PDA

View Full Version : Kiesprofiel VLD- stemmers


Carmen
12 januari 2005, 13:47
Ik zou graag voor mijn eindwerk weten wa nu precies het profiel van een VLD-stemmer is. Weten jullie da?

jan hyoens
12 januari 2005, 13:50
een domme dikzak in een dikke bmw!

Coekie
12 januari 2005, 13:55
Beste Carmen,

Als je je voor informatie die je nodig hebt voor je eindwerk verlaat op een discussieforum als deze dan verdien je eigenlijk je diploma niet.

Op sommige plaatsen zal er op 22 januari een tweede ronde plaats vinden van de VLD-voorzittersverkiezingen, als je iets meer wil weten over het profiel van het gemiddelde VLD-lid (wat uiteraard nog niet hetzelfde is als een kiezer) ga daar dan even langs om met enkele mensen te spreken.

Coekie

Knuppel
12 januari 2005, 14:00
Ik zou graag voor mijn eindwerk weten wa nu precies het profiel van een VLD-stemmer is. Weten jullie da?
Een VLD-STEMMER?

Zelfstandig ondernemer en belgicist?

Knuppel
12 januari 2005, 14:01
als je iets meer wil weten over het profiel van het gemiddelde VLD-lid (wat uiteraard nog niet hetzelfde is als een kiezer)

Juist....

SethMoN
12 januari 2005, 14:25
een domme dikzak in een dikke bmw!
Jan's niveau reikt hoge toppen bij aanvang van het nieuwe jaar! Dat belooft voor de toekomst.

panzer
12 januari 2005, 14:31
Ik vermoed sterk dat het dikwijls om (goedgelovige) mensen gaat die niet goed weten waarop ze moeten stemmmen.

jan hyoens
12 januari 2005, 14:39
Jan's niveau reikt hoge toppen bij aanvang van het nieuwe jaar! Dat belooft voor de toekomst.
Ben jij dan lid van de vld?8)

Confucius
12 januari 2005, 14:42
Is het profiel van een ex VLD stemmer ook goed ?

Zijne Heerlijkheid
12 januari 2005, 14:50
een domme dikzak in een dikke bmw!
Die dikke BMW heeft hij dan ook te danken aan zijn domheid he...:roll:

Zelfstandig ondernemer en belgicist ?
De VLD is inderdaad een unitaristische partij...:roll:

SethMoN
12 januari 2005, 14:50
Ik vermoed sterk dat het dikwijls om (goedgelovige) mensen gaat die niet goed weten waarop ze moeten stemmmen.
Dat is uw mening. Ik stem op de Waalse liberale partij MR (ik kan niet anders doordat ik nu in Celles gedomicilieerd ben, maar ik zou VLD gestemd hebben indien ik nog Vlaming was) en ik bestempel me niet als goedgelovig, integendeel. Ik dacht dat goedgelovige mensen vooral op meer extreme partijen stemden omdat deze meer ongenuanceerde uitspraken doen, maar soit. Ik sta achter de VLD omdat ze volgens mij de politiek een nieuw aangezicht heeft gegeven (meer transparant en veel duidelijker). Ik besef wel dat ze nu een dieptepunt heeft bereikt maar ben ervan overtuigd dat ze er zullen uitgeraken mits meer onderlinge debatten tussen de verschillende lagen van de VLD.

SethMoN
12 januari 2005, 14:51
Ben jij dan lid van de vld?8)Yep zie boven (was en zou zijn geweest indien ik terug in Vlaanderen zou wonen), lekker beest.

jan hyoens
12 januari 2005, 15:06
Dat is uw mening. Ik stem op de Waalse liberale partij MR (ik kan niet anders doordat ik nu in Celles gedomicilieerd ben, maar ik zou VLD gestemd hebben indien ik nog Vlaming was) en ik bestempel me niet als goedgelovig, integendeel. Ik dacht dat goedgelovige mensen vooral op meer extreme partijen stemden omdat deze meer ongenuanceerde uitspraken doen, maar soit. Ik sta achter de VLD omdat ze volgens mij de politiek een nieuw aangezicht heeft gegeven (meer transparant en veel duidelijker). Ik besef wel dat ze nu een dieptepunt heeft bereikt maar ben ervan overtuigd dat ze er zullen uitgeraken mits meer onderlinge debatten tussen de verschillende lagen van de VLD.
http://users.skynet.be/chipsandcookies/lasbril.jpg

Als dat uw reden is om op de vld te stemmen!:rofl:

ilfalco
12 januari 2005, 15:18
De vld is allesbehalve Vlaams, liberaal en democratisch .... ze speelt de kencht van de PS en vervolgt de grootste partij van vlaanderen.

SethMoN
12 januari 2005, 15:28
http://users.skynet.be/chipsandcookies/lasbril.jpg

Als dat uw reden is om op de vld te stemmen!:rofl:
whoehahhahahaha :? , blijkbaar heb ik u te veel bemoedigd uw verfijnde humor ten toon te spreiden.

stephen-
12 januari 2005, 15:32
afbeelding

Als dat uw reden is om op de vld te stemmen!:rofl:
Haha, jij bent goed !

Wat is dat trouwens met Verhofstadt en zijn nieuwe bril?
Hij zou op de 2de plaats belanden in een lelijke-brillen-contest, vlak na, hoe kan het ook anders, Geert Lambert (spirit)...

Enne, jij noemt de vld-ers dikzakken? ;-)

jan hyoens
12 januari 2005, 15:33
whoehahhahahaha :? , blijkbaar heb ik u te veel bemoedigd uw verfijnde humor ten toon te spreiden.
Ja, je bent een eeuwige bron van inspiratie!;-)

Kaal
12 januari 2005, 15:39
Die nieuwe bril is echt afschuwelijk.

SethMoN
12 januari 2005, 15:41
De vld is allesbehalve Vlaams, liberaal en democratisch .... ze speelt de kencht van de PS en vervolgt de grootste partij van vlaanderen.
Volgens dat ik weet is de VLD wel degelijk een Vlaamse partij anders zetelde ze niet in het Vlaams Parlement. Wat het liberale punt betreft heb je enigszins wel gelijk, ook ik vind dat ze meer liberale accenten moet leggen in haar beleid. Zoals ik in vorige topics al heb beschreven: het enige ware probleem is de PS. Deze partij zorgde ervoor dat op Waals niveau, de franstalige liberalen uit de regering werden gezet. Dit ten voordele van de CdH. Ik vind de VLD trouwens toch 1 van de meest democratische partijen. Als de VLD dan toch niet zo democratisch zou zijn dan zou elk van haar partijgenoten dus eensgezind moeten zijn en altijd ja-knikken (zie overlaatst Jean-Marie Dedecker, Vankrunkelsven ivm partijfinanciëring VB)

SethMoN
12 januari 2005, 15:45
Ja, je bent een eeuwige bron van inspiratie!;-)
Don't you dare to blame your lack of humour on me.8)

SethMoN
12 januari 2005, 15:48
Haha, jij bent goed !

Wat is dat trouwens met Verhofstadt en zijn nieuwe bril?
Hij zou op de 2de plaats belanden in een lelijke-brillen-contest, vlak na, hoe kan het ook anders, Geert Lambert (spirit)...

Enne, jij noemt de vld-ers dikzakken? ;-)
Oh Boy, laat iemand op de alarmbel duwen vooraleer, in deze tijden van zwakke kluchten, het menselijk wezen geïnfecteerd wordt!!!

voicelesscharlie
12 januari 2005, 16:38
Beste Carmen,

Als je je voor informatie die je nodig hebt voor je eindwerk verlaat op een discussieforum als deze dan verdien je eigenlijk je diploma niet.

Op sommige plaatsen zal er op 22 januari een tweede ronde plaats vinden van de VLD-voorzittersverkiezingen, als je iets meer wil weten over het profiel van het gemiddelde VLD-lid (wat uiteraard nog niet hetzelfde is als een kiezer) ga daar dan even langs om met enkele mensen te spreken.

CoekieJa Carmenneke er posten hier te veel van dat blokgespuis ,zoals mijzelf trouwens, en die weten echt niet wat politiek is, hoor .Laat staan dat ze zouden weten wie Von Hayek is.:roll:

madmax
12 januari 2005, 18:42
een domme dikzak in een dikke bmw!
Klopt een klein beetje. Ik ben VLD-kiezer, een Dikzak ( 133 kg ) .Ik heb echter geen BMW maar twee audi's en een mercedes.

Rr00ttt
12 januari 2005, 18:51
Een VLD-STEMMER?

Zelfstandig ondernemer en belgicist?
Zeer veel (de meeste?) zelfstandigen zijn al overgelopen naar het VB. Ik denk eerder dat het gaat om mensen die politiek weinig volgen, behalve dan via de voorgekauwde propaganda van de bevriende media.

Uit dat verkiezingsonderzoek in DS kwam dat ook naar boven. Stemmen op de VLD werd veelal gedaan om emotionele redenen, i.e. omdat men de partij of een bepaalde mandataris 'sympathiek' vond.

boer_bavo
12 januari 2005, 19:09
Ik stem VLD omdat het de meest liberale partij is.

Zijne Heerlijkheid
12 januari 2005, 19:11
Klopt een klein beetje. Ik ben VLD-kiezer, een Dikzak ( 133 kg ) .Ik heb echter geen BMW maar twee audi's en een mercedes.
:-) Je moet ook nog dom zijn...

Zeer veel (de meeste?) zelfstandigen zijn al overgelopen naar het VB. Ik denk eerder dat het gaat om mensen die politiek weinig volgen, behalve dan via de voorgekauwde propaganda van de bevriende media.
Als ik de Belang'ers hier moet geloven, stemmen de meeste zelfstandigen op het VB, net zoals het merendeel der arbeiders en de meeste kaderleden. Een wonder dus dat het VB nog geen absolute meerderheid heeft.

Patriot!
12 januari 2005, 19:14
Haha, jij bent goed !

Wat is dat trouwens met Verhofstadt en zijn nieuwe bril?
Hij zou op de 2de plaats belanden in een lelijke-brillen-contest, vlak na, hoe kan het ook anders, Geert Lambert (spirit)...

Enne, jij noemt de vld-ers dikzakken? ;-)

Wat doet die homovlag bij het logo van uw extreem-rechtse partij?

voicelesscharlie
12 januari 2005, 19:21
Wat doet die homovlag bij het logo van uw extreem-rechtse partij?
Extreeem rechtse homo's jongen.Dat bestaat ook en meer dan dat je denkt.

stephen-
12 januari 2005, 21:40
Wat doet die homovlag bij het logo van uw extreem-rechtse partij?
Zoals voicelesscharlie al zei dus...

