PDA

View Full Version : Allochtonen, wat is dat?


eno2
23 februari 2005, 17:16
Allochtonen, wat is dat?

Ik dacht, dat iemand met een Belgische identiteitskaart Belg was, en niet meer als allochtoon moet aangemerkt worden.

Als ik mij vergis, geef me dan een rechtzetting met wat uitleg aub. (Nu ik Parlementslid geworden ben, moet ik goed geïnformeerd zijn).

In verband met de resoluties voor het congres van Groen, voor 10% allochtonen in overheidsdiensten, zou een verheldering welkom zijn.

Want niet-Belgen horen niet in overheidsdiensten, vind ik.

Voor wat de resolutie over het invoeren van 'milieu-migranten' betreft, heb ik mijnn standpunt gewijzigd (na veel studie), en ben ik er nu wél voor.

King of beggars and fleas
27 februari 2005, 20:44
Allochtonen, wat is dat?

Ik dacht, dat iemand met een Belgische identiteitskaart Belg was, en niet meer als allochtoon moet aangemerkt worden..

Als ik mij vergis, geef me dan een rechtzetting met wat uitleg aub. (Nu ik Parlementslid geworden ben, moet ik goed geïnformeerd zijn).

In verband met de resoluties voor het congres van Groen, voor 10% allochtonen in overheidsdiensten, zou een verheldering welkom zijn.

Want niet-Belgen horen niet in overheidsdiensten, vind ik.

Voor wat de resolutie over het invoeren van 'milieu-migranten' betreft, heb ik mijnn standpunt gewijzigd (na veel studie), en ben ik er nu wél voor.

Eerst noemde we ze gastarbeiders dan waren het vreemdelingen vervolgens waren het immigranten dan waren het migranten vervolgens spraken we over allochtonen en nu beginnen we het te hebben over nieuwe belgen.

Al deze woorden zeggen echter in het geheel niets over deze mensen zelf. Want dat zijn nog altijd dezelfde mensen. De woorden die we gebruiken om hen te benoemen zeggen alleen iets over de manier waarop wij deze mensen bekijekn en de mate waarin we vinden dat ze ons respect verdienen. Wat tot slot nog altiojd geen garantie is dat ze dit respect ook altijd krijgen

eno2
1 maart 2005, 18:16
Eerst noemde we ze gastarbeiders dan waren het vreemdelingen vervolgens waren het immigranten dan waren het migranten vervolgens spraken we over allochtonen en nu beginnen we het te hebben over nieuwe belgen.

Al deze woorden zeggen echter in het geheel niets over deze mensen zelf. Want dat zijn nog altijd dezelfde mensen. De woorden die we gebruiken om hen te benoemen zeggen alleen iets over de manier waarop wij deze mensen bekijekn en de mate waarin we vinden dat ze ons respect verdienen. Wat tot slot nog altiojd geen garantie is dat ze dit respect ook altijd krijgen______

Awel merci - de enige reactie.
En ik begrijp er nog altijd niets méér van - hoewel: goeie tekst.

King of beggars and fleas
1 maart 2005, 18:22
______

Awel merci - de enige reactie.
En ik begrijp er nog altijd niets méér van - hoewel: goeie tekst.
Dank u
Kben eigenlijk ongeveer met dezelfde tekst een discussie hier gestart met de bedoeling een wat aangenamer - beter in de markt liggend woord te vinden voor armen. Als ge er tijd moest voor vinden...
graag ook jouw menig natuurlijk
groetjes

eno2
2 maart 2005, 15:53
Dank u
Kben eigenlijk ongeveer met dezelfde tekst een discussie hier gestart met de bedoeling een wat aangenamer - beter in de markt liggend woord te vinden voor armen. Als ge er tijd moest voor vinden...
graag ook jouw menig natuurlijk
groetjes________

Wel, ik vind dat de marktwaarde van het woord armen niet moet verhoogd worden, maar die van de armen zelf wel.

King of beggars and fleas
2 maart 2005, 16:05
alle nog veel plezier ermee dan ?

eno2
2 maart 2005, 17:04
alle nog veel plezier ermee dan ?________

Dat wel maar ik zit nog altijd met dat probleem van de allochtonen.
Ik ga het eens voorleggen op het forum daar.

jules
2 maart 2005, 22:12
eno,


kwestie van kiezen : wil je in dit land een samenleving in twee snelheden of niet. In dat laatste geval moet je iets doen om dit te vermijden, en dat is uiteraard waar die resolutie om draait.

Of die resolutie GOED is, is echter iets waar ik me niet over uitspreek, ik weet het gewoon niet ...

eno2
3 maart 2005, 17:22
eno,


kwestie van kiezen : wil je in dit land een samenleving in twee snelheden of niet. In dat laatste geval moet je iets doen om dit te vermijden, en dat is uiteraard waar die resolutie om draait.

Of die resolutie GOED is, is echter iets waar ik me niet over uitspreek, ik weet het gewoon niet ...____

Ik weet het ook niet, omdat mij teveel elementen ontbreken.
Zo'n sterke 'positieve discriminatie', daar stel ik mij toch vragen bij.
En ook bij het langdurig blijven hanteren van een begrip als 'allochtoon', terwijl ze soms al generaties lang bij ons zijn.

King of beggars and fleas
3 maart 2005, 18:22
Heb je dan nog niet gehoord van nieuwe belgen
daar stel ik mij toch vragen bij.
En ook bij het langdurig blijven hanteren van een begrip als 'allochtoon', terwijl ze soms al generaties lang bij ons zijn. maar leg mij eens uit waarom jij je daar zonodig vragen bij stelt waarom we ze nog allochtonen noemen ? Terwijl het je geen zak kan schelen hoe jezelf wordt genoemd - hoe wij worden genoemd ? Plat links populisme noem ik dat - bwaaah

King of beggars and fleas
3 maart 2005, 18:24
*knip*
zullen we maar inhoudelijk blijven werken op dit forum ? - Jules

eno2
5 maart 2005, 14:31
*knip*
zullen we maar inhoudelijk blijven werken op dit forum ? - Jules
_____________

Ik zie niet in waarom allochtonen (wat al net zo vreselijk de oren pijnigt als autochtonen, als klank) als allochtonen moeten blijven behandeld worde (via positieve of negatieve discriminatie) als ze Belg zijn, onze taal spreken, en onze wetten respecteren, terwijl ze dikwijls van de tweede of de derde generatie zijn, al.

Ik zet me dus niet zonder meer achter de congresresolutie van Groen!

Voor wat onze eigen naam betreft, je solt een beetje met de armen als je ze
'andersgefortuneerden' noemt.

Maar ik twijfel er niet aan, dat je jezelf even abrasieve en abusievelijke
naampjes kan noemen, als je al voor mij gepresteerd hebt: seniel, jaloers, ijverzuchtig, extreem egoïstisch, van een andere planeet, enz. Naar het 'knip' hierboven kan ik alleen raden. Argumenteren, niet vocifereren.

eno2
5 maart 2005, 14:39
Heb je dan nog niet gehoord van nieuwe belgen
__________

Nieuwe Belgen worden ook ouwe Belgen.

Overigens vind ik dat we niet makkelijker of moeilijker moeten doen dan andere
continentale Europese landen in die materie, er mag daar grondig Europees over gedebatteerd worden.

King of beggars and fleas
5 maart 2005, 20:57
__________

Nieuwe Belgen worden ook ouwe Belgen.

Overigens vind ik dat we niet makkelijker of moeilijker moeten doen dan andere
continentale Europese landen in die materie, er mag daar grondig Europees over gedebatteerd worden.T is idd een materie die enkel vanuit een europese aanpak kan opgelost worden.

King of beggars and fleas
6 maart 2005, 02:47
je solt een beetje met de armen als je ze
'andersgefortuneerden' noemt.Wil je dat ff uitleggen ?

eno2
7 maart 2005, 17:10
Wil je dat ff uitleggen ?_______

Wat is 'ff'?

Alléz, off-topic, 'andersgefortuneerd' klinkt ironisch, vooral als je niets of haast niets hebt-
dan klinkt het zwaar ironisch.

King of beggars and fleas
7 maart 2005, 18:38
ff = effe

t hangt ervan af of je niets of weinig hebben als een negatieve toestand beschouwd of niet. Denk ik.
Is allochtoon zijn negatief ?
is gastarbeiders allochtonen noemen ironisch ?
is allochtonen nieuwe belgen noemen ironisch ?

eno2
8 maart 2005, 11:45
ff = effe

t hangt ervan af of je niets of weinig hebben als een negatieve toestand beschouwd of niet. Denk ik.
Is allochtoon zijn negatief ?
is gastarbeiders allochtonen noemen ironisch ?
is allochtonen nieuwe belgen noemen ironisch ?______
Je haalt woordgebruik uit verschillende draden, waarin we tegelijk de degens kruisen, dooreen - een charmante vorm van contaminatie.

ff - dacht dat het tweemaal f... was ;-) .

Maar goed, om even mee te doen:
is autochtonen oude Belgen noemen, ironisch?

King of beggars and fleas
8 maart 2005, 15:47
al die etiketjes zijn volgens mij ironisch. Of kunnen het zijn. Hangt af van de bedoelingen van zowel degeen die ze hanteerd als voor degeen voor wie ze bedoeld zijn.

Jij vindt dat ik verschillende draden verwar maar volgens mij is de problematiek van het etiketjes kleven een universele problematiek die alle achtergestelde groepen aangaat. Ik heb de linksen altijd verweten dat ze deze samenhang over het hoofd hebben gezien. En dit niet omdat ik de linksen haat maar omdat ik weet dat het ze electoraal veel gekost heeft. In de perceptie naar de gewone man toe zijn jullie altijd maar over allochtonen bezig. Waarom zien jullie dat toch niet in. Volgens mij omdat links zichzelf meer en meer intellectualiseert en een kloof graaft tussen haarzelf en haar eigen historische natuurlijke achterban. Het andersglobalisme alleen als een intellectualistische politiekideologische stroming is een holle zeepbelbeweging en heeft alleen kans op slagen indien ze kan uitgroeien tot een echte volksbeweging.

eno2
9 maart 2005, 14:14
al die etiketjes zijn volgens mij ironisch. Of kunnen het zijn. Hangt af van de bedoelingen van zowel degeen die ze hanteerd als voor degeen voor wie ze bedoeld zijn.

