PDA

View Full Version : Boeddha was een extremist


eno2
10 januari 2005, 18:51
Boeddha sprak over de 'middenweg', maar hij legde zijn discipelen een totaaal sexueel blok op. Was dat de 'middenweg'?

Hij sprak over het uitdoven van het Ego. Was dat de middenweg?

En het verbreken van alle verslavingen, het overwinnen van alle begeerten? Zijn dat middenwegen?

En het bereiken van het Nirvana, als sluitstuk. Is dat de middenweg?

Ik zou wel eens willen praten met iemand die het kan weten.

Iemand die niet op de middenweg zit, maar middenin de woestijn.

Bhairav
11 januari 2005, 07:36
Wat een interpretatie weeral.

eno2
11 januari 2005, 10:13
Zen propageert, in een van zijn aftakkingen, de 'plotselinge' verlichting, of Satori. Een hele prestatie, rekening houdend met het gegeven dat
niemand precies weet wat dat eigenlijk is, de verlichting.
Toch wordt er veel naar gestreefd.
Je kan ze in één leven niet bereiken, zeggen de wijzen, daarom verlangen ze naar wedergeboorte ( tenzij Boeddha).
Wat wel kan, is langzamerhand, door praktijk, een zeker inzicht opbouwen, een lang en pijnlijk proces waarbij je je handelingen en daden continu bijstuurt.
Zo zei Confucius dat hij pas na zijn zeventigste zich spontaan kon gedragen zonder in de fout te gaan.
In die zin is satori-Zen wel een verdienstelijke short-cut, voor zover die nog bestaat.

eno2
11 januari 2005, 10:19
Wat een interpretatie weeral._______

Jij kan het blijkbaar niet weten...

eno2
11 januari 2005, 10:24
Natuurlijk was Boeddha een extremist.
Het propageren van bedelen als enige professionele status is ronduit maatschappij-ondergravend en subversief.
En dan maar verwonderd zijn, dat je vervolgd wordt.
Oorspronkelijk bedoelde ik: een spirituele extremist.
Nu heb ik er nog aan toegevoegd: een politieke extremist.

labyrinth
11 januari 2005, 13:06
Natuurlijk was Boeddha een extremist.
Het propageren van bedelen als enige professionele status is ronduit maatschappij-ondergravend en subversief.
En dan maar verwonderd zijn, dat je vervolgd wordt.
Oorspronkelijk bedoelde ik: een spirituele extremist.
Nu heb ik er nog aan toegevoegd: een politieke extremist.Hij was wel extreem voor zichzelf... maar niet voor anderen.
Zijn leer is bedoeld als een vlot om de rivier over te steken. Nergens zegt hij dat eenmaal je aan de overkant bent het vlot moet meedragen op je tocht..... Het vlot heeft je geholpen, was nodig en nuttig op een moment, en het is nu aan jou om verder je weg te gaan zonder belemmeringen.
Telkens wanneer er een obstakel op je weg ligt kan je de leer bovenhalen om jou te helpen.....
Boeddha verplicht nooit iemand om zijn leer te volgen, dit in tegenstelling tot vele anderen.
Voor mij is hij integendeel zeer verdraagzaam en wenst hij de mensen te helpen .....

eno2
11 januari 2005, 18:12
Hij was wel extreem voor zichzelf... maar niet voor anderen.
Zijn leer is bedoeld als een vlot om de rivier over te steken. Nergens zegt hij dat eenmaal je aan de overkant bent het vlot moet meedragen op je tocht..... Het vlot heeft je geholpen, was nodig en nuttig op een moment, en het is nu aan jou om verder je weg te gaan zonder belemmeringen.
Telkens wanneer er een obstakel op je weg ligt kan je de leer bovenhalen om jou te helpen.....
Boeddha verplicht nooit iemand om zijn leer te volgen, dit in tegenstelling tot vele anderen.
Voor mij is hij integendeel zeer verdraagzaam en wenst hij de mensen te helpen .....______

Jaja, een bodisattva.
Hij strafte wel zijn discipel af die, op vraag van zijn ouders, voor nageslacht gezorgd had bij zijn vrouw. Hij had beter zijn lid in de aarde gestoken, zei hij.
Wie kan je eigenlijk verplichten een leer tevolgen, tenzij je het zelf wilt?
't Is waar dat er veel hun vlot meedragen op het droge - je weet nooit dat je een rivier ontmoet. 't Is praktischer leren zwemmen, al dat gesleur...
Ik bekijk Boeddha welwillend, maar met een zekere 'awe', zouden de Engelsen zeggen.

labyrinth
11 januari 2005, 22:59
______

[QUOTE] Jaja, een bodisattva.
Zijn verlichting was op zich het hoogste dat de Boeddha bereikte, maar de leer van de Dharma (Waarheid) die daaruit voortvloeide, legde de grondslag voor het Boeddhisme.

Hij strafte wel zijn discipel af die, op vraag van zijn ouders, voor nageslacht gezorgd had bij zijn vrouw. Hij had beter zijn lid in de aarde gestoken, zei hij.
"Op een nacht richtte hij zijn meditatie op de ware aard van de wereld. Hij zag hoe alles voortdurend rijst en daalt en hoe het een altijd uit het ander voortkomt. Toen hij de causale wet van het Afhankelijke Ontstaan (pratityasa mutpada) begreep, zag hij ten slotte de sleutel waarmee men de samsara (de eindeloze kringloop van geboorte en dood) kon doorbreken en daarmee bereikte hij de volmaaktheid. Zijn grote inzicht stelde hem in staat de vuren van begeerte, haar zelfdeceptie, die hem tot dan toe aan wedergeboorte en lijden had gebonden, volledig ‘uit te blazen’, dit is Nirvana. Op dat moment werd hij de Boeddha."



Wie kan je eigenlijk verplichten een leer tevolgen, tenzij je het zelf wilt?
Een dictator kan dat maar die produceren veel negatieve energie.....

't Is waar dat er veel hun vlot meedragen op het droge - je weet nooit dat je een rivier ontmoet. 't Is praktischer leren zwemmen, al dat gesleur...
Dat is het drama van de mens... dat hij zijn verleden zodanig meesleurt dat hij vergeet te leven in het nu.....
Ik bekijk Boeddha welwillend, maar met een zekere 'awe', zouden de Engelsen zeggenAh.... Boeddha was maar een mens, maar wat voor mens ! Voor zijn tijd toch.

eno2
12 januari 2005, 15:08
Labyrinth:

Ah.... Boeddha was maar een mens, maar wat voor mens ! Voor zijn tijd toch.
______________

Voor zijn tijd... De mentaliteit is anders nu...'t Is Kali-Yoga...



't Is maar slappe soep bij de Zen-meesters nu, ze pakken niet alleen hun vlot mee, maar ook nog hun vrouw erop.

myrdjinn
12 januari 2005, 18:28
middenweg kan ook extreem zijn. neutraliteit in alles is heeeeel extreem vind ik zelfs. complete onthechting is ook niet zo heel "relatief" dacht ik zo. non-stop op zoek gaan naar die leegte, mja.

liever een scheet laten en er es goe mee lache. ijez

eno2
12 januari 2005, 18:45
middenweg kan ook extreem zijn. neutraliteit in alles is heeeeel extreem vind ik zelfs. complete onthechting is ook niet zo heel "relatief" dacht ik zo. non-stop op zoek gaan naar die leegte, mja.

liever een scheet laten en er es goe mee lache. ijez
________

Ach de leegte je valt er zo over- of in.

Als een scheet je kan helpen...

myrdjinn
13 januari 2005, 08:48
*fart*

labyrinth
13 januari 2005, 10:29
*fart*
Af en toe je spieren spannen en ontspannen op een vlot samen met je vrouw of je man kan inderdaad geen kwaad.....

Het leven is een moment dat je moet BELEVEN, zo goed mogelijk, voor jezelf en voor anderen.....

:-)

labyrinth
13 januari 2005, 12:17
middenweg kan ook extreem zijn. neutraliteit in alles is heeeeel extreem vind ik zelfs. complete onthechting is ook niet zo heel "relatief" dacht ik zo. non-stop op zoek gaan naar die leegte, mja.

liever een scheet laten en er es goe mee lache. ijez
Myrdjinn, onthechting niet in de zin dat niets meer je kan boeien of dat je niet meer in staat bent lief te hebben of naar iets te streven, maar wel in de zin dat je meer inzicht krijgt en je je dan minder laat meeslepen in onbelangrijke zaken, dingen die je doen lijden..... Onthechting in de zin van onketend.... want in feite ben je dikwijls gevangen in je eigen "beperkte" zienswijze en opinie.

Onthechting helpt om empathie en begrip te voelen voor anderen.... de oorzaak van conflicten te zien....hun oorsprong.
Onthechting is dus positieve gevoelens verbeteren en stimuleren en negatieve gevoelens zoals haat, afgunst en jaloezie die jezelf en anderen pijn en verdriet doen beter te beheersen. Zo heb ik het toch begrepen of wil ik het begrijpen.... :-)

Bhairav
13 januari 2005, 14:31
Wat een samsarische discussie toch weeral.

Raven
13 januari 2005, 14:43
Boeddha sprak over de 'middenweg', maar hij legde zijn discipelen een totaaal sexueel blok op. Was dat de 'middenweg'?

Hij sprak over het uitdoven van het Ego. Was dat de middenweg?

En het verbreken van alle verslavingen, het overwinnen van alle begeerten? Zijn dat middenwegen?

En het bereiken van het Nirvana, als sluitstuk. Is dat de middenweg?

Ik zou wel eens willen praten met iemand die het kan weten.