Je zou echt wel verschieten hoeveel er dat zijn hoor.

Ikzelf, als homo zijnde, sta zeker niet achter al die rechten die ze voor homo's willen invoeren of reeds ingevoerd zijn. Veel homo's voelen zich 'onderdrukt' en willen alsmaar meer en belachelijke rechten, maw aandacht. Dat is helemaal verkeerd. Anyway, ga ik nu niet op ingaan ofzo. Het is dan ook niet zozeer de reden waarom ik rechts gezind ben.

ilfalco
12 januari 2005, 21:53

ilfalco
12 januari 2005, 21:59
Ik stem VLD omdat het de meest liberale partij is
de repressie tgen andersdenkenden is nog nooit zo groot geweest als onder Paars. Zoek liberaal is op in een woordenboek.... De vld van vandaag is noch liberaal , noch vlaams en bovendien allesbehalve democratisch ...

Knuppel
12 januari 2005, 22:10
de repressie tgen andersdenkenden is nog nooit zo groot geweest als onder Paars. Zoek liberaal is op in een woordenboek.... De vld van vandaag is noch liberaal , noch vlaams en bovendien allesbehalve democratisch ...
Tisdeschuldvanderooien....
Maar Verhofstadt wilde er wel persé mee in zee om premier te kunnen worden.

En plooien dat hij voor de rooie Walen en 'Vlaamse' rooien doet om toch maar zolang mogelijk premier te kunnen blijven...

De Pest Voor Vlaanderen Vlaams???

Jawadde...

Bert Bubber
12 januari 2005, 22:30
Klopt een klein beetje. Ik ben VLD-kiezer, een Dikzak ( 133 kg ) .Ik heb echter geen BMW maar twee audi's en een mercedes.
Schroothandelaar?

chinees
12 januari 2005, 22:59
Ik stem VLD omdat het de meest liberale partij is.



En de vld leden stemmen Vlaams Belang omdat de vld te links is.

jan hyoens
13 januari 2005, 11:12
Zoals voicelesscharlie al zei dus...

Je zou echt wel verschieten hoeveel er dat zijn hoor.

Ikzelf, als homo zijnde, sta zeker niet achter al die rechten die ze voor homo's willen invoeren of reeds ingevoerd zijn. Veel homo's voelen zich 'onderdrukt' en willen alsmaar meer en belachelijke rechten, maw aandacht. Dat is helemaal verkeerd. Anyway, ga ik nu niet op ingaan ofzo. Het is dan ook niet zozeer de reden waarom ik rechts gezind ben.
Welkom op dit forum! Verwacht je wel aan slagen onder de gordel en ander van dat fraais van de linkiewinkies!

SethMoN
13 januari 2005, 11:24
Welkom op dit forum! Verwacht je wel aan slagen onder de gordel en ander van dat fraais van de linkiewinkies!Moet u juist zeggen, Jantje. Weet je nog hoe je me verwelkomde op dit forum? *knip*

Geen persoonlijke aanvallen aub.

jan hyoens
13 januari 2005, 11:56
Moet u juist zeggen, Jantje. Weet je nog hoe je me verwelkomde op dit forum? *knip*

Geen persoonlijke aanvallen aub.
Ja en? Wil je dat laatste nog eens herhalen?

ingenious
13 januari 2005, 11:59

voicelesscharlie
13 januari 2005, 12:00
Moet u juist zeggen, Jantje. Weet je nog hoe je me verwelkomde op dit forum? *knip*

Geen persoonlijke aanvallen aub.
Het zijn niet allemaal linkiewinkies die holibi's.
Dat past niet in uw politiek correct kraam, hé.

SethMoN
13 januari 2005, 12:01
Ja en? Wil je dat laatste nog eens herhalen?
Ik heb mijn punt duidelijk gemaakt da's t'belangrijkste, Jantje.8)

jan hyoens
13 januari 2005, 12:02
Ik heb mijn punt duidelijk gemaakt da's t'belangrijkste, Jantje.8)
Ja, nu weten de newbies wat voor vlees ze in de kuip hebben!

SethMoN
13 januari 2005, 12:04
Het zijn niet allemaal linkiewinkies die holibi's.
Dat past niet in uw politiek correct kraam, hé.
Euhm Voiceless kunt u me eens aanduiden in welke post ik ooit zou beweerd hebben dat enkel bij de linkerzijde van de maatschappij holebi's zouden zijn??? Daarbij o.a. sexuele voorkeur speelt voor mij geen rol om een gedacht te hebben over een persoon.

voicelesscharlie
13 januari 2005, 12:38
Euhm Voiceless kunt u me eens aanduiden in welke post ik ooit zou beweerd hebben dat enkel bij de linkerzijde van de maatschappij holebi's zouden zijn??? Daarbij o.a. sexuele voorkeur speelt voor mij geen rol om een gedacht te hebben over een persoon.
Het is toch de linkerzijde die dweept met de holibi's.Vreemd:roll:

stephen-
13 januari 2005, 12:39
Welkom op dit forum! Verwacht je wel aan slagen onder de gordel en ander van dat fraais van de linkiewinkies!
Een van m'n beste kameraden is zo'n linkie. Als die slagen hier zo zwak zijn als die van hem, wordt dat hier een makkie. Maar misschien moet ik hem beter niet als referentie nemen voor een gemiddelde linkie...

Leuk forum in ieder geval...

Patriot!
13 januari 2005, 20:28
Zoals voicelesscharlie al zei dus...

Je zou echt wel verschieten hoeveel er dat zijn hoor.

Ikzelf, als homo zijnde, sta zeker niet achter al die rechten die ze voor homo's willen invoeren of reeds ingevoerd zijn. Veel homo's voelen zich 'onderdrukt' en willen alsmaar meer en belachelijke rechten, maw aandacht. Dat is helemaal verkeerd. Anyway, ga ik nu niet op ingaan ofzo. Het is dan ook niet zozeer de reden waarom ik rechts gezind ben.
Weet gij wel hoe uw "kameraden" over uw soort denken? Dan moet ge de topics daar maar over lezen, denigrerende opmerkingen over homo's alom. En dan heb ik het niet over 'rechten' die sommige homo's eisen, maar over minachting tegen homo's. Lees die topics eens. Misschien gaan uw ogen open.


PS: Durf mij nu niet 'links' noemen he :x

stephen-
13 januari 2005, 20:46
Weet gij wel hoe uw "kameraden" over uw soort denken? Dan moet ge de topics daar maar over lezen, denigrerende opmerkingen over homo's alom. En dan heb ik het niet over 'rechten' die sommige homo's eisen, maar over minachting tegen homo's. Lees die topics eens. Misschien gaan uw ogen open.


PS: Durf mij nu niet 'links' noemen he :x
Natuurlijk zijn er die iets tegen homo's hebben. In sommige partijen komt dat al meer tot uiting dan in andere. Moet ik daarom van partij veranderen? Naar links gaan omdat rechts vaker iets tegen homo's heeft? Er zullen ook wel bepaalde standpunten zijn in andere partijen waar niet iedereen het over eens is. Uiteindelijk schuif ik al die reacties over homo's wel in de la, omdat het voor mij toch als heel onrealistisch en naief overkomt.
Trouwens, er zijn meer als genoeg homo's die rechts zijn of voor het VB stemmen en achter de meeste van hun standpunten staan.

Patriot!
13 januari 2005, 20:50
Natuurlijk zijn er die iets tegen homo's hebben. In sommige partijen komt dat al meer tot uiting dan in andere. Moet ik daarom van partij veranderen? Naar links gaan omdat rechts vaker iets tegen homo's heeft? Er zullen ook wel bepaalde standpunten zijn in andere partijen waar niet iedereen het over eens is. Uiteindelijk schuif ik al die reacties over homo's wel in de la, omdat het voor mij toch als heel onrealistisch en naief overkomt.
Trouwens, er zijn meer als genoeg homo's die rechts zijn of voor het VB stemmen en achter de meeste van hun standpunten staan.

Oké. Ik zeg maar; diegenen die u daarnet het warmst verwelkomden zijn de ergste homohaters. Zoek maar in hun posts als ge met niet gelooft.

stephen-
13 januari 2005, 21:01
Oké. Ik zeg maar; diegenen die u daarnet het warmst verwelkomden zijn de ergste homohaters. Zoek maar in hun posts als ge met niet gelooft.
Ah, op die manier. Nog niet naar gezocht, maar dan weet ik tenminste dat ze me haten en winden er geen doekjes om zoals veel linkies doen.
Maar ze hadden me het ook gewoon kunnen zeggen en dat sarcastisch gedoe achterwege kunnen laten. Maar dan is er geen fun meer aan natuurlijk. :-)
Dat zegt natuurlijk veel over hen...

woollywalter
13 januari 2005, 22:32
Waarom ik op de VLD stem:

Het is een feit dat de liberale weg de enige mogelijkeid is in een mondiale wereld als de onze. De tijd van het protectionisme is voorbij, de regering van de vakbonden eveneens. We evolueren naar een systeem waarbij alles zal afhangen van vraag en aanbod, tot de markt zijn evenwicht vindt. Alle andere wegen zijn op lange termijn niet vol te houden. Een scheefgetrokken markt wreekt zich altijd .

Gorefest
13 januari 2005, 22:52
Waarom ik niet meer op de VLD stem, ik spuw zelfs op de VLD dezer dagen: ze hebben geen profiel meer in het politieke landschap. Recent voorbeeldje: Dewael zegt dat de islam minderwaardig is aan de westerse cultuur, wat zegt Decroo bij zijn bezoek aan Kadhaffi: de islam is wél gelijkwaardig aan de westerse cultuur; ze zeggen altijd het één maar naderhand bedoelen ze toch het ander. Jassendraaiers zijn het, met mooie beloftes die ze nooit nakomen.
Door zich rechts te profileren en links te regeren hebben ze de rechterzijde mooi te kakken gezet, en ik hoop dat er nog meer rechtse VLD-stemmers gelijk ik de ogen openen en de VLD laat voorwat ze is.

ClearedEyes
13 januari 2005, 23:05
Ja man,
nu heb je jezelf iets aangedaan qua thesis onderwerp.

Het profiel van de VLD-er bestaat eigenlijk nie.

Je hebt ze van links (lichtblauw) tot rechts (donkerblauw), da valt nog het meeste op in de media.

Je hebt flamingante liberalen, confederalistische liberalen, federalistische en unitaristische liberalen.

Je hebt er die voor redelijk veel staatsinmenging zijn op economische vlak, en er zijn er die tegen elke inmenging van de staat zijn.