Jij vindt dat ik verschillende draden verwar maar volgens mij is de problematiek van het etiketjes kleven een universele problematiek die alle achtergestelde groepen aangaat. Ik heb de linksen altijd verweten dat ze deze samenhang over het hoofd hebben gezien. En dit niet omdat ik de linksen haat maar omdat ik weet dat het ze electoraal veel gekost heeft. In de perceptie naar de gewone man toe zijn jullie altijd maar over allochtonen bezig. Waarom zien jullie dat toch niet in. Volgens mij omdat links zichzelf meer en meer intellectualiseert en een kloof graaft tussen haarzelf en haar eigen historische natuurlijke achterban. Het andersglobalisme alleen als een intellectualistische politiekideologische stroming is een holle zeepbelbeweging en heeft alleen kans op slagen indien ze kan uitgroeien tot een echte volksbeweging.___________


Ik doe niet aan actieve politiek, behalve bij acties van burgerlijke ongehoorzaamheid en protestacties. Wel doe ik persoonlijk intensief aan actief 'anders leven',maar dat is een vrijwillig gekozen persoonlijk minimalistische levensstijl.
Verder kijk je blind over de basisbewegingen van levende democratie heen, die
zich overal ter wereld praktisch demonstreren.
Je onderschat ook de intelligentie van de basis.
Dit is geen kwestie van theorie (hoewel het geen kwaad kan in een en ander onderlegd te zijn), maar van het praktisch realiseren van alternatieven in de richting van de plurale democratie. Je moet natuurlijk wél op de hoogte zijn van die alternatieven en hun verantwoording.

King of beggars and fleas
9 maart 2005, 17:22
Je moet natuurlijk wél op de hoogte zijn van die alternatieven en hun verantwoording.Precies
je zegt het hier zelf
en wij zijn op de hoogte
maar zijn de armen dat ?
neen
dus
1 e prioriteit
hen op de hoogte stellen
hoe doe je dat ?
door hen te betrekken
via de juiste doelgroeporganisatie die mee verweven zit in het andersglobalistische netwerk.
Wanneer gaan jullie nu eens inzien dat theoretisch gebrabbel tot niets leidt
tenzij je je concepten op grote schaal gesleten krijgt.
De universele verklaring van de rechten van de mens
wie van de armen kent die ?????
in mijn omgeving geen enkele
tenzij hetgeen ze er van mij over weten.

Weet je
ik ben betrokken geweest in verschillende emancipatorische projecten.
Verschillende keren kwam het daarbij voor dat armen in die projecten bepaalde zaken gingen produceren - vaak spontaan. Als ik bij oxfam vervolgens eens ging polsen of er op die manier mss geen producten die gemaakt worden door armen op eigen bodem in het verkoopscircuit van oww zouden kunnen worden opgenomen dan stootte ik steeds op een njet. Wij zijn alleen maar met de derde wereld bezig - alsof de verkoop van onze producten die van de verkoop van hun andere producten perse zou moeten schaden en bovendien worden er in oww ook vlaggen van greenpeace en papierwaren van eco-shop verkocht ? Beide verenigingen en het laatste is zelfs gewoon een bedrijf die met de derde wereld even weinig te maken hebben als wij ? Kan jij je voorstellen dat ik mij als 4e wereldmilitant ook nog eens door de andersglobalisten een beetje uitgesloten voel. Die zeveraars hebben verdomme allemaal zoiets van - ach jij weet niet wat armoede is - in de derde wereld daar is armoede - maar ze weten zelf verdomme niet wat armoede is. IK heb ooit geweten dat van een geheel team van 30-40 oww medewerkers er slechts 1 reageerde op flagrante schendingen van de meest fundamentele rechten recht onder hun neus ? Waar zijn die mensen mee bezig denk ik dan ?
de enige conclusie die ik vervolgens kan trekken is dat voor een klein aantal leerkrachten oww en 11 11 11 iets is dat ze hyp vinden EN dat hen een gerust geweten schenkt. Wanneer er naast hun winkel echter plaatselijk arme iets probeert op te zetten voor hem en zijn lotgenoten dan steken ze a-syndicaal hun kop in het zand. En dit om plaatselijke politieke redenen - om vriendjes te blijven met de gemeente. In de derde wereld ijveren dus voor de mensenrechten maar vlakbij er gewoon los over zien.

Uit marketing oogpunt zou het opnemen van vierde wereld producten nochthans een voltreffer zijn. De plaatselijke wereldwinkel medewerkers waar ik nu woon vragen zich af hoe ze hun publiek kunnen vergroten ??????
Simpel toch - lanceer een campagne - vanaf nu hebben wij ook wel wat oog voor plaatselijke problemen - wij verkopen ook producten die door plaatselijke armen worden geproduceerd - en we geven daarmee aan dat armoede mss wel het ergst is in de 3e wereld maar dat ze er daar ook weer geen patent op hebben.
Er kunnen producten gekozen worden die niet concurreren met de 3e wereld producten
Hoe meer producten een winkel heeft hoe meer doelgroepen hij gaat betrekken - en vlaams belangers die uit solidariteit met het eigen volk nu WEL iets te zoeken hebben in de weredwinkel zien er de affiches - nemen eens een folder mee waarin ie leest hoe de migratie naar hier door mulitnationals imf etc wordt veroorzaakt - hij proeft mss ook eens een flesje cubaanse rum.
En omgekeerd krijgt dat verstarde stelletje andersglobalisten ook eens wat info over datgene wat er zich hier op eigen bodem - onder eigen neus zoal afspeelt
Kwestie van dat de andersglobalisten toch zo perse anders willen zijn he
wel nu ze zijn tov de 4e wereld juist hetzelfde als al de rest
ze zijn even erg als het klootjesvolk
ze pretenderen alleen maar om beter te zijn.
maar dat doet iedereen
dus
nogmaals
ze zijn maar weinig alternatief

King of beggars and fleas
14 maart 2005, 03:53
hier eno2 ik kwam dezelfde thread op waterkant.net
http://www.suriname.nl/discus/messages/16/5910.html?1087572195
dacht dat je er mss iets aan kon hebben

Door Inafsabie op donderdag 25 september 2003 - 9:42:

Waar denkt men aan als het woord `allochtoon' valt? Waarschijnlijk niet aan de nieuwe topman van Ahold, de Zweed Anders Moberg. En ook niet aan de Russische, Amerikaanse, Duitse of Japanse musici van onze symfonieorkesten. Toch zijn dat allemaal in de letterlijke zin van het woord `allochtonen', want allochtoon betekent uit een ander land afkomstig.

Qua gebruik, echter, denkt men bij allochtoon niet aan blanke westerlingen, maar aan getinte mensen uit Afrika, Azië, Suriname en de Antillen. Daarbij speelt ook nog de negatieve beeldvorming dat mensen uit die streken voor overlast zouden zorgen. Terwijl mijn kranten worden bezorgd door allochtone jongens.

Dat is geen overlast, dat is dienstverlening. Dat geldt ook voor allochtone mannen en vrouwen die kantoren en ziekenhuizen schoonmaken.

We zouden van dat woord allochtoon af moeten, want het is ongeschikt om weer te geven wat er echt aan de hand is. Er zijn zes bezwaren tegen het gebruik van `allochtoon'.

`Autochtoon' en `allochtoon' zijn verzamelbegrippen. Ze suggereren dat er tussen de mensen die met deze termen worden aangeduid, onderling grote overeenkomsten bestaan, en tussen beide groepen grote verschillen. Maar soms zijn de verschillen groter tussen autochtonen onderling dan tussen autochtonen en allochtonen. Wat heeft een zwaar gereformeerde ouderling gemeen met een libertijnse yup uit de Amsterdamse grachtengordel? Het enige waarin ze een beetje op elkaar lijken is het spreken, lezen en schrijven van het Nederlands. Maar daarin brengen ze geheel verschillende gedachten tot uitdrukking, zo verschillend zelfs dat ze elkaar nauwelijks begrijpen.

`Allochtoon' wordt selectief gehanteerd. Een in Nederland woonachtige Amerikaan die alleen de Amerikaanse variant van het Engels spreekt, wordt zelden of nooit een allochtoon genoemd. Wij passen ons zelfs aan de beperkte talenkennis van de gemiddelde Amerikaan aan, door steeds meer Engelse woorden te gebruiken dan Nederlandse: target in plaats van doelstelling, quote in plaats van citaat en impact in plaats van (schok)effect. Dat doen we niet met Arabische, Turkse of Marokkaanse woorden. Daar zijn wel verklaringen voor, maar er zit ook iets in van overschatting van de westerse cultuur en onderschatting van Arabische, Turkse en Marokkaanse culturen.

`Allochtoon' wist culturele, etnische en religieuze verschillen tussen verschillende groepen nieuwkomers volledig uit. Een Chinees heeft een heel andere cultuur dan een Marokkaan, een Surinamer een heel andere dan een Egyptenaar.

`Allochtoon' is een pseudo-Grieks woord, het komt niet voor in de klassieke Griekse woordenschat. Het is `potjesgrieks'. `Allochtoon' is gevormd uit twee bestaande Griekse woorden; allos (ander) en chtoon (aarde, land), samen zoiets als: uit een ander land afkomstig. Maar allos heeft in het klassieke Grieks ook bijbetekenissen: niet-passend, afwijkend, slecht. Dat alleen al moet ons aan het denken zetten. `Autochtoon' is wel een klassiek Grieks woord. De betekenis is: in het land geboren, inboorling. In analogie daarmee zou `allochtoon' kunnen betekenen: buiten het land geboren, uitheems. Maar hoeveel burgers met de Nederlandse nationaliteit zijn er niet buiten het land geboren? Indische Nederlanders, Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders en nog veel meer. Vanuit dat gezichtspunt heeft `allochtoon' weliswaar een onderscheidend vermogen, maar dat is volstrekt irrelevant.

Ik ben het met Afshin Ellian (zelf `in een ander land geboren' en bepaald niet kansarm) eens dat `allochtoon' geen juridische status heeft. De Grondwet kent twee staatsrechtelijke categorieën: burger en vreemdeling, beide met welomschreven rechten en plichten. Als we ons daaraan houden, hoeven we bij een zorgvuldig en weloverwogen spreidingsbeleid niet voor discriminatie te vrezen.

Aan het begrippenpaar autochtoon/allochtoon valt geen rechtvaardige behandelingsnorm te ontlenen. Wel aan een eeuwenoude Hebreeuwse norm voor de behandeling van nieuwkomers. Die staat in Leviticus 19:34: `Als een onder u geboren Israëliet zal u de vreemdeling gelden die bij u vertoeft; u zult hem liefhebben als uzelf, want u bent vreemdeling geweest in het land Egypte. Ik ben de Eeuwige.' Interessant is wat de Griekse vertaling, die bekend staat als de Septuagint en die ontstaan is enkele eeuwen voor onze jaartelling, is voor `als een onder u geboren Israëliet', namelijk: autochtoon. Voor `vreemdeling' heeft de Septuagint uiteraard niet `allochtoon', want dat woord bestond toen nog niet. Het woord dat voor `vreemdeling' wordt gebruikt kan worden weergegeven met: iemand die erbij gekomen is, nieuwkomer. Je kunt de Griekse tekst vertalen met: `Als een autochtoon zal u de nieuwkomer gelden, u zult hem liefhebben als uzelf'. Dat `liefhebben' is geen geknuffel, maar een rechtvaardige behandeling.

Met deze oeroude bijbelse norm valt het kunstmatige verschil tussen autochtoon en allochtoon weg. Je hebt oudgedienden en nieuwkomers, en als die nieuwkomers willen blijven, hebben ze dezelfde rechten en plichten als de oudgedienden.

