "Het blijkt nog maar eens dat de discussie over een verkozen president een typisch debatje onder intellectuelen is. Ik twijfel er niet aan dat de jongeren een verkozen president democratischer vinden, maar eigenlijk zeggen ze: 'Heren en dames politici, hebben jullie echt geen belangrijker of dringender kwesties?' En gelijk hebben ze."

België is dus nog steeds, in tegenstelling tot wat sommige N-VA'ers uitkramen, veilig.

Dimitri
11 april 2003, 14:11
Goh, interessant onderzoek met verrassende uitkomst. Maar in meerdere opzichten. Er blijkt nl. dat 27% voor onafhankelijkheid is en 24% voor afschaffing van de monarchie, maar dat VB en N-VA onder het gemiddelde zitten w.b. kiezersvoorkeur. Zou dat misschien kunnen betekenen dat er onder oudere Vlamingen meer voorstanders van onafhankelijkheid en afschaffing van de monarchie zijn dan onder jongeren? Klinkt logisch. En dat zou betekenen dat er dus een veel groter deel van de Vlamingen voor onafhankelijkheid en tegen de monarchie is dan jijzelf altijd beweert (ongeveer 10% of nog minder). Toch...?

Wat betreft het percentage tegen de monarchie verbaast het me niet, aangezien ik toch al het idee had dat Vlamingen veel minder koningsgezind zijn dan Nederlanders (waar gemiddeld 10% tegen is), maar wat betreft onafhankelijkheid zou het redelijk overeenkomen met de ongeveer 33% die ik ooit eens in een peiling van een Franstalige krant op internet las. Wellicht is het nog hoger dan deze 33%.
Overigens ben ik ook wel benieuwd wat de cijfers zijn voor pro of anti confederalisme, federalisme en unitarisme.

Het verschil tussen pro-onafhankelijkheid en anti-monarchisme kan misschien zitten in de groep mensen die bijv. voor een Vlaams (of Nederlands :wink:) koninkrijk zijn.

Over dat onafhankelijk Vlaanderen trouwens.
De N-VA'ers zeggen toch altijd dat wie goed geïnformeerd is voor een onafhankelijk Vlaanderen kiest. Ik denk niet dat er een beter geïnformeerde bevolkingsgroep is dan de studenten.
Deze jongeren kiezen echter massaal vóór België.

Je maakt hier een fout door jongeren en studenten gelijk te stellen. Het onderzoek is gehouden onder alle 18-21 jarigen en niet alleen onder studenten. Studenten vormen maar een kleine groep van deze leeftijdsgroep, hooguit 20%. In die groep kunnen de cijfers dus wel weer heel anders zijn.

Patriot!
11 april 2003, 14:42
Goh, interessant onderzoek met verrassende uitkomst. Maar in meerdere opzichten. Er blijkt nl. dat 27% voor onafhankelijkheid is en 24% voor afschaffing van de monarchie, maar dat VB en N-VA onder het gemiddelde zitten w.b. kiezersvoorkeur. Zou dat misschien kunnen betekenen dat er onder oudere Vlamingen meer voorstanders van onafhankelijkheid en afschaffing van de monarchie zijn dan onder jongeren? Klinkt logisch. En dat zou betekenen dat er dus een veel groter deel van de Vlamingen voor onafhankelijkheid en tegen de monarchie is dan jijzelf altijd beweert (ongeveer 10% of nog minder). Toch...?

Wat betreft het percentage tegen de monarchie verbaast het me niet, aangezien ik toch al het idee had dat Vlamingen veel minder koningsgezind zijn dan Nederlanders (waar gemiddeld 10% tegen is), maar wat betreft onafhankelijkheid zou het redelijk overeenkomen met de ongeveer 33% die ik ooit eens in een peiling van een Franstalige krant op internet las. Wellicht is het nog hoger dan deze 33%.
Overigens ben ik ook wel benieuwd wat de cijfers zijn voor pro of anti confederalisme, federalisme en unitarisme.

Het verschil tussen pro-onafhankelijkheid en anti-monarchisme kan misschien zitten in de groep mensen die bijv. voor een Vlaams (of Nederlands :wink:) koninkrijk zijn.

Over dat onafhankelijk Vlaanderen trouwens.
De N-VA'ers zeggen toch altijd dat wie goed geïnformeerd is voor een onafhankelijk Vlaanderen kiest. Ik denk niet dat er een beter geïnformeerde bevolkingsgroep is dan de studenten.
Deze jongeren kiezen echter massaal vóór België.

Je maakt hier een fout door jongeren en studenten gelijk te stellen. Het onderzoek is gehouden onder alle 18-21 jarigen en niet alleen onder studenten. Studenten vormen maar een kleine groep van deze leeftijdsgroep, hooguit 20%. In die groep kunnen de cijfers dus wel weer heel anders zijn.

Neen, jongeren zijn meestal rebels en bevechten de gevestigde waarden (de Staat, de Monarchie,...) en worden later gematigder.
Ouderen zijn meer voor België en de Monarchie.

En, je hebt gelijk, het waren niet allemaal studenten.
75 % daarvan echter wel, de rest werkte.

Calle
11 april 2003, 14:51
Studenten zijn niet echt de meest geinformeerde mensen he.

Meer dan de helft kan nog niet eens zeggen tot welke politieke strekking de 1 of andere partij behoord.

Ze zijn nog te druk bezig met studeren, fuiven en een lief zoeken ( in willekeurige volgorde )

Dimitri
11 april 2003, 14:58
Neen, jongeren zijn meestal rebels en bevechten de gevestigde waarden (de Staat, de Monarchie,...) en worden later gematigder.
Ouderen zijn meer voor België en de Monarchie.

Ik vraag het me af, want de pro-onafhankelijkheidspartijen zitten onder het gemiddelde. Ik denk trouwens dat in Nederland eerder de generatie uit de jaren zestig en zeventig pro-republiek is dan de jongeren.

En, je hebt gelijk, het waren niet allemaal studenten.
75 % daarvan echter wel, de rest werkte.

Oh, ik dacht dat je met studenten alleen universitaire studenten bedoelde, sorry.

Zeno!
11 april 2003, 16:23
Interessante enquête... maar zoals u weet zijn er 13 enquêtes in een dozijn... Mij zijn ze trouwens niks komen vragen.