Je hebt arbeiders, bedienden, zelfstandigen, academici & ondernemers.

Kortom, de VLD is eigenlijk DE volkspartij. Ze zijn overal en ze zijn allemaal anders.

Als er toch enkele algemene kenmerken zijn, zijn het de volgende:

- Geseculariseerd (tegen elke vorm kerkelijke macht in het staatsgestel)
- Economisch grotendeels globalistisch en voor de vrije markt.
- En volgens mij het belangrijkste bij elke VLD-er. Liberaal!
In het eeuwige 'nature' vs 'nurture', vrijheid vs gelijkheidsdebat, kiezen zij resoluut voor de vrijheid van het individu als de basis van de maatschappij.
Ze gaan er wel van uit dat elke mens gelijk geboren wordt en dus gelijkwaardig is. Maar enkel door de vrijheid van het individu, kan er vooruitgang geboekt worden. (lees eens wat van Stirner, Nietzsche, John Stuart Mill, Shopenhauer, Dirk Verhofstadt, Locke, Adam Smith...deze geven een beeld van de gedachtegang van het individualisme en het liberalisme)

P.S.: Ik heb eigenlijk het recht niet om dit te zeggen (geen admin of mod), maar dit is een debatgroep. Dus probeer eens wat meer te reageren met duidelijke, rationele, onderbouwde argumenten. Zeggen dat liberalen 'dikke ondernemers zijn me ne mercedes' vind ik toch wa laag. Ik heb al beter gelezen.

Groetjes,
ne magere student met een voltijds weekendwerk (ik kom uit een arbeidersgezin), met een fiets. :twisted:

Rr00ttt
14 januari 2005, 21:58
:-) Je moet ook nog dom zijn...


Als ik de Belang'ers hier moet geloven, stemmen de meeste zelfstandigen op het VB, net zoals het merendeel der arbeiders en de meeste kaderleden. Een wonder dus dat het VB nog geen absolute meerderheid heeft.
U vraagt wij draaien.

DS 11/10/2004

" 4 Wie stemt/stemt niet voor het Vlaams Blok?

Het Vlaams Blok is alvast de grootste partij bij de beroepsactieve bevolking. Maar sedert de vorige verkiezingen is ze eigenlijk doorgedrongen in alle lagen van de bevolking . Na haar kernpubliek van die hard Vlaams-nationalisten en extreemrechtse kiezers heeft het Vlaams Blok nu ook forse voet aan de grond bij zelfstandigen, arbeiders en de lage middenklasse. Het introduceert zich verder bij de oudere huisvrouw, de rijkere ondernemer en de ,, gefrustreerde veertiger'' die zich de grote sponsor voelt van de gratis-politiek en de prepensioenen, maar die zelf met een donker toekomstperspectief worstelt. "

voicelesscharlie
15 januari 2005, 09:08
U vraagt wij draaien.

DS 11/10/2004

" 4 Wie stemt/stemt niet voor het Vlaams Blok?

Het Vlaams Blok is alvast de grootste partij bij de beroepsactieve bevolking. Maar sedert de vorige verkiezingen is ze eigenlijk doorgedrongen in alle lagen van de bevolking . Na haar kernpubliek van die hard Vlaams-nationalisten en extreemrechtse kiezers heeft het Vlaams Blok nu ook forse voet aan de grond bij zelfstandigen, arbeiders en de lage middenklasse. Het introduceert zich verder bij de oudere huisvrouw, de rijkere ondernemer en de ,, gefrustreerde veertiger'' die zich de grote sponsor voelt van de gratis-politiek en de prepensioenen, maar die zelf met een donker toekomstperspectief worstelt. "Dat doppers,steuntrekkers en "nieuwe" Belgen vooral voor de SP.a-SPIRIT stemmen zou me ook niet verwonderen.

Fieseler
15 januari 2005, 12:41
Ah, op die manier. Nog niet naar gezocht, maar dan weet ik tenminste dat ze me haten en winden er geen doekjes om zoals veel linkies doen.
Maar ze hadden me het ook gewoon kunnen zeggen en dat sarcastisch gedoe achterwege kunnen laten. Maar dan is er geen fun meer aan natuurlijk. :-)
Dat zegt natuurlijk veel over hen...Welkom op dit forum Stephen: Ook ik noem mezelf centrum rechts.

Mijn (dis-)respect voor forumgenoten gaat uit naar hun argumentatie en niet hun sexuele geaardheid.
Argumenten alsof Het Vlaams Belang tegen homo's zou zijn zijn uiteraard volledig uit de lucht gegrepen. Lees er in dat verband hun programma maar eens op na.

Linkieland evenwel heeft echter de homo/lesbo tot cultobject gepromoveerd en vele homo/lesbo's laten zich daarvoor dan ook gewillig gebruiken.
Zielig in dat verband is hun adoratie voor een cultuur die openlijk propageert om mensen met een bepaalde sexuele geaardheid van de hoogste toren af te smijten...

Nu: linkieland heeft zo'n heel arsenaal van aversieve dogmata tegenover rechts die ze in groep meestal als een mantra blijven afdreunen. Als rechtsgeaarde desensibiliseer je dienaangaande meestal nogal snel door gewenning.

Nog zo'n paar dooddoeners: NAZI, fascist, vrouw aan de haard, concentratiekampen, Hitler,...ach je kent ze waarschijnlijk allemaal.

In één bedje echter zijn ze allemaal even ziek: argumentatieve discussie.

Carmen
15 januari 2005, 14:26
Beste Carmen,

Als je je voor informatie die je nodig hebt voor je eindwerk verlaat op een discussieforum als deze dan verdien je eigenlijk je diploma niet.

Op sommige plaatsen zal er op 22 januari een tweede ronde plaats vinden van de VLD-voorzittersverkiezingen, als je iets meer wil weten over het profiel van het gemiddelde VLD-lid (wat uiteraard nog niet hetzelfde is als een kiezer) ga daar dan even langs om met enkele mensen te spreken.

Coekie
Heb ik gedaan, en weet je wat, ze konden er niet op antwoorden, weet je nog meer? Die van de VLD-site zelf ook niet en weat je nog nog meer? De proffen en onderzoekers antwoorden niet.

Carmen
15 januari 2005, 14:31
Ja man,
nu heb je jezelf iets aangedaan qua thesis onderwerp.

Het profiel van de VLD-er bestaat eigenlijk nie.

Je hebt ze van links (lichtblauw) tot rechts (donkerblauw), da valt nog het meeste op in de media.

Je hebt flamingante liberalen, confederalistische liberalen, federalistische en unitaristische liberalen.

Je hebt er die voor redelijk veel staatsinmenging zijn op economische vlak, en er zijn er die tegen elke inmenging van de staat zijn.

Je hebt arbeiders, bedienden, zelfstandigen, academici & ondernemers.

Kortom, de VLD is eigenlijk DE volkspartij. Ze zijn overal en ze zijn allemaal anders.

Als er toch enkele algemene kenmerken zijn, zijn het de volgende:

- Geseculariseerd (tegen elke vorm kerkelijke macht in het staatsgestel)
- Economisch grotendeels globalistisch en voor de vrije markt.
- En volgens mij het belangrijkste bij elke VLD-er. Liberaal!
In het eeuwige 'nature' vs 'nurture', vrijheid vs gelijkheidsdebat, kiezen zij resoluut voor de vrijheid van het individu als de basis van de maatschappij.
Ze gaan er wel van uit dat elke mens gelijk geboren wordt en dus gelijkwaardig is. Maar enkel door de vrijheid van het individu, kan er vooruitgang geboekt worden. (lees eens wat van Stirner, Nietzsche, John Stuart Mill, Shopenhauer, Dirk Verhofstadt, Locke, Adam Smith...deze geven een beeld van de gedachtegang van het individualisme en het liberalisme)

P.S.: Ik heb eigenlijk het recht niet om dit te zeggen (geen admin of mod), maar dit is een debatgroep. Dus probeer eens wat meer te reageren met duidelijke, rationele, onderbouwde argumenten. Zeggen dat liberalen 'dikke ondernemers zijn me ne mercedes' vind ik toch wa laag. Ik heb al beter gelezen.

Groetjes,
ne magere student met een voltijds weekendwerk (ik kom uit een arbeidersgezin), met een fiets. :twisted:

Dank u mensen als u zijn er te weinig.

Rr00ttt
15 januari 2005, 15:00
Ik neem aan dat je de volledige resultaten en onderzoeksmethodologie wel te pakken kan krijgen... Uit DS.


" Tien vragen over de VLD/Vivant-kiezer Vergeet de Volkspartij Van onze redacteur

Wouter Verschelden
15/10/2004

http://www.standaard.be/assets/images_upload/FBI7_VLD.MM.jpg BRUSSEL - Op 13 juni haalde het VLD/Vivant-kartel electoraal het onderste uit de kan. Veel potentiële kiezers werden op het laatst overtuigd. Gered dus voor één verkiezing, maar de droom van een grote volkspartij ligt aan diggelen. Opmerkelijk: slechts een kwart van de VLD-kiezers noemt zichzelf rechts.



Grafieken http://www.standaard.be/Assets/Graph_Image_Upload/GVLD.MM.jpg (http://www.standaard.be/Assets/Graph_Pdf_Upload/GVLD.MM.pdf)
http://www.standaard.be/Assets/Images_Internet/punt.gif ANDERE ARTIKELS VAN REEKS http://www.standaard.be/Assets/Images_Internet/punt.gif Zwartste zondag (http://www.standaard.be/Archief/Reeksen/index.asp?DosID=3833) 1 Hoeveel Vlamingen stemmen voor VLD/Vivant?

Goed achthonderdduizend kiezers kozen voor het kartel VLD/Vivant. Bijna 6 op de 10 VLD-kiezers had al een maand voor de verkiezingen zijn keuze gemaakt. Deze kiezers werden opvallend weinig beïnvloed door politieke actualiteit; het zijn de trouwe liberalen. Kiezers die wel de VLD verlieten, gaven vaak het intern gekibbel en het migrantenstemrecht als reden van vertrek.

De goede campagne trok op het laatst nog een pak kiezers over de streep. Een trouw kiespubliek is dat niet, want volgens het onderzoek zouden na de verkiezingen opnieuw 55.000 kiezers de partij verlaten. De partij zakt tot 17,7 procent van de stemmen.

2 Hoe trouw is de VLD/Vivant-kiezer?

Niet dus, buiten een harde kern. Geen enkele partij verloor zoveel stemmen als de VLD. 350.000 mensen, of een op de drie blauwe kiezers keerde de partij de rug toe. Voornaamste groepen die wegtrokken: twintigers, gewone bedienden en technisch geschoolden. Diegenen die bleven waren proportioneel vaker zelfstandig, kaderlid of Oost-Vlaming.

