PDA

View Full Version : Heeft een volk een geest?


Wreker
31 januari 2005, 23:10
Zoals iedereen tegenwoordig weet bestaat een levend wezen als de mens uit vele miljarden cellen. Cellen die als het ware één grote gigantische kolonie vormen, die kanalen bouwen waarin dan weer andere cellen als bloedlichaampjes in rondstromen etc. Cellen die ook weer afzonderlijk kunnen gekweekt worden.

Een mens heeft ook zoiets als een geest. Iets dat meer is dan de som van al die cellen en betrekking heeft op het geheel van die mens.

Zou er dan ook zoiets hogers kunnen zijn bij een volk? Is er zoiets als "volksgeest" of een "volksbewustzijn"? Wij als mens hoeven ons daar zelfs niet bewust van te zijn. Maar zou het niet kunnen dat volkeren net als mensen kunnen denken en pijn kunnen voelen en vreugde ervaren?

HerrUU
1 februari 2005, 13:08
Zoals iedereen tegenwoordig weet bestaat een levend wezen als de mens uit vele miljarden cellen. Cellen die als het ware één grote gigantische kolonie vormen, die kanalen bouwen waarin dan weer andere cellen als bloedlichaampjes in rondstromen etc. Cellen die ook weer afzonderlijk kunnen gekweekt worden.

Een mens heeft ook zoiets als een geest. Iets dat meer is dan de som van al die cellen en betrekking heeft op het geheel van die mens.

Zou er dan ook zoiets hogers kunnen zijn bij een volk? Is er zoiets als "volksgeest" of een "volksbewustzijn"? Wij als mens hoeven ons daar zelfs niet bewust van te zijn. Maar zou het niet kunnen dat volkeren net als mensen kunnen denken en pijn kunnen voelen en vreugde ervaren?
Wreker, ik denk niet dat die geest enkel op het volk slaat. De geest gaat nog veel verder. Ik weet ook niet of het woord geest wel goed gekozen is.

In zijn boek "Het Heelal" tracht Hawkins daar een antwoord op te geven door te stellen dat alles onderhevig is aan 1 grote universele wetmatigheid. En alhoewel hij het iets te wetenschappelijk voorstelt, kan ik me daar wel in vinden.

Bhairav
1 februari 2005, 13:33
Ja, dat noemt men de kudde-mentaliteit. Hoe dommer de mensen, hoe sterker die "geest" aanwezig is.

labyrinth
1 februari 2005, 15:05
Ja, dat noemt men de kudde-mentaliteit. Hoe dommer de mensen, hoe sterker die "geest" aanwezig is.:thumbsup: goed gezien !

HerrUU
1 februari 2005, 16:37
:thumbsup: goed gezien !
Dat weet ik nog zo niet. Iedereen, of hij het nu wil of niet, maakt deel uit van een "kudde". Zelfs Bhairav, die zo hard zijn best doet om te verschillen van "de kudde", om zichzelf te onderscheiden ervan, toont hiermee enkel zijn verbondenheid aan.

Bhairav
1 februari 2005, 16:40
Ik doe echt geen moeite om mij te onderscheiden.
Tegenwoordig moet ge daarvoor al héél ver gaan.

HerrUU
1 februari 2005, 16:42
Ik doe echt geen moeite om mij te onderscheiden.
Tegenwoordig moet ge daarvoor al héél ver gaan.
Maar wil jij je net niet onderscheiden van de kudde? Vind je de kudde niet dom?

schaveiger
1 februari 2005, 23:14
Volgens mij heeft een volk een geest die men kan terugvinden in de taal, de kledij, de zeden en gewoonten.

Onderstaande link verklaart hoe memes zich gedragen om tot een specifiering van een volk te komen:

http://www.rubinghscience.org/memetics/dawkinsmemes.html

Bhairav
2 februari 2005, 10:27
Maar wil jij je net niet onderscheiden van de kudde? Vind je de kudde niet dom?
Ik ben zowiezo al "onderscheiden". Ik moet daarvoor geen moeite doen.
Ik kan mij zo excentriek aankleden als ik wil (ik doe dat niet echt), er zijn er genoeg die dat nog doen.

HerrUU
3 februari 2005, 11:10
Ik ben zowiezo al "onderscheiden". Ik moet daarvoor geen moeite doen.
Ik kan mij zo excentriek aankleden als ik wil (ik doe dat niet echt), er zijn er genoeg die dat nog doen.
En toch vergelijk je je steeds met diezelfde kudde. Je hebt ze dus nodig om je te onderscheiden.