Bij de stelling "Vlaanderen moet een onafhankelijke staat worden" is 57% tegen. Vreemd, aangezien belgicisten beweren dat minimum 90% van de bevolking daar resolùùt tegen is! :roll:
De voorstanders zijn met 27%. En de overige 16%? Geen mening? Vreemd.

En wie laten ze dan aan het woord? Dehaene en Decroo; ik geloof dat je in dit land geen grotere belgicisten kan vinden dan deze twee! :o
En over spiritist Anciaux kan ik kort zijn: die heeft zich nooit ingezet voor een zelfstandig Vlaanderen. Hij verkoos liever het ministerpostje. Het is dan ook geen toeval dat Bertje niet bij de N-VA zit. Gelukkig maar.

En "jongeren" met "studenten" gelijkstellen mag je zeker niet doen; over het algemeen interesseren jongeren zich niet in de politiek. Studenten daarentegen...tja...wat meer... :wink:

Patriot!
11 april 2003, 16:55
Interessante enquête... maar zoals u weet zijn er 13 enquêtes in een dozijn... Mij zijn ze trouwens niks komen vragen.

Bij de stelling "Vlaanderen moet een onafhankelijke staat worden" is 57% tegen. Vreemd, aangezien belgicisten beweren dat minimum 90% van de bevolking daar resolùùt tegen is! :roll:
De voorstanders zijn met 27%. En de overige 16%? Geen mening? Vreemd.

En wie laten ze dan aan het woord? Dehaene en Decroo; ik geloof dat je in dit land geen grotere belgicisten kan vinden dan deze twee! :o
En over spiritist Anciaux kan ik kort zijn: die heeft zich nooit ingezet voor een zelfstandig Vlaanderen. Hij verkoos liever het ministerpostje. Het is dan ook geen toeval dat Bertje niet bij de N-VA zit. Gelukkig maar.

En "jongeren" met "studenten" gelijkstellen mag je zeker niet doen; over het algemeen interesseren jongeren zich niet in de politiek. Studenten daarentegen...tja...wat meer... :wink:

75 % waren studenten, Zeno. En zoals jij ook wel weet, zijn studenten de meest rebelse en meest ingelichte bevolkingsgroep.
Als ze ouder worden zullen nog minder van hen zich afzetten tegen de Belgische Staat... er wacht België een mooie toekomst 8)

John Stufflebeam
11 april 2003, 16:55
De BUB scoort weer 0.0%.

Patriot!
11 april 2003, 16:57
Neen, jongeren zijn meestal rebels en bevechten de gevestigde waarden (de Staat, de Monarchie,...) en worden later gematigder.
Ouderen zijn meer voor België en de Monarchie.

Ik vraag het me af, want de pro-onafhankelijkheidspartijen zitten onder het gemiddelde. Ik denk trouwens dat in Nederland eerder de generatie uit de jaren zestig en zeventig pro-republiek is dan de jongeren.


Pro-republiek vindt ik hoegenaamd niet erg.
Mijn visie op de Monarchie is devolgende: de Koning is er enkel voor het volk, en zolang het volk die wil behouden, moet dat gebeuren. Als het volk op een bepaald moment beslist dat ze de Koning niet meer nodig hebben, mag hij van mij vertrekken. Waarna hij uiteraard kan teruggeroepen worden :wink:

Patriot!
11 april 2003, 16:59
De BUB scoort weer 0.0%.

0.4 % en dat zonder campagnebudget en een media-boycott.

Zeno!
11 april 2003, 17:34
Zeg Patriot, hangt de vlag al buiten voor morgen? :wink:

Dimitri
11 april 2003, 18:10
Pro-republiek vindt ik hoegenaamd niet erg.
Mijn visie op de Monarchie is devolgende: de Koning is er enkel voor het volk, en zolang het volk die wil behouden, moet dat gebeuren. Als het volk op een bepaald moment beslist dat ze de Koning niet meer nodig hebben, mag hij van mij vertrekken. Waarna hij uiteraard kan teruggeroepen worden :wink:

Zag net in een verkiezingsoverzicht dat ALLE Vlaamse partijen een protocollaire monarchie willen naar Zweeds model, m.u.v. N-VA en VB die zelfs helemaal af willen van de monarchie. Maar hoe liggen de verhoudingen eigenlijk in Franstalig België?

Patriot!
11 april 2003, 18:13
Pro-republiek vindt ik hoegenaamd niet erg.
Mijn visie op de Monarchie is devolgende: de Koning is er enkel voor het volk, en zolang het volk die wil behouden, moet dat gebeuren. Als het volk op een bepaald moment beslist dat ze de Koning niet meer nodig hebben, mag hij van mij vertrekken. Waarna hij uiteraard kan teruggeroepen worden :wink:

Zag net in een verkiezingsoverzicht dat ALLE Vlaamse partijen een protocollaire monarchie willen naar Zweeds model, m.u.v. N-VA en VB die zelfs helemaal af willen van de monarchie. Maar hoe liggen de verhoudingen eigenlijk in Franstalig België?

Daar zijn alle partijen tégen een protocollaire Monarchie :wink:
Mij is 't eender. Veel macht heeft de goede man toch niet :wink:

Patriot!
11 april 2003, 18:14
Zeg Patriot, hangt de vlag al buiten voor morgen? :wink:

Nee, die heb ik nodig om mee te nemen :wink:

Zeno!
11 april 2003, 18:38
Zeg Patriot, hangt de vlag al buiten voor morgen? :wink:

Nee, die heb ik nodig om mee te nemen :wink:

Ga je naar Brussel!?

Patriot!
11 april 2003, 18:41
Zeg Patriot, hangt de vlag al buiten voor morgen? :wink:

Nee, die heb ik nodig om mee te nemen :wink:

Ga je naar Brussel!?

Yep. Zo'n massale bijeenkomst van Belgischgezinden laten wij niet naast ons liggen. Kunnen we nog wat leden werven :twisted:

Zeno!
11 april 2003, 18:42
Zeg Patriot, hangt de vlag al buiten voor morgen? :wink:

Nee, die heb ik nodig om mee te nemen :wink:

Ga je naar Brussel!?