115.000 kiezers trokken naar CD&V/N-VA, vooral uit onvrede met het beleid en slechte communicatie van de partij. 90.000 stemmen gingen verloren aan het Blok, vooral wegens het migrantenstemrecht. Nog eens 80.000 trokken naar SP.A-Spirit.

Naast het verlies van al die stemmen, komt er uit het onderzoek een veel pijnlijkere boodschap voor de VLD: enorm veel potentiële VLD-kiezers zijn weg . Peilingen in januari gaven aan dat de helft van alle Vlamingen overwoog op de partij te stemmen. In april was dit gezakt tot 38 procent. Op 13 juni dacht slechts 28 procent van de kiezers aan een blauwe stem. Daarbij komt dat 30 procent van de Vlaamse kiezers een aversie heeft voor de partij - 10 procent meer dan bij CD&V en SP.A. De VLD heeft op een jaar tijd haar marktleiderschap verkwanseld en is teruggevallen op haar vroegere PVV-achterban van zelfstandigen en ondernemers.

3 Welke partij kan de VLD-kiezers makkelijkst verleiden? SP.A/Spirit is voor 1 op de 5 huidige VLD-kiezers een optie. Beide regeringspartijen wisselden op 13 juni flink wat stemmen, waarbij de VLD meer verloor dan won. Ook het Vlaams Blok zou nog eens 15 procent van de VLD-kiezers op termijn kunnen overtuigen. CD&V/N-VA maakt weinig huidige VLD-kiezers warm. Ook dat is een aanwijzing dat de partij is teruggevallen op haar traditionele liberale achterban.

4 Wie stemt/stemt niet voor VLD/Vivant?

Zelfstandigen blijven trouw blauw stemmen. Ook hogere sociale klassen, hoger opgeleiden en kaderleden kiezen vaker voor de VLD.

Terwijl jongere kiezers de VLD verlaten, hebben ouderen zelfs een afkeer van de partij. Gepensioneerden en mensen vanaf 55 jaar spreken vaker hun aversie uit. Opvallend is dat ook mannen meer dan gemiddeld (35,7 procent) niet moeten weten van een partij die bekend staat om zijn macho-cultuur. Ook arbeiders, Limburgers en mensen uit de lagere middenklasse hebben vaker een afkeer van de VLD.5 Voerde VLD/Vivant een puike campagne?

Gezien de omstandigheden wel. Na de afzetting van VLD-voorzitter Karel De Gucht in februari, nam de partij een enorme duik in de peilingen. Een goede campagne overtuigde toch 68 procent van de kiezers die een VLD-stem overwoog - na het Vlaams Blok de hoogste omzettingsgraad. Het lijkt alsof de VLD op 13 juni met zijn resultaat het onderste uit de kast haalde.

Belastingen en economie blijven het exclusieve terrein van de liberalen. Hierdoor wisten ze een pak stemmen te behouden. Hét campagnegebeuren van de VLD, de brief van Verhofstadt aan de burger, maakte wel vooral kiezers warm die al overtuigd waren.

6 Voelen de VLD/Vivant-kiezers zich goed bij de kartelformule?

Duidelijk niet. 57 procent had liever VLD en Vivant afzonderlijk zien opkomen.

Dit percentage ligt een pak hoger dan bij de gemiddelde Vlaamse kiezer (48 procent). Het kartel wordt eigenlijk maar door 20 procent van de VLD/Vivant-kiezers gesmaakt, want 21 procent ziet de VLD liever Vivant gewoon opslorpen. Dat 77 procent van de voormalige Vivant-kiezers een tegenstander is van enige vorm van samenwerking met de VLD, geeft aan dat Vivant-voorzitter Roland Duchâtelet eens goed zou moeten nadenken.

7 Valt de VLD/Vivant-kiezer voor charmes voor zijn leiders?

Ja, nog steeds. 42 procent van de VLD/Vivant-kiezers stemt voor de partij omdat ze vertrouwt in de personen op de lijst. Vooral bij de blijvers speelt vertrouwen in de VLD-politicus een rol, voor de nieuwe VLD-stemmers is het van minder belang.

65 procent van de VLD-kiezers brengt een voorkeurstem uit, na het kartel CD&V/N-VA het hoogste cijfer.

8 Waarom stemmen Vlamingen voor VLD/Vivant?

De VLD/Vivant-kiezers zijn de hardnekkigste supporters van het regeringswerk . Niet verwonderlijk voor de partij die de eerste minister levert. Naast het al eerder genoemde sterke vertrouwen in de leiders van de partij, zijn ook de uitstraling en het imago van de partij een veelgenoemde reden om voor de VLD te kiezen. 1 op de 5 liberale kiezers zegt dat ook traditie een rol speelt.

Het economisch beleid en de belastingen - klassieke liberale thema's - zijn twee domeinen waarvoor men het meest blijft kiezen voor de VLD. Bij nieuwe VLD-kiezers spelen deze thema's minder mee.

De hardere rechtse thema's zoals criminaliteit, de werking van justitie, internationale veiligheid en zeker het migrantenstemrecht zijn volledig de recruteringsthema's van het Vlaams Blok geworden. Ondanks een specifieke verkiezingscampagne - ,,Verhofstadt zoekt werk'' - is werkgelegenheid geen reden voor de kiezer om op de VLD te stemmen.

9 Zit de VLD/Vivant-kiezer in het centrum?

Bijna 6 op de 10 VLD-kiezers voelt zichzelf ,,in het midden''. In geen enkele partij is dat aantal zo hoog. Toch zijn ze daarmee niet de eerste partij in het centrum. De CD&V haalt 28 procent van de centrumstemmers binnen, tegen 22 procent voor de VLD.

Slechts een kwart van de VLD-kiezers noemt zichzelf rechts . Zowel CD&V/N-VA als het Vlaams Blok zijn voor de kiezers duidelijk rechtser zijn dan de VLD.

10 Is de VLD/Vivant-kiezer tevreden met deze regering?

,,Stand by your man'', is het motto van de VLD-kiezers. Consequent blijft men buitengewoon veel vertrouwen hebben in de federale regering van VLD-boegbeeld Guy Verhofstadt - 75 procent tegen 46 procent in heel Vlaanderen. Driekwart van de VLD-kiezers had ook vertouwen in de oude Vlaamse regering, onder leiding van Bart Somers (VLD). Een pak minder, 64 procent, vertrouwt ook de nieuwe regering van Yves Leterme (CD&V).

Deze doorlichting werd gemaakt op basis van ,,Zwartste zondag. Post-electoraal onderzoek naar de verkiezingen van 13 juni 2004'' door het onder zoeksbureau TNS-Media. De resultaten staan op:

www.standaard.be/stemgedrag (http://www.standaard.be/stemgedrag)

Carmen
15 januari 2005, 15:37
U bent te goed.

ClearedEyes
16 januari 2005, 03:55
Beste RrOOttt,

Ik probeerde gewoon een beeld te schetsen van de economische, filosofische en ethische breedheid van een modale kiezer die voor de VLD zou kunnen stemmen.

Met volkspartij heb ik het dan ook niet over dat iedereen, die zich in enkele van die kenmerken herkent, ook automatische VLD zal stemmen.

Mensen die bijna dagelijks met politiek bezig zijn, weten dat het vast electoraat van een partij niet danig breed is. Aangezien dat vele partijen vrij dicht bij elkaar staan qua standpunt zorgt voor een grotere mobiliteit tussen die partijen in het stemgedrag.
Als je de cijfers in peilingen voor verkiezingen nader bekijkt, dan zul je zien dat het aantal 'onbeslisten' enorm groot is én steeds groter wordt naarmate de partijen meer op elkaar gaan gelijken. De invloed van de media wordt naar mijns inziens zelfs nog steeds sterk onderschat.
Vele kiezers kiezen adhv pure marketing in de laatste weken en dagen voor de verkiezingen. (Zie de toenemende mediatraining onder politici, het politieke opbod tijdens de verkiezingen,...)

Volkspartijen zijn dus in feite partijen die heel grote groepen van kiezers proberen te lokken. Grotere groepen van doelkiezers, zorgen voor bredere programmas en dus meer gelijke programma's. Het zijn dus de partijen met de grootste externe mobiliteit. Als je het woord 'volkspartij' vanuit dit standpunt bekijkt, dan voldoen volgende partijen aan dit principe: VLD, CD&V, SP.A (in mindere mate)
Groen!, NV-A & VB zijn dus geen echte 'volkspartijen'. (zie de lagere mobiliteit vanuit deze partijen naar andere partijen.

Zelf ben ik een VLD-er en natuurlijk vind ik het VLD programma het beste voor de verdere ontwikkeling van ons land, maar ik besef ook dat dit mijn mening is. Mijn doelen zijn anders dan deze van andere mensen.
Ik hoop dat ik daarmee toch een verduidelijking heb gegeven met wat ik bedoelde met 'volkspartij'.

Carmen, ik hoop dat dit een beetje een hulp was.
Vanuit methodologisch standpunt, lijkt het mij het beste om een multivariate beschrijvende statistiek te gebruiken om je wat verder te helpen. Zo kun je proberen om een duidelijke steekproef te trekken uit de VLD leden. (dit is zeker nog niet hetzelfde als vld-kiezers. Maar met het kiesgeheim, it's as good as it gets! Ik zou eventueel toch mijn titel van mijn scriptie veranderen om goeie conclusies te kunnen trekken)
Je staat volledig vrij om mijn 'kenmerken' al dan niet te gebruiken voor je verder onderzoek. Ik ben bijzonder gefascineerd door je werkje, en wil je gerust een beetje helpen. (Als criminoloog heb ik oa. al een onderzoekje gedaan rond de ethische orientering van de rechters van het hof van beroep) Dus contacteer mij gerust als je dit wilt.

NB. misschien nog een kenmerkje:
- Ethisch progressief (abortus, euthanasie, homorechten,...) Ik weet niet of dit een algemeen kenmerk is, maar misschien een goed kenmerk om wat verder te onderzoeken.

In ieder geval, veel succes met je verdere werk en ik hoop dat ik toch een beetje heb kunnen helpen.
Groetjes,
ClearedEyes

voicelesscharlie
16 januari 2005, 12:48
Goedgelovige mensen stemme nog steeds voor de VLD.

Alleen is die partij voor hen niet meer dan een façade geworden.