Of we ooit van het vermaledijde woord allochtoon afkomen? Ik vrees het ergste, want het is al helemaal ingeburgerd. Het zal wel blijven bestaan, maar misschien helpt het te weten waarom het een ongelukkige term is.

Gerrit Manenschijn

Dr. Gerrit Manenschijn is emeritus hoogleraar ethiek.
(c) NRC Handelsblad 2003 alle rechten voorbehouden

eno2
14 maart 2005, 10:38
Mooi, ik sta dus niet alleen met mijn kritiek op allochtonie en autochtonie en hun kunstmatig opgeklopte discriminaties.

Trouwens, 't is allemaal een nauwelijks verbloemd offensief tegen armen van elders (allos).

Een allochtoon met brains wordt met open armen verwelkomd en zijn brains worden gretig uitgezogen.

Idem voor een allochtoon met een dikke portefeuille, en met zijn portefeuille gebeurt in dezelfde geestesgesteldheid hetzelfde.

In het Modern Grieks betekent 'autos' nog altijd 'dit hier', 'van hier', en 'allos' heeft dan weer, nog altijd, een dubbele betekenis, 'van elders', maar ook:'anders'.
Vooral deze laatste betekenis wordt agressief en abrasief tegen de arme maar niet tegen de slimme of de rijke allochtonen aangewend.

Ik moet ook dringend eens wat meer bibliotheken bezoeken per dag om je te kunnen antwoorden op een aantal postings.;-)

King of beggars and fleas
14 maart 2005, 15:01
ik blijf evenwel niet begrijpen dat je er een punt van maakt dat mensen wiens origine zich buiten onze landsgrenszen bevinden allochtonen worden genoemd maar dat je er geen graat in ziet dat ze ons armen noemen.
Niet dat ik vindt dat we het woord allochtoon niet moeten afschaffen - ik ben de eerste om dat mee te bepleiten.
Weet je ik vergelijk het met dierenrechten activisme.
Cynisch zeg ik wel eens
er bestaat in ons land zelfs een organisatie die het voor de dieren opneemt
maar voor de armen is er geen ?
Ben ik nu tegen Gaia ?
helemaal niet - heb al aan acties ervan meegedaan.
Het gaat over de discrepantie
opkomen voor de rechten van andere levende wezens - mensen
en onderwijl de eigen rechten over het hoofd zien ?
we moeten denk ik op deze planeet in de eerste plaats eens leren dat we een ander niet moeten neerdrukken en bestrijden om onszelf op te werken....
maar velen moeten ook leren dat het geen enkele zin heeft om zichzelf te verlagen opdat een ander zich zou kunnen opwerken.
Vooraleer je van je medemens houdt moet je eerst van jezelf leren houden
zo zou ik het ook kunnen zeggen.

De reden waarom ik hier zo op doordram is
omdat dit soort van discrepanties inzake houding van de linksen tav enerzijds allochtonen - dieren - holebi s enz en anderszijds autochtone armen en armen in het algemeen - de eerste oorzaak is van de steeds diepere kloof die er is gekomen tussen de linksen en de armen.

VB zal niet gestopt worden zonder dit inzicht dat niet is ontstaan door het bezoeken van bibliotheken maar vanuit de ervaring.
ik ken heel veel kansarme VB ers
voor mij zijn dat gewoon mensen gelijk een ander
die er een paar andere meningen op na houden die ik niet kan delen
maar ja - wie niet ?
Ik moet ook dringend eens wat meer bibliotheken bezoeken per dag om je te kunnen antwoorden op een aantal postings.Ok weer niet goed - maar ik zal je wat rust gunnen. Als je het nu niet hebt begrepen dan zal je het toch ook nooit doen. Zo heb ik ook Van de lanotte en Franck van den broucke bvb en het grootste gedeelte van de soccen en de groenen allang geleden opgegeven.
met vriendelijke groeten.

eno2
14 maart 2005, 17:02
ik blijf evenwel niet begrijpen dat je er een punt van maakt dat mensen wiens origine zich buiten onze landsgrenszen bevinden allochtonen worden genoemd maar dat je er geen graat in ziet dat ze ons armen noemen.

Eno:

Binnenkort mogen armen zichzelf niet meer arm noemen van jou en eisen ze door anderen als 'andersgefortuneerd' bestempeld te worden.
Allochtonen diein België geboren zijn hebben een Belgische origine.

King:
Niet dat ik vindt dat we het woord allochtoon niet moeten afschaffen - ik ben de eerste om dat mee te bepleiten.
Weet je ik vergelijk het met dierenrechten activisme.
Cynisch zeg ik wel eens
er bestaat in ons land zelfs een organisatie die het voor de dieren opneemt
maar voor de armen is er geen ?
Ben ik nu tegen Gaia ?
helemaal niet - heb al aan acties ervan meegedaan.
Het gaat over de discrepantie
opkomen voor de rechten van andere levende wezens - mensen
en onderwijl de eigen rechten over het hoofd zien ?

Eno:
Ik heb nergens gezegd dat het woord allochtoon moet afgeschaft worden- alleen heb ik gesuggerreerd dat het zéér manipulatief gebruikt wordt, zozeer zelfs dat ik zijn gebruik half begrijp, half verwerp.
Er zijn veel organisaties die het voor de armen opnemen, maar geen of weinig door en voor armen - ik ken alleen de bond van grote gezinnen met lage inkomens.
Er is dus inderdaad nood aan zelfhulpgroepen.


King:
we moeten denk ik op deze planeet in de eerste plaats eens leren dat we een ander niet moeten neerdrukken en bestrijden om onszelf op te werken....

Eno:
Respect, ja.
Maar ga je met je vereniging het tegen het concurrentie-princiepe opnemen?
Dat lijkt me niet erg liberaal.


King:

maar velen moeten ook leren dat het geen enkele zin heeft om zichzelf te verlagen opdat een ander zich zou kunnen opwerken.

Eno:
Waar moet dat op slaan?

King

Vooraleer je van je medemens houdt moet je eerst van jezelf leren houden
zo zou ik het ook kunnen zeggen.

Eno
?

King:

De reden waarom ik hier zo op doordram is
omdat dit soort van discrepanties inzake houding van de linksen tav enerzijds allochtonen - dieren - holebi s enz en anderszijds autochtone armen en armen in het algemeen - de eerste oorzaak is van de steeds diepere kloof die er is gekomen tussen de linksen en de armen.

Eno
Ik ben links en arm en houd van dieren - er is bij mij geen kloof.
Van holebi's heb ik geen last - totnogtoe.

King

VB zal niet gestopt worden zonder dit inzicht dat niet is ontstaan door het bezoeken van bibliotheken maar vanuit de ervaring.

Eno
Wat een zever. Of het VB gestopt wordt of niet, zal mij een zorg wezen.
In het ergste geval zullen ze zichzelf wel stoppen. Jij wil ze zeker stoppen door hun programma over te nemen?
Ik heb hele generaties ervaring met armoede in mijn bagage (daar heb ik geen bibliotheken voor nodig) en slechts een paar decennia met relatieve welvarendheid.

King

ik ken heel veel kansarme VB ers
voor mij zijn dat gewoon mensen gelijk een ander
die er een paar andere meningen op na houden die ik niet kan delen
maar ja - wie niet ?
Ok weer niet goed - maar ik zal je wat rust gunnen. Als je het nu niet hebt begrepen dan zal je het toch ook nooit doen. Zo heb ik ook Van de lanotte en Franck van den broucke bvb en het grootste gedeelte van de soccen en de groenen allang geleden opgegeven.
met vriendelijke groeten.

Eno:
OK wijs dan de sossen af met hun sociale verworvendheden - wat een uitgangspunt voor iemand die het voor de armen wil opnemen.
Ik zeg niet dat de liberalen niets belangrijks bijgedragen hebben - dat hebben ze wel

King of beggars and fleas
14 maart 2005, 18:31
Je bent helaas een geprogrammeerde socialist eno2
waarschijnlijk te oud om nog te veranderen
ik ken nochthans - hoewel niet veel - wel degelijk andere roden hoor. Groenen tot nu toe niet - die denken nog altijd dat iedereen in dit land recht heeft op een uitkering.
De vraagtekens die je hebt geplaatst zijn anecdotisch in ons meningsverschil
doordat van de lanotte en vdb deze zaken ook niet begrijpen kunnen ze het blok niet counteren. En het zijn zij wel degelijk die de programmapunten van het vb heimelijk ovenemen. Het is patrick jansens zijn idee om in antwerpen in bepaalde wijken geen mensen meer met laag inkomen toe te laten weet je wel.

Het is typisch voor een linkse ook om mij ervan te beschuldigen of te verdenken programmapunten over te willen nemen van het vb. gewoon omdat ik probeer te begrijpen waarom 30 percent van de antwerpse bevolking op het vb stemt. Ik veroordeel dat idd niet eno2. Als er dertig procent van de bevolking op een partij stemt dan is dit een teken aan de wand. een teken dat er toch wel degelijk iets aan de hand is. Ik sluit mij hierin aan bij de uitspraak van kardinaal danneels - hoewel dit een unicum is - die zegt dat het vb goeie sireneloeiers zijn doch geen goeie brandweermannen zijn. Ik heb ooit mein kampf gelezen en weet je - de probleemindicatie erin was vaak heel treffend - de voorgestelde oplossingen waren dit natuurlijk niet.

Wat de linksen doen dat is een andere sirene proberen te plaatsen tegenover de alarmsirene. Ze proberen overstemmen met een goed nieuws show ??
ipv slim te zijn
en gewoon de brand = oorzaak te blussen
en de pluimen ervan op de hoed te steken.

Moeten er opvang centra gesloten worden voor asielzoekers
om er voor te zorgen dat al de anderen ook ergens warm binnen kunnen in de winter ?
het feit dat men met de afschaffing van de wet op de landloperij en de sluiting van de daklozenkolonie gewoon VERGETEN is om een alternatief te voorzien voor de landlopers is zo n vb van een klein brandje. Een grotere brand is bvb het feit dat allochtonen vaak een goedkopere lening kunnen krijgen voor aankoop van vastgoed daar waar belgen dit niet kunnen.