Yep. Zo'n massale bijeenkomst van Belgischgezinden laten wij niet naast ons liggen. Kunnen we nog wat leden werven :twisted:

Allez, veel plezier! (en geen traantjes laten, hé) :wink:

Patriot!
11 april 2003, 18:45
Zeg Patriot, hangt de vlag al buiten voor morgen? :wink:

Nee, die heb ik nodig om mee te nemen :wink:

Ga je naar Brussel!?

Yep. Zo'n massale bijeenkomst van Belgischgezinden laten wij niet naast ons liggen. Kunnen we nog wat leden werven :twisted:

Allez, veel plezier! (en geen traantjes laten, hé) :wink:

Het laat me siberisch koud :P

Luddo
11 april 2003, 20:34
Zeg Patriot, hangt de vlag al buiten voor morgen? :wink:

Nee, die heb ik nodig om mee te nemen :wink:
Naar het schijnt is de organisatie van de bevlagging van het parcours in handen gegeven van "Vlaanderen Vlagt"! Dit omwille van hun jarenlange ervaring met dergelijke sportmanifestaties. Onderweg zullen de supporters zwaaivlaggetjes aangeboden krijgen. Er zijn er nog wat over van de Ronde van Vlaanderen. Tijdens de beklimming van de col van eerste categorie is het Claire dat er gevlagd wordt met de actievlaggen. In de laatste tweehonderd meter zullen strategische posities worden ingenomen met dubbele vlaggen en ook achter en naast het podium zullen zij in beeld komen. Uiteraard worden de actievoerders van "Vlaanderen Vlagt" achteraf verwacht op de receptie! :D

Tantist
11 april 2003, 20:47
De N-VA haalt slechts 1 % procent bij de 18-21-jarigen.


Ook een enquête bij jongeren uitgevoerd:

http://www.studentstart.be/Studentenleven/3540

7,9% voor de N-VA.

De N-VA haalt dus zeker de kiesdrempel wel, moest het van de jongeren afhangen ;-)

Hoeveel haalde de BUB? Hoeveel wil er een unitair België denk je?
En wat concludeer je uit al dat enquête gedoe nu???

'k Goan et zegge Walter ( ;-) ): "Ieder pakt die enquêtes die hem goe uitkomme"

Patriot!
11 april 2003, 21:01
Deze enquête werd uitgevoerd via de website www.studentstart.be. Studentstart pretendeert niet dat deze enquête wetenschappelijk is.

Tantist
11 april 2003, 21:02
Deze enquête werd uitgevoerd via de website www.studentstart.be. Studentstart pretendeert niet dat deze enquête wetenschappelijk is.

En Humo wel of wat? :lol:

Patriot!
11 april 2003, 21:18
Deze enquête werd uitgevoerd via de website www.studentstart.be. Studentstart pretendeert niet dat deze enquête wetenschappelijk is.

En Humo wel of wat? :lol:

Dat werd uitgevoerd door professionele bureaus, dus ja.

Tantist
11 april 2003, 21:31
Deze enquête werd uitgevoerd via de website www.studentstart.be. Studentstart pretendeert niet dat deze enquête wetenschappelijk is.

En Humo wel of wat? :lol:

Dat werd uitgevoerd door professionele bureaus, dus ja.

Dan heb je ook wel gegevens over de geselecteerde steekproef, info over mogelijk biasing en confounding en een is er een duidelijke stratificatie?

Patriot!
11 april 2003, 21:34
Deze enquête werd uitgevoerd via de website www.studentstart.be. Studentstart pretendeert niet dat deze enquête wetenschappelijk is.

En Humo wel of wat? :lol:

Dat werd uitgevoerd door professionele bureaus, dus ja.

Dan heb je ook wel gegevens over de geselecteerde steekproef, info over mogelijk biasing en confounding en een is er een duidelijke stratificatie?

Bel eens naar Dimarso.
Zo'n zever zetten ze er immers niet bij in een vrije tijds-blad.

Tantist
11 april 2003, 21:37
Deze enquête werd uitgevoerd via de website www.studentstart.be. Studentstart pretendeert niet dat deze enquête wetenschappelijk is.

En Humo wel of wat? :lol:

Dat werd uitgevoerd door professionele bureaus, dus ja.

Dan heb je ook wel gegevens over de geselecteerde steekproef, info over mogelijk biasing en confounding en een is er een duidelijke stratificatie?

Bel eens naar Dimarso.
Zo'n zever zetten ze er immers niet bij in een vrije tijds-blad.

Ah... Dimarso... Zegt al veel, zijn goede vriendjes met Verhofstadt.

Die "zever" is wel de wetenschappelijke basis van de statistiek, en zegt veel over de representativiteit van een studie.

Allez kom, de grootte van de steekproef en het publiek kan je toch wel zeggen, ik lees geen Humo, zie je? Zijn het Humo-lezers? Zijn het er 100? 500? 1000? 10000?

Patriot!
11 april 2003, 21:39
Deze enquête werd uitgevoerd via de website www.studentstart.be. Studentstart pretendeert niet dat deze enquête wetenschappelijk is.

En Humo wel of wat? :lol:

Dat werd uitgevoerd door professionele bureaus, dus ja.

Dan heb je ook wel gegevens over de geselecteerde steekproef, info over mogelijk biasing en confounding en een is er een duidelijke stratificatie?

Bel eens naar Dimarso.
Zo'n zever zetten ze er immers niet bij in een vrije tijds-blad.

Ah... Dimarso... Zegt al veel, zijn goede vriendjes met Verhofstadt.

Die "zever" is wel de wetenschappelijke basis van de statistiek, en zegt veel over de representativiteit van een studie.

Allez kom, de grootte van de steekproef en het publiek kan je toch wel zeggen, ik lees geen Humo, zie je? Zijn het Humo-lezers? Zijn het er 100? 500? 1000? 10000?

500, random students.

Patriot!
11 april 2003, 21:40
En tis weer nie goed zeker.

Tantist
11 april 2003, 22:04
En tis weer nie goed zeker.

500 man? Zeker dat dat niet goed is, blijkbaar voelde u dat zelf al aan.

Zelfs bij 1500 man heb je een 95% betrouwbaarheidsinterval van 2,5% plus of min, dus neem 5% voor 500 man om er van af te zijn, en je kan 0% of 6% voor de N-VA hebben.

