PDA

View Full Version : De Clerck wil N-VA wel


skye
4 mei 2003, 11:38
In een interview met De Morgen zegt CD&V-voorzitter Stefaan De Clerck dat zijn partij openstaat voor een samengaan met de N-VA van Geert Bourgeois.

"Als de NV-A de kiesdrempel niet haalt, dan is Bourgeois bij de Vlaamse verkiezingen in 2004 welkom op één van onze lijsten. Zijn maatschappelijk discours is immers voor 95 procent identiek aan het verhaal van CD&V", aldus De Clerck.

Hij verklaart ook nog dat de christen-democraten de meerderheidspartijen vooral op hun sociaal-economische flank zullen aanvallen.

als de NVA geen 5 percent haalt, is het gedaan met de laatste "gematigde" vlaamsgezinde partij,....

alpina
4 mei 2003, 12:15
Eigenlijk staat de cd&v niet open voor een samengaan met de NVA maar wil het indien de NVA de kiesdrempel niet haalt wel Geert Bourgois binnenhalen, dat is alleszins wat ik afleid uit De Clerck zijn uitspraken.

Thomas Hx
4 mei 2003, 14:36
Eigenlijk staat de cd&v niet open voor een samengaan met de NVA maar wil het indien de NVA de kiesdrempel niet haalt wel Geert Bourgois binnenhalen, dat is alleszins wat ik afleid uit De Clerck zijn uitspraken.

Dan zal de CD&V eindelijk een echte Vlaamse partij worden :)

Vlaanderen_onafhankelijk
4 mei 2003, 15:53
In een interview met De Morgen zegt CD&V-voorzitter Stefaan De Clerck dat zijn partij openstaat voor een samengaan met de N-VA van Geert Bourgeois.

"Als de NV-A de kiesdrempel niet haalt, dan is Bourgeois bij de Vlaamse verkiezingen in 2004 welkom op één van onze lijsten. Zijn maatschappelijk discours is immers voor 95 procent identiek aan het verhaal van CD&V", aldus De Clerck.

Hij verklaart ook nog dat de christen-democraten de meerderheidspartijen vooral op hun sociaal-economische flank zullen aanvallen.

als de NVA geen 5 percent haalt, is het gedaan met de laatste "gematigde" vlaamsgezinde partij,....

Als dat gebeurd, dan zal den deze vanaf dan blanco moeten stemmen...
Maarre, de N-VA zal zeker 5% gaan halen hoor.

skye
4 mei 2003, 16:03
Als dat gebeurd, dan zal den deze vanaf dan blanco moeten stemmen...
Maarre, de N-VA zal zeker 5% gaan halen hoor.

als de NVA wegvalt zou u niet voor het Vlaams Blok stemmen?

ik vind dit een zeer merkwaardige redenering.

Thomas Hx
4 mei 2003, 18:34
Als dat gebeurd, dan zal den deze vanaf dan blanco moeten stemmen...
Maarre, de N-VA zal zeker 5% gaan halen hoor.

als de NVA wegvalt zou u niet voor het Vlaams Blok stemmen?

ik vind dit een zeer merkwaardige redenering.

normale redenering.

skye
4 mei 2003, 18:48
Als dat gebeurd, dan zal den deze vanaf dan blanco moeten stemmen...
Maarre, de N-VA zal zeker 5% gaan halen hoor.

als de NVA wegvalt zou u niet voor het Vlaams Blok stemmen?

ik vind dit een zeer merkwaardige redenering.

normale redenering.
voor een echte flamingant is de Vlaamse onafhankelijkheid DE voornaamste reden om te stemmen...
dat Vlaanderen_onafhankelijk de politieke correctheid (en waarschijnlijk ook zijn voorliefde voor Palestina) laat primeren op zijn nationalisme is wel bizar... het zijn juist dit soort "flaminganten" die we ervoor zorgen dat we verdeeld zijn...
als ge tegen het Blok zijt ok...maar als het blok aan de macht komen is het eerste wat ze zullen doen Vlaanderen onafhankelijk maken... dan moet ge gewoon nog vier jaartjes wachten en ge kunt terug op een andere partij stemmen...vier jaar onder het Blok is een kleine "opoffering" voor de onafhankelijkheid... erger als vier jaar paars-groen kan het in elk geval niet zijn...

trouwens, als echte flamingant stem ik deze keer op de NVA, niet omdat ik tegen het blok ben, maar omdat de NVA boven de 5 percent moet geraken...