Van het liberalisme ken je blijkbaar niets - waarschijnlijk heb je vanuit je socialistische vooringenomenheid nooit de moeite gedaan om jezelf aangaande te informeren. John Locke was een tegenstander van ongebreideld privaat eigendom. Ttz het enige dat een mens met recht en reden zijn eigendom mag noemen is de vrucht van zijn eigen arbeid. De grond - de bomen - de natuur - de wereld daar heeft niemand voor gewerkt en dus mag niemand ze ook monopoliseren. En vergeet niet dat Chief Seattle ook de leer van de vrijheid predikte.

het op ongebreidelde concurrentie gebazeerde liberalisme dat jij kent is geperverteerd liberalisme - nl kapitalisme - daarin moeten alle rechten wijken voor 1 recht = eigendomsrecht. De balans wordt scheef getrokken doordat het recht op eigendom verkeerdelijk geinterpreteerd wordt als zou je het recht hebben om hetgeen van nature collectief is te mogen bezitten. Door die scheve balans moet er als tegenreactie vervolgens socialisme ontstaan. En ook daarvan blijft tegenwoordig weinig meer over dan slechts een slap afkooksel van de heroische dagen van weleer.

eno2
15 maart 2005, 15:01
Je bent helaas een geprogrammeerde socialist eno2
waarschijnlijk te oud om nog te veranderen

Gelukkig bestaat er nog 1 liberaal zoals jij, die zich geroepen voelt de armen
te mobiliseren.
Het belang van het socialisme voor de vertwerving en de bestendiging van het sociale kapitaal wegmoffelen, kleineren, of ontkennen is niet alleen anti-historisch, het grenst aan revisionisme en het is niet allen dom, het is volkomen inopportuun voor wat je mee bezig bent.
Overigens ben ik geen socialist, niet voor geleide economie en niet voor centrale administratie.
Maar zo'n oude liberale aap als jij: kan die nog wel andere smoelen leren trekken?

ik ken nochthans - hoewel niet veel - wel degelijk andere roden hoor. Groenen tot nu toe niet - die denken nog altijd dat iedereen in dit land recht heeft op een uitkering.


De vraagtekens die je hebt geplaatst zijn anecdotisch in ons meningsverschil
doordat van de lanotte en vdb deze zaken ook niet begrijpen kunnen ze het blok niet counteren. En het zijn zij wel degelijk die de programmapunten van het vb heimelijk ovenemen. Het is patrick jansens zijn idee om in antwerpen in bepaalde wijken geen mensen meer met laag inkomen toe te laten weet je wel.

Het is typisch voor een linkse ook om mij ervan te beschuldigen of te verdenken programmapunten over te willen nemen van het vb. gewoon omdat ik probeer te begrijpen waarom 30 percent van de antwerpse bevolking op het vb stemt. Ik veroordeel dat idd niet eno2. Als er dertig procent van de bevolking op een partij stemt dan is dit een teken aan de wand. een teken dat er toch wel degelijk iets aan de hand is.
. Ik sluit mij hierin aan bij de uitspraak van kardinaal danneels - hoewel dit een unicum is - die zegt dat het vb goeie sireneloeiers zijn doch geen goeie brandweermannen zijn.

t' Zal wel koelen zonder blazen met het Blok, zonder pompiers - vooral als ze inderdaad beleidsverantwoordelijkheid krijgen.


Ik heb ooit mein kampf gelezen en weet je - de probleemindicatie erin was vaak heel treffend - de voorgestelde oplossingen waren dit natuurlijk niet.
Het verwondert mij helemaal niet, dat je een bewonderaar bent van mijn Kamp, alléz, van het kamp van Hitler. Jiij die voortdurend de mond vol hebt over psychopaten bewondert dus het werk van deze superpsychopaat.

Wat de linksen doen dat is een andere sirene proberen te plaatsen tegenover de alarmsirene. Ze proberen overstemmen met een goed nieuws show ??
ipv slim te zijn
en gewoon de brand = oorzaak te blussen
en de pluimen ervan op de hoed te steken.

Je zet je in voor eerlijke verhoudingen en herverdeling maar je bent niet links?

Moeten er opvang centra gesloten worden voor asielzoekers
om er voor te zorgen dat al de anderen ook ergens warm binnen kunnen in de winter ?

Alle daklozen moeten onderdak-mogelijkheden krijgen punt uit. Of ze nu allos- of autos- tochtos zijn, om even Grieks te praten.
het feit dat men met de afschaffing van de wet op de landloperij en de sluiting van de daklozenkolonie gewoon VERGETEN is om een alternatief te voorzien voor de landlopers is zo n vb van een klein brandje. Een grotere brand is bvb het feit dat allochtonen vaak een goedkopere lening kunnen krijgen voor aankoop van vastgoed daar waar belgen dit niet kunnen.
Ik weet niet hoor. Ik ken persoonlijk een dopper, en die kreeg wel degelijk een lening om een appart. te kopen, geheel op zijn uitkering.
Hij kon dat vervolgens niet afbetalen natuurlijk.
Zo moeilijk doen de banken dus niet.


Van het liberalisme ken je blijkbaar niets
Waar jij het best van op de hoogte bent, is kunst en de kunde anderen nietswetendheid toe te schrijven. Hoe zielig.
- waarschijnlijk heb je vanuit je socialistische vooringenomenheid nooit de moeite gedaan om jezelf aangaande te informeren.
Ik zeg je nog eens, dat ik geen socialist ben.
Lees misschien eens Dirk Verhofstad over Liberalisme, dan raak je op de hoogte van enige varianten van liberalisme die niet minder intelligent zijn dan jouw 'modus', zal ik maar zeggen.

Ttz het enige dat een mens met recht en reden zijn eigendom mag noemen is de vrucht van zijn eigen arbeid.
Volgens dat principe ben ik dus mede-eigenaar van een paar multinationals?
Verder wordt Locke tegengesproken door Hegel.
Die stelt dat de natuur door het werk van de mens geheel omgezet wordt in cultuur. Zover zijn we dan, dat alles volgens jouw eigen principe dan ons eigendom geworden is, door ons werk.
Hoe ga je je uit deze filosofische knoop redden, King?


.

eno2
15 maart 2005, 15:34
@king
het op ongebreidelde concurrentie gebazeerde liberalisme dat jij kent is geperverteerd liberalisme - nl kapitalisme - daarin moeten alle rechten wijken voor 1 recht = eigendomsrecht. De balans wordt scheef getrokken doordat het recht op eigendom verkeerdelijk geinterpreteerd wordt als zou je het recht hebben om hetgeen van nature collectief is te mogen bezitten. Door die scheve balans moet er als tegenreactie vervolgens socialisme ontstaan. En ook daarvan blijft tegenwoordig weinig meer over dan slechts een slap afkooksel van de heroische dagen van weleer.

Eno2:

Best.
Ik ben dan ook voorstander van een plurale democratie waarin verschillende stromingen elkaar uitbalanceren in een consensus.
Ik zie trouwens absoluut niet goed zitten hoe je je zogenaamde liberalisme kan subsumeren
onder de revolutionaire opvatting van de verdeling van de gronden etc..

eno2
15 maart 2005, 15:41
Precies
je zegt het hier zelf
en wij zijn op de hoogte
maar zijn de armen dat ?
neen
dus
1 e prioriteit
hen op de hoogte stellen
hoe doe je dat ?
door hen te betrekken
via de juiste doelgroeporganisatie die mee verweven zit in het andersglobalistische netwerk.
Wanneer gaan jullie nu eens inzien dat theoretisch gebrabbel tot niets leidt
tenzij je je concepten op grote schaal gesleten krijgt.
De universele verklaring van de rechten van de mens
wie van de armen kent die ?????
in mijn omgeving geen enkele
tenzij hetgeen ze er van mij over weten.

Weet je
ik ben betrokken geweest in verschillende emancipatorische projecten.
Verschillende keren kwam het daarbij voor dat armen in die projecten bepaalde zaken gingen produceren - vaak spontaan. Als ik bij oxfam vervolgens eens ging polsen of er op die manier mss geen producten die gemaakt worden door armen op eigen bodem in het verkoopscircuit van oww zouden kunnen worden opgenomen dan stootte ik steeds op een njet. Wij zijn alleen maar met de derde wereld bezig - alsof de verkoop van onze producten die van de verkoop van hun andere producten perse zou moeten schaden en bovendien worden er in oww ook vlaggen van greenpeace en papierwaren van eco-shop verkocht ? Beide verenigingen en het laatste is zelfs gewoon een bedrijf die met de derde wereld even weinig te maken hebben als wij ? Kan jij je voorstellen dat ik mij als 4e wereldmilitant ook nog eens door de andersglobalisten een beetje uitgesloten voel. Die zeveraars hebben verdomme allemaal zoiets van - ach jij weet niet wat armoede is - in de derde wereld daar is armoede - maar ze weten zelf verdomme niet wat armoede is. IK heb ooit geweten dat van een geheel team van 30-40 oww medewerkers er slechts 1 reageerde op flagrante schendingen van de meest fundamentele rechten recht onder hun neus ? Waar zijn die mensen mee bezig denk ik dan ?
de enige conclusie die ik vervolgens kan trekken is dat voor een klein aantal leerkrachten oww en 11 11 11 iets is dat ze hyp vinden EN dat hen een gerust geweten schenkt. Wanneer er naast hun winkel echter plaatselijk arme iets probeert op te zetten voor hem en zijn lotgenoten dan steken ze a-syndicaal hun kop in het zand. En dit om plaatselijke politieke redenen - om vriendjes te blijven met de gemeente. In de derde wereld ijveren dus voor de mensenrechten maar vlakbij er gewoon los over zien.

Uit marketing oogpunt zou het opnemen van vierde wereld producten nochthans een voltreffer zijn. De plaatselijke wereldwinkel medewerkers waar ik nu woon vragen zich af hoe ze hun publiek kunnen vergroten ??????
Simpel toch - lanceer een campagne - vanaf nu hebben wij ook wel wat oog voor plaatselijke problemen - wij verkopen ook producten die door plaatselijke armen worden geproduceerd - en we geven daarmee aan dat armoede mss wel het ergst is in de 3e wereld maar dat ze er daar ook weer geen patent op hebben.
Er kunnen producten gekozen worden die niet concurreren met de 3e wereld producten
Hoe meer producten een winkel heeft hoe meer doelgroepen hij gaat betrekken - en vlaams belangers die uit solidariteit met het eigen volk nu WEL iets te zoeken hebben in de weredwinkel zien er de affiches - nemen eens een folder mee waarin ie leest hoe de migratie naar hier door mulitnationals imf etc wordt veroorzaakt - hij proeft mss ook eens een flesje cubaanse rum.
En omgekeerd krijgt dat verstarde stelletje andersglobalisten ook eens wat info over datgene wat er zich hier op eigen bodem - onder eigen neus zoal afspeelt
Kwestie van dat de andersglobalisten toch zo perse anders willen zijn he
wel nu ze zijn tov de 4e wereld juist hetzelfde als al de rest
ze zijn even erg als het klootjesvolk
ze pretenderen alleen maar om beter te zijn.
maar dat doet iedereen
dus
nogmaals
ze zijn maar weinig alternatief_________

Eno2

Bizarre zienswijze.
Oxfam is nu eenmaal een ONG die gericht is op de derde wereld -fair trade.
Je moet appelen niet verwijten dat ze geen peren zijn.
Volgens mij heb je erg last van een verstoppend mengsel van misplaatste mentale hubris, megalomanie en megalopsychia, je weet alles best en jouw virtueel eenmansoorlogje is oneindig verheven, in alleen maar jouw eigen ogen, boven de hypocriete doelstellingen van een vernieuwende wereldwijde socialiserende beweging als die van de anders-globalisten.
Even erg als het klootjesvolk... je klopt nogal hard, King...ernaast.