Bovendien, die "at random" kan op vele manieren gebeurd zijn. Gestratificeerd of niet (steekproef opgedeeld in strata, en die vermenigvuldigd met hun vertegenwoordiging in de totale populatie), systematisch at random (elke honderdste van de populatie bv) of echt at random?

500 man is een bespottelijk kleine steekproef voor een opinieonderzoek, en elk bureau die pretendeert dat ze wetenschappelijk werken, liegt dat die zwart ziet.

Patriot!
11 april 2003, 22:08
Nogmaals, bel naar dimarso!

numarx
11 april 2003, 22:10
500 man? Zeker dat dat niet goed is, blijkbaar voelde u
500 man is een bespottelijk kleine steekproef voor een opinieonderzoek, en elk bureau die pretendeert dat ze wetenschappelijk werken, liegt dat die zwart ziet.

Niet dié discussie weer. *zucht*

Tantist
11 april 2003, 22:26
Nogmaals, bel naar dimarso!

Met andere woorden: 't is niet significant die resultaten. Voila, dat is wat ik moest weten.

Tantist
11 april 2003, 22:28
500 man? Zeker dat dat niet goed is, blijkbaar voelde u
500 man is een bespottelijk kleine steekproef voor een opinieonderzoek, en elk bureau die pretendeert dat ze wetenschappelijk werken, liegt dat die zwart ziet.

Niet dié discussie weer. *zucht*

Ach jawel hoor...

500 man is gewoon niet representatief voor een populatie van... ja hoeveel is het? 100 000 man? 200 000 man? 500 000 man? Want wat zijn jongeren ook he?

Ik weet dat jullie het niet graag horen dat die studies totaal onwetenschappelijk zijn, maar het is nu eenmaal zo. Iedere onafhankelijke statisticus zal me daar gelijk in geven.

numarx
11 april 2003, 22:39
En ik ben een... afhankelijk statisticus? Vergroot de steekproef tot 1000 en je zit al meteen met een veel groter (ook tijds-) budget. Volgens wat ik in Humo gelezen heb leek de selectie van de steekproefeenheden mij wel ok. Van het precieze aantal 18-22 jarigen in Vlaanderen heb ik bij de NIS niet meteen cijfers gevonden, dus over of 500 voldoende is kan ik geen correcte uitspraak doen, maar een 95% betrouwbaarheidsinterval lijkt me het meest logisch. Alleen bij Dimarso weten ze het.

Tantist
12 april 2003, 03:46
En ik ben een... afhankelijk statisticus?

Laat ons stellen dat er geen onafhankelijk statistici op dit forum zitten. Iedereen is hier met politiek bezig.


Vergroot de steekproef tot 1000 en je zit al meteen met een veel groter (ook tijds-) budget.

Maar je standaarddeviatie verkleint ook wel met vierkantswortel n (met n de steekproefomvang). Als je zo'n peiling wil doen, fijn, maar pretendeer niet dat ze wetenschappelijk relevant is, want als je met een speling van in totaal 10% zit, is je hele boeltje niet significant (ik weet ook wel dat Agalev tussen de 5% en de 15% haalt, daar heb ik geen peiling voor nodig).

Volgens wat ik in Humo gelezen heb leek de selectie van de steekproefeenheden mij wel ok.

En hoe stak die dan in elkaar?


Van het precieze aantal 18-22 jarigen in Vlaanderen heb ik bij de NIS niet meteen cijfers gevonden


Ik ook niet, maar 15-24 jaar is samen net geen 600 000 mensen, ongeveer gelijk verdeeld per leeftijd. Bij benadering zou het dus gaan om 300 000 mensen. En daar een steekproef van van 500 man??? En jij stelt dat het wel snor zit, althans wat betreft de selectie. Waar je kan niet eens zeggen hoe dat in zijn werk is gegaan? Allez kom kom, gaat een ander voor de zot houden zeg.

, dus over of 500 voldoende is kan ik geen correcte uitspraak doen, maar een 95% betrouwbaarheidsinterval lijkt me het meest logisch. Alleen bij Dimarso weten ze het.

Wat bedoel je met "een 95% betrouwbaarheidsinterval lijkt me het meest logisch?" Weet je wel wat dat is? Dacht je dat die 500 man dat was of zo? Een 95% betrouwbaarheidsinterval is een interval waarin 95% van de waarnemingen voorkomen, in een normaalverdeling symmetrisch gesitueerd rond het gemiddelde met resp plus en min 1,96 keer de standaarddeviatie.

Er is maar een betrouwbare peiling, en dat is die van 18 mei. Helaas maakt die geen onderscheid tussen jong en oud.

Bruno*
12 april 2003, 11:40
Uitdaging: Een peiling geven waarin de meerderheid kiest voor een onafhankelijk Vlaanderen.

Patriot!
12 april 2003, 13:27
:lol: :lol: :lol: :lol:

En geen peiling bij VVB'ers aub :lol: :lol:

Bruno*
12 april 2003, 13:29
Niet te moeilijk maken he :wink:

Dimitri
12 april 2003, 13:48
En tis weer nie goed zeker.

500 man? Zeker dat dat niet goed is, blijkbaar voelde u dat zelf al aan.

Zelfs bij 1500 man heb je een 95% betrouwbaarheidsinterval van 2,5% plus of min, dus neem 5% voor 500 man om er van af te zijn, en je kan 0% of 6% voor de N-VA hebben.

Bovendien, die "at random" kan op vele manieren gebeurd zijn. Gestratificeerd of niet (steekproef opgedeeld in strata, en die vermenigvuldigd met hun vertegenwoordiging in de totale populatie), systematisch at random (elke honderdste van de populatie bv) of echt at random?

500 man is een bespottelijk kleine steekproef voor een opinieonderzoek, en elk bureau die pretendeert dat ze wetenschappelijk werken, liegt dat die zwart ziet.

Ik weet niet van wat jij hebt gehoord, maar ik heb geleerd dat het helemaal niet uitmaakt hoe groot de steekproef is, als 'ie maar groter is dan 30. Het betrouwbaarheidsinterval kun je zelf kiezen (95% of 99%), de grootte van de steekproef is daarbij totaal niet belangrijk. Het gaat er alleen om dat de steekproef aselect willekeurig gekozen is. De manier van "at random" kiezen kan inderdaad wel belangrijk zijn.

zorroaster
13 april 2003, 12:43
De BUB scoort weer 0.0%.