Iemand die niet op de middenweg zit, maar middenin de woestijn.
Ach kerel, probeer niet te spreken over iets wat je totaal niet kent... en Trouwens niet de verlichting/intellect voor hebt om te kunnen begrijpen.

labyrinth
13 januari 2005, 14:58
Ach kerel, probeer niet te spreken over iets wat je totaal niet kent... en Trouwens niet de verlichting/intellect voor hebt om te kunnen begrijpen.
Gelukkig Raven laat je uw licht over ons schijnen......8)

Raven
13 januari 2005, 15:19
Boeddha verplichte niemand tot iets. Zijn volgelingen deden dit vrijwillig. Wie zijn wij dan om te oordelen dat dit verkeerd is? Vermits die allemaal verschrikkelijk oud worden en toch gezond blijven, dagen kunnen zonder eten of drinken, en na hun vasten nog eens een berg op en af wandelen, wie ga jij zeggen dat ze een verkeerde levensstijl hanteren?

Wat boedhisme met politiek te maken heeft is mij al helemaal een raadsel. Boedhisme heeft net extensialisme als basis, wat betekent "los staan van aardse noden". Het opstarten van deze thread zelfs, kan opgevat worden als een grandioze faling in het begrijpen van de kern waar boedhisme om draait.

labyrinth
13 januari 2005, 15:27
Boeddha verplichte niemand tot iets. Zijn volgelingen deden dit vrijwillig. Wie zijn wij dan om te oordelen dat dit verkeerd is? Vermits die allemaal verschrikkelijk oud worden en toch gezond blijven, dagen kunnen zonder eten of drinken, en na hun vasten nog eens een berg op en af wandelen, wie ga jij zeggen dat ze een verkeerde levensstijl hanteren?

Wat boedhisme met politiek te maken heeft is mij al helemaal een raadsel. Boedhisme heeft net extensialisme als basis, wat betekent "los staan van aardse noden". Het opstarten van deze thread zelfs, kan opgevat worden als een grandioze faling in het begrijpen van de kern waar boedhisme om draait.
Ik heb dat niet zo begrepen. Het leert ons vooral hoe we kunnen leven in het NU... los staan van onze onnodige kwellingen hier om meer te genieten van wat we doen en meer inzicht te verwerven met wat we bezig zijn.....
Maar iedereen zal aan het boeddhisme wel zijn eigen interpretatie geven.

eno2
13 januari 2005, 17:53
Ach kerel, probeer niet te spreken over iets wat je totaal niet kent... en Trouwens niet de verlichting/intellect voor hebt om te kunnen begrijpen._______

IK zei dat ik wel eens zou willen praten met iemand die het kan weten.

eno2
13 januari 2005, 17:55
*fart*______

Scatologische idiosyncrasie met flatulentie -complicaties.

myrdjinn
13 januari 2005, 23:31
kzou het begot niet weten, vooral die grote woorden zijn echt niet voor me weggelegd, oh almachtige taalgoden.

de fart is er vanwege overduidelijke redenen trouwens.

net zoals de perfecte positionering van een scheet tijdens een sollicitatiegesprek door vrouwe fortuna.


Myrdjinn, onthechting niet in de zin dat niets meer je kan boeien of dat je niet meer in staat bent lief te hebben of naar iets te streven, maar wel in de zin dat je meer inzicht krijgt en je je dan minder laat meeslepen in onbelangrijke zaken, dingen die je doen lijden..... Onthechting in de zin van onketend.... want in feite ben je dikwijls gevangen in je eigen "beperkte" zienswijze en opinie.

Onthechting helpt om empathie en begrip te voelen voor anderen.... de oorzaak van conflicten te zien....hun oorsprong.
Onthechting is dus positieve gevoelens verbeteren en stimuleren en negatieve gevoelens zoals haat, afgunst en jaloezie die jezelf en anderen pijn en verdriet doen beter te beheersen. Zo heb ik het toch begrepen of wil ik het begrijpen.... :-) k, maar waarom het ene op het andere voortrekken, als het "uiteindelijk" (in principe in het nu) niet van tel is (namelijk de "eeuwige" tegenstellingen)? >_<

en idd, het kán allemaal zo zijn, je schijnt er meer van te weten, maar complete onthechting is compleet, toch? er heel hard voor gaan is voor sommigen al extreem dus, wederom *fart*!

Als een scheet je kan helpen... om het ff in positief en negatief te stellen: een scheet is 1 vd beste grappen van de natuur -> ik kan er mee lachen -> positief -> JOY!

eno2
14 januari 2005, 10:08
@ myrdjinn

Leerling:
"Wat is de Boeddha?"

Meester:
"Een strontstok".



In die tijd veegden de chinezen nog hun gat af met een strontstok...

Bhairav
14 januari 2005, 10:13
http://www.professionalfighting.com/Samantabhadra_.jpg

labyrinth
14 januari 2005, 10:14
[QUOTE]
en idd, het kán allemaal zo zijn, je schijnt er meer van te weten, maar complete onthechting is compleet, toch? er heel hard voor gaan is voor sommigen al extreem dus, wederom *fart*!
Misschien was Boeddha wel extreem want hij zei dat je van jezelf een eiland moest maken omdat je dan minder zou geraakt worden. En dat je je eigen toeverlaat bent want wie anders zou je toeverlaat kunnen zijn. Het is inderdaad een nogal extreme kijk.
En elders zegt hij dat empathie, je in de plaats stellen van een andere en zien door de ogen van een andere je helpen om de dingen te zien vanuit een ander standpunt dan de jouwe.
Boeddha was niet vrij van tegenstellingen.....
Dat maakt van hem juist een mens, die dualiteit.



om het ff in positief en negatief te stellen: een scheet is 1 vd beste grappen van de natuur -> ik kan er mee lachen -> positief -> JOY!
Positief = Joy
Negatief = Tears
Het belangrijkste !

eno2
14 januari 2005, 10:15
Citaat:eno2

Wie kan je eigenlijk verplichten een leer tevolgen, tenzij je het zelf wilt?

labyrinth:
Een dictator kan dat maar die produceren veel negatieve energie.....


Eno2:

"There's a bully in the Pentagon,
there's a bully in the church"...

Paul Geremia -CD Love&murder - Red House Records 2004

eno2
14 januari 2005, 10:20
http://www.professionalfighting.com/Samantabhadra_.jpg__________
Maithuna

labyrinth
14 januari 2005, 10:23
Citaat:eno2

Wie kan je eigenlijk verplichten een leer tevolgen, tenzij je het zelf wilt?

labyrinth:
Een dictator kan dat maar die produceren veel negatieve energie.....


Eno2:

"There's a bully in the Pentagon,
there's a bully in the church"...

Paul Geremia -CD Love&murder - Red House Records 2004Revolutie veroorzaken door veel positieve energie de wereld in te sturen :-D
alhoewel de tegenstander dat dan als negatieve energie wel zal ervaren...
En zo houden ze elkaar in stand...... hand in hand.

Bhairav
14 januari 2005, 10:23
Dat ken ik niet.
En begin niet te zeiken dak er niks van weet.

labyrinth
14 januari 2005, 10:26
Dat ken ik niet.
En begin niet te zeiken dak er niks van weet.
Normaal jij zegt zeiken.... ik zeg pipi !

eno2
14 januari 2005, 10:31
Dat ken ik niet.
En begin niet te zeiken dak er niks van weet._______

't Is net wat je toont.
Meditatieve seksbeleving (in het sanskriet, vermoed ik).
Ook Zen-seks genoemd door de laatste golf Zen-beoefenaars en verheerlijkt in een aantal goed verkopende new-age publicaties.
Ook goed voor mensen met hartritme-stoornissen.

Peter001
14 januari 2005, 11:18
Als Boeddha een extremist was, wat is Filip De Winter dan???

myrdjinn
14 januari 2005, 11:19
tantric sex kicks ass you guys

Peter001
14 januari 2005, 11:22
Citaat:eno2

Wie kan je eigenlijk verplichten een leer tevolgen, tenzij je het zelf wilt?

labyrinth:
Een dictator kan dat maar die produceren veel negatieve energie.....


Eno2:

"There's a bully in the Pentagon,
there's a bully in the church"...

Paul Geremia -CD Love&murder - Red House Records 2004
Tja een dictator als Filip De Winter BV.

Peter001
14 januari 2005, 11:27
Misschien was Boeddha wel extreem want hij zei dat je van jezelf een eiland moest maken omdat je dan minder zou geraakt worden. En dat je je eigen toeverlaat bent want wie anders zou je toeverlaat kunnen zijn. Het is inderdaad een nogal extreme kijk.
En elders zegt hij dat empathie, je in de plaats stellen van een andere en zien door de ogen van een andere je helpen om de dingen te zien vanuit een ander standpunt dan de jouwe.
Boeddha was niet vrij van tegenstellingen.....
Dat maakt van hem juist een mens, die dualiteit.


Positief = Joy
Negatief = Tears
Het belangrijkste !
Dualiteit kan in sommige gevallen we eens gezond zijn, maar je mag niet in het extreme gaan!!! Dan wordt het gevaarlijk!!!

eno2
14 januari 2005, 11:51
Misschien was Boeddha wel extreem want hij zei dat je van jezelf een eiland moest maken omdat je dan minder zou geraakt worden. En dat je je eigen toeverlaat bent want wie anders zou je toeverlaat kunnen zijn. Het is inderdaad een nogal extreme kijk.
En elders zegt hij dat empathie, je in de plaats stellen van een andere en zien door de ogen van een andere je helpen om de dingen te zien vanuit een ander standpunt dan de jouwe.
Boeddha was niet vrij van tegenstellingen.....
Dat maakt van hem juist een mens, die dualiteit.


Positief = Joy
Negatief = Tears
Het belangrijkste !_________

Het probleem met al die teksten is, dat je onmogelijk kan achterhalen wat er van de Boeddha is en wat niet. Pas vele honderden jaren nadien is het eerste schriftelijk overgeleverd. Tot dan kenden een aantal monniken de gewijde teksten van buiten. En deden daar zéér ijdel over.
Een tegenstrijdigheid is bv. het doelbewust uitstellen van de verlichting om 'anderen te helpen' door de Bodisattva - wat een latere bijstelling is (door het Mahayana) van het Arhat-schap (Hinayana) van Boeddha zelf. Het Arhat-schap was op de persoonlijke verlichting gericht.
Aan de andere kant zien we dan dat Boeddha veertig jaar van zijn leven gebruikt heeft om het wiel in beweging te stellen van de dharma, dat hij zich geheel aan de anderen gewijd heeft - terwijl hij wel getuigt de verlichting bereikt te hebben ( in tegenstelling tot het 'uitstellen').

