PDA

View Full Version : Vl. Regering / Jeugdsanctierecht / 1e Ba Pol&Soc


Bram Spiessens
8 februari 2005, 03:20
Beste Prof. Bouckaert,

1. Wat is uw mening over de huidige Vlaamse regering ? Wat was uw mening eigenlijk over de klassieke tripartite ? En is deze intussen nog steeds dezelfde ?

2. Hoe staat u t.o.v. Vlaams minister Inge Vervotte en haar houding inzake het jeugdsanctierecht ? Vindt u de kritiek van Patricia Ceyssens terecht ?

3. Kloppen de geruchten dat u geen les meer heeft aan de eerstejaars van Pol&Soc. Ik was nochtans een fan, in die mate zelfs dat ik het dit jaar nog eens opnieuw wilde doen... :-) :?

Mvg

F. Desomer ;-)

Bram Spiessens
8 februari 2005, 20:09
Je zit al in Boston dus... :-D

Boudewijn Bouckaert
8 februari 2005, 21:28
Beste Prof. Bouckaert,

1. Wat is uw mening over de huidige Vlaamse regering ? Wat was uw mening eigenlijk over de klassieke tripartite ? En is deze intussen nog steeds dezelfde ?

2. Hoe staat u t.o.v. Vlaams minister Inge Vervotte en haar houding inzake het jeugdsanctierecht ? Vindt u de kritiek van Patricia Ceyssens terecht ?

3. Kloppen de geruchten dat u geen les meer heeft aan de eerstejaars van Pol&Soc. Ik was nochtans een fan, in die mate zelfs dat ik het dit jaar nog eens opnieuw wilde doen... :-) :?

Mvg

F. Desomer ;-)Om met dit laatste te beginnen, ik voel me gevleid. Academici zijn ijdeltuiten. Maar ik zit deze semetsre in Harvard zodat mijn junior collega de les zal geven. Een excellente vervanging als je het mij vraagt.

Inzake het jeugdsanctierecht ben ik wat beschaamd dat ik VLDer ben. Onder de vorige minister Verwilghen werd een uitstekend wetsontwerp inzake jeugdsanctierecht uitgewerkt waarbij de jeugdrechter een breed panorama van sanctiemogelijkheden kreeg. De essentie was hierbij dat jongerenb steeds door de jeugdrechter werden berecht maar dat die jeugdrechter bij jongeren met een serieus palmares ook reperssief kon optreden. Dit uitstekend ontwerp werd door de Waalse linkerzijde betiteld met termen als repressief en wat weet ik nog meer. Zij hebben zich op de kabinetsraad ertegen verzet en onze premier heeft dit snel laten vallen. Nu stelt vicepremier Onkelinx een nieuw ontwerp voor dat zo conservatief is als het maar zijn kan. Voor de zware criminele jongeren blijft de 'uithandengeving' voorzien, in mensentaal : zij worden doorgesast naar de correctionele (volwassenen)rechtbank. Dat is dan links en progressief !Het Vlaams Parlement heeft destijds, mede onder impuls van onze huidige voorzitter, gesteld dat als er geen fatsoenlijk jeugdsanctierecht komt, Vlaanderen de samenwerking omtrent Everbeek opzegt. Nu minister Vervotte dit uitvoert staat de VLD op zijn achterste poten. Kortom de VLD verwijt Vervotte dat zij een VLD -visie verdedigt. Hier kan ik toch niet goed mee.