Hun Vlaamse standpunten zijn bedenkelijk.Bovendien huisvest deze partij heel wat Belgcisten.
Hun Liberalisme is sterk verwaterd en gaat meer en meer lijken op een soort socialisme.Veel VLD leden weten niet eens meer wie Von Hayek is.
Het burgermanifest van Verhofstadt is nog maar dode letter.
Democratisch kan je ze ook al moeilijk noemen.
De partij wordt bestuurd ddor een triumveraat die de leden slaafs volgen.
De manier waarop ze sommige oppositiepartijen behandelen kan men al evenmin democratisch noemen.
De partij is schizofreen geworden.
Misschien moet de VLD zich maar eens bezinnen en ten rade trekken bij organisaties zoals NOVA CIVITAS.

Rr00ttt
16 januari 2005, 18:29
Beste RrOOttt,

Ik probeerde gewoon een beeld te schetsen van de economische, filosofische en ethische breedheid van een modale kiezer die voor de VLD zou kunnen stemmen.


Geen probleem. Ik wijs er enkel op dat onderzoek terzake er eerder op wijst dat de VLD kiezers politiek weinig geïnformeerd zijn en hoofdzakelijk op een 'kop' of uit traditie kiezen ipv voor een programma.


Met volkspartij heb ik het dan ook niet over dat iedereen, die zich in enkele van die kenmerken herkent, ook automatische VLD zal stemmen.

De VLD is geen volkspartij meer imo. Als je bedenkt dat nog maar maximum 28% zich kan inbeelden op de VLD te stemmen en 30% ronduit aversie heeft tov de VLD kan je moeilijk van een volkspartij spreken.

Geef nu toe, die perceptie is toch volledig weg? Ten tijde v/d burgermanifesten, ja toen wel...


Mensen die bijna dagelijks met politiek bezig zijn, weten dat het vast electoraat van een partij niet danig breed is. Aangezien dat vele partijen vrij dicht bij elkaar staan qua standpunt zorgt voor een grotere mobiliteit tussen die partijen in het stemgedrag.

Dat is ongetwijfeld waar. Voor zeer veel mensen zijn de verschillen beperkt tot enerzijds groen! anderzijds de traditionelen - waarvan vooral sp-a en vld haast inwisselbaar lijken - en tenslotte het VB.

Enkel qua oorzaak denk ik dat je de bal misslaat. Vroeger was het kiespubliek veel trouwer, deels omdat men toen minder kritisch was en nog vaker uit traditie stemde (nog steeds een belangrijke grond bij de 'grote' <kuch> drie). Maar zeker ook voor een groot deel omdat politieke partijen veel meer ideologisch waren dan de marketingbedrijven dat het heden ten dage zijn.




Als je de cijfers in peilingen voor verkiezingen nader bekijkt, dan zul je zien dat het aantal 'onbeslisten' enorm groot is én steeds groter wordt naarmate de partijen meer op elkaar gaan gelijken. De invloed van de media wordt naar mijns inziens zelfs nog steeds sterk onderschat.
Vele kiezers kiezen adhv pure marketing in de laatste weken en dagen voor de verkiezingen. (Zie de toenemende mediatraining onder politici, het politieke opbod tijdens de verkiezingen,...)

Idd onderzoek bevestigt dit. Maar dat onderzoek zegt ook heel duidelijk dat de VLD zowat de marketingkampioen bij uitstek is. I.e. zonder de hetze tegen het Vb de laatste weken en de vld campagne i/h algemeen hadden ze nog een stuk lager gescoord.

Blijkbaar loont het dan toch om met irreële slogans uit te pakken, te gaan skydiven, fitnessen of beschutte werkplaatsen op te gaan zoeken. Persoonlijk vind ik dat v/e zeer laag allooi getuigend, maar wie ben ik...


Volkspartijen zijn dus in feite partijen die heel grote groepen van kiezers proberen te lokken. Grotere groepen van doelkiezers, zorgen voor bredere programmas en dus meer gelijke programma's. Het zijn dus de partijen met de grootste externe mobiliteit. Als je het woord 'volkspartij' vanuit dit standpunt bekijkt, dan voldoen volgende partijen aan dit principe: VLD, CD&V, SP.A (in mindere mate)
Groen!, NV-A & VB zijn dus geen echte 'volkspartijen'. (zie de lagere mobiliteit vanuit deze partijen naar andere partijen.

Ik vind uw definitie van volkspartij nogal vreemd. Je kan dus enkel een volkspartij zijn als je de verkiezingen verliest? Want als je naar externe mobiliteit kijkt en daarbij ook naar influx kijkt is het VB wel degelijk een volkspartij. Of van waar denk jij dat al die VB kiezers komen?

Een veel zinvoller criteria lijkt mij te zijn in welke mate een partij aantrekkingskracht heeft op verschillende segmenten v/d bevolking, i.e. laaggeschool tot hooggeschoold, jong vs oud enz. In dat opzicht is de VLD heel veel van haar pluimen kwijtgespeeld en dat heeft ze enkel en alleen aan zichzelf te danken.

In 99 was ik een overtuigd Verhofstadt/Burgermanifesten aanhanger, heden ten dage kies ik voor het VB en walg ik van de VLD, en ik ben helemaal niet alleen...

ClearedEyes
16 januari 2005, 19:31
Het merendeel van de VB kiezers zijn mensen die vroeger voor centrum rechtse partijen kozen toen er nog een groot taboe was op het VB.
Momenteel komen ze vooral uit de rechtse CD&V en VLD hoek denk ik.

Vanuit de VLD hoop ik dat we dit eindelijk inzien. En ik ben dus ook bezig, samen met Mr. Dedecker, om het programma van de VLD terug wat rechtser te maken. Dankzij de prachtige uitslag bij de voorzittersverkiezingen heeft het rechtse kamp nu een duidelijke stem in de partij gekregen.
Zelf heb ik het ook bijzonder moeilijk met het feit dat Verhofstadt zijn eigen prachtige werken (de burgermanifesten) zomaar in het vergeethoekje heeft gesmeten voor zijn politieke carriere.

back to the point,

Waarom is de VLD een volkspartij? (net zoals de CD&V en SP.a)
Gewoon het feit dat het niet meer een standen of belangengroepspartij is.
Groen! is een voorbeeld van een belangengroeppartij. Ze vertegenwoordigt enkel de natuurgroeperingen en andere ecologische drukkingsgroepen. Zij kan dus geen volkspartij zijn aangezien zoveel mensen NOOIT op haar zullen stemmen (bijv. mezelf)
Het Vlaams Belang zit zo een beetje in de schemerzone. Ze was een pure zweeppartij door de extreem-rechtse, flamingante, separatistische drukkingsgroepen. Heden ten dage is zowel de maatschappij als het VB zo veranderd dat men wel min of meer van een volkspartij kan spreken. Het aantal mensen dat zegt dat ze nooit voor het VB zouden stemmen, krimpt elke dag.

In mijn definitie van 'volkspartij' gaat het dus niet louter over uitslagen van verkiezingen, maar over de grootte en breedte van kiespopulaties. Wie zou er allemaal voor mijn partij kunnen stemmen? Het is een ietwat vreemde definitie, maar volgens mij we de enige juiste. Want hoe groter je kiespopulatie, hoe meer kans je hebt op meer stemmen. Eigenlijk komt dit nog voor wat jij bedoelt met volkspopulatie (gericht op uitslagen van verkiezingen)

In ieder geval bedankt voor je goed geargumenteerde mening. Er zouden meer mensen zoals jij moeten zijn op dit forum.

Rr00ttt
16 januari 2005, 21:55
Waarom is de VLD een volkspartij? (net zoals de CD&V en SP.a)
Gewoon het feit dat het niet meer een standen of belangengroepspartij is.

Op mij komt de VLD over als het carrièrevehikel van Verhofstadt en trawanten. De ultieme belangenpartij om het zo te zeggen. :)

Als u de kant van Dedecker kiest wens ik u veel succes toe, ik hoop alleen dat jullie consequent genoeg gaan zijn om ofwel Verhofstadt en kliek op vervroegd pensioen te sturen ofwel jullie af te scheuren. Zolang dat dat niet gebeurt kan ik spijtig genoeg geen geloof hechten aan eender welk VLD programma. (Is Coveliers ondertussen al weggepromoveerd naar het arbitragehof btw?)

Daarvoor voel ik me als kiezer te hard bedrogen...

Het Skill Effect
16 januari 2005, 21:58
Ik zou graag voor mijn eindwerk weten wa nu precies het profiel van een VLD-stemmer is. Weten jullie da?

Het VLD profiel om te integreren in je huiswerk:

De echte Smurf Shady

Mag ik uw aandacht alsjeblief?
Geef mij uw aandacht nu !!!
Wil de echte liberaal asjeblief oprotten?
Ik herhaal: Wil de echte liberaal nu oprotten?
Ik knal u met plezier naar de maan! :twisted:

Ik heb nog nooit het moraal van een liberaal gezien.
Hij schaamt zich nergens voor, ript de mensen vanop z'n kantoor
en ga zo maar door, compleet goor!
Ik mik mijn trigger op de tikker van deze mafkikkers.
“Maak plaats voor de liberale potloodlikkers!” (Ahh!)
De optocht der vernieuwende hielenlikkers "Ah, wacht, nooit, ge zijt gek,
nu kletst ge toch totaal uit uwe nek?"
En Dr. Daems zei ... "niks", sukkels !
Dr. Daems is dood, De lijkenpikker! (Ha-ha!)

Vrouwelijke liberaaltjes schrikken van Skill
Want [*vocal turntable: chigga chigga chigga*]Smurfin Shady is compleet aan de kalmeerpil!
"Hoor hem" zeggen zij over mij, "met zijn perverse controverse."
"Komt de liberale pampers verversen", "Ja, maar Smurfin Shady zuigt aan ieders hun kersen!"

Er zitten duidelijk een paar schroeven bij die liberalen los.
Maar erger nog, daardoor zijn wij allemaal de klos!
Ze hakken de bomen om en zien dus geen bos.
"Adios", zwier die liberalen buiten, tros per tros.

"Zo gaar als een mus, zo gaar als een mus"
Met wat geluk krijgen ze nog een afscheidskus! :lol:
Welke boodschap geven die liberalen wel aan onze kinderen?
Ge moet uw ego verblinden door anderen te verhinderen?
En dan maar afvragen waarom je de veiligheid ziet verminderen... :roll:
“Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken”
Niet verschrikken, ik zal dat niet pikken!
"We zijn niks anders dan dieren.." awell, Denk maar aan de manieren
waarmee die liberalen zich plezieren http://pages.prodigy.net/indica_rose/obscene03/2.gif [SLURP]
Als we dan toch niks van anderen moeten aantrekken,
Doe ik niets liever dan het breken van een paar liberale dikke nekken!
[*EWWW!*]
Als ge denkt wat ik denk, dan kent ge de truc nu
Zegt tegen het liberaal mislukt individu deze welgemeende fuck u!