HerrUU
14 januari 2005, 12:58
_______

IK zei dat ik wel eens zou willen praten met iemand die het kan weten.
Eno, mag ik je dan eens aanraden om contact op te nemen met het Tibetaans Instituut? Hier zal je vast wel vinden wat je zoekt.

Persoonlijk ben ik boeddshist van overtuiging (is geen religie trouwens) en eigenlijk scheelt deze in grond niet zozeer van de christelijke waar ik mee groot ben gebracht. Op enkele details na (wij aanbidden geen godheid en onze conceptie van een leven na de dood is toch wel wat anders), komen de waarden grotendeels overeen.

Wat je eerst en vooral moet leren zijn de 4 grote waarheden. Maar ik nodig je uit om zelf op zoek te gaan naar hun betekenis .

HerrUU
14 januari 2005, 12:59
Als Boeddha een extremist was, wat is Filip De Winter dan???
Peter, wat heeft het VB in godsnaam te maken met een thread over het Boeddhisme?

eno2
14 januari 2005, 18:35
Eno, mag ik je dan eens aanraden om contact op te nemen met het Tibetaans Instituut? Hier zal je vast wel vinden wat je zoekt.

Persoonlijk ben ik boeddshist van overtuiging (is geen religie trouwens) en eigenlijk scheelt deze in grond niet zozeer van de christelijke waar ik mee groot ben gebracht. Op enkele details na (wij aanbidden geen godheid en onze conceptie van een leven na de dood is toch wel wat anders), komen de waarden grotendeels overeen.

Wat je eerst en vooral moet leren zijn de 4 grote waarheden. Maar ik nodig je uit om zelf op zoek te gaan naar hun betekenis ._________

Dilettant ben ik niet, wel al een vijftiental jaar bezig, vooral praktisch, hoofdzakelijk Zen-boeddhistisch - (achtig). Daardoor zat ik meer in de Chinese en Japanse hoek dan in de Tibetaanse (in mijn vormingsperiode).
In feite heb ik zowat mijn eigen praxis ontwikkeld, maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben reële contacten te leggen met mensen die ook niet helemaal meer aan het begin staan.
Zoals je weet nemen Zen-boeddhisten geen al te orthodoxe stelling , of beter gezegd helemaal geen orthodoxe stelling in tegenover de klassieke Boeddhistische leer.

schaduw
14 januari 2005, 20:36
Als je de boedha tegenkomt, steek hem dan dood.

myrdjinn
14 januari 2005, 21:32
nee je bent verkeerd, vrees ik, dat heeft een romein al gedaan in dat verhaaltje met die man aan dat kruis, op die heuvel daar.

labyrinth
15 januari 2005, 14:15
Als je de boedha tegenkomt, steek hem dan dood.
Vreemd of niet dat mensen die vrede wensen dikwijls een bedreiging vormen voor mensen die oorlog wensen.......
't Is allemaal energie !

eno2
15 januari 2005, 15:29
Als je de boedha tegenkomt, steek hem dan dood.______

Rinzai

labyrinth
15 januari 2005, 17:50
______

Rinzai
Kan je wat uitleg geven Eno ?

eno2
17 januari 2005, 10:08
Er zijn Boeddhas van was, die smelten.
Er zijn Boeddhas van hout, die branden.
Er zijn Boeddhas van klei, die breken.
Er zijn Boeddhas van onverwoestbare materie.
Niet versagen!

eno2
17 januari 2005, 10:12
Kan je wat uitleg geven Eno ?____

Citaat van Schaduw komt uit bekende toespraak van RInzai(japanse naam), stichter van de 'onmiddelijke' tak van Zen.

HerrUU
17 januari 2005, 13:11
Als je de boedha tegenkomt, steek hem dan dood.
Wil je hiermee een stelling innemen? Of moet ik dit gewoon interpreteren als pure zever?

eno2
18 januari 2005, 10:26
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door schaduw
Als je de boedha tegenkomt, steek hem dan dood.

herruu:
Wil je hiermee een stelling innemen? Of moet ik dit gewoon interpreteren als pure zever?

Eno2:

Het is een citaat van Rinzai.
Sla de B. neer als je hem tegenkomt.
Dezelfde Meester : 'Ik kan je niets geven, maar ik kan je wel van bepaalde ziektes bevrijden" (van de geest).
Een andere meester tegen zijn verzamelde monniken
: "Wat doe je hier in mijn tempel, rijstzakken, de wereld is groot". En hij spreidde zijn armen.

HerrUU
18 januari 2005, 10:30
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door schaduw
Als je de boedha tegenkomt, steek hem dan dood.

herruu:
Wil je hiermee een stelling innemen? Of moet ik dit gewoon interpreteren als pure zever?

Eno2:

Het is een citaat van Rinzai.
Sla de B. neer als je hem tegenkomt.
Dezelfde Meester : 'Ik kan je niets geven, maar ik kan je wel van bepaalde ziektes bevrijden" (van de geest).
Een andere meester tegen zijn verzamelde monniken
: "Wat doe je hier in mijn tempel, rijstzakken, de wereld is groot". En hij spreidde zijn armen.
Ah, mijn excuses aan Schaduw voor deze misinterpretatie.

Bedoeld wordt dus dat als je een "Boeddha" tegenkomt deze waarschijnlijk een valse is en dus mag neergeslagen worden?

labyrinth
18 januari 2005, 11:02
Het is een citaat van Rinzai.
Sla de B. neer als je hem tegenkomt.
Dezelfde Meester : 'Ik kan je niets geven, maar ik kan je wel van bepaalde ziektes bevrijden" (van de geest).
Een andere meester tegen zijn verzamelde monniken
: "Wat doe je hier in mijn tempel, rijstzakken, de wereld is groot". En hij spreidde zijn armen.Bepaalde meesters zijn wel heel moeilijk te begrijpen in onze technotijd.

Wil die eerste de mensen genezen van de Boeddha ?
En wil die tweede zijn rijstzakken uitdelen aan de wereld, aan de hongerlijdenden ?
maw. geen gezever, geen filosofie .... geen woorden maar daden ?

eno2
18 januari 2005, 11:34
Bepaalde meesters zijn wel heel moeilijk te begrijpen in onze technotijd.

Wil die eerste de mensen genezen van de Boeddha ?
En wil die tweede zijn rijstzakken uitdelen aan de wereld, aan de hongerlijdenden ?
maw. geen gezever, geen filosofie .... geen woorden maar daden ?_______

Oefeningen in spirituele autonomie.

Rijstzakken was toen de aanduiding voor monniken die tientallen jaren op zoek waren naar de waarheid maar ondertussen eigenlijk alleen rijst verbruikten, het standaardvoedsel in de kloosters (Houi-Neng, de beroemde stichter van Zen en de vijfde Patriarch, was een eenvoudige rijstmaler) zonder veel vooruitgang te maken. Er was veel honger op het platteland, en niet alleen spirituele.

Van Rinzai is bekend dat hij zijn meester een aframmeling gaf, tot slot van zijn opleiding, inplaats van omgekeerd, zoals er veel leerlingen te beurt viel-een tik van de Chipie . Hoe hij zijn talrijke leerlingen van zijn lijf hield, weet ik niet.

Ik vind ze best grappig, die meesters - aangezien er over Zen toch geen zinnig woord te zeggen valt...

eno2
18 januari 2005, 11:48
Ah, mijn excuses aan Schaduw voor deze misinterpretatie.

Bedoeld wordt dus dat als je een "Boeddha" tegenkomt deze waarschijnlijk een valse is en dus mag neergeslagen worden?_____

Nee, je moet je door niets of niemand laten verslaven of verslaan, ook niet door een leer, een dogma, een idool of wat dan ook wat jouw weg kan obstrueren.

HerrUU
18 januari 2005, 16:40
_____

Nee, je moet je door niets of niemand laten verslaven of verslaan, ook niet door een leer, een dogma, een idool of wat dan ook wat jouw weg kan obstrueren.
Ok, het neerslaan is dus figuurlijk bedoeld? Anders komt het wel in conflict met het gebod om niet te doden

eno2
18 januari 2005, 17:43
Ok, het neerslaan is dus figuurlijk bedoeld? Anders komt het wel in conflict met het gebod om niet te doden_______

Boeddha kan je niet letterlijk meer tegenkomen, in persoon - gelukkig voor hem, als je moet voortgaan op zijn meest vooraanstaande Zen-'volgelingen'.