0.4 % en dat zonder campagnebudget en een media-boycott.

Wat? U ziet ze blijkbaar weer behoorlijk vliegen als u het mij vraagt. :lol:
Is uw partijnaam opeens veranderd in ANDERE ofzo, dat u die schamele 0,4% die op andere partijen dan de genoemde zal stemmen op uw conto schrijft?
De vorige keer steunden al diegenen die niet op VB of N-VA stemden uw zaak, nu kiezen al diegenen die niet stemmen voor de negen grootste partijen blijkbaar allemaal BUB... :lol:

Nooit gehoord van LSP, SAP, VeiligBlauw, Solide...? Kan het niet één momentje in u opgekomen zijn dat die wel eens met die 0,4% zouden kunnen gaan lopen zijn, ipv een onbetekend en onbekend prutspartijtje dat geen enkele student aan zou spreken?

Maar ja, ik was al vergeten dat het van flaminganten vergeven media-landschap een snood plan gesmeed heeft om de glorieuze BUB-opmars te stuiten via een geheime boycot... whoehaha!
De slachtofferrol spelen lukt alleen maar als er iemand is die de moeite zou nemen van jullie een slachtoffer te maken, voorlopig is het gejank over die boycot alleen maar een manier om je eigen falen te verstoppen blijkbaar!

Tantist
14 april 2003, 15:56
:lol: :lol: :lol: :lol:

En geen peiling bij VVB'ers aub :lol: :lol:

Oh, maar uit Humo mag wel?

Nog een uitdaging: een representatieve peiling geven waarin blijkt dat de Belzen terug willen naar een unitaire staat. Nóg moeilijker!!! 8)

Tantist
14 april 2003, 15:58
De BUB scoort weer 0.0%.

0.4 % en dat zonder campagnebudget en een media-boycott.

Wat? U ziet ze blijkbaar weer behoorlijk vliegen als u het mij vraagt. :lol:
Is uw partijnaam opeens veranderd in ANDERE ofzo, dat u die schamele 0,4% die op andere partijen dan de genoemde zal stemmen op uw conto schrijft?


Wat? WOEHAHAHAHAHAHA :lol: ROTFLOL

Ik kom niet meer bij... Ze denken dat er maar 1 andere partij is in den Belziek. Over manipulatie gesproken. En wat uw Heel-Nederlandse roots betreft: die komt uitstekend tot uiting in je arithmetique hollandaise :lol:

Losers!!! 8) :twisted:

ratio
18 april 2003, 10:34
De N-VA haalt slechts 1 % procent bij de 18-21-jarigen.

De N-VA haalt dus de kiesdrempel zeker niet, moest het van de jongeren afhangen.
Die N-VA'ers die er toch altijd de mond van vol hebben dat de jongeren voor de N-VA zullen kiezen omdat ze voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn, hebben dus ongelijk.

Over dat onafhankelijk Vlaanderen trouwens.
De N-VA'ers zeggen toch altijd dat wie goed geïnformeerd is voor een onafhankelijk Vlaanderen kiest. Ik denk niet dat er een beter geïnformeerde bevolkingsgroep is dan de studenten.
Deze jongeren kiezen echter massaal vóór België.
Slechts 27 % procent vindt dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden, en slechts 24 % wil de Monarchie afschaffen (wat die 3 % die wel voor een onafh. Vlaanderen maar voor de Monarchie kiest, bezielt is me evenwel een raadsel.)

Het ontlokt aan de verzamelde politici volgende uitspraken:

Humo: "Een onafhankelijk Vlaanderen en of afschaffing van de Monarchie zijn niet aan onze jeugd besteed."

Dehaene: "Ik ben er allang van overtuigd dat communautaire kwesties en de rol van de Koning voor deze generatie helemaal geen issues meer zijn, en deze peiling bevestigt dat."
Anciaux: "De voorbije tien jaar is het razendsnel gegaan met Vlaanderen: we hebben een eigen parlement, we hebben er een hoop bevoegdheden bijgekregen... De N-VA heeft dat nog niet begrepen, maar de jongeren duidelijk wel."
De Croo: "De jongeren associëren de strijd voor de legalisering van softdrugs met de generatie van hun ouders, en de Vlaamse ontvoogding met die van hun grootouders: totaal passé dus."
Stevaert: "Het blijkt nog maar eens dat de discussie over een verkozen president een typisch debatje onder intellectuelen is. Ik twijfel er niet aan dat de jongeren een verkozen president democratischer vinden, maar eigenlijk zeggen ze: 'Heren en dames politici, hebben jullie echt geen belangrijker of dringender kwesties?' En gelijk hebben ze."

België is dus nog steeds, in tegenstelling tot wat sommige N-VA'ers uitkramen, veilig.

Iets betrouwbaardere statistiek onder leerlingen derdegraad:

http://users.pandora.be/dryt/verkiezingen/grafiek.jpg

Legende:
Donkergrijze balk: voor het debat
Lichtgrijze balk: na het debat

Patriot!
18 april 2003, 10:55
Statistiek kan onmogelijk representatief genoemd worden.

Zeno!
18 april 2003, 10:59
Interessante statistiek. En wat blijkt: na het debat is de N-VA score zowat verdubbeld. Dit bevesigt gewoon onze stelling:

Indien de mensen geïnformeerd worden (door bijvoorbeeld een debat) dat STIJGT de wil voor een zelfstandig Vlaanderen.

Patriot!
18 april 2003, 11:24
Statistiek kan onmogelijk representatief genoemd worden.

Dimitri
18 april 2003, 12:44
Statistiek kan onmogelijk representatief genoemd worden.

Huh? En die onderzoeken en enquêtes waaruit blijkt dat een meerderheid van de bevolking voor het voortbestaan van België is, voor de monarchie is en zich meer Belg voelt dan? 8O

Statistiek kan zeer zeker representatief zijn, als je je maar aan de regels houdt. Het beste bewijs is de voorspelling van de verkiezingsuitslag in Nederland, die er per partij toch niet al te ver naast zat, ondanks een grote groep zwevende kiezers die pas vlak voor de verkiezingen hun keuze maken.