King of beggars and fleas
15 maart 2005, 15:47
t' Zal wel koelen zonder blazen met het Blok, zonder pompiers - vooral als ze inderdaad beleidsverantwoordelijkheid krijgen.Een grote vergissing
overigens een klassieker als je er de geschiedenis op na leest. De romeinen dachten ook - het waait wel over. ik ben het wel eens dat we niet moeten paniikeren. We moeten doordacht handelen.Het verwondert mij helemaal niet, dat je een bewonderaar bent van mijn Kamp, alléz, van het kamp van Hitler. Jiij die voortdurend de mond vol hebt over psychopaten bewondert dus het werk van deze superpsychopaat.Typische uiting van voorgeprogrammeerdheid. Waarom zou ik een bewonderaar zijn van mijn kampf of de schrijver ervan omdat ik het vele jaren geleden heb gelezen ? Ik heb nog nooit een boek gelezen vanuit eender welke achtergrond geschreven waar helemaal niets zinnigs in stond. Gewapend met een tot objectiviteit in staat zijnde geest lees ik alles. Verwerp wat slecht is en behoud wat goed is. Ik onthoud uit mein kampf sommige annalyses van hoe politiek misbruik onstaat. Die analyses worden vervolgens door schrijver aangewend om een dictatuur te rechtvaardigen. Ik kan er dus als democraat uit leren wat een democratie kan doen om zich hiertegen te wapenen of nog beter hoe - door welke gebrekkigheden dergelijke ongewenste maatschappelijke tendensen kunnen ontstaan. Ik heb ook het rode boekje gelezen - maar je zal wel weten dat ik geen communist ben en a ja de bijbel die heb ik ook gelezen - nochthans geen katholiek - de koran - ik ben geen moslim - de bagavath gita - geen hindoe enz.
Als morgen marc dutroux een boek schrijft dan zal ik het 9/10 ook lezen. Vindt ik marc dutroux daarom sympathiek ????? Behoor ik dan tot zijn kamp ???
Ben ik dan zelf een pedofiel ????
ik geloof dat ieder mens wel ergens iets zinnigs te zeggen heeft
zelfs de grootst denkbare monsters en psychopaten.Je zet je in voor eerlijke verhoudingen en herverdeling maar je bent niet links?Wanneer ga je nu eens doorkrijgen dat heel die links - rechts - shit totaal passe is ? Ik ben een voorstander van eerlijke verhoudingen zodat herverdeling niet nodig is. Via herverdeling worden de armen afhankelijk gehouden terwijl ze geacht zijn om vrij te mogen zijn.

Sociale zekerheid = verplicht beroepsbedelaarsschap = mensonwaardig.

Zolang er echter kapitalisme bestaat is herverdeling echter nodig en zolang er kapitalisme bestaat ben ik dus een voorstander van het noodzakelijk kwaad dat herverdeling is. Of je me nu links of rechts noemt zal me verder worst wezen. Doorgaans noemen de linksen me rechts en de rechtsen links. Wil zeggen dat ik mij in het comfortabele centrum bevindt dus.Alle daklozen moeten onderdak-mogelijkheden krijgen punt uit. Of ze nu allos- of autos- tochtos zijn, om even Grieks te pratenidd maar wanneer ga je nu eens doorkrijgen dat er te weinig nachtasielen zijn - weer zo n typisch klein links revisionisme - alsof er in belgie wel genoeg voorzieningen zijn. Er zijn in de jaren na de sluiting van de daklozenkolonie in wortel verschillende van mijn goede vrienden - landlopers aan extreme armoede overleden. Hoewel hun officiele doodsoorzaak longontsteking luidt. Een kwalijke vorm van negationisme. Ik ben er in ieder geval voorstander van dat er op langere termijn een wet komt die het niet of gebrekkig naleven van de grondwet door een minister strafrechtelijk vervolgbaar maakt.Ik weet niet hoor. Ik ken persoonlijk een dopper, en die kreeg wel degelijk een lening om een appart. te kopen, geheel op zijn uitkering.
Hij kon dat vervolgens niet afbetalen natuurlijk.
Zo moeilijk doen de banken dus niet.Vraag aan die dopper eens welke bank ? Dan ga ik er direct ook naartoe. Bovendien zeg je er niet bij of hij zelf een voorschot had of niet. Het kan ook zijn dat iemand borg heeft getekend.

King of beggars and fleas
15 maart 2005, 16:13
_________

Eno2

Bizarre zienswijze.= geen weerlegging
Oxfam is nu eenmaal een ONG die gericht is op de derde wereld -fair trade.
Je moet appelen niet verwijten dat ze geen peren zijn. Leg mij dan eens uit waarom ze ook t shirts van greenpeace verkopen of papierwaren van eco bos ? Volgens mij heb je erg last van een verstoppend mengsel van misplaatste mentale hubris, megalomanie en megalopsychia, je weet alles best en jouw virtueel eenmansoorlogje is oneindig verheven, in alleen maar jouw eigen ogen, Als je een arme uitscheld doe het dan tenminste in een taal die hij kan verstaan zonder er een woordenboek bij te halen. Al die concepten in jouw hoofd - blijkbaar eens wat over psychologie aan t lezen geweest - is allemaal geprogrammeerdheid. Het is via concepten dat men ons programmeerd. Je weet bovendien dat het geen eenmansoorlogje meer is. Je hebt dat al kunnen vaststellen. Ik beschik over de gave om de stok in het hoenderhok te gooien en waarom zou ik daarover beschaamd zijn. Sinds de kobaf op politics is gekomen is armoede 1 van de hoofdthema s bij de maatschappelijke discussies. Ook de jouwe werden erdoor gepopulariseerd.
Kan ik er iets aan doen dat mijn formule werkt ?
boven de hypocriete doelstellingen van een vernieuwende wereldwijde socialiserende beweging als die van de anders-globalisten.
Even erg als het klootjesvolk... je klopt nogal hard, King...ernaast.
In plaats van niet tegen kritiek te kunnen en je daardoor aangevallen te voelen zou je beter eens goed nadenken wat ik over de anderglobalistische beweging heb gezegd. Zijn de andersglobalisten heiligen ?
Is iedereen die kritiek durft te uiten een tegenstander = precies de reden waarom jullie er relatief gezien ook maar weinig van bakken.

King of beggars and fleas
15 maart 2005, 16:21
Ps

Ik heb je dat al eerder gezegd
t is niet omdat we het oneens zijn dat ik je perse uitsluit
van vws
je geschiktheid durf ik voorlopig openlijk te betwijfelen
maar zwarte lijsten daar doe ik niet in hoor.
als je denkt dat je het beter weet waarom stel jij je dan bvb niet kandidaat voor het voorzitterschap
doe het niet......
ok maar kom dan achteraf niet zagen dat ik het mss ben of iemand anders die kritiek durft te hebben op je andersglobalistische heiligen

eno2
16 maart 2005, 15:16
Ps

Ik heb je dat al eerder gezegd
t is niet omdat we het oneens zijn dat ik je perse uitsluit
van vws
je geschiktheid durf ik voorlopig openlijk te betwijfelen
maar zwarte lijsten daar doe ik niet in hoor.
als je denkt dat je het beter weet waarom stel jij je dan bvb niet kandidaat voor het voorzitterschap
doe het niet......
ok maar kom dan achteraf niet zagen dat ik het mss ben of iemand anders die kritiek durft te hebben op je andersglobalistische heiligen__________


Ik geloof ook niet dat jij erg geschikt bent om armen te verdedigen, om redenen die uit onze verdere 'conversatie' nog meer uit de verf zullen komen, vermoed ik - indien ze verder doorloopt.
Ik heb alleen zin om als (mede-)verantwoordelijke actie te ondernemen als gegarandeerd is dat ze hele sectoren wekenlang platlegt - daar heb ik een bescheiden ervaring in.

Je hebt toch al begrepen dat ik heilig ben - op zich al een verdienste.
Dat is al iets.
Ik zou dan ook aalmoezenier kunnen worden - theorethisch- van de beweging en spirituele steun geven.

eno2
16 maart 2005, 17:01
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door King of beggars and fleas
Ps

Ik heb je dat al eerder gezegd
t is niet omdat we het oneens zijn dat ik je perse uitsluit
van vws
je geschiktheid durf ik voorlopig openlijk te betwijfelen
maar zwarte lijsten daar doe ik niet in hoor.
als je denkt dat je het beter weet waarom stel jij je dan bvb niet kandidaat voor het voorzitterschap
doe het niet......
ok maar kom dan achteraf niet zagen dat ik het mss ben of iemand anders die kritiek durft te hebben op je andersglobalistische heiligen

__________


Ik geloof ook niet dat jij erg geschikt bent om armen te verdedigen, om redenen die uit onze verdere 'conversatie' nog meer uit de verf zullen komen, vermoed ik - indien ze verder doorloopt.
Ik heb alleen zin om als (mede-)verantwoordelijke actie te ondernemen als gegarandeerd is dat ze hele sectoren wekenlang platlegt - daar heb ik een bescheiden ervaring in.

Je hebt toch al begrepen dat ik heilig ben - op zich al een verdienste.
Dat is al iets.
Ik zou dan ook aalmoezenier kunnen worden - theorethisch- van de beweging, en spirituele steun geven speciaal aan allochtonen daarvan- om in de draad te blijven.

eno2
16 maart 2005, 18:51
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door eno2
t' Zal wel koelen zonder blazen met het Blok, zonder pompiers - vooral als ze inderdaad beleidsverantwoordelijkheid krijgen.

King

Een grote vergissing
overigens een klassieker als je er de geschiedenis op na leest. De romeinen dachten ook - het waait wel over. ik ben het wel eens dat we niet moeten paniikeren. We moeten doordacht handelen.

eno2:
Geen vergissing.
38% van de kiezers zijn progressief - tesamen met anderen die met het blok niet willen samenwerken, ook zonder cordon, komen ze er nooit voorbij, tenzij lokaal.

___________
Citaat Eno2
Het verwondert mij helemaal niet, dat je een bewonderaar bent van mijn Kamp, alléz, van het kamp van Hitler. Jiij die voortdurend de mond vol hebt over psychopaten bewondert dus het werk van deze superpsychopaat.

King:

Typische uiting van voorgeprogrammeerdheid.
Waarom zou ik een bewonderaar zijn van mijn kampf of de schrijver ervan omdat ik het vele jaren geleden heb gelezen ? Ik heb nog nooit een boek gelezen vanuit eender welke achtergrond geschreven waar helemaal niets zinnigs in stond.
Gewapend met een tot objectiviteit in staat zijnde geest lees ik alles. Verwerp wat slecht is en behoud wat goed is. Ik onthoud uit mein kampf sommige annalyses van hoe politiek misbruik onstaat. Die analyses worden vervolgens door schrijver aangewend om een dictatuur te rechtvaardigen. Ik kan er dus als democraat uit leren wat een democratie kan doen om zich hiertegen te wapenen of nog beter hoe - door welke gebrekkigheden dergelijke ongewenste maatschappelijke tendensen kunnen ontstaan. Ik heb ook het rode boekje gelezen - maar je zal wel weten dat ik geen communist ben en a ja de bijbel die heb ik ook gelezen - nochthans geen katholiek - de koran - ik ben geen moslim - de bagavath gita - geen hindoe enz.

eno2:

Eclecticus en waarschijnlijk ook autodidact?
Je las ook Locke en Smith, want je citeert ze, die klassieke verdedigers van de privé-eigendom - en dat terwijl je de eigendom wil afschaffen? En je tegelijk als liberaal bestempelen?