HerrUU
20 januari 2005, 08:46
_______

Boeddha kan je niet letterlijk meer tegenkomen, in persoon - gelukkig voor hem, als je moet voortgaan op zijn meest vooraanstaande Zen-'volgelingen'.
Natuurlijk kan je nog een Boeddha tegenkomen. Boeddha was immers niet de enige die de verlichting kon bereiken. Boeddha heeft zelfs nog 45 jaar de Dharma onderwezen nadat hij was verlicht.

labyrinth
20 januari 2005, 15:28
_____

Nee, je moet je door niets of niemand laten verslaven of verslaan, ook niet door een leer, een dogma, een idool of wat dan ook wat jouw weg kan obstrueren.
Ja, een bevestiging dat je de leer niet op je rug als een last moet meedragen en eronder moet gebukt gaan maar het enkel op een bepaald ogenblik als een middel om je eigen weg te vinden moet beschouwen.... het is een hulpmiddel.

eno2
20 januari 2005, 18:55
Natuurlijk kan je nog een Boeddha tegenkomen. Boeddha was immers niet de enige die de verlichting kon bereiken. Boeddha heeft zelfs nog 45 jaar de Dharma onderwezen nadat hij was verlicht._________

Allemaal neerslaan - of als je wat pacifistischer ingesteld bent, ze uit de weg gaan.

eno2
20 januari 2005, 18:56
Een goed boek is:



BOEDDHISME VOOR DUMMIES



(zonder bijbedoelingen)

labyrinth
20 januari 2005, 19:00
_________

Allemaal neerslaan - of als je wat pacifistischer ingesteld bent, ze uit de weg gaan.
U zou dus aanraden Nelson Mandela uit de weg te gaan.....

schaduw
20 januari 2005, 21:09
Met die uitspraak wordt denk ik bedoeld dat je je zoektocht niet mag laten afglijden in een geloof, in een godsdienst. Ik las ze in Is God dood ? van Ulrich Libbrecht waar hij stelt dat boedha een mysticus was net als Jezus. Wanneer je de Boedha tegenkomt, steek hem dan dood interpreteerde hij alsdus. Maak van het boedhisme geen theologie. Zoek gewoon in jezelf naar eenwording met het mysterie, de leegte, de volheid, whatever.
Woorden zijn dwaalwegen. Het is in de leegte, in het niets dat je kan vinden wat je zoekt. (al mag je zelfs niet zoeken, niet willen, al die kanalen van energie moet je proberen loslaten)

HerrUU
20 januari 2005, 22:11
Een goed boek is:



BOEDDHISME VOOR DUMMIES



(zonder bijbedoelingen)
Inderdaad. Toeval of niet, ben het net aan het lezen. Bevestigd mijn eerdere bewering trouwens. Boeddha zou slechts de derde in een reeks van duizend zijn die in dit tijdperk zal verschijnen.

labyrinth
20 januari 2005, 22:49
Inderdaad. Toeval of niet, ben het net aan het lezen. Bevestigd mijn eerdere bewering trouwens. Boeddha zou slechts de derde in een reeks van duizend zijn die in dit tijdperk zal verschijnen.
Duizend Boeddha's ?

HerrUU
21 januari 2005, 08:32
Duizend Boeddha's ?
Yep, allez zo gaat de overlevering tenminste dat Boeddha de derde van duizend boeddhas zou zijn die op aarde de Dharma zullen komen verspreiden.

Nu moet je die overleveringen natuurlijk met wat zout nemen, maar de bedoeling achter dit verhaal is dat Boeddha niet de enige was en ook nooit de enige zal zijn die de staat van verlichting heeft bereikt en daarna mensen trachtte te inspireren.

labyrinth
21 januari 2005, 11:29
Yep, allez zo gaat de overlevering tenminste dat Boeddha de derde van duizend boeddhas zou zijn die op aarde de Dharma zullen komen verspreiden.

Nu moet je die overleveringen natuurlijk met wat zout nemen, maar de bedoeling achter dit verhaal is dat Boeddha niet de enige was en ook nooit de enige zal zijn die de staat van verlichting heeft bereikt en daarna mensen trachtte te inspireren.
Er kunnen dus nog vele "Boeddha's van hun tijd" komen..... :-)
Evolutieve boeddha's.

HerrUU
21 januari 2005, 11:34
Er kunnen dus nog vele "Boeddha's van hun tijd" komen..... :-)
Evolutieve boeddha's.
Inderdaad. De volgende zou trouwens een leerling van Boeddha zelf zijn. Deze zou na een periode van moreel verval weer orde op zaken komen stellen door de leer opnieuw te verspreiden.

Voor mij wil het enkel zeggen dat er af en toe een persoon is in de geschiedenis die ongeacht zijn geloof (Moeder Theresa, Franciscus van Assisi, ...) een voorbeeld voor anderen is. Deze mensen inspireren juist om moraal juist en onbaatzuchtig te handelen.

labyrinth
21 januari 2005, 11:55
Inderdaad. De volgende zou trouwens een leerling van Boeddha zelf zijn. Deze zou na een periode van moreel verval weer orde op zaken komen stellen door de leer opnieuw te verspreiden.

Voor mij wil het enkel zeggen dat er af en toe een persoon is in de geschiedenis die ongeacht zijn geloof (Moeder Theresa, Franciscus van Assisi, ...) een voorbeeld voor anderen is. Deze mensen inspireren juist om moraal juist en onbaatzuchtig te handelen.
Nu bent u in de verzorgingssector maar mag het ook eens een politieke leider zijn ?

HerrUU
21 januari 2005, 11:56
Nu bent u in de verzorgingssector maar mag het ook eens een politieke leider zijn ?
Natuurlijk, noem er maar 1

labyrinth
21 januari 2005, 12:15
Natuurlijk, noem er maar 1Er zijn veel wijze mensen ook onder politici maar om ze nu echt een boeddha te noemen.....

Probeer hieronder er maar één te vinden....

http://www.whitehouse.gov/history/presidents/

Als machtigste natie in de wereld is één nochtans al voldoende.
Het wordt helaas weer eens vier jaar wachten en hopen.....op een volgende!

HerrUU
21 januari 2005, 12:19
Er zijn veel wijze mensen ook onder politici maar om ze nu echt een boeddha te noemen.....

Probeer hieronder er maar één te vinden....

http://www.whitehouse.gov/history/presidents/

Als machtigste natie in de wereld is één nochtans al voldoende.
Het wordt helaas weer eens vier jaar wachten en hopen.....op een volgende!
Roosevelt was misschien op de goede weg ;-) Maar de huidige heeft toch nog wel een paar levenkes over voor dat em benul gaat krijgen van de edele waarheden :rofl:

Enfin, het is niet aan ons om te oordelen over anderen.

labyrinth
21 januari 2005, 12:35
Roosevelt was misschien op de goede weg ;-) Maar de huidige heeft toch nog wel een paar levenkes over voor dat em benul gaat krijgen van de edele waarheden :rofl:

Enfin, het is niet aan ons om te oordelen over anderen.
Zo ver ben ik helaas nog niet .......:oops:

labyrinth
21 januari 2005, 12:37
Roosevelt was misschien op de goede weg ;-) Maar de huidige heeft toch nog wel een paar levenkes over voor dat em benul gaat krijgen van de edele waarheden :rofl:

Enfin, het is niet aan ons om te oordelen over anderen.
Hij is ook maar pas opnieuw geboren....... :lol:

HerrUU
21 januari 2005, 12:43
Zo ver ben ik helaas nog niet .......:oops:
Troost u, ik ook niet hoor. Maar ik tracht het mezelf wel elke keer voor de geest te halen als ik een oordeel vel over een ander. Verbazend hoe je dan je mening gaat matigen.

HerrUU
21 januari 2005, 12:44
Hij is ook maar pas opnieuw geboren....... :lol:
Ge moet niet vragen wat diene misgedaan heeft in een vorig leven om zo gereïncarneerd te worden !! :rofl:

myrdjinn
21 januari 2005, 13:17
ja, "verlichten" die de mens de Weg komen wijzen ofzo? of ben ik dan weer de taoist aan 't uithangen?

HerrUU
21 januari 2005, 14:02
ja, "verlichten" die de mens de Weg komen wijzen ofzo? of ben ik dan weer de taoist aan 't uithangen?
Idd, zij wijzen de weg. Je moet hem wel zelf inslaan.

labyrinth
21 januari 2005, 16:39
Troost u, ik ook niet hoor. Maar ik tracht het mezelf wel elke keer voor de geest te halen als ik een oordeel vel over een ander. Verbazend hoe je dan je mening gaat matigen.
Matigen wel maar toch niet wegcijferen ?

labyrinth
21 januari 2005, 16:43
ja, "verlichten" die de mens de Weg komen wijzen ofzo? of ben ik dan weer de taoist aan 't uithangen?Niet die de mens DE Weg komen wijzen maar .....die de mens HUN Weg helpen zoeken.

eno2
21 januari 2005, 17:17
U zou dus aanraden Nelson Mandela uit de weg te gaan.....____

pfff ik zou hem toch niet in de weg willen lopen...

eno2
21 januari 2005, 17:20
Duizend Boeddha's ?________

Zoveel zijn er al bij politics.be

HerrUU
21 januari 2005, 19:15
Matigen wel maar toch niet wegcijferen ?
Wegcijferen niet, daarom zijn we een denkend wezen tenslotte. Nodigd immers Boeddha zelf niet uit om in vraag te stellen?

eno2
1 februari 2005, 15:25
Een merkwaardige (kort-en-goed)definitie van 'Verlichting' vond ik lang geleden in een boek 'Women Philosophers' (op zich ook al een merkwaardig boek, trouwens):

'...a state of extreme clarity of body and mind'.

Wat zou dat toch betekenen, clarity of body?

En bij een vrouw, dan nog wel?

labyrinth
1 februari 2005, 15:30
Een merkwaardige (kort-en-goed)definitie van 'Verlichting' vond ik lang geleden in een boek 'Women Philosophers' (op zich ook al een merkwaardig boek, trouwens):

'...a state of extreme clarity of body and mind'.

Wat zou dat toch betekenen, clarity of body?

En bij een vrouw, dan nog wel?Voor een vrouw ? Hetzelfde als voor een man ....... maar dan wel wat bewuster voor de gevolgen .... ;-)
Misschien is het gewoon bewust te zijn wat je allemaal met dat lichaam kan en niet kan, er harmonieus mee omgaan.

HerrUU
1 februari 2005, 16:32
Voor een vrouw ? Hetzelfde als voor een man ....... maar dan wel wat bewuster voor de gevolgen .... ;-)
Misschien is het gewoon bewust te zijn wat je allemaal met dat lichaam kan en niet kan, er harmonieus mee omgaan.
Ik ben geneigd het eerder in de richting van je aura te gaan zoeken. Volgens mij moet het aura van een verlicht persoon enorm helder zijn.