Patriot!
18 april 2003, 14:51
Het is één debat, van hoeveel leerlingen? 50? 100?
Leerlingen die dan ook allemaal op dezelfde plaats wonen, naar dezelfde school gaan, dus ongeveer dezelfde intelligentie hebben, en uiteraard elkaar nog beïnvloeden.
Hoe kan deze statistiek meer representatief genoemd worden dan een objectieve peiling naar 500 jongeren verspreid over heel Vlaanderen, die niets met elkaar te maken hebben?! :roll:

Maar nee, hier zal Tantist niet klagen :roll:

Patriot!
18 april 2003, 14:52
Statistiek kan onmogelijk representatief genoemd worden.

Huh? En die onderzoeken en enquêtes waaruit blijkt dat een meerderheid van de bevolking voor het voortbestaan van België is, voor de monarchie is en zich meer Belg voelt dan? 8O

Statistiek kan zeer zeker representatief zijn, als je je maar aan de regels houdt. Het beste bewijs is de voorspelling van de verkiezingsuitslag in Nederland, die er per partij toch niet al te ver naast zat, ondanks een grote groep zwevende kiezers die pas vlak voor de verkiezingen hun keuze maken.

Trouwens, deze statistiek zegt nog niets over het aantal leerlingen dat voor een onafhankelijk Vlaanderen is.

Patriot!
18 april 2003, 14:52
Waren Liberaal Appel, Vivant en Resist wel uitgenodigd?
Neen!
Was BUB uitgenodigd?
Neen!
Konden de leerlingen BUB, LSP, of andere kiezen?
Neen!

:roll:

Dimitri
18 april 2003, 15:04
Het is één debat, van hoeveel leerlingen? 50? 100?
Leerlingen die dan ook allemaal op dezelfde plaats wonen, naar dezelfde school gaan, dus ongeveer dezelfde intelligentie hebben, en uiteraard elkaar nog beïnvloeden.
Hoe kan deze statistiek meer representatief genoemd worden dan een objectieve peiling naar 500 jongeren verspreid over heel Vlaanderen, die niets met elkaar te maken hebben?! :roll:

Maar nee, hier zal Tantist niet klagen :roll:

Oh, dus je bedoelt niet, wat je wel schreef, "Statistiek kan onmogelijk representatief genoemd worden", maar "DEZE statistiek kan onmogelijk representatief genoemd worden"? Tja, dat ligt er maar aan hoe er is gepeild, maar het zegt inderdaad alleen wat over de jeugd op die school, of hooguit over de jeugd in de plaats waarin de school staat.

Tantist
18 april 2003, 15:54
Interessante statistiek. En wat blijkt: na het debat is de N-VA score zowat verdubbeld. Dit bevesigt gewoon onze stelling:

Indien de mensen geïnformeerd worden (door bijvoorbeeld een debat) dat STIJGT de wil voor een zelfstandig Vlaanderen.

Inderdaad, maar hoe doe je dat? Dit is geen tijd meer van genuanceerde standpunten, maar van platte kookboekenpolitiek met alle Freya's en Maya's van Vlaanderen. Voor Danny Pieters' PASSZ plan was er geen aandacht, maar bij de leutte tussen AEL en Vlaams Blok worden radicaal alle registers opengetrokken, en de eminenties uitgenodigd om over hun hond te praten bij Bruno in de sofa.

Midden de mensen, allemaal goed en wel, maar dat mag niet het enige zijn wat je te bieden hebt. En dat heeft de N-VA.

Dat merk je ook aan de hatelijke reacties van alle kanten. De Croo noemt ons dromers, de Vlaams Blokkers nepflaminganten, de linksen Vlaams Blokkers. Allez ja, kan de kermis nog zotter? Dat toont aan dat de N-VA het goede pad bewandelt.

datri
18 april 2003, 16:01
Dat merk je ook aan de hatelijke reacties van alle kanten. De Croo noemt ons dromers, de Vlaams Blokkers nepflaminganten, de linksen Vlaams Blokkers. Allez ja, kan de kermis nog zotter? Dat toont aan dat de N-VA het goede pad bewandelt.

Ofwel toont dit aan dat er iets mis is met jullie profilering, en weet men gewoon niet wat men aan jullie heeft of wat men van jullie al dan niet kan verwachten....

Tantist
18 april 2003, 16:01
Het is één debat, van hoeveel leerlingen? 50? 100?
Leerlingen die dan ook allemaal op dezelfde plaats wonen, naar dezelfde school gaan, dus ongeveer dezelfde intelligentie hebben, en uiteraard elkaar nog beïnvloeden.
Hoe kan deze statistiek meer representatief genoemd worden dan een objectieve peiling naar 500 jongeren verspreid over heel Vlaanderen, die niets met elkaar te maken hebben?! :roll:

Maar nee, hier zal Tantist niet klagen :roll:

Ik zal wel zelf zeggen wat ik te zeggen heb, mag dat nog, of is dat het nieuwe België?

Ik ken de omstandigheden niet waarin die peiling is uitgevoerd, dus ik kan er geen oordeel over vellen. Maar ik vrees dat je er hoogstens bepaalde invloeden uit kan afleiden, wat ook de kracht is, maar helaas enkel iets zegt over het gevoerde debat en niet over de gehele Vlaamse jeugd.

Wat jij een objectieve peiling noemt (overigens leuk gemanipuleerd door jullie volledig de stemmen te geven op alle andere partijen, kan je nog duidelijker erkennen dat je jezelf niet veel kansen geeft?), heb ik al genoeg afgekraakt, maar desondanks blijf jij het zo noemen, vanuit je subjectief verlangen dat het waarheid zou zijn. Maar met argumenten afkomen waarom ze dan waarheidsgetrouw is ondanks al mijn vraagtekens bij de significantie van de peiling, doe je niet, geheel in de BUB-traditie van platte emotionaliteit.

Chapeau!

ratio
18 april 2003, 23:18
300 leerlingen ongeveer...
"katholieke" school...
ASO...


