PDA

View Full Version : sociaal recht


studentsteven
14 april 2003, 09:38
Ik ben een tweede jaars student marketing met een opdracht. Zo veel mogelijk informatie verwerven over bepaalde thema's. Als iemand zich geroepen voelt om mij daarin te helpen, zou ik dat ten zeerste appreciëren. Spontane kennis of bronvermeldingen, alles is welkom, ook eigen mening. Je kan hier een reply typen of mij een e-mail sturen. Alvast bedankt.

- Loonkosten in België liggen hoger dan in het buitenland. Waarom juist?

- Welke maatregelen zijn er genomen om de werkgelegenheid te bevorderen (kost te verlagen)? Hebben initiatieven zoals startbanen en verlaging van de sociale lasten een effect?

- Zijn arbeidsherverdeling en arbeidsduurverkorting een valabel alternatief om nieuwe banen te creëren?

- Kan de EU werkgelegenheidsnormen opleggen aan lidstaten? En houdt Europa rekening met KMO's?

- Wat is de impact van de loonnorm?

- Hoe staat de sociale ronde voor 2003-2004 ervoor?

Ik zou het ten zeerste waarderen indien u uw kennis i.v.m. één of meerdere van deze thema met mij wil delen.

studentsteven
14 april 2003, 10:33
Loonkosten in België liggen hoger dan in het buitenland. Waarom juist?:

Er wordt wel eens gezegd dat de ontsporing van de loonkosten te wijten is aan de stijging van een beperkt aantal 'topinkomens'. Uit onderzoek blijkt echter dan driekwart van de werknemers zijn loon met 4,2% zag aandikken.
Een andere mythe is dat de stijging zich enkel zou voordoen in een beperkt aantal sectoren van de economie. Maar uit onderzoek van de VEV blijkt dan weer dat de stijging zich voordoet in vrijwel alle grote sectoren met een gemiddelde stijging tussen 5 en 7%.

Er is dus duidelijk een stijging, maar wat is de juiste oorzaak?

Babeth
14 april 2003, 13:05
Uhmmm... misschien de vergrijzing ? Het feit dat er barema's bestaan die van de leeftijd en de anciënniteit van de werknemer afhangen ?