Phrea|K
1 februari 2005, 17:03
Ik ben geneigd het eerder in de richting van je aura te gaan zoeken. Volgens mij moet het aura van een verlicht persoon enorm helder zijn.
Sinds wanneer hebben mensen een aura? (behalve in new-age dan)

Flippend Rund
1 februari 2005, 18:21
Voor mij wil het enkel zeggen dat er af en toe een persoon is in de geschiedenis die ongeacht zijn geloof (Moeder Theresa, Franciscus van Assisi, ...) een voorbeeld voor anderen is. Deze mensen inspireren juist om moraal juist en onbaatzuchtig te handelen.
Proberen onbaatzuchtig te zijn resulteert enkel in een nog subtielere vorm van baatzuchtigheid.

________________________
Doe zelf de test: meer Vlamingen zijn voor de afsplitsing van de stad Antwerpen dan voor de afsplitsing van Wallonie.
De Openbaringen van Flippend Rund, 4505

HerrUU
3 februari 2005, 11:05
Sinds wanneer hebben mensen een aura? (behalve in new-age dan)
Sinds altijd. Je kan er zelfs een foto van laten nemen.

HerrUU
3 februari 2005, 11:07
Proberen onbaatzuchtig te zijn resulteert enkel in een nog subtielere vorm van baatzuchtigheid.


Toch niet, echte onbaatzuchtigheid wil zeggen dat je anderen dient zonder er zelf iets aan te willen hebben. Het feit dat je er iets aan hebt kan je als een vergankelijke bonus beschouwen.

eno2
3 februari 2005, 14:09
Toch niet, echte onbaatzuchtigheid wil zeggen dat je anderen dient zonder er zelf iets aan te willen hebben. Het feit dat je er iets aan hebt kan je als een vergankelijke bonus beschouwen.____
Voor wie een beetje sanskriet wil opsteken: dit is 'anaboga sharia'.
Erg in onbruik geraakt in onze louter op winst gerichte tijden.

HerrUU
3 februari 2005, 14:15
____
Voor wie een beetje sanskriet wil opsteken: dit is 'anaboga sharia'.
Erg in onbruik geraakt in onze louter op winst gerichte tijden.
Inderdaad, men gaat er altijd van uit dat onbaatzuchtig gedrag ergens een verborgen winst oplevert, terwijl dit net de onderscheidende factor is van onbaatzuchtig gedrag : je mag er zelf geen (gewilde) baat bij hebben.

labyrinth
4 februari 2005, 22:59
Sinds altijd. Je kan er zelfs een foto van laten nemen.En HerrUU..... je eigen aura al gezien...... ben wel nieuwsgierig :-)

eno2
5 februari 2005, 14:53
In plaats van allerlei ingewikkelde religies te beoefenen kan je ook eenvoudigweg aan Japa doen: dat is het voortdurend herhalen van een mantra, al of niet de boekhouding bijhoudend op een kraal, paternoster of kombouli - een heel efficiente techniek om de geest op te kuisen. Boeddhisten zeggen daarbij : 'Namoe Amida Boeddha', 'Namoe Amida Boeddha'...x100.000 keer per dag.

Ook de Hesichasten kenden het 'eeuwigdurend gebed'.
De hesichasten zijn zeer mysterieus de wereldliteratuur binnengedrongen dank zij Salinger met 'Catcher in the Rye'. Salinger was een van de meest secretieve, teruggetrokken schrijvers van Zen-allooi.
Aanbevolen lectuur.

Flippend Rund
5 februari 2005, 15:02
In plaats van allerlei ingewikkelde religies te beoefenen kan je ook eenvoudigweg aan Japa doen: dat is het voortdurend herhalen van een mantra, al of niet de boekhouding bijhoudend op een kraal, paternoster of kombouli - een heel efficiente techniek om de geest op te kuisen. Boeddhisten zeggen daarbij : 'Namoe Amida Boeddha', 'Namoe Amida Boeddha'...x100.000 keer per dag.
Niet beter of slechter dan bvb gans de dag patience spelen.

eno2
7 februari 2005, 15:22
Niet beter of slechter dan bvb gans de dag patience spelen.______

Patience is geen Nemboutsou, je raakt daarvan niet op hoge spirituele hoogten.

HerrUU
10 februari 2005, 12:30
En HerrUU..... je eigen aura al gezien...... ben wel nieuwsgierig :-)
Yep, was wel niet zo helder. Moet er nog wat aan werken ;-)

HerrUU
10 februari 2005, 12:32
In plaats van allerlei ingewikkelde religies te beoefenen kan je ook eenvoudigweg aan Japa doen: dat is het voortdurend herhalen van een mantra, al of niet de boekhouding bijhoudend op een kraal, paternoster of kombouli - een heel efficiente techniek om de geest op te kuisen. Boeddhisten zeggen daarbij : 'Namoe Amida Boeddha', 'Namoe Amida Boeddha'...x100.000 keer per dag.

Ook de Hesichasten kenden het 'eeuwigdurend gebed'.
De hesichasten zijn zeer mysterieus de wereldliteratuur binnengedrongen dank zij Salinger met 'Catcher in the Rye'. Salinger was een van de meest secretieve, teruggetrokken schrijvers van Zen-allooi.
Aanbevolen lectuur.
Bof, er bestaat niet zoiets als dé mantra hoor. Je kan gaan voor Om mani padme hum of iets wat je zelf wil bereiken door meditatie. Belangrijker is dat je de concentratie erop kunt houden.

eno2
10 februari 2005, 14:14
Bof, er bestaat niet zoiets als dé mantra hoor. Je kan gaan voor Om mani padme hum of iets wat je zelf wil bereiken door meditatie. Belangrijker is dat je de concentratie erop kunt houden.________

Niet mijn fort, de herhaling van altijd hetzelfde.

labyrinth
10 februari 2005, 22:23
________

Niet mijn fort, de herhaling van altijd hetzelfde.
De mantra is dus zoiets als de rozenkrans of de krijgsdans, iets om in vervoering of transe te geraken ?

HerrUU
11 februari 2005, 11:58
De mantra is dus zoiets als de rozenkrans of de krijgsdans, iets om in vervoering of transe te geraken ?
Inderdaad. Een goed boek hierover is ondermeer "Mediteren voor Dummies"

eno2
11 februari 2005, 18:42
Inderdaad. Een goed boek hierover is ondermeer "Mediteren voor Dummies"_________

Ik ben zo'n danige dummie dat ik zelfs niet mediteer.
De school Houineng (de zesde Zen-Patriarch) is daar tegen.
Levende lijken, noemt ie ze.

Uit de tijd van B. zijn nog een aantal toverformules overgeleverd.
Je kan eens proberen met TOETE TOETE, VUUTE VUUTE.

eno2
11 februari 2005, 18:46
De mantra is dus zoiets als de rozenkrans of de krijgsdans, iets om in vervoering of transe te geraken ?_____

De trance komt snel, als je aan de paal gebonden staat...

labyrinth
11 februari 2005, 23:18
_____

De trance komt snel, als je aan de paal gebonden staat...
Wat ik niet begrijp.
Bij trance geraak je in feite je zelfbeheersing kwijt. Het boeddhisme steunt echter op zelfbeheersing. Wat is dan de zin van de mantra ?

Bhairav
12 februari 2005, 09:32
In oosterse "religies" word extase gezien als een stap dichter bij zuiver bewustzijn dat voorbij die van het individu ligt.

schaduw
12 februari 2005, 10:00
MI is extase een stap verder weg. Maar ik ben dronken en ik zie baihrav en mitgard en eno graag.

schaduw
12 februari 2005, 10:03
Boehaaaaaaaaa
allemaal priesters hier
theologie is je rienste zeik.
Drink niet zoals ik nu
en maak je geest leeg
laat je buik, adem in en uit
en concentreer je gewoon op in uit een dag of twee tot als alles weg is.
De rets is zever, theologie, godsdienst enof waan.

eno2
12 februari 2005, 10:11
Boehaaaaaaaaa
allemaal priesters hier
theologie is je rienste zeik.
Drink niet zoals ik nu
en maak je geest leeg
laat je buik, adem in en uit
en concentreer je gewoon op in uit een dag of twee tot als alles weg is.
De rets is zever, theologie, godsdienst enof waan.____

Enof waan.
Je moet zeker zijn.
Ook over je eigen enof.

Hoelang ben je er zoal in geslaagd je geest 'leeg' te houden?

En hoe snel komt de 'vulling' dan terug?

schaduw
12 februari 2005, 10:14
Niemand begrijpt mij nog en ik begrijp dat langs geen kanten. Waarom ik nooit de auto gebruik ??? Waarom zou ik, zo'n rijkdom!!!!!!!!!!!!!!!! Elke dag, elk seizoen met m'n fietsje de schelde langs, waar er nog honderd meter groen, vogels en de wind door de bomen ( auto's op 500 meter rest). Ik ben blijkbaar ziek omdat ik vrijwillig door de regen naar het werk rijdt (echt waar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! voor die vijftien minuten met moderne regenkledij aan) Niemand begrijpt dat ik daar geniet van heb. Waarom moet ik dan denken dat ieman begrijpt dat ik wil moorden wil en bommen plaatsen in deze my.

eno2
12 februari 2005, 10:17
Wat ik niet begrijp.
Bij trance geraak je in feite je zelfbeheersing kwijt. Het boeddhisme steunt echter op zelfbeheersing. Wat is dan de zin van de mantra ?________

Schoon schip maken. Ballast overboord.

Dat van die paal was een grapje.
Je zou ook kunnen zeggen: je bent nooit zo aandachtig als in omstandigheden van levensgevaar.
Trance, extase zijn geen doelen op zich, het is ook niet goed als ze dat zijn.
Hetzelfde geldt voor via wilskracht nagestreefde idealen, ook al zijn ze dan geestelijk. Dat zijn allemaal obstakels.

schaduw
12 februari 2005, 10:24
____

Enof waan.
Je moet zeker zijn.
Ook over je eigen enof.

Hoelang ben je er zoal in geslaagd je geest 'leeg' te houden?

En hoe snel komt de 'vulling' dan terug?