Dat BUB, LSP of de lokale in de politiek gestapte fruithandelaar (bij wijze van spreken) niet uitgenodigd werden is nogal wiedes. Die partijen spelen geen enkele rol in de huidige politiek en zullen het ook (wsl) nooit spelen. Tenandere kan men ook niet iedereen uitnodigen, het zou nogal een lang debat worden!

Bedenking: Worden marginale partijen als BUB en dergelijke vermeld in de enquetes van vrt, ... ? Ik dacht het niet, tenzij onder de fameuze benaming "overige" :)

Leerlingen die dan ook allemaal op dezelfde plaats wonen, naar dezelfde school gaan, dus ongeveer dezelfde intelligentie hebben, en uiteraard elkaar nog beïnvloeden.

1) Leerlingen van onze school wonen nogal verspreid rond Mechelen
2) zelfde intelligentie? Hoe enggeestig, percies of iedereen in dezelfde school zit op hetzelfde intellectueel niveau :?

Over BUB specifiek:
1) Ik vermoed dat in onze school - en waarschijnlijk in andere middelbare scholen - een verwaarloosbaar deel van de leerlingen de partij kent.
2) En degene die het al kennen, liggen echt niet wakker van een "back to Belgium"-politiek...

Patriot!
20 april 2003, 09:32
300 leerlingen ongeveer...
"katholieke" school...
ASO...


Dat BUB, LSP of de lokale in de politiek gestapte fruithandelaar (bij wijze van spreken) niet uitgenodigd werden is nogal wiedes. Die partijen spelen geen enkele rol in de huidige politiek en zullen het ook (wsl) nooit spelen. Tenandere kan men ook niet iedereen uitnodigen, het zou nogal een lang debat worden!

Bedenking: Worden marginale partijen als BUB en dergelijke vermeld in de enquetes van vrt, ... ? Ik dacht het niet, tenzij onder de fameuze benaming "overige" :)

Leerlingen die dan ook allemaal op dezelfde plaats wonen, naar dezelfde school gaan, dus ongeveer dezelfde intelligentie hebben, en uiteraard elkaar nog beïnvloeden.

1) Leerlingen van onze school wonen nogal verspreid rond Mechelen
2) zelfde intelligentie? Hoe enggeestig, percies of iedereen in dezelfde school zit op hetzelfde intellectueel niveau :?

Over BUB specifiek:
1) Ik vermoed dat in onze school - en waarschijnlijk in andere middelbare scholen - een verwaarloosbaar deel van de leerlingen de partij kent.
2) En degene die het al kennen, liggen echt niet wakker van een "back to Belgium"-politiek...

Goed. Totaal niet representatief dus.

Patriot!
20 april 2003, 09:33
2) En degene die het al kennen, liggen echt niet wakker van een "back to Belgium"-politiek...

U daarentegen wel, getuige uw franskiljonsch onderschrift :twisted:

Knuppel
20 april 2003, 11:08
Vive la république!

Dat riep Van Rossem nochtans ook naar de koning in de landstaal die hij en 'zijn' ministers het beste verstaan.

Roepen ze het in het nederlands dan zijn het zelfs SS-ers. Pffffffffft...

Ook al iets tegen de franse taal als ze niet hetzelfde verheerlijkt als jij? :P

Tantist
22 april 2003, 12:41
Vive la république!

Dat riep Van Rossem nochtans ook naar de koning in de landstaal die hij en 'zijn' ministers het beste verstaan.


En hij was niet de eerste... Julien Lahaut was hem voor.

Dimitri
22 april 2003, 15:45
Vive la république!

Dat riep Van Rossem nochtans ook naar de koning in de landstaal die hij en 'zijn' ministers het beste verstaan.


En hij was niet de eerste... Julien Lahaut was hem voor.

Daar zag ik laatst een filmpje van, en hij riep dan ook "vive la république européenne! vive Lahaut!" geloof ik, waarop een aantal mensen "vive le roi!" begon te roepen. Gezellige boel daar, in het Belgische parlement... :wink:

Bruno*
22 april 2003, 16:01
Daar is tenminste nog ruimte voor tegenstellingen.

Dimitri
22 april 2003, 16:06
Ja, zo kun je het ook bekijken natuurlijk.

Waar is er dan overigens géén ruimte voor tegenstellingen meer?

Bruno*
22 april 2003, 16:18
In een staat waarin iedereen hetzelfde moet denken...Je ziet dat hier ook, hier lopen unitaristen, federalisten, confederalisten, heel- en grootnederlanders, liberalen, katholieken, radicaal-rechtsen, communisten, socialisten en groenen...'de' consensus bestaat niet. Ik wil dat Belgie blijft bestaan en ik ben al een 'vlamingenverrader' :roll: Mensen toch, u zou mijn poezie eens moeten lezen :wink:

Dimitri
22 april 2003, 16:45
Zolang je nog poezie schrijft i.p.v. poëzie zal het wel niet veel zijn. :lol: :wink:

Het is uiteraard goed dat er allemaal verschillende meningen zijn, maar het probleem in België is volgens mij dat geen enkele mening de meerderheid heeft, en dat er daarom vaak een halfslachtige oplossing wordt gevonden die meestal nog slechter is dan een keuze voor één van de meningen. In dit geval bedoel ik natuurlijk vooral het Belgische staatsbestel.

Bruno*
22 april 2003, 16:55
(ik gebruik geen trema's...te vermoeiend vandaar...)

Het Belgisch staatsbestel is verre van perfect, is er één dat wel?

Dimitri
22 april 2003, 17:04
(ik gebruik geen trema's...te vermoeiend vandaar...)

Nee, maar poezie, dat is voor kleine kinderen, althans in Nederland krijgen kinderen vaak een poeziealbum, waarin door familieleden en vrienden die dat helemaal niet kunnen allerlei gedichtjes worden geschreven, vandaar.

Het Belgisch staatsbestel is verre van perfect, is er één dat wel?

Nou, laten we zeggen dat nauwelijks erger mogelijk is. :wink: Ik denk dat het Zwitserse staatsbestel vrij ideaal is.

Patriot!
22 april 2003, 19:55
Het Belgisch staatsbestel is verre van perfect, is er één dat wel?

Nou, laten we zeggen dat nauwelijks erger mogelijk is.