Supe®Staaf
4 mei 2003, 19:17
trouwens, als echte flamingant stem ik deze keer op de NVA, niet omdat ik tegen het blok ben, maar omdat de NVA boven de 5 percent moet geraken...
Gevaarlijk manneken........
Ik prefereer het soort flaminganten onder wiens artikeltjes ik mijn poppekastje mag laten dansen.
Om Tantist niet te vervelen, zal ik het niet posten, maar enkel voor geïnteresseeerden de link plaatsen. :lol:
http://www.politics.be/phpBB/viewtopic.php?t=1517

Vlaanderen_onafhankelijk
4 mei 2003, 20:43
voor een echte flamingant is de Vlaamse onafhankelijkheid DE voornaamste reden om te stemmen...
dat Vlaanderen_onafhankelijk de politieke correctheid (en waarschijnlijk ook zijn voorliefde voor Palestina) laat primeren op zijn nationalisme is wel bizar... het zijn juist dit soort "flaminganten" die we ervoor zorgen dat we verdeeld zijn...
als ge tegen het Blok zijt ok...maar als het blok aan de macht komen is het eerste wat ze zullen doen Vlaanderen onafhankelijk maken... dan moet ge gewoon nog vier jaartjes wachten en ge kunt terug op een andere partij stemmen...vier jaar onder het Blok is een kleine "opoffering" voor de onafhankelijkheid... erger als vier jaar paars-groen kan het in elk geval niet zijn...

Het gaat niet om voor of tegen het Blok te zijn. Ik kan me vinden in hun veiligheidbeleid, behalve dat zij enkel moslims vizeren en natuurlijk in hun Vlaamse onafhankelijkheidsstrijd, voor de rest heb ik niks, maar dan ook niks met het Blok te maken...
De manier waarop deze partij politiek voert maakt me misselijk. Ze kaarten enkel maar problemen aan(wat normaal is voor een oppositiepartij), maar komen nooit echt met concrete oplossingen aandraven. Ja, 'geleide terugkeer voor migranten', wat een oplossing.
Ook het feit dat het Vlaams Blok in zijn programma veelal migranten en dan nog liefst moslims aanvalt, is een doorn in mijn oog. De manier waarop deze partij en haar aanhangers ook ALTIJD in de slachtofferrol kruipen doet mij walgen. "Iedereen is tegen ons en si en la..." is iets vaak gehoord vanuit menig Blokkermondje.
Ook het 'back to the middle ages'-niveau van het Blok doet me een afkeer krijgen. Neem nu het homo-huwelijk, er zijn maar twee partijen die er tegen zijn, juist ja...
En je hebt natuurlijk gelijk dat ik vanwege mijn sympathie voor Palestina onmogelijk op een anti-moslim partij kan stemmen.
Vier jaar opoffering voor de onafhankelijkheid? In die vier jaar kan er héél véél gebeuren en kan ons land, of dat nu Belgizieksken is of het onafhankelijke Vlaanderen, al ver naar de kloten zijn, en als er dan toch iets primeert boven het Vlaamse belang, dan is het mijn welzijn en dat van de mensen waar ik om geef en dat is een opoffering die ik niet wens te maken...

trouwens, als echte flamingant stem ik deze keer op de NVA, niet omdat ik tegen het blok ben, maar omdat de NVA boven de 5 percent moet geraken...
Ik stem op de N-VA omdat ik flamingant ben en mij heel goed kan vinden in hun programma. Het is ook een serieuze partij en geen speeltuin voor vedetten zoals menig andere partij. Politiek is serieus en ik haat partijen die er een spelletje van maken...

skye
4 mei 2003, 21:15
Het gaat niet om voor of tegen het Blok te zijn. Ik kan me vinden in hun veiligheidbeleid, behalve dat zij enkel moslims vizeren en natuurlijk in hun Vlaamse onafhankelijkheidsstrijd, voor de rest heb ik niks, maar dan ook niks met het Blok te maken...


vlaanderen onafhankelijk en vrij zijn volgens mij de twee belangrijkste standpunten.
Ik vindt niet dat zij alleen moslims viseren. De gehele migratiepolitiek wordt gehekeld. Dat het nu net de moslims zijn die voor het meeste problemen is gewoon de realiteit...
De reden achter de strenge aanpak is niet zozeer de criminaliteit (alhoewel het uitwijzen van criminele allochtonen en illegalen, meer voor de veiligheid zal doen dan om het even welke andere maatregel), maar eerder het beschermen van onze culturele eigenheid en eenheid.