Eno ik durf daarin eerlijk zijn, ik ga niet stoefen. Ik ga binnenkort mijn eerste poging wagen. Tien dagen vier uur slapen en veertien uur mediteren en 1 uur eten en een uur douchen. Euh die andere vier mag jij hebben want ik weet ook niet waar die dan naartoe zijn. Ik geef toe ik ben blank en hypocriet en het lukt niet uit me zelve. Maar ik kan zeggen daar en dan.
Ik heb hier gewoon al veel bullshit gezien. Ik ben je reinste gezeik en kan niet langer dan drie uur (mits de omstandigheden het toelaten) in kleermakerszit zitten maar ik heb nog nergens zo'n zelfverloochening en ontkenning ervaren als bij mezelf. Ik val in stukke uiteen en ben al meermaals opgeraapt maar natuurlijk nog nooit letterlijk.


ps zeker zijn is nooit een optie geweest in tegen deel. Zekerzijn is waar je je van af keert. Ale ja ik toch.

schaduw
12 februari 2005, 10:27
____

Enof waan.
Je moet zeker zijn.
Ook over je eigen enof.

Hoelang ben je er zoal in geslaagd je geest 'leeg' te houden?

En hoe snel komt de 'vulling' dan terug?

Aarch ik ben dronken en zelfzeker dus ik tik dit grijs maar weet dat ik nooit zeker zal zijn en als ik het dan al toch ben dat ik het morgen bestrijdt. Ik hou van pijn en onzekerheid, en zoek naar leegte en rust.

schaduw
12 februari 2005, 10:27
Mijn geest krijg ik nog niet leeg en waarschijnlijk nooit.
(hopelijk nooit meer als vroeger al die drugs)

schaduw
12 februari 2005, 10:33
Het leven is als die kook rookworst in m'n erwtensoep. Moeiliijk om door te bijten. Dan kauwt ge al het vlees eruit en de smaak en dan blijft ge sjikken op de buitenkant, aléé ja toch bij den deze. En ikzelve als ik dit alles als metafoor neem geraak nog niet door den buitenkant. Aars fuck kill.

schaduw
12 februari 2005, 10:34
Eno zit zit je nog in de bip ???
Laat de boeken ff vallen ik ben dronken denk je ook zo en reageer eens.

schaduw
12 februari 2005, 10:37
Eno kan jij je geest leeg houden dan dedoch. Mijn geest is al zo leeg als de rest van mijn eigen gedachten. Maw al wat ooit vriend of lief was is reeds ver weg afgedreven. Ze zijn zelfs geen schijn mmer van mijn zijn. De spiegel is gebroken . De waan is slechts de mijne.

schaduw
12 februari 2005, 10:38
Wanneer ik wandel en ik kijkj achterom ........

schaduw
12 februari 2005, 10:41
Dark Soho : Unusual Ceremony


Aarch, binnen niet zo lang kan ik de wanen der jongeren aanhoren en daarin de echo der vooruitgang. Toon me de schaduw en niet het goud op het scherm of zilver in de ether? Aarch zo jong en toch zo oud.

schaduw
12 februari 2005, 10:55
Aars neuk moord, m'n soep is na twee dagen lekker alleen de worst is niet die van m'n moeder. Ik kan er niet tegen wanneer de worst gesmaakt heeft maar het vel er daar is om je er aan te herinneren. De rotte delhaize was weer te druk waardoor ik alles in één vlucht ... Blabla bla, alleen het getik al van de lepel tegen het ijzer of wat ook van het kommetje doet me de resten vlies tussen de tanden vergeten. En biinenkort is zelfs deze laatste luxe me teveel. Eno, wanneer je me wil ontmoeten, een skelet, een niets, een aap, zonder inhoud, . Ik snak reeds lang naar een leraar, doch wens er geen omdat ik besef dat dit niet bestaat. Maar nog eens, jij, mitgard en baihrav lees ik graag.

eno2
12 februari 2005, 13:08
ps zeker zijn is nooit een optie geweest in tegen deel. Zekerzijn is waar je je van af keert. Ale ja ik toch.__________

Eerst zoeken en dan zeker zijn.

eno2
12 februari 2005, 13:10
[QUOTE=schaduw]Eno ik durf daarin eerlijk zijn, ik ga niet stoefen. Ik ga binnenkort mijn eerste poging wagen. Tien dagen vier uur slapen en veertien uur mediteren en 1 uur eten en een uur douchen.
__________

Twee uur per dag is genoeg, een uur ook. Maar wel dagelijks.
Ogen open!

Een uur douchen????

schaduw
12 februari 2005, 14:02
Twee uur per dag is genoeg, een uur ook. Maar wel dagelijks.
Ogen open!

Een uur douchen????

Idd maar dat lukt me niet dus ga ik voor de zware bliksem start. (tien dagen 16 uur of zo per dag mediteren, vier uur slapen twee maal een uur eten, en één uur wassen en afwisselend 1 uur wandelend en 1 uur zittend mediteren. Geen theoretisch gezeik in het boedhistisch klooster in hindoestisch bali
Ik weet niet of je ooit in Indonesië geweest bent maar douchen is daar met een plastieke zandbakfiguurtje water over je hoofd gieten uit een gemetst bak. Woorden vind ik overal en ben ik moe als het zout in de zeewind die in m'n hoofd waait. Hehe. Lots of bullocks. Eigenlijk heb ik onnoemelijk veel seks nodig maar ja, ik ga dus mijn andere hoofd legen in een klooster.

Wanneer me dat lukt zal ik hier verder doen een paar uur per dag maar door de verplichte stress op het werk kan ik mezelf er hier niet toe brengen. Ze hebben mezelfs in zo'n zwart gat geduwd dat ik mijn dagelijkse wandeling langs de schelde geregeld oversla. De enige zuurstof in mijn dorre leven, vandaar ...

schaduw
12 februari 2005, 14:14
____

Enof waan.
Je moet zeker zijn.
Ook over je eigen enof.

Hoelang ben je er zoal in geslaagd je geest 'leeg' te houden?

En hoe snel komt de 'vulling' dan terug?

Ooit lang geleden op de nam ou rivier bij het gestamp van een zware dieselmoter na te zijn weggevlucht van ik weet niet meer wat. Het was trouwens ook niet de nam ou maar een grote rivier die de grens vormt van noordthailand met laos. Ik was daar verzeilt geraakt na zo een rare situatie met een Francaise in Siem Riep waardoor ik kanashaburi en jkansnhanaburi of iets dergelijks door elkaar had geslagen , heu ale ja op een boot bij een dieselmotor en doodmoe ging ik kleermakerszit zitten om te mediteren waarop ze me na drie huur een half, de tocht duurde twee dagen geloof ik begonnen te reanimeren, dat is de enigste keer dat ik echt want ik sliep niet zo raar was.

En nu ga ik dus een poging van tien dagen doen , normaal lukt het alleen wanneer ik slaap doow.

eno2
14 februari 2005, 11:09
@schaduw

ik ga dus mijn andere hoofd legen in een klooster.

________

Het is natuurlijk aantrekkelijk je een ander hoofd op te zetten als het wat duizelt, maar dat is nu juist anathema - je moet je geen ander hoofd opzetten, niet één niet twee niet drie.
En een leeg hoofd is geen hoofd.

eno2
14 februari 2005, 11:41
In oosterse "religies" word extase gezien als een stap dichter bij zuiver bewustzijn dat voorbij die van het individu ligt.______
Tat Vam Asi of zo.

HerrUU
14 februari 2005, 13:32
Wat ik niet begrijp.
Bij trance geraak je in feite je zelfbeheersing kwijt. Het boeddhisme steunt echter op zelfbeheersing. Wat is dan de zin van de mantra ?
Wie zegt er dat je in een trance je zelfbeheersing kwijtraakt?

eno2
14 februari 2005, 14:10
Wie zegt er dat je in een trance je zelfbeheersing kwijtraakt?______

Alleszins diegenen niet die hem definitief kwijt geraakt zijn.

Hoe heten die Voodoo-slachtoffers alweer? Dummies? Nee- zombies.

Hele branches, of zeggen ze nu 'niches' van mystiek waren en zijn in werkelijkheid net zo verslavend als stuff.

HerrUU
14 februari 2005, 15:49
______

Alleszins diegenen niet die hem definitief kwijt geraakt zijn.

Hoe heten die Voodoo-slachtoffers alweer? Dummies? Nee- zombies.

Hele branches, of zeggen ze nu 'niches' van mystiek waren en zijn in werkelijkheid net zo verslavend als stuff.
volgens mij verwar jij drugs met meditatie.

eno2
14 februari 2005, 18:08
volgens mij verwar jij drugs met meditatie._______
Van drugs weet ik niets.
Maar meditatie kan ook verslavend werken, dat weet ik wel.

eno2
15 februari 2005, 11:32
Van Jan Foudraine (Wie is van Hout?) een hele uitleg gehoord op VPRO radio
over verlichting, ontwaken, gerealiseerd zijn, etc...
Zelf vroeg hij zich op een bepaald ogenblik af of hij 'eigenlijk al niet dood was'.
Nu zijn 'driftig Ik' verdwenen was...
Ik beluister dat met behoorlijke plaatsvervangende gêne.
Het is één iets aan de voeten te zitten van de Bagwan en Krisjnamurtri, zoals hij, een ander iets is er in de media over te gaan lullen - die dingen zijn niet erg of helemaal niet media-compatibel, naar mijn gevoel.

labyrinth
16 februari 2005, 23:10
Van Jan Foudraine (Wie is van Hout?) een hele uitleg gehoord op VPRO radio
over verlichting, ontwaken, gerealiseerd zijn, etc...
Zelf vroeg hij zich op een bepaald ogenblik af of hij 'eigenlijk al niet dood was'.
Nu zijn 'driftig Ik' verdwenen was...
Ik beluister dat met behoorlijke plaatsvervangende gêne.
Het is één iets aan de voeten te zitten van de Bagwan en Krisjnamurtri, zoals hij, een ander iets is er in de media over te gaan lullen - die dingen zijn niet erg of helemaal niet media-compatibel, naar mijn gevoel.Behoud de begeerte, hou steeds een kikker achter de hand......
Ergens begrijp ik dit wel. Van teveel beheersing verlies je spontaniteit en teveel wijsheid kan je jeugd schaden.......

eno2
17 februari 2005, 17:34
Behoud de begeerte, hou steeds een kikker achter de hand......
Ergens begrijp ik dit wel. Van teveel beheersing verlies je spontaniteit en teveel wijsheid kan je jeugd schaden.......________

Over dat laatste post ik nog wel eens iets.
Je moet er ook niet te vroeg aan beginnen.
Ik kan niemand onder de 45 iets aanraden wat ik toen zelf niet presteerde.
(En daarboven misschien ook niets, want waarom zou iemand moeten doen wat ik doe?)

eno2
18 februari 2005, 16:46
Behoud de begeerte, hou steeds een kikker achter de hand......
Ergens begrijp ik dit wel. Van teveel beheersing verlies je spontaniteit en teveel wijsheid kan je jeugd schaden.......________________

De spontaneïteit laat ik geheel aan de charmante dames over.

