PDA

View Full Version : Het federale België.


Kim
20 februari 2005, 12:39
In collegetijd was hij langere tijd een actief medewerker was van Hugo Schiltz en ijverde voor Dietsland. Aan de Universiteit (Gent), waar hij rechten studeerde, werd hij actief in de Europese federalistische beweging. Hij was er voorzitter van de UBEF (Universitaire beweging voor de Europese federatie) en later algemeen secretaris op Europees niveau van de Europese Federalistische beweging (MFE; 1969 tot 1972)Beste Ludo,


In uw collegetijd ijverde u voor Dietsland. Wat heeft u er toe gebracht om voor het federale België te kiezen?

Met vriendelijke groeten,

Kim Roovers

Rene Artois
20 februari 2005, 20:13
Waarom kiest u eigenlijk voor een constructie die frans- en nederlandstaligen opsluit in een situatie die het voor beide partijen onmogelijk maakt een eigen dynamiek te volgen en eigen oplossingen uit te werken. Het is toch al lang duidelijk dat de problemen zich aan weerszijden van de taalgrens ofwel op verschillende wijze stellen (werkloosheid, gezondheidszorgen, ...) ofwel verschillende oplossingen aangereikt krijgen (justitie, verkeer,...). Nationale instanties als de orde van advocaten en die van architecten zijn al gesplitst. De ziekenhuizen pleitten zopas ook nog voor splitsing van het RIZIV. Kort gezegd is er bijna niets meer waarover we het in dit land eens zijn en toch willen sommigen een kunstmatige eensgezindheid opleggen. Meent u serieus dat er nog een werkbare toekomst is voor dit land?

Ludo Dierickx
21 februari 2005, 14:52
Beste Ludo,


In uw collegetijd ijverde u voor Dietsland. Wat heeft u er toe gebracht om voor het federale België te kiezen?

Met vriendelijke groeten,

Kim Roovers

Beste Kim,

Ik was steeds voor ruimere solidariteit, maar nadat Hugo Schiltz ons had uitgelegd dat we voor eenheid moesten zijn omdat we één waren door geschiedenis, bestemming, taal en bloed, ben ik me met vertraging gaan afvragen of men niet moest zijn voor solidariteit en eenheid ook zonder eenheid van geschiedenis, bestemming en.... Ik werd toen Europees federalist en begreep dat ik niet voor Europa en tegen België kon zijn. Vele Vlaamse politici kunnen dat wel.

Vriendelijke groet,

Ludo D.

Necrofilius Rectum
21 februari 2005, 16:34
Zolang de geldstromen vlot naar het zuiden blijven stromen zal de Waal niet verantwoordelijk worden.

Wallonie is een puinhoop waar de PS de kiezers in de watten legt op kosten van de Vlamingen.

Leg maar eens uit waarom Vlaamse leraars minder verdienen en minder voordelen hebben als hun Waalse collega's.
Dit is 1 voorbeeld.. er zijn er nog.
Verkeersboetes enz...
Overal waar er meer te betalen is, is de Vlaming de peer.
In Vlaanderen worden werklozen vlot geschorst.
In Wallonie kent men dat begrip niet.

Solidariteit?
Gekkenwerk.

Belgie mag barsten.
Gelukkig zijn een stijgende groep Vlamingen van die mening.