King:

Als morgen marc dutroux een boek schrijft dan zal ik het 9/10 ook lezen.

Eno2

En ik zeker niet.

King:

Vindt ik marc dutroux daarom sympathiek ????? Behoor ik dan tot zijn kamp ???
Ben ik dan zelf een pedofiel ????

Eno2
???

King
ik geloof dat ieder mens wel ergens iets zinnigs te zeggen heeft
zelfs de grootst denkbare monsters en psychopaten.

Eno2:
Als je het nodige geduld en inlevingsvermogen kan opbrengen, misschien wel.
Ik ben geen psychiater noch serial-killer -hunter die zich moeten inleven in dergelijke zieke breinen en ik vrijwillig daar ook niet voor.
____________________
Citaat eno2:
Je zet je in voor eerlijke verhoudingen en herverdeling maar je bent niet links?

King

Wanneer ga je nu eens doorkrijgen dat heel die links - rechts - shit totaal passe is ?

Eno2:

Paasé simple of passé composé?
Zodra je ophoudt mij als socialist te bestempelen misschien?

King
Ik ben een voorstander van eerlijke verhoudingen zodat herverdeling niet nodig is. Via herverdeling worden de armen afhankelijk gehouden terwijl ze geacht zijn om vrij te mogen zijn.

Eno2

Als je armen wil helpen moet je ze middelen geven en dat heet herverdelen.

King

Sociale zekerheid = verplicht beroepsbedelaarsschap = mensonwaardig.

Eno2

In de staatsbegroting is evenveel hulp aan bedrijven ingeschreven als aan particulieren.
Wat wil je in de plaats stellen, trouwens?
Of moeten je armen hun plan trekken zonder iets?

King

Zolang er echter kapitalisme bestaat is herverdeling echter nodig en zolang er kapitalisme bestaat ben ik dus een voorstander van het noodzakelijk kwaad dat herverdeling is.

Eno2
een geluk.
Neem maar gerust je tijd ondertussen voor het uitwerken van je panacee en je utopie.

King
Of je me nu links of rechts noemt zal me verder worst wezen. Doorgaans noemen de linksen me rechts en de rechtsen links. Wil zeggen dat ik mij in het comfortabele centrum bevindt dus.

Eno2

Ik vind je totnogtoe nogal patchwork.

______________
Eno2

Citaat:
Alle daklozen moeten onderdak-mogelijkheden krijgen punt uit. Of ze nu allos- of autos- tochtos zijn, om even Grieks te praten

King:

idd maar wanneer ga je nu eens doorkrijgen dat er te weinig nachtasielen zijn - weer zo n typisch klein links revisionisme - alsof er in belgie wel genoeg voorzieningen zijn. Er zijn in de jaren na de sluiting van de daklozenkolonie in wortel verschillende van mijn goede vrienden - landlopers aan extreme armoede overleden. Hoewel hun officiele doodsoorzaak longontsteking luidt. Een kwalijke vorm van negationisme. Ik ben er in ieder geval voorstander van dat er op langere termijn een wet komt die het niet of gebrekkig naleven van de grondwet door een minister strafrechtelijk vervolgbaar maakt.

Eno2

Zoals ik zei: iedereen moet onderdak krijgen.

_____________

Citaat Eno2
Ik weet niet hoor. Ik ken persoonlijk een dopper, en die kreeg wel degelijk een lening om een appart. te kopen, geheel op zijn uitkering.
Hij kon dat vervolgens niet afbetalen natuurlijk.
Zo moeilijk doen de banken dus niet.

King:

Vraag aan die dopper eens welke bank ? Dan ga ik er direct ook naartoe. Bovendien zeg je er niet bij of hij zelf een voorschot had of niet. Het kan ook zijn dat iemand borg heeft getekend.

Eno2

Geen borg.
Zijn familie heeft hem laten opnemen (voor een jaar of zo) en ondertussen is hij van de verplichtingen van afbetaling ontslagen wegens (tijdelijk) ontoerekenbaar. Waarschijnlijk heeft de bank zijn huis verkocht.
Een van die verwarrende armen-verhalen.
__________________

eno2
16 maart 2005, 18:58
Citaat eno2:
Volgens mij heb je erg last van een verstoppend mengsel van misplaatste mentale hubris, megalomanie en megalopsychia, je weet alles best en jouw virtueel eenmansoorlogje is oneindig verheven, in alleen maar jouw eigen ogen,
King
Als je een arme uitscheld doe het dan tenminste in een taal die hij kan verstaan zonder er een woordenboek bij te halen. Al die concepten in jouw hoofd - blijkbaar eens wat over psychologie aan t lezen geweest - is allemaal geprogrammeerdheid. Het is via concepten dat men ons programmeerd. Je weet bovendien dat het geen eenmansoorlogje meer is. Je hebt dat al kunnen vaststellen. Ik beschik over de gave om de stok in het hoenderhok te gooien en waarom zou ik daarover beschaamd zijn. Sinds de kobaf op politics is gekomen is armoede 1 van de hoofdthema s bij de maatschappelijke discussies. Ook de jouwe werden erdoor gepopulariseerd.
Kan ik er iets aan doen dat mijn formule werkt ?

Eno2

't Was alleen maar een reactie op jouw grof taalgebruik 'anders-globalisten zijn nog erger dan het klootjesvolk', dat ik niet lustte, en ik heb zo mijn eigen verfijnde manieren om daarop te reageren, en als je dan het woordenboek nodig hebt om dat te begrijpen, dan is dat jammer - voor jou.

de limburgse leeuw
16 maart 2005, 23:28
Ik heb er elders ook al meermaals op gewezen dat het racisme niet kleiner is geworden sinds het woordje 'allochtonen' in voege is getreden. Daarbij heb ik in mijn dorp al dikwijls moeten uitleggen wat dat zijn, allochtonen, want de mensen begrijpen die Griekse woorden niet zo goed.

Vroeger spraken we altijd over 'vreemdelingen', en dat was helemaal niet racistisch bedoeld. Natuurlijk had je dan weer mensen die daarover vielen, want ze vonden dat het woord er alleen maar op wees dat iemand er niet bij hoorde, een 'vreemdeling' was.

Daarna kwam het woordje 'migranten' in de mode. Dat was zogezegd al minder discriminerend, want het wees er alleen maar op dat die mensen gemigreerd waren, meer niet. Maar eigenlijk betekende het niet echt een vooruitgang t.o.v. het woordje 'buitenlander' of 'vreemdeling'.

Nu zitten we opgescheept met de moeilijke term 'allochtonen', een term die (ik durf het bijna niet zeggen) overloopt van wat extreem-rechts meestal betitelt als een uiting van 'politieke correctheid'. Maar ik gebruik het woord zelf haast nooit, ik blijf gewoon lekker 'vreemdelingen' zeggen, want dat is wat ik altijd gewend ben geweest en wat ik altijd heb gezegd, zij het dan zonder enige racistische of discriminerende bedoeling.

Door het steeds weer uitvinden van nieuwe termen wordt de discriminatie niet opgeheven. Sinds het woord 'allochtonen' gebruikt wordt is het racisme en het onbegrip alleen maar toegenomen en de meeste mensen weten amper waarover je het hebt. 'Allochtonen', wat is dat voor een beest, zie je ze dan denken. En gelijk hebben ze toch wel een beetje: ik vind het er niet op trekken de mensen met zo'n predicaat uit te rusten.

Natuurlijk zullen de meningen hierover wel verschillen, maar naar mijn gevoel was de maatschappij véééééél minder racistisch toen we het nog gewoon over 'vreemdelingen' hadden.

King of beggars and fleas
17 maart 2005, 01:56
Ik heb alleen zin om als (mede-)verantwoordelijke actie te ondernemen als gegarandeerd is dat ze hele sectoren wekenlang platlegt - daar heb ik een bescheiden ervaring in.

Je hebt toch al begrepen dat ik heilig ben - op zich al een verdienste.
Dat is al iets.
Ik zou dan ook aalmoezenier kunnen worden - theorethisch- van de beweging en spirituele steun gevenAanbod aanvaard. Om het concreet te maken hoef je me slechts te mailen op mailadres in mijn handtekening.

Onze menigsverschillen blijven evenwel - voorlopig althans. Ook ik heb vandaag genoten van het lenteweer. Ik hou van de zon. En als ze dan plots verschijnt na zo n lange winter .....dan moet ik haar echt ten volle gaan opslorpen. Vanaf nu zal ik enkel nog na zonsondergang posten. Inhoudelijk antwoord op je postings volgt dus nog. Het is heel sterk dat het VWS haar interne tergenstrijdigheden openlijk durft te outen. Een unicum voor een belangenorganisatie en vele politieke partijen kunnen daar nog een puntje aan zuigen.

Welkom in het vierde werteld syndicaat eno2.

eno2
17 maart 2005, 10:31
Leeuw:
Natuurlijk zullen de meningen hierover wel verschillen, maar naar mijn gevoel was de maatschappij véééééél minder racistisch toen we het nog gewoon over 'vreemdelingen' hadden.

________

Noch vreemdelingen noch allochtonen is op termijn passend voor mensen die geïntegreerd zijn in onze samenleving, daarnaartoe op weg zijn, of hier geboren zijn, wonen, werken, leven en sterven.

Maar die etiketen worden gewoon gebruikt vanwege hun plakkende eigenschappen.

Bij het woord allochtoon komt daar nog eens bij dat het een pseudo-wetenschappelijke term is, etymologisch ook al high-brow uitgebrouwd
door een 'geleerde' administratie, en dat de gebruiker alle meerwaardigheid verschaft vandien tegenover de bestemmeling. Maw. het werkt supplementair
discriminerend, terwijl het vertrouwde en gewone woord 'vreemdelingen' een veel lagere vervaldatum heeft. Toch was de originele bedoeling waarschijnlijk een 'neutrale' term zoeken voor het meer emotioneel beladen en negatief klinkende 'vreemdeling'. Niemand zal echter vreemdeling blijven noemen in wiens buurt hij zijn leven lang woont en er mee opgevoed en opgegroeid is.
Terwijl een allochtoon voor eeuwig en altijd een allochtoon kan blijven.

eno2
17 maart 2005, 10:46
Aanbod aanvaard. Om het concreet te maken hoef je me slechts te mailen op mailadres in mijn handtekening.

Onze menigsverschillen blijven evenwel - voorlopig althans. Ook ik heb vandaag genoten van het lenteweer. Ik hou van de zon. En als ze dan plots verschijnt na zo n lange winter .....dan moet ik haar echt ten volle gaan opslorpen. Vanaf nu zal ik enkel nog na zonsondergang posten. Inhoudelijk antwoord op je postings volgt dus nog. Het is heel sterk dat het VWS haar interne tergenstrijdigheden openlijk durft te outen. Een unicum voor een belangenorganisatie en vele politieke partijen kunnen daar nog een puntje aan zuigen.