[Fijn Refrein: Liberaal Kabaal (repeat 2X)]

Dat is de Smurf Shady, De echte Smurf Shady
Alle Smurf Shadys zijn juist ‘irritating’ !!!
Dus echte Smurf Shady please rot op,
please rot op, please rot op!!

[Vers van de pers]
Bart SimpSomers trek met z’n kop op een ‘monchichi’ .
Well, dat is net zoals een baby op XTC!! :twisted:
Ge denkt toch niet dat olympische spelen mij iets schelen?
Alleen maar als ik uw aandelen kan stelen!

"Ssst, Stil skill; Wat als we erbij winnen?"
Ja echt?! :roll: Willen ze mij met geld trachten te lokken?
Door af te dokken sluip je weg op je sokken!
Shit, uw ego is overtrokken. G’ebt verloren met gokken! :lol:
Hou mij maar ver van die Annick Deridder, zo’n bedorven!
In dezelfde vorm van haar haar heb ik bijenkorven!!
Kleine etterkes, het zit er vol van bij VLD!
"ja, ze zijn schattig, maar compleet gerukt van de plee, hee-hee!"
Om die liberale droge kutten op te jutten met deze diss
heb ik voor de liberale trutten op de bril gepist ! [AHHH!]
Ik kruip nog niet in mijn kist, voordat iedere materialistische fetisjist heb gedisst!
Dit signaal is de echte liberaal fataal! [bzzzt]
En er zijn er velen zoals mij
Hij of zij, allebei; zij horen bij de maatschappij!
We zijn allemaal niet blij met de blauwe partij.
De echte liberaal, jongen, uwen tijd is voorbij!!! :lol:

[Fijn Refrein 2x]

Dat is de Smurf Shady, De echte Smurf Shady
Alle Smurf Shadys zijn juist ‘irritating’ !!!
Dus echte Smurf Shady please rot op,
please rot op, please rot op!


[vers van de pers]

Ik ben weer goed op dreef nu ik deze diss geef.
Waar jij alleen maar van kan dromen, je moeder zou er wel eens achter kunnen komen!
Het grote verschil: ik uit mij tenminste rechtuit.
Ruk aan je fluit, pak een spiegel en spuit uw kuit tegen de ruit!
Nieuwsbericht: komt een liberale nicht te dicht
Spuw ik het recht in zijn gezicht! [*ERR*] Naar het dicht gesticht!

Dewael, De Gucht en kornuiten ruiken naar hebzucht.
Van hen komt duidelijk die te duchten beruchte spruitenlucht! :lol:
Echt waar, zo kan ik doorgaan tot morgen
Mijn rijms zullen pas stilstaan als ik hen een egocrash kan bezorgen! :twisted:
Zolang zij zichzelf blijven bevredigen
Hou ik niet op met hen in het gezicht te beledigen!
Tot je laatste zucht blijf ik me vervolledigen.
Van liberale zelfbevrediging krijg je krampen
Ik zie het al je bent aan het verdampen!
De echte liberaal, weggefluimend in je elite kring
[*HACH*] Daar heb je De Gucht in zijn Porschejeepding
Met zijn microfallus scheldt hij op alles
Plat moraal en spindoctertaal.

Dus, echte Smurf Shady, please rot op!
En op je terugweg buig je voor Skill jouw kop!
Wij staan klaar, wij gaan zwaar weerstaan waaraan ons is misdaan!
Dus naar de maan, in een doos, “Uiterst breekbaar”! :twisted:

[Fijn Refrein 4X]

Dat is de Smurf Shady, De echte Smurf Shady
Alle Smurf Shadys zijn juist ‘irritating’ !!!
Dus echte Smurf Shady please rot op,
please rot op, please rot op!

Rr00ttt
16 januari 2005, 22:00
In mijn definitie van 'volkspartij' gaat het dus niet louter over uitslagen van verkiezingen, maar over de grootte en breedte van kiespopulaties. Wie zou er allemaal voor mijn partij kunnen stemmen? Het is een ietwat vreemde definitie, maar volgens mij we de enige juiste. Want hoe groter je kiespopulatie, hoe meer kans je hebt op meer stemmen.
Het zal u waarschijnlijk schokeren, maar het aantal mensen dat overwoog te stemmen op het VB was groter dan het aantal mensen dat VLD als een mogelijkheid beschouwde.

Niets te 'schemerzone' dus, eender welke definitie u er aan probeert te geven. Beide partijen halen immers ongeveer 70% van hun kiespotentieel volgens dat onderzoek.

Zijne Heerlijkheid
16 januari 2005, 22:31
Hun Vlaamse standpunten zijn bedenkelijk.Bovendien huisvest deze partij heel wat Belgcisten. Liberalisme heeft weinig te maken met nationalisme.

Hun Liberalisme is sterk verwaterd en gaat meer en meer lijken op een soort socialisme.Veel VLD leden weten niet eens meer wie Von Hayek is. Alsof men alle grote economen, filosofen, rechtsgeleerden,etc... moet kennen om overtuigd te zijn van een ideologie.
Weet je trouwens zelf wel wat "echt liberalisme" is? Ga je bvb akkoord met het zeer liberale standpunt dat volledig vrije migratie moet mogelijk zijn?

Het burgermanifest van Verhofstadt is nog maar dode letter. Daar heeft Verhofstadt inderdaad te weinig van gerealiseerd.

Democratisch kan je ze ook al moeilijk noemen. Doel je daarmee op het Blokproces of op directe democratie? De VLD is alleszins voorstander van bindende referenda op volksinitiatief. Theoretisch alleszins.


De partij wordt bestuurd ddor een triumveraat die de leden slaafs volgen. :-) Bij deze quote gaan de meeste mensen aan een andere partij dan de VLD denken....
De VLD is waarschijnlijk de meest open partij van allemaal; de vele discussies en de pijnlijke machtsstrijd die er zich afspeelden, zijn daar het beste bewijs van: de openheid keerde zich tegen de partij zelf. Ze hebben bij de VLD eerder last van te veel ego's dan van te weinig, zoals jij stelt.

Zijne Heerlijkheid
16 januari 2005, 22:35
Geen probleem. Ik wijs er enkel op dat onderzoek terzake er eerder op wijst dat de VLD kiezers politiek weinig geïnformeerd zijn en hoofdzakelijk op een 'kop' of uit traditie kiezen ipv voor een programma.
Valt best wel mee:
1 op de 5 liberale kiezers zegt dat ook traditie een rol speelt.

voicelesscharlie
16 januari 2005, 23:06
Liberalisme heeft weinig te maken met nationalisme Klopt.Dat ze diene"V" dan ook maar meteen schrappen in hun logo.Toch een correctie.Belgcisme is ook (staats)nationalisme.


Alsof men alle grote economen, filosofen, rechtsgeleerden,etc... moet kennen om overtuigd te zijn van een ideologie.
Weet je trouwens zelf wel wat "echt liberalisme" is? Ga je bvb akkoord met het zeer liberale standpunt dat volledig vrije migratie moet mogelijk zijn?
Taj,een liberaal die niet weet wie von Hayek is dat is zoiets als een communist die niet weet wie Marx is.Die zal dus ook wel goed weten wat liberalisme is.:roll:

Daar heeft Verhofstadt inderdaad te weinig van gerealiseerd.
Zijn carrière was belangrijker.

Doel je daarmee op het Blokproces of op directe democratie? De VLD is alleszins voorstander van bindende referenda op volksinitiatief. Theoretisch alleszins.
Von Hayek zei:"Het democratisch gehalte van een regieme kan je afmeten aan de manier waarop men de oppositiepartijen behandeld".
Als je wetten eerst gaat manipuleren,zoals men nu nog steeds bezig ,dat hoeft geen verdere kommentaar.(Zie site van NOVA CIVITAS)
De referenda zullen theorie blijven.Waarom kwam er dan geen referendum over het vreemdelingenstemrecht?

Bij deze quote gaan de meeste mensen aan een andere partij dan de VLD denken....
De VLD is waarschijnlijk de meest open partij van allemaal; de vele discussies en de pijnlijke machtsstrijd die er zich afspeelden, zijn daar het beste bewijs van: de openheid keerde zich tegen de partij zelf. Ze hebben bij de VLD eerder last van te veel ego's dan van te weinig, zoals jij stelt.
Ja,als de voorzitter niet eens een meerderheid moet hebben.
Bij het Belang zijn het kaderleden die stemmen. Die zijn wel verkozen door de leden van hun regio.De krachten in het VB gaan van onder naar boven.Bij de andere partijen is het andersom.

Zijne Heerlijkheid
16 januari 2005, 23:49
Klopt.Dat ze diene"V" dan ook maar meteen schrappen in hun logo.Toch een correctie.Belgicisme is ook (staats)nationalisme. Ten eerste duidt dat "Vlaams" op het feit dat ze een Vlaamse partij zijn, NIET dat ze een Vlaams-nationalistische partij zijn... Een zeer groot verschil me dunkt.
Ten tweede begrijp ik dat van dat Belgicisme niet. De VLD is niet unitaristisch, niet in haar programma, niet in de praktijk.

Taj,een liberaal die niet weet wie von Hayek is dat is zoiets als een communist die niet weet wie Marx is.Die zal dus ook wel goed weten wat liberalisme is.:roll: Het is Friedrich Hayek, en niet von Hayek...
Ik blijf er overigens bij dat iemand gerust overtuigd liberaal kan zijn zonder daarom Hayek te kennen. Anders zouden enkel intellectuelen en wat geïnteresseerden "echte liberalen" kunnen zijn...

Von Hayek zei:"Het democratisch gehalte van een regieme kan je afmeten aan de manier waarop men de oppositiepartijen behandeld".
Als je wetten eerst gaat manipuleren,zoals men nu nog steeds bezig ,dat hoeft geen verdere kommentaar.(Zie site van NOVA CIVITAS)
De referenda zullen theorie blijven.Waarom kwam er dan geen referendum over het vreemdelingenstemrecht? Wel even aanstippen dat voor dat laatste wel de grondwet moet aangepast worden. Voor de rest ben ik ook niet bepaald verheugd over dat fameuze proces...


De krachten in het VB gaan van onder naar boven.Bij de andere partijen is het andersom. Dat geloof je zelf toch niet...

voicelesscharlie
17 januari 2005, 00:35
Ten eerste duidt dat "Vlaams" op het feit dat ze een Vlaamse partij zijn, NIET dat ze een Vlaams-nationalistische partij zijn... Een zeer groot verschil me dunkt.ach ja,dan mogen we de splitsing van BHV dus ook al vergeten.