De manier waarop deze partij politiek voert maakt me misselijk. Ze kaarten enkel maar problemen aan(wat normaal is voor een oppositiepartij), maar komen nooit echt met concrete oplossingen aandraven. Ja, 'geleide terugkeer voor migranten', wat een oplossing.
Ook het feit dat het Vlaams Blok in zijn programma veelal migranten en dan nog liefst moslims aanvalt, is een doorn in mijn oog.


best toch eens hun programma vergelijken met dat van bevoorbeeld Agalev. ik kan u op een blaadje geven dat het programma van het Vlaams Blok (zoals het op de site staat) een aaneenrijging is van de ene praktische maatregel na de andere (of het goeie maatregelen zijn is iets anders), terwijl het programma van Agalev meer weg heeft van een opstel geschreven door een 14 jarig schoolmeisje.


De manier waarop deze partij en haar aanhangers ook ALTIJD in de slachtofferrol kruipen doet mij walgen. "Iedereen is tegen ons en si en la..." is iets vaak gehoord vanuit menig Blokkermondje.


:cry: iedereen is ook tegen hun :cry:
kijk gewoon naar het cordon sanitaire
dat ze daar handig gebruik van maken om hun eigen in een slachtofferrol te plaatsen is hun goed recht, moeten ze maar het cordon opheffen
de VRT heeft dit eindelijk ingezien, maar eigenlijk zijn ze te laat met hun strategie "ontmaskering", want door het jaren verblijven in de hoek waar de klappen vielen, heeft het Vlaams Blok zijn programma van alle zwakke punten ontdaan en staan ze nu zo sterk in debatten dat ze meestal de tegenstanders zo onder tafel praten. Ik veronderstel dat ze dankzij de extra media aandacht die ze krijgen, er geleidelijk aan een normalisatie zal optreden, waardoor ze weer verder kunnen groeien (vooral dankzij de blunders van paars groen)


Ook het 'back to the middle ages'-niveau van het Blok doet me een afkeer krijgen. Neem nu het homo-huwelijk, er zijn maar twee partijen die er tegen zijn, juist ja...

tegen het homo-huwelijk zijn, zou ik nu niet onmiddellijk gelijk stellen aan de middeleeuwen. Voor mij kunnen homo's geen kinderen adopteren en dat is voor mij de essentie van een huwelijk.


En je hebt natuurlijk gelijk dat ik vanwege mijn sympathie voor Palestina onmogelijk op een anti-moslim partij kan stemmen.


u stelt dus uw sympathie voor de moslims boven de Vlaamse onafhankelijkheidsstrijd
dat is uw goed recht, maar dan zou ik uzelf toch geen flamingant noemen.


Vier jaar opoffering voor de onafhankelijkheid? In die vier jaar kan er héél véél gebeuren en kan ons land, of dat nu Belgizieksken is of het onafhankelijke Vlaanderen, al ver naar de kloten zijn, en als er dan toch iets primeert boven het Vlaamse belang, dan is het mijn welzijn en dat van de mensen waar ik om geef en dat is een opoffering die ik niet wens te maken...


Wel, het Vlaams Blok zal nooit alleen aan de macht kunnen komen, dus hun "extreme" standpunten zullen wel een beetje aangelengd worden
"de soep wordt nooit zo warm gegeten, als ze opgediend wordt"



trouwens, als echte flamingant stem ik deze keer op de NVA, niet omdat ik tegen het blok ben, maar omdat de NVA boven de 5 percent moet geraken...
Ik stem op de N-VA omdat ik flamingant ben en mij heel goed kan vinden in hun programma. Het is ook een serieuze partij en geen speeltuin voor vedetten zoals menig andere partij. Politiek is serieus en ik haat partijen die er een spelletje van maken...
het NVA is idd een serieuze partij met serieuze mensen, dit wordt onder andere bewezen door de manier waarop ze de laatste vier jaar oppositie gevoerd hebben. Ik raad trouwens alle Vlaams Blokkers aan om op de NVA te stemmen. Dit zou een duidelijk signaal zijn dat de Vlamingen wel degelijk wakker liggen van de onafhankelijkheid. Hierdoor zou bv een coalitie tussen VLD-CDnV-NVA mogelijk worden met een nieuwe staatshervorming tot gevolg. 8)

Vlaanderen_onafhankelijk
4 mei 2003, 22:10
vlaanderen onafhankelijk en vrij zijn volgens mij de twee belangrijkste standpunten.
Ik vindt niet dat zij alleen moslims viseren. De gehele migratiepolitiek wordt gehekeld. Dat het nu net de moslims zijn die voor het meeste problemen is gewoon de realiteit...
De reden achter de strenge aanpak is niet zozeer de criminaliteit (alhoewel het uitwijzen van criminele allochtonen en illegalen, meer voor de veiligheid zal doen dan om het even welke andere maatregel), maar eerder het beschermen van onze culturele eigenheid en eenheid.