Welkom in het vierde werteld syndicaat eno2.________

Lid wil ik niet worden.
Ik wil ook anoniem blijven ten opzichte van de forum-gebruikers hier.
Echter:
Armen die voordeel denken te kunnen doen met enige van mijn (defensieve) survival-technieken kunnen mij altijd contacteren daarover via mijn inbox.
Dit gaat er dus specifiek over hoe je je uitgaven kan minimaliseren.
(Zo goed als niets uitgeven, is het korte antwoord- dat kan al veel correspondentie vermijden).

Dat aanbod geldt ook voor die armen (en minder armen) die terecht of onterecht vermoeden dat ik ze spiritueel kan helpen, schriftelijk.






___________________

Oorspronkelijk bericht door eno2
Ik heb alleen zin om als (mede-)verantwoordelijke actie te ondernemen als gegarandeerd is dat ze hele sectoren wekenlang platlegt - daar heb ik een bescheiden ervaring in.

Je hebt toch al begrepen dat ik heilig ben - op zich al een verdienste.
Dat is al iets.
Ik zou dan ook aalmoezenier kunnen worden - theorethisch- van de beweging en spirituele steun geven
______________

Ik begrijp niet hoe je het bovenstaande citaat hebt kunnen recupereren, terwijl het een onderdeel vormt van een lange posting die verloring ging en
die ik heb moeten vervangen door een andere, veel kortere??

Nu, in elk geval zullen mijn zon-uren mijn PC-uren fel verminderen, de Bib is 's avonds en 's nachts ook niet open...

King of beggars and fleas
17 maart 2005, 14:13
Euh eno2
enkel actieve leden zullen stemrecht hebben in de alg vergadering van het vws.
als we onze eerste actie voeren zal ik het je laten weten - je ziet dan maar of je meedoet of niet.

wat ik nog kwijt wilde over dit topic
is dat het mij opvalt dat er geen enkele allochtoon gepost heeft = het kan hen dus zelf geen zak schelen dat ze allochtoon genoemd worden en gelijk hebben ze. Deze discussie is dan ook plat links populisitsch.
ik heb als andersglobalist een hekel aan zg andersglobalisten die oog weigeren te hebben voor de vierde wereld omdat het nu eenmaal een minder populair thema is.
Solidair zijn met iemand ver over zee is immers gemakkelijk
de confrontatie hier aangaan met de armen zelf vergt echter veel meer moed.
wat oww eigenlijk doet is instant goed geweten verkopen. voor het echte goede geweten moet je moeite doen - het is geen consumptiegoed.

over john locke
ik heb je er al eerder op gewezen dat john locke een tegenstander was van het eigendomsrecht op natuurlijke hulbronnen zoals bvb grond. je hebt alleen eigendomsrecht op de vrucht van de eigen arbeid. de grond was er al en daar heeft niemand voor gewerkt dus kan niemand die bezitten.

de limburgse leeuw
18 maart 2005, 01:21
over john locke
ik heb je er al eerder op gewezen dat john locke een tegenstander was van het eigendomsrecht op natuurlijke hulbronnen zoals bvb grond. je hebt alleen eigendomsrecht op de vrucht van de eigen arbeid. de grond was er al en daar heeft niemand voor gewerkt dus kan niemand die bezitten.

Ik meen laatst gelezen te hebben dat John Locke geschreven heeft dat het recht op private eigendom vervalt indien er bijvoorbeeld hongersnood heerst.

King of beggars and fleas
18 maart 2005, 01:39
http://www.liberales.be/cgi-bin/showframe.pl?figuur&locke

via deze koppeling vindt ge info over leven en werk van john locke.



John Locke (1632-1704) is de filosoof van de vrijheidsrechten en van de rechtstaat. Voor hem berust de staat op een overeenkomst die tot doel heeft de oorspronkelijke rechten van de mensen op leven, vrijheid en eigendom te waarborgen. Overschrijdt de staat de grenzen van deze opdracht, dan verliest hij zijn gezag en zijn de burgers gerechtigd zich een regering aan te stellen die beter aan haar doel beantwoordt. Het overheidshandelen dient gelegitimeerd te zijn door algemeen geformuleerde wetten.


Het liberalisme kent als moreel uitgangspunt de idee dat elk individu een maximale vrijheid behoort te hebben om invulling te geven aan het eigen leven, zolang anderen daarbij niet worden geschaad in hun vrijheid. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, pleiten liberalen dus niet voor een ongelimiteerde vrijheid, maar juist voor duidelijke grenzen aan ieders vrijheid. Om de libertariër Nozick te citeren: iemand kan de vrijheid hebben om zijn eigen mes rond te laten slingeren waar hij wil, maar niet in de rug van iemand anders. De vrijheid van de een stopt bij de vrijheid van de ander.


Naast zelfbeschikking over het eigen lichaam, is ook de mogelijkheid om van de natuur gebruik te kunnen maken een wezenlijk onderdeel van de vrijheid van de mens. Omdat de menselijke gemeenschap slechts de beschikking heeft over een eindige planeet, mag een individu de natuur niet ongelimiteerd voor zichzelf op eisen.


Dit idee werd al geformuleerd lang voordat de natuur zo schaars was als we haar nu kennen. John Locke leidde dit af als logische consequentie van zijn liberale principes. Volgens Locke heeft elk individu recht om op een maximale vrijheid invulling te geven aan het eigen leven. Hierbij mag dit individu een gedeelte van de natuur opeisen, mits hij genoeg en van dezelfde kwaliteit overlaat voor anderen. Niemand kan meer aanspraak maken op de natuur dan een ander, want de mogelijkheden die de natuur biedt, zijn niemands persoonlijke verdienste. Wanneer er bijvoorbeeld een beperkte hoeveelheid land beschikbaar is voor twee personen, en een van beide personen eigent zich meer dan de helft toe, dan is dit volgens Locke onrechtvaardig. De tweede persoon wordt hiermee te veel beperkt in het geven van een eigen invulling aan zijn leven.



Locke gaat niet uit van de visie dat privé-bezit alleen voort kan komen uit algemene instemming. Privé-bezit ontstaat uit noodzaak: als men voedsel niet zou bezitten, maar het wel zou nuttigen en dus aan de rest van de mensheid onttrekken, dan zou dat in tegenspraak zijn met elkaar. Dus, wat men nuttigt, dient men te bezitten. Hieruit redeneert John Locke terug naar het begin van bezit, en concludeert dat men iets bezit kan noemen vanaf het moment dat men hier moeite voor doet. Zonder dat er arbeid in is geïnvesteerd hebben goederen nauwelijks waarde; de waarde van een goed wordt bepaald door de arbeid die erin geïnvesteerd wordt. Daarnaast kan niemand het lichaam van een mens bezitten, behalve de betreffende persoon zelf. Locke vindt dat wanneer men iets bezit, men ook de vrijheid heeft dit bezit af te staan aan anderen. Hiermee verklaart hij de handel van goederen. Hij verdedigt het rechtvaardigingsprincipe dat niemand meer zou mogen bezitten dan hij kan bewerken en gebruiken.


Locke zag in elk mens als een van nature vrij geboren individu, met een vanzelfsprekende neiging het eigenbelang na te streven. Zonder overkoepelende statelijke macht zou de samenleving vervallen in een verbeten gevecht om het eigen belang. Door middel van het maatschappelijk verdrag/contract worden de burgers tegen zichzelf en tegen elkaar beschermd. Wie deel wil uitmaken van de staat verplicht zichzelf de regels van de staat te respecteren. Tegenover dit verlies van de vrijheid uit de natuurlijke toestand staat het recht van bescherming door de overheid. Er is dus sprake van een gefingeerde overeenkomst waaruit voor de staat en de burgers wederzijdse rechten en verplichtingen voortvloeien.

de limburgse leeuw
18 maart 2005, 01:44
http://www.liberales.be/cgi-bin/showframe.pl?figuur&locke

via deze koppeling vindt ge info over leven en werk van john locke.

Bedankt, weet je trouwens dat de oude liberaal John Stewart Mill (1806-1873) ook heel interessant is ? Die pleitte in zijn tijd ook al voor de legalisering van drugs.
Bij de anarchist Malatesta (jaren '20) vind je dat trouwens ook.

King of beggars and fleas
18 maart 2005, 01:48
Bedankt, weet je trouwens dat de oude liberaal John Stewart Mill (1806-1873) ook heel interessant is ? Die pleitte in zijn tijd ook al voor de legalisering van drugs.
Bij de anarchist Malatesta (jaren '20) vind je dat trouwens ook.de scheidslijnen tss liberalen en anarchisten zijn vaak ook maar heel dunnetjes he.

de limburgse leeuw
18 maart 2005, 02:10
de scheidslijnen tss liberalen en anarchisten zijn vaak ook maar heel dunnetjes he.

Ja, inderdaad. De èchte liberalen waren tamelijk vrijdenkend, net als de anarchisten bijna. Je moet wel uitkijken met de zgn. 'libertarians' uit de USA, zoals die Nozick bijvoorbeeld, want dat zijn mensen die het absolute egoïsme verkondigen.

King of beggars and fleas
18 maart 2005, 03:00
Ja, inderdaad. De èchte liberalen waren tamelijk vrijdenkend, net als de anarchisten bijna. Je moet wel uitkijken met de zgn. 'libertarians' uit de USA, zoals die Nozick bijvoorbeeld, want dat zijn mensen die het absolute egoïsme verkondigen.eerlijk gezegd ken ik die nozick helemaal niet. vrijheid is voor mij het hoogste goed en vandaar wss mijn aantrekking tot het authentieke liberalisme. In feite heb ik nog maar pas ontdekt dat ik altijd al een liberaal was.en vroeger in mijn gemeente gedurende 10 jaar op voet van oorlog geleefd met de vld - doet het nu wel een beetje raar om mijzelf liberaal te noemen. Het is een zwaar bezoedeld woord. en mijn vrienden van daar als ik die terug zien die gaan hun oren niet kunnen geloven als ik mijzelf een liberaal noem ????

de limburgse leeuw
18 maart 2005, 03:14
eerlijk gezegd ken ik die nozick helemaal niet. vrijheid is voor mij het hoogste goed en vandaar wss mijn aantrekking tot het authentieke liberalisme. In feite heb ik nog maar pas ontdekt dat ik altijd al een liberaal was.en vroeger in mijn gemeente gedurende 10 jaar op voet van oorlog geleefd met de vld - doet het nu wel een beetje raar om mijzelf liberaal te noemen. Het is een zwaar bezoedeld woord. en mijn vrienden van daar als ik die terug zien die gaan hun oren niet kunnen geloven als ik mijzelf een liberaal noem ????