Ten tweede begrijp ik dat van dat Belgicisme niet. De VLD is niet unitaristisch, niet in haar programma, niet in de praktijkZe zit wel vol met Belgicisten.Schizofrenie zoals ik al zij.

Het is Friedrich Hayek, en niet von Hayek... Het is wel degelijk von Hayek
http://cepa.newschool.edu/het/profiles/hayek.htm
Tja, dat ze dat tegenwoordig beter weten bij het VB dan bij de VLD dat zegt heel wat over die zogenaamde liberalen.


Ik blijf er overigens bij dat iemand gerust overtuigd liberaal kan zijn zonder daarom Hayek te kennen. Anders zouden enkel intellectuelen en wat geïnteresseerden "echte liberalen" kunnen zijn...
Ik heb wel een vergrootglas nodig om nog echte liberale stadpunten te vinden bij de VLD.


Dat geloof je zelf toch niet...Toch wel.

Pietje
17 januari 2005, 01:15
Bij het Belang zijn het kaderleden die stemmen. Die zijn wel verkozen door de leden van hun regio.De krachten in het VB gaan van onder naar boven.Bij de andere partijen is het andersom.
De structuur vh VB is nog Stalinistischer, dan dat de kp in de USSR ooit is geweest. Het gekende "triumviraat" deelt de lakens uit, terwijl de rest toekijkt en knikt. Buiten Annemans of Dewinter, heb ik nog maar weinig andere VB-parlementsleden hun mond weten openen in de respectievelijke parlementen. En dat terwijl er 32 !! verkozenen zitten in het Vlaams Parlement. De vraag is natuurlijk wat ze waard zijn...............Morel heeft er onlangs een staaltje van getoond in "Ter Zake".8)

voicelesscharlie
17 januari 2005, 01:36
De structuur vh VB is nog Stalinistischer, dan dat de kp in de USSR ooit is geweest. Het gekende "triumviraat" deelt de lakens uit, terwijl de rest toekijkt en knikt. Buiten Annemans of Dewinter, heb ik nog maar weinig andere VB-parlementsleden hun mond weten openen in de respectievelijke parlementen. En dat terwijl er 32 !! verkozenen zitten in het Vlaams Parlement. De vraag is natuurlijk wat ze waard zijn...............Morel heeft er onlangs een staaltje van getoond in "Ter Zake".8)Dan moet je maar eens naar de site van het federaal parlement surfen.
Wie is er actief?Jawel het VB.Wie is er haast nooit aanwezig?Jawel de sossen.
http://www.fed-parl.be/nlindex.html

Pietje
17 januari 2005, 02:07
Dan moet je maar eens naar de site van het federaal parlement surfen.
Wie is er actief?Jawel het VB.Wie is er haast nooit [b]aanwezig?Jawel de sossen.
http://www.fed-parl.be/nlindex.html
Wie sprak er over "de sossen".

Maar soit, tussen aanwezig en actief is er nog een groot verschil. Aanwezig zijn die VB-ers wel, maar ze zeggen nooit wat. (Buiten de twee "roergangers" dan)8)

Zijne Heerlijkheid
17 januari 2005, 02:38
ach ja,dan mogen we de splitsing van BHV dus ook al vergeten.
De splitsing van BHV is een kwestie van de gondwet naleven. Daarvoor moet je geen Vlaams-nationalist zijn. Kijk maar naar SuperStaaf, die is voor de splitsing en tegelijk notoir belgicist:-).

Ze zit wel vol met Belgicisten. Schizofrenie zoals ik al zij.
Nogmaals: zowel in het programma als in de praktijk van de VLD is geen streven naar unitarisme terug te vinden. Je bewering slaat dus op niets.


Het is wel degelijk von Hayek
http://cepa.newschool.edu/het/profiles/hayek.htm
Tja, dat ze dat tegenwoordig beter weten bij het VB dan bij de VLD dat zegt heel wat over die zogenaamde liberalen.
Je hebt gelijk, z'n volledige naam is blijkbaar Friedrich August von Hayek. Het feit dat de man in veel artikels Friedrich Hayek of Friedrich A. Hayek genoemd wordt, vind ik echter een goed excuus;-).
En ik blijf erbij dat politiek inzicht niets te maken heeft met wat theoretische kennis over een econoom of een filosoof.
Ik ben btw geen VLD'er.

Ik heb wel een vergrootglas nodig om nog echte liberale stadpunten te vinden bij de VLD.
Euhm...dat heeft niets te maken met het al dan niet kennen van Hayek he.
Maar soit, om erop in te gaan: de VLD realiseert inderdaad te weinig in de paarse regering, vooral op sociaal-economisch vlak dan. Dat neemt niet weg dat ze nog steeds de meest liberale partij zijn.

voicelesscharlie
17 januari 2005, 12:41
Wie sprak er over "de sossen".

Maar soit, tussen aanwezig en actief is er nog een groot verschil. Aanwezig zijn die VB-ers wel, maar ze zeggen nooit wat. (Buiten de twee "roergangers" dan)8)Jawadde,dan moet je maar eens goed kijken in het archief of eens meeluisteren in te parlement via de li nk die ik je gaf.
Meest actieven die de meest vragen stellen naar mijn bescheiden mening.

De crem(CD&V) ,Annemans(VB),laeremans(VB),Goyvaerts(VB),...
Naar sossen moet ik ver zoeken.Maar die hebben dan ook geen vragen te stellen.Die slikken alles wat de regering en hun voorzitters dicteren.

ClearedEyes
17 januari 2005, 22:16
Ik zal het eens proberen duidelijk uit te leggen waarom het VB een van de actiefste (misschien wel de actiefste) partij is qua vragenstelling en interpellaties in het parlement.

'Democratie for dummies v1.0'
Er is zoiets als een democratie. Dit bestaat uit een meerderheid en een oppositie. De meerderheid kan uit 1 of meerdere partijen bestaan die besluiten samen te werken om het land te besturen en een regering te vormen.
De oppositie zijn de partijen die niet deelnemen aan de regering. De taak van de meerderheid in het parlement is het maken van wetten die de regering kan uitvoeren om ons land te besturen.
De taak van de oppositie is om hun eigen standpunten proberen op te leggen. Aangezien ze niet tot de regering behoren, zullen die dus verder afstaan van de meerderheid dan de meerderheidspartijen. Zij zullen dus meer kritiek hebben op het werk van de meerderheid en de regering. Met als gevolg dat ze meer vragen zullen stellen over het werk van die regering door mondelinge/schriftelijke vragen, interpellaties en moties van wantrouwen.
De parlementsleden van de meerderheid steunen de voorstellen van de regering en hun medeparlementsleden in de meerderheid (theoretisch gezien dan toch) aangezien zij verenigbare standpunten hebben over de beleidslijn die in het regeerakkoord staan.
Het VB is de oppositiepartij bij uitstek. Zij hebben zelf gezegd dat ze een zweeppartij zijn. Wat dus wil zeggen alles proberen doen om de regering te doen vallen en ze dan de schuld te geven van die val.

Kortom, Het is normaal dat het VB meer vragen stelt dan de meerderheidspartijen. In dit niet het geval zou zijn, zouden we in een diepe politieke crisis zitten.

Hoe zit het met het vlaamse karakter van de VLD.
Het vlaamse van de VLD zit in het REALISME en het opportunisme. De meeste VLD-ers zijn ervan overtuigd dat er nood was en nog steeds is aan federalisering. (er is zelfs eens stroming van conferderalisten)
Maar de federalisering moet niet gewoon gebeuren omdat dit leuk is. Wanneer het praktisch (om economische, maatschappelijk of bestuursredenen) beter is om iets te federaliseren, dan zullen zij zich daar dan ook voor inzetten. Zij kunnen ook om praktische redenen voorstander zijn om bepaalde dingen de defederaliseren (zoals om bijv de geluidsnormen te harmoniseren rond Zaventem)
Kortom, De VLD is een Vlaamse partij (ze komt niet op in wallonie) maar geen separatistische partij. Ze willen het beste voor de Vlaamse bevolking. Maar het beste gebeurd niet altijd door iets te federaliseren (zie het verdwijnen van DHL door de verschillende geluidsnormen)

Het liberale karakter van de VLD
op economisch vlak
1. De VLD is de enige bepleiter van de echte vrije markt.
2. Ze zijn de starters van de privatisering van overheidsbedrijven (de Post, NMBS,...)
3. Ze waren de enige die voor de invoering van de echte belastingsverlaging waren (hoofdzakelijk voor de bedrijven om de economie te stimuleren)
4. Ze zijn de enige die iets willen doen aan de grote sociale werkgeversbijdragen die onze economische groei kapot maken. Ze zijn dan ook voor liberale privé-ziekte verzekerinen en het aanvullend pensioen sparen.

Op ethisch vlak
1. Ze zijn voor de homorechten
2. Ze zijn voor euthanasie
3. Ze zijn voor abortus
4. Ze zijn voor de campagne van SENSOA (niet zo kortzichtig dan SOMMIGE CD&V'ers en VB'ers.
5. Ze zijn 'merendeels' voor het gebruik van biotechnologische vernieuwingen
...

Nog iets over het intern democratisch gehalte van de VLD:
1. Wij hebben rechtstreekse voorzittersverkiezingen. (met 2 ronden indien nodig)
De VLD leden slikken niet alles wat de partijtop zegt in tegenstelling tot de VB leden. De grote hoeveelheid stemmen van Dedecker staven deze stelling.
2. Wij hebben congressen waar iedereen het woord mag nemen, indien hij dit vraagt. En op deze congressen wordt ook gestemd (dit heb ik nog nooit gezien op een VB congres)
3. De VLD is ook, naar mijn weten, de enige partij die in haar beginselverklaring de melding van een 'intern referendum' heeft staan. Deze kan gevraagt worden door een petitie
4. De VLD leden kunnen ook een 'crisis'congres oproepen via een referendum. (zie het vreemdelingenstemrechtcongres)

P.S.1. Dat Verhofstadt meer en meer een opportunist aan het worden is, is juist. Hij verzaakt inderdaad aan de uitvoering van de burgermanifesten. Maar ja, als je iets wil doen, dan moet je aan de macht blijven.
P.S.2. Dat er een almachtige partijtop was, is misschien wel juist. Maar na de laatste voorzittersverkiezingen zullen ze wel begrepen hebben dat ze moeten oppassen met het gebruiken/misbruiken van hun macht in de partij.
P.S.3. Hoe zit het eigenlijk met jouw kennis van de grote conservatieve denkers? Ken jij de volgende schrijvers en hun werken op een grondige manier? Macchiavelli, De Lapouge, Chamberlain, Spencer, Burke, Moore, Hobbes, Comte, Pareto,... Ik heb nooit nog maar 1 argument gehoord vanuit VB kant dat zich argumenteerde vanuit de werken van de grondleggers van dit conservatisme.
Het werk van Von Hayek is misschien wel een basiswerk voor het liberalisme, en zijn standpunten over de 'minimal state' en het afwijzen van het 'deficit spending' zijn dan ook de bronnen van het neo-liberalisme. En nog een paar interessante namen voor het liberalisme heb ik al in een eerdere post gezet in dit topic. Enkele andere namen zijn Popper (holisme), Friedman (monetarisme) en Rorty.
Als je het wil hebben over filosofische en wetenschappelijke fundamenten en ideologiën, dan zul je aan mij een waardig tegenstander vinden.