Zij zien voornamelijk moslims als oorzaak van de ellende. Ik steun hun Vlaanderen Onafhankelijk en Veiligheidprogramma, behalve dan het moslimgedeelte.
Ze hekelen dan wel de hele migratiepolitiek, maar toch vooral de moslims en dat steekt me tegen.
best toch eens hun programma vergelijken met dat van bevoorbeeld Agalev. ik kan u op een blaadje geven dat het programma van het Vlaams Blok (zoals het op de site staat) een aaneenrijging is van de ene praktische maatregel na de andere (of het goeie maatregelen zijn is iets anders), terwijl het programma van Agalev meer weg heeft van een opstel geschreven door een 14 jarig schoolmeisje.

Agalev is ook niet direct mijn partij hé :wink: Vooraleer ik hun programma lees, moet ik eerst een bus reflexspray voor mijn lachspieren klaarhouden.
:cry: iedereen is ook tegen hun :cry:
kijk gewoon naar het cordon sanitaire
dat ze daar handig gebruik van maken om hun eigen in een slachtofferrol te plaatsen is hun goed recht, moeten ze maar het cordon opheffen
Daarom dat ik ook tegen het cordon ben, het zal hen enkel de das omdoen.
tegen het homo-huwelijk zijn, zou ik nu niet onmiddellijk gelijk stellen aan de middeleeuwen. Voor mij kunnen homo's geen kinderen adopteren en dat is voor mij de essentie van een huwelijk.

De essentie van een huwelijk is voor mij het betonen van wederzijdse liefde voor elkaar en de wil je leven te delen en dat recht hebben homo's evenveel als hetero's. Over de adoptie, daar ben ik nog niet helemaal uit...
u stelt dus uw sympathie voor de moslims boven de Vlaamse onafhankelijkheidsstrijd
dat is uw goed recht, maar dan zou ik uzelf toch geen flamingant noemen.

Neen, maar de Vlaamse onafhankelijkheidsstrijd kan ik makkelijk beleven via de N-VA. Moest deze partij ophouden te bestaan, dan is het water tussen mij en het Blok nog te diep om voor de partij te stemmen...
Wel, het Vlaams Blok zal nooit alleen aan de macht kunnen komen, dus hun "extreme" standpunten zullen wel een beetje aangelengd worden
"de soep wordt nooit zo warm gegeten, als ze opgediend wordt"

Kijk naar Agalev. Zij kwamen ook in een coalitie, en hebben een paar waanzinnige plannen weten door te drukken...

Jan van den Berghe
4 mei 2003, 22:13
Zij zien voornamelijk moslims als oorzaak van de ellende. Ik steun hun Vlaanderen Onafhankelijk en Veiligheidprogramma, behalve dan het moslimgedeelte.
Ze hekelen dan wel de hele migratiepolitiek, maar toch vooral de moslims en dat steekt me tegen.

Tja, dat steekt u dan maar tegen. Het Vlaams Blok kan het ook niet verhelpen dat het integratieprobleem vooral zich voordoet bij de moslimbevolking. Ooit al eens het rapport Van San gelezen? Niet wij vinden iets uit, slechts de werkelijkheid om onomfloerst beschreven zoals ze is. Dat zint u blijkbaar niet. Jammer, maar dat verandert niets aan de zaak en zo lost u de problemen ook niet op. Zachte heelmeesters geven stinkende wonden.

Tantist
5 mei 2003, 12:42
In een interview met De Morgen zegt CD&V-voorzitter Stefaan De Clerck dat zijn partij openstaat voor een samengaan met de N-VA van Geert Bourgeois.

"Als de NV-A de kiesdrempel niet haalt, dan is Bourgeois bij de Vlaamse verkiezingen in 2004 welkom op één van onze lijsten. Zijn maatschappelijk discours is immers voor 95 procent identiek aan het verhaal van CD&V", aldus De Clerck.

Hij verklaart ook nog dat de christen-democraten de meerderheidspartijen vooral op hun sociaal-economische flank zullen aanvallen.

als de NVA geen 5 percent haalt, is het gedaan met de laatste "gematigde" vlaamsgezinde partij,....