HerrUU
21 februari 2005, 12:15
_______
Van drugs weet ik niets.
Maar meditatie kan ook verslavend werken, dat weet ik wel.
Eno, ik geef jou dezelfde raad als dat de Dalaï Lama aan elke "boeddhist" geeft :

Wees kritisch en gebruik dat deel van de Dharma dat je wil gebruiken en laat de rest liggen.

labyrinth
21 februari 2005, 12:32
Eno, ik geef jou dezelfde raad als dat de Dalaï Lama aan elke "boeddhist" geeft :

Wees kritisch en gebruik dat deel van de Dharma dat je wil gebruiken en laat de rest liggen.
Bestaat er ook zo'n kritische kijk in de Bijbel of de Koran ? Is er iemand die in deze boeken aanspoort aan deze geschriften zelfs maar te twijfelen ?
Behalve Thomas maar dat is dan ook een 'slechte'.....

HerrUU
21 februari 2005, 12:41
Bestaat er ook zo'n kritische kijk in de Bijbel of de Koran ? Is er iemand die in deze boeken aanspoort aan deze geschriften zelfs maar te twijfelen ?
Behalve Thomas maar dat is dan ook een 'slechte'.....
Ik weet het, het boeddhisme vereist geen slaafse onderwerping aan een godheid of een leer. Het Boeddhisme nodigt uit tot het ontdekken van de Dharma op jouw snelheid.

eno2
21 februari 2005, 14:13
Eno, ik geef jou dezelfde raad als dat de Dalaï Lama aan elke "boeddhist" geeft :

Wees kritisch en gebruik dat deel van de Dharma dat je wil gebruiken en laat de rest liggen.___________

Drugs is geen deel van de dharma.
Die drugsgekke Alan Watts, mondiale autoriteit en grote goeroe voor de introductie van Zen in het Westen, mocht eens op bezoek bij de Dalai Lama en trachtte die daarbij ook nog te overtuigen van het waardevolle voor de verruiming van de geest van drugsgebruik. Maar hij ving bot.
Hij was nog zo jofel de Dalai Lama ook niet nog te willen bekeren tot zijn rokkenjagerij, waar hij even notoir, zo niet nog méér, bekend voor was.
Een oosterse sanayassin,die ook in die toonaard door Watts benaderd werd, had een minder tolerante refleks dan de Dalai Lama: "Op dat soort Dharma spuw ik".

Kritisch zijn is inderdaad zéér gewenst, want er is nergens méér 'valse bijoutterie' dan in de zogenaamde spiritualiteit.

eno2
21 februari 2005, 14:24
Bestaat er ook zo'n kritische kijk in de Bijbel of de Koran ? Is er iemand die in deze boeken aanspoort aan deze geschriften zelfs maar te twijfelen ?
Behalve Thomas maar dat is dan ook een 'slechte'.....__________

Vooral Zen blinkt uit door zijn originaliteit en kritische benadering. DE oude meesters zijn zelfs zéér grappig.

Ook is het zo dat je het zelf moet doen (in tegenstelling tot X-us die ons allen verloste). Het geloof zonder de werken is weliswaar ook dood in het christendom, maar Zen heeft zelfs geen geloof. Dogma's slikkken en navolgen is er ook niet bij. Aanbidding evenmin.
Al die ongezonde tot uiterst gevaarlijke dingen zitten er dus niet bij.

HerrUU
21 februari 2005, 15:39
___________

Drugs is geen deel van de dharma.
.
Heb ik ook nooit beweerd. Drugs is nergens goed voor, de Dharma is hier ZEER duidelijk over.

Flippend Rund
21 februari 2005, 21:49
Een oosterse sanayassin,die ook in die toonaard door Watts benaderd werd, had een minder tolerante refleks dan de Dalai Lama: "Op dat soort Dharma spuw ik".

Ik weet niet wat Dharma is, maar zijn er zo al ooit goeroes met elkaar beginnen knokken over de juiste soort Dharma? 8)

labyrinth
21 februari 2005, 22:04
___________

Drugs is geen deel van de dharma.
Die drugsgekke Alan Watts, mondiale autoriteit en grote goeroe voor de introductie van Zen in het Westen, mocht eens op bezoek bij de Dalai Lama en trachtte die daarbij ook nog te overtuigen van het waardevolle voor de verruiming van de geest van drugsgebruik. Maar hij ving bot.
Hij was nog zo jofel de Dalai Lama ook niet nog te willen bekeren tot zijn rokkenjagerij, waar hij even notoir, zo niet nog méér, bekend voor was.
Een oosterse sanayassin,die ook in die toonaard door Watts benaderd werd, had een minder tolerante refleks dan de Dalai Lama: "Op dat soort Dharma spuw ik".

Kritisch zijn is inderdaad zéér gewenst, want er is nergens méér 'valse bijoutterie' dan in de zogenaamde spiritualiteit.
Omdat de nood zo hoog is ?

labyrinth
21 februari 2005, 22:07
Ik weet niet wat Dharma is, maar zijn er zo al ooit goeroes met elkaar beginnen knokken over de juiste soort Dharma? 8)
Soms gebeurt dat wel o.a. in parlementaire debatten......

Bhairav
22 februari 2005, 08:26
Heb ik ook nooit beweerd. Drugs is nergens goed voor, de Dharma is hier ZEER duidelijk over.
Er zijn nogtans veel boeddhisten die wiet gebruiken. Boeddha zelf zou hier ook niet vies van geweest zijn.

HerrUU
22 februari 2005, 09:47
Er zijn nogtans veel boeddhisten die wiet gebruiken. Boeddha zelf zou hier ook niet vies van geweest zijn.
Boeddha gebruikte geen drugs. Ik daag u uit om uw bewering te bewijzen.

Bhairav
22 februari 2005, 09:53
Dat is onmogelijk te bewijzen, zoals het onmogelijk is te bewijzen dat hij dat NIET deed. We zullen het dus nooit weten.
We hebben het hier over cannabis... dat waarschijnlijk niet zozeer als "drugs" gezien werd...
Er zijn trouwens Tibetaans monikken en andere mahayana-volgelingen die het ritueel gebruiken... dus er zal ergens wel een verband bestaan.

labyrinth
22 februari 2005, 09:56
Boeddha gebruikte geen drugs. Ik daag u uit om uw bewering te bewijzen.
Ik zag onlangs een reportage van Louis Theroux bij 'goeroes'.......
Slechts een was verlicht, de anderen waren handelaars in spiritualiteit en enkelen waren duidelijk aan de wiet......
Dergelijke reportages schaden het Boeddhisme die een waardevolle filosofie is.

HerrUU
22 februari 2005, 11:17
Dat is onmogelijk te bewijzen, zoals het onmogelijk is te bewijzen dat hij dat NIET deed. We zullen het dus nooit weten.
We hebben het hier over cannabis... dat waarschijnlijk niet zozeer als "drugs" gezien werd...
Er zijn trouwens Tibetaans monikken en andere mahayana-volgelingen die het ritueel gebruiken... dus er zal ergens wel een verband bestaan.
Als het onmogelijk is om te bewijzen, waarom beweert u het dan?
Als je de dharma echter zou lezen ipv bekritiseren ,zou je echter wel weten dat druggebruik tot niets leidt.

HerrUU
22 februari 2005, 11:19
Ik zag onlangs een reportage van Louis Theroux bij 'goeroes'.......
Slechts een was verlicht, de anderen waren handelaars in spiritualiteit en enkelen waren duidelijk aan de wiet......
Dergelijke reportages schaden het Boeddhisme die een waardevolle filosofie is.
Heb ze ook gezien. Het schaadt het boeddhisme als geloof echter niet. het ontmaskert alleen bedriegers.