Voorwaar mijn oprechte groeten,
ClearedEyes

ClearedEyes
17 januari 2005, 22:18
Btw, 'het Skill Effect', desondanks ik uw bijdrage aan deze discussie niet echt bijzonder intelligent hoogstaand vond, vond ik het wel bijzonder grappig.
Een beetje humor kan geen kwaad, en ik vond het echt wel geslaagd.

'Keep up the good work', zou ik zo zeggen.

Rr00ttt
17 januari 2005, 23:49
Ik zal het eens proberen duidelijk uit te leggen waarom het VB een van de actiefste (misschien wel de actiefste) partij is qua vragenstelling en interpellaties in het parlement.

Kortom, Het is normaal dat het VB meer vragen stelt dan de meerderheidspartijen. In dit niet het geval zou zijn, zouden we in een diepe politieke crisis zitten.
Nope dan zouden we in een parlementaire democratie zitten. U bent er al zo aan gewend geraakt dat het normaal lijkt, maar in de grondwet bestaan politieke partijen niet eens. Zaken als partijtucht zijn een enorme inbreuk op de parlementaire democratie, die ik zo al erg gebrekkig vind an sich.

Dat een politieke partij die zwijgakkoorden afsluit i/h parlement zichzelf nog liberaal of democratisch durft noemen is een regelrechte schande en puur bedrog.



Hoe zit het met het vlaamse karakter van de VLD.
Het vlaamse van de VLD zit in het REALISME en het opportunisme. De meeste VLD-ers zijn ervan overtuigd dat er nood was en nog steeds is aan federalisering. (er is zelfs eens stroming van conferderalisten)
Maar de federalisering moet niet gewoon gebeuren omdat dit leuk is. Wanneer het praktisch (om economische, maatschappelijk of bestuursredenen) beter is om iets te federaliseren, dan zullen zij zich daar dan ook voor inzetten. Zij kunnen ook om praktische redenen voorstander zijn om bepaalde dingen de defederaliseren (zoals om bijv de geluidsnormen te harmoniseren rond Zaventem) Wie praktisch is ingesteld stelt vast dat Vlaanderen de eigen bevoegdheden stukken beter aanpakt dan België tevoren. In wallonië daarentegen stellen we het omgekeerde vast. Typevoorbeeld: het onderwijs.

De praktische conclusie dringt zich op dat het in het voordeel zou zijn van Vlaanderen om nog een hele reeks bevoegdheden op zich te nemen. De vraag stelt zich zelfs in die mate dat men zich m.i. terecht kan afvragen of er uberhaupt nog iets is waar we beter gezamenlijk over beslissen.

En als je dan de geschiedenis van België vanuit vlaamse invalshoek bekijkt, of moet vaststellen dat ook vandaag de dag een vlaming in een reeks opzichten nog steeds een tweederangsburger is... Dan hoeft voor mij België absoluut niet meer. Komaan serieus zijn, Olivier Manguin mag vrolijk mee in het comité over BHV en de VLD stuurt Bart Somers en Vanhengel. Qua capitulatie vooraf kan dat al tellen.



Kortom, De VLD is een Vlaamse partij (ze komt niet op in wallonie) maar geen separatistische partij. Ze willen het beste voor de Vlaamse bevolking. Maar het beste gebeurd niet altijd door iets te federaliseren (zie het verdwijnen van DHL door de verschillende geluidsnormen) Laat me tegenover jouw geluidsnormen zetten dat alle 'vlaamse' partijen het erovereens zijn dat justitie, sociale zekerheid (op zijn minst gedeeltelijk) en economisch beleid best zo snel mogelijk gesplitst zouden worden. Nochthans wordt zelfs BHV olv GV op de lange baan geschoven en heeft GV al op voorhand gezegd met veel genoegen een prijs te gaan betalen. Als die partij werkelijk het beste voor had met Vlaanderen waarom handelt ze er dan niet naar? Welke geldige reden tot uitstel is er? Ik zie er geen... als de walen niet redelijk kunnen/willen worden, dan is dat spijtig voor hen, maar vlaanderen heeft niks te verliezen...

Als je met vlaams bedoeld 'komt in vlaanderen op', heb je gelijk. Als je met 'Vlaams' bedoelt 'tenzij het voor de eigen postjes beter uitkomt', ben je ook correct. Maar vlaamsgezind kan ik het VLD beleid absoluut niet noemen. En dat is waar de 'VLD' terecht op afgerekend wordt.


Het liberale karakter van de VLD
op economisch vlak
1. De VLD is de enige bepleiter van de echte vrije markt.
2. Ze zijn de starters van de privatisering van overheidsbedrijven (de Post, NMBS,...)
3. Ze waren de enige die voor de invoering van de echte belastingsverlaging waren (hoofdzakelijk voor de bedrijven om de economie te stimuleren)
4. Ze zijn de enige die iets willen doen aan de grote sociale werkgeversbijdragen die onze economische groei kapot maken. Ze zijn dan ook voor liberale privé-ziekte verzekerinen en het aanvullend pensioen sparen.
1. bij bepleiten blijft het dan ook. We hebben kunnen vaststellen hoe die 'vrije' markt kan spelen in de geneeskunde of het openbaar vervoer. Een klein lichtpuntje zijn de maatregelen van Van Quickenborne, maar daar is m.i. dan ook alles met gezegd. En dan hebben we de politieke arena zelf nog niet beschouwd als 'vrije markt', kiesdrempels, juridische processen, zwijgakkoord in het parlement, beperking v/d vrije meningsuiting . Dat kan tellen qua 'protectionistische' maatregelen voor een 'liberale' partij.
2. Er is een heel kleine aanzet geweest onder Verhofstadt 1. Onder Verhofstadt 2 is de controle van de sossen m.i. weer volledig hersteld. Zegt Karel Vink u nog iets?
3. Daarom ook dat Trends spreekt over 'het vergiftigd kerstgeschenk van Verhofstadt'. De totale belastingdruk is gestegen. Dank u Guy.
4. Zij zijn 'voorstander' van. WTF do I care, waar de VLD voorstander van is. De facto komt er van hun programma toch enkel in huis wat Elio goed vindt. 'Voorstander zijn van', in de regering zitten en die zaken niet bereiken, is geen argument pro maar een argument contra een partij imo.


Op ethisch vlak
1. Ze zijn voor de homorechten
2. Ze zijn voor euthanasie
3. Ze zijn voor abortus
4. Ze zijn voor de campagne van SENSOA (niet zo kortzichtig dan SOMMIGE CD&V'ers en VB'ers.
5. Ze zijn 'merendeels' voor het gebruik van biotechnologische vernieuwingen
...
Ik associeer veel van die zaken niet met liberaal zijn eerder met 'leuk links' om eerlijk te zijn. Als ik aan 'liberaal' denk, dan denk ik aan een groep als Nova Civitas.



Nog iets over het intern democratisch gehalte van de VLD:
1. Wij hebben rechtstreekse voorzittersverkiezingen. (met 2 ronden indien nodig)
De VLD leden slikken niet alles wat de partijtop zegt in tegenstelling tot de VB leden. De grote hoeveelheid stemmen van Dedecker staven deze stelling. 2. Wij hebben congressen waar iedereen het woord mag nemen, indien hij dit vraagt. En op deze congressen wordt ook gestemd (dit heb ik nog nooit gezien op een VB congres)
3. De VLD is ook, naar mijn weten, de enige partij die in haar beginselverklaring de melding van een 'intern referendum' heeft staan. Deze kan gevraagt worden door een petitie
4. De VLD leden kunnen ook een 'crisis'congres oproepen via een referendum. (zie het vreemdelingenstemrechtcongres)
1. Idd. De opmerking over het VB doet hierbij m.i. weinig terzake. M.i. wijst dat er eerder op dat de spanningen - als die er al zijn - beperkt zijn. Het gaat de partij immers voor de wind en concrete beleidsdaden hebben ze nog niet kunnen stellen. Als je voetbalploeg elk weekend wint is er ook weinig kritiek op de trainer :)
2. Geen idee hoe dat bij het VB zit. Nu vraag is of er met wat je op zo'n congres zegt ook rekening gehouden wordt. GV staat er niet bepaald bekend om om het feitelijke beleid erg af te stemmen met de achterban...
3. Waarom gebeurt dat dan niet? Hup vooruit met de geit, organiseer dat referendum over het CS.
4. Ach ja, het congres van de krokodilletranen. Heel ontroerend allemaal...


P.S.1. Dat Verhofstadt meer en meer een opportunist aan het worden is, is juist. Hij verzaakt inderdaad aan de uitvoering van de burgermanifesten. Maar ja, als je iets wil doen, dan moet je aan de macht blijven.
P.S.2. Dat er een almachtige partijtop was, is misschien wel juist. Maar na de laatste voorzittersverkiezingen zullen ze wel begrepen hebben dat ze moeten oppassen met het gebruiken/misbruiken van hun macht in de partij.

1. En welke reden heb jij om te denken dat Verhofstadt zich nu ineens zijn burgermanifesten gaat herinneren? De man wil er zelfs niet aan herinnerd worden(!)
2. Ik heb kunnen vaststellen bij het krachtdadig VLD optreden over BHV en de wet om het VB droog te leggen op verzoek van de PS hoezeer die partijtop met jullie rekening houdt.

Btw: als ik soms wat contrair overkom, 't is niet slecht bedoeld en zeker niet persoonlijk, maar als ex-burgermanifester :p zit me dit behoorlijk diep :)

Knuppel
18 januari 2005, 08:16
:thumbsup: voor RrOOttt!


Zelden zo'n goeie analyse van de 'VLD van Verhofstadt' gezien!

madmax
19 januari 2005, 16:35
Schroothandelaar?
De mercedes was ooit schroot ( sl 1976 )