Typisch... Als het kwaliteit is, wil men het wel... "Jammer" (of misschien is dat integraal ermee verankerd) dat we separatisten zijn.

Een samengaan met CD&V zoals Spirit met de SP zie ik eerlijk gezegd niet zitten, maar als het moet, moet het. CD&V heeft nog enigszins mijn sympathie omdat het ook een rechtlijnige partij is (ondanks de wollige praat van Declerck). Die bewezen heeft dat ze kan regeren, al is het niet helemaal perfect gelopen in het verleden.

Ik heb ook redenen om aan te nemen dat hun vervlaamsing reëel is met de verdere marginalisatie van de CDH in Wallonië, ondanks fossielen als Eyskens en andere lakeien van het regime.

Maar het zal niet moeten. Op 19 mei kom ik al de eikels uitlachen die tegen beter weten in beweren dat de N-VA geen verkozenen zal hebben.

Supe®Staaf
5 mei 2003, 13:15
Maar het zal niet moeten. Op 19 mei kom ik al de eikels uitlachen die tegen beter weten in beweren dat de N-VA geen verkozenen zal hebben.
Tegen een kleine vergoeding maak ik (zonodig) een poppekastje voor jou met toepasselijke smileys. :P
Als jullie met de kin tegen de drempel smakken, dan heb ik er al eentje achter de hand. :twisted:

Tantist
5 mei 2003, 13:23
Maar het zal niet moeten. Op 19 mei kom ik al de eikels uitlachen die tegen beter weten in beweren dat de N-VA geen verkozenen zal hebben.
Tegen een kleine vergoeding maak ik (zonodig) een poppekastje voor jou met toepasselijke smileys. :P
Als jullie met de kin tegen de drempel smakken, dan heb ik er al eentje achter de hand. :twisted:

Hehehe, doe maar... Ik verzeker je dat de N-VA verkozenen zal hebben in het parlement. En dat je je eigen drempel mag opvreten met de andere BUB'ers, samen met een portie leedvermaak dat je zal kwijt zijn, en hopelijk een beetje nederigheid dat je zal bijgeleerd hebben... Ook al is die drempel ondemocratisch. De enigste drempel die er zou moeten zijn (het benodigde aantal stemmen voor een zetel), halen jullie sowieso niet.

Vlaanderen_onafhankelijk
5 mei 2003, 19:09
Een samengaan met CDnV zal, gelukkig, niet voor morgen zijn...
Op het N-VA congres heeft Geert Bourgeois klaarblijkelijk "Tsja, Stefaan, het moet pijn dat de N-VA en niet CDnV als beste oppositiepartij bestempeld wordt..." gezegd en zo'n uitspraak zal niet in goede aarde vallen bij de Christen-democraten...

Supe®Staaf
5 mei 2003, 19:23
Een samengaan met CDnV zal, gelukkig, niet voor morgen zijn...
Op het N-VA congres heeft Geert Bourgeois klaarblijkelijk "Tsja, Stefaan, het moet pijn dat de N-VA en niet CDnV als beste oppositiepartij bestempeld wordt..." gezegd en zo'n uitspraak zal niet in goede aarde vallen bij de Christen-democraten...
Goed punt en een bank vooruit voor de N-VA.

PO
13 mei 2003, 11:26
In een interview met De Morgen zegt CD&V-voorzitter Stefaan De Clerck dat zijn partij openstaat voor een samengaan met de N-VA van Geert Bourgeois.

"Als de NV-A de kiesdrempel niet haalt, dan is Bourgeois bij de Vlaamse verkiezingen in 2004 welkom op één van onze lijsten. Zijn maatschappelijk discours is immers voor 95 procent identiek aan het verhaal van CD&V", aldus De Clerck.

Hij verklaart ook nog dat de christen-democraten de meerderheidspartijen vooral op hun sociaal-economische flank zullen aanvallen.

als de NVA geen 5 percent haalt, is het gedaan met de laatste "gematigde" vlaamsgezinde partij,....


De N-VA haalt met glans de kiesdrempel, en de CD&V komt op haar communieknietjes gouden bergen beloven aan de N-VA om toch maar mee in de regering te stappen om premier De Clerck te kunnen aanstellen.

Zal helaas niet gaan want de Geert zal het been stijf houden als niet aan de verdere staatshervorming wordt gewerkt, voila. Vive le Flandriën.