Bhairav
22 februari 2005, 11:27
Als het onmogelijk is om te bewijzen, waarom beweert u het dan?
Als je de dharma echter zou lezen ipv bekritiseren ,zou je echter wel weten dat druggebruik tot niets leidt.
Het is geweten dat cannabis kan helpen iemand te mediteren, bijvoorbeeld mensen die niet kunnen concentreren.
Boeddha heeft trouwens ook gezegd dat ge hem niet per se moet geloven en dat verlichting komt door zelfondervinding. Wat ik niet zeg is dat ge u te pletter moet smoren en dan zo ineens verlicht zijt... (dit zeg ik even voor dat gij het tegengestelde zou denken).
Het is niet omdat iets een slechte naam heeft in het denkwereldje van de massa, dat zoiets ineens waar is. Waarheid zit niet in bevestiging van de doorsnee burgertrut (ja, ik weet het: het is de hoeksteen van de samenleving, vooral als ge de solidariteit aanhaalt), maar is iets dat ieder voor zichzelf moet uitvlooien.
Het hangt tenslotte allemaal af van persoon tot persoon...

eno2
22 februari 2005, 11:31
Ik weet niet wat Dharma is, maar zijn er zo al ooit goeroes met elkaar beginnen knokken over de juiste soort Dharma? 8)_______

Hun fanatieke volgelingen natuurlijk wel.
Het is niet ongewoon dat die, net als hun talrijker broeders van de wereldgodsdiensten, elkaar (en hun leiders) naar het leven staan, hoe klein hun secten dan ook zijn.
Voor wat dit punt betreft, moet je maar de 'toespraak vanop de estrade' eens raadplegen van Houi-neng, de zesde Zen-patriarch, die het grootste deel van zijn leven op de vlucht was voor de gestuurde moordenaars van een rivaliserende Zen-secte.
Hijzelf zei:we moeten zij, die onze weg niet volgen, zelfs onze tegenstanders, gelukkig te maken.
Het knokvermogen bij aanhangers van zelfs dezelfde dharma(=leer), is ook nooit te onderschatten geweest.
Wat dharma is en wat boeddhisme is,dat weet ik ook niet.

eno2
22 februari 2005, 11:33
Er zijn nogtans veel boeddhisten die wiet gebruiken. Boeddha zelf zou hier ook niet vies van geweest zijn._____



Een volkomen gratuïte bewering.

Als je een klare en rustige geest hebt, waarom zou je dan wiet moeten gebruiken?

eno2
22 februari 2005, 11:35
Het is geweten dat cannabis kan helpen iemand te mediteren, bijvoorbeeld mensen die niet kunnen concentreren.
Boeddha heeft trouwens ook gezegd dat ge hem niet per se moet geloven en dat verlichting komt door zelfondervinding. Wat ik niet zeg is dat ge u te pletter moet smoren en dan zo ineens verlicht zijt... (dit zeg ik even voor dat gij het tegengestelde zou denken).
Het is niet omdat iets een slechte naam heeft in het denkwereldje van de massa, dat zoiets ineens waar is. Waarheid zit niet in bevestiging van de doorsnee burgertrut (ja, ik weet het: het is de hoeksteen van de samenleving, vooral als ge de solidariteit aanhaalt), maar is iets dat ieder voor zichzelf moet uitvlooien.
Het hangt tenslotte allemaal af van persoon tot persoon..._______

Het staat je volkomen vrij een verslaafde te zijn of te worden, maar stel dat niet voor als een weg naar de zelfbevrijding.

Bhairav
22 februari 2005, 11:40
Waarom zou het dan niet helpen?
Stel eens vragen die zinnig zijn... en leer met open vragen te leven.
Wiet stelt u in staat grenzeloos te denken, iets wat zonder wiet bijna niet kan. Natuurlijk kunt ge dan zeiken over nuchterheid en gezond (boeren)-verstand, maar dan blijft ge naast de kwestie IVM boeddhisme: de "realiteit" is maar een illusie.
Het zijn de sociaal aanvaarde denkpatroontjes die u in de 1e plaats gelijk geven, een onderwerp waar boeddhisme ook over gaat.
Het gaat er niet om dat ik BEWEER dat boeddha wiet gebruikte (doe ik ook niet); maar het gaat erom dingen in vraag te stellen en een open geest te hebben.

HerrUU
22 februari 2005, 12:42
Het is geweten dat cannabis kan helpen iemand te mediteren, bijvoorbeeld mensen die niet kunnen concentreren.
Boeddha heeft trouwens ook gezegd dat ge hem niet per se moet geloven en dat verlichting komt door zelfondervinding. Wat ik niet zeg is dat ge u te pletter moet smoren en dan zo ineens verlicht zijt... (dit zeg ik even voor dat gij het tegengestelde zou denken).
Het is niet omdat iets een slechte naam heeft in het denkwereldje van de massa, dat zoiets ineens waar is. Waarheid zit niet in bevestiging van de doorsnee burgertrut (ja, ik weet het: het is de hoeksteen van de samenleving, vooral als ge de solidariteit aanhaalt), maar is iets dat ieder voor zichzelf moet uitvlooien.
Het hangt tenslotte allemaal af van persoon tot persoon...
Gebruik zoveel drugs als je maar wil. Maar ga je verslaving niet op het Boeddhisme steken, noch op meditatie. Denk aan dit simpele franse gezegde :
"les excuses sont faits pour s'en servir".

HerrUU
22 februari 2005, 12:45
Ik weet niet wat Dharma is, maar zijn er zo al ooit goeroes met elkaar beginnen knokken over de juiste soort Dharma? 8)
De dharma is de leer van Boeddha.

Wat dat knokken betreft : da's wat sterk uitgedrukt, maar er wordt wel stevig gespeculeerd over de juiste interpretatie van de dharma.

Bhairav
22 februari 2005, 12:45
Lees eens wat ik zeg, en niet wat ge tussen de regels hallucineert.

HerrUU
22 februari 2005, 12:47
Lees eens wat ik zeg, en niet wat ge tussen de regels hallucineert.
Zoals reeds eerder gezegd : leer eerst wat over het Boeddhisme eer je hier excuses komt zoeken om je volgende frietzak aan te steken. Mijns inziens heb jij een zeer beperkte visie op het Boeddhisme die vooral moet dienen om je eigenbelang te kunnen bewijzen.

Bhairav
22 februari 2005, 12:49
De dharma is de leer van Boeddha.

Wat dat knokken betreft : da's wat sterk uitgedrukt, maar er wordt wel stevig gespeculeerd over de juiste interpretatie van de dharma.
Dat speculeren is eveneens een stap naar verlichting.
Dat speculeren moet dan ook er voor zorgen dat we met open vragen kunnen leven, IPV uit te vechten wie gelijk heeft. Maar daar heeft het westen niet veel kaas van gegeten: allemaal zogezegd "rationeel".

labyrinth
22 februari 2005, 12:50
Heb ze ook gezien. Het schaadt het boeddhisme als geloof echter niet. het ontmaskert alleen bedriegers.
Voor 'verlichten' wel, voor in het duister dwalende zielen echter niet...... het stoot hen eerder af.

Bhairav
22 februari 2005, 12:51
Zoals reeds eerder gezegd : leer eerst wat over het Boeddhisme eer je hier excuses komt zoeken om je volgende frietzak aan te steken. Mijns inziens heb jij een zeer beperkte visie op het Boeddhisme die vooral moet dienen om je eigenbelang te kunnen bewijzen.
Ik ben niet stoned. Uw visie is dan weer letterlijk wat ge leest erover, ondervinding noppes natuurlijk. Mijn eigenbelang bewijs ik niet; domme mensen zien het niet, slimme mensen wel.

HerrUU
22 februari 2005, 12:56
Ik ben niet stoned. Uw visie is dan weer letterlijk wat ge leest erover, ondervinding noppes natuurlijk. Mijn eigenbelang bewijs ik niet; domme mensen zien het niet, slimme mensen wel.
Een geluk dat jij zoveel levenservaring hebt.

HerrUU
22 februari 2005, 12:57
Voor 'verlichten' wel, voor in het duister dwalende zielen echter niet...... het stoot hen eerder af.
dat is hun goed recht natuurlijk.

Bhairav
22 februari 2005, 13:20
Een geluk dat jij zoveel levenservaring hebt.
Ja, ik zou anders nogal voor aap staan? ;)

HerrUU
22 februari 2005, 13:24
Ja, ik zou anders nogal voor aap staan? ;)
Je moet die aap nu ook weer niet beledigen, die heeft jou niets misdaan.

Bhairav
22 februari 2005, 13:38
Als ge met zo'n humor afkomt, dan begrijp ik uw meningen.
Domme dingen zijn nooit moeilijk te begrijpen.

HerrUU
22 februari 2005, 13:42
Als ge met zo'n humor afkomt, dan begrijp ik uw meningen.
Domme dingen zijn nooit moeilijk te begrijpen.
Uw plaat blijft hangen. Of is de frietzak op?

Bhairav
22 februari 2005, 14:02
Kunt ge met geen betere dingen afkomen dan het op de frietzakken steken? Is gemakkelijk hè? Uw plaat blijft pas echt hangen.

HerrUU
22 februari 2005, 16:31
Kunt ge met geen betere dingen afkomen dan het op de frietzakken steken? Is gemakkelijk hè? Uw plaat blijft pas echt hangen.
En nu gaat ge mijn argumentatie gebruiken? Amaai, ik ben onder de indruk...

labyrinth
22 februari 2005, 22:15
En nu gaat ge mijn argumentatie gebruiken? Amaai, ik ben onder de indruk...Als je uitgeschreven bent schrijf het dan meteen......idd.;-)

eno2
23 februari 2005, 15:09
Als je uitgeschreven bent schrijf het dan meteen......idd.;-)__________

Hoe kan je nu uitgeschreven raken over de verlichting en over transcendentalisme?

Daar zijn hele bibliotheken mee gevuld.

eno2
23 februari 2005, 15:13
In de Kabbala kom je in de hoogste trap in het 'zevende, binnenste fort' terecht, volgens Ludo Abicht.

Eenmaal daar, vermoed ik dat je dan ook geen internet-connecties meer aanhoudt.

Daarom lijkt het me meer aangewezen te doen zoals Madonna, en een rood armbandje te dragen bij wijze van bewijs van mystiek-beoefening (waarschijnlijk gekocht aan klaaagmuur in Jeruzalem).

Bhairav
23 februari 2005, 20:09
Het rode armbandje is boeddhistisch.

Bhairav
23 februari 2005, 20:11
En nog even dit aan Her... etc:

"Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense. "
Aldus Boeddha...
Denk maar eens over na, IPV te zagen dat ik er niks van afweet.

eno2
24 februari 2005, 17:19
Het rode armbandje is boeddhistisch._______

Dat wel, maar Madonna?;-)

Bhairav
24 februari 2005, 18:12
Geen idee, volgens mij is die stiekum satanist.

eno2
1 maart 2005, 18:32
Geen idee, volgens mij is die stiekum satanist.______

Ik zei Madonna, niet Maradonna.