Och al die termen, ik zeg van mezelf ook dat ik een socialist ben, maar er zijn ook geen drie mensen die dat snappen. Meestal denken ze dan eerst dat ik van SPa ben, wat niet zo is. Als ze dan doorvragen denken ze dat ik bij de PVDA of de LSP zit of zo , maar dat is ook niet zo.
Ik kom niet in alle opzichten overeen met hen en ben zelf evenzeer nog zoekende.

King of beggars and fleas
18 maart 2005, 03:23
Och al die termen, ik zeg van mezelf ook dat ik een socialist ben, maar er zijn ook geen drie mensen die dat snappen. Meestal denken ze dan eerst dat ik van SPa ben, wat niet zo is. Als ze dan doorvragen denken ze dat ik bij de PVDA of de LSP zit of zo , maar dat is ook niet zo.
Ik kom niet in alle opzichten overeen met hen en ben zelf evenzeer nog zoekende.de ideologie is er voor de mens
de mens niet voor de ideologie. al die termen kunnen mij ook worst wezen
misschien vindt ik het liberalisme zo belangrijk gewoon omdat het de fundamenten nu eenmaal zijn van onze maatschappij. de fundamenten zijn evenwel rot. je moet de vijand altijd met zijn eigen wapens bestrijden
ooit heb ik es een kerk gekraakt en toen heb ik de bijbel gebruikt om dat te rechtvaardigen.

de limburgse leeuw
18 maart 2005, 03:50
de ideologie is er voor de mens
de mens niet voor de ideologie. al die termen kunnen mij ook worst wezen
misschien vindt ik het liberalisme zo belangrijk gewoon omdat het de fundamenten nu eenmaal zijn van onze maatschappij. de fundamenten zijn evenwel rot. je moet de vijand altijd met zijn eigen wapens bestrijden
ooit heb ik es een kerk gekraakt en toen heb ik de bijbel gebruikt om dat te rechtvaardigen.

Er zijn ook andere fundamenten aanwezig: socialistische en katholieke elementen. Maar de verrotting heeft inderdaad overal toegeslagen, zeker binnen de politiek en de instellingen.
Een kerk gekraakt ? Welke bijbelpassage heb je dan gebruikt ? Dit is het huis van mijn Vader, en gij maakt er een rovershol van ?

King of beggars and fleas
18 maart 2005, 04:02
Er zijn ook andere fundamenten aanwezig: socialistische en katholieke elementen. Maar de verrotting heeft inderdaad overal toegeslagen, zeker binnen de politiek en de instellingen.
Een kerk gekraakt ? Welke bijbelpassage heb je dan gebruikt ? Dit is het huis van mijn Vader, en gij maakt er een rovershol van ?ik denk het maar t was maar bij wijze van spreken hoor.
en zeker de socialistische en de christen democratische roots zijn ook niet te versmaden. de oorspronkelijke volkspartij van Daens was ook vnl met de armen bezig.

de limburgse leeuw
18 maart 2005, 04:39
ik denk het maar t was maar bij wijze van spreken hoor.
en zeker de socialistische en de christen democratische roots zijn ook niet te versmaden. de oorspronkelijke volkspartij van Daens was ook vnl met de armen bezig.

Ah, ik weet wel dat kerken een vrijplaats vorm(d)en en dat vluchtelingen en ook moordenaars e.d. die een kerk invluchten normaal niet opgepakt mogen worden, aangezien zij zich in Gods huis bevinden.
De joden hadden ook al zo'n gebruik, zij hadden een aantal steden of dorpen waar mensen naar toe konden vluchten in geval van een doodslag of zo, zodat zij daar veilig waren voor de eerwraak van de familie.

de limburgse leeuw
18 maart 2005, 04:41
ik denk het maar t was maar bij wijze van spreken hoor.
en zeker de socialistische en de christen democratische roots zijn ook niet te versmaden. de oorspronkelijke volkspartij van Daens was ook vnl met de armen bezig.

Tiens, hoe kan dat nou ? Ik citeer één zinnetje van U en heb er ineens een drietal ?

eno2
18 maart 2005, 10:39
@king
Het basisprincipe van Locke om de privé eigendom te verantwoorden, en dat luidt dat je je alles uit de sfeer van het gemeenschappelijke goed kunt toeëigenen en exploiteren zolang je het maar vervangt door 'the same with the same quality' gaat al lang niet meer op, omdat onze wereld te klein geworden is, en de bronnen niet eindeloos beschikbaar blijken te zijn. Maar het duidt wel het belang aan van het leidinggevend principe van de duurzaamheid.

eno2
18 maart 2005, 11:32
@king
Deze discussie is dan ook plat links populisitsch.

______

Bedankt voor je gewaardeerde bijdrage in elk geval;-) .
Ik had nooit gedacht dat ik ook maar één enkele reactie zou krijgen, van welke toon dan ook, alloch - of autoch.

eno2
18 maart 2005, 11:38
[QUOTE=King of beggars and fleas]eerlijk gezegd ken ik die nozick helemaal niet.
______

Best.
Zijn theorie is dan ook helemaal het spek in zijn bonen niet waard, omdat de oorsprong van de eigendom in de nevelen van de tijd verdwijnt, en als je dan al een eerste eigendomacte kan voorleggen, dan is het gewoonlijk een genocide, een uitroeiïngsoorlog, een rooftocht, een doodslag, diefstal, machtsmisbruik of oplichting.
(Van de eerste eigendom leidt hij al de andere af)

eno2
18 maart 2005, 11:40
@king

als we onze eerste actie voeren zal ik het je laten weten - je ziet dan maar of je meedoet of niet.

________

OK

King of beggars and fleas
18 maart 2005, 13:59
@king
Deze discussie is dan ook plat links populisitsch.

______

Bedankt voor je gewaardeerde bijdrage in elk geval;-) .
Ik had nooit gedacht dat ik ook maar één enkele reactie zou krijgen, van welke toon dan ook, alloch - of autoch.graag gedaan
tenslotte zijn we er als armen om mekaar te helpen
uw topics hier zijn daarom belangrijk voor ons

eno2
19 maart 2005, 14:45
graag gedaan
tenslotte zijn we er als armen om mekaar te helpen
uw topics hier zijn daarom belangrijk voor ons__________

Als ik rijk was, zou ik meer kunnen helpen dan met woorden.

King of beggars and fleas
19 maart 2005, 21:00
__________

Als ik rijk was, zou ik meer kunnen helpen dan met woorden.maar dan zou je het niet doen
en als je het toch zou doen
dan zou je daardoor opnieuw arm worden

eno2
22 maart 2005, 10:50
maar dan zou je het niet doen
en als je het toch zou doen
dan zou je daardoor opnieuw arm worden________
En als jij succes hebt dan ben je er ook uit.

Kijk maar eens wat ze doen met de ervaringsdeskundigen: ze krijgen een goed betaalde baan bij de overheid na drie jaar studie en dan kan de regering zogezegd 'rechtstreeks' met die goed betaalde armen praten en ze als woordvoerder gebruiken.

de limburgse leeuw
2 mei 2005, 02:48
maar dan zou je het niet doen
en als je het toch zou doen
dan zou je daardoor opnieuw arm worden

Dat is mooi gezegd. Inderdaad, als wij anderen proberen te helpen is dat vaak in ons eigen nadeel. Mensen die een hart hebben worden niet zo snel rijk. Maar geld maakt ook niet altijd gelukkig. Dat is dan weer het probleem van de rijken: de eindeloze verveling. Ook Schopenhauer heeft daar al een tekst over geschreven.

de limburgse leeuw
2 mei 2005, 02:52
________
En als jij succes hebt dan ben je er ook uit.

Kijk maar eens wat ze doen met de ervaringsdeskundigen: ze krijgen een goed betaalde baan bij de overheid na drie jaar studie en dan kan de regering zogezegd 'rechtstreeks' met die goed betaalde armen praten en ze als woordvoerder gebruiken.

Ja, de angst voor de armoede zit er diep in. Het is een taboe, de armoede. Men durft ze niet (r)echt in de ogen kijken, de bedelaars. Men denk altijd maar: 'dat zal mij toch niet gebeuren'. En men leeft zijn leventje verder, totdat op een dag....het noodlot toeslaat. Voor sommige mensen is het genoeg als ze hun baan verliezen om diep in nesten te geraken. En als armoede klopt aan de deur, verdwijnt de liefde door het venster, zegt het spreekwoord.

eno2
3 mei 2005, 09:21
Minister van gelijke kansen Cristian Dupont (PS) wil verbieden nog verder het woord "Allochtonen" of "Migranten" te gebruiken, voor Belgen van vreemde oorsprong, omdat ze volwaardige burgers zijn.

Daarmee is mijn voorstel politiek gerecupereerd.

King of beggars and fleas
3 mei 2005, 14:11
dan eis ik dat het verboden wordt om nog het woord armen te gebruiken

eno2
4 mei 2005, 16:02
dan eis ik dat het verboden wordt om nog het woord armen te gebruiken
_______

Richt je maar tot Dupont en vraag misschien meteen even hoe hij dat verbod denkt te bekrachtigen, in de praktijk. Een 'woordjes'-politie oprichten?

eno2
4 mei 2005, 16:09
Ja, de angst voor de armoede zit er diep in. Het is een taboe, de armoede. Men durft ze niet (r)echt in de ogen kijken, de bedelaars. Men denk altijd maar: 'dat zal mij toch niet gebeuren'. En men leeft zijn leventje verder, totdat op een dag....het noodlot toeslaat. Voor sommige mensen is het genoeg als ze hun baan verliezen om diep in nesten te geraken. En als armoede klopt aan de deur, verdwijnt de liefde door het venster, zegt het spreekwoord.
________


Oei.
Da's een goei.
Doei.

King of beggars and fleas
4 mei 2005, 17:03
_______

Richt je maar tot Dupont en vraag misschien meteen even hoe hij dat verbod denkt te bekrachtigen, in de praktijk. Een 'woordjes'-politie oprichten?ok maar dat geldt toch ook voor het verbieden van het woord allochtoon he of niet. Of vind je het goed dat je voorstel politiek gerecupereerd werd ?

eno2
4 mei 2005, 17:49
ok maar dat geldt toch ook voor het verbieden van het woord allochtoon he of niet. Of vind je het goed dat je voorstel politiek gerecupereerd werd ?
_______
Ik ben niet zo almachtig dat alles wat ik denk ook meteen in de praktijk kan brengen, maar Dupont misschien wél, who knows.
Armen tot volwaardige burgers bombarderen, is ook zo'n eenvoudige gedachte, maar begin er maar aan.
Zolang dat zo is en blijft, kunnen we het woord 'armen' misschien beter behouden, inplaats van verbieden.

King of beggars and fleas
4 mei 2005, 21:37
politiek correcte bulshit
de eerste de beste die mij nog arme noemt die krijgt van mij een duwtje.

de limburgse leeuw
27 mei 2005, 11:54
_______

Richt je maar tot Dupont en vraag misschien meteen even hoe hij dat verbod denkt te bekrachtigen, in de praktijk. Een 'woordjes'-politie oprichten?

Newspeak and Thought-police ? Waar heb ik dat nog gehoord ? O ja, bij George Orwell natuurlijk.