Al eens buiten de Benelux geweest? :roll:
Hoewel de flaminganten het proberen voor te stellen alsof België een Belgisch-nationalistische linkse dictatuur is, is er in dit land nog steeds plaats voor andere meningen, de mensen zijn er vrij en leven lang, we verdienen goed ons geld en zijn over 't algemeen redelijk gelukkig. We zijn het vierde meest welvarende land ter wereld.
Maar toch is het verschrikkelijk om in dit land te leven, en is elke dag in dit on-land een kwelling. :roll:

Dimitri
22 april 2003, 20:07
*zucht* Patriot, ik heb het over het staatsbestel, niet over het land zelf...

Patriot!
22 april 2003, 20:25
*zucht* Patriot, ik heb het over het staatsbestel, niet over het land zelf...

U acht een dictatuur minder erg als een federale democratie?
Ok.

Trouwens, wij willen België ook grondig veranderen.
Wij willen een nieuw Unitair België, met slechts één tweetalige regering, waar er individuele tweetaligheid is en waar de democratie zegeviert op de separatistische wil van een kleine minderheid.

Dimitri
22 april 2003, 20:51
U acht een dictatuur minder erg als een federale democratie?
Ok.

Ok? Vind jij dat okee? Ik niet, en ik heb dat ook nergens gezegd. We hebben het hier over het staatsBESTEL, niet over de staatsVORM. Een land kan bijv. van staatsvorm een dictatuur zijn en een unitair staatsbestel hebben. Dat betekent echter niet dat alle unitaire landen dictaturen zijn.

Trouwens, wij willen België ook grondig veranderen.
Wij willen een nieuw Unitair België, met slechts één tweetalige regering, waar er individuele tweetaligheid is en waar de democratie zegeviert op de separatistische wil van een kleine minderheid.
Dat weet ik, en ik moet eerlijk zeggen dat dat nog beter is dan de huidige situatie. Het is tenminste consequente en duidelijke structuur. De vraag is alleen of het realistisch is in België. Ik denk van niet.

Overigens blijkt die separatistische minderheid in Vlaanderen toch weer 35% te zijn, net als in die enquête uit een Franstalige krant, die ik ooit op internet zag. Maar ik neem aan dat als er gevraagd zou zijn naar de wens voor sowieso meer bevoegdheden voor Vlaanderen, het percentage een stuk hoger was geweest.

Jan van den Berghe
22 april 2003, 22:08
... één tweetalige regering, waar er individuele tweetaligheid is en waar de democratie zegeviert op de separatistische wil van een kleine minderheid.

De Duitstaligen tellen weer niet mee. Altijd weer diezelfde minachtig voor de "Belgische" Duitsers.

Individuele tweetaligheid? Dat is gewoon niet mogelijk: er zijn heel veel mensen die helemaal geen talenknobbel hebben en die nooit tot de beheersing van een taal komen.

Knuppel
23 april 2003, 07:40
In een staat waarin iedereen hetzelfde moet denken...Je ziet dat hier ook, hier lopen unitaristen, federalisten, confederalisten, heel- en grootnederlanders, liberalen, katholieken, radicaal-rechtsen, communisten, socialisten en groenen...'de' consensus bestaat niet. Ik wil dat Belgie blijft bestaan en ik ben al een 'vlamingenverrader' :roll: Mensen toch, u zou mijn poezie eens moeten lezen :wink:

Jullie willen inderdaad dat België blijft bestaan ten allen prijze. Door het terug unitair te maken a.u.b.! 'Unitaristen' staan dus niet toevallig op de eerste plaats voor jullie. En wat jullie over de federalisten, confederalisten, heel -en groot nederlanders enz. denken weten we ook allang. Als jullie het voor het zeggen hadden werd heel die 'rotzooi' mooi opgedoekt terwille van jullie ideale Bellezeik. Niet verwonderlijk dus dat jullie geen mogelijkheid tot enig referendum in jullie programma willen inlassen. Nochtans zijn er ook belgicisten die daar prijs op zouden stellen.
Ach, wat zijn jullie toch doorzichtige Pirennegatlikkers.

Bruno*
26 april 2003, 19:01
Overigens blijkt die separatistische minderheid in Vlaanderen toch weer 35% te zijn, net als in die enquête uit een Franstalige krant, die ik ooit op internet zag.

Kijk naar de stemmen van de N-VA en het VB en je hebt de separatisten (een echte Vl-nationalist stemt m.i. niet op traditionele partijen), en dan ben ik nog erg vriendelijk, want vele VB-stemmen zijn proteststemmen zonder meer, frustro's, echte racisten etc... De dag dat je me één opiniepeiling,één maar, kan voorleggen waarin staat dat de meerderheid van de Vlamingen pro-separatisme is, dan pas kunnen we serieus praten.

Dimitri
26 april 2003, 20:51
De dag dat je me één opiniepeiling,één maar, kan voorleggen waarin staat dat de meerderheid van de Vlamingen pro-separatisme is, dan pas kunnen we serieus praten.
De best mogelijke opiniepeiling, een bindend referendum, zal er niet komen als het aan jou ligt, dus ik vraag me af of je wel serieus w�*l weten wat de bevolking ervan denkt... :roll:

Bruno*
26 april 2003, 21:29
Ik ben er niet tégen, maar ik ga er niet voor op de barricaden staan...
behalve op 4 mei :D - gelieve dat aan vriend Superstaaf te melden

Jan van den Berghe
26 april 2003, 21:49
... want vele VB-stemmen zijn proteststemmen zonder meer, frustro's, echte racisten etc...

Blijkbaar staat u in het kieshoekje bij iedereen die op het Vlaams Blok een stem uitbrengt... Weet u soms waarom mensen CD&V stemmen? Of VLD? Neen, in een democratie is niet alleen de stemming geheim, maar ook de redenen die iedere burger heeft behoren tot het kiesgeheim. U kunt helemaal niet weten waarom mensen voor het Vlaams Blok stemmen. En indien het blijkbaar "toch maar" proteststemmen zijn, waarom blijft het kiespubliek dan zo trouw aan de partij? 600.000 "echte" racisten in Vlaanderen? Larie natuurlijk!

Bruno*
26 april 2003, 23:11
600.000 "echte" racisten in Vlaanderen?

leer uw taal: ik zeg, er zitten ertussen. :x